Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 36 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen of het mee of tegen valt. En of je de hogere prijs het waard vindt. Het ging mij meer om de opmerking die bij de kabel staat. Persoonlijk hou ik niet van gladder geluid. Bass mag best een ruw randje hebben. En vandaar ook de verwijzing naar het geweldige Elfen topic. :+

Ik zelf ga gerust voor een kabeltje van €2,99. Heb ook "dure" Oehlbach splitters vervangen door goedkopere kabels vanwege een brom en dat werkte bij mij prima. Beetje afhankelijk van de situatie en de interferentie.

Dus dan heeft @Thomas meerdere optie voorgeschoteld gekregen.

https://www.kabeldirect.n...byHvCkPwMZUBoCc4wQAvD_BwE

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 22-10-2023 08:12 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dank allen! W.b.t. kabels ben ik de moeilijkste niet. Van mij hoeft zeker niet alles Audioquest o.i.d. te zijn ;).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Een aantal weken geleden daadwerkelijk gestart met het bouwen van mijn eigen subwoofertje.
Begin post: https://gathering.tweaker...message/76457950#76457950

Ik heb wel een paar hobbels moeten overwinnen maar uiteindelijk zit hij dan in elkaar.
De hobbels:
- door een eigen rekenfout onjuiste afmetingen van het op maat gezaagde hout. Oplossing: met een paar kleine aanpassingen en een nieuw stukje MDF veel van het design kunnen behouden.
- Na een experiment met deuvels uiteindelijk toch maar gaan schroeven
- leren hoe een bovenfrees werkt. Gelukt.
- Houtlijm uit mijn oog moeten spoelen. Tip: houd de fles goed op de kop als je er met je gezicht naast hangt, of houdt afstand als je dat niet doet, of brilletje op. 8)
- het MDF zat niet helemaal recht t.o.v. elkaar, dus veel schuren. :+
- er werd lucht langs de speaker en de behuizing geblazen, oplossing: afdichting van schuimband gemaakt.
- Speakon aansluiting gesoldeerd, was wel ff klooien.
- Voorkomen dat de bedrading in de kist kan gaan trillen trillen. Kabel voorzien van een schuimlaag.
- Inslagmoeren voor de bevestiging van de speaker gebruikt, zet ze goed vast want anders krijg je de speaker er niet meer uit. ;)
- Rugpijn door het tillen van de behuizing. Oplossing: 2 personen tillen. :X

Ik moet de behuizing nog afwerken (Warnex) en afstellen in de ruimte maar dat komt later.

:)

Dit alles onder supervisie van @B_FORCE _/-\o_ Thanks voor het meedenken, meehelpen en het geduld als ik het weer is niet snapte. >:) :9B

Hier een paar plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H10aIvnEpCdx-UHRaJCboxgXKEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogCEWpVbrxLpisHSTdHlBOGJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myakiF-upSvSnAWCa2A9_c2fWNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9Jj3v4Op4uBvuZ2RRznBQZB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tdH3rmxc5dgL7OFDrGs5iQ9w9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7A27BFZk6hAKvLMDlnj2ptu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FZ2e3orlAIcfUxbRWiDnUWDf-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPQq6EQBHLdOFpO2WAU4q2YW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zG7XGC1xO21z83hC65ihP-Mair4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9A9oij4drKkW1fCFJS83gXa.jpg?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:53
Nice! Wat heb je erin gezet een 21 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Reveal! schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:32:
Nice! Wat heb je erin gezet een 21 inch?
Het is een 21 inch 8ohm Eighteen Sound 21NLW9601. (Post meteen even Aangepast).
https://www.eighteensound...f-driver/21-0/8/21NLW9601

In een opwelling gekocht op een veiling voor een zacht prijsje. :F Misschien achteraf gezien een beetje overkill maar dat had ik toen niet in de gaten. Maar ach ik vond het leuk om te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSander84
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 13:50
Dat is een serieus formaat!

LG G1 65" | Denon X4700H | B&W 603 AE 5.1 | Arendal 1723 1S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote subwoofer :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:33
Ik heb mijn bestelde BK XLS300 eindelijk binnen en ben erg blij met hoe strak hij eruit ziet.
Gelijk aangesloten en gespeeld met instellingen en kwam ik erachter dat in de basis al verkeerde vergelijkingen had gemaakt tussen de speakers en oude sub(REL T5i).

Met een aantal fragmenten van films gemerkt dat de fronts eigenlijk meer de impact(knal bijv.) geven in het bank gedeelte dan de sub, om die reden veel getest en geprobeerd en de subwoofer crawl gedaan zoals hij word beschreven in de eerste post. En toch lijkt het fragment het hardste te klinken in de hoek waar hij al stond.
Het was me alleen niet helemaal duidelijk hoe ik hem het best op de bank kon plaatsen, het is een downfiring dus dan zou ik hem denk ik wel op zijn zij moeten leggen maar zou het uitmaken waar de driver naar gericht is? De rugleuning absorbeert vermoed ik toch iets en dat is hetzelfde als ik het rechtop de bank zet en kon er eigenlijk geen verschil in horen.

Alle processing van mijn avr heb ik ondertussen uitgezet omdat voor mijn gevoel de avr's nooit een sub goed afgeregeld krijgen(yamaha ypao in dit geval), alleen moet ik misschien concluderen dat de impact van een paar fragmenten te wensen overlaat in vergelijking met als ik de sub op non zet in de avr en dan dus alleen via de zuilen afspeel, volgens mij word het signaal dan ipv naar lfe gewoon naar de fronts gerouteerd dus zou niet anders moeten zijn qua gain(?).
De fronts heb ik uiteindelijk ook los gekoppeld omdat ook al zette ik ze op small met een crossover van 200hz in sommige gevallen nog de test geluiden hoorde uit de speakers.

Hebben jullie tips wat ik nog zou kunnen doen of wat ik anders zou moeten doen?

test geluid die ik heb gepakt is het fragment van de eerste post.
5. Kies een liedje op met goede bass, of beter nog “pink noise”. Download hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 22:38
Savagegek schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:48:
Ik heb mijn bestelde BK XLS300 eindelijk binnen en ben erg blij met hoe strak hij eruit ziet.
Gelijk aangesloten en gespeeld met instellingen en kwam ik erachter dat in de basis al verkeerde vergelijkingen had gemaakt tussen de speakers en oude sub(REL T5i).
[...]
Ben je hier uiteindelijk nog mee verder gekomen en hoe bevallen ze nu? (ook gezien je ervaring met de REL T5i).
Een subwoofer knaagt bij mij ook steeds maar de prijs en dergelijke houd mij steeds tegen.
Als ik alles zo zie dan is een BK wat goedkoper dan bijvoorbeeld een SVS.
Voor de SB1000 pro betaal je ook al in de 800 euro.
Wat dat betreft was de normale SB1000 een betere oplossing maar deze kan ik nergens meer nieuw in het wit vinden.
Nu zijn de front speakers bij mij Dali Oberons 5 en ik zou ook voor een Dali E12-F kunnen gaan (529 euro),
(Mogelijk vervang ik de Oberons 5 nog een keer voor de Opticon 6).
Wat ik zo overal lees zou ik beter voor een echt subwoofer merk kunnen gaan.
Ik ben dus benieuwd in hoeverre een BK XLS300 vergelijkbaar is met een Dali E9F of E12-F.
De WAF factor is bij mij thuis belangrijk dus het mag allemaal niet te groot worden.
Wij hebben helaas een gehorige 2 onder 1 kap en kunnen de buren goed horen.
Een front firing versie is misschien in mijn geval dan wat verstandiger.
Nu je ze thuis hebt hoeveel was je uiteindelijk kwijt met de verzending en de BTW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Audione0

Strijdt der titanen

thespeed schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:45:
[...]

Ben je hier uiteindelijk nog mee verder gekomen en hoe bevallen ze nu? (ook gezien je ervaring met de REL T5i).
Een subwoofer knaagt bij mij ook steeds maar de prijs en dergelijke houd mij steeds tegen.
Wat dat betreft was de normale SB1000 een betere oplossing maar deze kan ik nergens meer nieuw in het wit vinden.
Nu zijn de front speakers bij mij Dali Oberons 5 en ik zou ook voor een Dali E12-F kunnen gaan (529 euro),
Ik ben dus benieuwd in hoeverre een BK XLS300 vergelijkbaar is met een Dali E9F of E12-F.
De WAF factor is bij mij thuis belangrijk dus het mag allemaal niet te groot worden.
Nu je ze thuis hebt hoeveel was je uiteindelijk kwijt met de verzending en de BTW?
Ik weet niet wat je budget is, maar sunfire maakt kleinere subs met veel porrie

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik heb pas ook een subwoofer gemaakt leuk project. :)
Het is een dual opposed subwoofer geworden met 2x 12 inch Scan Speak Discovery drivers en Hypex FA501 amp, behuizing vanbinnen bekleed met dempingswol.
Met Hypex Filter Design kun je de sub erg mooi afstellen.
De rode lijn is de dual Scan Speak sub afgesteld op 19hz+-3db de groene een SVS SB 2000 23hz+-3db als referentiepunt.
De sub is intern hetzelfde als onderstaande subwoofer maar dan met grotere woofers :9
https://www.audioholics.c...r-reviews/sigberg-10d-sub

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNGIEi7w5vW6xmo544P-Nmw7Rag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0fDyEKHEYG1cORIxyIyDOL3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XjKht-gZcr-lOQAFyve0xRnHrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCRGC8ETnJPymMk9pWfdEjga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naLNk0A4yJMFnIrqoi3pkN3l_RE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQoRZdKlplJV9EaOWN7eTogq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JHfhTPhHKzzvR6M6uGiUVGfLKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6wL7pKY6xLRJUalcpRxFKbS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Goofy1978 op 29-11-2023 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Audione0 schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:02:
[...]

Ik weet niet wat je budget is, maar sunfire maakt kleinere subs met veel porrie
Bedankt ik zal hier eens naar kijken.
Ik zie nog niet echt veel sites waar je deze kunt kopen.
Als budget zat ik aan 400 a 500 euro te denken.
Ik ben bang dat ik hoger echt niet kan verantwoorden thuis.
(De vrouw vind een subwoofer ook maar onzin :X )
Maar ik vraag me af als dat reeel is of ik moet een goede tweedehandse aanschaffen.
Nadeel is dat witte subwoofers ook wat moeilijker te vinden zijn.

Nog misschien een mooie voor iemand die een hoger budget heeft.
Bij Stassen is nu de SVS 3000 Micro in de aanbieding voor 975 euro.
Alhoewel dit een goede kandidaat is wordt me dit toch te gek ;)
Maar ik heb het idee dat het wel een scherpe prijs is.
https://www.stassen.nl/luidsprekers/subwoofer/svs-3000-micro

[ Voor 3% gewijzigd door thespeed op 27-11-2023 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
@thespeed is zelfbouwen een optie? Voor je budget kan je een prima capabele sub bouwen, kan je hem nog wit maken ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Laatst online: 18:17
thespeed schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:22:
[...]

Bedankt ik zal hier eens naar kijken.
Ik zie nog niet echt veel sites waar je deze kunt kopen.
Als budget zat ik aan 400 a 500 euro te denken.
Ik ben bang dat ik hoger echt niet kan verantwoorden thuis.
(De vrouw vind een subwoofer ook maar onzin :X )
Maar ik vraag me af als dat reeel is of ik moet een goede tweedehandse aanschaffen.
Nadeel is dat witte subwoofers ook wat moeilijker te vinden zijn.

Nog misschien een mooie voor iemand die een hoger budget heeft.
Bij Stassen is nu de SVS 3000 Micro in de aanbieding voor 975 euro.
Alhoewel dit een goede kandidaat is wordt me dit toch te gek ;)
Maar ik heb het idee dat het wel een scherpe prijs is.
https://www.stassen.nl/luidsprekers/subwoofer/svs-3000-micro
Of 2e hands kijken. Een witte zal inderdaad tamelijk lastig worden.
Staat op het ht forum wel een zwarte BK P12-300SB-FF van 5 jaar oud te koop voor 300 euro
En een svs sb4000 gewrapt in wit.....voor 2000 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 14:42
[...]

https://www.amazon.de/dp/...subtag=299104562679670766

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:33
[...]

De BK heb ik ondertussen even draaiende, ben nog vaak aan het verder finetunen maar ondertussen echt een stuk blijer dan in het begin toen ik even dacht een miskoop te hebben gedaan :+

Onderaan de streep incl de import was ik zo'n 520,- of 530,- kwijt volgens mij, zou ik na kunnen kijken.

De andere optie die ik had was een Rel T9 kopen op marktplaats, nieuw is verschrikkelijk duur en de T9x is aanzienlijk groter dan de vorige T9(i) wat mijn max qua maten was. Op marktplaats waren die T9 nog gemiddeld zo'n 7-800,-.

Hoe de XLS300 zit houd tegenover de Dali subs durf ik echt niet te zeggen, die heb ik nooit gehoord.
Ik weet wel dat hij een stuk meer kracht heeft dan de T5i, moet ik erbij zeggen dat ik nooit ontevreden ben geweest want hij vulde voorheen onze Dali Oberon bookshelfs prima aan.
Maar nu we de nieuwe zuilen een tijdje hadden staan en die in hoogglans zwart zijn moest de witte Rel toch omgeruild gaan worden voor een hoogglans zwarte sub.

Overigens, er zal vast verschil in zitten, maar ik heb nooit verschil gehoord tussen downward firing of forward subs. Praktisch leek het mij fiijner om de driver naar beneden te hebben alhoewel ik forward wel cool eruit vind zien, maar zij juist weer niet en zodoende de compromis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cnet
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:03
[...]

Ik kom er net eentje op MP tegen!
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
douwe.nl schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:01:
@thespeed is zelfbouwen een optie? Voor je budget kan je een prima capabele sub bouwen, kan je hem nog wit maken ook :)
Zelfbouw zou kunnen, maar momenteel heb ik zelf flink wat minder tijd.
Sinds 6 weken vader geworden en Ik moet ook nog steeds 2 Tripp trapp stoeltjes opknappen en schilderen.
Savagegek schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:34:
[...]

De BK heb ik ondertussen even draaiende, ben nog vaak aan het verder finetunen maar ondertussen echt een stuk blijer dan in het begin toen ik even dacht een miskoop te hebben gedaan :+

Onderaan de streep incl de import was ik zo'n 520,- of 530,- kwijt volgens mij, zou ik na kunnen kijken.

De andere optie die ik had was een Rel T9 kopen op marktplaats, nieuw is verschrikkelijk duur en de T9x is aanzienlijk groter dan de vorige T9(i) wat mijn max qua maten was. Op marktplaats waren die T9 nog gemiddeld zo'n 7-800,-.

Hoe de XLS300 zit houd tegenover de Dali subs durf ik echt niet te zeggen, die heb ik nooit gehoord.
Ik weet wel dat hij een stuk meer kracht heeft dan de T5i, moet ik erbij zeggen dat ik nooit ontevreden ben geweest want hij vulde voorheen onze Dali Oberon bookshelfs prima aan.
Maar nu we de nieuwe zuilen een tijdje hadden staan en die in hoogglans zwart zijn moest de witte Rel toch omgeruild gaan worden voor een hoogglans zwarte sub.

Overigens, er zal vast verschil in zitten, maar ik heb nooit verschil gehoord tussen downward firing of forward subs. Praktisch leek het mij fiijner om de driver naar beneden te hebben alhoewel ik forward wel cool eruit vind zien, maar zij juist weer niet en zodoende de compromis :)
Ik vindt dit ook nog wel een leuke optie vanwege het kleine formaat maar ik ben toch benieuwd hoe deze subwoofer zich verhoud met bijvoorbeeld de SVS SB1000. Mocht de SVS hierin toch interessanter zijn dan zou ik nog iets meer uit kunnen uitgeven. Vind het achteraf altijd jammer dat je een verkeerde keuze maakt hierin terwijl het verschil in prijs dan minimaal is.
Het probleem is ook nog eens de gehorige woning.
Momenteel geen klachten gehoord over te harde muziek en dat wil ik het liefste zo houden.
Het hoeft allemaal niet mee te trillen als het maar een goede aanvulling is.
De downfiring is misschien wel interessant vanwege het dan niet makkelijk kunnen indrukken van de woofer met kleine baby vingers. Maar dan heb je misschien wel weer meer lawaai richting de buren.(twee onder 1 kap dus geen verdieping, maar wel losliggend parket eronder) De Dali subwoofer heb ik na meerdere opmerkingen dat je beter voor een echt subwoofer merk kunt gaan inmiddels uit mijn gedachten gezet.
Thnx, dit is ook interessant.. Helaas wel wat boven budget.
Maar dan zou ik op 605 euro komen inclusief verzending.
Thnx,
Helaas woont hij niet in de buurt en wil hij er ten opzichte van de nieuwe aardig wat voor hebben dat het vanwege brandstof kosten/ tijd en zekerheid garantie niet uit kan en ik dan beter voor diegene van Amazon kan gaan.
Of een andere goedkopere via Marktplaats.

