Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Audione0

Strijdt der titanen

Highfeed schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:59:
Vaak kun je het beste de cross-over op je Subwoofer helemaal open draaien en de cross-over instellingen op je receiver in gaan stellen. (de cross-over draaiknop op een Subwoofer wordt vaak aangeduid met "Hz")

Gezien het een subwoofer systeem is met hele kleine speakers kun je het beste in de speaker instellingen van de marantz de instelling op "small/klein" zetten, omdat je kleine speakers geen breed scala aan tonen kunnen weergeven. En als je toch wat grotere speakers hebt, is de instelling "small" meestal toch de beste keuze, en kun je de speaker(s) instelling op Hz niveau op je marantz instellen op 80Hz (mooie beginpunt)
Ik weet verder niet wat je speakers qua lage tonen kunnen weergeven, dit dien je zelf even op de zoeken, maar ik denk dat je al aardig richting de 200Hz gaat, lager komen ze denk ik niet. Dus alles lager dan 200Hz gaat je subwoofer weergeven als je de speaker instelling op op de receiver op 200Hz zet.

Ok, ik denk dat ik deze nu wel begrijp. Ik heb dit inderdaad niet goed staan. Speakers heb ik idd op Small staan dat dan weer wel. Instellingen in de Marantz qua setup van speakers etc dat staat goed.

Ook zet er vaak een fase knop op om de speakers en subwoofer in fase te zetten, zodat de speakers en subwoofer in de lage regionen, sync lopen. Vaak is 0 is goed, maar het kan gebeuren date luisterruimte de boel verstoort dan kan het draaien een de fase knop uitkomst bieden. Maar gezien je subwoofer/sepaker systeem denk ik dat dat wel losloopt. Vaak is dit aan de orde bij grotere speakers de goed laag kunnen weergegeven.

Hmmm ok, dus deze gebruik je om de speakers synchroon te laten lopen. Ik zal deze terug op 0 zetten. ook deze staat dus niet goed. Nu snap ik ook wat beter wat die geluidsgolven bedoelen in de topicstart

Ook zit op een subwoofer een volume knop. Zet deze op 12 uur en ga de volume van de subwoofer op je receiver instellen. Is een stuk praktischer omdat je dan niets steeds achter je sub moet kruipen als hij net wat te hard of zacht staat. Omdat je deze op 12 uur zet heb je spelling om te plussen en te minnen via de receiver.

Handige tip, Ik ga deze ook nachecken. Bedankt voor de duw in de goede richting. _/-\o_ @Audione0
Als je wilt graag wat foto's van de receiver instellingen betreft speaker configuratie en cross-over instellingen van de marantz als je denkt gereed te zijn.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Highfeed
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:21
Audione0 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:44:
[...]

Als je wilt graag wat foto's van de receiver instellingen betreft speaker configuratie en cross-over instellingen van de marantz als je denkt gereed te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMaW4dNOqld8aWC53pWU4XkaYck=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfrhK4qAmD3ACWqrEpdxlO16.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2KiMtgbfTkRoPmLp6GkRQXQmyA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/conhA7tMd20iwOslyVEeLq55.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgBTQ-c6G2BwvpQBnbFX_-7HROU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xlao6SbxjK0JbLbCpZiCW1Om.jpg?f=fotoalbum_small

Dit zijn dan de instellingen die met de Sub te maken heeft, mocht je wat anders willen dan hoor ik het wel. :)

Surround Speakers:
Frontspeakervermogen (RMS) 100W
Surroundspeaker minimale frequentie 110Hz
Surroundspeaker maximale frequentie 20kHz
Impedantie surroundspeaker 8Ω

Centerspeaker:
Centerspeaker minimale frequentie 100Hz
Centerspeaker maximale frequentie 20kHz
Impedantie centerspeaker 8Ω

Sub:
Subwoofer vermogen (RMS) 200W
Diameter woofer (inch) 8"
Subwoofer minimale frequentie 38Hz
Subwoofer maximale frequentie 200Hz
Impedantie subwoofer 22kΩ

Achterkant sub ingesteld op:
Gain is de versterking, hoe luid hij gaat. Zet deze op 12uur
Cut off op 200
Phase op nul

Edit: Gegevens speakers erbij gezet. Misschien zo beter idee?

Edit 2: instellingen sub gedaan zoals CMP adviseerde. moet zeggen dat we al veel meer in de buurt komen van hoe ik het wil. Ik merkte wel dat hij met een wat zwaardere stem de sub ook begon te horen. Waarmee moet ik dit instellen?

[ Voor 22% gewijzigd door Highfeed op 14-09-2023 17:41 ]

Twtich: Highf33d Steam: Highfeed

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49
Highfeed schreef op donderdag 14 september 2023 @ 17:18:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn dan de instellingen die met de Sub te maken heeft, mocht je wat anders willen dan hoor ik het wel. :)
Deze instellingen zijn de juiste :)

• Brise88
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 26-09-2023
*KNIP* cross posten is niet toegestaan. Verder in Brise88 in "Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic"

[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 15-09-2023 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Edit 2: instellingen sub gedaan zoals CMP adviseerde. moet zeggen dat we al veel meer in de buurt komen van hoe ik het wil. Ik merkte wel dat hij met een wat zwaardere stem de sub ook begon te horen. Waarmee moet ik dit instellen?
Dat LFE+Main moet/kan volgens mij gewoon op LFE staan.

Stemmen via je sub.....tjah wat je zelf prettig vindt. Normaliter wil je die via je speakers horen, maar volgens mij kunnen je speakers die lage frequenties helemaal niet goed/fatsoenlijk afhandelen en met een hoge crossover komen die tonen ook bij je sub uit.

Ook de juiste luister modus is bepalen. Daarnaast doet Audyssey ook nog iets met het geluid. Maar voor dat soort vragen kun je beter in het Marantz topic zijn.

Vind je het geluid nog altijd niets dan kun je overwegen om andere speakers aan te schaffen.

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 14-09-2023 22:21 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 21:07

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Highfeed , wat CPM zegt, de sub zou je op alleen LFE kunnen zetten. LFE+main is dacht ik iets wat ook wel 'double bass' genoemd wordt.

Verder zou je dit ook nog kunnen proberen:
- alle speakers op small,
- speaker cross-overs op 1.5x minimale waarde van de frequency range (of min.+20Hz)
- sub cross-over op default laten staan (120Hz?),
- handmatig afstanden tot 1 centrale luister positie instellen,
- handmatig op gehoor de gains via speaker test signal instellen.
- gain op de sub zelf op 1/3 en cross-over op max/lfe, de versterker regelt immers de cross-over op de LFE

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Surround Speakers:
Frontspeakervermogen (RMS) 100W
Surroundspeaker minimale frequentie 110Hz
Surroundspeaker maximale frequentie 20kHz
Impedantie surroundspeaker 8Ω

Centerspeaker:
Centerspeaker minimale frequentie 100Hz
Centerspeaker maximale frequentie 20kHz
Impedantie centerspeaker 8Ω

Sub:
Subwoofer vermogen (RMS) 200W
Diameter woofer (inch) 8"
Subwoofer minimale frequentie 38Hz
Subwoofer maximale frequentie 200Hz
Impedantie subwoofer 22kΩ

Achterkant sub ingesteld op:
Gain is de versterking, hoe luid hij gaat. Zet deze op 12uur
Cut off op 200
Phase op nul

Edit: Gegevens speakers erbij gezet. Misschien zo beter idee?

Ik mis alleen je front speakers in het lijstje, neem aan dat het dezelfde zijn als je surrounds?

Dat je stemmen door je sub hoort kan ik wel toelichten. Gezien je crossover op 200Hz staat en lage tonen boven de 120Hz (hou me ten goede) op gehoor kunt lokaliseren kan het indd kloppen dat je de sub kunt horen spelen als er zwaardere stemmen weergegeven worden in bijvoorbeeld een film. Daarom is het voor films kijken wenselijk de crossover op 80hz of lager te zetten? Maar gezien jij kleine speakers (satalieten) tot je beschikking hebt die niet lager kunnen dan 110Hz heeft een crossover instelling van 80Hz geen zin. Dan zou je speakers moeten kopen die een stuk lager kunnen zodat de sub alleen sub laag weer gaat geven ipv sub laag EN normale bassen die je op gehoor kunt lokaliseren :)

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfeed
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:21
Ik denk dat ik nu in de juiste window zit met mijn sub, de stemmen hoor ik niet meer. Het was ook maar een moment, en daarna niet meer gehad. Ik vind nu al dat het veel beter is dan het was. Ik ben blij. Bedankt voor jullie input. Ik ga hier op verder bouwen. Ik moet nog wachten op nieuwe meubels en muren moeten nog geverfd worden, dan kan ik alles ophangen en beter afstellen. Sub is nu goed, de rest doe ik wel weer met Audessy. Maar dat is voor een andere topic. Nogmaals bedankt :D

Twtich: Highf33d Steam: Highfeed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Highfeed schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:34:
Ik denk dat ik nu in de juiste window zit met mijn sub, de stemmen hoor ik niet meer. Het was ook maar een moment, en daarna niet meer gehad. Ik vind nu al dat het veel beter is dan het was. Ik ben blij. Bedankt voor jullie input. Ik ga hier op verder bouwen. Ik moet nog wachten op nieuwe meubels en muren moeten nog geverfd worden, dan kan ik alles ophangen en beter afstellen. Sub is nu goed, de rest doe ik wel weer met Audessy. Maar dat is voor een andere topic. Nogmaals bedankt :D
Happy tweaking!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

En weer een toevoeging aan Het Grote subwoofer topic.

