Kunststof kozijnen - ervaringen, leveranciers etc.

Pagina: 1 ... 10 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
twain4me schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:21:
[...]

Het is doorgaans goedkoper. zeker als je naar de isolatie waarde kijkt, houten kozijnen waar geen HR+++ glas in past zijn wat goedkoper namelijk.
ik heb het over kozijn he, niet over het glas.
Isolatie waarde van een kunststof kozijn vs hardhout zal wel geen verschil in zitten gok ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tweakmember schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:14:
[...]

ik heb het over kozijn he, niet over het glas.
Isolatie waarde van een kunststof kozijn vs hardhout zal wel geen verschil in zitten gok ik?
dat was mijn punt niet.. bij hr+++ is hout nog duurder dan bij hr++ omdat dat andere profieleringen in het hout nodig heeft. (en minder makkelijk te koop zijn) het gaat trouwens altijd omk de combi met het glas ;)

Gissen is missen en gokken is dokken .. ja er zit verschil in de isolatie waarde

https://vkgkeurmerk.nl/nieuws/isolerende-kozijnen/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05:15
Dixie schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:41:
Ik wil toch een waarschuwing geven.
Alles valt of staat met het zeer nauwkeurig inmeten van de sponningen en dan niets aan het toeval over laten. Want juist daar gaat het wel eens mis.
Het is weliswaar enigszins te verstellen, maar dat is echt weinig en eigenlijk niet wenselijk. (i.v.m. de afsluiting).
Ik heb ze gehad en wil ze niet meer. Beter een goed sluitend houten kozijn, dan een redelijk sluitend kunststof kozijn.
Oke. je hoeft ze niet meer te schilderen, maar schoonmaken is echt wel nodig en het vervangen van de rubbers, is ook wel een must (om de 7 a. 8 jaar) en dat kan behoorlijk in de papieren lopen, voor een heel huis.
Ik zou ze ook nooit tegelijk met een nieuwbouw laten inzetten. Want de metselaar kijkt echt niet op een paar millimeter en laat het plaatsen over aan de bouwvakkers, die bijna altijd het e.e.a. moet verstellen om de boel passend te maken.

Wil je ze toch ? Kies dan een top merk (en dat zijn er maar een paar). En laat ze plaatsen door een bedrijf die erkend is door de fabrikant

PS in houten kozijnen, kan je echt wel HR+++ glas en zelfs triple glas in laten zetten. (nieuwbouw met houten konijnen hebben dit al).
Als jou rubber al naar 7/8jaar vervangen moeten worden dab heb je alles gekocht bij de Wibra en dan snap ik je nietszeggende reactie. Straks ga je nog zeggen dat witte kozijnen vergelen :+

Je kan alles zowat 100% omdraaien....
Met als afsluiter:
Beter een goed sluitend kuntstof kozijn, dan een redelijk sluitend houten kozijn....

.

[ Voor 3% gewijzigd door barry86 op 14-12-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
tweakmember schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:10:
wat zijn de voordelen van kunststof vergeleken met hardhout?
ik kan er maar 1 bedenken en dat is dat het onderhoud vrij is...
Ook al zijn er andere te noemen, ik denk dat de grote + inderdaad gezocht moet worden in het onderhoud mbt schilderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:35
Weet iemand hoe/waar ik kan achterhalen wat ik nu voor isolatiewaarde glas in onze ramen heb? Ik heb net eens gekeken en zag dat er bij onze voorruit (erker) er in staat "isolierglas 2x4mm", uit 1996. Ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat dit gewoon oud dubbelglas is met een slechte U waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
De_Bastaard schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:37:
Weet iemand hoe/waar ik kan achterhalen wat ik nu voor isolatiewaarde glas in onze ramen heb? Ik heb net eens gekeken en zag dat er bij onze voorruit (erker) er in staat "isolierglas 2x4mm", uit 1996. Ik denk dat ik er vanuit kan gaan dat dit gewoon oud dubbelglas is met een slechte U waarde?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ok, thanks.

Volgens mij is het in sommige gevallen wel de moeite om te upgraden naar HR++. Recent nog een paar ramen vervangen vanwege verbouwing, daar zit nu glas in met 1.1W/m2K.

We hebben hier dus een erker van kunststof, met dubbelglas (dat isolierglas 2x4mm). Ik gok dat dat niet goedkoop gaat zijn om te vervangen. Of is het vaak goed te doen om alleen het glas te vervangen? Moeten er natuurlijk andere latten in ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
De_Bastaard schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:40:
[...]

Ok, thanks.

Volgens mij is het in sommige gevallen wel de moeite om te upgraden naar HR++. Recent nog een paar ramen vervangen vanwege verbouwing, daar zit nu glas in met 1.1W/m2K.

We hebben hier dus een erker van kunststof, met dubbelglas (dat isolierglas 2x4mm). Ik gok dat dat niet goedkoop gaat zijn om te vervangen. Of is het vaak goed te doen om alleen het glas te vervangen? Moeten er natuurlijk andere latten in ..
Het schijnt zeker te lonen om alleen glas te vervangen. _Misschien past er ook wel HR+++ / tripple glas in.
Met kunststofkozijnen ook een klusje wat je met enige handigheid ook prima zelf kan.

Edit:
Tijdje geleden ruitschade gehad met tripple glas. Alleen nieuwe ruit gekocht. HR+++ 100cm bij 60cm, kosten €75,-, zelf wisselen. En dat hield in glas lijsten verwijderen, ruit er uit, ruit er in, glaslijst er in.

[ Voor 19% gewijzigd door barry86 op 15-12-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

barry86 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:48:
[...]

Het schijnt zeker te lonen om alleen glas te vervangen. _Misschien past er ook wel HR+++ / tripple glas in.
Met kunststofkozijnen ook een klusje wat je met enige handigheid ook prima zelf kan.

Edit:
Tijdje geleden ruitschade gehad met tripple glas. Alleen nieuwe ruit gekocht. 100cm bij 60cm, kosten €75,-
Dat vond ik echt niet duur!
Het is triple met 1 p

Ik zou wel eerst de U-waarde van het huidige kozijn bepalen. Het zou lullig zijn als je al het glaswerk gaat vervangen om er vervolgens achter te komen dat de verbetering teniet wordt gedaan door de matige isolatiewaarde van de oude kozijnen...

Tripleglaspanelen zijn een stuk zwaarder dan dubbelglaspanelen. Dus bij grotere panelen zal een kraan nodig zijn.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nyarlathotep schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:53:
[...]

Het is triple met 1 p

Ik zou wel eerst de U-waarde van het huidige kozijn bepalen. Het zou lullig zijn als je al het glaswerk gaat vervangen om er vervolgens achter te komen dat de verbetering teniet wordt gedaan door de matige isolatiewaarde van de oude kozijnen...

Tripleglaspanelen zijn een stuk zwaarder dan dubbelglaspanelen. Dus bij grotere panelen zal een kraan nodig zijn.
Hoe bepaal je die U waarde van oudere kozijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:16
Alles valt of staat met het zeer nauwkeurig inmeten van de sponningen en dan niets aan het toeval over laten. Want juist daar gaat het wel eens mis.
Het is weliswaar enigszins te verstellen, maar dat is echt weinig en eigenlijk niet wenselijk. (i.v.m. de afsluiting).
Ik heb ze gehad en wil ze niet meer. Beter een goed sluitend houten kozijn, dan een redelijk sluitend kunststof kozijn.
Oke. je hoeft ze niet meer te schilderen, maar schoonmaken is echt wel nodig en het vervangen van de rubbers, is ook wel een must (om de 7 a. 8 jaar) en dat kan behoorlijk in de papieren lopen, voor een heel huis.
Ik zou ze ook nooit tegelijk met een nieuwbouw laten inzetten. Want de metselaar kijkt echt niet op een paar millimeter en laat het plaatsen over aan de bouwvakkers, die bijna altijd het e.e.a. moet verstellen om de boel passend te maken.

Wil je ze toch ? Kies dan een top merk (en dat zijn er maar een paar). En laat ze plaatsen door een bedrijf die erkend is door de fabrikant

PS in houten kozijnen, kan je echt wel HR+++ glas en zelfs triple glas in laten zetten. (nieuwbouw met houten konijnen hebben dit al).
Bij nieuwbouw wordt een kozijn gezet en daaromheen de muur gemetseld... tenminste, traditionele bouw, bij projectbouw met prefab elementen is dat ook al niet meer zo.

Verder kan je bij renovatie met hout ook flink verkloten. Dat is niet voorbehouden aan kunststof.

Nieuwbouwprojecten hier in de buurt zijn ook met kunststof gedaan, daar werden de kozijnen pas achteraf in het stelkozijn geplaatst. Heb je ook geen metselaar en voeger meer die de kozijnen beschadigt.

Overigens, als je een stelkozijn goed aanbrengt is een paar mm meer of minder van het kozijn helemaal geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16

Ik zit zelf in de houten kozijnen, maar hoezo zouden rubbers van je kunststof kozijn 8 jaar meegaan en die van hout niet dan? In houten kozijnen zitten vrijwel de zelfde type kaders rondom als dat ze in kunststof kozijnen leveren. Daarbij moeten houten en kunststof kozijnen beide regelmatig goed schoongemaakt worden, hout moet daarbij ook nog goed geverfd worden. Daarnaast is het probleem rondom het plaatsen van een kunststof kozijn exact gelijk aan het plaatsen van een houten kozijn, doe je dit niet goed is het gewoon een luchtlek. Overigens is voor beide het plaatsen op stelkozijnen de beste manier... (onze kozijnen worden veelal in het werk geplaatst, daar moet ook nog regelmatig flink wat reparatiewerk aan gebeuren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Inmiddels heb ik trouwens bij 4 leveranciers een offerte gekregen, van een duitse firma ben ik nog in afwachting.
Wij gaan 9 kozijnen vervangen met in totaal 13 d/k ramen. Een voordeur met zijlicht onder 90 graden en een schuifpui. Alle d/k ramen en schuifpui worden voorzien van een hor en 5 kozijnen op de zuidzijde voorzien van screens. De gehele beneden verdieping wordt uigevoerd in HR+++ 0.7, de bovenverdiepingen in HR++1.1 (of 1.0)

Prijzen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nog even de duitse offerte afwachten en dan maar een leverancier kiezen, maar wat een geld :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:21

The.Terminator

Un boer met bier

jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:19:
Inmiddels heb ik trouwens bij 4 leveranciers een offerte gekregen, van een duitse firma ben ik nog in afwachting.
Wij gaan 9 kozijnen vervangen met in totaal 13 d/k ramen. Een voordeur met zijlicht onder 90 graden en een schuifpui. Alle d/k ramen en schuifpui worden voorzien van een hor en 5 kozijnen op de zuidzijde voorzien van screens. De gehele beneden verdieping wordt uigevoerd in HR+++ 0.7, de bovenverdiepingen in HR++1.1 (of 1.0)

Prijzen:

***members only***

Nog even de duitse offerte afwachten en dan maar een leverancier kiezen, maar wat een geld :-(
Sodeju, en dat moet de "gewone" Nederlander kunnen betalen :+ :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
The.Terminator schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:20:
[...]

Sodeju, en dat moet de "gewone" Nederlander kunnen betalen :+ :X
Haha, ik beschouw mezelf wel als gewone Nederlander :+ , maar in dit geval is een combinatie van lage hypotheek en grote overwaarde gecombineerd met een erfenis wel nodig. (helemaal omdat we ook vloerverwarming in laten frezen, een nieuwe pvc vloer willen, beneden alles laten stucen en er een nieuwe keuken in zetten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The.Terminator
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:21

The.Terminator

Un boer met bier

jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:23:
[...]

Haha, ik beschouw mezelf wel als gewone Nederlander :+ , maar in dit geval is een combinatie van lage hypotheek en grote overwaarde gecombineerd met een erfenis wel nodig. (helemaal omdat we ook vloerverwarming in laten frezen, een nieuwe pvc vloer willen, beneden alles laten stucen en er een nieuwe keuken in zetten :P )
Haha, kijk dat scheelt :) Mooi dat het zo kan!

Maar doelde er meer op dat ik dit de gemiddelde Nederlander niet zo zie betalen :p
Wat een prijzen idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 12:23:
[...]

Als je zelf in de houten kozijnen zit, waarom zet je de ramen dan niet zelf?
Dan kan je gemakkelijk nog enkele duizenden euro's besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:13:
[...]

Als je zelf in de houten kozijnen zit, waarom zet je de ramen dan niet zelf?
Dan kan je gemakkelijk nog enkele duizenden euro's besparen.
Omdat plaatsen iets heel anders is dan aanbestedingen calculeren ;).
Wij werken alleen met grote aannemers, plaatsen niet zelf.
Daarnaast ben ik, ondanks dat ik hout mooier vind, wel te porren voor het gemak van kunststof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:33:
[...]

Omdat plaatsen iets heel anders is dan aanbestedingen calculeren ;).
Wij werken alleen met grote aannemers, plaatsen niet zelf.
Daarnaast ben ik, ondanks dat ik hout mooier vind, wel te porren voor het gemak van kunststof
Plaatsen is toch makkelijker dan het rekenen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:43:
[...]

Plaatsen is toch makkelijker dan het rekenen? 8)
Haha, wanneer heb je tijd om langs te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:01

Prijzen:

***members only***

32k is echt heel goedkoop voor al die kozijnen, screens, horren en zelfs nog een schuifpui en een deur erbij. Zou daar meteen voor tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
jichem schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:37:
[...]

Haha, wanneer heb je tijd om langs te komen?
Haha, over een jaar of anderhalf ben ik klaar denk :P
Heb er al 5 gezet. Nog 11 ramen, 4 ventilatieroosters, 5 screens en 2 sectionaalpoorten te doen.
En dan de rest van het huis nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Johan Bogle schreef op woensdag 15 december 2021 @ 17:24:
[...]
32k is echt heel goedkoop voor al die kozijnen, screens, horren en zelfs nog een schuifpui en een deur erbij. Zou daar meteen voor tekenen.
Deze prijs is inderdaad behoorlijk scherp als je de rest bekijkt, zij komen binnenkort voor een gesprek om alles goed op papier te zetten en de laatste wensen door te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
bottom line schreef op woensdag 15 december 2021 @ 19:13:
[...]

Haha, over een jaar of anderhalf ben ik klaar denk :P
Heb er al 5 gezet. Nog 11 ramen, 4 ventilatieroosters, 5 screens en 2 sectionaalpoorten te doen.
En dan de rest van het huis nog :+
Dat is ook de termijn van een aantal kozijnen leveranciers, dus als de prijs goed is! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielos
  • Laatst online: 09-06-2022

Prijzen:

***members only***

Weet jij toevallig hoe dat zit met de Duitse leveranciers en die isde subsidie?

Enige info wat ik krijg is dat ze moeten zijn ingeschreven in de sectie bouwnijverheid. In nl zijn dat bedrijven met sbi codes wat begint met; 41/42/43. Heb nu meerdere schapen van het Rvo aan de lijn gehad. Maar die blijven sbi codes geven waar je dus niks aan hebt met een Duitse leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Is er al bekend wat de subsidie volgend jaar gaat doen? Vandaag akkoord gegeven voor een offerte voor vervangen van 7 ramen/kozijnen maar de levering zal pas juni volgend jaar zijn

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:09
Chaoss schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:56:
Is er al bekend wat de subsidie volgend jaar gaat doen? Vandaag akkoord gegeven voor een offerte voor vervangen van 7 ramen/kozijnen maar de levering zal pas juni volgend jaar zijn
Ik zag laatst voorbij komen dat ie 30% hoger zou zijn, ik heb dit echter nog nergens kunnen verifiëren.

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:34
Chaoss schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:56:
Hier staan de nieuwe bedragen. Subsidie op HR+++ bijv. van €100 naar €150 per m2.

https://www.rvo.nl/subsid...sde/isde-wijzigingen-2022

• barry86
Ja triple glas gaaf flink omhoog!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Ideaal dit, in Q1 ga ik triple glas, vloer, gevel en dakisolatie toepassen. Wellicht nog een warmtepomp erbij. Dit zet wel zoden aan de dijk!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-09 22:57
ArieR schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:28:
[...]

Hier staan de nieuwe bedragen. Subsidie op HR+++ bijv. van €100 naar €150 per m2.

Lees hier niet zo duidelijk of je ook nog steeds minimaal 2 verschillende maatregelen dient te nemen, maar dat zal wel.
Wij willen wellicht alle kozijnen en het glaswerk vervangen, maar hoeven/kunnen verder niets doen. Zou mooi geweest zijn als we ook gewoon subsidie konden krijgen voor die kozijnen en het glas. Ik wacht het even af, wellicht verandert daar ook iets in.

• jichem
emielos schreef op woensdag 15 december 2021 @ 22:10:
[...]

Weet jij toevallig hoe dat zit met de Duitse leveranciers en die isde subsidie?

Enige info wat ik krijg is dat ze moeten zijn ingeschreven in de sectie bouwnijverheid. In nl zijn dat bedrijven met sbi codes wat begint met; 41/42/43. Heb nu meerdere schapen van het Rvo aan de lijn gehad. Maar die blijven sbi codes geven waar je dus niks aan hebt met een Duitse leverancier.
Nee, geen idee nog. Ik heb een offerte aanvraag uitgezet en als deze beduidend aantrekkelijker is dan duik ik daar in. Je zou een bericht kunnen sturen naar
Members only:
hier spreken ze nederlands en leveren veel over de grens. Zij hebben daar vast al eerder mee te maken gehad.

• emielos
jichem schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:36:
[...]

Nee, geen idee nog. Ik heb een offerte aanvraag uitgezet en als deze beduidend aantrekkelijker is dan duik ik daar in. Je zou een bericht kunnen sturen naar
***members only***
hier spreken ze nederlands en leveren veel over de grens. Zij hebben daar vast al eerder mee te maken gehad.
Ik zal eens vragen bij hun. Heb bij hun ook een offerte vraag gedaan. Kreeg toen de mededeling dat ze pas in 2023?! Kunnen leveren/monteren. Alleen als je zelf ging monteren kon het eerder. Heb nu mijn oog laten vallen op Schüürmann, werken met veka.

[ Voor 4% gewijzigd door emielos op 16-12-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielos
remzor schreef op donderdag 16 december 2021 @ 07:54:
[...]

Lees hier niet zo duidelijk of je ook nog steeds minimaal 2 verschillende maatregelen dient te nemen, maar dat zal wel.
Wij willen wellicht alle kozijnen en het glaswerk vervangen, maar hoeven/kunnen verder niets doen. Zou mooi geweest zijn als we ook gewoon subsidie konden krijgen voor die kozijnen en het glas. Ik wacht het even af, wellicht verandert daar ook iets in.
Ik heb geruchten gehoord, interview met ollongren 2 weken terug. Dat ze die minimaal 2 maatregelen eraf willen gaan halen. Was met een interview op tv, kan er alleen nu niks meer over terugvinden.

• Johan Bogle
emielos schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:22:
[...]

Ik heb geruchten gehoord, interview met ollongren 2 weken terug. Dat ze die minimaal 2 maatregelen eraf willen gaan halen. Was met een interview op tv, kan er alleen nu niks meer over terugvinden.
het nieuwe 2022 plan is al gepubliceerd. Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat ze na publicatie aanpassen.

• Johan Bogle
Maar hier werkt het wel dat verplicht 2. Wilden eigenlijk alleen alle kozijnen doen, maar nu toch maar een warmtepomp erbij. Krijgen dan zoveel subsidie dat het ding bijne gratis is (vooral op al het glas)

• remzor
Johan Bogle schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:35:
Maar hier werkt het wel dat verplicht 2. Wilden eigenlijk alleen alle kozijnen doen, maar nu toch maar een warmtepomp erbij. Krijgen dan zoveel subsidie dat het ding bijne gratis is (vooral op al het glas)
Wij hebben hier stadsverwarming in de gehele wijk. Zonnepanelen behoren niet tot een optie en de muren en daken zijn al geïsoleerd. Twee maatregelen gaat hem dus niet worden, erg jammer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:28
Johan Bogle schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:35:
Jep, hier ook. We doen nu spouwmuurisolatie er bij, dat is nu gratis. Kost €1200 terwijl we nu in totaal (spouwmuurisolatie en kozijnen plus glas) zo'n €2500 subsidie krijgen.

We hadden hier zaterdagochtend voor het eerst ijs op de ruiten. Aan de binnenkant was het 18 graden en aan de buitenkant ijs op de ruit. Vond ik wel even bijzonder om te zien op glas, normaal zie je dat niet vanwege warmteverlies. Met triple glas is dat wel in orde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Insert12 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:05:
[...]

We hadden hier zaterdagochtend voor het eerst ijs op de ruiten. Aan de binnenkant was het 18 graden en aan de buitenkant ijs op de ruit. Vond ik wel even bijzonder om te zien op glas, normaal zie je dat niet vanwege warmteverlies. Met triple glas is dat wel in orde :)
Hier idemdito, gelijk maar even op foto gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3704ypMweoeZj6s6apoZ9iBXFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4T85JtRBW9W9mcqU8PdpY4j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
ArieR schreef op donderdag 16 december 2021 @ 06:28:
[...]

Ben als "nieuwbouwer" benieuwd naar de prijsverhogingen vanwege de subsidies, zoals je ook ziet bij de warmtepompen verwacht ik dat de consumentenprijzen (t.o.v. het buitenland) ongeveer verhoogd worden met het subsidiebedrag (de vraag zal natuurlijk toenemen, dus "kwestie van vraag en aanbod" ofwel "marktwerking"?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Batilan schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 00:02:
[...]

Ben als "nieuwbouwer" benieuwd naar de prijsverhogingen vanwege de subsidies, zoals je ook ziet bij de warmtepompen verwacht ik dat de consumentenprijzen (t.o.v. het buitenland) ongeveer verhoogd worden met het subsidiebedrag (de vraag zal natuurlijk toenemen, dus "kwestie van vraag en aanbod" ofwel "marktwerking"?)
Wij hebben de subsidie nog niet aangevraagd. We zouden vorig jaar een zonneboiler nemen, als tweede maatregel, maar uiteindelijk vanwege het lage rendement vanaf gezien. Zijn ons nu aan het oriënteren op een warmtepomp. Dus de verhoogde subsidie is voor ons niet heel ongunstig, aangezien we vorig jaar al betaald hebben voor de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 23:16
ArieR schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:04:
[...]

Wij hebben de subsidie nog niet aangevraagd. We zouden vorig jaar een zonneboiler nemen, als tweede maatregel, maar uiteindelijk vanwege het lage rendement vanaf gezien. Zijn ons nu aan het oriënteren op een warmtepomp. Dus de verhoogde subsidie is voor ons niet heel ongunstig, aangezien we vorig jaar al betaald hebben voor de kozijnen.
Hierboven (of elders op het forum) werd gemeld dat het subsidiebedrag afhangt van de installatiedatum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

[...]

De kozijnenwereld heeft denk ik wel iets meer concurentie, bij de warmtepompen lijkt het bijna prijsafspraken. als voorbeeld even een houten kozijn, op dit moment moet je bij de jong kozijnen ongeveer 8-10 weken wachten op je kozijn. wil je het laten plaatsen gaat dat voor de bouwvak niet lukken. als subsidies er voor zorgen dat er nog meer werk komt zal dat invloed hebben op de prijs. markt werkt immers als volgt: snel goed goedkoop en je mag er 2 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
barry86 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:22:
[...]

Als jou rubber al naar 7/8jaar vervangen moeten worden dab heb je alles gekocht bij de Wibra en dan snap ik je nietszeggende reactie. Straks ga je nog zeggen dat witte kozijnen vergelen :+

Met als afsluiter:
Beter een goed sluitend kunststof kozijn, dan een redelijk sluitend houten kozijn....
.
Typisch een antwoord, van iemand die geen ervaring heeft met kunststof kozijnen :+
En, Wibra verkoopt geen kozijnen.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
barry86 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:22:
[...]

Met als afsluiter:
Beter een goed sluitend kuntstof kozijn, dan een redelijk sluitend houten kozijn....

.
Een houten kozijn is goed sluitend te maken (omdat het hout is :+ ). Bij een kunststof kozijn kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
[...]

Ik heb niet gemerkt dat het afhing van subsidie, enkel van de hoeveelheid orders die ze hebben uitstaan. Langere levertijd = hogere prijs. Ze hebben toch al zat werk namelijk.

Houd er trouwens rekening mee dat je geen subsidie krijgt als nieuwbouwer. De subsidies zijn voor verduurzaming van de bestaande bouwschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Dixie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:01:
[...]

Typisch een antwoord, van iemand die geen ervaring heeft met kunststof kozijnen :+
En, Wibra verkoopt geen kozijnen.... |:(
Ik heb al 10j Schucco kozijnen/deuren/schuifpuien met triple glas....

Ohja, Wibra/Scapino/Action, snap je hem nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
barry86 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:21:
[...]

Ik heb al 10j Schucco kozijnen/deuren/schuifpuien met triple glas....

Ohja, Wibra/Scapino/Action, snap je hem nu....
Schucco is inderdaad goed (mits ze goed geplaatst zijn.).
V.w.b. je laatste opmerking. Ach,,,laat ook maar. Slaap maar lekker verder. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
Insert12 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:20:
[...]

Ik heb niet gemerkt dat het afhing van subsidie, enkel van de hoeveelheid orders die ze hebben uitstaan. Langere levertijd = hogere prijs. Ze hebben toch al zat werk namelijk.

Houd er trouwens rekening mee dat je geen subsidie krijgt als nieuwbouwer. De subsidies zijn voor verduurzaming van de bestaande bouwschil.
Dat laatste is precies waarom ik benieuwd ben of de prijzen als gevolg van de extra subsidie omhoog gaan :)

Maar ik hoop dat je gelijk hebt. Inderdaad hebben alle bouwleveranciers het druk en kunnen ze sowieso prijzen verhogen. Bij warmtepompen is het opvallend hoe veel duurder ze hier in NL zijn. We wachten het af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
ik was begin dit jaar voor 16m2 schuco HR+++ €6400,- kwijt en kreeg dus 1600 subsidie.
Ik geloof nooit dat als het überhaupt leverbaar is dat ze het weer voor dezelfde prijs doen zeker niet als de subsidie omhoog gaat. Dat heeft ook allemaal te maken met de hoge gasprijs ze zijn ook niet gek.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
Dixie schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:15:
[...]

Een houten kozijn is goed sluitend te maken (omdat het hout is :+ ). Bij een kunststof kozijn kan dit niet.
Deze laatste snap ik echt oprecht niet (ik zit in de houten kozijnen) maar een kunststof kozijn is met dichtingsrubbers net zo goed sluitend in een stelkozijn te maken als een houtenkozijn. Tenminste als je, zoals het hoort, het stelkozijn opmaat maakt voor het kunststof kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dat is het probleem bij kunststof, er zijn teveel cowboys. Ik sprak laatst met eigenaar van een kunststofkozijnen bedrijf, die werkte eerst bij een ander bedrijf. Hij is daar gestopt omdat ie het werk wel mooi vond, maar het zat was om elke keer de shit op te moeten lossen en de klant voor te moeten liegen.

Baas meet zelf, kozijn wordt gemaakt en geplaatst en komt vervolgens krom in het stelkozijn te staan omdat het 1-2cm te klein is. Dan klaagt de klant, komt er iemand langs en die ziet dat de hele rotzooi er weer uit mag en sommige kozijnen opnieuw gemaakt moeten worden, maar op kantoor blazen ze naar de monteur dat ie er maar wat van moet maken en de klant niet zo moet zeuren.

Hier heeft degene die de kozijnen kwam zetten het opgelost met dubbel stelkozijn aan de onderkant, diezelfde baas van hierboven heeft ze ook gemeten... kozijn 2cm te laag. Dat is dus de reden dat ik het laatste kozijn zelf heb gemeten en gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Ik denk dat deze zelfde cowboys er ook wel zijn bij hout, maar minder omdat er op de particuliere minder met hout gewerkt wordt. Het "voordeel" bij hout is wel dat je dergelijke problemen makkelijker uit het zicht onttrekt, wat iets anders is dan dat het beter is.

Persoonlijk heb ik niets tegen houten kozijnen, ik vind het zelfs mooier dan kunststof in welke vorm dan ook. Maar ik zie hier echt dingen getypt worden over kunststof die of 100% ook voor hout gelden, of kant noch wal raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArieR
Rukapul schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:25:
[...]

Hierboven (of elders op het forum) werd gemeld dat het subsidiebedrag afhangt van de installatiedatum.
Ik zie het nu ook staan. Geld dus voor alle isolatiemaatregelen. Ergens ook wel logisch natuurlijk. €100 per m2 is alsnog een prima prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

jichem schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:14:
Maar ik zie hier echt dingen getypt worden over kunststof die of 100% ook voor hout gelden, of kant noch wal raken.
Welkom op internet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Jup vechten tegen de bierkaai.

Het staat me alleen gigantisch tegen. De mensen die hier op tweakers komen zijn over het algemeen mensen die onderzoek doen en het goed willen doen.
Als je opzoek bent naar kunststof kozijnen, of het nog niet helemaal weet kom je toch snel in dit topic terecht.
En als je dan zonder enige achtergrond kennis hier leest en iemand onzin als waarheid neer ziet typen dan beïnvloed dat je keuze.

Dus ik bekijk het zo, dingen waar ik geen verstand van heb die vraag ik en dan hoop ik op een goed antwoord.
Dingen waar ik wel het een en ander van snap, daar probeer ik goed op te antwoorden en de sh*t er tussen uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

jichem schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:08:
[...]

Jup vechten tegen de bierkaai.

Het staat me alleen gigantisch tegen. De mensen die hier op tweakers komen zijn over het algemeen mensen die onderzoek doen en het goed willen doen.
Als je opzoek bent naar kunststof kozijnen, of het nog niet helemaal weet kom je toch snel in dit topic terecht.
En als je dan zonder enige achtergrond kennis hier leest en iemand onzin als waarheid neer ziet typen dan beïnvloed dat je keuze.

Dus ik bekijk het zo, dingen waar ik geen verstand van heb die vraag ik en dan hoop ik op een goed antwoord.
Dingen waar ik wel het een en ander van snap, daar probeer ik goed op te antwoorden en de sh*t er tussen uit te halen.
Gelukkig is de belangrijkste overweging onderhoud en dat is vrij duidelijk, dat ze in de meeste verschijningsvormen poep lelijk zijn is voor mij ook vrij duidelijk, maargoed die smaak is persoonlijk. "wij" passen ze wel eens toe voor een VVE en dan op de plekken waar onderhoud meer geld en of moeite kost.

De meeste mensen doen trouwens geen onderzoek naar het beste of "de waarheid" maar zoeken naar bevestiging van hun eigen idee. Dat was al veel langer aan de gang in de maatschapij, maar heeft zijn weg ook naar tweakers gevonden. ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen, hoe triest het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
twain4me schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 15:29:
[...]

Gelukkig is de belangrijkste overweging onderhoud en dat is vrij duidelijk, dat ze in de meeste verschijningsvormen poep lelijk zijn is voor mij ook vrij duidelijk, maargoed die smaak is persoonlijk. "wij" passen ze wel eens toe voor een VVE en dan op de plekken waar onderhoud meer geld en of moeite kost.

De meeste mensen doen trouwens geen onderzoek naar het beste of "de waarheid" maar zoeken naar bevestiging van hun eigen idee. Dat was al veel langer aan de gang in de maatschapij, maar heeft zijn weg ook naar tweakers gevonden. ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen, hoe triest het ook is.
komt nog bij dat hout momenteel duurder is dan kunststof. Wij kiezen boven voor kunst ivm onderhoudsvrij, maar beneden juist voor hout (gaan zelfs oud 90’s kunststof vervangen voor hout beneden ivm lelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, 90s kunststof... als ik zie wat voor profielen er toen werden toegepast en wat ze nu kunnen... als je enige ervaring met kunststof jaren 90 is of prutswerk van een cowboy, dan snap ik de aversie volledig.
Sterker nog, als ik de Gealan S8000 van 2015 naast de Gealan S9000 van 2021 leg zit daar al een wereld van verschil in, allereerst omdat die laatste met een 20 jaar jongere lasmachine is gemaakt.

Nee het is nog steeds geen hout en je bent nog steeds afhankelijk van degene die het plaatst, maar tegenwoordig hoeft kunststof echt niet meer lelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Het is tegenwoordig echt wel mooi spul hoor. Dit is wat er bij ons in gemaakt is. Stucwerk is nog niet droog op de foto, dat gaat heel erg traag op het moment. Ramen lappen moeten we ook nog :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVc0GTz97ALtkxnz5UKT3gUWH80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gmm6r8QkkqskDahvgwd2MVQV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

@Insert12 : Ontbreekt er nou een afdekkap op dat rooster? Want dit is wel erg lelijk zo :X
Verder lijkt het kozijn op wat ik zelf heb (Profel), lekker ondiep waardoor je een lekker diepe vensterbank hebt.
Maar bij mij is dat rooster wel mooi strak afgewerkt... Ik zal later even een foto plaatsen.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Nyarlathotep schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:32:
@Insert12 : Ontbreekt er nou een afdekkap op dat rooster? Want dit is wel erg lelijk zo :X
Verder lijkt het kozijn op wat ik zelf heb (Profel), lekker ondiep waardoor je een lekker diepe vensterbank hebt.
Maar bij mij is dat rooster wel mooi strak afgewerkt... Ik zal later even een foto plaatsen.
De pootjes om het rooster open en dicht te doen misten, die zaten nog achter het rooster. Verder mist er niks volgens mij. Het ziet er op de foto ook wel vrij heftig uit ja, in het echt is het beter.

Wij hebben het Veka profiel, mooi ondiep profiel idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
_JGC_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:15:
Mja, 90s kunststof... als ik zie wat voor profielen er toen werden toegepast en wat ze nu kunnen... als je enige ervaring met kunststof jaren 90 is of prutswerk van een cowboy, dan snap ik de aversie volledig.
Sterker nog, als ik de Gealan S8000 van 2015 naast de Gealan S9000 van 2021 leg zit daar al een wereld van verschil in, allereerst omdat die laatste met een 20 jaar jongere lasmachine is gemaakt.

Nee het is nog steeds geen hout en je bent nog steeds afhankelijk van degene die het plaatst, maar tegenwoordig hoeft kunststof echt niet meer lelijk te zijn.
Hoeft niet nee. Veel mensen bij ons in de buurt hebben hun afgeschreven jaren '70 aluminium kozijnen vervangen door kunststof. Een meerderheid kiest daarbij voor antraciet (past bij de woningen), sommige voor wit. Nette uitstraling op 1-2 stuks na die met ongelukkige kleurtint (diareebruin, hoogglans wit).

Als je dan echter ziet wat voor budget meuk een enkele erin knalt dan staat het huilen je nader dan het lachen: goedkoop ongedefinieerd wit, goedkoop 'woningbouw' profiel, onnodige tussenstijlen (om plaatsingskosten te minimaliseren), geen enkele gulden snede, lijnenspel of andere esthetiek gerespecteerd, oude bruine waterslag aluminium laten zitten. Het ziet er niet uit, zelfs slechter dan de renovatiekozijnen van enkele jaren geleden van de sociale woningbouw elders in de wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
kak.. 1 van onze ramen bovenverdieoing, (dubbel glas) is lek.. en moet vervangen worden.. Dus dacht ik meteen maar de overige kozijnen te gaan vervangen. Maarrrrr.. de stucadoor is vandaag begonnen met stucen.. Hoeveel rommel/schade geeft het vervangen van kozijnen ? Als dat dramatisch is dan laat ik ze beneden zitten .. geen zin in weer de hele handel op zijn kop .. we zitten straks al 2 maanden in de zooi vanwege onze lopende verbouwing.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambond
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 18:23
mevrouwKees_1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:40:
kak.. 1 van onze ramen bovenverdieoing, (dubbel glas) is lek.. en moet vervangen worden.. Dus dacht ik meteen maar de overige kozijnen te gaan vervangen. Maarrrrr.. de stucadoor is vandaag begonnen met stucen.. Hoeveel rommel/schade geeft het vervangen van kozijnen ? Als dat dramatisch is dan laat ik ze beneden zitten .. geen zin in weer de hele handel op zijn kop .. we zitten straks al 2 maanden in de zooi vanwege onze lopende verbouwing.
In mijn geval was er nauwelijks schade, alle naden tussen bestaand stucwerk en nieuwe kozijnen zijn hier afgewerkt met latjes. Ik weet niet of dat in jouw situatie ook kan en of je afwerk latjes prima vindt. Rommel tijdens het vervangen was beperkt tot wat gruis binnen een meter van het kozijn. Even stofzuigen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
@brambond ah. Goed om te lezen :). Ik ga maandag direct even bellen voor glas.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
jichem schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:18:
[...]

Deze laatste snap ik echt oprecht niet (ik zit in de houten kozijnen) maar een kunststof kozijn is met dichtingsrubbers net zo goed sluitend in een stelkozijn te maken als een houtenkozijn. Tenminste als je, zoals het hoort, het stelkozijn opmaat maakt voor het kunststof kozijn.
Ik bedoel met "dichtings-rubbers", de rubber strip/profiel, wat op het raam c.q. deur zit en tegen het kozijn aan drukt als je alles sluit.
Deze zitten in een groef en houden (als het goed zit...) de tocht tegen.
Ik weet dat deze verouderen door de jaren heen en vervangen kunnen/moeten worden, om de boel tochtdicht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
_JGC_ schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:15:

Daar ga ik helemaal in mee. De jaren 90 tot zelfs 2010 spul, is echt anders dan na die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Of je rotzooi krijgt hangt af van de gebruikte materialen, in welke staat dat is en hoe het inelkaar zit. Ik heb hier binnenmuren van heel zachte kalkblokken, daar overheen zit spachtelputz en dat zit in de latex. Stucwerk zat over de rand van het houten kozijn...

Bij het slopen brak er dus gewoon een stuk uit de muur, werd bijelkaar gehouden door de latex. Hebben we een dot kit tussen gezet en weer dicht gevouwen, maar je ziet het nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Dixie schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:13:
[...]

Ik bedoel met "dichtings-rubbers", de rubber strip/profiel, wat op het raam c.q. deur zit en tegen het kozijn aan drukt als je alles sluit.
Deze zitten in een groef en houden (als het goed zit...) de tocht tegen.
Ik weet dat deze verouderen door de jaren heen en vervangen kunnen/moeten worden, om de boel tochtdicht te houden.
Ik snap welke kaders je bedoelt, maar die zitten ook in houten kozijnen tegenwoordig. Of ze goed zijn ligt niet aan of ze in hout of kunststof worden gebruikt, dit is gewoon volledig afhankelijk van de leverancier van de kaders

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

arnoniem schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Vertel, welke kozijnboer moeten we mijden?
nu dat de zaak is afgesloten kan ik dat vertellen (lees geschikt)

Members only:

Tja vanalles

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36
Ik ben ook begonnen met het oriënteren op nieuwe kunststof kozijnen. Ik heb nu overal houten kozijnen met deels HR++ glas en deels dubbel glas. Hoofdreden voor het vervangen van de kozijnen is de koudeval van de ramen. Tripel glas zou flink moeten schelen.

Qua profielen is online best veel te vinden, maar qua beslag kom ik er niet helemaal uit. Heeft iemand ervaring met Winkhaus? In de eerste offerte die ik ontvangen heb wordt dit gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Halldor op 23-12-2021 21:10 ]

• Johan Bogle
Halldor schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:08:
Ik ben ook begonnen met het oriënteren op nieuwe kunststof kozijnen. Ik heb nu overal houten kozijnen met deels HR++ glas en deels dubbel glas. Hoofdreden voor het vervangen van de kozijnen is de koudeval van de ramen. Tripel glas zou flink moeten schelen.

Qua profielen is online best veel te vinden, maar qua beslag kom ik er niet helemaal uit. Heeft iemand ervaring met Winkhaus? In de eerste offerte die ik ontvangen heb wordt dit gebruikt.
Ik denk dat triple inderdaad verschil gaat maken voor koudeval indien je grote raamprfijen hebt, maar vindt je dat geen zonde? Is toch kapitaalvernietiging als je al HR++ hebt?

• Halldor
Johan Bogle schreef op donderdag 23 december 2021 @ 21:17:
[...]
Ik denk dat triple inderdaad verschil gaat maken voor koudeval indien je grote raamprfijen hebt, maar vindt je dat geen zonde? Is toch kapitaalvernietiging als je al HR++ hebt?
Ik twijfel inderdaad hierover omdat ik nu van alles wat heb en van een aantal ramen kan ik met de code in de rand niet achterhalen wat de Ug waarde is. Van twee ramen (1.5x1.5m en 2.8x2m) weet ik zeker dat het HR++ is (Ug van 1.0). Deze zouden aan de ene kant kunnen blijven zitten, aan de andere kant als je de rest die een hogere Ug waarde heeft vervangt dan zou het voor de uniformiteit het mooiste zijn als die andere twee ook vervangen worden.

• _JGC_
Dubbel naar HR++ is qua koudeval en comfort een gigantisch verschil. HR++ met verwarming eronder heb je eigenlijk geen last van koudeval. Ik heb hier alleen koudeval van de roosters, als je die bij triple laat zitten doe je het voor de sier.

Heb laatst HR++ door triple vervangen, zat geen verwarming onder dat raam. Qua comfort duidelijk te merken (geen rooster in dat raam overigens)

• Johan Bogle
Moraal van het verhaal: als je al hr++ hebt en je toch nog koudeval hebt, overweeg een verwarming onder het raam.

• _JGC_
Johan Bogle schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:34:
Moraal van het verhaal: als je al hr++ hebt en je toch nog koudeval hebt, overweeg een verwarming onder het raam.
Afhankelijk van de mogelijkheden is HR+++ misschien goedkoper.

Het was voor mij 4 nieuwe glaslatten en een raampje van 90 euro bijelkaar, of radiator, beugels, buizen, knoppen en T stukken kopen. Raampje was goedkoper en minder werk.

Als je nieuwe kozijnen zet is het eigenlijk een no-brainer: triple erin, maar om nou speciaal alles eruit te slopen voor triple, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
Johan Bogle schreef op donderdag 23 december 2021 @ 23:34:
Met name op de dagen dat de verwarming niet heel de dag warm is treedt de koudeval op. Wat ook logisch is. Zie hier een voorbeeld van het gasverbruik (half november):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgri-doG4l7SYQP-4YtPbrJwHVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEDKZqqUNCVTiaOnwwyKwwaN.png?f=fotoalbum_large

Nu het kouder buiten is, rond het vriespunt, is de verwarming de hele dag warm en is er nauwelijks koudeval. Zie dan het gasverbruik (eind december):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EUMGuKYyLJ-jtVnZIo7_XXV8IE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XrQEjYoC3ST1OnFJlaW33AIv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Halldor op 24-12-2021 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:50
Heeft iemand hier ervaringen hoe kunststof raamkozijnen opnieuw af te stellen? Ik merkte gisteren dat het raam op de slaapkamer aan de bovenkant iets tocht. Niet veel maar je voelt lichtjes wat lucht naar binnen komen. Het viel mij eigenlijk pas op omdat een raam/deur sensor geplaatst heb die ook een temperatuur sensor bevat en die gaf gisterenavond opeens 15 graden aan ipv 20 voor de rest van de kamer.

Via Google en Youtube zie ik dat je een palletje aan de zijkant kunt uittrekken en verschuiven. Is dat de juiste manier? Ik heb maar één zo'n palletje en als ik de uittrek dan kan ik hem niet echt naar boven of beneden verschuiven. Het palletje zit een paar cm boven de raamgreep. Helemaal bovenin zit ook een soort van palletje, achter daar zit niet een rond dingetje aan die ik kan uittrekken. Helemaal onderin zit ook een schuifje maar zit helemaal geen palletje of iets aan. Op de tweede foto heb ik deze drie punten gemarkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soF5-lbPgkFf-3wdbireebtQVs4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ijij2xCjCk4CAu8yLqFhjVJY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9dB_yzgW5Qt3pkY8eZO8gdeMRZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1t4N0tleZFbsjF6hYG0hk8i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLdd5bJj3fIkFIjC9E4vbI1pF6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5amNMPLtovvcqK5QfhjW7ayW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXfPw65KYVQn7UZMZyX17HQmuxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdSewCclHXZ0Hsda78O2NPCX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een paar van dit soort ramen en daar is de constructie hetzelfde.

Iemand die ervaring heeft hiermee?

[ Voor 9% gewijzigd door GAEvakYD op 08-01-2022 13:43 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arievd
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 16:24
Bij mij zijn de champignon nokken excentrisch te verstellen dmv torxbit. Merk is GU. Kijk anders even of je een merk kan vinden in het frame.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcXnPDbX0ZExbK61PTY8Sju2-Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppVeq6dRM3CYliWFSMGU1ljH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Arievd op 08-01-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Iemand nog tips (liefst uit eigen hand) voor goeie leveranciers (die ook zelf plaatsen) in omgeving Noord-Holland? Zeg maar tussen Haarlem en Alkmaar :+

Online belooft iedereen de wereld en is alles mogelijk, maar helaas ook genoeg verhalen (ook hier) van mensen die achteraf teleurgesteld zijn of waar pas bij plaatsen blijkt dat eea toch níet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
vso schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:24:
[...]

nu dat de zaak is afgesloten kan ik dat vertellen (lees geschikt)

***members only***
Qua detaillering bedoel je zeker zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4uv7o6OQ_7kDRVffp7lNQPLyzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dxYKYhBVTFRjSishjDmq2Ox.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk kreeg ik materiaal en arbeid ook nog eens apart gespecificeerd.
Deed elke kozijnen boer dat maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 22:24
The_Admin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:32:
Iemand nog tips (liefst uit eigen hand) voor goeie leveranciers (die ook zelf plaatsen) in omgeving Noord-Holland? Zeg maar tussen Haarlem en Alkmaar :+

Online belooft iedereen de wereld en is alles mogelijk, maar helaas ook genoeg verhalen (ook hier) van mensen die achteraf teleurgesteld zijn of waar pas bij plaatsen blijkt dat eea toch níet kan.
Luten in Akersloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
GAEvakYD schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:03:
Heeft iemand hier ervaringen hoe kunststof raamkozijnen opnieuw af te stellen?
Je moet specifiek zoeken naar het afstellen van Siegenia "beslag".

Hier een filmpje voor het afstellen:

YouTube: Draaikiepraam afstellen

Je hoef de draainokken niet meteen maximaal te verstellen, meestal deel ik een cirkel in 12 delen ("uren"). Begin met het verdraaien de nok die het verst openstaan met 1 uur, en dan uiteraard zo dat de nok richting opdekrand en de rubber afdichting komt.

En de nok ernaast met 1/2 uur voor de uitlijning.

Is dat niet genoeg, dan nog "1 uur" draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Walker1974 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:04:
[...]

Je moet specifiek zoeken naar het afstellen van Siegenia "beslag".

Hier een filmpje voor het afstellen:

YouTube: Draaikiepraam afstellen

Je hoef de draainokken niet meteen maximaal te verstellen, meestal deel ik een cirkel in 12 delen ("uren"). Begin met het verdraaien de nok die het verst openstaan met 1 uur, en dan uiteraard zo dat de nok richting opdekrand en de rubber afdichting komt.

En de nok ernaast met 1/2 uur voor de uitlijning.

Is dat niet genoeg, dan nog "1 uur" draaien.
Thanks ik ga mij in inlezen en morgen eens proberen. Ik heb niet zo'n handig gereedschap, maar dan is het dus het palletje uittrekken en een 1 uur draaien?

Ik heb bij het raam maar 1 nok zitten, in het midden van het raam.Boven en onder zit er niet zo'n rond palletje aan. Die zie ik wel in een Siegena handleiding op pagina 4.
https://catalog.siegenia....e/taf_tip_f_w_tung_nl.pdf Ik heb dit op alle ramen, dus het lijkt niet als er iets kapot is maar dat mijn raam een iets ander systeem kent.

[ Voor 15% gewijzigd door GAEvakYD op 10-01-2022 21:53 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Bovenop zit er als het goed is ook 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Thanks, dat is inderdaad in de buurt, maar ze doen helaas alleen nog zakelijk zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

barry86 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Qua detaillering bedoel je zeker zoiets:

[Afbeelding]

Uiteindelijk kreeg ik materiaal en arbeid ook nog eens apart gespecificeerd.
Deed elke kozijnen boer dat maar!
Gedetaileerder . eigenlijk .

TLDR: een bestaand kozijn dikte van 5cm naar kozijn van 10cm of 14cm is als je niet oplet zo geleverd. als je een deur / raam 2x dat "verlies" hebt . dan word je wellicht niet vrolijk

Bij mij leverde jou plaatje (maar dan voor de deur) een aardige discussie op over de doorgang.. nu zijn jij en ik klant en niet vak-deskundig maar een discussie met niet geplaatste / af afgeleverd werk zit je niet op te wachten ..

Hoeveel glas (m2) je nu exact doorheen kan kijken immers je glaslatten nemen ook wat weg van het glas is met je voorbeeld niet zichtbaar. nu is een raam van 150cm x 150cm en 2cm glaslat een 146 cm x 146cm wellicht niet iets om wakker te liggen maar als je totaal 28cm omlijsting (onder,boven + links en rechts) is dat een heftige 56 cm raam oppervlak versus oud wat bv 5cm kozijn (dus 10cm omlijsting)

Maar bij een deur zoals mij overkwam zit er nogal wat verschil tussen 90cm (nu) doorgang versus 73cm (wilden ze leveren) en ik had 80cm stomp .. nu is het een opdek(vs stompe deur) dus als binnen meet is het 94cm versus 90 cm buiten.

Dit is wel extreme situatie(s) maar het scheelt bakken ergenis als je dus profiel maten (al dan niet apart) en afwerking(s) maten .. bv kitrand van ongeveer 1-3mm ergens beschreven is.

Again, er zijn zat voorbeelden waar dit normaal goed gaat en dus geen issue is maar moment dat het tot argument overgaat .. vaklui vertrekken .. jij zit met de strijd en wellicht werk wat voltooid moet worden als je aanbetaling / bouwdepot met beperkte houdbaarheid zit dan heb je wel een uitdaging.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Daarom spreek je bij deurkozijnen over de vrije doorgang.
En over "dagmaat" , "sponningmaat" en "sparingmaat".

Bij nieuwbouw is het allemaal niet zo spannend.

Bij kozijnvervanging kom je er achter dat de profielkeuze (wel of geen aanslag tbv stelkozijn) zomaar 4 cm in de breedte en in de hoogte kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
The_Admin schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Thanks, dat is inderdaad in de buurt, maar ze doen helaas alleen nog zakelijk zie ik.
De kozijnen die ze maken zijn goed.
Je kunt bellen en vragen of ze een betrouwbare partner weten voor de uitvoering.

Een alternatief is Sama in Heemskerk of Bot (WERU) in Zaandam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ergens wel herkenbaar hoor. Ik werd ook enigszins negatief verrast over het resterende netto glasoppervlak van het nieuwe badkamerraampje. Het klapraampje wat daar zat was voor het grootste deel glas, terwijl het nu meer dan de helft profiel en kader is en er ook nog hoogteruimte is verspild (waarschijnlijk aan waterslag buiten). In praktijk prima werkbaar, maar indien vooraf duidelijk in detail aangegeven zou niemand daarin meegaan (al was het maar om esthetische redenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
Walker1974 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:10:
Bovenop zit er als het goed is ook 1.
Oeps inderdaad. Er onderin ook. Opzicht best logisch als je het eenmaal ziet.

Mijn palletje werkt denk ik wel iets anders. Ik kan dat ronde palletje uittrekken. Als ik hem helemaal uittrek , dan sluit het raam daarna niet meer. Doe ik hem helemaal in, dan gaat het raam iets te soepel en trekt het raam denk ik niet goed genoeg dicht.

Het uittrekken en dan draaien zoals jij beschrijft doet helemaal niets bij mij lijkt het. Ik heb nu uiteindelijk het palletje ietjes uitgetrokken, zodat je net voelt dat het raam aantrekt als je hem dichtdoet en lichtjes weerstand voelt.

Is dit de juiste werkwijze of gaat dat palletje toch op den duur weer iets naar beneden en doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
Het uittrekken van het palletje zou geen verschil moeten maken. Die nokken zijn excentrisch, en worden normaal gesproken door draaien versteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wij hebben recent ook getekend voor kunstof kozijnen. Alles op de eerste verdieping en zolder wordt vervangen, dat is nu nog 75% enkel glas. Gaat om 3 grote ramen, 1 klein badkamer raam, 2 middelgrote ramen met een schuine zijde en 1 tuimelraam in het dak. Helaas moeten we nog tot begin juni wachten tot het geplaatst wordt :+

Leverancier is KKFH, het voortraject was erg plezierig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Chaoss schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:27:
Wij hebben recent ook getekend voor kunstof kozijnen. Alles op de eerste verdieping en zolder wordt vervangen, dat is nu nog 75% enkel glas. Gaat om 3 grote ramen, 1 klein badkamer raam, 2 middelgrote ramen met een schuine zijde en 1 tuimelraam in het dak. Helaas moeten we nog tot begin juni wachten tot het geplaatst wordt :+

Leverancier is KKFH, het voortraject was erg plezierig
HR++? En glad kunststof, een folie, houtstructuur? En al is elke situatie anders, dat snap ik ook, maar wat kost dat geintje incl. montage? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

remzor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:33:
[...]

HR++? En glad kunststof, een folie, houtstructuur? En al is elke situatie anders, dat snap ik ook, maar wat kost dat geintje incl. montage? :+
HR++ idd. buitenkant RAL 9010 met houtnerf. Binnenkant RAl 9018 glad. Alle ramen met 1 tuimel/draai raam en hor. 4 ramen met een ventilatie rooster erin. Voor het grootste raam (bijna 3 meter) komt een electrisch te bedienen verticaal zonnescherm. Om het kantelraam in het schuine dak moet de opening flink groter gemaakt worden alles incl. montage €16.350,- zonder zonnescherm was het ongeveer 15-15.250 geweest.

[ Voor 24% gewijzigd door Chaoss op 12-01-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Chaoss schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:13:
[...]

HR++ idd. buitenkant RAL 9010 met houtnerf. Binnenkant RAl 9018 glad. Alle ramen met 1 tuimel/draai raam en hor. 4 ramen met een ventilatie rooster erin. Voor het grootste raam (bijna 3 meter) komt een electrisch te bedienen verticaal zonnescherm. Om het kantelraam in het schuine dak moet de opening flink groter gemaakt worden alles incl. montage €16.350,- zonder zonnescherm was het ongeveer 15-15.250 geweest.
Oke, lijkt me redelijk. Als wij dit aankomend jaar gaan doen zouden we het liefst alles willen vervangen maar op zijn minst een groot hoekraam beneden voor, een nieuwe pui achter en een nieuwe voordeur.
Wij zouden waarschijnlijk wel voor één en dezelfde kleur gaan voor binnen/buiten: RAL 7016. Past mooi bij onze stenen, maar is natuurlijk smaak.
Ik zie veel mensen kiezen voor twee verschillende kleuren/prints voor binnen en buiten: waarom als ik vragen mag? Wil je met verkeerswit binnen het modern en strak hebben en buiten wat klassieker of..?

En ik ga er van uit dat alle kozijnen en ramen bij ons gewoon in dezelfde openingen weer terug worden geplaatst. Zit niet op breekwerk te wachten, veel beunhazen actief dus het is al uitkijken met alles wat je laat doen.
Waarom moet er bij jou een gat groter gemaakt worden @Chaoss ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

remzor schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Oke, lijkt me redelijk. Als wij dit aankomend jaar gaan doen zouden we het liefst alles willen vervangen maar op zijn minst een groot hoekraam beneden voor, een nieuwe pui achter en een nieuwe voordeur.
Wij zouden waarschijnlijk wel voor één en dezelfde kleur gaan voor binnen/buiten: RAL 7016. Past mooi bij onze stenen, maar is natuurlijk smaak.
Ik zie veel mensen kiezen voor twee verschillende kleuren/prints voor binnen en buiten: waarom als ik vragen mag? Wil je met verkeerswit binnen het modern en strak hebben en buiten wat klassieker of..?

En ik ga er van uit dat alle kozijnen en ramen bij ons gewoon in dezelfde openingen weer terug worden geplaatst. Zit niet op breekwerk te wachten, veel beunhazen actief dus het is al uitkijken met alles wat je laat doen.
Waarom moet er bij jou een gat groter gemaakt worden @Chaoss ?
RAL 9010 vinden we gewoon een mooie kleur. Binnenkort wordt er een schuurtje naast mijn woning gebouwd en die krijgt ook een witte rand in RAL 9010. Onze buren hebben exact hetzelfde schuurtje staan en ze komen naast elkaar te staan dus dezelfde wittint leek me wel zo mooi. Onze uitbouw achter heeft ook kozijnen en afwerking in RAL 9010 nu is dat hout dus ik kan het wel schilderen maar Het is vorig jaar net geschilderd en we vinden het een prima kleur. Binnen hebben we kunstof vensterbanken in RAL 9018, die vensterbanken worden terug geplaatst dus vandaar dat we de kozijnen in dezelfde kleur willen.

Gat in het dak moet groter omdat er nu een raampje van 30x30cm in zit :+ dat is in ons stook/washok op zolder er komt nu een kantelraam van 55x78 in. Groter kon helaas niet ivm de balken van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Wij gaan binnenkort ook tekenen voor het vervangen van alle (11) kozijnen in het huis.
5 kozijnen aan de zuidzijde inclusief elektrische zipscreens, 6 kozijnen aan de noordzijde.
Totaal komen we op bijna 30m2 aan glas, alles in triple uitgevoerd, alle 13 draaikiepramen voorzien van een hor, evenals de schuifpui. In totaal komen we uit op een slordige 32k incl montage en afvoer van materiaal.
En dan maar hopen dat het daarna extreem koud wordt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Heeft iemand hier ervaring met de Veka SL82? Wij zitten momenteel in dubio of we wel of geen roosters erbij nemen. Betreft een jaren 60 woning met natuurlijke ventilatie. Beneden 2 roosters en boven dan ook maar in 2 van de 5 ruimtes roosters. Hebben die Veka een tocht/ventilatiestand?
Pagina: 1 ... 10 ... 26 Laatste