Nou afgelopen weekend weer een nieuwe poging gedaan. Volgens mij heb ik dit keer alles in 1 keer goed gedaan!
Ik heb dit keer gekozen om eerst Audyssey z'n ding te laten doen en daarna MSO te gebruiken.
Vóór audyssey heb ik de het volume van de AVR verhoogd totdat de subs ongeveer 80db produceerde met pink noise. Ik heb dit volume gebruikt voor latere metingen. Verder heb ik de LPF for LFE verhoogd naar 250hz, alsook de crossover van de overige speakers. De eerste metingen heb ik uitgevoerd via het LFE kanaal, wanneer de speakers er bij betrokken moesten zijn, heb ik L+R gekozen. Dat verklaard de verschillen in output-volume die je kunt zien tussen diverse grafieken.
We zien dat audyssey vooral het deel <30hz wat geboost heeft. De rest is ook wel iets anders, maar kent nog steeds een grillig verloop.
Als we wat smoothing toepassing, zien we dat het deel <30hz zo'n 9dB wordt geboost, de piek op 39hz is gladgetrokken en het verloop >70hz is zo'n 3dB luider.
Audyssey vond dat de speakers op "large" mochten staan, maar ik heb werkelijk geen idee waar dat op gebaseerd is.
Ik heb het vergeleken met een crossover op 80hz (wat ik voorheen altijd heb gebruikt) en dat geeft een veel vlakker verloop.
Hierna heb ik mijn metingen gedaan voor MSO. Ik heb gekozen voor 6 posities, waarbij er zich 3 binnen 15cm van de MLP bevinden.
Ik heb gekozen voor 8x PEQ, 2x All-Pass Second Order filters voor de outputs en 5x PEQ voor de inputs. Vraag me niet precies wat zo'n All-Pass filter doet, maar als ik het goed heb begrepen kan het voor een deel van het frequentiebereik de fase aanpassen om zo een betere respons te krijgen. Door de fase te veranderen zou het geen effect verderop in het frequentiebereik moeten hebben. Ik had eerst 5x PEQ voor de inputs geprobeerd, maar dat was duidelijk te weinig.
Ik had begrepen dat je dalen liever niet wil boosten, maar pieken juist wil dempen, daarom heb ik precies dat gekozen in de instellingen. Daarnaast heb ik laten optimaliseren voor het gebied tussen 18-160hz.
Zoals we zien wist MSO er een aardig vlakke response van te maken. Wellicht dat ik het in een volgende poging beter kan beperken tot 30hz, want het deel <30hz lijkt weinig beïnvloed te zijn. Het deel <30hz heeft 3 PEQ's gekregen en 1 All-Pass filter. Door het dempen is er wel wat outputvolume verloren gegaan
Met wat smoothing is duidelijk te zien hoeveel vlakker het geheel loopt.
Voorlopig is dit het overzicht van de verschillende pogingen tot nu toe:
Dit is zonder dat de front speakers mee spelen en met een offset.
Hierna was het tijd om deze mooie vlakke response om zeep te helpen door de speakers mee te laten doen. Na wat prutsen met de crossovers zonder te weten wat ik aan het doen was, had ik besloten dat het 80hz moest worden.
Hoewel alles behalve vlak, heb ik ergens opgepikt dat dergelijk smalle dips nauwelijks hoorbaar zouden moeten zijn.
De dag erna heb ik via een youtube video nog een andere manier gevonden om de speakers en subs beter te integreren. Dit keer door middel van de Time-Alignment tool in REW. Daarbij heb ik de input-gain in de minidsp met 5dB verhoogd, om zo weer op 75dB te komen.
Je ziet dat dit een mooie verbetering heeft gegeven rond 35hz en 60hz, ook de dip op 95hz is verdwenen.
Op het hele spectrum en met wat smoothing is te zien dat er nu een vrij vlakke respons is.
Hierna ben ik wat gaan rommelen met het toevoegen van een room-curve. In eerste instantie had ik nog een bestandje van JAG, welke ik aan MSO heb toegevoegd en hierna nieuwe berekeningen laten maken.
Dit heb ik nog niet geïmplementeerd.
Terwijl dat aan het berekenen was, las ik namelijk dat het beter was om een room-curve toe te voegen via een Low Shelf Filter op de input in de minidsp. Dat heb ik gedaan op 50hz en een Q van 0.7. Ik heb vervolgens de input-gain weer met 5dB verlaagd en een gain van 7,5dB en 10dB geprobeerd. Helaas gaf die van 10dB een foutmelding dat er distortion te meten was, waardoor ik denk dat ik tegen de limieten van de sub aan aan het lopen ben. Ik hoorde ook weer dat "flubberen".
Voor nu ben ik gesetteld op een gain van 7,5dB
Ik ga komend weekend nog eens de resultaten van MSO met JAG's room curve doorvoeren en testen om te zien of dat nog wat meer brengt. Ook moet ik nog wat meer testen met de verschillende crossovers.