Toon posts:

Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 2 3 ... 33 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 59 producten

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42

Fjeze

AllesPerfect!

Interessant topic!

Ik wil mijn setup ook weer uitbreiden met een sub.
Eerst een REL Quake MKII gehad, daarna overgestapt op een BK Gemini II. Nu Speel ik alweer 1,5 jaar zonder sub, maar heb nu een deal met een mede tweaker voor een BK XLS200 FF.

Mijn vraag is:
Ik kan mij herinneren dat er destijds gezegd werd over REL en BK dat je zowel de low level (voor het LFE kanaal) als het High level (voor ondersteuning bij muziek in Pure Direct mode) kanaal tegelijk kan aansluiten.
Als ik de achterkant van de sub herinner (en nu die van de BK XLS200 bekijk) kan je de high level en de low level ook apart instellen.

Ben ik juist geïnformeerd destijds, of kan ik hem beter gewoon alleen Low level aansluiten?

Ik ga hem aansluiten op een Marantz NR1602.

Alvast bedankt

Fly or Die

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Over het algemeen kan je ze inderdaad tegelijk aansluiten.
Ik kan nog niet uit eigen ervaring spreken, maar wat ik hoofdzakelijk heb gelezen is dat je het best voor de LFE aansluiting kiest. Als de marantz een LFE+main optie heeft voor de subwoofer, dan doet deze netjes mee bij muziek. Ik heb het bij mijn denon even getest, maar persoonlijk vind ik de sub hier wat tegenvallen. Ik verwacht morgen mijn BK XXLS400 en dan kan ik dus zien of die sub anders klinkt dan de huidige Energy S8.3.

Het nadeel van het aansluiten op twee manieren is dat beide aansluitmethoden andere instellingen van de receiver vereisen.

Voor LFE geldt dat je de overige speakers op "small" moet zetten. Dit is nodig omdat deze setting gepaard gaat met een speaker-crossover welke ook invloed heeft op de freqenties die naar de sub gaan (alles onder deze crossover gaat naar de sub). Bij "large" is deze niet instelbaar en zullen de speakers het volledige frequentiespectrum voor hun kiezen krijgen. Dit heeft als gevolg dat de sub dus niets meer binnenkrijgt en dus eigenlijk niet meer meedoet. De crossover van de sub wordt bepaald door de receiver.

Voor de dubbele RCA Low level aansluiting geldt ook dat de overige speakers op small staan. De subwoofer kun je als het goed is apart instellen en stel je in als large. Op deze manier krijgt de subwoofer het volledige frequentiespectrum doorgestuurd, maar dit kap je vervolgens af d.m.v. de crossover-knop op de subwoofer. De reden dat de overige speakers het best op small staan is om te voorkomen dat er meerdere geluidsbronnen dezelfde frequentie willen afspelen met als gevolg dat ze elkaars geluidsbeeld gaan verstoren. (Dit heb ik niet zelf ervaren, maar wordt wel beweerd).

Voor de High level aansluiting geldt dat de speakers op large moeten staan, omdat de sub anders niet de juiste frequenties binnenkrijgt. Ook hier kap je dit af met de crossover op de sub. In principe mis je op deze manier het LFE (0.1) kanaal, maar volgens mij wordt dit naar alle speakers gemixt wanneer je in de receiver selecteert dat er geen sub aanwezig is. Je krijgt hier echter ook te maken met die potentiele verstoring in het geluidsbeeld welke nu ook bij films aanwezig zal zijn omdat de speakers ook dat LFE (0.1) kanaal proberen weer te geven.

Het kan dus wel, maar praktisch is het niet.

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

LA-384 schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:47:
Ik kan nog niet uit eigen ervaring spreken, maar wat ik hoofdzakelijk heb gelezen is dat je het best voor de LFE aansluiting kiest. Als de marantz een LFE+main optie heeft voor de subwoofer, dan doet deze netjes mee bij muziek. Ik heb het bij mijn denon even getest, maar persoonlijk vind ik de sub hier wat tegenvallen. Ik verwacht morgen mijn BK XXLS400 en dan kan ik dus zien of die sub anders klinkt dan de huidige Energy S8.3.

Het nadeel van het aansluiten op twee manieren is dat beide aansluitmethoden andere instellingen van de receiver vereisen.

Voor LFE geldt dat je de overige speakers op "small" moet zetten. Dit is nodig omdat deze setting gepaard gaat met een speaker-crossover welke ook invloed heeft op de freqenties die naar de sub gaan (alles onder deze crossover gaat naar de sub). Bij "large" is deze niet instelbaar en zullen de speakers het volledige frequentiespectrum voor hun kiezen krijgen. Dit heeft als gevolg dat de sub dus niets meer binnenkrijgt en dus eigenlijk niet meer meedoet. De crossover van de sub wordt bepaald door de receiver.

Voor de dubbele RCA Low level aansluiting geldt ook dat de overige speakers op small staan. De subwoofer kun je als het goed is apart instellen en stel je in als large. Op deze manier krijgt de subwoofer het volledige frequentiespectrum doorgestuurd, maar dit kap je vervolgens af d.m.v. de crossover-knop op de subwoofer. De reden dat de overige speakers het best op small staan is om te voorkomen dat er meerdere geluidsbronnen dezelfde frequentie willen afspelen met als gevolg dat ze elkaars geluidsbeeld gaan verstoren. (Dit heb ik niet zelf ervaren, maar wordt wel beweerd).

Voor de High level aansluiting geldt dat de speakers op large moeten staan, omdat de sub anders niet de juiste frequenties binnenkrijgt. Ook hier kap je dit af met de crossover op de sub. In principe mis je op deze manier het LFE (0.1) kanaal, maar volgens mij wordt dit naar alle speakers gemixt wanneer je in de receiver selecteert dat er geen sub aanwezig is. Je krijgt hier echter ook te maken met die potentiele verstoring in het geluidsbeeld welke nu ook bij films aanwezig zal zijn omdat de speakers ook dat LFE (0.1) kanaal proberen weer te geven.

Het kan dus wel, maar praktisch is het niet.
Bedankt voor dit heldere verhaal, als ik het dus goed begrijp kan ik het beste mijn Marantz op LFE+main zetten en alleen de LOW input gebruiken.

Wat is dan eigenlijk het de meerwaarde van de "unieke" mogelijkheid om hem zowel High als Low level tegelijk in te kunnen stellen wat ze op hun site specifiek bij de specificaties vernoemen.

Fly or Die

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-04 17:23

Mikayu

.srt

Tegelijk instellen voegt niks toe. Als het nou afzonderlijk in te stellen was, dan had het het melden wel waard geweest.
Maar ook dan creëer je een onnodig complexe setup
Het enige voordeel wat ik zie voor de high level aansluiting, is dat je ervoor kan kiezen om je fronts op large te laten staan en dat de sub dan toch mee speelt. Dat kan soms beter uitpakken dan fronts als small instellen.

Met low level kan je dit ook wel doen door sub out naar sub en mains in te stellen, maar dan zal het LFE ook naar de fronts gaan. Tis subtiel, maar het kan dus wel een voordeel zijn.

Maar mee eens dat het de voorkeur heeft om alleen de low level uitgang te gebruiken. Alleen als je specifiek de fronts op large wil laten staan en je het LFE alleen naar sub wil laten gaan, dan zou dubbel aansluiten zinnig zijn.
Fjeze schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:01:
Wat is dan eigenlijk het de meerwaarde van de "unieke" mogelijkheid om hem zowel High als Low level tegelijk in te kunnen stellen wat ze op hun site specifiek bij de specificaties vernoemen.
De enige meerwaarde om beiden te gebruiken is wanneer je een dedicated receiver hebt voor surround en een dedicated receiver voor hifi. Zo heb je geen last van instellingen die veranderd moeten worden en heb je voor beide doeleinden de perfecte settings.

Zo staat het ook specifiek in de handleiding van mijn vandaag gearriveerde XXLS400 *O* Ik ga die a.s. vrijdag instellen met audyssey om te zien wat dat brengt. Vooralsnog lijkt de bass aanzienlijk subtieler en minder luid te zijn dan die van de Energy S8.3, dus ben benieuwd wat het gaat brengen.

Rel daarentegen propageert juist het gebruik van beide connecties;
"The high-level, unbalanced, dual-channel stereo input uses a Neutrik Speakon connector that is connected to the power amplifier’s left and right channel speaker terminals. This has the advantage of ensuring that the REL receives exactly the same signal as the main speakers. In this way, the character of the bass from the main system is carried forward into the sub-bass. This is a very important point and together with REL’s Input and Filter Circuitry ensures far superior system integration of the sub-bass with the main system."
"HIGH-LEVEL and .1/LFE inputs can and should be used simultaneously to achieve the best effect. The benefits are two-fold when used with a home cinema system. The .1/LFE input reproduces the .1 Sub/LFE channel and the high-level connection underpins the main front speakers thereby turning these into truly full range devices."

Op zich hoeft de high-level aansluiting niet storend te zijn (wat ik in mijn vorige post aanhaalde). Je zou de crossover dusdanig laag kunnen zetten, dat de sub pas inspringt op het punt waar de main speakers er het bijltje bij neerleggen. Probleem is dan wel dat muziek niet zo laag gaat en de sub eigenlijk wel de betere speaker is voor alles <120hz, tenzij je echte full-range speakers hebt (wat dus niet alle zuilen zijn).

Het schijnt zo te zijn, maar dat kan ook een fabel zijn, dat de speakers beter presteren in de overige frequenties, als deze de zwaar belastende lage frequenties niet weer hoeven te geven.

[Voor 48% gewijzigd door LA-384 op 16-02-2016 20:27]

• Fjeze

Fjeze

AllesPerfect!

LA-384 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 20:16:
[...]

De enige meerwaarde om beiden te gebruiken is wanneer je een dedicated receiver hebt voor surround en een dedicated receiver voor hifi. Zo heb je geen last van instellingen die veranderd moeten worden en heb je voor beide doeleinden de perfecte settings.

Zo staat het ook specifiek in de handleiding van mijn vandaag gearriveerde XXLS400 *O* Ik ga die a.s. vrijdag instellen met audyssey om te zien wat dat brengt. Vooralsnog lijkt de bass aanzienlijk subtieler en minder luid te zijn dan die van de Energy S8.3, dus ben benieuwd wat het gaat brengen.

