Toon posts:

Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 2 3 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 59 producten

• Liliuokalani
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Anoniem: 48051 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 10:49:
[...]

Wat is nu precies je vraag? Is dat alleen 'is het verschil groot?' :)

Verschil is er zeker... Meer vermogen zorgt voor meer controle over de woofer. Maar ik zou dat meer zoeken in diepgang en output, dan 'strakker'. Ik denk dat qua diepgang je de meeste winst boekt met films kijken.

Hoe groot dat verschil precies is en of dat het waard is... Als je het budget hebt, dan ben je (naar mijn idee) beter uit met de SB2000. :)
De vraag is eigenlijk of de SB-2000 niet overpowered is voor mijn kamer... Maar als ik het zo hoor zorgt het grotere vermogen wel degelijk voor meer controle en diepgang. Dat wist ik nog niet.
TBTL schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:07:
[...]
Hoe 'snel' een subwoofer klinkt wordt in een huis- of slaapkamer bepaald door staande golven (resonanties) in je kamer. Dat basreflex trager klinkt dan gesloten ligt niet aan de subwoofer zelf, maar aan dat basreflex over het algemeen dieper gaat en daardoor de resonanties harder aanslaat.

Het probleem is op te lossen door meerder subwoofers te verspreiden over je kamer en/of de resonanties te temmen met een parametrische equalizer. Als je zoekt op 'room modes' en 'multisub' vind je meer informatie. Sommige subwoofers en receivers hebben een equalizer ingebouwd en regelen die zelf in. Je herkent ze aan de microfoon die wordt meegeleverd.
Dat akoestiek minimaal zoveel uitmaakt als de speaker zelf weet ik en daarom pas ik ook nu al een digitale equalizer toe die ik handmatig inregel door naar audio sweeps te luisteren. Gewoon handmatig de resonanties eruit filteren dus, want met de geautomatiseerde systeempjes heb ik het idee dat er ook veel gewenste tonen verloren gaan en dus detail mist. Dweilen met de kraan open als je het mij vraagt. Mijn doel is altijd al geweest om een flat frequency response te hebben, dus exact wat jij zegt.

Ik vroeg me alleen af of de SB-2000 te temmen is in mijn kamer en of het verschil ten opzichte van de SB-1000 heel groot is.

In ieder geval dank voor de reacties!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:30
Volgens audioholics is de sb2000 geschikt om ruimtes van 85m3 te voorzien van laag op referentie volume van een film.
Dus ongeveer een ruimte van 6x6 meter met plafond van 2.5 meter hoog.
Het verschil met de sb1000 is dat ie lager kan op gelijk of misschien een paar db hoger volume.
Ik zou me geen zorgen maken lekker genieten van die sub!
prijs prestatie is geweldig de weergave is vrijwel vlak vanaf 120 tot 25 hz zie grafieken in de link
Hier een review van de sub

http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000

• Liliuokalani
  • Niet online
Goofy1978 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:21:
Volgens audioholics is de sb2000 geschikt om ruimtes van 85m3 te voorzien van laag op referentie volume van een film.
Dus ongeveer een ruimte van 6x6 meter met plafond van 2.5 meter hoog.
Het verschil met de sb1000 is dat ie lager kan op gelijk of misschien een paar db hoger volume.
Ik zou me geen zorgen maken lekker genieten van die sub!
prijs prestatie is geweldig de weergave is vrijwel vlak vanaf 120 tot 25 hz zie grafieken in de link
Hier een review van de sub

http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000
Het klopt wat je zegt, gewoon genieten ervan 8) Al was hij wel iets boven budget, maar als ik hem hoor denk ik daar waarschijnlijk anders over. 8)7
mitchell2805 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 15:33:
[...]

De vraag is eigenlijk of de SB-2000 niet overpowered is voor mijn kamer... Maar als ik het zo hoor zorgt het grotere vermogen wel degelijk voor meer controle en diepgang. Dat wist ik nog niet.

[...]

Dat akoestiek minimaal zoveel uitmaakt als de speaker zelf weet ik en daarom pas ik ook nu al een digitale equalizer toe die ik handmatig inregel door naar audio sweeps te luisteren. Gewoon handmatig de resonanties eruit filteren dus, want met de geautomatiseerde systeempjes heb ik het idee dat er ook veel gewenste tonen verloren gaan en dus detail mist. Dweilen met de kraan open als je het mij vraagt. Mijn doel is altijd al geweest om een flat frequency response te hebben, dus exact wat jij zegt.

Ik vroeg me alleen af of de SB-2000 te temmen is in mijn kamer en of het verschil ten opzichte van de SB-1000 heel groot is.

In ieder geval dank voor de reacties!
Op gehoor gaat dit toch minder goed is mijn ervaring, dan ga je juist teveel weghakken. Zeker met betonnen wanden krijg je hele hoge Q pieken die nauwkeurig meten (=voldoende frequentie resolutie) en hoge Q filters vereisen.

Dan nog, met EQ krijg je het altijd maar voor 1 plek goed. 1meter naar voren of rechts en het is weer totaal anders. Het is gewoon niet simpel, laag weergave in huiskamers!
TBTL schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:07:
[...]
Hoe 'snel' een subwoofer klinkt wordt in een huis- of slaapkamer bepaald door staande golven (resonanties) in je kamer. Dat basreflex trager klinkt dan gesloten ligt niet aan de subwoofer zelf, maar aan dat basreflex over het algemeen dieper gaat en daardoor de resonanties harder aanslaat.

Het probleem is op te lossen door meerder subwoofers te verspreiden over je kamer en/of de resonanties te temmen met een parametrische equalizer. Als je zoekt op 'room modes' en 'multisub' vind je meer informatie. Sommige subwoofers en receivers hebben een equalizer ingebouwd en regelen die zelf in. Je herkent ze aan de microfoon die wordt meegeleverd.
Goede post :), kan niet vaak genoeg gezegd worden dit!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:55
Zahariac schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:47:
Ook ik ben druk op zoek naar een nieuwe sub. Zoals in mijn eigen topic al aangegeven ga ik een stuk groter wonen waardoor ik niet verwacht dat mijn huidige sub het gaat halen om de ruimte een beetje mooi te vullen. Heb nu een klipsch ksw 10. Mijn sub is de enige speaker die ik nog nooit vervangen heb.

Heb nu als setup:

(alles monitor audio)
-RX6 fronts
-BRLCR centre (die gaat naar achter als 6e kanaal)
-BRFX rear

Ik ben nog opzoek naar een RX centre maar die zijn moeilijk te vinden.

De ruimte waar dit alles in stond was zo'n 38m2. Dit wordt nu +/- 60m2. Ik ben alleen nog aan het twijfelen over het volgende. Ik kan namelijk kijken om te beginnen dit alles aan te vullen met een SVS SB/PB-1000 bijvoorbeeld. En als dat bevalt dat ik er een 2e bij haal.
Of ik kan gelijk gaan voor een SB/PB-2000.

Waar zouden jullie eerder voor gaan? Bij het luisteren van muziek heb ik overigens nooit een sub aan staan. De RX6 gaat laag genoeg daarvoor.
Ik gebruik de RX8 als front en RXFX achter. Voor de center heb ik een Apex 40, die gebruikt dezelfde drivers als de RX serie maar is wat platter. Gebruik de sub ook nooit bij muziek.

Tijdje geleden heb ik ook de bijbehorende sub gekocht. Nou ja van de opvolgende serie dan, de Silver W12. Ik wilde graag alle speakers uit dezelfde serie, ook omdat dat netter staat in de kamer.

Maar mijn hemel, wat een sub is dat! Ik had hiervoor een Mirage Omni S10, toch geen kleine sub, maar deze maakt daar gehakt van! Ongelooflijk diep laag, en belangrijker, heel goed gecontroleerd en strak laag. Voordeel van de Silver W12 is de ingebouwde ruimtecorrectie m.b.v. een microfoon, dit had de RX-versie nog niet. Hierdoor heb ik wat minder last van de staande golven. Was behoorlijk aan de prijs, maar ik ben er heel tevreden over!

• Liliuokalani
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:48:
[...]

Op gehoor gaat dit toch minder goed is mijn ervaring, dan ga je juist teveel weghakken. Zeker met betonnen wanden krijg je hele hoge Q pieken die nauwkeurig meten (=voldoende frequentie resolutie) en hoge Q filters vereisen.

Dan nog, met EQ krijg je het altijd maar voor 1 plek goed. 1meter naar voren of rechts en het is weer totaal anders. Het is gewoon niet simpel, laag weergave in huiskamers!

[...]
Goede post :), kan niet vaak genoeg gezegd worden dit!
Voor in de huiskamer is het inderdaad niet ideaal, maar in mijn situatie is het voor achter mijn bureau waar ik altijd exact op dezelfde plaats zit. Gezien ik nog thuis woon kon ik de huiskamer niet inpikken... (Als ze maar niet gaan klagen met zo'n beest O-) )

Voor achter mijn bureau klinkt het misschien idioot, maar als ik aan de toekomst denk en aan de levensduur van een propere subwoofer, dan heeft het niet veel zin om eerst een budget-model te nemen en daarna te upgraden als ik hem wel in de huiskamer zou plaatsen.

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-06 00:36
Hoi allemaal.

Ik heb al een tijdje de Ultima Mk2 5.1 set van Teufel staan, maar zonder sub. Deze dacht ik niet nodig te hebben. Maar ik zit er aan te denken er toch eentje aan te schaffen. De originele sub die bij deze set hoort (Mono-Subwoofer US 2110/1 SW) is los te bestellen op aanvraag, maar kost me wel 250 euro. Gezien de prijs van de hele set en wat ik zelf heb betaald voor de set zonder subwoofer, vind ik dit nogal een aardig bedrag. Daarnaast gaat de sub volgens de specs niet onder de 38Hz. De Audioengine S8 in mijn slaap/studeer kamer is zelfs met zijn kleinere afmetingen nog beter volgens mij (27Hz).

