Welk softwareversie hebben ze geïnstalleerd? Daarnaast zit je microfoon NIET op je mmi aangesloten maar op je telematics module (module 75). Daar moeten ze naar kijken en daar een software update van doen.
De software update van het MMI was iets wat de dealer vermelde. Wellicht was het inderdaad de telematics module die jij aangeeft, maar zulke "gedetailleerde" informatie geven ze niet. Ik ben zelf software developer en dus redelijk technisch onderlegd en dus alle scenario's geprobeerd, maar Audi is niet erg open over hun software releases.
Wat betreft de software die op de auto staat, waarschijnlijk zal dit niet gedetailleerd genoeg zijn, maar dit is wat ik kon vinden in de auto:
De software update van het MMI was iets wat de dealer vermelde. Wellicht was het inderdaad de telematics module die jij aangeeft, maar zulke "gedetailleerde" informatie geven ze niet. Ik ben zelf software developer en dus redelijk technisch onderlegd en dus alle scenario's geprobeerd, maar Audi is niet erg open over hun software releases.
Wat betreft de software die op de auto staat, waarschijnlijk zal dit niet gedetailleerd genoeg zijn, maar dit is wat ik kon vinden in de auto: [Afbeelding] [Afbeelding]
Alvast bedankt voor het helpen
Vraag het na bij de dealer wat ze exact geupdate hebben. Want als het daadwerkelijk je mmi is, dan is het de verkeerde module.
@Rainesh ze hebben die module inderdaad ge-update naar de nieuwste versie. Uiteraard bij het weer bekijken deed de microfoon het maar na het wegrijden stopte deze weer met functioneren. Ik belde iemand en geen gehoor. Er staat nu een afspraak voor dinsdag, maar ik vraag me af wat de verder gaan doen. Ze zouden hem uitvoeriger testen, maar ik denk dat ze zelf ook geen idee hebben. Jij toevallig nog ideeën?
Het MMI systeem laat trouwens op verschillende plekken ook een “afbeelding niet gevonden” icoon zien. Waarschijnlijk niets met elkaar te maken, maar wel opmerkelijk.
reputatio schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:05:
@Rainesh ze hebben die module inderdaad ge-update naar de nieuwste versie. Uiteraard bij het weer bekijken deed de microfoon het maar na het wegrijden stopte deze weer met functioneren. Ik belde iemand en geen gehoor. Er staat nu een afspraak voor dinsdag, maar ik vraag me af wat de verder gaan doen. Ze zouden hem uitvoeriger testen, maar ik denk dat ze zelf ook geen idee hebben. Jij toevallig nog ideeën?
Het MMI systeem laat trouwens op verschillende plekken ook een “afbeelding niet gevonden” icoon zien. Waarschijnlijk niets met elkaar te maken, maar wel opmerkelijk.
Welke dealer is dit? Heb je al een onafhankelijke diagnose laten doen?
Welke dealer is dit? Heb je al een onafhankelijke diagnose laten doen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Er is nog geen diagnose gesteld door een andere dealer, al is de dealer waar we hem gekocht hebben wel in de loop gehouden en hebben ook gezegd dat de update het op zou lossen. Maar deze zit verder in het land en ga ik naartoe wanneer het hier niet opgelost kan worden.
Er is nog geen diagnose gesteld door een andere dealer, al is de dealer waar we hem gekocht hebben wel in de loop gehouden en hebben ook gezegd dat de update het op zou lossen. Maar deze zit verder in het land en ga ik naartoe wanneer het hier niet opgelost kan worden.
Heb een collega in Berlicum die ik blindelings vertrouw en een goede diagnose kan doen. Anders heb je Audi Parts Veghel die het ook kan doen.
Btw heb je foto's van de ontbrekende plaatjes. Ben benieuwd
Ik ga even afwachten waar Audi nog mee komt dinsdag, en daarna eventueel een afspraak maken als het nog niet opgelost is (wat ik verwacht). Moet ik je dan even een bericht sturen voor de contact gegevens van je collega?
Foto’s van de ontbrekende plaatjes stuur ik binnenkort, ben even niet in de gelegenheid om die te maken!
De audi dealer gaf bij de laatste beurt aan dat de remblokken en schijven (alleen achter) ver aan het einde waren.
Nu heb ik al langer het idee om mn remklauwen rood te paten spuiten, en aangezien de hele boel toch gedemonteerd moet worden voor die schijven (want wil voor ook wel gelijk laten doen) lijkt het me handig om dit te combineren.
Alleen denk ik niet dat mn audi garage dit voor mij gaat doen natuurlijk.
Weet er iemand een plek waar ik dit bij kan neerleggen? Of is het beter om dit los te trekken en eerst het onderhoud te doen bij audi en daarna klemmen te laten spuiten bij Piet om de hoek?
g1n0 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:57:
De audi dealer gaf bij de laatste beurt aan dat de remblokken en schijven (alleen achter) ver aan het einde waren.
Nu heb ik al langer het idee om mn remklauwen rood te paten spuiten, en aangezien de hele boel toch gedemonteerd moet worden voor die schijven (want wil voor ook wel gelijk laten doen) lijkt het me handig om dit te combineren.
Alleen denk ik niet dat mn audi garage dit voor mij gaat doen natuurlijk.
Weet er iemand een plek waar ik dit bij kan neerleggen? Of is het beter om dit los te trekken en eerst het onderhoud te doen bij audi en daarna klemmen te laten spuiten bij Piet om de hoek?
Je kunt de Audi dealer ook vragen om het voor je regelen. Ze hebben vast contact met een autospuiter of schadeherstelbedrijf. Niet dat de Audi dealer ook wat eraan moet verdienen maar meer qua planning.
g1n0 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:57:
Als je ook maar iets technisch bent aangelegd kan je dat zelf ook gewoon doen. Wel proper schoonmaken voordat je begint en goed laten drogen. Voorkeur is in een garage. Als je krikken gebruikt gebruik dan ook goede boks; liefst 2.
Heb een collega in Berlicum die ik blindelings vertrouw en een goede diagnose kan doen. Anders heb je Audi Parts Veghel die het ook kan doen.
Btw heb je foto's van de ontbrekende plaatjes. Ben benieuwd
Een update!
Het probleem is eindelijk opgelost, na een hoop irritatie en goede gesprekken
Eerst zou het probleem een software probleem zijn wat opgelost zou worden met een update. Na een half jaar wachten was het eindelijk zo ver, de update was er. Maar tevergeefs, niet de oplossing. Toen werden de microfoons vervangen (nadat wij dit een half jaar geleden al hadden aangegeven dat het hier aan zou liggen, aangezien zowel het spraaksysteem als Bluetooth als CarPlay niets hoorde), dit bleek ook niet het probleem te zijn.
Nu zijn ze nog eens goed gaan kijken, waarschijnlijk de technische documentatie nog eens goed bekeken, en wat bleek. In de gordel zitten ook nog microfoons bij een cabriolet model. Hier hadden ze niet aan gedacht, riem vervangen en (op aandringen) het gehele systeem een reset gegeven en dit bleek de oplossing .
Helaas heb ik daardoor geen foto's kunnen maken van de missende plaatjes, maar het was een "broken image" icoon in plaats van het logo van bijvoorbeeld Google of een "terug"-button.
Benieuwd of je hiermee al wat verder bent. Zelf wil ik ook wel een 8.8 RsNav unit in mijn a4b8 proppen. Zo'n standalone zou niet goed werken met mijn Audi Concert en je moet het doen met de lage resolutie van het origineel scherm.
Update: Portemonnee heeft verdere schade opgelopen door andere uitgaves, maar heb wel besloten https://www.android-car-d...oducts/products/ew-audicp te halen... Audiforum.nl voor de A4 B8 leek er goede ervaringen mee te hebben.
Update: Portemonnee heeft verdere schade opgelopen door andere uitgaves, maar heb wel besloten https://www.android-car-d...oducts/products/ew-audicp te halen... Audiforum.nl voor de A4 B8 leek er goede ervaringen mee te hebben.
Hmm lijkt op het standalone kastje dat meerdere partijen verkopen. Eigenlijk zou het ook voor mijn beoogd gebruik voldoende moeten zijn, navigatie, muziek en bellen in de auto.
Ben benieuwd naar je ervaring, ik ga binnenkort ook maar weer eens verder met mijn onderzoek.
Ik heb sinds kort een nieuwe telefoon (van Galaxy S20 naar een S22) en nu is het gekke dat de belhistorie in MMI niet meer goed wordt weergegeven voor mijn oude oproepen. Op de een of andere manier is dit gestopt bij 2020 terwijl in de telefoon deze oude oproepen wel gewoon zichtbaar zijn. Bij mijn S20 zijn deze ook nog gewoon zichtbaar.
Nieuwe oproepen komen er wel gewoon bij. Iemand toevallig een idee wat ik nog kan proberen? Heb al opnieuw verbinding gemaakt, meerdere keren herstart maar helaas. Merk dat ik toch wel vaak bel vanuit de historie
Fedde schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 21:11:
Ik mag me hier ook gaan melden. Over een kleine 2-3 weken ga ik terug naar Audi. Tijdje terug een A3 Sport back gereden (1.5 TFSI 8V). Nu terug maar dan naar de 8Y. Het wordt een 45 TFSI-E. Dus de GTE maar dan van Audi. Ben benieuwd!
Om mezelf even te quoten, zoals het nu lijkt kan ik de auto 1/12 ophalen. Het valt me op dat de auto wel een ACC hendel heeft maar geen ACC in de optielijst (het is een nieuwe auto op voorraad, tzt foto's). Iemand die bekend is het de Functions on Demand in de A3? Mogelijk dat hij daar onder valt, ben ook wel benieuwd naar de kosten.
Zodra de auto er is zal ik een kort foto verslagje maken.
[Voor 4% gewijzigd door Fedde op 27-11-2022 09:04]
Om mezelf even te quoten, zoals het nu lijkt kan ik de auto 1/12 ophalen. Het valt me op dat de auto wel een ACC hendel heeft maar geen ACC in de optielijst (het is een nieuwe auto op voorraad, tzt foto's). Iemand die bekend is het de Functions on Demand in de A3? Mogelijk dat hij daar onder valt, ben ook wel benieuwd naar de kosten.
Zodra de auto er is zal ik een kort foto verslagje maken.
Ik heb ook de A3 (2022 model) met een ACC hendel (maar bewust niet aangeschaft omdat je niet kunt switchen naar normalen CC). Hieronder de prijzen om alsnog ACC te activeren (te vinden in myAudi):
Nee, alles wat achter FoD zit is (wellicht nog) niet vrij te schakelen.
@Onedayflyer682 als je je shop naar Duitsland zet kan je het ook blijvend afkopen als het meezit ipv per jaar.
In ieder geval tot voor kort werkte die truuk bij mijn kennis zijn e-tron opties nog.
[Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 27-11-2022 12:07]
Ik heb ook de A3 (2022 model) met een ACC hendel (maar bewust niet aangeschaft omdat je niet kunt switchen naar normalen CC). Hieronder de prijzen om alsnog ACC te activeren (te vinden in myAudi):
Zitter er verder relevante/interessante opties tussen? Nou geloof ik wel dat de gekozen A3 veel opties al heeft, maar ik moet de gedetailleerde optielijst nog krijgen :-). Op basis van een kort bezoek aan de loods waar hij nog in transport modus (plastic etc) stand gekozen.
Welk pakket heb je gekocht dat die hendel erin zit? Ik heb de A3 S-Line maar volgens mij heb ik die niet. Staat ook niet tussen mijn Functions on Demand.
Welk pakket heb je gekocht dat die hendel erin zit? Ik heb de A3 S-Line maar volgens mij heb ik die niet. Staat ook niet tussen mijn Functions on Demand.
Volgens mij was dit standaard op een gegeven moment (besteld in juli 2021). Heb behalve een kleurtje, virtual cockpit plus en een achteruitrijcamera geen andere opties gekozen. Denk dat de FOD wel is afgestemd op de hardware die is geleverd.
Qua aanschaf natuurlijk nog prijziger dan een benzine maar qua onderhoud is een elektrische auto wel lekker .
Vandaag de derde beurt voor mijn e-tron 55 en dit was de eerste betaalde: €155,-. Voornamelijk door de herkeuring van het alarm inclusief certificaat en een nieuwe achter ruitenwisser en wat sproeier vloeistof.
Eerste beurt €0,- en tweede beurt was ook €0,- .
92.500km is de huidige stand en auto is deze maand 3 jaar.
[Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 30-11-2022 19:26]
Vandaag de derde beurt voor mijn e-tron 55 en dit was de eerste betaalde: €155,-. Voornamelijk door de herkeuring van het alarm inclusief certificaat en een nieuwe achter ruitenwisser en wat sproeier vloeistof.
Eerste beurt €0,- en tweede beurt was ook €0,- .
92.500km is de huidige stand en auto is deze maand 3 jaar.
Dat klinkt niet slecht... Ik heb net een bestelling geplaatst voor de nieuwe Q8 e-tron 55. Dealer wilde er een onderhoud en herstellingen pakket bij verkopen (logisch dat ze dat proberen). Zou rond de 70€ per maand kosten, tot ik de offerte kreeg aan 170€ per maand - op 60 maanden is dat 10.000€, vond ik toch wat duur voor een nieuwe wagen.
Dat klinkt niet slecht... Ik heb net een bestelling geplaatst voor de nieuwe Q8 e-tron 55. Dealer wilde er een onderhoud en herstellingen pakket bij verkopen (logisch dat ze dat proberen). Zou rond de 70€ per maand kosten, tot ik de offerte kreeg aan 170€ per maand - op 60 maanden is dat 10.000€, vond ik toch wat duur voor een nieuwe wagen.
Als het meezit moet hij in april toekomen
Gaaf, nog extra pakketten genomen?
De mijne zit ramvol en overstappen voor alleen die 100km netto extra range werd mij toch even wat te prijzig . Daarnaast ben ik ook gewoon echt super tevreden over de huidige
Gaaf, nog extra pakketten genomen?
De mijne zit ramvol en overstappen voor alleen die 100km netto extra range werd mij toch even wat te prijzig . Daarnaast ben ik ook gewoon echt super tevreden over de huidige
Bijna alle opties genomen, ik moest kosten maken van de boekhouder . Zelfs massagestoelen
Het de gewone Matrix verlichting genomen, niet de digital (4000 euro was toch wat voor) en ben voor de gewone spiegels gegaan, niet de camera's.
Is een Sportback S line.
Rij nu een BMW 320d (2019) ook vol in de opties, de extra systemen maken het rijden zoveel aangenamer.
Kreeg nu goede kortingen. En ik snap dat de facelift te weinig is om nu direct over te stappen. De extra range heeft me wel overhaald om voor Audi te gaan. En deze is nu 25K minder duur dan een BMW iX bijvoorbeeld.
Een goeden morgen! Laatst al terloops aangekondigd, maar sinds donderdag trotse berijder van mijn nieuwe Leaseauto, een A3 45 TFSIe. Staat een krappe 300 km op nu, dus nog helemaal 'vers'.
Het was wel wat raar om de auto in het donker op te halen, daardoor niet echt in de rust naar de auto kunnen kijken in daglicht. De indrukken in het donker waren wel top. Lekker donker interieur, gave interieurverlichting en die Matrix LED met adaptief grootlicht is echt fantastisch! Bang & Olufsen geluid is ook nice. Niet zo goed als het Canton Systeem wat ik in de Superb had, maar wel relaxed. Verder toch wel veel plastic - maar dat wist ik - maar vond het niet erg storend. Kwaliteit van de 8V lijkt wel iets beter. Gelukkig nog fysieke knoppen voor de airco/stoelverwarming etc, geluid bedien ik wel op het stuur.
Al met al een dikke samenstelling vind ik zelf. De komende weken de auto nog wat inrijden en dan kunnen we ook een keer echt gas geven, maar er zit wel pit in. Zeker korte acceleraties met de 10 sec boost gaan erg vlot.
Paar minpuntjes dan toch. De achterklep gaat echt heel zwaar open, de gasveren moeten denk ik nog even los komen. Dat is wel te overzien. Wat ik vervelender vind is dat de My Audi nog niet werkt. De Dealer geeft aan dat dit tot een week kan duren bij nieuwe auto's. Bij een auto met functies als voorverwarmen maar ook het bepalen van het laadmoment en zien hoever die geladen is vind ik dat wel een gemis, laat staan de 3(!) meldingen als je de auto opstart dat je moet inloggen welke je steeds maar zonder succes probeert.
Ben benieuwd naar je ervaring, ik ga binnenkort ook maar weer eens verder met mijn onderzoek.
Had 'm deze week pas binnen en vandaag pas tijd om te installeren.
Voor wie meeleest: Ik had de box van Andream gekocht - omdat Audiforum.nl er positieve ervaringen mee leek te hebben.
Mijn A4 B8 is een facelift model uit 2013, met de MMI 3G+ / Audi Multimedia en relatief hoge resolutie scherm.
Installatie ging prima, kan deze guide aanraden, noemt alles (en meer) waar je aan moet denken tijdens installatie, die ik in andere guides gemist had.
Eenmaal geïnstalleerd moet je in het menu van de box je telefoon pairen en Android Auto start min of meer vanzelf op. Je moet wel even terug naar het menu ("Exit" "app" in AA) om de deadzones van het scherm voor AA in te stellen, want standaard ligt de boel er net buiten.
Bediening zonder touchscreen is... minder dan optimaal, maar het werkt. Met de draaiknop ga je menu-opties langs, met de joystick (het ding óp de draaiknop, kwam er ook laatst pas achter dat het een joystick was) op/neer spring je tussen menu-secties. Het ondersteunt ook nog gewoon voice control, dus misschien is dat handiger.
Grootste punt is dat deze verkoper geen handleiding meegeeft, maar na mailen heb ik achteraf deze alsnog ontvangen. Belangrijkste punt is de DIP switch instelling voor je auto model/MMI-combinatie.
Verder niet veel te vermelden - het werkt soepel. Mijn A4 is nogal een simpel basismodel zonder achteruitrijcamera, alleen parkeersensoren, maar de box kan ook omgaan met een extra (aftermarket) camera dus.
Dit is ook de eerste keer dat ik Android Auto gebruik, dus alles is nog een beetje nieuw
Hmm lijkt op het standalone kastje dat meerdere partijen verkopen. Eigenlijk zou het ook voor mijn beoogd gebruik voldoende moeten zijn, navigatie, muziek en bellen in de auto.
Het kastje lijkt mij inderdaad identiek aan (alle) andere kastjes. Deze verkoper had in de bestelinstructies staan dat je je model, jaartal en MMI firmware versie moet sturen bij je bestelling, waarschijnlijk voor de goede set kabels (en pre-set DIP switches?).
Vraag maar raak als er nog wat onduidelijk is.
Update na volledige installatie en rit:
Alles lijkt goed te werken!
Android Auto (met een Pixel 4a 5G) werkt prima met de non-touchscreen interface, al zijn sommige dingen (adres intikken) veel onhandiger. Het switchen tussen verschillende UI elementen gaat hier met verticale bewegingen op het D-pad op de draaiknop. De draaiknop zelf bedient de selectie binnen de sectie.
Navigatie werkt perfect, en navigatieapps zijn goed te bedienen. Geen idee hoe die positie/rotatie doet, maar als ik de telefoon rondslinger blijft de rotatie goed, dus wellicht heeft de box zelf een GPS module of tenminste een kompas.
Muziek klinkt prima, EQ is los aan te passen voor de box, ook nog parametrisch. Telefoneren gaat prima, maar bij pairen van je telefoon de 1e keer moet je wel nog "Hands Free Profile" kiezen - want "Advanced Audio Distribution Profile" werkte niet met bellen voor mij (ik hoorde niks, andere kant hoorde mij wel). Telefonie lijkt gewoon te gaan met de auto-microfoon en er is geen echo (auto of andere kant).
De appkeuze is wat beperkt in Android Auto - er zijn wel third party apps die bijvoorbeeld YouTube via een web interface aanbieden, maar die werken jammer genoeg slecht/niet met de non-touch interface (luister graag dingen zoals Perun, die is alleen op YT vgm).
Screen mirroring (via de box zelf) werkt met kabel (en een custom app van hun), maar geluid komt nog uit de telefoon, dus hopelijk kan ik wat vinden voor binnen Android Auto, zodat Torque Pro of andere telemetry apps er ook op kunnen.
Met AAAD werkt Screen2Auto goed hiervoor. Wel is het nut onduidelijk nu als de telefoon er toch zit Is in ieder geval 20% handiger en stabielier dan de telefoon op het luchtrooster
Enige punt van zorg is nog of de unit goed uit gaat - bij uitschakelen (en uitstappen, deur op slot) lijkt verbinding nog gehandhaafd te worden, maar als ik (een halve dag later) terug kom lijkt de verbinding pas tot stand te komen als ik de auto weer aanzet - mogelijk is er een auto-off, maar moet nog kijken hoe goed het spul stopt.
Verbinding met telefoon lijkt pas verbroken te worden als de auto op slot gaat (en Bluetooth van de box lijkt weer aan te springen als de auto ontgrendeld wordt). Weinig zorgen meer hierover
Mijn score: 8/10. Alles werkt hier naar behoren, maar een touchscreen zou het perfect maken. Er zijn opties met digitizer, maar ik kan nu geen in de EU vinden. En het kost meer werk om dat te installeren, maar zou het verder absoluut waard zijn. Heb nu een beetje spijt dat ik daar niet verder onderzoek naar heb gedaan
@Fedde mooie uitvoering! Wat is de catalogusprijs? En hoeveel kan je dan elektrisch rijden?
Ik heb een e-tron in die grijsuitvoeribg net ook zwarte logo’s en optiekpakketten, gewoon gave combi!
[Voor 36% gewijzigd door GeeMoney op 03-12-2022 18:24]
GeeMoney schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 18:23:
@Fedde mooie uitvoering! Wat is de catalogusprijs? En hoeveel kan je dan elektrisch rijden?
Ik heb een e-tron in die grijsuitvoeribg net ook zwarte logo’s en optiekpakketten, gewoon gave combi!
Dank! Catalogus is 56k ex de wielen en afneembare trekhaak..
Praktijk elektrisch in zomer geen idee, tot nu toe 50km gelukt :-). Zal ‘m met name als hybride rijden (wel laden) daar mijn woonwerk ca. 100-150km is afhankelijk van projectlocatie.
@ikt Mooie review! Ik heb de leverancier gemaild en helaas past dit systeem niet in mijn auto. Blijkbaar is het mogelijk voor Audi concerts vanaf 2010, en 2009 zou niet mogelijk zijn ivm andere stekker voor de aansluiting aan het airco paneel.
[Voor 9% gewijzigd door Donib op 04-12-2022 01:04]
Eindelijk voor elkaar wat ik altijd al heb willen hebben, wat metertjes die niet liegen en een boost-metertje
Donib schreef op zondag 4 december 2022 @ 01:00:
@ikt Mooie review! Ik heb de leverancier gemaild en helaas past dit systeem niet in mijn auto. Blijkbaar is het mogelijk voor Audi concerts vanaf 2010, en 2009 zou niet mogelijk zijn ivm andere stekker voor de aansluiting aan het airco paneel.
Misschien werkt dit? Het is wel wat duurder, maar er zit wel een touchscreen bij - iets wat ik wel een beetje mis nu ik third party apps ermee probeer.
@ikt op die boost na zie ik geen meter die niet al in je dash zichtbaar is? Ik neem aan dat je een vaste dongle hebt hangen en nu een app op je android gebruikt ofzo?
In mijn Golf 6 en Tiguan waren wel leuke meters gewoon aan te zetten met VCDS ik dacht een G meter en een lap/circuit timer en een turbo druk meter maar die zaten dan gewoon in mijn MMI ipv een extra app.
GeeMoney schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:10:
@ikt op die boost na zie ik geen meter die niet al in je dash zichtbaar is? Ik neem aan dat je een vaste dongle hebt hangen en nu een app op je android gebruikt ofzo?
In mijn Golf 6 en Tiguan waren wel leuke meters gewoon aan te zetten met VCDS ik dacht een G meter en een lap/circuit timer en een turbo druk meter maar die zaten dan gewoon in mijn MMI ipv een extra app.
Naja, alles behalve de toerenteller en buitentemperatuur:
- Gasklep positie
- Systeem/Batterijvoltage
- Échte water-temperatuur: die op het dashboard staat al op 90 als het net 60 graden is, en blijft op 90 ook al is het 110c.
- Olietemperatuur - Moet je VCDS voor hebben
- Turbo druk
- Toerental - Bestaat er inderdaad al - wilde daar eigenlijk een oliedruk hebben, maar dat kan OBD niet uitlezen
- Buitentemperatuur - Staat er ook al
- Intake temperatuur - Niet nuttig, wel leuk om te zien dat dat de lucht die de motor in gaat warmer is.
Jammer genoeg zag geen van de standaardsensoren dat. Ook op andere fora niks gevonden. Misschien kan het uitgelezen worden met een custom PID, maar daar blijk je al redelijk snel error codes te triggeren, dat durf ik niet.
Misschien is het de app die ik gebruik - Car Scanner Pro. Heb ook Torque, zal morgen eens kijken of die de oliedruksensor kan lezen.
Edit:
Nope, kan niet echt iets vinden. Er is wel een olietemperatuur-sensor die op en neer gaat van 0 naar... 10+? als ik gas geef, maar geen idee welke unit dat dan zou zijn of wat het echt zou zijn.
Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Nu mijn B7 toch wel af begint te takelen ben ik maar aan het kijken naar een vervanger en een B9 is toch wel een serieuze optie (A3 PHEV leek mij ook leuk maar toch een en erg krappe bagageruimte).
Met name de ~250PK MHEV modellen lijken me leuk. Evengoed het vermogen maar toch een stuk zuiniger dan mijn B7. Liefst zou ik elektrisch gaan, vanwege uitstoot en rijgedrag, maar dat is voor een particulier best duur nog.
Zijn er tips of dingen waar ik op moet letten bij het zoeken naar een occasion?
Veel dingen zijn sowieso een stap vooruit maar ik las al dat bijvoorbeeld ACC of smartphone interface achteraf veel te duur is om in te bouwen dus die wil je gewoon hebben, een achteruitrijcamera is al een stuk makkelijker.
Dingen die ik al weet zijn: ACC, regensensor, climate control, parkeersensoren, trekhaak, etc. Veel dingen die ik als basis zou beschouwen maar bij Audi is alles en optie volgens mij.
Qua MMI en geluidssysteem moet ik nog gaan bekijken welke er bestaan voor de MHEV modellen. Een goed audio systeem vind ik wel erg belangrijk en ik wil graag Android auto gebruiken want hoe goed ze de software ook maken, het is niets vergeleken met apps.
Ik zag allemaal ergernis over connected services en abonnementen en dergelijke, maar ik neem aan dat wanneer je gewoon Android auto vanaf het telefoon wil gebruiken je daar niets extra voor nodig hebt toch? Zolang de optie in je MMI maar actief is en je USB poort dus niet alleen voor laden.
Een stom vraagje, ik heb me al sufgezocht online en in de settings, maar weet er iemand hoe je die vervelende "beperkt zicht" meldingen kan uitzetten? Sommige ritten zijn behoorlijk vervelend als je steeds "beperkt zicht" met een geluidje krijgt te horen, alsof er een lekke band is ofzo. Betreft een A3 8Y 2022. Vaak is er niet eens mist of regen te zien.
Deze week heb ik winterbanden onder mijn A3 laten zetten. Sindsdien heb ik een rare weerstand bij het naar rechts sturen. Na 45 graden lijkt het alsof er een soort knobbel zit waar ik overheen moet sturen, ook als ik weer terug stuur voel ik deze "knobbel". Het naar links sturen gaat wel gewoon soepel. Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
Troubled schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:14:
Deze week heb ik winterbanden onder mijn A3 laten zetten. Sindsdien heb ik een rare weerstand bij het naar rechts sturen. Na 45 graden lijkt het alsof er een soort knobbel zit waar ik overheen moet sturen, ook als ik weer terug stuur voel ik deze "knobbel". Het naar links sturen gaat wel gewoon soepel. Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
even los van de oorzaak, zou je niet teruggaan naar de dealer/bandenboer? Lijkt me toch wel een serieus ding.
@Gonadan twee dingen:
- het enige dat bij een premium merk standaard is, is een gepeperde rekening
- occasions zijn nauwelijks te krijgen en veel duurder dan een aantal jaren terug. Gevolg corona crisis. Nieuwe auto's idem btw, nog steeds leverproblemen. MHEV tweedehands is nog nauwelijks te krijgen, überhaupt.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Mavamaarten schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:49:
Een stom vraagje, ik heb me al sufgezocht online en in de settings, maar weet er iemand hoe je die vervelende "beperkt zicht" meldingen kan uitzetten? Sommige ritten zijn behoorlijk vervelend als je steeds "beperkt zicht" met een geluidje krijgt te horen, alsof er een lekke band is ofzo. Betreft een A3 8Y 2022. Vaak is er niet eens mist of regen te zien.
Beperkt zicht duidt op troep op je sensor of je camera. Boenen dus
En nee, dat kan (imho terecht) niet uit. Je voertuig veiligheid hangt er aan vast (net als ACC en andere assistenten overigens).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die is ingecalculeerd, dat is voor mijn huidige auto niet anders.
- occasions zijn nauwelijks te krijgen en veel duurder dan een aantal jaren terug. Gevolg corona crisis. Nieuwe auto's idem btw, nog steeds leverproblemen. MHEV tweedehands is nog nauwelijks te krijgen, überhaupt.
Het is zeker een stuk duurder, maar daar kan ik niets aan veranderen dus heeft geen zin om daar in te blijven hangen. De kans dat het ook echt weer significant zakt is niet groot en ik moet ook gewoon een nieuwe voordat mijn huidige het echt opgeeft.
MHEV zag ik al genoeg langs komen. Niet in grote getale maar genoeg om überhaupt te kunnen kiezen.
Beperkt zicht duidt op troep op je sensor of je camera. Boenen dus
En nee, dat kan (imho terecht) niet uit. Je voertuig veiligheid hangt er aan vast (net als ACC en andere assistenten overigens).
Ben je daar zeker van? Er staat ook steeds een soort antenne-icoontje bij (iets wat lijkt op wifi), wat me doet vermoeden dat het via een netwerk binnenkomt, zij het via FM of via internet. Mijn voorruit is namelijk echt wel schoon.
Ik zie in het Audi Q4 topic ook heel wat klachten erover (niet dezelfde wagen, wel zelfde mmi en cluster, zo lijkt).
Ben je daar zeker van? Er staat ook steeds een soort antenne-icoontje bij (iets wat lijkt op wifi), wat me doet vermoeden dat het via een netwerk binnenkomt, zij het via FM of via internet. Mijn voorruit is namelijk echt wel schoon.
Ik zie in het Audi Q4 topic ook heel wat klachten erover (niet dezelfde wagen, wel zelfde mmi en cluster, zo lijkt).
de melding komt vaak bij veel regen of mistig weer, ook als de sensors schoon zijn..
Als je idd niet langgenoeg hebt "doorgepompt" en er zat nog zomervloeistof in met onvoldoende antivries, dan is er kans dat de slang bevroren is.
Volgens mij zit er alleen zomervloeistof in.
Auto is zo goed als bevroren dus nu lukt de voorkant ook niet
Ik ga vanmiddag de auto even opwarmen en nogmaals proberen.
Volgens mij zit er alleen zomervloeistof in.
Auto is zo goed als bevroren dus nu lukt de voorkant ook niet
Ik ga vanmiddag de auto even opwarmen en nogmaals proberen.
Zou dit zsm laten vervangen door wintervloeistof anders heb je kans dat je leidingen beschadigen.
Voorkant werkt. Maar hoe vaak en hoelang ik het ook probeer...achterkant lukt niet.
Komt niks uit.
Even wat checks:
Zekeringen mocht je achterruit een apart pompje hebben
hoor je het pompje als je het probeert
gaat je ruitenwisser wel heen en weer
komt er ergens anders in/onder de auto wel ruitensproeistof tervoorschijn? mogelijk zit dan ergens een opstopping
controleer de spuitnozzle op je achterruit.
Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
@Atsiz ik weet uit mijn hoofd niet welke achtersproeier jij precies hebt maar als het degene is die ik ken:
Het sproeikopje wil nog wel eens verstopt raken. Als je het kapje eraf haalt kan je het sproeikopje eruit wrikken. (plasticje met twee spuitkopjes)
Probeer het dan nog eens als die er af is, dan weet je of het aan het sproeistuk ligt of eerder in de keten. Grote kans dat met schoonmaken of vervangen van dat sproeikopje hij het weer doet (zelf ook vaker gedaan).
Er ziten 2 gaten in de sproeier. Ik ben met een naald erin gegaan (niet te hard).
Vervolgens getest.
Hij sproeide 1 keer. Dus ik dacht aha dit is het.
Vervolgens weer met een naald erin gezeten. Dit keer wat dieper.
Maar heb het nu een beetje verkloot. Want de gaten zijn van plek veranderd.
Een auto 5 meter verderop word nu zeiknat met mijn vloeistof (sorry buurman!).
En mijn raam blijft ongeraakt.
Ik heb het nu dusdanig geforceerd dat het wel een beetje op mijn raam komt.
Het is dus nu 50% 50%.
Dat is dus het sproeikopje wat er uit kan. Met een priem of spijkertje o.i.d. er in en je kunt hem gewoon afstellen, dat is ook de beoogde manier. De metalen dopjes kunnen draaien dus je kunt het ook weer prima herstellen.
Mijn eerste ervaring met service voor de etron was een beetje een teleurstelling.
Behalve dat het duur is voor nagenoeg nul onderdelen doen ze dus niks aan software updates tenzij je problemen hebt met iets.
Ik had wel eens een glitch met de MMI, heb dat gemeld en dus zetten ze er nieuwe MMI software op. Deze is opeens ook stabieler met BlueTooth en met een iets andere Carplay layout, dus echt anders. Goeie plus dus, maar als ik niks had gezegd had ik dus nooit die update gehad. Blijkbaar moet je over alles zeiken tot in het kleinste aan toe en dan pas updaten ze iets.
Sure, met updates riskeer je nieuwe bugs, maar nieuwe bugs komen vooral met nieuwe features die je dus niet krijgt want je krijgt de update niet als je voorheen geen merkbare bugs had...
Updates met stabiliteitsverbetering, nieuwe features, bug fixes waarvan je niet door had dat het een bug was (maar mogelijk wel het leven beter maakt) krijg je dus niet standaard.
Echt onacceptabele 'service' voor een auto van dik een ton
MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.
Zijn er meer mensen die regelmatig problemen hebben met het feit dat favorieten/recente bestemmingen verdwijnen uit de (MMI) navigatie? Ik kan er geen peil op trekken wanneer dit wel of niet gebeurt maar regelmatig zijn al mijn favorieten weg (met uitzondering van privé/werk adres).
Onedayflyer682 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:53:
Zijn er meer mensen die regelmatig problemen hebben met het feit dat favorieten/recente bestemmingen verdwijnen uit de (MMI) navigatie? Ik kan er geen peil op trekken wanneer dit wel of niet gebeurt maar regelmatig zijn al mijn favorieten weg (met uitzondering van privé/werk adres).
Audi A3 modeljaar 2021.
De A3 hier heeft helaas hetzelfde probleem. Er zit inderdaad geen patroon in hoe vaak het gebeurd. Wel heb ik het idee dat het sinds de update naar MMI versie 3620 minder vaak voorkomt. Dealer gaf tot nu toe aan dat er nog geen echte oplossing voor is.
Workaround die hier meestal werkt is switchen naar de gastgebruiker en daarna terug naar de MyAudi gebruiker.
Dat jij je werk en privé adres nog wel ziet komt waarschijnlijk omdat je die een keer opnieuw hebt toegevoegd op het moment dat je de favorieten kwijt was? Hier heb ik dat namelijk enkel met het thuisadres.
Zag v/d week bij een vriend van mij dat hij een mooie 3D satelliet weergave heeft op zijn digitale dashboard in zijn Audi A5 van 2019. Hij kon dit selecteren via de knop op het stuur. Je zag ook echt de gebouwen waar je langs reed in 3D weergave etc.
Ik heb zelf een Audi A5 bouwjaar eind 2021 maar ik krijg deze optie niet te zien op mijn digitale dashboard. Ik kan in het menu op de MMI bij Navigatie wel voor "satelliet" weergave kiezen, maar dat ziet er bij mij lang niet zo mooi uit als bij hem (beetje blokkerig en het laden duurt lang).
Toevallig iemand een idee hoe dit te krijgen? Mijn A5 is 2 maanden terug bij de garage geweest dus zou de laatste updates moeten hebben..
Jdome schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:56:
Zag v/d week bij een vriend van mij dat hij een mooie 3D satelliet weergave heeft op zijn digitale dashboard in zijn Audi A5 van 2019. Hij kon dit selecteren via de knop op het stuur. Je zag ook echt de gebouwen waar je langs reed in 3D weergave etc.
Ik heb zelf een Audi A5 bouwjaar eind 2021 maar ik krijg deze optie niet te zien op mijn digitale dashboard. Ik kan in het menu op de MMI bij Navigatie wel voor "satelliet" weergave kiezen, maar dat ziet er bij mij lang niet zo mooi uit als bij hem (beetje blokkerig en het laden duurt lang).
Toevallig iemand een idee hoe dit te krijgen? Mijn A5 is 2 maanden terug bij de garage geweest dus zou de laatste updates moeten hebben..
Voor zover ik weet heeft alleen de duurste MMI dat, die met het grote breedbeeld scherm op het dashboard. Die is niet standaard, welke heb je precies?
Voor zover ik weet heeft alleen de duurste MMI dat, die met het grote breedbeeld scherm op het dashboard. Die is niet standaard, welke heb je precies?
Die heb ik ook als het goed is (nieuwste model A5). Neem aan dat je die ene met touchscreen bedoelt?
Maar het gaat hier om de kaartweergave op het digital dashboard. De kaartweergave op de MMI gebruik ik eigenlijk nooit..
[Voor 9% gewijzigd door Jdome op 16-12-2022 21:05]
--Mark-- schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:19:
[...]
De A3 hier heeft helaas hetzelfde probleem. Er zit inderdaad geen patroon in hoe vaak het gebeurd. Wel heb ik het idee dat het sinds de update naar MMI versie 3620 minder vaak voorkomt. Dealer gaf tot nu toe aan dat er nog geen echte oplossing voor is.
Workaround die hier meestal werkt is switchen naar de gastgebruiker en daarna terug naar de MyAudi gebruiker.
Dat jij je werk en privé adres nog wel ziet komt waarschijnlijk omdat je die een keer opnieuw hebt toegevoegd op het moment dat je de favorieten kwijt was? Hier heb ik dat namelijk enkel met het thuisadres.
Begrijp ik het goed dat de favorieten wel terug zijn wanneer je switched naar gastgebruiker en dan terug (met andere woorden ze zijn niet echt weg)? Ik zal eens kijken op welke MMI-versie ik zit.
Mijn werk/privé adres heb ik ooit één keer ingesteld en die blijven bijna altijd staan (niet direct als favoriet maar echt de MMI functie thuis/zakelijk). Heel soms zijn ze in het begin (bij het starten van de auto) weg maar na een paar minuten kan ik ze wel weer kiezen.
Begrijp ik het goed dat de favorieten wel terug zijn wanneer je switched naar gastgebruiker en dan terug (met andere woorden ze zijn niet echt weg)? Ik zal eens kijken op welke MMI-versie ik zit.
Mijn werk/privé adres heb ik ooit één keer ingesteld en die blijven bijna altijd staan (niet direct als favoriet maar echt de MMI functie thuis/zakelijk). Heel soms zijn ze in het begin (bij het starten van de auto) weg maar na een paar minuten kan ik ze wel weer kiezen.
Klopt, daarbij ga ik er wel vanuit dat je MyAudi gebruikt (dus geen lokale gebruiker). Je kan ook in de MyAudi app zien dat je favorieten er daar nog steeds gewoon staan. Daar kan je trouwens ook favorieten toevoegen, dat is een mooie test om te zien of ze dan even later wel in je auto te zien zijn.
Wel vreemd dat in jou geval je thuis/zakelijk soms ook pas na enkele minuten terug zijn, dat wekt de indruk dat juist die uit MyAudi komen.
Onedayflyer682 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:53:
Audi A3 modeljaar 2021.
Ik gebruik zelf de ingebouwde navigatie niet maar ik heb wel dat mijn favoriete radiozenders af en toe verdwenen zijn.
--Mark-- schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:44:
[...]
Klopt, daarbij ga ik er wel vanuit dat je MyAudi gebruikt (dus geen lokale gebruiker). Je kan ook in de MyAudi app zien dat je favorieten er daar nog steeds gewoon staan. Daar kan je trouwens ook favorieten toevoegen, dat is een mooie test om te zien of ze dan even later wel in je auto te zien zijn.
Wel vreemd dat in jou geval je thuis/zakelijk soms ook pas na enkele minuten terug zijn, dat wekt de indruk dat juist die uit MyAudi komen.
Goede tip om ook even in de app te kijken. Als ik nu kijk zijn ze daar ook uit verdwenen dus ik vermoed dat wanneer ze in de auto niet zichtbaar zijn ze ook uit de app zijn. Vermoedelijk zal dan switchen van gebruiker het probleem ook niet verhelpen maar dat zal ik eens proberen.
Inmiddels ook even de software-versie nagekeken maar ik zit al op versie 3620. Zal het bij het volgende onderhoud ook eens bij de dealer checken.
We hebben een audi q5 deze geeft een melding over de lane assist: "Audi active lane assist: momenteel niet beschikbaar" als ik de knop druk op het pookje.
Voorheen werkte het wel.
Nu staat er in het boekje: Een tijdelijke storing belemmert de werking van de active lane assist. Probeert u de active lane assist op een later tijdstip opnieuw in te schakelen.
Wat zou deze tijdelijke storing kunnen zijn?
Tevens is er onlangs een aftermarket trekhaak afneembaar geïnstalleerd. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?
Goed mogelijk, meerdere merken zetten hulpsystemen uit zodra er een aanhanger achter hangt. Als de trekhaak niet goed aangesloten is denkt de auto permanent dat er een aanhangert achter zit.
Heb je een motor met automatische start/stop functie als je stil staat? Werkt dat nog wel?
Goed mogelijk, meerdere merken zetten hulpsystemen uit zodra er een aanhanger achter hangt. Als de trekhaak niet goed aangesloten is denkt de auto permanent dat er een aanhangert achter zit.
Heb je een motor met automatische start/stop functie als je stil staat? Werkt dat nog wel?
Tijgert schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:54:
Mijn eerste ervaring met service voor de etron was een beetje een teleurstelling.
Behalve dat het duur is voor nagenoeg nul onderdelen doen ze dus niks aan software updates tenzij je problemen hebt met iets.
Ik had wel eens een glitch met de MMI, heb dat gemeld en dus zetten ze er nieuwe MMI software op. Deze is opeens ook stabieler met BlueTooth en met een iets andere Carplay layout, dus echt anders. Goeie plus dus, maar als ik niks had gezegd had ik dus nooit die update gehad. Blijkbaar moet je over alles zeiken tot in het kleinste aan toe en dan pas updaten ze iets.
Sure, met updates riskeer je nieuwe bugs, maar nieuwe bugs komen vooral met nieuwe features die je dus niet krijgt want je krijgt de update niet als je voorheen geen merkbare bugs had...
Updates met stabiliteitsverbetering, nieuwe features, bug fixes waarvan je niet door had dat het een bug was (maar mogelijk wel het leven beter maakt) krijg je dus niet standaard.
Echt onacceptabele 'service' voor een auto van dik een ton
Bij een kennis deed de cruise control het regelmatig niet.
Durfden ze te vragen of hij de cruise control vaak gebruikte want anders was het toch geen probleem
@Tijgert er zijn een paar rotte dealers helaas. Dat merkte ik al in mijn zoektocht naar twee nieuwe auto’s. Ik was op zoek naar een goed aangeklede E-tron 55 en een A1 voor mijn vrouw. Bij 4 dealers in mijn omgeving geweest en uiteindelijk in Groningen super netjes geholpen en daar ook de eerste beurtjes laten uitvoeren en uiteindelijk dus twee auto’s gekocht daar.
@Bl4ckviper bel even de locatie die de trekhaak heeft gemonteerd voor je. Ze moeten namelijk software aanpassingen doorvoeren en ze hebben ook kabels getrokken vermoed ik. Bijna zeker dat het met die actie te maken heeft als het daarvoor gewoon prima werkte.
Alles zit tegenwoordig met elkaar verbonden of softwarematig verweven.
[Voor 31% gewijzigd door GeeMoney op 19-12-2022 22:14]
GeeMoney schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:10:
@Tijgert er zijn een paar rotte dealers helaas. Dat merkte ik al in mijn zoektocht naar twee nieuwe auto’s. Ik was op zoek naar een goed aangeklede E-tron 55 en een A1 voor mijn vrouw. Bij 4 dealers in mijn omgeving geweest en uiteindelijk in Groningen super netjes geholpen en daar ook de eerste beurtjes laten uitvoeren en uiteindelijk dus twee auto’s gekocht daar.
Het was bij de Klokkenbergweg in Amsterdam. Grote vestiging, maar blijkbaar geen garantie om goed behandeld te worden.
MSI GE76 11UH, maar wel met een 32" UHD monitor er aan en wat kekke Logitech spullen.
Nu staat er in het boekje: Een tijdelijke storing belemmert de werking van de active lane assist. Probeert u de active lane assist op een later tijdstip opnieuw in te schakelen.
Wat zou deze tijdelijke storing kunnen zijn?
Tevens is er onlangs een aftermarket trekhaak afneembaar geïnstalleerd. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?
Hebben ze alles wel goed gecodeerd? Want daar lijkt het nu op. Met uitlezen weet je meer.
Hebben ze alles wel goed gecodeerd? Want daar lijkt het nu op. Met uitlezen weet je meer.
net gebeld. Heb de kar er ook even achter gehad en dan meldingen over lichten etc die het niet doen. Maar stiekem wel. Ze gaan opnieuw programmeren.
Ik zou nog wel langs iemand gaan die Mirror dip zou instellen voor mij. Kan dat zonder problemen? Of wordt dat straks ook weer overschreven door de trekhaak software?
Onze 2019 e-Tron 55 is in Augustus op onderhoud en terugroepactie geweest bij de dealer, maar sindsdien krijgen we onderstaande melding.
De auto is al uitgelezen door de garage maar niets gevonden, maar de foutmelding blijft.
Gezien de ernst van de melding we gaan hem nu laten slepen en gaan ze hem opnieuw uitlezen.
Iemand ervaring met deze foutmelding op een e-Tron? Op internet vind ik er niets over terug.
net gebeld. Heb de kar er ook even achter gehad en dan meldingen over lichten etc die het niet doen. Maar stiekem wel. Ze gaan opnieuw programmeren.
Ik zou nog wel langs iemand gaan die Mirror dip zou instellen voor mij. Kan dat zonder problemen? Of wordt dat straks ook weer overschreven door de trekhaak software?
Eerst trekhaak software en daarna andere aanpassingen. Anders de trekhaak handmatige in laten leren
Eindelijk voor elkaar wat ik altijd al heb willen hebben, wat metertjes die niet liegen en een boost-metertje
[...]
Misschien werkt dit? Het is wel wat duurder, maar er zit wel een touchscreen bij - iets wat ik wel een beetje mis nu ik third party apps ermee probeer.
Ik heb de Unique AD set besteld en deels ingebouwd. Zojuist heb ik deze getest. Het werkt opzich goed alleen de geluidskwaliteit van de muziek is een beetje inconsistent. Het bellen is vrij waardeloos. Ik tweak er morgen nog mee en bouw ook de achteruitcamera in.
Die trekt motoren uit elkaar for a living om die vervolgens als onderdelen te verkopen. Opzich geen slechte business wetende dat brandstof gebaseerde motoren vanaf 2035 er volledig uit zullen gaan.
Dat is ff wennen. Zit tegenwoordig vaak in Duitsland op de weg, toch maar een setje winterbanden en velgen gescoord. Prachtige originele set RS5 19" velgen gevonden, het is even wennen, maar staat niet verkeerd.
Hebben wij ooit een recall gehad voor die takata airbags met oudere Audi modellen? klik - die dingen zijn nogal gevaarlijk, scherven metaal kunnen eruit klappen en je gezicht doorboren.
Let op: Patsen of discussiëren over snelheidsovertredingen in Nederland en de (on)zin van het Nederlands boetebeleid horen niet in dit topic thuis. Posts hierover zullen daarom voortaan zonder pardon verwijderd worden.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details