[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste
Acties:
  • 720.621 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:09:
En ik zeg nee. Je hebt het over deuren, niet 1 deur. Bij 1 deur zou ik zeggen, prima leef je uit. Maar bijv. 4 binnendeuren met zo'n muis is echt onhandig en duurt op die manier onnodig lang. Koop voor nog geen 100 euro een excenter en je bent een stuk sneller klaar met een beter resultaat.
Je hebt gelijk, ik ging van 1 deur uit.
trekker22 schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:52:
[...]

nou ik zie door de bomen het bos niet meer voor teak hout.

Heb een teak tafel voor buiten, groene zeep, teak olie, lakken etc. Nu krijg ik bij paar druppels regen er op lelijke vlekken. Dan denk ik lakken?
Als de tafel buiten staat zou ik beits gebruiken, dat lijkt me weersbestendiger.
Maar als de tafel gelakt is en goed heeft kunnen drogen zou wat regen geen vlekken moeten geven.

Edit: of dat wat talin zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 14:59
talin schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:57:
[...]

of een afdakje, of helemaal nat laten regenen.

nee volgens mij is teak al vet van zichzelf en zou je niks moeten gebruiken

[...]
ik heb juist een overkapping, echter als het regent en de wind staat fout.... dan ziet de tafel er zo uit na een jaar:

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/Mobile%20Uploads/2B98981D-37E6-4AFB-9FAE-7E258634DA8C_zps7s1rhmkd.jpg

dus wat is hier wijsheid?
lees juist dat je niet moet beitsen...maar vind veel tegenstrijdigheden :)

[ Voor 5% gewijzigd door trekker22 op 11-04-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 19-06 11:36
Bij gamma en karwei is deze groene bosch excenter in de aanbieding voor een redelijke prijs:
https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021402363

Is dat een verstandige aankoop, of is er voor hetzelfde/klein beetje meer (lees tot 100 euro) een betere te koop? Er is nog een zwaarder model (PEX 400) voor 104 euro.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:05

talin

ES-MA

trekker22 schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:12:
[...]

ik heb juist een overkapping, echter als het regent en de wind staat fout.... dan ziet de tafel er zo uit na een jaar:

[afbeelding]

dus wat is hier wijsheid?
lees juist dat je niet moet beitsen...maar vind veel tegenstrijdigheden :)
dan zou ik me de vraag stellen, is het wel echt teak?
of is het gewoon waaibomenhout met een vettig laagje en na een half jaartje in de buitenlucht er niet meer uit ziet.
maar als dat jou tafel is, zou ik hem als eerste laten kennismaken met een schuurmachine en dan strak in de olie.
NoepZor schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:15:
Bij gamma en karwei is deze groene bosch excenter in de aanbieding voor een redelijke prijs:

Is dat een verstandige aankoop, of is er voor hetzelfde/klein beetje meer (lees tot 100 euro) een betere te koop? Er is nog een zwaarder model (PEX 400) voor 104 euro.
eerste vraag, wat wil je er mee gaan doen?
40 vierkante meter kasteelvloer schuren of 3x per jaar een plankje?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

waar ik eigenlijk voor kwam:

ik wil een liniaal rechts van mijn afkortzaag maken, met een stop ( het allerliefst een opklapbare ) maar een stop ben ik al heel blij mee ( wat ik al gevonden heb is dat zo'n ding een adjudant heet en dat die ook best zelf te maken zijn.

dus ik zoek een T-Track.
wat ik gevonden heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.qy1.de/img/incra-t-track1a.jpg
met daarbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.qy1.de/img/incra-built-it-knobs1a.jpg

daar moet ik al een heel eind mee komen.

iemand nog tips?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Binnendeuren schuren, staat een paar posts eerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
talin schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:24:
[...]

of is het gewoon waaibomenhout met een vettig laagje en na een half jaartje in de buitenlucht er niet meer uit ziet.
maar als dat jou tafel is, zou ik hem als eerste laten kennismaken met een schuurmachine en dan strak in de olie.
http://www.tierraoutdoor.com/tierra-collectie/tafels
hier komt die vandaag, vond hem duur genoeg :)
maar ga denk ik schuren en dan in de olie. Maar op label staat dat gemorste dranken, voedsel en overige vetten zsm weg geveegd moeten worden, maar bij regen moet dat lijkt me niet nodig zijn.
Lees je ook over golden teak shield / cleaner / protector. Maar begin gewoon schuren + olie en kijk dan over maandje of 2 wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
talin schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:24:
Ik had eens gevraagd hoe je vlekken weg moest krijgen op een eettafel van teak, en het antwoord daarop was dat je moest schuren, dus ik denk inderdaad dat even schuren en in de olie zetten de 'juiste' methode zou zijn voor teak.
eerste vraag, wat wil je er mee gaan doen?
40 vierkante meter kasteelvloer schuren of 3x per jaar een plankje?
9 tot 10 binnendeuren, had hij het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

NoepZor schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:28:
Binnendeuren schuren, staat een paar posts eerder :)
excuus, dan kan je je geen buil vallen aan een Bosch apparaatje.
ik heb een Bosch groen bandschuur apparaat dat ding heeft al heel wat meters vloer gedaan, heel wat 20 bij 2 cm plinten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:02
talin schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:28:

ik wil een liniaal rechts van mijn afkortzaag maken, met een stop ( het allerliefst een opklapbare ) maar een stop ben ik al heel blij mee ( wat ik al gevonden heb is dat zo'n ding een adjudant heet en dat die ook best zelf te maken zijn.

dus ik zoek een T-Track.
wat ik gevonden heb:
[afbeelding]
met daarbij:
[afbeelding]

iemand nog tips?
Ik zou de stop van hout maken, bv zo:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/17/f2/a3/17f2a30f20885c36f70b48fef7d790b9.jpg

In plaats van een t-track kun je een gordijnrail van de Brico (=Belgische bouwmarkt) gebruiken. In Nederland heb ik deze rail nog niet gevonden.
NoepZor schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:15:

Dan zou ik erder voor deze Flex of deze Makita gaan. Van de twee heeft de Flex mijn voorkeur, want dat merk heeft een reputatie op het gebied van schuurmachines.

[ Voor 35% gewijzigd door L.N. op 11-04-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
talin schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:35:
[...]

excuus, dan kan je je geen buil vallen aan een Bosch apparaatje.
ik heb een Bosch groen bandschuur apparaat dat ding heeft al heel wat meters vloer gedaan, heel wat 20 bij 2 cm plinten.
Oké, de prijs is namelijk niet dermate laag dat het echte prul is (lees: ferm of andere no-name meuk), maar doet ook geen zeer in de portemonnee. Ik geef denk ik liever iets meer geld uit voor fatsoenlijk schuurpapier. Als er nog goede kandidaten zijn dan zijn die natuurlijk erg welkom, al zie ik niet veel apparaten rond dat prijspunt.
L.N. schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:41:
[...]
Dan zou ik erder voor deze Flex of deze Makita gaan. Van de twee heeft de Flex mijn voorkeur, want dat merk heeft een reputatie op het gebied van schuurmachines.
Dank voor de tip!

Deze is nog iets vriendelijker geprijsd dan de 5030K.

[ Voor 36% gewijzigd door NoepZor op 11-04-2016 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tip bij alle schuurmachines: kijk voor de aanschaf even of er goed schuurpapier in de goede maat te krijgen is voor redelijke prijzen. (daarom had ik nooit het oude model mouse moeten kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

L.N. schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:41:
[...]

Ik zou de stop van hout maken, bv zo:

[afbeelding]

In plaats van een t-track kun je een gordijnrail van de Brico (=Belgische bouwmarkt) gebruiken. In Nederland heb ik deze rail nog niet gevonden.
dat ziet er niet echt uit dat het een dag bij mij in de werkplaats gaat overleven, iets meer ijzer is toch wel wenselijk.

heb net wel een mooie gevonden, die moet wel na te maken zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.coomach.nl/userdata/artikelen/151531-V.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:51
Iemand tips voor een goed setje boren?

Bij de bouwmarkt kom je wel standaard van die alles-in-een setjes tegen met steen/ metaal/ hout-boortjes.
Maar die zijn dan over het algemeen altijd van flutkwaliteit.

Betere kwaliteit boortjes zijn voornamelijk per stuk of per paar te koop.

Ik zou graag een alles-in-een setje hebben, zodat ik gewoon voor verschillende doeleinden wat voor het pakken heb, maar dan wel van een beetje kwaliteit.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Chillz schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:56:

Bij de bouwmarkt kom je wel standaard van die alles-in-een setjes tegen met steen/ metaal/ hout-boortjes.

Ik zou graag een alles-in-een setje hebben, zodat ik gewoon voor verschillende doeleinden wat voor het pakken heb, maar dan wel van een beetje kwaliteit.
ik heb veel rvs bewerking gedaan vroeger en mij is ooit door een oud werknemer daar geleerd hoe je die dingen goed zelf kan slijpen maar na 15 jaar is er weinig meer van de verzameling die ik had over.

ik heb via Ebay laatst 3 setjes Piranha boortjes gekocht, hout, metaal en steen en die doen het best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Chillz schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:56:

Ik ben zelf fan van Heller, welke bij Conrad te koop is in een set of per stuk. Amazon.de verkoopt ze ook nog geloof ik :)

Edit: nope dat doen ze niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 11-04-2016 14:16 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Laatst online: 21:23
Omdat ik met de zoveelste verbouwing bezig ben, heb ik besloten dat het tijd is voor beter gereedschap.
Aangezien deze verbouwing vast niet de laatste zal zijn, en ik maar wat graag mag klussen ga ik nu de stap naar betere spullen maken.

Huidige project, gehele bovenverdieping opnieuw indelen en isoleren, voornamelijk metalstud en gipswand.
Daarnaast de nodige houten latten, maar geen balken.

Toekomst plannen zijn o.a. eettafel zelf maken, inbouwkast vanaf nul maken, hoofdeind bed en wellicht ooit nog een dubbele garage met zolder erboven.

Huidig gereedschap bestaat uit zaken als black&decker, gamma, bosch groen, en meer uit deze klasse.

Het eerste wat nu aangeschaft gaat worden is een vervanger voor mijn Gamma accu boormachine.
Op zich voldoet deze voor mij, maar ik vermoed dat dat komt omdat ik beter weet.

0-350 rpm en 0-1150 rpm
12v-12Nm

Nu heeft een set Bosch Blauw op 10.8v wel mijn aandacht.
Daarbij zou ik dan gaan voor een slagschroevendraaier (GDR 10.8) en een accuboor (GSR 10.8)
Het lijkt me heerlijk klein en licht spul, maar met kracht en toeren waarbij huidige machine het niet haalt.
Wat ik me dan afvraag is dan ook, is het niet te licht en ben ik toch beter met 18v?

Dat zou gelijk de mogelijkheid met zich meebrengen om meer in 18V te kopen, en zodoende met een set van 3 accu's enkel nog losse body's te hoeven kopen.

Gezien mijn klussen op het niveau hobby ligt, gaat niet alles elke maand gebruikt worden.
Daardoor vrees ik ervoor dat over 10 tot 15 jaar mijn gereedschap nog perfect is, maar wellicht de accu's het niet meer doen. Op dat moment is de vraag of er nog accu's beschikbaar zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

jackel7007 schreef op maandag 11 april 2016 @ 14:48:
Omdat ik met de zoveelste verbouwing bezig ben, heb ik besloten dat het tijd is voor beter gereedschap.
Aangezien deze verbouwing vast niet de laatste zal zijn, en ik maar wat graag mag klussen ga ik nu de stap naar betere spullen maken.

Huidige project, gehele bovenverdieping opnieuw indelen en isoleren, voornamelijk metalstud en gipswand.
Daarnaast de nodige houten latten, maar geen balken.

Toekomst plannen zijn o.a. eettafel zelf maken, inbouwkast vanaf nul maken, hoofdeind bed en wellicht ooit nog een dubbele garage met zolder erboven.

Huidig gereedschap bestaat uit zaken als black&decker, gamma, bosch groen, en meer uit deze klasse.

Het eerste wat nu aangeschaft gaat worden is een vervanger voor mijn Gamma accu boormachine.
Op zich voldoet deze voor mij, maar ik vermoed dat dat komt omdat ik beter weet.

0-350 rpm en 0-1150 rpm
12v-12Nm

Nu heeft een set Bosch Blauw op 10.8v wel mijn aandacht.
Daarbij zou ik dan gaan voor een slagschroevendraaier (GDR 10.8) en een accuboor (GSR 10.8)
Het lijkt me heerlijk klein en licht spul, maar met kracht en toeren waarbij huidige machine het niet haalt.
Wat ik me dan afvraag is dan ook, is het niet te licht en ben ik toch beter met 18v?

Dat zou gelijk de mogelijkheid met zich meebrengen om meer in 18V te kopen, en zodoende met een set van 3 accu's enkel nog losse body's te hoeven kopen.

Gezien mijn klussen op het niveau hobby ligt, gaat niet alles elke maand gebruikt worden.
Daardoor vrees ik ervoor dat over 10 tot 15 jaar mijn gereedschap nog perfect is, maar wellicht de accu's het niet meer doen. Op dat moment is de vraag of er nog accu's beschikbaar zijn....
als je geen hout gaat gebruiken is 18v wel overkill, dan is die 10.8 voldoende.

ik heb een Bosch blauw 18v met 6A accu's alleen om het feit dat ik per weekend dag best wel wat hout verstouw.
die 6A accu's doe ik zeker een dag mee, schroeven en zagen, voor het zwaardere zaagwerk heb ik natuurlijk een afkortzaag en die op accu voor de kleine delen.
Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/2t1J0R3Z2D0w/IMG_6612.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:50
NoepZor schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:45:
[...]

Dank voor de tip!

Deze is nog iets vriendelijker geprijsd dan de 5030K.
Logisch, want daar zit geen koffer bij en is het oude model :) (5031K is 125 euro).

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
talin schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:00:
[...]

als je geen hout gaat gebruiken is 18v wel overkill, dan is die 10.8 voldoende.

ik heb een Bosch blauw 18v met 6A accu's alleen om het feit dat ik per weekend dag best wel wat hout verstouw.
die 6A accu's doe ik zeker een dag mee, schroeven en zagen, voor het zwaardere zaagwerk heb ik natuurlijk een afkortzaag en die op accu voor de kleine delen.
[afbeelding]
De meer ik lees over 10,8 volt de groter ik de kans acht dat ik daar gewoon voor ga.
Het is immers sterker dan mijn huidige boormachine, en daarmee nog nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam.

Zijn er hier mensen die meer 10,8V spullen hebben dank enkel boor en schroef?
zoals de recipro zaag, ziet mij er maar klein uit.
De technische gegevens zeggen me niet zoveel, hoe is de praktijk ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:37
Iemand ervaring met elektrische schaven?
Ik kom er nu met mijn verbouwing achter dat het toch wel makkelijk kan zijn, aangezien alles zelf gebouwd wordt kunnen soms dingen nét te krap ingemeten worden :X

Afgelopen weekend een nieuw raamkozijn met 2 klapramen gemaakt, alleen nog even schilderen en glas bestellen, dan kan ik hem plaatsen :)

Voldoet bijvoorbeeld een 'simpele' Bosch voor het werk ?

Het schaven zal vooral meranti of vuren zijn (lees, raamkozijn en binnendeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Hoe denken mensen hier eigenlijk over het aanschaffen van een complete pack?
Ik heb het nog niet nagerekend, maar scheelt zo'n pack met bv 5 apparaten plus accu's en boxen veel?

Of beter voor elk apparaat afzonderlijk beslissen van welk merk je het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
jackel7007 schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:55:
Hoe denken mensen hier eigenlijk over het aanschaffen van een complete pack?
Ik heb het nog niet nagerekend, maar scheelt zo'n pack met bv 5 apparaten plus accu's en boxen veel?

Of beter voor elk apparaat afzonderlijk beslissen van welk merk je het wilt.
Accugereedschap van verschillende merken door elkaar bij dezelfde spanning wil je niet. Kies één merk dat aan je eisen voldoet, dan kan je de accu's ook uitwisselen en zit je niet met verschillende laders te klooien.
Dat gezegd hebbende zijn de multipacks niet altijd de way to go; bij Dewalt bijvoorbeeld hebben de losse cirkel- en decoupeerzagen een nette, degelijke schoen van magnesium, en de units in de grote pakketten een goedkope gestanst stalen schoen die waarschijnlijk krom is de eerste keer dat je het laat vallen. Kijk daar goed naar voordat je zo'n aanschaf doet.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 11-04-2016 16:01 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:00:
Accugereedschap van verschillende merken door elkaar bij dezelfde spanning wil je niet. Kies één merk dat aan je eisen voldoet, dan kan je de accu's ook uitwisselen en zit je niet met verschillende laders te klooien.
Dat gezegd hebbende zijn de multipacks niet altijd de way to go; bij Dewalt bijvoorbeeld hebben de losse cirkel- en decoupeerzagen een nette, degelijke schoen van magnesium, en de units in de grote pakketten een goedkope gestanst stalen schoen die waarschijnlijk krom is de eerste keer dat je het laat vallen. Kijk daar goed naar voordat je zo'n aanschaf doet.
Hebben die units in de pakketten dan niet ook een ander typenr.? Anders wordt het wel heel obscuur om te vinden of dat apparaat in dat pakket nu anders is of niet.

Alles van één merk is prima, maar dat neemt wel aan dat je vooraf precies weet wat je wilt hebben en welke merken ergens goed (of juist niet) in zijn. En gezien de vragen in dit topic, denk ik dat daar juist het probleem zit, dat mensen niet precies weten welk apparaat ze voor hun gebruik nu echt nodig hebben, en/of dat men niet precies weet wat men in de toekomst wil gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 21:35

miekol

erm

talin schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:28:

dus ik zoek een T-Track.
wat ik gevonden heb:
[afbeelding]
met daarbij:
[afbeelding]

iemand nog tips?
Je hebt van Incra ook dubbele T-tracks met ruimte voor een schaalverdeling (en heel veel verschillende flag stops die je kunt kopen past in dat soort tracks).

Afbeeldingslocatie: http://www.incra.com/images/p_ttrackplus_main_zoom.png

O.a. te koop bij GereedschapPro en Fine-tools.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
Mn lijmtangen zijn eigenlijk een beetje kort, dus ik dacht een stukje ijzer te kopen waarmee ik de oude kon vervangen. Helaas blijkt 15x5mm niet te krijgen.

Is het haalbaar om met een haakse slijper doe 5mm recht weg te halen? Een blad voor mn tafelzaag zou mij meer kosten dan een nieuwe set tangen....

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op maandag 11 april 2016 @ 16:13:
[...]