Ik twijfel heel erg of het geen miskoop wordt om deze sub los aan te schaffen. Wellicht heeft iemand een idee of mogelijk is om een betere sub voor deze prijs te krijgen? Waar moet ik op letten? Tips zijn welkom :)

[Voor 8% gewijzigd door Therapy777 op 31-03-2016 19:46]

• Liliuokalani
  • Niet online
Zo, hij is binnen... Uiteraard meteen de subwoofer crawl gedaan en daarna wat resonanties weggewerkt, maar hij komt nog niet helemaal tot zijn recht volgens mij. Het detail in het laag is niet zo goed te horen, maar wel te voelen. Binnenkort maar eens schuiven hier in de kamer, want ik heb het idee dat 'ie in de hoek aan de andere kant van mijn kamer beter gaat klinken.

En in tegenstelling tot wat ik dacht is het geen te groot model voor mijn kamer.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mitchell2805 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:49:
Zo, hij is binnen... Uiteraard meteen de subwoofer crawl gedaan en daarna wat resonanties weggewerkt, maar hij komt nog niet helemaal tot zijn recht volgens mij. Het detail in het laag is niet zo goed te horen, maar wel te voelen. Binnenkort maar eens schuiven hier in de kamer, want ik heb het idee dat 'ie in de hoek aan de andere kant van mijn kamer beter gaat klinken.

En in tegenstelling tot wat ik dacht is het geen te groot model voor mijn kamer.
Hij kan wel flink wat punch leveren zeker?

• Liliuokalani
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:49:
[...]

Hij kan wel flink wat punch leveren zeker?
Laat ik maar zeggen dat er nog genoeg over is op de volume-knop :+

Ik merk wel dat de akoestiek er hier voor zorgt dat bepaalde tonen nog een keer voorbij komen en dat hierdoor lijkt alsof er vertraging is bij bepaalde klanken. Bass-traps zouden het beste helpen denk ik, maar het moet wel een normale kamer blijven. Ook al zou ik alles aanpassen voor het beste geluid...

[Voor 39% gewijzigd door Liliuokalani op 31-03-2016 16:53. Reden: Toevoeging]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:30
Veel plezier ermee! heb de sb2000 ook sinds een paar weken de zwarte glossy uitvoering.
Klinkt geweldig vind ik.
Therapy777 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:24:
Hoi allemaal.

Ik heb al een tijdje de Ultima Mk2 5.1 set van Teufel staan, maar zonder sub. Deze dacht ik niet nodig te hebben. Maar ik zit er aan te denken er toch eentje aan te schaffen. De originele sub die bij deze set hoort (Mono-Subwoofer US 2110/1 SW) is los te bestellen op aanvraag, maar kost me wel 250 euro. Gezien de prijs van de hele set en wat ik zelf heb betaald voor de set zonder subwoofer, vind ik dit nogal een aardig bedrag. Daarnaast gaat de sub volgens de specs niet onder de 38Hz. De Audioengine S8 in mijn slaap/studeer kamer is zelfs met zijn kleinere afmetingen nog beter volgens mij (27Hz).

Ik twijfel heel erg of het geen miskoop wordt om deze sub los aan te schaffen. Wellicht heeft iemand een idee of mogelijk is om een betere sub voor deze prijs te krijgen? Waar moet ik op letten? Tips zijn welkom :)
Frequentiebereik is niet alleszeggend. Het formaat van de kast, het formaat van de driver, het gewicht van het geheel en de kracht van de ingebouwde versterker zeggen meer, althans meer over de prestaties in relatie tot de grootte van de ruimte.

De Audioengine is een stuk kleiner, lichter en heeft een kleinere driver. Hierdoor verwacht ik dat deze meer geschikt is voor slaapkamer/kantoor, maar niet voor een huiskamer. De Teufel zal je kamer waarschijnlijk makkelijker kunnen vullen met lage tonen, zonder dat hij op z'n tenen moeten lopen. Dat maakt het echter niet meteen een hele goede subwoofer, maar wellicht wel beter geschikt dan de Audioengine. Dit is puur gebaseerd op de specs. Ik heb beide subs nooit live gehoord.

• Therapy777
LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:23:
[...]

Frequentiebereik is niet alleszeggend. Het formaat van de kast, het formaat van de driver, het gewicht van het geheel en de kracht van de ingebouwde versterker zeggen meer, althans meer over de prestaties in relatie tot de grootte van de ruimte.

De Audioengine is een stuk kleiner, lichter en heeft een kleinere driver. Hierdoor verwacht ik dat deze meer geschikt is voor slaapkamer/kantoor, maar niet voor een huiskamer. De Teufel zal je kamer waarschijnlijk makkelijker kunnen vullen met lage tonen, zonder dat hij op z'n tenen moeten lopen. Dat maakt het echter niet meteen een hele goede subwoofer, maar wellicht wel beter geschikt dan de Audioengine. Dit is puur gebaseerd op de specs. Ik heb beide subs nooit live gehoord.
Bedankt voor deze bijdrage. Ik heb een woonkamer van 3,70 bij 5,80. Heb jij (of iemand anders) gebaseerd op eigen ervaring misschien een suggestie voor een goede subwoofer bij de Teufels Ultima 40Mk2 die het laag subtiel kan versterken zonder te dreunen? Muziek is hierbij belangrijker dan films.
mitchell2805 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:51:
[...]

Laat ik maar zeggen dat er nog genoeg over is op de volume-knop :+

Ik merk wel dat de akoestiek er hier voor zorgt dat bepaalde tonen nog een keer voorbij komen en dat hierdoor lijkt alsof er vertraging is bij bepaalde klanken. Bass-traps zouden het beste helpen denk ik, maar het moet wel een normale kamer blijven. Ook al zou ik alles aanpassen voor het beste geluid...
Je kan ook nog proberen de sub heel dichtbij te zetten (in de nearfield). Dan elimineer je ook de kamerinvloeden! Maar dit is met een grote sub wel wat lastiger :).

Heb je een meet mic? Een umik-1 kan een goede investering zijn icm arta (gratis trial versie). Hept enorm om in beeld te krijgen wat ruimte doet met je laagweergave (veel!). Overigens, amplitude respons corrigeren betekent ook na-ijl effect weg!
Therapy777 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:32:
Bedankt voor deze bijdrage. Ik heb een woonkamer van 3,70 bij 5,80. Heb jij (of iemand anders) gebaseerd op eigen ervaring misschien een suggestie voor een goede subwoofer bij de Teufels Ultima 40Mk2 die het laag subtiel kan versterken zonder te dreunen? Muziek is hierbij belangrijker dan films.
Ik kan je geen specifieke sub adviseren, maar denk wel dat je het in de tweedehands markt moet gaan zoeken. Over het algemeen geldt dat de kwaliteit van de subwoofer nog belangrijker wordt wanneer iets subtiel moet gebeuren. Veel mensen denken dat een goede subwoofer gelijk staat aan trillende kopjes, maar meestal zijn dat juist de kwalitatief minder goede subwoofers.

Een goede subwoofer is in staat om zijn hele frequentiebereik enigszins op een gelijk volume weer te geven. Wanneer een subwoofer dreunt, heeft dit volume-verloop pieken en dalen. Dit kan dan voortkomen uit kamerakoestiek/staande golven of door beperkingen in de bouwkwaliteit. In het eerste geval valt er nog wat te winnen met roomcorrection zoals audyssey. In het tweede geval heb je gewoon pech.

Zie voor meer informatie ook de (incomplete) topicstart.
Jag schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:40:
[...]

Je kan ook nog proberen de sub heel dichtbij te zetten (in de nearfield). Dan elimineer je ook de kamerinvloeden! Maar dit is met een grote sub wel wat lastiger :).

Heb je een meet mic? Een umik-1 kan een goede investering zijn icm arta (gratis trial versie). Hept enorm om in beeld te krijgen wat ruimte doet met je laagweergave (veel!). Overigens, amplitude respons corrigeren betekent ook na-ijl effect weg!
Dat moet ik nog steeds een keer aanschaffen en uitvoeren. Bedankt om me eraan te herinneren :+ . Ik dacht dat er hier (door jou?) ook eens een goedkopere mic is gelinkt?

[Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 31-03-2016 20:44]

Ja, je kan ook de Behringer ecm8000 kopen, waarschijnlijk hetzelfde microphoon element als in die umik-1 (zit volgens mij allemaal hetzelfde panasonic element in). De ecm8000 is 60e link. Echter heb je dan nog een losse usb interface nodig. Dit vind ik persoonlijk een mooie set, voornamelijk als je ook zelfbouw van luidsprekers overweegt. Daar zit interface en bekabeling bij.

Met losse interface kan je ook dual channel meten. Beetje technisch verhaal, maar dan heb je ook een tijdsreferentie in je meting. Daar kan je mooie dingen mee doen. Zoals bijvoorbeeld het optimaliseren van meerdere subs of van de integratie van sub met de mains. Dit soort dingen kent een leercurve, maar uiteindelijk wel de moeite waard.

• Liliuokalani
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:40:
[...]

Help, zoveel verstand van subwoofers heb ik eigenlijk niet om eerlijk te zijn :? Ik heb het meestal op gevoel gedaan en hieronder een tekening van hoe ik het nu heb staan... De sub (rood) staat nu onder het bureau en de monitoren (zwart) bovenop met schuim eronder. De luisterpositie is oranje en de rest staat erbij.

Zoals het nu staat klinkt het het beste voor zover ik geprobeerd heb, maar ik kan hem ook in de rechterbovenhoek plaatsen op de tekening. Moet ik wel gaan schuiven, want daar staan nu ladeblokken. Zou hij daar beter klinken? Punt is wel dat hij nu onder het bureau staat en op die plek ook, en ik denk niet dat dat het beste resultaat geeft. Ik heb ook nog links van de kast geprobeerd, maar dat klonk erg slecht.

Een meet-mic heb ik niet helaas, maar misschien is dat iets om eens naar te kijken. Als je dan toch al meer dan €1000 aan audioapparatuur uitgeeft kan dat er ook nog wel vanaf. Is er geen simulatiesoftware waarin je je kamer upload en dan per frequentie de beste plaats laat zien? Zou ideaal zijn.

• Therapy777
LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 20:42:
[...]

Ik kan je geen specifieke sub adviseren, maar denk wel dat je het in de tweedehands markt moet gaan zoeken. Over het algemeen geldt dat de kwaliteit van de subwoofer nog belangrijker wordt wanneer iets subtiel moet gebeuren. Veel mensen denken dat een goede subwoofer gelijk staat aan trillende kopjes, maar meestal zijn dat juist de kwalitatief minder goede subwoofers.

Een goede subwoofer is in staat om zijn hele frequentiebereik enigszins op een gelijk volume weer te geven. Wanneer een subwoofer dreunt, heeft dit volume-verloop pieken en dalen. Dit kan dan voortkomen uit kamerakoestiek/staande golven of door beperkingen in de bouwkwaliteit. In het eerste geval valt er nog wat te winnen met roomcorrection zoals audyssey. In het tweede geval heb je gewoon pech.

Zie voor meer informatie ook de (incomplete) topicstart.
Dank voor je uitleg!
Hah! :D fantastisch om dáár een SB-2000 neer te zetten. Laten we zeggen dat je op de toekomst bent voorbereid :D

Ik weet niet of ik zelf in een dergelijke situatie zou investeren in een meetmicrofoon. Volgens mij zit je al in het "nearfield" gebied en dan zou de kamergrootte geen invloed meer moeten hebben, volgens Jag.

• Liliuokalani
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:46:
[...]

Hah! :D fantastisch om dáár een SB-2000 neer te zetten. Laten we zeggen dat je op de toekomst bent voorbereid :D

Ik weet niet of ik zelf in een dergelijke situatie zou investeren in een meetmicrofoon. Volgens mij zit je al in het "nearfield" gebied en dan zou de kamergrootte geen invloed meer moeten hebben, volgens Jag.
Ik wist dat die reactie zou komen 8)7 en ik wist al wel een beetje dat dat een k*tplek is :+ Maar het is zoals gezegd voor nu even de beste oplossing, totdat ik met de indeling van de kamer ga rommelen en gegarandeerd een betere plaats zal vinden. Tenzij iemand met de huidige indeling een idee heeft?
mitchell2805 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:04:
[...]

Help, zoveel verstand van subwoofers heb ik eigenlijk niet om eerlijk te zijn :? Ik heb het meestal op gevoel gedaan en hieronder een tekening van hoe ik het nu heb staan... De sub (rood) staat nu onder het bureau en de monitoren (zwart) bovenop met schuim eronder. De luisterpositie is oranje en de rest staat erbij.

Zoals het nu staat klinkt het het beste voor zover ik geprobeerd heb, maar ik kan hem ook in de rechterbovenhoek plaatsen op de tekening. Moet ik wel gaan schuiven, want daar staan nu ladeblokken. Zou hij daar beter klinken? Punt is wel dat hij nu onder het bureau staat en op die plek ook, en ik denk niet dat dat het beste resultaat geeft. Ik heb ook nog links van de kast geprobeerd, maar dat klonk erg slecht.

Een meet-mic heb ik niet helaas, maar misschien is dat iets om eens naar te kijken. Als je dan toch al meer dan €1000 aan audioapparatuur uitgeeft kan dat er ook nog wel vanaf. Is er geen simulatiesoftware waarin je je kamer upload en dan per frequentie de beste plaats laat zien? Zou ideaal zijn.

[afbeelding]
Ja dat klinkt idd als een heel goed ideeën dat soort software bestaat ook. Echter is de werkelijkheid grilliger dan simpel te modelleren is. En de verschillen die ontstaan zijn vaak belangrijk/groot. Dus in mijn optiek is simulatie software aardig maar geen eindoplossing.

Nearfield is iets in de orde van <1m van he oren, echt dichtbij dus. Dan raak je grootste deel kamer invloed kwijt (je ziet dan wel de rimpels van de staande golven in de respons, hoe dichterbij hoe minder). Leuk als test, niet altijd praktisch een 12inch sub voor je neus :).

Wat betreft meet mic: het ligt er een beetje aan hoe je in de hobby staat, in hoe verre je de boel wil "tweaken". Wellicht dat er nog wel goedkopere mics verkrijgbaar zijn. Een geluidskaart van een laptop voldoet ook. Arta zou ik je als software aanraden iig, niet REW.
Oh nee zo bedoelde ik het niet. Als er enige vorm van schaal/verhouding in die tekening zit, is de positionering volgens mij nog niet eens zo slecht. Ik heb ooit iets gelezen over dat 25% van de lengte van de muur een goede positie zou zijn. En daar lijkt het nu te staan. Het mijne weet ik er verder ook niet van, dat is een van de dingen die ik nog moet uitwerken voor dit topic.

Waar ik eigenlijk op doelde is de verhouding van de subwoofer tot de grootte van de kamer en de afstand tot de luisterpositie. :+

Edit,
Wellicht zaten we toch wel op 1 lijn.. Bedtijd (voor mij)!

@jag,
Waarom adviseer je arta boven rew? Die laatste zie je bijna overal voorbij komen.

Oh en @ mitchell2805, ik geloof in het inspelen van speakers. Voordat je nu vanalles gaat proberen en conclusies gaat trekken, loont het wellicht om de sub gewoon even te laten staan en een paar dagen mee te laten spelen met muziek/film en de rest (kijk uit met bepaalde sites, volume tandje lager dan) . Kan zomaar zijn dat het hierna al beter klinkt.

Het beste voorbeeld had ik met mijn inears. En volgens mij ook met mijn sub, maar in mindere mate.

[Voor 37% gewijzigd door LA-384 op 31-03-2016 23:07]

• Liliuokalani
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:52:
[...]

Ja dat klinkt idd als een heel goed ideeën dat soort software bestaat ook. Echter is de werkelijkheid grilliger dan simpel te modelleren is. En de verschillen die ontstaan zijn vaak belangrijk/groot. Dus in mijn optiek is simulatie software aardig maar geen eindoplossing.

Nearfield is iets in de orde van <1m van he oren, echt dichtbij dus. Dan raak je grootste deel kamer invloed kwijt (je ziet dan wel de rimpels van de staande golven in de respons, hoe dichterbij hoe minder). Leuk als test, niet altijd praktisch een 12inch sub voor je neus :).

Wat betreft meet mic: het ligt er een beetje aan hoe je in de hobby staat, in hoe verre je de boel wil "tweaken". Wellicht dat er nog wel goedkopere mics verkrijgbaar zijn. Een geluidskaart van een laptop voldoet ook. Arta zou ik je als software aanraden iig, niet REW.
Inderdaad is die software geen eindoplossing. Daarvoor zou je namelijk ook alle materiaalsoorten mee moeten nemen en theorie is nooit praktijk. Ik wil de sub ook wel op mijn bureau zetten hoor, maar een hol ikea plankje gaat aardig meetrillen en resoneren dan 7(8)7

REW heb ik ook niet zulke goede ervaringen mee. Die filtert ook alle details eruit, zoals ik al eerder aanhaalde, al lag dat misschien ook aan het crappy microfoontje dat bij mijn geluidskaart zat. Nu gebruik ik EqualizerAPO i.c.m. gehoor en een Creative Sound Blaster Z. Ik zou ooit nog wel een externe DAC willen, maar ja, prioriteiten en een te groot wensenlijstje... -O-

Heb je nog een suggestie voor de plaatsing van de sub als ik ga schuiven? Ben er geen expert in namelijk...
LA-384 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:53:
Oh nee zo bedoelde ik het niet. Als er enige vorm van schaal/verhouding in die tekening zit, is de positionering volgens mij nog niet eens zo slecht. Ik heb ooit iets gelezen over dat 25% van de lengte van de muur een goede positie zou zijn. En daar lijkt het nu te staan. Het mijne weet ik er verder ook niet van, dat is een van de dingen die ik nog moet uitwerken voor dit topic.

Waar ik eigenlijk op doelde is de verhouding van de subwoofer tot de grootte van de kamer en de afstand tot de luisterpositie. :+

Edit,
Wellicht zaten we toch wel op 1 lijn.. Bedtijd (voor mij)!

@jag,
Waarom adviseer je arta boven rew? Die laatste zie je bijna overal voorbij komen.

Oh en @ mitchell2805, ik geloof in het inspelen van speakers. Voordat je nu vanalles gaat proberen en conclusies gaat trekken, loont het wellicht om de sub gewoon even te laten staan en een paar dagen mee te laten spelen met muziek/film en de rest (kijk uit met bepaalde sites, volume tandje lager dan) . Kan zomaar zijn dat het hierna al beter klinkt.

Het beste voorbeeld had ik met mijn inears. En volgens mij ook met mijn sub, maar in mindere mate.
Vandaar dus mijn vraag of de SB-2000 niet iets teveel van het goede zou zijn, maar ja, toekomst hè... De plaats waar hij nu staat is toch nog niet de beste geloof ik. Ik moet binnenkort gewoon eens gaan schuiven hier en wat experimenteren. Misschien met een propere meet-mic, misschien zonder. Zolang het resultaat maar goed is.

En inspelen dat is goed dat je het opnoemt, want daar had ik nog niet eens rekening mee gehouden. Mijn Yamaha's moesten ook inspelen, want net uit de doos waren de hoge tonen onverdraaglijk en bijna schel, terwijl ze nu heel mooi in balans zijn en toch al het detail laten horen. Hetzelfde inderdaad met mijn in-ears, dus eerst maar eens lekker veel muziek en films aan.

Skyfall en de Pet Shop Boys stonden al aan... :D

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
mitchell2805 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:29:
REW heb ik ook niet zulke goede ervaringen mee. Die filtert ook alle details eruit, zoals ik al eerder aanhaalde, al lag dat misschien ook aan het crappy microfoontje dat bij mijn geluidskaart zat.
De standaardinstelling van REW is dat er nogal veel smoothing wordt toegepast. Als je dit vermindert zie je genoeg detail om de bas te corrigeren.

Een goedkope microfoon is prima. Ik meen eens gelezen te hebben dat vrijwel alle electretcapsules vlak zijn tot lage frequenties. De ingang / uitgang van je laptop zijn dat niet, dus daar moet je voor compenseren. Je kan de uitgang van je laptop via een verzwakker (-20dB L-pad, bijv. 1k en 10k) aan de ingang voeren en de overdrachtsfunctie meten met REW. Daarna kan je dat instellen als kalibratie.

Edit: goedkope electretcapsules zijn niet per se vlak voor frequenties boven enkele kHz, dus voor meten van je complete luidsprekersysteem zijn ze niet altijd geschikt.

[Voor 12% gewijzigd door TBTL op 01-04-2016 10:24]

Waarschijnlijk is elke electret geschikt idd. Met Arta heb je meer controle over wat je meet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik REW wel wat minder goed ken. Maar je wilt een sequence length en sampling frequency kunnen instellen. En als je aan mid/hoog wilt meten, een Gate. Met Arta is dat allemaal eenvoudig te doen iig :).

En wat betreft plaatsing: de clou is dat uiteindelijk niemand het met zekerheid kan zeggen wat de beste plek is. Als je de sub op een knoop van een staande golf zet, dan spreekt ie die niet aan. Echter, wat een knoop is voor de even modes, is een buik voor de oneven modes. En dan heb je ook nog de modes in de andere twee richtingen (van de axiale modes). Plus ook nog de tangentiële. Je snapt, het is lastig precies te zeggen. Anders dan pogen zo min mogelijk modes aan te spreken (=beetje een illusie), kan je er ook voor kiezen zo veel mogelijk modes aan te spreken, bijv door hoek plaatsing. Kan beter uitpakken :).

• Liliuokalani
  • Niet online
TBTL schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:08:
[...]
De standaardinstelling van REW is dat er nogal veel smoothing wordt toegepast. Als je dit vermindert zie je genoeg detail om de bas te corrigeren.

Een goedkope microfoon is prima. Ik meen eens gelezen te hebben dat vrijwel alle electretcapsules vlak zijn tot lage frequenties. De ingang / uitgang van je laptop zijn dat niet, dus daar moet je voor compenseren. Je kan de uitgang van je laptop via een verzwakker (-20dB L-pad, bijv. 1k en 10k) aan de ingang voeren en de overdrachtsfunctie meten met REW. Daarna kan je dat instellen als kalibratie.

Edit: goedkope electretcapsules zijn niet per se vlak voor frequenties boven enkele kHz, dus voor meten van je complete luidsprekersysteem zijn ze niet altijd geschikt.
Bedankt, weer wat geleerd. Dit soort dingen vind je niet zo snel in REW, maar daar zal ik nog een keer naar kijken. Als dat zo is wordt het misschien een meer waardevol stukje software. Ik zal ook nog eens naar Arta kijken. Heb de trial inmiddels al gedownload, dus maar eens mee spelen binnenkort.
Jag schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 06:42:
Waarschijnlijk is elke electret geschikt idd. Met Arta heb je meer controle over wat je meet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik REW wel wat minder goed ken. Maar je wilt een sequence length en sampling frequency kunnen instellen. En als je aan mid/hoog wilt meten, een Gate. Met Arta is dat allemaal eenvoudig te doen iig :).

En wat betreft plaatsing: de clou is dat uiteindelijk niemand het met zekerheid kan zeggen wat de beste plek is. Als je de sub op een knoop van een staande golf zet, dan spreekt ie die niet aan. Echter, wat een knoop is voor de even modes, is een buik voor de oneven modes. En dan heb je ook nog de modes in de andere twee richtingen (van de axiale modes). Plus ook nog de tangentiële. Je snapt, het is lastig precies te zeggen. Anders dan pogen zo min mogelijk modes aan te spreken (=beetje een illusie), kan je er ook voor kiezen zo veel mogelijk modes aan te spreken, bijv door hoek plaatsing. Kan beter uitpakken :).
Ah, ik begin het een beetje te snappen. Eerst maar eens de hoek proberen dan, want als hij daar niet goed klinkt dan kan ik altijd nog uitgebreid testen en schuiven. Ik merk dat hij nu al wel wat begint in te spelen en dus ook beter klinkt.

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:48
Om mijn B&W’S 684S2 en center speaker aan te vullen heb ik afgelopen week de knoop door gehakt en een ASW608 besteld. Zodoende heb ik eindelijk de stap kunnen maken naar de voor mij gewenste 3.1 set-up, waarbij de set-up het meeste gebruikt gaat worden voor films en daarnaast muziek (60-40).
De ASW608 is bij lange na niet de (grote) subwoofer die ik eigenlijk zou willen aansluiten, maar vanwege plaats gebrek en WAF op dit moment de enige optie.

Afgelopen donderdag ontvangen en vandaag de tijd om eens goed en juist te gaan kijken hoe ik deze nu dien te gaan aansluiten / positioneren. En daar zit voor mij meteen het issue / de onkunde (aan mijn kant), vandaar dat ik hier om advies kom vragen.

Situatie:
- Sony STR-DN1050
- B&W 684S2
- HTM62S2
- ASW608

Mijn 1ste issue: aansluiten van de subwoofer op de receiver.
Om de ASW608 op de DN1050 aan te sluiten heb ik een audioquest subwoofer kabel liggen. Eerste issue wat ik heb is dat de meeste subwoofers beschikken over een LFE aansluiting en dat heeft deze ASW608 (voor zover ik kan zien) weer niet (RCA?). Oftewel dan overgaan op een low level / line-in aansluiting, maar daar zit meteen mijn eerste vraag:
- mijn receiver heeft een 2-tal subwoofer out poorten, ik neem voor het gemak even aan dat het niet uitmaakt op welke poort ik de subwoofer daadwerkelijk aansluit op de receiver? Of is het zo dat ik van L&R op de subwoofer naar beide subwoofer out poorten op de receiver moet?
- De ASW608 heeft echter een L en R line-in aansluiting, maar de audioquest subwoofer kabel is geen splitter kabel voor L & R aansluiting: is dit nodig of is het aansluiten dmv de kabel in bv de R line-in voldoende? Of mis ik dan functionaliteit van de subwoofer?
- Of dien ik gebruik te maken van de high level aansluiting door beide speakers met speakerkabel op de woofer aan te sluiten?
ik heb dus het idee dat ik een foutieve kabel heb om de huidige subwoofer juist aan te sluiten op de receiver.

Mijn 2de issue: de instellingen op de subwoofer.
- Volume (LINE): subwoofer volume, zelf regelen aan de hand van wat je prettig vind?
- Volume (SPEAKER): ? aangeven op welk volume je speakers normaal opereren, zodat subwoofer zich daarop kan aanpassen?
- Low-Pass Freq: ?
- Low-Pass filter: ? in of out
- Bass extension: A, B of C
- EQ: A of B
- Phase: 0 of 180

De instellingen op de Receiver ben ik nog niet eens aan toe gekomen: speakers op “small” instellen en de juiste “subwoofer low pass instelling” etc.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:17

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Slomy schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 15:38:
Mijn 1ste issue: aansluiten van de subwoofer op de receiver.
mijn receiver heeft een 2-tal subwoofer out poorten, ik neem voor het gemak even aan dat het niet uitmaakt op welke poort ik de subwoofer daadwerkelijk aansluit op de receiver? Of is het zo dat ik van L&R op de subwoofer naar beide subwoofer out poorten op de receiver moet?
Je hebt een x.2 receiver wat inhoudt dat je tot twee actieve subwoofer aan kan sluiten en apart aan kan sturen. Als je één subwoofer hebt dan gebruik je slechts één Subwoofer Out op de receiver.
De ASW608 heeft echter een L en R line-in aansluiting, maar de audioquest subwoofer kabel is geen splitter kabel voor L & R aansluiting: is dit nodig of is het aansluiten dmv de kabel in bv de R line-in voldoende? Of mis ik dan functionaliteit van de subwoofer?
Veel subwoofers hebben geen dedicated LFE In, maar simpelweg Left en Right. Veelal neem je dan gewoon de mono Left input (zie ook de handleiding van de subwoofer).

Je kan een Y-splitter gebruiken, maar dat geeft in principe geen voordelen. De input zal een x dB hoger zijn, maar een draai aan de volumeknop geeft hetzelfde effect. Hoger dan de max gaat de subwoofer toch niet komen.
Of dien ik gebruik te maken van de high level aansluiting door beide speakers met speakerkabel op de woofer aan te sluiten?
High Level en Low Level zijn twee aparte manieren van aansluiten. Welke je gebruikt is aan jou. Het is niet dat je High Level moet gebruiken omdat Low Level niet kan, want - zoals aangegeven -is Low Level gewoon mogelijk. High Level heeft wel voordelen als de receiver bijvoorbeeld geen output geeft over de Subwoofer Pre-Out in bepaalde modi. Veelal was dat de Pure Direct modus, maar met LFE + MAIN is dat ook simpel op te lossen. Let op, benaming en setting kan per receiver/merk verschillen.
ik heb dus het idee dat ik een foutieve kabel heb om de huidige subwoofer juist aan te sluiten op de receiver.
Geen foutieve kabel, eerder niet kloppende gedachtes betreffende aansluiten ;)
Mijn 2de issue: de instellingen op de subwoofer.
De instellingen op de Receiver ben ik nog niet eens aan toe gekomen: speakers op “small” instellen en de juiste “subwoofer low pass instelling” etc.
Ik vraag me oprecht af of de handleiding van de subwoofer wel gelezen is? Hierboven al met de Left of Right-ingang gebruiken bij een mono-kabel en helemaal bij deel twee van de post. Ik heb net de handleiding gedownload en ik moet zeggen dat ik het een zeer duidelijke handleiding vind die echt alle opties aanhaalt qua aansluiten en instellen.Volume Speaker en Volume Line heeft bijvoorbeeld niets te maken met de aangesloten speakers, maar met het volume van de subwoofer op de genoemde ingangen: "speaker" = High Level", "Line" = "Low Level".

Korte samenvatting van de instellingen:
De crossover stel je maar op één plek in. Of in de receiver of op de subwoofer. Veelal is het het makkelijkst om alles in de receiver te regelen, de crossover op de subwoofer dan volledig open zetten zodat je niet volledig filtert. Volume stel je wel op de subwoofer in voor een gemiddelde waarde. Het volume zal verder meegaan met de stand van de volumeknop van de receiver. Phase (fase) is afhankelijk van de positie van de subwoofer. En relatief makkelijk te testen, wanneer de subwoofer het hardst klinkt is de juiste stand. Alleen wel opletten of je handmatig de fase in moet zetten of dat eventueel het Room Correction System van de receiver dat al voor je doet.

