Het grote Audi topic - Deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 136 137 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:36

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
KillaZ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:59:
Pfft, ik ben nog nooit boven de 1:13 gekomen :X :|
Ik heb wel een mhev hè, dus speel een beetje valt. Maar ik moet altijd wel glimlachen als dat aan een lunchtafel weer afgedaan wordt als een excuushybride wat alleen voor de bijtelling is uitgevonden.
Het maakt echt verschil op langere ritten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-05 16:52

ThunderNet

Flits!

Gonadan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Ik heb wel een mhev hè, dus speel een beetje valt. Maar ik moet altijd wel glimlachen als dat aan een lunchtafel weer afgedaan wordt als een excuushybride wat alleen voor de bijtelling is uitgevonden.
Maar, welke heb je, 12V MHEV of het 48V MHEV-systeem?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Gonadan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Dat maakt dus echt niet zoveel uit. Die kicked pas in als je op de efficiency mode rijd en je airco op eco mode hebt staan. En dan doet hij heeeeeel af en toe (bergje op/af) het gas eraf en uitrollen bij gaslos. Dus eigenlijk nooit op de acc/cc stand.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Tylen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Dat maakt dus echt niet zoveel uit. Die kicked pas in als je op de efficiency mode rijd en je airco op eco mode hebt staan. En dan doet hij heeeeeel af en toe (bergje op/af) het gas eraf en uitrollen bij gaslos. Dus eigenlijk nooit op de acc/cc stand.
Ik rij nagenoeg altijd op Auto of Allroad, en toch gaat ie regelmatig op het systeem. (Display laat dan D zien ipv D8 etc, en motor gaat in stationair toerental (Ik zet start-stop altijd uit).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tylen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:24:
Waar heb je die wijsheid vandaan? Heb je het zelf?
Mijn ervaring is dat het wel degelijk verschil maakt. Het is uiteraard niet ineens een kwart zuiniger of zo, maar het scheelt wel degelijk wat.

@ThunderNet de 12V vermoed ik, aangezien ik zie dat de 48V vrij nieuw is en je dan ook elektrisch kunt rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 06-02-2025 13:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:37:
[...]

Waar heb je die wijsheid vandaan? Heb je het zelf?
Mijn ervaring is dat het wel degelijk verschil maakt. Het is uiteraard niet ineens een kwart zuiniger of zo, maar het scheelt wel degelijk wat.

@ThunderNet de 12V vermoed ik, aangezien ik zie dat de 48V vrij nieuw is en je dan ook elektrisch kunt rijden.
Jazeker. De A6 is mild hybride.

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 06-02-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ThunderNet schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Ik rij nagenoeg altijd op Auto of Allroad, en toch gaat ie regelmatig op het systeem. (Display laat dan D zien ipv D8 etc, en motor gaat in stationair toerental (Ik zet start-stop altijd uit).
Als ik start/stop uitzet zie ik dat gedrag niet meer. En als ik de airco gewoon normaal op auto zet die hij het ook niet. Ik zie het gedrag ook niet als ik niet op efficiency mode rijd.

Voldoe ik daar wel aan dan gaat hij idd heel af en toe zeilen. poh poh nou dat zou echt verbruik schelen Sorry maar op een ritje van 100Km doet hij misschien totaal 500m zeilen. Dus dat is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Tylen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Als ik start/stop uitzet zie ik dat gedrag niet meer. En als ik de airco gewoon normaal op auto zet die hij het ook niet. Ik zie het gedrag ook niet als ik niet op efficiency mode rijd.

Voldoe ik daar wel aan dan gaat hij idd heel af en toe zeilen. poh poh nou dat zou echt verbruik schelen Sorry maar op een ritje van 100Km doet hij misschien totaal 500m zeilen. Dus dat is verwaarloosbaar.
Mijn ervaring is heel anders, zeilen kan ie soms een kilometer lang op mijn rit naar kantoor (21km). En zoals ik al zei, ik rij nooit een efficiency mode.
Je kan helaas niet zelf beslissen of/wanneer je elektrisch wil rijden of niet met het 48V systeem (tenzij het weer veranderd is)..

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderNet op 06-02-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ThunderNet schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:46:
[...]

Mijn ervaring is heel anders, zeilen kan ie soms een kilometer lang op mijn rit naar kantoor (21km). En zoals ik al zei, ik rij nooit een efficiency mode.

[...]

Je kan helaas niet zelf beslissen of/wanneer je elektrisch wil rijden of niet met het 48V systeem (tenzij het weer veranderd is)..
Welk jaar is die van jou? Misschien dat de modernere het langer doen dan die oude van mij (2019)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Tylen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:52:
[...]

Welk jaar is die van jou? Misschien dat de modernere het langer doen dan die oude van mij (2019)
2020. Maar het maakt vziw een groot verschil of je het 12V of 48V systeem hebt.

2kW vs 8,4kW motor-generator.

[ Voor 5% gewijzigd door ThunderNet op 06-02-2025 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Gonadan welke heb jij dan erin?

@ThunderNet ik ga het eens uitzoeken. Maar dan denk ik dat ik de 12V versie heb. Dat dat het verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Tylen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:07:
@Gonadan welke heb jij dan erin?

@ThunderNet ik ga het eens uitzoeken. Maar dan denk ik dat ik de 12V versie heb. Dat dat het verschil is.
4-cylinder is 12V, 6-cylinder is uitgevoerd met 48V systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

D betekent gewoon dat hij in z'n vrij staat hè? Dat zegt verder niets over of de elektro-ondersteuning actief is of niet.

Ik heb de 2019 4-cilinder versie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11-05 17:58
KillaZ schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:59:
[...]

Pfft, ik ben nog nooit boven de 1:13 gekomen :X :|
1 op 6 ongeveer lukt mij prima..... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:40
Hier een 2018 A4 MHEV en met zeilen / vrijloop aan haal ik 4.2/4.3 l/100km op een 60km rit met een klein beetje stadsverkeer aan het begin en eind en de rest 103km op de snelweg. Na het tanken geeft de boordcomputer 1020km rijbereik op 54 liter. Dat haal ik vrijwel nooit omdat we ook vooral lokaal stadsverkeer hebben. Gemiddeld 6.2 liter over 70.000km. En ja, daar zitten ook 180km p/u stukken autobahn bij (terugweg van vakantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:41
Theone098 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:25:
Hier een 2018 A4 MHEV en met zeilen / vrijloop aan haal ik 4.2/4.3 l/100km op een 60km rit met een klein beetje stadsverkeer aan het begin en eind en de rest 103km op de snelweg. Na het tanken geeft de boordcomputer 1020km rijbereik op 54 liter. Dat haal ik vrijwel nooit omdat we ook vooral lokaal stadsverkeer hebben. Gemiddeld 6.2 liter over 70.000km. En ja, daar zitten ook 180km p/u stukken autobahn bij (terugweg van vakantie).
Tja, dit zijn echt getallen wat ik in de verste verte niet heb gezien in mijn 2023 A4 TFSI 35 MHEV. Ik rij wel voornamelijk relatief korte ritten van 20 km, maar lange snelwegritten kom ik hooguit aan de 5.5 l/100km (wat ik op zich best ok vind). En nee, ik heb geen zware rechtervoet ;) Overal gemiddelde ligt trouwens op 7.1/7.4 l/100km sinds ik hem heb, en dat is slechter dan mijn vorige A4 B8 uit 2014.

Dinsdag laat ik hem even uitlezen door een bedrijf hier in Groningen, ben benieuwd of er gekke meetwaarden of foutcodes zichtbaar zijn, want ik krijg steeds meer het gevoel dat er iets niet klopt, zeker sinds de ventilator als een gek staat te draaien.

Overigens kunnen ze daar ook wat 'hidden features' inschakelen. Wat ik in ieder geval in wil laten schakelen is achterlichten inschakelen bij DRL en ik heb volgens mij @Tylen al eens iets horen zeggen over automatisch rechterbuitenspiegel naar beneden richten bij inschakelen van achteruit. Als jullie nog meer tips over hidden features hebben, dan hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
JeroenTheStig schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:49:
[...]

Tja, dit zijn echt getallen wat ik in de verste verte niet heb gezien in mijn 2023 A4 TFSI 35 MHEV. Ik rij wel voornamelijk relatief korte ritten van 20 km, maar lange snelwegritten kom ik hooguit aan de 5.5 l/100km (wat ik op zich best ok vind). En nee, ik heb geen zware rechtervoet ;) Overal gemiddelde ligt trouwens op 7.1/7.4 l/100km sinds ik hem heb, en dat is slechter dan mijn vorige A4 B8 uit 2014.

Dinsdag laat ik hem even uitlezen door een bedrijf hier in Groningen, ben benieuwd of er gekke meetwaarden of foutcodes zichtbaar zijn, want ik krijg steeds meer het gevoel dat er iets niet klopt, zeker sinds de ventilator als een gek staat te draaien.

Overigens kunnen ze daar ook wat 'hidden features' inschakelen. Wat ik in ieder geval in wil laten schakelen is achterlichten inschakelen bij DRL en ik heb volgens mij @Tylen al eens iets horen zeggen over automatisch rechterbuitenspiegel naar beneden richten bij inschakelen van achteruit. Als jullie nog meer tips over hidden features hebben, dan hoor ik het graag :)
Er zijn veel parameters in het spel ;) . Ik heb een sedan, die is het meest gestroomlijnd. Als ik de zomervelgen (18") gebruik, is het verbruik ook net wat hoger. Ik rijd na de spits en gebruik geen airco (tenzij het erg warm is). Enzovoort, enzovoort.....

DLR met achterlichten (scandinavian DRL) is zonder meer mogelijk. Voor de spiegels moet je elektrische spiegels met geheugen hebben.

Overige mogelijkheden: needle sweep, Coming home / leaving home lampen, Auto hold, selective central locking, Window auto drop, Auto folding mirrors,auto parking brake, enzovoort. Afhankelijk van het bouwjaar, type en standaard uitrusting.

Ik ben bij Rainesh geweest, die heeft zelfs verkeerstekenherkenning geïnstalleerd door een andere camera software erop te zetten. Verbazingwekkend hoe snel hij dat doet _/-\o_ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

JeroenTheStig schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:49:
[...]
Maar met die ritjes haal ik dit ook niet hoor. Dan zit ik op 1:11 ofzo.

Die spiegel doet hij standaard toch wel? "Spiegelverstelknopje" op rechter spiegel zetten. Auto in achteruit. Spiegel moet naar beneden dippen. Doet hij dat niet dan kan je hem nu verstellen zoals je wilt. Als je dan weer naar voren rijd gaat hij weer normaal staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Bij mij niet. Ik heb de niet inklapbare zonder geheugen spiegels. Met het knopje instellen instellen natuurlijk wel, maar dan ook weer met het knopje goed zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Theone098 op 07-02-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat dan omdat ze wel elektrisch aan te sturen zijn via de knop maar niet echt geïntegreerd zijn met de computer?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Gonadan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:08:
Is dat dan omdat ze wel elektrisch aan te sturen zijn via de knop maar niet echt geïntegreerd zijn met de computer?
Geen idee eerlijk gezegd. Ik heb begrepen dat het om het geheugen gaat. Waar dat precies zit en de koppeling is mij onbekend.

Uit ODBEleven: mirror dip requirements: the vehicle must have mirrors with memory function.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Gonadan helaas heeft het uitzetten van kessy niet geholpen met de spiegelstand issues (eigenlijk gelukkig, want ik vind kessy fijn). Dus nu even spelen met de mirrordip of dat de problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Theone098 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:23:
[...]

Geen idee eerlijk gezegd. Ik heb begrepen dat het om het geheugen gaat. Waar dat precies zit en de koppeling is mij onbekend.

Uit ODBEleven: mirror dip requirements: the vehicle must have mirrors with memory function.
Het is meer dat voor elektrisch bedienen je niet meer nodig hebt dan een kabel, dus waarschijnlijk zitten ze dan rechtstreeks aangesloten. Voor geheugenfunctie moeten ze aan de computer gekoppeld zijn, dan is extra functies vaak niet meer dan softwareconfiguratie.

Een beetje net als Android auto aanzetten o.i.d. Dat kan, maar dan moet de fysieke smartphone interface er wel in zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Gonadan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:08:
[...]

Het is meer dat voor elektrisch bedienen je niet meer nodig hebt dan een kabel, dus waarschijnlijk zitten ze dan rechtstreeks aangesloten. Voor geheugenfunctie moeten ze aan de computer gekoppeld zijn, dan is extra functies vaak niet meer dan softwareconfiguratie.

Een beetje net als Android auto aanzetten o.i.d. Dat kan, maar dan moet de fysieke smartphone interface er wel in zitten.
Klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-05 12:44

ikt

Iemand ervaring met firmware/mappen updaten? Ik heb een A4 uit 2013 met MMI 3G Plus, en vanaf de website waar ik de nieuwe bestanden van heb gekocht komt nu een toch wel imposante handleiding met toch wel wat rode tekst.

De stappen volgen zou wel moeten lukken, al maak ik me wat zorgen over de volgende dingen:

- Is het echt nodig de firmware te upgraden? Er zit dit op:
  • Mediaversie: HN+_EU_AU3G_P0662
  • Navi databankversie: 8R0060884BC ECE 6.16.3
Er zou op moeten komen:
  • HN+_EU_AU3G_K0942_3
  • ECE 6.36.0
Vragen:
  • Is die firmware update nodig?
  • De waarschuwing is "If you have Bose and don’t know how to recode it… we recommend unselect
    it from list (using User-Defined Mode) before update." wat ik onheilspellend vind klinken. Moet het audiosysteem gehercodeerd worden?
  • Het bericht "After several minutes/hours (it depends that what it has to update and the speed of
    your SD) the firmware update will be done." lijkt het erop dat het wel even kan duren... Moet de motor aanblijven tijdens dit riedeltje (of accu lader/voeding aangesloten zijn)?
  • Stel ik doe iets fout, brick ik de hele auto of "enkel" de MMI? Ik heb weinig zin om de auto afgesleept te moeten hebben voor als een firmwareupdate fout gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23:23
Ik snap je "angst/voorzichtigheid". Heb zelf recent een A4 uit 2015 gekocht met hetzelfde systeem, met BOSE, en zelf heb ik zoiets van "laat maar even". Maar ik ben benieuwd hoe het verder gaat, want houd toch wel van het hebben geinstalleerd van de laatste versie.

Overigens zou ik niet bang zijn dat je wordt afgesleept, in het ergste geval (lijkt me) doet de radio het niet meer, maar de motor en alles wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThunderNet schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:48:
Integratie met de kalender en vooraf plannen kan ook allemaal met de app/ingebouwde navi
Even terugkomend op het ingebouwde navigatie verhaal, dan heb je een abonnement neem ik aan? Want de updates en connectiviteit zijn niet gratis toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:50
ikt schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:54:
Iemand ervaring met firmware/mappen updaten? Ik heb een A4 uit 2013 met MMI 3G Plus, en vanaf de website waar ik de nieuwe bestanden van heb gekocht komt nu een toch wel imposante handleiding met toch wel wat rode tekst.

De stappen volgen zou wel moeten lukken, al maak ik me wat zorgen over de volgende dingen:

Er zou op moeten komen:
  • HN+_EU_AU3G_K0942_3
  • ECE 6.36.0
Vragen:
  • De waarschuwing is "If you have Bose and don’t know how to recode it… we recommend unselect
    it from list (using User-Defined Mode) before update." wat ik onheilspellend vind klinken. Moet het audiosysteem gehercodeerd worden?
  • Het bericht "After several minutes/hours (it depends that what it has to update and the speed of
    your SD) the firmware update will be done." lijkt het erop dat het wel even kan duren... Moet de motor aanblijven tijdens dit riedeltje (of accu lader/voeding aangesloten zijn)?
  • Stel ik doe iets fout, brick ik de hele auto of "enkel" de MMI? Ik heb weinig zin om de auto afgesleept te moeten hebben voor als een firmwareupdate fout gaat :+
auto hoeft niet te draaien, ik doe het zelfs met contact uit. Bij een A4 is B&O geleverd, heb je dat niet dan gewoon updaten. Als je wel B&O hebt en je ziet dat het geupdate wordt, geen ramp moet alleen daarna even geparametriseerd worden voor correct geluidsbeeld.

Firmware update duurt ongeveer 30-45min, kaart ongeveer 1,5-2u.

Kan met draaiende motor, kan met contact uit en met contact aan. Ik start soms zelfs tijdens updaten gewoon motor en laat hem even draaien en daarna weer gewoon uit. Update blijft gewoon doorgaan.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Gonadan schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Even terugkomend op het ingebouwde navigatie verhaal, dan heb je een abonnement neem ik aan? Want de updates en connectiviteit zijn niet gratis toch?
Ja klopt, is een abbo-dienst :) (al zitten de eerste 3 jaar het inbegrepen bij de auto als ik het goed begrijp) :P maar daar heb ik niets meer aan.

[ Voor 16% gewijzigd door ThunderNet op 09-02-2025 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerOllie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 14:12

DerOllie

PSN / GT7 = DerOllie

Vraagje, op mijn mogelijk vervolg auto staat de Audi Q5 2025, maar afgezien van de september 2024 aankondiging heb ik er nog niets van weer gehoord. Geen plugin hybride specs, geen prijzen (daardoor), of uitvoeringen... :?

Ik dacht dat voor het einde van het jaar 2024 prijzen bekend moesten zijn, maar daar is niets van gekomen.

https://www.autoblog.nl/n...phev-in-nederland-6943165
Meer informatie over de motoren, specs en prijzen volgen eind dit jaar, zo verwacht Audi.
en ik dacht zelfs gehoord te hebben dat dachten dat er begin Januari 2025 al wel eentje in de showroom stond. Maar ook dat is niet gelukt. Heeft iemand meer gehoord, gelezen of weet hierover? O-)

www.youtube.com/DerOllie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenTheStig
Een paar weken geleden had ik hier al advies gevraagd n.a.v. een op hol slaande radiatorventilator van mijn A4 B9.5 35 TFSI uit 2023. Kort samengevat: de afgelopen 3 weken heb ik met de volgende klachten rondgereden:
- een radiatorventilator die direct aansloeg bij starten van de auto en hard bleef draaien, ook bij uitschakelen van de airco
- radiatorventilator bleef tussen de 5 en 10 minuten hard doordraaien na parkeren van de auto
- benzineverbruik ging significant omhoog: gecombineerd van zo'n 1 op 14 naar 1 op 11, langere snelwegritten waarbij 100 km/h werd gereden kwam ik niet boven de 1 op 14 uit

Op advies van de dealer moest ik langere ritten rijden omdat dit waarschijnlijk duidt op een verzadigde roetfilter en de auto niet voldoende de tijd krijgt om te regenereren. Vervolgens meerdere ritten van een uur gereden, ook dit hielp niet.

Uiteindelijk heeft de dealer afgelopen week een diagnose gesteld en een geforceerde regeneratie uitgevoerd van het filter, waarna de problemen zijn opgelost.

Sterker nog: ik heb de auto nu een kleine 6 maanden in mijn bezit en rijd nu gemiddelden op snelwegritten die ik nog nooit eerder heb gezien: 1 op 21. Het beste wat ik heb gezien was 1 op 18. Helemaal geweldig natuurlijk, maar ik zit nu wel met een aantal vragen:

- was het filter mogelijk al deels verzadigd bij aanschaf van deze auto? Het gemiddelde van de vorige eigenaar was al niet al te best (eerste 30.000 km met om en nabij de 1 op 12)
- is regenereren echt een ding met moderne benzine auto's als je dagelijks 40 km rijdt op voornamelijk 80 km-wegen?
- hoe kan ik uberhaupt zien dat het filter verzadigd is en de auto aan het regenereren is? Volgens het boekje moet ik daarvoor een lampje + aanwijzing zien op het dashboard, maar heb dit lampje nooit gezien. Hoe moet ik dan weten dat ik een intervalrit moet rijden, wat volgens de handleiding moet om de regeneratie te voltooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt

ikt

JeroenTheStig schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:30:
Een paar weken geleden had ik hier al advies gevraagd n.a.v. een op hol slaande radiatorventilator van mijn A4 B9.5 35 TFSI uit 2023. Kort samengevat: de afgelopen 3 weken heb ik met de volgende klachten rondgereden:
- een radiatorventilator die direct aansloeg bij starten van de auto en hard bleef draaien, ook bij uitschakelen van de airco
- radiatorventilator bleef tussen de 5 en 10 minuten hard doordraaien na parkeren van de auto
- benzineverbruik ging significant omhoog: gecombineerd van zo'n 1 op 14 naar 1 op 11, langere snelwegritten waarbij 100 km/h werd gereden kwam ik niet boven de 1 op 14 uit

Op advies van de dealer moest ik langere ritten rijden omdat dit waarschijnlijk duidt op een verzadigde roetfilter en de auto niet voldoende de tijd krijgt om te regenereren. Vervolgens meerdere ritten van een uur gereden, ook dit hielp niet.

Uiteindelijk heeft de dealer afgelopen week een diagnose gesteld en een geforceerde regeneratie uitgevoerd van het filter, waarna de problemen zijn opgelost.

Sterker nog: ik heb de auto nu een kleine 6 maanden in mijn bezit en rijd nu gemiddelden op snelwegritten die ik nog nooit eerder heb gezien: 1 op 21. Het beste wat ik heb gezien was 1 op 18. Helemaal geweldig natuurlijk, maar ik zit nu wel met een aantal vragen:

- was het filter mogelijk al deels verzadigd bij aanschaf van deze auto? Het gemiddelde van de vorige eigenaar was al niet al te best (eerste 30.000 km met om en nabij de 1 op 12)
- is regenereren echt een ding met moderne benzine auto's als je dagelijks 40 km rijdt op voornamelijk 80 km-wegen?
- hoe kan ik uberhaupt zien dat het filter verzadigd is en de auto aan het regenereren is? Volgens het boekje moet ik daarvoor een lampje + aanwijzing zien op het dashboard, maar heb dit lampje nooit gezien. Hoe moet ik dan weten dat ik een intervalrit moet rijden, wat volgens de handleiding moet om de regeneratie te voltooien?
Huh, sinds wanneer hebben benzineauto's roetfilters? Man, het wordt niet minder complex tegenwoordig...

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/31664/

Schijnbaar bij een langere tijd op hogere load rijden, dus snelwegsnelheden op niet-cruisecontrol. Gaat je hier in Nederland niet lukken met 80-100kph wegen. Misschien af en toe 's avonds 130 knallen op de snelweg, of af en toe flink gassen in Duitsland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:26
Weet iemand of je adaptive cruise controle kan laten activeren oid? Ik ben vandaag wezen kijken bij een Audi a5 (juli 2024) en daar zit dat niet op helaas. Ik ben dat nu gewend bij mijn huidige auto en wil eigenlijk al niet meer anders. Daarnaast kreeg ik elke keer een melding van de snelheid toen ik een rondje aan het rijden was.... Kan je dat ook permanent uitzetten? Ik las namelijk dat dit bij sommige auto's niet mogelijk is

[ Voor 4% gewijzigd door theman36 op 01-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 06:40
JeroenTheStig schreef op zondag 23 februari 2025 @ 22:30:

Ter info:
https://procarmanuals.com...etrol-particulate-filter/

Ik vermoed dat je tussen de 15 en 55% accumulatie zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us1iU5dwjo7ig2Dozr_F036mABQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EI5WBu0NDZsZvgYxtSFP4Un4.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is zowel bij een diesel partikel filter als benzine partikel filter de makkelijkste aanwijzing een verhoogd stationair toerental.
The following measures can also be taken during active regeneration:
- The Active Cylinder Management (ACT) and the stop/start function can be switched off according to
the temperature.
- The idling speed may increase to approx. 1,000 rpm. It may even rise to 1,450 rpm if the particulate filter
warning lamp K331 is lit up to guarantee better regeneration when the vehicle is stationary
Regeneration drive
The Owner's Manual recommends that customers go
on a regeneration drive if the particulate filter
warning lamp K331 lights up. Driving at speeds
between 50 and 120 km/h supports the regeneration
process. Applicable speed limits and recommended
gears should be observed during the drive.
The particulate filter warning lamp K331 will go out
automatically once the filter has been regenerated.
A regeneration drive generally takes approx.
5 to 20 minutes.

[ Voor 25% gewijzigd door AndRo555 op 01-03-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

theman36 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:26:
Weet iemand of je adaptive cruise controle kan laten activeren oid? Ik ben vandaag wezen kijken bij een Audi a5 (juli 2024) en daar zit dat niet op helaas. Ik ben dat nu gewend bij mijn huidige auto en wil eigenlijk al niet meer anders. Daarnaast kreeg ik elke keer een melding van de snelheid toen ik een rondje aan het rijden was.... Kan je dat ook permanent uitzetten? Ik las namelijk dat dit bij sommige auto's niet mogelijk is
Adaptive cruise control vereist ook specifieke hardware over het algemeen, als dat er niet in zit valt er weinig te activeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Gonadan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:19:
[...]

Adaptive cruise control vereist ook specifieke hardware over het algemeen, als dat er niet in zit valt er weinig te activeren.
Normale cruise control zit er wel op uiteraard. Lane assist ook, maar veel meer aanvullende opties op dat gebied niet. Dat zoiets niet standaard is tegenwoordig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

theman36 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Normale cruise control zit er wel op uiteraard. Lane assist ook, maar veel meer aanvullende opties op dat gebied niet. Dat zoiets niet standaard is tegenwoordig....
Gewone cruise control heeft geen radar nodig en volgens mij doet Audi geen adaptive op de camera.

Ik heb veel van die opties niet en ben daar eigenlijk juist wel blij mee. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 01-03-2025 19:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
theman36 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:26:
nieuwe model of nog de vorige? Nieuw model zou mogelijk via shop aankopen kunnen (ala A3 8Y) en als het gaat om vorig model dan nee, je mist hardware.

Intelligent Speed Assist meldingen kun je niet zomaar permanent uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Gonadan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Gewone cruise control heeft geen radar nodig en volgens mij doet Audi geen adaptive op de camera.

Ik heb veel van die opties niet en ben daar eigenlijk juist wel blij mee. :P
Heb nu een golf 8 en ben misschien wat verwend geraakt daarmee haha. Volgens mij registreert mijn auto dat wel met de camera, maar zeker weten doe ik dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theman36
Rainesh schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:35:
[...]

nieuwe model of nog de vorige? Nieuw model zou mogelijk via shop aankopen kunnen (ala A3 8Y) en als het gaat om vorig model dan nee, je mist hardware.

Intelligent Speed Assist meldingen kun je niet zomaar permanent uitzetten.
Betreft de laatste versie van het vorige model. Het nieuwe model werd me net wat te gek qua prijzen :P kan je die meldingen omtrent te hard rijden alleen eruit coderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
AndRo555 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Ter info:
https://procarmanuals.com...etrol-particulate-filter/

Ik vermoed dat je tussen de 15 en 55% accumulatie zat:
[Afbeelding]

Volgens mij is zowel bij een diesel partikel filter als benzine partikel filter de makkelijkste aanwijzing een verhoogd stationair toerental.

[...]

[...]
Dat is erg interessante informatie, bedankt!
En ja, zoals @ikt al aangaf, ik moet hem wat vaker loslaten op de snelweg in de avond of autobahn :)

Het zou voor mij ook wel handig zijn dat, mochten dezelfde klachten weer op gaan spelen, ik op de één of andere manier uit kan lezen dat hij inderdaad aan het regenereren is. Dan weet ik dat er niet iets anders mis is. Weet iemand of dit bijv. met de OBD Eleven inzichtelijk is?

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenTheStig op 01-03-2025 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 06:40
JeroenTheStig schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:03:
[...]

Dat is erg interessante informatie, bedankt!
En ja, zoals @ikt al aangaf, ik moet hem wat vaker loslaten op de snelweg in de avond of autobahn :)

Het zou voor mij ook wel handig zijn dat, mochten dezelfde klachten weer op gaan spelen, ik op de één of andere manier uit kan lezen dat hij inderdaad aan het regenereren is. Dan weet ik dat er niet iets anders mis is. Weet iemand of dit bijv. met de OBD Eleven inzichtelijk is?
99% zeker wel uit te lezen met OBDeleven of vcds, bv. hier op een Q3: https://www.q3ownersclub....lt-codes-obd-eleven.9266/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
theman36 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Heb nu een golf 8 en ben misschien wat verwend geraakt daarmee haha. Volgens mij registreert mijn auto dat wel met de camera, maar zeker weten doe ik dat niet
Achter je VW logo zit je acc radar.

En ISA meldingen uitcoderen, nee doe ik niet. Kan volgens mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-05 21:00
Vraagje, mijn A3 (3 jaar oud) heeft sinds enkele dagen geen internet verbinding (wel 3G icoon maar geen signaalstreepjes). Nu heb ik dit wel eens eerder gehad maar dan ging het snel weer over. Zijn er nog manieren om de verbinding op de een of andere manier te resetten of te kunnen inzien wat de status van de verbinding is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:38

GerCor

Zonder dallen geen pieken

Ik had altijd het idee dat jouw telefoon verbinding heeft met internet. De auto laat dat alleen maar zien.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10

martijn v o

Certified by Enphase.

Zekering communicatie module eruit halen en weer terugstoppen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Bij mijn Audi A4 (B9) Avant werkt al heel lang de keyless entry functie bij de bestuurdersdeur niet. Waarschijnlijk een kabelbreuk, want de sensor heb ik vervangen, maar werkt nog niet.

Daarnaast heb ik +- 3 jaar geleden een achteruitrijcamera in laten bouwen (origineel). Die doet het nu ineens ook niet meer. Eerst deed hij het heel soms. Bij uitlezen geeft de camera module de fout "open circuit". Na wat opzoeken is ook dit zeer waarschijnlijk een kabelbreuk.

Kent iemand in de omgeving Tilburg/Waalwijk iemand die dit voor een schappelijke prijs kan oplossen? Ik gok dat de dealer de hoofdprijs zal vragen. Ik heb degene die de camera heeft ingebouwd al wat gestuurd, die zei dat hij het kon oplossen, maar reageert vervolgens op geen enkel bericht...

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

@miicker

@Antera zit in Breda, die kan dit vast wel. Je kunt hem het best even whatsappen, nummer hier: https://www.vcds-coding.nl/

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt

ikt

ikt schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:54:

Er zou op moeten komen:
  • HN+_EU_AU3G_K0942_3
  • ECE 6.36.0
Vragen:
jopie schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:01:
Ik snap je "angst/voorzichtigheid". Heb zelf recent een A4 uit 2015 gekocht met hetzelfde systeem, met BOSE, en zelf heb ik zoiets van "laat maar even". Maar ik ben benieuwd hoe het verder gaat, want houd toch wel van het hebben geinstalleerd van de laatste versie.

Overigens zou ik niet bang zijn dat je wordt afgesleept, in het ergste geval (lijkt me) doet de radio het niet meer, maar de motor en alles wel.
Ondertussen de upgrade uitgevoerd!
  • Mediaversie oud: HN+_EU_AU3G_P0662
  • Mediaversie nieuw: HN+_EU_AU3G_K0942_3
  • Navi databankversie oud: 8R0060884BC ECE 6.16.3
  • Navi databankversie nieuw: 8R0060884KL ECE 6.36.0
+ Geactiveerd, alles werkt nog naar behoren.

Tijdens het updaten van de navigatie kwam er een storing tijdens "PSD" en "PSD2", maar met enkele keren de "Probeer opnieuw" optie gebruiken, lukte de installatie.

Het updaten duurt ellenlang, dus het is waarschijnlijk een goed idee om ofwel je motor toch aan te houden, of een acculader aan je auto te hangen. Bij mij ben ik bezig geweest van ~20:00 tot ~22:30 voor firmware (~30 minuten) + kaarten (~2 uur voor 31GB).

Mocht je willen weten hoe ver de update is, Robski99 in een draadje op cartechnology.co.uk heeft een handig lijstje, hier een kopie mocht die onverhoopt offline geraken:
LABEL_ECE
XAC_ECE
XAC2_ECE
XAC3_ECE
GDB_ECE
GBD2_ECE
TMC3GP_ECE
LIT3GP_ECE
LIT3GP2_ECE
LIT3GP3_ECE
LIT3GP4_ECE
LIT3GP5_ECE
SDS3GP_ECE
PIT_ECE
TER_ECE
TER2_ECE
CTYS3TC_ECE
CTYS3TC2_ECE
PSD_ECE
PSD2_ECE
PSD3_ECE
PKG
SIG
DBinfo.txt
config.nfm
Andere bijzonderheden:
De update wilde niet starten in SD1. SD2 deed het wel prima. De gebruikte SD kaarten waren een generieke 16GB Micro SDHC Class 10 (van SOSSolutions) + een 128GB Class 10 SD MicroSDXC van SanDisk - de laatste FAT32 geformatteerd met fat32format omdat Windows alleen exFAT en NTFS toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik zit te kijken naar een andere auto, mijn oog is gevallen op een Audi e-tron. Ik vind het hele mooie wagens en voor niet al te veel geld heb je een pak luxe. Nadeel is natuurlijk wel MRB dat er aan zit te komen tegen slechts 25% korting (en in 2030 0% korting).

Nu zit ik sowieso naar een e-tron 55 te kijken, met name vanwege het rijbereik. Maar een e-tron S spreekt me weer aan vanwege de prestaties, in 4,1 seconde van 0-100 is wel bizar natuurlijk. Maar hoe groot is het verschil in bereik in de praktijk denken jullie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In de praktijk ben je in NL gewoon net iets eerder bij de file :+

Zou me er niet blind op staren. Acceleratie van een gemiddelde etron is al meer dan prima, zeker als je van een benzine auto af komt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:45
miicker schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:53:
Ik zit te kijken naar een andere auto, mijn oog is gevallen op een Audi e-tron. Ik vind het hele mooie wagens en voor niet al te veel geld heb je een pak luxe. Nadeel is natuurlijk wel MRB dat er aan zit te komen tegen slechts 25% korting (en in 2030 0% korting).

Nu zit ik sowieso naar een e-tron 55 te kijken, met name vanwege het rijbereik. Maar een e-tron S spreekt me weer aan vanwege de prestaties, in 4,1 seconde van 0-100 is wel bizar natuurlijk. Maar hoe groot is het verschil in bereik in de praktijk denken jullie?
Ik heb een "normale". e-tron 55 en die vind ik prima hoor. Uit mijn hoofd 5,9 of 6,1 seconde ofzo.
Natuurlijk is nog iets sneller leuker maar die S ga je in de praktijk natuurlijk nooit echt aanspreken waar hij voor bedoeld is.
Collega van mij heeft een e-tron 50 en die range is in de winter wel echt krap. Ik red in de winter op een volle lading met normaal rijgedrag maar wel lekker 21 graden in de cabine en stoelverwarming op standje 1 en 21" velgen 280-290km . In de zomer strekt dat tot 330-340.

Let wel op dat je een model met bouwjaar na april 2021 zoekt, die hebben een vernieuwde elektromotor design en dat gaat je een hoop geld besparen :+ .
Ik heb zowel voor als achter een nieuwe elektromotor erin zitten waarvan 1 maar onder garantie en de ander onder coulance maar alsnog €3800,- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Ik heb een "normale". e-tron 55 en die vind ik prima hoor. Uit mijn hoofd 5,9 of 6,1 seconde ofzo.
Natuurlijk is nog iets sneller leuker maar die S ga je in de praktijk natuurlijk nooit echt aanspreken waar hij voor bedoeld is.
Collega van mij heeft een e-tron 50 en die range is in de winter wel echt krap. Ik red in de winter op een volle lading met normaal rijgedrag maar wel lekker 21 graden in de cabine en stoelverwarming op standje 1 en 21" velgen 280-290km . In de zomer strekt dat tot 330-340.

Let wel op dat je een model met bouwjaar na april 2021 zoekt, die hebben een vernieuwde elektromotor design en dat gaat je een hoop geld besparen :+ .
Ik heb zowel voor als achter een nieuwe elektromotor erin zitten waarvan 1 maar onder garantie en de ander onder coulance maar alsnog €3800,- .
Ja ik las dat al in een van je eerdere posts (toen ik wat research deed over de e-tron), dus thanks daarvoor. Ga zeker kijken of dat dan nog binnen budget valt. Heb 2 echte kanshebbers, maar helaas beide bj 2020. Beide wel pas rond de 60K km gelopen. Ben ook in DE aan het kijken, daar vind ik wel wat nieuwere auto's met alle opties die ik er op wil, dan hebben we het over 2021-2022 als bouwjaar.

Ik las overigens op een andere site dat er voor de e-tron S weinig/geen problemen worden gemeld met de motoren, ook voor april 2021. Dus misschien dat die niet getroffen zijn? Die heeft natuurlijk 3 motoren in plaats van 2. Dus daarom dat ik ook nog even naar de e-tron S aan het kijken ben. Maar ik wil eigenlijk wat meer ervaringen over het daadwerkelijke bereik in de winter. Want dat vind ik belangrijker dan het iets snellere optrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
miicker schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Ja ik las dat al in een van je eerdere posts (toen ik wat research deed over de e-tron), dus thanks daarvoor. Ga zeker kijken of dat dan nog binnen budget valt. Heb 2 echte kanshebbers, maar helaas beide bj 2020. Beide wel pas rond de 60K km gelopen. Ben ook in DE aan het kijken, daar vind ik wel wat nieuwere auto's met alle opties die ik er op wil, dan hebben we het over 2021-2022 als bouwjaar.

Ik las overigens op een andere site dat er voor de e-tron S weinig/geen problemen worden gemeld met de motoren, ook voor april 2021. Dus misschien dat die niet getroffen zijn? Die heeft natuurlijk 3 motoren in plaats van 2. Dus daarom dat ik ook nog even naar de e-tron S aan het kijken ben. Maar ik wil eigenlijk wat meer ervaringen over het daadwerkelijke bereik in de winter. Want dat vind ik belangrijker dan het iets snellere optrekken.
De S is volgens mij pas vanaf 2021 gebouwd of in ieder geval met het nieuwe type elektromotor inderdaad.
De reguliere E-trons waren er al eind 2018/begin 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:09:
[...]

De S is volgens mij pas vanaf 2021 gebouwd of in ieder geval met het nieuwe type elektromotor inderdaad.
De reguliere E-trons waren er al eind 2018/begin 2019.
Ah oké, ja want ik heb wel een mooie e-tron S gevonden, maar die is ook van 2020 namelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-05 17:22
Nadat ik bijna vier jaar geen auto had ben ik nu weer eigenaar van een auto. De vorige was een BMW 3 318i die helaas weg moest in verband met een APK afkeur roest probleem. Nu een auto gekregen die ik zelf in deze uiterlijke staat niet zou kopen maar waar ik ik het mee wil proberen omdat ik hem heb gekregen van mijn ouders. Bijna 290k op de teller, van 2002, de 180PK versie.

Negatief: lak op sommige plekken op, linkerraampje gaat helaas niet helemaal tot het dak dus deze auto kan niet in elke wasstraat, bij begin met rijden twee storings lampjes die later weer verdwijnen en volgens de garage niks betekenden. Alles voelt euhm ja als meerdere jaren oud. Joep zou 'm afbranden bij klokje rond van Autoweek. het zal wel.

Positief:
Qua looks vind ik deze auto mooier dan gemiddelde auto op de weg (sue me), qua rijplezier is het genieten, strakke besturing. En in tegenstelling tot mijn oude BMW geen last van trillingen in het stuur bij bepaalde snelheden. Heerlijk. Dit oudje heeft nog steeds wel wat power want wat kan hij nog lekker brommen als je hem even lekker doortrapt. Ik houd echt van de ouderwetse motor geluid :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqo2UgOEyfwDEr7gbEmL4XFuzwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SkdP368q839gMDTRbrYLdNXz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGW0MwkVqx09_z0nUdNJBA_W8Xc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1NpcleQ7H2LIYRaVwiwFf0i4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xGzgA_8tluJHnUykxpG1Lzr9PI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rm6ce77KL9lGq31gJn8a4eiB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S13bCiK9R80s3WFChcyP1JA_wI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WH7xKMNTfnTgd7blG0aoLvOX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:03
@miicker en @GeeMoney ; toevallig ben ik ook in de markt voor een jong gebruikte E-Tron. Dat met die elektromotoren is natuurlijk wel een ding. Je ziet modellen uit 2019/2020 aangeboden worden waarbij staat dat een elektromotor of zelfs beide zijn vervangen.
- Is dit naar jullie idee vervangen door betrouwbaardere motoren, of ga je met de 'nieuwe' motoren uiteindelijk tegen dezelfde problemen aanlopen?
- Hoe weet je zeker dat een model na april 2021 is geproduceerd? Je kunt op RDW checken wat de registratiedatum is, maar zie je dat ook aan een model/type of iets dergelijks?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Hammetje schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:21:
@miicker en @GeeMoney ; toevallig ben ik ook in de markt voor een jong gebruikte E-Tron. Dat met die elektromotoren is natuurlijk wel een ding. Je ziet modellen uit 2019/2020 aangeboden worden waarbij staat dat een elektromotor of zelfs beide zijn vervangen.
- Is dit naar jullie idee vervangen door betrouwbaardere motoren, of ga je met de 'nieuwe' motoren uiteindelijk tegen dezelfde problemen aanlopen?
- Hoe weet je zeker dat een model na april 2021 is geproduceerd? Je kunt op RDW checken wat de registratiedatum is, maar zie je dat ook aan een model/type of iets dergelijks?
Je krijgt helaas eenzelfde type elektromotor ervoor terug. Oftewel, de problemen kunnen terugkeren.
Het nieuwere verbeterde type past namelijk niet.

Op het VIN kan je de productiedatum achterhalen en of het een MY2020/MY2021 model is etc. (model year).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Je krijgt helaas eenzelfde type elektromotor ervoor terug. Oftewel, de problemen kunnen terugkeren.
Het nieuwere verbeterde type past namelijk niet.

Op het VIN kan je de productiedatum achterhalen en of het een MY2020/MY2021 model is etc. (model year).
Waar kun je dat op basis van VIN achterhalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
miicker schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Waar kun je dat op basis van VIN achterhalen?
https://businessmotoring....0vehicle%20was%20produced.

Of even googlen, en anders weet @Rainesh altijd wel wat info naar boven te toveren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
De autoradio van de Audi TT 2002 is voor mij niet genoeg. Ik wil usb en bluetooth functies zodat ik onderweg mijn favoriete muziek kan afspelen zonder dat er cd's voor hoef te branden (dat heb ik vroeger vaak genoeg gedaan).

Mijn radio lijkt heel veel op die van onderstaande Youtube filmpje.
YouTube: Mk1 Audi TT aftermarket stereo installation

Paar vragen:
1) Klopt het dat dit een 1DN radio is?
2) Kan een originele Audi TT 1DN radio worden vervangen door een Pioneer MVH-S320BT - Autoradio met Bluetooth?*
3) Moet ik van te voren nog een verloopstekker bestellen, wat zouden jullie doen? ik laat de oude radio sowieso vervangen door de nieuwe bij een garage. Waarschijnlijk Kwikfit want dichtbij.

Autoradio
https://www.bol.com/nl/nl...pKOA_0_16.17.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:52
Vraagje. Ik ben me aan het oriënteren op een Q5 Sportback 55 TFSI-E. Vandaag er een proefgereden met luchtvering en die bevalt best goed. Heb voor mezelf al een lijstje met opties die ik graag wil, dus wordt een zoektocht.

Zijn er nog tips op waar ik moet letten bij deze modellen? @Rainesh wellicht?

[ Voor 3% gewijzigd door Silversin op 15-03-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Iemand die weet wat in een Audi E-Tron het verschil is tussen de opties 8G4 en PX6?
Lijkt me hetzelfde, maar weet het niet zeker. 8G4 kan ik niet echt in een optielijst vinden, maar ik vind daarbij:
8G4 Matrix-ledkoplampen met dynamische knipperlichten en LED dagrijverlichting
PX6 Matrix LED koplampen inclusief dynamisch knipperlicht voor en achter, inclusief coming en leaving home lichtanimatie

Is dan alleen die coming & leaving home animatie het verschil?

Om het nog eenvoudiger te maken vind ik ook opties: PXC & 8IV, wat is daar dan weer het verschil tussen? Want volgens mij zijn die ook beide hetzelfde (namelijk Matrix lampen + projectie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:43
@miicker Ik heb een Audi E-tron en heb de prijslijst 2019 bekeken maar ik zie die nummers niet terug. Wat is je bron?

Ik zie dit bij elkaar
: Verlichting
8G9 LED koplampen ● ●
PX6 Matrix LED koplampen € 1.447 € 1.751 o o (excl. & incl. btw als 1 combinatie)

- inclusief dynamisch knipperlicht voor en achter
- inclusief coming en leaving home lichtanimatie

Wat ik wel weet, ik heb wel een voorbereiding van die lampen maar bij mij kan je ze nog achteraf via een abbonement (Audi function on demand) activeren. Heel veel functies zijn met een betaald abbo, let daar dus goed op. Zoals gebruik van de app (open /dicht/voorverwarmen/accu percentage etc.), Apple car play, 3d kaarten, rij informatie en ga zo maar. Lichten zijn 2 pakketten, lichtpakket & matrix of misschien via de optielijst al afgekocht. En dat heb je bijvoorbeeld ook van interieurverlichting niet of 1 kleur of als optie alle kleurtjes van de regenboog. Audi maakt er echt een sport van om zoveel mogelijk geld uit je zakken te kloppen. Hier zie je de opties & ook het verschil van de lichtpakketten: https://www.audi.nl/nl/au...nd/#Details-van-de-opties.

Ik had gelukkig al een aantal opties geactiveerd via de vorige eigenaar maar het is wel een dure grap al zeg ik het zelf.

De grootste verschillen die ik zie ten opzichte van normaal licht, is bijvoorbeeld dat het licht vanuit een tegenligger wordt gedimd op het vlak waar de tegenligger aankomt. Led lichten die in een patroontje lopen (knipperlichten). Een projector lichtje op een deur. Of dag rijverlichting aan. De koplamp die iets meer wordt gebruikt (linker/rechter gedeelte van de lamp), dat is volgens mij het matrix verhaal.

Persoonlijk vind ik het maar een beetje onzin opties (optisch misschien wel iets mooier), zeker omdat hier in de Randstad alles is verlicht. Ik zie er wel voordeel in als je bijvoorbeeld in Duitsland woont in een berg gebied zonder verlichting ofzo. Maar het standaard licht is eigenlijk al heel goed en het boeit mij niet of ik een tegenligger aan schijn of iemand die voor mij rijd vol in het licht zet. Ook blijft het licht aan als ik thuis kom. Dus ik mis persoonlijk niets.

Ik heb nu trouwens een 55, inmiddels al weer 5 maanden maar 50 zou ik niet eens naar kijken (doe jij niet maar andere misschien wel, puur om de range is het echt een waardeloos product in mijn ogen). Range voor een 55 is ongeveer 300 km in de winter en 360 tot 380 in de zomer, als je normaal rijd. Een S zou ik niet naar kijken omdat je accu dan veel te snel leeg gaat. Ik begrijp de aantrekkingskracht omdat die er wel mooi uitziet en lekker snel is maar in de praktijk, denk ik dat je er toch niet veel gebruik van maakt of kan maken. Ik rijd behoorlijk stevig door normaal gesproken maar ik rijd ongeveer op 25% van de kracht. S rijd ik eigenlijk nooit in, volgens mij zit er amper verschil in behalve een overboost functie.

Het verbruik is ook wel stevig met 28 kwh / 30 kwh, gisteren reed ik een stuk 130 km per uur en dan gaat het helemaal hard, dan ga je naar 35 kwh dus het verbruik i.c.m. de range zorgen ervoor dat je never nooit hele stukken volle bak gaat trappen tenzij je maar een stukje gaat rijden. Ik moet er niet aan denken als je met 3 motoren gaat rijden, dan trekt die hem nog sneller leeg. Tenzij (snel) laden je hobby is, ik heb er altijd een hekel aan om te stoppen.

Verder is het wel echt een top auto maar veel problemen in de E-tron what's app groep (aanrader) en een slechte service/garantie van Pon, Duitsland doet dat wel netter. Bij mij is er na 100k al een motor vervangen (op 65k), high voltage en het radar systeem. Wel blij dat de vorige eigenaar alles heeft opgepakt qua bonnetjes.

[ Voor 27% gewijzigd door wm1234 op 17-03-2025 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@wm1234 thanks voor alle info! Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt in een e-tron S en denk toch dat ik voor een e-tron S ga. Ik heb een stukje "normaal" gereden, en het verbruik viel me dan mee. Ik heb ook wat contact gehad met mensen met een e-tron S, en als ik de praktijkvoorbeelden naast die van de 55 leg dan valt het verschil in gebruik heel erg mee.

De e-tron S waar ik in reed had in het lang geheugen 14.227km staan (197,5 uur) en heeft daar een gemiddelde van 26,7kWh/100km (bij een gemiddelde van 72km/h). Ik vond dat toch behoorlijk netjes. Zou jij met je e-tron 55 eens willen kijken wat er bij jou staat qua verbruik in lang geheugen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:43
@miicker Ik zat net even te kijken in de app, maar zeker niet (veel) beter, ongeveer vergelijkbaar. Je ziet eigenlijk al in het gebruik van de vorige eigenaar dat die er ook sloom mee heeft gereden, misschien wel erg sloom / eco stand. Als je het vermogen gaat aanspreken, kom je nooit op die waardes uit.

Overigens lijkt mij dat wel een goede indicatie om zo'n auto te kopen, als je in de markt ervoor bent, dan is die ten minste niet afgetrapt.

Doet mij denken aan de discussie die ik vorig jaar met een vriend. Ik was eerst in de markt voor een model 3 performance maar daar ben ik toen ook op afgehaakt omdat een vriend zei, neem de AWD long range want hij gebruikte ook nooit het volle vermogen en die was iets stugger.

Ik moet wel zeggen een s-etron op 22 inch s-line velgen, mooie kleur erop en de goede opties is wel een erg mooie auto.

[ Voor 49% gewijzigd door wm1234 op 17-03-2025 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
wm1234 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:16:
@miicker Ik zat net even te kijken in de app, maar zeker niet (veel) beter, ongeveer vergelijkbaar. Je ziet eigenlijk al in het gebruik van de vorige eigenaar dat die er ook sloom mee heeft gereden, misschien wel erg sloom / eco stand. Als je het vermogen gaat aanspreken, kom je nooit op die waardes uit.

Overigens lijkt mij dat wel een goede indicatie om zo'n auto te kopen, als je in de markt ervoor bent, dan is die ten minste niet afgetrapt.

Doet mij denken aan de discussie die ik vorig jaar met een vriend. Ik was eerst in de markt voor een model 3 performance maar daar ben ik toen ook op afgehaakt omdat een vriend zei, neem de AWD long range want hij gebruikte ook nooit het volle vermogen en die was iets stugger.

Ik moet wel zeggen een s-etron op 22 inch s-line velgen, mooie kleur erop en de goede opties is wel een erg mooie auto.
Ik durf de gok wel te nemen. Denk dat vooral het gemiddelde km/h vs gemiddelde kWh/100km belangrijk is. Bij mijn huidige wagen is het gemiddelde km/h nog lager, omdat ik ook veel niet-snelweg km rijdt. Wie weet krijg ik spijt, maar dan kan ik altijd kijken of ik nog kan inruilen tegen e-tron 55.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Als ik een vergelijk maak met mijn benzinevariant dan heb ik liever ook wat meer reserve vermogen, je rijdt nooit continu maximaal. Qua verbruik kan je dan bij normaal gebruik gewoon zuinig rijden, maar áls je een keer het vermogen wilt aanspreken is het er wel.

