Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 4 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Samoht93 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 01:40:
Hoe klinkt die pb-1000 in kleine ruimtes? Woon nu nog thuis maar wil over een half/jaar het huis uit maar zit te twijfelen of ik nu een sub zal kopen of daarna pas. Heb nu 2 q acoustics concept 20s. Die opzich ook al aardig wat bass kunnen maken in een kleine ruimte.
Je kunt het even afwachten, maar ik denk zeker dat je profijt hebt van een sub. Een goede sub is niet snel overkill en eigenlijk ook niet zo heel snel "underkill"? De pb1000 zou dus een goede keuze zijn. En beter nu dan dat het op de grote hoop komt van alle uitgaven die bij een eigen woning komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

LA-384 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 01:50:
[...]

Je kunt het even afwachten, maar ik denk zeker dat je profijt hebt van een sub. Een goede sub is niet snel overkill en eigenlijk ook niet zo heel snel "underkill"? De pb1000 zou dus een goede keuze zijn. En beter nu dan dat het op de grote hoop komt van alle uitgaven die bij een eigen woning komen kijken.
en in tegenstelling tot jou zou ik juist wachten, en pas kopen nadat je in je nieuwe woning zit. dan kun je de ruimte en de akoestiek etc ook veel beter inschatten, en daarop gebaseerd een bijpassende sub kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik zit te denken om een B.K. Gemini II te kopen, hierop kun je de subwoofer Low Level en LFE aansluiten.
Als receiver ga ik de marantz 1606 gebruiken. Deze heeft volgens mij ook low level aansluiting.
Moet ik dan nog wel iets op de subwoofer instellen kwa frequentie level?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
redbullet schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 10:28:
Ik zit te denken om een B.K. Gemini II te kopen, hierop kun je de subwoofer Low Level en LFE aansluiten.
Als receiver ga ik de marantz 1606 gebruiken. Deze heeft volgens mij ook low level aansluiting.
Moet ik dan nog wel iets op de subwoofer instellen kwa frequentie level?
Helemaal open zetten en de cross-over netjes door je receiver laten regelen. Dat is wel alleen als je hem via LFE aansluit, dat zou ik ook doen!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-06 09:42
Momenteel zit ik na te denken om mijn subwoofer te vervangen voor een ander type.
Na het één en ander gelezen te hebben, denk ik dat een BK bij mij past.

Graag wil ik gaan voor een Downfire, omdat deze over het algemeen wat exacter zijn.
Momenteel zit ik me soms te ergeren omdat het regelmatig lijkt alsof het geluid uit mijn huidige subwoofer later komt dan uit de andere speakers.

Nu zit ik te twijfelen ofdat ik moet gaan voor een XLS200-DF of een XXLS400-DF.
Een voordeel van de XLS200 is dat deze kleiner is en dus wat vrouwvriendelijker. Anderzijds vraag ik me af of deze dan voldoende vermogen heeft.

Momenteel heb ik een JBL ES250P subwoofer gecombineerd met 2 Kef iq5se zuiltjes.
Die 2 Kef zuiltjes zullen in de toekomst ook vervangen worden.

Kunnen jullie aangeven wanneer je juist moet kiezen voor de XLS200 of de XXLS400?

Is de BK alleen aan te schaffen via de eigen website van BK? Of kan ik deze ook ergens beluisteren toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@joenevd,

Het zal er een beetje van afhangen waar de sub komt te staan. Mij is destijds een monolith geadviseerd ivm een kamergrootte van 42m^2. Ik ben toch voor de xxls400 gegaan en die klinkt gewoon goed. M'n sub staat naast de bank op 2m van de primaire luisterpositie.

Mijn gevoel zegt dat in mijn situatie een xls200 tekort zou komen, of in ieder geval minder subtiel af te stellen zou zijn.

Helaas zijn bk subs tegenwoordig niet meer in een Nederlandse winkel te koop en zul je bij de fabrikant moeten kopen.

Je kunt ze eens mailen om te zien wat ze adviseren. Downfire of frontfire zou qua klank niet veel verschil moeten maken. Bij kleine kinderen of huisdieren is een downfire veiliger.

Let wel op; de subs worden op bestelling gemaakt. Het is dus niet "vandaag besteld, morgen in huis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
LA-384 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 18:56:
@joenevd,

Het zal er een beetje van afhangen waar de sub komt te staan. Mij is destijds een monolith geadviseerd ivm een kamergrootte van 42m^2. Ik ben toch voor de xxls400 gegaan en die klinkt gewoon goed. M'n sub staat naast de bank op 2m van de primaire luisterpositie.

Mijn gevoel zegt dat in mijn situatie een xls200 tekort zou komen, of in ieder geval minder subtiel af te stellen zou zijn.

Helaas zijn bk subs tegenwoordig niet meer in een Nederlandse winkel te koop en zul je bij de fabrikant moeten kopen.

Je kunt ze eens mailen om te zien wat ze adviseren. ...

Let wel op; de subs worden op bestelling gemaakt. Het is dus niet "vandaag besteld, morgen in huis".
Dat ze niet direct leverbaar zijn maakt mij niet uit. Vind het wel opvallend dat bij een product dat je normaal gesproken eerst wilt proberen, dat dit eigenlijk niet mogelijk is.

Of is er hier wellicht iemand waarbij ik zou kunnen luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-05 11:47
Ja dat is de reden ook dat ze 'relatief' goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bizonjeetje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 15:44
hallo

ben op zoek naar een nieuwe subwoofer heb nu bijna de BOWERS & WILKINS CM9 S2 5.1 compleet alleen heb een andere subwoofer nog over van me oude set van Teufel T 1300 SW doet het opzich wel goed maar wel iets anders wat toch meer in de prijs valt van de bowers & wilkins heb er zelf 5 op het oog maar kom er maar niet uit welke ik het best kan nemen de 5 subwoofers die ik op het oog heb zijn de

BOWERS & WILKINS ASW10CM S2 kost 1350 kan ik krijgen voor 1050
BOWERS & WILKINS ASW610XP kost 1000 kan ik krijgen voor 800
SVSound SB-1000 kost 650
SVSound SB-2000 kost 900
KLIPSCH R-115SW kost 550

luister 80% muziek en 20% films

welke subwoofer zal het best zijn bij de rest van de set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 23:41
Die optisch het beste gaan passen zijn de subwoofers van hetzelfde merk ha ha
Puur op specs zonder twijfel de svs sb2000, hetzelfde vermogen als de ASW10CM met een 12 inch woofer ipv 10 inch in een grotere kast waar de woofer minder tegendruk ervaart.
de svs heeft ook een erg platte weergave zonder pieken en dips volgens deze review.

http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000

Heb zelf ook de sb2000 in hoogglans zwart, na lang rondkijken welke me het meest geschikt leek.
Geweldig ding klinkt superstrak, ook bij films komt er een geweld uit niet normaal meer.
Heb je een hele grote kamer waar ie komt te staan kun je misschien beter de pb2000 nemen die speelt ongeveer 10 db harder op 20hz.
Maar is wel erg groot, succes met je keuze.

http://www.audioholics.co...ns/how-to-buy-a-subwoofer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
De vraag is denk ik ook of je laag echt mist met muziek. Die CM9 hebben volgens mij al een hele mooie volle bass voor muziek. Als je daar iets mist en je 80% muziek luistert dan snap ik je top5 lijstje. Mis je geen laag bij muziek maar juist bij 20% films dan zou ik me een andere top5 gaan samenstellen als ik jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GRAD85
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:46
Goofy1978 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:49:

Heb je een hele grote kamer waar ie komt te staan kun je misschien beter de pb2000 nemen die speelt ongeveer 10 db harder op 20hz.

Heb van de week 2 PB2000 gekocht zijn inderdaad erg groot,maar man o man wat een sound.

Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/pwf7lef0h/IMG_2578.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/4zhalwvfb/IMG_2579.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door GRAD85 op 17-07-2016 09:11 ]

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Dat het klinkt geloof ik wel idd ha ha
Je zou U571 eens moeten kijken, denk dat de dieptebommen wel goed hoorbaar zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

_/-\o_ ziet er goed uit _/-\o_

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bizonjeetje
henk jansen schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:13:
De vraag is denk ik ook of je laag echt mist met muziek. Die CM9 hebben volgens mij al een hele mooie volle bass voor muziek. Als je daar iets mist en je 80% muziek luistert dan snap ik je top5 lijstje. Mis je geen laag bij muziek maar juist bij 20% films dan zou ik me een andere top5 gaan samenstellen als ik jou was.
het laag mis ik niet maar wil gewoon een andere subwoofer die ik nu heb past niet bij de rest van me set vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bizonjeetje
Goofy1978 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 19:49:
Die optisch het beste gaan passen zijn de subwoofers van hetzelfde merk ha ha
Puur op specs zonder twijfel de svs sb2000, hetzelfde vermogen als de ASW10CM met een 12 inch woofer ipv 10 inch in een grotere kast waar de woofer minder tegendruk ervaart.
de svs heeft ook een erg platte weergave zonder pieken en dips volgens deze review.

http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000

Heb zelf ook de sb2000 in hoogglans zwart, na lang rondkijken welke me het meest geschikt leek.
Geweldig ding klinkt superstrak, ook bij films komt er een geweld uit niet normaal meer.

de pb2000 past hier net niet dus het beste is voor de sb2000 gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
http://www.powersoundaudi...subwoofers/products/s1500

de subwoofers van dit merk lijken me ook erg goed, maar dat word wel inporteren zijn hier niet te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Omdat plaatjes leuk zijn, hier mijn aangepast multisub opstelling in opbouw :)

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Multisub_preview.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Multisub_preview2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 25-07-2016 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 14:35
Oké... Ben je ook in te huren voor feestjes en partijen? :p

Maareh, is het allemaal nog een beetje gecontroleerd laag of gewoon dom laag en hard gebeuk?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-06 14:14

LankHoar

Langharig tuig

Oh wow wat een monster topicstart zeg. Daar ga ik me eens even lekker in weglezen wanneer ik een verloren uurtje heb :o

Ik heb zeker geen Hi-Fi set, momenteel zelfs geen sub in huis. Heb wel een simpele setup met een JBL GT5-1204BR in de auto. Klinkt erg lekker en ik wil toch wel weer iets in huis hebben, waar nu alleen een stereo set van twee Tannoy zuilen staan. Dit topic zal me helpen om beter te snappen waar ik het beste naar kan zoeken :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renzo4000 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:50:
Oké... Ben je ook in te huren voor feestjes en partijen? :p

Maareh, is het allemaal nog een beetje gecontroleerd laag of gewoon dom laag en hard gebeuk?
Nou, (lees)werk voor jou aan de winkel :+ . Zie topic start. Multisub is niet voor hard, maar voor overal kwalitatief goed laag. Je kan het eeder andersom stellen: met een enkele sub kan je vaak wel hard sublaag maken, maar kwalitatief minder door de enorme schommelingen in de frequentie respons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06 16:28

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep, dit is kwaliteit. Hier in het topic is het redelijk overheersend een beetje SVS afgoderij voor en na. Erkenning dat kwaliteit van laag hem vooral zit in de weergave in de ruimte onder controle houden en niet in hele dure grote woofers is er niet. En echte innovatie die daadwerkelijk snaarstrak én diep doorlopend laag oplevert wordt gezien als een hoop gedoe "kan je toch veel beter een PB-1000 kopen".

Een goed ingestelde multi sub met simpele subjes speelt op geluidskwaliteit elke andere subwoofers van welke kwaliteit ook weg in de verrweg meeste luisterruimtes.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JvS schreef op zondag 17 juli 2016 @ 18:51:
Yep, dit is kwaliteit. Hier in het topic is het redelijk overheersend een beetje SVS afgoderij voor en na. Erkenning dat kwaliteit van laag hem vooral zit in de weergave in de ruimte onder controle houden en niet in hele dure grote woofers is er niet. En echte innovatie die daadwerkelijk snaarstrak én diep doorlopend laag oplevert wordt gezien als een hoop gedoe "kan je toch veel beter een PB-1000 kopen".

Een goed ingestelde multi sub met simpele subjes speelt op geluidskwaliteit elke andere subwoofers van welke kwaliteit ook weg in de verrweg meeste luisterruimtes.
Ik snap dat dat als audiofiel de shit is hoor dat "Snaarstrak en diep doorlopend laag", maar wat is er in godsnaam mis met een SVS Sub? Doet het hier prima en krijg er altijd complimenten over (over hoe het klinkt natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

DennusB schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:27:
[...]

Ik snap dat dat als audiofiel de shit is hoor dat "Snaarstrak en diep doorlopend laag", maar wat is er in godsnaam mis met een SVS Sub? Doet het hier prima en krijg er altijd complimenten over (over hoe het klinkt natuurlijk).
Met de sub zelf is niets mis. Maar met het concept van 1 sub in een kamer is wel veel mis. Wat er echt mis is, is dat in dit topic totaal niet erkend wordt dat kwaliteit van het sublaag ongeveer voor 90% door de ruimteakoestiek wordt bepaald, niet door de equipment. En wat constant wordt gedaan, is alsof problemen kunnen worden opgelost door een dure subwoofer neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JvS schreef op zondag 17 juli 2016 @ 19:33:
[...]
Met de sub zelf is niets mis. Maar met het concept van 1 sub in een kamer is wel veel mis. Wat er echt mis is, is dat in dit topic totaal niet erkend wordt dat kwaliteit van het sublaag ongeveer voor 90% door de ruimteakoestiek wordt bepaald, niet door de equipment. En wat constant wordt gedaan, is alsof problemen kunnen worden opgelost door een dure subwoofer neer te zetten.
Ik denk ook niet dat 99% van de huishoudens plek hebben voor meer dan 2 subs. Of het misschien ook gewoon niet boeiend vinden. Leven en laten leven, right? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Plek heb ik wel, maar het moet wel leuk blijven allemaal. Uiteraard iedereen zijn ding maar een dergelijke multisub opstelling gaat mij toch even te ver qua visueel geweld... Voorlopig voldoet mijn "goderlijke" svs sub het meer dan prima... En guess what, die speelt ook de gemiddelde sub in de Nederlandse huiskamer volkomen weg aangezien dat meestal die standaard samsung, sony, bose setjes zijn.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is ook helemaal niets mis met SVS subs, vast prima spul. Het probleem zit hem in dat de uiteindelijke weergave niet zozeer wordt bepaald door wat de sub aan geluid produceert, maar door de resonanties van de ruimte. Pas als je dat realiseert, dan snap je waarom zoveel mensen problemen hebben met het instellen van hun sub. Dit forum staat vol met topics over mensen die de laagweergave niet goed krijgen. En het adagium dat een sub niet geschikt is voor muziek hangt er ook mee samen. Dat los je allemaal niet op door een SVS sub te kopen :P ! En als je snapt wat het onderliggende probleem is, dan kan je ook gaan nadenken over oplossingen. En meerdere laagweergevers is de meest zekere route tot succes, zij het wel één die enige investering vraagt. Maar ja, dat is de hobby toch?

En voor iedereen die denkt dat ik uit mijn nek klets: lees er eerst eens iets over! Er zijn anderen die het probleem van laagweergave in huiskamers volledig hebben geanalyseerd. Kan je gewoon gebruik van maken :).

Dat laat onverlet dat een enkele subwoofer best wel lekker kan klinken als je een beetje mazzel hebt. Maar vaak ook niet. En ik durf ook te stellen dat het altijd beter wordt met meerdere subs. Sja, ik hou gewoon heel erg van goede laagweergave, so shoot me :P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Er is niemand die zegt dat je uit je nek kletst, ik niet iig. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hartstikke mooi als mensen zoals jij helemaal los gaan en daarvoor verder gaan dan de gemiddelde audio liefhebber.

Echter kan je met een goede sub, goede receiver met room correction/dsp een heel eind komen ... Jij gaat voor de 99% (100 is m.i. niet mogelijk) terwijl ik 95% al zeer acceptabel vind zonder dat ik mijn woonkamer (heb geen dedicated ht room) met grote lelijke subs vol heb staan en akoestiekplaten.

Zoveel mensen, zoveel wensen... Iedereen heeft gelukkig andere prioriteiten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het is me helaas nog niet gelukt me verder in te lezen in het boek Sound Reproduction van floyd Toole (zoveel andere interesses, dat de dagen minimaal 5 uur tekort zijn), dus kan nog niet op hoog niveau meepraten, maar er zijn volgens mij veel misconcepties, waar audio winkels en medetweakers op terug lijken te vallen.