Waarbij bepaalde instellingen (crossover, EQ A of B, volume) dan ook weer afhankelijk zijn van de overige speakers, akoestiek van de ruimte en persoonlijke voorkeur waardoor er ook geen passend antwoord te geven is over welke waardes de juiste zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Misschien staat het niet duidelijk genoeg beschreven (dan hoor ik het graag), maar staat deze informatie niet in de uitgebreide start-post van dit topic? In elk geval gedeeltelijk dan. ;)

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:48
Het is meer dat mijn kennis van de vaktermen belabberd is, vandaar toch mijn dank dat jullie het een en ander verduidelijkt hebben in een stukje tekst wat voor mij makkelijker te begrijpen is (ondanks dat de start-post al zeer uitgebreid is).
Nog bezig met de ideale set-up (&plaatsing, naast de bank of aan de voorkant naast de speaker), dat zal ook nog wel even duren maar gaat hopelijk wel lukken.

• goergen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-04 21:54
Ik ben sinds afgelopen trotse eigenaar van een SVS SB-12 NSD. Ik ben nu druk bezig met het inregelen van de subwoofer. Dat is nog best moeilijk. Ik heb gemerkt dat ik bij bepaalde frequenties niets hoor, terwijl ik de bank voel trillen.

Bijvoorbeeld dit nummer:
YouTube: Love For Money \[Feat. LA The Darkman, Gucci Mane, Bun B, Flo (Ik speel hem zelf via Spotify Premium) - Ik ben benieuwd geworden naar dit nummer toen ik op Youtube zag hoe een zware grill van een SVS sub werd afgeblazen.

Ik hoor van de basslijn alleen de eerste paar, relatief hoge, bassfrequentie. Daarna valt hij weg, onhoorbaar, maar wel voelbaar. Dat heeft zonder twijfel alles te maken met de akoestiek, wij hebben ook een vrij kleine woonkamer. Ik ben benieuwd in hoeverre dit verholpen kan worden. Of zijn dit frequenties waar iedere gesloten sub moeite mee heeft?

Kunnen jullie wel het volledige bereik van dit nummer horen?
Dat heeft niet waarschijnlijk zozeer te maken met dat je een gesloten sub hebt of dat je huiskamer wat kleiner is. Heb je al op een andere positie geluisterd? Of de sub verplaatst? Als je wil weten hoe je sub zelf klinkt, zonder invloed van de ruimte, dan moet je hem vlak naast je hoofd zetten. Zie verder ook mijn eerdere reply op iemand anders met een soortgelijk probleem.
Het kan ook nog simpelweg de gehoordrempel zijn. Lagere frequenties moeten luider weergegeven worden om hoorbaar te zijn. Bij 100hz ligt die drempel op 28db, bij 10hz op 95db. Deze frequenties zou je eerder voelen dan horen. Dat een sub instaat is om tot zeg 115db weer te geven, betekent niet dat het dat ook doet bij optimale instellingen.

Ik ga het wel even testen op m'n xxls400. Een ander grappig testliedje is bassotronics - bass, I love you.
Stukjes met 5hz dacht ik.

Edit.
Lijkt het gewoon goed te doen. Ik hoor niet alles (wel deuren en kopjes). Na wat draaien aan de gain knop hoorde ik de driver klapperen en heb het maar weer terug gezet :X . Ik denk namelijk niet dat die daarvoor gemaakt is.

[Voor 55% gewijzigd door LA-384 op 10-04-2016 20:33]

• goergen
Dank voor de tips. Inmiddels ben ik erover uit. Ik ben gewend, en fan van, het geluid van een ported sub. Een sealed sub presteert nou eenmaal minder in de echte lage zone, de zone die je met muziek vrijwel nooit tegenkomt. Dat rapnummer uit mijn vorige post is een extreem voorbeeld. Sealed is bedoeld om het geluid zuiver en accuraat weer te geven. Ported laat je huis denderen als er een trein in een film langs rijd.

Inmiddels heb ik de SB-12 goed afgesteld en klinkt het geluid heel mooi vol. De sub is wat dat betreft echt fantastisch; subtiel en warm. Maar ik ben toch meer op zoek naar een sub die harder gaat tijdens films, vandaar dat ik mijn SVS SB-12 NSD verkoop. Mocht dus iemand nog op zoek zijn, ik verkoop die van mij; nieuwstaat incl. 3 jaar garantie. :)

• WuXingWarrior
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-06 14:36
goergen schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:29:
Dank voor de tips. Inmiddels ben ik erover uit. Ik ben gewend, en fan van, het geluid van een ported sub. Een sealed sub presteert nou eenmaal minder in de echte lage zone, de zone die je met muziek vrijwel nooit tegenkomt. Dat rapnummer uit mijn vorige post is een extreem voorbeeld. Sealed is bedoeld om het geluid zuiver en accuraat weer te geven. Ported laat je huis denderen als er een trein in een film langs rijd.

Inmiddels heb ik de SB-12 goed afgesteld en klinkt het geluid heel mooi vol. De sub is wat dat betreft echt fantastisch; subtiel en warm. Maar ik ben toch meer op zoek naar een sub die harder gaat tijdens films, vandaar dat ik mijn SVS SB-12 NSD verkoop. Mocht dus iemand nog op zoek zijn, ik verkoop die van mij; nieuwstaat incl. 3 jaar garantie. :)
Ik heb de sb12 ook gehad en is voor muziek echt goed maar voor films ook het wat tekort schieten, ben sinds kort overgestap naar de SVS sb13 ultra en deze laat met films toch echt wel mijn huis denderen :)

Bij het zoeken naar andere sub ook ported overwogen omdat deze met films beter zouden zijn maar omdat ik ook veel muziek luister toch voor de sb13 gegaan, verschil met de sb12 is echt dag en nacht zeker met films dus zou deze sub zeker in overweging nemen als je gaat upgraden.

• goergen
Pff waar moet ik dat geld vandaan halen :p maar dank voor de info. Ik zal hem onthouden, het is inderdaad jammer om zuivere muziek op te moeten geven. Dat klinkt als het beste van twee werelden.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

goergen schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:29:
Sealed is bedoeld om het geluid zuiver en accuraat weer te geven. Ported laat je huis denderen als er een trein in een film langs rijd.
Deze argumenten gaan alleen op in een akoestisch onbehandelde kamer, een ported sub kan net zo, strak de bas weergeven als een gesloten sub wanneer de akoestiek wel is aangepakt.

[Voor 2% gewijzigd door Lip op 14-04-2016 14:07. Reden: leesbaarheid verbeterd, hoop ik. :)]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Het verschil tussen gesloten en BR is de output die je van de poort erbij krijgt. De allerlaagste regionen dus. Met akoestiek aangepakt, bedoel je dan absorptie toevoegen die effectief is bij 30hz?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Reflectie vrije zone creëren (daar ben ik mee begonnen), basstraps plaatsen (nog niet mee begonnen), comb filtering aanpakken (ben ik ook mee begonnen)

Wanneer je dat doet, is er volgens mij geen verschil meer in "delay" tussen een BR of een geslotenbehuizing. Maar, ik heb nog een hoop huiswerk te doen. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Lip schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:06:
Reflectie vrije zone creëren (daar ben ik mee begonnen), basstraps plaatsen (nog niet mee begonnen), comb filtering aanpakken (ben ik ook mee begonnen)

Wanneer je dat doet, is er volgens mij geen verschil meer in "delay" tussen een BR of een geslotenbehuizing. Maar, ik heb nog een hoop huiswerk te doen. :)
Er is een groot verschil tussen het deel onder de zogenaamde schroder frequentie waarin de golflengtes vergelijkbaar zijn met de kamer afmetingen en staande golven domineren. En boven de schroder frequentie (meestal pakweg 200Hz), waarbij het geluid bepaald wordt door reflecties.

Akoestiek maatregelen gaan meestal over het deel waarin reflecties overheersen (en het beperken ervan dus :) ). Er wordt verschillend over gedacht, maar de overheersende opinie is dat voor laagweergave er betere oplossingen zijn dan je kamer volstapelen met laag absorptie (=zeer groot om effectief te zijn).

• goergen
De ported subs van SVS uit dezelfde prijsklasse (PB-1000 vs SB-1000) hebben hogere SPL en groter frequentie bereik. Je moet twee SB-1000 tegelijk draaien om dezelfde SPL van één PB-1000 te krijgen, aldus Ed Mullen van SVS zelf. Dus er zit wel degelijk verschil tussen de beide subs.

Dit gaat over de output, hoe het in je kamer valt is een ander verhaal.

Anoniem: 573225

Hallo ik heb een Proteus SW 2.4 Active Subwoofer (Thommessen) welke defect is geraakt (geeft nu enkel nog een brom weer), heeft iemand een idee hoe ik aan het elektrisch schema hiervan kan komen ?
Het waren destijds zelfbouw-kits dus er moeten toch ergens schema's van in omloop zijn...

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@goergen Ik had niet over de SPL, maar over het "delay" tussen een BR en een geslotenbehuizing. In jou bewoording de accuraatheid.

[Voor 15% gewijzigd door Lip op 15-04-2016 10:04]

• goergen
Het was een reactie op Jag, maar ik begrijp dat jullie het ergens anders over hebben. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Vandaag gewerkt aan een kleine revisie van mijn multisub opstelling :). Mijn huidige subjes met enkel XLS10 die aan de voorkant staan, worden opgewaardeerd met een extra driver. Hier een overzicht van mijn set (beamer hier nog niet hangend).

En in mijn vorige huis'

Vandaag alle baffles/drivers ingefreesd

En de 15" sub die in de hoek stond, die wordt vervangen door nog een dubbel XLS10 sub. Dus nu krijg ik 4 identieke dubbel XLS10 subs. Voordat de vraag komt, ja met enkel XLS10 had zeker ook gekund, ik overdrijf gewoon graag 8) Meer is natuurlijk ook gewoon beter :)

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-06 16:33
Jag schreef op maandag 18 april 2016 @ 15:19:
...