Vandaag mijn projectje mogen ophalen. Toch altijd een beetje spannend wat je van een veiling plukt. Maar het viel niet tegen, hij is in perfecte staat en ongebruikt. Ben dus tot nu toe best blij. Hij heeft even aan een Aiyima A07 gehangen en beweegt zeker maar heeft meer honger dan de Aiyima kan leveren, logisch want die levert max 120w @8ohm.
De volgende stap is de behuizing, maar dat komt later.
Ook denk ik dat ik voor een tweedehands Crown versterker ga, welke exact is afhankelijk van de markt.

Hier een foto van de fruitschaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b17f7zS_Y-lrRnVF7CxYSMiVRas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/679rshlvf1UXgcCvfm3OqDx6.jpg?f=fotoalbum_large

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

CPM schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:53:
En weer een toevoeging aan Het Grote subwoofer topic.

Vandaag mijn projectje mogen ophalen. Toch altijd een beetje spannend wat je van een veiling plukt. Maar het viel niet tegen, hij is in perfecte staat en ongebruikt. Ben dus tot nu toe best blij. Hij heeft even aan een Aiyima A07 gehangen en beweegt zeker maar heeft meer honger dan de Aiyima kan leveren, logisch want die levert max 120w @8ohm.
De volgende stap is de behuizing, maar dat komt later.
Ook denk ik dat ik voor een tweedehands Crown versterker ga, welke exact is afhankelijk van de markt.

Hier een foto van de fruitschaal.
[Afbeelding]
Man wat een ding! Dat wordt een flinke bijzettafel👏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:33
Hi allen,

Ik ben af en toe aan het kijken naar een nieuwe sub.
De huidige Rel T5 komt eigenlijk net te kort in onze nieuwe woonkamer en was altijd de aanvulling voor de bookshelfs.
Nu er staanders komen die een stukje lager gaan zal hij vast iets toevoegen maar dat zal nihil zijn.

Daarom zit ik wel eens te kijken voor een vervanger en mijn vader is nogal fan van zijn BK sub, die overigens eerder een bijzettafel dan een sub lijkt qua grootte.
Dat kan ik dus weer niet kwijt, het komt in een vrij krappe hoek te staan waar ik denk ik max een 10" apparaat kwijt kan.

Nu zag ik in de startpost ook de naam BK een paar keer voorbij komen,
dus dacht vraag of jullie weten waar dit nog verkocht word?
Een T9i/x is ook een optie maar dat vind ik nog vies duur vergeleken met de XXLS300 waar ik een engels artikel van tegenkwam (~500 pounds)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:18
Savagegek schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:48:
Hi allen,

Ik ben af en toe aan het kijken naar een nieuwe sub.
De huidige Rel T5 komt eigenlijk net te kort in onze nieuwe woonkamer en was altijd de aanvulling voor de bookshelfs.
Nu er staanders komen die een stukje lager gaan zal hij vast iets toevoegen maar dat zal nihil zijn.

Daarom zit ik wel eens te kijken voor een vervanger en mijn vader is nogal fan van zijn BK sub, die overigens eerder een bijzettafel dan een sub lijkt qua grootte.
Dat kan ik dus weer niet kwijt, het komt in een vrij krappe hoek te staan waar ik denk ik max een 10" apparaat kwijt kan.

Nu zag ik in de startpost ook de naam BK een paar keer voorbij komen,
dus dacht vraag of jullie weten waar dit nog verkocht word?
Een T9i/x is ook een optie maar dat vind ik nog vies duur vergeleken met de XXLS300 waar ik een engels artikel van tegenkwam (~500 pounds)
BK subs worden verkocht bij BK zelf: https://www.bkelec.com/

Twee jaar terug ongeveer zelf twee P12-300SB-PR gekocht.
De prijzen van de subs zijn nog wel goed geprijsd volgens mij, maar de importkosten zijn niet leuk meer. Op Marktplaats wordt met enige regelmaat nog wel een XXLS400 aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
vinom schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:01:
[...]

De prijzen van de subs zijn nog wel goed geprijsd volgens mij, maar de importkosten zijn niet leuk meer. Op Marktplaats wordt met enige regelmaat nog wel een XXLS400 aangeboden.
Bedankt, daar had ik helemaal overheen gelezen op hun jaren 2000 style website :+
Ik moet eens uitzoeken wat die importkosten dan zouden zijn maar dat zal er wel flink bovenop doen.

Marktplaats had ik ook gezocht maar inderdaad veelal de grotere versies (>12 inch) als er iets op staat.
Helaas is voor mij een 30-35cm breedte wel de max hoe ik het kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Import van BK subwoofers is op zich nog wel te doen..

De P12-300SB-PR kost omgerekend €544 incl. shipping. Daar betaal je dan bij aflevering 21% belasting en €7 administratiekosten voor DPD. Dus in totaal ongeveer €677.
Dat is zo'n €100 meer als wat ik ervoor betaald heb, net voor de Brexit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46
vinom schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:01:
[...]

Iets heel anders maar kijk ook eens daar de arendal 1961 1s . 12 inch dus wat groter, maar door de vorm kan die soms net wat beter uitkomen. Zelf heb ik hem naast m'n bureau en hij valt totaal niet op. Heeft wat meer output dus placement is wat makkelijker gezien je meer headroom hebt om het verschil te EQ'en . De sub is wat duurder, maar zit een 3 band EQ ingebouwd dus hier bespaar je ook op mocht je dat nog niet hebben.

Je kan de sub gewoon gratis thuis uitproberen, dus vandaar denk ik zeker de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
d0nny41 schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:44:
[...]

Iets heel anders maar kijk ook eens daar de arendal 1961 1s . 12 inch dus wat groter, maar door de vorm kan die soms net wat beter uitkomen. Zelf heb ik hem naast m'n bureau en hij valt totaal niet op. Heeft wat meer output dus placement is wat makkelijker gezien je meer headroom hebt om het verschil te EQ'en . De sub is wat duurder, maar zit een 3 band EQ ingebouwd dus hier bespaar je ook op mocht je dat nog niet hebben.

Je kan de sub gewoon gratis thuis uitproberen, dus vandaar denk ik zeker de moeite waard.
Wat meer output dekt de lading niet helemaal, rond 20 hz heeft de 1961 1S vrijwel de meeste output van alle gesloten 12 inch subs die er zijn.
De JL audio e112 kan haast nog inpakken al heeft die wel veel meer output rond 25 hz en hoger, maar dat is zowat de beste 12 inch sealed sub die bestaat.
Vergelijk de subs maar eens op audioholics zijn daar allemaal getest en gemeten. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46
Mede dankzij audioholics heb ik gekozen om de 1961 1s een kans te geven . De subwoofer integreert heel makkelijk; ik moest zelfs dubbelchecken of die wel aanstond. Prima voor een audiophile dus. Mocht je toch meer bass willen voor bepaalde muziekgenres of films dan kan dat ook aangezien je 4 presets hebt. Een hele goede keuze voor een mixed setup zoals die van mij (:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
Ondertussen contact gehad met BK, en daar een berekening gehad van de kosten voor een XLS300, die beschikt over een 10 inch DF unit.
Kosten die zij rekenen zijn dan om en nabij de £400 incl shipping en daar bovenop zal dan nog 21% komen die postnl of andere partij +handling kosten rekent.
Zou betekenen dat ik zo'n £500,- kwijt ben, wat nu neerkomt op ~€580.

Voor een vergelijkbare sub nog steeds een goede prijs denk ik, zeker als ik zie dat een vergelijkbare REL 10inch sub(T9) nog 7-800,- moet opbrengen in de tweedehands markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
B_FORCE schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:09:
[...]

Vreemde adviezen die mensen zo geven.
Dan doe ik toch even mijn consumenten petje op, zoiets moet gewoon voldoende werken, zowel op lage als op hoge volumes.

Technisch gezien is het ook een beetje vaag, bij hogere volumes verbruik je ook meer vermogen.
Dat is in principe recht evenredig met de cone excursie.
Sterker nog, bij een gemiddelde speaker gaat die excursie achteruit bij hogere SPL's.
Dus uiteindelijk moet er meer vermogen in (power compressie ed).

Ik heb zelf geen ervaring met die Audiophonics versterkers.
Wel met Hypex, en de ervaring daarvan is extreem wisselend als het om betrouwbaarheid gaat helaas.

Het feit dat het 8 ohm is, veranderd wel wat dingen.

