Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drkrgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08 18:41
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een upgrade voor mijn subwoofer. Ik ben er intussen vrij zeker van dat het een SVS SB1000 of SB2000 moet gaan worden.
Misschien een domme vraag maar is er een duidelijk voordeel tussen de pro uitvoering of de "oude" uitvoering? Naast de app? Ik heb een receiver met dirac, maakt dat een separate app met instelmogelijkheden niet overbodig? De oudere types worden inmiddels voor aantrekkelijke bedragen aangeboden bij diverse zaken, dus dat maakt ze wel aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klootwyk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01
Zowel de versterker als driver zijn anders in de Pro, niet alleen de app.
Heel die app is overbodig als je een receiver hebt met room correction.

Persoonlijk vond ik het verschil tussen de SB1000 Pro en SB2000 Pro minimaal, toen ik ze naast elkaar heb geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
De oude sb2000 is gelijkwaardig aan de pro, kijk ook eens naar de arendal 1961 sealed subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 21:07

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Drkrgr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:20:
Goedemorgen,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een upgrade voor mijn subwoofer. Ik ben er intussen vrij zeker van dat het een SVS SB1000 of SB2000 moet gaan worden.
Misschien een domme vraag maar is er een duidelijk voordeel tussen de pro uitvoering of de "oude" uitvoering? Naast de app? Ik heb een receiver met dirac, maakt dat een separate app met instelmogelijkheden niet overbodig? De oudere types worden inmiddels voor aantrekkelijke bedragen aangeboden bij diverse zaken, dus dat maakt ze wel aantrekkelijk.
Ik ben van mening dat de oudere, zonder DSP, altijd interessanter zijn, zeker als je een versterker met Dirac (+lic) hebt of multi-sub met Mini DSP natuurlijk. Mijn x8500 heeft zelf 2 sub kanalen met xt32, dus dan zou de MiniDSP helemaal niet nodig zijn (heb 2x SB2000 staan).

Zo'n bluetooth app is leuk, maar je stelt het als het goed is 1x in, dus een enkele non-pro + een 4-kanaals MiniDSP zou ook goed moeten zijn, beter voor mogelijke uitbreiding later en ook nog eens iets goedkoper?

Update: Ow, de MiniDSP 2x4 HD moet tegenwoordig ook 300,- opbrengen, dus het is om het even op een enkele sub... :9

[ Voor 15% gewijzigd door MDKlapwijk op 01-08-2023 08:59 ]

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goofy1978 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:34:
De oude sb2000 is gelijkwaardig aan de pro, kijk ook eens naar de arendal 1961 sealed subwoofer.
Arendal > SVS :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-09 20:53
Arendal heeft zeer goeie subs.
Je kan ook kijken naar Starke (in US) moet je alleen importeren.
Maar die bied nu 2 subs voor de prijs van 1 ;)
https://shop.starkesound....subwoofers/products/sub24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik heb zelf de SVS SB2000 prima sub ook voor muziek, maar je moet er 2 op elkaar zetten om de output van 1 enkele 1961 1S te evenaren @20hz, de arendal speelt daar zelfs harder dan de JL audio E112.
De 1961 sub heb ik nooit gehoord maar heb een atmos setup met de 1961 speakers, als de kwaliteit hetzelfde is zit het wel goed.
Die kleine speakers hebben een front van 25mm hdf en 18mm voor de rest, en zijn vanbinnen ook meegespoten.
Een velodyne 1200 ultra subwoofer heeft 15mm mdf ter vergelijking van kwaliteit.
Ook geeft arendal 5 jaar garantie op electronica en 10 jaar op drivers en behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
Vriend van mij heeft de 1V, dus ported.
Is een beest van een sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toosh
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 13:41
Speel op een SVS 2000-pro ism met 2 KEF LS 50 meta's.
Op zich tevreden maar door de plaatsing van de sub in de hoek van de kamer (onder een losse plank die op meubel ligt) komt hij niet volledig tot zijn recht. Galmt nogal na ( vnl te maken met het meubel vrees ik ) en zelfs met Dirac niet echt weg te krijgen. Hieronder afbeelding ( nog met oude LS 50's ). Vrees dat er weinig aan te doen zal vallen in deze opstelling..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKaCDvSHBlfEpft2m2ERYl1uwNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuBhowtbb3oG5cKFxU55OCPb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Is misschien wel wat aan te doen, maar dan moet je met allemaal demping op de muren gaan werken etc.
Zit je niet echt op te wachten in je woonkamer denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toosh
Neen, overweeg zelfs om Sub in de verkoop te zetten en mogelijks over te stappen naar de Wireless II van Kef, dan kan receiver er ook uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Room correction doet niks aan galm. En de plaatsing van de sub onder dat plankje heeft er ook niks mee te maken. Dat zijn nou eenmaal de natuurkundige wetten en ligt aan de ruimte zelf. Die zul je dan akoestisch moeten aanpakken.
Andere luidsprekers gaat dit dus ook niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@Toosh, zitten de witte kastjes los onder het houten blad/meubel? Je zou dan eens kunnen kijken of het uitmaakt als je de sub links zet. Verder zou je nog zonder plank/meabel kunnen proberen en/of het kleed tot aan het meubel te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 22:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Kun je eens laten zien hoe de rest van de voor, achter en zij muur eruit zien? Op het plaatje zie ik tegels op de vloer en maar een klein stukje kleed en een waarschijnlijk lage bank. Dan zit je met gigantisch veel oppervlak voor reflecties en dat poetst Dirac niet weg. Ik kan met niet voorstellen dat mid en hoog wel goed klinken, je zit ook nog eens met de afstand naar de voor en zijmuur (minder dan 85cm). Ook zal het meubel behoorlijk resoneren door de subwoofer en mogelijk contactgeluid geven tegen de tegels/plinten. Voor de tegels zou je SVS Sound Path eens kunnen proberen. Demping op de muren heeft trouwens geen zin voor lage tonen, tenzij je er meters diep materiaal tegen aan plakt.

[ Voor 21% gewijzigd door |sWORDs| op 01-08-2023 14:08 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toosh
Heb niet onmiddellijk een foto bij de hand. Achter luisterpositie een heel groot raam ter breedte van de zetel.
Hiervoor wel een dik gordijn wat volgens mij niet echt helpt voor de lage tonen.

Links van de zetel ook nog een open ruimte ( totale breedte 11 ) waar we door dikke gordijnen, tapijt en een groot akkoestisch paneel wel enorm wat verbetering hebben gemerkt wat betreft galm.
We beseffen dat het klankmatig niet ideaal is maa der huidige opstelling geeft ons de grootst mogelijke vrije ruimte in de leefkamer. (met jonge kids een must).
Mids en highs klinken an sich wel vrij oké. Maak me er ook niet al druk meer in ( vandaar ook verkoop Sub) , ben overigens is benieuwd in hoeverre medetweakers de 'ideale' luisterruimte voorhanden hebben.

Thx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Goofy1978 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:34:
Hoe kom je daar bij?

SB-1000:
Nominale belastbaarheid (continu)
300 Watt
Maximale belastbaarheid (piek)
720 Watt
Frequentiebereik
24-260 Hz +/- 3 dB

SB-2000
500 Watt
1100 Watt
Frequentiebereik
19-220 Hz +/- 3 dB

SB-1000 Pro
325 Watt
820+ Watt
Frequentiebereik
20-270 Hz ±3 dB

SB-2000 Pro
550 Watt
1500 Watt
Frequentiebereik
19-240 Hz +/- 3 dB

@Drkrgr
Ik heb de SB-1000 Pro gehad en ingeruild voor twee SB-1000 in combinatie met een Minidsp. En ja ik heb ook ruimte correctie (XT32).
Kijkend naar de SB-1000: €450 en de Pro €680.
Pak je de normale versie en je koopt er een MiniDSP bij dan heb je veel meer mogelijkheden. Ook als je in de toekomst een sub wilt toevoegen.

[ Voor 17% gewijzigd door CPM op 01-08-2023 15:25 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@CPM ik heb wel eens een tabel gezien met 2-meter (RMS) CEA-2010 burst numbers van vrijwel alle bestaande subwoofers.
De oude SB2000 had zelfs meer output @20hz, dus ze zijn idd niet helemaal gelijkwaardig.
Denk dat de peerless xxls 12 driver in de oude beter is dan svs hun eigen ontwerp in de pro versie.
Output is ook niet het hele verhaal natuurlijk, maar geeft wel een idee hoeveel geluid je krijgt voor je geld. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Goofy1978 op 01-08-2023 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Toosh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:30:
Heb niet onmiddellijk een foto bij de hand. Achter luisterpositie een heel groot raam ter breedte van de zetel.
Hiervoor wel een dik gordijn wat volgens mij niet echt helpt voor de lage tonen.

Links van de zetel ook nog een open ruimte ( totale breedte 11 ) waar we door dikke gordijnen, tapijt en een groot akkoestisch paneel wel enorm wat verbetering hebben gemerkt wat betreft galm.
We beseffen dat het klankmatig niet ideaal is maa der huidige opstelling geeft ons de grootst mogelijke vrije ruimte in de leefkamer. (met jonge kids een must).
Mids en highs klinken an sich wel vrij oké. Maak me er ook niet al druk meer in ( vandaar ook verkoop Sub) , ben overigens is benieuwd in hoeverre medetweakers de 'ideale' luisterruimte voorhanden hebben.

Thx voor de tips
Ik heb ook bij lange na geen ideale situatie. Zal deze post later wat uitbreiden met hoe ik het wat beter gemaakt heb. En het hoeft zeker niet perfect te zijn om goed te klinken, maar jouw situatie lijkt op het eerste gezicht bijna worst case (op de bank en het kleed na).

Verkoop sub zou ik niet doen, dan zou ik eerder het volume van de sub terug draaien en de crossover verlagen. Dikkere rubberen voeten onder de sub doen ook echt wel wat. Eventueel zou je zelfs Dirac Bass Control kunnen gebruiken en de hoogste bass laag delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Goofy1978 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 15:50:
@CPM ik heb wel eens een tabel gezien met 2-meter (RMS) CEA-2010 burst numbers van vrijwel alle bestaande subwoofers.
De oude SB2000 had zelfs meer output @20hz, dus ze zijn idd niet helemaal gelijkwaardig.
Denk dat de peerless xxls 12 driver in de oude beter is dan svs hun eigen ontwerp in de pro versie.
Output is ook niet het hele verhaal natuurlijk, maar geeft wel een idee hoeveel geluid je krijgt voor je geld. :)
Ben wel even benieuwd naar die spreadsheet want ik vind er nog al wat maar ze zijn behoorlijk versnipperd of gedateerd.
Voorzover ik kan vinden zit de
SB-1000 Pro @20hz op 88db
SB-2000 @20hz op 92db
Maar ik weet niet of we naar dezelfde test kijken.
https://www.avforums.com/...d-in-your-system.2379927/

Scheelt niet heel veel qua output maar scheelt wel veel in aanschaf.

En deze kwam ik ook nog tegen (omdat je zei dat er 2 SB-2000's nodig waren om hetzelfde te bereiken als de Arendal.
Snap je dan dat ik het als "leek" soms lastig vind wat mensen zeggen over subs, want als je naar de data kijkt dan komt er iets anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://www.avforums.com/attachments/1631004156952-png.1566712/

[ Voor 14% gewijzigd door CPM op 01-08-2023 18:49 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@CPM Ja die spreadsheet bedoelde ik SB-2000 @20hz op 92db burst klopt idd, maar ik dacht uit mn hoofd dat de 1961 1S 98db burst had en 95db rms@ 20hz op een andere tabel.
Als de sb 2000 6db zachter zou spelen dan de 1961 1s moet je er 2 op elkaar zetten om 98db te halen
Denk dat de meer bijgewerkte spreadsheet ergens op HT forum eens gepost is waar de sb 2000pro ook op staat.
Maakt niet uit verder de sb 2000 oude en pro versie schelen elkaar heel erg weinig, al zegt die tabel niets over hoe mooi het sublaag is natuurlijk.
2 sb 2000 spelen op elkaar waarschijnlijk met veel minder vervorming dan 1 enkele sub die dezelfde output haalt met 1 12 inch woofer zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toorman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-07 18:17

Subwoofer (Bower en Wilkins ASW608) geeft poppend geluid

Ik heb een probleem met de combinatie van mijn AVR (Denon AVR-X2700H) en mijn subwoofer (Bower and Wilkins ASW608). Mijn subwoofer geeft op verschillende momenten een hard kort ploppend geluid. Het klinkt als iemand die hard met zijn knokkels van zijn hand op een houten tafel tikt. Het is redelijk willekeurig, maar met name op momenten van een wisseling in geluid.
Ik heb de instellingen nagelopen en een fabrieksreset gedaan op mijn AVR. De instellingen van het geluid heb ik op mijn AVR gedaan via de automatische Denon Audyssey setup met microfoon. Het volume van de subwoofer staat ongeveer op 30% en de rest ongewijzigd gelaten.
De subwoofer is aangesloten op de LFE uitgang van de AVR.
Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toosh schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:30:

Thx voor de tips
Heb mijn eigen "luisterruimte" annex huiskamer vrij riant van demping (80-100mm) voorzien. Maar zoals al terecht door @|sWORDs| opgemerkt. gaat demping alleen voor de (mid en) hoge tonen helpen. Subwoofers en huiskamers maken staande golven. En dat resulteert in hele smalle hoge pieken van gerust +15dB. Dat klinkt naar en als een one note wonder. Die pieken kan je het beste electronisch dempen met EQ. Omdat ze zo smal zijn moet je dat meten. Het nadeel is dat op een andere plek de pieken op andere freqenties liggen. Om die variatie minder te maken heb je meerdere laagweergevers nodig. Maar vaak kan je het voor de bank wel goed krijgen met een enkele sub en goede correctie.