En de 15" sub die in de hoek stond, die wordt vervangen door nog een dubbel XLS10 sub. Dus nu krijg ik 4 identieke dubbel XLS10 subs. Voordat de vraag komt, ja met enkel XLS10 had zeker ook gekund, ik overdrijf gewoon graag 8) Meer is natuurlijk ook gewoon beter :)
"If it's worth doing, it's worth overdoing!"

Wat drijft dat allemaal aan? En heb je hiervoor een privé kerncentrale ter beschikking?
Ik zag die eerste foto eerder al, maar besef me nu pas dat het allemaal subwoofer drivers zijn. _O-
Dus de center en de 2 hangende surround speakers zijn de enige die >100hz verzorgen?

Die "glitches" op de eerste foto zijn natuurlijk helemaal geen glitches. Het komt door de overmaat aan laag wat het huis uit het lood heeft gebracht :+
Petertyuh schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:10:
[...]

"If it's worth doing, it's worth overdoing!"

Wat drijft dat allemaal aan? En heb je hiervoor een privé kerncentrale ter beschikking?
Ik gebruik twee Hypex PSC 2.400 plate amps voor het sub. Zit dsp en 2 ucd400 modules in.
LA-384 schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:22:
Ik zag die eerste foto eerder al, maar besef me nu pas dat het allemaal subwoofer drivers zijn. _O-
Dus de center en de 2 hangende surround speakers zijn de enige die >100hz verzorgen?

Die "glitches" op de eerste foto zijn natuurlijk helemaal geen glitches. Het komt door de overmaat aan laag wat het huis uit het lood heeft gebracht :+
nou valt mee hoor. Ik draai met een reguliere 5.1 opstelling. Surrounds zijn prefab (Jano s622, aanrader), rest is zelfbouw. Fronts zijn 2 weg met 10inch woofer in cardiode configuratie en 10inch waveguide plus compression driver voor het hoog.

Alles <100hz en lfe gaat naar subs, en dat is een multisub opstelling dus met 4 subs. Overigens is dat puur voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Maar ik vind altijd wel dat een audioset gezien mag worden :D. Dus lekker stevig uitgevoerd 8). Ach ja, vergeleken met mijn vorige set is dit heel schappelijk :+. Vriendin he... :)

Anoniem: 48051

Heel erg vet Jag! Waar ik alleen erg benieuwd naar ben, is hoe je alles goed inregenen en inmeten. Ik heb nu zelf 3 subs staan en heb na weken van verschillende settings nog niet een modus gevonden die voor zowel muziek als film werkt.
Dat kan ook ongelooflijk lastig zijn. Eigenlijk is het heel erg afhankelijk van hoe de ruimte is en waar je je luisterpositie kiest. Soms komt het gewoon heel goed uit, maar meestal heb je enorme pieken en dalen in de response. Mijzelf is dat niet gelukt om dat goed te krijgen met "de hand". Ik heb na lang zoeken een stuk software gevonden wat multisub optimizer heet. Je meet de response van elke sub afzonderlijk op meerdere posities plus je front speakers. En dan kan je dat programma de beste instellingen laten bepalen.

Vereist wel wat tijd om te leren en bovendien moet je 2kanaals kunnen meten (kan op zich met iedere geluidskaart).
En nog twee subs gemaakt voor JvS

Kleine gesloten subs maken is echt zo gebeurd. Populieren multiplex op maat laten zagen, drivers in baffle gefreesd, gelijm/geschroefd. Vandaag nog even de afrondfrees erlangs. En dan later nog in de Warnex. Al met al voor deze twee kleine subjes (XLS10 in 17L gesloten) denk minder dan een dag werk qua uren inc afwerking.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:07
Waarom niet?

De wijzen komen uit het Oosten!

• r3v0ss
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11-2021
Dat Warnex is wel een goede, zal ik onthouden voor de keer dat ik m'n gepoorte sub ga bouwen. :Y)

[Voor 3% gewijzigd door r3v0ss op 20-04-2016 14:41]

Bedoel eigenlijk, waarom xls10 boven andere drivers. De xxls12 kost niet veel meer. En er zijn wellicht nog andere capabele 10". Het is een interesse-vraag :)
Hele praktische reden: ik had nogal veel drivers nodig :D en ik kon goedkoop 2e hands 4 XLS10en krijgen en later nog een keer voor hetzelfde bedrag er nog 4 bij 8). De XLS10 is verder een zeer geschikte en goede driver voor mijn toepassing. Lage Fs, grote xmax en weinig volume nodig. Van oudsher vaak gecombineerd met een passive radiator (heb je er 2 van nodig per XLS10).

Vandaag nog even de afrondfrees erlangs gehaald. Dat is echt de kers op de taart: nauwelijks werk, en je behuizing verandert van hoog amateur gehalte naar profi look :)

Verder kreeg ik nog deze vraag per pm
Super lekker bezig met die subs. Heb jij heel toevallig bouwtekeningen en onderdelen lijst wat er in zo een sub gaat? Ben al tijden op zoek naar een goede subwoofer die ook echt diep laag gaat met 1 actieve en 1 passieve driver.
Bouwtekening is echt vrij eenvoudig, maar als je die echt wil dan wil ik je die best sturen. Passive radiator is vergelijkbaar met bass reflex. Ze zijn erg handig als je een kleine behuizing gebruikt, omdat je dan geen (lange) poort nodig hebt die soms net zo groot wordt als de rest van de behuizing. Er zijn maar weinig passive radiators (PR). Voor de XLS10 is een bijpassende PR, echter heb je er wel 2 nodig per XLS10 dus :). Ik zou eerst bedenken hoe groot het mag worden, daarna welke driver(s) je erin wil stoppen, en dan pas de bouwtekening maken.

Als materiaal vind ik zelf populieren multiplex wel erg geschikt: bewerkt makkelijk, minder stof dan mdf en stijfer. En veel lichter.

Acties:
  • +4Henk 'm!
Schaamteloze crosspost van zba forum, maar wil dit ook graag hier delen :). Vandaag een mooie nieuwe case studie voor wat betreft het gebruik van meerdere subwoofers.

Ik kreeg laatst het verzoek een nieuwe audio set uit te zoeken voor een vriend. Budget 2000euro. De set is naar voorbeeld van ons aller Floyd Toole samengesteld 8) . JBL Ls308s studio monitors, met mooi constant directivity gedrag, behalve in het (mid)laag dan. En een multi sub opstelling met 4 goedkope actieve Jamo 10inch BR subs (174e per stuk) plus een miniDSP in a box, 2/4, met 4 way advanced plugin. Die JBLs klinken fantastisch, niets meer aan doen :). Verder zit er voor dit budget nog een center speaker (Chario syntar dialogue), 2 jamo surrounds (met waveguide voor de tweeter!) en een Pioneer AVR bij plus alle (degelijke) bekabeling met alles Neutrik connectoren. Ruimte was 5meter diep, luisterpositie meter van achterwand. Breedte ongeveer 7m, met een klein L deel nog. Geen akoestische behandeling, alles beton dus keihard/hoge dichtheid/stijf. Subs waren verdeeld over de ruimte, min of meer in een vierkant om de luisterposities verspreid, waarvan 2 in een hoek geplaatst. Twee banken, vier luisterposities.

Vandaag even Multi Sub Optimizer uit de kast getrokken om de vier subs te optimaliseren.
Deze voorbeelden laten zien dat het met een enkele subwoofer toch altijd behelpen blijft. Hier de amplitude responses van een enkele subwoofer, gemeten op de vier luisterposities. 10+ dB variaties in de response, kortom het laag klinkt overal anders.

En hier zie je wat een andere positie van een subwoofer doet. Geplot zijn de responses van de vier afzonderlijke subs gemeten op de hoofd luisterpositie.

Dan vier subs tegelijk met alle instellingen neutraal. Hier zie je al een vlakkere response ontstaan en de seat-to-seat variatie afnemen. De 1st axiale mode tussen de voor en achterwand (35Hz) wordt effectief uitgeschakeld. En geheel volgens de theorie de 2nd order mode wel prominent aanwezig (70Hz). Nog niet volledig naar wens. Als je "global" EQ toepast rond 70Hz, wordt elders de dip nog dieper (nog altijd beter dan een piek).

En dan na een kwartier rekenen door MSO dan blijkt het nog wel een stuk vlakker te kunnen met minder variatie en ook minder gain nodig per sub.

En dan blijken goedkope subs ook goed te kunnen klinken :). Resultaat mooie vette laagweergave zonder storend monotoon gebonk/honk. Wel veel werk om alle metingen te doen en in te voeren, maar het wel waard!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jag schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:30:
Schaamteloze crosspost van zba forum, maar wil dit ook graag hier delen :). Vandaag een mooie nieuwe case studie voor wat betreft het gebruik van meerdere subwoofers.

Ik kreeg laatst het verzoek een nieuwe audio set uit te zoeken voor een vriend. Budget 2000euro. De set is naar voorbeeld van ons aller Floyd Toole samengesteld 8) . JBL Ls308s studio monitors, met mooi constant directivity gedrag, behalve in het (mid)laag dan. En een multi sub opstelling met 4 goedkope actieve Jamo 10inch BR subs (174e per stuk) plus een miniDSP in a box, 2/4, met 4 way advanced plugin. Die JBLs klinken fantastisch, niets meer aan doen :). Verder zit er voor dit budget nog een center speaker (Chario syntar dialogue), 2 jamo surrounds (met waveguide voor de tweeter!) en een Pioneer AVR bij plus alle (degelijke) bekabeling met alles Neutrik connectoren. Ruimte was 5meter diep, luisterpositie meter van achterwand. Breedte ongeveer 7m, met een klein L deel nog. Geen akoestische behandeling, alles beton dus keihard/hoge dichtheid/stijf. Subs waren verdeeld over de ruimte, min of meer in een vierkant om de luisterposities verspreid, waarvan 2 in een hoek geplaatst. Twee banken, vier luisterposities.

Vandaag even Multi Sub Optimizer uit de kast getrokken om de vier subs te optimaliseren.
Deze voorbeelden laten zien dat het met een enkele subwoofer toch altijd behelpen blijft. Hier de amplitude responses van een enkele subwoofer, gemeten op de vier luisterposities. 10+ dB variaties in de response, kortom het laag klinkt overal anders.
[afbeelding]

En hier zie je wat een andere positie van een subwoofer doet. Geplot zijn de responses van de vier afzonderlijke subs gemeten op de hoofd luisterpositie.
[afbeelding]

Dan vier subs tegelijk met alle instellingen neutraal. Hier zie je al een vlakkere response ontstaan en de seat-to-seat variatie afnemen. De 1st axiale mode tussen de voor en achterwand (35Hz) wordt effectief uitgeschakeld. En geheel volgens de theorie de 2nd order mode wel prominent aanwezig (70Hz). Nog niet volledig naar wens. Als je "global" EQ toepast rond 70Hz, wordt elders de dip nog dieper (nog altijd beter dan een piek).
[afbeelding]

En dan na een kwartier rekenen door MSO dan blijkt het nog wel een stuk vlakker te kunnen met minder variatie en ook minder gain nodig per sub.
[afbeelding]

En dan blijken goedkope subs ook goed te kunnen klinken :). Resultaat mooie vette laagweergave zonder storend monotoon gebonk/honk. Wel veel werk om alle metingen te doen en in te voeren, maar het wel waard!
En gewoon een degelijke subwoofer van iets meer geld lijkt me nog steeds een betere optie dan aankutten met 4 subs en 6 jaar bezig zijn met alles afstellen :X

Acties:
  • +2Henk 'm!
Je mag het ook met hele dure subs doen hoor, als je liever veel geld uitgeeft :P. En als je dure subs in je bezit hebt, zou ik ook zeker de moeite nemen om de instellingen ervan te optimaliseren. En ik kan je vertellen dat dat al heel snel lastig wordt om het niet voor 1 positie, maar voor meerdere posities tegelijk goed te krijgen! Want 1 positie is nog relatief makkelijk, maar overal goede laagweergave is een hele uitdaging.

Verder maakt het dus niet uit of je sub 200e per stuk is of 2000e of welk bedrag dan ook. Subwoofers houden zich gewoon aan de natuurwetten :), en in kleine ruimtes zijn het de staande golven die de weergave dicteren. Meerdere subwoofers zijn een goede manier om de invloed daarvan te beperken. En met optimalisatie software kan je het dan nog verder verbeteren. Wellicht eerst eens in de materie verdiepen voordat je met dit soort reacties komt :o.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zullen de duurdere subs er niet voor zorgen dat de frequentieresponse nog wat vlakker zal verlopen? Of is die dip op 70hz echt aan de ruimte te danken en eigenlijk onvermijdelijk?

Heb je deze meetresultaten/grafiekjes gekregen met jouw eerder genoemde Umik-1 icm die Multi Sub Optimizer software? Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat mijn sub doet op mijn luisterpositie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 48051

DennusB schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:59:
[...]

En gewoon een degelijke subwoofer van iets meer geld lijkt me nog steeds een betere optie dan aankutten met 4 subs en 6 jaar bezig zijn met alles afstellen :X
Het is toch kicken als je met relatief goedekope subs zon resultaat kunt behalen. Met meerdere subs is overigens vaak makkelijker om voor verschillende luisterposities een goede response te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Mooi resultaat!
LA-384 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:12:
Zullen de duurdere subs er niet voor zorgen dat de frequentieresponse nog wat vlakker zal verlopen? Of is die dip op 70hz echt aan de ruimte te danken en eigenlijk onvermijdelijk?
Zelfs bij goedkope subwoofers is de respons al erg 'glad' (geen smalbandige pieken / dips in de frequentierepsons). De dip komt door de akoestiek. Het had trouwens ook niet uitgemaakt als de subwoofer een paar resonanties zou hebben. Als je toch EQ gebruikt haal je die er zo weer uit. De beperking van de EQ zit erin dat je voor meerdere luisterplaatsen tegelijk aan het corrigeren bent.

[Voor 35% gewijzigd door TBTL op 16-05-2016 22:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!
TBTL schreef op maandag 16 mei 2016 @ 22:12:
Zelfs bij goedkope subwoofers is de respons al erg 'glad' (geen smalbandige pieken / dips in de frequentierepsons). De dip komt door de akoestiek.
Nou ben ik wel benieuwd waarin de duurdere/kwalitatief betere subs zich dan onderscheiden. Dat is toch niet alleen in het frequentiebereik? Kwalitatief betere subs hebben toch een beter gecontroleerde output, aka minder extreme pieken en dalen, of begrijp ik het dan verkeerd en heeft dit in de praktijk eigenlijk geen invloed?

[Voor 27% gewijzigd door LA-384 op 22-05-2016 15:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
Je begrijpt het goed ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
LA-384 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 15:08:
Nou ben ik wel benieuwd waarin de duurdere/kwalitatief betere subs zich dan onderscheiden. Dat is toch niet alleen in het frequentiebereik? Kwalitatief betere subs hebben toch een beter gecontroleerde output, aka minder extreme pieken en dalen, of begrijp ik het dan verkeerd en heeft dit in de praktijk eigenlijk geen invloed?
Ze gaan harder, dieper en/of hebben minder vervorming. Soms zitten er extra features in de elektronica als een equalizer.

Hoe gecontroleerd de bas is hangt samen met de frequentierespons en dat is met een parametrische equalizer te repareren. Ik weet niet of het ook afhangt van het type kast (gesloten / basreflex / ...), voor het gemak ga ik ervan uit dat dit gelijk is bij het vergelijken van een goedkope en dure subwoofer.

Let op dat ik er hierbij van uitga dat je een equalizer gebruikt zoals Jag een paar posts hierboven. In de praktijk doet bijna niemand dat. Zonder equalizer maakt de frequentierespons uit en die kan hoorbaar verschillen tussen verschillende subwoofers..

[Voor 25% gewijzigd door TBTL op 22-05-2016 20:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Anoniem: 48051 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:51:
[...]

Het is toch kicken als je met relatief goedekope subs zon resultaat kunt behalen. Met meerdere subs is overigens vaak makkelijker om voor verschillende luisterposities een goede response te krijgen.
Het instellen daarvan is niet echt een simpel karweitje, maar met de http://www.roomeqwizard.com/ (<= die rete koel is) en een UMIK-1 of ECM8000 ter hand. En een hoop vallen en opstaan (de steile leer curve), wat abracadabra en de https://sourceforge.net/p/equalizerapo/wiki/Documentation/ . Kan je wel een eindje komen
Jag schreef op maandag 16 mei 2016 @ 17:30:
Wel veel werk om alle metingen te doen en in te voeren, maar het wel waard!
Hoelang ben je zoet geweest daarmee?.

[Voor 14% gewijzigd door Lip op 24-05-2016 11:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Lip schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 11:27:
[...]

Het instellen daarvan is niet echt een simpel karweitje, maar met de http://www.roomeqwizard.com/ (<= die rete koel is) en een UMIK-1 of ECM8000 ter hand. En een hoop vallen en opstaan (de steile leer curve), wat abracadabra en de https://sourceforge.net/p/equalizerapo/wiki/Documentation/ . Kan je wel een eindje komen

[...]

Hoelang ben je zoet geweest daarmee?.
Het gehele proces van begin (eerste metingen) tot eind (dsp ingesteld en controle meting gedaan) duurt ongeveer 6 uur. Dat is lang, maar het verschil met proberen het handmatig te doen, is dat het wel daadwerkelijk ergens naar toe gaat. Maw, aan het eind van die 6uur krijg je hoogstwaarschijnlijk ook een goed resultaat, itt wanneer je het handmatig doet. Er zijn namelijk zoveel variabelen, dat het al lastig is om dat goed te krijgen voor 1 plek. En dan heb je het goed voor 1 plek, blijkt het op plek 2 of 3 of 4 weer niet goed te zijn. En dat is nou net waar je multisub vaak voor doet, om ook plek 2,3 en 4 goed te krijgen :).

Ik ben eventueel te PBen voor hulp met MSO/metingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat was je kwijt voor die DSP?

Hocus pocus :P

[Voor 34% gewijzigd door Lip op 24-05-2016 17:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Welke dsp bedoel je? De vriend waarbij ik recentelijk het multisub heb ingeregeld was dat een minidsp in a box 2x4 met 4way advanced plugin. Sja, die kost iets van 150e.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die je nodig had om de 4 subs aan te sturen. Maar dat kost nog paar aardige centen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Na ja, valt wel mee toch? Vaak worden veel grotere bedragen uitgegeven aan zaken die niet eens uitmaken :+. Minidsp is wel een zeer betaalbare dsp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Laat ik het zo verwoorden. Ik heb zo'n 18 maanden nagedacht over de aanschaf van de EMC8000. Op het moment dat ik de EMC8000 wilde aanschaffen. Kwam ik erachter je ook een phantom voeding en een externe DAC/geluidkaart nodig had, om er vervolgens maar helemaal vanaf te zien.
Daarna kreeg ik lucht van de miniDSP UMIK-1, daar heb ik vervolgens weer 3 maanden over zitten prakkiseren.
Jag schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:52:
Vaak worden veel grotere bedragen uitgegeven aan zaken die niet eens uitmaken
De meeste mensen, weten inderdaad niet wat ze kopen. En komen vaak thuis met lucht (=extra zekerheid*) of klucht (luidsprekers met een wonder equalizer).

*Meneer, weet u zeker dat U geen extra garantie wilt? :D

[Voor 4% gewijzigd door Lip op 24-05-2016 22:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 21:02
Ik heb recentelijk de Tuefel Ultima 40 gekocht en nu ben ik opzoek naar een bijpassende subwoofer. Ik heb begrepen dat de bijbehorende subwoofer van Teufel niet heel bijzonder is dus wil ik kijken wat er nog meer te krijgen is.