Ik moet zeggen dat me dat pas duidelijk werd na het schrijven van de topicstart. Als ik weer tijd heb me er in te verdiepen, zal ik het zeker een prominente plaats geven, want het is toch wel belangrijke informatie die lastig te verkroppen is wanneer je net die dure sub hebt aangeschaft.

Er zal ook wat duidelijker aangegeven moeten worden wat dan wel de meerwaarde is van de duurdere subs.

Wat betreft hierboven, ik denk echt dat die genoemde 95% een grove overschatting is. Mijn gevoel zegt dat je bij een enkele sub, met bijbehorende beperkingen qua plaatsing, niet meer dan 70% van de potentie behaald. Let wel, ook dit zijn internetgetallen die volledig uit m'n duim zijn gezogen.

Wat mij trouwens teleurstelt is de grote variatie in het subwoofer kanaal tussen verschillende bronbestanden. In de ene film hoor je zelfs bij explosies bijna geen sub, in een andere film tril je van de bank als er een telefoon vibreert. Daar kan geen multisub of kamercorrectie tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kan ook te maken hebben met de bron, bij DTS is het Sub kanaal een x aantal dB harder AFAIK dan bij DD. En inderdaad ook de manier van masteren. Al heb ik zelf dat probleem nooit echt ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-06 15:27

tweakraiser

I have such sites to show you

Dat is ook een van mijn grote ergenissen. De instellingen per bron blijf ik aanpassen. Gelukkig ben ik een tweaker en race ik door de menus heen. Mijn vrouw wordt er helemaal gek van haha

Strava | Webdesign

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
bizonjeetje schreef op zondag 17 juli 2016 @ 11:55:
[...]

het laag mis ik niet maar wil gewoon een andere subwoofer die ik nu heb past niet bij de rest van me set vind ik
Als je niets mist maar gewoon iets wil hebben wat er bij past dan zou ik voor de ASW10 gaan. Qua smaak geluid zie je dat de meesten hier voor SVS gaan maar de ASW10 is in ieder geval in hoogglans zwart en in dezelfde stijl als je CM9. Daarnaast wordt de ASW10 meestal alleen voor muziek liefhebbers gekozen en niet voor films. Met die 80/20 in het achterhoofd zit je dan ook goed. Misschien eens gaan luisteren of thuis proef draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
renzo4000 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 20:56:
Er is niemand die zegt dat je uit je nek kletst, ik niet iig. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hartstikke mooi als mensen zoals jij helemaal los gaan en daarvoor verder gaan dan de gemiddelde audio liefhebber.

Echter kan je met een goede sub, goede receiver met room correction/dsp een heel eind komen ... Jij gaat voor de 99% (100 is m.i. niet mogelijk) terwijl ik 95% al zeer acceptabel vind zonder dat ik mijn woonkamer (heb geen dedicated ht room) met grote lelijke subs vol heb staan en akoestiekplaten.

Zoveel mensen, zoveel wensen... Iedereen heeft gelukkig andere prioriteiten ;)
Sja, het is maar wat je er zelf van maakt. JvS bijvoorbeeld houdt minder van grote speakers dan ik :+, en hij lost het op met twee side firing (sub)woofers in zijn front speakers en twee XLS10en in 25L gesloten behuizingen aan de achterkant. Die staan dan naast de bank en in een kast, je ziet de ene niet en de ander nauwlijks. Dus het hoeft niet heel groot natuurlijk!

Maar goed, los van de praktische invulling valt het me op dat de kennis over dit onderwerp toch wat ondermaats lijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Dat kan, maar het gros zal het ook niet nodig vinden om zo diep de materie in te duiken, laat staan daar teveel voor moeten inleveren qua geld en praktisch gebruik... Die selecte doelgroep vind je denk ik eerder bij onze vrienden van htforum.nl. Ik kom daar ook zo nu en dan al vind ik dat er iets teveel personen zitten die zichzelf iets te serieus nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

renzo4000 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 22:55:
Dat kan, maar het gros zal het ook niet nodig vinden om zo diep de materie in te duiken, laat staan daar teveel voor moeten inleveren qua geld en praktisch gebruik...
Ik snap dat dit zeker niet voor iedereen is. Maar het is ook niet goed om iedereen met random laagweergave problemen als eerste klakkeloos te adviseren om dan maar een SVS subwoofer te kopen. 90% van de problemen komen vanuit problemen met de ruimte. Ik ben voor leven en laten leven en iedereen zn hobby. Maar het zou wel goed zijn dat iedereen zich realiseert dat de oplossing voor veel problemen niet zit in "dan moet je maar een betere subwoofer nemen", maar in een slimmer plaatsing, betere akoestiek (beide moeilijk haalbaar) of multi-sub (al helemaal een onmogelijke oplossing). Al die oplossingen zijn moeilijk toe te passen, moeilijk uit te leggen en daardoor moeilijk goed voor te stellen dat ze echt de beste opties zijn, dat realiseer ik me. Maar toch is het goed om te weten dat het makkelijke advies "koop dan maar een hele dure speaker", niet perse altijd een goede oplossing is.
Die selecte doelgroep vind je denk ik eerder bij onze vrienden van htforum.nl. Ik kom daar ook zo nu en dan al vind ik dat er iets teveel personen zitten die zichzelf iets te serieus nemen.
Over het algemeen zijn de mensen die het echt serieus nemen en zich echt verdiepen in de akoestiek niet degene die zichzelf heel serieus nemen, maar mensen die techniek serieus nemen.

Bij zichzelf serieus nemen denk ik eerder aan audiofiele nonsens toepassen en alles zoeken in een beter kabeltje, een mat op de cd leggen, speakers op een steen zetten en daar dan megagrote claims op doen dat dat de wereld verandert "want ik hoor het toch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Vandaag kwam Jag langs om mijn multi-sub opstelling te optimaliseren. Ik heb een behoorlijk complexe ruimte met verschillen in plafondhoogtes en veel hoeken. Met een enkele subwoofer is het niet mogelijk om op verschillende zitplekken een consistente ervaring te krijgen.

Meerdere subwoofers helpen met een betere spreiding van het sub-laag, maar ik kreeg het geheel niet goed op elkaar afgestemd.

Met behulp meet-microfoon en de nodige software worden verschillende metingen gedaan om te komen tot de beste instellingen voor de MiniDSP.

Eerste tweaks zijn inmiddels doorgevoerd en klinkt het laag al zo veel gecontroleerder, nu zijn we bezig met de 2e reeks metingen. Erg tof! :)

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/10299h2wnhieza9/Meting002.jpeg?dl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:53
Anoniem: 48051 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:34:
Vandaag kwam Jag langs om mijn multi-sub opstelling te optimaliseren. Ik heb een behoorlijk complexe ruimte met verschillen in plafondhoogtes en veel hoeken. Met een enkele subwoofer is het niet mogelijk om op verschillende zitplekken een consistente ervaring te krijgen.

Meerdere subwoofers helpen met een betere spreiding van het sub-laag, maar ik kreeg het geheel niet goed op elkaar afgestemd.

Met behulp meet-microfoon en de nodige software worden verschillende metingen gedaan om te komen tot de beste instellingen voor de MiniDSP.

