Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb ooit in de B6 avant van mijn toenmalige werkgever meegereden. Ik zat met mijn knieën tegen het dashboardkastje. Ik ben 1.80-ish en die stoel stond zeker niet op standje balzaal op de achterbank.MAX3400 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 20:56:
[...]
Yup... Collega wilde een A4 Avant leasen. Is achterin gaan zitten; wist meteeen dat zijn familie (grofweg 1.90m lang) niet ging passen. Is daarna in mijn A6 gaan zitten en snapte dat er toch een andere lease-auto gekozen moest worden. Uiteindelijk een C-klasse geworden maar dat is een andere discussie
Heb zelf paar jaar geleden gekeken voor een 2012 S4. Stapte in, trok deur dicht, voelde me "opgesloten". Uitgestapt, 2 dagen later A6 proefgereden, ter plekke betaald. En nee, ik ben niet obese ofzo; normaal postuur en maar 1.85m maar ik vond persoonlijk de S4, als bestuurder, gewoon klein/beklemmend.
Daarna een keer meegereden in een B8 avant, zelfde verhaal.
Nope, nope nope nope.
Verder: ik heb 6 jaar met veel plezier in een Passat 3BG 2.8 V6 4motion variant (benzine) gereden, maar zou een 2e keer zeker die aankoop niet meer doen.
Ondanks dat ik nooit grote stukken eraan heb gehad, je zit gewoon in Audi territory price-wise. En dan rij je maar een Passat met een dikke motor. Laat staan dat je echt een Audi rijdt. Omgerekend kostte die auto me over 6 jaar, incl. onderhoud, verzekering en wegenbelasting per maand 250 euro. En dan moest ik nog tanken. Gulp gulp gulp 1 op 8 much?!
En v6 turbo diesel Audi is zeker niet hetzelfde als een v6 benzine non-turbo vw, maar ik denk wel dat het qua kosten een goede graadmeter is.
[ Voor 24% gewijzigd door max op 10-04-2018 21:17 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Nou hou ik zelf ook wel van krappe dingen, dus voorin zit ik prima.
Formerly known as Ragdoll
Helaas, ik woon niet meer in die regio en alle weekenden zijn al volgeboekt... Ik kan wel eens in de A6 van mn baas zitten, ter vergelijking.MAX3400 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 21:02:
[...]
Vreemd dan inderdaad dat we zulke wisselende ervaringen hebben.
@DropjesLover kom anders naar de meet in de Meern; kan je even kijken en zitten, als je lief aan mensen vraagt
Grappig, de ene zegt A4 is krap, de ander heeft zeeën van ruimte, met vergelijkbare lengte
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
De BMW5 is nog krapper omdat die dikke comfortzetels nog eens een cm of 5 wegnemen achterin.
Sony A7 iv en wat recycled glas
BMW 5-serie heb ik wel eens achterin gezeten met 3 personen, dat was echt oncomfortabel proppen
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Parkeren kan wel ff een dingetje zijn soms, maar dat is met een A6 Avant niet anders. Protip: parkeersensoren
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat is inderdaad het interessantste alternatief.The Eagle schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:07:
Koop gewoon een Volvo V70 op diesel. Vierkant Zweeds hok, past wel alles in en hele goede reiswagen voor de lange afstanden.
Parkeren kan wel ff een dingetje zijn soms, maar dat is met een A6 Avant niet anders. Protip: parkeersensoren
Maar mn pa rijdt al jaren, ik lijk qua uiterlijk al enorm op hem, dat hoeft qua auto niet ook
Audi is gewoon net een klasse hoger/luxer maar eigenlijk ook de zelfde gewicht en verbruiksklasse.
Een V70 op diesel weegt ook een goeie 1650kg en met de 2.4l motor rijdt die ook 1:16. In wegenbelasting en verbruik is een A6 2.7TDI niet veel anders.
Ik kom er overigens veel tegen met zo rond de 230k tot 280k km met automaat. Een automaatbak-revisie lijkt me niet goedkoop. Wanneer moet dat ongeveer bij een A6 en wat kost dat? Ik lees zo tussen de 3 en 5k.
BThGvNeOA
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Inderdaad, wat zeur ik ook.Chaoss schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:57:
Je leeft maar 1x gewoon die Audi kopen, die Volvo kan altijd nog als je bejaard bent of maatschapij leraar bent geworden.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik zou voor dat geld dat je uit wilt geven voor zo'n relatief oude en qua techniek gedateerde auto eerder uitgeven aan een veel jongere A3. Mooie Sportback.DropjesLover schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:32:
[...]
Dat is inderdaad het interessantste alternatief.
Maar mn pa rijdt al jaren, ik lijk qua uiterlijk al enorm op hem, dat hoeft qua auto niet ook![]()
Audi is gewoon net een klasse hoger/luxer maar eigenlijk ook de zelfde gewicht en verbruiksklasse.
