Dat snap ik. Als je echt interesse hebt, zeker eens gaan beluisteren in een normale setting idd. Misschien kun je daarna ook je bevindingen hier achterlaten?DennusB schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:42:
[...]
Jep, die stonden allemaal tegelijk te spelen. Ik zal wel eens gaan luisteren in een speciaal zaakM'n SB1000 doet het ook al errug goed, dus geen idee of ik uberhaupt zou upgrade. Maar vond het een interessant product.
Als ik ben geweest zal ik het zeker laten wetenLA-384 schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:46:
[...]
Dat snap ik. Als je echt interesse hebt, zeker eens gaan beluisteren in een normale setting idd. Misschien kun je daarna ook je bevindingen hier achterlaten?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Goed bezig mannen met de minisubjes
Hier speelt er 1, gaat niet mega laag, maar vult mijn fronts prima aan. Krijg het waarschijnlijk niet voor elkaar om een tweede sub er bij te plaatsen, deze sub en de stands waren al "lastig"
De wijzen komen uit het Oosten!
Had dit topic nog nooit gezien, compliment voor de uitgebreide en informatieve TS! In de afgelopen jaren zelf ook een aantal subs gehad/gebouwd.
M'n eerste sub was een 10" Yamaha boomboxje, dreunde een beetje maar daar is ook alles mee gezegd. Daarna mijn eerste zelfbouw sub op basis van een CSS SDX15 (vanuit een Powerbuy op HTforum of ZBA forum) en een Hypex DS4 in een gesloten behuizing, dat klonk al een heel stuk beter ondanks dat de Hypex te weinig 'juice' leverde aan de driver. Helaas was de WAF voor deze sub non-existent en dus weer verkocht.In de tussentijd een 5.0 set van de Silverado gebouwd en daarbij ook een sub op basis van de Peerless XLS12 (830500) in een gesloten behuizing, een losse Hypex UcD400 amp en een behringer parametrische EQ. Die klonk redelijk strak maar ging niet diep genoeg, wel lang mee gespeeld. Toen ik echter twee jaar geleden een CSS SDX12 voor een hele nette prijs kon kopen heb ik mijn kans gegrepen. Meteen een Hypex PSC2.700 en een setje SVS Soundpath's erbij genomen en het geheel in een gesloten kist gestopt. Dat klinkt héél fijn voor zowel muziek als film! Ik gebruik de EQ op de Hypex alleen voor een Linkwitz Transform om de laagste frequenties wat op te krikken. Het verdere EQ werk wordt door mijn Anthem receiver verzorgd. Overigens ook in de tussentijd een 5 kanaals UcD180 gebouwd als EV voor mijn monitors. Op de receiver en de Hypex PSC na is dus alles DIY. En dat klinkt echt meer dan uitstekend!
Mogelijk binnenkort verhuizen naar een grotere woning, dikke kans dat daar uiteindelijk een tweede (identieke) sub gaat komen.
M'n eerste sub was een 10" Yamaha boomboxje, dreunde een beetje maar daar is ook alles mee gezegd. Daarna mijn eerste zelfbouw sub op basis van een CSS SDX15 (vanuit een Powerbuy op HTforum of ZBA forum) en een Hypex DS4 in een gesloten behuizing, dat klonk al een heel stuk beter ondanks dat de Hypex te weinig 'juice' leverde aan de driver. Helaas was de WAF voor deze sub non-existent en dus weer verkocht.In de tussentijd een 5.0 set van de Silverado gebouwd en daarbij ook een sub op basis van de Peerless XLS12 (830500) in een gesloten behuizing, een losse Hypex UcD400 amp en een behringer parametrische EQ. Die klonk redelijk strak maar ging niet diep genoeg, wel lang mee gespeeld. Toen ik echter twee jaar geleden een CSS SDX12 voor een hele nette prijs kon kopen heb ik mijn kans gegrepen. Meteen een Hypex PSC2.700 en een setje SVS Soundpath's erbij genomen en het geheel in een gesloten kist gestopt. Dat klinkt héél fijn voor zowel muziek als film! Ik gebruik de EQ op de Hypex alleen voor een Linkwitz Transform om de laagste frequenties wat op te krikken. Het verdere EQ werk wordt door mijn Anthem receiver verzorgd. Overigens ook in de tussentijd een 5 kanaals UcD180 gebouwd als EV voor mijn monitors. Op de receiver en de Hypex PSC na is dus alles DIY. En dat klinkt echt meer dan uitstekend!
Mogelijk binnenkort verhuizen naar een grotere woning, dikke kans dat daar uiteindelijk een tweede (identieke) sub gaat komen.
Het begint bij mij toch ook steeds meer te kriebelen om van suv te veranderen. Ik heb nu nog de Kef PSW 1 (die bij die eitjes horen), maar wil het toch nog net wat strakker hebben. Er word regelmatig muziek geluisterd en zo nu en dan een filmpje bekeken. Wat ik hier zoal gelezen heb kan ik dan dus beter voor een gesloten kast gaan? Vervolgens ga je eens een vergelijkend waren onderzoek (proberen althans) te doen met google met als gevolg dat je door de bomen het bos niet meer zit. Wat zou een mooie aanvulling kunnen zijn voor mijn Focal Aria's 936?
Live youre Life and Enjoy every Day
Is er iemand die ervaring heeft met een B&W asw500. Is 100euro teveel 2de hands. Ik zie alleen dat deze geen crossover heeft, heb ik dit nodig als beginneling?
Keep it calm...en lek mig de zuk
Het is al een oudje zo te zien, althans de meeste info dateert van begin 2000. Dat er geen crossover op zit hoeft geen probleem te zijn, mits je een receiver hebt die dergelijke instellingen heeft. Heb je dat niet, wordt het zeer lastig onmogelijk om alles een beetje op elkaar af te stemmen.
Nieuw kostte deze subwoofer $450,- (ongeveer €400,-).
Wat prijs betreft, dat is maar net wat je ervoor over hebt. Ik zou het zelf niet doen. Reviews zijn ook niet echt lovend. Er is beter te krijgen, hetzij voor een meerprijs wellicht.
Ik zie dat de topicstart eigenlijk aan een revisie toe is. Nu ik wat meer kennis heb vergaart, zie ik al meteen een paar onwaarheden. Wellicht dat ik er later dit jaar (als het weer weer slechter wordt) wat meer tijd voor kan vrijmaken
Wat prijs betreft, dat is maar net wat je ervoor over hebt. Ik zou het zelf niet doen. Reviews zijn ook niet echt lovend. Er is beter te krijgen, hetzij voor een meerprijs wellicht.
Welkom. Hopelijk wil je je kennis en ervaringen ook af en toe met ons delen, zo worden we allemaal een stukje wijzer.DJT schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 15:52:
In de afgelopen jaren zelf ook een aantal subs gehad/gebouwd.
...
Ik zie dat de topicstart eigenlijk aan een revisie toe is. Nu ik wat meer kennis heb vergaart, zie ik al meteen een paar onwaarheden. Wellicht dat ik er later dit jaar (als het weer weer slechter wordt) wat meer tijd voor kan vrijmaken
[ Voor 39% gewijzigd door LA-384 op 29-09-2016 19:53 ]
Die Kef sub doet hoogstwaarschijnlijk flink afbreuk aan de kwaliteit van deze speakers. Ik denk zelfs dat je voor muziek niet eens een sub nodig hebt en de speakers zelf meer dan capabel genoeg zijn om de lagere regionen weer te geven (tenzij je echt voor bass-heavy muziek gaat zoals drum&bass en dubstep en dergelijke).jokapo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:41:
Wat zou een mooie aanvulling kunnen zijn voor mijn Focal Aria's 936?
Wil je een sub hebben voor film, dan zijn de eisen naar mijn idee minder hoog dan voor een daadwerkelijke uitbreiding van het laagbereik. Voor film hoeft het normaliter allemaal niet zo strak te zijn.
Gesloten of gepoort zal persoonlijke voorkeur zijn. Het blijkt een fabeltje te zijn dat gepoorte subwoofers niet strak kunnen klinken. Het is ook niet zo dat gepoorte subwoofers per definitie lager gaan in bereik. De precieze keuze kan ik je dus niet in adviseren, daar zul je zelf voor moeten gaan luisteren.
Wel kan ik zeggen dat je waarschijnlijk een flink bedrag mag neertellen om een daadwerkelijke aanvulling te krijgen op je speakers. Een en ander zal ook afhangen van de grootte van de kamer en de plaatsingsmogelijkheden.
Gezien de multi-sub ervaringen van enkele medetweakers hier in dit topic, is het ook te overwegen om niet voor 1 maar voor 2 subs te gaan. Het niet strak klinken van de subwoofer heeft niet alleen met diens bouwkwaliteit en capaciteit te maken, maar ook met de akoestiek van de ruimte. Twee subwoofers beperken deze invloed enorm, hoewel sommigen ook weer aangeven dat dat alleen geldt voor meerdere luisterposities. Als je maar één luisterpositie goed wilt laten klinken, zou de equalizer van de receiver kunnen volstaan. Ik heb er zelf (nog) te weinig kennis en ervaring mee om dit te bevestigen danwel te ontkrachten.
Ik heb een onkyo 636 versterker, geen idee of die dat kan. Welke merken/types moet ik naar kijken 2de hands. 150euro is echt het maximaleLA-384 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:32:
Het is al een oudje zo te zien, althans de meeste info dateert van begin 2000. Dat er geen crossover op zit hoeft geen probleem te zijn, mits je een receiver hebt die dergelijke instellingen heeft. Heb je dat niet, wordt het zeer lastig onmogelijk om alles een beetje op elkaar af te stemmen.
Wat prijs betreft, dat is maar net wat je ervoor over hebt. Ik zou het zelf niet doen. Reviews zijn ook niet echt lovend. Er is beter te krijgen, hetzij voor een meerprijs wel...
Die heeft Accueq room correction. Als het goed is kun je daar ook handmatig de crossover aanpassen, mocht dat nodig zijn na een run met de meetmicrofoon (meestal worden de speakers als "large" aangegeven. Met een subwoofer erbij wil je dat niet).
Wat je kunt doen is lager bieden. Als je op €75,- uitkomt is het wel het proberen waard denk ik. Ik verwacht echter dat rel, bk en Klipsch meer bieden voor een 2e hands prijs van €150,-
Wat je kunt doen is lager bieden. Als je op €75,- uitkomt is het wel het proberen waard denk ik. Ik verwacht echter dat rel, bk en Klipsch meer bieden voor een 2e hands prijs van €150,-
Top, Rel, BK,en Klipsch zijn dus de betere merken? Ik zal eens kijken of hij de B&W voor 75 wil verkopen. Zoniet zoeken we verder op de andere merken wat je aangaf. Bedankt dat je me een beetje de goede richting in duwt in het bos van subwoofers...LA-384 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 06:18:
Die heeft Accueq room correction. Als het goed is kun je daar ook handmatig de crossover aanpassen, mocht dat nodig zijn na een run met de meetmicrofoon (meestal worden de speakers als "large" aangegeven. Met een subwoofer erbij wil je dat niet).
Beste mede-tweakers,
Ik heb deze vraag twee dagen terug ook gesteld in het Jamo ervaringen topic, maar helaas nog zonder reactie, vandaar dat ik het hier probeer. Mocht dit niet de juiste plek zijn, laat me dat weten, dan verplaats ik mijn vraag weer.
Ik heb een vraag over de Jamo 210 subwoofer. Ik sta op het punt om deze voor een zacht prijsje over te nemen van iemand op Marktplaats en daarmee mijn S 426 HCS set aan te vullen. Om de onderburen wat te sparen, heb ik een constructie in gedachten met een tegel op rubber voetjes en daarop de sub op spikes (en daarop weer een tegel op rubber voetjes).
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met spikes plaatsen onder de Jamo 210. Zijn de pootjes eraf te draaien en lenen de schroefgaten zich dan om spikes in te draaien en zo ja, wat is dan de diameter? Of kan ik beter de pootjes eraf schroeven en er spikes met plakstrips onder plakken. Of kan ik dan beter de spikes onder de pootjes plakken? Ik weet niet of de afstand tussen de cone en de vloer nog uitmaakt met een down-firing sub, want die wordt dan wel groter.
Ik hoop dat iemand van jullie mij van een antwoord kan voorzien.
Alvast bedankt.
Ik heb deze vraag twee dagen terug ook gesteld in het Jamo ervaringen topic, maar helaas nog zonder reactie, vandaar dat ik het hier probeer. Mocht dit niet de juiste plek zijn, laat me dat weten, dan verplaats ik mijn vraag weer.
Ik heb een vraag over de Jamo 210 subwoofer. Ik sta op het punt om deze voor een zacht prijsje over te nemen van iemand op Marktplaats en daarmee mijn S 426 HCS set aan te vullen. Om de onderburen wat te sparen, heb ik een constructie in gedachten met een tegel op rubber voetjes en daarop de sub op spikes (en daarop weer een tegel op rubber voetjes).
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met spikes plaatsen onder de Jamo 210. Zijn de pootjes eraf te draaien en lenen de schroefgaten zich dan om spikes in te draaien en zo ja, wat is dan de diameter? Of kan ik beter de pootjes eraf schroeven en er spikes met plakstrips onder plakken. Of kan ik dan beter de spikes onder de pootjes plakken? Ik weet niet of de afstand tussen de cone en de vloer nog uitmaakt met een down-firing sub, want die wordt dan wel groter.
Ik hoop dat iemand van jullie mij van een antwoord kan voorzien.
Alvast bedankt.
Playstation 4 | ZTE Blade S6 | Onda v975m v1 | Dell XPS 13 (2015)
Als je wilt dat je onderburen geen last van je sub hebben moet je massa toevoegen of demping inbouwen. Wat jij doet is eerst dempen (rubberen voetjes), dan massa toevoegen met een tegel en die koppel je aan je sub door spikes. In mijn ervaring werkt een Auralex Gramma of (nog beter) SVS soundpath voetjes al voldoende en heb je dan geen massa meer nodig. Ik vraag me ook af in hoeverre één tegel gaat helpen.
Mocht je toch door willen gaan met je plan; even wachten tot de sub binnen is en dan zie je vanzelf wat je mogelijkheden zijn. Ik gok (afgaande op de foto's) dat de normale voetjes gewoon vastgeschroefd zitten. Daarmee blijft er voor spikes één optie over en dat zijn plakkers. Proberen om spikes te vinden die dezelfde hoogte hebben als de huidige voetjes. Ik vraag me wel af of de kosten (in verhouding tot je sub) opwegen tegen de baten.
Mocht je toch door willen gaan met je plan; even wachten tot de sub binnen is en dan zie je vanzelf wat je mogelijkheden zijn. Ik gok (afgaande op de foto's) dat de normale voetjes gewoon vastgeschroefd zitten. Daarmee blijft er voor spikes één optie over en dat zijn plakkers. Proberen om spikes te vinden die dezelfde hoogte hebben als de huidige voetjes. Ik vraag me wel af of de kosten (in verhouding tot je sub) opwegen tegen de baten.
Zo vandaag druk met multi sub optimizer. Alle metingen zijn gedaan en er is een eerste setup gemaakt. Retestrak laag, moet nog her en de geoptimaliseerd worden.
Dat multi sub optimizer die aan het rekenen en simuleren is ziet er wel leuk uit. Daar hebben we een filmpje van gemaakt:
Elk lijntje is de frequentie respons op een van de 5 plekken die we meten. Dichterbij elkaar is beter. Uiteindelijk wil je dat alle lijnen een glad verloop laten zien dat vlak over elkaar heen ligt.
Dat multi sub optimizer die aan het rekenen en simuleren is ziet er wel leuk uit. Daar hebben we een filmpje van gemaakt:
Elk lijntje is de frequentie respons op een van de 5 plekken die we meten. Dichterbij elkaar is beter. Uiteindelijk wil je dat alle lijnen een glad verloop laten zien dat vlak over elkaar heen ligt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Ook nog even een update van mijn kant over mijn multi-sub & miniDSP avontuur. Een aantal weken geleden hebben jullie kunnen lezen over de optimalisaties die JAG heeft gedaan.
De dagen worden weer wat korter dus ik heb de afgelopen dagen weer een paar (actie)films gekeken zoals Jurassic Park en The Martian... En wat heb ik genoten.
Een aantal bevindingen:
De dagen worden weer wat korter dus ik heb de afgelopen dagen weer een paar (actie)films gekeken zoals Jurassic Park en The Martian... En wat heb ik genoten.
Een aantal bevindingen:
- Het laag klinkt nog steeds super-strak en is erg imponerend, zonder dat ik op referentie niveau hoef te draaien.
- Maar met name de dynamiek is een stuk verbeterd. Dit komt omdat er voor de optimalisatie er hele grote pieken en dalen in de bass-response zaten. Hierdoor ontstonden soms wel enorme verschil van 20dB in bepaalde frequency ranges.
- Het resultaat was dat ik vaak met de afstandsbediening in de hand, continu op het volume moest letten en als een soort DJ met het volume moest spelen omdat bepaalde scenes zoals explosies zo ontzettend hard waren. Opties als Dynamic Range op max. zetten probeerde ik daarvoor, maar waar ik uiteindelijk het probleem mee beperkte, maar niet oploste.
- Nu is de response veel gelijkmatiger is en valt dat hele probleem weg.
Het volume stel ik in op 1 stand en voor de hele avond
Bedankt voor je reactie. Ik heb de sub inmiddels binnen. De voetjes zitten inderdaad gewoon vastgeschroefd in de behuizing, dus ik was ook tot de conclusie gekomen dat het plakspikes zouden worden, als ik voor spikes zou gaan. Op Conrad heb ik de volgende gevonden:DJT schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 17:33:
Als je wilt dat je onderburen geen last van je sub hebben moet je massa toevoegen of demping inbouwen. Wat jij doet is eerst dempen (rubberen voetjes), dan massa toevoegen met een tegel en die koppel je aan je sub door spikes. In mijn ervaring werkt een Auralex Gramma of (nog beter) SVS soundpath voetjes al voldoende en heb je dan geen massa meer nodig. Ik vraag me ook af in hoeverre één tegel gaat helpen.
link
Deze zijn echter 4 cm hoog en de pootjes onder de sub zijn 3 cm hoor. Wat voor effect zou dat hebben op het geluid?
Momenteel heb ik de sub als volgt ingepakt:

Ik heb vier rubberen mokerdoppen gehaald en deze diagonaal doorgezaagd. Deze heb ik onder twee antraciet geverfde stoeptegels geplakt. De eerste tegel staat (op die voetjes) op de grond, de subwoofer staat erop. De tweede tegel staat op de subwoofer.
Het idee erachter was dat de onderste tegel een groot deel van de trillingen zou opvangen die anders aan de vloer zouden worden meegegeven en dat de rubberen pootjes zorgden dat de steen deze niet alsnog doorgeeft aan de vloer. De tegel erop is om te voorkomen dat een deel van de energie wordt verspild door de behuizing te laten trillen, met als bijkomend effect dat het geluid strakker zou zijn. De pootjes bij die tegel voorkomen dat de steen van de sub af kan trillen en zorgen dat de sub niet wordt beschadigd.
Tot nu toe ben ik behoorlijk tevreden. Het is het verre van een beest van sub, maar hij vult het laag aardig aan. Het geluid gaat mooi samen met de rest, waardoor ik de sub niet los hoor, maar als onderdeel van het geheel. Ook ervaar ik geen rommelend bijgeluid/nagalm, zoals ik bij passieve subs bij goedkope(re) 5.1 setjes wel had.
De vraag die mij nu nog rest, is of ik nog wat winst kan behalen door de pootjes te vervangen door de bovengenoemde spikes en wat het effect is van die extra centimeter ruimte tussen de sub en de onderste tegel.
Alvast bedankt voor de hulp.
Playstation 4 | ZTE Blade S6 | Onda v975m v1 | Dell XPS 13 (2015)
Leuk om te doen zoJag schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:57:
Afgelopen zondag bij Pauluz op bezoek geweest om het sublaag van zijn indrukwekkende HT setup te optimaliseren. Het probleem was een ontoereikende kwaliteit van het laag voor muziek, waarbij met 1 sub gespeeld werd (B&W). En bij films, waarbij alle drie de subs gebruikt werden, was het laag ongecontroleerd. Aan de apparatuur lag het niet! Er waren reeds geen halve maatregelen getroffen door Pauluz. De setup bestond uit:
Yamaha RX V667
anti mode subwoofer EQ
B&W ASW CDM
SVS PB12 /2 (900watt uitvoering)
Klipsch R-115SW
Om te beginnen een uitgangsmeting in "muziek stand" met enkel de B&W sub actief en in "film stand" met alle drie de subs actief. Je kan je goed voorstellen dat dit ongecontroleerd klinkt met een respons die een bandbreedte kent van 20dB.
[afbeelding]
De volgende stap was het verplaatsen van de SVS sub zodat deze niet langs dezelfde wand stond als de andere 2 subs. Helaas heb ik geen overzichts foto, maar de resulterende opstelling was met de B&W sub tussen de fronts, de Klipsch sub in de rechter hoek aan de voorzijde en de SVS sub links van het zit gedeelte. Daarna alles los gemeten, mains en de drie subs, op in totaal 4 luisterposities. Uiteindelijk toch nog een 2e set metingen gedaan omdat de eerste met nog enkele EQ filters actief gedaan was. De anti node is uit de set verdwenen en vervangen door een miniDSP met 4way advanced plugin. Met de tweede set metingen is de simulatie gedraaid om tot de optimale DSP instellingen te komen.
De situatie voor optimalisatie, hier de gemeten responses op de hoofd luisterpositie van de drie afzonderlijke subs:
[afbeelding]
En de B&W sub gemeten op de vier luisterposities:
[afbeelding]
En dan het resultaat na optimalisatie (20 -100Hz is geoptimaliseerd). De rode dikke lijn is de hoofd luisterpositie. Het oplopend sublaag is bewust, het mocht best een beetje drukken van Pauluz. Als je zulke subs hebt staan, dan is het ook wel lekker om daar een vette onderkant mee te maken.
[afbeelding]
Een response zonder pieken en dalen, met veel minder variatie door de ruimte heen, dus goed en vet sublaag op alle posities. Dit is met een enkele sub niet mogelijk. Wel onderschrijft het dat multi sub lastig in te stellen kan zijn om er echt de max uit te halen.
En gelukkig ben ik niet de enige die het opgemerkt is dat het laag niet goed is in de huiskamer, zonder akoestische aanpassingen.
Receiver:
Anthem MRX700
Subs gehad/heb
REL stadium II
SVS PB12 DSP
BK monolith+
Klipsh R-115
Ik heb zelf ook een laag issue in de huiskamer..ggrrr
Op de luisterplek had ik voorheen al afval vanaf de 30hz, en dat is erg jammer voor films.
Ik had de SVS PB12 staan, en na een aantal jaar geruild voor de Klipsh R-115. Met beide subs dus afval vanaf 30hz op de luisterplek. De Sub in elke hoek van de huiskamer gehad, maar op de ene plek werdt het nog slechter -20db zelfs... En nu staat hij links achterin.
Zag toen de BK monolith+ TK staan en dacht mooi die is voor mij. Deze links voor geplaatst.
Daarna geen REW meeting mee gehad, maar het laag is een stuk verbeterd.
Rood is gemeten
Groen gecorrigeerd door ARC

Het is nog steeds verre van ideaal, maar al een stuk verbeterd. Laag is nog niet eerder zo fijn geweest.
Met 5V adapter, in de BTW en met verzendkosten? Suggestie voor een webwinkel?Jag schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:00:
Welke dsp bedoel je? De vriend waarbij ik recentelijk het multisub heb ingeregeld was dat een minidsp in a box 2x4 met 4way advanced plugin. Sja, die kost iets van 150e.
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
http://www.minidsp.nlLip schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 23:43:
[...]
Met 5V adapter, in de BTW en met verzendkosten? Suggestie voor een webwinkel?
Draait op een usb lader en mini usb stekker die je nog hebt van je smartphone van drie jaar geleden
Hoeveel mA moet de adapter zijn, is 750 voldoende? En waar vind ik die advanced plugin?
Is dat je eigen zaakkie?
Is dat je eigen zaakkie?
Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity
Verwijderd
Je krijgt een download link om de plug-in te downloaden als je m daar bestelt.
Ik heb gebruik gewoon een ongebruikte iPhone oplader. Werkt perfect.
Ik heb gebruik gewoon een ongebruikte iPhone oplader. Werkt perfect.
Ik dacht ik help je eens en tik het eens in in google. Gek genoeg vond ik toen plekken waar ik dat ding kan kopen in Nederland, een datasheet waarop staat welke voeding en hoeveel mA nodig is en de prijs.Lip schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 00:09:
Hoeveel mA moet de adapter zijn, is 750 voldoende? En waar vind ik die advanced plugin?
Is dat je eigen zaakkie?
Die plugins zijn een beetje vaag, maar die krijg je via het aankopen via een link.
Ik zou zeggen kijk eens hierboven
. Wat is je specifieke vraag?
Ik heb kort geleden een 2de handje gekocht. Klipsch ksw10. Nu werkt hij goed.....als hij aan springt. Dit is ook het probleem. Hij springt af en toe niet aan. Als ik hem dan handmatig aan en uit zet doet hij het wel.
Dit bij TV(muziek),films via kodi, PlayStation.... Of kan dit aan mijn onkyo636 liggen?
Dit bij TV(muziek),films via kodi, PlayStation.... Of kan dit aan mijn onkyo636 liggen?
Gaat de subwoofer in standby als hij geen signaal ontvangt van de versterker?kromme schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:27:
Ik heb kort geleden een 2de handje gekocht. Klipsch ksw10. Nu werkt hij goed.....als hij aan springt. Dit is ook het probleem. Hij springt af en toe niet aan. Als ik hem dan handmatig aan en uit zet doet hij het wel.
Het kan ook zijn dat je de muziek iets harder moet zetten wil de subwoofer dit detecteren. Als ik op volume 20 van de 100 alleen het Windows geluidje afspeel is dat te zacht en te kort om mijn Quadral Orco uit zijn slaap te halen. Ga ik een liedje afspelen bij volume 30 dan gaat ie binnen no time aan.
Bekend fenomeen bij veel subwoofers, ik heb het ook bij mijn svs bij laag volume. Hij staat bij mij nu dus altijd aan. Het stroomverbruik is te verwaarlozen imho.
Zie ook: https://community.klipsch...ming-out-of-standby-mode/
Zie ook: https://community.klipsch...ming-out-of-standby-mode/
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Als ik het goed heb (zelf niet geprobeerd) zou je het kunnen oplossen door het signaal te versterken.kromme schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:27:
Dat kan door het verhogen van het algehele volume, maar dat is niet altijd even praktisch.
Wat mogelijk beter werkt is gebruik maken van beide tulp-stekkers (mbv een splitter), dit versterkt het inkomend signaal.
Een andere optie is om in de receiver het subwooferkanaal te versterken.
In beide gevallen moet je wel corrigeren met de gainknop op de sub zelf.
Als je een receiver hebt met roomcorrection software (audyssey, mcacc, ypao, etc). dan kun je een nieuwe run doen, maar dan met de gain knop niet op 50%, maar bijvoorbeeld op 30%.
Het uitgangsvolume blijft dan gelijk aan nu, maar het ingangsvolume zal hoger liggen, waardoor de subwoofer eerder een signaal detecteert en aan zal springen.
[ Voor 20% gewijzigd door LA-384 op 24-10-2016 20:11 ]
De sub gaat netjes in standby na 15min. En volume hoger zetten helpt niet.
Maar gewoon aan laten kan geen kwaad begrijp ik? Master slave stekkerdoos?
Begrijp ik het goed dat alleen het vervangen van de SVS PB12 door de BK Monolith+ heeft gezorgd voor een meer gebalanceerd laag, zonder akoestische aanpassingen in de luisterruimte?Unknown Alien schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 15:38:
[...]
Ik had de SVS PB12 staan, en na een aantal jaar geruild voor de Klipsh R-115. Met beide subs dus afval vanaf 30hz op de luisterplek. De Sub in elke hoek van de huiskamer gehad, maar op de ene plek werdt het nog slechter -20db zelfs... En nu staat hij links achterin.
Zag toen de BK monolith+ TK staan en dacht mooi die is voor mij. Deze links voor geplaatst.
Daarna geen REW meeting mee gehad, maar het laag is een stuk verbeterd.
...
Het is nog steeds verre van ideaal, maar al een stuk verbeterd. Laag is nog niet eerder zo fijn geweest.
Gaat het trouwens om een FF of DF model van de Monolith? Wellicht dat DF ipv de SVS PB12 (welke FF is) het verschil heeft gemaakt?
[ Voor 7% gewijzigd door Robbio85 op 25-10-2016 17:22 ]
Zoals je zelf aangaf, springt de subwoofer aan als je de knop uit/aan doet.kromme schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:05:
Als je een master /slave stekkerdoos gebruikt met je versterker in de master en subwoofer in de slave, krijgt hij pas stroom als de versterker ingeschakeld wordt. Zo simuleer je jouw handmatige actie maar dan geautomatiseerd.
Zo los je de bron van het probleem niet op maar hoef je niet steeds dat knopje om te schakelen.
Waarschijnlijk is er alleen maar iets mis met een sensor ofzo.
Maar waarschijnlijk schiet ie weer in standby bij langere tijd geen/weinig laag weergave vanuit de bron... Dus dan heb je niks aan bovenstaande oplossing. Kortom, gewoon je sub op "on" zetten als je het mij vraagt.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Probeer eens de andere opties die ik noemde. Als dat ook niet werkt, kijk dan even hoe de crossover staat ingesteld. Als deze bijvoorbeeld op <40hz staat of de speakers staan op full-range (large), dan zal de sub niet eens altijd een signaal binnenkrijgen. Als alles goed staat ingesteld en je hebt het probleem nog steeds, dan is er idd wellicht iets mis met de sub zelf.kromme schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:05:
@Robbio85,
Volgens mij heeft hij die sub niet vervangen, maar toegevoegd
[ Voor 8% gewijzigd door LA-384 op 25-10-2016 19:39 ]
Natuurlijk werkt het wel met een master slave stekkerblok, alleen moet je dan wel de schakelaar op "on" zetten uiteraardrenzo4000 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 19:28:
Maar waarschijnlijk schiet ie weer in standby bij langere tijd geen/weinig laag weergave vanuit de bron... Dus dan heb je niks aan bovenstaande oplossing. Kortom, gewoon je sub op "on" zetten als je het mij vraagt.
Lees mijn reactie nog eens goed na...jij voegt nu er zelf wel wat aan toe, namelijk dat je hem op "on" moet zetten
.
Je kan hem ook gewoon uitzetten als je hem niet gebruikt voor langere tijd, scheelt weer een "duur" stekkerblok
Maar goed, de boodschap is wel duidelijk voor de poster dunkt me.
Je kan hem ook gewoon uitzetten als je hem niet gebruikt voor langere tijd, scheelt weer een "duur" stekkerblok
[ Voor 78% gewijzigd door renzo4000 op 25-10-2016 21:40 ]
Ja ik heb je reactie wel 3x gelezenrenzo4000 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:37:
Lees mijn reactie nog eens goed na...jij voegt nu er zelf wel wat aan toe, namelijk dat je hem op "on" moet zetten.
Laag is pas goed, nadat ik de SVS heb vervangen door de Klipsch en daarna de BK+ DF erbij heb gekocht.Robbio85 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:20:
[...]
Begrijp ik het goed dat alleen het vervangen van de SVS PB12 door de BK Monolith+ heeft gezorgd voor een meer gebalanceerd laag, zonder akoestische aanpassingen in de luisterruimte?
Gaat het trouwens om een FF of DF model van de Monolith? Wellicht dat DF ipv de SVS PB12 (welke FF is) het verschil heeft gemaakt?
Dus de combi van 2 subs geeft hier een veel beter laag dan 1.
Ik heb wel spijt dat ik de SVS heb vervangen met de Klipsch. De SVS is echt wel beter.
Ik heb nog 4 SVS sound paths in de la liggen, deze werken top, alleen kan ik die niet onder de Klipsch schroeven...Dus ff kijken hoe ik dat ga doen. Ik heb erg sterke dubbelzijdige tape liggen. Denk dat ik ze daarmee vast ga plakken.
De klipsch staat op de plek waar de SVS stond, en de BK+ recht tegenover.
Dank voor het antwoord. Helaas is het voor mij geen optie om twee van die kledingkasten te plaatsen. Dan krijg ik waarschijnlijk de achterdeur niet meer open
Of 1 grotere sub nemen.
Zo,n PB+ of ultra misschien iets?
2 gesloten vind ik zelf voor films het gewoon niet. Output die een gepoorte geeft vind ik bij films gewoon hoe het hoort te zijn.
2 gesloten vind ik zelf voor films het gewoon niet. Output die een gepoorte geeft vind ik bij films gewoon hoe het hoort te zijn.
Je kan resultaten in 1 ruimte niet zo maar veralgemeniseren naar alle ruimtes!
Klopt, maar als je niet tevreden bent zal je toch moeten experimenteren, als je niet de mogelijkheid om akoestische aanpassingen te gaan doen of goeie metingen.Jag schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:14:
Je kan resultaten in 1 ruimte niet zo maar veralgemeniseren naar alle ruimtes!
Als je iemand kent met een zwaardere sub, dan is dat makkelijk om uit te proberen. Er zijn er niet veel die goeie metingen kunnen doen. Akoestiek heeft altijd de voorkeur, maar in een woonkamer....Ga ik niet voor elkaar krijgen thuis hahaha
Met een prima DB meter en REW bv kom je al een heel eind. Ik weet niet hoeveel meerwaarde MiniDSP heeft als je versterker/receiver daar ook prima software voor heeft.
Ik gebruik ARC van de Anthem, en ben er wel tevreden mee.
Een receiver past alleen maar global EQ toe: voor alle subs hetzelfde. Ze worden niet afzonderlijk afgesteld qua gain, delay en EQ. Dus dat is een belangrijk verschil.
Verder wilde ik zeggen dat als iets in 1 ruimte, opstelling en afstelling en afstelling niet goed gewerkt heeft, dat je dat niet zomaar kan extrapoleren naar alle situaties. Daarom kan je niet stellen dat 2 gesloten subs niet geschikt zijn voor film.
Verder wilde ik zeggen dat als iets in 1 ruimte, opstelling en afstelling en afstelling niet goed gewerkt heeft, dat je dat niet zomaar kan extrapoleren naar alle situaties. Daarom kan je niet stellen dat 2 gesloten subs niet geschikt zijn voor film.
Er zijn nu wel degelijk receivers die 2 sub outgangen hebben die afzonderlijk afgesteld kunnen worden. Mijn ANthem 700 heeft dat helaas niet. Sterker nog, die heeft maar 1 uitgang, dus moest er een splitter op. Mjahh het is al een 100% verbetering zo, dus voor nu satisfied 
Ik heb in meerdere ruimte 2 gesloten subs horen spelen, waarvan de akoestiek (dedicated ruimtes) goed was. En dat waren velodyne D sub, dus niet de minste
Heb nog geen setup gehoord me t2 gesloten subs die ik net zo mooi of beter vind spelen dan gepoorte.
Ik heb in meerdere ruimte 2 gesloten subs horen spelen, waarvan de akoestiek (dedicated ruimtes) goed was. En dat waren velodyne D sub, dus niet de minste
Heb nog geen setup gehoord me t2 gesloten subs die ik net zo mooi of beter vind spelen dan gepoorte.
Het is prima als je hier zelf in gelooft, maar dan zou ik het ook voor jezelf houden. En niet als algemene waarheid verkondigen, want het is echt nergens op gebaseerd.
Ik heb mn geporte teufel sub vervangen voor een gesloten svs sb2000, en de svs klinkt echt een stuk beter hoor ook bij films ha ha
Ziek geluid uit die SVS subs he? Zelfs in het mega laag blijven ze super strak!Goofy1978 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:24:
Ik heb mn geporte teufel sub vervangen voor een gesloten svs sb2000, en de svs klinkt echt een stuk beter hoor ook bij films ha ha
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ja idd erg mooi laag, bizar hoeveel geluid er uit dat doosje komt waaien.
Met grotere ruimtes zal de geporte versie wel beter zijn, maar hier bevalt de sb prima.
Met grotere ruimtes zal de geporte versie wel beter zijn, maar hier bevalt de sb prima.
In welke zin verkondig ik volgens jou algemene waarheid?Jag schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 07:07:
Het is prima als je hier zelf in gelooft, maar dan zou ik het ook voor jezelf houden. En niet als algemene waarheid verkondigen, want het is echt nergens op gebaseerd.
Er staat toch echt 2 keer ik in mijn laatste zin, waarin ik aangeef dat IK iets vind.Unknown Alien schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 12:39:
Of 1 grotere sub nemen.
Nou daar moet ik je dan wel weer gelijk in geven
Je hebt het twee keer ervaren en je verkondigt het toch echt alsof je vindt dat iets algemeens is. Dat laatste is simpelweg niet waar. Je kan het wel vinden, maar je verkondigt een onwaarheid gebaseerd op 2 ervaringen.Unknown Alien schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:49:
[...]
In welke zin verkondig ik volgens jou algemene waarheid?
[...]
Er staat toch echt 2 keer ik in mijn laatste zin, waarin ik aangeef dat IK iets vind.
Mmm, nu heb ik ook al een paar keer meegemaakt dat als hij van standby is hij niet werkt. En wederom na uit en aan zetten wel...
Twee keer ervaren zeg je....ik moest ook hier voor de zekerheid even terug lezen. Kon nergens vinden dat ik zeg het twee keer ervaren heb en daaruit mijn mening deel. Waar haal je die info vandaan?JvS schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:37:
[...]
Je hebt het twee keer ervaren en je verkondigt het toch echt alsof je vindt dat iets algemeens is. Dat laatste is simpelweg niet waar. Je kan het wel vinden, maar je verkondigt een onwaarheid gebaseerd op 2 ervaringen.
Audio/HT is al 20 jaar mijn hobby, heb wel iets vaker verschillende setup's gehoord. Dus mijn mening is niet gebaseerd op de volgens jou 2 ervaringen.
Wat is volgens jou een onwaarheid?
Ik heb even een vraag over het volume van mijn subwoofer. Ik heb een Argon Bass10 met cross-overs helemaal open voor lfe, volume precies op de helft, en phase gedraaid want dat klonk het fijnst. In mijn Denon avr x1200w audessey gedraaid en dit ging allemaal prima. Toch merk ik dat bij muziek / films de sub wel mee doet maar erg weinig geluid voortbrengt. Alsof er geen kracht in zit. Ik heb toen een splitter kabel er tussen gezet om zo 3db er bij te krijgen maar toch vindt ik het nog minimaal. In mijn reciever heb ik hem op +1db gezet. Nu klinkt het iets beter. Mijn sub staat naast mijn zitbank met ongeveer rondom 25cm ruimte.
Wat kan ik er aan doen om de sub voller te laten klinken? Ik heb al gespeeld met de plaatsing maar dat deed niet veel (misschien omdat ook gesloten sub is)
Ik weet t ff niet meer...
Wat kan ik er aan doen om de sub voller te laten klinken? Ik heb al gespeeld met de plaatsing maar dat deed niet veel (misschien omdat ook gesloten sub is)
Wat bedoel je met helemaal open voor LFE? Staat de sub ingesteld dat hij cross over door de receiver laat doen? Of staat hij open dat hij alles vanaf 120hz oppakt?
Als je een test tone doet, hoeveel DB geeft de sub dan op de luisterplek? Is dat hetzelfde als de overige speakers?
Als je geen DB meter heb kan je een App gebruiken op je smartphone. Die meet niet erg correct het aantal DB, maar dan kan je wel kijken hoeveel de andere speakers aan DB hebben op de luisterplek, en dan met de versterker instellingen de gain van de sub zo aanpassen tot hij dezelfde DB geeft als de overige speakers.
Als je een test tone doet, hoeveel DB geeft de sub dan op de luisterplek? Is dat hetzelfde als de overige speakers?
Als je geen DB meter heb kan je een App gebruiken op je smartphone. Die meet niet erg correct het aantal DB, maar dan kan je wel kijken hoeveel de andere speakers aan DB hebben op de luisterplek, en dan met de versterker instellingen de gain van de sub zo aanpassen tot hij dezelfde DB geeft als de overige speakers.
Als er iemand nog een SB-2000 zoekt, ik heb de mijne te koop
De reciever handelt de lfe af, op de sub staat die helemaal naar rechts (lfe)Unknown Alien schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:14:
Wat bedoel je met helemaal open voor LFE? Staat de sub ingesteld dat hij cross over door de receiver laat doen? Of staat hij open dat hij alles vanaf 120hz oppakt?
Ik zal vanavond even de testone draaien
Btw hoeveel db moet de speakers en sub zijn? Gelijk aan speakers?
[ Voor 3% gewijzigd door brtkpr op 01-11-2016 11:14 ]
Ik heb alles op 75db afgesteld op de luisterplek. 80db kan ook, als je dat niet te hard vind.brtkpr schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:08:
[...]
De reciever handelt de lfe af, op de sub staat die helemaal naar rechts (lfe)
Ik zal vanavond even de testone draaien
Btw hoeveel db moet de speakers en sub zijn? Gelijk aan speakers?
Ik heb je een PM gestuurd.Iuigi schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:46:
Ga je upgraden?Iuigi schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:46:
Heb ook een sb2000 vet ding
In de topicstart staat wat informatie over crossovers. Kijk even of alles juist staat ingesteld.brtkpr schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:05:
Ik heb even een vraag over het volume van mijn subwoofer. Ik heb een Argon Bass10 met cross-overs helemaal open voor lfe, volume precies op de helft, en phase gedraaid want dat klonk het fijnst. In mijn Denon avr x1200w audessey gedraaid en dit ging allemaal prima. Toch merk ik dat bij muziek / films de sub wel mee doet maar erg weinig geluid voortbrengt. Alsof er geen kracht in zit. Ik heb toen een splitter kabel er tussen gezet om zo 3db er bij te krijgen maar toch vindt ik het nog minimaal. In mijn reciever heb ik hem op +1db gezet. Nu klinkt het iets beter. Mijn sub staat naast mijn zitbank met ongeveer rondom 25cm ruimte.
Audyssey regelt het doorgaans best goed in, het probleem is vaak dat mensen een overaanwezige bass verwachten. Dat is leuk voor een paar actiescenes, maar gaat toch ook vrij snel vervelen (vind ik zelf).
Vindt je het echt te min, dan staat het je vrij om het subwoofer volume via de receiver te verhogen (je had dit al naar +1 gezet, het gaat volgens mij tot max +12). Je kunt ook de gain-knop aanpassen. Ik weet het niet 100% zeker, maar sommige instellingen worden per bron opgeslagen. Als dat ook voor het subwoofer volume geldt, dan zou je bijvoorbeeld op de muziekbron dit kunnen verhogen. Zo voorkom je dat je ineens je ruiten eruit blaast als je een heftige actiescene zit te kijken
Wees er ook op bedacht dat er grote verschillen kunnen zitten tussen audiosporen van film/serie en muziek. Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld de serie Elementary een erg aanwezige bass heeft, terwijl dat voor andere series (heb zo geen voorbeeld) totaal niet is. Hetzelfde geldt bij mij voor stereo of dts muziek. Die laatste is een stuk luider en de bass is aanzienlijk meer aanwezig dan bij stereo.
[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 01-11-2016 20:25 ]
Dat gesloten subs, of helemaal vreemd, meerdere subs niet geschikt zouden zijn voor film. Het is op zijn minst erg ongenuanceerd. Als je nou stelt dat een BR sub meer max output heeft rond zijn poort frequentie dan dezelfde driver in een gesloten doos, danis dan een statement waar ik achter kan staan. Maar het draait in het leven niet alleen maar om zo hard mogelijk. En uiteindelijk draait het allemaal om de resulterende amplitude response die je krijgt. En met een gesloten sub kan je die amplitude response ook maken zoals je maar wil!Unknown Alien schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:36:
[...]
Twee keer ervaren zeg je....ik moest ook hier voor de zekerheid even terug lezen. Kon nergens vinden dat ik zeg het twee keer ervaren heb en daaruit mijn mening deel. Waar haal je die info vandaan?
Audio/HT is al 20 jaar mijn hobby, heb wel iets vaker verschillende setup's gehoord. Dus mijn mening is niet gebaseerd op de volgens jou 2 ervaringen.
Wat is volgens jou een onwaarheid?
En meerdere subs bieden je nou juist een mooie oplossing voor egale laagweergave op alle zitplekken. Daar is al veel over geschreven en ook gepubliceerd. Een mooie tool om het lastige probleem van de room modes in kleine luisterruimtes mee te tackelen
?? bold??Jag schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 20:25:
[...]
Dat gesloten subs, of helemaal vreemd, meerdere subs niet geschikt zouden zijn voor film. Het is op zijn minst erg ongenuanceerd. Als je nou stelt dat een BR sub meer max output heeft rond zijn poort frequentie dan dezelfde driver in een gesloten doos, danis dan een statement waar ik achter kan staan. Maar het draait in het leven niet alleen maar om zo hard mogelijk. En uiteindelijk draait het allemaal om de resulterende amplitude response die je krijgt. En met een gesloten sub kan je die amplitude response ook maken zoals je maar wil!
En meerdere subs bieden je nou juist een mooie oplossing voor egale laagweergave op alle zitplekken. Daar is al veel over geschreven en ook gepubliceerd. Een mooie tool om het lastige probleem van de room modes in kleine luisterruimtes mee te tackelen(zoals huiskamers/HTs). Het vereist wel wat techniek+ervaring+moeite om goed te implementeren, dat zeker.
Ik heb zelf 2 subs ( zie enkele pagina's terug), en ben 100% overtuigd dat multi sub opstelling een veel betere laag verdeling heeft dan een enkele. Ook zeg ik niet dat gesloten niet geschikt is, maar minder geschikt als je een diepen laag (<20hz @75db) wilt. Tenzij je budget 4 x zo hoog is al de mijne. 2 x JL F113 b.v..... al schijnen de Rythmics closed cabinets ook erg laag te gaan.
Subs uit dezelfde klasse zit een behoorlijk verschil in qua output. SB12 of PB12. Ik heb zelf enkele jaren de PB12 gehad samen met een REL stadium II. Samen speelde ze erg

