Ik spreek uit ervaring omdat ik een RS4 B5 voor 3 jaar in bezit heb gehad. Ik ben naar schatting en alleen aan onderhoud 3.5 keer de aanschafsprijs moeten betalen. Dat is nog los van enige upgrades en alle andere gekte, zoals brandstofkosten, verzekering, wegenbelasting en troep. Ik rij 10 jaar schadevrij, dat scheelt op jaarbasis wel een paar tientjes. Maar ik kan je vertellen, dat je soms niet blij wordt van de rekeningen die je ontvangen gaat.
Zo'n auto nodigt ook gewoon uit dat je sneller gaat rijden, en automatisch meer brandstof zult gaan verbruiken. Nu is een V6 Bi-turbo nog relatief te doen ten opzichte van een V8 Biturbo. Maar een V10 doet daar een schepje bovenop:
Fuel consumption (economy) - extra urban 10.2 l/100 km.
Fuel consumption (economy) - combined 13.9 l/100 km.
Ga er maar vanuit 1:5 als je zuinig aan doet en 1:1 of zelfs erger als je 'm es goed in de toeren jaagt. Kameraad van mij in deze RS6 C5:
[
YouTube: RS6 C5]
Heeft zijn RS6 C5 onlangs geruild voor een AMG met wat schade. In het kort is hij het er ook over eens dat het bloedmooie auto's zijn (je moet er van houden) maar dat ze onbetaalbaar worden als je geen eigen garage bent en nergens wegen hebt om onderdelen tegen acceptabele prijzen te kunnen verkrijgen. Dat ding is ontzettend mooi 'getuned' maar heeft meer dan een half jaar tekoop gestaan. De doelgroep is gewoon te klein. Hij kreeg zelfs bedreigingen van criminelen, mensen die met vage afspraken ergens wouden meeten, geheid dat dat pogingen waren om 'm van z'n auto te berooien op klaarlichte dag ook.
De AMG raakt ie sneller kwijt als de RS6. En het wordt overal aangeraden om teminste 10k voor een RS6 C5 apart te gaan zetten. Voor een V10 denk ik dat dat nog richting de 12 tot 15k kan oplopen ook.
Dus ja, leuke auto's. Maar dit is een auto die straks hoogstwaarschijnlijk te koop staat omdat ie het onderhoud niet meer betalen kan. Deze koop je niet af met 1500 euro op jaarbasis. Ga er maar vanuit dat het in het ergste geval het 10 voudige kan gaan kosten.
Maar ja. Ik heb wel plezier gehad voor meer dan 120.000km. Heb er vanalles mee gedaan. Prive veel km's gemaakt, zakelijk ook, compleet naar belgie rijden (frans gedeelte) en weer terug richting het oosten. Soms gewoon 1000km op een dag gereden. Het gaf nooit een kick. Ja 1 keer. Brandstofpomp naar de klote terwijl ik een afspraak met SBS had staan. Dat soort debiele dingen.
Maar ja dat hou je altijd met auto's van meer dan 15 jaar oud. Er is altijd wel ergens een kwaaltje te vinden. Aandacht trekken met iedere RS ga je doen. Hetzij goede aandacht of slechte. Vooral in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, trok ik met regelmaat de KLPD bovenop me omdat het puur een RS uitvoering is. Dan val je blijkbaar op bij ANPR's en komen ze je automatisch volgen.
In Utrecht houden ze je altijd staande, en in Amsterdam polsen ze nog wel eens naast je om te kijken wie er achter het stuur zit. Ik heb een typisch nederlandse voornaam / achternaam, en die verwachten dan ook geen ander type persoon. Jammer dan.
Voor mij persoonlijk een winnaar van een auto. Stance. Betrouwbaar. Robuust. Rijdt als een tank. Supervlot en dan net nog dat optimalere brandstofverbruik ten opzichte van een V8. Ik zou het zo weer doen.

Verwijderd schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:13:
[...]
Mooi, maar om nu iedere maand de garage in te gaan en elk moertje weer aan te draaien is dan ook maar weer net waar je zin in moet hebben. En dan tel ik de rest van het onderhoud niet mee qua slijtage en de enorme kosten die deze auto met zich meebrengt.
Voor de een is het een gebruiksvoorwerp, voor de ander zit er bloed zweet en tranen in. Hij is wereldwijd bekend geworden met die auto. En het zou me niets verbazen als hij bloedsnel een 1/4de mile af kan leggen ermee. Dat ding kan in theorie 400kmph halen.
[
YouTube: RS4 B5 Nurburgring nordschleife 04.11.2017]
Beste upgrade onder heel die RS4 van mij waren de bilstein schokbrekers en powerflex rubbers. De stugheid was zo enorm verbeterd van die auto. Audi levert z'n auto's met iets teveel comfort af als je het mij vraagt. Heb er vandaag de dag nog steeds spijt van dat ik die auto weggedaan had.
Maar ja. Cilinderkoppen waren aan het scheuren. Dat is een bekende kwaal zo rond de 4 ton. Er komen haarscheurtjes waar de kleppen zitten en dat verklaarde de jaarlijks stijgende CO2 gasmeting. Dat ding kwam amper door de gastest op het laatst. 3 flesjes injectorreiniger erin, loeiheet rijden, en dan net nog maar de gastest kunnen halen. Motorisch zat ie aan z'n eind. We keken tegen revisie a 10k aan (motorisch) en als je de koets nog wou spuiten nog een paar k.
Tja. Ik vond het na meer dan dertig wel welletjes.
Remmerij van de RS4 B5 (origineel) koste meer dan 4000 euro. Dan heb je het over schijven & blokken. Maar als je voor een ander merk gaat dan zit je ongeveer op 1000 tot 1500 euro afhankelijk van het type dat je neemt. Maar ik kon wel degelijk verschil merken tussen origineel en een set zoals brembo. Er is ook verschil te waarnemen in geventileerd vs ongeventileerd.
Dit waren de pannekoeken van een RS4 B5.... En dan kijk je tegen een halve ochtend arbeid aan. Nou ja. Succes ermee.
[
Voor 30% gewijzigd door
Verwijderd op 10-12-2018 11:42
]