Rel daarentegen propageert juist het gebruik van beide connecties;
"The high-level, unbalanced, dual-channel stereo input uses a Neutrik Speakon connector that is connected to the power amplifier’s left and right channel speaker terminals. This has the advantage of ensuring that the REL receives exactly the same signal as the main speakers. In this way, the character of the bass from the main system is carried forward into the sub-bass. This is a very important point and together with REL’s Input and Filter Circuitry ensures far superior system integration of the sub-bass with the main system."
"HIGH-LEVEL and .1/LFE inputs can and should be used simultaneously to achieve the best effect. The benefits are two-fold when used with a home cinema system. The .1/LFE input reproduces the .1 Sub/LFE channel and the high-level connection underpins the main front speakers thereby turning these into truly full range devices."

Op zich hoeft de high-level aansluiting niet storend te zijn (wat ik in mijn vorige post aanhaalde). Je zou de crossover dusdanig laag kunnen zetten, dat de sub pas inspringt op het punt waar de main speakers er het bijltje bij neerleggen. Probleem is dan wel dat muziek niet zo laag gaat en de sub eigenlijk wel de betere speaker is voor alles <120hz, tenzij je echte full-range speakers hebt (wat dus niet alle zuilen zijn).

Het schijnt zo te zijn, maar dat kan ook een fabel zijn, dat de speakers beter presteren in de overige frequenties, als deze de zwaar belastende lage frequenties niet weer hoeven te geven.
Kijk helemaal helder, BK geeft dus zelf aan dat het vooral bedoeld is voor het geval je een dedicated stereo en een dedicated surround opstelling hebt staan. Dat is bij mij niet het geval.
Mijn speakers stel ik gewoon op small in (Monitor Audio BX2) en mijn Sub sluit ik LOW level aan met de Marantz op LFE+main.

Ik verwacht mijn sub donderdag/vrijdag aan te kunnen sluiten, ben erg benieuwd na toch bijna 2 jaar zonder sub gespeeld te hebben! Ik vond destijds de BK gemini II al een prettige aanvulling bij muziek en films (geen behoefte aan een BOEM BOEM sub).

Fly or Die

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:27
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren op een subwoofer. Twijfel sowieso nog tussen een gesloten of gepoort model. Kandidaten zijn BK XXLS400 FF, SVS SB-1000 en SVS PB-1000.

Nu vraag ik mij af of de bovenstaande subs sowieso geschikt zijn voor mijn ruimte i.v.m. de afmetingen van mijn benedenverdieping. Niet dat deze super groot is, maar in totaal is het nog best wel wat inhoud (ongeveer 100m3). Ik heb een schets gemaakt:

Zijn de subs die ik op het oog heb groot genoeg om in ieder geval de luister zone goed te vullen?

Signature

• Repsect
Inmiddels toch maar tot aanschaf over gegaan. Het is een SVS PB-1000 geworden :)

Eerste indruk is dat het erg goed klinkt, maar het drukgevoel dat vaak beschreven wordt bij deze subwoofer heb ik niet gevoeld. Ik vraag me dan ook af of iedereen die daar over spreekt de volume knop misschien veel hoger heeft staan dan ik?
Ik heb een Onkyo TX-NR626 receiver, waarbij ik tijdens films het volume op 40 heb staan.

Ik heb Audyssey gedraaid en uiteindelijk de volgende instellingen gemaakt:
- Subwoofer kabel op Pre-out Subwoofer op de Onkyo Receiver.
- Subwoofer kabel op de LFE input op de subwoofer.
- Volume knop op subwoofer op ong. 10 uur.
- Phase op 0 graden.
- Low pass filter op LFE.

Instellingen in de receiver (Speakerset is Jamo S606 HCS3):
- Front: 80Hz.
- Center: 120Hz.
- Surround 120Hz.
- LPF van LFE 120Hz.
- Phase matching op ON.
- Dynamic EQ op ON.
- Subwoofer level op 0 (niet extra hard of extra zacht)

Zijn er instellingen waarmee ik misschien wat meer punch kan creeëren en/of wat meer druk? Of staat het zo allemaal wel redelijk? Misschien is het gewoon zo dat ik het volume niet ver genoeg open draai?

Signature

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DjRik schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:54:
Inmiddels toch maar tot aanschaf over gegaan. Het is een SVS PB-1000 geworden :)

Eerste indruk is dat het erg goed klinkt, maar het drukgevoel dat vaak beschreven wordt bij deze subwoofer heb ik niet gevoeld. Ik vraag me dan ook af of iedereen die daar over spreekt de volume knop misschien veel hoger heeft staan dan ik?
Ik heb een Onkyo TX-NR626 receiver, waarbij ik tijdens films het volume op 40 heb staan.

Ik heb Audyssey gedraaid en uiteindelijk de volgende instellingen gemaakt:
- Subwoofer kabel op Pre-out Subwoofer op de Onkyo Receiver.
- Subwoofer kabel op de LFE input op de subwoofer.
- Volume knop op subwoofer op ong. 10 uur.
- Phase op 0 graden.
- Low pass filter op LFE.

Instellingen in de receiver (Speakerset is Jamo S606 HCS3):
- Front: 80Hz.
- Center: 120Hz.
- Surround 120Hz.
- LPF van LFE 120Hz.
- Phase matching op ON.
- Dynamic EQ op ON.
- Subwoofer level op 0 (niet extra hard of extra zacht)

Zijn er instellingen waarmee ik misschien wat meer punch kan creeëren en/of wat meer druk? Of staat het zo allemaal wel redelijk? Misschien is het gewoon zo dat ik het volume niet ver genoeg open draai?
Hij moet ook even inspelen he, vooral nu hij bij mij een maandje staat kan ie echt rake klappen uitdelen in goede muziek of film-scenes :) Ik voel iig die druk wel heel erg!
Ik heb je hele post van 26 februari gemist... Van die drie heb je waarschijnlijk de beste keuze gemaakt. Ik ben zelf ook nog bezig met finetunen van de bk xxls400. Het voelen van de sub heb ik nog niet gemerkt, maar ik weet ook niet goed wat je mag verwachten. Een bioscoopervaring waarbij het eten van ervoor omhoog komt lijkt mij in elk geval niet realistisch :D

Bk had mij destijds eigenlijk de monolith geadviseerd, gezien de omvang van mijn woonkamer (120m3). Maar ik was te huiverig voor klachten van de buren en heb op safe gespeeld. Ik ben niet ontevreden, dat zeker niet. Ik denk dat je met plaatsing ook nog wat kunt winnen. De mijne staat nu naast de bank op zo'n 2,5 meter van de primaire luisterpositie.

Ik heb zelf gemerkt dat de gain knop op mijn sub flinke verschillen geeft in audyssey. Op 12u kreeg ik de maximale correctie van -12db. Op 10u werd dat -8db en op 9u -3db. Hij staat nu tussen 9 en 10 uur in met een handmatige correctie van -4db dacht ik. Dat bevalt me vooralsnog prima.

Ik kan alleen maar zeggen; geef je oren even de tijd. Wellicht dat het na een tijdje gewoon goed klinkt. Ik moet er niet aan denken dat bij een filmscene waarbij een stoel aangeschoven wordt, de kopjes al uit mijn kasten trillen.

Wat je eventueel nog kunt proberen is om de crossover en misschien de LPF van LFE wat te verlagen zodat de speakers de normale lage tonen voor hun rekening nemen en de sub echt alleen de explosies e.d. Dan kun je het volume van de sub hoger zetten, zonder dat deze constant te overdreven aanwezig gaat zijn. Of het mooi werkt weet ik niet, maar is allicht het proberen waard. Feit blijft dat je het zelden én voor muziek én voor film goed kunt afstellen.

[Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 03-03-2016 19:47]

• Repsect
DennusB schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 15:21:
[...]

Hij moet ook even inspelen he, vooral nu hij bij mij een maandje staat kan ie echt rake klappen uitdelen in goede muziek of film-scenes :) Ik voel iig die druk wel heel erg!
Heb je dan het idee dat die druk toegenomen is in de afgelopen maand? En jij hebt de SVS SB-1000 toch? Dus die zou wat druk betreft minder moeten presteren dan de PB-1000, toch?
LA-384 schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 19:39:
Ik kan alleen maar zeggen; geef je oren even de tijd. Wellicht dat het na een tijdje gewoon goed klinkt. Ik moet er niet aan denken dat bij een filmscene waarbij een stoel aangeschoven wordt, de kopjes al uit mijn kasten trillen.

Wat je eventueel nog kunt proberen is om de crossover en misschien de LPF van LFE wat te verlagen zodat de speakers de normale lage tonen voor hun rekening nemen en de sub echt alleen de explosies e.d. Dan kun je het volume van de sub hoger zetten, zonder dat deze constant te overdreven aanwezig gaat zijn. Of het mooi werkt weet ik niet, maar is allicht het proberen waard. Feit blijft dat je het zelden én voor muziek én voor film goed kunt afstellen.
Je hebt gelijk, misschien is het gewoon even wennen en de subwoofer de kans geven in te laten spelen. Jouw laatste alinea had ik ook al aan zitten denken, misschien is dat toch wat ik zoek. Ik zal eens voor mezelf gaan uitzoeken wat die LPF van LFE nou precies doet, want die begrijp ik nog niet helemaal. Van het weekend anders maar gewoon eens gaan uitproberen ;)

Signature

DjRik schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:31:
Ik zal eens voor mezelf gaan uitzoeken wat die LPF van LFE nou precies doet, want die begrijp ik nog niet helemaal. Van het weekend anders maar gewoon eens gaan uitproberen ;)
LPF van LFE is, als ik het goed heb, de crossover van het LFE kanaal. Het LFE kanaal is het 0.1 kanaal welke normaal gesproken frequenties tot 120hz bevat. Zou je die verlagen, dan kap je dus het 0.1 kanaal af. Of dit dan aan de overige speakers wordt gevoegd is me niet helemaal duidelijk.

[Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 03-03-2016 21:40]

• Repsect
Als ik het goed begrijp doet LPF of LFE inderdaad alle frequenties BOVEN de ingestelde waarde (bijv. 120Hz) afkappen van het 0.1 kanaal. Deze worden nergens meer toegevoegd en ben je dus kwijt. Om die reden wordt meestal aangeraden deze frequentie zo hoog mogelijk te zetten.
quote: Quote van AVForums van iemand die het allemaal wel snapt volgens mij
LPF of LFE will ONLY cut everything above 80hz from the .1 channel.
Van het weekend gewoon maar eens spelen met de settings :)

Signature

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
DjRik schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 07:51:
[..]

Van het weekend gewoon maar eens spelen met de settings :)
Sowieso is dat de beste tip.

Heb enige jaren geleden een JBP E150P aangeschaft. In het begin kreeg ik het ding gewoon niet goed ingesteld. Ben er echt weken mee bezig geweest voordat ik een beetje tevreden was.

Nu ben ik sinds twee jaar verhuisd en is de layout van de woonkamer anders.. hierdoor komt de subwoofer totaal anders uit de verf. Het ding klinkt vele malen beter en ben er super blij mee (terwijl dat in mijn appartement destijds ik er wel anders over dacht)
Het blijft gewoon een kwestie van proberen, aanpassen en nog een keer proberen.
Heb ook alles afgesteld met een microfoon (pioneer receiver met MCACC) maar dat is leuk als basis.. daarna zelf nog wel een hoop aangepast. Veel plezier in ieder geval met je setup (en we zien vanzelf wel foto's verschijnen in het Show je Home Cinema topic) :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:18
Hier staat het een en ander over de LFE :)

https://audyssey.zendesk....d-LFE-NOT-the-same-thing-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DjRik schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 21:31:
[...]

Heb je dan het idee dat die druk toegenomen is in de afgelopen maand? En jij hebt de SVS SB-1000 toch? Dus die zou wat druk betreft minder moeten presteren dan de PB-1000, toch?
Ik heb zeker het idee dat het geluidsbeeld nog wat is veranderd. Bij mij klinkt ie nu erg fijn en dat terwijl ie maar net over de helft (gain) staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-06 23:58
Kan ik hier ook een hulpvraag stellen? Ik heb zelf een BK Gemini II subwoofer, die altijd heeft gewerkt op een Onkyo 609. Ik heb tijdelijk een Onkyo 636, maar heb een Marantz op het oog. Echter detecteert de 636 de sub niet meer. :(

Ik heb van alles geprobeerd, door de gains open te gooien, LFE aangezet en ook andere frequenties maar geen detectie van de sub bij kalibratie. De 636 heeft 2 uitgangen voor de sub, ook op beide geprobeerd maar geen resultaat. Ik heb 1 subwoofer kabel, heb op zowel de linker als rechter output op de sub geprobeerd, ook geen resultaat.

Ik heb bij het aansluiten van de sub op de Onkyo wel een doffe plof gehoord, ik dacht dat deze van de stroom af was, maar bleek dus niet zo te zijn. De subwoofer wordt dus niet meer gedetecteerd, ik zou het nog kunnen proberen om een andere sub aan te sluiten om te kijken of het puur aan de sub ligt.

Is mijn subwoofer defect geraakt ofzo of zie ik iets over het hoofd???

Dune BD Prime 3.0 - 500gb | Denon AVR-X2400H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nico111
  • Laatst online: 03-04 09:15
Kabel kan ook nog stuk zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 669866

Is de svs-sb 1000 een goede keuze in combo met :

-denon x2200 receiver
- q acoustics 3000 speakers

in het begin wil ik de receiver wel eerst aansluiten met speakers van logitec z906 en de nieuwe sub, een svs sb 1000 dus mogelijk. Zo kan ik naar later toe uitbreiden naar een goed 5.1 systeem met de q acoustics speakers.

Acties:
  • 0Henk 'm!
kpnsvn schreef op zondag 06 maart 2016 @ 13:50:
Kan ik hier ook een hulpvraag stellen? Ik heb zelf een BK Gemini II subwoofer, die altijd heeft gewerkt op een Onkyo 609. Ik heb tijdelijk een Onkyo 636, maar heb een Marantz op het oog. Echter detecteert de 636 de sub niet meer. :(

Ik heb van alles geprobeerd, door de gains open te gooien, LFE aangezet en ook andere frequenties maar geen detectie van de sub bij kalibratie. De 636 heeft 2 uitgangen voor de sub, ook op beide geprobeerd maar geen resultaat. Ik heb 1 subwoofer kabel, heb op zowel de linker als rechter output op de sub geprobeerd, ook geen resultaat.

Ik heb bij het aansluiten van de sub op de Onkyo wel een doffe plof gehoord, ik dacht dat deze van de stroom af was, maar bleek dus niet zo te zijn. De subwoofer wordt dus niet meer gedetecteerd, ik zou het nog kunnen proberen om een andere sub aan te sluiten om te kijken of het puur aan de sub ligt.

Is mijn subwoofer defect geraakt ofzo of zie ik iets over het hoofd???
ff ergens anders op aansluiten, telefoon bijvoorbeeld. Volume op je sub wel helemaal dichtdraaien voor het testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Repsect
Je moet de subkabel ook op de input van de subwoofer aansluiten hè. Misschien een typfoutje, misschien een zondagmiddag foutje ;) kijk het in ieder geval even na.

Signature

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:17

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Sluit eens High Level aan en dan de speakers in de receiver op "LARGE" instellen. Als de subwoofer het dan wel doet is die in ieder geval niet defect.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kpnsvn
Jag schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:55:
[...]
ff ergens anders op aansluiten, telefoon bijvoorbeeld. Volume op je sub wel helemaal dichtdraaien voor het testen.
Hoe bedoel je ergens anders op aansluiten?
DjRik schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:59:
[...]

Je moet de subkabel ook op de input van de subwoofer aansluiten hè. Misschien een typfoutje, misschien een zondagmiddag foutje ;) kijk het in ieder geval even na.
Haha dat bedoelde ik ook, foutje. Qua aansluiting is die goed, op subwoofer pre out op de receiver en left (mono) op de input van de subwoofer. Ook op right input geprobeerd op de subwoofer, ook geen resultaat.
FeaR schreef op zondag 06 maart 2016 @ 17:10:
[...]

Sluit eens High Level aan en dan de speakers in de receiver op "LARGE" instellen. Als de subwoofer het dan wel doet is die in ieder geval niet defect.
Ik ga morgen de Neutron high level kabel aansluiten. Kijken of de sub dan iets doet. Je hoort em wel brommen, maar geen geluid, waar die voorheen dus wel geluid gaf.

Dune BD Prime 3.0 - 500gb | Denon AVR-X2400H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Anoniem: 48051

DjRik schreef op donderdag 03 maart 2016 @ 14:54:

Heb je al met de phase instellingen gespeeld? Ben zelf ook al tijden aan het experimenteren om meer punch te krijgen. Qua druk gelukkig geen uitdagingen.

Nu heb ik op een aantal fora gelezen dat punch meer een mid-bass dingetje is. Hier voor is het samenspel met je zuilen erg van belang. Ik zag daarnaast dat je Jamos een eigen woofer hebben aan de zijkant van de speaker, dus het kan heel goed zijn dat je zuilen en je sub elkaar uitdoven.

Andere optie: de sub volledig in de hoek plaatsen.

Ik heb verschillende SVS modellen gehad , van de 1000 serie kun je degelijke output krijgen, maar verwacht geen wonderen in de ruimte die je beschrijft. Bij ruimtes van 503 kun je aardig uit de voeten met een 1000, maar buj grotere ruimtes zoals die van jou is een upgrade wel een interessant.

• Repsect
Anoniem: 48051 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 00:07:
[...]

Heb je al met de phase instellingen gespeeld? Ben zelf ook al tijden aan het experimenteren om meer punch te krijgen. Qua druk gelukkig geen uitdagingen.
Ik heb gisteren toevallig even aan de phase knop gedraaid, maar niet echt de tijd genomen om eens goed te luisteren. Wel staat de 'Phase Matching Bass' op ON in mijn Onkyo receiver. Zou dit niet hetzelfde doen of moeten doen? Of heb je altijd de phase knop nodig voor verdere fine-tuning?
[...]

Nu heb ik op een aantal fora gelezen dat punch meer een mid-bass dingetje is. Hier voor is het samenspel met je zuilen erg van belang. Ik zag daarnaast dat je Jamos een eigen woofer hebben aan de zijkant van de speaker, dus het kan heel goed zijn dat je zuilen en je sub elkaar uitdoven.
Klopt, ik heb inderdaad woofers in de zijkanten van de Jamo zuilen zitten. Ik had al het vermoeden dat de punch meer uit de mid-bass moet komen en niet uit de laagste tonen. Ik zal hier eens wat meer informatie over zoeken, bedankt voor de tip.
[...]

Andere optie: de sub volledig in de hoek plaatsen.
Heb ik geprobeerd, maar de bas klonk toen erg rommelig. Moet ik bij zeggen dat ik waarschijnlijk Audyssey opnieuw had moeten draaien, heb ik dus niet gedaan.
Daar komt bij dat het de indeling van de ruimte niet ten goede komt. De zuil komt dan wat te ver naar binnen staan, wat ik er niet zo mooi uit vind zien. Plus de bazin wil de subwoofer als bijzet tafel gaan gebruiken en daarvoor kan die beter tussen de zuilen, direct naast het tv meubel komen te staan.

Zie onderstaande foto, aan de rechterzijde is de hoek:
[...]

Ik heb verschillende SVS modellen gehad , van de 1000 serie kun je degelijke output krijgen, maar verwacht geen wonderen in de ruimte die je beschrijft. Bij ruimtes van 503 kun je aardig uit de voeten met een 1000, maar buj grotere ruimtes zoals die van jou is een upgrade wel een interessant.
Was ik al een beetje bang voor, hoewel de subwoofer nu absoluut niet slecht klinkt. Ik had alleen iets meer druk en punch verwacht, waar ik de punch misschien met fine-tunen nog wel voor elkaar moet krijgen.

Signature

DjRik schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:15:
[...]