Keuze keuzes keuzes,
Ik zou nog voor een witte SVS PRO1000 kunnen gaan met de 10% blackfriday korting bij doublepoint maar dan kom ik wel erg boven mijn budget uit (764Euro).
De prijs steekt mijzelf dan toch wel enorm en ik ben bang dat de vrouw door het dak gaat als ik dat ga voorstellen >:)

Ik luister vooral veel muziek met zo nu en dan een film.
Stereo opstelling Dali Oberon 5 met een Rotel RC1070 en RB1070.
Dus ik kan verder weinig qua subwoofer inregelen op de voorversterker.

[ Voor 10% gewijzigd door thespeed op 29-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ga je de sub missen met die Oberon 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
Trichoglossus schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:29:
Ga je de sub missen met die Oberon 5?
Soms heb ik het gevoel dat ik wat laag mis terwijl ik andere momenten juist verbaasd ben hoeveel laag er eigenlijk uitkomt gezien het formaat speakers.
De speakers klinken verder eigenlijk totaal niet verkeerd.

[ Voor 4% gewijzigd door thespeed op 29-11-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
[...]

Heb je niet goed gezocht! Bij Doublepoint nog gewoon op voorraad en omdat deze uitlopend is ook nog eens afgeprijsd voor €469.
Ik heb deze subwoofer zelf ook (2 stuks) en dit zijn echt geen boomboxen, maar heel muzikale subs. Volgens mij zit er weinig echt verschil tussen de sb1000 en de pro-versie. Leuk (maar onnodig) dat je de Pro via een App kan bedienen. Bij mij zijn de subs aangesloten op een Denon AVreciever en eenmalig afgeregeld via Audessey. Verder moet je er gewoon afblijven en lekker genieten, die App-bediening heb je niet nodig!
Zie: https://doublepoint.nl/svs-sb-1000-subwoofer-zwart
Edit: Sorry, ik had eroverheen gelezen dat je een witte wil hebben, die is blijkbaar ook bij Doublepoint op. Eventueel wit spuiten?

[ Voor 8% gewijzigd door Vulcan750 op 29-11-2023 15:32 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Kort geleden eindelijk tijd voor een MSO sessie thuis. Ik woon nu een jaar in ons nieuwe huis. De AV hoek zal nog even work in progress blijven, maar het meeste is gedaan en draait. Oa 6 surrounds, 4 atmos heights en 2 side surrounds in custom behuizing in verlaagd plafond achter akoestisch open panelen. En een JVC DLA-NZ7 projector in dropdown lift. De meest recente toevoeging aan de audio is de 3e sub: een 4e orde bandpass die vanuit de kruipruimte speelt met de BR poorten door de vloer om tactile response te creeren en mid bass in te vullen. De wens is nog een 4 sub te maken in wat grotere BR behuizing laag getuned op 20Hz en in de hoek. Nu heb ik een high pass actief op 28Hz zodat ik ruim voldoende output heb. Met 4e sub zou dat vanaf 20Hz kunnen. Maar die stel ik even uit, want moet ook ingebouwd worden in een meubel uit WAF overwegingen.

Nu dus op naar goed sublaag. Inmeten was zo gebeurd (4 posities, 3 subs, 2 L en R apart gemeten). Target curve met 6dB oplopende laag naar de 20Hz. Het was hard werken om de 3 subs goed te laten samenwerken en niet teveel output verloren te laten gaan. Dat laatste is behoorlijk goed gelukt, de variatie heb ik wel eens lager gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBDYCONj4fw3NE0Ni2YPXUPfkmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FB0rtCYlUVzJuMRQyXf3zfH7.png?f=fotoalbum_large

En controle meting @ de luisterpositie met de drie luisterposities gemiddeld. Dit is buiten het laag en crossover filter, zonder EQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIyCokq8hQQ4Acd4KTJUqWCwiIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xdRp3Q0hOL7aNMQWL5yGl0G.png?f=fotoalbum_large

Subjectief klinkt het laag heel vet, massief en voelbaar met ook een fijne kick. Hifi PA laag. Iets aan de stevige kant; het LFE staat op -6dB anders gaat het echt te hard. Ik denk dat ik hem nog iets tem (trivialiteit) :). Heel tevreden met het resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 03-12-2023 15:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-09 08:23
Vandaag een BK XXLS-400-DF opgepikt via marktplaats. Nu druk bezig om het allemaal in te regelen, maar een flinke upgrade van een REL Strata 2. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaEY9IR4b68L6MF0RQXaqvLfsh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0rhlDigOGFF0lYa3Q45ggdj.jpg?f=fotoalbum_large

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:09
Ik heb al jaren Klipsch rp-6000f speakers, maar sinds we in onze nieuwbouw wonen valt de bass in het niets tijdens TV en film kijken. We zijn immers van een aparte woonkamer naar een woonkamer/keuken situatie gegaan. Muziek is bij ons eigenlijk geen use case.

Ik dacht een SPL-120 sub erbij te zetten, maar klopt het dat deze eigenlijk te klein is voor een open woonkamer/keuken van om en bij de 190m3?
Oppervlakte van de ruimte is een dikke 70m2 en 2,7m hoog. Er is ook nog een glazen dubbele deur met enkel glas maar de hal toe (die verder ook open is naar boven). De deuren staan vaak open of toch op zijn minst 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 21:07

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Engineer Stewie, misschien een SPL-150 dan? En anders de 120 proberen en als het tegenvalt een tweede er bij?

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
MDKlapwijk schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:16:
@Engineer Stewie, misschien een SPL-150 dan? En anders de 120 proberen en als het tegenvalt een tweede er bij?
Een SPL-150 is wel een bakbeest en echt plaats voor 2 Woofers is er niet. Al zeker niet voor mijn vrouw.
De 85” TV was al een stretch ;). De enige plaats waar we bass nodig hebben is de zitbank. Voor de rest interesseert ons dat niet echt.
Wellicht een SPL-120 maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Hoe is het toch mogelijk dat we vroeger op een slaapkamer van 12m2 de subs tot het plafond konden stapelen en in een ruimte van ~70m2 we geen 2 subs kwijt kunnen? Ik heb hier dezelfde oppervlakte maar kan maar 1 sub kwijt haha.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha. Deels leeftijd en deels minimalisme. Maar als ik het rijk alleen had lagen er stapels 21"ers hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Engineer Stewie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:28:
[...]

Een SPL-150 is wel een bakbeest en echt plaats voor 2 Woofers is er niet. Al zeker niet voor mijn vrouw.
De 85” TV was al een stretch ;). De enige plaats waar we bass nodig hebben is de zitbank. Voor de rest interesseert ons dat niet echt.
Wellicht een SPL-120 maar eens proberen.
Waarom geen svs pb2000 of pb3000 pro?
Dat ga je wel merken op de bank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen:

Ik had een Teufel Consono 35 5.1 surround set met daarbij een Teufel US 2110/1 subwoofer. Ik heb nu de front- en centerspeakers vervangen door 2x een Ultima 40 mk3 en de Ultima center speaker. Als surround speakers hou ik vanwege de beperkte ruimte de consono speakers.

Bij de Ultima's zat ook de Teufel T10 (1110/1) subwoofer. Volgens de specs zou deze iets beter zijn dan de 2110, vooral omdat het RMS vermogen iets hoger is en de laagste frequentie gedaald is van 37 Hz (-3 dB) naar 33 Hz (-3 dB). Maar de 2110 heeft wel een (veel) grotere klankkast en gewicht. Beide zijn down-fire.

Welke sub kan ik nou het beste gebruiken? Ik kan online heel weinig vinden over vergelijkingen tussen deze twee of reviews van de 2110. De T10 staat wel bekend als een goede sub (voor dat geld), maar als de 2110 eigenlijk een betere match is dan wil ik die uiteraard gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Ik krijg deze week mijn nieuwe subwoofer geleverd, een B&W DB4S. Hij heeft een uitgang met XRL en eentje voor cinch kabels. Ik wil 'm gebruiken voor zowel stereo weergave (via mijn stereo amp) als home cinema (via mijn AV receiver). De stereo amp is verbonden met de AV receiver via Power amp direct, zodat de front speakers mee kunnen spelen bij home cinema weergave.

De vraag is nu: hoe sluit ik deze sub het beste aan? Beide uitgangen gebruiken (zowel XRL als cinch), eentje voor de amp en eentje voor de receiver? Of hoef ik er slechts 1 te gebruiken (voor de stereo amp) en wordt het signaal dan doorgelust naar de AV receiver (zoals dat ook bij de front speakers gebeurt? Indien dat laatste: de XRL of de cinch gebruiken?

Veel vragen, hoop dat een ervaringsdeskundige me kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
  • Laatst online: 11:53
Volgens mij moet je deze op de reciever aansluiten, want je frontspeakers worden, denk ik, door de stereo amp aangedreven?
xlr of cinch is een keuze. Niet beide gebruiken, het is of de 1, of de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
hijskraan schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:33:
Volgens mij moet je deze op de reciever aansluiten, want je frontspeakers worden, denk ik, door de stereo amp aangedreven?
xlr of cinch is een keuze. Niet beide gebruiken, het is of de 1, of de ander.
Front speakers worden idd door de stereo amp aangedreven. Deze front speakers zijn ook direct op de stereo amp aangesloten.

Over het al dan niet beide gebruiken van de beide aansluitingen, staat dit in de handleiding:
"DB Series subwoofers provide stereo RCA Phono and stereo balanced XLR inputs. It is possible to
use the Phono and XLR sockets as independently selectable inputs. This enables your subwoofer to be integrated with two different audio systems: a home theatre system and a conventional stereo system for example. Input selection is managed via the DB Subwoofers app"

Maar ik vraag me dus af of het idd nodig is. Sub direct aansluiten op receiver zal niet goed zijn, want dan heb ik geen sub bij alleen stereo weergave. Sub direct aansluiten op alleen stereo amp zou evt kunnen, want dan kan hij -net als de fronts- meespelen bij 5.1. Of werkt het zo niet? Maar deze oplossing betekent volgens mij dat je de instellingen via de app van B&W dan weer niet kan gebruiken. De voorwaarde daarvoor is denk ik dat je beide aansluitingen geactiveerd moet hebben. Begrijp ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Jackflash27, had je merk/type van de avr en amp vermeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jackflash27 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:00:
Sub direct aansluiten op receiver zal niet goed zijn, want dan heb ik geen sub bij alleen stereo weergave.
Als je stereo amp zelf een bron krijgt en die direct afspeelt, zal dat inderdaad met alleen op de receiver aangesloten te zijn geen effect hebben.
Sub direct aansluiten op alleen stereo amp zou evt kunnen, want dan kan hij -net als de fronts- meespelen bij 5.1. Of werkt het zo niet?
Ja en nee. Als je 'm via de stereo amp regelt, zal de receiver niet apart rekening kunnen houden met een subwoofer en zal het daarmee effectief onderdeel van de twee stereokanalen zijn.

En dan heb je vanuit het perspectief van de receiver dus geen 5.1 maar een 5.0 opstelling met fronts die heel laag kunnen.

Als je gebruik maakt van audyssey of een ander inmeetsysteem kan de receiver de subwoofer daarin niet los behandelen. Uiteraard zal je subwoofer in jouw voorstel wel geluid geven, want de receiver zal het LFE-geluid naar de fronts sturen bij gebrek aan subwoofer.
Maar eventuele speciale behandeling zoals losse volume-, fase- en afstandsbepaling voor de subwoofer tov je fronts zal niet kunnen. Dat moet je dan zelf goed instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Engineer Stewie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:49:
Ik heb al jaren Klipsch rp-6000f speakers, maar sinds we in onze nieuwbouw wonen valt de bass in het niets tijdens TV en film kijken. We zijn immers van een aparte woonkamer naar een woonkamer/keuken situatie gegaan. Muziek is bij ons eigenlijk geen use case.

Ik dacht een SPL-120 sub erbij te zetten, maar klopt het dat deze eigenlijk te klein is voor een open woonkamer/keuken van om en bij de 190m3?
Oppervlakte van de ruimte is een dikke 70m2 en 2,7m hoog. Er is ook nog een glazen dubbele deur met enkel glas maar de hal toe (die verder ook open is naar boven). De deuren staan vaak open of toch op zijn minst 1.
Die speakers kunnen laag zat (dat weet je), dus dan zou ik eerst eens naar plaatsing, akoestiek en inregeling kijken. Ik neem aan dat je de boel opnieuw ingeregeld hebt met bijvoorbeeld Audyssey nadat je de boel geplaatst hebt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
MDKlapwijk schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:49:
@Jackflash27, had je merk/type van de avr en amp vermeld?
Marantz SR8002 AVR
Marantz Model 30 Stereo amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
ACM schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:47:
[...]

Als je stereo amp zelf een bron krijgt en die direct afspeelt, zal dat inderdaad met alleen op de receiver aangesloten te zijn geen effect hebben.

[...]

Ja en nee. Als je 'm via de stereo amp regelt, zal de receiver niet apart rekening kunnen houden met een subwoofer en zal het daarmee effectief onderdeel van de twee stereokanalen zijn.

En dan heb je vanuit het perspectief van de receiver dus geen 5.1 maar een 5.0 opstelling met fronts die heel laag kunnen.

Als je gebruik maakt van audyssey of een ander inmeetsysteem kan de receiver de subwoofer daarin niet los behandelen. Uiteraard zal je subwoofer in jouw voorstel wel geluid geven, want de receiver zal het LFE-geluid naar de fronts sturen bij gebrek aan subwoofer.
Maar eventuele speciale behandeling zoals losse volume-, fase- en afstandsbepaling voor de subwoofer tov je fronts zal niet kunnen. Dat moet je dan zelf goed instellen.
Bedankt voor de uitleg, maar ik denk niet dat ik het helemaal snap. Ik denk te begrijpen dat bij aansluiten sub op de stereo amp de AVR dan bij home cinema weergave sub en fronts als 1 geheel ziet en ze dus niet los van elkaar in te regelen zijn (?). Dan kom ik weer terug op mijn opmerking in mijn eerste bericht dat B&W in de handleiding dit aangeeft:

"DB Series subwoofers provide stereo RCA Phono and stereo balanced XLR inputs. It is possible to
use the Phono and XLR sockets as independently selectable inputs. This enables your subwoofer to be integrated with two different audio systems: a home theatre system and a conventional stereo system for example. Input selection is managed via the DB Subwoofers app".

Is dat dan de beste oplossing om ze voor beide weergaven (stereo en 5.1) afzonderlijk in te regelen? Blijft wel mijn vraag staan of het dan nog wat uitmaakt dat amp en AVR met elkaar verbonden zijn via power amp uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
  • Laatst online: 11:53
Als je de stereo amp gebruikt, is de AVR dan uitgeschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
hijskraan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:18:
Is toch gewoon een te selecteren bron (via de app). Dan maakt dat toch niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jackflash27 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01:
Ik denk te begrijpen dat bij aansluiten sub op de stereo amp de AVR dan bij home cinema weergave sub en fronts als 1 geheel ziet en ze dus niet los van elkaar in te regelen zijn (?).
Ja, die AVR kan niet speciaal gedrag voor de subwoofer doen (zoals onafhankelijke afstandsbepaling voor de timings enzo) als het geen los aan te sturen uitgang is.
Is dat dan de beste oplossing om ze voor beide weergaven (stereo en 5.1) afzonderlijk in te regelen?
Voor de duidelijkheid: ik heb geen ervaring met een opstelling als de jouwe. Ik reageerde vooral vanuit het perspectief van de AVR :)

Maar in dit scenario komt de subwoofer op de pre-outs van de amp en op de LFE/subwoofer uitgang van de AVR toch?

Dat lijkt me het beste te passen. Het alternatief zou zijn om die subwoofer handmatig (nouja, via de app) zo goed mogelijk af te stellen en in de AVR net als nu de 'fronts' (wat dan dus de huidige fronts + subwoofer is geworden) te gebruiken voor de lage tonen. Maar mijn vermoeden is dat de AVR de subwoofer dan minder optimaal kan gebruiken in vergelijking tot een los LFE-kanaal.
Blijft wel mijn vraag staan of het dan nog wat uitmaakt dat amp en AVR met elkaar verbonden zijn via power amp uitgang.
Ik zou verwachten dat als de sub z'n AVR-ingang gebruikt en de AVR de lage tonen stuurt die ie wil sturen naar de sub en los naar de amp+fronts, dat dat zou moeten werken.

De amp zal dan wellicht ook het inkomende signaal doorsturen op z'n eigen pre-outs, maar daar doet de subwoofer dan niks mee.

