Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:35:
[...]

Je bedoelt dat ik dan een Low-pass filter van 12db/oct op 80hz toevoeg aan de shared filters en deze lock? Ik heb ook nog de keuze uit 4 soorten; Butterworth, Bessel, Linkwitz-Riley en Variable Q. Deze filter zet ik vervolgens niet in de minidsp. Wat voegt het dan toe? want volgens mij streeft MSO nog altijd een vlak resultaat na, zonder de LPF zou dat dan alsnog een rechte lijn zijn.
Als je meet met je fronts op large, dan kan je een ander crossover punt simuleren met MSO door een 2e order filter toe te voegen en dat filter niet naar de minidsp te doen

Als je meet met je fronts op small, dan kan je gewoon direct met MSO aan de slag.
Ik neem hierbij aan dat je L+R en de subs apart hebt gemeten en dat je een simulatie doet van L+R+Subs.
Ik ben niet zo bekend met MSO, dus weet niet wat je precies bedoelt met dit alles en hoe ik dat voor elkaar krijg. Ik laat MSO z'n ding doen voor de frequenties 18-160hz. Ik heb op dit moment zelf een roomcurve toegevoegd aan de minisdp, door handmatig een Low-Shelf-filter toe te voegen met de volgende kenmerken: Freq. 50hz, Gain 7,5dB, Q 0,7.

Ik heb geen idee hoe ik de EQ curve van de AVR moet laten zien, zover ik weet kan mijn AVR dat niet tonen.

Dit is volgens mij wat de filters welke door MSO zijn bepaald doen met het signaal:
[Afbeelding]
Sja, we weten niet precies wat de AVR doet maar wat je liet zien al het nodige boosten. En dan heb je in je miniDSP ook al flinke gain in de 10-25 hz regio. Ik kan me wel voorstellen dat de subs al bij lage levels aan hun max komen. Zelf zou ik voor de gemoedsrust proberen dat wat te temperen. Wel enigszins lastig aangezien een high pass filter op de subs ook van invloed is op je fronts maar je kan het wel mee simuleren.
Ok, ik moet zeggen dat het nu al best netjes klinkt. Ik heb Dynamic Volume en Dynamic EQ uit staan op de AVR.
Nou, dat is sowieso winnen dan.
Ik ga volgende week zelf weer aan de slag met MSO. Bank iets verplaatst en het klinkt iets minder nu, en het moet natuurlijk perfect. Als je wilt kan ik met jouw MSO sessie meekijken al je alles opstuurt. Weet niet helemaal zeker of ik eraan toe kom, beetje afhankelijk van hoe veel tijd ik eraan kwijt ben (en heb de neiging dit altijd te onderschatten :o)
ShittyOldMan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:10:
[...]

Wat voor dsp gebruik je hier voor? En doe je nog iets om de phaseshift van de crossover op L+R te compenseren voordat het wordt samengevoegd met het LFE kanaal? (bijv. een all-pass filter met eenzelfde phaseshift op de LFE)
MiniDSP C DSP, 4in 8uit. Eigenlijk voor car audio in de markt gezet, maar ook goed thuis te gebruiken.

Het signaal van de LFE loopt door dezelfde crossovers heen in de DSP. Dus denk niet dat het nodig is daar nog een all pass aan toe te voegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 27-06-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 16:32:
Ik ga volgende week zelf weer aan de slag met MSO. Bank iets verplaatst en het klinkt iets minder nu, en het moet natuurlijk perfect. Als je wilt kan ik met jouw MSO sessie meekijken al je alles opstuurt. Weet niet helemaal zeker of ik eraan toe kom, beetje afhankelijk van hoe veel tijd ik eraan kwijt ben (en heb de neiging dit altijd te onderschatten :o)
Dat is een aardig aanbod, maar ik ga je daar niet mee opzadelen ;)
Wanneer ik de basis een beetje begrijp, denk ik dat ik er zelf wel uit kom.
Tijd is alleen een probleem, ik kan er maar een paar uur in de week mee bezig zijn, waardoor het niet echt een gestroomlijnd proces is.

Echter hoe goedbedoeld jouw tips ook zijn, ik begrijp soms maar half wat je precies bedoeld. Dat is het verschil tussen dat het voor jou gesneden koek is en voor mij verloren kennis :+

Mocht je bereid zijn om jouw stappen hier te delen (met wat info over het waarom), dan steek ik er wellicht ook weer wat van op, en mogelijk anderen ook.
Als je meet met je fronts op large, dan kan je een ander crossover punt simuleren met MSO door een 2e order filter toe te voegen en dat filter niet naar de minidsp te doen
Dit bedoel ik dus ;)
Waar voeg ik die 2e orde filter toe (waarschijnlijk aan de "shared filters"), is dat een Low Pass Filter? en welke moet dat zijn? Ik kan kiezen uit 4 soorten, zoals eerder benoemd. Ik heb geen idee welke de AVR gebruikt.
Als je meet met je fronts op small, dan kan je gewoon direct met MSO aan de slag.
Ik neem hierbij aan dat je L+R en de subs apart hebt gemeten en dat je een simulatie doet van L+R+Subs.
Ik heb eigenlijk alleen de subs gemeten en volgens mij heb ik ook het LFE kanaal gebruikt daarvoor.
Ik heb alleen de subs gemeten, omdat ik alleen daar EQ op kan uitvoeren met de minidsp.

Het signaal gaat vanuit m'n pc via hdmi naar de AVR. Het sub signaal gaat vervolgens van de AVR via LFE out naar de minidsp.

Ik ga het nogmaals meten waarbij ik gewoon een speakerkanaal gebruik als output.
Ik neem dan in dezelfde moeite ook de center-speaker en L+R mee, zodat ik alle vrijheid heb om te gebruiken wat van toepassing is.
Sja, we weten niet precies wat de AVR doet maar wat je liet zien al het nodige boosten. En dan heb je in je miniDSP ook al flinke gain in de 10-25 hz regio. Ik kan me wel voorstellen dat de subs al bij lage levels aan hun max komen. Zelf zou ik voor de gemoedsrust proberen dat wat te temperen. Wel enigszins lastig aangezien een high pass filter op de subs ook van invloed is op je fronts maar je kan het wel mee simuleren.
Ik lees zojuist ook dat het wenselijk is(/kan zijn) om een steile (48db/oct) HPF toe te voegen rondom 20hz om zo de subwoofer te beschermen, zonder in te leveren op prestaties (<20hz is minder belangrijk). Dat is waarschijnlijk wat je bedoelt?

En zojuist even een snelle berekening gedaan in MSO om te zien wat zo'n LPF op de crossover-instelling doet. Ik dacht onterecht dat het geen verschil zou maken, maar wanneer ik die LPF weer weghaal, zie je duidelijk een kleine boost in het signaal na de crossover. Dus idd ook interessant om eens te proberen.

Maar eerst nieuwe metingen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:50:
[...]

Dat is een aardig aanbod, maar ik ga je daar niet mee opzadelen ;)
Wanneer ik de basis een beetje begrijp, denk ik dat ik er zelf wel uit kom.
Tijd is alleen een probleem, ik kan er maar een paar uur in de week mee bezig zijn, waardoor het niet echt een gestroomlijnd proces is.

Echter hoe goedbedoeld jouw tips ook zijn, ik begrijp soms maar half wat je precies bedoeld. Dat is het verschil tussen dat het voor jou gesneden koek is en voor mij verloren kennis :+

Mocht je bereid zijn om jouw stappen hier te delen (met wat info over het waarom), dan steek ik er wellicht ook weer wat van op, en mogelijk anderen ook.
Even tussentijdse reactie. Moest even de tijd vinden voor een nieuwe MSO sessie. Afgelopen maandag gedaan op een rustige dag thuis. Helaas toch in simulatie vs gemeten problemen gelopen. Dus de sessie moet opnieuw. Ik snap nog niet waar het in zit, mogelijk problemen met de tijd referentie. Moet het stapsgewijs over doen om het probleem te achterhalen.

Wel wat geleerd. Nieuwe versie van MSO uit die een multi stage optimization biedt: deze doet een stapsgewijze optimalisatie waarbij eerst met alleen delays en all pass filters de fase gelijk gemaakt wordt tussen subwoofers op de verschillende meet positie (=SPL maximalisatie). En vervolgens individuele EQ toegepast op de subwoofer kanalen (=minimaliseren in response tussen luisterposities), waarbij een compromis gemaakt wordt tussen de seat-to-seat variatie in de response en de maximale SPL van het systeem. Dat is nieuw, voorheen werd de seat to seat variatie geminimaliseerd, maar deze methode levert meer output op, zeer relevant voor sublaag. Het eindigt met de moneyseat (main listening position) glad trekken met shared filters / input EQ (dat kan altijd "straffeloos")

Zodra ik het lek boven heb, zal ik de resultaten / stappen posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:56
Maar met de individuele EQ krijg je toch weer faseverschillen terug? Afhankelijk van hoe extreem de eq is uiteraard.
Linear phase eq zou misschien uitkomst bieden, maar een mini dsp is niet toereikend genoeg voor linear phase in het laag (de meeste dsp's niet eigenlijk).

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ShittyOldMan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:54:
Maar met de individuele EQ krijg je toch weer faseverschillen terug? Afhankelijk van hoe extreem de eq is uiteraard.
Linear phase eq zou misschien uitkomst bieden, maar een mini dsp is niet toereikend genoeg voor linear phase in het laag (de meeste dsp's niet eigenlijk).
Als er geen FIR filters worden gebruikt, klopt dat een beetje.
Afhankelijk hoe hoog de Q is en hoeveel je boost/verzwakt, is dat qua fase verandering wel heel minimaal.
Meer dan 3-4dB boosten is sowieso niet aan te raden, tenzij je echt goed inzicht hebt van het system.