Ik heb gisteren toevallig even aan de phase knop gedraaid, maar niet echt de tijd genomen om eens goed te luisteren. Wel staat de 'Phase Matching Bass' op ON in mijn Onkyo receiver. Zou dit niet hetzelfde doen of moeten doen? Of heb je altijd de phase knop nodig voor verdere fine-tuning?

[...]

Klopt, ik heb inderdaad woofers in de zijkanten van de Jamo zuilen zitten. Ik had al het vermoeden dat de punch meer uit de mid-bass moet komen en niet uit de laagste tonen. Ik zal hier eens wat meer informatie over zoeken, bedankt voor de tip.

[...]

Heb ik geprobeerd, maar de bas klonk toen erg rommelig. Moet ik bij zeggen dat ik waarschijnlijk Audyssey opnieuw had moeten draaien, heb ik dus niet gedaan.
Daar komt bij dat het de indeling van de ruimte niet ten goede komt. De zuil komt dan wat te ver naar binnen staan, wat ik er niet zo mooi uit vind zien. Plus de bazin wil de subwoofer als bijzet tafel gaan gebruiken en daarvoor kan die beter tussen de zuilen, direct naast het tv meubel komen te staan.

Zie onderstaande foto, aan de rechterzijde is de hoek:
[afbeelding]

[...]

Was ik al een beetje bang voor, hoewel de subwoofer nu absoluut niet slecht klinkt. Ik had alleen iets meer druk en punch verwacht, waar ik de punch misschien met fine-tunen nog wel voor elkaar moet krijgen.
Ik heb helaas geen ervaring met Onkyo en dus niet bekend met Phase Matching Bass. Ik zou het gewoon even proberen om de fase even 180 graden te flippen, dit kan vaak ook in de settings van je reciever. Daardoor is het goed vanaf de bank te testen.

Weet je trouwens zeker dat je zuilen in fase staan? Ik dacht dit ook, maar als je het 'post hier foto's van je HT' volgt, dan heb je wellicht gelezen dat mijn reciever een foutje had gemaakt. :) Dit heeft er iig bij mij voor gezorgd dat ik meer punch ervaar.

Mochten deze zaken niet helpen, geen nood. Vraag aan je baas gewoon een extra bijzettafel ;)

Een tweede sub zorgt in het algemeen voor een betere spreiding, vlakkere response, meer verzadiging op meerdere luisterplekken.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:07
Ik heb een vrij simpele AVR die volgens mij geen EQ heeft voor de subwoofer. Nu zag ik dat er een zogeheten anti-mode kastje bestaat die iets vergelijkbaars doet. Echter kost dat ding 200 euro. Is er iets vergelijkbaars voor wat minder geld wat gewoon tussen de sub-out van de receiver en line-in van de subwoofer gaat en de bassweergave plat trekt? Ik heb het idee dat de bass rond de 40-50hz veel harder klinkt dan bij 30-35 hz.

De destijds berekende respons is de volgende:
http://i59.tinypic.com/dpjv9k.png

Zou misschien wat vlakker kunnen worden getrokken door een EQ. In hoeverre de ruimte invloed heeft op de versterking van bepaalde frequenties durf ik niet te zeggen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• DennusB
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:11:
Ik heb een vrij simpele AVR die volgens mij geen EQ heeft voor de subwoofer. Nu zag ik dat er een zogeheten anti-mode kastje bestaat die iets vergelijkbaars doet. Echter kost dat ding 200 euro. Is er iets vergelijkbaars voor wat minder geld wat gewoon tussen de sub-out van de receiver en line-in van de subwoofer gaat en de bassweergave plat trekt? Ik heb het idee dat de bass rond de 40-50hz veel harder klinkt dan bij 30-35 hz.

Zou misschien wat vlakker kunnen worden getrokken door een EQ. In hoeverre de ruimte invloed heeft op de versterking van bepaalde frequenties durf ik niet te zeggen.
Huh wat bedoel je? Je kan de cross-over op je sub toch lager zetten...?

• NoepZor
cross-over staat op 80hz (Q acoustics 2020i fronts, gaan tot 64hz -3dB). Maar ik heb een VSX-424 receiver van Pioneer, die heeft volgens mij geen echte subwoofer EQ aan boord. Dus dat die de response van de subwoofer vlak kan trekken. Die Anti-mode doet dat in ieder geval (die meet hoe hard elke frequentie klinkt en past die zonodig aan zodat alles even hard klinkt).

NoepZor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:11:

Ik kan nergens terugvinden wat voor subwoofer je hebt, dus het kan ook gewoon heel goed zijn dat jouw sub gewoon snel afvalt onder de 40hz. :)

Ik weet niet precies waar je woont, maar je bent welkom om bij mij het verschil te horen. Het is geen magische box, maar je krijgt een iets vlakkere response, met name de pieken worden goed weggewerkt, maar ik heb zelf niet het idee wat de nullen nu veel harder zijn.

• NoepZor
Is wel een kleine gesloten subwoofer, een Peerless XLS10 in een gesloten behuizing van ongeveer 15 liter. Het idee is ontstaan uit dit topic op zelfbouwaudio.nl. De driver en subafmeting is redelijk overeenkomstig met de BK XLS200, maar ik heb geen idee wat voor EQ die nog aan boord heeft.

NoepZor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:51:
Is wel een kleine gesloten subwoofer, een Peerless XLS10 in een gesloten behuizing van ongeveer 15 liter. Het idee is ontstaan uit dit topic op zelfbouwaudio.nl. De driver en subafmeting is redelijk overeenkomstig met de BK XLS200, maar ik heb geen idee wat voor EQ die nog aan boord heeft.
Als ik kijk naar de specs van de BK dan valt me op dat ze als specificatie/meting 17hz bij -6db hanteren. Combineer dat met de karakteristieken van een gesloten sub dan lijkt het mij aannemelijk dat de sub onder de 35hz niet zo veel output meer kan creeeren.

Wat voor versterker gebruik je in je sub? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de openingspost dan vind je het volgende:
Wanneer het dus bijvoorbeeld 50w kost om een signaal van 100hz op een bepaald volume weer te geven, dan kost het 800w om een signaal van 25hz op datzelfde volume weer te geven.
Wat voor versterker gebruik jij op het moment?

Persoonlijk denk ik dat je met een EQ misschien net iets meer boost onderin kan creeren, maar verwacht geen wonderen. :)

• NoepZor
Ik heb deze conrad plaatversterker, met 240/300 watt op 4 ohm. Zit een boost ingebouwd, die is als het goed is meegenomen in die frequentiecurve die ik heb gepost.

Met sublaag is het ruimte/plaatsing op 1 2 en 3 qua invloed, dan een tijdje niets en dan pas de sub zelf. Meestal moet je de oplossing zoeken in andere plaatsing / indeling. Sons is het afdoende de storende pieken eruit te halen met EQ.

• NoepZor
Toch maar de subwoofer crawl doen :) iemand een goede test tone hiervoor?

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
NoepZor schreef op maandag 07 maart 2016 @ 16:10:
Toch maar de subwoofer crawl doen :) iemand een goede test tone hiervoor?
YouTube: 1Hz sound test O-)

Nickname does not reflect reality

• NoepZor
Ik blijf niet aan het kruipen ;)

Anoniem: 48051 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:14:

Wat voor versterker gebruik je in je sub? Als je bijvoorbeeld kijkt naar de openingspost dan vind je het volgende:

[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet 100% zeker ben van dat stukje en ook nog niet helemaal duidelijk heb hoe het wél zit. Blijkbaar moet je niet in afzonderlijke hertzen denken, maar in octaven. Een octaaf is bijvoorbeeld de frequentieband tussen 50-100hz. De volgende octaaf is dan 100-200hz. Tussen octaven zou geen verschil in vermogen zitten. Wat dan wel weer klopt is dat de lagere tonen minder hoorbaar zijn, maar wat de invloed is op vermogen, heb ik nog niet helder.

Het stukje was gebaseerd op een mogelijk verkeerde aanname van mijn kant.

• Sir Baxx
  • Laatst online: 15:48
DjRik schreef op maandag 07 maart 2016 @ 08:15:
[...]

[...]
Phase matching Bass is bij Onkyo meer een soort "loudness" instelling voor subwoofers. Het heeft helaas niets met de fase te maken. Het is een beetje een ongelukkig gekozen naam...

wrcveen schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 00:22:
In het htforum.nl is de Klipsch R-115sw erg populair. 15" 800 Watt
Heb hem zelf ook en kan niet anders zeggen wat een geweld komt daar uit! _/-\o_
Circa €600

[afbeelding]

http://www.klipsch.com/products/reference-subwoofers#r-115sw
Na alle lovende reviews/ervaring... Per vandaag komt deze subwoofer ook mijn setup versterken. :)

Eerst maar eens ruimte maken en dan alles opnieuw inmeten, hij gaat samen spelen met een SVS PB12 /2 en een B&W ASW CDM. >:)

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 08-03-2016 13:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
^^

plaatje is stuk ... misschien private?

Dat is een flinke jongen, als je had gezegd dat ze een nieuwe droger hadden afgeleverd had ik je ook geloofd :P

[Voor 58% gewijzigd door renzo4000 op 08-03-2016 13:23]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Nico111
Heel vet en goed betaalbaar ook. Hij is voor mij in de woonkamer wel erg groot. Zelf zit ik te kijken voor zijn kleinere broertje, de 112sw. Ik wil namelijk graag een gepoorte sub als upgrade van mijn Harman Kardon HKTS 11

Zou je ook een foto kunnen posten van de conus met de speakerdoek er voor? Ik ben namelijk benieuwd hoe goed je de koperen kleur er doorheen ziet.