De "audiofiele" oplossing is om de sub maar helemaal weg te laten. Dat scheelt in de pieken maar dan heb je ook geen sublaag meer :P, Ik vermoed met grote sterke vermoedens, dat veel van de claims over kleine speakers die veel laag weergeven ook berusten op "ondersteuning" door staande golven. Dat kan net lekker uitpakken, maar is nooit zo goed als echt breedbandig en diep sublaag (ipv alleen een smalle piek van laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Jag schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:39:
[...]

Heb mijn eigen "luisterruimte" annex huiskamer vrij riant van demping (80-100mm) voorzien. Maar zoals al terecht door @|sWORDs| opgemerkt. gaat demping alleen voor de (mid en) hoge tonen helpen. Subwoofers en huiskamers maken staande golven. En dat resulteert in hele smalle hoge pieken van gerust +15dB. Dat klinkt naar en als een one note wonder. Die pieken kan je het beste electronisch dempen met EQ. Omdat ze zo smal zijn moet je dat meten. Het nadeel is dat op een andere plek de pieken op andere freqenties liggen. Om die variatie minder te maken heb je meerdere laagweergevers nodig. Maar vaak kan je het voor de bank wel goed krijgen met een enkele sub en goede correctie.

De "audiofiele" oplossing is om de sub maar helemaal weg te laten. Dat scheelt in de pieken maar dan heb je ook geen sublaag meer :P, Ik vermoed met grote sterke vermoedens, dat veel van de claims over kleine speakers die veel laag weergeven ook berusten op "ondersteuning" door staande golven. Dat kan net lekker uitpakken, maar is nooit zo goed als echt breedbandig en diep sublaag (ipv alleen een smalle piek van laag).
De pieken zijn te corrigeren, maar de nulls niet en daar kun je ook weinig aan doen zonder extra bronnen. Je kunt de sub of luister positie verplaatsen, maar daarmee verschuif je de null in frequentie. Met Dirac Bass Management kan het een beetje, mits je fronts laag genoeg kunnen. De enige echte oplossing is meerdere subs, of fronts die echt full range (zijn er bijna niet) zijn en 25Hz op 100+ dB kunnen halen.

Speakers krijgen een bass gain door dichterbij de muur te plaatsen, echter krijg je daar weer hinderlijke (zo vlot op het echte geluid dat onze hersens het niet als echo onderscheiden) echo op de hoge tonen door. Met subs heb je dat niet en daarom kun je de hoeken van ruimtes heel goed als gain gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 03-08-2023 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
|sWORDs| schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:44:
[...]

De pieken zijn te corrigeren, maar de nulls niet en daar kun je ook weinig aan doen zonder extra bronnen. Je kunt de sub of luister positie verplaatsen, maar daarmee verschuif je de null in frequentie. Met Dirac Bass Management kan het een beetje, mits je fronts laag genoeg kunnen. De enige echte oplossing is meerdere subs, of fronts die echt full range (zijn er bijna niet) zijn en 25Hz op 100+ dB kunnen halen.

Speakers krijgen een bass gain door dichterbij de muur te plaatsen, echter krijg je daar weer hinderlijke (zo vlot op het echte geluid dat onze hersens het niet als echo onderscheiden) echo op de hoge tonen door. Met subs heb je dat niet en daarom kun je de hoeken van ruimtes heel goed als gain gebruiken.
Preaching to the choir. Deze user wilde zijn sub zelfs de deur uitdoen dus hem meteen een multisub setup met geïndividualiseerde dsp met mso aan te bevelen leek mij een brug te ver :+

Los daarvan; pieken temmen helpt al enorm. Dan is het one note wonder effect weg en kan je ineens de rest horen. Tuurlijk kunnen er nog hinderlijke dalen overblijven en die los je slecht op met eq, zeker. Wel vaak minder storend. En als je dat op wilt lossen of als je overal goed sublaag wilt, dan moet je aan de bak idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:23
Het kriebelt zo nu en dan om naast mijn 2 BK P12-300SB-PR subwoofers toch nog een derde erbij te plaatsen naast de bank. Toentertijd via BK zelf waren ze nog wel schappelijk geprijsd, maar tegenwoordig met de import kosten is het niet meer aantrekkelijk om ze uit de UK te halen. Ik heb zeker al 6 maanden geleden een filter ingesteld op Marktplaats, maar helaas is dit type nog nul keer tweedehands voorbij gekomen.

Dus wat is een vergelijkbaar/beter presterende subwoofer in de prijs range van €500 en €1000? Heeft geen haast, dus er kan gewacht worden op een goede deal of tweedehands.

Huidige setup is dus twee keer BK P12-300SB-PR, in combinatie met een MiniDSP, toentertijd afgesteld samen met @Jag

[ Voor 5% gewijzigd door vinom op 03-08-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:42
vinom schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:20:
Het kriebelt zo nu en dan om naast mijn 2 BK P12-300SB-PR subwoofers toch nog een derde erbij te plaatsen naast de bank. Toentertijd via BK zelf waren ze nog wel schappelijk geprijsd, maar tegenwoordig met de import kosten is het niet meer aantrekkelijk om ze uit de UK te halen. Ik heb zeker al 6 maanden geleden een filter ingesteld op Marktplaats, maar helaas is dit type nog nul keer tweedehands voorbij gekomen.

Dus wat is een vergelijkbaar/beter presterende subwoofer in de prijs range van €500 en €1000? Heeft geen haast, dus er kan gewacht worden op een goede deal of tweedehands.

Huidige setup is dus twee keer BK P12-300SB-PR, in combinatie met een MiniDSP, toentertijd afgesteld samen met @Jag
Zelf goede ervaringen met XTZ, maar Arendal
schijnt ook een goed merk te zijn. (Wel duurder). En natuurlijk de welbekende SVS.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:52
vinom schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:20:

Heb ook dezelfde 2 BK subwoofers en heb eerst een tijdje met 3 subswoofers gespeeld, maar kan je vertellen dat het met 3 lastiger balanceren is (dat kan uiteraard aan mij en aan de derde sub hebben gelegen). Dat zijn er dus vrij vlot 4 geworden alleen heb relatief goedkope subs als derde en vierde namelijk deze uitvoering: Boston Acoustics ASW 250 (Zwart). Die waren toen ook goed voorradig tweedehands.

Had nog even gezocht naar tweedehands svs pb varianten aangezien die vast goed bij de BK’s passen, maar had al 1 Boston acoustic staan dus een tweede om totaal 4 te maken was veruit de goedkoopste oplossing hier. Moet ook zeggen dat het erg goed klinkt. Voor zover ik het begrijp zijn de 3e en 4e ook vooral voor aanvulling/ opvulling dus hoeven ze niet speciaal net zo laag te kunnen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Met 4 subs kun je flink terug qua versterkers, vaak zelfs in diameter, je hebt toch tot 9dB gain. Bijvoorbeeld 4x SVS 3000 Micro of 4x SVS SB-1000 Pro ipv SB-4000. Als je ze in hoeken plaatst heb je al helemaal niet veel nodig (en zou ik persoonlijk geen ported subs nemen), de hoeken geven zo nog eens 9dB in de allerlaagste frequenties en gaan zo ook dieper in de plus/min 3dB range (en dat effect is er ook door 1 naar 4). Vanaf de iets hogere frequenties (afhankelijk van kamer afmetingen) is het zelfs 18dB, maar die EQ je er toch uit.

Het is dus niet alleen een gelijkmatigere bass, je kunt ook dieper/harder gaan en daardoor heb je minder nodig.

Ik mag echter vertrekken als er nog eens 3 subwoofers bij komen… ;)

[ Voor 93% gewijzigd door |sWORDs| op 04-08-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
|sWORDs| schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:34:
Met 4 subs kun je flink terug qua versterkers, vaak zelfs in diameter, je hebt toch tot 9dB gain. Bijvoorbeeld 4x SVS 3000 Micro of 4x SVS SB-1000 Pro ipv SB-4000. Als je ze in hoeken plaatst heb je al helemaal niet veel nodig (en zou ik persoonlijk geen ported subs nemen).
2 of meer subs is vooral beter als je in een grote kamer met veel mensen film kijkt, of enkel voor stereo muziek luisteren volgens de informatie op de site van Arendal.
Met gebruik van multi subs adviseren ze stapelen op elkaar of een enkele grotere sub zo goed mogelijk geplaatst in de ruimte.
2 subs op elkaar geeft je 6 db meer output en minder vervoming bij hetzelfde geluidsniveau.
Ported subs zou ik ook niet nemen idd, zelfs geen geporte speakers meer nu ik Arendal 1961 monitors gewend ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Goofy1978 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

2 of meer subs is vooral beter als je in een grote kamer met veel mensen film kijkt, of enkel voor stereo muziek luisteren volgens de informatie op de site van Arendal.
Met gebruik van multi subs adviseren ze stapelen op elkaar of een enkele grotere sub zo goed mogelijk geplaatst in de ruimte.
2 subs op elkaar geeft je 6 db meer output en minder vervoming bij hetzelfde geluidsniveau.
Ported subs zou ik ook niet nemen idd, zelfs geen geporte speakers meer nu ik Arendal 1961 monitors gewend ben.
Dat komt niet overeen met de onderzoeken van anderen nog met wat ik zelf ervaren heb.

Ported heeft trouwens echt ook voordelen, maar in de hoeken zijn die zo goed als weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
|sWORDs| schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Dat komt niet overeen met de onderzoeken van anderen nog met wat ik zelf ervaren heb.

Ported heeft trouwens echt ook voordelen, maar in de hoeken zijn die zo goed als weg.
Je blijft toch altijd bijleren met deze hobby vind ik. :)
Wel vind ik de overgang van gesloten speakers naar een gesloten sub wel heel vloeiend klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Goofy1978 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Je blijft toch altijd bijleren met deze hobby vind ik. :)
Wel vind ik de overgang van gesloten speakers naar een gesloten sub wel heel vloeiend klinken.
Mijn voorkeur is ook sealed, maar ik kan niet ontkennen dat ported ook voordelen heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tijd om zelf weer eens wat te bouwen. Ik draaide voorheen op 4 gesloten subs met elk 2 XLS10 drivers erin. In mijn vorige woning ging dat heel lekker. Momenteel heb ik alleen 2 subs aan de voorkant staan en is mijn woonkamer 3 a 4 keer zo groot. Laatst ging er een rood lampje aan op de Rotel rmb1585 :o -O-

Foto van ht in aanbouw een tijdje terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x5tOfXCnBEXF4_dbyS07EfLA3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSyPM6vY8ptRHP6PQZxdkbZM.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, tijd voor meer power. En daarnaast waardeert mijn zeer begripvolle vriendin het als het uit het zicht komt. Ik heb daarom bedacht om mijn 2 subs die nu werkeloos zijn om te bouwen naar bandpass, deze onder de vloer te leggen en alleen met de BR boven de vloer uit te laten komen. Dan maakt de afmeting ook niet meer uit. Eentje leg ik onder de bank, als MBM (mid bass module), wat hoger getuned. En eentje achterin de ruimte, met de BR uitkomend onder het akoestische paneel (daar zit 10 cm uitsparing). Die gaat de ULF doen, dus lage tuning.

Simulatie van max spl in WinISD van de verschillende aligments
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktbSQ4oyQAjW7Lp3nA0ydVXDTWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MUQBTUErD0GFse1rBLGVbYcA.png?f=fotoalbum_large
Groen = Fronts subs, gesloten 45L
Blauw = MBM onder de bank sub, 4e orde bandpass
Rood = ULF sub, 4e orde bandpass
Oranje = ULF sub optie 2, 6e orde bandpass

Ik twijfel nog of ik de ULF sub 4e of 6e orde bandpass maak. 6e orde bandpass heb ik nog nooit gemaakt en is lastiger om goed te krijgen. Ook dan 2 extra gaten door de vloer maken voor de BR poorten. En ik vertrouw WinISD niet.

Vraag aan jullie: wie is er handig met Hornresponse en wilt mijn alignements controleren?

Optie 1, 4e orde bandpass
rear volume 47L
front volume 80L tuning 28Hz

Optie 2, 6e orde bandpass
rear volume 47L, tuning 35Hz (2 vents)
front volume 80L tuning 20Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:42
Jag schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:00:
Tijd om zelf weer eens wat te bouwen. Ik draaide voorheen op 4 gesloten subs met elk 2 XLS10 drivers erin. In mijn vorige woning ging dat heel lekker. Momenteel heb ik alleen 2 subs aan de voorkant staan en is mijn woonkamer 3 a 4 keer zo groot. Laatst ging er een rood lampje aan op de Rotel rmb1585 :o -O-

Foto van ht in aanbouw een tijdje terug
[Afbeelding]

Kortom, tijd voor meer power. En daarnaast waardeert mijn zeer begripvolle vriendin het als het uit het zicht komt. Ik heb daarom bedacht om mijn 2 subs die nu werkeloos zijn om te bouwen naar bandpass, deze onder de vloer te leggen en alleen met de BR boven de vloer uit te laten komen. Dan maakt de afmeting ook niet meer uit. Eentje leg ik onder de bank, als MBM (mid bass module), wat hoger getuned. En eentje achterin de ruimte, met de BR uitkomend onder het akoestische paneel (daar zit 10 cm uitsparing). Die gaat de ULF doen, dus lage tuning.

Simulatie van max spl in WinISD van de verschillende aligments
[Afbeelding]
Groen = Fronts subs, gesloten 45L
Blauw = MBM onder de bank sub, 4e orde bandpass
Rood = ULF sub, 4e orde bandpass
Oranje = ULF sub optie 2, 6e orde bandpass

Ik twijfel nog of ik de ULF sub 4e of 6e orde bandpass maak. 6e orde bandpass heb ik nog nooit gemaakt en is lastiger om goed te krijgen. Ook dan 2 extra gaten door de vloer maken voor de BR poorten. En ik vertrouw WinISD niet.

Vraag aan jullie: wie is er handig met Hornresponse en wilt mijn alignements controleren?

