Hey mede audi liefhebbers!
Vandaag is het weer zover, ik zit met een nieuw probleem

Mijn laatste was het slecht willen starten, na het vervangen van de accu gaat dit weer naar behoren.
Nieuw probleem:
Gisteren bij thuiskomst met de A4 Avant B5 zetten ik de muziek zachter (100 meter voor thuiskomst) en ik hoorde een schurend geluid, ik dacht (ofja ik denk, want ik kan zaterdag pas naar de garage

!! ) nee he daar gaan we weer, nog geen 2 maanden kunnen rijden zonder hoofdpijn.
Eerst dacht ik aan een aanlopende rem (links achter is de klauw weleens dichtgeslagen) links voor, auto paar keer naar voor en weer naar achter gereden,
ik hoor het alleen als ik vooruit rij.
Auto neergezet, tandenknarsend naar binnen (van een leuke werkdag met goeie zin naar ontiegelijk slechte zin) en ik kon het niet laten, half uur later wilde ik weten hoe en wat (niet prettig als leek zijne). Ik de auto ingestapt, in de achteruit (niks aan de hand), vervolgens een stukje gaan rijden en ik hoorde niks de eerste 50 meter, daarna hoorde ik af en toe een schurend geluid alsof een stuk metaal over het wegdek kletterde (niet het geval er hangt niks los).
Na een beetje piekeren en Google (vooral google bezorgd je hoofdpijn als je gaat zoeken op symptomen) kan het van alles zijn: wiellager, versnellingsbak, koppeling, homokineet (aandrijfas), aanlopende rem.
Vanochtend ik werd om half 7 wakker (vrij vandaag joehoe) en het eerste wat ik wilde was de auto in om te zien of het probleem nog aanhoud. Ik rij de parkeerplaats af (drempeltje over) niks aan de hand, ik stuur naar links, niks aan de hand. Vervolgens volgende bocht naar links en ja hoor ik hoorde lichtjes weer dat schurende geluid komen. Rechtdoor niks aan de hand, weer bocht naar links en het werd al iets erger.
Omgedraaid en terug naar huis, weer de drempel over en vanaf dat moment non stop het (ijzer) schurende geluid. Nee ik ben geen GTI Petje persoon die hard over de drempels gaat, eerder vervelend langzaam.
Iemand die het bekend voorkomt, of toch iets als: gewoon naar de auto dokter gaan (garage zou ik het liefste doen, ik hoopte ook vandaag terecht te kunnen maar dat gaat hem dit keer helaas niet worden)?
Zelf ga ik hem zo wel (het begint nu licht te worden) op de krik zetten om te zien of er speling in me linker voorwiel zit, hoe ik mezelf lichtjes geïnformeerd heb zou het de wiellager kunnen zijn?
Stel het is de wiellager (ik zal zo deze reactie aanpassen nadat ik wel of geen speling geconstateerd heb), is het dan verstandig om nog zo'n 100km te rijden? Ik moet donderdag + vrijdag nog zo'n 100km totaal rijden werk-huis. Wegdek in Nijmegen is zeer slecht (België is er niks bij) wat uiteraard voor nog meer schade kan zorgen.
Kan het überhaupt wel dat een wiellager van het 1 op het andere moment zoveel (ijzer / schurend) geluid maakt? Is dat niet een onderdeel wat naar maten het slijt meer geluid maakt?
Ik hoop er uiteraard op dat het de wiellager is, niet alleen omdat ik dan het gehele assortiment van Audi al vervangen heb, maar vooral omdat dit voor het eerst een ''goedkope'' reparatie zal zijn.
Iemand hier nog tips wat ik allemaal kan proberen om zaken uit te sluiten en zo dichter bij de oorzaak te komen?
Wat ik al geprobeerd heb (ja komt misschien ''dom'' over):
-Test rit en dan vooral het sturen (zoals hierboven omschreven, schurend geluid na 1-2 bochten linksvoor bij sturen naar links. Na een lelijke drempel zacht genomen te hebben blijft het schurende geluid aanhouden. Totdat ik stil sta, uitstap, instap en weer rij)
-Versnellingen (is het probleem alleen in de 1e, 2e of 3e versnelling? Nee, ook als ik de bocht in de 2 of 3 nam kwam dat schurende geluid)
-Links voor op de motorkap geduwd om de vering in te duwen, hier hoorde ik geen geluid en de auto schommelde niet na.
Grotere reparaties die onlangs (afgelopen 6 maanden) al uitgevoerd zijn:
Aandrijfas (homokineet) + aandrijfhoes (wegens de APK, was ergens in oktober 2016)
Blokken rondom
Schijven achter + remklauwen
Riemen + rollers + water en oliepomp
Wiellagers achter (samen met de schijven en klauwen / blokken)
Draagarmen links + rechtsvoor (compleet)
Nu is het natuurlijk via tekst (zoals nu) zeer moeilijk om te gokken en oplossingen als DE oplossing neer te zetten, maar ik wil niet naar werk rijden indien dat een hele dure grap kan worden. Op google lees je natuurlijk van alles en nog wat, de 1 geeft aan al maanden rond te rijden met soort gelijke symptomen, de ander geeft het advies geen meter te rijden.
Het belangrijkste (helaas) is dus het werk, ik wil graag uitsluiten of het veilig is om nog naar werk te gaan morgen en vrijdag daar waar ik pas zaterdag bij mijn garage terecht kan. Zoals ik zo dadelijk ga kijken of er wielspeling is, volgens mij houd wielspeling in: wiellager defect = niet meer rijden.
Ik hoop dus dat er nog andere tips zijn buiten het kijken of er speling in het wiel zit. Om zo toch dichter bij de oorzaak te komen en de conclusie te krijgen: verder rijden kan of nee geen meter meer rijden.
Ps ik heb niet het idee dat het de rem is, ik heb weleens met een vastgelopen remklauw moeten rijden en dat was toch net een ander soort geluid. Daarnaast hoorde ik het geluid bij de vastgelopen remklauw non stop en niet pas nadat ik een paar keer naar links gestuurd heb of een drempel over ging. Ook kan het goed zijn dat ik dadelijk gewoon weer zonder rare geluiden weg kan rijden, maar na een paar bochten en drempels het geluid weer aanhoudend terug is.
Edit 1: net garage gebeld, probleem nogmaals voorgelegd, vandaag geen tijd maar wel het advies niet meer naar werk te rijden
[
Voor 29% gewijzigd door
LopendeVogel op 04-01-2017 09:58
]