Overigens vind ik het verbruik wel EXTREEM veel voor een dergelijk subje. |:( 8)7
Voor thuis is rond de 200-400W echter meer dan zat.
Ik vraag mij dan ook af of die versterkers überhaupt wel zoveel ooit leveren.

Wil je het rotsvast hebben, dan heb ik een beter gevoel bij zoiets als een LAB Gruppen versterker ofzo.
Of anders een Crown, QSC of evt een pro Yamaha.
Dat zijn dingen die ontworpen zijn om continu veel te kunnen leveren.
Daarnaast zijn ze ook beveiligd tegen over heating en andere dingen.

Wat betreft zelfbouwen;
Als jij de praktisch skills hebt, is een systeem bedenken een fluitje van een cent.
Een subwoofer kast stelt namelijk niet bijster veel voor.

De vraag is dan wel hoe laag, hard en groot het moet/mag worden en wat het totale budget is?

Aan de andere kant heb je de kasten en speakers al, dus is dat ook een klein beetje dubbel misschien?
Inderdaad, de kasten en speakers heb ik al. De afwerking ervan is acceptabel.
Dus uiteindelijk heb ik gekozen om deze passief te maken en externe versterkers te kopen.
Ik kwam uit, zoals je al een beetje had aangegeven, bij Crown versterkers. Heb drie keer een Crown XLS 2502 gekocht.
Ik heb de versterkerplaat in de subwoofers laten zitten, maar heb het kleine separate PCB bordje van de 'service port' omgebouwd naar een opening voor de speaker kabels. Wat niet op de foto's te zien is, is dat ik de kabels nog eens aan de binnenkant heb vastgelijmd aan het 3D geprinte stukje zodat het luchtdicht is. Verder, zoals je kan zien, heb ik ook een soort foamtape gebruikt zodat het volledig luchtdicht is aan de randen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1e6TKKcCdJJ9yIZ73xHO6y_p8ko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmJXffz4ggtC0vOPGTG1GHoW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSi3h-79FklGI16EqT6gdmjfI0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1M8ktknMpad6iij6a20jzAB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik alles nog calibreren met miniDSP en UMIK1 microfoon. Dat wordt ook een lang werkje. :z
Maar ik kan sowieso al zeggen dat de subwoofers een beetje lager kunnen dan voorheen. Waarschijnlijk zat er een hele lage frequentiefilter op de plaatversterkers...? :X
Mijn vriendin had dit onmiddellijk ook gemerkt dat de kwaliteit er wederom op vooruit is gegaan 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Ronayke03
Prima opgelost toch zo?

Mag ik vragen hoe je tot de Crown bent gekomen? En vanwaar de keuze voor de XLS variant?
Gezien je een MiniDSP hebt dan was de XLi 2500 ook een (goedkopere) optie?
En hoe is de fan noise? En heeft deze één stand of is deze temperatuur afhankelijk qua toerental?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
CPM schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:01:
@Ronayke03
Prima opgelost toch zo?

Mag ik vragen hoe je tot de Crown bent gekomen? En vanwaar de keuze voor de XLS variant?
Gezien je een MiniDSP hebt dan was de XLi 2500 ook een (goedkopere) optie?
En hoe is de fan noise? En heeft deze één stand of is deze temperatuur afhankelijk qua toerental?
Ik wou sowieso iets dat (normaal) voor een lange tijd zou werken. Ik kwam uit bij 'professionele' versterkers. Crown vs Behringer (of andere merken) maakte mij niet veel uit. Uiteindelijk toch voor de Crown gegaan omdat er RCA input mogelijk is. Achteraf was dit niet nodig, omdat ik veel ground loop geluid had. Dan maar overgestapt naar XLR aansluitingen, maar dan met een zelfgemaakte kabel zodat ik het fameuze 'pin 1 probleem' niet heb.
Ik heb de XLS variant genomen, omdat deze minder warm wordt dan de XLi varianten (doordat deze class AB zijn tegenover XLS = class D). Minder warm is ook minder ventilator geluid. Alles is nu een kleine week geinstalleerd, en heb nog nooit de ventilator gehoord (zit zo een drietal meter verwijderd van de XLS versterkers).
Volgens mij gaan de fans draaien als het te warm wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
Toch een upgrade gedaan, een Arendal 1723 S1 gekocht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbieHifi
Gister is de Arendal 1723 S1 gekomen en meteen mijn BK XXLS 400 is opgehaald.

Allereerst de Arendal 1723 S1 is eigenlijk niet zo super groot, smaller dan de BK en iets hoger. Maar Optisch lijkt deze gewoon kleiner te zijn dan de BK.

De Arendal zit met met een RCA aangesloten op de Marantz receiver en met een XLR op de Marantz PM15-S2. Dus ik gebruik dual inputs. De hele boel is nog niet ingesteld, maar alles staat op zijn plek.Out of the box is het wel een rammer, even de legendarische finding Nemo scene gekeken.....of beter gezegd gehoord. De Arendal gaat echt een stuk lager.

Voor de stereo set-up zal echt nog wel wat tweak werk nodig zijn, om de cross over en fases goed te krijgen. Maar zal dat met REW moeten gaan doen. Dus ik kan van het weekend even spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieHifi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:47:
Gister is de Arendal 1723 S1 gekomen ...
Foto? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
Haha, ja komt nog. Was gister ook bezig om het meubel in te bouwen en tv op te hangen. Zijn 6 weken geleden verhuis en tv meubel kwam woensdag. Nu staat alles een beetje zoals het hoort.

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

RobbieHifi schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:47:
Gister is de Arendal 1723 S1 gekomen en meteen mijn BK XXLS 400 is opgehaald.

Allereerst de Arendal 1723 S1 is eigenlijk niet zo super groot, smaller dan de BK en iets hoger. Maar Optisch lijkt deze gewoon kleiner te zijn dan de BK.

De Arendal zit met met een RCA aangesloten op de Marantz receiver en met een XLR op de Marantz PM15-S2. Dus ik gebruik dual inputs. De hele boel is nog niet ingesteld, maar alles staat op zijn plek.Out of the box is het wel een rammer, even de legendarische finding Nemo scene gekeken.....of beter gezegd gehoord. De Arendal gaat echt een stuk lager.

Voor de stereo set-up zal echt nog wel wat tweak werk nodig zijn, om de cross over en fases goed te krijgen. Maar zal dat met REW moeten gaan doen. Dus ik kan van het weekend even spelen.
Hoe ga je dat dan doen met filmpje kijken? Ik neem aan dat je dan de HT passthrough van de PM15 gebruikt. Dan zal de sub dus signaal krijgen van de XLR én de RCA?

This title is for sale, please send me a PM

• RobbieHifi
the-body schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:30:
[...]

Hoe ga je dat dan doen met filmpje kijken? Ik neem aan dat je dan de HT passthrough van de PM15 gebruikt. Dan zal de sub dus signaal krijgen van de XLR én de RCA?
Nee de sub zet je dan op rca input. Daarnaast regelt de crossover van de receiver dat de lage tonen naar de sub gaan en niet meer naar de fronts (en dus de stereo versterker). Afstellen sub voor ht was een makkie. Stereo nog aan het spelen. Ga alles met room eq wizard doormeten. Om gekke pieken te en kleine dips aan te passen. Nog wat akoestische kunst op een wand plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:02
Tweedehands mijn volledige 5.1 set gescoord over een periode van een aantal maanden waarvan de topper een Arendal 1961 1V. Arendal reset gegeven van de settings en meer dan tevreden mee out of the box. Gebruik is overrigens 90% films en series maar dat ter zijde,

Nu was ik in de veronderstelling dat ik hem zou kunnen koppelen aan de Arendal App maar kan nergens vinden hoe dat zou moeten. Heeft de 1961 Sub dat niet of zie ik wat over het hoofd en is dat alleen voor de 1723 series wat ik nu wel vermoed.

Verder nog tips op basis van een 5.1 setups om wat extra aandacht aan te schenken binnen de opties van de subwoofer?
Fronts: Elac B6.2
Center: Elac UC52
Surrounds: Jamo S803
Receiver: Onkyo TX-NR609

Als ik via Audyssey op de Onkyo de speakers laat instellen zet die de subwoofer om -10db, andere speakers laat hij redelijk met rust maximaal +2 db. Uiteindelijk alles op 0DB gezet en center wel naar +2db. Geluid ben ik meer dan tevreden mee op deze manier maar tips zijn welkom om mogelijk nog net wat meer uit de Arendal te halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18:53
KryTech schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:38:
Tweedehands mijn volledige 5.1 set gescoord over een periode van een aantal maanden waarvan de topper een Arendal 1961 1V. Arendal reset gegeven van de settings en meer dan tevreden mee out of the box. Gebruik is overrigens 90% films en series maar dat ter zijde,

Nu was ik in de veronderstelling dat ik hem zou kunnen koppelen aan de Arendal App maar kan nergens vinden hoe dat zou moeten. Heeft de 1961 Sub dat niet of zie ik wat over het hoofd en is dat alleen voor de 1723 series wat ik nu wel vermoed.

