Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Gezien het vrijdag is en ik wat tijd heb, wil ik nog wel even toelichten hoe mijn onderzoek gegaan is.ucsdcom schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:22:
[...]
Zeer interessant! Nu begrijp ik eindelijk waar die onderdelen die die rovende bendes oogsten hier allemaal voor gebruikt worden. Ik kon mij al niet voorstellen dat dit allemaal voor eigen gebruik in het Oostblok alleen was. Maar het is dus auto oplap werk wat daar uitgevoerd wordt.
Op een gegeven moment kwam ik bij een dealer die alleen maar minimaal mooie VW R-Line modellen en Audi S-Line modellen met veel zo niet alle opties had staan. Ik heb een proefrit met een auto gemaakt en van die auto het VIN nummer genoteerd en foto's van binnen en buiten gemaakt, vervolgens van een aantal andere auto's die daar stonden ook de VIN nummers genoteerd. Hier mee ben ik eens een avondje op Internet gaan speuren. Ik kwam in contact met iemand die het hele verleden kon opsturen via de e-mail (dus waar de auto vandaan kwam, verzekeringsfoto's, reparaties, in en export papieren die dus niet te zien zijn in de reparatie geschiedenis van de auto bij de VAG dealer, etc.). Vervolgens kwam ik gewoon met Google zoeken bij twee VIN nummers van die dealer op een forum terecht waar je naar een gebruiker je Virtual Dashboard op kon sturen om hem te unlocken, zodat je daarna zelf een kilometer stand er in kon zetten, dit was dus bij twee auto's gebeurd (in Polen of in Nederland, dat kon ik niet traceren). Ook werden daar de VAG onderhoudshistorie documenten op verzoek (en betaling) verstuurd in ingepakte bestanden van de ene gebruiker aan de andere gebruiker. Deze zaten inderdaad netjes afgedrukt bij de auto's in de dashboard kasjes. Waarom geprint? Omdat deze documenten bewerkt waren, de oorspronkelijk of laatste officiële dealer, wit gemaakt was en je dit dus niet kon zien en het eigenlijk ook niet opviel als je gewoon door de A4'tjes bladerde. Zodat je geen contact op kan nemen met de laatste dealer, omdat die je misschien zou kunnen vertellen dat de auto bij een ongeval betrokken is geweest en als schade auto aan een opkoper is verkocht. Het gaat zo geraffineerd, je moet zo scherp zijn. En het gaat snel, want deze auto's zijn populair, je moet snel beslissen en de omloopsnelheid is hoog, gezien je concurrent auto kopers vaak niets uitzoeken en als het er goed uitziet tot koop over gaan. Bij verder onderzoek kan ik gewoon verschillende dealers, handelaren en importeurs hier in Nederland aanwijzen die vermoedelijk zo werken. Staan er veel mooie complete geïmporteerde Audi's en VW's met een relatief lage kilometerstand en tegen een scherpe prijs in de markt, dan is de kans groot dat hier gesjoemeld wordt.
Als je een mooie complete Audi wil die weinig direct hier geleverd zijn, doe het dan zelf (tijdrovend, want ga zelf kijken wat je koopt), neem dan een betrouwbare importeur in de hand, of laat een officiële Audi dealer jou auto importeren van een andere officiële Audi dealer.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar kan ik niet op onderdeelnummer zoeken helaas. Of ik doe iets fout 🫣
Haha nou nee, ik zie nu dat die webshop van Audi zelf recent gesloten is.Tylen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 18:37:
[...]
Daar kan ik niet op onderdeelnummer zoeken helaas. Of ik doe iets fout 🫣
Direct bij een dealer is ook wel een aanrader, heb ik wel vaker gedaan. Werd ook nog even gebeld om te valideren toen ze twijfel hadden of ik het juiste wel had besteld maar dan ook gewoon snel af te halen bij het lokale onderdelenmagazijn. Werkte prima.
https://broekhuis.nl/onde...atie-onderdelen/bestellen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Check dit is het ja. Pouw heeft dit ook (is mijn dealer in harderwijk). Ik ga bestelling plaatsen. Bedankt. 👍🏻👍🏻Gonadan schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:18:
[...]
Haha nou nee, ik zie nu dat die webshop van Audi zelf recent gesloten is.
Direct bij een dealer is ook wel een aanrader, heb ik wel vaker gedaan. Werd ook nog even gebeld om te valideren toen ze twijfel hadden of ik het juiste wel had besteld maar dan ook gewoon snel af te halen bij het lokale onderdelenmagazijn. Werkte prima.
https://broekhuis.nl/onde...atie-onderdelen/bestellen
Heeft iemand al CarPlay 18 in z’n Audi?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Hoe bedoel je dit? Gewoon CarPlay met iOS 18?Tijgert schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:08:
Random vraagje tussendoor:
Heeft iemand al CarPlay 18 in z’n Audi?
Ja, de nieuwe CarPlayOs (18). Is die al uit voor Audi en zijn alle huidige CarPlay enabled Audi's ook hardware capable met het nieuwe OS.Bram131 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:39:
[...]
Hoe bedoel je dit? Gewoon CarPlay met iOS 18?
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Maar in ieder geval: mijn telefoon met iOS18.1b4 verbindt zonder problemen via carplay met mn auto.
Carplay zit in je iPhone, niet in je auto. De auto heeft enkel het gebruik van Carplay vrijgeschakeld. Als jij iOS18 op je iPhone hebt gezet dan heb je dus ook direct de nieuwste Carplay features.Tijgert schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:19:
[...]
