mprkooij schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:03:
Dank voor jullie reacties! Over de vering bij het S-Line exterieur had ik al het een en ander gelezen inderdaad. Dat is iets wat we niet willen. Ze zal ongeveer rond de 6.000-8.000km per jaar rijden vermoed ik. Veel doen we ook nog met mijn auto.
Daarnaast, als een auto die 180.000-220.000 heeft gelopen altijd dealer onderhouden is (veel A3’s hebben bijv een nieuwe distributieketting gekregen zag ik), gaat dan hetzelfde op? Van mijn vader altijd meegekregen dat als een auto altijd netjes dealer onderhouden is, grote en kleine beurten heeft gehad op de juiste interval, dat een auto dan behoorlijk lang mee kan gaan

Wees bij auto's niet te naief. Bij problemen door versleten delen kunnen reparatie kosten al snel in de duizenden euro's lopen.
Vuistregel is dat dure auto's vaak ook duur in onderhoud zijn. Een auto is ondanks de hoge aanschafprijs een wegwerp product. Onderdelen worden getest zodat ze de lease termijn en garantie termijn met minimale ellende door komen. Na die tijd mag het onderdeel versleten zijn. Is een onderdeel te goed, dan kan daar eventueel op bezuinigd worden, door een mindere kwaliteit te gebruiken in de volgende versie etc.
In de praktijk betekent dat wel wat: Wil je een auto boven de ca. 125.000 km probleemloos blijven rijden, dan zal je serieus in het onderhoud moeten investeren. De reden dat lease maatschappijen de auto's vlak voor een dure grote beurt uit de vloot gooien en te koop aanbieden. Reken erop dat er daarbij in de tussentijd minimaal onderhoud is gedaan.
In VW merken, dus ook Audi wordt bijvoorbeeld vaak Longlife olie gebruikt. Na 20.000 km is de olie zwart en heeft het grotendeels zijn smerende werking verloren. Onderhouds voorschrift is echter olie wissel bij 30.000 km. Dus dat is iedere cyclus zo'n 10.000 km motorslijtage door minder goed werkende motorolie. Als het al gebeurt. En onderhouds boekjes en dealerstempels zijn gewoon te koop. Dus een onderhouds historie zonder betaalbewijzen zegt niet altijd zoveel.
Iedere auto heeft zo zijn eigen mankementen. Bij Audi/VW/Skoda/Seat zijn met name de vroege DSG automaten mankementen trekkers. Veel daarvan is in de latere DSG automaten verbeterd en opgelost. (duur te vervangen, of anders laten reviseren). Ik noem dit niet om te zeggen dat je geen automaat moet nemen (die zijn heerlijk en de onze houdt al meer dan 240.000 km!). Wat ik wil zeggen is dat iedere optie die je kiest ook iets kan gaan toevoegen aan je kosten.
Verder heeft elk merk wel electronica problemen door veroudering van componenten etc. Steeds vaker zie je "vervanging van de kabelboom" staan.
Kijk eens bij de ANWB naar autokosten. Je zal schrikken hoeveel duizenden euro's onderhoud op den duur kost. En een merk als audi kan weer duurder in onderdelen zijn dan een merk als VW.
En importeren van een 2e hands auto is ook zo'n mogelijkheid voor problemen. Grote hoeveelheden import 2e handsjes zijn of probleem auto's, schade auto's of auto's met terug gedraaide tellers. En ook een mooi als nieuw uitziende auto kan compleet verrot zijn.
Bij Audi betaal je sowieso voor de merknaam en het iets luxere schilletje waar je Volkswagen in verpakt is. Dus prijs-kwaliteit vind je daar niet automatisch. Juist alleen de audi's hadden problemen met de schraapveren in de motoren bijvoorbeeld die de andere VW merken niet hadden. Dus een merknaam alleen zegt niet zoveel. Al zijn de materialen van de interieurs bij Audi vaak best mooier.
NB. als je een NL auto koopt, vraag dan ook een uitdraai van het kilometer register. Alleen zeggen dat deze goed is, is niet voldoende. De auto van een bekende gekocht bij een Bovag bedrijf bleek bij controle 300.000 km terug gedraaid! Compleet versleten en als "jong gebruikt" in de advertentie gezet voor een hoge prijs. In die auto rijdt nu vast een andere klant.
Ga niet over 1 nacht ijs.