LOL Renzo :D

Natuurlijk Nico! Heb zo even uurtje pauze (leve Thuiswerk) en ga 'm dan even unboxen. :)

• Repsect
Anoniem: 48051 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:02:
[...]
Weet je trouwens zeker dat je zuilen in fase staan? Ik dacht dit ook, maar als je het 'post hier foto's van je HT' volgt, dan heb je wellicht gelezen dat mijn reciever een foutje had gemaakt. :) Dit heeft er iig bij mij voor gezorgd dat ik meer punch ervaar.
Ik kan niet precies vinden wat je bedoelt. Zou je mij kunnen aanwijzen op welk(e) bericht(en) je doelt?
Anoniem: 48051 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 10:02:
Mochten deze zaken niet helpen, geen nood. Vraag aan je baas gewoon een extra bijzettafel ;)

[video]
Ik ben dat filmpje tegen gekomen tijdens mijn zoektocht naar reviews van de PB-1000. Maar twee subwoofers zal voorlopig in ieder geval niet gebeuren, haha 8)7
Sir Baxx schreef op maandag 07 maart 2016 @ 17:14:
[...]

Phase matching Bass is bij Onkyo meer een soort "loudness" instelling voor subwoofers. Het heeft helaas niets met de fase te maken. Het is een beetje een ongelukkig gekozen naam...
Hmm, volgens de handleiding zou dat wel het geval moeten zijn. Of ik moet 'm verkeerd interpreteren, wat ook kan natuurlijk.
Stukje uit de Onkyo handleiding over PM Bass
Van de warme lage tonen van een cello tot de lage frequenties van elektronische muziek, dient een goed geluidssysteem veel basresonantie te kunnenleveren.
Terwijl de traditionele verbeteringssystemen de lage frequenties effectief versterken, zijn deze vaak gevoelig voor de effecten van faseverschuiving, hetgeen de middenlange frequenties kan overwelmen en de klank verdoffen. Onze fase overeenstemmende bass boost-technologie behoudt effectief de middenlange helderheid - waarmee zang en strijkinstrumenten hun helderheid bewaren - met behoud van een soepele, krachtige basweergave op alle volumeniveaus.

Signature

DjRik schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 14:18:
[...]
Ik kan niet precies vinden wat je bedoelt. Zou je mij kunnen aanwijzen op welk(e) bericht(en) je doelt?
In deze post ben ik bezig geweest met een aantal zaken waardoor ik uiteindelijk meer punch krijg uit mijn vloerstaanders.
Anoniem: 48051 in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"
Nico111 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 13:26:
Zou je ook een foto kunnen posten van de conus met de speakerdoek er voor? Ik ben namelijk benieuwd hoe goed je de koperen kleur er doorheen ziet.
Bij deze een 3-tal foto's voor de twijfelaar. Voor de grootte en met/zonder doek. Ik heb even een Sonos Sub, een B&W ASW CDM (12 inch gesloten) en de Klipsch R-115SW naast elkaar gezet. Zo kun je hopelijk een beetje een inschatting maken hoe groot - groot is.

Ik heb mijn SVS even laten staan, ruim 70 kilo en een slag groter dan de Klipsch... dat gaat niet lukken in m'n eentje. :)

[Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 08-03-2016 14:37. Reden: typo en plaatje verkleind]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nico111
Bedankt voor de snelle foto's!!!
Wow dat ding is echt een beest :9~ . Deze of een BK monolith krijg ik er hier niet doorheen.

Het doorschijnen van de koperen conus valt reuze mee. Als er hier een Klipsch gaat komen dan komt er nog wel een mat witte wrap omheen. Mijn Kef IQ zijn ook mat wit namelijk.

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen aangezien je genoeg vergelijkingsmateriaal hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Die ziet er zeer fijn uit. Ik zie hem ook nog voor €620,- te koop staan. Dan lijkt het een koopje.

Qua formaat is ie ongeveer gelijk aan je svs zo te zien.
Gewoon omdat het kan :P

LA-384 schreef op dinsdag 08 maart 2016 @ 21:17:
Die ziet er zeer fijn uit. Ik zie hem ook nog voor €620,- te koop staan. Dan lijkt het een koopje.

Qua formaat is ie ongeveer gelijk aan je svs zo te zien.
Gewoon omdat het kan :P
[afbeelding]
Ja met goed zoeken kun je 'm rond de 600eu scoren. Dat is voor een sub van dit kaliber echt een koopje. :)

Echt gaaf hoor die modellen die je maakt, helpt mensen goed bij een keus te maken.

De SVS PB 12 /2 is een slag groter en ruim 2x zo zwaar. :)

SVS: 48cm breed x 67cm hoog x 73cm diep
Klipsch: 48 cm breed x 55 cm hoog 57cm diep

Ter vergelijking met de Ultra uit jouw plaatje:
52cm breed x 57cm hoog x 71cm diep

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 09-03-2016 00:24]

• kpnsvn
Ok, even een update. Moment dat ik wilde gaan testen met een nieuwe kabel, ben ik ziek geworden, lag plat op bed. Vandaar de late reactie.

Gister na ziektebed een poging gewaagd. Miraculeus, werkt de sub gewoon weer, met de oude kabel. Ik was wel ff met de stofzuiger achter de tv kast geweest om stof van kabels weg te halen. De subkabel ff goed ingeprikt op de sub preout vd Onkyo. Vervolgens de mic aangesloten om te kalibreren en opeens bromde de sub en op eind vd sessie werd dus de sub herkend.
Erg vreemd...

Wel vond ik de 'bass en boom' van de sub aan de lage kant, ik dacht ff kijken in de config ipv de gain vol open te gooien. De Onkyo had trouwens bij de speakerconfiguratie de sub op +15DB gezet. Deze heb ik nu naar -2 DB gezet (wat bij de vorige versterker ook zo was) en het geluid is nu veel aangenamer.

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 12:52
Ook ik ben druk op zoek naar een nieuwe sub. Zoals in mijn eigen topic al aangegeven ga ik een stuk groter wonen waardoor ik niet verwacht dat mijn huidige sub het gaat halen om de ruimte een beetje mooi te vullen. Heb nu een klipsch ksw 10. Mijn sub is de enige speaker die ik nog nooit vervangen heb.

Heb nu als setup:

(alles monitor audio)
-RX6 fronts
-BRLCR centre (die gaat naar achter als 6e kanaal)
-BRFX rear

Ik ben nog opzoek naar een RX centre maar die zijn moeilijk te vinden.

De ruimte waar dit alles in stond was zo'n 38m2. Dit wordt nu +/- 60m2. Ik ben alleen nog aan het twijfelen over het volgende. Ik kan namelijk kijken om te beginnen dit alles aan te vullen met een SVS SB/PB-1000 bijvoorbeeld. En als dat bevalt dat ik er een 2e bij haal.
Of ik kan gelijk gaan voor een SB/PB-2000.

Waar zouden jullie eerder voor gaan? Bij het luisteren van muziek heb ik overigens nooit een sub aan staan. De RX6 gaat laag genoeg daarvoor.
kpnsvn schreef op zondag 13 maart 2016 @ 17:45:
Wel vond ik de 'bass en boom' van de sub aan de lage kant, ik dacht ff kijken in de config ipv de gain vol open te gooien. De Onkyo had trouwens bij de speakerconfiguratie de sub op +15DB gezet. Deze heb ik nu naar -2 DB gezet (wat bij de vorige versterker ook zo was) en het geluid is nu veel aangenamer.
Dat is wel vreemd. De sub klinkt dus harder, terwijl je het volume ervan eigenlijk omlaag hebt gezet?
Zahariac schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:47:
De ruimte waar dit alles in stond was zo'n 38m2. Dit wordt nu +/- 60m2. Ik ben alleen nog aan het twijfelen over het volgende. Ik kan namelijk kijken om te beginnen dit alles aan te vullen met een SVS SB/PB-1000 bijvoorbeeld. En als dat bevalt dat ik er een 2e bij haal.
Of ik kan gelijk gaan voor een SB/PB-2000.

Waar zouden jullie eerder voor gaan? Bij het luisteren van muziek heb ik overigens nooit een sub aan staan. De RX6 gaat laag genoeg daarvoor.
Het belangrijkste voordeel van twee subwoofer is dat je minder last hebt van staande golven (geluid/volume is gelijkmatiger verdeeld over de hele kamer). Als twee subwoofers dus geen probleem is (plaatsing, WAF), dan ga je het beste voor die optie. Of het dan de 1000 of 2000 moet zijn, zal hoofdzakelijk van budget afhangen. Een te krachtige subwoofer kun je altijd terugschroeven, een te zwakke subwoofer komt altijd te kort.

Ga je zeker voor 1 subwoofer, dan is de 2000 waarschijnlijk degene die het meeste waar voor je geld geeft. 60m2 is een flinke ruimte en ik vraag me af of de 1000 wel in staat is om dat goed te vullen. Ik heb zelf een BK XXLS400 in een ruimte van 45m2. Volgens mij zit die een beetje boven de svs sb-1000 qua prestaties. Hij gaat zeker wel luid, maar het is niet zo dat ik van de bank af tril. BK adviseerde me destijds eigenlijk voor de Monolith te gaan. Ik zou deze graag nog eens willen beluisteren in de thuissituatie, maar de aanschafprijs ligt toch wel wat hoger.

Ga zeker ook eens beluisteren wat het verschil tussen die 1000 en 2000 is. En belangrijker nog; het verschil tussen de gesloten en gepoortte versie.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:30
En hoe luid wil je films gaan kijken lijkt me ook erg belangrijk.
Een pb 2000 geeft bij 20hz 10 db meer Max geluid dan een sb 2000 die daar 92 db haalt.
Je moet wel loeihard gaan spelen wil je daar echt tekort aan hebben lijkt me.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Zahariac: zoals ik ook al in je eigen topic aangaf zou ik het eerst eens met de huidige sub proberen. Geld uitgeven kan altijd nog. Bovendien: vergis je niet wat voor kosten er in een verhuizing en aankleding van een woning gaan zitten. Er over nadenken is prima en moet je ook zeker niet nalaten, maar hou er rekening mee dat je budget ineens kan slinken door andere prio's. Mocht je 60m2 laminaat moeten kopen dan mag je blij zijn als je dat minder dan 1000 euro kost, om maar eens een zijstraat te noemen ;€

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zahariac
Bedankt allemaal voor de reacties! Weet ook iemand waar ik ze in Nederland kan beluisteren? Omgeving Amsterdam?
The Eagle schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:56:
@Zahariac: zoals ik ook al in je eigen topic aangaf zou ik het eerst eens met de huidige sub proberen. Geld uitgeven kan altijd nog. Bovendien: vergis je niet wat voor kosten er in een verhuizing en aankleding van een woning gaan zitten. Er over nadenken is prima en moet je ook zeker niet nalaten, maar hou er rekening mee dat je budget ineens kan slinken door andere prio's. Mocht je 60m2 laminaat moeten kopen dan mag je blij zijn als je dat minder dan 1000 euro kost, om maar eens een zijstraat te noemen ;€
Klopt dat het allemaal een hoop geld kost. Maar daarom wil ik dit juist in mijn budgettering meenemen. En ook voor de planning van de indeling.
Volgens mij zijn ze alleen bij hificorner te koop en die zitten in Groningen en Amersfoort. Vanuit Amsterdam is Amersfoort niet eens zo heel ver. Op de site staat echter ook dat je de producten 2 weken op proef kunt hebben.