Een V70 op diesel weegt ook een goeie 1650kg en met de 2.4l motor rijdt die ook 1:16. In wegenbelasting en verbruik is een A6 2.7TDI niet veel anders.
Ik kom er overigens veel tegen met zo rond de 230k tot 280k km met automaat. Een automaatbak-revisie lijkt me niet goedkoop. Wanneer moet dat ongeveer bij een A6 en wat kost dat? Ik lees zo tussen de 3 en 5k.
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Wat een gevloek hierArfman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:55:
Voordeel van een Volvo is dat deze betrouwbaarder is dan een A6. Naar gelang van je posts ken ik je (financiële) situatie een beetje en ik zou je echt aanraden om geen dikke A6 te kopen.
Alsof een goed onderhouden Audi niet onder een volvo zou doen.
Koop gewoon wat je leuk vindt / wilt. Probleem opgelost. Laat zo'n auto van te voren wel gewoon goed keuren / steekproef op een brug houden. Dan sta je in ieder geval niet voor verassingen achteraf.
Kinderen op komst, primaire eis is dat er makkelijk een kinderwagen + bijbehorende meuk in past.GerCor schreef op donderdag 12 april 2018 @ 00:44:
[...]
Ik zou voor dat geld dat je uit wilt geven voor zo'n relatief oude en qua techniek gedateerde auto eerder uitgeven aan een veel jongere A3. Mooie Sportback.
A3 kan wel, maar liever een station/avant.
BThGvNeOA
Toen wij onze eerste kregen reed ik ook een A3 Sportback, ging prima, de ene kinderwagen Klapt ook kleiner op dan de andere.
Ik heb een A3 sedan gereden. De joolz kinderwagen + opklapbaar bedje + ikea kinderstoel + bijbehorende meuk paste er allemaal goed zonder moeite in. Inclusief baseplate voor de maxicosiDropjesLover schreef op donderdag 12 april 2018 @ 08:03:
[...]
Kinderen op komst, primaire eis is dat er makkelijk een kinderwagen + bijbehorende meuk in past.
A3 kan wel, maar liever een station/avant.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Mijn a6 heeft er nu 250k gedaan en ik merk nog niets met schakelen, de vorige a3 heb ik met 340k weg gedaan en die begon af en toe wat raar te schakelen.DropjesLover schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:32:
[...]
Kwa kosten heb ik geen idee maar 3k+ is wel realistisch als de boel onder de auto uitmoet.
Wat betreft het verbruik
Kwa ruimte is er achterin meer dan genoeg, ik vind eerder voorin een puntje wil je daar voldoende ruimte hebben dan zit (ik altans) niet fijn achter het stuur maar dit is vooral een puntje met in\uitstappen.
Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.
Raar schakelen kan ook komen door een te laag oliepijl, iig bij een "echte" automaat (niet een robot/semi-automaat). Slijtage aan de automaat vertaalt zich doorgaans meer in een gierend geluid of iets dergelijks.Axewi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:45:
[...]
Mijn a6 heeft er nu 250k gedaan en ik merk nog niets met schakelen, de vorige a3 heb ik met 340k weg gedaan en die begon af en toe wat raar te schakelen.
Kwa kosten heb ik geen idee maar 3k+ is wel realistisch als de boel onder de auto uitmoet.
Hmmm, volgens spritmonitor zou een 3.0 quattro gemiddeld rond de 8,8l/100km of dus 1: 11 moeten liggen.Wat betreft het verbruikik moet toch echt mijn uiterste best doen wil ik 1:9 halen met de 3,2 quattro.
Kwa ruimte is er achterin meer dan genoeg, ik vind eerder voorin een puntje wil je daar voldoende ruimte hebben dan zit (ik altans) niet fijn achter het stuur maar dit is vooral een puntje met in\uitstappen.
Chippen ga ik zeker niet doen, het ding is al snel zat (denk ik nu...).Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:55:
DSG gaat vrij lang mee hoor. Tijdig de bak spoelen en je kunt heel lang vooruit. Blijf wel weg van chippen als je de DSG bak niet mee zou nemen. Het gaat sneller stuk als je met een gechipte motor rijdt. Die dingen zijn gecalculeerd voor het opgegeven vermogen van de motor, niet meer.
Ik heb gehoord dat een automaat van bijv. Volvo rond de 250k km toch wel even uit elkaar moet, vandaar mijn vraag.
[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 12-04-2018 10:44 ]
BThGvNeOA
Ik heb precies dezelfde ervaring. De achterbank ben je toch kwijt aan maxi cosi's, dus beenruimte (en hoofd) is irrelevant. Zeker tot ze ongeveer 10 jaar oud zijn. Dan gaat dit wellicht een factor spelen.Tylen schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:18:
[...]
