Het spul dat wij hier hadden was uit de jaren '60 staat mij bij, de illustere voorloper van de systemen die vandaag de dag worden gebruikt en die beduidend meer solide blijken te zijn.
Maar ik was er intussen zelf helemaal klaar mee.
Het waardeloze van die lijmverbindingen was dat die ongeveer een uur per bar druk moest doordrogen voor de waterdruk er weer vol op kon.
Zat je al die tijd uren zonder water en dat werd best vervelend als er iedere keer weer iets bij een koppelstuk knapte.
Het was de lijm die de kunststof buis ernstig verzwakte en als er bij een T-stuk een barst optrad dan moest je meteen hele stukken vervangen.

Maar dat is inderdaad waterleiding, waar altijd druk op staat. Dit zit aangesloten op een pomp, die grondwater oppompt. En daar staat dus alleen druk op, wanneer ik de pomp aanzet. Dus hierbij is het niet zo'n drama als er iets niet helemaal waterdicht is

Ahh, dat klinkt al iets gezonder, al weet ik niet hoe zo'n kunststof buis zich houdt onder langdurig UV licht bij buitengebruik.
Heb eerder leuke taferelen meegemaakt waar een hele verdieping blank kwam te staat omdat een halve zool iets tegen de kunststof buis net boven de vloer liet knallen.

Alleen aardig als het je eigen huis niet is.

Ik snap het, ik dacht dat er enkel een verloopring van ~2,2mm bladdikte achterbleef, maar wel opvallend dat het zaagblad dan zover opschuift.

[...]
Je kan de ring aan beide kanten gebruiken. De ring zelf is 35mm, aan een kant zit daar een 20mm ring op en aan de andere kant een 30 mm ring. Dus zonder extra verloop kan je de meest voorkomende 165mm zaagbladen gebruiken.
Ok, dát klinkt bekend en logisch.

Die zijden van de ruit passen strak tegen een 20mm as aan. Het maakt het dus een 20mm asgat. Waarschijnlijk is er voor de ruit gekozen omdat het zo makkelijker te verwijderen is. Er gaat uiteindelijk een bout op die alles op z'n plek houdt.
Ok ik begrijp nu geloof ik hoe dit werkt bij deze ruit, al is "de passing" op de ronde zaagas dan wel discutabel, omdat je op deze manier slechts 4 raakpunten creeërt itt een cirkelvormig asgat waarbij je gebruikt maakt van de gehele omtrek als ondersteunend raakvlak.
Dat laatste is niet alleen logischer, maar je kunt zo ook handiger gebruik maken van de standaard concentrische en iets meer gebruikelijke
verloopringen (die uiteraard strikt rond zijn).
Heb recent een hoeveelheid CMT verloopringen laten meekomen, die zien er net iets verzorgder uit en zijn netjes afgebraamd, functioneel is er geen verschil.
"Beter goed gejat dan slecht bedacht" denk ik dan maar en de Diablo bladen hebben op dit punt zo te zien iets weg van het laatste.
Het komt mij onnodig ingewikkeld over, maar het kan best zijn dat ik nu iets wezenlijks over het hoofd zie.
[
Voor 37% gewijzigd door
Anoniem: 639074 op 03-06-2017 22:08
]