[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.150 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
in nederland heb je bij wet garantie waar je de goederen koopt.
in geval van www.hierkoopjegereedschap.nl heb je daar dus garantie, of het nu een Bosch, AEG, Hitachi od kweetniet is, daar heb je garantie volgens de wettelijke termijn en vaak nog langer ook afhankelijk van de te verwachten levensduus van een product.

echter werkt het soms wat uitgebreider, in mijn ogen altijd in het voordeel van de klant.
met auto's bijvoorbeeld kun je bij elke dealer voor fabrieks(!)garantie aankloppen.
of je een auto en een boormachine kunt vergelijken, ik denk het niet.
de auto dealer heeft als hoofddoel voertuigen van dat specifieke merk te verkopen en onderhouden. het logo staat wederom op de gevel, de monteurs worden constant bijgeschoold door de fabrikant en het is vaak het enige merk tot 1 van de 4 merken die verkocht worden. toyota of honda dealers zijn vaak alleen dat, dealer van dat merk. VAG is groot geworden met meerdere merken uit de zelfde doos. een VW dealer kan ook audi, skoda of seat aanbieden en onderhouden.
gaat de binding met het merk bij een gereedschapboer net zo ver als bij de autoverkoper? of zal een gereedschap verkoper in eerste instantie al veel meer merken aanbieden?

als ik gereedschappro even als voorbeeld mag gebruiken:
AEG
Airbo
Ansmann
Arobtech
Arunda
en dan zijn dat alleen nog maar de merken welke beginnen met een A.
houden we het bij de merken welke ik of mijn vader ooit iets van aangeschaft hebben:
3M peltor
AEG
Festool
Knipex
Leatherman
Metabo
Stabila
Swanson
Wera
Wiha

het grote verschil zit hem denk ik in de vorm, is de VW dealer/Bosch verkoper een eigen winkel welke het merk aanbied? of is het een winkelketen?

@Vliegvlug we zijn echt de enige niet. maar helaas zijn er ook zat aso's welke naar de door mij genoemde fietsenwinkel gaan, zich daar laten voorlichten en zelfs gebruik maken van de voorhandenzijnde voorraad om te proefzitten/rijden om vervolgens bij www.goedkopefietsenvoormij.nl te kopen. dit valt ook onder wel gebruik maken van de voordelen van de lokale winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
Hebben we het nu over gereedschap, of over goedkope fietsen? Ik ben even de draad kwijt. Overigens kun je vaak voor professionele stuff direct bij de fabrikant aankloppen, bij festool zelfs (na registratie) voor diefstal.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@simon even een zijspoortje :+
maar wat ik probeerde is het uit de gereedschappen trekken om een andere invalshoek te creëren.
auto's zeggen de meeste mensen wel wat en ik gok dat iedereen hier bekend is met 1 of meerdere auto dealers.

direct bij de fabrikant aankloppen is niets mis mee, dat is echter niet wat eerder gesuggereerd werd. dat ging over in het buitenland aangekochte gereedschappen aanbieden ter garantie bij een Nederlandse leverancier.
Norinco schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:10:
Maar hoe zit het met garantie? Moet je hem dan altijd terug sturen naar Duitsland?
Brutalsranan schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:16:
Nee, dat kan bij elke Bosch dealer in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:03
mfmonkey schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:37:
@simon even een zijspoortje :+
maar wat ik probeerde is het uit de gereedschappen trekken om een andere invalshoek te creëren.
auto's zeggen de meeste mensen wel wat en ik gok dat iedereen hier bekend is met 1 of meerdere auto dealers.

direct bij de fabrikant aankloppen is niets mis mee, dat is echter niet wat eerder gesuggereerd werd. dat ging over in het buitenland aangekochte gereedschappen aanbieden ter garantie bij een Nederlandse leverancier.
[...]

[...]
Ik heb het zelf ook bij Destil. Die gasten doen echt moeite voor je en zijn altijd vriendelijk. Ook al is het product niet in hun winkel gekocht. De voordeel dat Destil hier dan bij heeft is dat ik alle 'snelle' spullen daar haal. Service is belangrijk. Bij een goede service hebben ze veel aan me. Ze hebben daar de veelvoud van dat machine op mij verdiend. Dat kan ik wel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 22:43
Iemand ervaring met de gsr 12v-15 fc professional

zoals deze http://www.werkzeugalarm....-boxx-flexiclick/a-96054/

Zoek een handzame lichte machine erbij en de diverse koppen lijken wel handig.

of toch voor de gewone gsr serie gaan, heeft de ec versie nog toegevoegde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
als je niet vast zit aan bosch zou je metabo ook kunnen overwegen, als het goed is sterker en lichter.
en net als de bosch uit je link verkrijgbaar met meerdere opzet stukken.

of die beter is weet ik niet, ik bied enkel een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
mfmonkey schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:38:
als je niet vast zit aan bosch zou je metabo ook kunnen overwegen, als het goed is sterker en lichter.
en net als de bosch uit je link verkrijgbaar met meerdere opzet stukken.

of die beter is weet ik niet, ik bied enkel een alternatief.
Ja die metabo zag ik laatst ook voorbij komen ziet er ook goed uit. Kleine voorkeur gaat naar Bosch omdat mijn laatste gereedschap allemaal Bosch is, wel handig met l-boxen maar niet noodzakelijk

Daarom ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen in deze bosch of ook deze metabo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:39
sjnelle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:40:
[...]

Ja die metabo zag ik laatst ook voorbij komen ziet er ook goed uit. Kleine voorkeur gaat naar Bosch omdat mijn laatste gereedschap allemaal Bosch is, wel handig met l-boxen maar niet noodzakelijk

Daarom ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen in deze bosch of ook deze metabo
Heb je de zoekfunctie in dit topic al gebruikt? Staat volg met bosch blauw en redelijk wat metabo.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
artbij schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Heb je de zoekfunctie in dit topic al gebruikt? Staat volg met bosch blauw en redelijk wat metabo.
Maar niet de fc versie van de bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
als je dus open staat voor suggesties wil ik voorstellen om eens op toolmax ofzo accuschroevers te filteren op dingen die voor jouw belangrijk zijn.
ik heb het laatst ook gedaan voor een 18V machine voor mijn vader. je moet wat paginas door maar uiteindelijk had ik een paar over
1 dewalt machine, de metabo 18V quick, 2 makitas, een hitachi, ryobi en een milwaukee.

dus stel eens een merk/type lijst samen en laat hier zien dat je er zelf ook moeite in wilt steken, dan zijn er zat serieuze mensen op dit forum die je verder kunnen helpen.
vergeet ook niet erbij te zeggen wat je ermee wilt doen en waarom jouw favoriete machine precies je favoriet is.

ik heb alvast wat voorwerk voor je gedaan, klik op deze link om op toolmax terecht te komen met als filter max 255 euro en geen klopfunctie.
hierin zit o.a. de Bosch, de dewalt 710 (heb ik), een festool, flex, hitachi, keyang, kress, makita, de door mij genoemde metabo en de sterke milwaukee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tijd voor een paar stomme vragen m.b.t. mijn nieuwe invalzaag :+ Ik heb gezocht, maar gebruik misschien de verkeerde termen of zo.
Het hele internet roept hoe handig een invalzaag is voor het leggen van een houten vloer omdat je langs de muur kan zagen. Komt goed uit, een vloer moet nog gaan gebeuren. Maar hoe dan? Is het idee dat je gewoon een (paar) mm in je ondervloer zaagt?
Daarnaast gok ik dat de machine in 'bladverwisselmodus' (invalmechaniek naar beneden gelockt) gebruiken als vaste cirkelzaag niet de bedoeling is? Wordt niet genoemd in de handleiding, maar die lijkt van meer ervaring met dit soort machines uit te gaan :) (Wel redelijk wat kluservaring, maar nog heel weinig met houtbewerking.)
Als laatste: de klemmen specifiek voor de geleiderails zijn best prijzig. Het enige voordeel t.o.v. lijmklemmen lijkt te zijn dat ze onder de rail klemmen i.p.v. erop, dus dan lijkt me dat ik net zo goed gewoon lijmklemmen kan gebruiken? Ik las dat de klemmen bij de rail geleverd worden, maar heb ze nog niet gevonden.

Invalzaagnoob out :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Lijmklemmen die bovenop de rails klemmen zitten veel kans je zaag in de weg? Of hebben de bosch rails een boel oppervlak waar de zaag niet overheen gaat?

Geen idee hoe die bladwissel modus op de bosch precies is ingericht, maar op mijn Makita is dat een vrij simpel plastic mechanisme, denk niet dat ik dat zou vertrouwen om hem als vaste cirkelzaag te gebruiken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wormaap schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 13:50:
Tijd voor een paar stomme vragen m.b.t. mijn nieuwe invalzaag :+ Ik heb gezocht, maar gebruik misschien de verkeerde termen of zo.
Het hele internet roept hoe handig een invalzaag is voor het leggen van een houten vloer omdat je langs de muur kan zagen. Komt goed uit, een vloer moet nog gaan gebeuren. Maar hoe dan? Is het idee dat je gewoon een (paar) mm in je ondervloer zaagt?
Daarnaast gok ik dat de machine in 'bladverwisselmodus' (invalmechaniek naar beneden gelockt) gebruiken als vaste cirkelzaag niet de bedoeling is? Wordt niet genoemd in de handleiding, maar die lijkt van meer ervaring met dit soort machines uit te gaan :) (Wel redelijk wat kluservaring, maar nog heel weinig met houtbewerking.)
Als laatste: de klemmen specifiek voor de geleiderails zijn best prijzig. Het enige voordeel t.o.v. lijmklemmen lijkt te zijn dat ze onder de rail klemmen i.p.v. erop, dus dan lijkt me dat ik net zo goed gewoon lijmklemmen kan gebruiken? Ik las dat de klemmen bij de rail geleverd worden, maar heb ze nog niet gevonden.

Invalzaagnoob out :+
Simpele klemmen zijn oa in china goed te betalen. Ecotools heeft zo ook dacht ik.

Invalzaag dicht bij de muur zetten, max zaagdriepte instellen en dan langs de muur zagen.

Ik heb het ook alleen maar gelezen dat het zo moet. Heb geen idee waarom je het zou willen, meestal komt er toch een plint op de zaagranden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
volgens mij is langs de muur zagen handig als je stuk wilt maken wat er al ligt.
was er laatst niet iemand hier die zijn zolder opnieuw moest doen en deze functie kon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Reinier

\o/

Ik vind de Bosch-klemmen (FSN KZW) op zich wel fijn, alleen zijn bij mij twee schroeven gebroken waardoor een van de twee klemmen useless geworden is. Ik kan geen reserveronderdelen online vinden dus zal eens kijken of het een beetje standaardmaat schroef is.

Dan iets anders: ik heb een Bosch GOP 10.8 V-LI multitool en ben op zoek naar zaagbladen. Vrijwel alles wat ik kan vinden is StarLock en dat is mijn machientje niet. Is dat backwards compatible? Heb ik een adapater nodig? Of een nieuwe tool? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Reinier schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 15:48:

Dan iets anders: ik heb een Bosch GOP 10.8 V-LI multitool en ben op zoek naar zaagbladen. Vrijwel alles wat ik kan vinden is StarLock en dat is mijn machientje niet. Is dat backwards compatible? Heb ik een adapater nodig? Of een nieuwe tool? ;)
Ik heb ze zelf van Ecotools maar laatst werd ik met gerichte banners gespamd door multitoolworld.com.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

sjnelle schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 10:43:
[...]

Maar niet de fc versie van de bosch.
Die vind je ook niet bij een gereedschapswinkel. Das een voetbalclub :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:26
Om terug te komen op mn luchtdrogerverhaal :)

Vandaag luchtdroger nr2 (d520) opgepikt en mee laten draaien. Luchtdroger 1 (dd108) had al een paar dagen voluit gedraaid, met meerdere volle emmers water als resultaat. Luchtvochtigheid was al van 70+ naar 55 gedaald.
Nu met hulp van nr2 is dit het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7HdvuhmYAvoR1BC1Og73yxtE/full.jpg

Ze slaan nu ook regelmatig af, omdat ze op 45% ingesteld staan :) Blijkbaar kunnen ze het aan. Nu kan mooi alles lekker doordrogen (alle vocht uit karton enzo). Dan op termijn kan er gewoon eentje lekker op de automatische stand de boel op 55-60% houden.

Ik doe er wel ff een energiemeter tussen, want ik maak me wel zorgen over het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 22:50

Jelte,89

Woodworking

You should have done that before ;)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jelte,89 schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:39:
You should have done that before ;)
Wat had ik eerder moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
Raymond schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:44:
[...]

Wat had ik eerder moeten doen?
Ik vermoed dat hij de energiemeter bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Brutalsranan schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:50:
[...]

Ik vermoed dat hij de energiemeter bedoelt.
Yep, eerst een energie meter ertussen doen en ze dan pas aanschaffen. 😂

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* offtopic.
Raymond schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 23:33:
Vandaag luchtdroger nr2 (d520) opgepikt en mee laten draaien. Luchtdroger 1 (dd108) had al een paar dagen voluit gedraaid, met meerdere volle emmers water als resultaat. Luchtvochtigheid was al van 70+ naar 55 gedaald.
Dat zijn serieuze hoeveelheden, maar het apparaat doet gelukkig z'n ding.
Nu nog een handige en lekker luie afvoer naar buiten. ;)
Ze slaan nu ook regelmatig af, omdat ze op 45% ingesteld staan :) Blijkbaar kunnen ze het aan. Nu kan mooi alles lekker doordrogen (alle vocht uit karton enzo). Dan op termijn kan er gewoon eentje lekker op de automatische stand de boel op 55-60% houden.

Ik doe er wel ff een energiemeter tussen, want ik maak me wel zorgen over het verbruik.
Ik heb mij er zelf maar bij neergelegd dat structurele ontvochtiging toch de beste weg is, als de schimmelplekken eenmaal op de muren gaan verschijnen ben je verder van huis. :X

Het is net als een vrieskist, uiteindelijk moet die toch naar de -18 toe.
Je kunt alleen de hoeveelheden in de vrieskist enigszins beperken.

In jouw geval desnoods geforceerd ventileren dus, maar als het vochtigheidsgehalte buiten ook al hoog is, dan zijn de makkelijke oplossingen beperkt.
Daarnaast moet je je afvragen wat er binnen aan vocht wordt geproduceerd en of je dit kunt verminderen.

Voorlopig nog even doordrogen die handel op 50%/55%, dat kan best een maand+ in beslag nemen.

[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 21:21
*knip* offtopic.

Ik zoek een afkortzaag, nu was er hier veel kritiek op de Einhell 210mm met een fijn prijsje. Wie heeft er hier de Metdabo KGS216? Ik weet dat @Notna er 1 heeft, iemand anders?

Mijn eisen zijn simpel: Makkelijk hanteerbaar qua instellen en afstellen, telescopisch en kantelbaar. De rest (Lampje, laser, bla bla) geloof ik wel. Dat doe ik wel met een winkelhaak en een potlood.

Volgens mij is dan onder de 200 euro de metabo de beste keuze?

[ Voor 69% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:52 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
*knip* offtopic.

Ik heb sinds gister weer een boormachine, de hele oude oranje machine heb ik toch echt na jaaaren trouwe dienst gesloopt. merk en type heb ik niet maar de voorkant van de machine is van staal, de achterkant en handgreep van plastic dus. d.m.v. een soort ring achter de boorkop kon hij op kloppen gezet worden en met een iets wat mechanische schuif op de zijkant kon ik hem in de 1e of 2e versnelling zetten. Was een prima boor die het al lang volhield maar met een boormachine pomp langdurig werd hij heel warm. Uiteindelijk te warm denk ik :X
zonde want voor mijn gebruik was het apparaat prima.

Maar ik heb weer een machine dus, een cheap ass klein ding, skill geloof ik. en ook deze is niet meer nieuw maar toch een stuk minder oud zeg maar. volledig plastic aan de buitenkant, bovenop een draaiknop voor kloppen en bij de "trekker" een hevel schakelaar om linksom of rechtsom te draaien.
ik moet het er maar mee doen en ach, samen met de dewalt 710 red ik het nu nog prima.

Als backup heb ik gelukkig wel wat kwaliteit spul, de bus van mijn vader is lekker vol met gereedschap waaronder dus een makita SDS machine en als echte stap omhoog vanaf mijn machine de AEG, 720 of 750 supertorque (verschil 720 en 750 is 2 nm)
supertorque omdat van AEG de 1100 watt klopboor
Het is de 2e aeg klopper die mijn vader heeft, de vorige is 15+ jaar mee gegaan en heeft vele speciekuipen met mengsels zoals egaline, rotband enz. en ook metselspecie gemengd. Het exacte falen hebben we niet meer getraceerd en had ook niet meer onze intresse, de nieuwe was zo gekocht. ik heb nog gekeken naar alternatieven maar kon zo snel niets vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 16:13
KillaZ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:16:
[...]

*knip* offtopic.
Ik zoek een afkortzaag, nu was er hier veel kritiek op de Einhell 210mm met een fijn prijsje. Wie heeft er hier de Metdabo KGS216? Ik weet dat @Notna er 1 heeft, iemand anders?

Mijn eisen zijn simpel: Makkelijk hanteerbaar qua instellen en afstellen, telescopisch en kantelbaar. De rest (Lampje, laser, bla bla) geloof ik wel. Dat doe ik wel met een winkelhaak en een potlood.

Ik heb ook een KGS216, prima machine voor de prijs. Gebruikt om ca 75m2 laminaat te leggen, rechte zaagsneden, icm met een 60-tands zaagblad zagen deze er ook nog mooi uit ook. Zaag er ook geregeld aluminium mee en dat gaat ook prima!

Had alleen moeite met de 12cm hoge pinten in verstek te zagen. Omdat deze zo hoog waren moest ik deze plat leggen om te zagen en de verstek instellingen voor het horizontale verstek (onder helling zegmaar...) zijn niet zo nauwkeurig (klikt niet vast op 45°).

Voor het geld zeker aan te raden!

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:52 ]

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
*knip* offtopic.
Jevon schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:33:

Had alleen moeite met de 12cm hoge pinten in verstek te zagen. Omdat deze zo hoog waren moest ik deze plat leggen om te zagen en de verstek instellingen voor het horizontale verstek (onder helling zegmaar...) zijn niet zo nauwkeurig (klikt niet vast op 45°).

Voor het geld zeker aan te raden!
Bedoel je dat je het hellen van het zaagblad uberhaupt niet goed vast kunt zetten of dat dit niet vasst gezet kan worden op een vaste waarde (zoals een gat op 45 graden waar de pen in valt).

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:44

Vliegvlug

Flight Simple

*knip* offtopic. :P
On topic vraagje; is rvs plaat van 2mm zagen een beetje te doen met een decoupeerzaag en metaalzaagblad of kan ik beter de haakse slijper pakken met inox slijpschijf?

Gaat om kleine lengtes, ca 10-15cm.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Zou het plaatmateriaal niet teveel de neiging hebben om te gaan "springen"?
Als je een ijzerzaagje hebt voor je deco is het een poging waard toch?

Ik heb ween goed aantal draadnagels doorgezaagd met een deco ijzerzaag en dat ging prima. is welliswaar geen RVS maar wel wat dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 13:24
Is te doen, maar dat het opschiet .. nou nee. Ik had 3 plaatjes van iets van 12 x 20 met een gat in het midden voor een intercom. Uiteindelijk is het wel gelukt maar het pakje zaagbladen was ook op op het eind.
Wel iets van een geleider knutselen voor je decoupeerzaag om 'm langs te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Kan wel, maar dan weerszijden van de zaagsnede even klemmen om klapperen te voorkomen.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb nog geen ijzerzaagjes voor mijn deco, wel een 125mm inox slijpschijf máár alleen een 115mm slijper. :P
En om het zonder beschermkap te doen zie ik niet zitten.
Ga binnenkort wel een 125mm slijper bestellen.

Met een handijzerzaag vind ik ook geen probleem dus ga ik dat eerst eens proberen.
Wordt dat geen doen dan haal ik wel deco ijzerzaagjes. Dat vastklemmen is wel een goeie tip.

Moet 6 plaatjes zagen van 5x10á15cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jevon
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 16:13
mfmonkey schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 11:32:
*knip* offtopic.
[...]

Bedoel je dat je het hellen van het zaagblad uberhaupt niet goed vast kunt zetten of dat dit niet vasst gezet kan worden op een vaste waarde (zoals een gat op 45 graden waar de pen in valt).
De klem om de hoek vast te zetten werk prima, maar het hellen kan niet op en vaste waarde... Altijd een beetje gokken dus...

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:53 ]

Intel Core i5 4690 | 8GB | GTX970 | 256GB SSD | 2TB HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Vliegvlug schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:20:
Ik heb nog geen ijzerzaagjes voor mijn deco, wel een 125mm inox slijpschijf máár alleen een 115mm slijper. :P
En om het zonder beschermkap te doen zie ik niet zitten.
Ga binnenkort wel een 125mm slijper bestellen.

Met een handijzerzaag vind ik ook geen probleem dus ga ik dat eerst eens proberen.
Wordt dat geen doen dan haal ik wel deco ijzerzaagjes. Dat vastklemmen is wel een goeie tip.

Moet 6 plaatjes zagen van 5x10á15cm
vaak ben je te bang!

nee, onzin. als je er zelf geen vertrouwen in hebt moet je je nooit over laten halen.
dat gezegd hebbende, met goede PBM's zou ik het wel aandurven, een 125 mm in een 115 machine.
met de hand in de vorm van een junior zaag of een fatsoenlijke beugelzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 01:19

artificial_sun

Mazda Rx7

Als het recht en netjes moet worden (als in het komt in het zicht van je vrouw) dan zou ik het sowieso met de handzaag doen. Nette lange halen maken. Maar dat gaat wel tijd kosten.

Met de decoupeerzaag met goede geleiding (of vaste hand) kan ook, maar ik ben altijd bang voor krassen op het metaal.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jevon schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:42:
[...]

De klem om de hoek vast te zetten werk prima, maar het hellen kan niet op en vaste waarde... Altijd een beetje gokken dus...
Dat is simpel op te lossen door een verstekhaak tegen zaagblad en basis te zetten alvorens het ding vast te zetten, als het echt nauwkeurig moet :)

Re: decoupeerzaag voor staal: ik heb de afgelopen weken een meter of 5 door 1mm staalplaat gezaagd met de decoupeerzaag. Kan prima, geeft een veel mooier resultaat dan slijpen, maar wel inderdaad beide kanten van de plaat ondersteunen om klapperen en zelfs kromslaan van de plaat te voorkomen.

[ Voor 27% gewijzigd door McGryphon op 02-08-2017 16:36 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
En voor de herrie lijkt me dat ook wel aan te raden.

* Raymond weleens van die blikken dakpanplaten met decoupeerzaag gezaagd, wat een klereherrie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mfmonkey schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:46:
[...]

vaak ben je te bang!

nee, onzin. als je er zelf geen vertrouwen in hebt moet je je nooit over laten halen.
dat gezegd hebbende, met goede PBM's zou ik het wel aandurven, een 125 mm in een 115 machine.
met de hand in de vorm van een junior zaag of een fatsoenlijke beugelzaag?
Zonder kap ga ik er niet aan beginnen, misschien dat de kans klein is dat er iets gebeurd maar als er iets toch fout gaat en er vliegt iets met hoge snelheid mijn kant op... :X
Zelfs met kap gebruik ik oog- en handbescherming.
artificial_sun schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 15:22:
Als het recht en netjes moet worden (als in het komt in het zicht van je vrouw) dan zou ik het sowieso met de handzaag doen. Nette lange halen maken. Maar dat gaat wel tijd kosten.

Met de decoupeerzaag met goede geleiding (of vaste hand) kan ook, maar ik ben altijd bang voor krassen op het metaal.
Gelukkig komt het niet in het zicht van enige vrouw. :P

Het worden koppelplaatjes voor een houtconstructie buiten dus rafelige randen of krassen zijn geen bezwaar. :)

Heb het rvs trouwens nog niet, hoop eigenlijk dat de lokale metaalhandel iets van 'restrvs' heeft dat ik voor weinig (of niets ;)) kan overnemen net als dat de houthandel atijd wel resthout heeft wat ik zo mag meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:39
KillaZ schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:16:
[...]

Wut, leest de AIVD hier mee? Cool, die hebben natuurlijk ook behoefte aan een goede afkortzaag :+

Daarop inhaken: Ik zoek een afkortzaag, nu was er hier veel kritiek op de Einhell 210mm met een fijn prijsje. Wie heeft er hier de Metdabo KGS216? Ik weet dat @Notna er 1 heeft, iemand anders?

Kijk ook eens naar de Ryobi afkortzaag, schijnt ook wel goed te zijn in die klasse.
Ik heb hem zelf niet, maar het voordeel is dat de buis, aan de voorkant zit, dus kun je hem strak tegen de muur zetten. Dit is voor mij wel een pre gezien de ruimte die ik heb als ik er een zou kopen.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Ik kreeg vanochtend een berichtje van m'n ouders met de vraag of ik nog "hardware" uit Australië nodig heb. Ze zijn daar een maandje op bezoek bij familie.

Laat dat nou net het land zijn waar de Makita DRT50Z als eerste op de markt is gekomen. Dat is de BL accu kantenfrees.

Met een beetje geluk heb ik over een maand er eentje in mijn bezit d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 02-08-2017 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Gaaf!

En dat overkomt je dan ook nog gewoon :)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Jelte,89 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 00:27:
Gaaf!

En dat overkomt je dan ook nog gewoon :)
Het helpt wel dat ik een aantal grote inbouwkasten voor ze bouw. Kan ik de deurtjes mooi afwerken ;)

En met omgerekend €170 zijn ze daar nog best goedkoop ook. Hoewel het nog wel een tijdje zal duren voor ze hier überhaupt te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:15
Voor de afbouw van onze nieuwe woning (denk aan het maken van enkele koven, inbouwkasten, vloeren), ben ik opzoek naar een afkortzaag. Ik heb twee modellen op het oog.

1. Makita LS1018L https://www.makita.nl/zaa...adiaal-afkortzaag-260-mm/
2. Metabo KGS254M https://www.metabo.com/nl...602540000-afkortzaag.html

Het grootste voordeel van de Makita zaag, lijkt dat deze dubbel verstek kan zagen (kantelbaar naar twee kanten). Nu zoek ik het grote voordeel van dubbel verstek, in welke situaties gebruiken jullie dit, dat het de meerprijs waard is?

[ Voor 3% gewijzigd door dewil1990 op 03-08-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Dubbelverstek is niet meest relevante ding wat ik zou checken, meer hoe accuraat hij moet zijn. Ik vind de Metabo's niet echt accuraat. Mooie goedkope + goede machines voor het ruwe werk, maar over de totale lengte van de arm hangt hij redelijk door. Ik geloof dat de Makita iets sterker is. Dubbel verstek lijkt me niet het geen waar ik in eerste instantie direct naar zou kijken, leg ik het werkstuk wel anders neer.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb de KGS254m. Prima ding, maar en supernauwkeurig is hij niet. Wel gewoon prima voor laminaat, balkjes en planken ed. Maar als je er gelamineerde planken voor een mooie kast mee wilt afkorten, dan heb ik mn twijfels over het resultaat.

En over al die verstekken zou ik me niet al te veel zorgen maken. De enige keer dat ik een lastig verstek moest zagen, was voor een balkje op zolder, die dan op een dragende balk van het dak moest steunen. Dat had ik ook anders kunnen oplossen als de zaag het niet kon. Dat was 2 zaagsnedes tijdens het compleet ombouwen van een zolder naar slaapkamer/washok.

Verder ben ik meer van de mening dat hoe minder verstelmogelijkheden er op zitten, hoe stabieler het ding zal zijn en blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:44
Ik heb ook die KGS254. Ben het er mee eens dat hij niet supernauwkeurig is, maar voor waar ik hem voor gebruik en nog ga gebruiken voldoet hij.

Tot nu toe vooral voor hoge MDF plintjes gebruikt en ik miste het dubbelverstek eigenlijk wél (omwille van de snelheid), maar het is altijd op te lossen door je plank om te draaien natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Even mijn beklag doen/hart luchten...