FIR is in dit geval ook niet compromisloos, omdat je dan gigantische delays kunt creëren.
Afhankelijk van het aantal taps, maar met zulke lage frequenties zul je behoorlijk wat nodig hebben.
Daar moeten wel de mains goed op worden afgesteld, anders krijg je daar weer problemen mee.

Daarnaast kunnen delays problemen opleveren bij video/tv/andere live dingen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:20:
[...]

Even tussentijdse reactie. Moest even de tijd vinden voor een nieuwe MSO sessie. Afgelopen maandag gedaan op een rustige dag thuis. Helaas toch in simulatie vs gemeten problemen gelopen. Dus de sessie moet opnieuw. Ik snap nog niet waar het in zit, mogelijk problemen met de tijd referentie. Moet het stapsgewijs over doen om het probleem te achterhalen.

Wel wat geleerd. Nieuwe versie van MSO uit die een multi stage optimization biedt: deze doet een stapsgewijze optimalisatie waarbij eerst met alleen delays en all pass filters de fase gelijk gemaakt wordt tussen subwoofers op de verschillende meet positie (=SPL maximalisatie). En vervolgens individuele EQ toegepast op de subwoofer kanalen (=minimaliseren in response tussen luisterposities), waarbij een compromis gemaakt wordt tussen de seat-to-seat variatie in de response en de maximale SPL van het systeem. Dat is nieuw, voorheen werd de seat to seat variatie geminimaliseerd, maar deze methode levert meer output op, zeer relevant voor sublaag. Het eindigt met de moneyseat (main listening position) glad trekken met shared filters / input EQ (dat kan altijd "straffeloos")

Zodra ik het lek boven heb, zal ik de resultaten / stappen posten.
Ik mag toch hopen dat de gebruiker zelf mag bepalen waar het compromis zal gaan liggen?
Of is dat hard coded? :/

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ShittyOldMan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:54:
Ja zeker. Dus dan stijgt de SPL penalty om in (nieuwe) MSO termen te spreken. Maar daalt de seat-to-seat variatie.
B_FORCE schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:27:
[...]

Ik mag toch hopen dat de gebruiker zelf mag bepalen waar het compromis zal gaan liggen?
Of is dat hard coded? :/
Multi-stage: Maximize SPL, minimize STSV and flatten MLP response This optimization type is arguably the most significant change from MSO v1 to v2. It makes use of the multi-stage optimization approach described above. Optimization proceeds in three stages.
The first stage is SPL maximization, which is the same procedure described above in Maximize SPL using only delays and all-pass filters. When this stage is done, it passes the modified configuration on to the second stage, along with the value of the SPL penalty it obtains.
The second stage is almost the same as the method described as Minimize seat-to-seat variations (STSV) and flatten MLP response above, but the SPL penalty is also calculated and used as a constraint. Suppose the best-case SPL penalty in the first stage of optimization above was computed to be 1.8 dB. As part of preparing for this optimization type, you specify an allowed degradation of this best-case SPL penalty value on the Multi-Stage Options property page. Let's say you specified an allowed degradation of the best-case SPL penalty to be 1.0 dB for that option. That means that all potential solutions having an SPL penalty greater than 2.8 dB (= 1.8 dB + 1.0 dB) would be rejected. In this way, the optimizer improves the STSV, subject to the constraint of maximum allowable SPL penalty.
After the STSV is improved in the second optimization stage above (subject to the SPL penalty constraints), the modified configuration is passed on to the third optimization stage. This third stage performs the Flatten MLP response using only shared (input) filters operation. It first resets all parameters of all shared sub filters to their defaults, then adjusts them for optimum response flatness of the MLP. As mentioned in the discussion above, this operation does not affect either the STSV or SPL penalty. Although this operation may appear redundant with the MLP flatness optimization performed as part of the second stage, it can often improve the MLP flatness result, especially in systems having many subs, many listening positions or both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@LA-384 @Jag @thespeed iemand al A1 Evo geprobeerd?
Dat werkt ook met fir filters in Rew en klinkt super.
Je kan ook verschillende target curves laden.
Gebruik zelf de evo3targetcurve die boost ongeveer 10 db onder 100hz en klinkt op lagere volumes al erg krachtig.

• iFrizzbee
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb mijn broer mijn oude canton subwoofer geschonken. Hij heeft deze op een denon x2400h versterker aangesloten. Volgens mij zijn de aansluitingen correct (pre out op de denon, mono input op de sub) maar de sub wil maar geen geluid geven. In de instellingen heb ik aangeven dat er een sub is aangesloten en hij staat op LFE+main. Daarnaast ook de crossover ingesteld. Ik weet nu niet wat ik fout doe. Ik had zelf deze sub met een AVR1909 en daar had ik het op dezelfde manier aangesloten.
De sub geeft wel een brommend geluid als je met je vinger aan de aansluiting van de kabel komt die de versterker in gaat. Weet niet of hij misschien gewoon kaduuk is? Iemand advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knXmH_LxiiYNF-cqj6gy1Pb3y98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfQS0kjAJsCResmWUPfERasu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZbIb2l_JdEEQ2M00x3do0HmVqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fBsxyrdqt0k1CWUlCzOLEyZ.jpg?f=fotoalbum_large

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:36

reaL_G

G

speakers op small? en daar crossover ingesteld?
de andere subuitgang geprobeerd?

[ Voor 26% gewijzigd door reaL_G op 14-09-2024 09:01 ]

GiTS

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:51

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De sub geeft wel een brommend geluid als je met je vinger aan de aansluiting van de kabel komt die de versterker in gaat. Weet niet of hij misschien gewoon kaduuk is?
Dat is meestal een goed teken juist. Probeer eens een andere pre-out aansluiting, je hebt dan maar één kanaal, maar je weet dan wel of hij werkt.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 13:09
Deze goed staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvKWp1nokxcwMCrspoXv5MsIwPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1ZcQ4UhjelElSSZ3lehCbhSp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuNk5FNLTfWykHduG5pMOl2DDIw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1RiXOlEI1GHHaqjoOhyM7R9r.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Ad de Jong op 14-09-2024 09:06 ]

Mijn profiel op Discogs

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 11:36
Mooie foto's maar eigenlijk zie je niets anders dan een stekker. Wat is het model/type van de canton woofer.

Zou eerst de instellingen van de versterker nakijken:
No sound is produced from subwoofer.
Check the subwoofer connections.

Turn on the subwoofer’s power.

Set “Speaker Config.” – “Subwoofer” on the menu to “Yes”. link

When “Speaker Config.” - “Front” in the menu is set to “Large”, depending on the input signal and the sound mode, no sound may be output from the subwoofer. link

When no subwoofer audio signal (LFE) is included in the input signals, no sound may be output from the subwoofer. link

You can make the subwoofer always output sound by setting the “Subwoofer Mode” to “LFE+Main”. link
Bron: https://manuals.denon.com/avrx2400h/na/en/DRDZSYfrdvwwat.php

[ Voor 6% gewijzigd door a.boogerd op 14-09-2024 09:17 ]

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Neem je telefoon en download een toongenerator en sluit de sub rechtstreeks via de hoofdtel. aansl. aan op de sub en je weet of deze werkt naar behiren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iFrizzbee
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 01-11-2024
Nou, het is opgelost. Simpelweg de tweede sub out gebruiken. Denk dat de eerste kapot is. Was ook een versterker van marktplaats. Het werkt nu in ieder geval. Settings waren wel correct.
Dank voor de hulp in ieder geval allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Fijn dat het opgelost is. Ik verplaats je topic alsnog even naar het Grote Subwoofer Topic, zodat alle subwoofer gerelateerde info bij elkaar blijft staan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladykiller007
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:38
Hoi allemaal,

Ik heb een kort vraagje (zie foto).
Sinds kort wonen wij in onze nieuwe woning en heb ik de sub ongeveer in het midden van de woonkamer geplaatst.
Nu is het zo dat vanaf de luisterpositie het lijkt alsof er geen sub aanwezig is. Loop ik naar de rechterkant van de woonkamer hoor je dan het mooie volle geluid van de sub. Alsof de sub het geluid alleen 1 kant op stuurt.
Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand is? Is het beter de sub te verplaatsen naar links van de linker front speaker?

Ik heb onderstaande Sub:
https://teufelaudio.nl/actieve-subwoofer-t-1300-sw-103111000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7YUQGwdb7-E-BJ7Z9UCMdw0PCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXGXEY9YJPoNbIW9gg1rnDoL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 20:02
Goedenmidddag,

Ik heb een probleem waar jullie vast raad mee weten want ik kan het zo snel niet vinden.
Ik heb gister een nieuwe tv aangesloten (LG) in combinatie met een Onkyo receiver met powered sub.

Nu heb ik denk ik last van een ground loop (constante brom) in de sub die de sub ook nog eens wakker houd. Ik heb helaas in die kant van de kamer maar 1x dubbel stopcontact en zodra de tv aan gaat heb ik er last van.

het is momenteel als volgt aangesloten:

stopcontact poort 1 = receiver.
stopcontact poort 2 = WiFi stekker > verlengsnoer met 8 aansluitingen waar de volgende apparaten in zitten:

WiFi power switch+ HDD adapter
leeg - door ruimte WiFi stekker
TV
Blu-ray speler
Leeg
subwoofer
leeg = door ruimte WiFi stekker
Wifi power switch + USB-C adapter voor chromecast/tv box

Verder is er helemaal niets veranderd alles behalve de tv in die stekkerdood is er niets nieuw. De receiver moet altijd aan blijven daar waar de rest in de nacht allemaal automatisch uit gaan.