Ik heb een A3 sedan gereden. De joolz kinderwagen + opklapbaar bedje + ikea kinderstoel + bijbehorende meuk paste er allemaal goed zonder moeite in. Inclusief baseplate voor de maxicosi
De kofferbak van de A3 Sedan is ruim zat voor vakanties, al helemaal als je de kinderwagens achterwege kan laten. Hij is ook praktischer qua ruimte dan de Mercedes CLA.
Daarnaast, een hele fijne auto om in te rijden!
Het kan bij de A3 van mij ook nog het dualmassa vliegwiel zijn geweest, die was er sowieso aan toeDropjesLover schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:43:
[...]
Raar schakelen kan ook komen door een te laag oliepijl, iig bij een "echte" automaat (niet een robot/semi-automaat). Slijtage aan de automaat vertaalt zich doorgaans meer in een gierend geluid of iets dergelijks.
[...]
Hmmm, volgens spritmonitor zou een 3.0 quattro gemiddeld rond de 8,8l/100km of dus 1: 11 moeten liggen.
Verbruik kan wel kloppen, ik heb een 3,2 benzine de 3.0 is een diesel (altans hetzelfde jaar) de 3.0TFSI is een model nieuwer 2008
Ah vandaar. Diesel is sowieso een stuk zuiniger.Axewi schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:49:
[...]
Het kan bij de A3 van mij ook nog het dualmassa vliegwiel zijn geweest, die was er sowieso aan toegierende of rare geluiden had ie geen last van.
Verbruik kan wel kloppen, ik heb een 3,2 benzine de 3.0 is een diesel (altans hetzelfde jaar) de 3.0TFSI is een model nieuwer 2008
Met mijn huidige lease Clio reed ik op diesel makkelijk 1:21 en nu met de 1.0l benzine met moeite 1:17
BThGvNeOA
Iets wat me al langer opvalt, waar ik toch van wil weten of het normaal is of ik er best even naar laat kijken. Ik heb een A6 C7 2012 3.0TDI met Quattro en het valt me op dat bij korte/scherpe bochten er een soort brommend geluid lijkt te komen van de vooras. Ik heb even wat gegoogled en ik vind wel meerdere mensen met een quattro die geluiden hebben bij het sturen. Vaak zijn dit wel meer tikkende geluiden, waar het bij mij meer een "doefend"/brommend geluid is. (Geen getik of geschuur)
Het geluid lijkt niet hoorbaar buiten, als ik draai terwijl ik mijn hoofd buiten steek hoor ik het niet echt. Er lijkt een soort "druk" in de cabine, zo voelt het toch in de oren.
Opzich niet iets waar ik last van heb, kan puur zijn omdat de wagen zelf zo stil is dat het me opvalt. Initieel maakte ik me niet echt zorgen door de vele resultaten in Google voor "Quattro noise when turning" waarbij gezegd werd dat het normaal is, maar ik wil me er gewoon van verzekeren dat er zeker niets mis is dat moet vervangen worden
Zal proberen later vandaag een filmpje te plaatsen met het geluid!
[ Voor 3% gewijzigd door Matsooh op 12-04-2018 13:36 ]
Heb hetzelfde in het begin dacht ik ook dat het een probleem was, maar ze hebben het allemaalMatsooh schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:19:
Nee, enkel als het voertuig in beweging is, wanneer ik stil sta hoor ik niets. Ik kan niet zeggen of het verminderd wanneer ik sneller rij, omdat het geluid zich enkel voordoet bij scherpe bochten.
¯\_(ツ)_/¯
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dus voor wie het interesseert:
Is bij wel meer sedans zo, ook bij mijn Passat sedan. Beweegbare gedeelte past niet ‘in’ het dak vanwege de al snel aflopende daklijn naar achteren toe.Chaoss schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:17:
Zo'n panoramadak in een sedan is wel erg lelijk als het dak open staat.
Moet je voor de grap eens googlen naar het open dak op de Fiat 500
www.google.nl
Elke gek z’n gebrek zeg ik dan op mijn beurtChaoss schreef op donderdag 12 april 2018 @ 20:52:
Ik weet dat het bij meer auto's zo is, ziet er imho niet uit. Open dakje is leuk, maar ik zou er niet zo snel voor kiezen als het er zo uit ziet, dan liever een kleiner open dakje.
Functie boven vorm is mijn mening omtrent open dakjes, nooit meer zonder
www.google.nl

Meer foto's staan op zijn websiteZondag 29 April is de volgende meeting op zijn facebook pagina staat meer info en kun je je aanmelden.
Geen entree gewoon je Audi meenemen! gratis koffie/thee, gratis springkussen voor de kids en een broodje hamburger voor 1 euro (waar maak je dat nog mee).