Ja, de nieuwe CarPlayOs (18). Is die al uit voor Audi en zijn alle huidige CarPlay enabled Audi's ook hardware capable met het nieuwe OS.
De achtermotor is naar de knoppen op mijn E-tron 55 uit eind 2019 MY2020 .
Natuurlijk buiten de garantie al is er wel een coulance regeling van toepassing omdat het een "bekend" probleem is.
Maandag wordt hij vervangen maar als het tegenzit moet mogelijk ook de reductiebak vervangen worden, dit kunnen ze echter dan pas bepalen.
Na dus 158.000 probleemloze (of onder garantie verholpen zaken) nu de eerste echte kosten.
Die zijn echter wel gelijk flink
Auto is dus zoals gezegd net geen 5 jaar oud en staat nu op ruim 160.000km. (Ja, ik rijd er nog mee, de achter motor schraapt alleen als een malle maar de dealer gaf aan dat ik hiermee door kon rijden tot aan vervanging).
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 08-11-2024 15:02 ]
:strip_exif()/f/image/4MVdNWIw3ZAJTyfJwY3BzVxt.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze heb ik één keer eerder gehad en dat kon ik oplossen door opnieuw in te loggen.
Je raadt het al, dit werkt nu niet. Wanneer ik opnieuw inlog middels QR code en de Audi app of handmatig met e-mailadres en wachtwoord, krijg ik de melding dat de user al in de lijst staat en dan blijf ik deze melding houden.
Gooi ik de user weg en log ik weer in, moet ik de Connect Key invullen en daarna inloggen. Dat gaat prima, maar krijg ik daarna weer bovenstaande melding.
Iemand die dit herkend en een leuke tip heeft om dit op te lossen?
Iedere keer als gast inloggen is teveel werk met alle pop ups die in beeld komen.
Ik heb precies hetzelfde gehad een paar weken geleden, 2,5 jaar nergens last van gehad en ineens deze melding. Heel irritant, als ik alsnog probeerde in te loggen als mijn gebruiker liep alles vast en was de MMI onbruikbaar tot ik de motor stopte...RnB schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:11:
Ik heb al een paar weken last van de volgende melding:
[Afbeelding]
Deze heb ik één keer eerder gehad en dat kon ik oplossen door opnieuw in te loggen.
Je raadt het al, dit werkt nu niet. Wanneer ik opnieuw inlog middels QR code en de Audi app of handmatig met e-mailadres en wachtwoord, krijg ik de melding dat de user al in de lijst staat en dan blijf ik deze melding houden.
Gooi ik de user weg en log ik weer in, moet ik de Connect Key invullen en daarna inloggen. Dat gaat prima, maar krijg ik daarna weer bovenstaande melding.
Iemand die dit herkend en een leuke tip heeft om dit op te lossen?
Iedere keer als gast inloggen is teveel werk met alle pop ups die in beeld komen.
Uiteindelijk heb ik via de instellingen alle gebruikers kunnen verwijderen/resetten en heb ik mijn gebruiker opnieuw toegevoegd. Dit gaat nu al 3 weken goed, dus gok dat het is opgelost.
Toch vreemd, denk dat ze iets hebben aangepast in die gebruikerslogica. Gebruik mijn auto dagelijks, maak dankbaar gebruik van de Audi app..

Auch. Hebben ze daar nog iets aan veranderd bij latere modeljaren of bij de facelift (Q8 e-tron)?GeeMoney schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:57:
Nou, helaas tijd voor iets minder goed nieuws.
De achtermotor is naar de knoppen op mijn E-tron 55 uit eind 2019 MY2020 .
Natuurlijk buiten de garantie al is er wel een coulance regeling van toepassing omdat het een "bekend" probleem is.
Maandag wordt hij vervangen maar als het tegenzit moet mogelijk ook de reductiebak vervangen worden, dit kunnen ze echter dan pas bepalen.
Na dus 158.000 probleemloze (of onder garantie verholpen zaken) nu de eerste echte kosten.
Die zijn echter wel gelijk flink. Ik moet rekening houden met €6k in ieder geval. Als de reductiebak niet hoeft dan gaat er waarschijnlijk €1,8k vanaf.
Auto is dus zoals gezegd net geen 5 jaar oud en staat nu op ruim 160.000km. (Ja, ik rijd er nog mee, de achter motor schraapt alleen als een malle maar de dealer gaf aan dat ik hiermee door kon rijden tot aan vervanging).
Ja, uit mijn hoofd vanaf april 2021 productiedatum en nieuwer krijg je een ander type motor die het “probleem” niet heeft.S_Chief schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 16:04:
[...]
Auch. Hebben ze daar nog iets aan veranderd bij latere modeljaren of bij de facelift (Q8 e-tron)?
En uiteraard kreeg ik een belletje dat ook de reductie bak vervangen moest worden
Rekening is nog niet binnen, auto is ondertussen wel al gemaakt en weer als nieuw.
[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 15-11-2024 16:43 ]
19 of 20 inch?Tylen schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:53:
Gisteren de nieuwe winterset gemonteerd. Staat hem goed. 👍🏻
[Afbeelding]
20. 👍🏻 ik vind 19” te klein voor een a6.
[ Voor 10% gewijzigd door Tylen op 24-11-2024 21:35 ]
Mooie wagen! De zwarte velgen staan er inderdaad mooi bij.Tylen schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:53:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/4Jo3wCBe9D2OMV30nqlw14jo.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is m'n eerste automaat en het is waar wat ze zeggen: als je het eenmaal gewend bent, wil je niet meer terug naar een handbak
Of wellicht wat die wel doet
Ik ben sinds donderdag de trotse eigenaar van een A6 55TFSI E uit 2021.