De sub is aangesloten via een standaard RCA sub kabel van Teufel. Kan deze last hebben van het stopcontact/stekkerdoos die ernaast ligt?

Ik heb echt geen idee of ik dit op moet lossen maar heb nu geforceerd de sub uit staan omdat hij constant aan blijft of zelfs aan slaat vanuit standby. Een andere stroombron daar realiseren is helaas geen optie omdat er dan echt een kabel door de kamer moet.

Ik heb wel al ground loop isolators gezien voor dubbele RCA maar of dat net zo nuttig is al een gouden kabeltje weet ik niet. En ik heb bewust de dikkere RCA gekocht voor de sub omdat die niet correct aan sprong door te veel signaal verlies met een standaard kabel dus wil liever niet weer iets tussen die kabel hangen wat weer weerstand geeft...

Dus alle tips zijn welkom want ik weet het even niet meer. Het werkt met de oude tv prima en de stekker van de nieuwe tv is maar 2 polig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 20:02
Ladykiller007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:01:
Hoi allemaal,

Sinds kort wonen wij in onze nieuwe woning en heb ik de sub ongeveer in het midden van de woonkamer geplaatst.
Nu is het zo dat vanaf de luisterpositie het lijkt alsof er geen sub aanwezig is. Loop ik naar de rechterkant van de woonkamer hoor je dan het mooie volle geluid van de sub. Alsof de sub het geluid alleen 1 kant op stuurt.
Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand is? Is het beter de sub te verplaatsen naar links van de linker front speaker?

Ik heb onderstaande Sub:

[Afbeelding]
Er vanuit gaande dat je alles al opnieuw gekalibreerd hebt in de receiver in het nieuwe huis kan je nog spelen met de fase knop op de subwoorder. In de hoek zetten is volgens mij nadelig voor het geluid. Als je alleen woont is fase wat irritant te tunen omdat je steeds aan de knop moet draaien en vervolgens op de zitplek weer gaan luisteren. Verder gaat mijn kennis helaas niet maar zat audio nerds hier die waarschijnlijk meer weten.
Woon je samen laat dan de partner steeds een beetje draaien en speel opnieuw een bas sample af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 10:20
als je rechts in de kamer de bas het beste hoort, is volgens mij dat de plaats waar je de sub moet neerzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 21:48

ParaWM

Pro Prutser

Ladykiller007 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:01:
Hoi allemaal,

Ik heb onderstaande Sub:

[Afbeelding]
Google even sub-crawl. Idee is dat je de sub op je luisterpositie zet en dan door de kamer heen kruipt om te horen waar de bass het mooiste klinkt. Daar zou hij dan moet staan.... In de praktijk heb je waarschijnlijk maar een paar posities waar het van de baas mag. Dan kun je de beste kiezen en eventueel met correctie software en meetapparatuur aan de gang. Daar kan je jezelf aardig in verliezen :+

Sinterklaas wil bier !

• Schoppy
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-11-2024
Mijn vraag
...ik heb een kef kube12 subwoofer gekocht, als ik muziek speel is het geluid geweldig. Bij bass testen is het geweldig. Als ik naar een film kijk klinkt er soms een brom / borrelend geluid. Het is geen aardlus.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...ik heb een Cambridge evo 150 amp, kef r7 towers en een kef kube 12 sub.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik heb al m’n instelling standaard gemaakt voor het testen. De brom komt alleen bij film/series. Bijvoorbeeld house of dragons als het onweer klaar is blij ik op de achtergrond een borrel horen. De sub stond bij deze scène op 25%. Ik heb al geprobeerd de audio output van mijn tv van dts naar dolby te veranderen maar dit hielp ook niet.

Heeft iemand een goed idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Schoppy op 21-09-2024 10:15 ]

Verwijderd

Staande golf?

• Schoppy
Even opgezocht wat een staande golf is. Maar dan zou dit ook moeten plaatsvinden met muziek of niet?

[ Voor 66% gewijzigd door Schoppy op 21-09-2024 11:30 ]

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
wat is de échte bron?
streamingdienst met flinke (audio/video) compressie?

hoe is de boel aangesloten? optisch, e-arc?

heb je het probleem ook bij fysieke media? (dvd, blueray?)

• Schoppy
De echte bron is mijn tv (LG g1rla77) deze is met HDMI aangesloten op de amp (Cambridge evo 150) ik heb het nu met 2 streaming diensten geprobeerd, Netflix en Prime.

Ik ervaar de problemen dus niet als ik stream vanuit spotify of tidal.

Fysieke media heb ik helaas niet om het mee te testen.

Hieronder heb ik een filmpje gemaakt waar je het geluid op kan horen.

YouTube: 21 september 2024

[ Voor 22% gewijzigd door Schoppy op 21-09-2024 13:38 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:15

SpamLame

niks

Klinkt net of er een pan water aan de kook is.

• Schoppy
Elke keer als de sub is “aangeslagen” blijft hij dit dus even doen. In films waar van alles gebeurd en muziek een rol speelt staat hij dus de hele tijd te pruttelen. Ook als er geen bass meer is. Ik ben net na nog wat testen er achter gekomen dat hij dit met muziek ook doet. Als ik muziek speel met zware bass er in en ik zet hem op pauze dan blijft hij ook soort van na pruttelen. Zou het kunnen dat de versterker module van de subwoofer kapot is?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 07:55

SeatRider

Hips don't lie

Is het niet gewoon een (veel) te hoge cutoff frequentie? Dus dat ie ook nog wat van het middengebied meepakt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Schoppy
Hij staat op een crossover van 80hz. Ik heb het al geprobeerd met lager en hoger zetten van de crossover maar de brom/pruttel blijft.

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 20:15
Even Puur ter Check hij is aangeloten op de Sub-Out? Niet op de andere pre-outs?

Op de sub:
Aangesloten op R input, Phase 0, EQ-in Room, Crossover 80?

• Schoppy
KernelPanic schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:24:
Even Puur ter Check hij is aangeloten op de Sub-Out? Niet op de andere pre-outs?

Op de sub:
Aangesloten op R input, Phase 0, EQ-in Room, Crossover 80?
Yes dat klopt helemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Schoppy Ik verplaats je vraag naar Het Grote Subwoofer Topic. Daar wordt je waarschijnlijk sneller gezien en geholpen. Mocht je vraag alsnog te specifiek blijken, dan mag je altijd weer een eigen topic openen.

• moxegy
  • Laatst online: 13-09 21:26
Schoppy schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:24:
Elke keer als de sub is “aangeslagen” blijft hij dit dus even doen. In films waar van alles gebeurd en muziek een rol speelt staat hij dus de hele tijd te pruttelen. Ook als er geen bass meer is. Ik ben net na nog wat testen er achter gekomen dat hij dit met muziek ook doet. Als ik muziek speel met zware bass er in en ik zet hem op pauze dan blijft hij ook soort van na pruttelen. Zou het kunnen dat de versterker module van de subwoofer kapot is?
Komt het echt uit de subwoofer?
Ik had dit eerst ook maar kwam door te meten en spelen met dsp achter dat dit kwam door de bank.
Bank staat iets uit de hoek maar het doek van de leuning resoneert dus blijkbaar precies op bepaalde frequenties en naast de staande golven zorgde dit ook dat die frequenties na "pruttelde".

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 17:34
Schoppy schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:14:
Mijn vraag
...ik heb een kef kube12 subwoofer gekocht, als ik muziek speel is het geluid geweldig. Bij bass testen is het geweldig. Als ik naar een film kijk klinkt er soms een brom / borrelend geluid. Het is geen aardlus.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...ik heb een Cambridge evo 150 amp, kef r7 towers en een kef kube 12 sub.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...ik heb al m’n instelling standaard gemaakt voor het testen. De brom komt alleen bij film/series. Bijvoorbeeld house of dragons als het onweer klaar is blij ik op de achtergrond een borrel horen. De sub stond bij deze scène op 25%. Ik heb al geprobeerd de audio output van mijn tv van dts naar dolby te veranderen maar dit hielp ook niet.

Heeft iemand een goed idee?
in het begin met een subwoofer zet je hem veel te hard want je wil hem horen. Na een tijdje luisteren kom je er achter dat 60 0f 70% van het volume beter is.

• Schoppy
moxegy schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:33:
[...]

Komt het echt uit de subwoofer?
Ik had dit eerst ook maar kwam door te meten en spelen met dsp achter dat dit kwam door de bank.
Bank staat iets uit de hoek maar het doek van de leuning resoneert dus blijkbaar precies op bepaalde frequenties en naast de staande golven zorgde dit ook dat die frequenties na "pruttelde".
Ik heb hem voor de gein ook eens midden in de kamer gezet, gewoon om te proberen maar nog steeds hetzelfde

• Schoppy
pauldaytona schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:39:
[...]

in het begin met een subwoofer zet je hem veel te hard want je wil hem horen. Na een tijdje luisteren kom je er achter dat 60 0f 70% van het volume beter is.
Klopt, maar het gepruttel klinkt op alle volumes. Als hij aan heeft gestaan en ik druk op pauze dan pruttelt hij nog even door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moxegy
  • Laatst online: 13-09 21:26
Schoppy schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:57:
[...]

Ik heb hem voor de gein ook eens midden in de kamer gezet, gewoon om te proberen maar nog steeds hetzelfde
Waar je de subwoofer zet maakt niet uit, als een meubel of ander object in de kamer op dezelfde frequenties resoneert zal dat toch gebeuren, wellicht in mindere maten maar je zal het blijven horen.
Kun je het makkelijkste horen door een oor bij de subwoofer te houden en de andere richting de kamer. Dan hoor je wel of het de subwoofer zelf is.

• vercoutere
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-08 10:20
Omdat ik mijn subwoofer kabel(s) graag op de juiste lengte heb zonder overschot, en deze ook wil gaan sleeven, ben ik op zoek naar een goede subwoofer kabel die per meter kan aangekocht worden.
...

Ik weet dat een subwoofer kabel eigenlijk gewoon een coax kabel is, en daar zijn er genoeg van te vinden. Helaas vind ik er weinig tot geen met de specificaties die ik zou willen. Ik wil namelijk een flexibele kabel met dubbele shielding. Reden daarvoor is dat ik met mijn huidige kabel last had van subwoofer hum, en een flexibele kabel werkt gewoon fijner wanneer je regelmatig met je opstelling speelt.

Volgens mij is dit dan het ideale type kabel:

Coax RG59 met soepele koperen kern, dubbele gevlochten koperen shielding

Een mooi voorbeeld is de Belden 1505F die in de VS door bepaalde fabrikanten van subwoofer kabels gebruikt wordt. Helaas zijn die hier enkele vreselijk duur te verkrijgen.

Er zijn vast Europese alternatieven te verkrijgen. Echter vind ik ze dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik verplaats je vraag naar het Grote Subwoofer Topic

vercoutere schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:01:
Omdat ik mijn subwoofer kabel(s) graag op de juiste lengte heb zonder overschot, en deze ook wil gaan sleeven, ben ik op zoek naar een goede subwoofer kabel die per meter kan aangekocht worden.
...

Ik weet dat een subwoofer kabel eigenlijk gewoon een coax kabel is, en daar zijn er genoeg van te vinden. Helaas vind ik er weinig tot geen met de specificaties die ik zou willen. Ik wil namelijk een flexibele kabel met dubbele shielding. Reden daarvoor is dat ik met mijn huidige kabel last had van subwoofer hum, en een flexibele kabel werkt gewoon fijner wanneer je regelmatig met je opstelling speelt.

Volgens mij is dit dan het ideale type kabel:

Coax RG59 met soepele koperen kern, dubbele gevlochten koperen shielding

Een mooi voorbeeld is de Belden 1505F die in de VS door bepaalde fabrikanten van subwoofer kabels gebruikt wordt. Helaas zijn die hier enkele vreselijk duur te verkrijgen.

Er zijn vast Europese alternatieven te verkrijgen. Echter vind ik ze dus niet.
RG58 kabel kan je gebruiken. Of je kan bij baxshop kijken en iets van tasker uitzoeken: een no nonsense kwaliteitsmerk wat tal van kabels voor pro toepassingen maakt met veel los per meter verkrijgbaar. Mic kabel kan ook maar heeft 1 ader teveel. Jij zoekt een ongebalanceerde lijn kabel

• vercoutere
Jag schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:46:
[...]
RG58 kabel kan je gebruiken. Of je kan bij baxshop kijken en iets van tasker uitzoeken: een no nonsense kwaliteitsmerk wat tal van kabels voor pro toepassingen maakt met veel los per meter verkrijgbaar. Mic kabel kan ook maar heeft 1 ader teveel. Jij zoekt een ongebalanceerde lijn kabel
Dit lijkt mij een goede keus, nee? https://www.bax-shop.nl/a...-sw-audiokabel-1-00-meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Absoluut! Voor de rca connectoren zou ik deze nemen. Succes :)

• vercoutere
Jag schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:36:
[...]

Ik merk wel op dat de kabel 6.5mm dik is, en die connecteren maar max 6.1mm aankunnen. Als ik die dan nog wil sleeven lijkt dat niet te gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 14:16
Ik ben al 2 jaar erg blij met een SVS SB1000 pro, nog het meest door die toffe app. Na een dagje of wat spelen met REW en diverse settings heb ik nu een sweet spot gevonden en is het geluid gewoon fan tas tisch.

Toch mag ik weer een upgrade proberen, bv een SVS sb3000 die erg goede recenties heeft. Ik vroeg me af, sinds ik overtuigd ben dat een goede afstelling vooral door de app mogelijk is: zijn er andere merken die zon fijne app als SVS hebben? Dat zal een grote factor in aankoopkeuze worden. Rythmik zag ik voorbij komen.

Ik gebruik eea puur voor mnuziek en mijn systeem is verder een Quad 606 eind, 34 quad pre-amp en Neat Acoustics SX2 speakers, die via een actieve crossover 80hz en alles daarboven nemen. (Nu ben ik ook nog eens aan een upgrade voor die Neat speakers aan het kijken, bv de Totem Signature One en zal er een nieuwe sweep gemaakt moeten worden, en ook testen of die nieuwe beoogde Totems wel de actieve crossover behandeling nodig hebben, of gewoon full range aangestuurd gaan worden. In dat laatste zal ik sowieso de sub een stuk lager gaan afstellen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 11-10-2024 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:56
Jag schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:36:
[...]

Amphenol RCA pluggen zijn ook aan te raden. Net zo betaalbaar en robuust, maar makkelijker te solderen (imho) en een grotere marge voor de trekontlasting.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +6 Henk 'm!
LA-384 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 12:50:
[...]
Net mijn MSO sessie afgerond. Dit keer wel meting en simulatie overéénkomend. Ik heb subs+mains integratie gedaan met MSO, dat is een stuk complexer dan subs only. En heeft ook als nadeel dat je geen multistage optimization kan doen (kan alleen met subs only config). En het meten is ingewikkelder (gaat makkelijk mis). Dus voor iedereen die relatief nieuw is met MSO, ik zou van harte aanraden een subs only config te doen. [small]Ondanks dat ik ge-beta test heb voor MSO, ik vanaf het hele begin het gebruik, topics heb gestart op AVSforums en DIYaudio, en inmiddels al tig sessies heb gedaan voor mezelf en voor vele anderen, voel ik mij eigenlijk ook nog een beginner met MSO. Zegt ook wel iets over de software: heel makkelijk is niet.

Maar het is te doen. Ik heb maar even een tutorial gemaakt en meteen aan de topic start toegevoegd :). Als er iets mist of onduidelijk is, dan voeg ik het toe of pas het aan.

1. DSP filters moeten neutraal staan. Gains op de subwoofers moeten gelijk staan. Bij verschillende typen subwoofers overwegen om eerst op basis van distortion metingen met ongelijke gains te meten en optimaliseren. Als je 1 sub zachter wilt hebben om wat voor reden dan ook, moet je de meting al doen met lagere gain (anders is geen multistage optimization mogelijk). Input vanuit computer rechtstreeks de (Mini)DSP in om low pass filters van de AVR te omzijlen.

2. Metingen voorbereiden in REW: loopback gebruiken (xlr mic met losse interface) ofwel tijd reference uit main speaker. REW Adjust Clock With Acoustic Ref optie aanzetten. Elke positie ook een meting doen met alle subs actief. Meten op 48KHz. De twee sub optelling test doen om te controleren of je tijdreferentie goed werkt. Er mag geen verschil zitten tussen de door REW opgetelde meting en de meting met twee subs actief.

3. Metingen uitvoeren op subs. Tenminste n+1 posities meten (n=aantal subs). Beginnen op laatste positie, eindigen op MLP (main listening position), mic goed vastzetten (statief!). Metingen exporteren vanuit REW zonder smooting.

4. Metingen importeren in MSO. Wizzard gebruiken om een subs only config aan te maken. In de basis geen gain blocks gebruiken (= spl penalty). Wel zoveel shared PEQ filters als je DSP aan input filters heeft, tenminste één 2e orde all pass en delay en verder opvullen met PEQ filters (zoveel als je DSP aan output filters heeft). Een 2e orde allpass, een PEQ en een 2e orde low pass staat gelijk aan 1 biquad (dus een 4e orde lowpass = 2 biquads).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XfxzJFYGJ1P3zTXjtGculMS5Aq8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mRHzfKEJsfZXv37x7R08UfC3.png?f=fotoalbum_medium

5. Graphs aanmaken. De belangrijkste is de resulterende response op de verschillende luisterposities. Deze voeg je toe onder measurement groups. Je kan eventueel ook de natural response toevoegen van een posite (of hier een losse graph voor maken). Dit is de response als alle subs in fase spelen met DSP op unity gain (=max spl).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PS5ZCrXZuYE9O_snrm1bP9MyD6I=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/uO5vkgfi2jz6ffiolmWuW774.png?f=fotoalbum_medium

5. Optimization options doorlopen. Typr multistage kiezen. Onder general frequentie range selecteren en eventueel handmatig reference level (niet 75 dB selecteren, wel eventueel "de basis lijn" van de response, dus de onderkant van de pieken). Onder multistage options kan je een compromis maken tussen seat-to-seat variatie en spl penalty. Hoe minder seat-to-seat variatie je wilt, hoe groter de spl penalty wordt in zn algemeenheid. Het staat hier mooi uitgelegd. Duration options op defulat laten. Evt iterations verdubbelen, geen tijd criterium gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0reCfckDTbRxzkPqMH3B8fVVo8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LFpHjVjCMXMlAiihW7AZGtIU.png?f=fotoalbum_medium

6. Eerste keer optimalisatie runnen. DSP biquads exporteren en importeren in je (mini)DSP. Vergeet niet dat je ook delay blocks en evt gain blocks hebt die je handmatig moet invoeren. Opnieuw meting uitvoeren in REW. Deze meting exporteren en importeren in MSO. Graph aanmaken en deze meting selecteren en de MLP measurement group (daar stond je mic nog!).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gt3SKH4mj60OKkUPOcjLUZ96bMY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/bYnzL9kAQUNdCihwuWvSsqoe.png?f=fotoalbum_medium

7. Nu kan je verder offline werken en verder gaan met optimalizeren. Als je een eerste goed resultaat hebt kan je als vervolg stap de configuratie clonen en de opties aanpassen, bijvoorbeeld meer spl penalty toestaan. Dan kan je beoordelen of meer spl penalty tot belangrijk lagere variatie tussen luisterposities leidt. Je kan verschillende configs vergelijken door de performance metrics te openen (ctrl+m).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt3REstszlJ6IsUVb_RpmuhxKi4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VaMkK4K5GQ6RpizQxwH3K13y.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 22-10-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-09 16:09
Hey allen,

Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een JBL Bar 1000 soundbar (7.1.4 systeem)
Deze heeft dus ook een subwoofer.

