Jackbq schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:37:
De meer ik lees over 10,8 volt de groter ik de kans acht dat ik daar gewoon voor ga.
Het is immers sterker dan mijn huidige boormachine, en daarmee nog nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam.
Zijn er hier mensen die meer 10,8V spullen hebben dank enkel boor en schroef?
zoals de recipro zaag, ziet mij er maar klein uit.
De technische gegevens zeggen me niet zoveel, hoe is de praktijk ermee?
Een 10,8V schroefmachine is inderdaad erg verleidelijk om aan te schaffen, maar vooral om te gebruiken.
Het nadeel is dat je je mogelijk meteen vastlegt op dit voltage en daarna gaat zoeken naar extra machines met die accu's.
Dat is ook precies wat fabrikanten hopen.
Een boor/schroefmachine is tamelijk eenvoudig tot relatief hoge koppels te bewegen door het toerental te reduceren, voor jou misschien geen probleem maar wel voor een pro die per uur moet aftikken en waar tijd meteen geld is.
Een cirkelzaag, of recipro, of whatever, ik weet het niet, die willen naast een minumum aan koppel ook graag toeren zien.
Zeker als je geen mini zaagblad wilt hebben.
Je moet echt zelf bedenken of je op dit specifieke voltage verder wilt of juist niet, want twee voltages door elkaar word je niet vrolijk van.
Ben zelf ooit aan Hitachi begonnen en heb daar nu een stel 18V schroefmachines van in huis met een pittig hoog max. koppel van 92Nm.
Het zijn superdegelijke, onverslijtbare beesten en aan de zware kant, maar zij kunnen in principe iedere schroefklus aan op een pittig toerental.
Ik koos deze machines omdat ik ze redelijk aantrekkelijk kon aanschaffen en het idee had dat ik verder geen behoefte aan andere accu machine's zou hebben.
Dat bleek een verkeerde inschatting en nu zit ik dus ook met 18V Makita's.
Hitachi heeft nu eenmaal een minder gevarieerd aanbod dan Makita heeft, het is dus echt handig om minstens drie keer na te denken wat je nu en mogelijk over een paar jaar wilt gaan gebruiken.
En ja, over 10/15 jaar ligt hoogstwaarschijnlijk de hele investering op een vuilhoop.
Het is net als een auto een hele handige manier om van A naar B te bewegen, maar verder kan het zomaar je domste investering ooit worden.

Exphy schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:23:
Mn lijmtangen zijn eigenlijk een beetje kort, dus ik dacht een stukje ijzer te kopen waarmee ik de oude kon vervangen. Helaas blijkt 15x5mm niet te krijgen.
Is het haalbaar om met een haakse slijper doe 5mm recht weg te halen? Een blad voor mn tafelzaag zou mij meer kosten dan een nieuwe set tangen....
Zie en huiver.
[
Voor 10% gewijzigd door
Anoniem: 639074 op 12-04-2016 01:00
]