Daar is een N75 klep voor bedacht, een blow-off valve of in Audi termen Diverter valve, om 'overtollige' lucht opnieuw terug te sturen zonder dat dit schade toebrengt aan je motor.
Ze zetten hier opzettelijk wel de BOV's dicht zodat het overtollige niet terug kan.
Geld en tuning, zijn water en vuur ... als je op geld wilt letten bij tuning, dan raad ik je aan steeds in 'stages' te veranderen. En niet elke keer een klein ding te wisselen. En na elke serie aan aanpassingen dan wel opnieuw te gaan mappen.
Het gaat niet om het geld, het gaat mij erom dat ik niet voor iedere scheet (en hopelijk ook voor anderen) de boel laat remappen omdat je een luchtfilter hebt veranderd, of mischien wel een andere brandstof bent gaan tanken ofzo. Chiptuning is het grootst opgeblazen tuningshype van de afgelopen jaren denk ik zo.
Als ik straks de boel met hittewerend materiaal ga bestickeren, en de inlaat temperatuur wordt hiermee lager. Moet ik dan ook een remap toepassen?

Nee. Want qua waardes is alles hetzelfde gebleven op een lagere inlaat temperatuur na. En een lagere inlaat temperatuur zorgt dat je meer lucht in je cilinders jagen kunt en met een rijker brandstofmengsel een grotere knal kunt maken. Injectoren zitten nog niet op hun latijn verder ofzo, met de stock dingen trek je de 500PK makkelijk.
Tja en een combi van veel koude lucht, 102 en goede banden dan ben je echt vliegensvlug in een RS4.
Estoque schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:44:
Ik was bezig met een soortgelijk verhaal wat betreft compressor surge, maar jij legt het net iets professioneler uit!@
Flipside22.
[...]
Voor de rest wil ik nog even toevoegen dat het vergroten van je inlaat, verbreden van je inlaat en het monteren van een grotere inlaat, alle 3 de zelfde dingen zijn.
Als ik puur op mijn auto af zou gaan, dan heb je een luchtfilter, de aanzuigbuizen, de gasklep en uiteindelijk de inlaat die per cilinder luchtvulling doet. Als ik alleen het luchtfilter wijzig van papieren naar een cold air intake, veranderd dat de maximale hoeveelheid lucht die de aanzuigbuizen kunnen doen?
Nee. Verander ik de aanzuigbuizen tot aan de gasklep met een grotere diameter? Dan is er wel een (fikse) verandering. Zolang je eigenlijk niet gaat kloten met dingen zoals luchtsnelheid of dat er bewust gekozen is voor een 'turbulente' doorstroming van lucht, dan ga je er niet veel van merken.
Als je de intercoolers vervangt van kleinere naar grotere dan kan je auto zelfs achteruit gaan qua vermogen omdat niet alleen de hoeveelheid lucht veranderd is maar ook de snelheid waarmee lucht je motor in wordt gejaagd. Voor mij is het gewoon zaak te kijken naar de dingen die beter kunnen zonder dat het al te veel gaat kosten ofzo. De auto is echt snel, op de nurburg knalde ik er een 911 gewoon uit, maar extreem snel richting een 1000pk build hoeft voor mij ook weer niet.
[
Voor 29% gewijzigd door
Verwijderd op 12-06-2017 16:06
]