Eerste tweaks zijn inmiddels doorgevoerd en klinkt het laag al zo veel gecontroleerder, nu zijn we bezig met de 2e reeks metingen. Erg tof! :)

[afbeelding]
Nice man! Nu helemaal naar wens of zijn jullie nog bezig? Hij mag bij mij ook wel langskomen om alles te tweaken.. :p

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afgelopen zondag bij Pauluz op bezoek geweest om het sublaag van zijn indrukwekkende HT setup te optimaliseren. Het probleem was een ontoereikende kwaliteit van het laag voor muziek, waarbij met 1 sub gespeeld werd (B&W). En bij films, waarbij alle drie de subs gebruikt werden, was het laag ongecontroleerd. Aan de apparatuur lag het niet! Er waren reeds geen halve maatregelen getroffen door Pauluz :). De setup bestond uit:

Yamaha RX V667
anti mode subwoofer EQ
B&W ASW CDM
SVS PB12 /2 (900watt uitvoering)
Klipsch R-115SW

Om te beginnen een uitgangsmeting in "muziek stand" met enkel de B&W sub actief en in "film stand" met alle drie de subs actief. Je kan je goed voorstellen dat dit ongecontroleerd klinkt met een respons die een bandbreedte kent van 20dB.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Paul_GoT/Nul_meting.png

De volgende stap was het verplaatsen van de SVS sub zodat deze niet langs dezelfde wand stond als de andere 2 subs. Helaas heb ik geen overzichts foto, maar de resulterende opstelling was met de B&W sub tussen de fronts, de Klipsch sub in de rechter hoek aan de voorzijde en de SVS sub links van het zit gedeelte. Daarna alles los gemeten, mains en de drie subs, op in totaal 4 luisterposities. Uiteindelijk toch nog een 2e set metingen gedaan omdat de eerste met nog enkele EQ filters actief gedaan was. De anti node is uit de set verdwenen en vervangen door een miniDSP met 4way advanced plugin. Met de tweede set metingen is de simulatie gedraaid om tot de optimale DSP instellingen te komen.

De situatie voor optimalisatie, hier de gemeten responses op de hoofd luisterpositie van de drie afzonderlijke subs:

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Paul_GoT/Individual_subs.png

En de B&W sub gemeten op de vier luisterposities:

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Paul_GoT/Single_sub.png

En dan het resultaat na optimalisatie (20 -100Hz is geoptimaliseerd). De rode dikke lijn is de hoofd luisterpositie. Het oplopend sublaag is bewust, het mocht best een beetje drukken van Pauluz. Als je zulke subs hebt staan, dan is het ook wel lekker om daar een vette onderkant mee te maken 8).

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/Paul_GoT/Multi_sub.png

Een response zonder pieken en dalen, met veel minder variatie door de ruimte heen, dus goed en vet sublaag op alle posities. Dit is met een enkele sub niet mogelijk. Wel onderschrijft het dat multi sub lastig in te stellen kan zijn om er echt de max uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 21:57:

De volgende stap was het verplaatsen van de SVS sub zodat deze niet langs dezelfde wand stond als de andere 2 subs. Helaas heb ik geen overzichts foto, maar de resulterende opstelling was met de B&W sub tussen de fronts, de Klipsch sub in de rechter hoek aan de voorzijde en de SVS sub links van het zit gedeelte.
Helaas geen foto van hoe het was -voor het verplaatsen van de SVS sub, maar deze stond helemaal links.

Bij deze (crappy avond foto's) overzicht's foto's van de nieuwe situatie. De B&W staat links, 2 meter uit de hoek. De Klipsch staat corner-loaded op rechts. De SVS staat nu links achter de bank (waarvan de poef net nog een stukje uitsteekt). Door het verschuiven van de SVS sub moet ik stroom en signaal draden nog achter de plinten leggen. :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3390820/HT-Kast/Meting003.jpeg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 26-07-2016 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Pauluz: Hoe komt het, dat je 3 subwoofer hebt van 3 verschillende merken, is dat zo gegroeid? Leg eens uit... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Lip op 26-07-2016 22:37 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lip schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:32:
@Pauluz: Hoe komt het, dat je 3 subwoofer hebt van 3 verschillende merken, is dat zo gegroeid? Leg eens uit... :)
Helaas kan ik je geen wetenschappelijk onderbouwd verhaal vertellen. Ik ben gewoon een enorme opportunist :+ , de SVS en B&W kwamen als 2e hands kansjes voorbij en ben toen snel overstag gegaan tot aankoop. Elke keer met de gedachte, iets toevoegen zal wel een verbetering zijn.

Overigens is het grote nadeel daarvan, dat het erg lastig is om een identieke sub te vinden wanneer het gaat om wat oudere modellen.

De Klipsch was een meer overwogen aankoop en heb ik nieuw aangeschaft, enigzins denkend om de B&W op ten duur weer te verkopen. Maar ik was best wel te spreken over de combinatie van de B&W + Klipsch.

Integratie met de SVS lukte eigenlijk nooit, tot dat het nieuwe avontuur met de MiniDSP.

Hoe het in de praktijk klinkt: Jag is getuige geweest qua muziek, voor een film gaan we zeker nog eens afspreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 48051 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:06:
[...]

Hoe het in de praktijk klinkt: Jag is getuige geweest qua muziek, voor een film gaan we zeker nog eens afspreken. :)
En kan je zelf eens beschrijven hoe je het verschil ervaart? Cool dit. Ergens in september ga ik ook mijn multi-sub instellen. Mijn ruimte is alleen niet zo enorm problematisch en met 2 subs en DSP correctie (1 kanaals) is het al behoorlijk goed te pruimen, alleen nog niet op alle plekken even lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 11:36

jdwrist

En het antwoord is koekje

Is er iemand die ervaring heeft met de Subwoofer LAT500 Sub? Ik kwam deze op speakerland tegen klik.

Daar ik beperkt de ruimte heb in het zitgedeelte van de woonkamer zou dat misschien wel een goede optie zijn voor mij (mocht het goed klinken uiteraard)

Live youre Life and Enjoy every Day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 09:02
Vraagje: ik luister veel muziek maar kijk ook veel series/films op BR. Kan ik dan beter voor de SVS PB-1000 of de SB-1000 gaan?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 16:01
Morpheus2003 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:39:
Vraagje: ik luister veel muziek maar kijk ook veel series/films op BR. Kan ik dan beter voor de SVS PB-1000 of de SB-1000 gaan?

Alvast bedankt.
Dat zijn echt vragen waarbij niemand je een duidelijk antwoord kan geven. Standaard advies wat je krijgt is de SB-1000 voor muziek en de PB-1000 voor films. Maar dit moet je echt persoonlijk gaan beluisteren.
Mijn verhouding films/muziek ligt op 30/70, toch is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de PB-1000. (de PB-2000 kwam helaas niet door de keuring :'( ). Maar heb al wel toestemming voor een tweede PB-1000 :P dus deze gaan we misschien einde van het jaar nog maar even toevoegen.

[ Voor 0% gewijzigd door mkroes op 27-07-2016 19:40 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 48051 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 23:06:
Je moet het vooral zelf maar vertellen, maar ik werd er wel vrolijk van zoals het met muziek klonk :). Mooi diep en vet sublaag zonder gehoenk en gebonk. Maar goed, heb het maar kort kunnen beluisteren en het was ook maar een tussentijdse setting die ik gemaakt had. Met de laaste set metingen heb ik thuis nog verde gesimuleerd en uiteindelijk uitgekomen op bovenstaand resultaat. Dat is nog wel wat rechter en consistenter dan ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:08:
[...]

En kan je zelf eens beschrijven hoe je het verschil ervaart? Cool dit. Ergens in september ga ik ook mijn multi-sub instellen. Mijn ruimte is alleen niet zo enorm problematisch en met 2 subs en DSP correctie (1 kanaals) is het al behoorlijk goed te pruimen, alleen nog niet op alle plekken even lekker.
Het is natuurlijk best lastig hoe je dit uitlegt, zonder al te subjectief te zijn... Maar ik denk dat het toverwoord 'controle' is; controle over het laag.

Ik ben op zoek naar punchy, dikke en strakke bassen. Maar vooral het 'strakke' was een behoorlijke uitdaging met de 3 subs. Het laag werd al snel een dikke brij aan laag, bonkerig en wollig zonder detail. Voor het ongetrainde oor misschien imposant, maar het is met name ook erg vermoeiend om naar te luisteren. Met muziek stoorde mij dit het meest, met games/films was dit minder een probleem.

Maar nu klinkt het geheel al veel gecontroleerder voor muziek en merk ik ook direct een verschil met films.

En dit terwijl ik nog niet eens de laatste optimalisatie file van Jag heb geconfigureerd (heb even Windows laptop nodig).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 28-07-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Vandaag mijn SVS PB-1000 ontvangen. Direct aangesloten en Audyssey setup op mijn Denon receiver gedraaid. Daarna een aantal blu-rays films gekeken en hoe gek misschien, ik 'hoor' minder bass dan mijn oude Klipsch Sub-10. Het lijkt nu wel of de subwoofer meer onderdeel is van het geheel terwijl bij mijn oude sub er veel meer 'boom' in zat.