Verder nog tips op basis van een 5.1 setups om wat extra aandacht aan te schenken binnen de opties van de subwoofer?
Fronts: Elac B6.2
Center: Elac UC52
Surrounds: Jamo S803
Receiver: Onkyo TX-NR609

Als ik via Audyssey op de Onkyo de speakers laat instellen zet die de subwoofer om -10db, andere speakers laat hij redelijk met rust maximaal +2 db. Uiteindelijk alles op 0DB gezet en center wel naar +2db. Geluid ben ik meer dan tevreden mee op deze manier maar tips zijn welkom om mogelijk nog net wat meer uit de Arendal te halen
Alleen de 1723 serie heeft de app.
Zou zelf inregelen met REW, het verschil tussen inregelen met REW en Auddessey is best groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Reveal! schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:48:
[...]
het verschil tussen inregelen met REW en Auddessey is best groot.
Euh....dit kun je op vele manieren interpreteren....het kan iets zeggen over je REW kwaliteit maar ook over heel veel andere factoren die mee spelen......welke Audyssey versie heb je het over bijv. :+
Daarnaast kun je met Audyssey MultEQ X ook REW filters importeren.

[ Voor 8% gewijzigd door CPM op 06-10-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
CPM schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Euh....dit kun je op vele manieren interpreteren....het kan iets zeggen over je REW kwaliteit maar ook over heel veel andere factoren die mee spelen......welke Audyssey versie heb je het over bijv. :+
Daarnaast kun je met Audyssey MultEQ X ook REW filters importeren.
Simpelste voorbeeld is eigenlijk speaker afstanden.
Als je deze uitmeet met REW klopt de meting van Audyssey niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Reveal! schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Simpelste voorbeeld is eigenlijk speaker afstanden.
Als je deze uitmeet met REW klopt de meting van Audyssey niet.
Bedoel je dit?
https://www.avsforum.com/...impluse-readings.3243684/

Dat ligt namelijk niet aan Audyssey, maar aan hoe Denon/Marantz de berekeningen doen.(gefixt in de nieuwe modellen en nooit aanwezig geweest in MultEQ X).

Mocht je het daar niet over hebben dan moet je het even verder toelichten want dan begrijp ik jouw laatste twee comments hier niet.

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 06-10-2023 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
De 1961 serie is in de uitverkoop btw 30% korting, serie gaat vervangen / nieuwe versie van komen.

Wat betreft REW bedoel ik inderdaad volgens mij de vertragingen zoals daar omschreven.
Vriend van mij heeft een Denon uit de vorige serie en deze heeft in ieder geval dat probleem.
Met de hand de vertragingen afgesteld, dat het geluid op exact hetzelfde moment op de luisterplek aan komt en dat scheelt echt de wereld in beleving.
Daarna de volumes en eq handmatig gedaan, ik en mijn vriend hebben het nog niet eerder zo goed horen klinken met een automatische inregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reveal! schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:46:
De 1961 serie is in de uitverkoop btw 30% korting, serie gaat vervangen / nieuwe versie van komen.
Met uitzondering van de subwoofers, dus niet relevant in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CPM schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Bedoel je dit?
https://www.avsforum.com/...impluse-readings.3243684/

Dat ligt namelijk niet aan Audyssey, maar aan hoe Denon/Marantz de berekeningen doen.(gefixt in de nieuwe modellen en nooit aanwezig geweest in MultEQ X).

Mocht je het daar niet over hebben dan moet je het even verder toelichten want dan begrijp ik jouw laatste twee comments hier niet.
Zelf ben ik ook wel benieuwd naar de performance van auto EQ systemen voor LF. In tegenstelling tot alles boven de modale regio / schroder frequentie, zou ik denken dat de toepassing zich er goed voor leent. En het toepassen van global EQ, dus niet meerdere subs een individueel filter geven, is dood simpel. Maar of audessey of andere auto EQ systemen dat fijnmazig genoeg doen en of ze er genoeg filters voor beschikbaar hebben met een Q die hoog genoeg is, dat weet ik niet.

Ken jij voorbeelden van voor en nametingen (met REW of andere meet software) van auto EQ systemen?

Heb jij voorbeelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
De grootste winst zat nog niet zozeer in de EQ maar de db levelling en delay van geluid.
Dat was echt een mega verschil.
En dan heb ik best grote afwijkingen met wat de versterker zelf had gemeten.....

Zowel bij de vriend met de Denon versterker als bij mij met een Tonewinner AT300 processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Jag bedoel je zoiets?
https://www.audiosciencer...sey-room-eq-review.12746/

Dit is echter niet op een multi sub opstelling gebaseerd.
Deze wel:
https://www.audioholics.c...p-listening-and-adjusting

Ook maakt de versie van Audyssey enorm veel verschil qua kunnen. En dan heb ik het even niet over de X versie.
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/1595161953255-png.74112/

Met de X versie kun je het volgende doen:

MultEQ XT32 is the flagship version of our technology to measure and correct room acoustical problems. Sub EQ HT is a additional method we came up with to deal with multiple subs. If you only have one sub then it's not in use. The idea is to first measure each sub separately, then apply delay and level settings so that the two subs are now time and level aligned. Then we ping them once more as "one" sub to derive the room correction filter.

Waarbij Sub EQ HT niet vanzelf sprekend aanwezig is in een receiver die XT32 heeft (volgens mij).
Ik heb nog geen bronnen gevonden die beschrijven of de Auto EQ varianten filters maken per sub.
Als je kijkt naar de Sub EQ HT dan leggen ze één filter over meerdere subs.

En dan heb je ook nog in de nieuwe modellen de optie om aan gegeven waar een sub staat en dat dan de dichtstbijzijnde speakers hun low op afspelen.
https://manuals.denon.com/AVRX3800H/NA/EN/GFNFSYcrpfrlsu.php

Ik denk dat Audyssey steeds meer kan, ook op sub gebied. Maar als je met meerdere subs gaat werken of als je meer uit sub wilt halen je echt wel baat hebt bij REW + Aparte Dsp.

Wat dan opvalt is dat je bij de MultEQ X versie de standaard Audyssey mic kunt gebruiken maar daarnaast voor €75 ook een gekalibreerde variant kunt kopen. Een Umik gebruiken kan dan weer niet.
Ikzelf twijfel nog om ooit de Audyssey X versie te kopen €150+€75 of Full Dirac $350.
Maar dan puur voor de speakers en niet voor de subs.
Reveal! schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:44:
De grootste winst zat nog niet zozeer in de EQ maar de db levelling en delay van geluid.
Dat was echt een mega verschil.
En dan heb ik best grote afwijkingen met wat de versterker zelf had gemeten.....

Zowel bij de vriend met de Denon versterker als bij mij met een Tonewinner AT300 processor.
Bij alle metingen die ik heb gedaan was Audyssey qua db leveling redelijk spot on. Soms een 0.5db afwijking maar dan was de afstand soms ook net iets anders omdat de mic niet exact hetzelfde stond.

Bedankt voor de toelichting in je eerdere post. Ik begrijp nu wat je bedoeld.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen check gedaan met REW impulse response om te zien of het exact klopt.
Maar ik denk niet dat ik het verschil ga horen zeker niet als ik 20cm naar rechts op links zit of mijn hoofd iets zou draaien en al helemaal niet in een normale woonkamer. Ik vraag me af wie wel en of dat dan niet het psychoakoestische effect is. We hebben het over fracties van milliseconden? En in welke luister modus, welke content en welke hoeveelheid speakers?

Ik twijfel niet aan je constateringen hoor, maar vraag me wel af in hoeverre, uitgaande van kleine afwijkingen, dit hoorbaar is.

[ Voor 23% gewijzigd door CPM op 07-10-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CPM schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:07:
@Jag bedoel je zoiets?
Waarbij Sub EQ HT niet vanzelf sprekend aanwezig is in een receiver die XT32 heeft (volgens mij).
Er zijn sowieso maar weinig receivers die echt discrete subwooferaansluitingen hebben. Veel ervan die meerdere subwoofers ondersteunen hebben in werkelijkheid het equivalent van een Y-splitter ingebouwd. De door jou genoemde Denon (en z'n Marantz tegenhanger) is (een van) de minst dure die daadwerkelijk gescheiden (en dan gelijk 4 stuks) subwooferaansluitingen heeft. Dat was ook voor mij een van de redenen om 'm te kopen; scheelt toch weer "gedoe" met allerlei andere oplossingen die dan met een beetje pech net-niet zijn of veel meer handwerk vereisen.
Nu nog daadwerkelijk meerdere subwoofers kopen... :)
Ik heb nog geen bronnen gevonden die beschrijven of de Auto EQ varianten filters maken per sub.
't Zal technisch wel wat simpeler zijn om er voor te zorgen dat alle subwoofers samen eerst als eentje gezien kunnen worden (qua delay e.a.) om daarna het totale sublaag daarop aan te passen. Zou losse EQ's per subwoofer instellen zoveel verschil maken?
Wat dan opvalt is dat je bij de MultEQ X versie de standaard Audyssey mic kunt gebruiken maar daarnaast voor €75 ook een gekalibreerde variant kunt kopen. Een Umik gebruiken kan dan weer niet.
Ikzelf twijfel nog om ooit de Audyssey X versie te kopen €150+€75 of Full Dirac $350.
Ook dat is een keus waar ik tzt voor kom te staan; als je Dirac neemt is er weer geen multi-sub ondersteuning inbegrepen bij die $350 licentie, dan moet je nog de Bass Control optie toevoegen (voor nog eens $350). Of je moet dan buiten Dirac om regelen en goed met Dirac zien te laten samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@ACM
Je hebt de beperkte Dirac $259
Of de full $350. Upgrade van beperkt naar full is $90.

https://www.dirac.com/onl...800h/#DenonAVR-AVC-X4800H

Maar ik vind de Dirac versie persoonlijk aan de dure kant.