Paar dagen geleden klaagde mijn buurvrouw dat haar dochter omstreeks 21u niet kon slapen van het lawaai, wij waren een film aan het zien.

Onze woonkamer/keuken is recent uitgebreid en verbouwd, woonkamer is dus in een uitgebreid stuk van de woning en ik dacht dat deze muur genoeg was geisoleerd (glaswol) voor geluid, niet dus.

De subwoofer staat mooi naast het tv meubel in de hoek, de groene muur is de kant van mijn buur.
De subwoofer staat op de bijgeveleverde, voorgeinstalleerde voetjes op een betonnen vloer

Kan ik naast het geluid stiller zetten (pffft :| ) iets anders doen?
Andere voetjes?
De subwoofer omdraaien zodat de opening naar mij gericht is?
Op een isolatiepad zetten zoals deze?

Op een andere plaats zetten? Bvb naast tv? (Vrouwlief gaat dit niet meteen ok vinden, het mag niet prominent in het zicht zijn.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbniyLPxy6-OD1ds3MdvYOZvn1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooWDQHHhorMyFnoN3s0zM8Ry.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r28UR5t8ilCtAZ9weIf9lK9qL40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exwOcegvX5JPxEiuDdQpNwT4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bJR01JCUIdWVJ7MUBtvVdZUSnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7xceM3FoNlAavWPqxtsvR5O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb subs+mains integratie gedaan met MSO, dat is een stuk complexer dan subs only. En heeft ook als nadeel dat je geen multistage optimization kan doen (kan alleen met subs only config). En het meten is ingewikkelder (gaat makkelijk mis). Dus voor iedereen die relatief nieuw is met MSO, ik zou van harte aanraden een subs only config te doen.
Dit is een van de redenen waarom ik dit ook adviseer.

Gewoon subs en mains apart houden.

Daarnaast speelt ook intermodulatievervorming mee, ivm BL(x) en Le(x) (en Sd(x) als we Purifi willen geloven)
Om die reden zou ik nooit mijn mains ook het laag willen laten doen.

Het maakt integratie niet alleen veel moeilijker, je krijgt er letterlijk een hoop vervorming voor terug.
Als we de mains geen laag geven (dus nauwelijks cone excursion) is er simpelweg geen of heel weinig intermodulatievervorming.

Nu, met goede drivers valt het misschien te betwijfelen hoe hoorbaar dat is.
Het is echter meer van, waarom problemen opzoeken als het simpelweg niet nodig is?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:07

arnova

weet veel, maar niet alles

Cowboy_Henk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:45:
Hey allen,

Ik ben sinds een aantal weken in het bezit van een JBL Bar 1000 soundbar (7.1.4 systeem)

Paar dagen geleden klaagde mijn buurvrouw dat haar dochter omstreeks 21u niet kon slapen van het lawaai, wij waren een film aan het zien.

Onze woonkamer/keuken is recent uitgebreid en verbouwd, woonkamer is dus in een uitgebreid stuk van de woning en ik dacht dat deze muur genoeg was geisoleerd (glaswol) voor geluid, niet dus.

De subwoofer staat mooi naast het tv meubel in de hoek, de groene muur is de kant van mijn buur.
De subwoofer staat op de bijgeveleverde, voorgeinstalleerde voetjes op een betonnen vloer

Kan ik naast het geluid stiller zetten (pffft :| ) iets anders doen?
Andere voetjes?
De subwoofer omdraaien zodat de opening naar mij gericht is?
Op een isolatiepad zetten zoals deze?

Op een andere plaats zetten? Bvb naast tv? (Vrouwlief gaat dit niet meteen ok vinden, het mag niet prominent in het zicht zijn.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk is het grootste probleem dat je een downfiring sub hebt EN dat je hem ook nog in een hoek geplaatst hebt. Dat eerste kan je weinig meer aan doen, dat laatste wel ;-) Verplaatsen zou sowieso moeten helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B_FORCE schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:57:
[...]

Dit is een van de redenen waarom ik dit ook adviseer.

Gewoon subs en mains apart houden.

Daarnaast speelt ook intermodulatievervorming mee, ivm BL(x) en Le(x) (en Sd(x) als we Purifi willen geloven)
Om die reden zou ik nooit mijn mains ook het laag willen laten doen.

Het maakt integratie niet alleen veel moeilijker, je krijgt er letterlijk een hoop vervorming voor terug.
Als we de mains geen laag geven (dus nauwelijks cone excursion) is er simpelweg geen of heel weinig intermodulatievervorming.

Nu, met goede drivers valt het misschien te betwijfelen hoe hoorbaar dat is.
Het is echter meer van, waarom problemen opzoeken als het simpelweg niet nodig is?
Poor mans multisub :). Wellicht voor sommigen een optie met hele potente mains en (te) weinig subs, om deze te laten overlappen. Maar dat is niet waar ik op doelde; ik bedoel de normale integratie van mains en subs met optimalisatie van de overlap regio. Dat is ook niet gemakkelijk om goed te krijgen; je komt niet altijd weg met symetrische tekstboek filters. Om dat goed te krijgen kan MSO zeker bij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Symmetrische tekstboekfilters werken sowieso maar zelden.

Helaas staat wel zo de gemiddelde surround receiver op ingesteld :(

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-09 16:09
arnova schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:15:
[...]

Waarschijnlijk is het grootste probleem dat je een downfiring sub hebt EN dat je hem ook nog in een hoek geplaatst hebt. Dat eerste kan je weinig meer aan doen, dat laatste wel ;-) Verplaatsen zou sowieso moeten helpen...
En doet zo'n demping pad iets? Of weggegooid geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 21:48

ParaWM

Pro Prutser

Cowboy_Henk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Allicht iets, kwaad kan het niet. Daarnaast, ligt je vloer strak tegen de muur/plint aan? Als je daar geen paar mm ruimte hebt, kan dat flink resoneren.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Cowboy_Henk schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Ik heb een hele tijd een Auralex Subdude gehad en het helpt wel met ontkoppelen maar je betaald zo 75 euro voor een stuk schuim en een plankje.

Onder mijn nieuwe sub heb ik de harde plastic pootjes vervangen door de SVS pootjes en dat maakte een gigantisch verschil op een hard houten vloer.
Sommige mensen gebruiken wasmachine rubbers maar die zijn bikkelhard en deze pootjes gebruiken erg zacht rubber.
https://www.svsound.com/p...uWp4XrdBAcPoagPpZXcSfvkm3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Bierkameel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Ik heb een hele tijd een Auralex Subdude gehad en het helpt wel met ontkoppelen maar je betaald zo 75 euro voor een stuk schuim en een plankje.

Onder mijn nieuwe sub heb ik de harde plastic pootjes vervangen door de SVS pootjes en dat maakte een gigantisch verschil op een hard houten vloer.
Sommige mensen gebruiken wasmachine rubbers maar die zijn bikkelhard en deze pootjes gebruiken erg zacht rubber.
https://www.svsound.com/p...uWp4XrdBAcPoagPpZXcSfvkm3
Zware rubberen tegels bij de bouwmarkt kosten niet veel :)

Er zijn overigens ook zachtere rubberen (of beter nog siliconen) pootjes.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:50
Vraag voor de kenners:
Als ik een SVS SB-1000 (of PB-1000, deze keuze is nog niet gemaakt) van het stroom haal. Blijven de instellingen dan behouden?

Context:
Op het moment heb ik een JBL SUB 150P welke ik met klik-aan-klik-uit van het stroom haal 's avonds (daarmee zet ik de hele media hoek uit zodat niets in standby blijft staan)
Deze sub heeft vaste knoppen voor instellingen en logischerwijs blijven deze dus behouden.
Ik ben nu zoekende naar een vervangende sub en kwam qua orientatie uit bij SVS maar zie nu dat deze een digitale knoppencluster heeft.. vandaar mijn vraag.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:56
DonJunior schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:06:
Vraag voor de kenners:
Als ik een SVS SB-1000 (of PB-1000, deze keuze is nog niet gemaakt) van het stroom haal. Blijven de instellingen dan behouden?

Context:
Op het moment heb ik een JBL SUB 150P welke ik met klik-aan-klik-uit van het stroom haal 's avonds (daarmee zet ik de hele media hoek uit zodat niets in standby blijft staan)
Deze sub heeft vaste knoppen voor instellingen en logischerwijs blijven deze dus behouden.
Ik ben nu zoekende naar een vervangende sub en kwam qua orientatie uit bij SVS maar zie nu dat deze een digitale knoppencluster heeft.. vandaar mijn vraag.
Ja, de instellingen blijven behouden. Ik doe dit nu ook.

Overigens vind ik het verbruik wel meevallen in standby. Ik kom uit op 3-5W inclusief verbruik van de SVS wireless audio adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:50
banaliteit schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:38:
[...]