• kpnsvn
LA-384 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 20:25:
[...]

Dat is wel vreemd. De sub klinkt dus harder, terwijl je het volume ervan eigenlijk omlaag hebt gezet?
Ja klopt. Blijft idd vreemd. Maar goed, hij werkt en klinkt goed nu. Wat ook vreemd blijft is het feit dat die nu dus opeens werd gedetecteerd en hiervoor dus gewoon niet. Lijkt me sterk dat het alleen aan stof heeft gelegen.

• James25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:11
Zojuist de SVS SoundPath besteld voor mijn SVS SB-1000. Veel lovende reviews over gelezen.. mijn in 1945 gebouwde flat heeft erg veel issues met de subwoofer.

Zoals de buren nu met mij hebben! :P

*edit* ik laat de bevindingen nog even weten!

[Voor 15% gewijzigd door James25 op 21-03-2016 17:54]

• Goofy1978
Op audioholics geven ze de sb2000 op voor medium rooms tot 85m3 en de pb2000 voor large tot 140m3.
Aangenomen dat je op referentie niveau gaat luisteren met films.
Veel leuk leesvoer daar trouwens met reviews en tips.
Ja audioholics is een site die ik ook wel eens raadpleeg. De video's zijn ook wel leuk. Je ziet dat ze iig niet meegaan met de hypes. Kijk maar eens hun filmpjes over Atmos :+

• Zahariac
Goofy1978 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:23:
Op audioholics geven ze de sb2000 op voor medium rooms tot 85m3 en de pb2000 voor large tot 140m3.
Aangenomen dat je op referentie niveau gaat luisteren met films.
Veel leuk leesvoer daar trouwens met reviews en tips.
Dat valt dus wel mee qua vloeroppervlak als je uitgaat van een plafond hoogte van 2,60 meter. 32m2 om 54m2.

• Goofy1978
Als de sub bijvoorbeeld 4 meter van je af staat, maakt het verder toch niet uit hoe groot de kamer verder is?

• Zahariac
Goofy1978 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:10:
Als de sub bijvoorbeeld 4 meter van je af staat, maakt het verder toch niet uit hoe groot de kamer verder is?
Juist wel. Het gaat om de totale inhoud van die kamer. En dus niet de inhoud van bijvoorbeeld alleen je zithoek.

• James25
Zojuist de SoundPath voetjes ontvangen. Merk inderdaad dat bass iets gecontroleerder is.. de trillingen eerder voel in me middenrif dan dat de bank trilt.

(formaat aangepast)

Net nog "spike cups" besteld voor onder de speakerstands om te kijken of dit nog iets verbeterd. 8 stuks voor 11,- is t in ieder geval geen miskoop.

[Voor 21% gewijzigd door James25 op 22-03-2016 15:18]

• Zahariac
James25 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:12:
Zojuist de SoundPath voetjes ontvangen. Merk inderdaad dat bass iets gecontroleerder is.. de trillingen eerder voel in me middenrif dan dat de bank trilt.

[afbeelding]

Net nog "spike cups" besteld voor onder de speakerstands om te kijken of dit nog iets verbeterd. 8 stuks voor 11,- is t in ieder geval geen miskoop.
Ziet er netjes uit! Welke sub is dit? 1000 of 2000?

• TheKerremenke
  • Laatst online: 15:27
Hoogglans wit zo te zien, dan zal het wel de 1000 zijn. Bij mijn weten is de 2000 niet in de kleur verkrijgbaar

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• DennusB
  • Niet online
James25 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:12:

http://i.imgur.com/b8azF2k.jpg

Cool! Die moet ik ook nog steeds bestellen :P Gelijk maar ff doen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zahariac
Anoniem: 48051 schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 00:16:
[...]

Ja met goed zoeken kun je 'm rond de 600eu scoren. Dat is voor een sub van dit kaliber echt een koopje. :)

Echt gaaf hoor die modellen die je maakt, helpt mensen goed bij een keus te maken.

De SVS PB 12 /2 is een slag groter en ruim 2x zo zwaar. :)

SVS: 48cm breed x 67cm hoog x 73cm diep
Klipsch: 48 cm breed x 55 cm hoog 57cm diep

Ter vergelijking met de Ultra uit jouw plaatje:
52cm breed x 57cm hoog x 71cm diep
Ga je er nog een review over schrijven? Of hier een korte review geven. Ben namelijk wel erg benieuwd geworden naar deze sub!

Ben ook wel benieuwd hoe hij opvalt in een woonkamer. Heb je misschien een wat meer overall plaatje van hoe het staat?

• James25
Zahariac schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:14:
[...]

Ziet er netjes uit! Welke sub is dit? 1000 of 2000?
Klopt! Is inderdaad de SB-1000

• Goofy1978
Zahariac schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:23:
[...]

Juist wel. Het gaat om de totale inhoud van die kamer. En dus niet de inhoud van bijvoorbeeld alleen je zithoek.
Hm vreemd, bijvoorbeeld een sub geeft op 2 meter 100db geluid van 30hz.
Dat word niet minder als de kamer 4 keer zo groot word en, de afstand hetzelfde blijft lijkt me.

Zahariac schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 13:45:
[...]

Ga je er nog een review over schrijven? Of hier een korte review geven. Ben namelijk wel erg benieuwd geworden naar deze sub!

Ben ook wel benieuwd hoe hij opvalt in een woonkamer. Heb je misschien een wat meer overall plaatje van hoe het staat?
Binnenkort! Ik ben nog niet helemaal klaar met de integratie, maar zal hem ook even stand alone testen.

Ik overigens in omgeving Amsterdam. Je bent van harte welkom om eens te komen luisteren.

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 48051 op 22-03-2016 23:43]

• Zahariac
Goofy1978 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:24:
[...]

Hm vreemd, bijvoorbeeld een sub geeft op 2 meter 100db geluid van 30hz.
Dat word niet minder als de kamer 4 keer zo groot word en, de afstand hetzelfde blijft lijkt me.
Nee klopt. Maar stel je nu diezelfde subwoofer voor op een grasveld. En dan in een kamer van 3 meter bij 3 meter. Je zult meer druk van de subwoofer voelen in de kamer als op het grasveld. Dan komt puur omdat de sub druk op kan bouwen in een gesloten ruimte.

Daarvoor is de inhoud van die kamer van belang. Met name hoe groot de inhoud is.

• Zahariac
Anoniem: 48051 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 23:37:
[...]

Binnenkort! Ik ben nog niet helemaal klaar met de integratie, maar zal hem ook even stand alone testen.

Ik overigens in omgeving Amsterdam. Je bent van harte welkom om eens te komen luisteren.
Ja ik zag dat je zelfs uit Zaandam komt. Woon ik ook.

Ik hoor wel wanneer je hem helemaal gesettled hebt.

• Goofy1978
Zahariac schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 08:51:
[...]

Nee klopt. Maar stel je nu diezelfde subwoofer voor op een grasveld. En dan in een kamer van 3 meter bij 3 meter. Je zult meer druk van de subwoofer voelen in de kamer als op het grasveld. Dan komt puur omdat de sub druk op kan bouwen in een gesloten ruimte.

Daarvoor is de inhoud van die kamer van belang. Met name hoe groot de inhoud is.
Klopt idd gisteren gelezen dat in kleine ruimtes het laag een boost krijgt.
De geluid gaat lager met hoger volume op die frequentie.
Interessant allemaal

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:35
Volgens mij zijn er 2 factoren die meespelen hier:

Als je een subwoofer in een hoek van een kamer zet, dan heb je in principe 1/8ste van een bol als ruimte. In het andere uiterste, in een open veld, heb je een halve bol. Dat scheelt nogal kwa ruimte :)

De tweede factor heeft betrekking op luchtdruk. Als je een ruimte hebt met een kleiner volume, dan zal een subwoofer grotere drukverschillen kunnen maken, waardoor je meer bas voelt.

• Vronar
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 15:20
Iedereen,

Ik heb sinds kort een nieuwe installatie, namelijk een Denon X2200W, Q Acoustics 3050 en 3090C en een SVS PB-1000.

Ik had gehoopt op meer detail in de bassweergave van de sub. Het enige wat ik hoor is een soort monotone dreun uit de PB-1000. Na het draaien van Audessey wordt de sub ingesteld op -7DB. Ook na het spelen met speaker size small / large en de crossovers krijg ik er niet uit wat ik er van verwacht. Ik heb de sub ingesteld op LFE+Main.

Is mijn verwachting niet goed?
Is het de plaatsing van mijn sub? Ik moet toegeven nogal beperkt te zijn in de mogelijkheden (zie afbeelding) Ik heb hem wel al een beetje verplaatst maar op dit moment is mijn kabel niet langer (2.5m)

• Zahariac
Vronar schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:14:
Iedereen,

Ik heb sinds kort een nieuwe installatie, namelijk een Denon X2200W, Q Acoustics 3050 en 3090C en een SVS PB-1000.

Ik had gehoopt op meer detail in de bassweergave van de sub. Het enige wat ik hoor is een soort monotone dreun uit de PB-1000. Na het draaien van Audessey wordt de sub ingesteld op -7DB. Ook na het spelen met speaker size small / large en de crossovers krijg ik er niet uit wat ik er van verwacht. Ik heb de sub ingesteld op LFE+Main.