Als je een receiver hebt met meerdere dedicated subwoofer aansluitingen zou je altijd kunnen bekijken wat het resultaat is met de Auto EQ die bij de receiver zit. Meten is dan wel handig.
V.w.b. EQ per sub is @jag redelijk bedreven in MSO. Hij kan je vast vertellen wat zijn ervaring is. Ikzelf heb één EQ toegepast op beide subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

CPM schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:18:
@ACM
Je hebt de beperkte Dirac $259
Of de full $350. Upgrade van beperkt naar full is $90.

https://www.dirac.com/onl...800h/#DenonAVR-AVC-X4800H

Maar ik vind de Dirac versie persoonlijk aan de dure kant.
Ze zijn sowieso niet heel duidelijk wat er nou wel en niet bij zit voor meerdere subwoofers. Er lijkt wel 'bass management' in de reguliere Dirac te zitten, maar dat komt er alsnog op neer dat ze ongeveer hetzelfde doen als Audyssey's oplossing.
  • Dirac Live: The filter design page is presented without Bass Control features and filters are calculated without any form of bass management.
  • Bass Management: Dirac Live filters are designed such that each subwoofer in the arrangement contributes equally to matching the drawn target curve. A system with 1 subwoofer will adjust this subwoofer so that it matches the curve, while a system with 2 or more subwoofers will scale the volume (or gain) of each subwoofer so that they collectively add up to provide the drawn response. However, it will not consider any destructive interference between the speakers.
  • Bass Control: Dirac Live filters harmonize the subwoofers and non-subwoofer speakers in the lower frequencies using tailor-made phase filters, delays, and gains.
Maar of je met Dirac Live al een 'bruikbare' ondersteuning hebt voor meerdere subwoofers laten ze heel erg in het midden. Die 'Full' versie lijkt vooral ook werk te maken van frequenties boven de 500Hz, maar voegt niet aanvullende speciale functionaliteit voor lage tonen toe. Bass Control wat dat expliciet wel doet bieden ze aan als losse module en kost dus nog weer los $350.
Als je een receiver hebt met meerdere dedicated subwoofer aansluitingen zou je altijd kunnen bekijken wat het resultaat is met de Auto EQ die bij de receiver zit. Meten is dan wel handig.
Daar ga ik tzt ook zeker mee beginnen. Daarna eventueel met de Audyssey software en/of een trial van Dirac (als die ook voor de denon-versie bestaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:07:
@Jag bedoel je zoiets?
https://www.audiosciencer...sey-room-eq-review.12746/

Dit is echter niet op een multi sub opstelling gebaseerd.
Deze wel:
https://www.audioholics.c...p-listening-and-adjusting

Ook maakt de versie van Audyssey enorm veel verschil qua kunnen. En dan heb ik het even niet over de X versie.
[Afbeelding]

Met de X versie kun je het volgende doen:

MultEQ XT32 is the flagship version of our technology to measure and correct room acoustical problems. Sub EQ HT is a additional method we came up with to deal with multiple subs. If you only have one sub then it's not in use. The idea is to first measure each sub separately, then apply delay and level settings so that the two subs are now time and level aligned. Then we ping them once more as "one" sub to derive the room correction filter.

En dan heb je ook nog in de nieuwe modellen de optie om aan gegeven waar een sub staat en dat dan de dichtstbijzijnde speakers hun low op afspelen.
https://manuals.denon.com/AVRX3800H/NA/EN/GFNFSYcrpfrlsu.php

Ik denk dat Audyssey steeds meer kan, ook op sub gebied. Maar als je met meerdere subs gaat werken of als je meer uit sub wilt halen je echt wel baat hebt bij REW + Aparte Dsp.

[...]

Bij alle metingen die ik heb gedaan was Audyssey qua db leveling redelijk spot on. Soms een 0.5db afwijking maar dan was de afstand soms ook net iets anders omdat de mic niet exact hetzelfde stond.

Bedankt voor de toelichting in je eerdere post. Ik begrijp nu wat je bedoeld.
Ik heb eerlijk gezegd nog geen check gedaan met REW impulse response om te zien of het exact klopt.
Maar ik denk niet dat ik het verschil ga horen zeker niet als ik 20cm naar rechts op links zit of mijn hoofd iets zou draaien en al helemaal niet in een normale woonkamer. Ik vraag me af wie wel en of dat dan niet het psychoakoestische effect is. We hebben het over fracties van milliseconden? En in welke luister modus, welke content en welke hoeveelheid speakers?

Ik twijfel niet aan je constateringen hoor, maar vraag me wel af in hoeverre, uitgaande van kleine afwijkingen, dit hoorbaar is.
Dat ziet er idd zeer aardig uit (artikel ASR)!

Ooit zal er denk ik wel echt goede geautomatiseerde multisub ondersteuning komen. Nu is het dus beperkt tot individueel delay en daarna global EQ. Dan haal je er nog niet de max uit qua verminderen seat-to-seat variatie. En ook mogelijk niet de max qua max output / efficientie. Maar MSO is wel echt een bewerkelijk proces dat niet voor iedereen is weggelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Dit is wel een goeie guide voor multi sub afstellen met meerdere seat locaties.
YouTube: Optimal Subwoofer Alignment with Cross Correlation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Dat ziet er idd zeer aardig uit (artikel ASR)!

Ooit zal er denk ik wel echt goede geautomatiseerde multisub ondersteuning komen. Nu is het dus beperkt tot individueel delay en daarna global EQ. Dan haal je er nog niet de max uit qua verminderen seat-to-seat variatie. En ook mogelijk niet de max qua max output / efficientie. Maar MSO is wel echt een bewerkelijk proces dat niet voor iedereen is weggelegd.
Veel meer variabele dan delay en EQ zijn er toch niet?

Ja, het kan met FIR, maar dan komt op hetzelfde neer.

Actieve room correctie boven 250Hz, nooit begrepen.
Dat is iets wat vooral in theorie werkt, maar in de praktijk levert dat extreem zelden een goed resultaat op.
Al helemaal als je dat op meerdere posities wilt gaan doen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Vergeet fase niet en dan heb je volgens Trinnov nog wat meer :)

https://www.trinnov.com/en/technologies/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
In een gemiddelde huiskamer is de fase in het laag behoorlijk homogeen.

In een gigantische theater zaal kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Fase "vervorming" in zijn algemeen is buitengewoon slecht detecteerbaar bij ons gehoor.
Daar is inmiddels al zo gigantisch veel literatuur over te vinden.

Als je de mogelijkheid hebt, prima, waarom niet.
Maar om daar nu helemaal een apart systeem voor aan te schaffen......

Het zou niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje staan.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
Ik ben gecharmeerd van de Kef kc62 subwoofer, en overweeg deze te nemen;
Klein: bij niet gebruik zet ik hem even weg.
laag: haalt 'gemakkelijk' de 20 hz.
Echt luid kan niet, maar dat hoeft voor mij ook niet meer.
Opvallende luidspreker techniek.

Wat mij wat tegenvalt is dat bediening geen remote heeft, ik moet dus elke keer als ik de instelling wil veranderen mijn luie stoel weer uitkomen... en met mijn bouwjaar wordt dat steeds moeilijker...
Hangt er geen model kc72 in de lucht die wél een remote heeft?

25 jaar geleden heb ik al eens een subwoofer gebouwd; een 30cm Focal woofer in een grote basreflex kast, 100 watt auto-versterker, dikke 14 Volt trafo, en een zelfbouw voortrap met remote volume regelaar en remote 24 db/ octaaf crossover met 8 instelbare frequenties, ik hoefde mijn stoel niet meer uit behalve dan om naar de voordeur te gaan om de mopperende buren te woord te staan :-(
Ik heb de subwoofer dan ook niet vaak bijgezet, inmiddels in onderdelen opgeslagen.

Wat betreft de normale luidsprekers, deze zijn ook zelfbouw; grote transmissielijn baskasten met mid-range speaker en tweeter aanvulling, véél te groot voor mijn huidige woonkamer, daarom wil die ook vervangen, ze zien er ook niet meer uit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Gecharmeerd van de KEF KC62 ?