Ik moet er eerlijk gezegd wel even aan wennen. Is dit nu juist de verbetering door een kwalitatief betere subwoofer of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Misschien ben je gewend aan een bonkige sub, zodat je deze als minder ervaart.
Maar als ie nieuw is moet ie nog wat inspelen misschien, de ophangrubbers goed los maken met films met veel bas is geen straf toch ha ha.
De pb1000 schijnt beter te zijn voor films dan de sb2000, en dat vind ik al een geweldig ding.
Staat de sub wel op dezelfde plek als die andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@jag Heeft toevoegen altijd zijn? En ook wanneer de 2e en 3e minder ver doorloopt naar onder? Voor mij is het nog toekomst muziek, want ik ben voorlopig nog een het dokteren met absorptie.

absorptie plan is dit : 10 of 12 panelen MF HF absorbtie met glaswol. en 12 panelen met steenwol 160mm in de hoeken, waarvan 1 1/2 met een flinke afgesloten airgap van 50cm met een HF reflecterende laag aan de buitenzijde.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Goofy1978 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:15:
Misschien ben je gewend aan een bonkige sub, zodat je deze als minder ervaart.
Maar als ie nieuw is moet ie nog wat inspelen misschien, de ophangrubbers goed los maken met films met veel bas is geen straf toch ha ha.
De pb1000 schijnt beter te zijn voor films dan de sb2000, en dat vind ik al een geweldig ding.
Staat de sub wel op dezelfde plek als die andere?
Ik hoop het :) Wat bedoel je met ophangrubbers?

Zelfde plek alleen deze is frontfire, oude was downfire. Subwoofer staat in de hoek bij een schuifpui/muur en dan met de tweeter open richting de woonkamer en de aansluitingen dus aan de achterkant bij de muur.

Overigens staat het sub level op -7db. Vanuit Auddyssey setup was dit zelfs -9,5db. Moet ik deze misschien op 0 instellen of zelfs in de plus? Of gewoon de Audyssey config volgen?

[ Voor 10% gewijzigd door Morpheus2003 op 05-08-2016 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Morpheus2003 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:37:
[...]

Zelfde plek alleen deze is frontfire, oude was downfire. Subwoofer staat in de hoek bij een schuifpui/muur en dan met de tweeter (luidspreker)conus open richting de woonkamer en de aansluitingen dus aan de achterkant bij de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
[...]

Zelfde plek alleen deze is frontfire, oude was downfire. Subwoofer staat in de hoek bij een schuifpui/muur en dan met de tweeter open richting de woonkamer en de aansluitingen dus aan de achterkant bij de muur.

Overigens staat het sub level op -7db. Vanuit Auddyssey setup was dit zelfs -9,5db. Moet ik deze misschien op 0 instellen of zelfs in de plus? Of gewoon de Audyssey config volgen?
Ik bedoelde de rubber rand waar de woofer mee vastzit die word soepeler net als een elastiek wat je 100000 keer zou oprekken.

Maar je hebt aan de volume levens van audyssey gezeten dan word alle roomcorrectie geannuleerd, ook als je handmatig de afstanden aanpast trouwens.
Dat de sub nu afwezig klinkt verbaast me niet, audyssey staat nu uit.
Crossover en large of small mag je wel handmatig aanpassen.
Dus opnieuw audyssey draaien en alleen Crossover en large of small
aanpassen.
Meestal is dat small met de Crossover op 80 hz, bij flinke vloerstaanders misschien 50hz
Veel plezier met de sub :)

Dat audyssey het sub level op -9.5zet is gewoon goed, bij het volume op 0db is het dan referentie niveau van de film net als in de studio waar het gemixt is.
Kun je nagaan hoe je sub overpowerd is met waarschijnlijk het volume op de sub op 50%moet ie nog bijna 10db worden geknepen.

Je kan bij de nieuwe meting het volume van de sub op 40% zetten, dat maakt voor het uiteindelijke referentie volume niet uit.
maar ie krijgt wat meer signaal van de versterker zodat ie sneller uit de slaapstand komt :)

[ Voor 21% gewijzigd door Goofy1978 op 06-08-2016 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goofy1978 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 00:18:
Maar je hebt aan de volume levens van audyssey gezeten dan word alle roomcorrectie geannuleerd, ook als je handmatig de afstanden aanpast trouwens.
Weet je dat wel zeker? Volgens mij doet audyssey niets meer of minder dan crossover, afstand en volume van alle speakers zo op elkaar afstemmen dat het op de meetpositie optimaal klinkt. Het aanpassen van de waarden zorgt er alleen voor dat die specifieke parameter niet meer in sync is. Je hebt wel nog wat instellingen die betrekking hebben op de audyssey meting, maar die blijven gewoon bruikbaar. Althans ik heb het subwoofer level ook aangepast en bij mij verandert er qua algehele klank niets (alleen subwoofer dus). Dat doe ik dan wel via een losse instelling en niet in het audyssey menu, waar je ook de speaker volumes handmatig kunt corrigeren.

Voor muziek doet audyssey het prima, voor film wilde ik wat meer bass.

Dat het niet overweldigend klinkt, kan overigens best met de staande golven te maken hebben. Als audyssey de afstemming laat leiden door een piek, zal de rest van de frequenties ondermaats zijn qua volume. Vandaar dat je de mogelijkheid hebt tot fine-tuning.

Probeer eens of je verschillen hoort door met de fase te spelen en draai audyssey daarna nog eens opnieuw. Probeer ook eens met de plaatsing van de sub te spelen. Laat de meetposities van de meetmicrofoon niet te ver uit elkaar liggen. En laat je oren even wennen. Ik vond mijn bk in het begin ook niet overweldigend, maar nu klinkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Weet dat haast zeker dat het zo werkt, na het zelf veranderen van volume van speakers of afstanden kun je dyn eq of dyn volume en Mult eq niet meer aanzetten.
subwoofer level in een apart menu kan je wel veranderen idd, al kun je net zo goed de volumeknop op de sub zelf hoger zetten natuurlijk.
Heb alleen geen zin om het zelf te testen of het uitgeschakeld word, gebruik dyn volume meestal bij series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LA-384 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 05:21:
[...]

Weet je dat wel zeker? Volgens mij doet audyssey niets meer of minder dan crossover, afstand en volume van alle speakers zo op elkaar afstemmen dat het op de meetpositie optimaal klinkt.
Nee dat is zeker niet zo. Er zijn sowieso verschillende varianten, maar ze doen veel meer dan wat jij beschrijft. Er wordt sowieso gecorrigeerd voor staande golven, maar er wordt veel meer gecorrigeerd met parametrische equalizer bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hebt gelijk, daar had ik even niet aan gedacht, het ging me ook vooral om de opmerking dat aanpassingen aan het subwoofervolume als gevolg zou hebben dat audyssey niet meer bruikbaar was. Dat heeft dus geen invloed, mits je de juiste instelling gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lip schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 23:31:
@jag Heeft toevoegen altijd zijn? En ook wanneer de 2e en 3e minder ver doorloopt naar onder? Voor mij is het nog toekomst muziek, want ik ben voorlopig nog een het dokteren met absorptie.

absorptie plan is dit : 10 of 12 panelen MF HF absorbtie met glaswol. en 12 panelen met steenwol 160mm in de hoeken, waarvan 1 1/2 met een flinke afgesloten airgap van 50cm met een HF reflecterende laag aan de buitenzijde.
Ja subs hoeven niet gelijk te zijn en ook niet per se even ver door te lopen. Ik denk dat subs toevoegen altijd zin heeft (>4 subs heeft wel steeds minder meerwaarde). Het inregelen is wel een klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Goofy1978 schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 13:20:
Weet dat haast zeker dat het zo werkt, na het zelf veranderen van volume van speakers of afstanden kun je dyn eq of dyn volume en Mult eq niet meer aanzetten.
Dat kan bij mijn receiver wel gewoon (marantz 5010). Audyssey haalt bij mij geen topresultaten. Ik heb nu een optie gevonden (L/R bypass), waarbij de audyssey eq niet wordt losgelaten op de fronts. Deze optie klinkt bij mij veel beter dan de optie "reference".

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 14:53
Ik heb nu een paar maanden een Denon X2200W met een 2 Q Acoustics 3020 in de huiskamer staan. Ik zou hier graag een subwoofer aan toe voegen, maar heb niet echt een idee wat te kiezen. Iemand ideeen? Is de subwoofer uit de 3000 reeks van Q Aucoustics iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04
Ligt eraan wat je budget is en waar je de sub voornamelijk voor wil gebruike. Muziek of juist films/series/games? Deze vragen horen eerder in het aankoopadviestopic thuis. De Q acoustics subs ken ik verder niet. Zelf heb ik een svs pb1000 waar ik erg tevreden mee ben.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo, en mijn eigen multisub ook maar eens afgemaakt :). Dit is mijn zithoek en HT in mijn nieuwe huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Overview_small.jpgclickable

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Bank_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Sub4_small.jpg

Mijn vorige receiver hangt nu aan de miniDSP die de 4 sub kanalen van EQ en delay kan voorzien. Arme receiver, eigenlijk een veel te lage impedantie (2 Ohm), maar de stress test werd met vlag en wimpel doorstaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/MiniDSP1_small.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Nakamichi_small.jpg

Daarna weer de bekende procedure met multi sub optimizer. Vier sub kanalen dus vier luisterposities gemeten. Daarna optimalisatie gerund en toen kwam het goed :)

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/v1.0.png

Volgende stap is wat aanpassingen aan mijn front speakers die ik wil proberen (op de foto tijdelijk vervangen door B&W dm303s). Oa naar een passief wisselfilter om set gebruiksvriendelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:12
Jag schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 13:25:
Zo, en mijn eigen multisub ook maar eens afgemaakt :). Dit is mijn zithoek en HT in mijn nieuwe huis.

........

Mijn vorige receiver hangt nu aan de miniDSP die de 4 sub kanalen van EQ en delay kan voorzien. Arme receiver, eigenlijk een veel te lage impedantie (2 Ohm), maar de stress test werd met vlag en wimpel doorstaan.

.........

Daarna weer de bekende procedure met multi sub optimizer. Vier sub kanalen dus vier luisterposities gemeten. Daarna optimalisatie gerund en toen kwam het goed :)

..........

Volgende stap is wat aanpassingen aan mijn front speakers die ik wil proberen (op de foto tijdelijk vervangen door B&W dm303s). Oa naar een passief wisselfilter om set gebruiksvriendelijker te maken.
Zo goeiemoggel, das veel subwoofergeweld. Kan me zo voorstellen dat je daar van kan genieten met de betere film.

En nu heb ik een vraagje (voor iedereen hoor, niet alleen voor de subwoofer-koning):

Ik heb laatst tweedehands een Jamo SW-1008 aangeschaft als 'subje' voor bij de pc, waarbij het geluid voor de rest door een setje M-Audio Studiophile AV42 wordt afgehandeld. Waarom zo'n achterlijk grote sub? Hij was goedkoop en in de buurt :P
Vraagje wat ik heb is omtrent de aansluiting:
Momenteel is de signaalketen: PC (Realtek® ALC887, aangesloten op de 3,5mm jack poort) -> 3,5 jack naar tulp kabel -> Jamo SW 1008 ingang -> Jamo SW 1008 doorlus -> Tulpkabel -> RCA ingang AV42

Ja, deze sub heeft dus signaaldoorlus, zoals te zien op onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/741701-jamo_sw1008_active_subwoofer.jpg

Nou biedt het controlepaneel van mijn Realtek chip de mogelijkheid om de 'Microfoon IN' te veranderen in een los kanaal voor de subwoofer. Ik ga ervan uit dat mijn pc dan zorgt voor het filteren van het geluid ipv het ingebouwde filter van de sub.

Nou is mijn vraag: is dit nodig om te doen? Gaat het ervoor zorgen dat ik sub beter kan afstellen? Of is het interne filter van mijn sub de betere optie? Ik hoor het graag! Mocht er nog meer informatie van mijn kant nodig zijn schroom dan niet dat kenbaar te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toen ik de info zocht voor de topicstart, las ik overal dat een crossover beter ingesteld kon worden op de receiver, dan op de sub. Hoewel ik nooit het precieze "waarom" heb gevonden, denk ik dat dit te maken heeft met het feit dat de in de receiver ingestelde crossover direct als gevolg heeft dat de speakers en de sub een elkaar aanvullend signaal krijgen, ipv een overlappend signaal. Wanneer je een sub zo aansluit op de receiver dat de crossover op de sub ingesteld wordt, geven de speakers het volledige frequentiespectrum weer. Het laag wordt dan door zowel de speakers als de sub weergegeven en dat geeft niet altijd het beste resultaat.

Zoals jij het nu hebt opgesteld, gedraagt de sub zich eigenlijk als de receiver. Hij krijgt het hele frequentiespectrum binnen, splitst dit vervolgens in 2 signalen (crossover), geeft zijn deel van het frequentiespectrum weer en stuurt de rest door naar de speakers.

Door de microfoon ingang te gebruiken van je geluidskaart, wordt dit het apparaat wat de crossover moet regelen. Het zal van de geluidskaart en de software afhangen hoe en hoe goed dat werkt. Kan er wel een crossover ingesteld worden? Indien niet, dan denk ik niet dat het een betere optie is. Indien wel, heeft de crossover dan ook invloed op het signaal van de speakers? Indien niet, zie hierboven. Indien wel, welke opties heb je?

Mijn gevoel zegt dat je het beter kunt laten zoals het is. We hebben het over moederbord audio. Dat is volgens mij nooit zo hoogstaande techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:12
Thanks voor de reactie. Toen ik bij het Realtek configuratiescherm aangaf dat ik een losse subwoofer had, kwam er een knopje "laagbeheer inschakelen" bij. Niet dat je vervolgens ook maar iets kan beheren. Ik kan helaas dan dus niks qua crossover instellen. Ik blijf dus maar bij de huidige setup. Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

de crossover kan ingesteld worden met een kalibratie microfoon.

zie : Ruimtekalibratie

[ Voor 14% gewijzigd door Lip op 31-08-2016 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De mannen van Audioholics hebben de miniDSP ook ontdekt en vinden het de beste upgrade in home-theater land van de laatste jaren/decennia. :D

http://www.audioholics.co...mization-for-home-theater

Even een samenvatting;
De bass-voorziening in de betreffende home-theater-room bestaat uit;
2x Status Acoustics 8T
2x Velodyne DD15+
1x RBH SI-1010

Dat zijn 6x 10" drivers voor de fronts. 2x 15" van de Velodynes en 2x 10" van de RBH's.

Na 10 jaar bijstellen was dit het resultaat;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sUkVpRi.jpg
Niet slecht en waarschijnlijk veel beter dan menig een voor elkaar kan krijgen, maar je ziet wel dat er tot wel 10db verschil zit tussen de verschillende luisterposities

Na het toevoegen van de minidsp en 2 weken tweaken;
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nZ9P425.jpg
De verschillen onderling zijn gereduceerd tot 5db en het algehele verloop is een stuk vlakker geworden. Er is voor 1 positie wel een enorme dip ontstaan op 15hz, maar dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de aanzienlijke verbetering op 60 en 85hz

Ik heb me een meetmicrofoon besteld en heb weer een tweede subwoofer geleend om te zien wat de verschillen zijn. Ik ben nu nog even beperkt tot audyssey en een splitter voor het subsignaal, maar ben wel benieuwd wat dat teweeg brengt.

Ik zag ergens een 2e-hands BK monolith te koop staan en het kriebelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@LA-384: Hij heeft het licht gezien, eindelijk!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooie resultaten :). Alleen als ik het zo lees, is het nog niet zo methodologisch als met de "multi-sub-optimizer" software en minidsp kan. Wat wel heel goed is, is dat er zoveel mogelijk akoestisch wordt opgelost (al is dat niet in alle huiskamers haalbaar) door slimme plaatsing van subs enzo, maar er zit nog vrij veel trial en error in.

Ik denk dat er wel toekomst zit in een acceptabele high end toepassing met 3 of 4 kleine (30x30x30cm) draadloze actieve subjes en 2 "constant directivity" speakers (zoals de Jamo LS308, maar dan wat acceptabeler vormgegeven), samen met een semi-automatische multi-sub optmimzer (en 4 microfoons die je tegelijk neerzet).