Je kan er trouwens vrij makkelijk mee experimenteren als je het zo aansluit. Qua aansluitwerk hoef je niks te veranderen, dat zou een kwestie moeten zijn van in de AVR instellen dat er geen subwoofer is (en mogelijk nog even het volume van de subwoofer anders instellen?). Dan zullen de lage tonen net als nu naar de fronts gaan. En dan dus via de amp ook naar de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Jackflash27, ik vraag me af, zou een minidsp 2x4hd je 2 signaalbronnen niet kunnen combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:23

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Icephase schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:27:
Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen:

Ik had een Teufel Consono 35 5.1 surround set met daarbij een Teufel US 2110/1 subwoofer. Ik heb nu de front- en centerspeakers vervangen door 2x een Ultima 40 mk3 en de Ultima center speaker. Als surround speakers hou ik vanwege de beperkte ruimte de consono speakers.

Bij de Ultima's zat ook de Teufel T10 (1110/1) subwoofer. Volgens de specs zou deze iets beter zijn dan de 2110, vooral omdat het RMS vermogen iets hoger is en de laagste frequentie gedaald is van 37 Hz (-3 dB) naar 33 Hz (-3 dB). Maar de 2110 heeft wel een (veel) grotere klankkast en gewicht. Beide zijn down-fire.

Welke sub kan ik nou het beste gebruiken? Ik kan online heel weinig vinden over vergelijkingen tussen deze twee of reviews van de 2110. De T10 staat wel bekend als een goede sub (voor dat geld), maar als de 2110 eigenlijk een betere match is dan wil ik die uiteraard gaan gebruiken.
Update: ik heb de T10 aangesloten. Die is nieuwer en op papier beter, dus het is goed zo. Sowieso geven de Ultima's zelf ook al lekker wat laag weer (crossover staat op 60Hz) dus het belang van de sub is wat minder groot tov de opstelling die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
hijskraan schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:18:
yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
ACM schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:24:
[...]

Ja, die AVR kan niet speciaal gedrag voor de subwoofer doen (zoals onafhankelijke afstandsbepaling voor de timings enzo) als het geen los aan te sturen uitgang is.

[...]

Voor de duidelijkheid: ik heb geen ervaring met een opstelling als de jouwe. Ik reageerde vooral vanuit het perspectief van de AVR :)

Maar in dit scenario komt de subwoofer op de pre-outs van de amp en op de LFE/subwoofer uitgang van de AVR toch?

Dat lijkt me het beste te passen. Het alternatief zou zijn om die subwoofer handmatig (nouja, via de app) zo goed mogelijk af te stellen en in de AVR net als nu de 'fronts' (wat dan dus de huidige fronts + subwoofer is geworden) te gebruiken voor de lage tonen. Maar mijn vermoeden is dat de AVR de subwoofer dan minder optimaal kan gebruiken in vergelijking tot een los LFE-kanaal.

[...]

Ik zou verwachten dat als de sub z'n AVR-ingang gebruikt en de AVR de lage tonen stuurt die ie wil sturen naar de sub en los naar de amp+fronts, dat dat zou moeten werken.

De amp zal dan wellicht ook het inkomende signaal doorsturen op z'n eigen pre-outs, maar daar doet de subwoofer dan niks mee.

Je kan er trouwens vrij makkelijk mee experimenteren als je het zo aansluit. Qua aansluitwerk hoef je niks te veranderen, dat zou een kwestie moeten zijn van in de AVR instellen dat er geen subwoofer is (en mogelijk nog even het volume van de subwoofer anders instellen?). Dan zullen de lage tonen net als nu naar de fronts gaan. En dan dus via de amp ook naar de subwoofer.
Thanks, dat schept duidelijkheid. Precies zoals je zegt: Sub komt op de pre-outs van de amp en op de LFE/subwoofer uitgang van de AVR. Een klein 'dingetje' is dat de connectie die ik nu ga gebruiken voor de AVR, in de XLR uitgang van de sub moet, en mijn AVR heeft dat niet. Dus moet een XLR --> RCA kabel gebruiken, wat geen probleem is. Wel nog een vraag daarover. Zowel mijn sub als de AVR hebben daar een L en R optie. Moet ik beide gebruiken of volstaat 1 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jackflash27 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:17:
Zowel mijn sub als de AVR hebben daar een L en R optie. Moet ik beide gebruiken of volstaat 1 kabel?
Ik weet niet de exacte details als je meerdere apparaten aansluit. Maar voor de LFE-aansluiting (van de AVR) staat vziw al in de handleiding (en op de achterkant) van je subwoofer op welke van de twee (L of R) je die moet aansluiten.

De versterker zal niet al het lage geluid over 1 kanaal leiden, dus die wil je dan vast met zowel L als R op de pre-out daarvan hebben. Ik gok dat die dan ook het beste op de XLR kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
ACM schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:40:
[...]

Ik weet niet de exacte details als je meerdere apparaten aansluit. Maar voor de LFE-aansluiting (van de AVR) staat vziw al in de handleiding (en op de achterkant) van je subwoofer op welke van de twee (L of R) je die moet aansluiten.

De versterker zal niet al het lage geluid over 1 kanaal leiden, dus die wil je dan vast met zowel L als R op de pre-out daarvan hebben. Ik gok dat die dan ook het beste op de XLR kan.
AVR: ok, dan wordt het idd 1 kanaal / kabel
Versterker: hier heb ik inderdaad twee kabels voor in gedachten via de pre-out. Waarom denk je dat dat het beste op de XLR kan? Ik wil graag het beste geluid reserveren voor de amp en als ik die moet verbinden met de XLR van de sub, krijg je dan niet al iets van verstoring (overgang XLR naar RCA lijkt me niet het meest 'puur'). Dacht dus de RCA uitgang van de amp met de RCA van de sub te verbinden. Of is dat onzin wat ik zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Jackflash27 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:49:
Waarom denk je dat dat het beste op de XLR kan? Ik wil graag het beste geluid reserveren voor de amp en als ik die moet verbinden met de XLR van de sub, krijg je dan niet al iets van verstoring (overgang XLR naar RCA lijkt me niet het meest 'puur'). Dacht dus de RCA uitgang van de amp met de RCA van de sub te verbinden. Of is dat onzin wat ik zeg?
Ik heb geen idee wat het beste daarvoor is. Maar ik ben er vrij zeker van dat je subwoofer 'LFE' zegt bij een van de RCA-ingangen.
Ik weet te weinig van XLR en jouw versterker, AVR en subwoofer af of het "erg" is dat er een adapter van RCA naar XLR zit. En ik weet ook niet of het "erg" is dat er alleen een linker/rechter kanaal van de XLR zou zijn aangesloten (in geval van de AVR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
ACM schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Ik heb geen idee wat het beste daarvoor is. Maar ik ben er vrij zeker van dat je subwoofer 'LFE' zegt bij een van de RCA-ingangen.
Ik weet te weinig van XLR en jouw versterker, AVR en subwoofer af of het "erg" is dat er een adapter van RCA naar XLR zit. En ik weet ook niet of het "erg" is dat er alleen een linker/rechter kanaal van de XLR zou zijn aangesloten (in geval van de AVR).
Dat klopt. De sub heeft bij de twee XLR ingangen een 'LFE' notitie, maar ook bij 1 van de twee RCA ingangen. Zal dus niet veel uitmaken. Ik lees op meerdere plekken dat het bij muziek wel handig is als het laag afkomstig is uit twee kanalen, maar dat dat bij 5.1 niet zoveel uitmaakt (lees: je gaat het nagenoeg niet horen). Dus ik ga voor:

- RCA sub -> stereo amp: 2 RCA interconnects (L+R)
- XLR sub -> AVR: 1 XLR naar RCA (ingang waar LFE op staat)

Dank voor het meedenken in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
The Eagle schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Die speakers kunnen laag zat (dat weet je), dus dan zou ik eerst eens naar plaatsing, akoestiek en inregeling kijken. Ik neem aan dat je de boel opnieuw ingeregeld hebt met bijvoorbeeld Audyssey nadat je de boel geplaatst hebt?
De speakers kunnen laag, maar mankeren momenteel volume. Ik kan veel bass hebben, maar dan staat het algemene volume te hoog. Ze zijn denk ik voor het volume van de woonkamer (205m3) waar ze instaan wat klein.

Met een Denon DRA-800h is er ook niets in te regelen helaas. Dat is een 2.1 reciever zonder fancy zaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49
Jackflash27 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:00:
[...]
Ik lees op meerdere plekken dat het bij muziek wel handig is als het laag afkomstig is uit twee kanalen, maar dat dat bij 5.1 niet zoveel uitmaakt (lees: je gaat het nagenoeg niet horen).
Bovenstaande klopt mijns inziens niet. Dat de subwoofer vanuit de AVR met slechts één kabel aan wordt gesloten wil niet zeggen dat er maar laag van één kanaal naartoe wordt gestuurd. Tevens hangt het van je speakers af (crossover) hoe veel informatie je mist als je deze niet afkapt (en dus alleen LFE doet).

De stereoversterker heeft geen dedicated Subwoofer Pre Out met bass management (anders was het een 2.1 model en geen 2.0). De surround receiver is wel een apparaat met Subwoofer Pre Out en daarmee instellingen/opties voor subwoofer (crossover, etc). Als in, de Subwoofer Pre Out (ene connector, mono) van de surround receiver is voor het LFE kanaal (de .1) maar ook voor alle lage tonen van alle andere speakers waarop de crossover in is gesteld. De receiver kan alle lage tonen van alle kanalen over die ene Subwoofer Pre Out sturen. De stereoversterker heeft geen bass management (lomp gezegd, het samenvoegen van het laag van alle kanalen en over één uitgang sturen) waardoor je het volledige bereik over de Pre Out naar de subwoofer stuurt. Geen management dus vandaar ook twee kanalen nodig om alles te behouden. Omdat de stereoversterker geen processing doet moet je voor die connectie de crossover op de subwoofer regelen.

Lange verhaal kort: stereoversterker aansluiten met één kanaal (bijvoorbeeld Front Right) voor de subwoofer is inderdaad het laag van één kanaal (Front Left) missen omdat je dat simpelweg niet aanbiedt. De surround receiver kan over één connectie informatie sturen van alle kanalen door de verwerking die de receiver doet doet.

Over RCA naar XLR, dat maakt in deze niets uit. XLR is gebalanceerd maar dat is vooral voor professionele omgevingen met lange afstanden. Beide genoemde Marantz hebben überhaupt geen XLR Out dus ergens zal je moeten verlopen. Ik zou de AVR met RCA - XLR aansluiten maar dat is puur omdat je dan één kabel nodig hebt en geen twee als je voor de stereoversterker zou gaan.

Edit:
Hierop terugkomende:
Jackflash27 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:17:
[...]
Zowel mijn sub als de AVR hebben daar een L en R optie. Moet ik beide gebruiken of volstaat 1 kabel?
AVR doe je niets met de Front Left en Front Right Pre Out, op de AVR gebruik je Subwoofer Pre Out. Front Left en Front Right van de AVR zouden sowieso al naar de stereoversterker moeten lopen.

Edit 2:
Genoemde subwoofer heeft. Twee keer XLR en twee keer RCA waarvan beide één LFE is. De LFE is voor de receiver, de andere gebruik je voor de stereoversterker, zo ver was je. Enige wat ik dus zie is dat voor de AVR de crossover op de subwoofer volledig open moet (bass management wordt door de AVR gedaan) en voor de stereoversterker moet de crossover op de subwoofer in worden gesteld. Geen idee hoe B&W dit kan. Of de crossover aan de input is gelinkt of dat het handmatig wisselen wordt.

[ Voor 35% gewijzigd door FeaR op 13-01-2024 11:21 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

MDKlapwijk schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:49:
@Jackflash27, ik vraag me af, zou een minidsp 2x4hd je 2 signaalbronnen niet kunnen combineren?
Misschien is hier overheen gelezen, maar is een DSP niet een schonere oplossing? De 2x4 is met een 2.0 amp misschien niet bruikbaar, maar een Thomann t.racks 4x4 misschien wel? Geen idee of de Thomann matrix functie 3->1 routing kan faciliteren, maar het is vast iets om even uit te zoeken?

update 1: De Thomann is ook nog eens iets schappelijker geprijsd dan een MiniDSP...

update 2: Zelfs de 6.3 jack naar tulp connectors zijn netjes wat kosten betreft: https://www.thomann.de/intl/the_sssnake_1820_adapter.htm

[ Voor 21% gewijzigd door MDKlapwijk op 13-01-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
FeaR schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:47:
[...]

Bovenstaande klopt mijns inziens niet. Dat de subwoofer vanuit de AVR met slechts één kabel aan wordt gesloten wil niet zeggen dat er maar laag van één kanaal naartoe wordt gestuurd. Tevens hangt het van je speakers af (crossover) hoe veel informatie je mist als je deze niet afkapt (en dus alleen LFE doet).

De stereoversterker heeft geen dedicated Subwoofer Pre Out met bass management (anders was het een 2.1 model en geen 2.0). De surround receiver is wel een apparaat met Subwoofer Pre Out en daarmee instellingen/opties voor subwoofer (crossover, etc). Als in, de Subwoofer Pre Out (ene connector, mono) van de surround receiver is voor het LFE kanaal (de .1) maar ook voor alle lage tonen van alle andere speakers waarop de crossover in is gesteld. De receiver kan alle lage tonen van alle kanalen over die ene Subwoofer Pre Out sturen. De stereoversterker heeft geen bass management (lomp gezegd, het samenvoegen van het laag van alle kanalen en over één uitgang sturen) waardoor je het volledige bereik over de Pre Out naar de subwoofer stuurt. Geen management dus vandaar ook twee kanalen nodig om alles te behouden. Omdat de stereoversterker geen processing doet moet je voor die connectie de crossover op de subwoofer regelen.

Lange verhaal kort: stereoversterker aansluiten met één kanaal (bijvoorbeeld Front Right) voor de subwoofer is inderdaad het laag van één kanaal (Front Left) missen omdat je dat simpelweg niet aanbiedt. De surround receiver kan over één connectie informatie sturen van alle kanalen door de verwerking die de receiver doet doet.

Over RCA naar XLR, dat maakt in deze niets uit. XLR is gebalanceerd maar dat is vooral voor professionele omgevingen met lange afstanden. Beide genoemde Marantz hebben überhaupt geen XLR Out dus ergens zal je moeten verlopen. Ik zou de AVR met RCA - XLR aansluiten maar dat is puur omdat je dan één kabel nodig hebt en geen twee als je voor de stereoversterker zou gaan.

Edit:
Hierop terugkomende:

[...]

AVR doe je niets met de Front Left en Front Right Pre Out, op de AVR gebruik je Subwoofer Pre Out. Front Left en Front Right van de AVR zouden sowieso al naar de stereoversterker moeten lopen.

Edit 2:
Genoemde subwoofer heeft. Twee keer XLR en twee keer RCA waarvan beide één LFE is. De LFE is voor de receiver, de andere gebruik je voor de stereoversterker, zo ver was je. Enige wat ik dus zie is dat voor de AVR de crossover op de subwoofer volledig open moet (bass management wordt door de AVR gedaan) en voor de stereoversterker moet de crossover op de subwoofer in worden gesteld. Geen idee hoe B&W dit kan. Of de crossover aan de input is gelinkt of dat het handmatig wisselen wordt.
@FeaR Dank voor de uitgebreide en duidelijke reactie, erg fijn. Inmiddels heb ik ervoor gekozen om de XLR aansluiting op de sub te verbinden met de stereo amp (RCA), via een dual XLR - RCA kabel van Mogami. En dus de RCA aansluiting op de sub naar de AVR (alleen het LFE kanaal, 1 kabel). Ik heb het andersom geprobeerd, maar toen kreeg ik een nare 'hum' op de subwoofer bij het uitzetten van de AVR. Nu dus inderdaad twee kabels voor stereo tussen amp en sub.

Dan even wat vervolgvragen over jouw opmerking: "Enige wat ik dus zie is dat voor de AVR de crossover op de subwoofer volledig open moet (bass management wordt door de AVR gedaan) en voor de stereoversterker moet de crossover op de subwoofer in worden gesteld."

Crossover AVR op subwoofer volledig open: daarmee bedoel je dat ik de crossover op de hoogste waarde moet zetten via de knoppen op de subwoofer? Het dingetje is dat er op deze sub geen knoppen zitten, alles gaat via de app. Voor de LFE connctie is dat op deze sub niet mogelijk. Alles gaat eigenlijk via de app. Enige dat ik voor LFE kan instellen is de input gain (aantal dB oplossen), of input EQ (voor een aantal frequenties het aantal dB oplossen). Daarmee lijkt B&W dus aan te geven dat bass management voor LFE inderdaad via de AVR moet.