Ik woon in een (gelukkig goed geïsoleerd) appartement en wil in ieder geval voorkomen dat ik bij de buren overlast veroorzaak. Het formaat maakt mij niet veel uit (ik woon alleen). Wat ik zelf al gevonden heb:

- Klipsch R-110SW
- Klipsch R-112SW

Welke merken/modellen zijn nog meer de moeite waard om te bekijken in deze prijs categorie (niet veel meer dan €400).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
SVSound SB-1000 of PB-1000 komen overal bijzonder goed uit reviews, misschien eens de moeite waard om te kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 20:16
DennusB schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:21:
SVSound SB-1000 of PB-1000 komen overal bijzonder goed uit reviews, misschien eens de moeite waard om te kijken.
Die PB-1000 heb ik ook.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Mooi spul he? :9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Just_A_User
Jazeker, alleen jammer dat ie zwart was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flyboarder
Die was ik ook al tegengekomen, is wel wat duurder dan ik in gedachte had. Maar als het de moeite waard is dan sparen we nog wat langer door.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
flyboarder schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:41:
Die was ik ook al tegengekomen, is wel wat duurder dan ik in gedachte had. Maar als het de moeite waard is dan sparen we nog wat langer door.
Ik kan je vertellen hoe ik het heb ervaren. Ik had hiervoor een vrij simpele Jamo sub, die klonk over het algemeen bij films wel aardig, maar bij muziek was het om te janken. Ik weet nog dat verschillende Tweakers en verkopers me vertelden dat ik m'n oren niet zou geloven met een echt goede subwoofer. Ik kon me dat echt niet voorstellen dus heb het bijna 3 jaar uitgesteld. Toen in een gekke bui de SB-1000 besteld en aangesloten thuis. Man man man, ik lig nu soms gewoon een uur op de bank muziek te luisteren of lig op serieus volume een goede film te kijken. Wat een druk en strakke tonen kan die sub produceren. De verkopers hebben er geen woord over gelogen. Is wat mij betreft echt m'n beste aankoop geweest van de afgelopen jaren.
Kijk daarnaast ook gelijk even naar de SVSound Sound Isolation pootjes, duur, maar ze werken wel erg goed :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flyboarder
Dat is een duidelijk verhaal. Dat wordt dus wat langer door sparen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-04 09:15
In het verhaal van DennusB herken ik me ook volledig in. In mijn geval ging ik alleen van een Harman Kardon naar eenXTZ 12.17 (mat wit)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Just_A_User
DennusB schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 10:49:
[...]

Ik kan je vertellen hoe ik het heb ervaren. Ik had hiervoor een vrij simpele Jamo sub, die klonk over het algemeen bij films wel aardig, maar bij muziek was het om te janken. Ik weet nog dat verschillende Tweakers en verkopers me vertelden dat ik m'n oren niet zou geloven met een echt goede subwoofer. Ik kon me dat echt niet voorstellen dus heb het bijna 3 jaar uitgesteld. Toen in een gekke bui de SB-1000 besteld en aangesloten thuis. Man man man, ik lig nu soms gewoon een uur op de bank muziek te luisteren of lig op serieus volume een goede film te kijken. Wat een druk en strakke tonen kan die sub produceren. De verkopers hebben er geen woord over gelogen. Is wat mij betreft echt m'n beste aankoop geweest van de afgelopen jaren.
Kijk daarnaast ook gelijk even naar de SVSound Sound Isolation pootjes, duur, maar ze werken wel erg goed :)
He die pootjes is wel een mooie tip. Ik was naar zoiets op zoek. Ik heb de PB-1000, en ik wil die van de (eikenhouten) vloer af hebben, en wilde geen spikes. Dit is wel een erg mooie oplossing. Die dingen kosten 69 euro per 4. Das best aan de prijs, maar vooruit, ik zal ze toch moeten hebben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nico111
De functie van spikes en de svs pootjes is niet hetzelfde. Google maar eens op koppelen / ontkoppelen subwoofer.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Dan bestaan er ook nog Soundcare Superspikes. Hoe die zich verhouden tot de SVS Soundpath's weet ik niet, maar mijn buren geven altijd aan dat ze de sub nooit horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nico111
je hebt gelijk, dat type spike is er ook nog. Vulde bij het lezen zelf in de hij de puntige variant bedoelde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 16:10
Ik ben voornemens een SVS pb1000 te kopen als upgrade voor mn oude Klipsch subwoofer, die nog vanuit n klipsch hd theater 1000 systeem komt. Ik heb nog een vrij oude onyo 508 als receiver en ik vraag me af of de receiver nog impact heeft op het geluid van een SVS Pb1000.

Een upgrade can de receiver staat nog op mijn wishlist, maar first things first:)

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als het goed is, zou dat niet (veel) uit moeten maken. De lage frequenties hebben volgens mij te weinig karakteristiek om hoorbare verschillen te geven. Ook bij gewone speakers worden er al vraagtekens gezet bij hoorbare klank verschillen tussen receivers.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik denk dat er vooral verschillen zijn qua type EQ wat beschikbaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nico111
Ik had eerst een Onkyo 576 in combinatie met mijn HKTS 11 sub. Dit klonk met muziek niet best. Toen een Marantz 6010 aangeschaft met Audyssey XT32 en hier ging de sub al een stuk beter van klinken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:43
Wat ik mij af vraag: Ik heb momenteel nog een REL Quake MK2 subwoofer waar ik nog tevreden over ben, maar als ik de berichten zo lees zijn SVS subwoofers ook erg goed. Zal dit voor mij een serieuze upgrade zijn, of is dit het geld niet waard? :)

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Partypooper schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 11:05:
Wat ik mij af vraag: Ik heb momenteel nog een REL Quake MK2 subwoofer waar ik nog tevreden over ben, maar als ik de berichten zo lees zijn SVS subwoofers ook erg goed. Zal dit voor mij een serieuze upgrade zijn, of is dit het geld niet waard? :)
als je, zoals je zelf zegt, nog tevreden bent met je rel, waarom zou je? :)

denk niet dat je erg veel verschil gaat merken. zeg ik op gevoel, ik ben geen audio-expert.
ik denk dat je beter de akoestiek van de ruimte kunt tweaken, dan een rel vervangen voor een svs. is nog goedkoper ook! ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 22:39

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb momenteel een wharfedale moviestar DX-1 subwoofer welke het niet meer doet.
Reparatie is tussen de €100 en €175. Het is denk ik alleen de trafo die het niet meer goed doet, maar goed, zo goed ben ik ook weer niet met elektronica om het zelf te kunnen repareren.

Dus ik was eigenlijk op zoek naar een vergelijkbare subwoofer, niet te groot, maar gewoon een mooie bas, geen irritant gestomp, gewoon lekker laag. Iemand ideeën?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• renzo4000
Svs pb 1000 als je meer films kijkt dan muziek, ligt de verhouding andersom, dan de sb1000 :)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• DennusB
  • Niet online
renzo4000 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 23:31:
Svs pb 1000 als je meer films kijkt dan muziek, ligt de verhouding andersom, dan de sb1000 :)
QFT :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 16:10
Zo, de SVS pb-1000 is binnen. Valt me nu pas op hoe bonkerig en overaanwezig mijn vorige subwoofer was. Even wat mee gespeeld en tot nu toe is het echt een grote verbetering! Nog lekker even inspelen:)

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |

• dawg
  • Niet online
je zou bijna denken dat dit topic door svs gesponsord wordt. :+

Acties:
  • +1Henk 'm!
Haha, ja mooi he :) Ik heb de SVS niet gehoord, maar ik kan zeggen dat mijn BK ook erg goed klinkt. Enige nadeel is dat deze alleen bij de fabrikant zelf te koop is en daardoor wat minder populair. Ik denk dat SVS en BK gewoon een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Daarnaast zien ze er ook mooi uit en zijn de "instap-modellen" net niet té hoog geprijsd. Dat hebben ze gewoon slim gedaan. Jag heeft al laten zien dat je met enige inspanning ook een mooi (beter?) resultaat kan krijgen met meerdere, goedkopere subs. Maar dat zal voor de gemiddelde huiskamer wat lastig te integreren zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renzo4000
dawg schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 16:18:
je zou bijna denken dat dit topic door svs gesponsord wordt. :+
Inderdaad, wellicht deels "gehyped" maar zoals gezegd leveren bk en svs instapmodellen die simpelweg erg goed zijn en niet te vergelijken zijn met die bonkkasten die meer kwaad doen dan goeds.

Moet ook altijd een beetje gniffelen als mensen zo'n brom/bonk machine hebben staan(ook nog eens veel te hard) met melkpakjes en dan zeggen "wat dreunt dat lekker hard hé!" ... Eeeeeh ja... Mooi joh ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dawg
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:05:
Haha, ja mooi he :) Ik heb de SVS niet gehoord, maar ik kan zeggen dat mijn BK ook erg goed klinkt. Enige nadeel is dat deze alleen bij de fabrikant zelf te koop is en daardoor wat minder populair. Ik denk dat SVS en BK gewoon een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Daarnaast zien ze er ook mooi uit en zijn de "instap-modellen" net niet té hoog geprijsd. Dat hebben ze gewoon slim gedaan. Jag heeft al laten zien dat je met enige inspanning ook een mooi (beter?) resultaat kan krijgen met meerdere, goedkopere subs. Maar dat zal voor de gemiddelde huiskamer wat lastig te integreren zijn.
ik heb hem ook niet gehoord hoor. maar toegegeven, ik heb zeer recent een nieuwe sub aangeschaft. veel gelezen in dit topic, en ook wat andere (internationale) topics van diverse forums, en overal komt de svs pb-1000 als de beste eruit als het gaat om 10" subwoofers, geport. echter, voor mij persoonlijk had ik een budget van €400, wat ik nog gerekt heb tot €450, maar de svs pb-1000 kon ik enkel voor €550 vinden, dat was me net wat te voor een 10".

zelf ben ik gegaan voor de velodyne impact 10. ook een 10", erg tevreden over. :)
voor de rest ben ik het zeker met jullie eens, het viel me alleen op dat de laatste paar postings enkel over de svs gingen. :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:15
Hoe klinkt die pb-1000 in kleine ruimtes? Woon nu nog thuis maar wil over een half/jaar het huis uit maar zit te twijfelen of ik nu een sub zal kopen of daarna pas. Heb nu 2 q acoustics concept 20s. Die opzich ook al aardig wat bass kunnen maken in een kleine ruimte.
Pagina: 1 2 3 ... 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee