[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.148 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 19:14:
Ik zie ook niet waarom je boormachine eenzelfde accu zou moeten hebben als je stationaire zaagtafel :)

Uitwisselbaarheid van accu's is natuurlijk een goede zaak, maar dan wel binnen een lijn van gelijksoortige machines (qua stroombehoefte), anders krijg je teveel compromis.

Bosch heeft ook voor zn tuinmachines (grasmaaier enzo) een eigen lijn van accu's, ipv die uitwisselbaar te maken met het handgereedschap. Vind ik een slimmere keuze.

En voor een schroefboormachine is 2Ah vaak al wel genoeg: een beetje snellader rost die accu's sneller vol dan dat jij ze leeg krijgt :) En het lagere gewicht is wel comfortabel.
Mee eens. Ik ben erg tevreden met mijn 4 AH makita accu's, ik vind het een goede compromis tussen werktijd en gewicht. 6AH zie ik buiten de zwaarste machines nauwelijks nut voor. 2 AH zou mooi zijn voor mijn boormachine, maar ach, misschien als ik er apparaten bij koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:03
Verwijderd schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:47:
[...]

Mee eens. Ik ben erg tevreden met mijn 4 AH makita accu's, ik vind het een goede compromis tussen werktijd en gewicht. 6AH zie ik buiten de zwaarste machines nauwelijks nut voor. 2 AH zou mooi zijn voor mijn boormachine, maar ach, misschien als ik er apparaten bij koop.
Waren die 4 ah en 6 ah niet evengroot en zwaar? Ik denk er ook zo over idd. Als er een mooie machine is die ik tzt nodig heb en er zitten 2 ah accus bij dan is het mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
simon schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 21:14:
Flexvolt is interessant voor de VS, waar je crap hebt met electriciteit op bouwplaatsen, of off-the-grid aan de slag bent. In NL zie ik het voordeel niet zo.
Het biedt natuurlijk meer power dan een 18V accu en draagt bij aan een volledig draadloze werkplek. Dat zie je hier ook steeds meer. Je werkt als aannemer/timmerman op die manier sneller en efficiënter, omdat je direct aan de slag kan en in principe alleen een stopcontact nodig hebt voor je lader. En als je met een breekhamer wil werken, kan je altijd nog eentje met snoer pakken.

Ik vind Flexvolt alleen niet de beste oplossing. Makita, Metabo en Festool doen dat beter met 2-accu machines. Dan heb je nog steeds genoeg power, maar je hoeft er geen speciale accu voor aan te schaffen voor specifieke machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
Zeker Makita met de nieuwe dual 18v cirkelzaag, dat ding is echt sterk.

Gisteren de KGS 216M besteld, het verschil in hoogte zagen met de 254M was voor mij niet de extra 90 euro waard. De keren dat ik >6 cm heb moeten zagen in de hoogte is op 1 hand te tellen.

Nu maar gaan rekenen voor de tuinmeubels die ik wil gaan maken (bbq meubel, loungeset en plantenbak).

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
dangerpaki schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 11:34:
Zo na wat nadenken en bekijken van opties (na m'n eerdere posts). Is het kwartje ook bij mij gevallen dat ik met name moet kijken naar functionaliteit in mijn situatie en niet zo zeer naar het beste in de klasse. Dus in mijn keus nu neem ik niet alleen de kracht van het apparaat mee maar ook gewicht (en ook prijs overigens).

Waar ik initieel dacht voor een Dewalt DCD996 te gaan (evt alleen body met FlexVolt accu's die ook voor andere apparatuur evt gebruikt zouden worden) ben ik nu naar de DCD796 aan het kijken. Scheelt weer wat in gewicht en qua functie lever ik vrijwel niets in (omdat ik toch een boorhamer moet hebben gezien het beton hier, dus ik heb sowieso een sterker apparaat in huis waar ik op kan terugvallen).

Enige waar ik nog over dubieer nu. Ga ik voor een setje met 2AH of 5AH accu's. Ik neig naar de 2AH omdat deze toch lichter is. Maar zag laatst weer een Youtube video waarbij gekeken werd naar het effect van batterij formaat: hierbij kwam naar boven hoe krachtiger de batterij was (dus bv 2 vs 5 AH) hoe krachtiger het apparaat presteerde ondanks dat het allemaal op 18V werkzaam was. Anderzijds denk ik dat ik toch de FlexVolt zal hebben om termijn en bij net dat beetje extra kracht gewoon even een FlexVolt batterij eraan kan hangen.

Iemand tips hierover?

EDIT: concreet qua gewichtsbesparing zou ik bij een 2AH vs een 996 met 5AH uitkomen op 500gram minder (2.1kg vs 1.6kg). Overigens gaat hier ook een behoorlijke kostenbesparing mee gepaard.
Ik heb zelf een DCD791, de 796 zonder klopfunctie, en kan stellen dat er bij die machine 0 verschil te merken is tussen 2Ah of 5Ah accu's qua kracht, laat staan Flexvolt. Bij de grotere zwaardere machines is dat verschil er wel; bij de DCD995 die ik had, evenals de slijptol en cirkelzaag, is bij gemiddeld tot zwaar gebruik te merken dat de 5Ah accu's meer oempf hebben, maar bij de compacte boormachines kom je ook bij volle last tot stall niet boven de max draw van een 2Ah pack uit.
Zelf werk ik wel bijna altijd met een 5Ah accu in de 791, maar dat is vooral omdat die er standaard in zit voor efficiënter in de koffer passen. Nu zit er 2x5Ah 1x2Ah in de koffer ipv 2x2 1x5 :+

Of de decoupeerzaag (DCS331) qua kracht baat heeft bij 5Ah over 2Ah heb ik nog onvoldoende getest. De DCD791 iig niet echt. De 2's worden bij zwaarder seriewerk wel flink warmer dan 5's, maar alsnog is het de machine zelf die de beperkende factor is en niet de accu. En eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat als de machine ècht een beperkende factor is, je de machine waarschijnlijk verkeerd gebruikt. De 791/796 zijn op papier 70Nm tov de 60Nm van de 790 en 795, in de praktijk lijkt het verschil groter. De overbelastingsbeveiliging lijkt wat verder weg te zitten en de temperatuur lijkt verder te mogen oplopen alvorens de motor geknepen wordt. En de 790/795 zijn al erg capabele machines, ik geloof dat @Jellabie een DCD795 heeft en daar continu mee aan het (ver)bouwen is sinds hij hem heeft :)

Ik zou zelf het extra geld voor de 996 enkel neerleggen, en het extra gewicht daarbij op de koop toe nemen, als je van plan bent echt productie te gaan draaien in grote diameters. De 791 ploegt ook al in z'n 2 een 32mm slangenboor door 10cm massief eikenhout heen, en uit de hand 12mm gaten door HEB 180 heen rausen bovenop een ladder is ook zwaarder voor de operator dan voor de machine. Het grootste voordeel dat de 996 in die situaties heeft is betere koeling, waar je pas verschil mee gaat merken bij echt seriewerk.

De thermische beveiliging van mijn 791 begon z'n ding te doen vanaf het 9e gat achtereen van 8mm in 4mm dik warmgewalst staal. Ik heb bedrade machines opgerookt op mindere belastingen. Als zulke lasten vaker dan incidenteel voorkomen kan je nadenken over een 996, anders zou ik zelf zonder twijfel voor een 791 of 796 gaan. Er is wel wat voor te zeggen om bij twijfel een sterkere machine te halen, maar je moet echt je best doen om de huidige generatie compacte 18v brushless machines over de zeik te jagen.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 07-08-2017 09:16 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:19

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

McGryphon schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:12:
[...]

Ik heb zelf een DCD791, de 796 zonder klopfunctie, en kan stellen dat er bij die machine 0 verschil te merken is tussen 2Ah of 5Ah accu's qua kracht, laat staan Flexvolt. Bij de grotere zwaardere machines is dat verschil er wel; bij de DCD995 die ik had, evenals de slijptol en cirkelzaag, is bij gemiddeld tot zwaar gebruik te merken dat de 5Ah accu's meer oempf hebben, maar bij de compacte boormachines kom je ook bij volle last tot stall niet boven de max draw van een 2Ah pack uit.
Zelf werk ik wel bijna altijd met een 5Ah accu in de 791, maar dat is vooral omdat die er standaard in zit voor efficiënter in de koffer passen. Nu zit er 2x5Ah 1x2Ah in de koffer ipv 2x2 1x5 :+

Of de decoupeerzaag (DCS331) qua kracht baat heeft bij 5Ah over 2Ah heb ik nog onvoldoende getest. De DCD791 iig niet echt. De 2's worden bij zwaarder seriewerk wel flink warmer dan 5's, maar alsnog is het de machine zelf die de beperkende factor is en niet de accu. En eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat als de machine ècht een beperkende factor is, je de machine waarschijnlijk verkeerd gebruikt. De 791/796 zijn op papier 70Nm tov de 60Nm van de 790 en 795, in de praktijk lijkt het verschil groter. De overbelastingsbeveiliging lijkt wat verder weg te zitten en de temperatuur lijkt verder te mogen oplopen alvorens de motor geknepen wordt. En de 790/795 zijn al erg capabele machines, ik geloof dat @Jellabie een DCD795 heeft en daar continu mee aan het (ver)bouwen is sinds hij hem heeft :)

Ik zou zelf het extra geld voor de 996 enkel neerleggen, en het extra gewicht daarbij op de koop toe nemen, als je van plan bent echt productie te gaan draaien in grote diameters. De 791 ploegt ook al in z'n 2 een 32mm slangenboor door 10cm massief eikenhout heen, en uit de hand 12mm gaten door HEB 180 heen rausen bovenop een ladder is ook zwaarder voor de operator dan voor de machine. Het grootste voordeel dat de 996 in die situaties heeft is betere koeling, waar je pas verschil mee gaat merken bij echt seriewerk.

De thermische beveiliging van mijn 791 begon z'n ding te doen vanaf het 9e gat achtereen van 8mm in 4mm dik warmgewalst staal. Ik heb bedrade machines opgerookt op mindere belastingen. Als zulke lasten vaker dan incidenteel voorkomen kan je nadenken over een 996, anders zou ik zelf zonder twijfel voor een 791 of 796 gaan. Er is wel wat voor te zeggen om bij twijfel een sterkere machine te halen, maar je moet echt je best doen om de huidige generatie compacte 18v brushless machines over de zeik te jagen.
De 790 heeft een klopfunctie, dat heeft de mijne niet. Ik moet even opzoeken de welke ik heb, maar dat ding heeft afgezien bij mij, heeft idd heel de verbouwing meegemaakt, heb er zelfs beton mee liggen afmaken, and still going strong.

Edit, de 795 heeft de klopfunctie, de 790 blijkbaar niet. Dat kan hem dus idd zijn.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jellabie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:25:
[...]

De 790 heeft een klopfunctie, dat heeft de mijne niet. Ik moet even opzoeken de welke ik heb, maar dat ding heeft afgezien bij mij, heeft idd heel de verbouwing meegemaakt, heb er zelfs beton mee liggen afmaken, and still going strong.

Edit, de 795 heeft de klopfunctie, de 790 blijkbaar niet. Dat kan hem dus idd zijn.
Juist, dat: 790/791 zijn zonder klopfunctie, 795/796 met. Verander de 7 in een 9 en je hebt hetzelfde te pakken voor de fullsize units :)

Dacht dat jij een 795 had, my bad.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Laatst online: 06:19

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

McGryphon schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:29:
[...]

Juist, dat: 790/791 zijn zonder klopfunctie, 795/796 met. Verander de 7 in een 9 en je hebt hetzelfde te pakken voor de fullsize units :)

Dacht dat jij een 795 had, my bad.
Deze foto had ik nog op mijn gsm staan:

Afbeeldingslocatie: https://s2.postimg.org/j9j9v3ae1/FB_IMG_1502090931959.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s2.postimg.org/yebo62azt/FB_IMG_1502091258766.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s2.postimg.org/750ark9wp/FB_IMG_1502091285830.jpg

:+

[ Voor 15% gewijzigd door Jellabie op 07-08-2017 09:36 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jellabie schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 09:30:
[...]

Deze foto had ik nog op mijn gsm staan:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KOP5KJBmMTazAOtcKOpMgUfP/medium.jpg
O+

Misschien maak ik komende week nog wel wat (semi-)actiefoto's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 10:40
Beste allen,

Ik lees zo af en toe eens mee in dit topic en nou was ik op zoek naar een nieuwe accuboor-/schroefmachine. Naar aanleiding van dit topic heb ik 3 weken geleden via gereedschapscentrum.nl de Makita HP332DSAJ 10.8 v (2 x 2Ah) besteld (€ 203,-).

Helaas zijn er leveringsproblemen met deze unit en kan men mij nog niet aangeven wanneer hij weer leverbaar is (zijn ze aan het uitzoeken).

Nou zag ik bij de Praxis de Makita HP457DWE10 18v (2x 1,5Ah) in de aanbieding voor € 200,-.

Nou begrijp ik dat het twee totaal verschillende apparaten zijn. Maar ik vroeg me af of het de moeite was om te wachten op de HP332 of gewoon de HP457 te kopen. Het is puur voor huis-tuin en keuken gebruik. Boren hoef ik er niet persee mee te kunnen aangezien ik ook al een boormachine heb liggen. Hoewel een sporadisch gaatje kunnen boren natuurlijk wel handig is, maar dat kan met beide.

Dus annuleren ja of nee?

Bastard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Voor minder dan 200 euro zijn er nog wel meer 10,8 machines te vinden en zelfs 18v machines.
Waarom kwam je op de Makita uit?

link

AEG, Bosch, Dewalt, Hitachi, Metabo. Om maar wat te noemen

bijvoorbeeld de Metabo Quick met 2 accu's 189 euro
Dewalt 710 voor 165 euro
of hitachi voor 109 euro
als ik je post goed lees is de hitachi misschien nog wel de beste koop, puur vanwege de euro's. je gebruik is niet bepaald veeleisend en daarbij is hitachi best goed. ik gebruik nog altijd een 12v hitachi met 14,4 accu's. de eerste versnelling is al gaar door een aantal jaar professioneel gebruik bij een keukenmonteur maar nog altijd werkt hij prima. nu pas krijgt hij wat speling op de as maar als je eens wist wat ik daarmee al gedaan heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10
De accu's van die praxismachine zijn waarschijnlijk niet uitwisselbaar met de complete lxt-lijn van makita. Beetje zonde om daarin te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
mfmonkey schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:12:
Voor minder dan 200 euro zijn er nog wel meer 10,8 machines te vinden en zelfs 18v machines.
Waarom kwam je op de Makita uit?
Dat kwam eigenlijk door dit topic. Iemand met een vergelijkbare zoektocht kwam uiteindelijk op die Makita uit (een paar pagina's terug). Daarnaast heb ik misschien ook wel een beetje een fetish voor overkill :+

Ik vind het leuk om in en om het huis een beetje te hobbyen. Dan vind ik het wel handig om goed gereedschap te hebben en ervan uit te kunnen gaan dat het goed werkt. Maja slechte argumenten, snap ik ook wel :P

Ik zal me eens verdiepen in de links die je me doorgaf, thnx!

p.s. als het me niet om de € 200,- te doen is, zou je dan nog voor een goedkopere gaan? (tikkeltje decadent, maar ach.)

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mfmonkey schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:12:
bijvoorbeeld de Metabo Quick met 2 accu's 189 euro
Dewalt 710 voor 165 euro
of hitachi voor 109 euro
als ik je post goed lees is de hitachi misschien nog wel de beste koop, puur vanwege de euro's. je gebruik is niet bepaald veeleisend en daarbij is hitachi best goed. ik gebruik nog altijd een 12v hitachi met 14,4 accu's. de eerste versnelling is al gaar door een aantal jaar professioneel gebruik bij een keukenmonteur maar nog altijd werkt hij prima. nu pas krijgt hij wat speling op de as maar als je eens wist wat ik daarmee al gedaan heb :D
Heb al aardig wat Hitachi accuschroevers gehad, maar nog nooit een helemaal weten te mollen.
Het zijn tot nu toe uitstekende machines gebleken die in niets onderdoen voor m'n Makita's. _/-\o_

De Metabo is bij Bender trouwens nog leuker geprijsd met €154,99
Heb van Metabo een stel basic accumachientjes waar ik erg happy mee ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Duvel_33 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:59:
Beste allen,

Ik lees zo af en toe eens mee in dit topic en nou was ik op zoek naar een nieuwe accuboor-/schroefmachine. Naar aanleiding van dit topic heb ik 3 weken geleden via gereedschapscentrum.nl de Makita HP332DSAJ 10.8 v (2 x 2Ah) besteld (€ 203,-).

Helaas zijn er leveringsproblemen met deze unit en kan men mij nog niet aangeven wanneer hij weer leverbaar is (zijn ze aan het uitzoeken).

Nou zag ik bij de Praxis de Makita HP457DWE10 18v (2x 1,5Ah) in de aanbieding voor € 200,-.

Nou begrijp ik dat het twee totaal verschillende apparaten zijn. Maar ik vroeg me af of het de moeite was om te wachten op de HP332 of gewoon de HP457 te kopen. Het is puur voor huis-tuin en keuken gebruik. Boren hoef ik er niet persee mee te kunnen aangezien ik ook al een boormachine heb liggen. Hoewel een sporadisch gaatje kunnen boren natuurlijk wel handig is, maar dat kan met beide.

Dus annuleren ja of nee?
Sowieso annuleren. Al was het maar omdat ze hem nog steeds als leverbaar op de site hebben staan.

Hij is bij Toolnation te koop voor €204. Levertijd 1-4 dagen.

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

p.s. Voordeel Makita's is koolborstelloze motor, 2Ah accu's en dat hun 10.8V systeem een redelijk volledige line-up heeft. Nadeel is de prijs. De andere genoemde machines zijn wel al wat oudere modellen, dus die zijn ondertussen al wat goedkoper geworden.

[ Voor 8% gewijzigd door Framoes op 07-08-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Framoes schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:35:
[...]

Sowieso annuleren. Al was het maar omdat ze hem nog steeds als leverbaar op de site hebben staan.

Hij is bij Toolnation te koop voor €204. Levertijd 1-4 dagen.

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Daar kan ik het wel mee eens zijn, er zijn al zat dozenschuivers welke alles op voorraad hebben tot er geleverd moet worden.
Duvel_33 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:33:
[...]

Dat kwam eigenlijk door dit topic. Iemand met een vergelijkbare zoektocht kwam uiteindelijk op die Makita uit (een paar pagina's terug). Daarnaast heb ik misschien ook wel een beetje een fetish voor overkill :+

Ik vind het leuk om in en om het huis een beetje te hobbyen. Dan vind ik het wel handig om goed gereedschap te hebben en ervan uit te kunnen gaan dat het goed werkt. Maja slechte argumenten, snap ik ook wel :P

Ik zal me eens verdiepen in de links die je me doorgaf, thnx!

p.s. als het me niet om de € 200,- te doen is, zou je dan nog voor een goedkopere gaan? (tikkeltje decadent, maar ach.)
Als het geld niet de belangrijkste factor is zou ik of voor de sterkste of de lichtste kiezen, afhankelijk van wat ik exact wil. Ik heb zelf de Dewalt uit de link en als algemene machine voldoet die prima. lekker licht en handzaam ook.

ik vind Makita niet echt iets maar dat is echt persoonlijk! ik heb geen kritiek op het merk.

Maar in jouw situatie zou ik denk ik wel voor de Hitachi gaan, die is volgens mij ook nog sterker en met zo'n groot verschil qua prijs is de keuze alleen maar makkelijker. En zoals je hier kunt lezen, de laatste 2 posters welke ervaring hebben met Hitachi hebben er geen slecht woord voor over. het is dus zeker wel goed gereedschap.

als je overkill wilt, waarom dan toch 10,8v?

Hitachi 18v voor 149 euro
Metabo ook voor 149 euro
Dewalt 771 voor 175 euro
en onder de 200 euro is er zelfs een Metabo Quick 18V met 13mm boorkop en een koffer met extra's.

de laatste zou mijn keuze zijn voor 200 euro overigens, dit is ook de machine die ik mijn vader aanraad als vervanger voor zijn hitachi 14,4.
de metabo gaat verder dan 15.00 rpm en is lekker licht, 1.3 kg.

Edit: Makita laat ik dus voor wat het is. en voor de scherpe medemens kom ik ook niet met Bosch, daar heb ik het zelfde negatieve gevoel mee. niet te onderbouwen maar ik hoef het dus niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mfmonkey op 07-08-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 16:50
En de makita DDF482RFEB, 18v met 2 accu's, die is ook voor rond de €200,- te krijgen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat hier de laatste tijd met name over accu gereedschap. Wat ik me afvraag is wat de belemmeringen zijn om gewoon met snoer gereedschap te werken. In de meeste woningen is voldoende stroom, en ook op de meeste bouwplaatsen is er voldoende stroom.

Ik heb festool gereedschap met plugit snoeren. Pak meestal 1 of 2 van die snoeren en plug die steefs om. In 90 procent van de gevallen zijn die plugit snoeren al lang genoeg. In de overige gevallen pak ik ff een verlengsnoer.

Ik zou niet weten waarom alles met accu's zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:13:
Het gaat hier de laatste tijd met name over accu gereedschap. Wat ik me afvraag is wat de belemmeringen zijn om gewoon met snoer gereedschap te werken. In de meeste woningen is voldoende stroom, en ook op de meeste bouwplaatsen is er voldoende stroom.

Ik heb festool gereedschap met plugit snoeren. Pak meestal 1 of 2 van die snoeren en plug die steefs om. In 90 procent van de gevallen zijn die plugit snoeren al lang genoeg. In de overige gevallen pak ik ff een verlengsnoer.

`
Heel simpel, omdat je dan geen snoer nodig hebt :). Ik vind die dingen erg vervelend. Ik hobbie alleen maar, vooral buiten. Dan wil je niet met snoeren klopten.

Vind het al erg genoeg dat mijn zaagtafel en stofzuiger een touw hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:13:

Ik vind snoeren persoonlijk onhandig. Als ik maar op een enkele plek werk, is met snoer nog oke. Vaak moet ik op meerdere ruimtes/verdiepingen werken en dan is een snoer toch wel onhandig. Ook als ik thuis iets maak, doe ik dit vaak buiten. Dan moet ik met een haspel in de weer.

Festool is ook het enige merk dat plug it snoeren heeft. Naast het feit dat Festool ongelooflijk duur is, zou ik dan ook nog een lading extra snoeren moeten aanschaffen als ik overal zo'n snoer wil hebben ingeplugd.

Ik heb overigens wel machines met snoer, maar meestal omdat er geen (degelijke) accu-uitvoering is, of omdat ik ze niet genoeg gebruik om een op accu te kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zie hier ook vragen over afkortzagen langskomen en da's geen accumachine :)

Accu zie ik toch met name vragen over accu schroefboormachines en die kunnen tegenwoordig toch echt wel 95% van de taken van een bedrade boormachine. Sterker nog: Schroefjes indraaien zie ik me niet doen met een 230V machine. De enige machines die dat lekker kunnen zijn de machines met geregelde electronica en laat dat nu met name de zwaardere machines zijn (mijn 1000W boorhamer, of de 1000W klopboormachine van mn vader bijvoorbeeld). Succes met het met 1 hand schroeven daarmee :+

Verder is accu gewoon makkelijk. Snoeren haken per definitie achter alles waar ze achter kunnen haken. En met zagen en heggescharen moet je opletten dat ze niet in je blad komen.

Ik heb een accudecoupeerzaag van makita, sinds ik dat ding heb, heb ik mn Festool Triton (intussen verkocht) echt nooit meer gebruikt.

Laatst moest ik buiten even wat plaatmateriaal iets smaller makken: ff 18V handcirkelzaagje erbij en klaar. Niks geen gedoe met eerst verlengkabel trekken enzo.

Daar staat tegenover dat ik eergisteren een paar meubelplaten even netjes op maat moest maken en daar is mn TS55 dan weer ultiem geschikt voor (inc de afzuiging natuurlijk).

Dus ik gebruik bedrade apparatuur met name waar veel continu vermogen voor nodig is, (semi-)stationaire machines dus, of waar ik toch ook al een afzuiger op aansluit (zoals mn bovenfrees die ik ook gebruikt heb afgelopen weekend).

Verder heb ik het liefst accu: Pakken en gáán.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja accu schoef/boormachines snap ik ook nog. Maar een boorhamer, een cirkelzaag of een knappe decoupeerzaag mogen van mij op een snoer. Heb van de soepele plugit snoeren geen centje last.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik heb mijn broer net advies gegeven om deze te kopen:
https://www.toolmax.nl/ma...accu-2-st-lader-mbox.html
Hij is geen klusser, dus zijn gebruik zal zijn af en toe een schilderij ophangen, lampje buiten ophangen, klein kastje maken etc. Hij heeft een houtskelet woning, dus in huis is alles gips/osbplaat en hout...en van buiten een enkel steens muurtje.
Waarom ik aan bovenstaande keuze dacht is: voor buitenom het huis is een lichte klopfunctie wel handig, verder heeft hij 2 accu's mocht er 1 leeg gaan en met 1,1 kilo heerlijk handzaam (het is geen grote sterke kerel verder)

Was mijn advies een beetje acceptabel cq de goede richting op?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:10

Reinier

\o/

Raymond schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:39:
Jawel joh :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Framoes schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:29:
Ik vind snoeren persoonlijk onhandig. Als ik maar op een enkele plek werk, is met snoer nog oke. Vaak moet ik op meerdere ruimtes/verdiepingen werken en dan is een snoer toch wel onhandig. Ook als ik thuis iets maak, doe ik dit vaak buiten. Dan moet ik met een haspel in de weer.

Festool is ook het enige merk dat plug it snoeren heeft. Naast het feit dat Festool ongelooflijk duur is, zou ik dan ook nog een lading extra snoeren moeten aanschaffen als ik overal zo'n snoer wil hebben ingeplugd.
Kress heeft ook machines met een snoer dat je los en vast kunt klikken.
Ik heb overigens wel machines met snoer, maar meestal omdat er geen (degelijke) accu-uitvoering is, of omdat ik ze niet genoeg gebruik om een op accu te kunnen verantwoorden.
Als je machines niet zo vaak gebruikt, is een versie met snoer vaak gewoon economisch logischer. De accumachines zelf overleven het vaak wel, maar de accu's worden toch minder in de tijd, ook als je ze weinig gebruikt. Daarnaast zijn zware machines (bv. boorhamer, cirkelzaag) vaak nog zwaarder met een accu er in. Is niet altijd bezwaarlijk, maar kan vermoeiend zijn als je boven je macht moet boren / zagen.

/edit
Nomad schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:45:
Hij is geen klusser, dus zijn gebruik zal zijn af en toe een schilderij ophangen, lampje buiten ophangen, klein kastje maken etc. Hij heeft een houtskelet woning, dus in huis is alles gips/osbplaat en hout...en van buiten een enkel steens muurtje.
Waarom ik aan bovenstaande keuze dacht is: voor buitenom het huis is een lichte klopfunctie wel handig, verder heeft hij 2 accu's mocht er 1 leeg gaan en met 1,1 kilo heerlijk handzaam (het is geen grote sterke kerel verder)

Lijkt me wel een aardige machine, wellicht wat duur voor wat af en toe gebruik. Klopfunctie lijkt me wat overbodig, liever gewoon een goede steenborenset voor de buitenmuren. Een 10.8V machine voor het genoemde gebruik lijkt me wel een uitstekende keuze.

[ Voor 29% gewijzigd door henkie196 op 07-08-2017 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Klopfunctie is wel handig hoor, je komt er net wat makkelijker steen/gasbeton mee in dan met alleen een multicutboortje :) En afgezien van iets meer gewicht zit het niet echt in de weg, imho.
Die makita lijkt me idd wel een goede keuze. Als je een beetje een serieuze machine wilt, met 2 goede accu's, zit je toch al snel op €150 en meer. Dus je hebt hem niet iets overdreven duurs aangepraat.
Ga je naar 18V is alles meteen een stuk zwaarder en duurder, wanneer je voor vergelijkbare kwaliteit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duvel_33
Nomad schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:45:

haha mooi, zie de posts hierboven. Ik heb die van mij juist geannuleerd. Maar goed dat was omdat ie niet leverbaar was via gereedschapscentrum.nl

Op advies toch maar voor een andere gegaan. De Metabo Quick.. (post mfmonkey)

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:21
Raymond schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:53:
Klopfunctie is wel handig hoor, je komt er net wat makkelijker steen/gasbeton mee in dan met alleen een multicutboortje :) En afgezien van iets meer gewicht zit het niet echt in de weg, imho.
Die makita lijkt me idd wel een goede keuze. Als je een beetje een serieuze machine wilt, met 2 goede accu's, zit je toch al snel op €150 en meer. Dus je hebt hem niet iets overdreven duurs aangepraat.
Ga je naar 18V is alles meteen een stuk zwaarder en duurder, wanneer je voor vergelijkbare kwaliteit gaat.
Duurder hoeft niet zo zeer (wel zwaarder :+ ): https://www.toolmax.nl/de...-geleverd-met-1-accu.html
Wel heb je dan maar een accu. Maar goed, die is bij mij met 2 maanden klussen in de avonden ook een keer opgeladen voor hij leeg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

jip_86 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 13:16:
[...]

Duurder hoeft niet zo zeer (wel zwaarder :+ ): https://www.toolmax.nl/de...-geleverd-met-1-accu.html
Wel heb je dan maar een accu. Maar goed, die is bij mij met 2 maanden klussen in de avonden ook een keer opgeladen voor hij leeg was.
Maar ook 1,9 kilo, dat is bijna het dubbele van de 1,1 kilo makita.

^^hierboven de Metabo Quick is ook een optie, is een stuk sterker zie ik en 18V, zonder te zwaar te worden.
Met een koffer vol boortjes en bitjes, die hij ook nog niet heeft verder. Compleet pakketje, niet verkeerd.
Het voordeel van het brushless is dat hij een fijne lange levensduur heeft, dat sprak mij in de Makita wel aan (die mij ook op viel door jouw post hoor, ik had hem wel gezien :) ). Maar levertijd is voor mijn broer niet zo'n punt, dus als dat over een week is of over 2 weken, dan kan dat ook wel.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.......
Sterker nog: Schroefjes indraaien zie ik me niet doen met een 230V machine. De enige machines die dat lekker kunnen zijn de machines met geregelde electronica en laat dat nu met name de zwaardere machines zijn (mijn 1000W boorhamer, of de 1000W klopboormachine van mn vader bijvoorbeeld). Succes met het met 1 hand schroeven daarmee :+
Ik geef meteen toe dat de balans van zo'n 230V machine verre van optimaal is, maar ik heb ooit tijden met m'n 230V Metabo 1010W klopboormachine geschroefd.

De boorkop kon er eenvoudig af en via het binnenzeskant van de booras kon je gewoon bitjes prikken en dat schroefde "voor die tijd" geweldig.
Zeker als je net van een handschroevendraaier kwam. :+
Zonder boorkop was deze Metabo trouwens nog een stuk lichter dan mijn huidige 18V Makita's, alles is relatief dus. :)

In die tijd had ik nog cult 7.2V Hitachi accuschroevers en die ontbeerden vaak net de power die je nodig had en de snelheid was ook niet direct om naar huis te schrijven, de bedrade Metabo was dan echt een uitkomst.
Ik kan het mij vandaag amper meer voorstellen, maar ik heb er toen toch nog aardig wat plafonds mee geschroefd. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Duvel_33 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:58:
[...]

haha mooi, zie de posts hierboven. Ik heb die van mij juist geannuleerd. Maar goed dat was omdat ie niet leverbaar was via gereedschapscentrum.nl

Op advies toch maar voor een andere gegaan. De Metabo Quick.. (post mfmonkey)
Niet meteen op de eerste gek afgaan die met een ander advies komt :9

Laten we voorop stellen dat je met de meeste machines van makita, dewalt, bosch blauw, hihatsjoe en zelfs de wat minder bekende merken zeker geen miskoop zult doen. Het zijn misschien wel enkel nuance verschillen maar i.h.g.v. de Metabo is het vooral het bitje kan in de booras wat mij trekt tesamen met het gewicht. Wat zou de boorkop wegen? Misschien kun je wel schroeven met een 18v machine van gelijk gewicht als mijn Dewalt van 1,1 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Laatst online: 08-10 17:34
Die zijn er nu ook op accu, bv:

Afbeeldingslocatie: http://szerszamdoboz.hu/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/e/dewalt-dcs778t2-qw-flexvolt-akkus-gervagofuresz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Heel veel dingen gaan op accu. Benzine gaat sowieso verdwijnen en op termijn alle kabeltjes denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alle kabeltjes is wel veel. Het kán wellicht allemaal op accu's (op termijn), maar dat is gewoon niet in alle gevallen nodig, of (economisch) zinvol. Plus dat accu's gewoon duurder zijn als het ook zonder kan.

Benzine gaat wellicht op termijn wel verdwijnen (focus voor auto's naar elektrische modellen is, in ieder geval in de politiek, wel aanwezig, maar voorlopig geen focus op gereedschappen e.d.), maar dat zal nog wel wat langer gaan duren, gok ik. Bijv. een elektrische kettingzaag met accu bestaat nu al, maar eentje waar je een dag mee bomen om en klein mee kunt zagen, ook hard hout, dat gaat nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Naast mijn collectie Makita accumachines heb ik ook die Metabo BS18 quick. Doet superlang met accu's en de hex aansluiting is heel handig (hoewel je bitje/bithouder nog wel eens los gaat). Gebruik hem altijd samen met m'n compacte Makita 18V schroefmachine.

Ik heb de Metabo voor €150,- gekocht. Met lader en twee 2Ah accu's, maar zonder die set boortjes/bitjes. Voor die prijs vind je naar mijn idee geen betere machine.
henkie196 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:38:
Alle kabeltjes is wel veel. Het kán wellicht allemaal op accu's (op termijn), maar dat is gewoon niet in alle gevallen nodig, of (economisch) zinvol. Plus dat accu's gewoon duurder zijn als het ook zonder kan.

Benzine gaat wellicht op termijn wel verdwijnen (focus voor auto's naar elektrische modellen is, in ieder geval in de politiek, wel aanwezig, maar voorlopig geen focus op gereedschappen e.d.), maar dat zal nog wel wat langer gaan duren, gok ik. Bijv. een elektrische kettingzaag met accu bestaat nu al, maar eentje waar je een dag mee bomen om en klein mee kunt zagen, ook hard hout, dat gaat nog wel even duren.
Heel veel tuin- en bosmachines zijn tegenwoordig op accu. Stihl, Husqrvana, Ego, Makita, Bosch hebben allemaal een flink assortiment aan maaiers, kettingzagen, trimmers, bosmaaiers en blazers op accu. Variërend van 2x18V tot 54V. Er zijn zelfs al ruggedragen accupacks met een extra grote inhoud. Lichter dan een motor en brandstof en in gebruik nog goedkoper ook. Ik heb vernomen dat je ook speciale brandstof in veel van die machines doet die duurder is dan wat je in je auto gooit.

Er zijn ook al gemeentes die dat soort machines op benzine hebben verboden ivm schone lucht. De hoveniers en externen in dienst van de gemeente werken dan dus alleen nog met accumachines. Dat het ze geld bespaart zal ook wel hebben geholpen bij deze keuze.

[ Voor 63% gewijzigd door Framoes op 07-08-2017 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:16:
[...]
Die zijn er nu ook op accu, bv:
[afbeelding]
Ik weet het niet, je hebt een stationaire machine die je op de een of andere manier mobiel wilt gaan gebruiken en daarom maar voorziet van accu's??
Volgens mij klopt er iets niet in deze back-to-the-future vergelijking. :+
artbij schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:28:
Heel veel dingen gaan op accu. Benzine gaat sowieso verdwijnen en op termijn alle kabeltjes denk ik.
Het lijkt mij een grandioze verspilling van geld om machines die op 230V prima hun ding doen te vervangen door een hyperverkwistend accusysteem.
Ik heb het dan uiteraard niet over accuschroefmachines die voor zo'n specifieke toepassing niet te kloppen zijn.

Reken eens mee hoeveel geld dit over een jaar of 20 gaat kosten, zeg maar het leven dat een bedrade machine met enig gemak kan halen.
In die tijd moet je zeker 4 à 5 keer de accu's vervangen, dure grap als dat ook zonder kan. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2017 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:47:
[...]

Ik weet het niet, je hebt een stationaire machine die je op de een of andere manier mobiel wilt gaan gebruiken en daarom maar voorziet van accu's??
Doelgroep zal voornamelijk professionals zijn die regelmatig op bouwplaatsen staan waar geen (fatsoenlijke) stroomvoorziening is en je enige alternatief zou zijn om als timmerman zelf ook met een aggregaat te gaan slepen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:47:
[...]

[...]

Het lijkt mij een grandioze verspilling van geld om machines die op 230V prima hun ding doen te vervangen door een hyperverkwistend accusysteem.
Ik heb het dan uiteraard niet over accuschroefmachines die voor zo'n specifieke toepassing niet te kloppen zijn.

Reken eens mee hoeveel geld dit over een jaar of 20 gaat kosten, zeg maar het leven dat een bedrade machine met enig gemak kan halen.
In die tijd moet je zeker 4 à 5 keer de accu's vervangen, dure grap als dat ook zonder kan. ;)
Accu's gaan heel veel goedkoper worden dan ze nu zijn en beter ook. Als je iets koopt voor in de tuin (heggeschaar, kettingzaag etc) doe je dat echt niet meer op benzine. 20 jaar doen met gereedschap? Wellicht tools die 20 jaar geleden gemaakt zijn, maar dat gebeurt helaas steeds minder....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
mfmonkey schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:50:
[...]

Daar kan ik het wel mee eens zijn, er zijn al zat dozenschuivers welke alles op voorraad hebben tot er geleverd moet worden.

[...]

Als het geld niet de belangrijkste factor is zou ik of voor de sterkste of de lichtste kiezen, afhankelijk van wat ik exact wil. Ik heb zelf de Dewalt uit de link en als algemene machine voldoet die prima. lekker licht en handzaam ook.

ik vind Makita niet echt iets maar dat is echt persoonlijk! ik heb geen kritiek op het merk.

Maar in jouw situatie zou ik denk ik wel voor de Hitachi gaan, die is volgens mij ook nog sterker en met zo'n groot verschil qua prijs is de keuze alleen maar makkelijker. En zoals je hier kunt lezen, de laatste 2 posters welke ervaring hebben met Hitachi hebben er geen slecht woord voor over. het is dus zeker wel goed gereedschap.

als je overkill wilt, waarom dan toch 10,8v?

Hitachi 18v voor 149 euro
Metabo ook voor 149 euro
Dewalt 771 voor 175 euro
en onder de 200 euro is er zelfs een Metabo Quick 18V met 13mm boorkop en een koffer met extra's.

de laatste zou mijn keuze zijn voor 200 euro overigens, dit is ook de machine die ik mijn vader aanraad als vervanger voor zijn hitachi 14,4.
de metabo gaat verder dan 15.00 rpm en is lekker licht, 1.3 kg.

Edit: Makita laat ik dus voor wat het is. en voor de scherpe medemens kom ik ook niet met Bosch, daar heb ik het zelfde negatieve gevoel mee. niet te onderbouwen maar ik hoef het dus niet.
De Dewalt 771 zou ik juist niet aanraden. Dat is de notoire bouwmarktknaller. De 78x en 79x zijn de brushed resp. brushless profi modellen, en de 98x resp. 99x de profi volformaat machines.

Overigens zijn itt de Makita-bouwmarktmachines deze accu's wel uitwisselbaar met het 18V XR systeem. Dat dan weer wel.
Het probleem is meer dat hier nagenoeg exact dezelfde gearbox in zit als in de DCD730 (de 10,8V machine), maar deze gearbox ruim anderhalf keer het koppel voor zijn kiezen krijgt in de 771. Daar willen ze ook nogal eens op falen, en dan is de unit basically afgeschreven. Ook de boorkoppen doen èrg chinees aan en zijn in ieder geval een stuk minder nauwkeurig dan wat je op profi machines aantreft; de levensduur lijkt niet per se het standaard punt van falen te zijn, maar het hoeft ook niet stuk te gaan om vervelend te zijn :+

[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 07-08-2017 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:10
Onlangs heb ik de Bosch Gss 160 Multi aangeschaft. Echter heb ik daar niet zo veel aan zonder het benodigde papier. Wat is fatsoenlijk schuurpapier voor een redelijke prijs? Heb wel eens ecotools voorbij zien komen met wisselende ervaringen of toch gelijk voor festool papier?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
@McGryphon
Thanks voor de info. Maakt het voor mij alleen maar duidelijker dat ik als gewone huis-tuin-keuken klusser, die af en toe wat serieuzers doet en toch mooie spullen wil, de 200 euro kan uitsparen en beter voor de 796 kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
artbij schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:43:
[...]

Accu's gaan heel veel goedkoper worden dan ze nu zijn en beter ook. Als je iets koopt voor in de tuin (heggeschaar, kettingzaag etc) doe je dat echt niet meer op benzine. 20 jaar doen met gereedschap? Wellicht tools die 20 jaar geleden gemaakt zijn, maar dat gebeurt helaas steeds minder....
Nou, ik heb 2 benzine kettingzagen en een benzine bosmaaier. Die wil ik voorlopig niet ruilen tegen elektrisch. Als ik dat elektrisch wil doen, dan moet ik nog wat haspels gaan aanschaffen.
Inderdaad zijn er elektrische bosmaaiers met een accupack rugzak, alleen die wil je niet betalen. Daar koop je een goede Stihl of Husqvarna bosmaaier voor met genoeg benzine, zelfs die duurdere.

[ Voor 13% gewijzigd door Norinco op 07-08-2017 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
markje1 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:52:
Onlangs heb ik de Bosch Gss 160 Multi aangeschaft. Echter heb ik daar niet zo veel aan zonder het benodigde papier. Wat is fatsoenlijk schuurpapier voor een redelijke prijs? Heb wel eens ecotools voorbij zien komen met wisselende ervaringen of toch gelijk voor festool papier?
Ikzelf heb festool machines en toevallig ook de gss160 multi. Ik heb een hele voorraad festool papier en ook ecotools gekocht.

Festool papier zou ik niet aanraden, dat kan niet uit.

Beetje afhankelijk van je geplande gebruik is mijn advies om een voorraadje ecotools aan te leggen: als je een doosje van k180 en k240 van zowel de delta als de rechthoekige koopt, zit je al bijna op gratis verzenden. Grover en fijner zou ik niet nemen met deze machine: ik zie het als een machine om mee voor te schuren en tussen te schuren. Niet om iets heel fijn/glad mee te schuren of blank te schuren.

Als je dat teveel geld aan schuurpapier vindt, of je weet niet wat je met 200 vel schuurpapier moet, moet je ff op zoek naar een winkel in de buurt die abranet (geloof ik) schuurpapier verkoopt. Is vaak net wat voordeliger dan festool en zeker net zo goed (of beter). Als je dat in 10pacs kan krijgen, bespaar je wat geld en heb je kwalitatief goed papier.

En boven alles: sluit een afzuiger aan!! Niets is effectiever op gebied van snelheid, kwaliteit en standtijd voor je schuurwerk en schuurpapier dan goede afzuiging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
markje1 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:52:
Ik ben heel tevreden met het ecotools papier. Ik heb voor een euro of 70 gekocht (80/120/240 voor excenter en delta). Hele huis van binnen en buiten is ermee gedaan en de meeste dozen zijn nog half vol dus ik denk dat ik er nog jaren mee doen. Echt prima. De schilders waren er ook over te spreken. Heb geen ervaring met Festool.

[ Voor 11% gewijzigd door Arthur op 07-08-2017 21:23 ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Hier ook ecotools schuurpapier fan. Pasgeleden nog een grote doos besteld, van elk type korrel 2 doosjes. Voorlopig grijp ik niet mis :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik vind zelf Bosch Professional for wood&paint erg prettig voor, inderdaad, hout en verf. Maar je hoeft maar hard naar een staalplaat te kijken als je de schuurmachine vast hebt en de korrel springt er preventief af ofzo :+

Bij de Hornbach redelijk te betalen nog zelfs, en iig voor het bedoelde materiaal een stuk beter in mijn ervaring dan o.a. Flexovit, Piranha en Makita.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
L.N. schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 20:50:
[...]

Yes, ik heb die besteld, maar ze zijn niet binnen. Dus helaas kan ik er nog niks over zeggen
Heb je die Auer systeemboxen/systainers inmiddels binnen? Ben wel benieuwd!

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Accu's gaan heel veel goedkoper worden dan ze nu zijn en beter ook.
Het zou mooi zijn als dat waar was, maar de structurele schaarste op het gebied van mondiaal verkrijgbare grondstoffen vertelt een ander verhaal. ;)

De grondstof lithium bijvoorbeeld wordt met name in Bolivia en Chili gewonnen en de weerstand bij de lokale bevolking tegen de ontwrichtende winning begint vorm te krijgen.
Er was vorige week nog een aardig item over op tv.

Het is eerder regel dan uitzondering dat mining companies een dystopisch landschap achterlaten als de aanwezige voorraad in de bodem op de laatste beentjes begint te lopen en daarna kijkt helemaal niemand meer om naar de verwoesting, laat staan dat iemand nog geld gaat uittrekken voor ecologisch herstel.
Dat de kosten gaan dalen als de mondiale voorraden slinken moet ik dus nog zien gebeuren en de prijzen zullen alleen maar harder door het plafond willen gaan lijkt mij, iets met "vraag & aanbod".

Een toekomstige accutechnologie gebaseerd op ongewenste broeikasgassen voorspel ik een grote toekomst, maar ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.
In ieder geval niet snel genoeg. O-)

Nucleaire technologie werd ook een grote toekomst voorspeld die geheel gratis zou worden, intussen weten wij beter en de meest basale knelpunten mbt bijvoorbeeld verantwoorde opslag, moeten na al die jaren nog steeds worden opgelost.
Wellicht tools die 20 jaar geleden gemaakt zijn, maar dat gebeurt helaas steeds minder....
Ik zal niet de enige zijn die een zaagmachine, freesmachine, schaafmachine, bandschuurmachine of boormachine in gebruik heeft die al meer dan 20 jaar oud is. :P
Wij kunnen het tegen die tijd aan Atmoz vragen, maar zelfs als ik geen gelijk ga krijgen -wat zomaar kan :Y - dan zal Atmoz alsnog een enorme stapel lege L-boxxen over hebben. 8)

Aan de machines van 20+ jaar geleden kon ook niet zoveel stuk, het zal de toegevoegde berg aan elektronica zijn die verantwoordelijk wordt voor falen, maar de meeste elektronica laat zich over het algemeen redelijk goed vervangen.
Ook vandaag zie ik nog steeds rock-solid apparaten die de tand des tijds "in potentie" kunnen doorstaan.

Rationeel gesproken lijken het nu vooral de elektronica en kortlevende accu's te zijn die de productieve levensduur van apparaten bepalen.
Zolang er 230V op het stopcontact staat kun je een bedrade machine ook na vele jaren met zeer geringe onkosten gewoon blijven gebruiken.
Ook de noodzaak voor een stopcontact onafhankelijke werkplek is wat twijfelachtig als je zelfs op de meest afgelegen plek in Nederland al een stopcontact binnen haspellengte hebt zitten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-10 11:24

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Laat ik mij ook eens melden, sinds enige tijd heb ik dit lekkere stukje speelgoed liggen:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/JPG_Product/HR2300X10.jpg
Een Makita HR2300X10, of te wel een HR2300 hamerboor met koffer en borenset.

Wat een geweldig ding. 10mm gaten in hard beton? Geen probleem. Elke keer als ik hem nodig heb, vraag ik me af waarom ik toch deze machine heb gekocht, want de boor glijdt zo makkelijk de muur in... En dan realiseer ik me weer dat dit is juist omdat ik deze machine gebruik. _/-\o_

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
McGryphon schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:15:
[...]

De Dewalt 771 zou ik juist niet aanraden. Dat is de notoire bouwmarktknaller. De 78x en 79x zijn de brushed resp. brushless profi modellen, en de 98x resp. 99x de profi volformaat machines.

Overigens zijn itt de Makita-bouwmarktmachines deze accu's wel uitwisselbaar met het 18V XR systeem. Dat dan weer wel.
Het probleem is meer dat hier nagenoeg exact dezelfde gearbox in zit als in de DCD730 (de 10,8V machine), maar deze gearbox ruim anderhalf keer het koppel voor zijn kiezen krijgt in de 771. Daar willen ze ook nogal eens op falen, en dan is de unit basically afgeschreven. Ook de boorkoppen doen èrg chinees aan en zijn in ieder geval een stuk minder nauwkeurig dan wat je op profi machines aantreft; de levensduur lijkt niet per se het standaard punt van falen te zijn, maar het hoeft ook niet stuk te gaan om vervelend te zijn :+
Dat is handige informatie, super!
Het linkje was alleen maar om te tonen dat er onder de 200 euro ook 18v machines beschikbaar zijn.

Is het bij Dewalt aan het typenummer te zien welke de bouwmarkt modellen zijn? Dus in dit geval 77x is allemaal wat minder dan 78x en 79x, nor meer nummertjes die je beter over kunt slaan?

En om het vergelijk misschien iets breder te trekken, heb je met de 771 meer waar voor je geld dan met een bijvoorbeeld B&D? Of staan deze op gelijke voet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Framoes schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 14:40:
Heel veel tuin- en bosmachines zijn tegenwoordig op accu. Stihl, Husqrvana, Ego, Makita, Bosch hebben allemaal een flink assortiment aan maaiers, kettingzagen, trimmers, bosmaaiers en blazers op accu. Variërend van 2x18V tot 54V. Er zijn zelfs al ruggedragen accupacks met een extra grote inhoud. Lichter dan een motor en brandstof en in gebruik nog goedkoper ook. Ik heb vernomen dat je ook speciale brandstof in veel van die machines doet die duurder is dan wat je in je auto gooit.

Er zijn ook al gemeentes die dat soort machines op benzine hebben verboden ivm schone lucht. De hoveniers en externen in dienst van de gemeente werken dan dus alleen nog met accumachines. Dat het ze geld bespaart zal ook wel hebben geholpen bij deze keuze.
Als gemeentes inderdaad gaan voorschrijven dat het elektrisch moet zijn (in ieder geval het werk dat voor hun verricht wordt, maar dat zal wel het meeste zijn voor de groenvoorziening bedrijven), dan kan ik me voorstellen dat er inderdaad behoorlijk hard wordt overgestapt naar elektrisch. Maar als ik die elektrische kettingzagen van Stihl bekijk, dan is de machine zeker lichter, en met de meeste accupacks is het geheel ook nog wel lichter, maar ik als ik het zo bekijk lijken ze aanzienlijk zwakker dan de benzine versies. Is wel afhankelijk van wat voor gebruik ze voor ogen hebben bij het definiëren van de accuduur (227 Wh accu zou goed moeten zijn voor 45min gebruik (sterkste akkuzaag), is gemiddeld 302 W vermogen, tegenover 1.8 kW max vermogen voor de zwakste benzine zaag).

Grootste voordeel van een akku kettingzaag / bosmaaier lijkt me niet zozeer de vervuiling als de veel lagere geluidsprduktie, overigens. En geen gehannes met choke en compressie aanpassingen bij het starten, zeker nadat ze een winter in de garage hebben gelegen.

In principe lopen de meeste kettingzagen en bosmaaiers op 2-tact motoren, die nog gebruik maken van mengsmering. Zal iets meer kosten dan gewone benzine, aangezien je er nog olie aan toe moet voegen, maar hoeft niet veel duurder te zijn. Accu's kosten ook een behoorlijke duit, en die zul je ook eens per zoveel jaar moeten vervangen.
Ik zou echt nog geen elektrische kettingzaag of bosmaaier kopen, iets met voldoende vermogen heeft een draadje (wat ik bij beide machines zeker niet wil hebben). Ik hou het wel lekker bij de 2-tacts die we nu hebben.

Of accu's goedkoper gaan worden is nog even de vraag, zoals Bhagavad zegt komt het meeste lithium uit één bepaalde regio, en dat kan makkelijk tot problemen leiden met levering en prijs, naar mijn idee. En van Li-ion accu's weet je zeker dat die geen 20 of zelfs 10 jaar meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 22:43
Hier ook nieuw speelgoed, gewoon 230 volt voor de volle power.

Makita JR3050T 230V reciprozaag

Afbeeldingslocatie: https://photos-3.dropbox.com/t/2/AAA1g-REgzT25oYsfRe0MSQwkgofWRJUTh1WE0wQQSrKpA/12/44376904/jpeg/32x32/1/_/1/2/2017-08-07%2020.56.34%20(Mobile).jpg/EIXV-yEYgLIDIAcoBw/cg9ykpK05DGgX8iCkHWXwX7sLVn2rY9nTlRNr5vR3YQ?size=1600x1200&size_mode=3

Nu nog op zoek naar een compacte 10.8 schroefmachine twijfel nog sterk tussen de GSR 12V-15 FC Professional of de METABO POWERMAXX BS QUICK BASIC

Keuzes keuzes haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
wat zijn voor jouw belangrijke factoren?

Bosch 12V 15
Bosch 12v fastclick
Metabo Basic
Metabo quick pro

30nm en 1.300 rpm voor bosch tegen 34 nm en 1.400 rpm voor metabo
De bosch is ook minder licht. niet zwaarder want alles onder de 1 kg mag de titel zwaar niet dragen.

je afbeelding werkt bij mij niet in ieder geval

[ Voor 3% gewijzigd door mfmonkey op 08-08-2017 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@atmoz: bij de link van mfm zie ik dat je een activitytracker van bosch kan krijgen, wanneer je tussen 1-1 en 31-8 voor 350 ex btw aan accumachines of meettechniek hebt gekocht.

Doet moet wel lukken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mfmonkey schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:02:
wat zijn voor jouw belangrijke factoren?

Bosch 12V 15
Bosch 12v fastclick
Metabo Basic
Metabo quick pro

30nm en 1.300 rpm voor bosch tegen 34 nm en 1.400 rpm voor metabo
De bosch is ook minder licht. niet zwaarder want alles onder de 1 kg mag de titel zwaar niet dragen.

je afbeelding werkt bij mij niet in ieder geval
Die fastclick van Bosch heeft (m.i.) het voordeel van een excenter optie t.o.v. de Metabo Quick, maar buiten dat zijn het allebei prima machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Arthur schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 22:36:
[...]

Heb je die Auer systeemboxen/systainers inmiddels binnen? Ben wel benieuwd!
Nee, nog niet. Vanwege mijn vakantie heb ik de bestelling on hold gezet. Maar de vorige week heb ik gevraagd om het te versturen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Ik ga nog eens mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 09:51
Binnenkort zal ik een aantal buiten kozijnen van het huis moeten schilderen, waar ik redelijk wat schuurwerk verwacht. Ik ben dus op zoek naar een schuurmachine die goed geschikt is voor kozijnen en wat daar bij komt kijken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de volgende 2?

Makita BO4565K 230V
Metabo FMS200Intec

Beide zijn relatief goedkoop, 90 en 70 euro. Zitten op 230v, geen gedoe met accus. Ik zit verder niet vast aan merken. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, of moet ik gewoon de goedkoopste halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ongeveer even zwaar, 28krpm tegen 26krpm waarbij de laatste een schuuruitslag heeft van 1,4mm tegen 1,5 van de makita. Beide 200w..

Op papier lijken de verschillen klein en puur op de cijfers zou ik zeggen dat de makita iets sneller schuurt. Ik denk dat het grootste verschil nog wel eens in afzuiging kan zitten.

Ik ben verder totaal niet bekend met schuirmachines dus als je deze info zelf al had uitgevonden is mijn post van weinig bijdrage

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
Zo, net mijn Festool CTL 26 binnen gekregen, dat is even een prettige machine ten op zichte van mijn Lidl stofzuigertje (met een cycloon).. Meteen gebruik van gemaakt, de dochter had haar bed gesloopt, kon ik mooi stofvrij de boel fixen.

[ Voor 20% gewijzigd door simon op 08-08-2017 19:39 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Zjosh schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:15:
Binnenkort zal ik een aantal buiten kozijnen van het huis moeten schilderen, waar ik redelijk wat schuurwerk verwacht. Ik ben dus op zoek naar een schuurmachine die goed geschikt is voor kozijnen en wat daar bij komt kijken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de volgende 2?

Makita BO4565K 230V
Metabo FMS200Intec

Beide zijn relatief goedkoop, 90 en 70 euro. Zitten op 230v, geen gedoe met accus. Ik zit verder niet vast aan merken. Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie, of moet ik gewoon de goedkoopste halen?
Ik heb zelf de Makita maar dan zonder de puntneus erop. Prima ding, de stofopvang die achterop zit heb je weinig aan maar dat geldt voor elke schuurmachine met zo'n constructie. Met een stofzuiger eraan gaat het perfect. Waar ik me altijd wel aan erger is de koffer. Dat is zo'n spuitplastic onding waar je de spullen nooit fatsoenlijk in krijgt. Ik heb dat voor mijn gevoel vaker bij Makita dan bij andere machines. Ook hun Mboxen vind ik niet handig.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Spuitgietkoffers zijn idd erg teleurstellend. Mn decoupeerzaag heeft er ook eentje. Zaag zelf ligt er perfect in, meegeleverde accessoires ook. Maar daar houdt het ook mee op.
Echt een miniem klein vakje voorin waar je zaagjes in kan doen. Stelletje rukkers. Zoveel volume tot je beschikking. Maar dan gewoon denken "als datgene wat we zelf leveren maar past, is het goed". Alsog klanten het anders niet kopen, omdat ze vinden dat er meer in de koffer had gemoeten bij aanschaf :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Als zeeer ruimte in de standaard koffer zouden maken, waarom zouden klanten dan nog betalen voor die dure systeemkoffers zoals mbox of tstak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 15:22

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zjosh schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:15:

Makita BO4565K 230V
Metabo FMS200Intec

Ik heb de Metabo als enige schuurmachine; bevalt goed. Goed genoeg voor detail, maar ook iets grotere oppervlakken. Schuurpapier is goed beschikbaar met een optionele adapter kun je een stofzuiger aansluiten. Met de Makita zit er geen afzuiging in de punt, en is het schuurpapier ook iets minder gangbaar. De machine past makkelijk in de meegeleverde koffer, zelfs met het stofzuigerstuk en een lading extra schuurpapier.

[ Voor 5% gewijzigd door Johnny op 08-08-2017 22:36 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Johnny schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:34:
met een optionele adapter kun je een stofzuiger aansluiten. Met de Makita zit er geen afzuiging in de punt

Misschien heb je iets aan dit filmpje van de metabo en deze van de makita?

[ Voor 18% gewijzigd door mfmonkey op 08-08-2017 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:17:
@atmoz: bij de link van mfm zie ik dat je een activitytracker van bosch kan krijgen, wanneer je tussen 1-1 en 31-8 voor 350 ex btw aan accumachines of meettechniek hebt gekocht.

Doet moet wel lukken toch?
Dju, ik was goed onderweg (fijn dat je helemaal terug mag naar Q1) maar het lukt toch net niet... Kom echt iets te kort... Tenzij ze niet streng zijn wat betreft "ACCU" gereedschap... Maarja, daar ben ik dus wel bang voor. Helaas, geen Withings Activity Tracker voor mij.

Maareh, thanks dat je aan me dacht natuurlijk _/-\o_ (en thanks voor het vertrouwen hahaha :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-10 09:51
mfmonkey schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:45:
[...]

Misschien heb je iets aan dit filmpje van de metabo en deze van de makita?
Wat een tergende filmpjes ;(

Ik zal de Metabo aanschaffen, daarmee zal ik wel uit de voeten komen. Qua schuurpapier hoor ik hier goede verhalen over ecotools, wat ik zo zie is dat 1/5e van de prijs van het originele metabo schuurpapier. Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
mfmonkey schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:17:
Als zeeer ruimte in de standaard koffer zouden maken, waarom zouden klanten dan nog betalen voor die dure systeemkoffers zoals mbox of tstak?
Omwille van het hebben van alles in grofweg dezelfde koffers die altijd netjes stapelen voor transport en opslag, en omwille van de bouwkwaliteit.

Al is ook de ruimte inderdaad wel een punt.

Ik zal zo eens een foto maken van een stapeltje M-box naast Toughsystem; ik heb inmiddels ook via DM al wat vragen gekregen over hoe toughsystem zich tot andere systemen verhoudt dus nu ik toch een week in een Makita-huishouden ben :p

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aX48HXoCZXfzyK6xG7OPlf7c/medium.jpg
De Makita boxen zijn grofweg even groot als Tstak of Systainers, Toughsystem is een flinke klap groter. Niet alleen dat, het is van een ander materiaal gemaakt dan dat imo goedkoop aandoende plastic, langs de randen zitten dikke pakkingen om alles waterdicht te houden (behalve bij de DS250), en het geeft absoluut geen krimp als er een "200 pound gorilla" op gaat staan om ergens beter bij te kunnen.
Wel is deze stapel van 3 toughboxes al bijna 40 kilo excl de makita spullen er bovenop; met grote kisten komt groot gewicht :Y)

[ Voor 33% gewijzigd door McGryphon op 09-08-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duvel_33
Ik heb inmiddels de Metabo quick 18v binnen. Leuk apparaatje, mooi handzaam! Ik heb echter de de koffer besteld met de bitset erbij. Ik zou zeggen dat je het daar niet voor hoeft te doen. Ik denk dat je beter een losse unit kunt kopen met een aparte bitset. Ze zijn bv niet magnetisch, wat ik wel vervelend vind.

In elk geval thnx voor de tips!

Bastard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je haalt voor 2,70 bij de Hornbach een magneetbithouder waar je schroefjes wel aan je bitjes blijven hangen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@McGryphon wordt dewalt standaard in toughsystem geleverd, of zijn dat los aan te schaffen koffers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Raymond schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:55:
@McGryphon wordt dewalt standaard in toughsystem geleverd, of zijn dat los aan te schaffen koffers?
Veel machines worden standaard in T-stak compatible koffers geleverd (die iets goedkoper zijn dan de los verkochte T-stak koffers), maar de enkele machines bijna nooit. Dat is wel af en toe een optie, voor meerprijs, en veel van de "5 tools 3 accu's"-achtige sets worden in zowel Tstak als Toughsystem geleverd met een meestal klein prijsverschil.

Zelf heb ik de dcd730 in blowmolded koffer en 791 in T-stak koffer gekocht, en voor de rest losse tools in doos gehaald en het uiteindelijk zelf in Toughboxes gepropt. Bij Klium zijn toughboxes vaak wat goedkoper dan bij Nederlandse winkels overigens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ff ander vraagje: Mijn Makita djv180 (is brushed 18V D-Greep decoupeerzaag) wil ik verkopen. Via MP kan ik hem ook inruilen op een DJV 182 (is de brushless versie).
Het pendelmechanisme van mijn machine werkt niet meer. Aanschafprijs van een nieuwe djv180 is 170 euro, djv182 is 220 (give or take).

Wat zou een goede inruil/verkoopprijs mogen zijn voor mn machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 00:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

"kapot" gereedschap is lastig. Paar tientjes hooguit. Is even openschroeven en kijken wat er aan de hand is een optie?

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/djv180 en onderdelen voor de pendelstand zijn niet zo prijzig. Voor hetzelfde geld is het de verstelknop a 1,23 :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Nieuwe zaag voor ome Derv. Mijn oude GTS 140 CE, de voorloper, heeft een val van 5 meter hoog niet overleefd dus dan moet er een nieuwe komen. De GTS 160 is net wat sterker en het zaagblad verwisselen gaat net iets makkelijker. Zelf vind ik deze Bosch (en ook de voorloper) de beste decoupeerzaag op de markt. Sterke motor, loopt rustig, makkelijke zaagblad wissel, hele goede zaagbladgeleiding, de zool is makkelijk onder een hoek in te stellen en hij heeft goede verlichting zonder schaduw op de zaaglijn. Andere merken kunnen gewoon niet op tegen dit model.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yYjoCvD.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 01:19

artificial_sun

Mazda Rx7

Raymond schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:13:
ff ander vraagje: Mijn Makita djv180 (is brushed 18V D-Greep decoupeerzaag) wil ik verkopen. Via MP kan ik hem ook inruilen op een DJV 182 (is de brushless versie).
Het pendelmechanisme van mijn machine werkt niet meer. Aanschafprijs van een nieuwe djv180 is 170 euro, djv182 is 220 (give or take).

Wat zou een goede inruil/verkoopprijs mogen zijn voor mn machine?
Ik denk ook dat je op MP blij mag zijn met 15-25 en ik verwacht dus dat je bij inruil 200 euro bij mag leggen. Als je hem los wil verkopen houd ik me aanbevolen (stuur maar een PM) want ik vind het fixen van gereedschap net zo leuk als het gebruiken.

Behalve die Karcher stoomreiniger van mijn schoonvader, dat ding is niet uit elkaar te krijgen en nadat het met veel pijn en moeite gelukt was kreeg ik de storing niet gevonden :(

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
teacher schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:25:
"kapot" gereedschap is lastig. Paar tientjes hooguit. Is even openschroeven en kijken wat er aan de hand is een optie?

https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/djv180 en onderdelen voor de pendelstand zijn niet zo prijzig. Voor hetzelfde geld is het de verstelknop a 1,23 :)
Ik heb hem al ff losgehad en ook de tekening bekeken. Ik heb een vermoeden over het defect. Maar daarvoor moet de tandwielkast los van de motor en ook open. Alles zit op die plek in een soort vetbad.

Op zich is het mechanisme voor 2 tientjes te fixen, maar dan zit wel alles onder de smeer en is het maar de vraag of'ie daarna nog lekker loopt. Ik heb ooit een electrische schroevedraaier opengemaakt en die heeft nooit meer lekker gelopen :)

Dus ik wilde mezelf die ellende besparen en gewoon een nieuwe halen :P

MP winkel laat me btw 170 euro bijbetalen (dus ik krijg ongeveer 5 tientjes voor mn machine).

Op zich niet verkeerd. Dan heb ik ook alle makita machines in mboxen zitten :P
Mn innerlijke autist vindt dat ook wel fijn :+

[ Voor 11% gewijzigd door Raymond op 09-08-2017 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 16:03
De kop van mijn Makita DHP481 zit helemaal vast. Als ik echt enorm veel kracht zet krijg ik de spanner een aantal mm kleiner en weer groter, maar vaak op en neer doen zorgt er niet voor dat het soepeler wordt.

Valt dit te smeren? Zoja, waarmee? Of is hier een andere oplossing voor dan opsturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duvel_33
RaZ schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:55:
Je haalt voor 2,70 bij de Hornbach een magneetbithouder waar je schroefjes wel aan je bitjes blijven hangen.
Dat snap ik O-) ..

Ik wilde er alleen maar mee zeggen dat deze ook te koop is zonder bitset (las een paar posts geleden dat iemand € 150,- had betaald) omdat ik vind dat de bitjes die je erbij krijgt geen € 50,- waard zijn... Enkel ter info voor degene die het overweegt.

Bastard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
L.N. schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

Nee, nog niet. Vanwege mijn vakantie heb ik de bestelling on hold gezet. Maar de vorige week heb ik gevraagd om het te versturen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Ik ga nog eens mailen.
Vandaag een berichtje gehad dat Auer het grootste gedeelte van mijn bestelling heeft verzonden. Het komt uit Duitsland, dus met wat geluk heb ik het vrijdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
LoeWn schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:49:
De kop van mijn Makita DHP481 zit helemaal vast. Als ik echt enorm veel kracht zet krijg ik de spanner een aantal mm kleiner en weer groter, maar vaak op en neer doen zorgt er niet voor dat het soepeler wordt.

Valt dit te smeren? Zoja, waarmee? Of is hier een andere oplossing voor dan opsturen?
Vraag me af of er niet iets van steen of gruis tussen zit. Lijkt me iig niet een geval van een beetje WD40. Je kan het eventueel losschroeven. In de kop zit een schroef.

Anders even de video van AvE over de DHP481 bekijken. Volgens mij haalt hij hem daarin los. Hij is overigens zeer enthousiast over de kop van die machine. Schijnt van een zeer goed Japans merk (Yukiwa) te zijn en (volgens AvE) hoger aangeschreven dan bijvoorbeeld Rohm.

YouTube: BOLTR: BEST IN CLASS? Makita Brushless Drill

Mocht het niks oplossen is garantie een optie. Bij normaal gebruik hoort dit niet te gebeuren. Of eerst garantie claimen en als daar niks uitkomt zelf loshalen. Weet niet of je garantie verloopt als je hem loshaalt.

[ Voor 10% gewijzigd door Framoes op 09-08-2017 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-10 02:31
L.N. schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:42:
[...]

Vandaag een berichtje gehad dat Auer het grootste gedeelte van mijn bestelling heeft verzonden. Het komt uit Duitsland, dus met wat geluk heb ik het vrijdag.
Weet niet of het al gepost was maar er zijn inmiddels wat foto's te vinden 😊
http://festoolownersgroup...ainers/systainer-clone/30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
Voor iedereen die zich in de 10.8v boor/schroefboor zoektocht begeeft, vandaag ontving ik de Makita DF032. Meteen mee aan de slag gegaan, het is een boor met enkel een zeskant kop, koolborstelloos, 35nm harde torsie. Valt zeker niet tegen voor zo'n kleine lichte machine, meer dan genoeg kracht, had niet het gevoel dat ik tov mijn 18v Bosch kracht te kort kwam voor schroefwerk. Daar heb ik 'm ook voor gekocht, merk dat een slagschroevendraaier soms controle mist voor het kleinere werk.

|>

• teacher
  • Laatst online: 00:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Raymond schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:48:
[...]

Ik heb hem al ff losgehad en ook de tekening bekeken. Ik heb een vermoeden over het defect. Maar daarvoor moet de tandwielkast los van de motor en ook open. Alles zit op die plek in een soort vetbad.

Op zich is het mechanisme voor 2 tientjes te fixen, maar dan zit wel alles onder de smeer en is het maar de vraag of'ie daarna nog lekker loopt. Ik heb ooit een electrische schroevedraaier opengemaakt en die heeft nooit meer lekker gelopen :)

Dus ik wilde mezelf die ellende besparen en gewoon een nieuwe halen :P

MP winkel laat me btw 170 euro bijbetalen (dus ik krijg ongeveer 5 tientjes voor mn machine).

Op zich niet verkeerd. Dan heb ik ook alle makita machines in mboxen zitten :P
Mn innerlijke autist vindt dat ook wel fijn :+
gewoon doen! die 5 tientjes is ook echt de max denk ik.
LoeWn schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:49:

Ik zou er een paar tikjes met een hamer op geven, rondom, ook op de "klauwtjes". Lekker ruim met wd40 inspuiten, heen en weer draaien, etc. En anders een nieuwe kop.

Wise enough to play the fool

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
Ik ben op zoek naar een setje allround steen/betonboren zonder SDS aansluiting. Gewoon voor in de accuboor of klopboormachine. Heb gisteren mn setje makita HSS boren weggefikt in een gecombineerd muurtje van gipsblokken en kalkzandsteen. Even een radiator ophangen resulteerde in twee hele nette gaten in de gipsblokken en twee gapende uitgerekte gaten in het kalkzandsteen. Ik wil er netjes en secuur mee kunnen boren in: Gipsblokken, YTong, Kalkzandsteen, baksteen, zandcement, beton zonder kiezels etc.

Nu is er veel keus maar allemaal met SDS aansluiting. Of je hebt zogenoemde multi-cut, multi purpose boren zoals die blauwe van Bosch maar dat lijkt mij ook niks. Ik heb de volgende twee setjes gevonden:

http://www.toolstation.nl...on%2Fsteenborenset/p72727
https://www.gereedschapsk...B2lYI8_AwczUaAhQZEALw_wcB

Ik neig een beetje naar de laatste want heb ook een aantal Rotec SDS boren en die zijn super, alleen erg slecht verkrijgbaar :(. Heeft iemand nog een tip voor een ander merk of setje?

HD4Life @ Full-HD

• Raymond
Je moet die multicut van Bosch hebben. Alternatieven zijn de Irwin multipurpose bij toolstation, of de alpen van de Hornbach.

Heb je serieus met hss in steen geboord? Zelfs de meest ranzige steenboor van de lokale bouwmarkt zoi nog een betere boor daarvoor zijn geweest!
Foei!

• henkie196
  • Niet online
Die set Rotec betonboren lijkt me zeer geschikt, zelf ook goede ervaringen met unidre en allro boren van Rotec voor steen.

Andere merken zoals Alpen of Heller zijn ook goed, maar naar mijn idee wat minder dan Rotec.

Bedankt ook voor de link, had zelf nog niet zoveel adressen gevonden voor Rotec boren.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:23

bonzz.netninja

Niente baffi

Davidshadow13 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:45:
Ik ben op zoek naar een setje allround steen/betonboren zonder SDS aansluiting. Gewoon voor in de accuboor of klopboormachine. Heb gisteren mn setje makita HSS boren weggefikt in een gecombineerd muurtje van gipsblokken en kalkzandsteen. Even een radiator ophangen resulteerde in twee hele nette gaten in de gipsblokken en twee gapende uitgerekte gaten in het kalkzandsteen. Ik wil er netjes en secuur mee kunnen boren in: Gipsblokken, YTong, Kalkzandsteen, baksteen, zandcement, beton zonder kiezels etc.

Nu is er veel keus maar allemaal met SDS aansluiting. Of je hebt zogenoemde multi-cut, multi purpose boren zoals die blauwe van Bosch maar dat lijkt mij ook niks. Ik heb de volgende twee setjes gevonden:

http://www.toolstation.nl...on%2Fsteenborenset/p72727
https://www.gereedschapsk...B2lYI8_AwczUaAhQZEALw_wcB

Ik neig een beetje naar de laatste want heb ook een aantal Rotec SDS boren en die zijn super, alleen erg slecht verkrijgbaar :(. Heeft iemand nog een tip voor een ander merk of setje?
Maar HSS is toch voor metaal?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-10 08:50
henkie196 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:58:
Die set Rotec betonboren lijkt me zeer geschikt, zelf ook goede ervaringen met unidre en allro boren van Rotec voor steen.

Andere merken zoals Alpen of Heller zijn ook goed, maar naar mijn idee wat minder dan Rotec.

Bedankt ook voor de link, had zelf nog niet zoveel adressen gevonden voor Rotec boren.
Geen probleem zou je voor gemengde steensoorten die unidre boren aanraden of gewoon die superbetonboren? Ja hij heeft veel Rotec spul of anders de Enorm aan de Burgemeester de Vugtlaan in Amsterdam, die heeft ook heel veel.

@Raymond
Bedoel je deze van de Hornbach? http://www.hornbach.nl/sh...0-mm/7456789/artikel.html Voor dat geld is dat wel het proberen waard. :)
Ja klopt, maar ik had dus geen non SDS betonboren in huis en dacht met mn domme kop, ach dat gips is toch niet zo hard daar kom ik wel doorheen :P :(

[ Voor 15% gewijzigd door Davidshadow13 op 10-08-2017 09:02 ]

HD4Life @ Full-HD

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Die rode boren van Alpen zijn wel goed.

Ik heb de 6 kant versie en gebruik ze in mijn Makita BTP 140, en ik gebruik ze regelmatig in hout en steen. Dat werkt goed.

Stadia was beter....

• Raymond
Yep, die rooie alpen zijn het.
Setje met 6kant is iets duurder, maar kan ook handig zijn.

Meerdere mensen in dit topic gebruiken ze en zijn tevreden. Ikzelf heb irwin en bosch en die zijn ook goed. Ik heb geen Hornbach in de buurt (nog niet, gaat 2018 open), anders had ik misschien ook wel die alpen gehad :)

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Thuis heb ik een bakstenen huis, nergens beton want 1919. Nu heb ik alleen een Bosch Uneo (hamerboor, op zich prima machientje) en een Bosch Blauw GSR 10,8-2-Li voor gewoon al het overig.

Als ik nu iets wil ophangen in huis doe ik dat altijd met die hamerboor en dat gaat echt als een mes door boter. Eigenlijk gaat het mij iets te makkelijk waardoor ik verdomd goed moet opletten omdat ik anders een krater krijg vergelijkbaar met de Vredefortkrater. Nu zit ik te denken aan een klopboor, bijvoorbeeld deze METABO Akku-Schlagbohrschrauber SB 18 LTX Quick (https://www.elektrowerkze...ah-hd-akku-im-koffer.html). Dan kan ik ook meteen eindelijk wat grotere gaten in hout boren. Maar ik kan ook gewoon iets met een draadje, bijvoorbeeld meer zoiets METABO Multihammer UHE 2660-2 Quick (https://www.elektrowerkze...r-meissel-set-10-tlg.html) < dit is ook een hamerboor zie ik :|

Is het met een klopboor makkelijker mooie gaten boren in zacht steen dan met een hamerboor? Of ga ik het verschil niet echt merken? Of zou ik met mijn kleine blauwe bosch en een goed boortje ook een gat in steen kunnen maken?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Davidshadow13 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:01:

Ja klopt, maar ik had dus geen non SDS betonboren in huis en dacht met mn domme kop, ach dat gips is toch niet zo hard daar kom ik wel doorheen :P :(
Is dat niet een beetje hetzelfde principe als met een mes door karton heen, en dat je mes dan binnen no time zo bot is als een malle :+

Ik heb trouwens een klein sds boorkopje op de kop getikt recent zodat ik eventueel ook gewone boortjes in een sds machine kan doen. Het wiebelt wel wat maar als je een beetje oplet kom je best een eindje

• Raymond
@bonzz.netninja Probeer eerst eens zo'n multicut. Het toerental van je bosch is wat laag, maar het is wel de moeite van het proberen waard :)

• henkie196
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:01:
Geen probleem zou je voor gemengde steensoorten die unidre boren aanraden of gewoon die superbetonboren? Ja hij heeft veel Rotec spul of anders de Enorm aan de Burgemeester de Vugtlaan in Amsterdam, die heeft ook heel veel.
Enorm wist ik van dat die ze heeft, zit alleen niet eentje direct hier in de buurt, dus zo'n extra adresje is best handig ;)

Afgaande op de omschrijvingen van Rotec zelf voor de super betonboor en de unidre, zou ik neigen naar de unidre, alhoewel ik niet weet of het veel verschil zal maken in de praktijk.
bonzz.netninja schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:11:
Is het met een klopboor makkelijker mooie gaten boren in zacht steen dan met een hamerboor? Of ga ik het verschil niet echt merken? Of zou ik met mijn kleine blauwe bosch en een goed boortje ook een gat in steen kunnen maken?
Een klopboor zou netter moeten werken dan een hamerboor, maar een gewone boormachine is misschien nog wel wat netter. Een klopboor is wel sneller dan een gewone boormachine, maar met een goed boortje (zie ook de discussie n.a.v. David's vraag) kom je ook een heel eind. Meer dan een 10.8V machine heb ik nog niet nodig gehad bij boorwerkzaamheden in een bakstenen huis, alhoewel ik me voor kan stellen als je iets met grotere diameters wilt boren, dat het dan prettig is om iets sterkers te hebben.

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Voor bakstenen inderdaad geen boorhamer gebruiken.
In mijn enthousiasme een keer wat gaten geboord in de bakstenen schuur van mijn zus met mij 14,4 V Makita combihamer. Ik had daarna bijna hollewandpluggen nodig omdat er halve bakstenen uitgeslagen waren aan de binnenkant.

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
teacher schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 00:32:
[...]

gewoon doen! die 5 tientjes is ook echt de max denk ik.
En done :)

Ben weer gewoon voor D-greep gegaan, ben ik nu toch aan gewend :)

Edit: Ik hoop wel dat ik geen spijt van de timing ga krijgen, dat ik misschien een gratis-accu actie misloop die volgende maand komt oid.

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 10-08-2017 10:31 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-10 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Makita accu acties zijn meestal in de wintermaanden toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Artbij
Orion84 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:49:
Makita accu acties zijn meestal in de wintermaanden toch?
Januari tot en met maart.

[ Voor 4% gewijzigd door Artbij op 10-08-2017 10:58 ]

Met gestrekt been.

• Raymond
Hmm, zoveel geduld heb ik niet :P

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:48
:)
Weet iemand dan wat de Makita najaarsactie vermoedelijk wordt?
Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.