Optie 1, 4e orde bandpass
rear volume 47L
front volume 80L tuning 28Hz

Optie 2, 6e orde bandpass
rear volume 47L, tuning 35Hz (2 vents)
front volume 80L tuning 20Hz
Totaal off-topic, maar welke vloer heb je? Zal even een pb sturen hierover.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TheKerremenke schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Totaal off-topic, maar welke vloer heb je? Zal even een pb sturen hierover.
offtopic:
De vloer is nat op de foto, dus daardoor krigt hij een ander uiterlijk. Het zijn keramische houtlook tegels; ziet eruit als hout maar dan harder/bestendiger en beter geschikt voor vloerverwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn5QA9vRSnw5P9ace3RdEhNtQi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEeloCB7ynx3x3tLYtxWzNGa.jpg?f=fotoalbum_large

En ik kreeg nog een pb van @|sWORDs| over welke speakers er in gebruik zijn. Fronts zijn zelfbouw, hier oa een post daarover. Dat zijn cardioide tops; deze stralen niet naar achteren af, ook niet in het laag. Hier het project van mijn surrounds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwjRsqE3l1raOgbIZdAwPb8FEFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG1CyePAucvFFxGWdTIxD8yn.jpg?f=fotoalbum_large

En zijn er nog horn response kenners in de zaal :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:05:

Wellicht even op Htforum.nl voorleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpsbig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 14:57
toorman schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:58:

Subwoofer (Bower en Wilkins ASW608) geeft poppend geluid

Ik heb een probleem met de combinatie van mijn AVR (Denon AVR-X2700H) en mijn subwoofer (Bower and Wilkins ASW608). Mijn subwoofer geeft op verschillende momenten een hard kort ploppend geluid. Het klinkt als iemand die hard met zijn knokkels van zijn hand op een houten tafel tikt. Het is redelijk willekeurig, maar met name op momenten van een wisseling in geluid.
Ik heb de instellingen nagelopen en een fabrieksreset gedaan op mijn AVR. De instellingen van het geluid heb ik op mijn AVR gedaan via de automatische Denon Audyssey setup met microfoon. Het volume van de subwoofer staat ongeveer op 30% en de rest ongewijzigd gelaten.
De subwoofer is aangesloten op de LFE uitgang van de AVR.
Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken?
Ik heb precies hetzelfde. 2 weken terug de asw608 op marktplaats gekocht. Vooral als er veel bass was (wat langere actie scene met aaneengesloten bass) plopt die en dan kan je bij mij aan de achterkant zien dat het oranje lampje aangaat na een paar seconden doet hij het dan weer. Ik heb zelf b&w gemaild en hun vaste reperateur gemaild. Die gaven aan dat de sub het dan mogelijk aan het begeven is en bij hun kwamen de kosten al uit op pak m beet 250 euro zij vervangen dan meteen het hele board. Kortom ik heb dikke pech gehad op marktplaats en de verkopen laat niks meer horen natuurlijk.

De subwoofer staat nu bij een plaatselijke reperateur die hopelijk iets op hear board zelf kan vinden en vervangen o.i.d. ik hoor hopelijk deze week meer en dan zal ik reageren. Kijk in de tussentijd ook eens of als je de plop hoort het lampje achterop van groen naar oranje springt. Volgens mij is dit ook een soort beveiliging. Ik kon dit makkelijk triggeren door bijv in the witcher 3 een aard (een spell met veel bass) te casten. Of ff een bassboost liedje op YouTube.

Ik had dit probleem met mijn nieuwe Marantz cinema 60 maar ook met me stereo rotel versterker dus het probleem zat in de sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:53
Zoals eerder gemeld, op het HT forum zit iemand die subwoofers repareert, dus je kunt altijd daar nog even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:12
Heb het mail adres van die sub amp reparateur, heeft mij JL audio perfect gerepareerd. Mail kan per pm indien interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Jag schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Ik had even niet door dat het jet over Hornresp had, lol.

Ja, vraag maar raak :)

Bandpass zou ik links laten liggen.
Wanneer je toch een actief systeem hebt, zijn er niet heel veel voordelen tov een simpel BR systeem of gesloten.

Laten we bij het begin beginnen, hoe groot mag het allemaal?
Stuur anders even een PM ;) :)

[ Voor 33% gewijzigd door B_FORCE op 08-08-2023 17:34 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
B_FORCE schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Ik had even niet door dat het jet over Hornresp had, lol.

Ja, vraag maar raak :)

Bandpass zou ik links laten liggen.
Wanneer je toch een actief systeem hebt, zijn er niet heel veel voordelen tov een simpel BR systeem of gesloten.

Laten we bij het begin beginnen, hoe groot mag het allemaal?
Stuur anders even een PM ;) :)
Voor anderen denk ik wel interessant om het er hier over te hebben. Tenzij "de anderen" daar anders over denken, dan mogen ze het zeggen :).

Ontwerp voorwaarden
Bandpass zou ik normaal gesproken ook niet gekozen hebben, ware het niet dat het hier een zeer specifieke user case betreft, namelijk de subs moeten onder de vloer en alleen de BR door de vloer steekt. Dit ivm WAF :>. Om het lekker praktisch te houden, wil ik mijn huidige subs, tweemaal een 2xXLS10 in 47L gesloten, voorzien van een bandpass box. Dit heeft als voordeel dat ik het heel snel kan bouwen, maar ook dat het modulair is en zo veel makkelijker is om ze in de kruipruimte te krijgen. Het rear volume is dus fixed op 47L voor zowel sub 1 als 2, het front volume wil ik max 80L maken om het handelbaar te houden.

Amp
De XLS10 is 4ohm en er worden er twee in serie gezet. Versterker is een icepower 250watt in 8ohm. 2 ohm stabiel lijkt hij niet te zijn, ik heb hem al in protect gekregen, vandaar deze keuze. Alternatief zou nog zijn om ze op 3 ohm te draaien (want ik heb ook de car variant van de XLS10, deze zijn 6 ohm).

Sub 1: de mid bass module
Onder de bank/money seat heb ik een 70mm kabel doorvoer, die kan daarvoor gebruikt worden. 70mm is wel wat krap, maar de vloerverwarming leidingen liggen daar heel kort omheen. Deze zijn al een keer lek geboord en ik zou het graag bij 1 keer houden . Deze mag een midbass tuning krijgen, dus rond de 45hz, voor de tactile response :) en invullen van een staande golven dip.

Sub 2: de ULF sub
Achterin de ruimte, onder de woodup panelen, heb ik ruimte om 2x een 100mm doorvoer te maken. Deze sub moet ondersteuning voor het hele diepe sublaag bieden. Doel is vanaf 25Hz voldoende output te hebben. Ja en wat is voldoende he, het moet iig meer zijn dan van 4 xls10-en in gesloten behuizing. Als 25 hz niet haalbaar lijkt, dan moet het maar iets omhoog opschuiven. Eventueel is 6e orde bandpass ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Jag

Subs in kruipruimtes, je zoekt het wel op lol.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, blijven de huidige subs staan, of gaan de tops op een standaard en heb je ineens 4 x XLS10 over?

Volgende vraag, wat is het budget voor enkel de subwoofers? (als er geen woofers over zijn)

Hoe hoog is de ruimte onder de bank?

Ik neem trouwens aan dat je uiteindelijk wel weer een multi-sub opstelling wil oid?
Ivm die lelijke staande golven etc?

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!
B_FORCE schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:35:
@Jag

Subs in kruipruimtes, je zoekt het wel op lol.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, blijven de huidige subs staan, of gaan de tops op een standaard en heb je ineens 4 x XLS10 over?
Huidige subs blijven staan. Ik heb nog twee subs die werkeloos boven staan.
Hoe hoog is de ruimte onder de bank?
70mm als ik niks kapot maak
Ik neem trouwens aan dat je uiteindelijk wel weer een multi-sub opstelling wil oid?
Ivm die lelijke staande golven etc?
Zeker, en met mso inregelen. Staande golven houden we niet van. Snaarstrak sublaag waar je tegenaan kan leunen wel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

Huidige subs blijven staan. Ik heb nog twee subs die werkeloos boven staan.

[...]

70mm als ik niks kapot maak

[...]
Zeker, en met mso inregelen. Staande golven houden we niet van. Snaarstrak sublaag waar je tegenaan kan leunen wel 8)
Twee subs met ook elke 2 x 2 XLS10?

Er zijn tegenwoordig namelijk wel 10-12 inchers die net ff iets meer in hun marge hebben dan een XLS10.
Rond de 20-25Hz -3dB is een 12 inch over het algemeen sowieso net even iets beter.

Zijn eventueel de front subs nog aan te passen?

edit: Misschien nog een ander idee.
Ik weet alleen niet hoeveel je van plan bent te gaan verbouwen.
Maar je kunt een soort convectorput achtige constructie maken.
Op die manier kun je ook gewoon een normale BR inzetten.
Uiteraard wordt het gat dan wel groter in de vloer.

[ Voor 23% gewijzigd door B_FORCE op 08-08-2023 20:08 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:07
Gaaf allemaal hoor @Jag , jaloers! Als je toch gaat wegbouwen in de kruipruimte; kun je dan niet een setje 12 of 16 inch woofers gebruiken? Die produceren wat makkelijker 20hz, of red je dat ook met 2x 10inch? Prachtige term trouwens 8) , "snaarstrak sublaag om tegen aan te leunen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
B_FORCE schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Twee subs met ook elke 2 x 2 XLS10?
Yes
Er zijn tegenwoordig namelijk wel 10-12 inchers die net ff iets meer in hun marge hebben dan een XLS10.
Rond de 20-25Hz -3dB is een 12 inch over het algemeen sowieso net even iets beter.
Ik zou graag eerst deze optie bekijken voordat ik wat nieuws koop.
Zijn eventueel de front subs nog aan te passen?
Nee die wil ik graag houden zoals ze zijn.
edit: Misschien nog een ander idee.
Ik weet alleen niet hoeveel je van plan bent te gaan verbouwen.
Maar je kunt een soort convectorput achtige constructie maken.
Op die manier kun je ook gewoon een normale BR inzetten.
Uiteraard wordt het gat dan wel groter in de vloer.
De vloer bestaat uit holle bakstenen met wapening. Deze wapening wil ik zoveel mogelijk intact laten voor het behoud van de integriteit van de vloer. Bovendien hebben we net een mega verbouwing achter de rug, dat is even genoeg.

Dus het ontwerp moet passen in de gestelde voorwaarden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Yes

[...]
Ik zou graag eerst deze optie bekijken voordat ik wat nieuws koop.

[...]

Nee die wil ik graag houden zoals ze zijn.

[...]

De vloer bestaat uit holle bakstenen met wapening. Deze wapening wil ik zoveel mogelijk intact laten voor het behoud van de integriteit van de vloer. Bovendien hebben we net een mega verbouwing achter de rug, dat is even genoeg.

Dus het ontwerp moet passen in de gestelde voorwaarden :).
Duidelijk, om welke XLS10 variant gaat het precies?
De P830452 ?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Terrz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:11:
Gaaf allemaal hoor @Jag , jaloers! Als je toch gaat wegbouwen in de kruipruimte; kun je dan niet een setje 12 of 16 inch woofers gebruiken? Die produceren wat makkelijker 20hz, of red je dat ook met 2x 10inch? Prachtige term trouwens 8) , "snaarstrak sublaag om tegen aan te leunen"
Ja heerlijk toch? Ik word daar echt vrolijk van *O* Dat diepe ultra vette massieve sublaag :Y
En een de holy grail van tactile, dat hoop ik met die mbm te bereiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
Ik heb ook 2 subs met de peerless xls.
1x xls 10 met passive radiator (pr)
En 1x xls 12 met pr

Klinkt waanzinnig, response volledig flat en het voordeel van ported in het formaat van een sealed ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Inmiddels begonnen met bouwen *O*

Dit is het plan, met dank aan @B_FORCE voor het meedenken. Elke sub zitten twee XLS10 drivers in.

Schematisch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eRJeoJ6J-tQwQAeq5Quhl6oDr34=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zXmCIDT5yqqyA2qCilZtkeK7.png?f=user_large

Sub1 en 2, de front subs
40 - 120Hz, 47L gesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z61LT-VNeNPcEcKXE7EuqSHzs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OAuR16JInIJmzx9D7myHensE.png?f=user_large

Sub 3, de Mid Bass Module (MBM)
4e orde bandpass. De MBM sub vult een gat in de response op de luisterpositie wat er nu is bij 40Hz in en geeft het voelbare laag.
Front volume 40L, 100mm vent van 40cm -> 40Hz tuning
Rear volume 53L gesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFSfMrF7W2om10PZh_bwIkQZslg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/brChyk7VlNeerz599beTbbDk.png?f=user_large

Sub 4, de Ultra Low Frequencies sub
6e orde bandpass. De ULF sub geeft een stuk meer output in de 20-40Hz regio waar het telt.
Front volume 90L, 3x 80mm vent van 100cm -> 20Hz tuning
Rear volume 53L, 2x 80mm vent van 40cm > 35Hz tuning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyLFjrczp5SLgO-HI5UoLCjOrBc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YbMQf4N3SaYJ6dcLIW0ecijU.png?f=user_large

Bouw foto's
Subjes gebouwd. Nog niet in de lijm. Wel al poorten uitgetekend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ux98MDIU7yrrAP_Z3EruOvtamJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRxWGg7XWsOC9fw68qZKt9ke.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WUJTejdqC87dcV_Gft9mSFP8VpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jN6T5hS8ehJ1Znlzm0jKVvYk.jpg?f=fotoalbum_large

Hier komen de BR poorten van de ULF uit, helemaal aan de achterkant van de ruimte achter een akoestisch paneel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7l8uOxSjzAJz0l5HCVzUjjP7lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyzQpLeC0GSckLNI6a5yTmE5.jpg?f=fotoalbum_large

De BR pijpen op de vloer ingetekend voor het maken van de gaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25-6mYP4MzFZ7LGklEjAtzCkXlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f34PgvLDyWXyiNHf6tSuFZEd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Jag ziet er echt mooi uit. Gaaf dat je zelf zo handig bent. Ben benieuwd naar het eind resultaat en de ervaring die het met zich mee brengt.
ik zou ook meteen even een kabeltje trekken voor de eventuele tactile transducers. Is toch net wat anders dan bass.

[ Voor 48% gewijzigd door CPM op 24-08-2023 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
Kon het niet laten, 2de hands een Diy sealed 15 inch Ultimax gekocht.
Dat is toch wel echt gruwelijk veel geweld 😅

Nu moet er een sub veld ruimen, maar welke 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11-2023
Na de vele (10+!) reparaties van Klipsch subwoofers (2x 115SW en 1x 112SW) was ik het beu. Er moest iets beter komen in de plaats met deftige garantie.
In November 2022 heb ik de knoop doorgehakt en 3 subwoofers van Monoprice gekocht. 2x Monolith M-15 V2 en 1x M-12 V2. Alledrie met 5 jaar garantie, wat meer vertrouwen geeft.

Maar helaas, deze week heeft de eerste subwoofer het al opgegeven. Een M-15 geeft na enkele minuten geen toon meer en het lampje op de versterker begint te pinken. Stekker unpluggen voor paar seconden en dan werkt de subwoofer terug voor een paar minuten.
Monoprice aangeschreven en te horen gekregen dat er geen reparatie mogelijk is omdat ze zich teruggetrokken hebben van de Europese markt...

Een oplossing zou zijn dat ik de subwoofers ombouw tot passieve subwoofers en externe versterkers koop. Nu is natuurlijk de vraag of iemand hiermee ervaring heeft en welke versterkers ik het best koop.
Monolith M-15 heeft een versterker die 1000W RMS is, terwijl de M-12 500W RMS is. Helaas weet ik nog niet hoeveel Ohm de speaker zelf is; moet ik nog uitvinden.
Heb mezelf al beetje ingelezen en kwam uit bij verschillende merken, zoals Crown, Behringer en QSC.
Op het einde van het verhaal heb ik een licht voorkeur voor de Crown XLS serie omdat deze RCA input heeft. Aan de andere kant is de XTi serie een klasse AB versterker (XLS is klasse D) en dus waarschijnlijk betere geluidskwaliteit (al is dat misschien niet hoorbaar als het voor een subwoofer bedoeld is). Nadeel is dat een klasse AB versterker warmer wordt en dus zal de ventilator waarschijnlijk meer hoorbaar zijn...?
Heeft iemand hiermee ervaring? En is het aangewezen om de twee M-15 subwoofers (frontstage) aan te sluiten op 1 versterker, en een kleinere te kopen (zelfde serie) voor de M-12 subwoofer. Uiteindelijk is het een kwestie van tijd voordat de andere twee subwoofers ook problemen vertonen.
Of heeft iemand nog betere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Ronayke03 De vraag is altijd eerst; wat mag het allemaal gaan kosten?
Heb je trouwens al gezocht of meer mensen dit probleem hebben?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
B_FORCE schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:46:
@Ronayke03 De vraag is altijd eerst; wat mag het allemaal gaan kosten?
Heb je trouwens al gezocht of meer mensen dit probleem hebben?
Het budget is rond de 2500 Euro.

Ja, meerdere mensen hebben dit probleem. Maar nog niemand gevonden die het opgelost heeft zonder de interne versterker te laten repareren/verwisselen... Maar dit is nu niet meer mogelijk... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:53
@Ronayke03
Heb je dit probleem op HT forum gedeeld? Daar zit iemand (Jossie als ik het goed heb onthouden) die erg goed schijnt te zijn met het repareren van subwoofers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ronayke03 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Het budget is rond de 2500 Euro.

Ja, meerdere mensen hebben dit probleem. Maar nog niemand gevonden die het opgelost heeft zonder de interne versterker te laten repareren/verwisselen... Maar dit is nu niet meer mogelijk... :X
2500 euro voor enkel de subamps?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
B_FORCE schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

2500 euro voor enkel de subamps?
Minder mag ook altijd. ;)
Misschien kan ik dan beter ook een miniDSP kopen met bijhorende microfoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ronayke03 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Minder mag ook altijd. ;)
Misschien kan ik dan beter ook een miniDSP kopen met bijhorende microfoon...
Maar je wilt dan gelijk alle versterkers vervangen?

Hoe gebruik je ze nu, gewoon via de RCA in en standaard filters?

Trouwens, heb je de subs direct bij Monoprice gekocht of via een winkel hier in NL/EU ?

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 25-08-2023 20:18 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronayke03
B_FORCE schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:51:
[...]

Maar je wilt dan gelijk alle versterkers vervangen?

Hoe gebruik je ze nu, gewoon via de RCA in en standaard filters?

Trouwens, heb je de subs direct bij Monoprice gekocht of via een winkel hier in NL/EU ?
Beide subwoofers (15 inch) staan vooraan, dus die moeten beide veranderd worden. De kleine die achteraan staat kan wachten tot die ook kapot gaat.

Ik gebruik alleen RCA uit mijn Denon X4400H (2 subwoofers connecties). 2 voorste subwoofers met een Y-kabel en kleine subwoofer achteraan ook via RCA op de tweede output van de Denon. Alles gecalibreerd met Audyssey. Maar ik ben zeker dat die calibrate beter kan. Vandaar overweging voor een MiniDSP met bijhorende microfoon.

Ik heb de subwoofers direct bij Monoprice Duitsland gekocht (omdat ik daar woon). Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ronayke03 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:44:
[...]
Ik heb de subwoofers direct bij Monoprice Duitsland gekocht (omdat ik daar woon). Waarom?
Omdat jij anders gewoon direct garantie zou hebben van de (web)winkel waar je het gekocht hebt.
Dat Monoprice geen service meer doet in EU is dan niet relevant.
Hoe dat zit wanneer je iets direct bij Monoprice hebt gekocht, weet ik niet.
Jij hebt sowieso recht op die garantie, ik weet alleen niet precies hoe dat werkt in dit geval.
Het feit dat men niet meer in EU verkoopt is niet relevant daarvoor.
(wel een makkelijker excuus)

Je zou in dit geval voor drie opties kunnen gaan;

1 - nieuwe plate-amps,
Die moet je wel passend zien te krijgen

2 - Een paar flinke PA versterker met evt DSP erin

3 - Laten repareren.

Inmiddels doe ik zelf niet heel veel reparaties meer, omdat de tijd die erin gaat zitten het gewoon niet meer loont. Vooral omdat er gigantisch veel tijd in gaat zitten.
Mocht je zelf iets meer kunnen vinden, wil ik eventueel wel kijken.
Mijn eigen ervaring leert alleen dat het vaak zoeken naar een spelt in een hooiberg is, met meestal ook PCB design dat bij voorbaat al niet al te best is.

Een laatste optie is dus ook nog alsnog je garantie problemen te claimen, daar heb jij wettelijk gewoon recht op namelijk.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronayke03
B_FORCE schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 23:25:
[...]

Omdat jij anders gewoon direct garantie zou hebben van de (web)winkel waar je het gekocht hebt.
Dat Monoprice geen service meer doet in EU is dan niet relevant.
Hoe dat zit wanneer je iets direct bij Monoprice hebt gekocht, weet ik niet.
Jij hebt sowieso recht op die garantie, ik weet alleen niet precies hoe dat werkt in dit geval.
Het feit dat men niet meer in EU verkoopt is niet relevant daarvoor.
(wel een makkelijker excuus)

Je zou in dit geval voor drie opties kunnen gaan;

1 - nieuwe plate-amps,
Die moet je wel passend zien te krijgen

2 - Een paar flinke PA versterker met evt DSP erin

3 - Laten repareren.

Inmiddels doe ik zelf niet heel veel reparaties meer, omdat de tijd die erin gaat zitten het gewoon niet meer loont. Vooral omdat er gigantisch veel tijd in gaat zitten.
Mocht je zelf iets meer kunnen vinden, wil ik eventueel wel kijken.
Mijn eigen ervaring leert alleen dat het vaak zoeken naar een spelt in een hooiberg is, met meestal ook PCB design dat bij voorbaat al niet al te best is.

Een laatste optie is dus ook nog alsnog je garantie problemen te claimen, daar heb jij wettelijk gewoon recht op namelijk.
Reparatiegarantie is eigenlijk niet mogelijk. Customer service zegt dat ik maar 1 optie heb: subwoofer (die kapot is) terug laten ophalen en deze volledig terugbetaald worden. Maar dan is mijn configuratie van subwoofers compleet gebroken (pun intended). Heb dat gezegd en daarbij ook gezegd dat het zeer waarschijnlijk is dat de andere subwoofers het binnenkort ook zullen opgeven. Mijn voorstel naar customer service was om volledig terugbetaald te worden voor de 3 subwoofers en ik ze mag houden. Dan heb ik geen aanspraak meer op 'garantie'. Nuja, reparatiegarantie is er gewoon niet, dus in mijn inziens ook geen 'garantie'. Daarbij heb ik ook vermeld dat Monoprice dan eigenlijk niet moeten betalen voor verzending, wat natuurlijk ook niet goedkoop is (200 kg bulk). Daarbij denk ik dat ze zich geen zorgen moeten maken om ze terug naar USA/China te verschepen of ze volledig te recycleren...
Een paar minuten terug (ik dacht dat ze niet werkten in het weekend) heeft Monoprice ingestemd en ben ik terugbetaald voor alledrie de subwoofers :). Daarbij mag ik ze behouden. Dus nu kan ik ook externe versterker(s) kopen.

Ik heb ook gedacht om nieuwe subwoofers te kopen. Om dezelfde geluidskwaliteit te hebben, ben je dan ook snel bij SVS (wat denk ik weer een stapje hoger is). Maar opnieuw, dan zijn het terug actieve subwoofers... Ik ben het gewoon moe dat al die interne versterkers het vroeg of laat opgeven (bij mij altijd al in garantieperiode). Nuja, mijn ervaring is alleen met Klipsch en Monoprice...
Maar aan de andere kant ben ik heel blij met de Monoprice subwoofers (wereld van verschil met Klipsch subwoofers) en ze passen ook visueel mooi in mijn interieur. Vandaar dat ik ze graag zou aandrijven met een externe versterker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:22
Dus je hebt nu minstens 11x een subwoofer kapot?
zou het niet in je versterker /stroomvoorziening kunnen liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ronayke03 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Reparatiegarantie is eigenlijk niet mogelijk. Customer service zegt dat ik maar 1 optie heb: subwoofer (die kapot is) terug laten ophalen en deze volledig terugbetaald worden. Maar dan is mijn configuratie van subwoofers compleet gebroken (pun intended). Heb dat gezegd en daarbij ook gezegd dat het zeer waarschijnlijk is dat de andere subwoofers het binnenkort ook zullen opgeven. Mijn voorstel naar customer service was om volledig terugbetaald te worden voor de 3 subwoofers en ik ze mag houden. Dan heb ik geen aanspraak meer op 'garantie'. Nuja, reparatiegarantie is er gewoon niet, dus in mijn inziens ook geen 'garantie'. Daarbij heb ik ook vermeld dat Monoprice dan eigenlijk niet moeten betalen voor verzending, wat natuurlijk ook niet goedkoop is (200 kg bulk). Daarbij denk ik dat ze zich geen zorgen moeten maken om ze terug naar USA/China te verschepen of ze volledig te recycleren...
Een paar minuten terug (ik dacht dat ze niet werkten in het weekend) heeft Monoprice ingestemd en ben ik terugbetaald voor alledrie de subwoofers :). Daarbij mag ik ze behouden. Dus nu kan ik ook externe versterker(s) kopen.

Ik heb ook gedacht om nieuwe subwoofers te kopen. Om dezelfde geluidskwaliteit te hebben, ben je dan ook snel bij SVS (wat denk ik weer een stapje hoger is). Maar opnieuw, dan zijn het terug actieve subwoofers... Ik ben het gewoon moe dat al die interne versterkers het vroeg of laat opgeven (bij mij altijd al in garantieperiode). Nuja, mijn ervaring is alleen met Klipsch en Monoprice...
Maar aan de andere kant ben ik heel blij met de Monoprice subwoofers (wereld van verschil met Klipsch subwoofers) en ze passen ook visueel mooi in mijn interieur. Vandaar dat ik ze graag zou aandrijven met een externe versterker...
Duidelijk verhaal.

Overigens hoef je bij garantie kwesties nooit in te stemmen met een terugbetaling.
Desnoods moeten ze het speciaal laten verschepen.

Hoe dan ook, dit verandert het allemaal wel.

Ik denk dat ik de huidige subs zou houden.
De woofers zelf zien er behoorlijk capabel uit.

Rest alleen de vraag wat je praktisch kwijt kunt en wilt?
De meeste PA versterkers kunnen bv wel tegen een stootje, maar zijn niet altijd fluisterstil.
Daarbij komen er ook nog lange (en dikke) speaker kabels.

edit;
Zoiets kan ook nog uiteraard:
https://www.audiophonics....rderby=price&orderway=asc

https://www.audiophonics....rderby=price&orderway=asc

Ik weet alleen niet hoe vaak, lang en hard je die subs laat stampen?
Die Hypex modules hebben namelijk ook hun limieten als het gaat om warmte.

[ Voor 8% gewijzigd door B_FORCE op 26-08-2023 12:34 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:48:
Ik zou niet weten hoe.

Het lichtnet in Nederland is behoorlijk goed.
Tenzij je lokaal problemen hebt, maar dan zou andere apparatuur het ook begeven.

Vanuit de versterker zelf zou alleen iets van een DC spanning evt een probleem kunnen opleveren.
Daar moet echter zo'n sub-amp gewoon tegen kunnen.

Mijn persoonlijke ervaring leert dat veel subamp versterkers gewoon uit China komen en niet al te best zijn.
Zo ook SVS trouwens.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:22
B_FORCE schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:35:
[...]

Ik zou niet weten hoe.

Tenzij je lokaal problemen hebt, maar dan zou andere apparatuur het ook begeven.

Vanuit de versterker zelf zou alleen iets van een DC spanning evt een probleem kunnen opleveren.

Mijn persoonlijke ervaring leert dat veel subamp versterkers gewoon uit China komen en niet al te best zijn.
Zo ook SVS trouwens.
Ik weet het ook niet maar ik vind het wel opvallend veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Ik ken de ervaringen niet rond Monoprice, maar ben het met je eens.
Enige wat ik zeg, is dat het mij ook niet compleet verbaast.

Dit is ook een van de redenen dat ik mijn eigen speakers bouw :+ :D 8)

[ Voor 11% gewijzigd door B_FORCE op 26-08-2023 12:14 ]

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Ik zou niet weten hoe.

Zo ook SVS trouwens.
Alleen woont @Ronayke03 in Duitsland. Nou gelden daar ook de standaarden van NL, dus aan het lichtnet wat binnen komt zou het niet moeten liggen. Maar mocht er een installatie met zonnepanelen liggen wordt de situatie wellicht al anders.

Hoe dan ook: van 11 apparaten de voeding gesloopt kan nooit kloppen, daar zit een andere reden. Zou eens een elektricien langs laten komen om eea door te meten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhistlerNL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 20:59
fpsbig schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Ik heb precies hetzelfde. 2 weken terug de asw608 op marktplaats gekocht. Vooral als er veel bass was (wat langere actie scene met aaneengesloten bass) plopt die en dan kan je bij mij aan de achterkant zien dat het oranje lampje aangaat na een paar seconden doet hij het dan weer. Ik heb zelf b&w gemaild en hun vaste reperateur gemaild. Die gaven aan dat de sub het dan mogelijk aan het begeven is en bij hun kwamen de kosten al uit op pak m beet 250 euro zij vervangen dan meteen het hele board. Kortom ik heb dikke pech gehad op marktplaats en de verkopen laat niks meer horen natuurlijk.

De subwoofer staat nu bij een plaatselijke reperateur die hopelijk iets op hear board zelf kan vinden en vervangen o.i.d. ik hoor hopelijk deze week meer en dan zal ik reageren. Kijk in de tussentijd ook eens of als je de plop hoort het lampje achterop van groen naar oranje springt. Volgens mij is dit ook een soort beveiliging. Ik kon dit makkelijk triggeren door bijv in the witcher 3 een aard (een spell met veel bass) te casten. Of ff een bassboost liedje op YouTube.

Ik had dit probleem met mijn nieuwe Marantz cinema 60 maar ook met me stereo rotel versterker dus het probleem zat in de sub.
Ben je hier nog uit gekomen? Ik heb hetzelfde probleem met een Denon X2600H en een B&W AWS610. Probleem speelt overigens al sinds ik de sub vorig jaar nieuw heb gekocht, maar ga hem dan toch ook maar terug sturen voor een mogelijke reparatie..

Alleen als het volume heel laag staat gebeurt het niet, maar met normaal volume om bv een serie te kijken is het er regelmatig (bv tijdens Netflix logo). Volume van sub staat op 9 uur/een kwart. Gain in versterker op 0, crossovers staan goed, andere kabel helpt niet. Ik weet ook echt niet meer waar ik het anders moet zoeken dan in de sub zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ronayke03 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:43:
[...]

Is het toevallig altijd dezelfde wandcontactdoos waar de versterkers ingeplugd zijn?
Zo ja, dan is de kans groot dat er ergens een slecht contact is in de wandcontactdoos waardoor telkens de versterkers kapot gaan.
Je zou even de wandcontactdoos eraf kunnen schroeven en kijken of je wat schroeiplekken of iets dergelijks ziet, of kijk even in de centraaldoos (als ze in Duitsland gebruiken).
Zoals al gezegd door anderen; als je versterkers zo vaak kapot gaan is er iets stelselmatig mis ergens in de elektrische installatie.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Alleen woont @Ronayke03 in Duitsland. Nou gelden daar ook de standaarden van NL, dus aan het lichtnet wat binnen komt zou het niet moeten liggen. Maar mocht er een installatie met zonnepanelen liggen wordt de situatie wellicht al anders.

Hoe dan ook: van 11 apparaten de voeding gesloopt kan nooit kloppen, daar zit een andere reden. Zou eens een elektricien langs laten komen om eea door te meten :)
Nu ontwerp ik toevallig zelf professionele elektronica (ook in audio).

Ik snap je gedachte en punt volledig, totaal valide.
Ik zie weinig problemen die voor zoiets zouden zorgen.
Daar moet een hedendaagse voeding gewoon tegen kunnen.
Het bijvoorbeeld ineens aan/uit gaan van een voeding zou geen problemen moeten geven
Middels uitsluitsel principes kun je op die manier al heel veel dingen wegstrepen.

Tenzij je wel heel veel grote pieken met uitschieters hebt.
Echter verwacht ik dat andere apparatuur het dan nog veel eerder begeeft.

Het blijft wel een beetje een merkwaardig problemen, dat ben ik helemaal met jullie eens.
Door de jaren heen ben ik echter ook wel dingen tegengekomen waar men gewoon dikke pech heeft.

Even een klein beetje de cynische modus aan, maar vergeet niet dat er tegenwoordig zomaar een CE stickers op producten wordt geplakt, zonder daadwerkelijk echt te laten testen bij diverse instanties.

Dat komt veel vaker voor dan je zou denken en dat overdrijf ik niet eens.
Zulke dingen vallen na 15 jaar werkervaring op een gegeven moment wel op zeg maar.
Soms van merken en fabrikanten waarvan je het niet verwacht (mits ze niet te groot en bekend zijn).

Bedrijven die hun hoofdkantoor niet in EU hebben, over het algemeen niet al te beste ervaring mee.
(een bedrijf als Samsung of dat formaat daargelaten). :X

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronayke03
Arjantje72 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Ik zou niet weten hoe.

Zo ook SVS trouwens.
Arjantje72 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

The Eagle schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

SpongeRob schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

Is het toevallig altijd dezelfde wandcontactdoos waar de versterkers ingeplugd zijn?
Zo ja, dan is de kans groot dat er ergens een slecht contact is in de wandcontactdoos waardoor telkens de versterkers kapot gaan.
Je zou even de wandcontactdoos eraf kunnen schroeven en kijken of je wat schroeiplekken of iets dergelijks ziet, of kijk even in de centraaldoos (als ze in Duitsland gebruiken).
Zoals al gezegd door anderen; als je versterkers zo vaak kapot gaan is er iets stelselmatig mis ergens in de elektrische installatie.
B_FORCE schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:45:
[...]

Nu ontwerp ik toevallig zelf professionele elektronica (ook in audio).

Ik snap je gedachte en punt volledig, totaal valide.
Ik zie weinig problemen die voor zoiets zouden zorgen.
Daar moet een hedendaagse voeding gewoon tegen kunnen.
Het bijvoorbeeld ineens aan/uit gaan van een voeding zou geen problemen moeten geven
Middels uitsluitsel principes kun je op die manier al heel veel dingen wegstrepen.

Tenzij je wel heel veel grote pieken met uitschieters hebt.
Echter verwacht ik dat andere apparatuur het dan nog veel eerder begeeft.

Het blijft wel een beetje een merkwaardig problemen, dat ben ik helemaal met jullie eens.
Door de jaren heen ben ik echter ook wel dingen tegengekomen waar men gewoon dikke pech heeft.

Even een klein beetje de cynische modus aan, maar vergeet niet dat er tegenwoordig zomaar een CE stickers op producten wordt geplakt, zonder daadwerkelijk echt te laten testen bij diverse instanties.

Dat komt veel vaker voor dan je zou denken en dat overdrijf ik niet eens.
Zulke dingen vallen na 15 jaar werkervaring op een gegeven moment wel op zeg maar.
Soms van merken en fabrikanten waarvan je het niet verwacht (mits ze niet te groot en bekend zijn).

Bedrijven die hun hoofdkantoor niet in EU hebben, over het algemeen niet al te beste ervaring mee.
(een bedrijf als Samsung of dat formaat daargelaten). :X
Inderdaad, men zou denken dat er iets mis is met mijn electriciteitsvoorziening.

Echter, sinds 2017 heb ik een homecinema met meerdere subwoofers van Klipsch. Sinds November 2022 zijn de subwoofers vervangen door Monoprice.
Maar in die periode sinds 2017 ben ik al 3 keer verhuisd (voor mijn werk). Alle woningen zijn redelijk recent en nooit had ik problemen met electriciteit. Mijn vader is zelfs electricien en heeft altijd alles nagekeken, zodat de oorsprong van de defecte subwoofers zeker niet aan het stroomnet kan liggen.
Verder heb ik vele verschillende apparaten en heeft nooit eender welk ander apparaat het afgegeven. Apparaten zoals 77 Inch TV, Denon X4400H, Nvidia Shield, dubbele Router, Synology NAS, Playstation 4 Pro, 2 Gaming Desktops, verschillende computerschermen, actieve speakers, stofzuigrobot, enzovoort.
Zonnepanelen heb ik niet.

Bij die Klipsch interne versterkers, is er een zeer bekend probleem; een resistor wordt te warm en gaat bij veroudering kapot (wordt volledig verbrand). Dit was een 820 Ohm 3W resistor. In recentere versies van die plate versterker, is de resistor vervangen door een 820 Ohm 10W. Eerst gingen alle subwoofers kapot in de garantieperiode. De plate versterkers werden onder garantie gewisseld voor nieuwe (soms al met een 3W resistor, soms met een 10W). Logischerwijs gingen alle 3W resistors terug kapot, maar nu buiten de 2 jaar garantieperiode. Ik heb die dan zelf vervangen door een 10W resistor te solderen. Dan werkt het weer terug. Maar uiteindelijk gingen deze ook kapot. Ik denk dat andere componenten naast die resistor ook geleden hebben bij de hoge hitte die de resistor afgeeft... In de hele nieuwe versie van die plate versterkers, is er zelfs een andere locatie voor die 10W resistor, zodat deze andere componenten niet te veel opwarmt. Maar zo een versie ter vervanging, heb ik nooit gehad. Dus, mijn inziens, was het bij mij altijd die resistor die het opgaf... Ik was het simpelweg beu om deze altijd te vervangen, totdat dit ook geen oplossing meer was omdat andere dingen ernaast ook kapot gingen (als ik mij goed herinner waren dat kleine capicatoren).

In het begin, had ik de subwoofers op stand-by modus staan. Na al die problemen begonnen, werd mij aangeraden door de Klipsch verdeler om de subwoofers altijd helemaal van de stroom te halen wanneer niet in gebruik. Dan heb ik deze op een Philips Hue plug aangesloten zodat ik de subwoofers gemakkelijker kan regelen met een Logitech Harmony remote. Dit doe ik overigens nu ook met de Monoprice subwoofers. Verder zijn ze niet aangesloten op een verdeelstekker, maar elke subwoofer direct in een muurstopcontact.

Het muzieksysteem zelf, inclusief subwoofers, wordt ongeveer 3-4 uren per dag gebruikt. Vooral voor muziek op een normaal luisterniveau op de achtergrond. Heb ook wel eens gelezen dat dit eigenlijk niet goed is voor de subwoofers, omdat ze dan niet veel lucht verzetten en dus intern kan de plate amplifier niet koelen. Maar als ik dan denk aan gesloten subwoofers...
Verder kijk ik gemiddeld een halfuur tot uur tv per weekdag op een normaal luisterniveau. Tijdens de film(s) in het weekend wordt het volume natuurlijk een beetje opgekrikt (zo'n 6-7 uur per weekend), zodat je in actiefilms effectief ook iets voelt O-).
Elke Klipsch subwoofer was ingesteld op Gain 4 (van 10), dus nooit helemaal opengedraaid. Nu zijn de Monoprice subwoofers ingesteld op THX level (dus ik weet niet welke Gain ze hebben). Alles is altijd uitgemeten met Audyssey. Na uitmeten vind ik altijd dat er te weinig bass is, dus dan verhoog ik de subwoofers met 3dB handmatig in de Denon instellingen...

Alles bij elkaar, heb ik geen zin meer in actieve subwoofers. Gelukkig heb ik het geld kunnen recupereren van de Monoprice subwoofers, dus kan ik beetje investeren in een betere oplossing. Zoals gezegd is het redelijk gemakkelijk om externe versterkers te kopen en de subwoofers om te bouwen naar passieve. Heb zojuist de plate versterker eens eraf geschroefd en de speaker impedantie uitgemeten. Die is 6,3 Ohm, dus het is een 8 Ohm speaker. Dus ik heb zeker 1000W RMS nodig bij 8 Ohm (2 maal omdat ik twee 15 inch heb) en 1 maal 500W RMS bij 8 Ohm. Piekwaarde van de 15 inch subwoofers is zelfs 1800W. Bedankt @B_FORCE voor de suggesties van Audiophonics, maar om tot zoveel Watt te komen bij 8 Ohm, zal het zeer duur worden. Zelf ervaring met deze versterkers?
Een andere optie zou zijn om de nog twee werkende subwoofers te verkopen en andere te kopen (zeker passieve met een externe versterker). Maar dan scheep ik andere mensen op met laag-kwaliteit interne versterkers...
Heb ook gedacht om zelf de subwoofers te bouwen, met een DIY kit. Deze kan je gemakkelijk vinden in USA, maar niet zo gemakkelijk in Europa. (?)

Als laatste, de kapotte versterker van Monoprice vertoond geen enkele visuele beschadiging, wat wel altijd geval was bij de Klipsch versterkers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Ronayke03 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:01:
Heb ook wel eens gelezen dat dit eigenlijk niet goed is voor de subwoofers, omdat ze dan niet veel lucht verzetten en dus intern kan de plate amplifier niet koelen.

....

