CasGas schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:26:
Ik ben opzoek naar een nieuwe auto. Vorig jaar wel een Seat Leon uit 2012 (1.8 tsi, 160pk) gekocht, prima auto en ook heel blij mee, maar de financiële situatie is verandert, dus ik wil upgraden
Eerst gekeken in het Tesla topic voor een 2e hands versie, maar als ik dat allemaal lees ga ik daar niet aan beginnen, dat is out of my price range als je niet teveel gezeur wil. Dus dat laten we vallen en ga ik terug naar de hot hatches. De familiebak is er al, dus ik hoef alleen rekening te houden met mijzelf qua auto.
Shortlist:
- Mercedes A45 AMG
- BMW 135i
- Audi S3
BMW en Mercedes zijn mij te opzichtig, de Audi valt minder op en persoonlijk denk ik dat het zakelijker ook wat netter overkomt, de andere schreeuwen te veel. (afgezien van de 4 uitlaten bij de S3

)
Ik ben al veel aan het opzoeken, autoblog heeft niks over de S3, wel over de RS3 als occasion aankoop, maar is toch weer anders. Zijn er echte mankementen bij een S3 uit 2014/2015 dat iemand zo weet? Of kwaaltjes waar ik op moet letten?
Iemand die hier een S3 heeft gekocht (zoals @
User ), heb je ook nog gekeken naar andere modellen die een beetje in dezelfde klasse vallen? (ik wil mijn opties open houden)
Ik heb naar verschillende alternatieven gekeken, maar nergens in gereden. Ik ben behóórlijk rigoureus aan strepen gegaan in mijn shortlist met betrekking tot het interieur. Zo is het exterieur van de Mercedes best wel oké, maar het interieur vind ik echt oerlelijk. Interieur van de BMW is op zich niks mis mee, maar het exterieur is weer redelijk schreeuwerig inderdaad.
Ik zelf vind het interieur van de S3 het mooiste. De Golf R heeft ook wel een oké interieur, maar daar vind ik het exterieur weer echt super saai. S3 heeft in mijn ogen een mooie balans, strak interieur*, strak exterieur. Plus de S3 heeft de bedieningsknoppen lekker handig voor je armsteun zitten, is even wennen maar werkt prima. De knoppen die wél op het dashboard zitten zijn goed bereikbaar en het zijn knoppen die je meer naar beneden drukt dan echt indrukt. Geen gezeik met een knopje willen indrukken, over een hobbeltje rijden en per ongeluk de verkeerde indrukken.
Maargoed, je kwam hier niet voor mijn mening over het uiterlijk.
Bij het kijken naar een S3 heb ik een beetje gelet op de volgende dingen:
- Verkoper:
Waar staat ie uberhaupt te koop? Ik ben zelf met een redelijke boog om Almere heen gelopen zeg maar. 
- Geschiedenis:
Wat is de historie van de auto? Hoeveel eigenaren, geïmporteerd ja/nee? S3s zijn in Duitsland een stukkie goedkoper, dus importeren is best aantrekkelijk, maar natuurlijk ook een risico. Te veel eigenaren is meestal een teken dat er iets goed mis is met de auto, of dat ze zich allemaal hebben verkeken op de rijkosten - Haldex:
De wat oudere S3s zijn geleverd met een Haldex die er op een gegeven moment de brui aan geeft, ik meen dat dit rond de 60-80.000 km gebeurt, maar dat zal ook afhankelijk van de rijstijl zijn. Bij lage km-standen kan het zijn dat de Haldex er dus een keer uitklapt. Voor zover ik heb gelezen zijn het vooral 2013-14 autos die hier last van hebben. Zoek bij een proefrit dus een stukje nat wegdek op en probeer daar vol gas weg te trekken. Als het ESP lampje gaat branden is waarschijnlijk de Haldex aan een revisie toe. Dit moet (binnen een respectabel aantal kms) binnen een coulanceregeling vallen. - DSG:
DSGs hebben/hadden zo hun kwaaltjes, maar zijn nu prima versnellingsbakken. Ga bij de proefrit even wat filerijden. Laat hem wat naar voren rollen, beetje gas bij dat je net op de ~1100 toeren blijft hangen, gas los, beetje gas bij, etc. Als de DSG soms met een schok aangrijpt is niet helemaal lekker. Kan 'goedkoop' zijn om op te lossen (Voor de A1 was ik ~220 euro kwijt), maar kan ook een kostbaar geintje worden (~2000 euro). Let er dus op dat de DSG vloeiend schakelt. Als je met de S3 stil staat en je laat de rem opkomen moet je lekker vloeiend gaan rijden. - Banden:
Ook een stukje geschiedenis. Welke banden zitten er op? Goedkope meuk of een premiummerk? Goedkope banden is een indicatie dat de vorige eigenaar niet echt geld had om de auto te onderhouden. Let ook een beetje op het profiel in combinatie met de leeftijd van de band. - Trillingen bij remmen:
Bij mijn proefrit had de S3 last van trillingen als ik remde op snelwegsnelheden. Ik heb dit aangekaart bij de verkoper en die heeft het opgelost. Geen idee wat het uiteindelijk was, maar kaart het in ieder geval even aan. - Flippers:
Check of de flippers altijd goed schakelen. Ik schakel er praktisch nooit mee, maar het kan zijn dat ze geen signaal geven terwijl je wel een klikje voelt bij het aantrekken. Schakel je dus niet over terwijl je verwacht van wel. Niet handig. - Meuk:
Ik heb geen idee wat je budget is, maar schrijf gewoon alles wat te koop staat onder ~32.500 af. Het zijn praktisch alleen maar geïmporteerde bakken of dingen die too good to be true zijn. - 3-deurs:
3-deurs S3s hebben niet alleen in totaal korter, ze hebben ook een kortere wielbasis. Je hebt wel meer ruimte naast je hoofd. De deuren van een 5-deurs zijn redelijk kort en ik zit met mijn 185cm tegen de B-stijl aan te koekeloeren. Goed, nu is de mobiliteit in mijn linker enkel ietsje minder dan gewenst dus staat mijn stoel wat verder naar achter dan normaal. Als ik wil zien wat er pal naast me rijdt, moet ik dus even voorover buigen om alles goed te zien. Maargoed, als je vroeger niet je enkel met een potje rugby hebt verkloot moet het wel meevallen. 
- Panoramadak:
Standaard dingetje, piept of kraakt ie bij het openen en sluiten? Vervangen schijnt een dure grap te zijn. Ik heb zelf geen panodak dus geen idee.
Persoonlijk heb ik alle S3s met rotors gemeden. Ik vind het niet alleen lelijk, ik ben ook nog eens van mening dat alleen sjonnies rotors onder een S3 zetten.
En kleur is natuurlijk een persoonlijk dingetje, maar Estoril Blue is gewoon een prachtkleur voor de S3. Word alleen niet meer gemaakt, dus kan problemen opleveren met schade. Het is ook een zeldzame kleur (6 maanden verkocht dacht ik) dus je hebt wel een 'unieke' S3. Van de ~55 op gaspedaal.nl zijn er 2-3 Estoril Blue ofzo.
En zoek niet alleen op "Audi S3", maar zoek ook naar A3s met 2-liter motoren. Sommige S3s staan alleen zo op gaspedaal (let wel op het aantal KWs dat je een echte S3 hebt).
* Behalve dan de ventilators die als een soort nageboorte nog op het dashboard zijn geflikkerd.
Edit:
Paar toevoegingen:
- Voorvering/dempers:
Eerlijk gezegd weet ik niet of het ook een S3 kwaaltje is, maar rij bij een proefrit even ietsje te hard een drempel over. Als je voorvering piept is zijn er een paar onderdelen aan vervanging/smering toe. Vervanging gaat zo richting de 600 euro. - Ruitenwissers:
Als het regent tijdens een proefrit en de ruitenwissers stuiteren over de voorruit dan is dat een goed teken! Mijn nieuwe ruitenwissers stuiterden redelijk hard over een brandschone (en natte) voorruit heen. Na een paar keer regen waren ze ingewerkt en was er niks meer aan de hand. Maar dan weet je in ieder geval dat er nieuwe ruitenwissers op zitten. 
- Stoelen:
Let erg goed op de wang van de bestuurdersstoel aan de kant van de deur. De meeste personen gaan hier op zitten als ze instappen. Elke S3 zal in meer of mindere mate een gekreukte wang hebben. Dit is dus een redelijke indicator of de kilometerstand van een geïmporteerde auto klopt. Ter referentie: Deze stoel had 93.000 kilometers achter de rug. Ze staan onderhand al niet meer op gaspedaal, maar ik heb een paar exemplaren gezien met veel ergere kreukels in de wang en er werd ijskoud geclaimd dat ie <60.000 km achter de rug had of iets anders belachelijks. Aan leren bekleding kan je sowieso erg goed zien hoeveel mensen er vaak in de auto zaten.
[
Voor 13% gewijzigd door
User op 19-11-2018 18:58
]