[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste
Acties:
  • 718.873 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Over systainers en kaizenfoam gesproken, heeft iemand zoiets ook wel eens gebruikt om een (aantal verschillende) doppensets op te bergen? Ik heb nu 1/2" en 1/4" set, met nog een aantal extra sets als uitbreidingen (lange doppen, inbus, torx, verloopstukken). Nou heeft iedere set ook wel z'n eigen doos (grotendeels), maar om dat allemaal los mee te sjouwen is hardstikke onhandig, dus ik zat te denken aan andere manieren om zulk spul op te bergen.

Zoals bv. een systainer met een foam inlay waarin ik dan met foam het netjes vast kan zetten. Maar van die mini systainers zou ik er dan een aantal van nodig hebben om alles kwijt te kunnen. Met stapelen wel makkelijk om mee te nemen.

Ik heb ook een Raaco Handybox, wat ook wel bruikbaar lijkt op eenzelfde manier als die mini-systainers.

Een gereedschapswagen zou ook mooi zijn, maar niet in m'n huidige woonsituatie.

Iemand hier ervaring met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:40
Ik heb het in een gereedschapwagen gedaan :+
En besteklade spul bij de Ikea gehaald om vakken aan te brengen.

Werkt prima. Ik ben de enige die het gereedschap gebruikt, dus ik hoef niet snel te kunnen zien of er gereedschap mist :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:18
Vandaag ook maar eens een nieuwe accuboor gekocht.
Ik zat eerst te kijken naar de Bosch GSR 10,8 LI vanwege de goede recenties. Bij de Gamma kwam ik deze tegen, kon ik em meteen even vasthouden. Dat viel me eigenlijk erg tegen. Wellicht heb ik kleine handen, maar het handvat was veel te dik voor een goede grip.
Dus als anderen deze 10,8 overwegen, check het eerst even.
De 18v daarentegen is precies dun genoeg voor een goede grip.

Aangezien ik toch al twijfelde omdat ik nu een 18v heb en dit mijn meest gebruikte gereedschap is, toch maar gegaan voor de 18 Plus, met 2 akkus. Bij Bender in Duitsland.

Nu wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-05 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

teacher schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:04:
[...]

Waarom orion en geen euro?
Late reactie (druk geklust in de afgelopen week :Y) ), maar omdat ik niet zo veel verschil kon ontdekken behalve een klein verschil in doorvoervolume en deze standaard op de compressor geschroefd zaten. Kan later altijd nog aangepast / uitgebreid worden toch.

Overigens was ik de veronderstelling dat de Airpress kwalitatief wel in orde zou zijn, maar ik schrok een beetje van de montage. Het kan natuurlijk dat ik net het eerste model van de maandagmorgen, in elkaar gezet door de stagiar die te vroeg aanwezig was heb gekocht, maar ik heb hem na 10 min irritatie maar uit elkaar gehaald om alles weer recht in elkaar te zetten. De hele beschermkooi over de aandrijving was getordeerd van de spanning door verkeerd geplaatste ophangbeugels :/

That said, damn you faillissementsveilingen :(

CaratCaracoup 295Steenzaagmachine watergekoeld
Paslode3200/500 F16QPneumatische Tacker
Makita6833Schroefautomaat
TiforTU 8Takel met 30 meter staalkabel
TiforTU 8Takel met 30 meter staalkabel
FlexovitDiversPartij doorslijp- en afbraamschijven (ca 400 stuks)
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 12:25:
[...]

Gereedschap kopen is volgens mij redelijk te vergelijken met een hardnekkige cokeverslaving, waarbij je aanvankelijk nog denkt dat het prima bij 1 lijntje per maand zal blijven, maar waarna je een jaar later alsnog met een permanent witte neus rondloopt plus een heel naar kuchje.
Zorg in beide gevallen voor een goedgevulde bankrekening. :+

Maar meer serieus: je zou imho de eerste zijn die weerstand weet te bieden aan alle verleidelijke blingbling lokkertjes op dit hardware gebied.
Het is dus eigenlijk al niet meer de vraag óf je gaat vallen, maar wanneer. O-)
+1 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

L.N. schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 19:50:
[...]

Ha, eindelijk weer eens iemand die Systainer verkiest boven L-BOXXen :) Overigens had je ze beter bij GereedschapPro kunnen halen en er dan gelijk Kaizenfoam bij kopen.

Ik heb ook een paar mini systainers:

[afbeelding]

Van boven naar beneden: Tanos Mini Systainer, Roze Tanos Mini Systainer van een van mijn dochters, BTI Mini Systainer en de iets grotere Tanos Mini Systainer III. Ik heb er nog een paar, maar wilde alleen de verschillen laten zien.
Waren nu 50 cent goedkoper (en boven €50 gratis verzenden t.o.v. €100). Kaizenfoam hebben ze op maat voor gewone systainer, kon ze van de week niet vinden voor de mini, of zie ik wat over het hoofd?

Heb een aantal T-loc (TS55, OF1010) en aantal classic (ETS 125, PBS300, 2x Makita tol) die ga ik maar vervangen door T-loc. Blijf dat wel makkelijker vinden, zeker na veel gebruik. Elke keer vaselinge smeren wordt irritant :+

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Roeligan schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 08:19:
[...]

Waren nu 50 cent goedkoper (en boven €50 gratis verzenden t.o.v. €100). Kaizenfoam hebben ze op maat voor gewone systainer, kon ze van de week niet vinden voor de mini, of zie ik wat over het hoofd?

Heb een aantal T-loc (TS55, OF1010) en aantal classic (ETS 125, PBS300, 2x Makita tol) die ga ik maar vervangen door T-loc. Blijf dat wel makkelijker vinden, zeker na veel gebruik. Elke keer vaselinge smeren wordt irritant :+
Volgens mij is er geen inlay van kaizenfoam op maat van de mini. Helaas! Je kunt natuurlijk wel een groter vel kopen en dan zelf snijden. Veritas/Lee Valley heeft templates voor de inlay's van systainers: klik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Zie net bij gereedschap pro t-loc latch met NFC erin :+ Is nog goedkoper dan ene normale ook... Kan alleen niet de app ervoor vinden.

Thx voor de templates, straks direct uitprinten :P

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben momenteel druk doende om met mijn Multitool een stuk laminaat door te zagen. Heb namelijk geen zin om de pax kast van 5 meter uit elkaar te halen. Maar die bladen slijten snel zeg! Zelfs degene die voor metaal geschikt zouden zijn :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Laminaat is funest voor die bladen idd, vorige week ook gedaan.

RatPack #814

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Orion84 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 13:38:
[...]
Vanochtend een makita trolley gehaald om mijn stapel mboxen makkelijker te vervoeren en daarbij ook een stapel lege boxen gehaald (set van 1 t/m 4 is beduidend goedkoper dan vanalles los halen).
En dat ziet er dan in de praktijk dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xc96u5bgYP9snd7ueBG7sTsz/full.jpg
Afkortzaag in de achtergrond is helaas niet van mij, maar van degene wiens zwembad we aan het restaureren waren (de vlonder er omheen that is).

Wel ideaal dat de foudraal met lineaals precies tussen het handvat doorgestoken kan worden en dan onderin ook in een randje valt, waardoor die mooi blijft staan zo :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

Mooi span zo!

Wat ik me dan altijd afvraag waarom je klant dan wel zo'n dikke zaag heeft, maar de werkzaamheden dan niet zelf uitvoert?! Wat moet je dan met zo'n zaag?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jelte,89 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:12:
Mooi span zo!

Wat ik me dan altijd afvraag waarom je klant dan wel zo'n dikke zaag heeft, maar de werkzaamheden dan niet zelf uitvoert?! Wat moet je dan met zo'n zaag?
Klant? Afaik is dit niet Orions day job en verwacht ik dus eerder dat dit klussen samen met vrienden is. Correct me if I'm wrong :)

Ik zit zelf een beetje te azen op een 18v decoupeerzaag trouwens. Laatste tijd wat meer met kleiner houtwerk bezig met ook wat meer kromme lijnen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:10
Mooi span zo!

Sjah, komt redelijk overeen met de meeste hier in dit topic, dure fancy machines voor de heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-05 16:01

Jelte,89

Woodworking

Sorry,

Ik weet niet wat Orion zijn daily job is, maar klant/afnemer/vriend schaar ik in dit verhaaltje onder dezelfde noemer,

Inderdaad is FabianGTI zn reactie plausibel :)
McGryphon schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:39:
[...]

Ik zit zelf een beetje te azen op een 18v decoupeerzaag trouwens. Laatste tijd wat meer met kleiner houtwerk bezig met ook wat meer kromme lijnen.
Van deWalt neem ik aan?

[ Voor 45% gewijzigd door Jelte,89 op 01-06-2017 11:50 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Sowieso. Er is geen enkele reden om geld uit te geven aan een ander 18V-platform voor mij. Het Dewalt 18V-platform heeft me nog niet teleurgesteld en om wat voor reden dan ook naar een ander merk gaan kost me honderden euro's extra en zorgt alleen maar dat ik meer accu's en laders naar een klus moet meenemen.

[ Voor 31% gewijzigd door McGryphon op 01-06-2017 11:58 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

FabianGTI schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 11:45:
[...]

Sjah, komt redelijk overeen met de meeste hier in dit topic, dure fancy machines voor de heb :+
Nou mijn Makita 14,4V machientje heeft toch aardig geleden en zijn geld opgebracht, beetje huismerk of standaard bouwmarkt machientje had toch echt wel de geest gegeven, al dan niet gesloopt door mij. :Y :+

Maar soms zie je idd de mooie huisvader collecties voorbij komen. _O- Zeg maar 3 kwart machientjes waar ze toch niet van weten hoe of wat of totaal verkeerd of niet gebruiken. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
[...]

Als je nou af en toe wat klust, snap ik nog dat je net zo lief een machine van Gamma huismerk haalt. Ik had ooit ook alleen een hamer van de Ikea en Bosch klopboor. Als je daarentegen veel bezig bent en er nog geld mee verdient ook, is een kwaliteitsmachine gewoon van belang.

Het wekt minder ergernis op en je werkt sneller en preciezer. Productie en kwaliteit zijn tenslotte belangrijk. Dan is een koolborstelloze machine ook gelijk een stuk interessanter. Meer kracht, langere looptijd = meer werk verzetten.

Dat geldt trouwens ook voor als je alleen thuis klust. Er zijn mensen die €500 neerleggen voor een horloge en naar mijn idee kan je daar niet beter door klokkijken. Of elk jaar een nieuwe iPhone/Galaxy S, terwijl toestellen vaak makkelijk twee jaar meegaan en niet bepaald een grote invloed hebben op productie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mooi span zo!

Wat @McGryphon al zegt: dit is gewoon vrienden onder elkaar die elkaar helpen met klussen. Hij heeft een afkortzaag, ik een invalzaag. Beide kwamen goed van pas en een extra paar handjes was ook erg welkom. Dus hadden we twee tuintafels vol makita koffers, deels van hem, deels van mij en hebben we lekker anderhalve dag in het zonnetje staan schroeven, zagen, boren, BBQ'en etc. :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

[...]

Sinds mijn ipads, imac en macbook heb ik geen PC meer waar ik geld en e-penis aan kan spenderen, waar moet ik dan mijn compensatie gedrag kwijt?

Ben allang blij dat er een t.net gereedschap topic is :+

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40

artificial_sun

Mazda Rx7

Orion wat voor materiaal is die vlonder (hout of WPC)

Ik ga namelijk zelf ook een vlonder leggen (wpc of bamboe (iemand hier ervaring met bamboe vlonderplanken). En ik ben benieuwd met wat voor zaagblad je het eventuele wpc hebt gezaagd?

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:21
Orion84 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:24:
... lekker anderhalve dag in het zonnetje staan schroeven, zagen, boren, BBQ'en etc. :P
Je vergeet 'bier drinken'. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

dreamscape schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:41:
[...]

Bier drinken, het vitale onderdeel van werken met zaagmachines! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:21
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:49:
[...]

Bier drinken, het vitale onderdeel van werken met zaagmachines! ;)
Nee, dat is daarna, bij de BBQ. :)

En om er dan meteen een serieuze draai aan te geven... bij klussen hoort best wel een biertje, maar bij elektrisch gereedschap ben ik daar niet zo'n voorstander van. Het heeft misschien wel zo zijn gradaties, want met twee biertjes op kun je best nog wel wat schroeven in hout gaan draaien.

Maar zaagmachines of haakse slijpers en alcohol, dat is dan weer geen goede combi volgens mij.

Dat onderscheid geldt voor wel meer klussen natuurlijk. Je kunt best een biertje erbij pakken als je een muurtje gaat witten, maar niet als je met je elektrische installatie bezig bent.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Orion84 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 12:24:
[...]

Wat @McGryphon al zegt: dit is gewoon vrienden onder elkaar die elkaar helpen met klussen. Hij heeft een afkortzaag, ik een invalzaag. Beide kwamen goed van pas en een extra paar handjes was ook erg welkom. Dus hadden we twee tuintafels vol makita koffers, deels van hem, deels van mij en hebben we lekker anderhalve dag in het zonnetje staan schroeven, zagen, boren, BBQ'en etc. :P
Over Makita gesproken: dé autoriteit op gebied van elektrisch gereedschap is zeer te spreken over de DHP481 en accu's van Makita in het algemeen.

YouTube: BOLTR: BEST IN CLASS? Makita Brushless Drill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

artificial_sun schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:28:
Orion wat voor materiaal is die vlonder (hout of WPC)

Ik ga namelijk zelf ook een vlonder leggen (wpc of bamboe (iemand hier ervaring met bamboe vlonderplanken). En ik ben benieuwd met wat voor zaagblad je het eventuele wpc hebt gezaagd?
Bankirai hardhout.
dreamscape schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:41:
[...]

Trust me, dat zijn we niet vergeten :Y)
dreamscape schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:55:
[...]

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 20:59
Framoes schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:11:
Over Makita gesproken: dé autoriteit op gebied van elektrisch gereedschap is zeer te spreken over de DHP481 en accu's van Makita in het algemeen.

YouTube: BOLTR: BEST IN CLASS? Makita Brushless Drill
Mooi, want dat leuke apparaatje heb ik al een paar maanden in huis :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 17:00
Voor een flink opengespleten verflaag boven het raam van mijn dakkapel en ander aanstaand schilderwerk, sta ik op het punt de Festool rotex 90 aan te schaffen. Ik lees in dit topic positieve bevindingen, maar het is een flinke investering. Om deze reden en aangezien het voor huis, tuin, keukengebruik is.... Wat zijn jullie ervaringen met het aansluiten aan alternatieve stofzuigers? Bv een nat/droog zuiger van de Gamma of een Karcher? Is dit mogelijk qua aansluitingen en werkbaar?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:40

artificial_sun

Mazda Rx7

dreamscape schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 13:55:
[...]

En om er dan meteen een serieuze draai aan te geven... bij klussen hoort best wel een biertje, maar bij elektrisch gereedschap ben ik daar niet zo'n voorstander van. Het heeft misschien wel zo zijn gradaties, want met twee biertjes op kun je best nog wel wat schroeven in hout gaan draaien.

Maar zaagmachines of haakse slijpers en alcohol, dat is dan weer geen goede combi volgens mij.

Dat onderscheid geldt voor wel meer klussen natuurlijk. Je kunt best een biertje erbij pakken als je een muurtje gaat witten, maar niet als je met je elektrische installatie bezig bent.
Ik ben het met je eens. Al is voor mij zelf klein elektrisch installatie werk ook geen probleem met 2 biertjes op, maar dat verschilt per persoon denk ik. Ik prul al 20 jaar met groot en klein elektra (van printen solderen tot 150mm2 aansluiten op koperen rails) en dan is dat een soort 2e natuur. Hout bewerken met bier op is daarintegen niet heel handig in mijn geval.

Naar mate je ouder wordt (pas/al 30) ga je inderdaad wel anders kijken tegen veilig werken, en het zal ook wel komen omdat ik veel op chemische plants werk en daar veiligheid prio 1 is.
10 jaar geleden stond ik nog hele avonden / dagen met een slijptol en bierfles tegelijk te werken aan carnavalswagens, en ik denk dat het veel van geluk afhangt dat er weinig echt ongelukken gebeuren daarbij.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
TheCrius schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 14:55:
Voor een flink opengespleten verflaag boven het raam van mijn dakkapel en ander aanstaand schilderwerk, sta ik op het punt de Festool rotex 90 aan te schaffen. Ik lees in dit topic positieve bevindingen, maar het is een flinke investering. Om deze reden en aangezien het voor huis, tuin, keukengebruik is.... Wat zijn jullie ervaringen met het aansluiten aan alternatieve stofzuigers? Bv een nat/droog zuiger van de Gamma of een Karcher? Is dit mogelijk qua aansluitingen en werkbaar?
Is die Rotex Ro90 geen overkill? Het is een geweldige machine, maar daar is het prijskaartje ook naar. Waarschijnlijk kun je met de veel goedkopere DTS400 ook uit de voeten. Natuurlijk, de RO90 kan dat sneller doen. Maar is het voor een hobbyist het prijsverschil waard? Van het prijsverschil kun je een Festol CT17E bouwzuiger kopen en dan ben je gelijk klaar.

Je kunt ook een andere stofzuiger kopen, maar dan moet je op de aansluiting letten. Daarnaast vind ik een inschakelautomaat en een regelbare zuigkracht een must. Over de regelbare zuigkracht zijn de meningen overigens verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
L.N. schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:06:
[...]

Is die Rotex Ro90 geen overkill? Het is een geweldige machine, maar daar is het prijskaartje ook naar. Waarschijnlijk kun je met de veel goedkopere DTS400 ook uit de voeten. Natuurlijk, de RO90 kan dat sneller doen. Maar is het voor een hobbyist het prijsverschil waard? Van het prijsverschil kun je een Festol CT17E bouwzuiger kopen en dan ben je gelijk klaar.

Je kunt ook een andere stofzuiger kopen, maar dan moet je op de aansluiting letten. Daarnaast vind ik een inschakelautomaat en een regelbare zuigkracht een must. Over de regelbare zuigkracht zijn de meningen overigens verdeeld.
Misschien heb je gelijk L.N. Echter de DTS ziet er een stuk zwakker uit... Ik heb een paar foto's genomen van het houtwerk. M.i. vergt het of nieuw gereedschap, alternatief is de plaat vervangen. Kom er n.m. niet doorheen met de excentrische 30 euro schuurmachine van de plaatselijke bouwmarkt.
Denk je dat de DTS goed genoeg is voor deze klus? Dit is het het er bij ligt.. Op de eerste foto ziet het er minder erg uit, zie tweede foto van dichtbij genomen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5930159b173b4/5930159b0e2fc-Schermafbeelding_2017-06-01_om_15.14.33.png

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/59301502e97b9/59301502e18c7-Schermafbeelding_2017-06-01_om_15.17.17.png

Ik heb een stukje met de hand korrel 80 geprobeerd om tot harde ondergrond te komen. Hier is echter wat power voor nodig, maar het is te doen. Voorkeur gaat uit naar schuren, gronden en aflakken ipv vervangen houtwerk.

[ Voor 7% gewijzigd door TheCrius op 01-06-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
TheCrius schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:19:
[...]

Misschien heb je gelijk L.N. Echter de DTS ziet er een stuk zwakker uit... Ik heb een paar foto's genomen van het houtwerk. M.i. vergt het of nieuw gereedschap, alternatief is de plaat vervangen. Kom er n.m. niet doorheen met de excentrische 30 euro schuurmachine van de plaatselijke bouwmarkt.
Denk je dat de DTS goed genoeg is voor deze klus? Dit is het het er bij ligt.. Op de eerste foto ziet het er minder erg uit, zie tweede foto van dichtbij genomen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb een stukje met de hand korrel 80 geprobeerd om tot harde ondergrond te komen. Hier is echter wat power voor nodig, maar het is te doen. Voorkeur gaat uit naar schuren, gronden en aflakken ipv vervangen houtwerk.
Lukt met gemak met een DTS, die kan je ook niet vergelijken met een 30 euro ding natuurlijk ;)
Maar een goede stofzuiger scheelt aanzienlijk (het is niet alleen een PBM)

Ik heb zelf een DTS 400 en Rotex 125, maar voor schuurwerk van schilderwerk is de DTS eigenlijk nog fijner, de Rotex kan wel heel agressief zijn
Als het helemaal kaal moet tot op het hout is een Rotex wel weer fijner

Vergeet niet dat Festool schuurpapier ook een prijskaartje heeft!

Toch zou ik ook nog eens goed kijken naar de kwaliteit van het huidige hout, zo te zien heeft het aardig te verduren gehad waarbij er al veelte lang geen aandacht meer aan is gegeven
Dan kan vervangen voor een nieuwe meranti multiplex plaat misschien nog goedkoper zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En als je twijfelt of een vlak- of delta-schuurmachine wel voldoet kan je natuurlijk ook nog kijken naar excentrische schuurmachines van de andere profi merken (tenzij je natuurlijk per se Festool wilt). Ik gebruik zelf een Makita Excenter schuurmachine (BO5031K) en dat bevalt goed, maar ik heb dan weer geen enkele ervaring met andere merken/types, dus kan niet echt zeggen hoe het zich verhoudt tot bijvoorbeeld een Festool Rotex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
TheCrius schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 15:19:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Zoals FabianGTI het al zegt, lukt dit gemakkelijk met een DTS400. Gebruik wel goed schuurpapier. Dat bouwmarktspul is meestal erg slecht. Goed en goedkoop schuurpapier koop je bij Ecotools.
Orion84 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:31:
En als je twijfelt of een vlak- of delta-schuurmachine wel voldoet kan je natuurlijk ook nog kijken naar excentrische schuurmachines van de andere profi merken (tenzij je natuurlijk per se Festool wilt). Ik gebruik zelf een Makita Excenter schuurmachine (BO5031K) en dat bevalt goed, maar ik heb dan weer geen enkele ervaring met andere merken/types, dus kan niet echt zeggen hoe het zich verhoudt tot bijvoorbeeld een Festool Rotex.
Een gewone excenter zou ik niet doen, omdat je dan niet in alle hoekjes komt. Een RO90 heeft ook een delta opzetstuk, waarmee je wel in de hoekjes kunt.

Je hoeft natuurlijk niet voor Festool te gaan. maar ik merk wel dat er een verschil zit tussen de schuurmachine die minder dan €125 kosten en degene die meer dan €200 kosten. De goedkope categorie trillen harder, schuren minder en zuigen de stof minder goed af, waardoor je meer schuurpapier nodig hebt. Als je de schuurmachine vaak/vaker denkt te gaan gebruiken, dan zou ik een duurdere overwegen (Mirka, Festool, Rupes, Flex, etc). ook hier zou ik er een kopen die een regelbaar toerental heeft, dan komt het schuurresultaat echt ten goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:51
Ik zou ook voor de DTS400 gaan, die gaat die klus echt makkelijk klaren. Ik zie hier weer ecotools vallen voor schuurpapier: zit er veel verschil tussen het Topline papier en het Ecoline papier? Bij Topline staat dat het langer mee gaat en bij Ecoline staat "premium aluminiumoxide schuurkorrel" maar wat nu beter is?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

L.N. schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:57:
[...]
Zoals FabianGTI het al zegt, lukt dit gemakkelijk met een DTS400. Gebruik wel goed schuurpapier. Dat bouwmarktspul is meestal erg slecht. Goed en goedkoop schuurpapier koop je bij Ecotools.
[...]
Je hoeft natuurlijk niet voor Festool te gaan. maar ik merk wel dat er een verschil zit tussen de schuurmachine die minder dan €125 kosten en degene die meer dan €200 kosten. De goedkope categorie trillen harder, schuren minder en zuigen de stof minder goed af, waardoor je meer schuurpapier nodig hebt. Als je de schuurmachine vaak/vaker denkt te gaan gebruiken, dan zou ik een duurdere overwegen (Mirka, Festool, Rupes, Flex, etc). ook hier zou ik er een kopen die een regelbaar toerental heeft, dan komt het schuurresultaat echt ten goede!
Ben zelf een verklaard tegenstander van iedere vorm van toerentalregeling op een vlakschuurmachine. O-)
(Rotex is een iets ander verhaal)
Een vlakschuurmachine is op het maximale toerental (als het goed) nagenoeg perfect gebalanceerd mbt hinderlijke trillingen, of liever "de afwezigheid daarvan".

Zodra je het toerental naar beneden gaat bijstellen begint een vlakschuurmachine irritant te trillen, Festool is natuurlijk geen uitzondering op die regel.
Kwestie van natuurkundige principes. ;)

Wat de oorspronkelijke vraag aangaat zou ik ook niet erg blij worden van een DTS 400 voor deze klus.
Het blijft een subtiele machine voor het meer gevoelige werk en gezien de staat van dit hout lijkt mij dat niet zo flitsend opschieten.
Heb zelf nog een stel compacte Festo RTS machientjes (plus lookalike Flex) die uitstekend schuren, maar voor grof werk of supersnelle materiaalafname, nou nee niet direct.

Deze Flex schuurders doen in niets onder voor m'n eigen Festools en zijn een stuk prettiger geprijsd.
Het is dat een Rotex zo prijzig is, maar voor deze schuurklus zou ik toch zelf die machine er bij pakken.
Een bandschuurmachine op zo'n hoog en hellend dak lijkt mij niet zo'n goed plan. :+

Een Rotex kan overigens supergretig afnemen, maar ook supersubtiel, het is maar net welke stand je kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een rts met granat korrel 40 does the job quite adequately :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26

JB

Cédric roelt!

Mocht iemand net als ik op zoek zijn naar een bits en borenset. Ik heb zojuist onderstaande set van Makita besteld bij Amazon.de;

Makita D-31778

https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61GY1KGkcML._SY355_.jpg

Met de kortingscode goed voor 10 euro komt de set incl. verzenden op 36 euro 8) In NL betaal je "2x zoveel" voor die set. https://www.amazon.de/b/?...=nl_NL&tag=peppercom09-21

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
M'n pa heeft twee freud diablo 165mm zaagbladen meegenomen uit Canada. Heb er heel veel goeie dingen over gelezen/gehoord. Ze zijn hier moeilijk te krijgen en duur. Daar samen €39,- Die dingen worden gewoon in Italië gemaakt en zijn in Noord-Amerika goedkoper...

Maar aangezien ik laatst jarig was, kreeg ik ze sowieso cadeau :)

Diablos

[ Voor 12% gewijzigd door Framoes op 01-06-2017 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:20:
M'n pa heeft twee freud diablo 165mm zaagbladen meegenomen uit Canada. Heb er heel veel goeie dingen over gelezen/gehoord. Ze zijn hier moeilijk te krijgen en duur. Daar samen €39,- Die dingen worden gewoon in Italië gemaakt en zijn in Noord-Amerika goedkoper...

[afbeelding]
Tijd voor een nitwit op het gebied van cirkel zaagbladen:
Waarvoor zijn de 'vraagteken'-vormige inkepingen op beide bladen? De bovenste heeft er 3, bij de onderste zie je er 2. Mijn gebrekkige kennis doet mij denken dat het daar minder stevig van zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

teacher schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:23:
Een rts met granat korrel 40 does the job quite adequately :Y
Pfff, op dat identieke standje doe ik met korrel 40 mijn eeltige Hobbitvoetjes en dan ben ik nóg een kwartier per voet kwijt. :+

Maar meer zereneus is de hoeveel hout van de dakkapel wel te overzien, het meeste is glas zo te zien.
Anders is zo'n Alderson ook een erg leuke tool voor een hopeloze schuurklus.
Het gaat in ieder geval lekker snel. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-05 22:46
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:49:
[...]

Waarvoor zijn de 'vraagteken'-vormige inkepingen op beide bladen? De bovenste heeft er 3, bij de onderste zie je er 2. Mijn gebrekkige kennis doet mij denken dat het daar minder stevig van zou worden?
Mijn eerste ingeving zou een verlaging van de spanning/het (krom)trekken van het metalen blad zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
geekeep schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:53:
[...]

Mijn eerste ingeving zou een verlaging van de spanning/het (krom)trekken van het metalen blad zijn.
Dat en het schijnt ook het opwekken van warmte iets tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 06-05 22:46
Framoes schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:16:
[...]

Dat en het schijnt ook het opwekken van warmte iets tegen te gaan.
Of nog beter, ruimte bieden voor uitzetten van het zaagblad als gevolg van het warm worden, en dus om kromtrekken te voorkomen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
IceM schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:04:
Ik zou ook voor de DTS400 gaan, die gaat die klus echt makkelijk klaren. Ik zie hier weer ecotools vallen voor schuurpapier: zit er veel verschil tussen het Topline papier en het Ecoline papier? Bij Topline staat dat het langer mee gaat en bij Ecoline staat "premium aluminiumoxide schuurkorrel" maar wat nu beter is?
......

En overige nuttige bijdragen.
RO90 is wellicht overkill voor mijn doeleinden. Ben op basis van de reacties en na kijken van video's afgestapt van dit idee. Heb een DTS 400 REQ icm CT 17E stofzuiger besteld. Lijkt afdoende voor de kapel en is geschikter voor kozijnen en ramen dan een excentrische. Dank voor ieders opinie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anoniem: 828623 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:49:
[...]

Zelfde als bij remschijven :)

een motor heeft remschijven met nog veel meer gaten en sleuven.

Deze doorbreken het opwarmingspatroon. De remschijf wordt nu op enkele plekken warm en niet over de hele schijf. Dit heeft tot gevolg dat de schijf recht blijft.

Een auto heeft andere remschijven omdat zoals je misschien weet, daar geen gaten in zitten (bij de meeste gewone auto's dan) maar die bestaan uit remschijven die op elkaar zitten met luchtkanalen ertussen, oftewel geventileerde remschijven. Deze koelen geforceerder af door de luchtstroom.

Beide systemen gaan kromtrekken tegen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
geekeep schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:26:
[...]

Of nog beter, ruimte bieden voor uitzetten van het zaagblad als gevolg van het warm worden, en dus om kromtrekken te voorkomen :p
Antwoord C: al het bovenstaande.

Tegen kromtrekken door kracht, om te koelen en ook tegen kromtrekken door warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
L.N. schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 16:57:
[...]

Gebruik wel goed schuurpapier. Dat bouwmarktspul is meestal erg slecht. Goed en goedkoop schuurpapier koop je bij Ecotools.
Hmm, moet je tegenwoordig wel mee opletten
Het lijkt erop dat Festool een wijziging in zijn schuurvoetjes heeft gebracht om van het imitatie spul af te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:22:
[...]

Ben zelf een verklaard tegenstander van iedere vorm van toerentalregeling op een vlakschuurmachine. O-)
(Rotex is een iets ander verhaal)
Een vlakschuurmachine is op het maximale toerental (als het goed) nagenoeg perfect gebalanceerd mbt hinderlijke trillingen, of liever "de afwezigheid daarvan".

Zodra je het toerental naar beneden gaat bijstellen begint een vlakschuurmachine irritant te trillen, Festool is natuurlijk geen uitzondering op die regel.
Kwestie van natuurkundige principes. ;)

Wat de oorspronkelijke vraag aangaat zou ik ook niet erg blij worden van een DTS 400 voor deze klus.
Het blijft een subtiele machine voor het meer gevoelige werk en gezien de staat van dit hout lijkt mij dat niet zo flitsend opschieten.
Heb zelf nog een stel compacte Festo RTS machientjes (plus lookalike Flex) die uitstekend schuren, maar voor grof werk of supersnelle materiaalafname, nou nee niet direct.

Deze Flex schuurders doen in niets onder voor m'n eigen Festools en zijn een stuk prettiger geprijsd.
Het is dat een Rotex zo prijzig is, maar voor deze schuurklus zou ik toch zelf die machine er bij pakken.
Een bandschuurmachine op zo'n hoog en hellend dak lijkt mij niet zo'n goed plan. :+

Een Rotex kan overigens supergretig afnemen, maar ook supersubtiel, het is maar net welke stand je kiest.
De DTS400 is geupograde en zowel het oude als het nieuwe model is nog te koop. Beide hebben hebben dezelfde naam. Het nieuwe model heeft 25% meer effectief vermogen, een betere ergonomie, betere stofafzuiging met de long life bag en de nieuwe Festool bajonet-aansluiting voor de aansluiting voor de stofzuigerslang.

Het trillen van een schuurmachine hangt volgens mij af van 2 zaken, namelijk de balans van de onderdelen in het apparaat (dus voor het gemak gezegd de bouwkwaliteit). En het andere is de combinatie van schuurpapier, toerental en materiaal dat geschuurd wordt. Ik merk dat bij bepaalde combinaties meer trillingen komen en dat het aanpassen van het toerental de trillingen doet afnemen.

Anderzijds kan het ook handig zijn om het toerental wat te verlagen als je even iets minder af wilt nemen. Natuurlijk kun je dan ook fijner schuurpapier er op zetten, maar als het snel tussendoor om een klein plekje gaat, dan is het terugzetten van het toerental veel sneller.

Die Flex-schuurmachines doen inderdaad niet onder voor Festool. Let er wel op dat de prijzen uit de link excl BTW zijn. Het is het oude model (het nieuwe model heeft nog minder trillingen hebben en een veel betere afzuiging). Daarnaast komen de schuurmachines in doos (dus geen koffer/systainer/L-BOXX). De FLEX heeft ook geen vervangbare voet en komt met een behoorlijke harde voet. Dat is goed als je vlakke oppervlaktes wilt schuren, maar niet als iets ronder is. Festool, Rupes en de meeste andere topmerken hebben verschillende voeten met verschillende hardheden.

De Rotex RO90 is absoluut beter voor deze klus als je ook de delta voet erbij hebt. Het is voor mij meer de vraag of je zoveel geld aan 1 apparaat wilt uitgeven als je met iets meer moeite hetzelfde resultaat kunt bereiken met de veel goedkopere DTS400 of soortgelijke van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aan de andere kant... waarom praten wij hier iemand naar een goedkopere optie... ?

Gewoon kopen die ro90! Het is een vet ding :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
L.N. schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:38:
[...]

De DTS400 is geupograde en zowel het oude als het nieuwe model is nog te koop. Beide hebben hebben dezelfde naam. Het nieuwe model heeft 25% meer effectief vermogen, een betere ergonomie, betere stofafzuiging met de long life bag en de nieuwe Festool bajonet-aansluiting voor de aansluiting voor de stofzuigerslang.
Moet zeggen dat de vorige versie ook al een prima afzuiging had :P

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/3664A008-FFE5-4F8F-B5F5-43FA1A83583E_zps5tsvr8cb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
teacher schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:42:
Aan de andere kant... waarom praten wij hier iemand naar een goedkopere optie... ?

Gewoon kopen die ro90! Het is een vet ding :Y
Smeer hem dan gelijk een Rotex 150 aan. Of een Mirka Deros. Totaal overbodig voor die paar vierkante meter, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:02:
[...]

Smeer hem dan gelijk een Rotex 150 aan. Of een Mirka Deros. Totaal overbodig voor die paar vierkante meter, maar ach.
zo werkt dit topic niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
FabianGTI schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:34:
[...]

Hmm, moet je tegenwoordig wel mee opletten
Het lijkt erop dat Festool een wijziging in zijn schuurvoetjes heeft gebracht om van het imitatie spul af te komen
Volgens mij niet hoor. De schuurzool voor de DTS400 heeft als sinds 2009 (of eerder) als typenummer 493723. Volgens Festool past die ook op de nieuwe DTS400. En als de schuurzool hetzelfde is, dan past het schuurpapier ook.
FabianGTI schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:57:
[...]

Moet zeggen dat de vorige versie ook al een prima afzuiging had :P

[afbeelding]
Ehm, dat is juist NIET wat je wilt. Als je de zaak vacuum zuigt, zoals hier, dan gaat de DTS400 veel meer trillen, het schuurresultaat wordt minder en het schuurpapier loopt sneller vol. Daarom ben ik ook een voorstander van een regelbare zuigkracht op de stofzuiger.

[ Voor 31% gewijzigd door L.N. op 02-06-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
De spullen zijn al besteld, lees ik. Mooie combi ook :)

Het is wel belangrijk een goed setje schuurpapier erbij te bestellen. Veelgebruikt schuurpapier ff per doos (180/220 of 240). En andere per 10 (denk aan je granat 40 om dat kozijn te grazen te nemen).

Ecotools papier werkt prima, het is niet zo goed als origineel Festool papier, maar kost de helft en biedt veel waar voor het geld.

Er zijn ook andere merken (Mirka oa), welke nog beter papier leveren dan Festool, maar die vind ik wat lastiger verkrijgbaar (als in: Niet gewoon bij de lokale gereedschapwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
L.N. schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:22:
[...]

Volgens mij niet hoor. De schuurzool voor de DTS400 heeft als sinds 2009 (of eerder) als typenummer 493723. Volgens Festool past die ook op de nieuwe DTS400. En als de schuurzool hetzelfde is, dan past het schuurpapier ook.
Hmm, dan zal ik er op mijn werk nog eens naar gaan kijken, daar hebben we iets verschil in sommige voetjes zitten (zelfde machines)
L.N. schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:22:
[...]

Ehm, dat is juist NIET wat je wilt. Als je de zaak vacuum zuigt, zoals hier, dan gaat de DTS400 veel meer trillen, het schuurresultaat wordt minder en het schuurpapier loopt sneller vol. Daarom ben ik ook een voorstander van een regelbare zuigkracht op de stofzuiger.
Jôh, vanzelfsprekend stond de schuurmachine ook niet aan
Omdat ik daarvoor met een langnek schuurmachine aan het schuren was stond de stofzuiger (CTL MIDI) nog op vol vermogen, daarna helemaal terug gedraaid naar minimum, maar eigenlijk nog niet ideaal, zuigt voor het mooie dan nog steeds iets te hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
JB schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:11:
Mocht iemand net als ik op zoek zijn naar een bits en borenset. Ik heb zojuist onderstaande set van Makita besteld bij Amazon.de;

Makita D-31778

https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

[afbeelding]

Met de kortingscode goed voor 10 euro komt de set incl. verzenden op 36 euro 8) In NL betaal je "2x zoveel" voor die set. https://www.amazon.de/b/?...=nl_NL&tag=peppercom09-21
Als iemand op zoek is naar goede bits en boren zou ik ze zonder twijfel van die set af schoppen though.

No offense, maar dit is hetzelfde spul wat in die bouwmarktsets à la "Boor met 168 gratis accessoires!" zit, en m.i. niet eens los verkocht zou mogen worden. Goede bitjes en boortjes heb je domweg niet voor dat geld.

Al kan ik je nu de aankoop al gedaan is succes wensen en aanraden de boortjes/bitjes die je sloopt door goeie te vervangen; een praktische houder heb je nu wel :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 02-06-2017 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:53
McGryphon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:47:
[...]

Als iemand op zoek is naar goede bits en boren zou ik ze zonder twijfel van die set af schoppen though.

No offense, maar dit is hetzelfde spul wat in die bouwmarktsets à la "Boor met 168 gratis accessoires!" zit, en m.i. niet eens los verkocht zou mogen worden. Goede bitjes en boortjes heb je domweg niet voor dat geld.
Klopt ik kreeg ook zo'n set met MBOX bij mijn Accuboormachine, maar de kleine maten HSS en houtboren zijn al afgebroken of weggegooid omdat ze bot zijn. Boortjes zijn niet van al te beste kwaliteit maar voor de ene speedboor die ik misschien drie keer gebruikt heb is het prima.

Voor de veelgebruikte maten hout, steen en metaal boren. Zou ik gewoon setjes van Heller en Rotec voor kopen. Heb je veel langer plezier van en is echt niet de hoofdprijs.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:52:
Klopt ik kreeg ook zo'n set met MBOX bij mijn Accuboormachine, maar de kleine maten HSS en houtboren zijn al afgebroken of weggegooid omdat ze bot zijn. Boortjes zijn niet van al te beste kwaliteit maar voor de ene speedboor die ik misschien drie keer gebruikt heb is het prima.

Voor de veelgebruikte maten hout, steen en metaal boren. Zou ik gewoon setjes van Heller en Rotec voor kopen. Heb je veel langer plezier van en is echt niet de hoofdprijs.
Ik een soortgelijke set van Bosch. Boortjes zijn tamelijk matig, maar is wel handig voor het geval ik net die ene incourante maat nodig heb. De veelgebruikte maten heb ik nu gewoon HSS en steenboren van Rotec voor, dat kost meer, maar gaat langer mee en levert een netter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:26

JB

Cédric roelt!

Mja ik ben geen beun de haas hé, ik moet af en toe een gaatje boren oid. Ik wist niet dat hier alleen de mega degelijke shizzle besproken wordt :+ Voor 36 euro is het een complete set in fijne case.

[ Voor 15% gewijzigd door JB op 02-06-2017 11:04 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Raymond schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:30:

Het is wel belangrijk een goed setje schuurpapier erbij te bestellen. Veelgebruikt schuurpapier ff per doos (180/220 of 240). En andere per 10 (denk aan je granat 40 om dat kozijn te grazen te nemen).

Ecotools papier werkt prima, het is niet zo goed als origineel Festool papier, maar kost de helft en biedt veel waar voor het geld.

Er zijn ook andere merken (Mirka oa), welke nog beter papier leveren dan Festool, maar die vind ik wat lastiger verkrijgbaar (als in: Niet gewoon bij de lokale gereedschapwinkel
Gebruik nu blueline voor mijn ets 125, maar de gaten komen niet overeen, best irritant, ga eens kijken of die topline 9-gaats overeenkomt.

RatPack #814

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:01:
Mja ik ben geen beun de haas hé, ik moet af en toe een gaatje boren oid. Ik wist niet dat hier alleen de mega degelijke shizzle besproken wordt :+ Voor 36 euro is het een complete set in fijne case.
Het hoeft geen mega degelijk spul te zijn, boren en bits zijn uiteindelijk toch verbruiksgoederen. Maar je kan je wel afvragen of zo'n set wel zo'n goede waarde geeft voor wat je er voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

McGryphon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:47:
[...]

Al kan ik je nu de aankoop al gedaan is succes wensen en aanraden de boortjes/bitjes die je sloopt door goeie te vervangen; een praktische houder heb je nu wel :Y)
Ik moet zeggen, heb een Makita 343 set, met zo'n koffer met accessoires eromheen. En hoewel het apparaat me zelf niet echt bevalt, kan ik over de accessoires weinig kwaads zeggen. Doen het eigenlijk heel prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:13:
[...]

Ik moet zeggen, heb een Makita 343 set, met zo'n koffer met accessoires eromheen. En hoewel het apparaat me zelf niet echt bevalt, kan ik over de accessoires weinig kwaads zeggen. Doen het eigenlijk heel prima!
Mooi dat jij er tevreden mee bent, dat meen ik oprecht. Mijn ervaringen zijn echter anders.

Maar goed, ik zou intussen een ds150 toughbox vol kunnen gooien met bits en boren die grof veel meer kosten per stuk dus eerlijk is het vergelijk ook gewoon niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

McGryphon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:16:
[...]

Mooi dat jij er tevreden mee bent, dat meen ik oprecht. Mijn ervaringen zijn echter anders.

Maar goed, ik zou intussen een ds150 toughbox vol kunnen gooien met bits en boren die grof veel meer kosten per stuk dus eerlijk is het vergelijk ook gewoon niet :p
Ik had er ook lage verwachtingen van op voorhand hoor, maar tot nu toe helemaal niet slecht. Heb hem gekocht met het oog op de opbergmogelijkheden. Als er iets kapot gaat, kan ik het wisselen met iets goeds.
Heb wel een paar fatsoenlijke bitsets liggen ook, maar ik grijp toch meestal ff snel naar de spulletjes in de koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Framoes schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 22:20:

[afbeelding]
Ja wat gek hé, waarom kunnen we deze niet gewoon in Nederland verkrijgen?
Is het asgat van 5/8" geen probleem of zitten er adapters bij? Die van mij zijn 20mm asgat.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
Raymond schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:30:

Het is de 201231 geworden, de opvolger van de 567822. Heb papier met ruwe-, middel en 180 besteld bij ET voor zowel kaaihalen als glad maken voor het schilderen. Verwacht de boel morgen in huis. Zal tzt de bevindingen wel even laten weten!

[ Voor 28% gewijzigd door TheCrius op 02-06-2017 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Puch-Maxi schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:24:
[...]

Ja wat gek hé, waarom kunnen we deze niet gewoon in Nederland verkrijgen?
Is het asgat van 5/8" geen probleem of zitten er adapters bij? Die van mij zijn 20mm asgat.
Ze passen precies om de as heen, waar de zaagbladen die bij mijn zaagmachines geleverd zijn vaak iets ruimer zitten. Daar zit dan wel naast de bout ook nog een metalen plaatje op. Weet niet of dat echt een adapter is, want ze zitten er standaard op bij levering.

Op dit plaatje goed te zien. De bout zit tegen een groter plaatje aan dat er voor zorgt dat het zaagblad op z'n plek blijft. Wel vreemd dat het dan standaard met adapter zou werken en een zaagblad uit Noord-Amerika wel precies past.

Of moet het blad juist wat ruimte rond de as hebben om een of andere reden?

Toevoeging:

Je kan de as ook groter maken door het stuk rondom het asgat te verwijderen. Dan past het blad ook op machines met een grotere as. Twist to remove.

[ Voor 7% gewijzigd door Framoes op 02-06-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 10:02
Muldert schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:53:
[...]

Ik gebruik zelf regelmatig Shipito. Een soort postbus in de US, dan kan je 10 pakketjes tegelijk verzenden. Scheelt behoorlijk in prijs, omdat ze verpakkingsmateriaal allemaal weggooien.

Affiliatelink als dat mag: [mbr]nee, dat mag niet[/]
In dat geval: ga naar Shipito.com :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 12:17:
[...]
Ze passen precies om de as heen, waar de zaagbladen die bij mijn zaagmachines geleverd zijn vaak iets ruimer zitten. Daar zit dan wel naast de bout ook nog een metalen plaatje op. Weet niet of dat echt een adapter is, want ze zitten er standaard op bij levering.
......
Of moet het blad juist wat ruimte rond de as hebben om een of andere reden?
Volgens mij hoort een cirkelzaagblad zo ongeveer zuigend rond de zaagas te passen.
Iets met permanente letselschade en een verantwoorde balans/stabiliteit op hoge toeren. ;)
Toevoeging:
Je kan de as ook groter maken door het stuk rondom het asgat te verwijderen. Dan past het blad ook op machines met een grotere as. Twist to remove.
Voor het opruimen van het asgat bestaan professionele machines die de zo gewenste centriciteit garanderen.
Niet echt een klusje voor een losse houtjetouwtjes DIY aanpak.

Doe dit alsjeblieft niet. _/-\o_
McGryphon schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:16:
[...]
Nu wij het toch over toughboxes hebben, er druppelden hier deze week een stel DS400's binnen, de DS300 boxjes zijn nog onderweg.
Deze boxen hebben in het deksel een afsluitbaar ventiel waarvan het nut mij zo snel ontgaat. :?

Dat het ventiel beter dicht moet bij regen snap ik nog wel, maar waarom zou het ventiel open moeten kunnen??
Misschien voor als je met al je tools hoog in de bergen wilt gaan kamperen en de opgesloten lucht een keer moet ontsnappen?? :P

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 02-06-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:09:
[...]

Volgens mij hoort een cirkelzaagblad zo ongeveer zuigend rond de zaagas te passen.
Iets met permanente letselschade en een verantwoorde balans/stabiliteit op hoge toeren. ;)

[...]

Voor het opruimen van het asgat bestaan professionele machines die de zo gewenste centriciteit garanderen.

Zoals ik begreep bedoelt ie niet het asgat op te ruimen, maar de asgat adapter eruit te draaien

Edit: Zo te zien was ik te snel, en heb ik me nog eens vergist ook. Excuses!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 02-06-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Ik zal vanavond nog eens kijken en evt een foto maken, maar het lijkt er op dat Makita zaagmachines levert met een te groot asgat. Ze zitten overigens gewoon stevig op z'n plek

Er zit op de bladen een geperforeerd segment rond het asgat dat je d.m.v. 'twist to remove' kan verwijderen. Zie mijn foto van de zaagbladen en dit. Niet dat ik dit van plan was, want ze passen precies. Overigens ga ik al helemaal niet een asgat handmatig op basis van m'n timmermansoog vergroten. Centrifugale kracht enzo.
*knip*

[ Voor 8% gewijzigd door Framoes op 02-06-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter is Gamer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 22:26
Ik heb een vraag over stofzafzuiging, ik beschik sinds kort over een nat- en droogzuiger van de Gamma (NDZ-1400-SW).
Deze kan ik direct aansluiten op mijn cirkelzaag (DeWalt DWE560) maar deze past niet op mijn decoupeerzaag (Bosch GST 90 BE).

De buitendiameter van de stofzuiger aansluitmond is 35 mm, binnendiameter is 30 mm, de decoupeerzaag heeft een aansluiting met een diameter van 19mm.

Het orginele onderdeel wat er volgens het boekje bij hoort om de decoupeerzaag op een stofzuiger aan te sluiten kost 120 euro, dat is ongeveer even duur als de decoupeerzaag zelf!

Nu heb ik gezocht naar alternatieven, maar heb helaas nog weinig kunnen vinden, wat tot nu toe heb gevonden is het volgende:
https://www.toolnation.nl...9-mm-x-5-0-mtr-gas25.html ik zie niet direct hoe ik dit op de huidige stofzuiger moet aansluiten.
https://www.toolnation.nl/bosch-adapter-35-mm-gas25-enz.html deze adapter was ik ook tegen gekomen en zou mijn probleem inprincpe kunnen oplossen echter lijkt het mij wel fijn om wat meer slanglengte te krijgen.

Hoe hebben jullie dit probleem opgelost ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter

[...]

Nu wij het toch over toughboxes hebben, er druppelden hier deze week een stel DS400's binnen, de DS300 boxjes zijn nog onderweg.
Deze boxen hebben in het deksel een afsluitbaar ventiel waarvan het nut mij zo snel ontgaat. :?

Dat het ventiel beter dicht moet bij regen snap ik nog wel, maar waarom zou het ventiel open moeten kunnen??
Misschien voor als je met al je tools hoog in de bergen wilt gaan kamperen en de opgesloten lucht een keer moet ontsnappen?? :P
Dat is voor als je bijvoorbeeld op een zonnige namiddag bij 30 graden je tools opruimt en ze de ochtend erna bij 5 graden wil kunnen uitpakken; dan krijg je de lucht- en waterdichte deksel niet open zonder het ventiel los te draaien om de onderdruk op te heffen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Meestal word het meenemen van zo'n box op het vliegtuig aangeroepen als reden voor zo'n ventiel, maar inderdaad, om een verschil in luchtdruk tussen binnen en buiten de box op te heffen. Heb het zelf nog nooit nodig gehad, maar het is vrij standaard op dit soor waterdichtige boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:08:
Meestal word het meenemen van zo'n box op het vliegtuig aangeroepen als reden voor zo'n ventiel, maar inderdaad, om een verschil in luchtdruk tussen binnen en buiten de box op te heffen. Heb het zelf nog nooit nodig gehad, maar het is vrij standaard op dit soor waterdichtige boxen.
Nodig hebben is een groot woord tot dusver, maar heb al enkele keren meegemaakt dat het deksel toch redelijk vastgezogen zat bij een situatie als die ik omschreef. Luchtvervoer heb ik zelf nooit als excuus gehoord tbh maar zou zo kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bij Pelicase noemen ze luchtvervoer altijd bij de omschrijving van zo'n ventiel, in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:22

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

De lader van mijn Bosch PSR 14,4 LI-2 werkt niet meer goed. De oorzaak is een verbogen en later afgebroken contact metaaltje. Iemand die eerder die lader open heeft gemaakt, postte onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2zhqx42.jpg

In mijn geval is de bovenste van die vier metalen units afgebroken. Op dat niveau losse onderdelen kan ik hier niet voor vinden... mis ik een heel specialistische site in mijn arsenaal, of is het gewoon echt niet de moeite en kun je beter een nieuwe lader kopen?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:32
Kaastosti schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:40:
De lader van mijn Bosch PSR 14,4 LI-2 werkt niet meer goed. De oorzaak is een verbogen en later afgebroken contact metaaltje. Iemand die eerder die lader open heeft gemaakt, postte onderstaande foto:
[afbeelding]

In mijn geval is de bovenste van die vier metalen units afgebroken. Op dat niveau losse onderdelen kan ik hier niet voor vinden... mis ik een heel specialistische site in mijn arsenaal, of is het gewoon echt niet de moeite en kun je beter een nieuwe lader kopen?
Kijk hier eens. Mochten ze het niet hebben, kan je ze een foto ervan sturen. Dan bestellen ze het.

https://smorenberg.com/elektronica-onderdelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Peter is Gamer schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 13:39:
Ik heb een vraag over stofzafzuiging, ik beschik sinds kort over een nat- en droogzuiger van de Gamma (NDZ-1400-SW).
Deze kan ik direct aansluiten op mijn cirkelzaag (DeWalt DWE560) maar deze past niet op mijn decoupeerzaag (Bosch GST 90 BE).

De buitendiameter van de stofzuiger aansluitmond is 35 mm, binnendiameter is 30 mm, de decoupeerzaag heeft een aansluiting met een diameter van 19mm.

Het orginele onderdeel wat er volgens het boekje bij hoort om de decoupeerzaag op een stofzuiger aan te sluiten kost 120 euro, dat is ongeveer even duur als de decoupeerzaag zelf!

Nu heb ik gezocht naar alternatieven, maar heb helaas nog weinig kunnen vinden, wat tot nu toe heb gevonden is het volgende:
https://www.toolnation.nl...9-mm-x-5-0-mtr-gas25.html ik zie niet direct hoe ik dit op de huidige stofzuiger moet aansluiten.
https://www.toolnation.nl/bosch-adapter-35-mm-gas25-enz.html deze adapter was ik ook tegen gekomen en zou mijn probleem inprincpe kunnen oplossen echter lijkt het mij wel fijn om wat meer slanglengte te krijgen.

Hoe hebben jullie dit probleem opgelost ?
https://www.onderdelenwin...LGswq2mn9QCFQ0R0wodhdUKIg

De bekende kärcher adapter. Deze link was de eerste google-hit. Hij is best goed verkrijgbaar, ook bij Gamma&Co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Laatst online: 04-05 17:30
Ik ben bezig om een slechte stuclaag te verwijderen in een badkamer. Dit doe ik met een goedkope 900W boorhamer en een platte beitel, wat redelijk goed gaat.

De boorhamer heb ik van iemand geleend het is een 2-force het huismerk van Cranenbroek. Nu heeft hij vandaag de geest gegeven (brandlucht en onheilspellende geluiden). Weet iemand nog ergens een goedkope boorhamer in de aanbieding? Het liefst niet te zwaar omdat je veel boven je macht aan het werken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoAtomic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 08:41
Kaastosti schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 14:40:
Mocht je het onderdeel gevonden hebben misschien via pb dan hoor ik dat graag. De contacten van mijn oplader zijn ook niet helemaal 100% meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
@Bhagavad, ik heb even gekeken en wat foto's gemaakt. De as zelf is een bepaalde diameter waarop het diablo blad past en om die as zit een ring met de diameter van het Makita blad. Nou twijfel ik of die diablo niet verkeerd zit, omdat ie om een stuk van de as met twee platte kanten gaat.

Diablo/Makita

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wdx7YZCvdU8x1ZVzcqX4EQJ9/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tJIS72kklmsayaqTij1aS6Gz/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XrdmgsNzIkWguDeOfdDohvPs/medium.jpg

Beide zaagbladen zitten strak om de as en strak op z'n plek.

Toevoeging:

Je kan de ring ronde de as trouwens omdraaien en dan zaagbladen met een 30mm asgat gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Framoes op 03-06-2017 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 05-05 20:59
Afgelopen week dit setje ontvangen:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.toolstation.com/images/140211-NL/800/22134.jpg

Boort fantastisch, prachtig setje voor klussen in het nieuwe huis zometeen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Nav Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2" :

Na een paar nachtjes slapen het over een andere boeg gegooid.

Ff nagedacht over wat ik wil bereiken ( meerdere sproeiers tegelijk) en toen bedacht hoe ik dat vanaf nul kan aanpakken.

Dus...

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zz2KtkJ5tDohBNSiTyRi5Ueu/full.jpg
Met plasticspul en koppelstuk dat de doorlaat meteen al beperkt tot 19mm oid (terwijl de buis 32mm is)

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QOWAFTfIK1kNIM0qqASrUNS3/full.jpg

Met nergens een vernauwing. Twee flinke 1" aansluitingen erop en één aansluiting waar direct een tuinslag op kan (maar wel op een doorlaat van 1", dus makkelijk aan te passen)

Kosten zijn ongeveer vergelijkbaar met een gardena verdeelstuk, maar ik ben nu een stuk flexibeler uit, met hogere wateropbrengst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooi stukje DIY. Maar was het niet handig geweest om er meteen wat ventielen tussen te klussen zodat je hem helemaal zou kunnen regelen?

@Kaastosti Zit hier iets tussen: https://www.kruis.nl/onderdelen/bosch/psr-144-li/v2
Kun je sowieso ff bellen, kan zomaar zijn dat ze een oude losse lader ergens hebben liggen die je voor weinig kunt overnemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
enzoronald schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:45:
Net een Makita gekocht . De DF457dwe. Is niet de meest geweldige natuurlijk, maar voor 122 euro een prima aankoop lijkt me :-)
Was in de aanbieding bij de gamma voor 139 en vervolgens bij de Bauhaus (obv laagste prijs garantie) er nog 12% vanaf gekregen.

https://www.makita.nl/machine/df457dwe.html?oud=1
Ik heb de DF457dwe ook vorige gekocht bij de Gamma. Ik kreeg hem mee voor 139,-
Super machine, zoveel krachtigere dan mijn oude groene Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
The Eagle schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:38:
Mooi stukje DIY. Maar was het niet handig geweest om er meteen wat ventielen tussen te klussen zodat je hem helemaal zou kunnen regelen?
Dat wordt geregeld aan de sproeiers.
En het kan alsnog: die drie tappunten hebben een standaardaansluiting, ik kan er vanalles op maken, afsluiters, kranen, whatever.

Eerst maar eens in gebruik nemen en kijken wat handig is. Voor nu zit er eentje dicht en op de twee andere zit een standaard tuinslagaansluiting :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HupcXaMV4wNCIwWymmbZnkjJ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:35:
@Bhagavad, ik heb even gekeken en wat foto's gemaakt. De as zelf is een bepaalde diameter waarop het diablo blad past en om die as zit een ring met de diameter van het Makita blad. Nou twijfel ik of die diablo niet verkeerd zit, omdat ie om een stuk van de as met twee platte kanten gaat.
Ik meen uit je zin te begrijpen dat het Diablo blad op dit moment iets te ver op de zaagas uitsteekt, omdat er ook nog een vulring(??) van een Makita blad op de zaagas zit??
Als dat zo is dan moet je eerst die vulring van de as schuiven. ;)

Het is inderdaad zo dat je sowieso voor 30mm zaagas bladen kunt kiezen en het verschil in diameter van de zaagassen compenseert met standaard verloopringen.
Op die manier kun je dezelfde zaagbladen op verschillende machines gebruiken, al word ik van zo'n montage niet zo happy.

Wat ik niet goed van het "uitbreek parallellogram" op deze Diablo bladen begrijp, is dat als je het eenmaal hebt uitgebroken het niet meer op een ronde zaagas zal passen. :?
Of hebben zij daar soms speciale verloopjes voor, die uiteraard alleen op het eigen merk gaat passen??

Een normale ronde uitsparing heeft toch wel z'n voordelen. :P
Raymond schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:51:
[...]
Dat wordt geregeld aan de sproeiers.
En het kan alsnog: die drie tappunten hebben een standaardaansluiting, ik kan er vanalles op maken, afsluiters, kranen, whatever.
Toen wij hier kwamen wonen trof ik ook overal kunststof waterleiding aan.
Die krengen knapten al op de bros geworden lijmverbinding als je maar een deur dichtsloeg. :+
Heb uiteindelijk alle kunststof leidingen door koper vervangen.

Mbt jouw montage "zo dicht bij de grond" is het wellicht een goed idee het onderste deel tegen schade te beveiligen door er een koperen/metalen buis omheen te schuiven, of een halve maan oid uit te zagen en dat er overheen te zetten.
Er hoeft nu maar dát te gebeuren en je kunt meteen gaan graven. O-)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 03-06-2017 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Tsjah, dat zien we dan wel weer :)

Die pijp zit er volgens mij al bijna 10 jaar, dus ik maak me niet zoveel zorgen. Als de boel knapt, ga ik wel een keer bedenken wat ik wil.

Mn ouders hadden ook in hun huis alle waterleiding onder de vloer van PVC, dat begon inderdaad al te lekken als je er naar keek.

Maar dat is inderdaad waterleiding, waar altijd druk op staat. Dit zit aangesloten op een pomp, die grondwater oppompt. En daar staat dus alleen druk op, wanneer ik de pomp aanzet. Dus hierbij is het niet zo'n drama als er iets niet helemaal waterdicht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

We zijn nu de tuin aan het verbouwen en voor het houtwerk gebruiken we RVS geharde schroeven met torx 20 kop.
Zit bij die doosjes een torx bitje geleverd maar zoals iedereen kan raden zijn deze zo kapot.
Aangezien wij een mooi setje van wera hebben (de impaktor) dacht ik om die te gebruiken. Maar ook deze ging redelijk snel kapot...

Valt me erg tegen vergeleken met de meegeleverde bitjes. Nu moet ik wel zeggen dat dat ene bitje een keertje extra op ze kop kreeg maar dan nog.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 17:51:
[...]

Precies, mijn mantra is dan ook zo'n Ulmia lekker op MP aan te bieden en voor die enkele keer zagen een goedkoop afkortbarrel van hooguit €50 te kopen.
Meer heeft mijn eigen eerste cute afkortzaagmachientje toen ook niet gekost en daar heb ik nog veel plezier van gehad.
Mijn Ulmia 352 komt ook van Marktplaats en is ook een oudje. Die heb ik helemaal opgeknapt (ontroest, geschuurd, alle vet en andere troep eraf, alle bewegende delen geschuurd en gepolijst en de ringen vervangen). De Ulmia werkt nu perfect. Maar ik kan er niet aan wennen en merk dat ik steeds naar mijn Japanse zaag grijp. De Ulmia is preciezer, maar de Japanse zaag is voor mij sneller, fijner en precies genoeg. De Ulmia heb ik dan ook te koop gezet (toevallig vandaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:43:
[...]

Ik meen uit je zin te begrijpen dat het Diablo blad op dit moment iets te ver op de zaagas uitsteekt, omdat er ook nog een vulring(??) van een Makita blad op de zaagas zit??
Als dat zo is dan moet je eerst die vulring van de as schuiven. ;)
De hele ring verwijderen kan niet, omdat het zaagblad dan tegen de beschermkap loopt. Alleen het 20mm stuk dat uitsteekt kan niet los worden verwijderd.
Het is inderdaad zo dat je sowieso voor 30mm zaagas bladen kunt kiezen en het verschil in diameter van de zaagassen compenseert met standaard verloopringen.
Op die manier kun je dezelfde zaagbladen op verschillende machines gebruiken, al word ik van zo'n montage niet zo happy.
Je kan de ring aan beide kanten gebruiken. De ring zelf is 35mm, aan een kant zit daar een 20mm ring op en aan de andere kant een 30 mm ring. Dus zonder extra verloop kan je de meest voorkomende 165mm zaagbladen gebruiken.
Wat ik niet goed van het "uitbreek parallellogram" op deze Diablo bladen begrijp, is dat als je het eenmaal hebt uitgebroken het niet meer op een ronde zaagas zal passen. :?
Of hebben zij daar soms speciale verloopjes voor, die uiteraard alleen op het eigen merk gaat passen??

Een normale ronde uitsparing heeft toch wel z'n voordelen. :P
Die zijden van de ruit passen strak tegen een 20mm as aan. Het maakt het dus een 20mm asgat. Waarschijnlijk is er voor de ruit gekozen omdat het zo makkelijker te verwijderen is. Er gaat uiteindelijk een bout op die alles op z'n plek houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:22:
.......
Mn ouders hadden ook in hun huis alle waterleiding onder de vloer van PVC, dat begon inderdaad al te lekken als je er naar keek.
Het spul dat wij hier hadden was uit de jaren '60 staat mij bij, de illustere voorloper van de systemen die vandaag de dag worden gebruikt en die beduidend meer solide blijken te zijn.
Maar ik was er intussen zelf helemaal klaar mee. :+

Het waardeloze van die lijmverbindingen was dat die ongeveer een uur per bar druk moest doordrogen voor de waterdruk er weer vol op kon.
Zat je al die tijd uren zonder water en dat werd best vervelend als er iedere keer weer iets bij een koppelstuk knapte.
Het was de lijm die de kunststof buis ernstig verzwakte en als er bij een T-stuk een barst optrad dan moest je meteen hele stukken vervangen. :(
Maar dat is inderdaad waterleiding, waar altijd druk op staat. Dit zit aangesloten op een pomp, die grondwater oppompt. En daar staat dus alleen druk op, wanneer ik de pomp aanzet. Dus hierbij is het niet zo'n drama als er iets niet helemaal waterdicht is :)
Ahh, dat klinkt al iets gezonder, al weet ik niet hoe zo'n kunststof buis zich houdt onder langdurig UV licht bij buitengebruik.

Heb eerder leuke taferelen meegemaakt waar een hele verdieping blank kwam te staat omdat een halve zool iets tegen de kunststof buis net boven de vloer liet knallen. :F
Alleen aardig als het je eigen huis niet is. O-)
Framoes schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:48:
[...]
De hele ring verwijderen kan niet, omdat het zaagblad dan tegen de beschermkap loopt. Alleen het 20mm stuk dat uitsteekt kan niet los worden verwijderd.
Ik snap het, ik dacht dat er enkel een verloopring van ~2,2mm bladdikte achterbleef, maar wel opvallend dat het zaagblad dan zover opschuift. :?
[...]
Je kan de ring aan beide kanten gebruiken. De ring zelf is 35mm, aan een kant zit daar een 20mm ring op en aan de andere kant een 30 mm ring. Dus zonder extra verloop kan je de meest voorkomende 165mm zaagbladen gebruiken.
Ok, dát klinkt bekend en logisch. :)
Die zijden van de ruit passen strak tegen een 20mm as aan. Het maakt het dus een 20mm asgat. Waarschijnlijk is er voor de ruit gekozen omdat het zo makkelijker te verwijderen is. Er gaat uiteindelijk een bout op die alles op z'n plek houdt.
Ok ik begrijp nu geloof ik hoe dit werkt bij deze ruit, al is "de passing" op de ronde zaagas dan wel discutabel, omdat je op deze manier slechts 4 raakpunten creeërt itt een cirkelvormig asgat waarbij je gebruikt maakt van de gehele omtrek als ondersteunend raakvlak.
Dat laatste is niet alleen logischer, maar je kunt zo ook handiger gebruik maken van de standaard concentrische en iets meer gebruikelijke verloopringen (die uiteraard strikt rond zijn).
Heb recent een hoeveelheid CMT verloopringen laten meekomen, die zien er net iets verzorgder uit en zijn netjes afgebraamd, functioneel is er geen verschil.

"Beter goed gejat dan slecht bedacht" denk ik dan maar en de Diablo bladen hebben op dit punt zo te zien iets weg van het laatste. ;)
Het komt mij onnodig ingewikkeld over, maar het kan best zijn dat ik nu iets wezenlijks over het hoofd zie.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 03-06-2017 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:36:
[...]

Het spul dat wij hier hadden was uit de jaren '60 staat mij bij, de illustere voorloper van de systemen die vandaag de dag worden gebruikt en die beduidend meer solide blijken te zijn.
Maar ik was er intussen zelf helemaal klaar mee. :+

Het waardeloze van die lijmverbindingen was dat die ongeveer een uur per bar druk moest doordrogen voor de waterdruk er weer vol op kon.
Zat je al die tijd uren zonder water en dat werd best vervelend als er iedere keer weer iets bij een koppelstuk knapte.
Het was de lijm die de kunststof buis ernstig verzwakte en als er bij een T-stuk een barst optrad dan moest je meteen hele stukken vervangen. :(

[...]

Ahh, dat klinkt al iets gezonder, al weet ik niet hoe zo'n kunststof buis zich houdt onder langdurig UV licht bij buitengebruik.

Heb eerder leuke taferelen meegemaakt waar een hele verdieping blank kwam te staat omdat een halve zool iets tegen de kunststof buis net boven de vloer liet knallen. :F
Alleen aardig als het je eigen huis niet is. O-)

[...]

Ik snap het, ik dacht dat er enkel een verloopring van ~2,2mm bladdikte achterbleef, maar wel opvallend dat het zaagblad dan zover opschuift. :?

[...]

Ok, dát klinkt bekend en logisch. :)

[...]

Ok ik begrijp nu geloof ik hoe dit werkt bij deze ruit, al is "de passing" op de ronde zaagas dan wel discutabel, omdat je op deze manier slechts 4 raakpunten creeërt itt een cirkelvormig asgat waarbij je gebruikt maakt van de gehele omtrek als ondersteunend raakvlak.
Dat laatste is niet alleen logischer, maar je kunt zo ook handiger gebruik maken van de standaard concentrische en iets meer gebruikelijke verloopringen (die uiteraard strikt rond zijn).
Heb recent een hoeveelheid CMT verloopringen laten meekomen, die zien er net iets verzorgder uit en zijn netjes afgebraamd, functioneel is er geen verschil.

"Beter goed gejat dan slecht bedacht" denk ik dan maar en de Diablo bladen hebben op dit punt zo te zien iets weg van het laatste. ;)
Het komt mij onnodig ingewikkeld over, maar het kan best zijn dat ik nu iets wezenlijks over het hoofd zie.
Er zijn blijkbaar ook machines met een ruitvormige as. Met name de 'rear handle' cirkelzagen Skil hebben dat. Vermoedelijk omdat die dingen idioot veel vermogen hebben en je zaagblad slipt als het op een ronde as zit.

Maar de zaagbladen met ruit kunnen wel op beide soorten as. Toen ik dat las viel het kwartje ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:09

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

thijsco19 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:54:
We zijn nu de tuin aan het verbouwen en voor het houtwerk gebruiken we RVS geharde schroeven met torx 20 kop.
Zit bij die doosjes een torx bitje geleverd maar zoals iedereen kan raden zijn deze zo kapot.
Aangezien wij een mooi setje van wera hebben (de impaktor) dacht ik om die te gebruiken. Maar ook deze ging redelijk snel kapot...

Valt me erg tegen vergeleken met de meegeleverde bitjes. Nu moet ik wel zeggen dat dat ene bitje een keertje extra op ze kop kreeg maar dan nog.
Hoe krijg je een torx bit kapot? Is mij nog niet gelukt..

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Laatst online: 18:14
torx bitjes krijg je kapot als je geen slipkoppeling gebruikt en ze niet goed in de kop van de schroeven doet.
vooral op een li-ion machine met een beetje hoog koppel breken die met dat ronde gat in het midden gewoon instant af.

maar ik ben wel van mening dat je dan behoorlijk laks aan het werk bent.

[ Voor 6% gewijzigd door fvdberg op 04-06-2017 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Dat is het nou juist.. dacht precies hetzelfde..

Zoals ik al zei, dat bitje was wel een keer extra gemarteld. (Iets met een beetje scheef houden van de boormachine.)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
fvdberg schreef op zondag 4 juni 2017 @ 09:47:
torx bitjes krijg je kapot als je geen slipkoppeling gebruikt en ze niet goed in de kop van de schroeven doet.
vooral op een li-ion machine met een beetje hoog koppel breken die met dat ronde gat in het midden gewoon instant af.

maar ik ben wel van mening dat je dan behoorlijk laks aan het werk bent.
Of als je een torx 15 bitje in torx 20 schroeven gebruikt. Maar dan nog blijf ik het vreemd vinden als je impaktor-bitjes in RVS-schroeven kapot krijgt, RVS is relatief zacht en ik had verwacht dat je eerder de kop van een RVS-schroef zou draaien dan een bitje verslijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Volgens het doosje zijn het wel geharde RVS schroeven.
Het torx bitje is overigens nog niet geheel kapot maar je ziet duidelijk slijtage. Meer dan ik verwacht had.
Ik heb het idee dat de kop niet super passend gemaakt is. Zit ook verf of iets dergelijks in (zwarte koppen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Ik heb zojuist voor €5,- een blokschaaf van het merk Salmen's gekocht. Ik kan online vrij weinig over dit merk vinden, maar de schaaf lijkt op een Stanley en komt uit Engeland.

Nu is het zo dat de vorige eigenaar dacht dat je er ook hout met nagels mee kon schaven, dus er zitten wat bramen in.

Iemand bekend met dit merk? En iemand (in de buurt van Utrecht) in het bezit van de kennis (en evt gereedschap) om de beitel weer scherp en ontbraamd te krijgen? Ik heb een houtdraaier gevonden die kan slijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DcKoZ5juhZAfM3HaPkcw3zee/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/50y9yLzZjEuPZ07FEIqSRn9Z/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VZhz4N2exgfk3QIG6eJ1TxAn/medium.jpg
Pagina: 1 ... 83 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.