Naar mijn mening zijn die dingen wel bijna het toppunt van overpriced zijn.
Toen ik laatst bij Erin's Audio Corner een review zag, dacht ik nog, mwah zullen rond de 800 euro zijn.
Maarliefst 1400 euro. ..... .........

Ik lees dat je ervaring hebt met zelfbouwen.
Pak een leuke 10 inch subwoofer, zet die in een leuke 15 liter gesloten kist.
Mooie ampje erbij en je hebt kwalitatief een VEEL betere subwoofer voor VEEL minder geld.

Nog leuker, twee 8 inch gesloten subs in twee kleine 9-10 liter kastjes.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Of deze, voor zijn afmetingen waanzinnig
https://www.speakerland.n...eve-subwoofers/sub-6-mk3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09 22:40
Ik heb onlangs twee subwoofers SVS SB-3000 gekocht.
Bij beide is een "pop" geluid te horen bij het uitschakelen met de schakelaar op de achterzijde.
Ook met een master/slave stekkerblok is er dat "pop" geluid.
Het geluid komt uit de driver en lijkt op een korsluiting.
SVS zei dat dit een defect was en heeft me twee nieuwe versterkers gegeven.
Die hebben echter hetzelfde probleem.
Ze zeiden ook dat komt door het ontladen van een condensator en dat ik de subwoofers op de auto stand moet zetten. Dan is er geen geluid als ze in standby gaan.

Zijn er nog mensen met dit probleem?

[ Voor 23% gewijzigd door Glarioo op 12-10-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Glarioo, doen ze het ook als je de trigger poort gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
  • Nu online
Glarioo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:01:
Ik heb onlangs twee subwoofers SVS SB-3000 gekocht.
Bij beide is een "pop" geluid te horen bij het uitschakelen met de schakelaar op de achterzijde.
Ook met een master/slave stekkerblok is er dat "pop" geluid.
Het geluid komt uit de driver en lijkt op een korsluiting.
SVS zei dat dit een defect was en heeft me twee nieuwe versterkers gegeven.
Die hebben echter hetzelfde probleem.
Ze zeiden ook dat komt door het ontladen van een condensator en dat ik de subwoofers op de auto stand moet zetten. Dan is er geen geluid als ze in standby gaan.

Zijn er nog mensen met dit probleem?
Ik heb exact hetzelfde bij mijn BK P12-300SB/PR. Ook twee maal de versterkers vervangen (onder garantie) maar het probleem bleef. Een techneut op het HT forum heeft het uitgelegd. Komt inderdaad door het ontladen van een condensator. Ik voorkom de plop door de autostand te gebruiken en zo’n 10 minuten te wachten nadat de sub in de stand-by stand is gegaan. Daarna kan je de sub zonder ‘plop’ uitzetten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQtuR7W-eZvvX9yzpgn93tQRPjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlHrvd9zyHr1bGCB84rRBSFR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWReOIXOXj2yTOGJJHTS_2QZZO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cs3SCgLgaIgMFdBtCgSQTbUm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
MDKlapwijk schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:27:
Geen trigger op m'n stereo versterker, Yamaha RX-497, gekocht in 2008.
Maar ik vermoed dat dat niets zal veranderen, aangezien de condensators dan ook nog niet ontladen zijn.

Ben wel van plan om een nieuwe versterker te kopen, eind dit jaar, zeker volgende jaar.
Momenteel in pole position: Rotel RC-1590MK2 preamp with RB-1552MK2.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
sonsan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Ik heb exact hetzelfde bij mijn BK P12-300SB/PR. Ook twee maal de versterkers vervangen (onder garantie) maar het probleem bleef. Een techneut op het HT forum heeft het uitgelegd. Komt inderdaad door het ontladen van een condensator. Ik voorkom de plop door de autostand te gebruiken en zo’n 10 minuten te wachten nadat de sub in de stand-by stand is gegaan. Daarna kan je de sub zonder ‘plop’ uitzetten.[Afbeelding][Afbeelding]
Dankjewel voor de deskundige uitleg.
Ben momenteel aan't over en weer mailen met Ed van SVS en ik vrees dat ik ermee zal moeten leren leven.
Nog eens versterkers opsturen gaan ze niet meer doen.
Ik heb nu wel twee versterkers waar buiten die "pop", niets stuk aan is.
Ik vraag me af of je daar iets kan aan doen zodat die "pop" weg is.
Ik bedoel iets op de versterker veranderen, weerstand bijplaatsen ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Nu online
Ik ben niet technisch genoeg hoe je die plop weg zou kunnen krijgen. Als ik zo die tekst lees en de tekening bekijk betwijfel ik of je het ooit helemaal kunt voorkomen.
Ik weet niet beter, laat de sub in stand-by gaan en wacht gewoon dan even. Geen plop meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Glarioo, ik gebruik zelf wel de triggers op m'n SB2000's, niet via de 8500x, maar via een 7V adapter, waar ook de ventilatie van de kast op zit en welke met een master/slave stopcontact aan en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
In de laatste mail van SVS:

It would seem the only issue is the audibility of the caps discharging after the amplifier is powered off using the main switch. This sound will not harm the amplifier or the woofer. While it may be more audible than your other amplifier, that does not mean your replacement amplifier is defective.

My recommendation remains as follows:

• Use Auto mode for the power savings.
• Set all speakers to Small.
• Set the crossovers to 60 Hz or higher.
• Optimize the gain ratio between the AVR and the subwoofer volume (I can advise you of this after you report back).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
MDKlapwijk schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:23:
@Glarioo, ik gebruik zelf wel de triggers op m'n SB2000's, niet via de 8500x, maar via een 7V adapter, waar ook de ventilatie van de kast op zit en welke met een master/slave stopcontact aan en uit gaat.
Geven de SB-2000's een pop met het master/slave stopcontact.
Trigger vd subwoofers gebruiken met een 7V adapter. Hoe doe je dat?
Graag een woordje uitleg, aub. Dan kan deze simpele geest volgen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Glarioo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Geven de SB-2000's een pop met het master/slave stopcontact.
Trigger vd subwoofers gebruiken met een 7V adapter. Hoe doe je dat?
Graag een woordje uitleg, aub. Dan kan deze simpele geest volgen... ;)
Geen idee of de SB2000 er echt last van heeft, ze staan al vanaf het begin via een trigger signaal. Heb het wel met een DB3D gehad, maar die stond op auto.

Een trigger poort is eigenlijk niets meer dan een 12V relais schakeling (nc), maar over het algemeen zien ze alles boven de 5V al als hoog signaal, dus door een DC adapter te gebruiken in een slave stopcontact kan je trigger signaal creëren. Stekkers zijn dacht ik 3.5mm mono jacks met + op de tip.

Ik gebruik dus een Brennenstuhl master/slave met een 7V adapter in een slave socket om een aantal 120mm fans in de kast samen met de versterker aan te laten gaan. Tevens zit de adapter dus ook op de triggerpoorten van de SB2000's, welke op hele andere stekkerbakken zitten.

P.S. veel lijken er triggers te bouwen met usb poorten van apparatuur, maar daar ben ik niet zo'n fan van, dan toch liever een usb adapter op een slave contact.
- https://forum.polkaudio.c...55/diy-12v-trigger-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
MDKlapwijk schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Geen idee of de SB2000 er echt last van heeft, ze staan al vanaf het begin via een trigger signaal. Heb het wel met een DB3D gehad, maar die stond op auto.

Een trigger poort is eigenlijk niets meer dan een 12V relais schakeling (nc), maar over het algemeen zien ze alles boven de 5V al als hoog signaal, dus door een DC adapter te gebruiken in een slave stopcontact kan je trigger signaal creëren. Stekkers zijn dacht ik 3.5mm mono jacks met + op de tip.

Ik gebruik dus een Brennenstuhl master/slave met een 7V adapter in een slave socket om een aantal 120mm fans in de kast samen met de versterker aan te laten gaan. Tevens zit de adapter dus ook op de triggerpoorten van de SB2000's, welke op hele andere stekkerbakken zitten.

P.S. veel lijken er triggers te bouwen met usb poorten van apparatuur, maar daar ben ik niet zo'n fan van, dan toch liever een usb adapter op een slave contact.
- https://forum.polkaudio.c...55/diy-12v-trigger-output
Dankjewel!
Dat met die usb poort zie ik ook niet zitten.
Jij gebruikt dus zoiets: https://www.allekabels.be...MAfxZjscdypMaApzeEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Totdat je een receiver hebt die de usb poort permanent van stroom voorziet. Zoals Denon. Permanente trigger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Glarioo schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Dankjewel!
Dat met die usb poort zie ik ook niet zitten.
Jij gebruikt dus zoiets: https://www.allekabels.be...MAfxZjscdypMaApzeEALw_wcB
Inderdaad, een instelbare, want de noctua's hebben ongeveer 7V opstart spanning nodig, met 6V stallen ze nogal eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-09 08:23
Als ik hier een eigen topic voor moet openen dan hoor ik het wel.