Wellicht dat hier niet echt de doelgroep (Audi youngtimers/oldtimers) aanwezig is, maar iedereen met een Audi is welkom!
[ Voor 47% gewijzigd door Chaoss op 15-04-2018 23:29 ]
Veel voorkomend is de 1.8 TFSI motor met 120/170 pk. Volgens mij makkelijk achteraf te tunen (120 pk is wat weinig denk ik) voor een euro of 600,-. Zijn er nog noemenswaardige aandachtspunten voor deze audi's qua onderhoud/slijtage?
Let erop dat een 2013 auto in 2012 geproduceerd kan zijn en pas later op kenteken gezet is.
¯\_(ツ)_/¯
Daar had ik inderdaad al wat over gelezen. Onduidelijk is wanneer de problemen nou echt opgelost zijn en wat de reparatiekosten zijn om het te voorkomen.BoltYes schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:45:
Zoek maar eens op TFSI en olieverbruikVanaf bepaalde bouwjaren (na 2012 geloof ik) zouden de problemen minder worden, maar zeker wel een aandachtspunt en vereist een behoorlijke investering om gerepareerd te krijgen.
Let erop dat een 2013 auto in 2012 geproduceerd kan zijn en pas later op kenteken gezet is.
oja, hoe kom ik achter het productiejaar?
[ Voor 3% gewijzigd door thejoker80 op 16-04-2018 10:58 ]
De 1.8t 170pk heeft geen last van motorolie verbruik, maar heeft wel 3 kleine issues: nokkenas sensor die kapot kan gaan, ketting en thermostaatklep.thejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:23:
Ik ben (waarschijnlijk) in de markt voor een andere auto. Mijn (ons) oog is gevallen op een A4 . We rijden nu een ford focus station uit 2008, met een 2.0 benzine motor. Ik wil vooral vooruit in kwaliteit (geen rammeltjes/kraajes) en rijcomfort (stilte maar ook rijgedrag). Wij kijken naar auto's van 2013, dat ligt nog net binnen het budget (denk ik, afhankelijk van de inruilprijs) met een max km-stand van 140.000. Ik rij maar 10.000 per jaar dus verbruik vind ik niet zo interessant.
Veel voorkomend is de 1.8 TFSI motor met 120/170 pk. Volgens mij makkelijk achteraf te tunen (120 pk is wat weinig denk ik) voor een euro of 600,-. Zijn er nog noemenswaardige aandachtspunten voor deze audi's qua onderhoud/slijtage?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
ah kijk eens aan, tnx. is de 120 pk versie in de basis niet dezelfde motor? Ik zag bij het zoeken naar chiptuning namelijk dat zowel de 120 als de 170pk naar 210 pk getuned wordt ( en trok de ultrasnelle conclusie dat dat dezelfde motor wasRainesh schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:09:
[...]
De 1.8t 170pk heeft geen last van motorolie verbruik, maar heeft wel 3 kleine issues: nokkenas sensor die kapot kan gaan, ketting en thermostaatklep.
Zijn de reparaties die je noemt duur of bijzonder? De ketting lijkt me wel, zijn hier nog maatregelen voor te nemen of iets dergelijks?
[ Voor 5% gewijzigd door thejoker80 op 16-04-2018 11:13 ]
Blokken zijn inderdaad hetzelfde.thejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:12:
[...]
ah kijk eens aan, tnx. is de 120 pk versie in de basis niet dezelfde motor? Ik zag bij het zoeken naar chiptuning namelijk dat zowel de 120 als de 170pk naar 210 pk getuned wordt ( en trok de ultrasnelle conclusie dat dat dezelfde motor was).
Zijn de reparaties die je noemt duur of bijzonder? De ketting lijkt me wel, zijn hier nog maatregelen voor te nemen of iets dergelijks?
Nokkenas sensor valt mee, thermostaatklep kost wel gauw tegen de 700 aan. Zit op een vervelende plek. Ketting valt ook mee, zijn met name de spanners en geleiders die de boosdoeners zijn.
op die thermostaatklep (las ook prijzen van 900) na valt het mee dus. Dan kan ik op zoek naar een mooie denk ikRainesh schreef op maandag 16 april 2018 @ 12:08:
[...]
Blokken zijn inderdaad hetzelfde.
Nokkenas sensor valt mee, thermostaatklep kost wel gauw tegen de 700 aan. Zit op een vervelende plek. Ketting valt ook mee, zijn met name de spanners en geleiders die de boosdoeners zijn.
Sportstoelen +1. Mmi plus! Mmi basic is 2d navi...en vrij ouderwets en geen bluetooth audio streaming. Mmi plus vanaf 2012 heeft dat wel en 3d navithejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:14:
[...]
op die thermostaatklep (las ook prijzen van 900) na valt het mee dus. Dan kan ik op zoek naar een mooie denk ikNog tips voor opties die ik zeker moet hebben. Zijn sportstoelen een aanrader bijvoorbeeld of zijn de standaardstoelen ook erg goed?
ah, bluetooth audio streaming is een plus voor mij, sportstoelen ook. navi vind ik niet zo interessant (maar zit er dan toch bij). Google maps doet het toch beter...Rainesh schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:20:
[...]
Sportstoelen +1. Mmi plus! Mmi basic is 2d navi...en vrij ouderwets en geen bluetooth audio streaming. Mmi plus vanaf 2012 heeft dat wel en 3d navi
Hoe herken ik MMI+? Dat staat er echt nergens bij namelijk
[ Voor 6% gewijzigd door thejoker80 op 16-04-2018 13:32 ]
Ik heb zelf (te kort) een A4 gehad uit 2013, wel de 2.0 136pk diesel. Die was rap zat. Had lederen bekleding, en comfort was echt super zelfs met de normale stoelen. Had geen MMI+, de dealers zetten daar vaak maar wat neer heb ik het idee, dat zou ik achteraf nog wel willen hebben.thejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:23:
Ik ben (waarschijnlijk) in de markt voor een andere auto. Mijn (ons) oog is gevallen op een A4 . We rijden nu een ford focus station uit 2008, met een 2.0 benzine motor. Ik wil vooral vooruit in kwaliteit (geen rammeltjes/kraajes) en rijcomfort (stilte maar ook rijgedrag). Wij kijken naar auto's van 2013, dat ligt nog net binnen het budget (denk ik, afhankelijk van de inruilprijs) met een max km-stand van 140.000. Ik rij maar 10.000 per jaar dus verbruik vind ik niet zo interessant.
Ik had met mazzel in de garantie nog de reparatie van zo'n sensor die je uitstoot meet, dat wil ook wel wat kosten.
En ik vind het zelf gewoon nog steeds de mooiste A4 uitvoering als je de facelift met led/xenon koplampen hebt. Die wat nieuwere lijkt me te veel op de A3 limousine.
Chromen keuze knoppen rondom je mmi knop.thejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:27:
[...]
ah, bluetooth audio streaming is een plus voor mij, sportstoelen ook. navi vind ik niet zo interessant (maar zit er dan toch bij). Google maps doet het toch beter...
Hoe herken ik MMI+? Dat staat er echt nergens bij namelijk
140K km en dan nog chippen van 120 naar 210 zou ik niet meer zo snel doen, dan zou ik hem ook even wat verder uit elkaar laten trekken en de vitale onderdelen (turbo, nokken- en krukas, zuigers) visueel laten checken voordat je er bijna 2 keer het vermogen (dus ook veel meer koppel) naar je assen gaat sturen.thejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:12:
[...]
ah kijk eens aan, tnx. is de 120 pk versie in de basis niet dezelfde motor? Ik zag bij het zoeken naar chiptuning namelijk dat zowel de 120 als de 170pk naar 210 pk getuned wordt ( en trok de ultrasnelle conclusie dat dat dezelfde motor was).
Onzin, als het voor de rest technisch dezelfde motor is. Wat maakt het dan uit als hij de eerste 140k van zijn leven op minder vermogen heeft gedraaid? Wat je eigenlijk zegt is dat je een 170pk versie ook uit elkaar zou trekken.Paul.H schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:28:
[...]
140K km en dan nog chippen van 120 naar 210 zou ik niet meer zo snel doen, dan zou ik hem ook even wat verder uit elkaar laten trekken en de vitale onderdelen (turbo, nokken- en krukas, zuigers) visueel laten checken voordat je er bijna 2 keer het vermogen (dus ook veel meer koppel) naar je assen gaat sturen.
Daarnaast valt er niks te zien met het blote oog aan de dingen die je noemt. Misschien alleen de speling op de turbo, maar geen speling is nog steeds geen garantie dat het goed zit.
De motor mag dan wel hetzelfde zijn, de andere onderdelen meestal niet. Het verschil zal m in een goedkopere koppeling zitten, kleinere verstuivers, andere turbo's. Dus meer power kan dus wel degelijk invloed gaan hebben op dat soort onderdelen, laat staan dat je bijvoorbeeld met een multitronic automaat rijdtFlipside22 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 00:22:
[...]
Onzin, als het voor de rest technisch dezelfde motor is. Wat maakt het dan uit als hij de eerste 140k van zijn leven op minder vermogen heeft gedraaid? Wat je eigenlijk zegt is dat je een 170pk versie ook uit elkaar zou trekken.
Daarnaast valt er niks te zien met het blote oog aan de dingen die je noemt. Misschien alleen de speling op de turbo, maar geen speling is nog steeds geen garantie dat het goed zit.
¯\_(ツ)_/¯
En een multitronic moet je sowieso niet kopen hahaha
Gisteren de nieuwe 2018 kaart op de A4 van mijn pa geinstalleerd. EINDELIJK staat de verlengde A4 tussen den haag en rotterdam erop! Heeft 2 jaar geduurd voordat het erop stond.
[ Voor 50% gewijzigd door Rainesh op 17-04-2018 15:04 ]
Iemand die hier meer van weet en welke opties ik moet hebben?
MMI Plus icm Virtual Cockpit!Saven schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:54:
Ik zit te denken om een Q7 op korte termijn te gaan leasen (of kopen). Ik begreep dat er twee varianten van het media/touch-display zijn; eentje met hogere resolutie (en cpu) en een waar het allemaal wat minder is. Ik kon op de Audi site hier alleen niet zoveel nuttigs over vinden.
Iemand die hier meer van weet en welke opties ik moet hebben?Doe graag wat voorbereidend werk voor ik naar de dealer ga.
Ik heb een Audi A3 Limousine 2017 aangeschaft, maar deze heeft geen navigatie, maar wel een schermpje. Is dit achteraf in te bouwen? Weten jullie wat er mist aan dit model?
Thanks!
(Ik krijg het plaatje niet werkend)
https://imageshack.us/i/pm0PXFTrj
[ Voor 23% gewijzigd door EValentino op 17-04-2018 17:40 ]
Dat moet de dealer vrijschakelen als het navi voorbereid is. Maar ik vrees van niet...EValentino schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:29:
Hi mede Tweakers,
Ik heb een Audi A3 Limousine 2017 aangeschaft, maar deze heeft geen navigatie, maar wel een schermpje. Is dit achteraf in te bouwen? Weten jullie wat er mist aan dit model?
Thanks!
(Ik krijg het plaatje niet werkend)
https://imageshack.us/i/pm0PXFTrj
Hmm oke, maar wel vreemd dat er een optie in het menu zit, of is dat altijd?Rainesh schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:59:
[...]
Dat moet de dealer vrijschakelen als het navi voorbereid is. Maar ik vrees van niet...
Als je gaat chippen, zul je onderdelen zwaarder gaan belasten. Turbodruk gaat omhoog, slangen met kloppelingen zijn daar niet op berekend. Hogere slijtage. Van 170 naar 210 gaat nog. Van 120 naar 210 zul echt onderdelen moeten vervangen.thejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:23:
Ik kan het weten want heb al een paar keer de slangen eraf geblazen!
Als ik de JDE sheets even over elkaar heenleg zie je wel dat het koppel in het gebied waar je vaak rijdtHulliee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:36:
[...]
Als je gaat chippen, zul je onderdelen zwaarder gaan belasten. Turbodruk gaat omhoog, slangen met kloppelingen zijn daar niet op berekend. Hogere slijtage. Van 170 naar 210 gaat nog. Van 120 naar 210 zul echt onderdelen moeten vervangen.
Ik kan het weten want heb al een paar keer de slangen eraf geblazen!Ben van 180 naar 235 gegaan; TT 1,8 2006. Koppeling is na 150K gereviseerd omdat ie versleten was.
Ik zou met 140K op de teller pas gaan chippen als ik weet hoe de binnenkant er uit ziet, maar dat had ik gisteren geloof ik ook al gezegd.
[ Voor 0% gewijzigd door Paul.H op 17-04-2018 19:31 . Reden: grammatica.. ]
De 1.8t in de A4/5 kan serieus probleemloos getuned worden naar 210. Wat dacht je dan van de 1.2tfsi in de A1. Ik had em laten chippen van 86pk naar 143........ruim 50k probleemloos mee geredenHulliee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 18:36:
[...]
Als je gaat chippen, zul je onderdelen zwaarder gaan belasten. Turbodruk gaat omhoog, slangen met kloppelingen zijn daar niet op berekend. Hogere slijtage. Van 170 naar 210 gaat nog. Van 120 naar 210 zul echt onderdelen moeten vervangen.
Ik kan het weten want heb al een paar keer de slangen eraf geblazen!Ben van 180 naar 235 gegaan; TT 1,8 2006. Koppeling is na 150K gereviseerd omdat ie versleten was.
Ik heb mij laten voorlichten door JD Engineering. Tuurlijk kan het, maar of verstandig is. 50K is niet veel natuurlijk voor een Audi-blok. Al ongeveer 200K na tunen bij mij, rijdt perfect nog.Rainesh schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 20:20:
[...]
De 1.8t in de A4/5 kan serieus probleemloos getuned worden naar 210. Wat dacht je dan van de 1.2tfsi in de A1. Ik had em laten chippen van 86pk naar 143........ruim 50k probleemloos mee gereden
Nogmaals, alles wat ze aan zo'n blok hangen, is berekend op maximale krachten, druk en slijtage bij een gegeven vermogen. Overhead ja maar geen 50% of nog meer. Waarom zouden ze bij Audi?

