Al enige tijd willen wij kunststof kozijnen plaatsen.
Echter, hier in Nederland kost ons dit €28k (15 ramen + schuifpui + voordeur).
Nu kan ik via familie van mn vrouw (haar vader is aannemer in Letland) direct inkopen bij een fabriek in Noord-Oost Europa, ook de "Nederlandse stijl" kozijnen, met haak/neusje, van Galean / Schuco.
Echter, het prijsverschil is behoorlijk, €11k voor Nederlandse stijl en €6,5k voor de standaard (= standaard in heel Europa, Nederland is de uitzondering).
Het plaatsen wilden we eerst zelf doen met m'n schoonvader.
Alles opgemeten en we hebben 1 kozijn Nederlandse stijl besteld en gekregen als proef. Ik had er deze stelkozijn-latten bij gekocht:
https://www.recystel.nl/product/r-2008-2/ (PVC, met "pootjes" voor compriband)
Maar door corona kan mijn schoonvader niet langs komen, niet voor 1 weekendje.
Dus, ik heb via werkspot een Poolse kozijnenmonteur gevonden, was ook de enige die reageerde.
1x afgesproken voor werk bekijken, en proefkozijn + gat opmeten, ja gaat passen, maar wel krap.
Zoals jullie weten zijn er meerdere wegen naar Rome.
Nederlandse manier, met stelkozijn:
YouTube: Montage kozijnen | DW Kozijnen (stelkozijn rond 01:00)
Zelf getekend plaatje:
Echter, de rest-van-Europa-manier is gewoon het kozijn (zonder neusje) pakken, op een paar plekken een metalen strip er tegenaan schroeven, kozijn op z'n plek zetten en die met ankers in de betonnen binnenmuur slaan, en vervolgens rondom alles afpurren binnen en buiten, en er een dag later overheen met voegmortel buiten en binnen met stuc / gips:
:strip_exif()/f/image/6o1ykPxbEPZPIbyy4ngyx3qX.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze manier is een stuk sneller werken natuurlijk, en heeft als voordeel dat je glas er niet uit en weer in hoeft. Voor het installeren van het totaal vroegen ze €3000, op basis van 2 uur werk per kozijn met 2 man, wat neer komt op ~€50/u.
Nu had ik bij mij thuis braaf het gat in de buitenmuur opgemeten. Dit gat hoort gelijk te zijn met het gat in de binnenmuur.
Echter, 3 dingen:
- De kozijnplank in de spouw lag eigenlijk los / brak heel snel los, hier kon ik wel in schroeven, maar tsja, geen nut.
- Het kozijn "
, waardoor ik zeker een centimeter meer gemeten had dan past - In de binnenmuur is het gat van het raam voorzien van bijna 2cm gips. Het stelkozijn in de spouw ligt hier gelijk mee.
Mijn gewenste/gemeten manier had dus nooit kunnen passen.
Het is opgelost door:
- Alle stelkozijnen in de spouw er uit te breken
- Het stelkozijn op het Nederlandse stijl kozijn van buiten naar binnen te schroeven (met compriband er tussen)
- De metalen plaatjes op de buitenkant (nu stelkozijn, normaal het kozijn, geen stelkozijn) te schroeven
- Gips weg hakken waar de metalen plaatjes zitten
- Ankers er in
- Afpurren,
- Pur bubbels wegsnijden, stuc / voegwerk er over, klaar op de rest-van-Europa-manier.
Maar ik ben natuurlijk wat ontevreden dat het niet mijn "Nederlandse stijl" manier is gebeurd.
Plus dat dit kozijn niet in de juiste kleur en afwerking was (wit glad plastic ipv 9010 houtlook), en met de Nederlandse stijl pak je makkelijk het kozijn er weer uit, nu niet...
Ik heb gisteravond even gemeten met een laser-IR-thermometer. Het oude raam+kozijn (er naast) is glas 17,6°C, houten kozijn 18,6°C. Het nieuwe is glas 20,2°C en kozijn 19°C (de PUR nu iig nog ook). Hoe dan ook zijn we voor het grote oppervlak behoorlijk vooruit gegaan.
Waar ik nu mee zit.
In Polen en Letland houden ze echt wel rekening met strenge winters. Desondanks denk ik wel dat de Nederlandse manier beter is, omdat die er van uit gaat dat wanneer het waait buiten, het kozijn strakker tegen het stelkozijn gedrukt wordt en dus dicht blijft. Bij de rest-van-Europa-manier scheur je feitelijk het pur los en gaat het dus op termijn niet meer afdichten. Vergis je niet in de kracht van wind op m2 oppervlak, op dit raam moet je al rekenen op ruim 100kg
Nu zie ik 2 opties voor me:
Nog een keer een Nederlandse stijl raam bestellen, op basis van maten binnenmuur. Dit ivm de stuclaag binnenmuur en daar me gelijk liggende stelkozijn in de spouw. Nu met de Recystel 2008-1 (1 pootje aan de voorkant (=10mm hoog)) stelkozijn. Dit kost meer tijd, zeker 3 uur per kozijn, waarmee de totaalprijs neer komt op €11.000 materiaal + stelkozijn €600 + ~€4.500 = €16k (nog steeds fors goedkoper dan Nederlands bedrijf). Nadeel is dat een raam snel te groot kan zijn en het stelkozijn in de spouw domweg niet groter gemaakt kan worden, dus verwijderd moet worden. Dan blijft, op dat moment, alleen de rest-van-Europa-manier over...
Alles op de rest-van-Europa-manier bestellen en laten doen. Kosten €6.500 + €3.000 = ~€10k
En accepteren dat het op termijn het hoekje met stucwerk wat kouder is / minder isoleert.
We willen hier nog lang blijven wonen, 20 jaar tot de kinderen het huis uit zijn is wel de bedoeling.