Verder zeg je: "Ik zou de AVR met RCA - XLR aansluiten maar dat is puur omdat je dan één kabel nodig hebt en geen twee als je voor de stereoversterker zou gaan." Dat klopt, maar nu moet ik wel voor twee kabels gaan bij de verbinding tussen sub en stereoversterker, totaal aantal kabels blijft hetzelfde (3).

Voor Stereo geeft de app een mooie functionaliteit. In een lijst kun je je speaker type kiezen (mits B&W) en dan worden alle crossover, slope etc instellingen overgenomen.

Ik hoef niet handmatig in de app te wisselen van LFE naar stereo, dat gaat vanzelf. Werkt eigenlijk heel goed zo.

Andere vraag. Ik heb nu in de AVR de speakers op small staan (omdat ik denk dat het beter is om het laag af te bouwen vanaf ca 80Hz of zo), zodat de sub eerder mee kan doen. En de LFP/HFP instelling (zo heet het bij marantz) op 80Hz heb gezet. Is dat een goede gedachtengang of zou jij het anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
MDKlapwijk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:55:
[...]

Misschien is hier overheen gelezen, maar is een DSP niet een schonere oplossing? De 2x4 is met een 2.0 amp misschien niet bruikbaar, maar een Thomann t.racks 4x4 misschien wel? Geen idee of de Thomann matrix functie 3->1 routing kan faciliteren, maar het is vast iets om even uit te zoeken?

update 1: De Thomann is ook nog eens iets schappelijker geprijsd dan een MiniDSP...

update 2: Zelfs de 6.3 jack naar tulp connectors zijn netjes wat kosten betreft: https://www.thomann.de/intl/the_sssnake_1820_adapter.htm
Bedankt voor de suggestie, maar heb inmiddels al een oplossing gekozen (zie mijn vorige reactie). En zo'n DSP is weer een apparaatje ertussen, ben ik niet zo'n fan van. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:49
Jackflash27 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:41:
[...]
Ik heb het andersom geprobeerd, maar toen kreeg ik een nare 'hum' op de subwoofer bij het uitzetten van de AVR.
Ground Loop, dat is een ander probleem.
Crossover AVR op subwoofer volledig open: daarmee bedoel je dat ik de crossover op de hoogste waarde moet zetten via de knoppen op de subwoofer?
Crossover volledig open zodat de subwoofer zelf geen invloed heeft op de crossover.
Het dingetje is dat er op deze sub geen knoppen zitten, alles gaat via de app. Voor de LFE connctie is dat op deze sub niet mogelijk. Alles gaat eigenlijk via de app. Enige dat ik voor LFE kan instellen is de input gain (aantal dB oplossen), of input EQ (voor een aantal frequenties het aantal dB oplossen). Daarmee lijkt B&W dus aan te geven dat bass management voor LFE inderdaad via de AVR moet.
Je zit al één stap te diep, het koppelen van "LFE" (in plaats van "Stereo") aan de gekozen ingang is al afdoende om te subwoofer te laten weten waar de crossover geregeld wordt (bij "LFE" de receiver, bij "Stereo" de subwoofer).

Pagina 5 van de handleiding:
Connection: None, Stereo, LFE.
If your subwoofer is to be used for the low frequency effects channel in a home theatre system select LFE. If your subwoofer is to be used for low frequency enhancement of stereo speakers select Stereo. If the input is not connected select None.
Pagina verder staat ook dat je met "Stereo" de opties krijgt tot crossover (omdat de stereo versterker deze dus niet in kan stellen):
Stereo Settings: Configure.
The Stereo Settings option is available only if the Stereo input connection option is selected. In this case, selecting Configure will open a page that enables either the subwoofer's low pass input filter to be set appropriately for specific Bowers & Wilkins main speaker models, or enables a custom low-pass input filter to be specified.
Verder zeg je: "Ik zou de AVR met RCA - XLR aansluiten maar dat is puur omdat je dan één kabel nodig hebt en geen twee als je voor de stereoversterker zou gaan." Dat klopt, maar nu moet ik wel voor twee kabels gaan bij de verbinding tussen sub en stereoversterker, totaal aantal kabels blijft hetzelfde (3).
Het aantal kabels blijft inderdaad gelijk. Ik noemde die ene kabel puur omdat RCA - XLR niets brengt ten opzichte van RCA - RCA en men voor XLR veelal wel hogere prijzen vraagt. Toegegeven, dat argument heb ik niet opgeschreven. Resultaat qua kabels onder de streep is gelijk.
Voor Stereo geeft de app een mooie functionaliteit. In een lijst kun je je speaker type kiezen (mits B&W) en dan worden alle crossover, slope etc instellingen overgenomen.
Dat zag ik staan in de handleiding, beetje dubbel gevoel bij die optie. Enerzijds omdat elke speaker zich in elke ruimte anders gedraagd. Plus audio is en blijft ook groot deel smaak en voorkeur. Voelt als een simpele consumenten optie, wat ik niet verwacht bij een dergelijk product.
Andere vraag. Ik heb nu in de AVR de speakers op small staan (omdat ik denk dat het beter is om het laag af te bouwen vanaf ca 80Hz of zo), zodat de sub eerder mee kan doen. En de LFP/HFP instelling (zo heet het bij marantz) op 80Hz heb gezet. Is dat een goede gedachtengang of zou jij het anders doen?
80 Hz is de THX standaard dus volgens één bedrijf doe je het sowieso goed op deze manier. Verder is het lastig te zeggen aangezien de ruimte en voorkeur ook meespelen. Ik vind het geen gekke gedachte of waarden, zo rond de 60-80 Hz is een veel geziene waarde. Zal je ook op uitkomen als je het laagste bereik maal 1,5 (gemeten bij -3 dB) of 2,0 (gemeten bij 6 dB) doet. Afstellen van een subwoofer (in combinatie met akoestiek) is een vak apart. Vandaar geen concreet antwoord op de laatste vraag. Ik reageerde vooral op je eerdere post omdat het alle kanten op ging qua aansluiten, qua akoestiek is mijn kennis nihil.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 20-01-2024 10:30 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
FeaR schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:27:

Je zit al één stap te diep, het koppelen van "LFE" (in plaats van "Stereo") aan de gekozen ingang is al afdoende om te subwoofer te laten weten waar de crossover geregeld wordt (bij "LFE" de receiver, bij "Stereo" de subwoofer).

Pagina 5 van de handleiding:

Pagina verder staat ook dat je met "Stereo" de opties krijgt tot crossover (omdat de stereo versterker deze dus niet in kan stellen):
Thanks. Precies zoals je zegt: sub gaat dus automatisch over naar LFE danwel stereo al naar gelang wat geactiveerd is. Dus als ik de platenspeler heb draaien via stereo amp, dan is stereo actief op de sub, en als ik TV kijk via AV receiver, dan is LFE aansluiting actief. Ik hoef niks handmatig om te zetten.

Mbt de opties bij stereo en crossover instellen: dat klopt, maar dan moet ik niet gebruik maken van de voorgedefinieerde instellingen van mijn speakers, maar kiezen voor handmatige instellingen. Ik moet zeggen dat het selecteren van mijn speakers (en de crossover die dan wordt gebruikt) goed klinken. Ik denk dat ik daar dan maar vanaf blijf verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 13:41
Ik heb een paar dagen geleden de tijd genomen om een subwoofer crawl te doen met mijn sb1000. deze staat al een tijdje in een hoek van de woonkamer. Nu heb ik gemerkt dat het de subwoofer het beste geplaatst kan worden achter de bank, dit is echt een enorm verschil met in de hoek. Bas is flink voelbaar en moest deze zelfs zachter zetten omdat ik 'm zelf opeens te hard vond. Nu is het zo dat er achter de bank niet direct een stopcontact zit, onder het tapijt draden laten lopen vind ik geen oplossing, dus zit er aan te denken om de SVS tri-band wireless adapter aan te schaffen. Ik heb de afgelopen jaren niets van mij buren gehoord over eventueel doordreunen, meerdere keren ook naar gevraagd. Overal om mij heen zitten buren; boven onder etc, gaan mijn buren na aanschaf dit mogelijk ook anders ervaren, en dan bedoel ik voornamelijk onder mij en de buren aan de kant waar de subwoofer in de hoek stond(aangezien de sub nu zo'n 4m vanaf komt te staan en in een meer open ruimte, of is dat lastig van te voren te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:23

ParaWM

Pro Prutser

Veertien14 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:14:
..... of is dat lastig van te voren te zeggen?
Sowieso lastig natuurlijk. Maar ik zit zelf ook in een appartement, met een PB-2000 en PC-2000. Regelmatig lekker films kijken met flink volume. Nog nooit klachten gehad en ook vaak naar geïnformeerd. Mijn conclusie is wel dat je vaak zelf overschat hoeveel de buren horen. Het is veel minder dan je zou denken. En binnenshuis trilt het echt goed mee soms :)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Veertien14 schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:14:
Ik heb een paar dagen geleden de tijd genomen om een subwoofer crawl te doen met mijn sb1000. deze staat al een tijdje in een hoek van de woonkamer. Nu heb ik gemerkt dat het de subwoofer het beste geplaatst kan worden achter de bank, dit is echt een enorm verschil met in de hoek. Bas is flink voelbaar en moest deze zelfs zachter zetten omdat ik 'm zelf opeens te hard vond. Nu is het zo dat er achter de bank niet direct een stopcontact zit, onder het tapijt draden laten lopen vind ik geen oplossing, dus zit er aan te denken om de SVS tri-band wireless adapter aan te schaffen. Ik heb de afgelopen jaren niets van mij buren gehoord over eventueel doordreunen, meerdere keren ook naar gevraagd. Overal om mij heen zitten buren; boven onder etc, gaan mijn buren na aanschaf dit mogelijk ook anders ervaren, en dan bedoel ik voornamelijk onder mij en de buren aan de kant waar de subwoofer in de hoek stond(aangezien de sub nu zo'n 4m vanaf komt te staan en in een meer open ruimte, of is dat lastig van te voren te zeggen?
Het klinkt alsof de transfer vanaf achter de bank naar de luister positie veel gunstiger is dan vanuit je vorige positie; dat maakt dat de gain omlaag kan. In principe levert het dan minder overlast op. Maar ook de transfer van die positie naar waar je buren zitten is van belang en dat weet je niet. Dus echt precies is het niet te zeggen.

Wel gunstig zon sub dichtbij: maakt het laag ook meer voelbaar. Dat helpt ook in de beleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veertien14
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 13:41
Ja beleving is nu totaal anders, ik hoef ook maar wat voorover te hangen of achter de bank te staan en de hoeveelheid bas bij de zitplekken valt niet eens meer op. Erg fijn film en muziek luisteren zo. Heb overigens maar een kabelbrug gekocht, uiteindelijk is er toch een stroomkabel nodig met een draadloze oplossing, dus eerst dit maar even proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Veertien14 op 10-04-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klinkt als een goede uitkomst en oplossing. Heb je ook voelbaar sublaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
8 jaar geleden is het alweer dat ik me in de wereld van subwoofers stortte, omdat ik op mezelf woonde en de mogelijkheden had een mooie home theater te bouwen.

Een paar jaar later was het "virus" weer vertrokken en heb ik mijn activiteiten in dit topic laten verwateren. Ik was tevreden met mijn setup en mijn interesses lagen elders.

In de tussentijd heb ik echter wat problemen met één van de subs gehad en heb ik een nieuwe receiver aangeschaft. Het laag was al lange tijd niet meer wat het was, maar ik had telkens geen zin/tijd me er weer in te verdiepen (want werkelijk bijna niets was blijven hangen).

Tot ik dit weekend weer eens een poging gedaan heb. Dit keer alleen met REW, aangezien MSO een stuk ingewikkelder is. Uiteindelijk ga ik mogelijk toch ook weer een poging wagen met MSO, maar eerst even de vorderingen met REW delen.

Allereerst wat ik 7 jaar geleden wist te bereiken met veel hulp van @Jag en wat trial&error vanuit mijzelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTsVqSET5QpuBg9RxagFwZgxHgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KBBygvnz0LhGA87Dp4vupVCR.jpg?f=user_large
Ik weet niet meer welk referentievolume ik hier heb gebruikt voor de metingen, maar het is duidelijk lager dan wat ik vandaag heb gebruikt. Vandaag heb ik het volume van de receiver aangepast zodat de FL speaker zo'n 73db gaf op de MLP. De subs heb ik daarna afgesteld op 75db.

Aangezien ik er compleet uit was, heb ik de videotutorial van Home Theater Gamer gebruikt.

Hieronder is waar ik sinds de nieuwe receiver mee te maken had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nE9R2BxK030NuwK2tpYSaMRGS2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9qgmHzZ2pFedvj51rCDAt7wQ.jpg?f=user_large
Toegegeven, dat ziet er minder slecht uit dan ik dacht

Om opnieuw te beginnen, moest ik allereerst alle EQ uitschakelen, dus minidsp gereset en audyssey uitgeschakeld. Dat gaf dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50lv9myiDJoZRb7N-0sFadbt6Yc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ttrAjUJ7TF2XNVvdMInJc6DT.jpg?f=user_large

Na time-alignment en REW EQ kwam er dit uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Igq2lTrz2CAEKDb8Y_PvXF3E3V8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zIsgblaPMUAKursITYcGR0s0.jpg?f=user_large

Vervolgens Audyssey z'n ding laten doen en dat gaf dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg8qX_S5sKsr4KviGoPQ5z9zyxY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2kxovcHhkYKOOgnkqKkwX8VM.jpg?f=user_large
Bovenstaande grafieken zijn dus allemaal enkel en alleen de subwoofers met crossover op 250hz. Uiteindelijk wil je de speakers ook laten bijdragen, dus dat volgt hieronder

Met de front speaker crossover op 100hz gaf dat dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FSetVNvNDfnjOs6f_YfawTM6m4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sixxQl4WWW7qyRi622bsVIoq.jpg?f=user_large

Vergelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/an81y5BQLPUk6AtjME9nyeSNC3Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QRWI3Ym5E1lFW9uMfbnzjKS8.jpg?f=user_large

Ik blijf echter hangen bij de stap waarop je de delay moet finetunen door middel van de Alignment Tool in REW. In tegenstelling tot de videotutorial, kom ik op positieve getallen uit. Dat betekent dat ik eigenlijk in de minidsp een negatieve delay moet invoeren, maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb de speakerdistance in de receiver verandert naar 0 en naar maximaal, maar dat lijkt nagenoeg geen verschil te maken. Ik snap dus werkelijk niet hoe ik dit op kan lossen.

Verder was het veel proberen en opnieuw proberen, waardoor de workflow niet bepaald vlekkeloos was. Controlemetingen kwamen ook niet altijd precies overeen. Ik ga de stappen sowieso ooit nog eens opnieuw doorlopen. Ook ben ik benieuwd wat het oplevert wanneer ik eerst de subs time-align, daarna audyssey draai en dan de stappen voor de minidsp doorloop. Vooral ook omdat REW en minidsp het gedeelte onder 35hz niet wilden boosten en Audyssey daar geen problemen mee lijkt te hebben. Dus door eerst dat stuk 15db omhoog te krikken door Audyssey, weet REW+minidsp dat wellicht nog verder boosten tot een wat vlakkere lijn.

En als ik dat allemaal gedaan heb, kan ik nog een poging wagen aan MSO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:00:
8 jaar geleden is het alweer dat ik me in de wereld van subwoofers stortte, omdat ik op mezelf woonde en de mogelijkheden had een mooie home theater te bouwen.

Een paar jaar later was het "virus" weer vertrokken en heb ik mijn activiteiten in dit topic laten verwateren. Ik was tevreden met mijn setup en mijn interesses lagen elders.

In de tussentijd heb ik echter wat problemen met één van de subs gehad en heb ik een nieuwe receiver aangeschaft. Het laag was al lange tijd niet meer wat het was, maar ik had telkens geen zin/tijd me er weer in te verdiepen (want werkelijk bijna niets was blijven hangen).

Tot ik dit weekend weer eens een poging gedaan heb. Dit keer alleen met REW, aangezien MSO een stuk ingewikkelder is. Uiteindelijk ga ik mogelijk toch ook weer een poging wagen met MSO, maar eerst even de vorderingen met REW delen.

Allereerst wat ik 7 jaar geleden wist te bereiken met veel hulp van @Jag en wat trial&error vanuit mijzelf.
[Afbeelding]
Ik weet niet meer welk referentievolume ik hier heb gebruikt voor de metingen, maar het is duidelijk lager dan wat ik vandaag heb gebruikt. Vandaag heb ik het volume van de receiver aangepast zodat de FL speaker zo'n 73db gaf op de MLP. De subs heb ik daarna afgesteld op 75db.

Aangezien ik er compleet uit was, heb ik de videotutorial van Home Theater Gamer gebruikt.

Hieronder is waar ik sinds de nieuwe receiver mee te maken had:
[Afbeelding]
Toegegeven, dat ziet er minder slecht uit dan ik dacht

Om opnieuw te beginnen, moest ik allereerst alle EQ uitschakelen, dus minidsp gereset en audyssey uitgeschakeld. Dat gaf dit:
[Afbeelding]

Na time-alignment en REW EQ kwam er dit uit:
[Afbeelding]

Vervolgens Audyssey z'n ding laten doen en dat gaf dit:
[Afbeelding]
Bovenstaande grafieken zijn dus allemaal enkel en alleen de subwoofers met crossover op 250hz. Uiteindelijk wil je de speakers ook laten bijdragen, dus dat volgt hieronder

Met de front speaker crossover op 100hz gaf dat dit:
[Afbeelding]

Vergelijking:
[Afbeelding]

Ik blijf echter hangen bij de stap waarop je de delay moet finetunen door middel van de Alignment Tool in REW. In tegenstelling tot de videotutorial, kom ik op positieve getallen uit. Dat betekent dat ik eigenlijk in de minidsp een negatieve delay moet invoeren, maar dat kan natuurlijk niet. Ik heb de speakerdistance in de receiver verandert naar 0 en naar maximaal, maar dat lijkt nagenoeg geen verschil te maken. Ik snap dus werkelijk niet hoe ik dit op kan lossen.

Verder was het veel proberen en opnieuw proberen, waardoor de workflow niet bepaald vlekkeloos was. Controlemetingen kwamen ook niet altijd precies overeen. Ik ga de stappen sowieso ooit nog eens opnieuw doorlopen. Ook ben ik benieuwd wat het oplevert wanneer ik eerst de subs time-align, daarna audyssey draai en dan de stappen voor de minidsp doorloop. Vooral ook omdat REW en minidsp het gedeelte onder 35hz niet wilden boosten en Audyssey daar geen problemen mee lijkt te hebben. Dus door eerst dat stuk 15db omhoog te krikken door Audyssey, weet REW+minidsp dat wellicht nog verder boosten tot een wat vlakkere lijn.

En als ik dat allemaal gedaan heb, kan ik nog een poging wagen aan MSO.
Kan je nog even toelichten wat je setup is?

Time alignement met subs is best een lastig onderwerp wat mij betreft. Optimale optelling tussen twee luidsprekers, dus ook tussen sub en fronts, krijg je als ze met gelijke flankstijlheid afvallen (na toepassen van crossover that is), dus bijvoorbeeld beiden met 4e orde = 24 dB/octaaf. Dat mag ook 2e orde zijn of 5e orde. Daarnaast moet er geen delay bestaan, al komt het niet supernauw. Ik heb zelf altijd die delay zelf bepaald op basis van afstand en die pas ik dan toe en varieer ik verder niet (tot nauwelijks). Dus bijvoorbeeld als de sub 1 meter dichterbij staat dan 3 ms delay toepassen.

Verder kan je naar een target response toe EQ-en, dat gaat heel makkelijk in REW. Welke target response is nog een beetje ingewikkeld. Ik denk dat een receiver standaard een 4e orde low pass op de sub zet en een 2e orde high pass op de fronts

De REW methode wordt dan
1. delay meten en evt toepassen op subs
2. Subs in REW meten (zonder tussenkomst receiver) en corrigeren naar een vlakke response tot idealiter 2 octaven boven crossover punt (dus bij 80hz crossover tot 320hz vlakke response). Alleen gebruik makend van global EQ, dus op alle subs samen.
3. Dirac zijn werk laten doen met fronts op small en controleren dat optelling subs / fronts goed gaat

Indien niet, dan in 4e stap afzonderdelijk subs en fronts meten (nu wel met tussenkomst van receiver) om te zien met welke flanksteilheid ze afvallen.

Voorbeeld van sub die naar 4e orde afval geEQ-ed wordt in REW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zVvaD_by0rAS9zq0ao1iVuDcUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZSel5rLHHoveEC4yikKKTg0s.png?f=fotoalbum_large

Edit: ik moet zelf ook eens die aligment tool bekijken wat die nou precies doet want ik zie hem al een paar keer voorbij komen maar ken hem niet.

En extensie is nog een overweging: bass reflex moet niet onder poort frequentie belast worden, dat voegt alleen maar vervorming toe. En bij gesloten is het een afweging tussen extensie en max output. Voor extensie onder de 25Hz heb je wel een beefy systeem nodig danwel hulp van de ruimte (zoals in mijn vorige huis(je)).

[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 04-06-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:16:
Kan je nog even toelichten wat je setup is?
2x BK xxls400
Minidsp 2x4 HD
Dali Zensor 5 fronts
Dali Zensor 1 surrounds
Dynaudio excite x24 center

Denon x2700h receiver.
Time alignement met subs is best een lastig onderwerp wat mij betreft. Optimale optelling tussen twee luidsprekers, dus ook tussen sub en fronts, krijg je als ze met gelijke flankstijlheid afvallen (na toepassen van crossover that is), dus bijvoorbeeld beiden met 4e orde = 24 dB/octaaf. Dat mag ook 2e orde zijn of 5e orde. Daarnaast moet er geen delay bestaan, al komt het niet supernauw. Ik heb zelf altijd die delay zelf bepaald op basis van afstand en die pas ik dan toe en varieer ik verder niet (tot nauwelijks). Dus bijvoorbeeld als de sub 1 meter dichterbij staat dan 3 ms delay toepassen.
Ik heb die tutorial gevolgd.
Dat betekende eerst delay van dichtstbijzijnde sub bepalen door te kijken naar effect frequencyresponse van beide subs samen (audyssey in receiver uit, crossover speakers 250hz, frequency sweep tot 200hz).

Mooiste response = beste delay.

Volgens mij daarna rew z'n ding laten doen.

Toen heb ik audyssey z'n ding laten doen, wat niet in de tutorial genoemd werd.

Daarna crossover bepalen door speakers en sub apart te meten met ingestelde crossover op receiver (twee metingen per crossover; a. Beide speakers zonder sub, b. Beide subs zonder speakers). Via die tool in rew bepaal je dan welke delay je moet toevoegen op beide subs (eerdere delay + nieuwe delay). Dan opnieuw meten en bepalen welke crossover de beste frequency response geeft.

Deze laatste stap lukte bij mij niet, omdat ik negatieve waardes kreeg voor de delay.

Let wel, ik heb geen idee wat ik aan het doen ben. Ik heb eigenlijk ook geen zin/tijd om dat te weten te komen. Ik wil gewoon een tutorial volgen en dan bekijken of ik er wat van kan maken.

Overigens klinkt het niet onaardig. Ik heb nu wel dynamic volume uit staan en dan moet het volume "23db" omhoog. Geen idee of dynamic volume de bass frequenties wat tempert? Die stond voor de nieuwe poging altijd aan.

Omdat het psychologische effect ook aanwezig is, heb ik het inputlevel van -8db naar +12db gezet, zodat de volume-instelling toch weer rond de -40db uitkomt.
Verder kan je naar een target response toe EQ-en, dat gaat heel makkelijk in REW. Welke target response is nog een beetje ingewikkeld. Ik denk dat een receiver standaard een 4e orde low pass op de sub zet en een 2e orde high pass op de fronts

De REW methode wordt dan
1. delay meten en evt toepassen op subs
2. Subs in REW meten (zonder tussenkomst receiver) en corrigeren naar een vlakke response tot idealiter 2 octaven boven crossover punt (dus bij 80hz crossover tot 320hz vlakke response). Alleen gebruik makend van global EQ, dus op alle subs samen.
3. Dirac zijn werk laten doen met fronts op small en controleren dat optelling subs / fronts goed gaat

Indien niet, dan in 4e stap afzonderdelijk subs en fronts meten (nu wel met tussenkomst van receiver) om te zien met welke flanksteilheid ze afvallen.

Voorbeeld van sub die naar 4e orde afval geEQ-ed wordt in REW.
[Afbeelding]

Edit: ik moet zelf ook eens die aligment tool bekijken wat die nou precies doet want ik zie hem al een paar keer voorbij komen maar ken hem niet.

En extensie is nog een overweging: bass reflex moet niet onder poort frequentie belast worden, dat voegt alleen maar vervorming toe. En bij gesloten is het een afweging tussen extensie en max output. Voor extensie onder de 25Hz heb je wel een beefy systeem nodig danwel hulp van de ruimte (zoals in mijn vorige huis(je)).

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 04-06-2024 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Mijn eigen theorie:
Dat delay verhaal en de positieve opsomming van beide subs kan lastig zijn. Door de beiden apart te meten in REW met akoestische timing er bij kun je zien wat de afstand is.
Alles is volgens mij afhankelijk van de verste speaker t.o.v. de luister positie. Je kunt geluid niet versnellen alleen vertragen.
De dichtstbijzijnde sub geef je dus delay.
Met de alignmenttool komt de verste sub boven aan en de dichtstbijzijnde onder. Die geef je dan delay tot daar een mooi positieve opsomming uit komt.
In mijn beleving kan meer delay ook vervelend zijn, de bass komt dan net iets later, vooral bij muziek klinkt het dan een beetje off tempo t.o.v. de mains.

Heb je een mooie positieve opsomming van je subs ga ze dan EQen tot een mooi (vlak) resultaat. Realiseer wel dat een house curve ongedaan wordt gemaakt door ruimte correctie zoals Audyssey (die wilt vlak EQen). Tenzij je de App gebruikt en de correctie op de subs ongedaan maakt. Of je laat de ruimte correctie de boel nog vlakker maken en gaat daarna nog met de MiniDSP een house curve maken (wat zoeken is).

Deze video beschrijft vanaf 18:41 de alignmenttool.
https://youtu.be/ga2eOwJRtXo?si=IY_NaaPcUZhu-SeD

Wil je de subs/main integratie doen dan kan ik je zeker deze video aanraden.
https://youtu.be/3nM1wlzb-GE?si=kzg_tHN1zuEvK0Bm

Dirac doet het echt totaal anders zeker als je een receiver hebt met multi sub uitgangen. Waar ik altijd level matching deed (verschillende aanpak geprobeerd), zette Dirac één sub veel zachter dan de ander en een afwijkende delay dan die ik zelf zou doen. Ben er nog niet verder ingedoken naar het beste resultaat want geen tijd gehad.
Maar gezien je een x2700 hebt heb je alleen Audyssey.

En laat dynamic volume gewoon uit.
https://www.audiosciencer...y-dynamic-eq.36483/page-3

En dat boosten zou ik mee uit kijken op lagere volumes kan dat misschien en ziet dat er leuk uit in REW maar boost je teveel en je sub kan het niet aan dan gaat ie idd behoorlijk vervormen of kapot.

[ Voor 16% gewijzigd door CPM op 04-06-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:36:
En dat boosten zou ik mee uit kijken op lagere volumes kan dat misschien en ziet dat er leuk uit in REW maar boost je teveel en je sub kan het niet aan dan gaat ie idd behoorlijk vervormen of kapot.
Ik lees van het weekend de rest nog eens door, maar wilde even hier op reageren.

Ik verbaas me er redelijk over dat de subs zo sterk afvallen <35hz. Geen idee of dat puur door de ruimte en luister positie komt, moet ik nog eens testen. Volgens BK zouden ze "in your front room -3db lower than 20hz !!!!" doen. Geen idee overigens wat dat precies betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Dat afvallen is wel opmerkelijk. Weet je zeker dat je in REW sweeps doet vanaf bijv. 5Hz?
Lijkt me niet te maken hebben met een high pass filter aangezien je de minidsp hebt gereset en na ruimte correctie je wel die output hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:49:
Dat afvallen is wel opmerkelijk. Weet je zeker dat je in REW sweeps doet vanaf bijv. 5Hz?
Lijkt me niet te maken hebben met een high pass filter aangezien je de minidsp hebt gereset en na ruimte correctie je wel die output hebt.
Ik doe sweeps van 10-200hz. Zeer waarschijnlijk heeft het met de luisterpositie te maken, de bank staat bijna tegen de muur. Ik kan het van het weekend eens testen door de microfoon elders te plaatsen. Het gedeelte <35hz uit de eerste metingen zit nét boven het ambient noise level. In een stille kamer gaf de db-meter van rew zo'n 45-55dB aan, als ik me het goed herinner.

Ik zag vandaag deze video op youtube
YouTube: A FOOL-PROOF & EASY way to set subwoofer distance and crossovers! (R...

Gaat over een andere manier om de speaker-distance van de subwoofer te bepalen, waarbij je eerst kijkt naar waar je een flinke dip hebt, dan pak je de tone-generator en stel je die in op die frequentie en meet je het aantal dB, vervolgens ga je de speaker distance verhogen totdat die frequentie het gewenste volume geeft.

Hartstikke mooi in zo'n grafiek, maar heeft dat geen nadelig gevolg voor hoe het daadwerkelijk klinkt? In het filmpje wordt dit gedaan ná een audyssey run. Speaker distance bepaald toch dat het geluid gelijktijdig op de luisterpositie aankomt, niet dat het frequentieverloop vlak loopt?

Overigens wel wat geleerd; dat je de instellingen van je denon receiver ook vanuit de webbrowser kunt aanpassen d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 05-06-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49
Dat wordt niet duidelijk met je link, of ik lees het niet goed, kan makkelijk met zoveel informatie.
Maar bij mij thuis, werkt het beter DV aan(Light) als het geluid niet hard staat. Dan komt het geluid meer tot leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Arjantje72 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:46:
[...]

Dat wordt niet duidelijk met je link, of ik lees het niet goed, kan makkelijk met zoveel informatie.
Maar bij mij thuis, werkt het beter DV aan(Light) als het geluid niet hard staat. Dan komt het geluid meer tot leven.
Dat is idd wat DynQ doet. Meer bass op lagere volumes. Het is voor iedereen persoonlijk om dat te gebruiken.
Ik zou het uitzetten als je aan de slag gaat met REW en EQ. Ben je daarmee klaar dan kan je weer bekijken wat jouw voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

LA-384 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:17:
[...]

Ik doe sweeps van 10-200hz. Zeer waarschijnlijk heeft het met de luisterpositie te maken, de bank staat bijna tegen de muur. Ik kan het van het weekend eens testen door de microfoon elders te plaatsen. Het gedeelte <35hz uit de eerste metingen zit nét boven het ambient noise level. In een stille kamer gaf de db-meter van rew zo'n 45-55dB aan, als ik me het goed herinner.

Ik zag vandaag deze video op youtube
YouTube: A FOOL-PROOF & EASY way to set subwoofer distance and crossovers! (R...

Gaat over een andere manier om de speaker-distance van de subwoofer te bepalen, waarbij je eerst kijkt naar waar je een flinke dip hebt, dan pak je de tone-generator en stel je die in op die frequentie en meet je het aantal dB, vervolgens ga je de speaker distance verhogen totdat die frequentie het gewenste volume geeft.

Hartstikke mooi in zo'n grafiek, maar heeft dat geen nadelig gevolg voor hoe het daadwerkelijk klinkt? In het filmpje wordt dit gedaan ná een audyssey run. Speaker distance bepaald toch dat het geluid gelijktijdig op de luisterpositie aankomt, niet dat het frequentieverloop vlak loopt?

Overigens wel wat geleerd; dat je de instellingen van je denon receiver ook vanuit de webbrowser kunt aanpassen d:)b
Tjah het is ook een manier, één van de zovelen. Ik pas eigenlijk niets meer aan na ruimte correctie.

Om te bekijken wat jouw subs kunnen, zou je ook de mic voor de sub kunnen plaatsen en dan een meting doen om te zien wat de output is.
Als de bank zoveel dempt op de luisterpositie en je gaat dat gebied alleen maar boosten dan kom je op het punt wat @Jag ook al zei en dat is dat je teveel gaat vragen van de subs. Misschien niet te zien tijdens de metingen rond de 65-75db maar ga je rond referentie niveau zitten dan krijg je uitschieters naar 105dB. Effectief dus 120B rond de 20hz.....dat gaat jouw sub niet fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim922
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 12-12-2024
Goedemiddag ik zit met een vraag en hoop of hier mij iemand bij zou kunnen helpen.

Het is als volgt mijn s812 subwoofer van rel moest de back amp uitgebouwd worden er was een vloeistof die lekte uit de back amp nu had ik de schroeven los gedraaid de back amp rustig eruit gelift en er zaten nog 2 Kabels een rode en een zwarte achter aan de binnenkant van de subwoofer fast nu dacht ik dat dit een draai schroef was maar uiteindelijk was het een schroef die je moest induwen maar ik had geproord deze schroef met een tang te draaien maar gelukkig is er bij de schroef niks gebeurt maar de subwoofer heeft de tang magnetisch aangetrokken is dit erg als de subwoofer uitstaat en er geen stroom opzit.

Mvg tim922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik moet zelf twee lange subwoofer kabels maken en door een buis trekken tegelijk met speaker kabels. Ik ben niet goed in solderen (kan wel) maar zijn er ook simpel te monteren connectoren?
Zo ja welke moet ik hebben?
En welke kabel zou geschikt zijn? Graag een linkje er bij.
Thanks.

PS: heb al even hier gezocht maar topics hierover zijn behoorlijk verouderd.

[ Voor 12% gewijzigd door CPM op 06-06-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:53:
Als de bank zoveel dempt op de luisterpositie en je gaat dat gebied alleen maar boosten dan kom je op het punt wat @Jag ook al zei en dat is dat je teveel gaat vragen van de subs. Misschien niet te zien tijdens de metingen rond de 65-75db maar ga je rond referentie niveau zitten dan krijg je uitschieters naar 105dB. Effectief dus 120B rond de 20hz.....dat gaat jouw sub niet fijn vinden.
Referentieniveau gaat het nooit worden. Ik woon niet vrijstaand, dus vanwege de buren is dat al een no-go. Daarbij vond ik de pink noise op 75db voor level matching al ongemakkelijk hard, laat staan een film op dat niveau. Meestal zal het niet harder gaan dan 60db vermoed ik, zou ik eens moeten meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:58:
Ik moet zelf twee lange subwoofer kabels maken en door een buis trekken tegelijk met speaker kabels. Ik ben niet goed in solderen (kan wel) maar zijn er ook simpel te monteren connectoren?
Zo ja welke moet ik hebben?
En welke kabel zou geschikt zijn? Graag een linkje er bij.
Thanks.

PS: heb al even hier gezocht maar topics hierover zijn behoorlijk verouderd.
Op Amazon vind je er wel wat.
https://www.amazon.nl/-/e...ectors/dp/B003E00CM4?th=1

Ook goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Die connectoren van Amazon zijn echt veel te duur. Ik ga voor goedkopere.

Ik heb twee opties:
Shielded UTP gebruiken. Voordeel is dat ik dus maar één kabel hoef te gebruiken voor twee subs. Het afgeschermde gedeelte kan ik dan aan één kant van de connectoren vast maken voor extra aarde/bescherming.

Deze https://www.thomann.de/nl/sommer_cable_sc_onyx_2008.htm kabel gebruiken en dat twee stuks door de buis voeren. Rood voor het signaal en geel als negatief. En tevens de bescherming gebruiken aan één kant van de kabel samen met de negatief/aarde.

Klopt mijn beredenering?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Goofy1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IKALzDQJN7Hw5l8zIJS5VydIIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdybyJ9O5a1WvSkESVdPNhHm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHUtkDQH3kKfITjTNXSW_PNbggQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rH7geycGfUmJr96ToLQO8LJ7.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBvIMhijJyKMRnidDZocKgupj2U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t480hWkBRlTi3JOLIGwivVe7.jpg?f=fotoalbum_large

Een nieuw subwoofer DIY project dual 12 inch Scan Speak discovery woofers en 2x500watt Hypex fa502 plate amp :)
Ie weegt nu al zwaar zit haast een hele plaat 18mm mdf in, en er komt nog bijna 20 kg bij van woofer/amp :P
Afmeting cm is 48dx42bx50h

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goofy1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCD9vzoHO_O5SM-y0oLE7nLnKkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8IizoN5ieCSoIbtX15kJAyu.jpg?f=fotoalbum_large

De mdf grondverf zit erop :)
Ie is intern vrijwel hetzelfde als de Sigberg 10D subwoofer, al heeft die de kleinere 10 inch Scan Speak drivers en een 1x500 watt Hypex FA501 amp.
Die Sigberg doet 93db@20hz en vanaf 60hz 116db op 2 meter afstand in open lucht volgens Audioholics website.
De Diy knutselsub zou nog wel 3-4db harder moeten kunnen, das luider dan een JL audio E112 kan :P

Edit de eerste satin black laag er nog op kunnen doen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhJuGIXsfxswIhv0QFoHLivB250=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMY7qCOTxndQQELBcdojBJ6A.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4inSt9RYLodX__w8pHNfSj2qrVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90UT3VCa6Hj7hoDSkyYnJthc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Goofy1978 op 08-06-2024 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb vandaag weer wat metingen en EQ gedaan. Had een andere video gevonden om de subs onderling te alignen. Met een vertraging van +/-24ms kreeg ik een nette response.

Allereerst de subs zelf gemeten, dus mic horizontaal op 3 cm voor de sub;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7oJf-_8-fGOUHf-pdgs2DkmbKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDE5TJks2WjGWkEzMNOqzaMI.jpg?f=fotoalbum_large
Opvallend zijn de onderlinge verschillen en dan vooral het grillige verloop van de sub bij de Kast. Het enige verschil tussen de subs is dat degene bij de kast een DF versie is, die bij het raam is een FF versie. Door de korte afstand zou het effect van de ruimte verwaarloosbaar zijn.

Op de MLP zonder EQ ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rN3i7fpawP3aGgw4R2y9EnR0WcU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/go8tfGSk6a2e16Llst44ZF3h.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna de onderlinge delay bepaald, zodat ze beter als 1 apparaat ingeregeld kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0Ia96SvwvfEY7ClFrQdtpkzNcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMQWzhd8brIu9QPCBynQN37e.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb hierbij gelet op de dips onder 75db tussen 35-100hz en met deze delay leek het een stuk beter.

Daarna de EQ via REW, ipv klakkeloos de instellingen over te nemen uit een eerdere video, werd in deze video iets meer uitleg gegeven en heb ik het EQ-gebied verkleind tot +/-35hz - +/-105db.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrYLS1RSt7WFAczLglpZQsXZY1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQ8fITBqfm1ToIPgSIpaDHVE.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals te zien is dat stuk tussen 35-100hz een stuk stabieler. Het idee is dat boven de 100hz de speakers zullen doen, waardoor die dips minder belangrijk zijn

Vervolgens Audyssey z'n ding laten doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-nUjVbAkd1LeBNBtD15iJLHvdZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9E49eFiMWPBoxAGsxOFWt0g.jpg?f=fotoalbum_large
Het is mij onduidelijk waarom, maar audyssey lijkt hier vooral het hele sub laag enkel een boost gegeven te hebben van 13db, waar het vorige week een veel grotere verandering leek te maken.

Het lijkt er wel op dat Asio4all vs Java wel verschil maakt in hoe het geluid uitgestuurd wordt. Meet ik namelijk met Java, waarbij de crossover van de speakers op 250hz ingesteld wordt, krijg ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYc2DrPLBREaOvbUOYtLgOV7FCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDDQynwCJHUKCbLXmczshGtM.jpg?f=fotoalbum_large
Geen afglijdend verloop >100hz. Het schiet me nu te binnen dat het LFE kanaal volgens mij tot +/-120hz loopt, wellicht dat daarom dit verschil zichtbaar is...Daarbij wordt het LFE-kanaal met 6db versterkt. Voor dergelijke metingen dus eigenlijk niet handig, dan is het beter Java te nemen en de front-speakers los te koppelen.

Helaas introduceren de Front speakers toch wel wat problemen, hoe lager de crossover, hoe grilliger het verloop:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e9Jh1Zb40lg91wo5ggZOTuGXaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxIUfJQAbFPAd2NXOqFfWhM3.jpg?f=fotoalbum_large

Met wat finetuning van de speakerdistance in de avr, is het wel iets beter te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTbt_Q8Py7Tl41V35aGlSkgpSQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWCJXusdsVd7PM8WyoSJXjuH.jpg?f=fotoalbum_large
De groenblauwe lijn is wat mijn poging van vorige week heeft gebracht. Ik vind mijn nieuwe poging van vandaag iets beter. Die zal ik dus zo lang bewaren (receiver heeft 2 preset opties).

Morgen waarschijnlijk weer een nieuwe poging;
1. eerst audyssey
2. daarna REW gebaseerd op metingen met JAVA

benieuwd wat daar uit komt.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 08-06-2024 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag toch maar een poging met MSO gedaan. Het blijkt dat dat een stuk gebruiksvriendelijker is geworden.
Het meeste werk vergt nog de voorbereiding (metingen en benamingen).

Ik heb op 6 plekken rond de mlp gemeten, welke zich veelal max 20cm van de mlp bevinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QlRDc4Y1T07aIshbBxaThmzf34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8TN9oZYLzFzAqoA4eoMFp9b.jpg?f=fotoalbum_large
Vergeleken met de REW poging van gisteren, lijkt het stuk <35hz iets beter vertegenwoordigd en is het wat stabieler over het geheel. Hopelijk kan audyssey de dalen op 75hz en 108hz nog wat recht trekken zonder de rest te beinvloeden.

edit:
Net voor de F1 nog even audyssey laten draaien en gecontroleerd, maar krijg distortion waarschuwingen van >100% dat lijkt me niet goed. :X

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 09-06-2024 20:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Goofy1978
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GbBJeuSgOAMzIw-EJYbuWO16gU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5t9qpOQ18pw4BPoyouCQi9g.jpg?f=fotoalbum_large

De polyfill in de sub en de 3e afwerklaag zit erop, schuur met korrel 320 tussen de laatste verflagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveFJR
  • Laatst online: 26-08 14:11
[quote]LA-384 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:41:
[...]

2x BK xxls400
Minidsp 2x4 HD
Dali Zensor 5 fronts
Dali Zensor 1 surrounds

Denon x2700h receiver.

[...]

Die Minidsp 2x4 HD is dat wat met jouw Denon??

Ik heb namelijk een Denon X4700H
2x KEF Q750
1x KEF Q650C
2x KEF Q300
2x Dali Alteco`s als front height
1x XTZ 12.17 edge sub.

Ben benieuwd hoe dat zou klinken met zo`n Minidsp, is zo`n ding moeilijk te installeren?

Met dank,
Steve

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LA-384 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:31:
Ik heb vandaag weer wat metingen en EQ gedaan. Had een andere video gevonden om de subs onderling te alignen. Met een vertraging van +/-24ms kreeg ik een nette response.

Allereerst de subs zelf gemeten, dus mic horizontaal op 3 cm voor de sub;
[Afbeelding]
Opvallend zijn de onderlinge verschillen en dan vooral het grillige verloop van de sub bij de Kast. Het enige verschil tussen de subs is dat degene bij de kast een DF versie is, die bij het raam is een FF versie. Door de korte afstand zou het effect van de ruimte verwaarloosbaar zijn.
Ok, dit is wel verhelderend. Die Bk subs zijn gesloten als ik op de website kijk. En kennelijk zonder linkwitz transform / correctie. Want 2e orde afval onder de 40Hz. Dat betekent dat dat niet verloren is gegaan en je dus dat naar wens kan toevoegen met je minidsp, uiteraard trade off tussen extensie en max spl. Maar extensie vlak tot 30Hz met dubbel 12inch is op zn minst redelijk, je kan ook extensie tot 25Hz overwegen.
Op de MLP zonder EQ ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
Ziet er zeker niet slecht uit. Paar pieken die je heel makkelijk corrigeert. Wel wat verlies in 30Hz regio, dat is jammer, daar heb je de output juist nodig. Zie je dat ook in de metingen van de subs individueel of alleen als je ze combineert? In het laatste geval werken ze elkaar tegen en dan is wel iets om nog te optimaliseren.
Hierna de onderlinge delay bepaald, zodat ze beter als 1 apparaat ingeregeld kunnen worden.
[Afbeelding]
Ik heb hierbij gelet op de dips onder 75db tussen 35-100hz en met deze delay leek het een stuk beter.

Daarna de EQ via REW, ipv klakkeloos de instellingen over te nemen uit een eerdere video, werd in deze video iets meer uitleg gegeven en heb ik het EQ-gebied verkleind tot +/-35hz - +/-105db.
[Afbeelding]
Zoals te zien is dat stuk tussen 35-100hz een stuk stabieler. Het idee is dat boven de 100hz de speakers zullen doen, waardoor die dips minder belangrijk zijn
Wat betreft extensie, zie eerdere opmerking. Verder helemaal eens dat die hele hoge Q dips boven de 100Hz heb je geen last van.
Vervolgens Audyssey z'n ding laten doen.
[Afbeelding]
Het is mij onduidelijk waarom, maar audyssey lijkt hier vooral het hele sub laag enkel een boost gegeven te hebben van 13db, waar het vorige week een veel grotere verandering leek te maken.
Ja je voert audyssey een vlak signaal: die hoeft dan niks meer te doen. Kennelijk vindt ie het absolute level wel te laag.
Het lijkt er wel op dat Asio4all vs Java wel verschil maakt in hoe het geluid uitgestuurd wordt. Meet ik namelijk met Java, waarbij de crossover van de speakers op 250hz ingesteld wordt, krijg ik het volgende:
[Afbeelding]
Geen afglijdend verloop >100hz. Het schiet me nu te binnen dat het LFE kanaal volgens mij tot +/-120hz loopt, wellicht dat daarom dit verschil zichtbaar is...Daarbij wordt het LFE-kanaal met 6db versterkt. Voor dergelijke metingen dus eigenlijk niet handig, dan is het beter Java te nemen en de front-speakers los te koppelen.

Helaas introduceren de Front speakers toch wel wat problemen, hoe lager de crossover, hoe grilliger het verloop:
[Afbeelding]

Met wat finetuning van de speakerdistance in de avr, is het wel iets beter te krijgen:
[Afbeelding]
De groenblauwe lijn is wat mijn poging van vorige week heeft gebracht. Ik vind mijn nieuwe poging van vandaag iets beter. Die zal ik dus zo lang bewaren (receiver heeft 2 preset opties).

Morgen waarschijnlijk weer een nieuwe poging;
1. eerst audyssey
2. daarna REW gebaseerd op metingen met JAVA

benieuwd wat daar uit komt.
Ik zie bij de subs een mooi lineair verloop, dat ziet er uit als een heel mooi resultaat. De fronts hebben een eigen afval, meestal 4e orde. Daar gaat dan vervolgens een high pass overheen van de AVR, waarschijnlijk 2e orde. En dan een low pass over de subs, waarschijnlijk 4e orde. Dan heb je akoestisch een assymetrische afval van 6e orde voor de fronts en 4e orde voor de subs. Als je er dan een gekke delay op zet krijg je het wel ongeveer goed maar nooit helemaal. De oplossing is waarschijnlijk om in REW een 2e orde low pass toe te voegen aan de subs.

Maar je bent ook al begonnen in MSO. Daar kan je de afval (inc de filters van de AVR) mee in beeld brengen en de optelling goed maken. Hoe heb je nu de MSO metingen verricht, alles via de AVR gebruikmakend van een analoge stereo input?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoosB
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:18
Goofy1978 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:34:
[Afbeelding]

De polyfill in de sub en de 3e afwerklaag zit erop, schuur met korrel 320 tussen de laatste verflagen :)
Dat ziet er goed uit! Mag ik vragen waar je de mdf vandaan hebt. Ik worstel de laatste projecten met vezels die omhoog blijven komen, ook na meerdere lagen grondverf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Goofy1978 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:20:
[Afbeelding]

De mdf grondverf zit erop :)
Ie is intern vrijwel hetzelfde als de Sigberg 10D subwoofer, al heeft die de kleinere 10 inch Scan Speak drivers en een 1x500 watt Hypex FA501 amp.
Die Sigberg doet 93db@20hz en vanaf 60hz 116db op 2 meter afstand in open lucht volgens Audioholics website.
De Diy knutselsub zou nog wel 3-4db harder moeten kunnen, das luider dan een JL audio E112 kan :P

Edit de eerste satin black laag er nog op kunnen doen :)

[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er zeer degelijk uit! Mooie kwaliteit afwerking ook.

Gaat het LFE sub doen? Wordt dit nou de tweede sub?
SteveFJR schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:07:
[quote]LA-384 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:41:
[...]

2x BK xxls400
Minidsp 2x4 HD
Dali Zensor 5 fronts
Dali Zensor 1 surrounds

Denon x2700h receiver.

[...]

2x KEF Q750
1x KEF Q650C
2x KEF Q300
1x XTZ 12.17 edge sub.

Ben benieuwd hoe dat zou klinken met zo`n Minidsp, is zo`n ding moeilijk te installeren?

Met dank,
Steve
Een miniDSP zelf klinkt niet. Je kan hem wel gebruiken om het goed te laten klinken. Installatie is eenvoudig, gewoon tussen pre out van de receiver en subwoofer zetten.

Om een miniDSP te gebruiken heb je een meetmic nodig plus wat trial en error tijd. Om een idee te krijgen van de complexiteit kan je naar de posts van @LA-384 kijken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
MoosB schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Dat ziet er goed uit! Mag ik vragen waar je de mdf vandaan hebt. Ik worstel de laatste projecten met vezels die omhoog blijven komen, ook na meerdere lagen grondverf.
Bedankt, deze plaat werkt erg goed idd!
Heb de plaat bij pontmeyer gekocht het is 18mm interieur mdf prime v313 geschikt voor vochtige ruimtes kost ongeveer 90 euro.
Er is ook exterieur voor buitentoepassingen dat is nog harder geperst, maar de normale mdf prime is ook erg goed die is 60 euro dacht ik.
Maar zelfs met deze kwaliteit plaat kun je toch nog beter mdf vuller van alabastine gebruiken voor de kopse kanten, dan zijn ze dicht en zuigen de kanten geen verf meer weg. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Goofy1978 op 13-06-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Jag Bedankt, had eerder zon soort sub gemaakt idd en dat is zo goed gelukt dat ik er nog een maak.
Heb dan 2 subs gemaakt met totaal 4 woofers de laatste is wat groter en de woofers zitten apart omdat de amp met 2x500watt word aangesloten.
Ze spelen enkel onder 80hz mee voor alle speakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SteveFJR schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:07:

2x KEF Q750
1x KEF Q650C
2x KEF Q300
1x XTZ 12.17 edge sub.

Met dank,
Steve
De minidsp is een kastje wat je tussen je subs en versterker zet. Je kunt het via usb verbinden met een pc en dan kun je met een programma toegang krijgen tot de instellingen van de minidsp. Dat instellen is vrij eenvoudig;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsfZE9cqZziwfyNtfFxwI2j1K6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/URuz6EeQTKjEn2f0m4R4nja4.jpg?f=fotoalbum_large
Je kunt in totaal 4 verschillende presets aanmaken, bijvoorbeeld wanneer je voor film wat anders wilt dan voor muziek. Per preset kun je voor alle inputs en alle outputs bepaalde zaken instellen zoals gain, delay, EQ, etc.

Deze zaken kun je bepalen aan de hand van metingen via een meetmicrofoon (bijvoorbeeld Umik-1) en een programma als REW en/of MSO. Deze programma's analyseren de metingen die je gemaakt hebt en proberen daar dmv berekeningen een passende EQ bij te maken. Het resultaat kun je exporteren naar een tekstbestand welke je dan op de minidsp kunt inladen. REW genereert een bestand voor beide subs tegelijk. MSO genereert een bestand voor zowel de input als beide subs apart. REW doet niets met gain, delay en dergelijke, enkel en alleen PEQ. MSO neemt alles mee in zijn berekeningen, maar je kunt enkel de PEQ inladen, de rest moet je handmatig aanpassen (dus vooral goed kijken in MSO zodat je niets vergeet).

[ Voor 30% gewijzigd door LA-384 op 13-06-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:51:
[...]

Ok, dit is wel verhelderend. Die Bk subs zijn gesloten als ik op de website kijk. En kennelijk zonder linkwitz transform / correctie. Want 2e orde afval onder de 40Hz. Dat betekent dat dat niet verloren is gegaan en je dus dat naar wens kan toevoegen met je minidsp, uiteraard trade off tussen extensie en max spl. Maar extensie vlak tot 30Hz met dubbel 12inch is op zn minst redelijk, je kan ook extensie tot 25Hz overwegen.
Je bedoelt hiermee dat ik niet bang hoef te zijn dat ik teveel vraag van de subs? Ik heb wel al gemerkt dat wanneer het laag flink geboost wordt, ik de driver meer hoor "flubberen" dan dat er echt geluid uit komt. Dat is dan enkel bij zo'n frequency-sweep van 0-200.
Ziet er zeker niet slecht uit. Paar pieken die je heel makkelijk corrigeert. Wel wat verlies in 30Hz regio, dat is jammer, daar heb je de output juist nodig. Zie je dat ook in de metingen van de subs individueel of alleen als je ze combineert? In het laatste geval werken ze elkaar tegen en dan is wel iets om nog te optimaliseren.
Dit zijn de subs zonder EQ op de primaire luisterplek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-04TIJBYRM98kIckhdXoKsvwxqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGcZBKScLuPCm8bQQuBPvrSs.jpg?f=fotoalbum_large
Beiden kakken aardig in <35hz. Nou is de plaatsing ook niet ideaal, maar daar ga ik niets aan veranderen.
Ik zie bij de subs een mooi lineair verloop, dat ziet er uit als een heel mooi resultaat. De fronts hebben een eigen afval, meestal 4e orde. Daar gaat dan vervolgens een high pass overheen van de AVR, waarschijnlijk 2e orde. En dan een low pass over de subs, waarschijnlijk 4e orde. Dan heb je akoestisch een assymetrische afval van 6e orde voor de fronts en 4e orde voor de subs. Als je er dan een gekke delay op zet krijg je het wel ongeveer goed maar nooit helemaal. De oplossing is waarschijnlijk om in REW een 2e orde low pass toe te voegen aan de subs.
Bedoel je daarmee die **dB/oct?
Dus dat je zoiets krijgt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEzgVKQa7MPZdZ64sxOaentAtQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k5e4CgyDDbtIxInTszIVtmNQ.jpg?f=user_large
ipv dat beide gelijk lopen qua curve?
Maar je bent ook al begonnen in MSO. Daar kan je de afval (inc de filters van de AVR) mee in beeld brengen en de optelling goed maken. Hoe heb je nu de MSO metingen verricht, alles via de AVR gebruikmakend van een analoge stereo input?
Ik heb de metingen via Asio4All gedaan, waarbij ik de pc via hdmi aan de AVR heb aangesloten. Ik heb de subs gemeten dmv kanaal 4 (LFE kanaal) met acoustic timing-reference op kanaal 1 (FL). Geen idee of dat handig is, aangezien het LFE kanaal al versterkt is.

Ik heb gebruikgemaakt van de info op https://www.andyc.diy-aud...nce-manual/measuring.html en multi-stage optimization met de instellingen genoemd hier https://www.andyc.diy-aud...on-example-composite.html

Ik had nog geprobeerd om flexAsio te gebruiken, wat beter zou moeten zijn, maar dat werkte niet goed op mijn pc. Daarmee kon ik of geen kanalen kiezen, of ik kon wel kanalen kiezen, maar werd het geluid altijd over alle speakers uitgestuurd... waarvan ik me nu bedenk dat dat ook een verkeerde audio-setting van de AVR geweest kon zijn, dat deze mogelijk op all channel stereo stond ipv multi-in ofzoiets. zucht, zoveel dingen waar je rekening mee moet houden...

Toch nog eens proberen dat flexAsio, want Asio4All geeft vaker artefacts, vooral merkte ik dat op de FL speaker als timing reference, dat kraakte veelal wat wanneer er audio uitgestuurd werd. Java heeft daar geen last van, maar dat is alleen L en R kanalen

Heb jij trouwens nog een idee hoe je de subs het beste kan meten? @Jag
Mijn REW poging is dus met het lfe kanaal wat een lowpass filter op 120hz heeft. Ik kan dat omzeilen door de lpf for lfe naar 250hz te zetten (wat ik voor de mso poging heb gedaan), maar dan blijft de meting +6db tov de overige speakers. De meeste handleidingen zeggen dat je de subs en speakers moet levelmatchen op 75db (of subs wellicht iets hoger) vooraf aan de metingen, maar kun je dan niet beter 6db verschil aanhouden om te compenseren voor de +6db van het lfe kanaal? Het lijkt mij niet voor niets +6db te zijn, het idee is (lijkt mij) dat het sublaag geboost wordt, omdat ons gehoor daar minder gevoelig voor is.

[ Voor 10% gewijzigd door LA-384 op 13-06-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveFJR
  • Laatst online: 26-08 14:11
Een miniDSP zelf klinkt niet. Je kan hem wel gebruiken om het goed te laten klinken. Installatie is eenvoudig, gewoon tussen pre out van de receiver en subwoofer zetten.

Om een miniDSP te gebruiken heb je een meetmic nodig plus wat trial en error tijd. Om een idee te krijgen van de complexiteit kan je naar de posts van @LA-384 kijken :).
Oke, bedankt. Ik heb thuis een Antimode 8033C in de kast, die kan ik gebruiken voor de sub, toch? En, voor de rest gebruik maken van Audyssey XT32 van mijn Denon?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Goofy1978
De sub werkt, vandaag ingebouwd en filters gemaakt voor de amp :)
Groene lijn is vlak signaal zo de woofer speelt zonder dsp
Rood is een SVS SB2000 om te vergelijken.
Wit de Scan Speak sub met dsp, afgesteld op 22hz-6db en 15hz-10db
Het is goed gelukt ie klinkt super. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrNjJXn0nui9xJ0T9dcdAOqIKPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCLzDtKzROmwmkWBHURw2nWo.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58md-IQ-MyEukELj_hVO-EKNfjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8UTN90VcGbbD2jtcKaqFfqT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Goofy1978 op 15-06-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LA-384 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 19:51:
[...]

De minidsp is een kastje wat je tussen je subs en versterker zet. Je kunt het via usb verbinden met een pc en dan kun je met een programma toegang krijgen tot de instellingen van de minidsp. Dat instellen is vrij eenvoudig;
[Afbeelding]
Je kunt in totaal 4 verschillende presets aanmaken, bijvoorbeeld wanneer je voor film wat anders wilt dan voor muziek. Per preset kun je voor alle inputs en alle outputs bepaalde zaken instellen zoals gain, delay, EQ, etc.

Deze zaken kun je bepalen aan de hand van metingen via een meetmicrofoon (bijvoorbeeld Umik-1) en een programma als REW en/of MSO. Deze programma's analyseren de metingen die je gemaakt hebt en proberen daar dmv berekeningen een passende EQ bij te maken. Het resultaat kun je exporteren naar een tekstbestand welke je dan op de minidsp kunt inladen. REW genereert een bestand voor beide subs tegelijk. MSO genereert een bestand voor zowel de input als beide subs apart. REW doet niets met gain, delay en dergelijke, enkel en alleen PEQ. MSO neemt alles mee in zijn berekeningen, maar je kunt enkel de PEQ inladen, de rest moet je handmatig aanpassen (dus vooral goed kijken in MSO zodat je niets vergeet).
Prachtige uitleg, kan zo in de FAQ :)
LA-384 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Je bedoelt hiermee dat ik niet bang hoef te zijn dat ik teveel vraag van de subs? Ik heb wel al gemerkt dat wanneer het laag flink geboost wordt, ik de driver meer hoor "flubberen" dan dat er echt geluid uit komt. Dat is dan enkel bij zo'n frequency-sweep van 0-200.
Ja die zijn wel heftig ook. Is dat in het 0-20Hz bereik dat je alleen geflubber hoort?
Dit zijn de subs zonder EQ op de primaire luisterplek.
[Afbeelding]
Beiden kakken aardig in <35hz. Nou is de plaatsing ook niet ideaal, maar daar ga ik niets aan veranderen.
Ok, ze vallen gewoon beiden af. Ik zou zeker overwegen meer extensie te maken met EQ. Je kan evt nog een controle meting doen van de THD in REW om te controleren dat het niet teveel vraagt. Richt getal is thd <10% houden. SPL is heel erg van belang, dus die moet je eigenlijk wel meten om er iets zinnigs over te zeggen. Kan de umik dat?
Bedoel je daarmee die **dB/oct?
Dus dat je zoiets krijgt?
[Afbeelding]
ipv dat beide gelijk lopen qua curve?
Precies dat. 1e orde = 6 dB/octaaf.

Het hoeft niet per se, gelijke afval. Het resulteert wel in de meest effciente optelling.
Ik heb de metingen via Asio4All gedaan, waarbij ik de pc via hdmi aan de AVR heb aangesloten. Ik heb de subs gemeten dmv kanaal 4 (LFE kanaal) met acoustic timing-reference op kanaal 1 (FL). Geen idee of dat handig is, aangezien het LFE kanaal al versterkt is.

Ik heb gebruikgemaakt van de info op https://www.andyc.diy-aud...nce-manual/measuring.html en multi-stage optimization met de instellingen genoemd hier https://www.andyc.diy-aud...on-example-composite.html

Ik had nog geprobeerd om flexAsio te gebruiken, wat beter zou moeten zijn, maar dat werkte niet goed op mijn pc. Daarmee kon ik of geen kanalen kiezen, of ik kon wel kanalen kiezen, maar werd het geluid altijd over alle speakers uitgestuurd... waarvan ik me nu bedenk dat dat ook een verkeerde audio-setting van de AVR geweest kon zijn, dat deze mogelijk op all channel stereo stond ipv multi-in ofzoiets. zucht, zoveel dingen waar je rekening mee moet houden...

Toch nog eens proberen dat flexAsio, want Asio4All geeft vaker artefacts, vooral merkte ik dat op de FL speaker als timing reference, dat kraakte veelal wat wanneer er audio uitgestuurd werd. Java heeft daar geen last van, maar dat is alleen L en R kanalen

Heb jij trouwens nog een idee hoe je de subs het beste kan meten? @Jag
Mijn REW poging is dus met het lfe kanaal wat een lowpass filter op 120hz heeft. Ik kan dat omzeilen door de lpf for lfe naar 250hz te zetten (wat ik voor de mso poging heb gedaan), maar dan blijft de meting +6db tov de overige speakers. De meeste handleidingen zeggen dat je de subs en speakers moet levelmatchen op 75db (of subs wellicht iets hoger) vooraf aan de metingen, maar kun je dan niet beter 6db verschil aanhouden om te compenseren voor de +6db van het lfe kanaal? Het lijkt mij niet voor niets +6db te zijn, het idee is (lijkt mij) dat het sublaag geboost wordt, omdat ons gehoor daar minder gevoelig voor is.
Ingewikkeld blijft het toch he? Zelf heb ik een dsp waar een L+R signaal in gaat (en los LFE) en dan doe ik daarin alle crossovers, dus heb dan niet te maken met mijn AVR crossovers, dat maakt het een stuk eenvoudiger, maar dat werkt alleen als je losse power amps hebt voor je fronts.

In jouw geval, draai je de fronts als small? Het lijkt mij het makkelijkste om te meten zoals het ook gebruikt wordt, dus met meenemen van de AVR crossovers.

Voor sub only lijkt me idd via hdmi kanaal 4 met lfe xover zo hoog mogelijk.
Voor fronts op small, dan via hdmi kanaal 1 en 2 meten waarbij je dan fronts / subs afwisselend mute voor de metingen. Nadeel is je kan niet meer de crossover frequentie wijzigen, want die heb je al vastgelegd in je metingen. Lijkt me wel de meest zekere optie.

Alternatief zou misschien zijn hdmi kanaal 1&2 voor de metingen van de fronts (op large) en kanaal 4 voor de sub. Dan in MSO de crossover filters van de AVR toevoegen, dan simulatie doen, exporteren en controleren of het overéén komt (sowieso altijd verstandig).

Er zijn ongelofelijk veel variabelen. Dat maakt het een foutgevoelig en time consuming proces. Zelf heb ik best veel ervaring, in zekere zin een simpelere setup, en dan nog heb ik in de regel dat ik de hele meting een tweede (of derde keer) doe omdat ik ergens een fuckup heb gemaakt met de instellingen. Of dat mijn simulatie en controle meting afwijken (ik laat de meet mic staan tot dat de simulatie en controle metingen (importeert ik weer in MSO) precies over elkaar vallen). Het is gewoon niet makkelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Ik wil een subwoofer kabel achter een plint wegwerken. Ik wil daarbij ook een "trigger" signaal mee kunnen sturen.
Kan ik daarvoor een XLR kabel gebruiken en dan 2 draden voor sub signaal en één voor de trigger?
En wat is een goed afgeschermde kabel op rol? Linkje?

Daarnaast wil ik twee subs ergens anders plaatsen, moet daarvoor een kabel door een buis voeren, kan ik eventueel ook S/FTP cat6a gebruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door CPM op 17-06-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nou afgelopen weekend weer een nieuwe poging gedaan. Volgens mij heb ik dit keer alles in 1 keer goed gedaan!

Ik heb dit keer gekozen om eerst Audyssey z'n ding te laten doen en daarna MSO te gebruiken.

Vóór audyssey heb ik de het volume van de AVR verhoogd totdat de subs ongeveer 80db produceerde met pink noise. Ik heb dit volume gebruikt voor latere metingen. Verder heb ik de LPF for LFE verhoogd naar 250hz, alsook de crossover van de overige speakers. De eerste metingen heb ik uitgevoerd via het LFE kanaal, wanneer de speakers er bij betrokken moesten zijn, heb ik L+R gekozen. Dat verklaard de verschillen in output-volume die je kunt zien tussen diverse grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MT74BDSMjXuOewx65m_u6TYe7rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s7BCaidILgi6m3p3lHauXjho.jpg?f=fotoalbum_large
We zien dat audyssey vooral het deel <30hz wat geboost heeft. De rest is ook wel iets anders, maar kent nog steeds een grillig verloop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJS4kWw8fRUFGbolAqEKGEEuFPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHBJGix4OyHgn00iDiPvmBDH.jpg?f=fotoalbum_large
Als we wat smoothing toepassing, zien we dat het deel <30hz zo'n 9dB wordt geboost, de piek op 39hz is gladgetrokken en het verloop >70hz is zo'n 3dB luider.