Ik heb op 1 juli een set gekocht van een Makita GA9020 haakse slijper met case en diamandblad (Ook als 1 set/product aangeboden door de verkopende partij)
De leverindicatie stond op "Direct leverbaar".
Na ontvangst blijkt echter het diamandblad er niet bij te zitten. "Kan gebeuren, zal wel vergeten zijn mee in te pakken." was de gedachte.

Ik heb ze een email gestuurd met het verhaal dat ik de schijf niet heb aangetroffen; niet in de omdoos, niet in de case van de slijper. Ik kreeg echter dit als antwoord:
Dat klopt inderdaad, de diamantdoorslijpschijf hebben wij momenteel in nazending staan voor u, omdat deze helaas nog niet voorradig is.
Beetje jammer. Niet vooraf geïnformeerd, zelf achteraan gaan en als klap op de vuurpijl staat de set/het artikel nog steeds gewoon te koop met indicatie "Direct leverbaar", wat dus niet zo is.

Ik heb gereageerd dat dit wel een teleurstellend antwoord was en heb ze er op gewezen dat de set nog steeds als zodanig te koop stond.

Het antwoord was dat dit de normale werkwijze was van ze. Ze hebben dan een set wel op voorraad, maar niet volledig op voorraad. Snap jij hem nog?

Is dit echt de normale werkwijze van winkels waar gereedschap wordt verkocht? Ik ben in mijn jaren van online bestellen nog nooit zoiets tegengekomen. Weliswaar nog nooit gereedschap besteld van deze aard, maar toch.

Ik had beter verwacht. Voor de beeldvorming, is in mijn beleving toch 1 van de grotere online gereedschapswinkels in Nederland.

Overigens heb ik de desbetreffende schijf nog steeds niet binnengekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
TravockMD schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:09:
Even mijn beklag doen/hart luchten...

Ik heb op 1 juli een set gekocht van een Makita GA9020 haakse slijper met case en diamandblad (Ook als 1 set/product aangeboden door de verkopende partij)
De leverindicatie stond op "Direct leverbaar".
Na ontvangst blijkt echter het diamandblad er niet bij te zitten. "Kan gebeuren, zal wel vergeten zijn mee in te pakken." was de gedachte.

Ik heb ze een email gestuurd met het verhaal dat ik de schijf niet heb aangetroffen; niet in de omdoos, niet in de case van de slijper. Ik kreeg echter dit als antwoord:

[...]

Beetje jammer. Niet vooraf geïnformeerd, zelf achteraan gaan en als klap op de vuurpijl staat de set/het artikel nog steeds gewoon te koop met indicatie "Direct leverbaar", wat dus niet zo is.

Ik heb gereageerd dat dit wel een teleurstellend antwoord was en heb ze er op gewezen dat de set nog steeds als zodanig te koop stond.

Het antwoord was dat dit de normale werkwijze was van ze. Ze hebben dan een set wel op voorraad, maar niet volledig op voorraad. Snap jij hem nog?

Is dit echt de normale werkwijze van winkels waar gereedschap wordt verkocht? Ik ben in mijn jaren van online bestellen nog nooit zoiets tegengekomen. Weliswaar nog nooit gereedschap besteld van deze aard, maar toch.

Ik had beter verwacht. Voor de beeldvorming, is in mijn beleving toch 1 van de grotere online gereedschapswinkels in Nederland.

Overigens heb ik de desbetreffende schijf nog steeds niet binnengekregen...
Welke webshop was het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dewil1990 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:20:
Voor de afbouw van onze nieuwe woning (denk aan het maken van enkele koven, inbouwkasten, vloeren), ben ik opzoek naar een afkortzaag. Ik heb twee modellen op het oog.

Het grootste voordeel van de Makita zaag, lijkt dat deze dubbel verstek kan zagen (kantelbaar naar twee kanten). Nu zoek ik het grote voordeel van dubbel verstek, in welke situaties gebruiken jullie dit, dat het de meerprijs waard is?
Ben ook in de markt voor een afkortzaag. Had de Metabo ook al gezien, maar Ik had die Makita nog niet gezien. Ik vind het zelf van belang dat je in ieder geval minimaal een 2x3'je een beetje fatsoenlijk zou kunnen zagen. Dus op zijn minst 44 mm diep kan zagen in gekanteld/verstek. Dat kunnen ze beiden. Daarnaast is precisie van belang. Van de Metabo kan het schijnbaar beter, van de Makita weet ik dat niet.

Maar wat me aan beiden ook opvalt is dat de Makita een greep heeft in lijn met het zaagblad, de Metabo heeft een greep die haaks op het zaagblad staat. Mijn gevoel zegt dat de greep van de Makita prettiger werkt, maar dat is meer een gevoel. Ik weet in ieder geval dat de blauwe Bosch'en ook een greep hebben in lijn met het zaagblad. En blauwe Bosch hebben vaak een goed design ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
Verwijderd schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:43:
[...]

Ben ook in de markt voor een afkortzaag...
Dank voor de reactie, toevallig zijn er vandaag twee timmermannen bezig bij onze woning in aanbouw. Beide gaven juist aan dat een haakse greep ergonomisch een stuk fijner is ;) . Ik kan mij dit wel indenken aangezien de greep van je hand als het ware ook horizontaal is gepositioneerd. Nu zal dit voor de aantallen die ik ga zagen niet direct het verschil maken, voor iemand die dag in dat uit met een zag in de weer is, is dit natuurlijk wel van groot belang.

Het is wel jammer om de horen dat de Metabo zaag toch te wensen overlaat qua precisie. Om die reden neig ik nu toch meer naar de Makita, al heb ik geen ervaringen gezien van Makita afkortzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:12

Reinier

\o/

Er bestaan afkortzagen met draaibare greep, in ieder geval van Bosch (maar wellicht alleen voor de Amerikaanse markt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
De afkortzagen van DeWalt komen ook goed uit de reviews die ik gezien heb. Zit ook met een schuin oog naar een afkortzaag te kijken. Tot nu toe met aan inval cirkelzaag aan het werk maar dat is niet altijd ideaal. De DeWalt's zijn ook nog wel betaalbaar. Festool Kapex is ook leuk spul maar aan de prijs. Het is maar hobby :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik heb de metabo, prijs kwaliteit is er weinig beters denk ik. Andere zagen zijn al snel 2x zo duur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Is een afkortzaag met 216mm blad goed genoeg voor de hobby, of loop ik dan snel tegen beperkingen aan in de hoogte?
Ik had de Dewalt DWS774 op het oog met zo'n statief.

Edit: in dit topic 8)7 al een mooi stukje uitleg gevonden!

[ Voor 15% gewijzigd door Rob Z op 04-08-2017 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maar even wat spul besteld die het leven (m.b.t. het strippen van kabels) me wat makkelijker gaan maken.
Meteen maar goed uitgepakt, zodat ik als het goed is de rest van m`n leven klaar ben.

KNIPEX MultiStrip 10
Afbeeldingslocatie: https://www.knipex.com/fileadmin/site/knipex/scripts/mediando/images/KNIPEX/Produktfotos/web/zoom/1242195-01-3.jpg

KNIPEX ErgoStrip
Afbeeldingslocatie: https://www.knipex.com/fileadmin/site/knipex/scripts/mediando/images/KNIPEX/Produktfotos/web/zoom/169501SB-00-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Die ergostrip is super handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:02

Ursamajor

Astrofotograaf

Helaas nog niet in de PriceWatch te zien, maar gisteren na lang twijfelen en voelen voor deze WX166 Worx accuboor gegaan met 3Ah accu.

Normaal heb ik altijd graag gereedschap van Bosch, hoewel m'n vorige accuboor een Black & Decker was (nooit meer). Maar de Bosch (PSR-18-Li-2) was zwaarder, minder fijne grip, ondanks dat deze dikker was dan de Worx en ik grote handen heb.
De afwerking leek me zelfs ook beter en her knopje om links- of rechtsom te boren voelde ook degelijker bij de Worx. De Bosch had daarentegen een soort traploze slipkoppeling insteller en was tegelijk een knop voor de 2e versnelling. Zag er ook niet zo geweldig uit. En dat kan natuurlijk allemaal weer kapot.
De Worx voelde meteen al prettiger aan om vast te houden en te bedienen, dus dat heeft bij mij de doorslag gegeven. De uitwisselbaarheid van de accu's zit bij beide merken wel snor en aangezien ik verder genoeg prima gereedschap heb, zal dat niet snel met een accu variant uitbreiden. De koffer van de machine is ook een stuk degelijker dan wat ik bij Bosch machines heb. Deze is dubbelwandig en daardoor een stuk minder slap dan de Bosch koffers.
Nu nog zien hoe de kwaliteit echt is bij gebruik.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Vind het toch een hoop geld, waarom niet een 10.8v machine, heb je zelfde aandraai moment, plus een groot accusysteem van bijv. Makita of Metabo, en een goed merk. Ik verbaas me elke keer weer dat mensen nog een groene Bosch kopen terwijl de blauwe bosch online vaak 2-3 tientjes meer is.

-- kleine disclaimer: als je er tevreden mee bent is 't ook top --

[ Voor 10% gewijzigd door simon op 04-08-2017 09:08 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
149 euro is niet zo heel veel, besparing bij online is dan ook niet zo groot.
Het voordeel van ff langs de winkel en half uurtje later kunnen klussen wordt hier imho ook wel redelijk onderschat, dat mag ook wat kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Ursamajor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 07:34:
Helaas nog niet in de PriceWatch te zien, maar gisteren na lang twijfelen en voelen voor deze WX166 Worx accuboor gegaan met 3Ah accu.

Normaal heb ik altijd graag gereedschap van Bosch, hoewel m'n vorige accuboor een Black & Decker was (nooit meer). Maar de Bosch (PSR-18-Li-2) was zwaarder, minder fijne grip, ondanks dat deze dikker was dan de Worx en ik grote handen heb.
De afwerking leek me zelfs ook beter en her knopje om links- of rechtsom te boren voelde ook degelijker bij de Worx. De Bosch had daarentegen een soort traploze slipkoppeling insteller en was tegelijk een knop voor de 2e versnelling. Zag er ook niet zo geweldig uit. En dat kan natuurlijk allemaal weer kapot.
De Worx voelde meteen al prettiger aan om vast te houden en te bedienen, dus dat heeft bij mij de doorslag gegeven. De uitwisselbaarheid van de accu's zit bij beide merken wel snor en aangezien ik verder genoeg prima gereedschap heb, zal dat niet snel met een accu variant uitbreiden. De koffer van de machine is ook een stuk degelijker dan wat ik bij Bosch machines heb. Deze is dubbelwandig en daardoor een stuk minder slap dan de Bosch koffers.
Zoals hierboven aangegeven, is het een hoop geld voor een bouwmarktmerk. Kan je het nog terugbrengen? Zeker aks je het niet meteen gaat gebruiken, zijn er namelijk (zeker in duitsland) een hoop alternatieven beschikbaar voor het zelfde geld. Mocht je er meer over willen weten dan zijn er hier genoeg mensen die je andere (professionele) opties kunnen geven. Behalve de 10.8 zoals hierboven is een ander alternatief die gsb 18-2 li. In Duitsland is die overigens al voor dezelfde prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
oh crap, niet goed gelezen

[ Voor 94% gewijzigd door Raymond op 04-08-2017 09:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

gisteren weer een topstuk gekocht voor mijn wera collectie:
Afbeeldingslocatie: https://cdn3.bigcommerce.com/s-u7z9kprp/products/14384/images/20016/kraftform-handle-bottle-opener__03796.1441351777.380.500.jpg

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectronLion
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-02-2022
teacher schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:19:
[afbeelding]
Dat is inderdaad superhandig om kromme spijkers mee terug te buigen.
Terug hameren is minder accuraat..

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Brutalsranan schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:14:
[...]

Zoals hierboven aangegeven, is het een hoop geld voor een bouwmarktmerk. Kan je het nog terugbrengen? ...
Bouwmarktmerk?
Hoe moet je je als merk dan in de markt zetten? Jezelf zichtbaar maken via een tv-programma, in een of meerdere bouwmarkten promoten enz.
Bosch is een fijn merk, maar ook in dat land zijn er ontwikkelingen. Tegenwoordig in de slimme computergestuurde boormachines met allerhande gadgets om het klussen nog makkelijker en professioneler te maken. Als de bediening van de 186 euro kostende Bosch bouwradio net zo is als de software in de boormachines... Allemachtig wat een trage radiozenderscanner zat er op dat ding. En dan toch 186 euro ervoor vragen.

Dat is hetzelfde als een gereedschapskoffer van het huismerk van de praxis die ook in de Stanley kleuren van het merk beschikbaar was, maar dan voor 20 euro meer. 3 keer raden welke koffer ik toen heb gekocht.

Ja ik heb ook de Bosch blauw in m'n handen gehad. Nog groter en zwaarder en 180 euro. Tja, dan steek ik die 30 euro liever in m'n zak en geef ik de Worx machine een kans. Kan nooit slechter zijn dan Black & Decker en als ik de degelijkheid van de koffer, lader, bouw van de boor en accu mag beoordelen, lijkt me die beter dan de Bosch. Maar goed, de tijd zal het leren.
En wellicht als ik meer geld had willen uitgeven dat ik dan een DeWalt had gekocht :)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Ursamajor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:39:
[...]

Bouwmarktmerk?
Hoe moet je je als merk dan in de markt zetten? Jezelf zichtbaar maken via een tv-programma, in een of meerdere bouwmarkten promoten enz.
Bosch is een fijn merk, maar ook in dat land zijn er ontwikkelingen. Tegenwoordig in de slimme computergestuurde boormachines met allerhande gadgets om het klussen nog makkelijker en professioneler te maken. Als de bediening van de 186 euro kostende Bosch bouwradio net zo is als de software in de boormachines... Allemachtig wat een trage radiozenderscanner zat er op dat ding. En dan toch 186 euro ervoor vragen.

Dat is hetzelfde als een gereedschapskoffer van het huismerk van de praxis die ook in de Stanley kleuren van het merk beschikbaar was, maar dan voor 20 euro meer. 3 keer raden welke koffer ik toen heb gekocht.

Ja ik heb ook de Bosch blauw in m'n handen gehad. Nog groter en zwaarder en 180 euro. Tja, dan steek ik die 30 euro liever in m'n zak en geef ik de Worx machine een kans. Kan nooit slechter zijn dan Black & Decker en als ik de degelijkheid van de koffer, lader, bouw van de boor en accu mag beoordelen, lijkt me die beter dan de Bosch. Maar goed, de tijd zal het leren.
En wellicht als ik meer geld had willen uitgeven dat ik dan een DeWalt had gekocht :)
Dit is vaak genoeg besproken hier. Gebruik de zoekfunctie maar als je het echt wilt weten. Zo niet, dan veel plezier met je aankoop. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 11:16
Gisteren nog een mailtje gestuurd en reactie erop. Ineens is de schijf daar op voorraad en wordt deze naar me afgestuurd.
De winkel in kwestie is Gereedschapscentrum. Als het goed is, is de schijf onderweg en is het nu opgelost. Heeft alleen wel even geduurd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Als ik op Worx zoek, kom ik hier enkele posts tegen van mensen die er tevreden over zijn.
Maar goed, hier zullen ook genoeg mensen zijn die zweren bij een bepaald merk net als mensen Apple of Samsung of andere Android helemaal top vinden.
Ik post over een jaartje nog wel of ik nog steeds tevreden ben ;-)

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Ursamajor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 07:34:

De koffers verschillen inderdaad nogal, maar de L-Boxxen van Bosch/Sortimo zijn wel echt een uitkomst. Stapelbaar _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Edwin88 op 04-08-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
TravockMD schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:03:
[...]

Gisteren nog een mailtje gestuurd en reactie erop. Ineens is de schijf daar op voorraad en wordt deze naar me afgestuurd.
De winkel in kwestie is Gereedschapscentrum. Als het goed is, is de schijf onderweg en is het nu opgelost. Heeft alleen wel even geduurd zo.
Ik dacht gelijk gereedschapcentrum wist je dat? Ik bestel daar gelukkig niet meer. Behalve fouten wil ik ook dat mijn spullen als nieuw geleverd worden als ik er volle pond voor betaal. Aantrekkelijke prijzen, dat dan weer wel.
Ursamajor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:03:
Als ik op Worx zoek, kom ik hier enkele posts tegen van mensen die er tevreden ov8er zijn.
Maar goed, hier zullen ook genoeg mensen zijn die zweren bij een bepaald merk net als mensen Apple of Samsung of andere Android helemaal top vinden.
*snip*

Het enige wat ik je aangaf is dat het wel heel erg veel geld is voor een tool uit de bouwmarktklasse. Dat wilt zeggen dat de bouwkwaliteit ook minder is. Meer plastic interne delen ipv harder materiaal. Ook is er meer gestoken in development en ergonomie. DAT is het verschil.

En als jij ook meer moeite had gedaan om ook echt onderzoek te doen (hier op het forum alleen al staat genoeg) Dan zou je zien dat er al een alternatief door Simon is gegeven dat beide argumenten van je naar beneden haalt. De 10.8 modellen (van welke merk dan ook, want we zijn niet allemaal apple/android/merk fanboys) zijn meestal en sterker EN goedkoper. Maar goed. Dit is ook de laatste wat ik hierover zeg en nogmaals veel plezier met je aankoop.

Het helpt wel mee als je dan niet alsnog het laatste woord wil hebben. Laat een ander in zijn waarde als diegene keuzes maakt die je niet zinnen.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 04-08-2017 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 21:21
Ursamajor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:03:
Als ik op Worx zoek, kom ik hier enkele posts tegen van mensen die er tevreden over zijn.
Je vergelijking gaat mank. Workx verhoudt zich tot de A merken zoals Xiaomi zich tot Apple en Samsung verhoudt. ;)

Verder, veel plezier met je aankoop. Waarschijnlijk zal het voldoen voor jouw eisen en boeit het je niet dat je misschien niet voor de beste prijs/kwaliteit bent gegaan. :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Tijd voor mijn eerste reactie in dit topic. Vanwege de verbouwing van mijn huis zit ik te kijken naar een afkortzaag. Nu was mijn plan om voor de Metabo KGS254M te gaan, omdat deze wel een goede prijs/kwaliteit verhouding had.

Na de verhalen hier begin ik toch naar deDeWalt's te kijken vanwege de wat betere geluiden. Mijn doel is om er straks een koof voor de keuken mee te bouwen, plinten te zagen, en op termijn wat werk in de tuin (overkapping). Daarna zal hij nog af en toe wat gebruikt worden voor de wat kleinere hobby klusjes.

Omdat ik geen ruimte heb voor een permanente werkplaats in de schuur wil ik liefst een enigszins mobiel apparaat (liever 15 dan 25 kilo); zal ik buiten (onder afdak) gaan werken dus is stofafzuiging geen groot issue.

Nu twijfel ik tussen de DWS778 http://producten.dewalt.n...ductdetails/catno/DWS777/ en de DWS778 http://producten.dewalt.n...ductdetails/catno/DWS778/; maar ventuele alternatieven zijn ook welkom.

Voor zover ik het nu kan overzien is het zagen van de pinten de grootste hoogte (80mm) die ik wil zagen. Nu zie ik bij de DWS777 een maximale zaagdiepte van 80 mm en een maximum capaciteit van 62x270 mm. Ga ik daar mijn plinten daar nu wel of niet onder krijgen?

edit: ik zie dat de DeWalts geen diepte aanslag hebben. Voor de mensen die dat wel hebben: gebruiken jullie die regelmatig?

[ Voor 4% gewijzigd door Gebanned op 04-08-2017 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
teacher schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:19:
[afbeelding]
Die zat in de Adventkalender van Wera van een paar jaar terug. Topding, echte Wera kwaliteit.
Brutalsranan schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:20:
[...]

Ik dacht gelijk gereedschapcentrum wist je dat? Ik bestel daar gelukkig niet meer. Behalve fouten wil ik ook dat mijn spullen als nieuw geleverd worden als ik er volle pond voor betaal. Aantrekkelijke prijzen, dat dan weer wel.
Dat was ook de eerste webshop waar ik aan dacht. Ze zijn goedkoop, maar van veel merken geen officiële dealer (dus doen niet mee aan acties) en je hoort vaker dat de voorraden niet helemaal kloppen. Ook doordat ze zelf sets samenstellen, heb je wel eens dat dingen moeten worden nageleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:51

Heb de makita zaag zelf niet, maar m'n oom heeft hem staan.. ben eens ff met een digitale hoekmeter bezig geweest, om te checken of het echt klopt (de graden verdeling) en of er speling op zit.
Nu zit dit allebei goed bij deze makita :)

is trouwens een geijkte hoekmeter van zijn (oom) werk, en is hier net voor de bouwvak geijkt :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik had laatst een Makita accudecoupeerzaag van een vriend in handen en die had (IMO) een waardeloze aan-uit knop.
Nu wordt hierboven gesproken over een Makita bovenfrees op accu (DRT50Z) en ik zie dat deze dezelfde knopjes heeft. Is dit standaard bij Makita? Dat is voor mij in ieder geval een reden om het merk links te laten liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-09 12:07
Gebanned schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:00:

Voor zover ik het nu kan overzien is het zagen van de pinten de grootste hoogte (80mm) die ik wil zagen. Nu zie ik bij de DWS777 een maximale zaagdiepte van 80 mm en een maximum capaciteit van 62x270 mm. Ga ik daar mijn plinten daar nu wel of niet onder krijgen?

edit: ik zie dat de DeWalts geen diepte aanslag hebben. Voor de mensen die dat wel hebben: gebruiken jullie die regelmatig?
Je kan je plinten toch een kwartslag draaien en dan zagen? :? 27 cm hogeplinten die heb je in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
michiel_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:32:
Ik had laatst een Makita accudecoupeerzaag van een vriend in handen en die had (IMO) een waardeloze aan-uit knop.
Nu wordt hierboven gesproken over een Makita bovenfrees op accu (DRT50Z) en ik zie dat deze dezelfde knopjes heeft. Is dit standaard bij Makita? Dat is voor mij in ieder geval een reden om het merk links te laten liggen..
Nee, is niet standaard. Alleen bij echt aan/uit op sommige nieuwe machines.
De beugeldecoupeerzaag heeft gewoon een "trekker", net als (uiteraard) boormachines.

Op zich wel een goeie om rekening mee te houden. Mijn decoupeerzaag staat ook op de vervangingslijst (ik heb het pendelmechanisme gesloopt) en ik overweeg een t-greep. Maar ik heb er niet bij stil gestaan dat je met zo'n machine geen "gas kan geven", wat ik wel graag zou willen kunnen :)

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond op 04-08-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:51
Raymond schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:45:
[...]

Nee, is niet standaard. Alleen bij echt aan/uit op sommige nieuwe machines.
De beugeldecoupeerzaag heeft gewoon een "trekker", net als (uiteraard) boormachines.

Op zich wel een goeie om rekening mee te houden. Mijn decoupeerzaag staat ook op de vervangingslijst (ik heb het pendelmechanisme gesloopt) en ik overweeg een t-greep. Maar ik heb er niet bij stil gestaan dat je met zo'n machine geen "gas kan geven", wat ik wel graag zou willen kunnen :)
Heb inderdaad zelf recent zo'n Makita 4351FCT aangeschaft (230v deco T-greep).
Er zit inderdaad zo'n "vastzet schakelaar" (weet ff niet zo snel meer hoe je dat kreng noemt 8)7 ), maar op de achterkant zit een toerental regelaar (draaiknop) en die werkt goed :) ook onder het zagen te verstellen.. no problemo :)

Het is even wennen en rekening houden met.. maar als je weer veel van hetzelfde materiaal moet zagen is het mijns inziens beter dan alles moeten regelen met een trekker.. die houd je ook niet continue stabiel ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:57

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Momenteel/zeer binnenkort brengt makita de nieuwe uit: LS1019L.

Grootste voordeel voor mij zou zijn direct drive (meer/beter power) en de beperkte ruimte: de telescoopstangen zitten aan de voorzijde en niet aan de achterzijde. Dit scheelt aanzienlijk in oppervlak.

Mocht je nog even kunnen wachten, dan zou ik dat doen. Mocht je dat niet kunnen dan kan je het wellicht in Amerika of Duitsland o.i.d. bestellen!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Sjoerdfoto schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:59:
[...]

Momenteel/zeer binnenkort brengt makita de nieuwe uit: LS1019L.

Grootste voordeel voor mij zou zijn direct drive (meer/beter power) en de beperkte ruimte: de telescoopstangen zitten aan de voorzijde en niet aan de achterzijde. Dit scheelt aanzienlijk in oppervlak.

Mocht je nog even kunnen wachten, dan zou ik dat doen. Mocht je dat niet kunnen dan kan je het wellicht in Amerika of Duitsland o.i.d. bestellen!
Die is mooi compact! In mijn beperkte ruimte kan ik inderdaad de rails van reguliere modellen niet kwijt, dit is een erg mooie oplossing. Maar 600 dollar is me wat te gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
@Sjoerdfoto

Afhankelijk van de prijs is dit een goede optie. Heb je toevallig al enig idee wanneer deze naar NL komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor

Ursamajor

Astrofotograaf

Brutalsranan schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 10:20:
Dat is wel een heel denigrerende post. Blijkbaar wil je altijd het laatste woord hebben. Helaas heb ik te weinig tijd om dieper op je onzin te gaan.
Het advies om met de aankoop terug te gaan naar de winkel is anders ook niet erg motiverend hoor, net als de stelling dat mijn teksten onzin zijn. En een ander die stelt dat een 10,8 volt van Makita evenveel Nm heeft, mag dat eens aantonen. Die ik gevonden heb ik dezelfde prijsklasse is 24Nm t.o.v. 40 van Worx. Evenals het toerental dat van de Worx ook hoger is.

Aangezien ik op zoek was naar ervaringen over Worx apparaten, heb ik in dit topic gezocht en op Google. Ik ga geen 380 pagina's uitpluizen over andere merken accuboormachines als het ook over ander soort gereedschap gaat. De zoekfunctie leverde een handjevol positieve posts op. Het is onredelijk om zonder onderbouwing te roepen dat Worx een slecht merk is.

Als iemand dan toch iets meer wil weten over Worx, een mooi artikel op qumedia.nl, waaruit blijkt dat je niet al zo lang als een ander merk hoeft te bestaan om ook genoeg in R&D te steken en goede producten te maken.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Killing_Calu schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:43:
[...]

Je kan je plinten toch een kwartslag draaien en dan zagen? :? 27 cm hogeplinten die heb je in ieder geval niet.
Ik heb altijd begrepen dat je dan meer risico hebt op het verschuiven van je werkstuk en dat je daarom beter je plint verticaal kan zagen.

Overigens lees ik ook goede verhalen over de Ryobi EMS254L. Maar het merk zegt mij niet zoveel, en ik ben bang om een hoop geld uit te geven aan net niet materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
michiel_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:32:
Ik heb zelf de D-greep en die heeft gewoon een trekker met toerentalregeling. Overigens wil ik bij een frees liever zo'n aan/uitknop zoals op de DRT50. Die zat ook op de accu-excenterschuurmachine. Als je dat soort werkzaamheden uitvoert, wil je niet de hele tijd een knop moeten indrukken.
Ursamajor schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:03:
[...]

Het advies om met de aankoop terug te gaan naar de winkel is anders ook niet erg motiverend hoor, net als de stelling dat mijn teksten onzin zijn. En een ander die stelt dat een 10,8 volt van Makita evenveel Nm heeft, mag dat eens aantonen. Die ik gevonden heb ik dezelfde prijsklasse is 24Nm t.o.v. 40 van Worx. Evenals het toerental dat van de Worx ook hoger is.

Aangezien ik op zoek was naar ervaringen over Worx apparaten, heb ik in dit topic gezocht en op Google. Ik ga geen 380 pagina's uitpluizen over andere merken accuboormachines als het ook over ander soort gereedschap gaat. De zoekfunctie leverde een handjevol positieve posts op. Het is onredelijk om zonder onderbouwing te roepen dat Worx een slecht merk is.

Als iemand dan toch iets meer wil weten over Worx, een mooi artikel op qumedia.nl, waaruit blijkt dat je niet al zo lang als een ander merk hoeft te bestaan om ook genoeg in R&D te steken en goede producten te maken.
De DF332DSMJ heb je voor rond de €200,- met twee 4Ah accu's. Die heeft 35Nm en 1500rpm max. Die is duurder, maar wel met een accu meer en accu's met meer looptijd.

Ik heb persoonlijk geen mening over Worx, omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt. Ik denk alleen dat gezien de prijzen en plekken waar ze het verkopen, ze zich richten op het middensegment. Boven de huismerken en gelijk aan Bosch Groen. Dat is een groot DHZ-segment voor mensen die niet dagelijks of wekelijks gebruik maken van gereedschap, maar ook weer niet maar een keer per jaar de boormachine pakken.

Dat artikel is overigens een interview met een directeur van het moederbedrijf. Dat hij het een topmerk noemt, zegt mij dan niet heel veel. De directeur van DeWalt zal ook roepen dat zijn merk het beste is. R&D is ook maar een deel van je product. Het verschil met sommige merken die zich op hogere segmenten richten zijn de onderdelen binnenin. Tandwielen en andere onderdelen zijn dan van metaal ipv plastic. Er zit zelfs verschil in het soort metaal. Soms is het gefreesd/etst en soms is het poeder/persmetaal. Een merk als Metabo maakt zelfs al hun onderdelen voor machines uit het topsegment in hun fabriek in Duitsland. Andere merken kopen deze in bij fabrikanten van onderdelen.

Terugkomend op de R&D: Worx brengt best leuke machines uit, soms met dubbele functies, maar wel met een redelijk gimmick-gehalte. Bijvoorbeeld de switchdrive: dat lijkt me persoonlijk alleen handig als je maar een enkele machine wil gebruiken en niet dagelijks er mee werkt. Tegelijkertijd zie ik dat ze pas recent met koolborstelloze machines zijn gekomen, waar merken uit een hoger segment daar al derde generatie machines van hebben. Ook Bosch Groen is pas sindskort over naar koolborstelloos. Waarschijnlijk omdat dat langzaamaan standaard wordt en de kosten dus lager worden. Dan kunnen ze de prijzen laag houden en dat is van belang in dat segment.

Worx zijn gewoon prima machines en wat mensen hier proberen te zeggen (en dat soms een beetje bot brengen) is dat er in dezelfde prijsklasse machines zijn die uit een hoger segment komen. Qua Nm kan er een verschil zijn, maar in de praktijk blijkt dat verwaarloosbaar. Het kan zelfs andersom zijn, omdat koolborstelloze machines efficiënter zijn in de overbrenging.

[ Voor 78% gewijzigd door Framoes op 04-08-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Toerenregeling met trekker vind ik niet eens zo belangrijk.Vooral de locatie van het knopje en het feit dat je eerst op een ander knopje (slotje) moet drukken voelde niet echt intuïtief. Wat is er mis met een simpel schuifje? Die is met één hand te bedienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
michiel_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:25:
Toerenregeling met trekker vind ik niet eens zo belangrijk.Vooral de locatie van het knopje en het feit dat je eerst op een ander knopje (slotje) moet drukken voelde niet echt intuïtief. Wat is er mis met een simpel schuifje? Die is met één hand te bedienen..
Dat slotje is om hem niet per ongeluk aan te zetten. De D-greep heeft dat ook. Schuifjes zijn ook prima, maar volgens mij zie je die steeds minder. Waarom weet ik overigens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 13:34:
[...]

Ik heb zelf de D-greep en die heeft gewoon een trekker met toerentalregeling. Overigens wil ik bij een frees liever zo'n aan/uitknop zoals op de DRT50. Die zat ook op de accu-excenterschuurmachine. Als je dat soort werkzaamheden uitvoert, wil je niet de hele tijd een knop moeten indrukken.

[...]

De DF332DSMJ heb je voor rond de €200,- met twee 4Ah accu's. Die heeft 35Nm en 1500rpm max. Die is duurder, maar wel met een accu meer en accu's met meer looptijd.

Ik heb persoonlijk geen mening over Worx, omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt. Ik denk alleen dat gezien de prijzen en plekken waar ze het verkopen, ze zich richten op het middensegment. Boven de huismerken en gelijk aan Bosch Groen. Dat is een groot DHZ-segment voor mensen die niet dagelijks of wekelijks gebruik maken van gereedschap, maar ook weer niet maar een keer per jaar de boormachine pakken.

Dat artikel is overigens een interview met een directeur van het moederbedrijf. Dat hij het een topmerk noemt, zegt mij dan niet heel veel. De directeur van DeWalt zal ook roepen dat zijn merk het beste is. R&D is ook maar een deel van je product. Het verschil met sommige merken die zich op hogere segmenten richten zijn de onderdelen binnenin. Tandwielen en andere onderdelen zijn dan van metaal ipv plastic. Er zit zelfs verschil in het soort metaal. Soms is het gefreesd/etst en soms is het poeder/persmetaal. Een merk als Metabo maakt zelfs al hun onderdelen voor machines uit het topsegment in hun fabriek in Duitsland. Andere merken kopen deze in bij fabrikanten van onderdelen.

Terugkomend op de R&D: Worx brengt best leuke machines uit, soms met dubbele functies, maar wel met een redelijk gimmick-gehalte. Bijvoorbeeld de switchdrive: dat lijkt me persoonlijk alleen handig als je maar een enkele machine wil gebruiken en niet dagelijks er mee werkt. Tegelijkertijd zie ik dat ze pas recent met koolborstelloze machines zijn gekomen, waar merken uit een hoger segment daar al derde generatie machines van hebben. Ook Bosch Groen is pas sindskort over naar koolborstelloos. Waarschijnlijk omdat dat langzaamaan standaard wordt en de kosten dus lager worden. Dan kunnen ze de prijzen laag houden en dat is van belang in dat segment.

Worx zijn gewoon prima machines en wat mensen hier proberen te zeggen (en dat soms een beetje bot brengen) is dat er in dezelfde prijsklasse machines zijn die uit een hoger segment komen. Qua Nm kan er een verschil zijn, maar in de praktijk blijkt dat verwaarloosbaar. Het kan zelfs andersom zijn, omdat koolborstelloze machines efficiënter zijn in de overbrenging.
Er was niks bots aan mijn opmerking. Ik gaf nog aan dat er genoeg alternatieven zwaren voor dezelfde prijs. Maar goed. Hij vind dat blijkbaar redden genoeg om denigrerend te doen.
[...]

Kerel. Je teksten zijn onzin. Punt. En dit was mijn laatste post naar jou toe. Nu mag jij, jou kennende, nog je laatste woordje hebben zodat jij het idee heb dat je virtuele ballen groter zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Brutalsranan schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:50:
[...]

Er was niks bots aan mijn opmerking. Ik gaf nog aan dat er genoeg alternatieven zwaren voor dezelfde prijs. Maar goed. Hij vind dat blijkbaar redden genoeg om denigrerend te doen.
Er waren meerdere mensen die de machine waar hij over kwam vertellen afdeden als een matige machine. Bot was misschien wat bot gezegd, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Framoes schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:55:
[...]

Er waren meerdere mensen die de machine waar hij over kwam vertellen afdeden als een matige machine. Bot was misschien wat bot gezegd, haha.
Haha. Aan de andere kant snap ik de teleurstelling wel. Ik heb ook ooit een dure lesje gehad in mijn jongere jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-10 12:22
Modbreak:Zijn we nu weer klaar met het zeuren om hoofdletters, potentiële shopreviews en/of keuzes van anderen die je wel/niet zinnen? Het komt de sfeer hier niet ten goede en bv Ursamajor heeft zijn keuze gemaakt. Laat het daar dan ook bij.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Trasos schreef op maandag 31 juli 2017 @ 23:29:
[...]

Heb uiteindelijke deze variant gekocht: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.9mCqzD

Deze was €40,60 incl. verzenden. En als het goed is ook snel in huis, want deze wordt vanuit Spanje verstuurd. Ik verwacht `m ergens volgende week dus. Ben benieuwd. :)
Maandagavond besteld, vandaag al ontvangen!

Apparaat zelf lijkt ook prima te werken.
Ik kan de laser aardig strak op de draad van een hanglamp krijgen.
Voor die 40 euro ben ik er erg blij mee. :)

Beko Laser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Het is duidelijk dat je prima over je aankoop hebt nagedacht en het is uiteraard geheel legitiem dat jouw overwegingen niet gelijk hoeven te zijn aan die van een ander met een wellicht iets ander 'gebruiksprofiel'. ;)

Laat je dus vooral niet op kast jagen of afschrikken, iedereen is hier meer dan welkom, ook als je toevallig geen Makita/Bosch/Metabo/DeWalt koopt.
Je linkje naar de roze lettertjes peptalk van het merk komt overigens wel van de CEO/sales manager en die heeft even logisch een hoog "Wij van WC eend" gehalte. :)
Begrijpelijk als je hoofdverantwoordelijke bent voor alle lokale banen van een merk.

Mijn eerste en voorbarige reactie op je keuze was eerlijk gezegd een linkje naar een net iets beter gespecificeerde DeWalt die McGryphon hier eerder in dit topic noemde.
Maar ik zie nu dat die toch beduidend duurder is al heeft die machine wel een handige extra accu.

Dat laatste is meteen de achilleshiel van merken uit een consumenten range, want hoe aantrekkelijk deze machines ook geprijsd kunnen zijn, voor de accu's betaal je vaak net zoveel als voor de A-merken, dat zal meteen de verkoopstrategie zijn.
Zo de accu's na een paar jaar nog überhaupt leverbaar zijn.
Met de prijs van de Worx is zo te zien niets mis.