Ja, de instellingen blijven behouden. Ik doe dit nu ook.

Overigens vind ik het verbruik wel meevallen in standby. Ik kom uit op 3-5W inclusief verbruik van de SVS wireless audio adapter.
Dank voor je snelle reactie.

offtopic:
Gaat me niet zozeer om het verbruik maar goed om te weten wat het standby verbruik is.
Ik zet met een enkel commando mijn hele mediahoek van het stroom en verlichting uit. Als ik naar bed ga vind ik het een fijne gedachte dat er geen apparatuur meer aan staat of aan kan gaan.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:07
Cowboy_Henk schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:45:
Hey allen,

Ik heb een zelfde soort ervaring gehad. Toevallig ook een jbl soundbar met sub. Dat ding kon lekker doordreunen. Zeker aangezien er geen spouwmuur was. Lang verhaal kort: ik was met de films naar de zolder verhuisd. Uiteindelijk hobby uitgebreid met een volwaardige 5.1 setup met een svs pb1000. Geen seconde spijt gehad.

Zou spelen met de locatie van de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:44
Ik heb een aantal jaar een SVS PB-1000 staan (destijds gekocht via marktplaats). Naar tevredenheid gebruikt, het sublaag geeft echt een toevoeging tijdens films.

Helaas heeft deze een lichte ruis en na enige tijd aan te hebben gestaan wordt het een irritante duidelijk hoorbare ruis / white noise.

Oorzaak van de ruis zit echt in de Subwoofer zelf want is er ook zonder aangesloten RCA.

Versterkerplaat opgestuurd naar een reparateur en die kon het probleem niet reproduceren.
Toch laten reviseren maar dit lost het helaas tijdelijk op. Verbindingen gehersoldeerd etc, maar mocht dus niet baten.

Met black friday in het verschiet overweeg ik om een nieuwe Subwoofer te kopen voor rond de €500. Is de SB-1000 de beste “bang for Buck” voor films? Of is de ported versie voor €100 meer de beste optie?

Of is bijvoorbeeld de Polk HTS-12, Yamaha SW-300 of wharfendale SW-12 ook een goed alternatief met meer waar voor het geld. Tweedehands is natuurlijk ook weer een optie. Hoor het graag :)

[ Voor 9% gewijzigd door Terrz op 16-11-2024 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Terrz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:15:
Ik heb een aantal jaar een SVS PB-1000 staan (destijds gekocht via marktplaats). Naar tevredenheid gebruikt, het sublaag geeft echt een toevoeging tijdens films.

Helaas heeft deze een lichte ruis en na enige tijd aan te hebben gestaan wordt het een irritante duidelijk hoorbare ruis / white noise.

Oorzaak van de ruis zit echt in de Subwoofer zelf want is er ook zonder aangesloten RCA.

Versterkerplaat opgestuurd naar een reparateur en die kon het probleem niet reproduceren.
Toch laten reviseren maar dit lost het helaas tijdelijk op. Verbindingen gehersoldeerd etc, maar mocht dus niet baten.

Met black friday in het verschiet overweeg ik om een nieuwe Subwoofer te kopen voor rond de €500. Is de SB-1000 de beste “bang for Buck” voor films? Of is de ported versie voor €100 meer de beste optie?

Of is bijvoorbeeld de Polk HTS-12, Yamaha SW-300 of wharfendale SW-12 ook een goed alternatief met meer waar voor het geld. Tweedehands is natuurlijk ook weer een optie. Hoor het graag :)
SVS pb1000 pro is wel voor 700 euro te krijgen met wat onderhandelen. Vooral rond black friday gaat het wel lukken.

Eventueel kopen in combinatie met
SVS isolation feet
SVS wireless transmitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 07:44
banaliteit schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:33:
[...]

SVS pb1000 pro is wel voor 700 euro te krijgen met wat onderhandelen. Vooral rond black friday gaat het wel lukken.

Eventueel kopen in combinatie met
SVS isolation feet
SVS wireless transmitter
Ik ga dan voor de niet pro versie, heb ook nog een mini-dsp en meet microfoon liggen (wil ik in de toekomst nog eens mee bezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 08:27
Ga je voor de PB of de SB versie?

Ik ben destijds voor de SB-2000 pro gegaan. De PB was mij te groot qua afmetingen.
Bewust niet voor een 2e hands gegaan, links en rechts op fora toch wel wat problemen gelezen over SVS.

De Yamaha SW-300 heeft trouwens maar een 10" woofer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 20:53
Terrz schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 07:15:

Staat een mooie XTZ op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 22:00
Zelf zit ik te kijken naar een SVS SB-1000 Pro maar vind de prijs eigenlijk net iets te hoog, zeker als je kijkt dat ze in de USA voor rond de 500 dollar verkocht worden. Heeft iemand tips voor sites die rond deze tijd (Black Friday) meestal nog goede acties hebben m.b.t. SVS Subwoofers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap009
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-08 17:26
GT-R schreef op maandag 25 november 2024 @ 15:27:
Zelf zit ik te kijken naar een SVS SB-1000 Pro maar vind de prijs eigenlijk net iets te hoog, zeker als je kijkt dat ze in de USA voor rond de 500 dollar verkocht worden. Heeft iemand tips voor sites die rond deze tijd (Black Friday) meestal nog goede acties hebben m.b.t. SVS Subwoofers?
Bij Smits Arnhem hebben ze 10% kassakorting op SVS, dus dan kom je uit op: €674,10. Ik heb mijn SVS SB-1000 Pro op Marktplaats gekocht, dat zou je ook nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Laatst online: 09:53
Je zou ook eventueel bij een audio winkel langs kunnen gaan en dan kijken of je een mooie korting kan bedingen. Maar zeker ook marktplaats in de gaten houden, zo ben ik aan mijn svs PB-2000 pro gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reveal!
Dit is wel echt mega als je de ruimte heb ;)
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Zoek de laagste prijs en neem contact op met doublepoint, dan gaat er minimaal nog 5% van de prijs af. Mijn ervaring is dat er veel meer van de prijs af kan dan wat je mogelijk hield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GT-R
aap009 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:16:
[...]

Bij Smits Arnhem hebben ze 10% kassakorting op SVS, dus dan kom je uit op: €674,10. Ik heb mijn SVS SB-1000 Pro op Marktplaats gekocht, dat zou je ook nog kunnen proberen.
Bedankt voor de tip. Marktplaats hou ik doorlopend in de gaten maar de SB-1000 Pro is daar maar zelden te vinden. De PB-1000 en SB-1000 (non-pro) daarentegen wel weer.
Sithlord76 schreef op maandag 25 november 2024 @ 16:30:
[...]

Je zou ook eventueel bij een audio winkel langs kunnen gaan en dan kijken of je een mooie korting kan bedingen. Maar zeker ook marktplaats in de gaten houden, zo ben ik aan mijn svs PB-2000 pro gekomen.
Ja kunnen die concurreren qua prijzen met de grotere webshops? Ik zie dat degene hier in de buurt toch al snel 200€ boven het gemiddelde zit.
banaliteit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:07:
[...]

Zoek de laagste prijs en neem contact op met doublepoint, dan gaat er minimaal nog 5% van de prijs af. Mijn ervaring is dat er veel meer van de prijs af kan dan wat je mogelijk hield.
Bedankt, dit kan ik ook nog eens proberen. Aan wat voor kortingspercentages moet ik dan ongeveer denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
Ik zou dit doen, versterker erbij kopen en beter kun je niet krijgen voor het geld.....

Heb deze ook in 15 inch en het speelt me andere 2 subs compleet weg.
Heb nog een 10 en 12 inch met passieve radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-09 22:06
Mijn ervaring met de SVS pro subwoofers is dat ze redelijk stabiel en vast zijn qua prijs. Wellicht af en toe een paar % korting, maar echt gekke kortingen ben ik in 2 jaar zoeken niet tegengekomen.

Uiteindelijk een paar maanden terug de knoop doorgehakt en een SVS SB2000 pro gekocht. Twijfelde tussen de SB en PB, maar PB is toch te groot om mooi in het interieur passend te krijgen. En voor muziek wordt die vaak toch afgeraden.

Tip: vraag winkels of ze een 'open doos' aanbieding hebben. Hiermee bedoel ik dus niet een retour of demo model, maar een doos die geopend is geweest in de winkel (om bijvoorbeeld de kleur te bekijken). Dan heb je vrijwel een nieuwe subwoofer, maar voor een iets betere prijs. Zo heb ik in mei jl. voor 998 euro de SVS SB2000 Pro (black ash) weten te bemachtigen :), klinkt heerlijk kan ik je vertellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:46
Heeft iemand misschien nog een tip voor een boomie sound bij een SVS SB 2000 pro? Ik heb deze in een enorm fijn akoestische ruimte staan, en middels de sub crawl techniek erachter gekomen dat deze het beste in de hoek achterin kon komen.

Nu kan ik alleen de sub localiseren en klinkt hij erg boomie. Ik heb nog een andere setup met een SB 1000 deze heeft die problemen helemaal niet. Het lijkt daar alsof het laag uit de speakers zelf komt (wordt mooi door de ruimte gevuld) daarnaast klinkt die setup totaal niet boomie maar mooi strak in lijn met de speakers. Sterker nog, deze ruimte is qua akoestiek echt een drama t.o.v. de andere , maar je kunt de sub daar absoluut niet lokaliseren.

Ik heb al met de fase zitten spelen, maar niks helpt. De crossover staat op 80hz in de versterker en de low pass filter (crossover) in de SVS app staat uit. De SB 2000 pro wordt gebruikt icm Sonus Faber lumina 2 speakers en een Marantz cinema 70s versterker.