Audyssey vond dat de speakers op "large" mochten staan, maar ik heb werkelijk geen idee waar dat op gebaseerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9A4SoUcTXP3x0hf44rfrjidUqGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0sFfNbdiIUI2p9WkbVVuev8.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb het vergeleken met een crossover op 80hz (wat ik voorheen altijd heb gebruikt) en dat geeft een veel vlakker verloop.

Hierna heb ik mijn metingen gedaan voor MSO. Ik heb gekozen voor 6 posities, waarbij er zich 3 binnen 15cm van de MLP bevinden.

Ik heb gekozen voor 8x PEQ, 2x All-Pass Second Order filters voor de outputs en 5x PEQ voor de inputs. Vraag me niet precies wat zo'n All-Pass filter doet, maar als ik het goed heb begrepen kan het voor een deel van het frequentiebereik de fase aanpassen om zo een betere respons te krijgen. Door de fase te veranderen zou het geen effect verderop in het frequentiebereik moeten hebben. Ik had eerst 5x PEQ voor de inputs geprobeerd, maar dat was duidelijk te weinig.

Ik had begrepen dat je dalen liever niet wil boosten, maar pieken juist wil dempen, daarom heb ik precies dat gekozen in de instellingen. Daarnaast heb ik laten optimaliseren voor het gebied tussen 18-160hz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2EpRJK0pPdmgc3GRAArrH9lr8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9a3B0kBBHo9OhiiRVscQaXda.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals we zien wist MSO er een aardig vlakke response van te maken. Wellicht dat ik het in een volgende poging beter kan beperken tot 30hz, want het deel <30hz lijkt weinig beïnvloed te zijn. Het deel <30hz heeft 3 PEQ's gekregen en 1 All-Pass filter. Door het dempen is er wel wat outputvolume verloren gegaan

Met wat smoothing is duidelijk te zien hoeveel vlakker het geheel loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wT-QEgEsBsSToPENavy2yT_wWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrWtfa2tYSeAVQezpldjs5uB.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig is dit het overzicht van de verschillende pogingen tot nu toe:
Dit is zonder dat de front speakers mee spelen en met een offset.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hiygUqP2oOjTNoT_hIrqbQ1h82I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nnf2l1rJU483oSFiP2OQkZbX.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna was het tijd om deze mooie vlakke response om zeep te helpen door de speakers mee te laten doen. Na wat prutsen met de crossovers zonder te weten wat ik aan het doen was, had ik besloten dat het 80hz moest worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T82otHrfj5KexwOrqzQx_roq5to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x10wXXkIM3NKX1wiavLnmHjq.jpg?f=fotoalbum_large
Hoewel alles behalve vlak, heb ik ergens opgepikt dat dergelijk smalle dips nauwelijks hoorbaar zouden moeten zijn.

De dag erna heb ik via een youtube video nog een andere manier gevonden om de speakers en subs beter te integreren. Dit keer door middel van de Time-Alignment tool in REW. Daarbij heb ik de input-gain in de minidsp met 5dB verhoogd, om zo weer op 75dB te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRcK2KbepymCrhUq2LTc8c7dNjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc8r0kdhNyerkVT3KDsDOGxs.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet dat dit een mooie verbetering heeft gegeven rond 35hz en 60hz, ook de dip op 95hz is verdwenen.

Op het hele spectrum en met wat smoothing is te zien dat er nu een vrij vlakke respons is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCShmgb4in_6BX4FniNVsD43eDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6i3QK2s47CWw1cw9HER1xIl.jpg?f=fotoalbum_large

Hierna ben ik wat gaan rommelen met het toevoegen van een room-curve. In eerste instantie had ik nog een bestandje van JAG, welke ik aan MSO heb toegevoegd en hierna nieuwe berekeningen laten maken.
Dit heb ik nog niet geïmplementeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXk4wdWTWONOSumgWmNqTaSwCZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pwyv8vwZhTeQ93cEqYeRSkcA.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl dat aan het berekenen was, las ik namelijk dat het beter was om een room-curve toe te voegen via een Low Shelf Filter op de input in de minidsp. Dat heb ik gedaan op 50hz en een Q van 0.7. Ik heb vervolgens de input-gain weer met 5dB verlaagd en een gain van 7,5dB en 10dB geprobeerd. Helaas gaf die van 10dB een foutmelding dat er distortion te meten was, waardoor ik denk dat ik tegen de limieten van de sub aan aan het lopen ben. Ik hoorde ook weer dat "flubberen".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYbMT3fEEk5cc-X-u6fYkz0pkzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knyahpVi7wrykdwDeet1UWpz.jpg?f=fotoalbum_large
Voor nu ben ik gesetteld op een gain van 7,5dB

Ik ga komend weekend nog eens de resultaten van MSO met JAG's room curve doorvoeren en testen om te zien of dat nog wat meer brengt. Ook moet ik nog wat meer testen met de verschillende crossovers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:26:
Ja die zijn wel heftig ook. Is dat in het 0-20Hz bereik dat je alleen geflubber hoort?
Dat moet ik nog eens beter testen. Het houd me een beetje tegen omdat het niet fijn klinkt. Ik wil niet dat ik de subs om zeep help.
Ok, ze vallen gewoon beiden af. Ik zou zeker overwegen meer extensie te maken met EQ. Je kan evt nog een controle meting doen van de THD in REW om te controleren dat het niet teveel vraagt. Richt getal is thd <10% houden. SPL is heel erg van belang, dus die moet je eigenlijk wel meten om er iets zinnigs over te zeggen. Kan de umik dat?
Hoe ik dat moet interpreteren is mij onduidelijk. Ik kan hier wat grafiekjes posten?
Dit is van de laatste poging met Roomcurve die 10dB versterkt (hierbij kreeg ik distortion melding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH6rpIdRjtS2ET31R22i-nNkX0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMvo5AsfL7PRGw9CiFxHh5tR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is degene met roomcurve 7,5dB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA76Cj6-8Z4vyUQXLtBK0M98Erw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V27J4ybZoxZApPHGs0rm4BeZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dit degene waarbij ik de input gain 5dB verhoogde, zonder roomcurve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMuUKoj5Bl86GhnH4_MihE6-KmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mj33fe936lJVimgeBrxHBt3F.jpg?f=fotoalbum_large
Ingewikkeld blijft het toch he?

Er zijn ongelofelijk veel variabelen. Dat maakt het een foutgevoelig en time consuming proces. Zelf heb ik best veel ervaring, in zekere zin een simpelere setup, en dan nog heb ik in de regel dat ik de hele meting een tweede (of derde keer) doe omdat ik ergens een fuckup heb gemaakt met de instellingen. Of dat mijn simulatie en controle meting afwijken (ik laat de meet mic staan tot dat de simulatie en controle metingen (importeert ik weer in MSO) precies over elkaar vallen). Het is gewoon niet makkelijk helaas.
Breek me de bek niet open. Gisteren weer een uur lopen vloeken omdat ik van het ene op het andere moment geen signaal meer uit de subs kreeg. Alles geprobeerd, hetgeen wat voorheen wel werkte, werkte gewoon ineens niet meer.... Wat bleek? de tv had besloten dat het geluid via de tv-speakers moest gaan ipv de AVR :X . Zal wel een hdmi-cec dingetje zijn.... Aangezien de front-speakers naast de tv staan, leek het telkens alsof alle kanalen via de front speakers gestuurd werden en de sub gewoon afwezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 13:51:

Kun je hier nog iets over uitweiden?

Ik heb nog eens wat metingen gedaan (beetje smoothing om het verloop beter te kunnen zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YL77a9jDIMKDQ5ApjYXCQ52UI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IH8i6GZlIlepNPWxh0HwiPOa.jpg?f=fotoalbum_large

Full-range hebben de speakers een vrij aardig verloop. Wel een vreemde piek op 36hz en daarna gaat het snel neerwaarts. Waarschijnlijk dat de AVR daarom al snel kiest voor "large" of een crossover van 40hz.

Aangezien de subs stabieler presteren, wil ik de crossover natuurlijk hoger hebben. De roll-off van de subs is mooi te beoordelen en lijkt op 12dB/oct (dus 2e orde). De roll-off van de speakers kan ik echter niet echt beoordelen. Moet ik dat vergelijken met de full-range lijn? Dan zie ik bij 40hz een afwijking van zo'n 16dB, dus mogelijk een 3e orde?

Eigenlijk zou ik de fronts mee willen laten wegen in MSO, maar geen idee of dat mogelijk is (ik kan er zo niets over vinden). Dus dat de response van de fronts meegenomen wordt in de correctie voor de subs, om zo een zo stabiel mogelijk verloop te krijgen (samen met de fronts, maar zonder EQ op de fronts).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LA-384 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:43:
[...]

Kun je hier nog iets over uitweiden?

Ik heb nog eens wat metingen gedaan (beetje smoothing om het verloop beter te kunnen zien):
[Afbeelding]

Full-range hebben de speakers een vrij aardig verloop. Wel een vreemde piek op 36hz en daarna gaat het snel neerwaarts. Waarschijnlijk dat de AVR daarom al snel kiest voor "large" of een crossover van 40hz.

Aangezien de subs stabieler presteren, wil ik de crossover natuurlijk hoger hebben. De roll-off van de subs is mooi te beoordelen en lijkt op 12dB/oct (dus 2e orde). De roll-off van de speakers kan ik echter niet echt beoordelen. Moet ik dat vergelijken met de full-range lijn? Dan zie ik bij 40hz een afwijking van zo'n 16dB, dus mogelijk een 3e orde?

Eigenlijk zou ik de fronts mee willen laten wegen in MSO, maar geen idee of dat mogelijk is (ik kan er zo niets over vinden). Dus dat de response van de fronts meegenomen wordt in de correctie voor de subs, om zo een zo stabiel mogelijk verloop te krijgen (samen met de fronts, maar zonder EQ op de fronts).
Je weet niet precies wat de AVR doet. Maar uit deze laatste metingen wordt duidelijk dat deze een 2e orde low pass op de subs zet en een 2e orde high pass op de fronts.

Deze filters kan je ook toevoegen in MSO om het effect van je AVR mee te simuleren. Deze zijn puur voor het simuleren, zodat je kan simuleren wat de response is van MSO + de crossover filters van je AVR (de EQ filters van audyssey zitten in jouw metingen). Je moet die filters dus niet ook naar je DSP exporteren.

Verder ben ik inmiddels wel benieuwd naar wat de gecombineerde EQ curve is van de AVR / audyssey en de miniDSP. Dit gezien je doorlopende reponse tot 10Hz, erg laag. En distortion meldingen. Ik denk dat er teveel geboost wordt en dat je beter kan mikken op extensie tot 25Hz of 30Hz.

Wat je miniDSP doet kan je in MSO tonen als output curve. Extensie heb je helemaal zelf in de hand :)

Conclusie is: er is denk ik nog veel winst te behalen met MSO. En ik denk niet dat de metingen daarvoor opnieuw hoeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jag schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:00:
Je weet niet precies wat de AVR doet. Maar uit deze laatste metingen wordt duidelijk dat deze een 2e orde low pass op de subs zet en een 2e orde high pass op de fronts.

Deze filters kan je ook toevoegen in MSO om het effect van je AVR mee te simuleren. Deze zijn puur voor het simuleren, zodat je kan simuleren wat de response is van MSO + de crossover filters van je AVR (de EQ filters van audyssey zitten in jouw metingen). Je moet die filters dus niet ook naar je DSP exporteren.
Je bedoelt dat ik dan een Low-pass filter van 12db/oct op 80hz toevoeg aan de shared filters en deze lock? Ik heb ook nog de keuze uit 4 soorten; Butterworth, Bessel, Linkwitz-Riley en Variable Q. Deze filter zet ik vervolgens niet in de minidsp. Wat voegt het dan toe? want volgens mij streeft MSO nog altijd een vlak resultaat na, zonder de LPF zou dat dan alsnog een rechte lijn zijn.
Verder ben ik inmiddels wel benieuwd naar wat de gecombineerde EQ curve is van de AVR / audyssey en de miniDSP. Dit gezien je doorlopende reponse tot 10Hz, erg laag. En distortion meldingen. Ik denk dat er teveel geboost wordt en dat je beter kan mikken op extensie tot 25Hz of 30Hz.

Wat je miniDSP doet kan je in MSO tonen als output curve. Extensie heb je helemaal zelf in de hand :)
Ik ben niet zo bekend met MSO, dus weet niet wat je precies bedoelt met dit alles en hoe ik dat voor elkaar krijg. Ik laat MSO z'n ding doen voor de frequenties 18-160hz. Ik heb op dit moment zelf een roomcurve toegevoegd aan de minisdp, door handmatig een Low-Shelf-filter toe te voegen met de volgende kenmerken: Freq. 50hz, Gain 7,5dB, Q 0,7.

Ik heb geen idee hoe ik de EQ curve van de AVR moet laten zien, zover ik weet kan mijn AVR dat niet tonen.

Dit is volgens mij wat de filters welke door MSO zijn bepaald doen met het signaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEzochcm1I2BM_n7VhN5Tbv6h5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7QCOYbbPDgmAIMuypAnAbYus.png?f=fotoalbum_large
Conclusie is: er is denk ik nog veel winst te behalen met MSO. En ik denk niet dat de metingen daarvoor opnieuw hoeven :)
Ok, ik moet zeggen dat het nu al best netjes klinkt. Ik heb Dynamic Volume en Dynamic EQ uit staan op de AVR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:29
Jag schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:26:
<knip>

Ingewikkeld blijft het toch he? Zelf heb ik een dsp waar een L+R signaal in gaat (en los LFE) en dan doe ik daarin alle crossovers, dus heb dan niet te maken met mijn AVR crossovers, dat maakt het een stuk eenvoudiger, maar dat werkt alleen als je losse power amps hebt voor je fronts.

<knip>
Wat voor dsp gebruik je hier voor? En doe je nog iets om de phaseshift van de crossover op L+R te compenseren voordat het wordt samengevoegd met het LFE kanaal? (bijv. een all-pass filter met eenzelfde phaseshift op de LFE)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
Mooi om te zien hoe iedereen hier bezig is met REW.
Nu had ik zelf al een tijd terug een subwoofer Dali E-12F (destijds goede aanbieding, en goed voor de WAF) gekocht maar ik had het probleem dat het of vaak overheersend klinkt of dat je hem juist bijna niet meer hoorde..
Helaas niet echt de mogelijkheid om de subwoofer te verplaatsen vanwege de WAF
Maar uiteindelijk maar een UMIK-1 gekocht
Nu met REW gekeken en ik heb al flink wat pieken met de speakers (Dali Oberon 5) en dit wordt dan nog weer versterkt door de subwoofer. Uiteindelijk maar een Dayton DSP-LF (Iwoofer App) gekocht die nu aangesloten is op de subwoofer.
Nu heb ik met REW metingen gedaan op de luisterpositie waar wij meestal zitten.
Helaas krijg ik dan toch nog wat een overheersend resultaat met het filter die REW heeft berekend (manueel PEQ ingevoerd).
Ik heb zo te zien problemen met de ruimte akoestiek en het helpt ook niet mee dat 1 van de speakers links naast een muur staat.

Nu hebben wij een hoekbank en aan de andere kant ook nog een stoel.
Uiteindelijk heb ik op alle 4 de plekken een meting gedaan en hier weer een grafiek van gemaakt met de average functie. Er is duidelijk te zien in die metingen dat ik op verschillende frequenties afhankelijk van de locatie verschillende hoge pieken heb. (locatie 1 en 2, 35Hz locatie 3, 66Hz en 85Hz, locatie 4, 52Hz en iets op 35Hz) Daarop toen maar een filter gemaakt met REW en dan klinkt het eigenlijk best goed.
Is het in mijn geval misschien beter om op al deze locaties een meting te doen met behulp van white noise en RTA inplaats van losse metingen?

Bij sommige nummers lijkt je de subwoofer bijna niet te horen maar bij andere juist wel weer en voegt het echt veel toe.
Wat ik zo zie doen de meeste de meting alleen maar bij de luistpositie, maar ik vraag me af als ik nu ook juist teveel kan wegfilteren doordat ik het nu op 4 plekken meet.
Helaas krijg ik nu al commentaar dat ik er teveel mee bezig ben. :9

[ Voor 14% gewijzigd door thespeed op 26-06-2024 12:31 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 39 Laatste