Duhhh....
Lees de intro van dit topic eens door en lees de bijdragen met vele linkjes naar superhandige shops "hier en in den vreemde".
Kun je dus mooi allemaal zelf teruglezen zonder dat dit nogmaals hoeft te worden herhaald.

Hm, is die wiebelende kop bij alle versies van de 10.8 Bosch blauw van toepassing? Hij wordt in dit forum, en in jullie reacties op mijn post wel meerdere keren aangeraden. Heb je suggesties voor vergelijkbare 10.8v boormachines van andere merken?
Kijk eens naar
deze Metabo machientjes.
De PowerMaxx BS Basic + 2 Akkus 2,0 Ah + Ladegerät + Bit Set 15 teilig kost slechts €92,99.
Het grote voordeel van deze Metabo's is dat je kunt schroeven
zonder de boorkop, waardoor de machine nog compacter en lichter wordt, dit feature vind je al vele jaren alleen bij Metabo terug.
De uitgaande booras heeft nml. een binnenzeskant waar je bits en bithouders strak in passen.
Heb intussen meerdere van deze Metabo's, zij zijn loeisterk en keurig afgewerkt en dat zonder de goofy slingerende boorkopjes van Bosch.
Ben er echt supertevreden mee, deze machines zitten als een handschoen.
Zei ik al dat je na registratie 3 jaar garantie hebt??
En die DDF483, is dat niet overkill voor een niet-pro? Deze lijkt vergelijkbaar met de DeWalt DCD796, waarover ik dus ook twijfelde of dit wel nodig is in mijn situatie nu en later. Overigens wel mooie apparaatjes

.
De 10.8V machines mogen dan superhandig, licht en sterk zijn, voor het allerzwaarste werk wil je ze niet gebruiken.
Kies daarvoor een 18V machine met een koppel
vanaf ongeveer 70/80Nm and you're good to go.
McGryphon noemde hier zeer recent een hele fraaie 18V DeWalt met een koppel precies in deze aantrekkelijke range die tevens redelijk licht van gewicht was.
Heb zelf meerdere 18V Makita's en Hitachi's met koppels van 93Nm-115Nm, maar met gewichten van rond de 2,4kg incl. accu.
Met zo'n machine kun je ongeveer elke klus aan, maar voor licht werk boven je hoofd wil je na een dag ploeteren liever een lichter machientje als de klus dat toelaat.
Er bestaat helaas geen overzichtelijke gouden regel voor deze dingen.

Een gecombineerde lader die van hetzelfde merk meerdere typen batterijen kan laden zou handig kunnen zijn, maar dat betekent wel dat een latere 18V allrounder hetzelfde merk moet zijn als de handzamere 10.8v.
Het combineren van laders voor 10.8V en 18V accu's van eenzelfde merk is totaal niet nodig imo.
Als je die dingen scheidt dan kun je helemaal vrij shoppen en heb je waarschijnlijk meteen the best of both worlds.
Zo vond ik de handigste 10.8V bij Metabo en de 'voor mij' beste 18V bij Makita.
Ik koos voor Makita omdat hun zeer uitgebreide catalogus het beste aansloot bij mijn uitbreidingsplannen en die keuze bevalt mij jaren later nog steeds.
Wat voor jou het meest handig werkt moet je uiteraard zelf bepalen.
Zo zijn er hier niet bar veel klussers met een identieke set aan tools en toch zijn de meeste daarvan meer dan redelijk tevreden.
Met meerdere laders kun je ook meerdere accu's tegelijk laden en als ik op klus ben dan heb ik die laders (meervoud!!) meestal ook echt nodig.