Nu speelt dat bij elektrisch een stuk minder vanwege het altijd aanwezige koppel, maar de argumentatie dat je de hoeveelheid vermogen moet kiezen die je bij normaal gebruik maximaal nodig hebt ga ik niet in mee. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@GeeMoney heb jij op je e-tron virtual mirrors? En zo ja, wat is je ervaring?

Ik heb een hele mooie variant gevonden in Duitsland, maar die heeft die optie dus. Ik twijfel, ik heb misschien liever normale spiegels, al is het wel een gave gimmick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gonadan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:06:
Als ik een vergelijk maak met mijn benzinevariant dan heb ik liever ook wat meer reserve vermogen, je rijdt nooit continu maximaal. Qua verbruik kan je dan bij normaal gebruik gewoon zuinig rijden, maar áls je een keer het vermogen wilt aanspreken is het er wel.

Nu speelt dat bij elektrisch een stuk minder vanwege het altijd aanwezige koppel, maar de argumentatie dat je de hoeveelheid vermogen moet kiezen die je bij normaal gebruik maximaal nodig hebt ga ik niet in mee. :)
Jnderdaad. Je wilt toch altijd zoveel mogelijk vermogen dat je portemonnee toelaat lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
miicker schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:34:
@GeeMoney heb jij op je e-tron virtual mirrors? En zo ja, wat is je ervaring?

Ik heb een hele mooie variant gevonden in Duitsland, maar die heeft die optie dus. Ik twijfel, ik heb misschien liever normale spiegels, al is het wel een gave gimmick.
Ik heb bewust voor normale spiegels gekozen.
Die virtuele zijn mooi maar ook behoorlijk prijzig. 1800,- per stuk als iemand er voor de lol even eentje aftrapt en ook die eerste serie kende veel vocht problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tylen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:11:
[...]

Jnderdaad. Je wilt toch altijd zoveel mogelijk vermogen dat je portemonnee toelaat lijkt mij.
Haha dat is weer het andere uiterste, zo belangrijk is een auto niet voor me. Maar een mooie middenweg kies ik meestal wel voor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
miicker schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:03:
@wm1234
De e-tron S waar ik in reed had in het lang geheugen 14.227km staan (197,5 uur) en heeft daar een gemiddelde van 26,7kWh/100km (bij een gemiddelde van 72km/h). Ik vond dat toch behoorlijk netjes. Zou jij met je e-tron 55 eens willen kijken wat er bij jou staat qua verbruik in lang geheugen?
In mijn 55:
28,1/100km
46km/u
59.370 km

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@miicker Ik zit met 159k kilometers op 25,9kWh/100km. (e-tron 55)

[ Voor 20% gewijzigd door GeeMoney op 19-03-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:03:
[...]

Ik heb bewust voor normale spiegels gekozen.
Die virtuele zijn mooi maar ook behoorlijk prijzig. 1800,- per stuk als iemand er voor de lol even eentje aftrapt en ook die eerste serie kende veel vocht problemen.
Zou het een optie zijn waarvoor je hem zou laten staan denk je? Of accepteren dat het er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05 16:04

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

miicker schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:03:
@wm1234 thanks voor alle info! Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt in een e-tron S en denk toch dat ik voor een e-tron S ga. Ik heb een stukje "normaal" gereden, en het verbruik viel me dan mee. Ik heb ook wat contact gehad met mensen met een e-tron S, en als ik de praktijkvoorbeelden naast die van de 55 leg dan valt het verschil in gebruik heel erg mee.

Vet, deel eens een foto. Ik heb namelijk ook een E-tron S. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Miesjh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Vet, deel eens een foto. Ik heb namelijk ook een E-tron S. ;)
Rechts de e-tron s van de proefrit, links mijn A4 B9 Avant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSUePEg7GsAsaRz-Wt5COZ_3mlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hy7Sf9aEPESEfvzKKrQrBq4M.jpg?f=fotoalbum_large

Teller met verbruik van de e-tron:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bZ1lKCeiCfo132L1VWi3JwIsHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugxsdkztTCMrL37AS675eDDM.jpg?f=fotoalbum_large

De auto die ik nu op het oog heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiIZKeHJIJf201HlAhmpST6YIGg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/AqiwVWuQlD7oJCcmQEMbQaWe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0In9EXT8hqJMEhtieY2lHXnwqQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ksaCKhtrUlvbK5wmXJYHYHnD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gP3ecgNsYtwhe_AJzJfvDQnL2U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wlQOdB6VtCwWESvmVvQ4wDEI.png?f=fotoalbum_tile

Maar ik twijfel dus omdat deze virtual mirrors heeft welke ik eigenlijk liever niet wil. Maar vind er maar eens een met bijna alle opties, maar géén virtual mirrors... Heb jij virtual mirrors?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@miicker het is persoonlijk denk ik. Als hij verder alles heeft wat je zoekt en historie is in orde en hij ziet er van buiten en binnen knap uit zou ik het denk ik “accepteren”.
De belangrijkste opties die ik destijds wilde en dus heb:
B&O audio
Virtual Cockpit Plus
Audi Phone box
MMI Plus
Panorama dak
Half leer met vol elektrische stoelen incl geheugen
Audi City
Audi Tour (acc, rijstrook dode hoek etc)
Zwart optiek pakket
S line pakket
Manhattan Grey of Zwart.

Het is Manhattan geworden :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05 16:04

Miesjh

De auto die ik nu op het oog heb:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Maar ik twijfel dus omdat deze virtual mirrors heeft welke ik eigenlijk liever niet wil. Maar vind er maar eens een met bijna alle opties, maar géén virtual mirrors... Heb jij virtual mirrors?
Deze lijkt op die van mij. Alleen dan met de gewone spiegels en zwarte remklauwen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebwnvMwxDeXCqbBJxEBoLhybTL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mh39Wyo40eNg6rIGBfYLaqnD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHL8bsBPRZt6L2ccPIZhVSufjC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BAQXZEjMNNxGKb5CYiQrIQ7Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Miesjh op 19-03-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
MetalSonic schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:18:
De autoradio van de Audi TT 2002 is voor mij niet genoeg. Ik wil usb en bluetooth functies zodat ik onderweg mijn favoriete muziek kan afspelen zonder dat er cd's voor hoef te branden (dat heb ik vroeger vaak genoeg gedaan).

Mijn radio lijkt heel veel op die van onderstaande Youtube filmpje.
YouTube: Mk1 Audi TT aftermarket stereo installation

Paar vragen:
1) Klopt het dat dit een 1DN radio is?
2) Kan een originele Audi TT 1DN radio worden vervangen door een Pioneer MVH-S320BT - Autoradio met Bluetooth?*
3) Moet ik van te voren nog een verloopstekker bestellen, wat zouden jullie doen? ik laat de oude radio sowieso vervangen door de nieuwe bij een garage. Waarschijnlijk Kwikfit want dichtbij.

Autoradio
https://www.bol.com/nl/nl...pKOA_0_16.17.ProductTitle
Iemand?

Alvast bedankt. Ik kan mij trouwens goed voorstellen dat deze vraag dom kan overkomen maar hij is serieus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MetalSonic schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Iemand?

Alvast bedankt. Ik kan mij trouwens goed voorstellen dat deze vraag dom kan overkomen maar hij is serieus :)
DIN 1 of 2 zijn gestandaardiseerde formaten en het verschil tussen die twee is hoogte. De klassieke autoradio's waren DIN 1, de modernere met scherm zijn DIN 2 wat in feite gewoon dubbele hoogte is.
Of je in dit geval een verloopstekker nodig hebt weet ik niet uit mijn hoofd, dat is een kwestie van specificaties opzoeken. Soms wel en soms niet is mijn ervaring, hangt er van af wat je auto heeft en wat je koopt.

Maar als je het toch door een bedrijf gaat laten doen, is het dan niet slim om die ook even te peilen hoe ze dit normaal gesproken aanpakken? Misschien weten die precies welke modelvariant je moet bestellen of hebben de verloopjes gewoon in de voorraad liggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:11:
@miicker het is persoonlijk denk ik. Als hij verder alles heeft wat je zoekt en historie is in orde en hij ziet er van buiten en binnen knap uit zou ik het denk ik “accepteren”.
De belangrijkste opties die ik destijds wilde en dus heb:
B&O audio
Virtual Cockpit Plus
Audi Phone box
MMI Plus
Panorama dak
Half leer met vol elektrische stoelen incl geheugen
Audi City
Audi Tour (acc, rijstrook dode hoek etc)
Zwart optiek pakket
S line pakket
Manhattan Grey of Zwart.

Het is Manhattan geworden :) .
Beetje dezelfde opties waar ik op let inderdaad. Ik heb voor mezelf een prio lijstje met een aantal must-haves en nice to have:
Must haves:
- Panoramadak
- B&O speakers
- Privacy glas achter (al kan ik dit ook achteraf laten doen, stelt niet zo heel veel voor)
- City pack
- Tour pack
- Optiekpakket Zwart
- 360 graden camera
- Voorstoel (of minimaal bestuurdersstoel) elektrisch verstelbaar met geheugenfunctie
- Keyless
- Stoelverwarming voor

Nice to have (in volgorde van belangrijk naar minder belangrijk):
- Trekhaak
- Remzadels oranje (al kan ik dit wellicht ook zelf achteraf spuiten, lijkt niet lastig te zijn)
- 2e laadpunt aan passagierszijde
- HUD
- Matrix led koplampen
- Stoelventialtie
- 4 zone clima
- Nachtzicht
- S Sportstoelen
- Diefstalalarm
- Ambient lichtpakket plus (multicolor)
- Servosluiting (soft-close)
- Elektrisch verstelbaar stuur
- Zonwering achter
- TPMS bandenspanningscontrole (ipv via ABS)

Kleur:
Liefst Nardo grijs O+, maar die kleur was volgens mij geen optie op de e-tron, al heb ik er wel 2 aangeboden zien worden, maar die hebben dan vermoedelijk een custom kleur gekozen.
Anders Daytona grijs (heb ik nu ook, vind ik nog altijd een van de mooiste kleuren), of zwart.

De uitvoering die ik nu op het oog heb heeft alle bovengenoemde opties, op de volgende zaken na:
Diefstalalarm
4 zone clima
Servosluiting (soft-close)
Elektrisch verstelbaar stuur
Zonwering achter
TPMS bandenspanningscontrole (ipv via ABS)

En is dus uitgerust in de kleur Daytona grijs. Als extra heeft deze dus de virtual mirrors. Deze heeft een eerste registratie van december 2021 en heeft 67K km gelopen. Vraagprijs is +-46K. Komt wel uit Duitsland, dus komen nog wat kosten bij voor exportkentekens, RDW keuring etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:14
MetalSonic schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Iemand?

https://tomacarparts.nl/ hier even kijken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@miicker nu ik het lijstje zo zie ben ik inderdaad de helft vergeten.
Ambiance + was ook een eis bij mij, echt heel erg netjes en praktisch vind ik dat.
Ik heb ook diefstal alarm en bandenspanning inderdaad en stoelverwarming met keyless en privacy glass. Af-fabriek vindt ik de privacy wel altijd net wat mooier maar niet overkomelijk om dat achteraf te doen.
Stuurverwarming had ik nog wel aardig gevonden maar zit er niet op bij mij.

Heerlijk altijd lekker die opties en boekjes door snuffelen :)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 19-03-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

GeeMoney schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:56:
@miicker nu ik het lijstje zo zie ben ik inderdaad de helft vergeten.
Ambiance + was ook een eis bij mij, echt heel erg netjes en praktisch vind ik dat.
Ik heb ook diefstal alarm en bandenspanning inderdaad en stoelverwarming met keyless en privacy glass. Af-fabriek vindt ik de privacy wel altijd net wat mooier maar niet overkomelijk om dat achteraf te doen.
Stuurverwarming had ik nog wel aardig gevonden maar zit er niet op bij mij.

Heerlijk altijd lekker die opties en boekjes door snuffelen :)
Privacy glas achteraf heb ik nog nooit mooi gezien. Je ziet altijd luchtbelletjes langs de randjes waar de zwarte stipjes zitten helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tylen schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Privacy glas achteraf heb ik nog nooit mooi gezien. Je ziet altijd luchtbelletjes langs de randjes waar de zwarte stipjes zitten helaas.
Het kan ook zonder zichtbare rand, maar vaak prijziger en meestal is dat niet zo. Ik heb er vanaf gezien. Vind het vaak sowieso niet mooi (zeker niet bij mijn kleur) en dan liever niet dan niet helemaal goed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
Gonadan schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:10:
[...]

DIN 1 of 2 zijn gestandaardiseerde formaten en het verschil tussen die twee is hoogte. De klassieke autoradio's waren DIN 1, de modernere met scherm zijn DIN 2 wat in feite gewoon dubbele hoogte is.
Of je in dit geval een verloopstekker nodig hebt weet ik niet uit mijn hoofd, dat is een kwestie van specificaties opzoeken. Soms wel en soms niet is mijn ervaring, hangt er van af wat je auto heeft en wat je koopt.

Maar als je het toch door een bedrijf gaat laten doen, is het dan niet slim om die ook even te peilen hoe ze dit normaal gesproken aanpakken? Misschien weten die precies welke modelvariant je moet bestellen of hebben de verloopjes gewoon in de voorraad liggen.
Goed idee, ik ga wel eerst met dat bedrijf in gesprek. Desnoods benader ik een paar bedrijven. Goede tip en leerzaam hoe dat zit met DIn 1 en Din 2 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Jij bedankt voor de tip voor deze website met losse onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:30

Don Quijote

El Magnifico

Is er een handige wijze (aan de hand van een optie oid) om te zien of een Audi etron 55 SB de “nieuwe” motoren heeft waarbij het vocht probleem is opgelost? Ik ben concreet naar eentje aan het kijken die uit Mei 2021 komt. Dat is net even wat kort op de datum die ik in dit topic voorbij heb zien komen waar ze zijn overgestapt (April 2021).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 21:22

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Hoe kan je zien of je wireless Apple Car Play kan doen? Bij de ene Audi werkt het wel, bij de andere niet en moet ik m'n iPhone via USB verbinden. Ik was juist zo blij dat het draadloos kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Coenen schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:31:
Hoe kan je zien of je wireless Apple Car Play kan doen? Bij de ene Audi werkt het wel, bij de andere niet en moet ik m'n iPhone via USB verbinden. Ik was juist zo blij dat het draadloos kan werken.
systemen met MIB3 hebben wireless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Rainesh schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:14:
[...]

systemen met MIB3 hebben wireless
En (sommige) MIB2p systemen ook.

Vorige week in de nieuwe Audi Q5 gezeten, prachtige auto.. Nieuwe A6 etron is ook erg mooi. Maarrr.. voorlopig is elektrisch nog niets voor mij (en een SUV ook niet), en een nieuwe A6 Allroad V6 zal nog wel even duren en nog even buiten budget vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
ThunderNet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:03:
[...]

En (sommige) MIB2p systemen ook.

Vorige week in de nieuwe Audi Q5 gezeten, prachtige auto.. Nieuwe A6 etron is ook erg mooi. Maarrr.. voorlopig is elektrisch nog niets voor mij, en een nieuwe A6 Allroad V6 zal nog wel even duren en nog even buiten budget vallen.
Alle mh2p kunnen wireless carplay alleen geen wireless Android auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

En anders heb je nog de nieuwe versie van het Android Auto Wireless kastje (is die al uit onderhand?). Die zou ook CarPlay gaan doen was het idee.
Zo heb ik nu in mijn USB auto ook gewoon draadloos.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:14:
En anders heb je nog de nieuwe versie van het Android Auto Wireless kastje (is die al uit onderhand?). Die zou ook CarPlay gaan doen was het idee.
Zo heb ik nu in mijn USB auto ook gewoon draadloos.
Ik heb sinds 3 weken zo'n AAWireless TWO kastje. Bevalt ansich prima.. Alleen beetje langzaam met verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThunderNet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:17:
[...]

Ik heb sinds 3 weken zo'n AAWireless TWO kastje. Bevalt ansich prima.. Alleen beetje langzaam met verbinden.
Het gaat niet snel inderdaad, maar dat ligt aan de Audi of de AA. Ik heb geen verschil gemerkt tussen USB en draadloos qua opstarttijd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Gonadan schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:23:
[...]

Het gaat niet snel inderdaad, maar dat ligt aan de Audi of de AA. Ik heb geen verschil gemerkt tussen USB en draadloos qua opstarttijd.
BT pakt de auto veel sneller. En wat ik nog jammer vind is een snelle knop om te wisselen tussen Android Auto en de navigatie. Je moet eerst naar Home gaan, dan op Android Auto klikken... (vanuit daar naar de navi kan wel gewoon snel met de snelkoppeling links).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mijn a6 (c8 2019) had ook alleen bedraad carplay. Maar met obd11 heb ik wireless kunnen activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ThunderNet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:25:
[...]

BT pakt de auto veel sneller. En wat ik nog jammer vind is een snelle knop om te wisselen tussen Android Auto en de navigatie. Je moet eerst naar Home gaan, dan op Android Auto klikken... (vanuit daar naar de navi kan wel gewoon snel met de snelkoppeling links).
Als het het hebt over Bluetooth verbinding an sich dan gaat dat sneller inderdaad, maar ik het het over AA met draad vs. AA zonder draad.

Bluetooth is qua bediening veel beperkter helaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
ThunderNet schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:25:
[...]

Je kunt de snelkoppelingen links ook zelf toewijzen.

Pagina: 1 ... 136 137 Laatste

Let op:
Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.