Nu heeft een collega van mij toevallig ook een A6 uit 2021 en ik vind 1 ding wel raar.
Bij mij zitten de functies via de myaudi app zoals klimaatregeling, voertuigmelding en aandrijving achter een betaalmuur. en bij mijn collega zijn deze vrij toegankelijk (hij heeft hier geen abonnement op, hebben we gechecked.)
Eerst dacht ik dat de eerste eigenaar misschien bij hem de optie er direct had bijgekocht, maar bij mij zie ik DAB+ staan bij mijn bestaande abonnementen. dus het lijkt me dat dit er dan bij zou moeten staan.
MPR3 4026 is nog niet gereleased om zelf te installeren.Soullancer schreef op donderdag 28 november 2024 @ 08:20:
Iemand die toevallig weet of de update 3853 naar MPR3_ER_AU_P4026 voor de Audi a6 c8 de bug verhelpt waarbij de toewijsbare sterk op zijn instellingen vergeet en de tegeltjes die je vast pint op climate scherm (zoals stuurwiel verwarming) na uitzetten van contact verdwijnen en terug gaat naar vorige instellingen.
Of wellicht wat die wel doet
Op jouw vin staat bij beide problemen dit:
Aan geoptimaliseerde software voor het regelapparaat voor informatie-elektronica wordt gewerkt. De geoptimaliseerde software is niet vóór het 4e kwartaal van 2024 beschikbaar.
[ Voor 15% gewijzigd door Rainesh op 07-12-2024 10:50 ]
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Wat voor soort raam tint en percentage zit er op?Tylen schreef op zondag 24 november 2024 @ 07:53:
[Afbeelding]
< dit stukje webruimte is te huur >
Af fabriek. Dus origineel. Ik weet niet hoeveel % dat is.aex351 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:44:
[...]
Wat voor soort raam tint en percentage zit er op?
Blijft een vette kleur. 👍🏻👍🏻Makrolon schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:12:
Hier ook t wintersetje gemonteerd. Zal qua looks wel blij zijn als de zomers er weer onder kunnen maar t valt niet tegen 😁 misschien nog spacers er tussen want ze staan vrij ver naar binnen.
[Afbeelding]
Heel vet, zo'n RS4! Wat heb je er 's zomers onder? Zwarte velgen?Makrolon schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:12:
Hier ook t wintersetje gemonteerd. Zal qua looks wel blij zijn als de zomers er weer onder kunnen maar t valt niet tegen 😁 misschien nog spacers er tussen want ze staan vrij ver naar binnen.
[Afbeelding]
Thanks, is ook echt een heerlijke auto 👌JeroenTheStig schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:49:
[...]
Heel vet, zo'n RS4! Wat heb je er 's zomers onder? Zwarte velgen?
Yes, dan staat ie op de originele 20 inch velgen, wel zwart gepoedercoat. Ik twijfel nog om iets anders te zoeken voor de zomer, vind de wielen in het zwart zo klein ogen.
:strip_exif()/f/image/skQaugN7NjQbrYfCcyhtXVtG.jpg?f=fotoalbum_large)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Je mag mij 21” wel passenMakrolon schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:41:
[...]
Thanks, is ook echt een heerlijke auto 👌
Yes, dan staat ie op de originele 20 inch velgen, wel zwart gepoedercoat. Ik twijfel nog om iets anders te zoeken voor de zomer, vind de wielen in het zwart zo klein ogen.
[Afbeelding]
/f/image/ePqSMxpshYty3PGjTfL6RDKD.png?f=fotoalbum_large)
Haha serieus? Ben wel benieuwd hoe 21 onder een 4 staat.Tylen schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:01:
[...]
Je mag mij 21” wel passen. Liggen nu toch in de winterslaap in de schuur 😂
[Afbeelding]
Ook een lekkere kleur hoor! het is dat deze op mn pad kwam, anders was het deze kleur grijs of sonoma groen geworden.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Wat mij sowieso opviel, de computer geeft aan elke 30000 km olie verversen, mijn vorige auto (Toyota) gaf dit aan om de 15000 km. Ik ben voornemens dit bij de Audi ook gewoon om de 15000 km te laten doen.
Elke auto heeft baat bij een oliewissel om de 15.000km, die 30.000km is er alleen om de leaseprijs te drukken.Jumpman schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:45:
Privé heb ik een Audi van eind 2022, die dus nog t/m eind 2026 in de fabrieksgarantie zit mits je hem dealer onderhouden hebt. Nu speel ik met de gedachte om de dealer beurten bij de Audi dealer in Duitsland te laten doen (ik woon dichtbij grens). Ik lees over beter onderhoud (maar lijkt mij gewoon onderhoudsschema volgen), lagere werkplaatstarieven en lagere BTW als je meteen betaald. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Wat mij sowieso opviel, de computer geeft aan elke 30000 km olie verversen, mijn vorige auto (Toyota) gaf dit aan om de 15000 km. Ik ben voornemens dit bij de Audi ook gewoon om de 15000 km te laten doen.
Dus Audi gaat er van uit dat elke nieuwe auto in lease belandt?MLLL schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:02:
[...]
Elke auto heeft baat bij een oliewissel om de 15.000km, die 30.000km is er alleen om de leaseprijs te drukken.
Waarom zou je je klanten er niet op attenderen dat het na 15000 km tijd is voor olie wissel?
Dat kan je overleggen met je garagist hoe die er in staat qua onderhoud.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

K to the KillaZ

Staat ook op de website: https://support.audi.nl/artikel/audi-connect-lopende-storing.
[ Voor 60% gewijzigd door Jumpman op 24-12-2024 09:57 ]
Ik moet elke 2000 km een liter olie bij vullen in onze oude A6 uit 2010KillaZ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:10:
Ik wissel de olie in de S4 elke 5k km.....Het wachten op het uitvloeien is langer dan de handelingen. Filtertje zit ook bovenop, ideaal.
Maar goed dan ververs ik de olie ook mooi elke keer voor de auto.
Ik heb namelijk een trekhaak laten plaatsen en heb het idee dat mijn auto nu hoger staat dan voorheen.
Tijdens de inbouw hebben ze een MTM Cantronic gevonden (waarvan ik geen idee had dat deze er zat, was goed verstopt/weggewerkt). En ik kan weinig over de config van zo'n ding vinden, anders dan dat het effect zou kunnen hebben op het motorvermogen, AktivSound (die is ook daadwerkelijk harder dan een vergelijkbare A6, ik dacht dat dit standaard was) en de luchtvering, die daadwerkelijk hoger lijkt. Dat zou betekenen dat mijn auto verlaagd was toen ik hem kocht.
Als ik de werking van dit ding goed begrijp past deze het CAN signaal aan. Meteen de vraag waarom deze nu dan niet meer werkt zoals voorheen. Of er iets aan het motorvermogen is aangepast kan ik lastig inschatten en de enige andere indicatie zijn de speakers in de uitlaat, die brullen nog net zoals voorheen. Wel waren er een aantal functies aangepast (Start-stop weer standaard aan), dus er is wel degelijk iets met de software gedaan.
ze hebben dus een svm code gebruikt en de auto is weer terug naar stock. Dus je luchtvering is weer stock verwacht ik.gastje01 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:41:
Kan iemand mij hier vertellen wat de standaard rijhoogte zou moeten zijn van een A6 C7 Competition met luchtvering?
Ik heb namelijk een trekhaak laten plaatsen en heb het idee dat mijn auto nu hoger staat dan voorheen.
Tijdens de inbouw hebben ze een MTM Cantronic gevonden (waarvan ik geen idee had dat deze er zat, was goed verstopt/weggewerkt). En ik kan weinig over de config van zo'n ding vinden, anders dan dat het effect zou kunnen hebben op het motorvermogen, AktivSound (die is ook daadwerkelijk harder dan een vergelijkbare A6, ik dacht dat dit standaard was) en de luchtvering, die daadwerkelijk hoger lijkt. Dat zou betekenen dat mijn auto verlaagd was toen ik hem kocht.
Als ik de werking van dit ding goed begrijp past deze het CAN signaal aan. Meteen de vraag waarom deze nu dan niet meer werkt zoals voorheen. Of er iets aan het motorvermogen is aangepast kan ik lastig inschatten en de enige andere indicatie zijn de speakers in de uitlaat, die brullen nog net zoals voorheen. Wel waren er een aantal functies aangepast (Start-stop weer standaard aan), dus er is wel degelijk iets met de software gedaan.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
En motormanagement/tune (als deze er al op had gezeten)? Gevoelsmatig is ie wel iets minder responsive, maar dat kan ook 100% placebo zijn.Rainesh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:40:
[...]
ze hebben dus een svm code gebruikt en de auto is weer terug naar stock. Dus je luchtvering is weer stock verwacht ik.
Dit is toch wel echt de grootste faal van Audi ooit. De benamingen 40,45,50 TFSI etc sloeg al kant noch wal, maar om alle voertuigen met een even nummer elektrisch te maken en alles met een oneven nummer met een brandstofmotor net zo min.
Gelukkig nu dus niet meer, maar wordt ook niks met terugwerkende kracht aangepast. A5 had dan dus weer A4 geheten.
Huh? Dat heb ik gemist. Even en oneven was toch sedan of hatchback? A1, A3, A5, A7: hatchback, A4, A6, A8: sedan.Scrtz schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:12:
maar om alle voertuigen met een even nummer elektrisch te maken en alles met een oneven nummer met een brandstofmotor net zo min.
Laten we het niet over de A2 hebben.
Signatures zijn voor boomers.
Je kan het ook weer vergeten, maar om het makkelijk te hebben, dit is een A5:Maasluip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:08:
[...]
Huh? Dat heb ik gemist. Even en oneven was toch sedan of hatchback? A1, A3, A5, A7: hatchback, A4, A6, A8: sedan.

Tja, de A3 heb je ook in sedan uitvoering, daar gaat je theorie.Maasluip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:08:
[...]
Huh? Dat heb ik gemist. Even en oneven was toch sedan of hatchback? A1, A3, A5, A7: hatchback, A4, A6, A8: sedan.
Alles met even nummer moest paar jaar geleden elektrisch worden, dus nieuwe aankomende A4, Q4, Q6.Maasluip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:08:
[...]
Q3, Q5, Q7, A3, A5 werden dan elektrisch. De aankomende elektrische 'A6' zou dan A7 komen te heten maar dat hebben ze nu teruggedraaid. Wordt 'gewoon' A6 met bijv aanvulling TFSI
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat vond ik al door de immense fout om de A3 ineens ook in sedan te gaan maken en zo. De identiteit van een merk of serie wordt steeds minder.Maasluip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:34:
Ach, ze zien er toch allemaal hetzelfde uit, ze kunnen het net zo goed de Audi S, M, L en XL noemen.
Maar goed, op termijn moeten we toch allemaal in een semi-zelfrijdend ding zitten wat zich continu tegen je aan bemoeit of waar je überhaupt geen invloed meer hebt.
Lekker een bakje kwark eten achter het stuur en netflixen toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De echte kenner weet de verschillende uitvoeringen wel van elkaar te onderscheidenMaasluip schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:34:
Ach, ze zien er toch allemaal hetzelfde uit, ze kunnen het net zo goed de Audi S, M, L en XL noemen.
Ik heb sinds gisteren iets geks met mijn A4 Avant TFSI 35 uit 2023, iedere keer als ik de auto gebruik en weer parkeer en vergrendel, dan blijft de ventilator van de radiateur ruim 5 minuten op volle toeren doordraaien. Dit gebeurt bij korte ritjes van 2 km, maar ook bij langere ritjes van 30 km. Verbruik lijkt sindsdien ook hoger te zijn, voor zover je de waarden in de boordcomputer daarop mag vertrouwen.
Heb al contact gehad met mijn dealer, maar zij geven aan dat ik er maar mee door moet rijden, want er zijn geen waarschuwingslampjes in mijn dashboard zichtbaar. Ze geven verder aan dat het mogelijk wordt veroorzaakt door de relatief korte ritjes die ik rijd (woon-werk is inderdaad 20 km) en dat de auto daarom niet voldoende tijd heeft om de roetfilters (die schijnbaar tegenwoordig ook op TFSI-motoren zitten, was mij verder onbekend) te regenereren.
Advies is om eens een lange rit te maken, dus ik ga komend weekend eens even naar Duitsland op en neer, gelijk maar even van de gelegenheid gebruik maken om wat boodschappen te doen
Ik blijf het wel een gek verhaal vinden, zijn er mensen hier die ervaring hebben met het lang doordraaien van de ventilator, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt? Koelvloeistofniveau is overigens ok, motortemp bereikt na ongeveer 30 km de 80 graden.
Ik denk dat je het hier correct omschrijft. Helaas, maar waar.Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:24:
Kortom, ze hebben er een ongelooflijke puinbak van gemaakt en alle binding die je met een serie had is verdwenen.
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Na 15 km zou de koelvloeistoftemperatuur wel 90 graden moeten zijn.JeroenTheStig schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:22:
[...]
Koelvloeistofniveau is overigens ok, motortemp bereikt na ongeveer 30 km de 80 graden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mij is het zo dat de meter tussen het bereik van 85 en 95 graden altijd 90 graden aangeeft.Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:21:
80? Ik ben van Audi niet anders gewend dat hij altijd strak op 90 staat als hij opgewarmd is. Dat klopt zo precies dat je je bijna afvraagt of dat metertje wel echt is.
Meen zoiets ooit gelezen te hebben ergens.
Sinds vorige week maandag staat onze Audi A5 G-Tron met 145000 km op de teller bij Audi omdat er zich een hoog scherp pulserend geluid ontwikkeld als de motor warm is.
Eerst dacht men dat het de klepregeling was van de radiator, daarna dacht men dat het de waterpomp was, nu denkt men dat het de gasdrukregulator is die het geluid maakt. Kort door de bocht krijg ik de indruk dat ze het gewoonweg niet weten.
De kosten, ondanks dat er geen herstelling zijn uitgevoerd zijn al opgelopen tot €2000 en als we de gasklepregulator willen vervangen komt er zeker nog een €2500 bij.
Volgens Audi zelf kunnen we er echter zonder problemen blijven mee rijden (wat ik dus ook betwijfel).
De storing kan niet worden uitgelezen (ook geen foutmelding op het dashboard).
Mocht er hier iemand een idee hebben wat het is en of het kwaad kan dan zou dat gewaardeerd worden om even een boodschap achter te laten.
Gezien de grootte van de video hier een link naar de Youtube video.
Video van het geluid Audi A5 G-Tron
Ik doe de auto altijd open met dezelfde afstandsbediening.
Mijn stoel staat ingesteld en opgeslagen onder nummer 1. Spiegels staan ook goed en staan dus ook onder nummer 1 opgeslagen. Maar elke keer als ik in de auto stap staat de spiegel aan de passagierskant niet goed. Hou ik dan nummer 1 ingedrukt dan gaat hij wel weer naar de juiste stand.. Waarom gebeurd dit niet als ik met de afstandsbediening de auto open doe? Ik word er nu een beetje gek van hahaha. Heb ook al (via YouTube filmpjes) de instelling geprobeerd opnieuw op te slaan in de sleutel. (zover dat überhaupt kan).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hmm zou het? Ik gebruikt het af en toe en het is toch best makkelijk. Ik ga het eens proberen. thanks.Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:45:
@Tylen had dat ook niet met keyless entry instellingen te maken? Ik herinner me iets dat als je hem niet keyless opent/start hij ook die instellingen niet pakte of zo? (ik heb keyless bewust uit staan bijv.)
Ik meen daar ooit iets over in het boekje gezien te hebben. Heb dan wel niet hetzelfde model maar even gluren kan de moeite waard zijn.Tylen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:47:
[...]
Hmm zou het? Ik gebruikt het af en toe en het is toch best makkelijk. Ik ga het eens proberen. thanks.
En als ik er vreselijk naast zit weet je dat ook weer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hahaha precies. Kan het allicht proberen. "Open met comfortsleutel" staa iig nu uit. Even de aankomende dagen in de gaten houden.Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:48:
[...]
Ik meen daar ooit iets over in het boekje gezien te hebben. Heb dan wel niet hetzelfde model maar even gluren kan de moeite waard zijn.
En als ik er vreselijk naast zit weet je dat ook weer.
Als iemand anders nog suggesties heeft?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
O maar dat is het niet. Wat dat had ik ook al geprobeerd. kan ook de combinatie van beide zijn. Staat iig uit nu om te testen. boekje hoef je niet te pakken joh.hahahaGonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:59:
Het moest niet uit volgens mij, maar je moet het juist echt gebruiken. Dus niet van afstand klikken of zo. Maar ik weet het niet meer precies en buiten is het koud dus ik ga niet m'n boekje pakken.
Ja, bij mijn vorige a4 uit 2014 was ik gewend dat na 10 km het metertje strak op 90 graden stond. Ik heb er verder weinig aandacht aan gegeven dat deze a4 nooit boven de 80 komt, ik dacht altijd dat het bij deze generatie tfsi mild hybride motoren hoorde. Digitale meter op het dashboard laat bij de schaalverdeling getallen 60 / 90 / 120 zien, dat zou achteraf gezien al een aanwijzing moeten zijn dat 90 normaal is, want goed af te lezen.Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:21:
80? Ik ben van Audi niet anders gewend dat hij altijd strak op 90 staat als hij opgewarmd is. Dat klopt zo precies dat je je bijna afvraagt of dat metertje wel echt is.
Zijn er audi tfsi 35 bezitters die kunnen bevestigen dat de temperatuur zoals aangegeven op het digitale dashboard strak op de 90 graden hoort te staan?
Dit kan mogelijk het hogere verbruik verklaren, en wellicht ook de huidige problemen met de hard nadraaiende fan
De A5 is er ook als hatchback.. En de A7 alleen als hatchbackGioStyle schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Tja, de A3 heb je ook in sedan uitvoering, daar gaat je theorie.
Ik heb vorige week Android Auto laten activeren in de A6

Koelwatertemperatuur hoort idd rond de 90 te hangen. Meeste koelwater-thermostaten schakelen tussen korte en lange circuit rond de 85-92 graden.
[ Voor 10% gewijzigd door ThunderNet op 05-02-2025 08:52 ]
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Klinkt als een riem die even slipt. Het is ook vrij regelmatig. Ik denk niet aan lucht dat ontwijkt.
Misschien eens proberen met een slang op je oor en met het andere uiteinde proberen de bron op te zoeken.
Dit heb ik ook al een paar keer voorgehad. Maar dan bij een A6 Allroad 50 TDI uit 2022.JeroenTheStig schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:22:
[...]
Ik heb sinds gisteren iets geks met mijn A4 Avant TFSI 35 uit 2023, iedere keer als ik de auto gebruik en weer parkeer en vergrendel, dan blijft de ventilator van de radiateur ruim 5 minuten op volle toeren doordraaien. Dit gebeurt bij korte ritjes van 2 km, maar ook bij langere ritjes van 30 km. Verbruik lijkt sindsdien ook hoger te zijn, voor zover je de waarden in de boordcomputer daarop mag vertrouwen.
Het gebeurde inderdaad op heel korte (<10km) ritten bij een omgevingstemperatuur van 5 - 15 graden. Ik meen me te herinneren dat ik wel een aantal keer heb gestopt voor boodschappen, dus volledig uit en gesloten.
100% waar. Snap ook niet waarom ze de gehele elektrische linie niet gewoon een andere benaming hebben gegeven. Net als VW die de ID. reeks heeft hadden ze voor Audi ook makkelijk wat kunnen verzinnen.Gonadan schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:24:
Kortom, ze hebben er een ongelooflijke puinbak van gemaakt en alle binding die je met een serie had is verdwenen.
Ik doe even een gooi, geen ervaring met de C8. Heb je achteruit ingeparkeerd wanneer de spiegel verkeerd staat?Tylen schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:44:
Oké kan iemand hier mij het verlossende antwoord/werkwijze geven? Want op internet vind ik het niet en in de boekjes ook niet. Auto is een A6 C8.
Ik doe de auto altijd open met dezelfde afstandsbediening.
Mijn stoel staat ingesteld en opgeslagen onder nummer 1. Spiegels staan ook goed en staan dus ook onder nummer 1 opgeslagen. Maar elke keer als ik in de auto stap staat de spiegel aan de passagierskant niet goed. Hou ik dan nummer 1 ingedrukt dan gaat hij wel weer naar de juiste stand.. Waarom gebeurd dit niet als ik met de afstandsbediening de auto open doe? Ik word er nu een beetje gek van hahaha. Heb ook al (via YouTube filmpjes) de instelling geprobeerd opnieuw op te slaan in de sleutel. (zover dat überhaupt kan).
Dan zou het de inparkeerstand van de rechterspiegel kunnen zijn, mits dat geactiveerd is.
Weet je zeker dat het koelvloeistof temperatuur is? Ik rij regelmatig met een A4 35 TFSI en daar kan ik alleen de olietemperatuur inzien (oliekan met temperatuurmeter). Deze blijft rond de 80 graden hangen met de huidige buiten temperaturen.JeroenTheStig schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 06:01:
[...]
Ja, bij mijn vorige a4 uit 2014 was ik gewend dat na 10 km het metertje strak op 90 graden stond. Ik heb er verder weinig aandacht aan gegeven dat deze a4 nooit boven de 80 komt, ik dacht altijd dat het bij deze generatie tfsi mild hybride motoren hoorde. Digitale meter op het dashboard laat bij de schaalverdeling getallen 60 / 90 / 120 zien, dat zou achteraf gezien al een aanwijzing moeten zijn dat 90 normaal is, want goed af te lezen.
Zijn er audi tfsi 35 bezitters die kunnen bevestigen dat de temperatuur zoals aangegeven op het digitale dashboard strak op de 90 graden hoort te staan?
Dit kan mogelijk het hogere verbruik verklaren, en wellicht ook de huidige problemen met de hard nadraaiende fan
AA is heerlijk, zoveel fijner dan de standaard opties.ThunderNet schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:50:
Ik heb vorige week Android Auto laten activeren in de A6Binnenkort een afspraak maken om een achteruitrijcamera in te bouwen.
Tip: ik heb sinds kort een AAwireless dongle eraan hangen. Hoef geen kabeltje meer te prikken en het feit dat je DPI van je AA kunt aanpassen is helemaal fijn. Heb ik geen iconen voor bejaarden meer op mijn schermpje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar heb ik ook aangedacht. Maar je ziet hem terug gaan naar de normale positie. maar die is dus niet gelijk aan de positie wat het moet staan (ja ik parkeer altijd achteruit in, op de oprit).TMobile schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:03:
[...]
Ik doe even een gooi, geen ervaring met de C8. Heb je achteruit ingeparkeerd wanneer de spiegel verkeerd staat?
Dan zou het de inparkeerstand van de rechterspiegel kunnen zijn, mits dat geactiveerd is.
Ik vind het vooral handig voor Spotify en parkeer-apps (tot op zekere hoogte). De ingebouwde navi vind ik fijner werken dan google maps.Gonadan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:39:
[...]
AA is heerlijk, zoveel fijner dan de standaard opties.
Tip: ik heb sinds kort een AAwireless dongle eraan hangen. Hoef geen kabeltje meer te prikken en het feit dat je DPI van je AA kunt aanpassen is helemaal fijn. Heb ik geen iconen voor bejaarden meer op mijn schermpje.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Rare man.ThunderNet schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:56:
[...]
Ik vind het vooral handig voor Spotify en parkeer-apps (tot op zekere hoogte). De ingebouwde navi vind ik fijner werken dan google maps.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zeiss Distagon 21 f/2.8
OTA updates? Daarnaast werkt het netjes samen met de cruise control
Dat is beter dan CD-tjes inderdaad, maar dan nog is mijn ervaring dat het kaartmateriaal an sich ook gewoon bij lange na niet zo bij loopt als je bij reguliere apps hebt. Misschien dat het beter is tegenwoordig en niet meer om jaren gaat, maar het lijkt me sterk dat ze partijen als de online kaarten kunnen bijhouden.ThunderNet schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:22:=
OTA updates? Daarnaast werkt het netjes samen met de cruise control
Maar ik vind zelf juist de integratie met mijn telefoon en die mogelijkheden fijn. Dus op de bank plan je een rit en die zet je er vast in, of het staat in je agenda.
Integratie met de auto zie ik geen voordeel in. Ik verafschuw systemen die zich ergens mee bemoeien en snelheid op basis van kaarten moet ik niet aan denken.
Ieder z'n ding zullen we maar zeggen.
Maar waarom heb je dan überhaupt Android auto aan laten zetten? Dan kan je toch net zo goed bluetooth streamen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Integratie met de kalender en vooraf plannen kan ook allemaal met de app/ingebouwde naviGonadan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:43:
[...]
Dat is beter dan CD-tjes inderdaad, maar dan nog is mijn ervaring dat het kaartmateriaal an sich ook gewoon bij lange na niet zo bij loopt als je bij reguliere apps hebt. Misschien dat het beter is tegenwoordig en niet meer om jaren gaat, maar het lijkt me sterk dat ze partijen als de online kaarten kunnen bijhouden.
Maar ik vind zelf juist de integratie met mijn telefoon en die mogelijkheden fijn. Dus op de bank plan je een rit en die zet je er vast in, of het staat in je agenda.
Integratie met de auto zie ik geen voordeel in. Ik verafschuw systemen die zich ergens mee bemoeien en snelheid op basis van kaarten moet ik niet aan denken.
Makkelijker wisselen van playlist etc, zonder naar de telefoon te moeten grijpen. En hier is het nagenoeg overal betaald parkeren, dus als ik niet thuis parkeer, gebruik ik een parkeer-app.. En die is sneller in te stellen via AA.Ieder z'n ding zullen we maar zeggen.
Maar waarom heb je dan überhaupt Android auto aan laten zetten? Dan kan je toch net zo goed bluetooth streamen?
Doet die het in AA? Da's wel handig.ThunderNet schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:48:
Makkelijker wisselen van playlist etc, zonder naar de telefoon te moeten grijpen. En hier is het nagenoeg overal betaald parkeren, dus als ik niet thuis parkeer, gebruik ik een parkeer-app.. En die is sneller in te stellen via AA.
Ik dacht trouwens dat dingen als Spotify tegenwoordig al native op een MMI konden of heb ik dat mis?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, enige nadeel is dat (Easypark en Parkster) werken met voorgedefineerde lengtes, 30 min, 2u, 6u, 12u. Maar niet langer dan dat.Gonadan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:51:
[...]
Doet die het in AA? Da's wel handig.
Ik dacht trouwens dat dingen als Spotify tegenwoordig al native op een MMI konden of heb ik dat mis?
Downloaden naar jouw telefoon.ThunderNet schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:06:
[...]
Ik heb helaas geen Spotify in m'n MMI zitten, dat zou wel ideaal zijn (hoewel hij dan waarschijnlijk gaat streamen over de data van de auto, wat behoorlijk in de papieren zou lopen hehe)..
goed punt, ik zal vanavond even in het boekje kijken, maar als ik de foto er bij pak die ik vanmorgen heb gemaakt, dan lijkt het inderdaad olietemperatuur te zijn?MartFX schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Weet je zeker dat het koelvloeistof temperatuur is? Ik rij regelmatig met een A4 35 TFSI en daar kan ik alleen de olietemperatuur inzien (oliekan met temperatuurmeter). Deze blijft rond de 80 graden hangen met de huidige buiten temperaturen.
:strip_exif()/f/image/m0271VRN6jc8of9OHhCrochY.gif?f=fotoalbum_large)
Bovenstaand trouwens de gegevens van mijn rit van vanmorgen, voornamelijk tussen 80 en 105 km/h gereden, nauwelijks onderbrekeningen van verkeerslichten e.d. Auto stond alsnog te blazen nadat ik de auto heb geparkeerd, en verbruik is ronduit slecht.
Word netjes geupdate via OTA. Daarnaast heb ik google streetview, dus die is net zo bij als euhhh google maps
Dat is idd je olie. Koelvloeistof ziet er zo uit (helemaal links dat met die witte ledjes). Zo te zien heb je die niet.JeroenTheStig schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:56:
[...]
goed punt, ik zal vanavond even in het boekje kijken, maar als ik de foto er bij pak die ik vanmorgen heb gemaakt, dan lijkt het inderdaad olietemperatuur te zijn?
[Afbeelding]
Bovenstaand trouwens de gegevens van mijn rit van vanmorgen, voornamelijk tussen 80 en 105 km/h gereden, nauwelijks onderbrekeningen van verkeerslichten e.d. Auto stond alsnog te blazen nadat ik de auto heb geparkeerd, en verbruik is ronduit slecht.
:strip_exif()/f/image/EKcZQ6bGLfptRss3W06srXq8.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja die 1 op 17 was even uitproberen van Kaatsheuvel terug naar Flevoland op een snelweg zonder file en 100 op de ACC. Had ik nooit verwacht haha.
[ Voor 8% gewijzigd door Tylen op 05-02-2025 15:21 ]
Wel gek dat mijn model niet een aparte koelvloeistofmeter heeft, ik zal het boekje er nog even op naslaan om te kijken of het ergens verstopt zit in mijn virtual cockpit.Tylen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:19:
[...]
Dat is idd je olie. Koelvloeistof ziet er zo uit (helemaal links dat met die witte ledjes). Zo te zien heb je die niet.
[Afbeelding]
En ja die 1 op 17 was even uitproberen van Kaatsheuvel terug naar Flevoland op een snelweg zonder file en 100 op de ACC. Had ik nooit verwacht haha.
Prima gemiddelde voor een A6 trouwens
Mijn normale gemiddelde is 1:11 😂. Heb het de vrouw thuis maar niet laten weten dat dit ook kanJeroenTheStig schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Wel gek dat mijn model niet een aparte koelvloeistofmeter heeft, ik zal het boekje er nog even op naslaan om te kijken of het ergens verstopt zit in mijn virtual cockpit.
Prima gemiddelde voor een A6 trouwens
Ja dat je die niet heb is raar. Ik had dat wel in de a4 geloof ik. Even zoeken naar een foto.
Edit. Ja de a4 b9 had het ook:
:strip_exif()/f/image/XflJeFsBvvDNDafwoyMWtBGw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Tylen op 05-02-2025 18:17 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 05-02-2025 20:12 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat red ik niet op de snelweg (110-120). Althans, niet met het daadwerkelijk op de snelweg en stadskilometers erbij. Zit nu na 10 mnd en 17dkm op 6.3/6.4L/100km gemiddeld. Waarbij ik in de winter nagenoeg voor elke rit de standkachel aanzet om de motor voor te verwarmen.Gonadan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:12:
Als ik rustig snelweg tuf is 1:21 haalbaar van deur tot deur, maar als ik wat vlotter rijd wordt dat wel lastig.
Blijkbaar is de koelvloeistofteperatuurmeter verdwenen uit de B9.5 met virtual cockpit. In het boekje worden twee cockpits beschreven, één met fysieke klokken, waar de tempmeter wél aanwezig is, en één met virtual cockpit waar de tempmeter niet aanwezig is. Wel gek eigenlijk, maar blijkbaar lossen ze het op met lampjes indien de temperatuur lange tijd te laag blijft of te hoog wordt.Tylen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:14:
[...]
Mijn normale gemiddelde is 1:11 😂. Heb het de vrouw thuis maar niet laten weten dat dit ook kan.
Ja dat je die niet heb is raar. Ik had dat wel in de a4 geloof ik. Even zoeken naar een foto.
Edit. Ja de a4 b9 had het ook:
[Afbeelding]
Misschien toch maar even de ODB2 er aan knopen om wat meer waarden uit te lezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik hou niet van dat soort bezuinigingenJeroenTheStig schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:14:
[...]
Blijkbaar is de koelvloeistofteperatuurmeter verdwenen uit de B9.5 met virtual cockpit. In het boekje worden twee cockpits beschreven, één met fysieke klokken, waar de tempmeter wél aanwezig is, en één met virtual cockpit waar de tempmeter niet aanwezig is. Wel gek eigenlijk, maar blijkbaar lossen ze het op met lampjes indien de temperatuur lange tijd te laag blijft of te hoog wordt.
Misschien toch maar even de ODB2 er aan knopen om wat meer waarden uit te lezen.
Pfft, ik ben nog nooit boven de 1:13 gekomenGonadan schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:12:
Als ik rustig snelweg tuf is 1:21 haalbaar van deur tot deur, maar als ik wat vlotter rijd wordt dat wel lastig.

K to the KillaZ

Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.