Vervolg van het subwoofer
uitbreidingsplan
Nog nadere analyse gedaan van de transfer functie van verschillende mogelijke subwoofer posities naar de luisterpositie en dan kom je tot belangrijke conclusies. De meet positie is steeds de hoofdluisterpositie geweest en de positie van de subwoofer is gevarieerd.
Rood = referentie, subwoofer naast de main speakers
Groen = voor paneel, waar ik de ULF sub bedacht had
Ok, de schaal is wat ver uitgezoomd, maar gemiddeld 7-8 dB minder output in de 20-30 Hz range waar het juist om gaat. Hmmm, dat is wel veel, dan moet die sub keihard en geeft het waarschijnlijk veel overlast.
Groen = in kruipruimte
Je hoorde wel de hele kruipruimte meetrillen tijdens de meting, maar erg veel geluid komt er niet door de vloer heen. Die is kennelijk toch te massief. Ik heb in totaal drie posities geprobeerd in de kruipruimte, heel veel werk, allemaal vergelijkbaar resultaat. Gemiddeld zo'n 15dB minder output, zeker geen optie.
Groen = linksvoor in hoek
Jaaaaa, dit werkt lekker. Dit is een goede plek voor een ULF sub. Ik heb het eerdere plan aangepast: geen 6e bandpass sub in de kruipruimte meer, maar een extra sub in de woonkamer. Dat moet nog even besproken worden met de wederhelft hoe we dit doen. 2x XLS10 in 90L bass reflex met lage tuning zou het dan worden, dat geeft significant meer output dan gesloten. Dan hoef ik geen rode lampjes meer op de Rotel RMB1575 te zien

.
Blauw = achter de bank
Als laatste nog even de positie van de sub die onder de bank uit moet komen getest, dit geeft heel mooi goede output in de range die ik voor ogen heb 30 - 60Hz. Ik heb deze sub ook al gebouwd en getest met echt film materiaal, liggend achter de bank. En met heel quick&dirty inregelen: waanzinnig goed werkt het: eindelijk weer voelbaar laag. Ik was echt enorm onder de indruk van de impact die het had zonder dat het heel hard hoeft te staan, dat is top. Mooi
topic op AVSforums over de holy grail van tactile response.
Daarnaast ook nog even mijn huidige gesloten subjes op de pijnbank gelegd. En buiten de max output bepaald met 2 drivers parallel (2 Ohm load) vergeleken met 2 amp kanalen per sub inzetten (in totaal dan 1kW voor 2 XLS10en). Lijkt overdreven, maar zelfs deze kreeg ik nog in protect. Maar het kan wel 4dB harder voordat de versterker het kanaal afschakelt

. Ik ben blij dat alles nog heel is na deze meetsessie haha. Buiten gemeten: 100dBspl max @ 20Hz @ 2m, maar wel met een cheape SPL meter gecalibreerd

.
Ook nog de MBM sub (die onder de bank komt) de max output gemeten. Maar de tuning viel te laag uit toch en een enkele 80mm poort geeft niet eens zoveel chuffing maar wel echt teveel poort compressie. 7dB output verdween er, niet best

. Waarom ik het dan toch geprobeerd heb met enkele 80mm poort? Heb zo weinig zin om 2 gaten in de vloer te maken.
Vandaag toch gedaan, 2 gaten onder de bank

.
Genieten was het. Ik zag eruit als Donald Trump, helemaal oranje

. Maar je moet wat over hebben voor goed sublaag! Morgen hopelijk afmaken. Ik moest tussen vloerverwarming door en de wapening van de vloer sparen, en dan along the way wat corrigeren. Dus helemaal recht zitten de BR pijpen niet

. Zaterdag sub erin is de planning. Daarna verder het plafond afwerken. Dan hopelijk sub4. En dan de MSO sessie om het allemaal netjes in te regelen. Ik kan niet wachten! En dan tegen het sublaag aanleunen en lekker gekieteld worden
En een JVC DLA NZ7 in het plafond schroeven, het feest kan niet op!