Is het de plaatsing van mijn sub? Ik moet toegeven nogal beperkt te zijn in de mogelijkheden (zie afbeelding) Ik heb hem wel al een beetje verplaatst maar op dit moment is mijn kabel niet langer (2.5m) [afbeelding]
Ik zie dat de bovenste muur niet doorgetrokken is, zit hier een deur ofzo?

En verder denk ik toch dat het eerste advies zou zijn om een langere kabel te kopen en te gaan proberen, of de kruiptest te gaan doen.

• Vronar
Ja, dit is een doorgang (naar de keuken) zonder deur.

Ik ben inderdaad bang dat het aan de akoestiek van mijn ruimte ligt. Ik heb namelijk niet veel mogelijkheden om deze sub te zetten door zijn omvang en de WAF.

Ik heb de sub ook al eens links tegen de kast geplaatst maar ook daar klinkt het in mijn oren hetzelfde.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:47
Heb je toevallig dynamic eq aan staan in je receiver? Dit kan goed uitpakken in bepaalde situaties maar ook een overheersende bass weergave opleveren die niet meer zo subtiel is. Daarnaast heb je de sub in een hoek staan, wat an sich goed kan zijn (levert een betere output op in het laag) maar zou ook ten koste kunnen gaan van de subtiliteit.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Vronar
Daar heb ik ook al mee gespeeld.
Ik heb voorlopig enkel de MultiEQ aan staan. Zowel Dynamic EQ als Dynamic Volume heb ik uitgezet.

• Goofy1978
Bij laag volume muziek luisteren geeft idd niet zoveel bas uit de x2200 ik heb hem ook.
Toch klopt de basweergave wel want bij pure direct geeft het ook geen dreunende bas.
Bij films klopt het wel allemaal, ik heb voor muziek dyn eq aan staan voor wat meer laagweergave
Iedereen,

Is het de plaatsing van mijn sub? Ik moet toegeven nogal beperkt te zijn in de mogelijkheden (zie afbeelding) Ik heb hem wel al een beetje verplaatst maar op dit moment is mijn kabel niet langer (2.5m) [afbeelding]
Is die tekening enigszins op schaal of is het gewoon om een idee te krijgen? Je zit namelijk precies midden in de kamer. Als ik het goed heb is dat zo ongeveer de meest ongunstige positie ivm staande golven. Heb je ook eens door de kamer gelopen om te te horen of er geluidsverschillen zijn?

Wat je verder nog kan doen is kijken of de fase-knop nog verbetering kan geven.

Ik vind wel dat een ported sub meer aanwezig is dan een gesloten model. Als ik mijn sub vergelijk met die van mijn ouders, hoor ik die van mijn ouders constant bonken (ook op laag volume). Kun je het misschien nog op een andere manier omschrijven wat je hoort, of wat je eigenlijk mist aan het geluid?

Op welke frequenties staan de crossovers verder? Hoe heb je de sub aangesloten? En staat de crossover op de sub helemaal open?

Mocht je alles geprobeerd hebben en geen resultaat boeken, kijk dan eens hoe het klinkt wanneer iemand de sub van de grond tilt. Als het dan beter klinkt, dan zul je toch aan een auralex subdude, svs soundpaths of soundcare superspikes moeten.

[Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 23-03-2016 19:55]

Iedereen,

Wat is de lengte van de kamer?
Zoals de bank nu staat, in het midden van de ruimte, zit je min of meer in de dip van de laagste staande golf in de lengte richting. Stel dat je kamer 8meter lang is, dan is dat bij 22Hz. Bij het dubbele van die frequentie krijg je juist een piek (denk aan +10dB, vaak een zeer scherpe piek), dus bij 45Hz. En bij weer het dubbele, 90Hz, heb je weer een scherp dal. Bij andere afmetingen, andere frequenties natuurlijk!

Het onderdrukken van de dip bij 22Hz, kan je doen door de sub rechts van de bank, dus halverwege de lengte van de ruimte te zetten. Dat hoeft niet altijd perfect te werken, maar is wel het proberen waard. Dit onderdrukt ook de dip bij 90Hz. Maar niet de piek bij 45Hz, daar heb je tenminste 2 subs voor nodig. Je kan ook EQ gebruiken, maar dan heb je op andere plekken juist weer een dip bij 45Hz.

Voor iedereeen die geinteresseerd is in de theorie achter staande golven in huiskamer formaat ruimtes, google op "Sound reproduction loudspeakers and rooms" en blader naar hoofdstuk 13. Kop koffie erbij, en lezen maar :).
borft schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 12:09:
Volgens mij zijn er 2 factoren die meespelen hier:

Als je een subwoofer in een hoek van een kamer zet, dan heb je in principe 1/8ste van een bol als ruimte. In het andere uiterste, in een open veld, heb je een halve bol. Dat scheelt nogal kwa ruimte :)

De tweede factor heeft betrekking op luchtdruk. Als je een ruimte hebt met een kleiner volume, dan zal een subwoofer grotere drukverschillen kunnen maken, waardoor je meer bas voelt.
Er is nog een 3e belangrijke factor niet genoemd, en ik denk de belangrijkste en tevens minst voorspelbare: namelijk de invloed van staande golven. Het druk model gaat alleen maar op voor het deel onder de laagste room mode, dan die zit vaak in de orde grootte van 30Hz. Daarboven, wordt de weergave bepaald door de staande golven die ontstaan, dus het gebied van ongeveer 30 tot 200Hz. Het effect van room gain wordt dan ook vaak overschat! In een auto daarentegen is het een heel andere situatie, omdat ongeveer het volledige bereik van de subwoofer in het druk model gebied ligt. Daarom is het ook zo makkelijk om veel (en goed) sublaag te maken in een auto 8).

• Vronar
LA-384 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:49:
[...]

Is die tekening enigszins op schaal of is het gewoon om een idee te krijgen? Je zit namelijk precies midden in de kamer. Als ik het goed heb is dat zo ongeveer de meest ongunstige positie ivm staande golven. Heb je ook eens door de kamer gelopen om te te horen of er geluidsverschillen zijn?

Wat je verder nog kan doen is kijken of de fase-knop nog verbetering kan geven.

Ik vind wel dat een ported sub meer aanwezig is dan een gesloten model. Als ik mijn sub vergelijk met die van mijn ouders, hoor ik die van mijn ouders constant bonken (ook op laag volume). Kun je het misschien nog op een andere manier omschrijven wat je hoort, of wat je eigenlijk mist aan het geluid?

Op welke frequenties staan de crossovers verder? Hoe heb je de sub aangesloten? En staat de crossover op de sub helemaal open?

Mocht je alles geprobeerd hebben en geen resultaat boeken, kijk dan eens hoe het klinkt wanneer iemand de sub van de grond tilt. Als het dan beter klinkt, dan zul je toch aan een auralex subdude, svs soundpaths of soundcare superspikes moeten.
De tekening is niet perfect maar wel enigszins op schaal. Ik heb de crossovers nu op 80 hz gezet. De sub is aangesloten via LFE op de sub 1 out van mijn receiver. Crossover van de sub staat ook op LFE dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Het is moeilijk te omschrijven wat ik verwacht van de subwoofer. Het is inderdaad een beetje wat je zegt dat ik hem constant hoor bonken. Ik zou verwachten meer detail te horen. Even een voorbeeld van onweer geluid. Ik hoor nu bij wijze van spreke gewoon een soort bonk terwijl ik zou verwachten de verschillende knallen te horen. Snap je wat ik bedoel? :)

Ik krijg het idee dat ik misschien meer nood heb aan een sealed subwoofer die me weliswaar een iets minder overweldigende bass zou geven maar een iets directer of scherper geluid.
Jag schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:42:
[...]

Wat is de lengte van de kamer?
Zoals de bank nu staat, in het midden van de ruimte, zit je min of meer in de dip van de laagste staande golf in de lengte richting. Stel dat je kamer 8meter lang is, dan is dat bij 22Hz. Bij het dubbele van die frequentie krijg je juist een piek (denk aan +10dB, vaak een zeer scherpe piek), dus bij 45Hz. En bij weer het dubbele, 90Hz, heb je weer een scherp dal. Bij andere afmetingen, andere frequenties natuurlijk!

Het onderdrukken van de dip bij 22Hz, kan je doen door de sub rechts van de bank, dus halverwege de lengte van de ruimte te zetten. Dat hoeft niet altijd perfect te werken, maar is wel het proberen waard. Dit onderdrukt ook de dip bij 90Hz. Maar niet de piek bij 45Hz, daar heb je tenminste 2 subs voor nodig. Je kan ook EQ gebruiken, maar dan heb je op andere plekken juist weer een dip bij 45Hz.

Voor iedereeen die geinteresseerd is in de theorie achter staande golven in huiskamer formaat ruimtes, google op "Sound reproduction loudspeakers and rooms" en blader naar hoofdstuk 13. Kop koffie erbij, en lezen maar :).
Interessant materiaal! Ga ik zeker even doornemen.
Ik heb nu ook langere kabel besteld zodat ik mijn sub dit weekend even op alle plaatsen kan zetten en desnoods the sub crawl te doen. Klopt het dat je voorstelt de sub te plaatsen op het uiteinde van de twee banken, de X op het plaatje? Waar is dan de voorkant van de sub naartoe gericht? Of maakt dit niet veel uit? Zou O ook een goede locatie zijn eventueel?
Beide locaties kan je proberen! Het is op voorhand nooit precies te zeggen omdat de realiteit altijd complexer is dan de simpele modellen die ik er nu op los laat. Met name buigslapheid van wanden / deuren / ramen kan veel uitmaken (ook of ze open staan!).

De richting die de subwoofer uitkijkt maakt niet uit. Gesloten sub kan, maar is in essentie niet heel veel anders in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt. Ik zou eerst experimenteren met plaatsing en laatste deel met EQ / instellingen receiver.

• DennusB
  • Niet online
Vronar schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 08:05:
[...]