Ik ben op zoek naar een andere subwoofer. Zal gebruikt worden icm Monitor Audio Bronze 5 speakers. Hij wordt aangesloten op een Cambridge Audio CXA81. Die heeft geen bassmanagement dus het moet een subwoofer zijn met crossover regeling.

Qua aansluiten heb ik niet echt een voorkeur, mar high level of low level zijn. Er zit een sub out op de Cambridge.

Hij wordt voornamelijk gebruikt met muziek. Een film of serie wordt ook wel gekeken, maar 90% van de tijd bied die ondersteuning bij muziek.

Ik kwam zelf tot zover op de SVS SB-1000 uit. Maar wellicht zijn er nog andere aanraders. :)

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Partypooper schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:56:
Als ik hier een eigen topic voor moet openen dan hoor ik het wel.

Ik ben op zoek naar een andere subwoofer. Zal gebruikt worden icm Monitor Audio Bronze 5 speakers. Hij wordt aangesloten op een Cambridge Audio CXA81. Die heeft geen bassmanagement dus het moet een subwoofer zijn met crossover regeling.

Qua aansluiten heb ik niet echt een voorkeur, mar high level of low level zijn. Er zit een sub out op de Cambridge.

Hij wordt voornamelijk gebruikt met muziek. Een film of serie wordt ook wel gekeken, maar 90% van de tijd bied die ondersteuning bij muziek.

Ik kwam zelf tot zover op de SVS SB-1000 uit. Maar wellicht zijn er nog andere aanraders. :)
Hoe groot is de ruimte waar de sub moet komen staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Partypooper
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-09 08:23
Audione0 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:26:
[...]

Hoe groot is de ruimte waar de sub moet komen staan?
4.60 bij 3.80. Althans dat zijn de afmetingen van de woonkamer waar die moet komen staan.

GT: TheBelSn1ckel PSN: TheBelSn1ckel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Geen idee of het hier thuis hoort want dat is aankoop advies. ;)
https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/76

Ik zou dan voor de Pro variant gaan. Heb je nog iets te tweaken als dat nodig is. Je kan dan via een bluetooth app op je telefoon (beperkte) aanpassingen doen.
Met een beetje onderhandelen kan je die ook voor een mooie prijs krijgen bij webshops.
Natuurlijk zijn er andere opties, maar dan moet je wel eisen opstellen en dan kom je uit bij aankoopadvies. 8)

[ Voor 47% gewijzigd door CPM op 13-10-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Vraagje voor de kenners hier :)
Ik heb twee subwoofers en ingeregeld met audessy x32. Moest alleen de db wat omhoog schoppen maar ik ben zeer tevreden ermee.
maar...als ik ga staan ipv zitten, klinkt de bass zoveel meer aanwezig, zoveel beter..
Is dat een bekend verschijnsel?
De subs staan wel voor/ achter een bank. Maar ja dat gaat niet anders helaas ( iets met kinderen) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@Arjantje72 vrijwel op elke plaats in je kamer klinken de subs anders, maar op de plek waar ze zijn ingemeten toch het beste hoor.
Als je staat kan je precies in pieken van de geluidsgolven zitten met je hoofd, maar omdat het harder klinkt is niet perse beter vlak sublaag.
Er zit veel energie in lage tonen die blijven in de kamer rondketsen van muren plafond en vloer, das ook de reden dat je in een kamer niet kan horen waar het geluid van de subwoofer vandaan komt het komt overal vandaan.
Als op een punt in de kamer 2 of 3 pieken van golven zitten kan de sub daar makkelijk 10 db harder klinken , een piek en een dal heffen elkaar op noise canceling en hoor je niets.
Boven 120 hz word de sub plaatsbaar op gehoor, dus zet de crossovers nooit hoger dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Goofy1978 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 23:41:
@Arjantje72 vrijwel op elke plaats in je kamer klinken de subs anders, maar op de plek waar ze zijn ingemeten toch het beste hoor.
Als je staat kan je precies in pieken van de geluidsgolven zitten met je hoofd, maar omdat het harder klinkt is niet perse beter vlak sublaag.
Er zit veel energie in lage tonen die blijven in de kamer rondketsen van muren plafond en vloer, das ook de reden dat je in een kamer niet kan horen waar het geluid van de subwoofer vandaan komt het komt overal vandaan.
Als op een punt in de kamer 2 of 3 pieken van golven zitten kan de sub daar makkelijk 10 db harder klinken , een piek en een dal heffen elkaar op noise canceling en hoor je niets.
Boven 120 hz word de sub plaatsbaar op gehoor, dus zet de crossovers nooit hoger dan dat.
Bedankt voor de reactie. Het is me nu duidelijk. Ik laat ze gewoon staan :)
De crossover staat op 120 hz(lfe).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
  • Nu online
Ik verwacht dat Goofy1978 de cross-overs van je speakers bedoelt, niet van de LFE. De LFE moet altijd op 120Hz staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
sonsan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:24:
Ik verwacht dat Goofy1978 de cross-overs van je speakers bedoelt, niet van de LFE. De LFE moet altijd op 120Hz staan.
Aah zo, die heb ik op 80hz en 90hz (centre) staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
MDKlapwijk schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:27:
Ik heb op mijn Denon AVC-X6500h twee SVS SB-1000 subwoofers en die schakelen in/uit via de triggerpoorten zonder plop of wat dan ook.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glarioo
Dankzij een tip van MDKlapwijk heb ik zelf een trigger gemaakt met een DC adapter, aangesloten op de master/slave stekkerblok van de versterker. De ”pop” is in volume afgenomen, maar nog licht hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Glarioo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:12:
Dankzij een tip van MDKlapwijk heb ik zelf een trigger gemaakt met een DC adapter, aangesloten op de master/slave stekkerblok van de versterker. De ”pop” is in volume afgenomen, maar nog licht hoorbaar.
Heb je de gain van de versterker op 1/3 staan? Misschien als je de gain op de sub lager houdt en op de versterker verhoogt dat het nog minder waarneembaar wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
@Partypooper Zelfde sub nu zelf in huis!
Primaa subwoofer! mijn kamer is iets groter, maar toch had ik een gepoorte sub willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
MDKlapwijk schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Heb je de gain van de versterker op 1/3 staan? Misschien als je de gain op de sub lager houdt en op de versterker verhoogt dat het nog minder waarneembaar wordt?
Heb een vrij oude Yamaha stereo versterker, gekocht in 2008. Hier kan je niets op instellen. Het enige wat ik weet is dat de output 120Hz is. Het volume (gain?) staat voor beide subs op -15. Misschien moet ik proberen wat minder op dat “popje” te letten… Een van de dagen de originele versterkers eens terug plaatsen en zien wat dat geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Glarioo op 18-10-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Nu online
Glarioo schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:12:
Ik verwacht dat het ploppen niet weg gaat met een trigger, het is immers de condensator die nog steeds niet helemaal ontladen is zoals ik hierboven aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

sonsan schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Ik heb exact hetzelfde bij mijn BK P12-300SB/PR. Ook twee maal de versterkers vervangen (onder garantie) maar het probleem bleef. Een techneut op het HT forum heeft het uitgelegd. Komt inderdaad door het ontladen van een condensator. Ik voorkom de plop door de autostand te gebruiken en zo’n 10 minuten te wachten nadat de sub in de stand-by stand is gegaan. Daarna kan je de sub zonder ‘plop’ uitzetten.[Afbeelding][Afbeelding]
@B_FORCE hoe klinkt jou dat bijgevoegde verhaal in de oren met de bijhorende tekeningen en uitleg? ;) (ff klikken op de afbeeldingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

sonsan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

Ik verwacht dat het ploppen niet weg gaat met een trigger, het is immers de condensator die nog steeds niet helemaal ontladen is zoals ik hierboven aangaf.
Op een triggerpoort gaat de stroom er nooit helemaal vanaf en gaat de versterker eigenlijk gewoon gecontroleerd uit en niet met 1 klap. Dus het zou zomaar kunnen dat het met de trigger veel minder of afwezig is.

Wat ook kan is dat de klap/plop niet van de condensator komt maar van de receiver, dus over de signaal kabel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
CPM schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:35:
[...]

@B_FORCE hoe klinkt jou dat bijgevoegde verhaal in de oren met de bijhorende tekeningen en uitleg? ;) (ff klikken op de afbeeldingen)
Ik heb het verhaal vluchtig doorgelezen.

Vanuit professioneel oogpunt kijkend vanuit de consument, vind ik de oplossing zelf gewoon niet goed gedaan.
Wat ook het geval en volgorde mogen zijn, een consument hoort gewoon niet in die situatie te komen.

Dat gezegd hebbende, kan een beetje subwoofer prima zo'n plop/pop hebben.
De totale energie is namelijk veel te laag (dP*dt)

Dus het klinkt misschien wat minder fraai, maar dat is het dan ook wel.