Daarmee kan je onder de 1500 euro wel een zeer goed presterende, redelijk WAF-proof, superstrak en diep laag hebbende set neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 09:26
Mijn subjes zijn eindelijk ook klaar, 10" Mivoc AWM 104, gesloten in 12/13 liter met een Monacor SAM-300D plate amp er achter (ieder z'n eigen)

Gisteren audyssy gedraaid, een en ander bijgesteld en nu rustig los laten komen, het laag is al een stuk egaler door de hele ruimte dan met 1, wat ook de voornaamste reden was.

Mijn oude (zelfde) sub met de peerless 10" XLS moet de 3e sub gaan vormen samen met een 12" passive. ooit :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kbrsjCJqP2lNSrUypi5MS1iG/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Lip, haha, niet zeker wie je bedoeld, maar ik denk dat het zowel voor mij als voor Audioholics geldt ;)

Ik heb het even getest met zo'n splitter kabel (van 1 rca naar 2rca), maar dat viel me zeer tegen. Ik had zelfs het idee dat de geleende sub (de Energy S8.3) helemaal niets deed. Het zou de fase-instelling kunnen zijn, maar dan zou ik eerder verwachten dat je beide subs niet hoort.

Ik had beide subs aan weerskanten van het audiomeubel gezet (tussen het meubel en front-speakers). Niet alleen had ik het idee dat de Energy sub niets deed, het algehele beeld van de lage frequenties op de luisterpositie viel me ronduit tegen.

Ik had geen zin in uitgebreide finetuning, dus heb alles maar weer teruggezet waar het stond (de BK sub rechts naast de bank). Ik ben toch wel benieuwd wat de meetresultaten aan gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke mic heb je besteld? De umik? Ik denk uiteindelijk toch dat het erg loont om all the way te gaan: 2 kanaals meten, DSP en instellingen daarvan finetunen met MSO. Leuke link van dat Audioholics artikel, dat is ook wel een leuke site. Ik ga ze maar eens een mailtje sturen denk ik :). Ik denk dat ze maar eens een artikeltje moeten wijden aan MSO; hoe lastig het programma ook is, ik denk wel de beste oplossing voor degenen die er bereid zijn moeite in te steken en echt het beste resultaat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
[...]

De reactie van goofie1978:
Dat audyssey het sub level op -9.5zet is gewoon goed, bij het volume op 0db is het dan referentie niveau van de film net als in de studio waar het gemixt is.
Kun je nagaan hoe je sub overpowerd is met waarschijnlijk het volume op de sub op 50%moet ie nog bijna 10db worden geknepen.

Mijn reactie hierop:
Ik denk dat dit wellicht anders is. Wat ik nog weet te hebben gelezen is dat het belangrijk is dat audyssey juist van -12 tot +12 werkruimte nodig heeft voor output.
Om dit te realiseren moet je de eerste meting doen. Dan annuleren. Kijk na de uitslag. Bij -9 harder of zachter zetten, ben ff kwijt wat min is.. Stel subwoofer volume bij, herhaal 1e meting totdat je op 0(nul) staat na de eerste meting. Draai dan heel de meting af en sla die op.
Brohttp://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=159948

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op zondag 04 september 2016 @ 21:15:
Welke mic heb je besteld? De umik? Ik denk uiteindelijk toch dat het erg loont om all the way te gaan: 2 kanaals meten, DSP en instellingen daarvan finetunen met MSO. Leuke link van dat Audioholics artikel, dat is ook wel een leuke site. Ik ga ze maar eens een mailtje sturen denk ik :). Ik denk dat ze maar eens een artikeltje moeten wijden aan MSO; hoe lastig het programma ook is, ik denk wel de beste oplossing voor degenen die er bereid zijn moeite in te steken en echt het beste resultaat willen.
Umik idd. Ik wil eerst weten wat de huidige setup doet. Daarna misschien die monolith erbij en gaan met die banaan. :+
Ik moet wel ff uitzoeken wat wat is. Je hebt nu in de loop van maanden REW, Arta en MSO geadviseerd. :D

Wat betreft audioholics, ik ben fan :) ze steken vaak de draak met de "magic bouncy speakers" oftewel atmos ready en natuurlijk de vele fratsen die fabrikanten uithalen met kabels.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 04-09-2016 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rew ben ik nooit echt fan van geweest en ik denk dat arta toch wel de betere keus is. Maar er is wel een catch, als je mso wil gebruiken met een umik, dan kan dat sowieso niet met arta (want geen tijds referentie in je meting). Maar in rew is er mogelijk wel een truc voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:19
Mogen auto-subwoofertjes ook?

Ik ben momenteel een beetje aan het pielen aan de audio van onze Suzuki Alto :D

Nu zit er een setje Pioneer TS-G1733I op een Pioneer DEH-4700BT headunit (wat in zo'n klein autootje al machtig klinkt) en ik zit nog te denken aan een klein, stealthy subje om het af te maken

Hebben jullie ervaring met de Pioneer TS-WX610A of iets vergelijkbaars? En zo ja, wat zijn jullie bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
Mijn zus heeft een TS-WX120A onder haar stoel, je merkt wel dat het een aanvulling is maar het zal niet je binnenspiegel laten trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
De binnenspiegel laat ik met de speakers die er nu in zitten al trillen :D
Maar het echt diepe laag mis ik nog een beetje :)

[ Voor 25% gewijzigd door Lampuhkap op 06-09-2016 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard mogen auto-subwoofertjes ook. Ik denk alleen wel dat daar wat minder theorie bij komt kijken.

Ik zit zelf toch steeds meer en meer te twijfelen om die monolith aan te schaffen. Het probleem is alleen dat ik wel erg beperkt ben in het plaatsen van de subwoofers. Ik wil ze toch een beetje uit het zicht houden.

Mijn BK xxls400 staat rechts naast de bank. Het is niet alleen een fijne, beschutte plek, naar mijn idee heb ik op die locatie ook nog het beste resultaat (wellicht omdat ik er vrij dicht op zit).

Als er een monolith bij komt, wil ik die eigenlijk links van de bank plaatsen (A), maar aangezien het een hoekbank betreft en die zijde een rugleuning heeft, weet ik niet hoeveel volume zal wegvallen. Is het wel verstandig dan? Er is nog wel een andere mogelijke plaats (B ), maar daar heb ik het liever niet.

Wat vinden jullie? (klik voor groot).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Gq6K6Jal.jpg

impressie A:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ki4Qlt5.png

impressie B:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t3flTwA.png

Ik zie net dat ik bij optie A ook nog de linker rear-speaker naar beneden kan halen en op de sub kan zetten :D

[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 06-09-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik zou A doen en dan misschien wel de lamp met de sub verwisselen.
Staat ie net wat verder weg lijkt me beter, maar das maar een gevoel.
Kan me niet voorstellen dat dat bankje veel dempt hoor als de sub erachter staat ha ha.
in mn auto is de sub onder mn stoel weggefrommeld werkt ook gewoon goed.
heb hem wel eens vrij geplaatst in de auto maar hoor echt geen steek verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

A

En je Surround(!) left mag van mij niet op de sub staan, maak een mooie stand daarvoor! En die lamp kan achter je recente idee aan, die ik recent heb afgeschoten :P hehe

[ Voor 98% gewijzigd door Lip op 06-09-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:53
Het begint bij mij ook te kriebelen om een 2de REL Quake MK2 erbij aan te schaffen. Qua plaatsing zal het niet echt voor een issue gaan zorgen. Alleen ja, moet de vrouw nog zien te overtuigen. :p

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullet
Partypooper schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:45:
Het begint bij mij ook te kriebelen om een 2de REL Quake MK2 erbij aan te schaffen. Qua plaatsing zal het niet echt voor een issue gaan zorgen. Alleen ja, moet de vrouw nog zien te overtuigen. :p
"zeg schat wil je een paar nieuwe schoenen? Mooi dan neem ik een Quak mk2 erbij" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:11
Partypooper schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:45:
Of gewoon neer zetten en kijken of ze het door heeft. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je koopt gewoon een SVS PB13 ultra, vervolgens ga je de discussie aan, maar geeft haar uiteindelijk gelijk en neemt tot slot genoegen met de Rel. Ik zeg win-win-win :D

En

Ok, optie A dus, duidelijk :*)

@lip, wat bedoel je eigenlijk met die lamp? Die staan niet op de sub hoor ;)

[ Voor 26% gewijzigd door LA-384 op 07-09-2016 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampuhkap
_O- *O* d:)b
LA-384 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 19:44:
Je koopt gewoon een SVS PB13 ultra, vervolgens ga je de discussie aan, maar geeft haar uiteindelijk gelijk en neemt tot slot genoegen met de Rel. Ik zeg win-win-win :D
Vannacht een Pioneer TS-WX120A gekocht voor in de auto :)
Schijnt t in reviews tot zover ik ze kan vinden, best goed te doen.