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 27-11-2024 23:20 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Reveal!
Wachten... schreef op woensdag 27 november 2024 @ 23:08:
Heeft iemand misschien nog een tip voor een boomie sound bij een SVS SB 2000 pro? Ik heb deze in een enorm fijn akoestische ruimte staan, en middels de sub crawl techniek erachter gekomen dat deze het beste in de hoek achterin kon komen.

Nu kan ik alleen de sub localiseren en klinkt hij erg boomie. Ik heb nog een andere setup met een SB 1000 deze heeft die problemen helemaal niet. Het lijkt daar alsof het laag uit de speakers zelf komt (wordt mooi door de ruimte gevuld) daarnaast klinkt die setup totaal niet boomie maar mooi strak in lijn met de speakers. Sterker nog, deze ruimte is qua akoestiek echt een drama t.o.v. de andere , maar je kunt de sub daar absoluut niet lokaliseren.

Ik heb al met de fase zitten spelen, maar niks helpt. De crossover staat op 80hz in de versterker en de low pass filter (crossover) in de SVS app staat uit. De SB 2000 pro wordt gebruikt icm Sonus Faber lumina 2 speakers en een Marantz cinema 70s versterker.
Kijk in de EQ vd sub of er geen frequenties geboost worden

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:46
Reveal! schreef op donderdag 28 november 2024 @ 06:57:
[...]

Kijk in de EQ vd sub of er geen frequenties geboost worden
Maar doet hij dat normaal dan? Ik ga er vanuit dat SVS niet out of the box dingen gaat boosten?

En je doelt dan op de "parameter EQ" in de SVS app denk ik he?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-09 22:06
Wachten... schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:20:
[...]

Maar doet hij dat normaal dan? Ik ga er vanuit dat SVS niet out of the box dingen gaat boosten?

En je doelt dan op de "parameter EQ" in de SVS app denk ik he?
Mijn ervaring (svs sb2000 pro) is dat die dit niet out of the box doet. Dat zijn instellingen die je bewust zelf moet aanzetten en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Op mijn pb-1000 pro kan ik de setting 'music' instellen en deze boost de frequentie rond de 70 Hz. Dus het kan zijn dat je onbewust aan het boosten bent.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ze hadden die setting beter "gross" of "party" kunnen noemen, vooral bij muziek :+

One World Concepts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GT-R
banaliteit schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 07:07:
[...]

Thanks, dankzij deze tip heb ik een nieuwe SB-1000 Pro voor €600 kunnen krijgen. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
GT-R schreef op donderdag 5 december 2024 @ 15:15:
[...]

Thanks, dankzij deze tip heb ik een nieuwe SB-1000 Pro voor €600 kunnen krijgen. :*)
Top! :*) Veel plezier ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpeeke
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-01 20:07
Dag allemaal. Ik ben 57. Luister graag muziek. ik heb met interesse gelezen over subs en zo kom ik hier terecht. ik ben een grijzend amateurke en ik begrijp niet alles. nu...ik speel via een macmini muziek naar mijn rme Adi-2 FS dac die het signaal doorstuurt naar een diy versterker van hypex https://www.diyclassd.com...er-kits/ucd180-stereo-kit. Er is geen subwoofer uitgang op de RME Adi-2 dac en ook niet op de versterker. enkel speakeruitgangen. speelt heerlijk... spijtig alleen dat mijn buizenversterker beschaamd de prullebak in kan., de laatste verbetering die ik zie zitten zijn nu twee svs sb 1000 pro van double point. Maar... kan ik die aansluiten op de speaker uitgangen van mijn klasse d Hypex? help deze grijze knakker eens aub zodat ik me niet miskoop. Enne...wat zijn we ver gekomen met computers..'mee' blijven is echter niet makkelijk. Dus wat is het fijn die degelijke uitleg te kunnen lezen en hulp tebkunnen vragen.. dank voor die inspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Stpeeke schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:11:
Dag allemaal. Ik ben 57. Luister graag muziek. ik heb met interesse gelezen over subs en zo kom ik hier terecht. ik ben een grijzend amateurke en ik begrijp niet alles. nu...ik speel via een macmini muziek naar mijn rme Adi-2 FS dac die het signaal doorstuurt naar een diy versterker van hypex https://www.diyclassd.com...er-kits/ucd180-stereo-kit. Er is geen subwoofer uitgang op de RME Adi-2 dac en ook niet op de versterker. enkel speakeruitgangen. speelt heerlijk... spijtig alleen dat mijn buizenversterker beschaamd de prullebak in kan., de laatste verbetering die ik zie zitten zijn nu twee svs sb 1000 pro van double point. Maar... kan ik die aansluiten op de speaker uitgangen van mijn klasse d Hypex? help deze grijze knakker eens aub zodat ik me niet miskoop. Enne...wat zijn we ver gekomen met computers..'mee' blijven is echter niet makkelijk. Dus wat is het fijn die degelijke uitleg te kunnen lezen en hulp tebkunnen vragen.. dank voor die inspanning.
Twee opties hier, of een meer kanaals DAC of een DSP tussen de DAC en versterkers knopen. (Ipv DSP kan actief analoog evt ook, hoewel je dan geen delays kunt instellen)
Dan hoeft de buizenversterker ook niet de prullenbak in.

De SVS hebben een speaker level input en de UCD180 kan daar ook op.
Echter zou ik dat niet aanraden en eventueel op gewoon line niveau splitsen.

Het sluit op die manier alleen niet heel goed aan, omdat de andere speakers/mains wel een high pass nodig hebben.
Anders ga je fase problemen ed krijgen tov de subs

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stpeeke
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02-01 20:07
Erg bedankt voor je antwoord. Dan ga ik nu een DSP forum zoeken....en mijn buizenversterker uit de kliko halen...de zoektocht in audio...een ding op zich. Mercikes zeggen ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
Reveal! schreef op woensdag 27 november 2024 @ 19:47:
Ik zou dit doen, versterker erbij kopen en beter kun je niet krijgen voor het geld.....

Heb deze ook in 15 inch en het speelt me andere 2 subs compleet weg.
Heb nog een 10 en 12 inch met passieve radiator.
Gedaan! Kijk ook wat hij voor vintage amp op de achtergrond heeft draaien... Echt hele toffe verkoper.

En hoewel ik heel, heeeeeeeeeeeeeeeeel blij was met mijn SVS SB 1000-PRO is deze Dayton 15" echt beter. Ik heb nog een leuke PA versterker van hem overgenomen ook. 2x 3k. Inmiddels een 2e Dayton 15" DIY besteld. Kabinet is wel formaat kleine wasmachine maar ik kan het kwijt. Nogmaals dank! Echt gekocht door jouw berichtje. :)

• Reveal!
Rene44 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:42:
[...]

Gedaan! Kijk ook wat hij voor vintage amp op de achtergrond heeft draaien... Echt hele toffe verkoper.

En hoewel ik heel, heeeeeeeeeeeeeeeeel blij was met mijn SVS SB 1000-PRO is deze Dayton 15" echt beter. Ik heb nog een leuke PA versterker van hem overgenomen ook. 2x 3k. Inmiddels een 2e Dayton 15" DIY besteld. Kabinet is wel formaat kleine wasmachine maar ik kan het kwijt. Nogmaals dank! Echt gekocht door jouw berichtje. :)
Super!
Je kan het met een MiniDSP nog wat boosten in de lagere frequenties.
Deze subs kunnen je een echte schop geven, zonder er moeite voor te doen :P
Dit is echt films opnieuw kijken en opnieuw waarderen.

Heel veel plezier ermee!
Ik heb helaas niet zoveel ruimte in me HT kamer voor nog meer / groter, maar er stond ook een 2x 18inch op.
Ging wel even echt kriebelen haha :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
Reveal! schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:14:
[...]

Super!
Je kan het met een MiniDSP nog wat boosten in de lagere frequenties.
Deze subs kunnen je een echte schop geven, zonder er moeite voor te doen :P
Dit is echt films opnieuw kijken en opnieuw waarderen.

Heel veel plezier ermee!
Ik heb helaas niet zoveel ruimte in me HT kamer voor nog meer / groter, maar er stond ook een 2x 18inch op.
Ging wel even echt kriebelen haha :X
Ik heb een Quad 34, die heeft een uniek toon controle systeem waardoor ik alles lekker vlak kan afstellen.

Vandaag REW metingen gedaan. Ook daar komt de Daytona gewoon beter dan de SVS SB 1000 pro. Die laatste had 3 of 4 pieken tot 100hz die enige correctie nodig hadden. De Dayton 15" op dezelfde plek had slechts 1 kleine piek.

De SVS had een flinke dip tussen 44 en 58hz - waarschijnlijk dor de kamer en de plaats, maar again, de Dayton zag ik die dip ook maar veel minder.

Kortom: SVS ja, echt heel goed. De 1000 serie dan. Ga je voor upgrade kan je veel beter een DIY Dayton setjes kopen - voor 600 euro heb je de 15" versie thuis, en scoor een 2e hands PA versterker op marktplaats. Crown of behringer heb je al voor 200-300 euro. Dan heb je voor minder dan € 1000,- een set die elke SB2000 (nevermind de 1000) omver blaast. De Behringer Inukes versterkers komen zelfs met eigen DSP, dat is eigenlijk de enige echte must. Maar hoewel de SVS app fijn is, heeft ook die maar 3 banden waar de MiniDSP (en ook de Behringer) er 10 hebben om aan te passen. Echt hele fijne aanrader van je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:22

bdu

Ik heb een setup met Bluesound n330 receiver, twee B&W s607 front speakers en een Dali Sub E-9 F.

Nu is de set nog maar een paar weken en alles speelt zoals verwacht en geen klachten.

Nu had ik vanmorgen ineens last van een harde toon. Subwoofer uitgeschakeld want ik kreeg het niet weg. Radio stond aan dus geen overdreven harde bass (eigenlijk vrijwel geen).

Daarna de subwoofer weer aangezet, weer een uur zonder problemen. Toch maar weer uitgezet. Als ik de subwoofer nu aanzet vrijwel direct deze hoge brom. Audio fragment: https://recorder.google.c...40-4153-9e59-12b42fa90f8c

Kunnen jullie mij helpen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goofy1978
Ben met een nieuw Diy subwoofer project bezig, ik moet enkel de dsp filters nog maken.

40 liter netto behuizing 18mm waterproof mdf 13 inch Scan Speak driver en Hypex FA501.
Kast qtc in 40 liter is dan .707 voor de laagste F3, al kun je dat met dsp ook wel aanpassen in hypex filter design.
Met deze inhoud behuizing en amp vermogen zou de sub ongeveer 28mm peak to peak excursion moeten halen, dat is ook de xmax van de sub wat hij gecontroleerd uit kan slaan.
De sub staat op SVS soundpath pootjes, en lijkt veel op een JL E112 subwoofer. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwYoGM9aZScGBrskGDLJy2-5CPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31f91bBf5s9CMm2zTTZ6xObi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M4Q_AduCQwJsEOVsAF1_WMmM5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v6scouKFGnrnz0qMfNyWW7yO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdI632IYQuHMXBABJiQJblnMGPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvW2KgZiVmRlvmaC3ylTVAg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeMxAYQTQN323XZpMDWaKnA9DLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mb7ybDUq1tpy99K7mMUzZRX7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0_ybRVPnuXfsMGxsmpeoAAGPXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwYqmHodWkWOOiujcJgOCkNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bst1s2XaTAXf-nO1wir9fTmBHxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdwJwANvBNoVwwEJkX6JwmnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Goofy1978 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 01:13:
Ben met een nieuw Diy subwoofer project bezig, ik moet enkel de dsp filters nog maken.

40 liter netto behuizing 18mm waterproof mdf 13 inch Scan Speak driver en Hypex FA501.
Kast qtc in 40 liter is dan .707 voor de laagste F3, al kun je dat met dsp ook wel aanpassen in hypex filter design.
Met deze inhoud behuizing en amp vermogen zou de sub ongeveer 28mm peak to peak excursion moeten halen, dat is ook de xmax van de sub wat hij gecontroleerd uit kan slaan.

De sub staat op SVS soundpath pootjes, en lijkt veel op een JL E112 subwoofer. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke woofer gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Scan-Speak Revelator 32W/4878T00 13"
De Fs is 18 hz ie speelt makkelijk erg laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goofy1978
De dsp filter was makkelijk de woofer gedraagt zich van zichzelf al heel goed in 40 liter moest enkel het laag boosten.
22hz-6db en 16hz-10db oranje lijn is woofer zonder dsp, blauw met dsp boost, en wit is een SVS SB2000 om te vergelijken.
De lijnen zijn geen max output dat zit meer tussen een svs sb3000 en sb4000 in @20hz, de sb3000 speelt ook niet heel hard @20hz die woofer heeft een hogere Fs waarde denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN6omULW_tTNN7xUWCQrgT5aV-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rtop4QLYHSGCiWVfxqx1KxQM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHml-y5Xcs5IKIr5-hSpqxuviWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIwyzB8MckcozMdBiPqVintF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Goofy1978 op 31-12-2024 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goofy1978 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:40:
De dsp filter was makkelijk de woofer gedraagt zich van zichzelf al heel goed in 40 liter moest enkel het laag boosten.
22hz-6db en 16hz-10db oranje lijn is woofer zonder dsp, blauw met dsp boost, en wit is een SVS SB2000 om te vergelijken.
De lijnen zijn geen max output dat zit meer tussen een svs sb3000 en sb4000 in @20hz, de sb3000 speelt ook niet erg hard @20hz die woofer heeft een hogere Fs waarde denk ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een leuk project. Mooi gebouwd ook. Hoe is de afwerking? Zijdeglans zwart?

En wat gaat de hele sub setup zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
@Jag bedankt! Ja idd zijdeglans zwart net als Arendal speakers.
Heb hun 1961 series in 5.3.2 atmos
Had al 2 diy dual opposed 12 subs gemaakt totaal 4x12 en 1x13 inch scan speak met 2000watt hypex amps @4 ohm
Heb veel via marktplaats en met korting kunnen kopen anders word het ook voor diy nogal prijzig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ah mooi man. Ik voel een mso sessie aankomen 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40

M-ThijZ

Riding on Rails

Vandaag voor het eerst een aantal metingen met REW gedaan en een UMIK-1. Mijn subwoofer had ik op basis van de ‘subwoofer crawl’ rechtsachter in de hoek geplaatst, maar ik wilde eens een meting doen omdat ik niet het gevoel had dat de plek optimaal was.

Dat klopte ook wel, want er was een dip vanaf 25hz tot aan 37hz. Dat is de rode lijn in de grafiek.

Toen dacht ik, laat ik eens linksachter naast de bank proberen. Dan staat de subwoofer ook mooi uit het zicht, maar helaas een dip bij 33hz en 50hz. Dat is de blauwe lijn in de grafiek.

Daarna de subwoofer eens naast de linker frontluidspreker gezet en hoewel ik vaak lees dat dit meestal geen geschikte plek is, had ik zelf toch hier het beste resultaat. Dat is de groene lijn in de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZtNZaBCkxc99yN7IevzD6PpszM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FvXc2ZtVasCKxH1BXGQbGQzS.png?f=fotoalbum_large

Met behulp van de REW SPL meter had ik het volume op 75dB gezet bij de eerste (rode lijn) meting. Het valt mij op dat het volume na 50Hz bij alle metingen wat terugzakt. Wat kan daar de oorzaak van zijn? Crossover-knop op de subwoofer stond op 50Hz ipv LFE :')

Ik moet nog opnieuw de Dirac Live kalibratie doen, dan verwacht ik op de nieuwe plek (groene lijn) ook van de pieken af te zijn. Ik ben benieuwd hoe het straks klinkt, het was in ieder geval leerzaam om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:34
Ik ben op zoek naar een subwoofer en ben op zoek naar wat advies.

Situatie: heb nu een NAD M10 v2 versterker met 2 Dali Opticon 6 MK1 luidsprekers. Tussen de Dali's hangt de TV. Ik kan de sub echter niet naast de Dali's plaatsen omdat de muur te kort is (muur van de hal). Vloer is van beton met een vinyl vloer. Vloeroppervlakte beneden is +/- 54m2, zitgedeelte is +/- 16m2.

Ik heb twee opties voor plaatsing:
  1. De buitenmuur en deze ligt 2 meter achter de linker Dali.
  2. Naast de bank en dus tegenover de Dali's
Na wat onderzoek heb ik de keuze laten vallen op een SVS SB-1000 Pro of een PB-1000 Pro. Nu twijfel ik alleen of ik de gesloten (SB) of open (PB) moet nemen.

Klopt het dat je bij de PB ook iets krijgt zodat je poorten dicht kan maken en dus eigenlijk een 'gesloten' sub krijgt?

Ik neig naar de SB-1000 Pro, dit ook gezien de grootte van de PB (WAF factor :X).

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plaatsing laat zich moeilijk voorspellen en zelfs niet echt goed modelleren. Wel relatief makkelijk is proberen en meten, zie de post voor je van @M-ThijZ :).

Sb is een stuk kleiner. De pb biedt één belangrijk voordeel: meer output. Is het voor films of muziek? Wil je richting referentie niveau kunnen draaien? Heb je nog ideeën over welke extensie je wilt bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:34
Meer voor series en muziek op dit moment, vandaar ook de lichte voorkeur voor de SB. Ik ga ook zeker de diverse locaties proberen en iedere kamer is weer anders.

Ja, ik wil zo dicht mogelijk op referentie niveau draaien.

Wat bedoel je met extentie?

[ Voor 23% gewijzigd door BigEagle op 20-01-2025 23:05 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BigEagle schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:00:
Meer voor series en muziek op dit moment, vandaar ook de lichte voorkeur voor de SB. Ik ga ook zeker de diverse locaties proberen en iedere kamer is weer anders.
Series en muziek vereisen wat mij betreft minder output dan LFE bij film. En dan zou je denken dat je wellicht uitkomt met een enkele 12 inch in gesloten behuizing.
Ja, ik wil zo dicht mogelijk op referentie niveau draaien.
Referentie niveau is 0dB op de receiver na automatische calibratie van de speaker levels. Dat is heel hard. Zelf gebruik ik 2 dubbel 10inch subs (gesloten) en 1 dubbel 10inch sub in 4e orde bandpass. Daarmee haal ik nog nog geen referentie niveau LFE (in 90m2 ruimte), denk wel bijna. Denk dat -10 dB of misschien -6dB wel haalbaar zou moeten zijn. Zo hard zet ik het nooit, niet te doen zo hard :P. Harder dan -15 dB ga ik niet. Weet je zeker dat je richting de 0 dB wilt gaan?
Wat bedoel je met extentie?
Tot hoe diep je wilt spelen. Tot 20Hz extensie vereist veel meer driver oppervlakte/vermogen dan tot 30Hz, dat scheelt enorm.
Pagina: 1 ... 37 ... 39 Laatste