Hoe crossover freq op subwoofer in te stellen

Pagina: 1
Acties:
  • 19.492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met het plaatsen van een Kef 5.1 surround opstelling met een Onkyo A/V receiver. Ik kom helaas niet uit de juiste instellingen voor de subwoofer wat betreft de crossover frequency welke op de subwoofer is in te stellen middels een draaiknop. Het punt is namelijk dat ook de A/V receiver een crossover frequency instelling heeft welke staat ingesteld op 80Hz.

Een zoektoch op internet levert soms tegenstrijdige informatie op. De een zegt dat de crossover frequency op de subwoofer helemaal dicht moet staan, de ander is van mening dat de crossover frequency juist helemaal open moet staan indien ook de receiver een crossover instelling heeft.

Wat is de juiste aanpak? Ik begrijp dat de crossover frequency bepaalt vanaf welke frequency het geluid naar de sub moet worden gestuurd.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Jammer... er stond hier een paar dagen geleden een prachtige how-to van hifi.nl maar die kan ik niet meer vinden.

Hoe ik het zou doen.. Ik begrijp dat je een satelietspeakersysteem hebt staan. Deze zullen niet veel laag leveren. Houdt dus in gedachten dat de crossoverfrequentie tussen de 80 en de 120 hz zal liggen.

Zet een lekker stuk muziek die representatief is voor jou muzieksmaak en zet je crossover op max. Ga hierna langszaam je crossover minder geven totdat je hoort dat je satelietjes het geluid kunnen overnemen. Doe dit meerdere malen met verschillende stukken muziek en stel zo de juiste stand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181851

Dat je de instellingen van de cross-over op de subwoofer helemaal open moet zetten klopt wel, als je op de versterker de juiste instelling gaat aanpassen kun je die van de subwoofer helemaal openzetten omdat de frequentie al gefilterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

JT

VETAK y0

Ik zou lekker allebei gebruiken, dan wordt het steiler gefilterd en heb je nog minder midden van je sub.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobvr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-05 20:34
Bor de Wollef schreef op vrijdag 07 juli 2006 @ 15:55:
Ik ben op dit moment bezig met het plaatsen van een Kef 5.1 surround opstelling met een Onkyo A/V receiver. Ik kom helaas niet uit de juiste instellingen voor de subwoofer wat betreft de crossover frequency welke op de subwoofer is in te stellen middels een draaiknop. Het punt is namelijk dat ook de A/V receiver een crossover frequency instelling heeft welke staat ingesteld op 80Hz.

Een zoektoch op internet levert soms tegenstrijdige informatie op. De een zegt dat de crossover frequency op de subwoofer helemaal dicht moet staan, de ander is van mening dat de crossover frequency juist helemaal open moet staan indien ook de receiver een crossover instelling heeft.

Wat is de juiste aanpak? Ik begrijp dat de crossover frequency bepaalt vanaf welke frequency het geluid naar de sub moet worden gestuurd.
Het hangt er ook van af hoe je de hele bedoeling hebt aangesloten..
gebruik je de high level line in en heb je daarna de front speakers op de subwoofer aan gesloten of heb je de subwoofer via de LFE aangesloten en de surround boxen aan de versterker..

als je de LFE gebruikt, heeft het geen zin om de crossover freq. op de subwoofer in te stellen. het beste is gewoon deze helemaal open te zetten en de goede freq. op de versterker in te stellen, deze bepaald dan welke freq. naar de surround speakers gaan en welke naar de subwoofer.. het enige effect dat het instellen van een crossover freq. op de subwoofer kan hebben is dat je een deel van het spectrum mist.

als je de high level input gebruikt (niet aan te raden) dan moet je idd met de crossover freq's van zowel de subwoofer als de versterker gaan spelen, als dit het geval is wordt het een langer verhaal, maar ik hoop dat je voor de LFE bent gegaan....

If You Always Do What You've Always Done, You'll Always Get What You've Always Got.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

jobvr schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 14:07:
[...]
het enige effect dat het instellen van een crossover freq. op de subwoofer kan hebben is dat je een deel van het spectrum mist.
Eh ja...niet dus. Als jij je versterker op 80hz instelt en je sub ook of voor alle zekerheid zelfs op 90 of 100hz, dan gaat hij heus niet ineens vanaf 60hz al weg kappen ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Topicstarter
Hoe bepaal je de beste waarde voor de crossover instelling in de receiver vervolgens? Pak je hiervoor de frequentie tot waar de sattelites kunnen weergeven (laagste frequentie)?

Is het niet zo dat een LFE signaal altijd gewoon naar de sub gestuurd word? Wat is de relatie van de crossover frequency hierbij?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

JT schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 13:59:
Ik zou lekker allebei gebruiken, dan wordt het steiler gefilterd en heb je nog minder midden van je sub.
steiler filteren levert helaas ook een grilliger faseverloop en hogere group-delay......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bor de Wollef schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 08:41:
Hoe bepaal je de beste waarde voor de crossover instelling in de receiver vervolgens? Pak je hiervoor de frequentie tot waar de sattelites kunnen weergeven (laagste frequentie)?
Mwoah...Hangt er net vanaf wat voor speakers je hebt. Filteren op 50 a 60hz is denk ik het beste, daaronder wordt de belasting namelijk vrij groot van je speakers dus dat is mooi om over te laten nemen door de sub. 80hz is denk ik prima acceptabel, wel een mooi getal. 100 kan op zich ook nog wel. Maar soms is de sub dan al te positioneren door te luisteren (op 80 soms ook maar veel minder, vaak zodanig dat je het niet merkt als je niet oplet) Hoger dan 100 vind ik zelf klote. Ik denk dat ik dan nog liever een gat in m'n geluid heb. Als je bijvoorbeeld van die Bose shit hebt, dan speelt de sub vrolijk mee tot boven 200hz 8)7 Dat is echt gekkenwerk. Ten eerste omdat de sub dan heel makkelijk te positioneren is, ten tweede omdat je geluidsbeeld verpest wordt (stereo informatie als in het lage mid, komt dan door 1 speaker, namelijk je sub) en ten derde omdat mid uit een sub totaal niet klinkt als hij bijv downfiring is of als de woofer IN de kist zit waardoor je deze niet eens kan zien.
Is het niet zo dat een LFE signaal altijd gewoon naar de sub gestuurd word? Wat is de relatie van de crossover frequency hierbij?
LFE signaal is in principe voor de sub ja. Op je versterker kan je evt instellen dat ze naar je front speakers moeten als je geen sub hebt. De relatie van de crossover frequentie is dat je deze kan instellen, je kan dus instellen waar je gewone speakers gaan ophouden en je sub het overneemt.
Anoniem: 64859 schreef op donderdag 20 juli 2006 @ 08:46:
[...]

steiler filteren levert helaas ook een grilliger faseverloop en hogere group-delay......
Daar heb je idd een punt :) Alhoewel ik het group-delay probleem niet zo een probleem vind als de sub alleen wordt ingezet voor HT.

[ Voor 74% gewijzigd door JT op 22-07-2006 01:05 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1