Kan dat klakkeloos worden losgehaald met een visdraadje? Heb geen enkele aanwzijzing dat ik er iets meer kan of aan kan hangen ofzo.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Omdat het goedkoper is om software technisch vermogen te downgraden ipv andere onderdelen?Hulliee schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:31:
[...]
Ik heb mij laten voorlichten door JD Engineering. Tuurlijk kan het, maar of verstandig is. 50K is niet veel natuurlijk voor een Audi-blok. Al ongeveer 200K na tunen bij mij, rijdt perfect nog.
Nogmaals, alles wat ze aan zo'n blok hangen, is berekend op maximale krachten, druk en slijtage bij een gegeven vermogen. Overhead ja maar geen 50% of nog meer. Waarom zouden ze bij Audi?
Heb zelf de 2012 A5 1.8 TFSI 170 pk gehad. Van 0 tot 100.000 km. Out of the box heeft hij al 190-200 pk (zie ook JD). Geen olieverbruik gehad, en verder ontzettend betrouwbare auto (n=3). Ga er wel eerst mee proefrijden want niet iedereen is gecharmeerd van de elektrische stuurbekrachtiging.thejoker80 schreef op maandag 16 april 2018 @ 09:23:
Altijd gaan voor een Pro Line S of S edition. Daarmee heb je m.u.v. MMI+ en leer alle goede opties. Ook 245 brede banden in plaats van 225, welke je zeker nodig hebt met dit vermogen op alleen de voorwielen.
Verder noemenswaardige problemen? Is jarenlang de meest gestolen auto in NL geweest, dus goed verzekeren.
Divide and conquer.
Houdertje voor dashcam of tol apparaatje.MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:32:
Wat is dit voor plasticje??
[afbeelding]
Kan dat klakkeloos worden losgehaald met een visdraadje? Heb geen enkele aanwzijzing dat ik er iets meer kan of aan kan hangen ofzo.
Divide and conquer.
Thanks, had idd niet gedacht aan tolhouder. Dan gaat ie er morgen uit (want heb net nieuwe dashcam binnen).
Yes tol Frankrijk.MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:43:
[...]
Thanks, had idd niet gedacht aan tolhouder. Dan gaat ie er morgen uit (want heb net nieuwe dashcam binnen).
Divide and conquer.
Was niet van plan vrijwillig/langdurig naar dat land te gaan
Rij je de 28ste niet via France??MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:47:
[...]
Was niet van plan vrijwillig/langdurig naar dat land te gaan
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Met 4 ringen ben ik niet automatisch een drugsrunner!
Wel mooi dat “jullie” één lid met auto hebben, waar de auto al van verkocht is
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Het had ook het grote MAX3400 topic kunnnen zijn; helaas heb ik niet de $$$ om een dusdanig gave snelle bak dagelijls te rijden en voor mijn plezier uit te laten op hoge snelheden.iichel schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:09:
't is niet voor niets van tijd tot tijd 'het grote Jism z'n RS4 topic'(met plezier gelezen!)
Ach, vaak ben je te bang!MAX3400 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:14:
[...]
Het had ook het grote MAX3400 topic kunnnen zijn; helaas heb ik niet de $$$ om een dusdanig gave snelle bak dagelijls te rijden en voor mijn plezier uit te laten op hoge snelheden.
Jouw Audi gaat wel over de 250 toch
Als ik zeg dat ik (willekeurig getal boven 250) heb gereden is elke Nederlander zowat in shock
Is een automaat altijd multitronic en waarom moet je die niet kopen? Of is dat persoonlijke smaak?Flipside22 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:58:
En een multitronic moet je sowieso niet kopen hahaha
Signatures zijn voor boomers.
Tot 2012 niet betrouwbaarMaasluip schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:50:
Je hebt de multitronic en de s-tronic. Afkeer van de multitronic kan persoonlijke smaak zijn (het is een variomatic dus je hebt niet het reguliere optrekgevoel en -geluid) en hij was tot 2004 niet echt betrouwbaar.
Nee hoor, bij 250 houdt ie op.Famous schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:49:
[...]
Ach, vaak ben je te bang!
Jouw Audi gaat wel over de 250 toch![]()
Als ik zeg dat ik (willekeurig getal boven 250) heb gereden is elke Nederlander zowat in shock
Kan niet wachten om (hopelijk) vanmiddag mijn auto weer op te halen, leen auto is prima hoor maar het is wel even wennen om weer te schakelen.
Denk dat dat niet meer op gaat voor hemAxewi schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:36:
[...]
Nee hoor, bij 250 houdt ie op.
Kan niet wachten om (hopelijk) vanmiddag mijn auto weer op te halen, leen auto is prima hoor maar het is wel even wennen om weer te schakelen.