Alles bij elkaar, heb ik geen zin meer in actieve subwoofers. Gelukkig heb ik het geld kunnen recupereren van de Monoprice subwoofers, dus kan ik beetje investeren in een betere oplossing. Zoals gezegd is het redelijk gemakkelijk om externe versterkers te kopen en de subwoofers om te bouwen naar passieve. Heb zojuist de plate versterker eens eraf geschroefd en de speaker impedantie uitgemeten. Die is 6,3 Ohm, dus het is een 8 Ohm speaker. Dus ik heb zeker 1000W RMS nodig bij 8 Ohm (2 maal omdat ik twee 15 inch heb) en 1 maal 500W RMS bij 8 Ohm. Piekwaarde van de 15 inch subwoofers is zelfs 1800W. Bedankt @B_FORCE voor de suggesties van Audiophonics, maar om tot zoveel Watt te komen bij 8 Ohm, zal het zeer duur worden. Zelf ervaring met deze versterkers?
Een andere optie zou zijn om de nog twee werkende subwoofers te verkopen en andere te kopen (zeker passieve met een externe versterker). Maar dan scheep ik andere mensen op met laag-kwaliteit interne versterkers...
Heb ook gedacht om zelf de subwoofers te bouwen, met een DIY kit. Deze kan je gemakkelijk vinden in USA, maar niet zo gemakkelijk in Europa. (?)

Als laatste, de kapotte versterker van Monoprice vertoond geen enkele visuele beschadiging, wat wel altijd geval was bij de Klipsch versterkers...
Vreemde adviezen die mensen zo geven.
Dan doe ik toch even mijn consumenten petje op, zoiets moet gewoon voldoende werken, zowel op lage als op hoge volumes.

Technisch gezien is het ook een beetje vaag, bij hogere volumes verbruik je ook meer vermogen.
Dat is in principe recht evenredig met de cone excursie.
Sterker nog, bij een gemiddelde speaker gaat die excursie achteruit bij hogere SPL's.
Dus uiteindelijk moet er meer vermogen in (power compressie ed).

Ik heb zelf geen ervaring met die Audiophonics versterkers.
Wel met Hypex, en de ervaring daarvan is extreem wisselend als het om betrouwbaarheid gaat helaas.

Het feit dat het 8 ohm is, veranderd wel wat dingen.

Overigens vind ik het verbruik wel EXTREEM veel voor een dergelijk subje. |:( 8)7
Voor thuis is rond de 200-400W echter meer dan zat.
Ik vraag mij dan ook af of die versterkers überhaupt wel zoveel ooit leveren.

Wil je het rotsvast hebben, dan heb ik een beter gevoel bij zoiets als een LAB Gruppen versterker ofzo.
Of anders een Crown, QSC of evt een pro Yamaha.
Dat zijn dingen die ontworpen zijn om continu veel te kunnen leveren.
Daarnaast zijn ze ook beveiligd tegen over heating en andere dingen.

Wat betreft zelfbouwen;
Als jij de praktisch skills hebt, is een systeem bedenken een fluitje van een cent.
Een subwoofer kast stelt namelijk niet bijster veel voor.

De vraag is dan wel hoe laag, hard en groot het moet/mag worden en wat het totale budget is?

Aan de andere kant heb je de kasten en speakers al, dus is dat ook een klein beetje dubbel misschien?

One World Concepts

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Vervolg van het subwoofer uitbreidingsplan
Nog nadere analyse gedaan van de transfer functie van verschillende mogelijke subwoofer posities naar de luisterpositie en dan kom je tot belangrijke conclusies. De meet positie is steeds de hoofdluisterpositie geweest en de positie van de subwoofer is gevarieerd.

Rood = referentie, subwoofer naast de main speakers
Groen = voor paneel, waar ik de ULF sub bedacht had
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDwLFMYw4jJ9tTghOLZOKrpiai0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5gmtpfaGMp7Q60OBNxaItkiM.png?f=fotoalbum_large

Ok, de schaal is wat ver uitgezoomd, maar gemiddeld 7-8 dB minder output in de 20-30 Hz range waar het juist om gaat. Hmmm, dat is wel veel, dan moet die sub keihard en geeft het waarschijnlijk veel overlast.

Groen = in kruipruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7JqDnagQFpwAc-WxXyPJGPQPVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5XAvYQxWpvA7pLzfKn3RWax7.png?f=fotoalbum_large

Je hoorde wel de hele kruipruimte meetrillen tijdens de meting, maar erg veel geluid komt er niet door de vloer heen. Die is kennelijk toch te massief. Ik heb in totaal drie posities geprobeerd in de kruipruimte, heel veel werk, allemaal vergelijkbaar resultaat. Gemiddeld zo'n 15dB minder output, zeker geen optie.

Groen = linksvoor in hoek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SFhqWmXsXJ1es2O6G_Ra0ronOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AHHu2xxgbFEWENZ8ElRzrEoR.png?f=fotoalbum_large

Jaaaaa, dit werkt lekker. Dit is een goede plek voor een ULF sub. Ik heb het eerdere plan aangepast: geen 6e bandpass sub in de kruipruimte meer, maar een extra sub in de woonkamer. Dat moet nog even besproken worden met de wederhelft hoe we dit doen. 2x XLS10 in 90L bass reflex met lage tuning zou het dan worden, dat geeft significant meer output dan gesloten. Dan hoef ik geen rode lampjes meer op de Rotel RMB1575 te zien :).

Blauw = achter de bank
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KvHD86Ad9DfG8jilYmecgYj-Gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ho7hraBjIlBj9FdFbS07gwIE.png?f=fotoalbum_large

Als laatste nog even de positie van de sub die onder de bank uit moet komen getest, dit geeft heel mooi goede output in de range die ik voor ogen heb 30 - 60Hz. Ik heb deze sub ook al gebouwd en getest met echt film materiaal, liggend achter de bank. En met heel quick&dirty inregelen: waanzinnig goed werkt het: eindelijk weer voelbaar laag. Ik was echt enorm onder de indruk van de impact die het had zonder dat het heel hard hoeft te staan, dat is top. Mooi topic op AVSforums over de holy grail van tactile response.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMiEi2YBvbtKnPgWO6yEOT1L340=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiB9ktVROQMKTLrvBO2fD8q6.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast ook nog even mijn huidige gesloten subjes op de pijnbank gelegd. En buiten de max output bepaald met 2 drivers parallel (2 Ohm load) vergeleken met 2 amp kanalen per sub inzetten (in totaal dan 1kW voor 2 XLS10en). Lijkt overdreven, maar zelfs deze kreeg ik nog in protect. Maar het kan wel 4dB harder voordat de versterker het kanaal afschakelt 8). Ik ben blij dat alles nog heel is na deze meetsessie haha. Buiten gemeten: 100dBspl max @ 20Hz @ 2m, maar wel met een cheape SPL meter gecalibreerd :).

Ook nog de MBM sub (die onder de bank komt) de max output gemeten. Maar de tuning viel te laag uit toch en een enkele 80mm poort geeft niet eens zoveel chuffing maar wel echt teveel poort compressie. 7dB output verdween er, niet best :). Waarom ik het dan toch geprobeerd heb met enkele 80mm poort? Heb zo weinig zin om 2 gaten in de vloer te maken.

Vandaag toch gedaan, 2 gaten onder de bank :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0ZIyeWNEQDneRykXPlxP9DmpSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mmi5hZ5fi42hG3nOyrcDlBN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otnXQpXcECaIyqCqwQTb8OcPSYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMgy81Sj9c3nVg6cVLaYQxT6.jpg?f=fotoalbum_large

Genieten was het. Ik zag eruit als Donald Trump, helemaal oranje :+. Maar je moet wat over hebben voor goed sublaag! Morgen hopelijk afmaken. Ik moest tussen vloerverwarming door en de wapening van de vloer sparen, en dan along the way wat corrigeren. Dus helemaal recht zitten de BR pijpen niet :). Zaterdag sub erin is de planning. Daarna verder het plafond afwerken. Dan hopelijk sub4. En dan de MSO sessie om het allemaal netjes in te regelen. Ik kan niet wachten! En dan tegen het sublaag aanleunen en lekker gekieteld worden *O*
En een JVC DLA NZ7 in het plafond schroeven, het feest kan niet op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Holy moly :+ geen half werk dit :D

Lichtpuntje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
LuisjeNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:32:
[...]

Holy moly :+ geen half werk dit :D
Haha nee zeker niet. Ik ben bijzonder gemotiveerd voor goed sublaag :)

Vandaag weer stuk verder gekomen. Boorwerk in kruipruimte klaar, bf poorten door vloer heen. En aan bovenzijde voorzien van een flare van 25mm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SORspqz6tmhxIV_bW3lXuiejyRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Y44hCixtT7f7L0hFKzZbHbj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqFyOYsSjKCmROmz1KxtTh7ia7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ihkc8Vd3WAVzXOiNlk6Orgq.jpg?f=fotoalbum_large

Nog in de lijm zetten. En daarna in kruipruimte installeren en inmeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 05-09-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:17
Jag schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:48:]

Hier komen de BR poorten van de ULF uit, helemaal aan de achterkant van de ruimte achter een akoestisch paneel.
[Afbeelding]
Wat zijn dit voor akoestische (schuim)panelen als ik vragen mag? :)

Wat een project zeg! :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Goedemorgen,

ook ik heb impulsief besloten om een eigen subwoofer te gaan bouwen. Dit omdat er in de toekomst ook een droom (en een mogelijkheid) is om in een eigen ruimte een soort van "poor man's cinema" te gaan maken. Die ruimte gaat er komen, maar dat gaat nog wel meer dan een jaar duren dus tijd genoeg om mezelf daarin te verdiepen als er tijd en ruimte is.

Gisteren dus impulsief onder het genot van diverse baco's een woofer op de kop getikt zonder er verder bij na te denken of verstand van te hebben....maar goed we gaan ervoor. :F
De woofer:
https://www.eighteensound...f-driver/21-0/8/21NLW9601
Specs:
https://www.eighteensound...iver/21-0/8/21NLW9601.pdf

Afbeeldingslocatie: https://www.eighteensound.it/system/dragonfly/production/2021/01/17/01_28_33_266_i7MtbAk8.jpg

Ik kan zelf een beetje knutselen, heb wat gereedschap maar ben geen houtbewerkvakman. Het uitgangspunt is dus eenvoud. En daarnaast de sport om het zo goedkoop mogelijk te houden om aan de poor man specificaties te voldoen.
Het idee is dus om bijv. bij een bouwmarkt MDF op maat te laten zagen, maar dan moet ik dus wel de juiste aantallen en afmetingen hebben.

Er zijn bouwpakketten in omloop https://shop.gsgad.com/co...tysubs-v2-0-21-flat-packs maar die zijn prijzig en verzenden niet naar NL.

Afbeeldingslocatie: https://shop.gsgad.com/cdn/shop/products/web_r21cube_3_530x@2x.png?v=1578760832

Ook hier een JoepToeper die een sealed 21" box heet gemaakt en zijn buildplan voor 20 dollar verkoopt. Voordeel van sealed is dat hij wat compacter is, wat altijd prettig is. Daarmee zou je dus naar een CNC frezer kunnen gaan om te laten maken (€70 ex per uur).
https://www.youtube.com/watch?v=mM7F6dWM_dc
Build plans:
https://toidsdiyaudio.com...21-subwoofer-build-plans/

Nu kwam ik ook een topic op AVS tegen over Marty Subs behuizingen die er "simpel" uit zien. Het topic is echter best wel oud en veel versnipperde info. Complete build specs heb ik (nog) niet gevonden.
Er is wel een excel document en een "cut list" (de cutlist werkt niet op mijn Windows):
https://www.avsforum.com/...or.2094202/#post-36488306
Hier:
https://www.avsforum.com/...list-file1-03-txt.879242/

Ik kan van alles invullen in die Excel, maar ik heb geen flauw idee wat ik aan het doen ben. Dus wie wilt daar even naar kijken?

Ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Dus sub hoeft niet extreem hard te kunnen, maar lekker laag zou wel mooi zijn. Sealed of ported: ik heb geen idee, een balans tussen output en eenvoud moet er wel zijn.

En dan nog de versterker.....de grootste kostenpost verwacht ik. Uiteraard moet er iets van EQ mogelijkheid komen. Daarnaast vraag ik mij af of je weg komt met een passief gekoelde versterker, ik verwacht het niet. Wat ik zou kunnen doen is met wat langere kabels de betreffende versterker in een ruimte ernaast te plaatsen zodat er geen storende geluiden zijn. Ook een uitdaging maar het kan.

Dus shoot! alle input is welkom. 8) Het project afschieten mag ook, dan gaat de woofer gewoon in de verkoop. :+

[ Voor 11% gewijzigd door CPM op 08-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@CPM, als je zelf kastjes gaat fabrieken dan is een kaakjesfrees het beste cadeau dat je jezelf kan geven! En een paar grote lijmklemmen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Safaci schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:05:
[...]

Wat zijn dit voor akoestische (schuim)panelen als ik vragen mag? :)

Wat een project zeg! :9~
Woodupp panelen. Hier de montage ervan met 80mm absorptie (metisse 45kg/m3) erachter.
CPM schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:33:
Goedemorgen,

ook ik heb impulsief besloten om een eigen subwoofer te gaan bouwen. Dit omdat er in de toekomst ook een droom (en een mogelijkheid) is om in een eigen ruimte een soort van "poor man's cinema" te gaan maken. Die ruimte gaat er komen, maar dat gaat nog wel meer dan een jaar duren dus tijd genoeg om mezelf daarin te verdiepen als er tijd en ruimte is.

Gisteren dus impulsief onder het genot van diverse baco's een woofer op de kop getikt zonder er verder bij na te denken of verstand van te hebben....maar goed we gaan ervoor. :F
De woofer:
https://www.eighteensound...f-driver/21-0/8/21NLW9601
Specs:
https://www.eighteensound...iver/21-0/8/21NLW9601.pdf

[Afbeelding]

Ik kan zelf een beetje knutselen, heb wat gereedschap maar ben geen houtbewerkvakman. Het uitgangspunt is dus eenvoud. En daarnaast de sport om het zo goedkoop mogelijk te houden om aan de poor man specificaties te voldoen.
Het idee is dus om bijv. bij een bouwmarkt MDF op maat te laten zagen, maar dan moet ik dus wel de juiste aantallen en afmetingen hebben.

Er zijn bouwpakketten in omloop https://shop.gsgad.com/co...tysubs-v2-0-21-flat-packs maar die zijn prijzig en verzenden niet naar NL.

[Afbeelding]

Ook hier een JoepToeper die een sealed 21" box heet gemaakt en zijn buildplan voor 20 dollar verkoopt. Voordeel van sealed is dat hij wat compacter is, wat altijd prettig is. Daarmee zou je dus naar een CNC frezer kunnen gaan om te laten maken (€70 ex per uur).
https://www.youtube.com/watch?v=mM7F6dWM_dc
Build plans:
https://toidsdiyaudio.com...21-subwoofer-build-plans/

Nu kwam ik ook een topic op AVS tegen over Marty Subs behuizingen die er "simpel" uit zien. Het topic is echter best wel oud en veel versnipperde info. Complete build specs heb ik (nog) niet gevonden.
Er is wel een excel document en een "cut list" (de cutlist werkt niet op mijn Windows):
https://www.avsforum.com/...or.2094202/#post-36488306
Hier:
https://www.avsforum.com/...list-file1-03-txt.879242/

Ik kan van alles invullen in die Excel, maar ik heb geen flauw idee wat ik aan het doen ben. Dus wie wilt daar even naar kijken?

Ik kan dus wel wat hulp gebruiken. Dus sub hoeft niet extreem hard te kunnen, maar lekker laag zou wel mooi zijn. Sealed of ported: ik heb geen idee, een balans tussen output en eenvoud moet er wel zijn.

En dan nog de versterker.....de grootste kostenpost verwacht ik. Uiteraard moet er iets van EQ mogelijkheid komen. Daarnaast vraag ik mij af of je weg komt met een passief gekoelde versterker, ik verwacht het niet. Wat ik zou kunnen doen is met wat langere kabels de betreffende versterker in een ruimte ernaast te plaatsen zodat er geen storende geluiden zijn. Ook een uitdaging maar het kan.

Dus shoot! alle input is welkom. 8) Het project afschieten mag ook, dan gaat de woofer gewoon in de verkoop. :+
Ja lekker, 21 inch, het serieuze werk! En gaaf om een dedicated ruimte beschikbaar te hebben. Heb je al een idee van de afmetingen en hoeveel budget je beschikbaar gaat hebben?

Ik zou in volgorde van belangrijkheid het volgende overwegen voor goed laag:
- Een ULF (ultra low frequencies) sub, bijvoorbeeld jouw 18sounds in een Martysub behuizing
- Een MBM (midbass module) / near field subwoofer om de response in de 30-70hz regio goed te krijgen en voelbaar laag te genereren
- Een BOSS build als riser voor je stoelen als je echt voelbaar sublaag wilt :)

Wat betreft versterking: met klasse D kan je ongeveer tot 500-750 watt passief denk ik. Zelf heb ik een Rotel klasse D (icepower) die 500 watt in 4 ohm doet. En daar kom ik ook echt aan met relatief inefficiente 10inchers in een grote ruimte (10x8m) op ongeveer 15-20dB onder referentie. Als je dichter tegen referentie aan wilt, of BEQ wilt gaan inzetten (EQ om verloren ULF te corrigeren, ook AVSforums ding), dan kom je er echt niet met passief gekoelde versterkers. Sowieso een 21" lacht echt om 500 Watt, in de zin van hij kan veel meer hebben. Op zich komt er dan al een hoop geluid uit :).

Wbt EQ: de invloed van staande golven is enorm en maakt in iedere thuis situatie de response grillig. DSP is echt een no brainer als je kwaliteit sublaag nastreeft. Al zet je alleen maar globale EQ in en niet helemaal losgaat met MSO (multisuboptimizer), zonder nauwkeurige EQ blijft het rommelig. Ik ken nog geen receivers die dat net zo goed kunnen als zelf meten en corrigeren (=makkelijk te leren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Jag thanks voor de reactie.
De exacte afmetingen van de ruimte weet ik niet. Het gaat om de kelder onder ons toekomstige huis. Deze is al bewoonbaar maar akoestisch gezien (tegelvloer) etc zal er nog wel wat aan kunnen gebeuren. Wat ik eerst wil doen is mijn bestaande apparatuur daar heen verhuizen en dan eerst maar eens zien en meten met REW.
Het gaat dan om een Denon X2200h, Dali Zensor 5, 3, 1, Oberon Vokal, Opticon 2 en twee Onkyo subjes.
De huidige woonkamer 5.2.2 setup zal meeverhuizen naar de nieuwe woonkamer omdat je daar gewoon vaker bent. In principe staat daar ook de "betere" apparatuur (TV, console, MiniDSP, SVSjes).
Het is dus niet zo dat de kelder de woonkamer moet gaan overklassen, maar het kan wel een leuke speeltuin worden. Misschien een keer een beamer+scherm of cheapy speakers en Atmos uitbreiding.

Budget? €0 volgens de WAF, verhuizen is al.duur genoeg dus ik moet creatief worden. :+
(Koop maar eens een wat grotere SVS dan zit je al snel op €850-1200+). Maar ik heb geen haast.

Deze 21" kwam ik tegen op een veiling (€140 ex.) en gezien de verkoop prijs bij Bax van €1100 dacht ik een goede koop te doen. :9B Even niet beseffende dat 21" wel groot is en veel power nodig heeft.

Dus vandaar eerst maar eens een geschikt kistje maken. Ik verwacht niet op referentie niveau te gaan luisteren, dat gaat veel te hard.
Ik zag dat Behringer versterkers heeft met DSP/EQ, zou zoiets volstaan? Niet om te kopen maar ik vroeg me af of zoeits dan zou werken. Misschien kom ik ooit zoiets tegen op MP oid.https://www.thomann.de/nl/behringer_nx6000d.htm

Goed terug naar de kist.
Iemand die de specs van de woofer kan vertalen naar afmetingen van de Marty Sub?
Of toch naar sealed zoals die YouTuber?

[ Voor 9% gewijzigd door CPM op 08-09-2023 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@cpm, hele goede deal hoor. Ik kan wel een simulatie van gesloten en twee Marty sub/BR opties voor je maken ergens komende week. Grosso modo betekent gesloten onbeperkte diepgang, kleine behuizing maar veel amp vermogen nodig en beperkt in output. BR geeft meer efficiëntie en veel meer max output (minder excursie nodig) maar grotere behuizing en poort noise indien te kleine poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Jag Cool, dat zou fijn zijn.
Heb zelf even gekeken naar WinISD en zoveel mogelijk de specs (zie eerdere link) ingevuld (conform handleiding winisd). Hoewel mijn input "valid" is krijg ik geen goede weergave in winisd van bijv. max SPL. Ook berekend hij een 6000liter box.....lijkt me niet helemaal het juiste.

Kijk maar wat lukt. thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 09-09-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@CPM
Ik zou zo'n Behringer links laten liggen, betrouwbaarheid is nogal hit or miss.

Een 21 inch zou ik gewoon lekker gesloten houden, tenzij je van plan bent 200 man van muziek te voorzien.
Dat is trouwens niet eens een overdreven grap.

Mocht het enkel alleen voor muziek zijn, is een dipole/ripole sub te overwegen.
Beperkt wel de output, maar stuk makkelijker te bouwen.

Als het een actief systeem wordt, kan een gesloten kast een stuk kleiner.
Als een grove vuistregel pas ik ongeveer een factor 0.045 toe op de Sd.
Dan kom je hier uit op ongeveer 75-80 liter.

Ohja, kaakjesmachines zijn echt niet nodig, maar het mag wel.

Trouwens voor 140 euro ex snap ik de keuze wel, mocht het niks zijn is doorverkopen zeker geen issue! :D

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 09-09-2023 15:28 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Gelijk door WinISD gehaald.

Gesloten sub 80 liter, Linkwitz-Transform op ongeveer 20Hz (met extra HP op 12Hz om de woofer nog iets te beschermen).

-3dB ligt dan rond de 22/23Hz.
Max power (VA) 800W @ 20Hz, 320W @ 30Hz.
Dat is op een maxSPL van zo'm 109dB.

112dB zou ook nog wel kunnen hoor, dan moet je de vermogens verdubbelen.

Je kunt de behuizing groter maken, dan scheelt dat je versterkervermogen.
Dat is namelijk omgekeerd evenredig.

Als het goedkoop moet, kun je sowieso een dipool sub overwegen.
Leuke U-frame of H-frame dipool is vrij simpel te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 09-09-2023 15:40 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Thanks 2: @B_FORCE en @Jag _/-\o_ _/-\o_

Besloten om voor een gesloten box te gaan.
In principe kan dit bijv. bij de Hornbach uit één MDF plaat gezaagd worden (€86,85) uitgaande van 30mm dikte. Ik denk dat voor hun de uitdaging gaat zijn om de exacte maten aan te houden. Voor de buitenkant is dat belangrijk maar voor de achterkant en de bracing komt het zeer nauw aangezien die in de box moeten vallen. Ik denk niet dat zij het zaagverlies/zaagblad dikte zo exact kunnen maken.
Het prijsverschil is best wel groot en het "poor men's" principe moet niet uit het oog verloren worden. ;)

Hornbach:
Front:
2x 60x60
Left/Right:
2x 60x47
Top/bottem:
2x 54x47
Back:
1x 54x54
Bracing: 54x54

Bij een zaagservice kan je voor de front een 38mm dikte kiezen en de rest 30mm. Hieronder dan de bestelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOnBLbRN3r1vU6U2wO_C1YG9nyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnH79QC7oFBkDVMq6uAGLKlP.jpg?f=fotoalbum_large
B_FORCE schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:38:

-3dB ligt dan rond de 22/23Hz.
Max power (VA) 800W @ 20Hz, 320W @ 30Hz.
Dat is op een maxSPL van zo'm 109dB.

112dB zou ook nog wel kunnen hoor, dan moet je de vermogens verdubbelen.

Je kunt de behuizing groter maken, dan scheelt dat je versterkervermogen.
Dat is namelijk omgekeerd evenredig.
De behuizing is dus groter dan 80 Liter, eerder 115-120L. Dus ik ben benieuwd of jullie een advies hebben m.b.t. een versterker.
Ook zal er iets van DSP/EQ plaats moeten vinden, dit kan met een MiniDSP of wellicht in de versterker? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@CPM, een bovenfrees en een zware rij (+lijmklemmen) kom je een aardig eind om het zelf exact op maat te krijgen. Ik heb zelf iets als deze, kan je als bovenfrees, maar ook als afkantfrees gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@MDKlapwijk ow dat zou ik idd nog als optie kunnen gebruiken, volgens mij heeft mijn buurman zoeits.
Heb ook nog een bedrijf in de buurt gecontacteerd of ze iets kunnen met dit SketchUp design en wat het dan zou kosten. Is wel wat extremer natuurlijk.
Ik laat het weten wat het geworden is.

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/toidsdiyaudio.com/wp-content/uploads/2023/01/Sub-Box-render.jpg?resize=300%2C213&ssl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:42:
@MDKlapwijk ow dat zou ik idd nog als optie kunnen gebruiken, volgens mij heeft mijn buurman zoeits.
Heb ook nog een bedrijf in de buurt gecontacteerd of ze iets kunnen met dit SketchUp design en wat het dan zou kosten. Is wel wat extremer natuurlijk.
Ik laat het weten wat het geworden is.

[Afbeelding]
Ik gok heel duur. Wat zeiden ze? Hebben ze genoeg aan sketchup ontwerp?

Zo moeilijk is een gesloten sub niet. Wat betreft laten zagen: ik denk dat je bij kleine doe het zelvers zoals de Hubo vaker ervaren personeel treft die goed met een zaagtafel om kunnen gaan en effectief een plaat kunnen indelen dan bij de grotere zoals de Gamma of Hornbach. Ik ken twee Hubo's in omgeving Utrecht die ik beiden al meerdere keren een aantal panelen heb laten leveren (multiplex, vind ik zelf fijner hout dan mdf) en dat het binnen de millimeter nauwkeurig was en betaalbaar wmb (pakket voor 90L sub 18mm populier multiplex was 88 euro voor hout + zagen).

Een bovenfrees is wel erg nuttig. Ik heb freesjes altijd bij ecotools besteld. Afrondfrees en kopieerfrees gebruik ik heel veel. Cirkel geleider voor de driver uitsparingen. Kopieer frees voor netjes op maat maken en infrezen van aansluitingen bijvoorbeeld. Afrondfrees voor randen natuurlijk. Kleine radius voor stootvastheid/berscherming en grote radius voor mooi / anti diffractie (voor sub nvt natuurlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door Jag op 12-09-2023 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDKlapwijk

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Wat Jag zegt, ik heb zo'n frees set/koffer bij HBM-machines vandaan, maar die was toen aantrekkelijker geprijsd dan nu. Verder ook nog eens een aantal losse afkantfreesjes met verschillende radiuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Jag ik heb reactie van het bedrijf in de buurt, ze waren helaas te druk om mij vraag in behandeling te kunnen nemen. Fijn voor hen, jammer voor mij.
Ik ga dus kijken of ik het bij een bouwmarkt kan laten doen.
In het huidige ontwerp valt de achterkant in de behuizing. Een extra risico dus qua zagen aangezien dit exact moet aansluiten. Ik ga de afmetingen aanpassen zodat de achterkant er tegen aanvalt. Zo heb ik dus iets meer foutmarge.
Hier in de buurt zit een Gamma, de beste man leek wel verstand te hebben van de machine, en omdat ik de complete zaag layout heb hoeft hij zelf niet na te denken over welk stuk eerst zagen en kan ik uit de voeten met één mdf plaat.

@MDKlapwijk
Die tips over het gereedschap zijn fijn, alles zelf aanschaffen is me iets te duur voor één klus.

@B_FORCE heb je nog tips voor een merk/type versterker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CPM schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:06:
@Jag ik heb reactie van het bedrijf in de buurt, ze waren helaas te druk om mij vraag in behandeling te kunnen nemen. Fijn voor hen, jammer voor mij.
Ik ga dus kijken of ik het bij een bouwmarkt kan laten doen.
In het huidige ontwerp valt de achterkant in de behuizing. Een extra risico dus qua zagen aangezien dit exact moet aansluiten. Ik ga de afmetingen aanpassen zodat de achterkant er tegen aanvalt. Zo heb ik dus iets meer foutmarge.
Hier in de buurt zit een Gamma, de beste man leek wel verstand te hebben van de machine, en omdat ik de complete zaag layout heb hoeft hij zelf niet na te denken over welk stuk eerst zagen en kan ik uit de voeten met één mdf plaat.

@MDKlapwijk
Die tips over het gereedschap zijn fijn, alles zelf aanschaffen is me iets te duur voor één klus.

@B_FORCE heb je nog tips voor een merk/type versterker?
Het is wel mooier om de achterkant in de behuizing te laten vallen. Anders heb je de kopse kant aan de zijkanten zichtbaar. Dat blijf je altijd zien. Met een kopieerfrees met geleider aan onderzijde is zoiets makkelijk exact op maat te maken. Ter overweging.

Minidsp is de meest toegankelijke dsp, super fijn icm REW. En zeer betaalbaar. Behringer heeft betaalbare klasse D versterkers die door veel gebruikers op avsforum gebruikt worden. Zit wel een fan in. Wil je nog proberen een passief gekoelde amp te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfeed
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 17:21
Ik heb een nieuwe subwoofer moeten kopen omdat mijn vorige stuk is gegaan. Ik vind het alleen lastig om hem in te stellen. Kunnen jullie wat tips geven om het goed af te stellen??

Wat heb ik:

Speakers: uitvoering: JBL SCS 200.5 (Zwart)
Versterker: uitvoering: Marantz SR5006 (Zilver)
Sub: https://www.coolblue.nl/p...lf89g%2Caclr_1101lxKAGT98 (Even coolblue voor eventueel foto van achterkant sub)
Kabel: Oehlbach (wat ik splits om dat in subwoofer te doen in wit en rood, zit dit goed?)

Heb ook instellingen van Marantz natuurlijk, maar ik heb het meeste op default staan. Ik heb geen Audessy gedaan omdat ik het idee heb dat hij dan niet alle geluid weergeeft. Ik heb al een keer aangegeven in het forum Highfeed in "Het Marantz ervaringen/discussie Topic" dat ik zat te klooien met instellingen. dat had ik dan nog wel goed gekregen met vorige sub, maar met deze sub krijg ik het niet lekker. Kan natuurlijk moeilijk uitleggen hoe het klinkt. Ik zou graag alleen wat tips willen wat ik nou instel met die draaiknoppen achterop de sub om het mooi te krijgen. Misschien begrijp ik dan wat ik aan het doen ben. 8)7

Zal ook even de instellingen van de marantz doorgeven als ik tijd heb op het even op te zoeken, mocht het nodig zijn.

Twtich: Highf33d Steam: Highfeed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Highfeed schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:25:
Ik heb een nieuwe subwoofer moeten kopen omdat mijn vorige stuk is gegaan. Ik vind het alleen lastig om hem in te stellen. Kunnen jullie wat tips geven om het goed af te stellen??

Wat heb ik:

Speakers: uitvoering: JBL SCS 200.5 (Zwart)
Versterker: uitvoering: Marantz SR5006 (Zilver)
Sub: https://www.coolblue.nl/p...lf89g%2Caclr_1101lxKAGT98 (Even coolblue voor eventueel foto van achterkant sub)
Kabel: Oehlbach (wat ik splits om dat in subwoofer te doen in wit en rood, zit dit goed?)

Heb ook instellingen van Marantz natuurlijk, maar ik heb het meeste op default staan. Ik heb geen Audessy gedaan omdat ik het idee heb dat hij dan niet alle geluid weergeeft. Ik heb al een keer aangegeven in het forum Highfeed in "Het Marantz ervaringen/discussie Topic" dat ik zat te klooien met instellingen. dat had ik dan nog wel goed gekregen met vorige sub, maar met deze sub krijg ik het niet lekker. Kan natuurlijk moeilijk uitleggen hoe het klinkt. Ik zou graag alleen wat tips willen wat ik nou instel met die draaiknoppen achterop de sub om het mooi te krijgen. Misschien begrijp ik dan wat ik aan het doen ben. 8)7

Zal ook even de instellingen van de marantz doorgeven als ik tijd heb op het even op te zoeken, mocht het nodig zijn.
Wat bedoel je precies met “moeilijk instellen”?

Vind je de sub niet lekker klinken om maar even een voorbeeld te geven? Of kom je niet uit de instellingen zowel op de sub als op je Marantz receiver?

We hebben meer informatie van je nodig om je verder te kunnen helpen.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• CPM
  • Niet online

CPM

Jag schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:04:
[...]

Minidsp is de meest toegankelijke dsp, super fijn icm REW. En zeer betaalbaar. Behringer heeft betaalbare klasse D versterkers die door veel gebruikers op avsforum gebruikt worden. Zit wel een fan in. Wil je nog proberen een passief gekoelde amp te zoeken?
Mooiste is natuurlijk passief, maar weet niet of dat haalbaar is. Maar als er een fan in zit dan kan ik daar ook wel wat op verzinnen.

@Highfeed
Heb je de handleiding al gelezen?
Gain is de versterking, hoe luid hij gaat. Zet deze op 12uur
Cut off op 200
Phase op nul

Dan de boel opnieuw inmeten met Audyssey.
Laat dan even weten welke resultaten er zijn.

[ Voor 52% gewijzigd door CPM op 13-09-2023 08:30 ]

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-08 17:02
Binnen dit forum heeft een aantal mensen een Arendal subwoofer.
Zelf overweeg ik ook een dergelijk kreng aan te gaan schaffen.

Op dit moment twijfel ik tussen de 1723 S en de 1723 2S.
Naast een flink prijsverschil (en in vermogen), heeft iemand beide beukers eens gehoord? En wat is het grote verschil.

Subwoofer komt te staan in een kamer van ongeveer 70 vierkante meter, waarbij de audio set maar in de helft van deze kamer is gesitueerd.
Sub wordt toegepast voor 2 situaties, namelijk HT voor films maar ook op de stereo versterker voor de laag ondersteuning van mijn frontspeakers.

• Highfeed
Audione0 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:39:
[...]

Wat bedoel je precies met “moeilijk instellen”?

Vind je de sub niet lekker klinken om maar even een voorbeeld te geven? Of kom je niet uit de instellingen zowel op de sub als op je Marantz receiver?

We hebben meer informatie van je nodig om je verder te kunnen helpen.
Het komt er eigenlijk op neer of jullie kunnen uitleggen wat er gebeurt als ik aan die draaiknoppen achter de sub ga draaien. Wat stel ik nou in ten opzichte van de instellingen van de Marantz. Ik heb al aardig zitten lezen in de topicstart, maar snap er de ballen niet van xD
CPM schreef op woensdag 13 september 2023 @ 06:59:
[...]

@Highfeed
Heb je de handleiding al gelezen?
Gain is de versterking, hoe luid hij gaat. Zet deze op 12uur
Cut off op 200
Phase op nul

Dan de boel opnieuw inmeten met Audyssey.
Laat dan even weten welke resultaten er zijn.
Ik zal dit eens proberen. Maar dit kan ik niet op korte termijn doen helaas. Zodra ik wat meer weet dan laat ik het wel weten, Thanks voor de tips iig. Handleiding, ben een man wie heeft handleiding nodig. >:) (stiekem ga ik lezen, eigenlijk niet gedaan)

Even aan aansluit vraagje, ik heb 1 subkabel van Oehlbach, maar de Jamo heeft een Left en Right aansluiting. Nu heb ik dus aan mijn oehlbach zo'n split erop gezet dat hij wel in Left en right gaat. Is dit wel goed aagesloten??? Of moet ik spliter weg halen en de kabel alleen in left steken??

[ Voor 10% gewijzigd door Highfeed op 13-09-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

@Highfeed kijk, de informatie waar je hier om vraagt staat in de handleiding. Zo ook de vragen over jouw receiver in het Marantz topic (waar je ook de handleiding niet van had gelezen). Daar heb je antwoord op hoe je de speakers moet instellen op jouw receiver.
Begin daar eerst eens mee en laat dan weten waar je tegen aan loopt want dan kan er gerichter geholpen worden en dan begrijp je sneller waar de tips over gaan.

Vwb de splitter, als je een enkelvoudige Rca kabel hebt dan kan je die gebruiken splitten is niet noodzakelijk (kan wel). Left of right maakt dan niet uit.

[ Voor 6% gewijzigd door CPM op 13-09-2023 19:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Audione0

Strijdt der titanen

Highfeed schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:57:
[...]

Het komt er eigenlijk op neer of jullie kunnen uitleggen wat er gebeurt als ik aan die draaiknoppen achter de sub ga draaien. Wat stel ik nou in ten opzichte van de instellingen van de Marantz. Ik heb al aardig zitten lezen in de topicstart, maar snap er de ballen niet van xD

Even aan aansluit vraagje, ik heb 1 subkabel van Oehlbach, maar de Jamo heeft een Left en Right aansluiting. Nu heb ik dus aan mijn oehlbach zo'n split erop gezet dat hij wel in Left en right gaat. Is dit wel goed aagesloten??? Of moet ik spliter weg halen en de kabel alleen in left steken??
Aha, kijk hier komen we verder mee :)

Even in wat Jip en Janneke taal:

Vaak kun je het beste de cross-over op je Subwoofer helemaal open draaien en de cross-over instellingen op je receiver in gaan stellen. (de cross-over draaiknop op een Subwoofer wordt vaak aangeduid met "Hz")

Gezien het een subwoofer systeem is met hele kleine speakers kun je het beste in de speaker instellingen van de marantz de instelling op "small/klein" zetten, omdat je kleine speakers geen breed scala aan tonen kunnen weergeven. En als je toch wat grotere speakers hebt, is de instelling "small" meestal toch de beste keuze, en kun je de speaker(s) instelling op Hz niveau op je marantz instellen op 80Hz (mooie beginpunt)
Ik weet verder niet wat je speakers qua lage tonen kunnen weergeven, dit dien je zelf even op de zoeken, maar ik denk dat je al aardig richting de 200Hz gaat, lager komen ze denk ik niet. Dus alles lager dan 200Hz gaat je subwoofer weergeven als de speaker instelling op de receiver op 200Hz gezet is.

Vaak zit er op een Subwoofer een fase (Phase) knop, om de speakers en subwoofer in fase te zetten, zodat de speakers en subwoofer in de lage regionen, sync lopen. Vaak is 0 is goed, maar het kan gebeuren dat de luisterruimte de boel verstoort dan kan het draaien aan de fase knop uitkomst bieden. Maar gezien je subwoofer/speaker systeem denk ik dat dat wel losloopt. Vaak is dit aan de orde bij grotere speakers die goed laag kunnen weergegeven. Dan kan het gebeuren dat je speaker systeem en de Subwoofer er beide een "rommeltje" van maken.

Ook zit op een subwoofer een volume knop. Zet deze op 12 uur en ga de volume van de subwoofer op je receiver instellen. Is een stuk praktischer omdat je dan niet steeds achter je sub moet kruipen als hij net wat te hard of zacht staat.
Omdat je deze op 12 uur zet heb je speling om te plussen en te minnen via de receiver.

Begin eerst bovenstaande eens uit, om wat kennis en ervaring te vergaren, en tot inzichten te komen. Later komt finetuning aan de pas :)

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 13-09-2023 19:54 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfeed
Vaak kun je het beste de cross-over op je Subwoofer helemaal open draaien en de cross-over instellingen op je receiver in gaan stellen. (de cross-over draaiknop op een Subwoofer wordt vaak aangeduid met "Hz")

Gezien het een subwoofer systeem is met hele kleine speakers kun je het beste in de speaker instellingen van de marantz de instelling op "small/klein" zetten, omdat je kleine speakers geen breed scala aan tonen kunnen weergeven. En als je toch wat grotere speakers hebt, is de instelling "small" meestal toch de beste keuze, en kun je de speaker(s) instelling op Hz niveau op je marantz instellen op 80Hz (mooie beginpunt)
Ik weet verder niet wat je speakers qua lage tonen kunnen weergeven, dit dien je zelf even op de zoeken, maar ik denk dat je al aardig richting de 200Hz gaat, lager komen ze denk ik niet. Dus alles lager dan 200Hz gaat je subwoofer weergeven als je de speaker instelling op op de receiver op 200Hz zet.

Ok, ik denk dat ik deze nu wel begrijp. Ik heb dit inderdaad niet goed staan. Speakers heb ik idd op Small staan dat dan weer wel. Instellingen in de Marantz qua setup van speakers etc dat staat goed.

Ook zet er vaak een fase knop op om de speakers en subwoofer in fase te zetten, zodat de speakers en subwoofer in de lage regionen, sync lopen. Vaak is 0 is goed, maar het kan gebeuren date luisterruimte de boel verstoort dan kan het draaien een de fase knop uitkomst bieden. Maar gezien je subwoofer/sepaker systeem denk ik dat dat wel losloopt. Vaak is dit aan de orde bij grotere speakers de goed laag kunnen weergegeven.

Hmmm ok, dus deze gebruik je om de speakers synchroon te laten lopen. Ik zal deze terug op 0 zetten. ook deze staat dus niet goed. Nu snap ik ook wat beter wat die geluidsgolven bedoelen in de topicstart

Ook zit op een subwoofer een volume knop. Zet deze op 12 uur en ga de volume van de subwoofer op je receiver instellen. Is een stuk praktischer omdat je dan niets steeds achter je sub moet kruipen als hij net wat te hard of zacht staat. Omdat je deze op 12 uur zet heb je spelling om te plussen en te minnen via de receiver.

Handige tip, Ik ga deze ook nachecken. Bedankt voor de duw in de goede richting. _/-\o_ @Audione0

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste