Had nog wel een lekker

moment. Gisteren de kaarten geupdate van 2011 naar 2020. Firmware had ik gelukkig al gedaan, moest alleen nog de kaarten vervangen. Na 3,5 uur wachten tot er 22 GB van de sd naar de harddisk is gekopieerd kon ik aan de slag met de kaarten activeren. Wat ik ook probeerde, geen enkele SD wilde het shell-script draaien. Uiteindelijk een Linux laptop gepakt om zeker te zijn dat er geen verborgen folders op de SD kaart terecht komen. Zie ik bij het uitpakken van de .rar file opeens een 0kb upd bestandje verschijnen... Blijkbaar heeft het QNX os van de MMI dat nodig anders wordt het kaartje niet herkend.
Update geslaagd, maar te druk om nog een rondje te rijden. Vanochtend willen we naar een verjaardag 150km verderop, gezin in de auto gezet, accu leeg... Geen tijd voor een druppellader, dan maar ff de startkabels erop. Gelukkig slaat de auto meteen aan, maar een kerstboom aan foutmeldingen. ESP, diff, etc etc. Nou is dat normaal bij een lage accuspanning, dan maar een flink stuk rijden en het voltage in de gaten houden. Onderweg rijdt alles verder prima, alleen de MMI bleef stil.
Op de bestemming was de accu weer bijgeladen en de auto even aan de VCDS om de codes te wissen. Alles blijft keurig weg, alleen de MMI blijft zo dood als een pier. MOST scan gedaan, blijken 3 van de 4 modules geen CAN of MOST signaal te hebben. Lang verhaal kort, 3 5A zekeringen doorgebrand... Natuurlijk geen reserve zekeringen in de auto (ja, wel een laptop met VCDS

) Even snel een zekering omgewisseld en ja hoor, we hebben weer geluid. Ook de MOST scan liet weer 2 van de 4 modules zien.
Moraal van het verhaal: geen startkabels gebruiken, ook niet als je haast hebt...

Achteraf hadden we gewoon de Punto moeten pakken en de RS5 aan de druppellader moeten hangen, maar de verleiding om kilometers te maken was te groot.