Eigen auto weer terug krijgen is inderdaad wel fijn, zeker als het een handbak is de leenauto
Beste EValentino,
Er is nu net een update waarbij een Ford raptor, ook voorzien van deze computer, wel getuned kan worden.
Ik verwacht dus dat de audi modellen met deze motor, ook snel zullen volgen. Maar het blijft koffiedik kijken helaas...
Met vriendelijke groet,
XXXXX van JD.
Nee, want bij JD werken inderdaad 840 mensen met unieke namen...EValentino schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:38:
[...]
Haha, wellicht stelt hij het niet op prijs dat ik zijn naam rondstrooi
/me had nog een ECU met scrambler...

Scrambler codeert de boel waardoor het voor andere tuners zo goed als onmogelijk was de originele rom te kopieren.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2018 14:07 ]
DitVerwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:04:
Vroeger had iedere tuner z'n eigen software. Tegenwoordig downloaden veel van dat soort bedrijven gewoon een rommetje ergens van het net en passen het aan voor je auto. JD zal ongetwijfeld wel een premium subscription hebben lopen ofzo om zo toegang te krijgen tot de laatste files.
Als jij nog een "echter" tuner kent hou ik me aanbevolen hoorVerwijderd schreef op woensdag 18 april 2018 @ 14:04:
Vroeger had iedere tuner z'n eigen software. Tegenwoordig downloaden veel van dat soort bedrijven gewoon een rommetje ergens van het net en passen het aan voor je auto. JD zal ongetwijfeld wel een premium subscription hebben lopen ofzo om zo toegang te krijgen tot de laatste files.
/me had nog een ECU met scrambler...
[afbeelding]
Scrambler codeert de boel waardoor het voor andere tuners zo goed als onmogelijk was de originele rom te kopieren.
Zie hierboven
[ Voor 9% gewijzigd door EValentino op 18-04-2018 14:16 ]
Ik heb een afkeer van de oudewetse automaten, zeker bij Audi. Persoonlijke ervaringen heb ik niet met de Multitronic, maar wel met de oude Tiptronic, en goedkoop was dat nietthejoker80 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 07:39:
[...]
Is een automaat altijd multitronic en waarom moet je die niet kopen? Of is dat persoonlijke smaak?
Moet een diesel zijn en bij voorkeur een 6 cilinder.
A5 dus, moest ff in je posthistorie terugzoeken
6 cylinder diesel, zou eens bij Volvo, BMW of MB kijken. Gaat je iig geld kosten
VW kan ook nog maar dan zit je al snel richting een Touareg. Of een oudere Phaeton.
[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 21-04-2018 21:39 ]
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
@Mad-Matt Ik vind 'm helemaal niks. Net als de nieuwe A8; wat een gedrocht van een reet heeft dat ding. Neemt niet weg; als bestuurder zit je er lekker in en dan kan je wel genieten van de kwaliteit van Audi
Ik vind de achterkant ook erg lelijk. Maar dat vond ik al vanaf de eerste A7.MAX3400 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:54:
@Mad-Matt Ik vind 'm helemaal niks. Net als de nieuwe A8; wat een gedrocht van een reet heeft dat ding. Neemt niet weg; als bestuurder zit je er lekker in en dan kan je wel genieten van de kwaliteit van Audi
Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost
Mwhoa, viel wel mee. Juist de grote licht-units en de relatief lage spoiler, vond ik erg netjes. De nieuwe heeft zo'n kinky Amerikaans stripje over de hele breedte...GerCor schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:59:
[...]
Ik vind de achterkant ook erg lelijk. Maar dat vond ik al vanaf de eerste A7.
Oud: hier
Nieuw: hier
Eerlijk gezegd kijk ik elke dag wel even of er ergens een A7 te koop staat voor een redelijke prijs
Vond ik bij de vorige ook, deze is mooier vind ik.GerCor schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:59:
[...]
Ik vind de achterkant ook erg lelijk. Maar dat vond ik al vanaf de eerste A7.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Bij voorkeur wel een audi en liefst een diesel (50 K km per jaar)MAX3400 schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 21:54:
@SRich heb je iets meer info over wat je exact zoekt? Want als het niet specifiek een Audi moet zijn (want ik kan dat in je posthistory niet echt terugvinden), zou je allicht even een apart/los topic kunnen maken zodat je input krijgt van anderen.
En qua centjes?SRich schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:51:
[...]
Bij voorkeur wel een audi en liefst een diesel (50 K km per jaar)
A6 TDi, A5 TDi en nog een A5 TDi
Als je dan toch naar een SB kijkt, pak meteen de A6 sedan mee. Net een slagje groter en net wat meer laadruimte.
Helaas kan ik niet bij de VAG meeting zijn dit weekend
[ Voor 15% gewijzigd door TMV op 23-04-2018 19:45 ]
Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.