Over de lens kan ik helaas niks zinnigs zeggen behalve het bereik, maar een klein beetje over fotograferen in ZA wel. Het ligt er zoals gezegd ook erg aan waar je naar toe gaat in ZA. Als je naar bv KNP gaat moet je inderdaad op de owegen blijven, ook de game drive wagens. Dan kan je geluk hebben dat dieren vlakbij zijn (heb leeuwen op een paar meter gehad of bv een olifant op arm lengte afstand), maar als je een luipaard op 100+ meter in een boom spot heb je "pech" wat betreft afstand en moet je het daar mee doen (geluk dat je er 1 ziet natuurlijk

). In dat soort gevallen wil je zoveel mogelijk millimeters hebben.
Ga je naar een private reserve dan ga je off-road en kom je erg dichtbij, heb daar een luipaard op 2 meter afstand gehad en dan zit je lekker met je telelens

Wat overigens daar wel handig is (bij een zelf drive in KNP niet echt een issue omdat je voor het donker binnen het hek moet zijn) is lichtsterkte of een toestel waar je je ISO redelijk straffeloos kan opkrikken (dat was wat ik het meest gemist heb denk ik)
Ook als tip, neem 2 body's mee, een met iets als een 24-70 en een met een telelens. Lens wisselen wil je niet, soms verandert de situatie best snel namelijk.
Extra tip, als je alleen KNP in de planning hebt, overweeg toch een nachtje in een private reserve te doen ... het kost best veel geld imho (zelfs de minst luxe categorie), maar het was het absoluut waard.
Wat ik gedaan heb van te voren is bv op Flickr wat foto's (zie ook m'n sig, ik schiet wel op m43 overigens) bekijken en de instellingen daarbij om een beetje een idee te krijgen.
Maar vrees niet, je krijgt vast een herkansing ... onze volgende trip is al weer geboekt, safari was echt verslavend

In het echt is het ook zonder dat je NatGeo foto's maakt erg bijzonder.
[
Voor 9% gewijzigd door
Speedy op 06-12-2016 20:15
]