Vind dat mooi strak klinken, maar gaat niet zo diep en laag, en heeft minder impact, wat ik juist zo mooi vind bij films. Iig niet de gesloten subs die in mijn budget passen
2 x de SB16 ultra zal vast stuk lager gaan dan de SB12 .
Ik speel niet op oorlog sterkte af, maar als er in de film een scene is met LFE, dan voel je over de grond een soort deken van lucht verplaatsing

Ik speel nu toch weer met 2 subs, BK R115 en BK monolith +
Haha de bazin vond een monolith+ niet te groot?
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ja helaas wel, ze wil hem ook UIT de huiskamerHulleman schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:38:
Haha de bazin vond een monolith+ niet te groot?
Ze zegt dat ik ZOlder maar moet ombouwen tot een HT, aangezien deze 60m2 en wel de ruimte heeft.
Sinds een week heb ik een BK Gemini II. De ruimte waar die in staat is een 4,5 bij 4,5 kamer met een houten vloer. Nu wil ik de subwoofer ontkoppelen met een natuursteentegel op rubberen pootjes.
Ik heb bekenden die in de natuursteen werken en die tegelzetters zijn.
Maakt het uit wat voor natuursteentegel het is? en de afmetingen?
Overal wordt graniet gezegd, maar is daar een specifieke reden voor?
Kwa lengte en breedte lijkt het mij logisch dat die onder de subwoofer moet passen, maar hoeveel maakt de dikte uit?
Ik heb bekenden die in de natuursteen werken en die tegelzetters zijn.
Maakt het uit wat voor natuursteentegel het is? en de afmetingen?
Overal wordt graniet gezegd, maar is daar een specifieke reden voor?
Kwa lengte en breedte lijkt het mij logisch dat die onder de subwoofer moet passen, maar hoeveel maakt de dikte uit?
@redbullit Graniet of betonnen stoeptegels worden daarvoor gebruikt, omdat het materiaal erg hard is. De dikte speelt ook een rol, want meer massa.
Na mijn laatste issue dat mijn KSW-10 niet uit standby kwam heb ik hem nu permanent aan. Echter dan lijkt hij het af en toe ook niet te doen. (ook niet na uit en weer aan zetten). Ik denk dat de verkoper mij een poot heeft uitgetrokken. Zijn er dingen wat ik kan nakijken? Of staat mijn Onky636 misschien fout?(daar staan zoveel instellingen in). ik heb het nu op 5.1 staan
Staan de Crossover instellingen goed ?kromme schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:11:
Na mijn laatste issue dat mijn KSW-10 niet uit standby kwam heb ik hem nu permanent aan. Echter dan lijkt hij het af en toe ook niet te doen. (ook niet na uit en weer aan zetten). Ik denk dat de verkoper mij een poot heeft uitgetrokken. Zijn er dingen wat ik kan nakijken? Of staat mijn Onky636 misschien fout?(daar staan zoveel instellingen in). ik heb het nu op 5.1 staan
Hoe crossover freq op subwoofer in te stellen
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=2488.0
Heb een klipsch rsw115 super tevreden over. Flinke impact soms te erg! Ik weet niet of hier een simpele oplossing voor is, maar is door ontkoppeling of iets dergelijks resoneren in bepaalde hoeken van de kamer tegen te gaan? Bij bepaalde scenes in films ben ik echt bang dat het raampje boven de kelderkast eruit trilt.
De Sub op een andere plaats zetten is helaas geen optie.
Ook vind ik de sub soms niet vast genoeg staan. Dit is natuurlijk wel alleen op flinke geluidsniveaus maar als ik er een lampje op zet springt hij 10 cm de lucht in bij sommige scenes. Kan je een sub ipv alleen op een steen ook aan de steen vast zetten of heeft dit nadelige effecten?
Ook vind ik de sub soms niet vast genoeg staan. Dit is natuurlijk wel alleen op flinke geluidsniveaus maar als ik er een lampje op zet springt hij 10 cm de lucht in bij sommige scenes. Kan je een sub ipv alleen op een steen ook aan de steen vast zetten of heeft dit nadelige effecten?
Is dat het lowpas knopje op de sub? En op de 636 kan ik iets met hz instellen. Ben redelijk noob hierin.Winkiller schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 16:10:
[...]
Staan de Crossover instellingen goed ?
Hoe crossover freq op subwoofer in te stellen
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=2488.0
Als verplaatsen absoluut geen optie is denk ik niet dat je veel veranderd gaat krijgen. Of je moet er voor openstaan om 1-3 subwoofers bij te plaatsen
Dat zijn staande golven. Jij zit waarschijnlijk op een knoop, het kelderraam op een piek. Door de sub te verplaatsen, verplaats je ook een gedeelte van de locatie van deze staande golven.cky schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:06:
Heb een klipsch rsw115 super tevreden over. Flinke impact soms te erg! Ik weet niet of hier een simpele oplossing voor is, maar is door ontkoppeling of iets dergelijks resoneren in bepaalde hoeken van de kamer tegen te gaan? Bij bepaalde scenes in films ben ik echt bang dat het raampje boven de kelderkast eruit trilt.
De beste optie is wellicht 1 of 3 subs erbij, en een minidsp. Na veel proberen, meten en aanpassen kom je tot een mooie egale laagweergave en kan het volume van de subs omlaag, zodat jij een lekker harde rommel hoort, zonder dat het raam er uit knalt.
De moeilijkste optie met het beste resultaat is om het kelderraam en de langste muur uit te breken. Je vergroot daarmee de ruimte en heft een groot deel van de staande golven op. Ik zou dan wel wachten tot de lente aanbreekt, scheelt aanzienlijk in de stookkosten.
De meest vrouwonvriendelijke optie is isolatie en bass traps. Behang muren en plafond met geluidsabsorberende platen, plaats dikke kamerhoge pilaren in de hoeken en leg een dik tapijt op de vloer (samen uitzoeken, scoor je extra punten mee
De een-na-laatste optie is om de bank ergens in de buurt van het kelderraam te zetten, het liefst op gelijke hoogte. De tv en de speakers (behalve de sub) moeten dan ook verplaatst worden. Het is rigoureus, maar het geeft je wel gespreksstof bij het kerstdiner.
De laatste en minst intensieve optie is om de subwoofer wat minder hard te zetten. Je mist wat van het effect, maar je hoeft niet bang te zijn dat er dingen gaan trillen waarvan je niet wilt dat ze gaan trillen.
Andere opties zijn er naar mijn weten niet. Ontkoppelen zorgt ervoor dat de kopjes niet van tafel trillen, maar doet hier niets aan af.
In de openingspost van dit topic staat er kort iets over uitgelegd. Het hangt af van hoe de sub op de receiver is aangesloten. Ik heb het lang niet meer doorgelezen, maar ik geloof dat er ook wat adviezen over instellingen worden genoemd. Belangrijk is iig om eerst een goede meting te doen met de meetmicrofoon voor kamer akoestiek aanpassingen. Daarna ga je finetunen. Je moet ervoor zorgen dat het ingangssignaal naar de sub niet te laag is. Beter is om de sub gain naar beneden te draaien dan dat het ingangssignaal wordt verzwakt.kromme schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:09:
[...]
Is dat het lowpas knopje op de sub? En op de 636 kan ik iets met hz instellen. Ben redelijk noob hierin.
Ik heb m ook. Ben er echt verliefd op geworden. Een van de beste investeringen. Nu mijn vrouw overtuigen om een tweede te nemen. Al moet ik zeggen dat een enkele in mijn woning de juiste hoeveelheid bas weergeeft. Goed ingeregeld ook met de Audyssey XT32 room eq. Na de kalibratie heb ik de afstand van de sub in mijn Marantz met twee ft. vergroot, hierdoor is de basverdeling in de kamer effectiever geregeld.cky schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 17:06:
Haha bedankt voor de opties. Wordt dus toch een andere plek of een tweede subwoofer. Een tweede 15 inch krijg ik hier geen toestemming voor. Twee SVS sb1000 wel. Kun je van 2 x 10 inch evenveel laag en punch hebben als van 1 x 15 inch?LA-384 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:25:
[...]
Dat zijn staande golven. Jij zit waarschijnlijk op een knoop, het kelderraam op een piek. Door de sub te verplaatsen, verplaats je ook een gedeelte van de locatie van deze staande golven.
De beste optie is wellicht 1 of 3 subs erbij, en een minidsp. Na veel proberen, meten en aanpassen kom je tot een mooie egale laagweergave en kan het volume van de subs omlaag, zodat jij een lekker harde rommel hoort, zonder dat het raam er uit knalt.
De moeilijkste optie met het beste resultaat is om het kelderraam en de langste muur uit te breken. Je vergroot daarmee de ruimte en heft een groot deel van de staande golven op. Ik zou dan wel wachten tot de lente aanbreekt, scheelt aanzienlijk in de stookkosten.
De meest vrouwonvriendelijke optie is isolatie en bass traps. Behang muren en plafond met geluidsabsorberende platen, plaats dikke kamerhoge pilaren in de hoeken en leg een dik tapijt op de vloer (samen uitzoeken, scoor je extra punten mee). Het resultaat is beperkt.
De een-na-laatste optie is om de bank ergens in de buurt van het kelderraam te zetten, het liefst op gelijke hoogte. De tv en de speakers (behalve de sub) moeten dan ook verplaatst worden. Het is rigoureus, maar het geeft je wel gespreksstof bij het kerstdiner.
De laatste en minst intensieve optie is om de subwoofer wat minder hard te zetten. Je mist wat van het effect, maar je hoeft niet bang te zijn dat er dingen gaan trillen waarvan je niet wilt dat ze gaan trillen.
Andere opties zijn er naar mijn weten niet. Ontkoppelen zorgt ervoor dat de kopjes niet van tafel trillen, maar doet hier niets aan af.
Edit 12 inch ipv 10 natuurlijk
Twee gesloten 10" subs geven minder output dan een enkele 15" bass reflex. Verder een enorm goed idee (en goede post van la384) om met meerdere subs te werken, zie mijn eerdere posts in dit topic voor voorbeelden. Vereist wel enige effort om er de max uit te halen!
En een de klipsch r115sw combineren met een SVS sb1000 gaat dat werken? Ik dacht dat je dan altijd twee dezelfde moest hebben. Mijn receiver heeft wel 2 apart regelbare subingangen.Jag schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:20:
Twee gesloten 10" subs geven minder output dan een enkele 15" bass reflex. Verder een enorm goed idee (en goede post van la384) om met meerdere subs te werken, zie mijn eerdere posts in dit topic voor voorbeelden. Vereist wel enige effort om er de max uit te halen!
Eigenlijk, als 2 subwoofers dus wel een optie is dan is het ook een optie om die eerste subwoofer te verplaatsen.. (waar eventueel die 2de zou komen)
Mits je maar één luister positie hebt is het toevoegen van meerdere subwoofers niet nodig.
En ja ik ben van mening dat mixen van verschillende merken subwoofers prima gaat. Mits goed afgesteld of course.
Mits je maar één luister positie hebt is het toevoegen van meerdere subwoofers niet nodig.
En ja ik ben van mening dat mixen van verschillende merken subwoofers prima gaat. Mits goed afgesteld of course.
Ja dat kan zeker. Het punt is dat de amplitude en fase response totaal gedomineerd worden door ruimte en plaatsing, en daarnee sowieso verschillend zijn voor twee subs die op verschillende plaatsen in de ruimte staan. Het nut van de 2e sub is vooral het opvangen van gaten in de response, maar ook het temmem van pieken. Een umik van miniDsp kan wel helpen bij het inregelen.
Ik ga eens kijken of er bedrijven zijn die dat doen...Want een meet microfoon heb ik niet.LA-384 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 20:32:
[...]
In de openingspost van dit topic staat er kort iets over uitgelegd. Het hangt af van hoe de sub op de receiver is aangesloten. Ik heb het lang niet meer doorgelezen, maar ik geloof dat er ook wat adviezen over instellingen worden genoemd. Belangrijk is iig om eerst een goede meting te doen met de meetmicrofoon voor kamer akoestiek aanpassingen. Daarna ga je finetunen. Je moet ervoor zorgen dat het ingangssignaal naar de sub niet te laag is. Beter is om de sub gain naar beneden te draaien dan dat het ingangssignaal wordt verzwakt.
Ik bedoel zo'n microfoon die bij de versterker kan zitten;
http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/pict/390762183504_1.jpg
Er is heel veel over te vinden op internet maar wanneer je de subwoofer op een speciale subwoofer (of LFE) uitgang aansluit (zit op je versterker zag ik) kun je de Cross-over frequentie op maximaal zetten. In dit geval wordt het geluid namelijk al in je versterker gefilterd. Als dat allemaal goed staat en hij slaat niet aan zou ik de Klipsch Sub eens op een andere set proberen, hiermee kan je een aantal dingen uitsluiten.kromme schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 19:09:
[...]
Is dat het lowpas knopje op de sub? En op de 636 kan ik iets met hz instellen. Ben redelijk noob hierin.
Ik heb ook een Klipsch en standbye is standaard, ik heb alleen Off en On, en bij ons staat hij altijd Stand-Bye On dus.
Dan vanavond eens de doos zoeken op de zolder...LA-384 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:40:
Ik bedoel zo'n microfoon die bij de versterker kan zitten;
Ik heb hem idd met 1 kabel aangesloten op de paarse poort in de versterker en in de witte ingang op de sub.Winkiller schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:04:
[...]
Er is heel veel over te vinden op internet maar wanneer je de subwoofer op een speciale subwoofer (of LFE) uitgang aansluit (zit op je versterker zag ik) kun je de Cross-over frequentie op maximaal zetten. In dit geval wordt het geluid namelijk al in je versterker gefilterd. Als dat allemaal goed staat en hij slaat niet aan zou ik de Klipsch Sub eens op een andere set proberen, hiermee kan je een aantal dingen uitsluiten.
Ik heb ook een Klipsch en standbye is standaard, ik heb alleen Off en On, en bij ons staat hij altijd Stand-Bye On dus.
Standby staat nu op off.
Dus ik kan het onderste draaiknopje op vol zetten?

Ja in feite wel, speel er eens mee zou ik zeggen, eerst half en daarna vol open.kromme schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:44:
[...]
Dan vanavond eens de doos zoeken op de zolder...
[...]
Ik heb hem idd met 1 kabel aangesloten op de paarse poort in de versterker en in de witte ingang op de sub.
Standby staat nu op off.
[afbeelding]
In feite zou je receiver de lowpass / crossover moeten regelen.
Je kan de sub ook op auto on laten staan als het werkt.
Maar op je receiver moet alles natuurlijk ook goed staan, daarom beginnen ze over die metingen met een kleine microfoon, die regelt dan ook de versterker af naar mate wat hij precies meet, het blijft proberen.
Bij mij heet het overigens: YPAO van Yamaha, om je een idee te geven...
De lowpass filter geheel opendraaien, omdat je de sub via de LFE aansluiting aansluit op de receiver. In de receiver regele je de crossover van de sub. De hoogte daarvan ligt aan de rest van je speakers. Als je vloerstaanders hebt zou ik de crossover op 80-100hz zetten.kromme schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:44:
[...]
Dan vanavond eens de doos zoeken op de zolder...
[...]
Ik heb hem idd met 1 kabel aangesloten op de paarse poort in de versterker en in de witte ingang op de sub.
Standby staat nu op off.
[afbeelding]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Hulleman schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:16:
[...]
De lowpass filter geheel opendraaien, omdat je de sub via de LFE aansluiting aansluit op de receiver. In de receiver regele je de crossover van de sub. De hoogte daarvan ligt aan de rest van je speakers. Als je vloerstaanders hebt zou ik de crossover op 80-100hz zetten.

Ja dat lijkt me wel. Wat voor waarde ranges staan er precies?kromme schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:20:
[...]
ik zie dat hele crossover nergens terug komen in de reciever wel lpe>LFE met een waarde range. Is het dat dan?
Ik meen 60 tot 120...Kan ik vanavond even zeker nakijken.Hulleman schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:38:
[...]
Ja dat lijkt me wel. Wat voor waarde ranges staan er precies?
Dat moet de crossover zijn idd.kromme schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:42:
[...]
Ik meen 60 tot 120...Kan ik vanavond even zeker nakijken.
Ik ben me aan het orienteren op een subwoofer (BK XLS200 MK2 heeft nu de voorkeur) maar wil graag een kabel door een loze leiding trekken. Een kabel met al gemonteerde tulp stekkers gaat natuurlijk nooit werken, dus zou de kabel los kopen van de tulp stekkers. Wat ik nu gevonden heb is dit:Gaat dit setje werken om een subwoofer op de LFE aansluiting aan te sluiten?
Zeker. Ik zou alleen deze connectoren gebruiken. Die zijn betaalbaar, goed en makkelijk te solderen.
Als je microfoon kabel gebruikt moet je 1 vd 2 signaal aders niet gebruiken. Microfoon kabel kan je ook prima bij de baxshop bestellen. Misschien hebben ze zelfs signaal kabel voor ongebalanceerde lijn signalen.
Als je microfoon kabel gebruikt moet je 1 vd 2 signaal aders niet gebruiken. Microfoon kabel kan je ook prima bij de baxshop bestellen. Misschien hebben ze zelfs signaal kabel voor ongebalanceerde lijn signalen.
[ Voor 15% gewijzigd door Jag op 29-12-2016 17:15 ]
Zu een 1 aderige kabel dan niet logischer (en dunner) zijn? Heb je toevallig een linkje
?

Ja misschien dunner. Deze kabel is van klotz, degelijke kwaliteit http://www.bax-shop.nl/au...-sw-audiokabel-1-00-meter
Deze is goedkoper, moet je in twee stukken trekken want stereo, potentieel wat lastiger te strippen. http://www.bax-shop.nl/au...00-r-signaalkabel-1-meter
Deze is goedkoper, moet je in twee stukken trekken want stereo, potentieel wat lastiger te strippen. http://www.bax-shop.nl/au...00-r-signaalkabel-1-meter
kromme schreef op woensdag 14 december 2016 @ 14:44:
Standby staat nu op off.
kromme schreef op donderdag 15 december 2016 @ 13:20:
ik zie dat hele crossover nergens terug komen in de reciever wel lpe>LFE met een waarde range. Is het dat dan?
Hulleman schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:38:
Ja dat lijkt me wel. Wat voor waarde ranges staan er precies?
kromme schreef op donderdag 15 december 2016 @ 16:42:
Ik meen 60 tot 120...Kan ik vanavond even zeker nakijken.
Het is wat laat, maar ik zie nu pas deze berichten en dat moet even rechtgezet worden, want het is niet helemaal juist wat hier wordt beweerdHulleman schreef op donderdag 15 december 2016 @ 17:01:
Dat moet de crossover zijn idd.
Wanneer de subwoofer is aangesloten op de manier zoals hier (via een enkele tulp-kabel van de subwoofer out op receiver naar de witte LFE ingang op de subwoofer), dan zijn er een paar dingen die invloed hebben op het signaal en daarmee de prestatie/gedragingen van de subwoofer.
Er gaat een bepaald signaal van de receiver naar de subwoofer, de instellingen in de receiver passen dit signaal aan vóórdat het de receiver uitgaat. Als je hier iets niet goed instelt, waardoor feitelijk zaken in het signaal verloren gaan, kan de sub dat niet meer recht trekken.
Als het signaal eenmaal in de subwoofer is gekomen, kun je op de sub zelf nog instellingen aanpassen. De manier waarop je de subwoofer hebt aangesloten, zou eigenlijk moeten betekenen dat je verder niet meer aan de instellingen op de subwoofer zelf hoeft te komen.
Eerst de juiste instellingen voor de speakers.
Ik ken het menu van de onkyo 636 niet, dus ik ga even af op de handleiding:
http://www.onkyo.com/manual/txnr636upg/adv/nl/index.html
1. Druk op de afstandsbediening eerst op "RCV" (zodat de afstandsbediening op de goede manier naar de receiver communiceert en de knopjes ook doen wat ze moeten doen).
2. Druk op "HOME"
3. Selecteer met de pijltjes toetsen het kopje "Setup" (het tandwiel).
4. Ga naar het speaker icoontje "Speaker setup"
5. In het nieuwe menu is waarschijnlijk de tweede optie "Speaker Configuration", hier op klikken
6. Subwoofer instellen als "Yes"
7. Front 60-120hz (dit is de crossover voor de frontspeakers, lees meer bij *)
8. Center 80-120hz (lees meer bij ** waarom deze frequentie)
9. Surround 80-120hz
10. Back (indien van toepassing) 80-120hz
11. Height (indien van toepassing) 80-120hz
12. LPF of LFE 120hz (zie ***)
13. Double bass; eigen voorkeur
14. "Speaker distance" laat je ongemoeid
15. "Level Calibration" zou in principe ook goed moeten zijn, er is een "maar" zie daarvoor ****
* = De crossover van speakers zorgt ervoor dat de betreffende speaker wordt "afgekapt" bij de ingestelde frequentie. Alles rond/onder deze frequentie wordt doorgestuurd naar de subwoofer. De crossover is geen harde grens, vanaf dit punt zwakt het signaal langzaam af. Bij 80 hz bijvoorbeeld, zal het signaal geleidelijk zachter worden weergegeven naarmate de frequentie daalt. Ik geloof dat dit meestal 12 of 24 db/octaaf is, wat wil zeggen dat het signaal met 12 of 24db in volume afneemt tot het de 40hz bereikt (een octaaf is een frequentieband van een bepaalde frequentie tot het dubbele of de helft van die frequentie -> 40-80 is een octaaf, 50-100 is ook een octaaf, maar dan met een ander beginpunt). Je stelt voor elke speaker apart een crossover in, omdat (in elk geval bij surround) elke speaker een eigen signaal binnenkrijgt. De crossover heeft dus invloed op enkel het signaal voor die specifieke speaker (front, center, surround, etc).
** = De in te stellen frequentie hangt af van de prestaties van de speaker. Ik geloof dat volgens de THX standaard alle crossovers op 80hz zouden moeten staan. Persoonlijk vind ik dat je hier best van mag afwijken en dat het per persoon verschillend zal zijn wat zijn/haar voorkeur heeft. Het is een kwestie van proberen, maar ik zou niet teveel buiten de gestelde marge gaan. Persoonlijk heb ik mijn fronts op 80hz staan en de overige speakers op 90hz. Je kunt stellen dat je zuilspeakers op 60-90 zal instellen, boekenplank/center op 80-120 en satellietspeakers op 100-140. Puur afgaande op de gemiddelde prestaties van dergelijke formaten.
*** LPF of LFE is een soort crossover voor het LFE-kanaal (het 0.1 kanaal, oftewel het effectenkanaal bij surround-geluid). Denk hierbij aan wat ik in het begin heb genoemd; "de instellingen in de receiver passen het signaal aan vóórdat het de receiver uitgaat". LFE staat voor Low Frequency Effects en bestaat uit signalen tot 120hz (harde grens). Ga je deze frequentie verlagen, dan zorg je er dus voor dat deze frequenties niet langer door de subwoofer, maar door de speakers weergegeven gaan worden. In specifieke gevallen kan dat soort van acceptabel zijn (bijvoorbeeld bij zeer slechte subwoofer plaatsing in combinatie met zeer capabele speakers), maar in de meeste gevallen doe je er beter aan dit signaal in zijn volledigheid naar de subwoofer te sturen. In het meest ongunstige geval hebben je speakers ook een crossover van >120hz en verlies je dus bepaalde frequenties omdat ze én niet door de speakers én niet door de subwoofer worden weergegeven. In sommige receivers kun je ook een frequentie boven de 120 hz instellen. De reden hiervoor is onduidelijk, omdat (zoals ik al zei) het LFE kanaal slechts frequenties tot 120hz kent.
**** Met level-calibration pas je het volume van het uit te sturen signaal aan. Veel (zoniet alle) subwoofers met een auto-aan functie, "luisteren" naar het signaal wat ze binnen krijgen. Als dat boven een bepaald drempelwaarde komt, springt de subwoofer aan. Mochten alle instellingen juist zijn en de subwoofer wil nog steeds niet automatisch aanspringen wanneer dat gewenst is, dan zou je dus het signaal wat naar de subwoofer gaat kunnen versterken. Een nadeel hiervan is, is dat je ook de gain/level knop op de subwoofer zelf wat moet terugdraaien. Deze knop regelt in hoeverre het door de subwoofer ontvangen signaal nog versterkt wordt. Je zou dan met een geluidsmeter app grofweg hetzelfde volume kunnen krijgen door te meten hoeveel decibel er eerst werd weergegeven en dan (na het versterken van het door de receiver uitgestuurde signaal) dit met de gain/level knop op de subwoofer weer terug naar hetzelfde niveau te brengen.
Een heel eenvoudige visualisatie over wat ik bedoel:

de dikte van de lijn (signaal) geeft aan hoe sterk/luid het wordt weergegeven
Nu het signaal vanuit de receiver naar de subwoofer is afgesteld, is het belangrijk dat de subwoofer er eigenlijk geen verdere aanpassingen meer aan maakt. De Lowpass (crossover)-knop op de subwoofer moet daarom ten alle tijden op maximaal staan. Ga je de lowpass (crossover) op de subwoofer namelijk verlagen, dan ga je frequenties vanaf dat punt feitelijk weggooien.
Soms zitten er ook nog uitgaande speakerterminals op de subwoofer en kan de subwoofer dienst doen als versterker voor de aangesloten speakers. In dat geval sluit je de audiobron dus rechtstreeks aan op de subwoofer. Omdat de subwoofer op die manier een signaal met het volledige frequentiespectrum binnenkrijgt, kan deze afgekapt worden voordat het doorgestuurd wordt naar de speakers. In dit geval werkt de lowpass/crossover dus net andersom als in de receiver. Volgens mij zou het in een dergelijke constructie juist high-pass genoemd moeten worden (high-pass -> high frequencies may pass). De ingestelde crossover zorgt er dan voor dat alle frequenties boven deze waarde naar de speakers gestuurd worden.
[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 29-12-2016 21:29 ]
Verwijderd
Ik mag me langzaam gaan melden in dit topic. Jarenlang een niet zo bijzondere set gehad, Sony STR-DG500, Eltax speakers & sub (
) en een mix van bij elkaar geraapte draden om zo het geluid te leggen in m'n woonkamer.
Nou ja heb de smaak met het kijken van films in HD kwaliteit te pakken, en wil het allemaal goed aan gaan pakken. Ben eerst bij ikea geweest, en daar stuitte ik op een best mooi meubel, zeker gezien de opbergruimte en flexibiliteit die er is qua hanging:

Die kan je natuurlijk configureren, dus dit is het geworden ongeveer:

Ik heb dan ook rekening gehouden met een grotere TV, tot op 50 inch voor straks. Vrijdag wordt het zaakje hier gemonteerd, omdat ik zelf geen held in het boren en ophangen van dingen ben

Een half uur later stond ik in de media markt, de hifi-corner, en liet me adviseren aan de hand van de verkoper. Uiteindelijk een setje beluisterd en het is een 5.1 THX gecertificeerde set geworden van Onkyo:
http://www.eu.onkyo.com/en/products/sks-ht978thx-121620.html

Die sub is echt inmens groot
Ter vergelijking met mijn 'oude' Eltax 80:

De woofer alleen al... en ik heb best grote handen

Ik heb 2 speakers aangesloten en 1 sub, om 'alvast' even te wennen eraan... maar man wat een geluid. Het glas in de keuken trilt gewoon in de kastjes... dat ding gaat knetterhard.

Het is niet het moeders mooiste nee, maar ik doe er ook even niets meer aan tot en met na vrijdag.
- Kabelgootjes
- Nieuw en lang speakerdraad
- Speakerbeugels (voor achter)
- Een Thx gecertificeerde versterker, zag al 'wat' staan rond € 500
- Een grotere TV, deze is al een jaar of 3 oud inmiddels, 1 HDMI poort sporadisch stukgeraakt (tv herstart iedere keer op 1 poort).
De prijs die ik heb betaald voor de set bedraagt € 600 exact. Gezien de actueele prijzen in PW op pricewatch: Onkyo SKS-HT978THX is dat best netjes.
De bedoeling is om een zo clean mogelijke TV hoek te gaan scheppen, nu ziet het er niet uit, maar ik denk dat na het weekend een veel beter beeld zo van krijgt.
Nou ja heb de smaak met het kijken van films in HD kwaliteit te pakken, en wil het allemaal goed aan gaan pakken. Ben eerst bij ikea geweest, en daar stuitte ik op een best mooi meubel, zeker gezien de opbergruimte en flexibiliteit die er is qua hanging:

Die kan je natuurlijk configureren, dus dit is het geworden ongeveer:

Ik heb dan ook rekening gehouden met een grotere TV, tot op 50 inch voor straks. Vrijdag wordt het zaakje hier gemonteerd, omdat ik zelf geen held in het boren en ophangen van dingen ben

Een half uur later stond ik in de media markt, de hifi-corner, en liet me adviseren aan de hand van de verkoper. Uiteindelijk een setje beluisterd en het is een 5.1 THX gecertificeerde set geworden van Onkyo:
http://www.eu.onkyo.com/en/products/sks-ht978thx-121620.html

Die sub is echt inmens groot

De woofer alleen al... en ik heb best grote handen

Ik heb 2 speakers aangesloten en 1 sub, om 'alvast' even te wennen eraan... maar man wat een geluid. Het glas in de keuken trilt gewoon in de kastjes... dat ding gaat knetterhard.

Het is niet het moeders mooiste nee, maar ik doe er ook even niets meer aan tot en met na vrijdag.
- Kabelgootjes
- Nieuw en lang speakerdraad
- Speakerbeugels (voor achter)
- Een grotere TV, deze is al een jaar of 3 oud inmiddels, 1 HDMI poort sporadisch stukgeraakt (tv herstart iedere keer op 1 poort).
De prijs die ik heb betaald voor de set bedraagt € 600 exact. Gezien de actueele prijzen in PW op pricewatch: Onkyo SKS-HT978THX is dat best netjes.
De bedoeling is om een zo clean mogelijke TV hoek te gaan scheppen, nu ziet het er niet uit, maar ik denk dat na het weekend een veel beter beeld zo van krijgt.
Ik ben op zoek naar vergelijkingen tussen de BK XXLS-400 en de BK P12-300SB. Qua specs liggen ze erg dicht bij elkaar en ben daardoor dus op zoek naar iets van een review of gebruikerservaringen die het verschil iets uit de doeken kunnen doen. Iemand zoiets toevallig langs zien komen?
Laat die eis vallen en je hebt een stuk meer keuze. THX is tegenwoordig sowieso maar een stickertje en zegt niets over de kwaliteit van de apparatuur. Genoeg (grote) merken die geen THX logo op de apparatuur hebben staan die ik liever zou hebben dan de merken die ik zo ken met een THX sticker.Verwijderd schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 01:35:
[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 05-01-2017 21:46 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Subwoofer cabinet van spanplaat? Zonde van je 600 Euro vind ik persoonlijk ik had ook zo 5.1 setje ooit geluisterd bij een kennis leek maar op overdosis gebonk