En voor in een Altootje moet het ruim voldoende zijn denk ik :D

[ Voor 25% gewijzigd door Lampuhkap op 10-09-2016 15:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zow, hier gaan we ook voor de multi-sub samen met een minidsp (die is er al). Twee subs zaten al in m'n frontspeakers geïntegreerd. Nu 2x minisubjes op basis van de Peerless XLS10 gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L8rveAJJKtculnI1u8pqnDhg/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die hebben nog een vrij grote WAF ook volgens mij. Zijn ze ongeveer 30x30x30? Die kunnen zo op een kast of vensterbank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazz37
  • Laatst online: 20:35
Ziet er goed uit! Heb je wat specs, hoe heb je ze gebouwd, helemaal zelf of bouwpakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze zijn helemaal zelf gebouwd. Ze zijn van 18mm multiplex gemaakt, zwartgelakt met Warnex (door Jag en zijn vader, dat kwam aangewaaid, erg blij mee!). Ze zijn 30x30x30cm groot en ik heb er twee gemaakt. Ze komen naast mijn bank in een hoekje van de kamer en in een boekenkast (vloeken in de kerk :P) te staan.

Echte geluids specs van alleen dat boxje vind ik niet zo zinnig. Want ze zitten in zo'n 20L gesloten behuizing en dat is zonder tuning niet zo indrukwekkend (-6db bij 50Hz enzo), bij 30Hz al -10db en daaronder doet het eigenlijk niet meer mee.

Wat wel zinnig is, is de uiteindelijke specs van het hele subwoofer systeem. Dat systeem is mijn kamer, een minidsp, Rotel RB985 5 kanaals eindversterker, twee stuks van deze subwoofer en twee Seas L26RFX woofers die in een gesloten 42L behuizing van mijn front speakers zitten en die ook als sub werken. Dat systeem gaat straks tot 30Hz sowieso op 0db spelen en misschien zelfs een beetje oplopen, vergelijkbaar met deze respons:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/17bcce1a98bcf6f4ea33b26de448b6cfad3d5dd5/?url=http%3A%2F%2Fwww.laudio.nl%2Fwebspace%2FPaul_GoT%2FMulti_sub.png

Met die respons moet ik wel ongeveer een max SPL van 105db halen met die 4 subs. Dat is meer dan voldoende (ik moet zeggen dat met 2 Seas woofers het sublaag al goed aanwezig is). Komend weekend gaan we het afstellen en meten, dan weten we meer!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
18mm populieren multiplex. 30cm kubus, dus ongeveer 17,5L gesloten. Hier in aanbouw.

Afbeeldingslocatie: http://www.laudio.nl/webspace/DIYaudio/Subjes_stapel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik kan een B&W asw500 kopen voor 100euro. Deze wil ik rechtsachter naast mijn bank plaatsen. Mijn speakers zijn warfdale diamonds met een onkyo 636. Ik kom net kijken en de audio wereld en zou graag weten of ik er goed aan doe deze te kopen. Of beter een onkyo skw204 kopen of energy klipsch esw-m6 of ksw10(deze staat voor onder de 100). Mijn budget is rond de 100-150 euro.(2de hands)

[ Voor 8% gewijzigd door kromme op 25-09-2016 21:07 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
kromme schreef op zondag 25 september 2016 @ 20:45:
Ik kan een B&W asw500 kopen voor 100euro. Deze wil ik rechtsachter naast mijn bank plaatsen. Mijn speakers zijn warfdale diamonds met een onkyo 636. Ik kom net kijken en de audio wereld en zou graag weten of ik er goed aan doe deze te kopen. Of beter een onkyo skw204 kopen of energy klipsch esw-m6 of ksw10(deze staat voor onder de 100). Mijn budget is rond de 100-150 euro.(2de hands)
Eventueel heb ik nog een JBL es250p staan als je een beperkt budget hebt.
Hier ben ik altijd tevreden over geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

joenevd schreef op maandag 26 september 2016 @ 03:22:
[...]

Eventueel heb ik nog een JBL es250p staan als je een beperkt budget hebt.
Hier ben ik altijd tevreden over geweest.
Bedankt voor he aanbod, maar dan weet ik nog niet wat een beste keus is. Zie wel dat de jouwe met 400wat het meeste output leverd.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hier mensen ervaring met de Bowers & Wilkins PV1D sub? http://www.bowers-wilkins...udio/Subwoofers/PV1D.html

Heb nu een SVSound SB1000 staan, maar die B&W klinkt toch wel heeeeel erg vet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redbullet
DennusB schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:30:
Hier mensen ervaring met de Bowers & Wilkins PV1D sub? http://www.bowers-wilkins...udio/Subwoofers/PV1D.html

Heb nu een SVSound SB1000 staan, maar die B&W klinkt toch wel heeeeel erg vet!
nee maar die svsound mag je wel aan mij geven :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat klinkt er vet? de specs? Ik heb die sub vaker genoemd zien worden, maar kan moeilijk geloven dat ie zo laag gaat met 2 drivertjes van 8 inch. De vraag is op welk volume er getest is. Hoe lager het testvolume, hoe vlakker de frequency-response.

Hier een voorbeeldje van mijn sub (BK xxls-400) welke niet eens is geoptimaliseerd qua afstelling en plaatsing:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h2I4kGW.jpg

Op deze manier getest en weergegeven zou die een +/-6db bereik tot 2hz hebben, wat natuurlijk belachelijk is.

Normaal testvolume geeft al een heel ander beeld:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gRjoK4e.jpg
En dan heb ik het voor de mooiigheid nog maximaal gefilterd.

Het maakt overigens niet dat die B&W sub niet goed zal zijn, maar ik denk niet dat het een bk xxls400 of svs sb1000 (sb2000?) gaat overtreffen. Dan wordt het ineens veel geld voor een gemiddelde sub. Wel met een apart design.

[ Voor 27% gewijzigd door LA-384 op 26-09-2016 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:26:
Wat klinkt er vet? de specs? Ik heb die sub vaker genoemd zien worden, maar kan moeilijk geloven dat ie zo laag gaat met 2 drivertjes van 8 inch. De vraag is op welk volume er getest is. Hoe lager het testvolume, hoe vlakker de frequency-response.
Daar heb je een punt. Ik heb hem horen spelen in een vrij luxe stranttent, daar hingen/stonden er ongeveer 10 in totaal. Die bass weergave (op redelijk volume) was echt extreem netjes daar. Kan ook door de ruimte komen natuurlijk, maar m'n interesse was wel gewekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als die gelijktijdig speelden, zitten we in het domein van multi-sub. Dan haal je zowat de maximale potentie van een subwoofer eruit en zal bij goede afstelling die lagere frequenties flink in volume geboosd worden.

Afhankelijk van de bouw van die strandtent, bestaat er misschien ook nog de kans dat er geen staande golven en nullen waren bij die frequenties (geen weerkaatsing tegen de wanden).

Ik blijf erg sceptisch en denk dat je vooral voor het design betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
LA-384 schreef op maandag 26 september 2016 @ 20:39:
Als die gelijktijdig speelden, zitten we in het domein van multi-sub. Dan haal je zowat de maximale potentie van een subwoofer eruit en zal bij goede afstelling die lagere frequenties flink in volume geboosd worden.

Afhankelijk van de bouw van die strandtent, bestaat er misschien ook nog de kans dat er geen staande golven en nullen waren bij die frequenties (geen weerkaatsing tegen de wanden).

Ik blijf erg sceptisch en denk dat je vooral voor het design betaald.
Jep, die stonden allemaal tegelijk te spelen. Ik zal wel eens gaan luisteren in een speciaal zaak :) M'n SB1000 doet het ook al errug goed, dus geen idee of ik uberhaupt zou upgrade. Maar vond het een interessant product.

Pagina: 1 ... 4 ... 39 Laatste