[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.162 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
o0SmOkE0o schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 23:25:
[...]

Er zijn natuurlijk verschillende DIY uitvoeringen te vinden. Maar kwam deze laatst tegen op Dobbit.
Het is ook meer ter inspiratie :D

Indien je veel panelen zaagt en niet al te veel ruimte tot je beschikking hebt. Is een verticale paneelzaag m.i. het meest efficïent qua ruimte en werken.
Deze is wel mooi en nog relatief simpel te maken ook.

Nou is het wel zo dat ik meestal al bij de bouwmarkt laat zagen omdat een plaat 122*244 net niet lekker in m'n auto past. Het kan, maar comfortabel is anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

The Eagle schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 22:22:
[...]

Mwah, die dingen houden het verbazingwekkend lang uit en zijn ook zo weer vol. Li ion he, houdt zijn power tot het einde :)
Maar we gaan het zien. Hopen dat het geen prutweer is ;)
Gisteravond al begonnen, was lekker weer. Straks weer verder :Y)
Score so far: een direct lege accu (was al leeg voor ik begon, wist ik niet), vier schroeven stukgedraaid wegens teveel koppel, en een splinter in mijn vinger :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Heb maar eens m'n meest belangrijke stuk gereedschap van een upgrade voorzien. Van een te lompe en zware Bahco hamer die elke klap ook aan je teruggeeft naar een Estwing van een normaal gewicht met betere demping.

Afbeeldingslocatie: https://2ecffd01e1ab3e9383f0-07db7b9624bbdf022e3b5395236d5cf8.ssl.cf4.rackcdn.com/Product-800x800/ac7d5f1a-cd3f-4774-b634-e3b2a9ad63ad.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Framoes op 22-07-2017 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En de vlonder zit weer vast, dit keer goed :Y)
Viel niks tegen, Metabo 14,4 was sterk zat. Wel een paar keer accu's moeten wisselen, maar met 2x 1,5Ah prima te doen. Als de ene leeg was was de ander vol.
* The Eagle happy camper :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 16:32:
Heb maar eens m'n meest belangrijke stuk gereedschap van een upgrade voorzien. Van een te lompe en zware Bahco hamer die elke klap ook aan je teruggeeft naar een Estwing van een normaal gewicht met betere demping.

[afbeelding]
Niets is belangrijkers dan een goede hamer. Ik heb inmiddels al zeven verschillende hamers met elke zijn eigen doel:
  • Klauwhamer
  • Bankhamer 100 gram
  • Bankhamer 250 gram
  • Moker
  • Rubberen hamer
  • Houten hamer, vierkant
  • Steenhouwerklopper
En dan te bedenken dat ik ook nog steeds een koperen en kunststof hamer wil aanschaffen...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2017 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:42
Ik heb beide.

Mn koper hamer is nog zo goed als nieuw.
Mn kunstof hamer ligt in de lade met veelgebruikt gereedschap, naast mn waterpomptang en pz2 schroevedraaier :)

Just sayin', voor het geval je twijfelt over de volgorde van aanschaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Raymond Ik gebruik meestal een houten deuvel met de moker bij gebrek aan kunststof hamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50
Phyt_ schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:11:
Heeft er iemand een goede compacte oplossing om te werken met een invalzaag en het verzagen van plaat materiaal. (En nee niet laten zagen bij de gamma of iets dergelijks ;).).
Ik heb nu een aantal keer wat planken uit een plaat gezaagd e.d., maar met een workmate en een tafeltje, of op de grond vind ik het niet ideaal en verantwoord werken.

Veel ruimte heb ik niet in de garage dus veelal buiten even wat opzetten en zagen maar.

nu kwam onderstaande diy werkbank tegen, zou dit stevig/werkbaar zijn?
Qua opslag bij niet gebruiken neemt het bijna geen ruimte in dat kan ik onze tuinschuur wel kwijt.
http://www.instructables.com/file/FM3CXPRHYCSYAOK/

volledige site waar deze diy werkbank wordt gemaakt.

http://www.instructables....Cutting-Table-Work-Table/

TL:DR, compacte werkbank voor plaatmateriaal met invalzaag e.d. te verwerken.
i.p.v. workmate en los tuintafeltje ikea.
Als je zelf wat wilt maken: http://benchworks.be/en/p...-multifunction-tool-cart/ Ik heb deze nog op de planning staan om te maken. Compact en makkelijk mee te nemen en op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:40:
@Raymond Ik gebruik meestal een houten deuvel met de moker bij gebrek aan kunststof hamer...
Moker?

Mijn plastic hamertje is iets van 250 gram oid :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Raymond Ik gebruik die techniek meestal als ik iets los moet slaan wat niet van heel hard staal is gemaakt. Het is vooral om te voorkomen dat het beschadigd. Hout absorbeert best veel van de energie, dus vandaar de moker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:28
s_schimmel schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:51:
[...]

Als je zelf wat wilt maken: http://benchworks.be/en/p...-multifunction-tool-cart/ Ik heb deze nog op de planning staan om te maken. Compact en makkelijk mee te nemen en op te bergen.
Hier ook op de planning, heeft er iemand plannen hiervoor die we mogen delen?
Of heeft iemand er al eens een gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 20:31:
[...]

Niets is belangrijkers dan een goede hamer. Ik heb inmiddels al zeven verschillende hamers met elke zijn eigen doel:
  • Klauwhamer
  • Bankhamer 100 gram
  • Bankhamer 250 gram
  • Moker
  • Rubberen hamer
  • Houten hamer, vierkant
  • Steenhouwerklopper
En dan te bedenken dat ik ook nog steeds een koperen en kunststof hamer wil aanschaffen...
Naast m'n dagelijks gebruik klauwhamer en zwaardere klauwhamer, is een moker de volgende op mijn lijst. Dat en een hamer met rechte klauw voor sloopwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Framoes Ik vind persoonlijk een breekijzer ook heel fijn werken bij het slopen van dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:53:
@Framoes Ik vind persoonlijk een breekijzer ook heel fijn werken bij het slopen van dingen.
Die heb ik al. Met een hamer met rechte klauw kan je net iets fijner een gat ergens in slaan. Of mijn breekijzer is gewoon het verkeerde gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Framoes Ik heb een hele handzame van zo'n 50 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 23:47:
Vraag je op openbare fora eerst even af of zo'n zin ook makkelijk "anders" kan worden opgevat. :Y :Y

Ik moest even teruglezen, maar ik vermoed dat het om een breekijzer gaat?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 23:47:
Dat is een prima formaat breekijzer. Volgens mij heb ik die ook.

Ik denk alleen dat je met een hamer beter een gat ergens in kan slaan. Met een rechte klauw kan je dan de klauw gebruiken om mee te slaan. Een breekijzer gebruik ik vooral om te wrikken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

A dirty mind is a joy forever jongens. Lees de berichten boven mij even terug, beginnend bij die van framoes...... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Jackbq schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:21:
[...]

Hier ook op de planning, heeft er iemand plannen hiervoor die we mogen delen?
Of heeft iemand er al eens een gemaakt?
Hij verkoopt zijn plannen voor €7,44 ex btw.
Is een koopje voor alle moeite die hij erin heeft gestoken.
Gewoon daar kopen dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-10 21:11
Puur (voorlopig dan) een theoretische vraag:

Ik woon in een huurhuis met redelijk wat beton en gibo, samen wat hout. En momenteel in het bezit van een standaard Bosch Groen accuschroefmachine (die af en toe wel tekort schiet), klopboor en bouwmarkt huismerk boorhamer. Nu ik dit topic lees denk ik wat moois allemaal.

Maar stel ik zou deze 3 apparaten vervangen voor 2 apparaten. Ik zat zelf te denken aan:
1) GSB 36 VE-2-LI Professional (accuschroef/klopboor combi op accu)
2) GBH 36 VF-LI Plus Professional (boorhamer op accu)

Kost uiteraard meer geld, maar dan heb je meteen wat. Allebei 36V dus accu's kunnen gewoon met elkaar werken.
Mijn gedachte was dat ik eigenlijk het meeste wel met de accuschroef/klopboor combi aan kon (behalve als ik echt in beton moet). Kom ik daar niet mee uit dan heb ik de boorhamer voor de lastige gaten.
Enige nadeel is dat die accuschroef/klopboor combi rond de 3kg zit. Dus voor langdurige klussen boven het hoofd niet ideaal.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Ik zit serieus te overwegen om de stap te maken aan gezien ik het vermoeden heb dat mijn accuschroef (doordat deze waarschijnlijk te zwaar door mij belast is) binnenkort wat kuurtjes gaat vertonen. Of zeggen jullie er zijn betere alternatieven (side note: ben wel erg gecharmeerd van dat L-BOXX systeem vandaar ook Bosch).

[ Voor 15% gewijzigd door dangerpaki op 23-07-2017 11:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-10 15:48
Mijn nieuwe aanwinst, ondanks dat hij hier al tig keer voorbij is gekomen... Moet toch even showen ;)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/10wo2hd.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:03

Reinier

\o/

Waarom 36V? Ga gewoon voor 18V, veel keuze, minder zwaar en sterk zat.
Zelf lukt mij alles met een stel 10,8 volt machientjes en een boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:46
dangerpaki schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:50:

Ik woon in een huurhuis met redelijk wat beton en gibo, samen wat hout. En momenteel in het bezit van een standaard Bosch Groen accuschroefmachine (die af en toe wel tekort schiet), klopboor en bouwmarkt huismerk boorhamer. Nu ik dit topic lees denk ik wat moois allemaal.

Maar stel ik zou deze 3 apparaten vervangen voor 2 apparaten. Ik zat zelf te denken aan:

Kost uiteraard meer geld, maar dan heb je meteen wat. Allebei 36V dus accu's kunnen gewoon met elkaar werken.
Mijn gedachte was dat ik eigenlijk het meeste wel met de accuschroef/klopboor combi aan kon (behalve als ik echt in beton moet). Kom ik daar niet mee uit dan heb ik de boorhamer voor de lastige gaten.
Enige nadeel is dat die accuschroef/klopboor combi rond de 3kg zit. Dus voor langdurige klussen boven het hoofd niet ideaal.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Ik zit serieus te overwegen om de stap te maken aan gezien ik het vermoeden heb dat mijn accuschroef (doordat deze waarschijnlijk te zwaar door mij belast is) binnenkort wat kuurtjes gaat vertonen. Of zeggen jullie er zijn betere alternatieven (side note: ben wel erg gecharmeerd van dat L-BOXX systeem vandaar ook Bosch).
Er zijn hier talloze mensen met meer ervaring dan ik, maar ik kan toch m'n mening geven :+

Sinds ik mijn Bosch GSR18-2-LI heb, ben ik gaan waarderen hoe enorm fijn een lichte machine is. Ik gebruikte eerst altijd de wat oudere, lompere accuboor van mijn pa, maar als je op een ladder, boven je hoofd een plafond in staat te draaien werkt het toch een stuk fijner zo. Helemaal als je nét in dat ene hoekje bij de verwarmingsbuis moet zijn, waar je niet lekker bij kan zodat je een beetje van je ladder af moet hangen en met je linkerhand moet schroeven :P Ik overweeg een 10.8V erbij te nemen, gewoon omdat het nog lichter is. Een grote, zware accuboor komt er hier niet in.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Dank heren,

Misschien toch handig om wat in gewicht te saneren en dus voor 18V te gaan.

Ik zit net op de website van DeWalt te kijken. En die hebben dus een aantal 18V/FlexVolt apparaten die vergelijkbaar zijn qua specificaties als de 36V apparaten van Bosch.
1) Accuschroef/klopboor combi (DCD996P2) die op papier vrijwel dezelfde specificaties heeft als de Bosch die ik eerder noemde. Maar dus wel bijna een kilo lichter is doordat er een 18V accu in zit (als ik het goed lees).
2) Daarnaast hebben ze ook een boorhamer op accu (DCH334X2) met vrijwel dezelfde specificaties als Bosch met de FlexVolt accu's.

Beiden lijken qua prijs ook iets lager te zijn dan Bosch en hebben ook een soortgelijk koffersysteem als Bosch (hoewel ik deBosch apparaten iets aantrekkelijker vind uit zien, maar dat is bijzaak).

Een vraag alleen: zijn die FlexVolt accu's ook gewoon op de 18V apparaten te gebruiken? Dan zou ik de accuschroef/klopboor combi alleen als body kunnen kopen. Vraag is alleen wat ik dan nog van de gewichtsbesparing over hou als ik de schroef/klopboor combi met de FlexVolt accus zou gebruiken.

Weet iemand dat?

EDIT: volgens youtube kan de FlexVolt accu er gewoon op en weeg het wond de 2.3 kb met die accu erbij.

[ Voor 6% gewijzigd door dangerpaki op 23-07-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.........

Mmm, waarom dan niet voor een 2x18V systeem kiezen die je gewoon met 18V kunt combineren, zoals bijv. bij Makita??
Zo te zien heeft Bosch die optie niet.

Met 18V accu's kun je bij oa Makita eindeloos en eenvoudig uitbreiden/combineren met alle overige 18V én 2x18V machinebodies van het merk.
Deze bodies zijn los over het algemeen niet al te gek geprijsd en een stel 18V accu's zijn veelzijdiger te combineren en betaalbaarder dan 36V accu's die je slechts op enkele machines kunt gebruiken.

Van Makita heb ik dus voor het 18V ecosysteem gekozen en daar later enkele 2x18V bodies aan toegevoegd met het voordeel dat je niet nogmaals accu's hoeft aan te schaffen.
Zo gebruik ik op een 2x18V hamerboor, cirkelzaag en kettingzaag de standaard 18V accu's.

De Bosch schroefmachine die je noemt is met 3+kg trouwens een onhandig zwaargewicht, mijn eigen 18V accuschroefmachines van Makita zijn zo te zien een kilo lichter en hebben toch een hoger koppel en zelfs die worden door een aantal klussers hier al aan de zware kant bevonden.
Do the math..... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-10 15:54
Van een 36v schroefmachine zie ik het nut eigenlijk niet, je zit met dure accus en een zwaar overpowered machine. Boorhamer moet op accu? Als je toch niet het huis verlaat met de boorhamer, dan lijkt me dat je de accu wel kan skippen toch?

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Echt veel te lomp, dat 36V spul. Is ontwikkeld als alternatief voor 230V materiaal, waar geen stopcontact in de buurt is (reclamefilmpje is geloof ik midden op een dam oid).

Maar voor de klussen in en om het huis wil je gewoon niet met een stuk lood van 3KG werken. Je houdt geen polsen over!

Huidige 10,8V machientjes doen 90% van het kluswerk. Voor de overige 10% heb je dan spul met snoer en/of 18V machines.

Je wilt met zulk licht mogelijk materiaal werken, da's veel comfortabeler.

Het is niet handig om je machines uit te kiezen voor die ene klus in de 5 jaar waarvoor je zwaar spul nodig hebt. De overige tijd van die 5 jaar heb je daar alleen maar last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
@Bhagavad
Even gekeken naar het systeem van Makita. Maar een accuschroef/klopboor combi daar met een 5Ah accu weegt al meteen wel 0.5 kg meer. Daarnaast is de slagkracht van de 2x18V boorhamer een stuk minder. Maar bodies zijn inderdaad een stukje aangenamer geprijsd. Dus eventueel het overwegen waard.

@simon
Boorhamer zou niet per se op accu hoeven inderdaad. We hebben hier echter plafonds van >4m hoog op bepaalde plekken. Standaard plafond is ook 3m hoog hier. Ik verwacht in de toekomst ook niet dat het lager gaat worden mochten we ooit verhuizen. Dan maakt het allemaal eigenlijk wel lekker handig kabelloos. Zeker als er rondom het dakterras ook een en ander bevestigd zou moeten worden. Maar ben het met je eens, is meer luxe dan noodzaak.

@Raymond
Die laatste zin van je zet me inderdaad wel aan het denken. Want ik zit dus wel in de verkeerde denkmodus besef ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

dangerpaki schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:34:
@Bhagavad
Even gekeken naar het systeem van Makita. Maar een accuschroef/klopboor combi daar met een 5Ah accu weegt al meteen wel 0.5 kg meer. Daarnaast is de slagkracht van de 2x18V boorhamer een stuk minder. Maar bodies zijn inderdaad een stukje aangenamer geprijsd. Dus eventueel het overwegen waard.

@simon
Boorhamer zou niet per se op accu hoeven inderdaad. We hebben hier echter plafonds van >4m hoog op bepaalde plekken. Standaard plafond is ook 3m hoog hier. Ik verwacht in de toekomst ook niet dat het lager gaat worden mochten we ooit verhuizen. Dan maakt het allemaal eigenlijk wel lekker handig kabelloos. Zeker als er rondom het dakterras ook een en ander bevestigd zou moeten worden. Maar ben het met je eens, is meer luxe dan noodzaak.

@Raymond
Die laatste zin van je zet me inderdaad wel aan het denken. Want ik zit dus wel in de verkeerde denkmodus besef ik nu.
Je zit nu in een huurhuis, de kans dat je dus een complete verbouwing gaat doen is minimaal. Tenzij je van plan bent om professioneel bouwvakker te worden of binnenkort zelf een huis te bouwen zou ik gewoon een boorhamer met een stekker nemen. Zeker voor hoge plafonds, je wil geen kilo's aan accu's optillen boven je hoofd.

Het mooie van een stekker is dat je meer kracht krijgt, lagere kosten, lager gewicht en ook de vrijheid van merkkeuze omdat je niet investeert in een duur accusysteem, daarnaast is het nog duurzamer ook omdat die stekker past over 10 jaar gegarandeerd nog steeds in ieder stopcontact terwijl dat met accu's vaak sneller achterhaald zijn.

Mocht je ooit verhuizen is je dure 36 volt boorhamer waarschijnlijk al weer achterhaald en belachelijk lomp en zwaar vergeleken met wat er dan op de markt is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Da's waar. Mn metabo boorhamer is intussen ook bijna 20 jaar oud en hamert er ook vrolijk op los.

Gaten voor een plugje in de muur lukt me ook wel met accu klopboormachine (gasbeton. Echt beton moet met boorhamer)

En de bekende bosch/metabo boorhamers koop je voor 200-250 euro en da's in vergelijking met accuspul niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
dangerpaki schreef op zondag 23 juli 2017 @ 12:41:
Dank heren,

Misschien toch handig om wat in gewicht te saneren en dus voor 18V te gaan.

Ik zit net op de website van DeWalt te kijken. En die hebben dus een aantal 18V/FlexVolt apparaten die vergelijkbaar zijn qua specificaties als de 36V apparaten van Bosch.
1) Accuschroef/klopboor combi (DCD996P2) die op papier vrijwel dezelfde specificaties heeft als de Bosch die ik eerder noemde. Maar dus wel bijna een kilo lichter is doordat er een 18V accu in zit (als ik het goed lees).
2) Daarnaast hebben ze ook een boorhamer op accu (DCH334X2) met vrijwel dezelfde specificaties als Bosch met de FlexVolt accu's.

Beiden lijken qua prijs ook iets lager te zijn dan Bosch en hebben ook een soortgelijk koffersysteem als Bosch (hoewel ik deBosch apparaten iets aantrekkelijker vind uit zien, maar dat is bijzaak).

Een vraag alleen: zijn die FlexVolt accu's ook gewoon op de 18V apparaten te gebruiken? Dan zou ik de accuschroef/klopboor combi alleen als body kunnen kopen. Vraag is alleen wat ik dan nog van de gewichtsbesparing over hou als ik de schroef/klopboor combi met de FlexVolt accus zou gebruiken.

Weet iemand dat?

EDIT: volgens youtube kan de FlexVolt accu er gewoon op en weeg het wond de 2.3 kb met die accu erbij.
Flexvolt ben ik persoonlijk niet stuk van. De 6Ah accu is op specifieke machines 54V en 2Ah en op gewone 18V machines die compatible zijn 18V en 6Ah. Dan heb je alleen een relatief grote 6Ah accu. Makita, Milwaukee, Hitachi hebben allemaal 6Ah accu's in het zelfde formaat als de 3/4/5Ah. En nog goedkoper ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-10 21:11

miekol

erm

Ik woon in een huurhuis met redelijk wat beton en gibo, samen wat hout.
Leuk, is dat dan een lat relatie? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zoals ik al vaker heb gezegd: een 14v accuboor voor het lichte tot middelwerk, en een multihamer met snelspan en SDS+ koppen voor zwaarder boren en hameren. Voor al het overige heb je een aannemer nodig ;)

En FYI: mijn Metabo Multihamer heeft gewoon een snoer van een paar meter. Verlengsnoer (bij voorkeur met simpele contrastekker) heb je meestal toch, dus dat mag het issue niet zijn. En anders heb je die voor weinig bij de bouwmarkt :)

Boorhamer in het plafond is zeker in huizen vanaf 1990 eigenlijk een vereiste, zijn allemaal betonplaten. Dat wil je niet met een klopboor doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jackbq
Vliegvlug schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:27:
[...]

Hij verkoopt zijn plannen voor €7,44 ex btw.
Is een koopje voor alle moeite die hij erin heeft gestoken.
Gewoon daar kopen dus ;)
Gekocht!
Ik laat nog even weten wat ik van de plannen vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dangerpaki schreef op zondag 23 juli 2017 @ 14:34:
@Bhagavad
Ik weet niet waar je deze info hebt gevonden, bij Bosch wordt het gewicht in de online specs van deze machines nml. jammer genoeg comfortabel weggelaten.
Dat kan haast geen toeval zijn. 8)

Uit de gebruiksaanwijzing van de 36V Bosch GSB 36 VE-2-LI maak ik echter op (dat is meteen de enige bron die het gewicht vermeldt) dat die tussen een heftige 2,9 – 3,5*kg zit.
Dat is erg veel.

Een zware 18V Makita DDF481RTJ accuschroever weegt volgens de officiële specs "slechts" 2,6 kg.
Ik wil het hier straks best even voor je checken.
Dat is een slordige 1kg minder dan de 36V Bosch die je noemt. :+

De slagkracht van de 36V Bosch boorhamer vs de 2x18V Makita DHR264 is lood om oud ijzer, beide zitten op ongeveer 3.0Nm.
Daar kun je serieuze gaten mee in beton boren.
Het grote voordeel (voor mij) van deze (zware) Makita boorhamer is dat ik daar gewoon mijn bestaande 18V accu's in kan prikken.

Deze accuboorhamer gebruik ik enkel en vooral outdoors in desperate mode.
Achterkant van banken na sluitingstijd bijvoorbeeld, maar dat valt buiten de scope van dit topic. :+

Voor binnen is een beduidend lichtere 18V boorhamer goed genoeg en anders pak ik de 230V Metabo boorhamer die én stevig hamert én veel lichter is.

De monteurs van Reggefiber die hier een paar jaar geleden de 'doorgeschoten' glasvezelkabel naar binnen wilden trekken sleepten ook zo'n zware 36V Bosch hamerboor met zich mee.
Die deden de hele dag niet anders met als gevolg dat al hun accu's leeg waren en zij terug moesten vallen op mijn eigen boorhamers die die dag gelukkig thuis bivakkeerden. :P

In hun geval hadden zij beter een snoerhaspel en een zware 230V boorhamer meegenomen, in ieder bewoond huis is normaal gesproken 230V aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2017 06:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Ik ben de woonkamer aan het verbouwen, en ik wil de elektra ook gaan doen (er zitten nu nog ongeaarde stopcontacten met oude bedrading in). Hiervoor moet ik ongeveer 5 a 6 "sleuven" frezen in de muur.

Nu weet ik uit ervaring dat dit verschrikkelijk veel stof geeft, dus ik wilde een sleuvenfrees inclusief stofzuiger huren...

echter heb ik een net nieuwe Karcher WD5, en kwam ik deze sleuvenfrees tegen bij de lidl:https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Muurfrees-PMNF-1350-B2/p100214210?gclid=EAIaIQobChMIleuN44yh1QIVbbHtCh16BAKOEAkYASABEgJvPPD_BwE

Ik heb ontzettend "zachte" muren dus ik neem aan dat die frees van de lidl wel even 6 streepjes kan trekken, maar ik twijfel over de stofzuiger..
Zou deze het trekken? want het zou niet de eerste stofzuiger zijn die ik sloop met bouwstof.. (de gesloopte stofzuigers waren overigens wel huis tuin en keuken modelletjes) maar ik ben zuinig op mijn mooie karcher dus vandaar even dubbel checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

duc848 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 06:44:
Ik ben de woonkamer aan het verbouwen, en ik wil de elektra ook gaan doen (er zitten nu nog ongeaarde stopcontacten met oude bedrading in). Hiervoor moet ik ongeveer 5 a 6 "sleuven" frezen in de muur.
.........
Ik heb ontzettend "zachte" muren dus ik neem aan dat die frees van de lidl wel even 6 streepjes kan trekken, maar ik twijfel over de stofzuiger..
Zou deze het trekken? want het zou niet de eerste stofzuiger zijn die ik sloop met bouwstof.. (de gesloopte stofzuigers waren overigens wel huis tuin en keuken modelletjes) maar ik ben zuinig op mijn mooie karcher dus vandaar even dubbel checken.
Met twee hele goeie bouwzuigers kun je "nagenoeg" stofvrij sleuven frezen.
Moet je dus wel met z'n tweeën doen en de bouwzuigers moeten op dat moment maximaal kunnen presteren.
De extra hulp houdt de zuigmond dan bij de stofwolk die alsnog ontsnappen wil.

Dat betekent dat je het stoffilter zeer frequent moet reinigen. ;)
Handig als dat laatste (semi)automatisch gebeurt.

Zo te zien kan je Kärcher dat, maar ik heb geen praktijkervaring met dit specifieke ding. :+
Steenstof is een bitch!!
Ik zou voor die ene dag een echte extra bouwzuiger voor fijn steenstof huren zodat je met twee machines aan de slag kunt.
Je kamer met plastic afdekken zou ik sowieso doen, better safe than sorry.

Met Parkside machines heb ik niet zoveel, maar het kan goed zijn dat deze barrelmachine voor zacht steen goed genoeg is.
De zaagdiepte is krapjes, maar vooruit.

Maak wel eerst de boorgaten als je extra contactdozen gaat plaatsen en frees pas daarna de sleuven.
Doe je dit omgekeerd, dan wordt het lastig om het midden van het nog te boren gat te vinden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Gewoon huren inc afzuiger.

Kost net zoveel, je hebt dan betere spullen om mee te werken, je eigen machine blijft goed en je zit daarna niet 20jr met een sleuvenfrees die je in de weg ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
20 jaar? alsof een parkside dat vol kan houden :P

leg de kosten eens tegen elkaar. wat kost huren van een frees en wat kost de parkside?
nadeel met goedkopere sleuvenfrezen is in gebruik vooral het tempo wat je kunt aanhouden. een beetje druk kan er al voor zorgen dat de motor het niet meer trekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
duc848 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 06:44:

Nu weet ik uit ervaring dat dit verschrikkelijk veel stof geeft, dus ik wilde een sleuvenfrees inclusief stofzuiger huren...

echter heb ik een net nieuwe Karcher WD5, en kwam ik deze sleuvenfrees tegen bij de lidl:https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Muurfrees-PMNF-1350-B2/p100214210?gclid=EAIaIQobChMIleuN44yh1QIVbbHtCh16BAKOEAkYASABEgJvPPD_BwE

Heeft die Karcher stofklasse L of M? Als je in je huis gaat frezen zou ik namelijk wel voor M kiezen. Je moet er tenslotte daarna gewoon weer in wonen en ziet niet wat je allemaal inademt. Verder denk ik dat zo'n Parkside machine het prima doet. Je moet wel in je keuze meenemen dat de efficiëntie van je afzuiging ook deels bij de machine ligt.

Een goedkoper stuk gereedschap heeft vaak, maar niet altijd, een slechtere afzuiging. Bijna elke machine laat wel iets van stof los met afzuiging, maar er zitten grote verschillen in.

Kortom: kijk eens of je daar achter kan komen. Misschien heeft iemand ervaring met die machine en blijkt het allemaal prima te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
Nou stofklasse is niet te vinden van de karcher, het is ook geen professionele stofzuigert, maar wel een goede particuliere bouw stofzuiger.

Huren is nog redelijk duur valt mij op, maar ik heb wel wat maatjes die ik ga bellen of ze hun machine niet even 5 keer over mijn muurtje heen willen trekken.

Is inderdaad zonde om een machine te kopen waar je waarschijnlijk toch spijt van krijgt.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik de vorige kamers die ik heb verbouwd gewoon met de haakse slijper heb gedaan, dat was achteraf toch wel erg stoffig en ongezond..

Dus wilde eigenlijk nu iets serieuzer en netter werken. Maar we gaan gewoon een echte machine eroverheen trekken met een festool stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 07-10 22:43
Jackbq schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:34:
[...]

Gekocht!
Ben benieuwd. Ben er ook aan denken om die te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Framoes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:35:
[...]

Heeft die Karcher stofklasse L of M? Als je in je huis gaat frezen zou ik namelijk wel voor M kiezen. Je moet er tenslotte daarna gewoon weer in wonen en ziet niet wat je allemaal inademt. Verder denk ik dat zo'n Parkside machine het prima doet. Je moet wel in je keuze meenemen dat de efficiëntie van je afzuiging ook deels bij de machine ligt.

Een goedkoper stuk gereedschap heeft vaak, maar niet altijd, een slechtere afzuiging. Bijna elke machine laat wel iets van stof los met afzuiging, maar er zitten grote verschillen in.

Kortom: kijk eens of je daar achter kan komen. Misschien heeft iemand ervaring met die machine en blijkt het allemaal prima te zijn.
ik begrijp niet goed waarom niemand een langere slang koopt waardoor de zuiger buiten kan staan. dan boeit het ook niet zoveel als hij wel de fijnstoffen weer uitspuugt. dat is buiten dus adem je dat niet in en komt het ook niet onder je meubels. bijkomend voordeel is dat je minder herrie in de ruimte hebt. nu maakt een sleuvenfrees ook geluid maar zeker met een zuiger zonder automatisch aan/uit scheelt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Dat is een bijzonder mooi en verhelderend filmpje. Ik wordt regelmatig gevraagd waarom ik toch een Slagschroevendraaier gebruik en niet een boormachine om te schroeven!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
duc848 schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:47:
Nou stofklasse is niet te vinden van de karcher, het is ook geen professionele stofzuigert, maar wel een goede particuliere bouw stofzuiger.

Huren is nog redelijk duur valt mij op, maar ik heb wel wat maatjes die ik ga bellen of ze hun machine niet even 5 keer over mijn muurtje heen willen trekken.

Is inderdaad zonde om een machine te kopen waar je waarschijnlijk toch spijt van krijgt.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik de vorige kamers die ik heb verbouwd gewoon met de haakse slijper heb gedaan, dat was achteraf toch wel erg stoffig en ongezond..

Dus wilde eigenlijk nu iets serieuzer en netter werken. Maar we gaan gewoon een echte machine eroverheen trekken met een festool stofzuiger.
Je hebt voor haakse slijpers ook speciale afzuiging voor o.a. frezen in muren. Ik ken persoonlijk alleen die van Makita en weet dat Milwaukee er ook eentje op de markt gaat brengen, maar er zijn er vast meer.

Ik weet niet hoe duur zoiets is en weet wel dat als je een muurfrees kan lenen, dat natuurlijk goedkoper is.

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/301_accessoires_verbruiksartikelen_premiums/301_1_productbeelden/301_1_1_productbeelden_A/JPG_Product/196845-3.jpg
mfmonkey schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:01:
[...]

ik begrijp niet goed waarom niemand een langere slang koopt waardoor de zuiger buiten kan staan. dan boeit het ook niet zoveel als hij wel de fijnstoffen weer uitspuugt. dat is buiten dus adem je dat niet in en komt het ook niet onder je meubels. bijkomend voordeel is dat je minder herrie in de ruimte hebt. nu maakt een sleuvenfrees ook geluid maar zeker met een zuiger zonder automatisch aan/uit scheelt het.
Dan moet je nog rekening houden met zuigkracht en "lekken" van stof aan de kant van de machine. Ook moet ik in een vrij klein huis al een slang van een meter of 8 hebben als ik alle wanden van de woonkamer wil kunnen bereiken. Als je een verdieping (of twee) omhoog moet, wordt het nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon

Volgnes mij is het een L, en moet je bij de karcher erg letten op stof op 't filter, omdat hij het filter niet los klopt loopt hij bij fijn stof vrij snel vol, en om dat met de hand los te kloppen is verre van prettig (kan ik uit ervaring zeggen). Festool's CTL's (meest verkochte festool stofzuigers) zijn ook L klasse, maar de zak maakt daarin al vrij veel uit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Framoes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:16:
[...]

Dan moet je nog rekening houden met zuigkracht en "lekken" van stof aan de kant van de machine. Ook moet ik in een vrij klein huis al een slang van een meter of 8 hebben als ik alle wanden van de woonkamer wil kunnen bereiken. Als je een verdieping (of twee) omhoog moet, wordt het nog langer.
je zuiger moet wel basis geschikt zijn uiteraard. zuigkracht is daarmee een kwestie van de juiste zuiger kopen.
en of de zuiger nu binnen of buiten staat, het lekken van het apparaat word er niet anders van, dat blijft een probleem dus.
ja, je moet al snel aan 15 meter slang denken, dat klopt. ik zeg ook niet dat dit DE oplossing is voor eenieder. wel zeg ik dat het mogelijkheden biedt zonder een "dure" stofzuiger te moeten kopen.
dure tussen haakjes omdat de meerprijs van een festool tegen de simpelere bouwmarkt stofzuigers m.i. ook naar voren komt in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:46

WouterB

3680 Wp

Phyt_ schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 16:11:
Heeft er iemand een goede compacte oplossing om te werken met een invalzaag en het verzagen van plaat materiaal. (En nee niet laten zagen bij de gamma of iets dergelijks ;).).
Ik heb nu een aantal keer wat planken uit een plaat gezaagd e.d., maar met een workmate en een tafeltje, of op de grond vind ik het niet ideaal en verantwoord werken.

Veel ruimte heb ik niet in de garage dus veelal buiten even wat opzetten en zagen maar.

nu kwam onderstaande diy werkbank tegen, zou dit stevig/werkbaar zijn?
Qua opslag bij niet gebruiken neemt het bijna geen ruimte in dat kan ik onze tuinschuur wel kwijt.
http://www.instructables.com/file/FM3CXPRHYCSYAOK/

volledige site waar deze diy werkbank wordt gemaakt.

http://www.instructables....Cutting-Table-Work-Table/

TL:DR, compacte werkbank voor plaatmateriaal met invalzaag e.d. te verwerken.
i.p.v. workmate en los tuintafeltje ikea.
Misschien ben ik al te laat, maar ik heb vorig jaar de "werktafel" van EH&T gemaakt

Het onderstel vouwt op en het blad is een plaat underlayment, samen is dat dus redelijk plat in de garage op te bergen. Als ik ga klussen is het dus:
- Auto verplaatsen, zodat de carport leeg is
- Garagedeur open
- tafel neerzetten.

In 5 minuten staat er dan een grote (244/122) werktafel om op te werken, waar ook goed met een invalzaag op te werken is (wat ondiepe zaagsnedes is geen probleem en als na een paar jaar het blad op is, haal je een nieuwe plaat underlayment)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.......
Dan mag je wel een Festool van de laatste generatie hebben, want mijn eigen Festo (die toen nog geen 'Festool' heette) is niet bepaald een held met dit moordende steenstof.
Als de benodigde zuigkracht het tien minuten aan een sleuvenfrees (een beetje behoorlijk) volhoudt dan mag ik blij zijn.

De recentere bouwzuiger (met een effectiever filterreinigingssysteem) die ik nu gebruik is een compleet ander verhaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
WouterB schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:02:
[...]

Misschien ben ik al te laat, maar ik heb vorig jaar de "werktafel" van EH&T gemaakt

Het onderstel vouwt op en het blad is een plaat underlayment, samen is dat dus redelijk plat in de garage op te bergen. Als ik ga klussen is het dus:
- Garagedeur open
- tafel neerzetten.

In 5 minuten staat er dan een grote (244/122) werktafel om op te werken, waar ook goed met een invalzaag op te werken is (wat ondiepe zaagsnedes is geen probleem en als na een paar jaar het blad op is, haal je een nieuwe plaat underlayment)
Ik heb hier een keer naar zitten kijken. Lijkt me best een praktische werkbank voor als je weinig ruime hebt Is het geheel een beetje stevig als het staat, of wiebelt het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

Framoes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:18:
[...]

Ik heb hier een keer naar zitten kijken. Lijkt me best een praktische werkbank voor als je weinig ruime hebt Is het geheel een beetje stevig als het staat, of wiebelt het?
Staat heel stevig; als hij wiebelt komt dat omdat de tegels onder de carport niet helemaal recht liggen, en dat is dan een kwestie van een beetje verplaatsen.

Ik zag op mijn telefoon nog een paar foto's van het maken, die kan ik vanavond wel delen als er interesse is

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:11
Je zou op het underlayment ook nog tempex kunnen leggen bij het zagen, dat je daar elke keer een paar mm inzaagt is helemaal niet erg.

Is zo'n plaat underlayment niet zwaar om elke keer mee te sjouwen? Ding weegt toch zo 25 kilo? Voor 18MM in ieder geval.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
WouterB schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:24:
[...]

Staat heel stevig; als hij wiebelt komt dat omdat de tegels onder de carport niet helemaal recht liggen, en dat is dan een kwestie van een beetje verplaatsen.

Ik zag op mijn telefoon nog een paar foto's van het maken, die kan ik vanavond wel delen als er interesse is
Klinkt als een prima oplossing voor in m'n schuur. Kan ik m'n workmate ook weer eens voor wat anders gebruiken dan als een van de poten voor m'n werkblad. Als je foto's hebt d:)b Geeft misschien een beter beeld dan de foto's van eigen huis en tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB

WouterB

3680 Wp

artbij schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:28:
Je zou op het underlayment ook nog tempex kunnen leggen bij het zagen, dat je daar elke keer een paar mm inzaagt is helemaal niet erg.

Is zo'n plaat underlayment niet zwaar om elke keer mee te sjouwen? Ding weegt toch zo 25 kilo? Voor 18MM in ieder geval.
Ja, de plaat is zwaar. Ik heb er een vuren lat aan de onderkant op geschroefd en gelijmd voor houvast; ik til 'm dan 5 meter de garage uit, laat de lat op de bovenkant van het onderstel rusten en kantel 'm er dan bovenop. Ik ben echt niet sterk, en dit is nog wel alleen te doen.
Framoes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:30:
[...]

Klinkt als een prima oplossing voor in m'n schuur. Kan ik m'n workmate ook weer eens voor wat anders gebruiken dan als een van de poten voor m'n werkblad. Als je foto's hebt d:)b Geeft misschien een beter beeld dan de foto's van eigen huis en tuin.
Ik heb even wat foto's van telefoon in mijn drive gezet; zou nu openbaar in te zien moeten zijn met de volgende link:
https://drive.google.com/...I0algtV0VqdW8?usp=sharing

Krijg het nu niet zo snel voor elkaar om de foto's als jpg hierin te linken met de img-tags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:35
WouterB schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:02:
[...]

- Garagedeur open
- tafel neerzetten.

Dat is een mooie systeem!
We nemen hem mee ;).
Op dit moment kan ik nog niet beginnen aangezien mijn nieuwe accuschroef machine niet goed was en retour is.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Jackbq schreef op maandag 24 juli 2017 @ 01:34:
[...]

Gekocht!
Je krijgt een zip file met daarin:
1 pdf (51 pagina's)
1 sketchup file met de models van kar en het deel wat je eraan kan monteren voor groter werkoppervlak.
1 jpg met een mal die je kan uitprinten voor één onderdeel.

In de PDF staat ook een "boodschappen" lijstje.
Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 06:07:
[...]

Ik weet niet waar je deze info hebt gevonden, bij Bosch wordt het gewicht in de online specs van deze machines nml. jammer genoeg comfortabel weggelaten.
Dat kan haast geen toeval zijn. 8)

Uit de gebruiksaanwijzing van de 36V Bosch GSB 36 VE-2-LI maak ik echter op (dat is meteen de enige bron die het gewicht vermeldt) dat die tussen een heftige 2,9 – 3,5*kg zit.
Dat is erg veel.

Een zware 18V Makita DDF481RTJ accuschroever weegt volgens de officiële specs "slechts" 2,6 kg.
Ik wil het hier straks best even voor je checken.
Dat is een slordige 1kg minder dan de 36V Bosch die je noemt. :+

De slagkracht van de 36V Bosch boorhamer vs de 2x18V Makita DHR264 is lood om oud ijzer, beide zitten op ongeveer 3.0Nm.
Daar kun je serieuze gaten mee in beton boren.
Het grote voordeel (voor mij) van deze (zware) Makita boorhamer is dat ik daar gewoon mijn bestaande 18V accu's in kan prikken.

Deze accuboorhamer gebruik ik enkel en vooral outdoors in desperate mode.
Achterkant van banken na sluitingstijd bijvoorbeeld, maar dat valt buiten de scope van dit topic. :+

Voor binnen is een beduidend lichtere 18V boorhamer goed genoeg en anders pak ik de 230V Metabo boorhamer die én stevig hamert én veel lichter is.

De monteurs van Reggefiber die hier een paar jaar geleden de 'doorgeschoten' glasvezelkabel naar binnen wilden trekken sleepten ook zo'n zware 36V Bosch hamerboor met zich mee.
Die deden de hele dag niet anders met als gevolg dat al hun accu's leeg waren en zij terug moesten vallen op mijn eigen boorhamers die die dag gelukkig thuis bivakkeerden. :P

In hun geval hadden zij beter een snoerhaspel en een zware 230V boorhamer meegenomen, in ieder bewoond huis is normaal gesproken 230V aanwezig.
Klopt. Vond het ook al erg toeval dat de gewichten bij Bosch goed verstopt zijn. Maar de vergelijking was met DeWalt ondertussen die ik als alternatief voor Bosch had bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Framoes schreef op maandag 24 juli 2017 @ 09:16:
[...]

Ik weet niet hoe duur zoiets is en weet wel dat als je een muurfrees kan lenen, dat natuurlijk goedkoper is.
Metabo en Bosch hebben die ook gewoon, hier en hier een universele. Ik heb zelf een goedkope universele van Ebay gehaald (euro of 30-40) waar het merk HERZO op staat. Past prima op mijn Metabo haakse slijper. Als ik geen muurfrees kan lenen zet ik mijn haakse slijper erin met zo'n kap erop en een bouwstofzuiger erbij uiteraard.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kent iemand deze pocket hole jig van ali?

Ik vind de orginele kreg aan de dure kant, en had die van wolfcraft in een half uurtje kapot.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:29
Ik zit me suf te lezen in de wereld van accu boormachines.. binnenkort ga ik trouwen en wellicht kan ik nog 1/2 boormachines op de wenslijst zetten :). Mijn situatie is dat ik zelf nog 0,0 elektrisch gereedschap heb, nu nog in een huurhuis zit en binnen 1/2 jaar wel ri koophuis hoop te gaan.

Verder vind ik klussen erg leuk, en wil ik dat zeker uit gaan breiden in en om het huis straks (leukste blijft wel timmerwerk, en in de toekomst hoop ik houtbewerking en maken van meubeltjes oid op te gaan pakken).

Enfin, ik wil graag een degelijke basis hebben qua accu tools. Ik ben er wel over uit dat ik wrsch wel een boorhamer wil. Mijn logica bracht me daarom zover dat ik meen geen klopboormachine nodig te gaan hebben, maar hier zit nog enige twijfel.

Ik zat te denken aan een meer allround (en wat krachtige) boor (evt met klopfunctie) en daarnaast een handzaam slagschroefmachine of boor.

Ik merk dat ik neig naar kwalitatief goed spul dat al snel overkill lijkt te worden voor mijn situatie. Zat al serieus te kijken maar en combo van Dewalt dcd791/796 en een dcf887. Maar hopelijk kunnen jullie me helpen (bijsturen?) met advies in wat voor mij een goede combi zou kunnen zijn?

Hoewel ik dus al sterk nadacht over 18v materiaal, twijfel ik daar wel over nu. Heb ook goede verhalen gelezen (hier o.a.) over bijvoorbeeld een makita df330 of een bosch gsr 10.8. Maar een kleine 10.5v accuboor met daarnaast een boorhamer, dat klinkt alsof er wat mist voor wat grotere boorklusjes. Maar met een 18v boor daar nog tussen in geeft weer gedoe met verschillende type batterijen...

Een optie is om eerst klein in te stappen en een allround boor later aan te schaffen. Maar ik heb het idee dat je wel al voor sorteert in een ecosysteem (batterijsysteem) dus lijkt me dit wel het uitdenken waard.

Mocht ik wel voor 18v gaan, dan lijken ca. 2 ah accu's mij wel geschikt, qua gewicht, prijs..

Zo even wat vraagpunten identiteit m'n hoofd moesten. Hopelijk heeft iemand suggesties voor me qua product of denkrichting.

[ Voor 9% gewijzigd door JeyJey op 24-07-2017 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:21
My 2 cents: leuk bosch 10.8 setje à 100-120€ en een boorhamer van bosch/makita van 100€

Dan is er geen klus die jij in je huurhuis niet kan doen en heb je een basis voor later.

Wil je per se 18v, kijk dan zeker in de uk of Duitsland voor bosch blauw

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik zou niet naar Bosch Blauw kijken, zeker niet de 10,8 met wiebelende kop.

DDF483 vind ik zelf een mooi ding om mee te beginnen, maar eerlijk gezegd heeft elk merk goed spul. Beetje welke voorkeur je zelf hebt. Als je gewoon je gereedschap wilt om mee te werken en niet om te verzamelen zou ik voor compact en 18v gaan. Zoals dus die DDF483.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Vandaag besteld, morgen in huis :)

Je hoeft niet alles meteen aan te schaffen. En 10,8 en 18V zijn gescheiden platformen, dus hoeft ook niet van hetzelfde merk.

Bosch 10,8V is populair, want uitgebreid systeem en goed betaalbaar (zeker in DLD). 18V is van elk bekend merk (dewalt, bosch, Makita, Milwaukee) gewoon goed en uitgebreid qua ecosysteem.

Lekker beginnen met 10,8, zodat je alvast wat kan doen. En daarna naar behoefte (!! niet naar wens, maar naar wat je nodig hebt) uitbreiden met 230V (boorhamer) en/of 18V (zwaardere boormachines en andere apparatuur). Zeker als je in je eigen huis aan het klussen gaat, ga je ook schuurmachines ed nodig hebben. Niet alle klussen kunnen met een hamer en boormachine worden gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
over schuren gesproken: Stel ik zoek een excentermachientje wat wat meer afneemt dan mn Festool rts400, maar niet zo lomp is als mn Rotex.

Kom ik dan uit met een eenvoudig makitaatje, of ga ik dan zo teleurgesteld in de kwaliteit zijn dat ik spijt krijg dat ik niet gewoon voor een rupes ben gegaan?

Of moet ik helemaal niet zeuren en gewoon bij dezelfde kleuren blijven? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:47:
over schuren gesproken: Stel ik zoek een excentermachientje wat wat meer afneemt dan mn Festool rts400, maar niet zo lomp is als mn Rotex.
Ik weet niet meer welke Rotex je nu hebt, maar bedoel je met "lomp" de bediening of het schuurbeeld??

Wat schuurbeeld betreft schuren de Rotex'en nml. met een nagenoeg perfecte finish op standje "niet-gedwongen meename" en dan kun je ook nog schakelen naar 'desperate'. ;)

Als je de gepeperde Festool ETS EC 125/3 EQ-Plus al wilt overwegen, is dan juist een van de kleine Rotex'en niet een handige keuze??
Zowel de RO-125 als de RO-90 zijn "goedkoper" in aanschaf en niet veel lomper dan de dure ETS EC 125/3.
Heb je deze machines al eens in je hand gehad??
Kom ik dan uit met een eenvoudig makitaatje, of ga ik dan zo teleurgesteld in de kwaliteit zijn dat ik spijt krijg dat ik niet gewoon voor een rupes ben gegaan?

Of moet ik helemaal niet zeuren en gewoon bij dezelfde kleuren blijven? :P
Naast alle delta, handpalm en vlakschuurmachines gebruik ik mijn eigen excentrische schuurders eigenlijk nooit meer nu er ook een Rotex binnen handbereik is. O-)
Als ik die te lomp vind dan zou ik eerder voor een RO-90 gaan die amper lomper is te noemen dan de ETS EC 125.

Erg mooie machine dat wel, maar je kunt niet alles hebben. _/-\o_
dangerpaki schreef op maandag 24 juli 2017 @ 21:02:
[...]
Klopt. Vond het ook al erg toeval dat de gewichten bij Bosch goed verstopt zijn. Maar de vergelijking was met DeWalt ondertussen die ik als alternatief voor Bosch had bedacht.
Dat je zonder aankondiging met DeWalt aan het vergelijken sloeg kon ik niet weten, ik zal de kristallen bol hier nog eens oppoetsen. :+

Ik hoop dan wel dat je evt. keuze voor dit gele merk op de machines zelf is gebaseerd en op het achterliggende ecosysteem en niet op de casual meegeleverde "koffer". :P
Heb je eenmaal voor het propriëtaire accusysteem van een bepaald merk gekozen, dan ben je goed beschouwd meteen voor jaren gegijzeld.

Met 10.8V machines is de schade voor alternatieve keuzes achteraf nog te overzien, maar 18V accu's zijn door hun prijs wel handenbinders. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2017 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:57

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

JeyJey schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:56:
Ik zit me suf te lezen in de wereld van accu boormachines.. binnenkort ga ik trouwen en wellicht kan ik nog 1/2 boormachines op de wenslijst zetten :). Mijn situatie is dat ik zelf nog 0,0 elektrisch gereedschap heb, nu nog in een huurhuis zit en binnen 1/2 jaar wel ri koophuis hoop te gaan.

...

Enfin, ik wil graag een degelijke basis hebben qua accu tools. Ik ben er wel over uit dat ik wrsch wel een boorhamer wil. Mijn logica bracht me daarom zover dat ik meen geen klopboormachine nodig te gaan hebben, maar hier zit nog enige twijfel.

...

Ik zat te denken aan een meer allround (en wat krachtige) boor (evt met klopfunctie) en daarnaast een handzaam slagschroefmachine of boor.
Of je een klopboormachine of boorhamer nodig hebt ligt aan je huis. Bij een relatief nieuw huis met betonnen muren, plafonds en vloeren heb je een boorhamer nodig. Bij een ouder huis gemaakt met baksteen een klopboormachine. Zoals eerder in dit topic besproken kleven er aan een boorhamer op accu voor thuisgebruik wel wat nadelen (hoge prijs, hoog gewicht, minder kracht).

Een mooie accuschroefboormachine met klopfunctie en een slagschroevendraaier zal je veel plezier hebben ongeacht van het type huis wat je hebt. Met een moderne 18 volt set kan je vrijwel iedere klus aan, 12/10.8 volt het meeste ook nog wel, maar als je ook nog andere apparaten voor dezelfde accu's wil aanschaffen biedt 18 volt bij de meeste merken toch meer mogelijkheden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Slagschroefmachine is een erg specialistische machine om direct te kopen. Zeker handig als machine nr zoveel, als je de rest al op orde hebt, maar imho niet om mee te beginnen. Je wordt blijer van twee schroefboormachines als start.

@Bhagavad : ik heb de ro125. Maar die machine is relatief groot. Dus ik zit te denken aan een kleinere, die toch vlot hout kan blank schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

artbij schreef op maandag 24 juli 2017 @ 22:45:
Kent iemand deze pocket hole jig van ali?

Ik vind de orginele kreg aan de dure kant, en had die van wolfcraft in een half uurtje kapot.
Ik vind deze ook best duur. Koop ik liever voor een paar tientjes meer een Kregjig.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jeka schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 09:05:
[...]

Ik vind deze ook best duur. Koop ik liever voor een paar tientjes meer een Kregjig.
Ding is wel van staal en niet van plastic.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-10 16:13

jeka

Support your local club.

Dat is wel nice. Maar dan zou ik alsnog een kregjig kopen. Als jij deze nou koopt en je ervaringen deelt dan hebben we er allemaal wat aan. :+

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
KillaZ schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:18:
My 2 cents: leuk bosch 10.8 setje à 100-120€ en een boorhamer van bosch/makita van 100€

Dan is er geen klus die jij in je huurhuis niet kan doen en heb je een basis voor later.

Wil je per se 18v, kijk dan zeker in de uk of Duitsland voor bosch blauw
Doel je dan op amazon.de / co.uk of heb je nog andere goede webshops in die landen?
artbij schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:32:
Ik zou niet naar Bosch Blauw kijken, zeker niet de 10,8 met wiebelende kop.

DDF483 vind ik zelf een mooi ding om mee te beginnen, maar eerlijk gezegd heeft elk merk goed spul. Beetje welke voorkeur je zelf hebt. Als je gewoon je gereedschap wilt om mee te werken en niet om te verzamelen zou ik voor compact en 18v gaan. Zoals dus die DDF483.
Hm, is die wiebelende kop bij alle versies van de 10.8 Bosch blauw van toepassing? Hij wordt in dit forum, en in jullie reacties op mijn post wel meerdere keren aangeraden. Heb je suggesties voor vergelijkbare 10.8v boormachines van andere merken?

En die DDF483, is dat niet overkill voor een niet-pro? Deze lijkt vergelijkbaar met de DeWalt DCD796, waarover ik dus ook twijfelde of dit wel nodig is in mijn situatie nu en later. Overigens wel mooie apparaatjes :).
Raymond schreef op maandag 24 juli 2017 @ 23:33:
Vandaag besteld, morgen in huis :)

Je hoeft niet alles meteen aan te schaffen. En 10,8 en 18V zijn gescheiden platformen, dus hoeft ook niet van hetzelfde merk.

Bosch 10,8V is populair, want uitgebreid systeem en goed betaalbaar (zeker in DLD). 18V is van elk bekend merk (dewalt, bosch, Makita, Milwaukee) gewoon goed en uitgebreid qua ecosysteem.

Lekker beginnen met 10,8, zodat je alvast wat kan doen. En daarna naar behoefte (!! niet naar wens, maar naar wat je nodig hebt) uitbreiden met 230V (boorhamer) en/of 18V (zwaardere boormachines en andere apparatuur). Zeker als je in je eigen huis aan het klussen gaat, ga je ook schuurmachines ed nodig hebben. Niet alle klussen kunnen met een hamer en boormachine worden gedaan :)
Er zijn toch opladers die wel accu's van meerdere systemen - bijvoorbeeld zowel 10.8v als 18v van hetzelfde merk - kunnen opladen? Geloof dat dit het geval is bij de opladers van DeWalt (nieuwe XR acculader) en ook Bosch heeft zo'n lader. Dat zou dan nog wel een voordeel geven om in hetzelfde systeem te zitten bij een 10.8v en 18v boormachine, toch?
Johnny schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:17:
[...]

Of je een klopboormachine of boorhamer nodig hebt ligt aan je huis. Bij een relatief nieuw huis met betonnen muren, plafonds en vloeren heb je een boorhamer nodig. Bij een ouder huis gemaakt met baksteen een klopboormachine. Zoals eerder in dit topic besproken kleven er aan een boorhamer op accu voor thuisgebruik wel wat nadelen (hoge prijs, hoog gewicht, minder kracht).

Een mooie accuschroefboormachine met klopfunctie en een slagschroevendraaier zal je veel plezier hebben ongeacht van het type huis wat je hebt. Met een moderne 18 volt set kan je vrijwel iedere klus aan, 12/10.8 volt het meeste ook nog wel, maar als je ook nog andere apparaten voor dezelfde accu's wil aanschaffen biedt 18 volt bij de meeste merken toch meer mogelijkheden.
Ik bedoelde ook wel een boorhamer met draad hoor. In mijn huidige huis is die ook wel echt nodig, klopboor komt bijna niet door het plafond/muur heen.
Raymond schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 08:22:
Slagschroefmachine is een erg specialistische machine om direct te kopen. Zeker handig als machine nr zoveel, als je de rest al op orde hebt, maar imho niet om mee te beginnen. Je wordt blijer van twee schroefboormachines als start.
..
Ik denk dat ik dan maar even afstap van het idee van de slagschroefmachine. Wat er hierboven is aangedragen komt min of meer op het volgende neer:
A: Boorhamer, 10.8v Bosch/... en dan later een keertje naar behoefte een 18v (klop)boormachine
B: Boorhamer, 18V all rounder

Het idee van optie A: een handzame boormachine (10.8v) spreekt me wel aan. Later uitbreiden met een 18V kan dan alsnog maar is nu nog niet zo nodig.Alleen worden dat dan wel verschillende batterijen wat wel weer nadelig is.

Een gecombineerde lader die van hetzelfde merk meerdere typen batterijen kan laden zou handig kunnen zijn, maar dat betekent wel dat een latere 18V allrounder hetzelfde merk moet zijn als de handzamere 10.8v.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:21
JeyJey schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:25:
[...]

Doel je dan op amazon.de / co.uk of heb je nog andere goede webshops in die landen?

[...]

Hm, is die wiebelende kop bij alle versies van de 10.8 Bosch blauw van toepassing? Hij wordt in dit forum, en in jullie reacties op mijn post wel meerdere keren aangeraden. Heb je suggesties voor vergelijkbare 10.8v boormachines van andere merken?

En die DDF483, is dat niet overkill voor een niet-pro? Deze lijkt vergelijkbaar met de DeWalt DCD796, waarover ik dus ook twijfelde of dit wel nodig is in mijn situatie nu en later. Overigens wel mooie apparaatjes :).

[...]

Er zijn toch opladers die wel accu's van meerdere systemen - bijvoorbeeld zowel 10.8v als 18v van hetzelfde merk - kunnen opladen? Geloof dat dit het geval is bij de opladers van DeWalt (nieuwe XR acculader) en ook Bosch heeft zo'n lader. Dat zou dan nog wel een voordeel geven om in hetzelfde systeem te zitten bij een 10.8v en 18v boormachine, toch?

[...]

Ik bedoelde ook wel een boorhamer met draad hoor. In mijn huidige huis is die ook wel echt nodig, klopboor komt bijna niet door het plafond/muur heen.

[...]

Ik denk dat ik dan maar even afstap van het idee van de slagschroefmachine. Wat er hierboven is aangedragen komt min of meer op het volgende neer:
A: Boorhamer, 10.8v Bosch/... en dan later een keertje naar behoefte een 18v (klop)boormachine
B: Boorhamer, 18V all rounder

Het idee van optie A: een handzame boormachine (10.8v) spreekt me wel aan. Later uitbreiden met een 18V kan dan alsnog maar is nu nog niet zo nodig.Alleen worden dat dan wel verschillende batterijen wat wel weer nadelig is.

Een gecombineerde lader die van hetzelfde merk meerdere typen batterijen kan laden zou handig kunnen zijn, maar dat betekent wel dat een latere 18V allrounder hetzelfde merk moet zijn als de handzamere 10.8v.
Kan, maar bijvoorbeeld Axminster is ook een goede, daar heb ik naar tevredenheid een cirkelzaag besteld.

Check even met @Atmoz, zowat de ambassadeur van Bosch Blauw hier, of die 10.8 ook een wiebelende kop heeft. Ik weet dat Bosch groen er gigantisch last van heeft en het "onder de toleranties vallen" noemt.

Voor een boorhamer, neem geen Accu, nergens voor nodig als beginnende klusser. Een 230v boorhamer als deze of deze of deze gaat je jaren plezier geven.....

Ibood heeft overigens nu een Makita 10.8 setje in de aanbieding, ongeveer dezelfde prijs als dat je hem in de UK zou kunnen halen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

Hm, is die wiebelende kop bij alle versies van de 10.8 Bosch blauw van toepassing? Hij wordt in dit forum, en in jullie reacties op mijn post wel meerdere keren aangeraden.
Nee, die wiebelende kop is zéker niet bij alle 10,8 versies van Bosch Blauw aanwezig. Ik heb er zelf nog nooit last van gehad. Heb 4 stuks GSR 10,8 en 0 daarvan hebben ergens last van, dus ook niet van een wiebelende kop.

Ik heb dit probleem wel eerder ergens (hier ook toevallig?) gelezen, maar dat werd met terugsturen (omruilen of garantie dat weet ik even niet) meteen opgelost. Absoluut meer dan prima apparaatjes dat Bosch Blauw 10,8v spul 8)
KillaZ schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 11:31:

Check even met @Atmoz, zowat de ambassadeur van Bosch Blauw hier, of die 10.8 ook een wiebelende kop heeft. Ik weet dat Bosch groen er gigantisch last van heeft en het "onder de toleranties vallen" noemt.
Lol _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Duhhh.... :P :P
Lees de intro van dit topic eens door en lees de bijdragen met vele linkjes naar superhandige shops "hier en in den vreemde".
Kun je dus mooi allemaal zelf teruglezen zonder dat dit nogmaals hoeft te worden herhaald. :+
Kijk eens naar deze Metabo machientjes.
De PowerMaxx BS Basic + 2 Akkus 2,0 Ah + Ladegerät + Bit Set 15 teilig kost slechts €92,99.

Het grote voordeel van deze Metabo's is dat je kunt schroeven zonder de boorkop, waardoor de machine nog compacter en lichter wordt, dit feature vind je al vele jaren alleen bij Metabo terug.
De uitgaande booras heeft nml. een binnenzeskant waar je bits en bithouders strak in passen.

Heb intussen meerdere van deze Metabo's, zij zijn loeisterk en keurig afgewerkt en dat zonder de goofy slingerende boorkopjes van Bosch. :+
Ben er echt supertevreden mee, deze machines zitten als een handschoen.
Zei ik al dat je na registratie 3 jaar garantie hebt??
De 10.8V machines mogen dan superhandig, licht en sterk zijn, voor het allerzwaarste werk wil je ze niet gebruiken.
Kies daarvoor een 18V machine met een koppel vanaf ongeveer 70/80Nm and you're good to go. :)

McGryphon noemde hier zeer recent een hele fraaie 18V DeWalt met een koppel precies in deze aantrekkelijke range die tevens redelijk licht van gewicht was.
Heb zelf meerdere 18V Makita's en Hitachi's met koppels van 93Nm-115Nm, maar met gewichten van rond de 2,4kg incl. accu.

Met zo'n machine kun je ongeveer elke klus aan, maar voor licht werk boven je hoofd wil je na een dag ploeteren liever een lichter machientje als de klus dat toelaat.
Er bestaat helaas geen overzichtelijke gouden regel voor deze dingen. ;)
Het combineren van laders voor 10.8V en 18V accu's van eenzelfde merk is totaal niet nodig imo.
Als je die dingen scheidt dan kun je helemaal vrij shoppen en heb je waarschijnlijk meteen the best of both worlds.
Zo vond ik de handigste 10.8V bij Metabo en de 'voor mij' beste 18V bij Makita.
Ik koos voor Makita omdat hun zeer uitgebreide catalogus het beste aansloot bij mijn uitbreidingsplannen en die keuze bevalt mij jaren later nog steeds.
Wat voor jou het meest handig werkt moet je uiteraard zelf bepalen.

Zo zijn er hier niet bar veel klussers met een identieke set aan tools en toch zijn de meeste daarvan meer dan redelijk tevreden.

Met meerdere laders kun je ook meerdere accu's tegelijk laden en als ik op klus ben dan heb ik die laders (meervoud!!) meestal ook echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 16:54:
[...]

Lees de intro van dit topic eens door en lees de bijdragen met vele linkjes naar superhandige shops "hier en in den vreemde".
Kun je dus mooi allemaal zelf teruglezen zonder dat dit nogmaals hoeft te worden herhaald. :+

[...]

De PowerMaxx BS Basic + 2 Akkus 2,0 Ah + Ladegerät + Bit Set 15 teilig kost slechts €92,99.

Het grote voordeel van deze Metabo's is dat je kunt schroeven zonder de boorkop, waardoor de machine nog compacter en lichter wordt, dit feature vind je al vele jaren alleen bij Metabo terug.
De uitgaande booras heeft nml. een binnenzeskant waar je bits en bithouders strak in passen.

Heb intussen meerdere van deze Metabo's, zij zijn loeisterk en keurig afgewerkt en dat zonder de goofy slingerende boorkopjes van Bosch. :+

[...]

De 10.8V machines mogen dan superhandig, licht en sterk zijn, voor het allerzwaarste werk wil je ze niet gebruiken.
Kies daarvoor een 18V machine met een koppel vanaf ongeveer 70/80Nm and you're good to go. :)

McGryphon noemde hier zeer recent een hele fraaie 18V DeWalt met een koppel precies in deze aantrekkelijke range die tevens redelijk licht van gewicht was.
Heb zelf meerdere 18V Makita's en Hitachi's met koppels van 93Nm-115Nm, maar met gewichten van rond de 2,4kg incl. accu.

Met zo'n machine kun je ongeveer elke klus aan, maar voor licht werk boven je hoofd wil je na een dag ploeteren liever een lichter machientje als de klus dat toelaat.

[...]

Het combineren van laders voor 10.8V en 18V accu's van eenzelfde merk is totaal niet nodig imo.
Als je die dingen scheidt dan kun je helemaal vrij shoppen en heb je waarschijnlijk meteen the best of both worlds.
Ik koos voor Makita omdat hun zeer uitgebreide catalogus het beste aansloot bij mijn uitbreidingsplannen en die keuze bevalt mij jaren later nog steeds.

Zo zijn er hier niet bar veel klussers met een identieke set aan tools en toch zijn de meeste daarvan meer dan redelijk tevreden.

Met meerdere laders kun je ook meerdere accu's tegelijk laden en als ik op klus ben dan heb ik die laders (meervoud!!) meestal ook echt nodig.
Kun je van die basic ook de kop afhalen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
artbij schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:12:
[...]

Alleen van de basic quick. Als er quick bij staat kan je 'm er af halen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
simon schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:16:
[...]

Weet je dat zeker? Ik dacht dat Quick stond voor snel eraf halen. Bij de andere moest je iets schroeven oid.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
artbij schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:50:
[...]

Weet je dat zeker? Ik dacht dat Quick stond voor snel eraf halen. Bij de andere moest je iets schroeven oid.
Hmm, heb je nog wel een punt ja, grappig, zat net YouTube: Metabo PowerMax BS Basic te kijken en zie inderdaad wat je bedoelt.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 16:16

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
[...]

Wat moet ik verstaan onder 'allerzwaarste werk'?
Wat schroeven in een kastje draaien, en incidenteel wat boren in hout of gips/gasbeton lijkt me niet per se een 18V must. En als het echt lomp moet is er altijd nog een boorhamer met haspel..

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 17:56
simon schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:16:
[...]

Njet. Heb de Basic en zoals @Bhagavad al zei kan de kop er dmv schroefdraad af. Mocht je boortjes hebben met zeskant dan passen die ook in de kop 8) .
De Quick is een klik(?) systeem voor snel wisselen van verschillende koppen.

Standaard wordt hier Bosch en Makita aanbevolen als 10.8V terwijl die Metabo's echt robuuste apparaten zijn en voor nog geen 100 euro (!) met 2 accu's, ruime koffer en bitset worden geleverd. Die koffer is serieus stevig en ruim want er zitten bij mij twee schroefboormachines, een slagschroevendraaier, lader, 3 accu's, 2 boorsets, bitset, metaalzaag, rolmaat en nog wat andere meuk in.

@JeyJey de lader is wel je minste zorg qua investeringen in een accu-ecosysteem, dus combiladers zou ik me niet blind op staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
geekeep schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:35:
Standaard wordt hier Bosch en Makita aanbevolen als 10.8V terwijl die Metabo echt robuuste apparaten zijn en voor nog geen 100 euro
Ik heb zo'n Metabo met "onderbouw" accu (ipv een staafaccu) eens vastgehouden. Groot voordeel vond ik dat daardoor de grip niet zo onbenullig dik hoeft te zijn.
Nadeel is dat die machines dan niet echt kleiner meer zijn dan 18V machines.

En je hebt gelijk: Metabo wordt weinig genoemd (met name voor de boorhamers), maar ze maken ook prima accumachines.

Wellicht is het toch gewoon de bekendheid met de merken :)

my mcgryphon hier iets minder actief is, is het ook wat minder geel geworden allemaal en is meer de blauw/turquoise kant opgegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 17:56
Raymond schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:40:
[...]

Ik heb zo'n Metabo met "onderbouw" accu (ipv een staafaccu) eens vastgehouden. Groot voordeel vond ik dat daardoor de grip niet zo onbenullig dik hoeft te zijn.
Nadeel is dat die machines dan niet echt kleiner meer zijn dan 18V machines.

En je hebt gelijk: Metabo wordt weinig genoemd (met name voor de boorhamers), maar ze maken ook prima accumachines.

Wellicht is het toch gewoon de bekendheid met de merken :)

my mcgryphon hier iets minder actief is, is het ook wat minder geel geworden allemaal en is meer de blauw/turquoise kant opgegaan :)
Weet niet precies welke je bedoelt aangezien beide accu varianten mogelijk zijn bij 10.8v:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QZtjIFpl.jpg

Geen idee in hoeverre de omtrek van het handvat verschilt van bijvoorbeeld de Bosch 10.8v, maar ik vind ze wel prima in de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Over laders gesproken. Kan de makita 18v lader ook de 10,8 schuif accu's laden?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 23:28:
Over laders gesproken. Kan de makita 18v lader ook de 10,8 schuif accu's laden?
Goeie vraag, ik wist het eerlijk gezegd ook niet zeker en Makita.nl geeft online amper clues. :+

Op m'n DC18RC laders staat echter "Li-ion & NiMh 7.2-18V"
Je mag er dus wel van uitgaan.

In de manual van de DC18RC lader staat verder het volgende schema:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/161mwp.jpg
artbij schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 17:12:
[...]
Absoluut.

Bij mijn weten hebben alle Metabo schroefmachines (dus zowel accu als 230V) een binnenzeskant in de uitgaande as, zelfs mijn 230V machines van 30+ jaar geleden hadden dat handige feature al.
Hierdoor kon ik m'n 230V/1010W machines vroegâh zónder boorkop gebruiken om zwaar schroefwerk te verrichten, zonder boorkop zijn die 'zware' machines nml. minder zwaar dan mijn huidige 18V Makita accuschroefmachines.

Het verschil tussen de 10.8V basic vs de Quick versie is dat de Quick eenvoudig is los te clicken (middels de oranje ring) maar dat je bij de basic het boorkopje los moet schroeven.
Dat laatste vond ik geen enkel probleem omdat ik de machines hoofdzakelijk voor het modale schroefwerk gebruik.
De quick versie had voor mij persoonlijk geen meerwaarde.
Chiron schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:21:
[...]
Wat moet ik verstaan onder 'allerzwaarste werk'?
Wat schroeven in een kastje draaien, en incidenteel wat boren in hout of gips/gasbeton lijkt me niet per se een 18V must. En als het echt lomp moet is er altijd nog een boorhamer met haspel..
Ja, je hebt een punt, voor een vliegdekschip in aanbouw voldoen ook deze zware 18V machines waarschijnlijk niet meer. ;)

Meer precies bedoel ik met het "allerzwaarste" de schroeven die je in stevige houtconstructies kunt verwachten, zoals bouwwerken in de tuin, daken, balken, overspanningen, dat soort dingen.
Schroeven van 8x160 en groter zeg maar.
Als een 10.8V machine dit al trekt, dan zal het bescheiden motortje en tandwielhuis geen lang leven beschoren zijn.

En als je bedoelt dat voor veel kluswerk een 18V machine al aan de zware kant is en dat 90% ook met een 10.8V gedaan kan worden, dan heb je gelijk.
Aandachtspuntje is wel dat je een probleem hebt als de resterende 10% het overgrote deel van je klus begint te worden.
Met 18V kun je "nagenoeg alles" en met 10.8V kunt je "net iets minder alles". ;)

Met een lompe boorhamer + haspel is natuurlijk niets mis, de oldschool klopboor gebruik ik al jaren niet meer en heb ik zelfs liever niet eens op een accuschroefmachine.
Het kwam mij in het verleden te vaak voor dat de schroefmachine "op de een of andere manier" in dat onwenselijke standje terecht kwam en dat gaat snel storen. :P
Daarnaast maakt het een accumachine onnodig zwaarder.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 07-10 22:43

[...]

Als ik het goed begrijp kunnen bij dus al deze metabo's de kop eraf alleen bij de Quick pro serie kan dit eenvoudig met de rode ring?

is ook wel interessant, was al langer denken om kleine bosch 10.8 erbij te halen maar dit is ook leuk spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeyJey
Edit: laat maar:). Post hierboven verkeerd geïnterpreteerd.

[ Voor 89% gewijzigd door JeyJey op 26-07-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Goedemiddag mede tweakers, ik kan op de zaak een accuschoef- klopboormachine kopen. Ik heb er nog geen en wil niet een losse accuboormachine en een klopboormachine met draad. Het gaat om werkzaamheden rondom en in mijn huis en ik wilt gewoon top spul.

Ik wil ook zelf een veranda etc. gaan zetten dus het moet gewoon een zware en goede machine zijn. Persoonlijk ken ik uit het verleden DeWalt en dat vond ik erg fijn, ook Makita bevalt mij goed. Op mijn huidige werk gebruiken ze Metabo en daar ben ik ook over te spreken, ik zat naar deze machine te kijken:

SB 18 LTX-3 BL Q I (602357660) Accu-klopboormachine
https://www.metabo.com/nl...accu-klopboormachine.html

Zijn er nog andere merken die bij deze specs in de buurt komen? Vooral de 3800 tpm spreken mijn erg aan wanneer je gaten moet boren.

Heeft er iemand nog input of andere ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeyJey
[...]

[...]

[...]

[...]

Dank voor je uitgebreide reactie/advies. En inderdaad was ik mogelijk niet geheel scherp op de startpost, mbt de (duitse) webshops. ;).

Je hebt me wel doen overtuigen om voor de metabo (bs basic) te gaan. Dit lijkt me een ideale kandidaat Al had een makita of Bosch blauw 10.8v ook prima gekund. (toegegeven, een black en deckertje oid had in mijn situatie best een optie kunnen zijn. Maar als er degelijkheid voor een goede prijs te krijgen is, graag!).

Mijn keuze valt dan ook op deze metabo 10.8v boormachine + boorhamer Makita 2470 (n.a.v. de post van @KillaZ, dank daarvoor ook! :)

Op de langere termijn en indien noodzakelijk kan ik wel eens gaan kijken naar een zwaardere 18v klopboormachine voor erbij. Maar voor nu is deze combi echt prima volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Ik volg de discussies hier over de 10,8 V machines en 18V machines. Maar zie prijzen van 10.8V machines voorbij komen waar ik van denk, hoe kan dat nou. Nu zijn dat volgens mij allemaal machines met borstels. Want als ik kijk naar de borstelloze machines dan kom ik heel andere prijzen tegen.

Rest mij dan eigenlijk de vraag, wanneer kies je voor een borstelloze variant en wanneer niet? Wij zitten nu midden in een grote verbouwing en na de verbouwing moet nog een nieuwe schuur worden gezet. Aangezien mijn Makita 6201D 9,3 V nu toch wel echt te kort begint te komen, ben ik wel in de markt voor een nieuwe accumachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:23
Norinco schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 13:10:
Ik volg de discussies hier over de 10,8 V machines en 18V machines. Maar zie prijzen van 10.8V machines voorbij komen waar ik van denk, hoe kan dat nou. Nu zijn dat volgens mij allemaal machines met borstels. Want als ik kijk naar de borstelloze machines dan kom ik heel andere prijzen tegen.

Rest mij dan eigenlijk de vraag, wanneer kies je voor een borstelloze variant en wanneer niet? Wij zitten nu midden in een grote verbouwing en na de verbouwing moet nog een nieuwe schuur worden gezet. Aangezien mijn Makita 6201D 9,3 V nu toch wel echt te kort begint te komen, ben ik wel in de markt voor een nieuwe accumachine.
Met een koolborstelvariant ben je wel future proof. In sommige gevallen is de BL motor sterker of in het geval van Bosch heeft het een langere uithoudingsvermogen. Ikzelf vind het niet erg om koolborstels te vervangen als ze op zijn. De kosten zijn 10 euro. De Bl motoren hebben geen koolborstels. Daar zal je de problemen niet mee hebben. De vraag is: is de BL motor het waard om er 60 tot 80% meer voor te betalen in jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:35
Hier wat info omtrent koolborstelloze accu machines, van onze grote vriend Ike.
ik heb zelf voor een koolborstelloze machine gekozen.

https://www.makita.nl/ken...oolborstelloze-motor.html

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marc_87 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:42:
......
SB 18 LTX-3 BL Q I (602357660) Accu-klopboormachine
https://www.metabo.com/nl...accu-klopboormachine.html

Zijn er nog andere merken die bij deze specs in de buurt komen? Vooral de 3800 tpm spreken mijn erg aan wanneer je gaten moet boren.
Een minstens vergelijkbare machine is de onverslaanbare Makita DHP481RTJ en die is op bijv. Amazon een slordige €100 goedkoper dan de Metabo die je nu noemt en die bij FFX.co.uk op ongeveer €461 komt.

De Metabo lijkt mij een hele mooie machine, maar niet voor dit geld.
Een bijna bizar hoog toerental van 3800rpm heb ik zelfs nog nooit gebruikt staat mij bij, daar zie ik weinig meerwaarde van, laat staan dat het doorslaggevend kan zijn. ;)
sjnelle schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 07:49:
[...]
Als ik het goed begrijp kunnen bij dus al deze metabo's de kop eraf alleen bij de Quick pro serie kan dit eenvoudig met de rode ring?
Ja, zo heb je het goed begrepen, enkel de quick heeft een snelsluiting, maar zowel de basic als de quick hebben een binnenzeskant in de booras.
Bij de quick is die alleen iets sneller bereikbaar, het is maar net of je dit nodig hebt. :)
De quick is wel een stuk duurder.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Bhagavad :

De metabo die je linkt is niet de 3speed variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kan iemand bevesitigen dat de 10,8 schuifaccu's op dezelfde lader kunnen als de 18v van Makita? Lader is geloof ik de DC18RC.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:20

Aapje

Opel-beun
Om de topic titel maar waar te maken, "grote" gereedschappen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UySMx9Tv4ocNVGMDhxjWekGY/full.jpg

Gok maar wat erin zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Aapje schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:27:
Om de topic titel maar waar te maken, "grote" gereedschappen...

[afbeelding]

Gok maar wat erin zit :P
Ziet eruit als een bosch 10,8 setje :9 .

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
Een brug om aan Corsa's te sleutelen, jouw hobby's kennende... ;)

(edit: nondeknetter, dat zijn lelijke aftermarket-wieldoppen, zeg)

[ Voor 35% gewijzigd door dreamscape op 26-07-2017 15:46 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:20

Aapje

Opel-beun
dreamscape schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:45:
Een brug om aan Corsa's te sleutelen, jouw hobby's kennende... ;)

(edit: nondeknetter, dat zijn lelijke aftermarket-wieldoppen, zeg)
Auto van buurman :+ Die overigens m'n witte Corsa A zit af te kraken en die dit een upgrade vond :D

Ohja, kleine review:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wd0w9p63iNGo2FsmgSKGdBFa/full.jpg

Goed apparaat! Hoop hout al mee verzaagd. Heeft ie geen problemen mee, alleen grotere planken e.d. heb je toch de trek afkortzaag nodig.

Maar het zaagblad heeft al menig stalen dikke hoekprofielen, kokerbalken gegeten. Alle tandjes zitten er nog, niks is krom.

Vergrendeling van de graden is beetje 'how ya doing', moet je goed in de gaten houden wil ie niet verschieten met een graadje.

De vergrendeling voor je materiaal is beetje fragiel, maar als je 'm voldoende aantrekt blijft het prima zitten.

Al met al prima apparaat :)

[ Voor 60% gewijzigd door Aapje op 26-07-2017 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:00:
@Bhagavad :
De metabo die je linkt is niet de 3speed variant
Oepps, ik zie het, dank je. :P

Fixed!! :+
Pagina: 1 ... 93 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.