Het verschil tussen een diverter-valve en een Blowoff valve is dat de lucht die afgeblazen, of gecirculeerd wordt, al eens door de MAF is geweest. Bij een BOV ontsnapt dus gemeten lucht en spuit de computer wel brandstof in voor de hoeveelheid gemeten lucht, terwijl een deel van die lucht alweer afgeblazen is.
Hierdoor loopt je motor wat rijker bij het afblazen. Maar omdat je motor dan meestal niet onder last draait, maakt dat niet uit.
Als je dit probleem wilt elimineren, moet je gebruik maken van een MAP sensor, deze meet namelijk niet de hoeveelheid lucht, maar de druk in het spruitstuk. Hiermee voorkom je die extra brandstof-injectie na het afblazen via een BOV.
Een diverter-valve recirculeert die overtollige en gemeten lucht juist weer richting de inlaat waarna de computer berekend hoeveel lucht er nog bij moet.
Als je een DV of een BOV dicht zet, kan de overtollige lucht nergens heen waardoor de overbodige lucht je turbo van de andere kant kan gaan aandrijven, waardoor hij achterwaarts kan gaan draaien en schade kan toebrengen aan je turbo.
Als je een vergelijking maakt, stel dan ook even wat de rest is. Want een turbo 4 cilinder is alles van een Volvo 240 Turbo van '83 tot en met een Focus RS van 2017.
Wat jij hier beschrijft is het verschil in opbouw van het vermogen tussen een N/A V8 en een Turbo V6. Heeft niets met gaskleppen te maken, maar met het opbouwen van turbodruk.
Ook heeft lang niet elke firma die een chipje aanbiedt een testbank. Sommige komen zelfs bij je aan de deur. Is toch prima? zolang ze die laatste waardes maar invullen die de software geschikt maken voor de auto.
Hierdoor loopt je motor wat rijker bij het afblazen. Maar omdat je motor dan meestal niet onder last draait, maakt dat niet uit.
Als je dit probleem wilt elimineren, moet je gebruik maken van een MAP sensor, deze meet namelijk niet de hoeveelheid lucht, maar de druk in het spruitstuk. Hiermee voorkom je die extra brandstof-injectie na het afblazen via een BOV.
Een diverter-valve recirculeert die overtollige en gemeten lucht juist weer richting de inlaat waarna de computer berekend hoeveel lucht er nog bij moet.
Als je een DV of een BOV dicht zet, kan de overtollige lucht nergens heen waardoor de overbodige lucht je turbo van de andere kant kan gaan aandrijven, waardoor hij achterwaarts kan gaan draaien en schade kan toebrengen aan je turbo.
Sorry, maar wat moet ik met bovenstaande informatie? Heb je enige kanttekeningen waar je het over hebt? want een 4 cilinder met turbo heb je in het formaat 0.8 liter, tot en met 2.5L. bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:49:
[...]
Nogmaals; modificaties verschillen per auto. En een kleine turbo op een 4 cilinder zal vaak een grotere verandering met zich meebrengen door alleen de uitlaat aan te passen dan bijv mijn auto of die van een ander. Ik denk dat het 'te snel' opspoelen wel mee zal vallen als je kleine aanpassingen verricht. Sneller opspoelen dan normaal is niet verkeerd, het verminderd wel je turbo-lag en je beschikbare boost is er in een fractie sneller.
Als je een vergelijking maakt, stel dan ook even wat de rest is. Want een turbo 4 cilinder is alles van een Volvo 240 Turbo van '83 tot en met een Focus RS van 2017.
Een E39 M5 heeft 8 individuele, elektronische gaskleppen. Jouw RS4 heeft er volgens mij 1, ook elektronisch. Dus dit zegt niets.Het duurde welgeteld 1 seconde om vanuit z'n vierde versnelling volgas, om volledige boost beschikbaar te krijgen. Een e39 M5 gaat op zo'n moment 'instant' zodra je het pedaal vloert. Het speelt denk ik ook mee dat een electronisch gasklephuis altijd even nodig heeft voordat het van nul naar volstand gaat.
Wat jij hier beschrijft is het verschil in opbouw van het vermogen tussen een N/A V8 en een Turbo V6. Heeft niets met gaskleppen te maken, maar met het opbouwen van turbodruk.
Waarom maak je dan ook in vredesnaam je achterste demper leeg? ik weet niet hoe de originele demper werkt, maar als het een schottendemper is, zou je hem kunnen vervangen voor een absorptie-demper. Dat geeft je nog steeds de betere flow ten opzichte van een schottendemper, maar dempt wel geluiden.Ik zou een remap overzien zodra ik de uitlaat op de zaak eronder zou gaan hangen, 4 inch ruim, 2 sport kats en 1 leeggeklopte einddemper op het eind. Dan zou ik zeggen oke de weerstand is dermate verlaagd dat het nodig is.
Maar de uitlaat hoeft op het moment niet zo zeer (nog) omdat ik eerder bezorgd ben dat ik een onwijze dreun aan geluid zal gaan krijgen als ik 80 ~ 120 rij.
Wat dit in de discussie thuis hoort, geen idee. Maar waarom zou je een base-map zelf gaan opstellen als je hem ook kunt downloaden? Als 10 mensen bij je komen met de zelfde aanpassen, ben je toch ook gek als je telkens een custom basemap gaat maken voor de zelfde aanpassing?De meeste tuners kopen overigens hun software gewoon van internet. Flashen het in je auto, passen de waardes aan wat het beste matched met jouw voertuig en voila. De nieuwste software is vaak duur. R&D moet terugverdiend worden en daarom duurt het altijd een tijdje voordat software voor nieuwe auto's beschikbaar is.
Ook heeft lang niet elke firma die een chipje aanbiedt een testbank. Sommige komen zelfs bij je aan de deur. Is toch prima? zolang ze die laatste waardes maar invullen die de software geschikt maken voor de auto.
Respect to the man in the icecream van!