JustinoFTW schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:57:
Ik kom, bijvoorbeeld bij Creon kozijnen, de optie aanslag tegen.
Iemand enig idee wat "beter" is? Schijnbaar doet Nederland het wel, Belgie en Duitsland weer niet, als ik de uitleg moet geloven.
Zou graag voor nu alvast het raam van de badkamer willen vervangen voor kunstof.
Deze is als niet helemaal goed meer tijdens de aankoop van het huis maar begint nu toch wel slechter te worden.
Gaat om een raam,incl kozijnen, van 60x60 welke ik wil voorzien van Triple glas
Uitleg klopt met mijn vraag en antwoord van een Duitse leverancier. Men vertelde mij dat in Duitsland de kozijnen vrij vaak van binnenuit worden geplaatst. De reden hiervan is dat binnenmuur een grotere afmeting heeft dan de buitenmuur en de kozijnen worden daardoor strak tegen de buitenmuur aan worden geplaatst. Hierdoor geeft de buitenmuur zelf voldoende constructieve aansluiting zoals je dat bij een stelkozijn ook een soort van hebt. Een stelkozijn plaatsen is dan ook niet mogelijk, vanwege de extra rand. Een stelkozijn moet altijd vanaf buitenaf worden geplaatst. Met de reden van een aansluitende buitenmuur zijn de Duitse profielen vrijwel plat, itt NL een vierkant of verdiept profiel. Ik weet niet of dat in België ook de reden is, wellicht plaatsen zij hun ramen ook veel van binnenuit tegen de buitenmuur aan net als de Duitsers.
Er wordt ook veel stomp geplaatst en verkocht. Als je mij vraagt verkopen ze dat het liefst, uitgaande van de Duitse leveranciers die in NL plaatsen. Het stelkozijn en dus een kunststofprofiel met aanslag, is een duurdere optie omdat het meer werk is om te zetten. Daarnaast lijken de kozijnen wat groter/massiever, je hebt immers rondom ±1cm extra kozijn er zitten voor de aanslag.
Het probleem van stomp is dat er voor de luchtdichting rondom gebruik wordt gemaakt van schuimprofielen en/of in combinatie met een kitnaad. Je begrijpt wel dat sommige schuimprofielen of kit niet het eeuwige leven hebben en mogelijk meer dan eens moeten worden vernieuwd in de levensduur van de kozijnen. Bij rubbers is het misschien een ander verhaal, maar als het raam schots en scheef wordt geplaatst is de aansluiting natuurlijk niet denderend. Daarnaast moet je hopen dat de spouwlatten nog goed zijn, want die worden niet vervangen en gezet i.t.t. stelkozijn. Wel is men sneller klaar bij plaatsing, het is daardoor goedkoper en de profielen lijken in het aanzicht ietsjes slanker.
Wat je kiest is dus persoonlijk en soms afhankelijk van de bouw. Ook afhankelijk vind ik van andere kozijnen in nabijheid en/of wat je in de toekomst met de rest wilt. Persoonlijk zou ik sneller voor stelkozijn gaan dan voor stomp. Enkel omdat het ook een manier is van ik doe het in 1x goed en heb daardoor later geen gedoe meer. Of het (on)mogelijk is en/of extra duur bij een relatief klein raam weet ik niet. Kwestie van navragen en afwegen.