Heb eerder 'goedkope' machines naar binnen gehengeld voor specifieke toepassingen, zoals een best handige maar afwijkende haakse accuschroever waarvan het merk mij nu zelfs even ontschoten is (Ferm??), maar die machines doen het tegen alle verwachtingen in nog steeds rocksolid.
Ik gebruik ze vooral op die plekken waar apparatuur nog wel eens spontaan pootjes wil krijgen, of langer in de modder moet blijven liggen, of waar pure power een minder groot issue is.
Maar de keerzijde is dat ik voor nieuwe accu's waarschijnlijk zelf een keer zal moeten gaan solderen.

Niets mis mee verder, voor de meeste mensen is een €400+ machine sowieso een erg dure overkill.
Heel veel plezier met je nieuwe machine met prima looks en laat vooral nog eens iets horen mbt je ervaringen ermee. :)
Trasos schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 01:03:
[...]
Ik zie nu een verduisterde kamer, maar hoe goed is de laser zichtbaar bij ongetemperd daglicht binnenshuis, of in zonlicht buiten??

Voor het bescheiden geld lijkt mij dit een heel aardig ding, ben benieuwd naar je praktijkervaringen. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2017 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Nu online
Trasos schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 01:03:

[afbeelding]
Doe je goed, maar nadat hij besteld had zijn ze niet meer op voorraad in Spanje. Ik ben dus toch maar voor de Kaitian gegaan, maar die is helaas nog onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 05-10 21:11

miekol

erm

michiel_ schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:25:
Ik heb de Metabo 18v decoupeer (STA 18 LTX) en deze heeft wel een schuifje wat je kunt bedienen met je hand 'paraat' op de machine.

Dit was overigens ook mijn eerste T greep decoupeerzaag, in het begin misde ik de trekker wel, maar merk nu wel dat je voor mijn gevoel makkelijker een lijn houdt omdat je de machine door de T greep vooruit duwt, ipv 'optilt' en vooruit schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
Zo na wat nadenken en bekijken van opties (na m'n eerdere posts). Is het kwartje ook bij mij gevallen dat ik met name moet kijken naar functionaliteit in mijn situatie en niet zo zeer naar het beste in de klasse. Dus in mijn keus nu neem ik niet alleen de kracht van het apparaat mee maar ook gewicht (en ook prijs overigens).

Waar ik initieel dacht voor een Dewalt DCD996 te gaan (evt alleen body met FlexVolt accu's die ook voor andere apparatuur evt gebruikt zouden worden) ben ik nu naar de DCD796 aan het kijken. Scheelt weer wat in gewicht en qua functie lever ik vrijwel niets in (omdat ik toch een boorhamer moet hebben gezien het beton hier, dus ik heb sowieso een sterker apparaat in huis waar ik op kan terugvallen).

Enige waar ik nog over dubieer nu. Ga ik voor een setje met 2AH of 5AH accu's. Ik neig naar de 2AH omdat deze toch lichter is. Maar zag laatst weer een Youtube video waarbij gekeken werd naar het effect van batterij formaat: hierbij kwam naar boven hoe krachtiger de batterij was (dus bv 2 vs 5 AH) hoe krachtiger het apparaat presteerde ondanks dat het allemaal op 18V werkzaam was. Anderzijds denk ik dat ik toch de FlexVolt zal hebben om termijn en bij net dat beetje extra kracht gewoon even een FlexVolt batterij eraan kan hangen.

Iemand tips hierover?

EDIT: concreet qua gewichtsbesparing zou ik bij een 2AH vs een 996 met 5AH uitkomen op 500gram minder (2.1kg vs 1.6kg). Overigens gaat hier ook een behoorlijke kostenbesparing mee gepaard.

[ Voor 6% gewijzigd door dangerpaki op 06-08-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
dangerpaki schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:34:
Zo na wat nadenken en bekijken van opties (na m'n eerdere posts). Is het kwartje ook bij mij gevallen dat ik met name moet kijken naar functionaliteit in mijn situatie en niet zo zeer naar het beste in de klasse. Dus in mijn keus nu neem ik niet alleen de kracht van het apparaat mee maar ook gewicht (en ook prijs overigens).

Waar ik initieel dacht voor een Dewalt DCD996 te gaan (evt alleen body met FlexVolt accu's die ook voor andere apparatuur evt gebruikt zouden worden) ben ik nu naar de DCD796 aan het kijken. Scheelt weer wat in gewicht en qua functie lever ik vrijwel niets in (omdat ik toch een boorhamer moet hebben gezien het beton hier, dus ik heb sowieso een sterker apparaat in huis waar ik op kan terugvallen).

Enige waar ik nog over dubieer nu. Ga ik voor een setje met 2AH of 5AH accu's. Ik neig naar de 2AH omdat deze toch lichter is. Maar zag laatst weer een Youtube video waarbij gekeken werd naar het effect van batterij formaat: hierbij kwam naar boven hoe krachtiger de batterij was (dus bv 2 vs 5 AH) hoe krachtiger het apparaat presteerde ondanks dat het allemaal op 18V werkzaam was. Anderzijds denk ik dat ik toch de FlexVolt zal hebben om termijn en bij net dat beetje extra kracht gewoon even een FlexVolt batterij eraan kan hangen.

Iemand tips hierover?

EDIT: concreet qua gewichtsbesparing zou ik bij een 2AH vs een 996 met 5AH uitkomen op 500gram minder (2.1kg vs 1.6kg). Overigens gaat hier ook een behoorlijke kostenbesparing mee gepaard.
Ik heb zelf 6 ah. Die krijg ik binnnen een dag niet op. Het is wel zwaar bij lang doorwerken Maar dat ben ik intussen wel gewend geraakt. Een maat van me heeft buiten zijn 6ah ook een 2ah gekocht. Resultaat: hij grijpt als eerst naar de 2 ah. Als je niet werkt in de bouw en het niet hele dagen en weken achter elkaar nodig heb zou ik toch voor de 2ah gaan. Je hebt er namelijk 2. Mocht de ene uitvallen. Is de ander al opgeladen. Dat laden is net een snellader overigens een kwestie van een lunch.

Ook zie ik dat je machine een kwart lichter word. Dat is een behoorlijke gewichtbesparing.

Kortom. Wat vind jij zelf belangrijk en hoe gebruik jij het. Voor een enkele renovatie is een 2 ah genoeg (2 stuks). Werk je er langdurig mee of is het een onderdeel van je werk dan is de 5ah de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
@Brutalsranan
Thanks. Fijne informatie om te weten. Heeft die maat van je ook een DCD796? Is hij daar tevreden mee?

Ik zat op dezelfde lijn dat je 2x 2.0Ah hebt. Dus altijd een extra accu klaar om gebruikt te worden bij grote klussen. En mocht ik echt veel meer willen dan kan ik een eventuele toekomstige 9.0Ah FlexVolt eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
dangerpaki schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:47:
@Brutalsranan
Thanks. Fijne informatie om te weten. Heeft die maat van je ook een DCD796? Is hij daar tevreden mee?

Ik zat op dezelfde lijn dat je 2x 2.0Ah hebt. Dus altijd een extra accu klaar om gebruikt te worden bij grote klussen. En mocht ik echt veel meer willen dan kan ik een eventuele toekomstige 9.0Ah FlexVolt eraan hangen.
Nee, een Makita. Helaas geen ervaring met Dewalt. McGryphon kan je er wat meer over zeggen. Die weet er alles vanaf.

En het is inderdaad zo dat je het per klus kan bekijken. Mocht je meer willen en is het vaker nodig , kan je altijd een grotere accu erbij nemen. Inschatten is vanaf hier lastig. Jij weet wat er nog aan zit te komen. Op basis daarvan zou ik een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
dangerpaki schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 15:47:
@Brutalsranan

Nadeel van Flexvolt is dat het logge dingen zijn en je vrijwel nooit 9Ah nodig hebt. Dan kan je voor langer gebruik beter 2 stuks van 4Ah gebruiken. Dan hoef je ook niet de hele dag met zo'n gigantische accu rond te slepen. Ik gebruik voor het gros van m'n boor- en schroefwerk een compacte accu van 1,5 of 2Ah. De 3/4/5Ah gebruik ik met name bij m'n cirkelzaag en decoupeerzaag.

En voor zware Flexvolt machines is het dan weer een 54V met maar 3Ah. Dat lijkt me dan weer net te weinig inhoud voor grotere zaagmachines e.d.

Ik heb het volgens mij al eerder gezegd, maar ik ben nog niet overtuigd van Flexvolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zie ook niet waarom je boormachine eenzelfde accu zou moeten hebben als je stationaire zaagtafel :)

Uitwisselbaarheid van accu's is natuurlijk een goede zaak, maar dan wel binnen een lijn van gelijksoortige machines (qua stroombehoefte), anders krijg je teveel compromis.

Bosch heeft ook voor zn tuinmachines (grasmaaier enzo) een eigen lijn van accu's, ipv die uitwisselbaar te maken met het handgereedschap. Vind ik een slimmere keuze.

En voor een schroefboormachine is 2Ah vaak al wel genoeg: een beetje snellader rost die accu's sneller vol dan dat jij ze leeg krijgt :) En het lagere gewicht is wel comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Flexvolt is interessant voor de VS, waar je crap hebt met electriciteit op bouwplaatsen, of off-the-grid aan de slag bent. In NL zie ik het voordeel niet zo.

|>

Pagina: 1 ... 95 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.