Klopt het dat BK nog steeds met trafo voedingen werkt?
Als dat zo is, vind ik het bijzonder dat ze nog verkocht mogen worden.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sonsan
  • Nu online
Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn verhaal maar van iemand van het HTForum die technicus is en veel reparaties verricht aan o.a. subwoofers.
Bij mijn vorige subs had ik nooit last van deze ‘plop’ maar sinds ik deze BK heb dus wel. De “workaround” die gegeven word werkt bij mijn sub. Gewoon in de stand-by laten gaan dan nog een paar minuten wachten om daarna zonder plop uit te kunnen zetten.

Als bijlage de versterker van de BKsub.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRoNTdbwDVHoEsK8yYIfy6oayuA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ogNRFHuHiFRCDSxqgFAaQZ1r.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
MDKlapwijk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Op een triggerpoort gaat de stroom er nooit helemaal vanaf en gaat de versterker eigenlijk gewoon gecontroleerd uit en niet met 1 klap. Dus het zou zomaar kunnen dat het met de trigger veel minder of afwezig is.

Wat ook kan is dat de klap/plop niet van de condensator komt maar van de receiver, dus over de signaal kabel...
De subs hebben popgeluid ook met alleen de stekker in ’t stopkontakt, dus zonder de subwooferkabel aangesloten. Zet ik ze af met hun schakelaar, een flinke "pop”.

[ Voor 3% gewijzigd door Glarioo op 18-10-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
sonsan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:05:
Even voor de duidelijkheid, het is niet mijn verhaal maar van iemand van het HTForum die technicus is en veel reparaties verricht aan o.a. subwoofers.
Bij mijn vorige subs had ik nooit last van deze ‘plop’ maar sinds ik deze BK heb dus wel. De “workaround” die gegeven word werkt bij mijn sub. Gewoon in de stand-by laten gaan dan nog een paar minuten wachten om daarna zonder plop uit te kunnen zetten.

Als bijlage de versterker van de BKsub.
[Afbeelding]
Zou die technieker van het HTForum die versterkers kunnen herstellen zodat die ”popvrij” zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Nu online
Geen idee. Als ik zijn verhaal terug lees is het blijkbaar niet echt abnormaal. Ik zal via PM zijn forumnaam doorgeven, kan je het hem zelf vragen.

Edit: pm gestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door sonsan op 18-10-2023 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savagegek
Ik heb stiekem meegelezen over de (blijkbaar) beruchte plop, maar toch even een controle.
Is de plop schadelijk voor sub en/of amp? Nee toch?

Dan is het puur dat men er last van heeft dat het als irritant word ervaren wanneer hij uitschakelt?
Momenteel ben ik in bezit van een Rel T7i sub, welke ook altijd een plop geeft zodra hij uitschakelt eigenlijk altijd al sinds ik hem heb.
En eigenlijk heb ik daar nooit wat van gevonden.

Nu ben ik in afwachting van levering van een nieuw bestelde BK sub dus vandaar de controle of dat toch wel een technisch probleem vormt.

[ Voor 11% gewijzigd door Savagegek op 19-10-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glarioo
Savagegek schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:57:
Ik heb stiekem meegelezen over de (blijkbaar) beruchte plop, maar toch even een controle.
Is de plop schadelijk voor sub en/of amp? Nee toch?

Dan is het puur dat men er last van heeft dat het als irritant word ervaren wanneer hij uitschakelt?
Momenteel ben ik in bezit van een Rel T7i sub, welke ook altijd een plop geeft zodra hij uitschakelt eigenlijk altijd al sinds ik hem heb.
En eigenlijk heb ik daar nooit wat van gevonden.

Nu ben ik in afwachting van levering van een nieuw bestelde BK sub dus vandaar de controle of dat toch wel een technisch probleem vormt.
In een mail van Ed van SVS stond:
It would seem the only issue is the audibility of the caps discharging after the amplifier is powered off using the main switch. This sound will not harm the amplifier or the woofer. While it may be more audible than your other amplifier, that does not mean your replacement amplifier is defective.

Plopperdeplop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Glarioo schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

In een mail van Ed van SVS stond:

Plopperdeplop
Ja, dat is dus in lijn met wat ik ook al had aangegeven :)

Klinkt alleen niet heel fraai.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
Met aansturen vd subs met de trigger is die pop een flink stuk stiller.
Ik denk dat ik er te veel op let. Daarjuist aan m’n vrouw gevraagd om eens mee te luisteren... ik hoorde iets, zij niet... en nu denkt ze dat ik aan den Duvel heb gezeten...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fICFIUB0PA2E2l7lNH7aBnHeZZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPnRNWNX6FnHl25MLb2PjKDM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Wat is de reden van uitschakelen...ik kan mij voorstellen om dat ding niet altijd aan te laten staan? Eventueel een tijdschakelaar ertussen en uitschakelen zodra je in bed ligt en aan voor dat je weer opstaat. Zo doe ik dat wel met mijn TV meubel apparatuur, die al snel een hoop "sluip" verbruik heeft. Elke watt is er één. Slimme stekker kost €7 en haal ik er in 6 (ik denk al wel eerder) maanden uit. (Switchje in tv meubel, kpn tv kastje, adapters, etc).

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 19-10-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glarioo
CPM schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:30:
Wat is de reden van uitschakelen...ik kan mij voorstellen om dat ding niet altijd aan te laten staan? Eventueel een tijdschakelaar ertussen en uitschakelen zodra je in bed ligt en aan voor dat je weer opstaat. Zo doe ik dat wel met mijn TV meubel apparatuur, die al snel een hoop "sluip" verbruik heeft. Elke watt is er één. Slimme stekker kost €7 en haal ik er in 6 (ik denk al wel eerder) maanden uit. (Switchje in tv meubel, kpn tv kastje, adapters, etc).
Slimme stekkers heb ik ook. Maar ook dan een flinke pop. Enkel als ik eerst de subs in standby laat gaan en dan uitschakel is er een zachte pop. Nu werken ze met de trigger en ook hier een zachte pop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. :+ Maar als de plop geen kwaad kan maar het wel iets triggered bij jezelf, dan dus uitzetten als je het niet hoort (als je slaapt bijv.) Dan heb je er geen last van. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 19-10-2023 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had je de gain van de sub ook al geprobeerd terug te draaien (en dan gain op receiver hoger)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Jag schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:09:
Had je de gain van de sub ook al geprobeerd terug te draaien (en dan gain op receiver hoger)?
Had ik ook al gevraagd, maar de receiver schijnt niet echt instellingen voor de subwoofer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Nu online
Jag schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:09:
Het zit echt in de sub. Gewoon een condensator die nog niet helemaal leeggelopen is, zie enkele berichten hierboven van mij. Gewoon in stand-by laten gaan, paar minuten wachten en er is geen plop….. Kan verder ook geen kwaad dus niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hey, ik ben verhuisd en vind mijn kleine KEF Kube 8b eigenlijk niet meer voldoende voor de grotere ruimte. Ik zit een beetje te twijfelen of ik voor een nieuwe sub ga of een tweede wil kopen. Ik denk namelijk dat een tweede misschien wel mijn voorkeur heeft. Het ongeluk wil dat ik slechts 1 subwoofer out heb op mijn versterker (Naim Uniti Atom). Zo lang die versterker niet stuk gaat ben ik niet van plan om te upgraden. Is het mogelijk het signaal gewoon te splitsen naar twee subs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glarioo
Thomas schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:42:
Hey, ik ben verhuisd en vind mijn kleine KEF Kube 8b eigenlijk niet meer voldoende voor de grotere ruimte. Ik zit een beetje te twijfelen of ik voor een nieuwe sub ga of een tweede wil kopen. Ik denk namelijk dat een tweede misschien wel mijn voorkeur heeft. Het ongeluk wil dat ik slechts 1 subwoofer out heb op mijn versterker (Naim Uniti Atom). Zo lang die versterker niet stuk gaat ben ik niet van plan om te upgraden. Is het mogelijk het signaal gewoon te splitsen naar twee subs?
Deze gebruik ik:
https://www.amazon.com.be...aansluiting/dp/B000GUSQJG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Thomas schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:42:
Ja hoor.Je kunt ze allen niet apart inregelen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. voor kabel zie @Glarioo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Mag wat kosten zo'n kabeltje....
Langkorrelig koper (LGC) maakt een gladder en helderder geluid mogelijk dan kabel met OFHC koper (hoge zuurstofvrije geleiding).
Gladder en helderder geluid..... :X

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965236

Er zijn goedkopere oplossingen vanaf €0,99 (ex verzending). Voor €6-7 heb je ook wel iets fatsoenlijks in huis.

[ Voor 15% gewijzigd door CPM op 21-10-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
CPM schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:35:
Mag wat kosten zo'n kabeltje....
Langkorrelig koper (LGC) maakt een gladder en helderder geluid mogelijk dan kabel met OFHC koper (hoge zuurstofvrije geleiding).
Gladder en helderder geluid..... :X

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1965236

Er zijn goedkopere oplossingen vanaf €0,99 (ex verzending). Voor €6-7 heb je ook wel iets fatsoenlijks in huis.
27 euro valt toch wel mee?
Pagina: 1 ... 35 ... 39 Laatste