De tekening is niet perfect maar wel enigszins op schaal. Ik heb de crossovers nu op 80 hz gezet. De sub is aangesloten via LFE op de sub 1 out van mijn receiver. Crossover van de sub staat ook op LFE dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

Het is moeilijk te omschrijven wat ik verwacht van de subwoofer. Het is inderdaad een beetje wat je zegt dat ik hem constant hoor bonken. Ik zou verwachten meer detail te horen. Even een voorbeeld van onweer geluid. Ik hoor nu bij wijze van spreke gewoon een soort bonk terwijl ik zou verwachten de verschillende knallen te horen. Snap je wat ik bedoel? :)

Ik krijg het idee dat ik misschien meer nood heb aan een sealed subwoofer die me weliswaar een iets minder overweldigende bass zou geven maar een iets directer of scherper geluid.

[...]

Interessant materiaal! Ga ik zeker even doornemen.
Ik heb nu ook langere kabel besteld zodat ik mijn sub dit weekend even op alle plaatsen kan zetten en desnoods the sub crawl te doen. Klopt het dat je voorstelt de sub te plaatsen op het uiteinde van de twee banken, de X op het plaatje? Waar is dan de voorkant van de sub naartoe gericht? Of maakt dit niet veel uit? Zou O ook een goede locatie zijn eventueel?
[afbeelding]
Just checking : Staat de sub gewoon op de grond of heb je het SVSound Path Isolation systeem er onder? Het loskoppelen van de grond met die pootjes scheelt ook nog heel flink!

• Vronar
DennusB schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:19:
[...]

Just checking : Staat de sub gewoon op de grond of heb je het SVSound Path Isolation systeem er onder? Het loskoppelen van de grond met die pootjes scheelt ook nog heel flink!
Hij staat gewoon op de vloer. De vloer is laminaat dus dit kan inderdaad een oorzaak zijn.
Nu heb ik even geen zin om 70 euro uit te geven voor iets waarvan ik niet zeker ben dat het werkt. Is er een huis tuin en keuken oplossing die ik kan testen? Desnoods er een kussen onder duwen?
Als ik merk dat dat werkt kan ik alsnog overgaan naar de aankoop van die voetjes

• DennusB
  • Niet online
Vronar schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:26:
[...]

Hij staat gewoon op de vloer. De vloer is laminaat dus dit kan inderdaad een oorzaak zijn.
Nu heb ik even geen zin om 70 euro uit te geven voor iets waarvan ik niet zeker ben dat het werkt. Is er een huis tuin en keuken oplossing die ik kan testen? Desnoods er een kussen onder duwen?
Als ik merk dat dat werkt kan ik alsnog overgaan naar de aankoop van die voetjes
Een hele zware tegel er onder leggen wil ook nog wel eens helpen. Van wat ik overal lees zijn die SVS pootjes wel heel erg goed, ik heb ze ook liggen om er vanavond onder te schroeven :) Ik laat wel weten of ik verschil hoor!

• Sir Baxx
Ik ben aan het experimenteren met een rubberen tegel onder de subwoofer. Ik moet zeggen dat het geluid een stuk strakker is met de tegel eronder. Ik heb een downfiring subwoofer op een laminaat vloer. Wel heb ik het idee dat ik nu een dip heb bij de hele lage frequentie, maar het kan ook zijn dat het komt omdat mijn appartement niet meer mee trilt :)

Het is niet de mooiste oplossing, maar wel de goedkoopste om te testen of bijvoorbeeld een SVSound Path gaat werken

Ik heb een tegel bij de praxis gekocht, dat was één van de weinige zaken waar ze dit soort tegels per stuk verkopen

https://www.praxis.nl/tui...-40cm-0-16m%C2%B2/5268276

• James25
Sir Baxx schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 09:53:
Ik ben aan het experimenteren met een rubberen tegel onder de subwoofer. Ik moet zeggen dat het geluid een stuk strakker is met de tegel eronder. Ik heb een downfiring subwoofer op een laminaat vloer. Wel heb ik het idee dat ik nu een dip heb bij de hele lage frequentie, maar het kan ook zijn dat het komt omdat mijn appartement niet meer mee trilt :)

Het is niet de mooiste oplossing, maar wel de goedkoopste om te testen of bijvoorbeeld een SVSound Path gaat werken

Ik heb een tegel bij de praxis gekocht, dat was één van de weinige zaken waar ze dit soort tegels per stuk verkopen

https://www.praxis.nl/tui...-40cm-0-16m%C2%B2/5268276
Je zou eventueel contact kunnen opnemen met hificorner, ik weet dat hun de SoundPath's verkopen en volgens mij ook gewoon 14 dagen omruil garantie. Je zou t iig kunnen testen.

Hier heeft t in elk geval wel geholpen op een laminaat vloer. Binnenkort maar eens gaan kijken met de kruip test waar de sub t beste kan gaan staan!

• Vronar
Inderdaad, voor de soundpaths geldt ook een 14 dagen omruil garantie.
Ik heb ze besteld samen met een wat langere subwoofer kabel. Dit weekend weer eens grondig testen.

Een persoon van hificorner raadde mij ook aan om wat met de crossover van de sub te spelen. Hij zei dat het bonken te maken kon hebben met de front speakers en de sub die elkaar overlappen. Dit zal ik dus ook even testen.

Interessante materie :)
Dat hoeft niet per se erg te zijn. Sterker nog, er zijn er (met serieus verstand van zaken) die adviseren om sowieso zoveel mogelijk laagbronnen in te zetten. Dat hoeven niet per se meerdere subs zijn, maar je kan er evt ook je mains voor inzetten. Kans is alleen dat je wel teveel laag krijgt. Ik zou eerst de twee andere posities proberen :)

• DennusB
  • Niet online

Vandaag de SoundPath pootjes er onder gezet. Bij mij echt een enorm verschil, Bass klinkt lager en strakker en alles om de sub heen is trillingsvrij. Erg fijn :)

• Anoniem: 639074
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:16]

• Sir Baxx
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 24 maart 2016 @ 20:28:
[...]

Het is misschien niet de mooiste oplossing maar wel de goedkoopste. :+
Een tegel van granulaatrubber zal met een downfiring sub hoogstwaarschijnlijk beter werken dan de vier rubberen SoundPath pootjes.

Je kunt zelfs twee van die tegels op elkaar leggen en daar vier latjes om bouwen, zeg maar een losse plint in het vierkant.
Die plint moet dan wel los blijven liggen tov je subwoofer, meer dan een "schandebedekker" wordt het dus niet, maar je ziet de tegels niet meer liggen. ;)
Dat is nog niet eens zo'n gek idee inderdaad! De subwoofer staat nu redelijk uit het zicht, dus heel erg veel last heb ik er niet van, maar dat zou al een stuk netter zijn.

• Liliuokalani
  • Niet online
Als nieuweling in dit topic kan ik beter meteen met de deur in huis vallen. Net een SVS SB-2000 besteld voor bij mijn setje studio monitoren (Yamaha HS8). Komt in een kamer van 4,5 x 3 meter te staan, dus wellicht wat overkill zit ik mij net af te vragen... Wellicht was een SB-1000 voldoende geweest alleen twijfelde ik omdat een sealed subwoofer minder volume produceert. Is het verschil erg groot?

Zag wel dat de frequency response van de SB-2000 een stuk verder doorgaat richting het laag en dat kan ik wel op prijs stellen. Het hele punt is echter dat elke subwoofer die ik tot nu toe gehoord heb midderig klonk en iets van vertraging leek te hebben bij snelle lage tonen. Daardoor en vooral ook i.c.m. de studio monitoren tot de conclusie gekomen dat een ported model absoluut nooit in huis komt.

Ik heb contact gehad met hificorner en die wisten te melden dat de SB-2000 ook strakker klinkt door een woofer met een langere slag? Geen idee hoe dat zit :?

mitchell2805 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 01:10:
Als nieuweling in dit topic kan ik beter meteen met de deur in huis vallen. Net een SVS SB-2000 besteld voor bij mijn setje studio monitoren (Yamaha HS8). Komt in een kamer van 4,5 x 3 meter te staan, dus wellicht wat overkill zit ik mij net af te vragen... Wellicht was een SB-1000 voldoende geweest alleen twijfelde ik omdat een sealed subwoofer minder volume produceert. Is het verschil erg groot?

Zag wel dat de frequency response van de SB-2000 een stuk verder doorgaat richting het laag en dat kan ik wel op prijs stellen. Het hele punt is echter dat elke subwoofer die ik tot nu toe gehoord heb midderig klonk en iets van vertraging leek te hebben bij snelle lage tonen. Daardoor en vooral ook i.c.m. de studio monitoren tot de conclusie gekomen dat een ported model absoluut nooit in huis komt.

Ik heb contact gehad met hificorner en die wisten te melden dat de SB-2000 ook strakker klinkt door een woofer met een langere slag? Geen idee hoe dat zit :?
Wat is nu precies je vraag? Is dat alleen 'is het verschil groot?' :)

Verschil is er zeker... Meer vermogen zorgt voor meer controle over de woofer. Maar ik zou dat meer zoeken in diepgang en output, dan 'strakker'. Ik denk dat qua diepgang je de meeste winst boekt met films kijken.

Hoe groot dat verschil precies is en of dat het waard is... Als je het budget hebt, dan ben je (naar mijn idee) beter uit met de SB2000. :)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
mitchell2805 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 01:10:
Het hele punt is echter dat elke subwoofer die ik tot nu toe gehoord heb midderig klonk en iets van vertraging leek te hebben bij snelle lage tonen. Daardoor en vooral ook i.c.m. de studio monitoren tot de conclusie gekomen dat een ported model absoluut nooit in huis komt.

Hoe 'snel' een subwoofer klinkt wordt in een huis- of slaapkamer bepaald door staande golven (resonanties) in je kamer. Dat basreflex trager klinkt dan gesloten ligt niet aan de subwoofer zelf, maar aan dat basreflex over het algemeen dieper gaat en daardoor de resonanties harder aanslaat.

Het probleem is op te lossen door meerder subwoofers te verspreiden over je kamer en/of de resonanties te temmen met een parametrische equalizer. Als je zoekt op 'room modes' en 'multisub' vind je meer informatie. Sommige subwoofers en receivers hebben een equalizer ingebouwd en regelen die zelf in. Je herkent ze aan de microfoon die wordt meegeleverd.

[Voor 6% gewijzigd door TBTL op 30-03-2016 11:10]

Pagina: 1 2 3 ... 33 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee