Had 'm deze week pas binnen en vandaag pas tijd om te installeren.
Voor wie meeleest: Ik had de
box van Andream gekocht - omdat Audiforum.nl er positieve ervaringen mee leek te hebben.
Mijn A4 B8 is een facelift model uit 2013, met de MMI 3G+ / Audi Multimedia en relatief hoge resolutie scherm.
Installatie ging prima, kan
deze guide aanraden, noemt alles (en meer) waar je aan moet denken tijdens installatie, die ik in andere guides gemist had.
Eenmaal geïnstalleerd moet je in het menu van de box je telefoon pairen en Android Auto start min of meer vanzelf op. Je moet wel even terug naar het menu ("Exit" "app" in AA) om de deadzones van het scherm voor AA in te stellen, want standaard ligt de boel er net buiten.
Bediening zonder touchscreen is... minder dan optimaal, maar het werkt. Met de draaiknop ga je menu-opties langs, met de joystick (het ding óp de draaiknop, kwam er ook laatst pas achter dat het een joystick was) op/neer spring je tussen menu-secties. Het ondersteunt ook nog gewoon voice control, dus misschien is dat handiger.
Grootste punt is dat deze verkoper geen handleiding meegeeft, maar na mailen heb ik achteraf
deze alsnog ontvangen. Belangrijkste punt is de DIP switch instelling voor je auto model/MMI-combinatie.
Verder niet veel te vermelden - het werkt soepel. Mijn A4 is nogal een simpel basismodel zonder achteruitrijcamera, alleen parkeersensoren, maar de box kan ook omgaan met een extra (aftermarket) camera dus.
Dit is ook de eerste keer dat ik Android Auto gebruik, dus alles is nog een beetje nieuw

Het kastje lijkt mij inderdaad identiek aan (alle) andere kastjes. Deze verkoper had in de bestelinstructies staan dat je je model, jaartal en MMI firmware versie moet sturen bij je bestelling, waarschijnlijk voor de goede set kabels (en pre-set DIP switches?).
Vraag maar raak als er nog wat onduidelijk is.
Update na volledige installatie en rit:
Alles lijkt goed te werken!
Android Auto (met een Pixel 4a 5G) werkt prima met de non-touchscreen interface, al zijn sommige dingen (adres intikken) veel onhandiger. Het switchen tussen verschillende UI elementen gaat hier met verticale bewegingen op het D-pad op de draaiknop. De draaiknop zelf bedient de selectie binnen de sectie.
Navigatie werkt perfect, en navigatieapps zijn goed te bedienen. Geen idee hoe die positie/rotatie doet, maar als ik de telefoon rondslinger blijft de rotatie goed, dus wellicht heeft de box zelf een GPS module of tenminste een kompas.
Muziek klinkt prima, EQ is los aan te passen voor de box, ook nog parametrisch. Telefoneren gaat prima, maar bij pairen van je telefoon de 1e keer moet je wel nog "Hands Free Profile" kiezen - want "Advanced Audio Distribution Profile" werkte niet met bellen voor mij (ik hoorde niks, andere kant hoorde mij wel). Telefonie lijkt gewoon te gaan met de auto-microfoon en er is geen echo (auto of andere kant).
De appkeuze is wat beperkt in Android Auto - er zijn wel third party apps die bijvoorbeeld YouTube via een web interface aanbieden, maar die werken jammer genoeg slecht/niet met de non-touch interface (luister graag dingen zoals Perun, die is alleen op YT vgm).
Screen mirroring (via de box zelf) werkt met kabel (en een custom app van hun), maar geluid komt nog uit de telefoon,
dus hopelijk kan ik wat vinden voor binnen Android Auto, zodat Torque Pro of andere telemetry apps er ook op kunnen.
Met AAAD werkt Screen2Auto goed hiervoor. Wel is het nut onduidelijk nu als de telefoon er toch zit

Is in ieder geval 20% handiger en stabielier dan de telefoon op het luchtrooster
Enige punt van zorg is nog of de unit goed uit gaat - bij uitschakelen (en uitstappen, deur op slot) lijkt verbinding nog gehandhaafd te worden, maar als ik (een halve dag later) terug kom lijkt de verbinding pas tot stand te komen als ik de auto weer aanzet - mogelijk is er een auto-off, maar moet nog kijken hoe goed het spul stopt.
Verbinding met telefoon lijkt pas verbroken te worden als de auto op slot gaat (en Bluetooth van de box lijkt weer aan te springen als de auto ontgrendeld wordt). Weinig zorgen meer hierover
Mijn score: 8/10. Alles werkt hier naar behoren, maar een touchscreen zou het perfect maken. Er zijn opties met digitizer, maar ik kan nu geen in de EU vinden. En het kost meer werk om dat te installeren, maar zou het verder absoluut waard zijn. Heb nu een beetje spijt dat ik daar niet verder onderzoek naar heb gedaan
[
Voor 34% gewijzigd door
ikt op 06-12-2022 08:39
]