Hebben die units in de pakketten dan niet ook een ander typenr.? Anders wordt het wel heel obscuur om te vinden of dat apparaat in dat pakket nu anders is of niet.
Ik zie dat Dewalt deze praktijk ondertussen heeft stopgezet; voorheen was er wel een ander typenummer voor de goedkopere veriant, maar ja, daar let natuurlijk bijna niemand op...
Alles van één merk is prima, maar dat neemt wel aan dat je vooraf precies weet wat je wilt hebben en welke merken ergens goed (of juist niet) in zijn. En gezien de vragen in dit topic, denk ik dat daar juist het probleem zit, dat mensen niet precies weten welk apparaat ze voor hun gebruik nu echt nodig hebben, en/of dat men niet precies weet wat men in de toekomst wil gaan doen.
Dan nog; je wil gewoon niet met verschillende merken accu's komen te zitten, ook al is bv. de cirkelzaag op accu van Milwaukee sterker dan die van Dewalt, als je al Dewalt 18v spul en bijbehorende accu's hebt scheelt het een enorme smak geld om een body van Dewalt te kunnen kopen ipv een zaag mèt accu's van Milwaukee. Met bedraad gereedschap ligt het anders, maar met accugereedschap is het combineren van merken per definitie duur en onhandig.
Als je niet van tevoren weet wat je allemaal nodig gaat hebben betekent dat meestal dat je te weinig vooronderzoek hebt gedaan. Is er echt geen manier om het duidelijk te definiëren maar weet je wel zeker dat het niet bij een boormachine blijft, ga dan voor 18v van een van de "grote vier"; Milwaukee, Dewalt, Makita en Bosch Blauw hebben alle vier een behoorlijk compleet assortiment in 18v. De verschillen zijn niet dermate groot dat je als hobbyist met het spul van de een wel kan wat je met het spul van de ander niet kan.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55
Oftewel wordt het tijd dat ze eens een fatsoenlijke standaard voor accu formaat neerzetten zodat je alles lekker door elkaar kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
decipherer schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:47:
Oftewel wordt het tijd dat ze eens een fatsoenlijke standaard voor accu formaat neerzetten zodat je alles lekker door elkaar kan gebruiken.
Absoluut niet. Als je een Black&Decker accu aan een fullsize dewalt machine hangt trek je de accu direct door z'n limiet heen of werkt de machine niet op volle capaciteit. En dat is dan natuurlijk niet de schuld van de consument die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, nee, dat komt door de ev0l fabrikanten.

Een universele accu voor powertools gaat er niet komen en moet je ook niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:55
M.i. zou dat gewoon meegenomen worden in de standaard, dan maar minder vermogen inderdaad. Als je maximaal vermogen wil moet je gewoon kwaliteitsmateriaal gebruiken, net als nu. Maar dan kan je wel je makita en dewalt spul door elkaar gebruiken, om maar wat te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Oi, als ik nou een schuurmachine wil voor het schuren van binnendeuren, welke moet ik dan hebben? :P

:+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Poeh, daar moet ik es ff over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
decipherer schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:55:
M.i. zou dat gewoon meegenomen worden in de standaard, dan maar minder vermogen inderdaad. Als je maximaal vermogen wil moet je gewoon kwaliteitsmateriaal gebruiken, net als nu. Maar dan kan je wel je makita en dewalt spul door elkaar gebruiken, om maar wat te noemen.
Daar gaat domweg geen enkele fabrikant aan meewerken.

Denk ook eens aan troubleshooting, kwaliteitscontrole/tests, proprietary tech... Misschien dat het wireless charging-systeem van Bosch door andere fabrikanten opgepikt zou kunnen worden, zodat je niet meer met verschillende laders zou hoeven sjouwen als je verschillende merken gebruikt, maar dichter bij standaardisatie zullen we echt niet gaan komen. Fabrikanten willen voorspelbare prestaties kunnen garanderen, en dat is domweg onmogelijk als je de krachtbron al niet onder controle hebt. Op 230V werkt dat prima; dat is internationaal gestandaardiseerd en voorspelbaar. Maar met accu's? Nog niet misschien. Elke standaard die je daarvoor zou kunnen bedenken is binnen enkele jaren achterhaald, en het duurt langer dan jij lijkt te denken om zo'n standaard er überhaupt doorheen te krijgen. Op het moment dat zo'n standaard er uiteindelijk doorheen is is ie al niet meer relevant voor de technologie van dat moment.

Ik snap wat je voor ogen hebt, maar het is een ondoordacht idee waar geen enkele fabrikant brood in ziet, om meer redenen dan waar je als consument iets om denkt te geven. Laptops hebben ook geen universele accu's. Tablets en telefoons ook niet. En nee, dat is echt niet alleen maar geldklopperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

The Eagle schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:35:
Oi, als ik nou een schuurmachine wil voor het schuren van binnendeuren, welke moet ik dan hebben? :P

Goh, das wel een goeie inderdaad... >:)

Het forum heeft de laatste 48/72uur dezelfde vragen gehad als in het afgelopen halfjaar,

Gelukkig hebben we McGryphon met z'n engelen geduld _/-\o_

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Jackbq schreef op maandag 11 april 2016 @ 15:37:
De meer ik lees over 10,8 volt de groter ik de kans acht dat ik daar gewoon voor ga.
Het is immers sterker dan mijn huidige boormachine, en daarmee nog nooit het gevoel gehad dat ik iets te kort kwam.

Zijn er hier mensen die meer 10,8V spullen hebben dank enkel boor en schroef?
zoals de recipro zaag, ziet mij er maar klein uit.
De technische gegevens zeggen me niet zoveel, hoe is de praktijk ermee?
Een 10,8V schroefmachine is inderdaad erg verleidelijk om aan te schaffen, maar vooral om te gebruiken.
Het nadeel is dat je je mogelijk meteen vastlegt op dit voltage en daarna gaat zoeken naar extra machines met die accu's.
Dat is ook precies wat fabrikanten hopen.

Een boor/schroefmachine is tamelijk eenvoudig tot relatief hoge koppels te bewegen door het toerental te reduceren, voor jou misschien geen probleem maar wel voor een pro die per uur moet aftikken en waar tijd meteen geld is. ;)

Een cirkelzaag, of recipro, of whatever, ik weet het niet, die willen naast een minumum aan koppel ook graag toeren zien.
Zeker als je geen mini zaagblad wilt hebben.
Je moet echt zelf bedenken of je op dit specifieke voltage verder wilt of juist niet, want twee voltages door elkaar word je niet vrolijk van. ;)

Ben zelf ooit aan Hitachi begonnen en heb daar nu een stel 18V schroefmachines van in huis met een pittig hoog max. koppel van 92Nm.
Het zijn superdegelijke, onverslijtbare beesten en aan de zware kant, maar zij kunnen in principe iedere schroefklus aan op een pittig toerental.
Ik koos deze machines omdat ik ze redelijk aantrekkelijk kon aanschaffen en het idee had dat ik verder geen behoefte aan andere accu machine's zou hebben.

Dat bleek een verkeerde inschatting en nu zit ik dus ook met 18V Makita's. :+
Hitachi heeft nu eenmaal een minder gevarieerd aanbod dan Makita heeft, het is dus echt handig om minstens drie keer na te denken wat je nu en mogelijk over een paar jaar wilt gaan gebruiken.

En ja, over 10/15 jaar ligt hoogstwaarschijnlijk de hele investering op een vuilhoop.
Het is net als een auto een hele handige manier om van A naar B te bewegen, maar verder kan het zomaar je domste investering ooit worden. O-)
Exphy schreef op maandag 11 april 2016 @ 17:23:
Mn lijmtangen zijn eigenlijk een beetje kort, dus ik dacht een stukje ijzer te kopen waarmee ik de oude kon vervangen. Helaas blijkt 15x5mm niet te krijgen.
Is het haalbaar om met een haakse slijper doe 5mm recht weg te halen? Een blad voor mn tafelzaag zou mij meer kosten dan een nieuwe set tangen....
Zie en huiver. _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 12-04-2016 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Jelte,89 schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:59:
[...]

Goh, das wel een goeie inderdaad... >:)

Het forum heeft de laatste 48/72uur dezelfde vragen gehad als in het afgelopen halfjaar,

Gelukkig hebben we McGryphon met z'n engelen geduld _/-\o_
Ho ho, zeker niet alle credits gaan naar mij; de herhaalde schuurmachinevragen zijn beter door Ciris beantwoord dan door mij :P
Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 00:46:
[...]

Een 10,8V schroefmachine is inderdaad erg verleidelijk om aan te schaffen, maar vooral om te gebruiken.
Het nadeel is dat je je mogelijk meteen vastlegt op dit voltage en daarna gaat zoeken naar extra machines met die accu's.
Dat is ook precies wat fabrikanten hopen.

Een boor/schroefmachine is tamelijk eenvoudig tot relatief hoge koppels te bewegen door het toerental te reduceren, voor jou misschien geen probleem maar wel voor een pro die per uur moet aftikken en waar tijd meteen geld is. ;)

Een cirkelzaag, of recipro, of whatever, ik weet het niet, die willen naast een minumum aan koppel ook graag toeren zien.
Zeker als je geen mini zaagblad wilt hebben.
Je moet echt zelf bedenken of je op dit specifieke voltage verder wilt of juist niet, want twee voltages door elkaar word je niet vrolijk van. ;)
Ben ik het niet helemaal mee eens. 10,8 kan ook een erg goede aanvulling zijn op 18v; een volledige vervanging zal het voor een enthousiaste klusser en zeker beroeps niet snel zijn (hoewel veel loodgieters hier in de buurt over zijn of gaan op Milwaukee M12 FUEL spul), maar voor de gemiddelde Henk de Huisvader die in een huurhuis woont en voor grotere klussen toch een vakman zal inhuren of de huisbaas bellen zal bijna altijd een moderne 10,8v boormachine voldoende zijn. Niet iedereen heeft klussen als hobby, veel mensen zien het eerder als noodzakelijk kwaad.
Ben zelf ooit aan Hitachi begonnen en heb daar nu een stel 18V schroefmachines van in huis met een pittig hoog max. koppel van 92Nm.
Het zijn superdegelijke, onverslijtbare beesten en aan de zware kant, maar zij kunnen in principe iedere schroefklus aan op een pittig toerental.
Ik koos deze machines omdat ik ze redelijk aantrekkelijk kon aanschaffen en het idee had dat ik verder geen behoefte aan andere accu machine's zou hebben.

Dat bleek een verkeerde inschatting en nu zit ik dus ook met 18V Makita's. :+
Hitachi heeft nu eenmaal een minder gevarieerd aanbod dan Makita heeft, het is dus echt handig om minstens drie keer na te denken wat je nu en mogelijk over een paar jaar wilt gaan gebruiken.
Wederom: niet voor iedereen is dit echt een relevant punt. Niet alleen zijn veel mensen eigenlijk niet erg gecharmeerd van klussen/bouwen/houtbewerken, veel mensen prefereren ook gewoonweg bedraad gereedschap zodra ze meer moeten doen dan even wat gaatjes boren of schroeven draaien. En zeker met het kostenaspect meegerekend kan ik ze geen ongelijk geven; voor ~200 euro heb je een degelijke cirkelzaag of zelfs invalzaag met geleiderail op 230V, maar een accucirkelzaag zonder accu's begint bij de "echte" merken pas net rond dat geld. En zeker een stroomvretend apparaat als dat zal op 18V nooit zo sterk uitgevoerd kunnen worden als op 230; ik moet de eerste 1600W 18V accucirkelzaag nog tegenkomen. Milwaukee M18 FUEL en de Makita 2x18V lijn, ja, die doen ook 190mm rond, maar alsnog met minder kracht er achter dan een 230V-model dat significant minder kost. Hoger toerental bij nullast als ik de Milwaukee vergelijk met mijn eigen Dewalt DWE576K, maar in de praktijk zakt het toerental van die machines vrij hard in als je geen thin-kerf blad gebruikt. En hoewel het op zijn tijd handig is om zo'n unit zonder kabel te kunnen gebruiken zal het voor de gemiddelde hobbyist gewoonweg de meerprijs niet waard zijn.
En ja, over 10/15 jaar ligt hoogstwaarschijnlijk de hele investering op een vuilhoop.
Het is net als een auto een hele handige manier om van A naar B te bewegen, maar verder kan het zomaar je domste investering ooit worden. O-)
Dit is echter met alle accugereedschap het geval, de technologie gaat domweg dermate hard vooruit dat het voor fabrikanten geen zin heeft om de oude accu's in productie te houden. Niet alleen missen ze daardoor wellicht de verkopen van nieuw gereedschap, ook heb je heel andere productiefaciliteiten nodig voor NiCd dan voor NiMh, en weer andere voor Li-Ion; en wie weet wat de volgende stap gaat worden? Ik iig niet :P
Wel is het natuurlijk ook zo dat accugereedschap met elke generatie nieuwe accutechnologie tot nu toe sterker en lichter wordt. En de overgang van brushed naar brushless motoren lijkt net zo'n grote stap vooruit te zijn als NiMh/NiCd naar Li-Ion; ik werk toch echt veel sneller met een moderne brushless machine dan met een 15 jaar oude machine. Scheelt me uiteindelijk toch best wat uren in een jaar, zou je voor de grap eens door moeten rekenen. Na meerdere grote stappen vooruit op een bepaald technologisch gebied is het gewoonweg rendabeler om te investeren in nieuwe technologie dan kunstmatig de levensduur van het oude spul te verlengen; op welk punt je daar aankomt is afhankelijk van hoe veel waarde je aan je vrije tijd hecht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
The Eagle schreef op maandag 11 april 2016 @ 20:35:

Ik kan je er alles over vertellen :P
Maar zonder gekheid, iedereen heeft natuurlijk weer net andere wensen/voorkeuren/budget, vandaar dat ik de vraag ook stelde. Ik heb al een schuurmachientje (muis van bosch groen) liggen, als die afdoende was geweest was t ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
iscara schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 21:42:
[...]

Hou ons op de hoogte, ik heb binnenkort een goede reden om ook een te kopen (5 deuren van 2.3 hoog schuren en alle kozijnen in een slaapkamer) :)
Even een verlate reactie: Ik heb het vandaag even kunnen gebruiken tijdens het op maat zagen van betonplex en dergelijke met de handcirkelzaag en de dikke peer zaag ( :+ ) en ik vind het echt een ideaal ding.

Automatisch in en uit schakelen van de stofzuiger middels het contact op de machine zelf is ideaal. Hij zuigt nog een seconde of 5 tot 7 na, nadat de machine uit is. Ik denk dat 80% van het stof opgezogen wordt; 100% zal het nooit worden. Ik ben er erg blij mee iig. Ik kwam er overigens achter dat je met dit ding ook stof kan zuigen zonder een stofzak erin. Dat scheelt op zich best wel aan capaciteit (je kan dan ruim 17L er in kwijt) en stofzuigerzakken kopen (hoewel je 5 stuks voor een 10tje kan kopen op Amazon.de)

Tevens kan je de filter, indien deze niet beschadigd is tenminste, gewoon uitwassen met water en op laten drogen waardoor je ook deze niet vaak hoeft te vervangen.

Voor onder de €100 is het een ideaal ding :Y, hoewel de stekker voor mij wel wat langer gemogen had én dat hij wat verzwaard had moeten worden op de bodem; hij is nu een beetje topzwaar en daarnaast is hij zo licht dat het goedkoop aanvoelt en erg makkelijk van je wegrolt als je even scheef staat :+. Maar dat is op zich nog wel zelf te verhelpen :Y

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 12-04-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ik neig sterk naar een set van Bosch blauw 10.8 zoals deze:
http://www.toolsxl.nl/bos...td0bdkf6ltv2gid68soo3j010

dit zou voor mij het startpunt moeten zijn qua beter gereedschap.
Op kort termijn zal daar nog een cirkelzaag bijkomen, hoogstwaarschijnlijk met snoer.
Ben toch bang dat het machines voor zeer lange tijd zullen zijn voor mij.
De accu's zijn dan het punt waar ik ze denk ik als eerst op af kan schrijven.
Tevens heb ik ook een beter gevoel bij zware machines op snoer dan op accu. (klopboor, cirkelzaag, recipro)

iemand ander advies dan bovenstaande bosch set?
eisen:
- goede kwaliteit voor de kleinere maten schroeven en boren
- minimaal 2 accu's
- minimaal 2 apparaten (een om te schroeven en een om te boren, zodat ik geen bits blijf wisselen)
- bij voorkeur koolborstel vrij, en ik twijfel of Bosch wel 10,8 volt heeft, koolborstel vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar een combi van boormachine en slagschroevendraaier?
http://www.toolsxl.nl/bos...go-108-25-ah-p-24210.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je voor zoiets zou willen gaan dan zou ik voor 3 tientjes meer deze nemen.

http://www.toolsxl.nl/bos...accu-en-boxx-p-22957.html

Bosch heeft trouwens ook een BL serie. Even zoek naar de V-EC serie ipv de V-LI serie.

Zoals dit,

http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

en deze,

http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

en deze,

http://www.toolnation.nl/...aler-garantie-117410.html

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 12-04-2016 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jackbq schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:16:
Ik neig sterk naar een set van Bosch blauw 10.8 zoals deze:
http://www.toolsxl.nl/bos...td0bdkf6ltv2gid68soo3j010

Op kort termijn zal daar nog een circkelzaag bijkomen, hoogstwaarschijnlijk met snoer.
De accu's zijn dan het punt waar ik ze denk ik als eerst op af kan schrijven.
Tevens heb ik ook een beter gevoel bij zware machines op snoer dan op accu. (klopboor, circkelzaag, recipro)

iemand ander advies dan bovenstaande bosch set?
eisen:
- goede kwaliteit voor de kleinere maten schroeven en boren
- minimaal 2 accu's
- minimaal 2 apparaten (een om te schroeven en een om te boren, zodat ik geen bits blijf wisselen)
- bij voorkeur koolborstel vrij, en ik twijfel of Bosch wel 10,8 volt heeft, koolborstel vrij?
Die machines zijn een genot om mee te werken en meer heb je voor normaal gebruik echt niet nodig. (en ik spreek uit ervaring)
Voor zwaarder werk steun ik de gedachte om dat met een snoer te kopen. Ik heb die Bosch 10,8 set gekocht met een reciprozaag en die is niet krachtig genoeg voor zwaarder zaagwerk. Latjes en kleine hoekjes gaan prima, maar flinke balken niet.

Zoals hier boven al ongeveer aangehaald: Als je bij een machine naar het wattage kijkt (cirkelzaag, recipro, boorhamer, ect) kun je volgens mij beter geen accu-variant nemen.
Die Bosch set kun je trouwens wel een stuk goedkoper krijgen in Duitsland. Als je even terug zoekt in het topic, vind je links voor de boormachine met 2 accu's en oplader voor rond de 150 en losse body's voor onder de 100 euro.

Snelle zoektocht:
http://www.amazon.de/Bosc...r=8-2&keywords=gsr-10%2C8

http://www.amazon.de/Bosc...=8-10&keywords=gsr-10%2C8

http://www.amazon.de/Bosc...gsr-10%2C8#productDetails

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die hele set is niet zwaar genoeg voor het zwaardere werk. Maar daar is het dan ook niet voor bedoeld.

Dat reciprozaagje is wel het handigst stuk gereedschap wat ik het afgelopen jaar in mijn handen heb gehad. Bomen snoeien, slopen, regelwerk snel afkorten. Perfect. Ook de multitool is erg fijn. Wel raad ik altijd voor de recipro en de multitool aan om voor de 4ah accu's te gaan. De 2 en 2.5ah zijn echt veel te snel leeg.

Inmiddels de hele set de deur uit en overgestapt naar 18v Makita. Voor douw is 10.8v echt te licht maar voor thuis is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Bedankt voor de Duitsland tip.
Dit stond nog op de todo lijst, maar eerst beslissen wat ik wil hebben.

Spijtig genoeg zit in haast elke set een zaklamp, en daar heb ik geen gebrek aan.
Ben er wel achter dat de GSB (klopboor) bovenaan de verlanglijst staat.
Daarbij zou ik graag een slagschroef hebben (GDR) een recipro (GSA) en multitool (GOP).

Er zijn twee combinaties die me dus aanspreken.

Toolmax heeft een kit waarbij de GSR vervangn is voor een GSB:
Link voor €418,-
Helaas klopt ook de beschrijving van het product niet, hier noemt men de GSB niet, maar dat is vast een foutje. In de titel noemt men hem wel.

Of we gaan voor deze kit deze kit
€356 voor 5 apparaten

Hier mist dus de GSB, maar deze is los te koop voor €105,-
voor die €461 heb ik een extra GSR plus extra Lbox.

De GSR los is even duur als de GSB los, maar toch vraagt toolmax hier dus €62 extra voor, jammer....
Tevens biedt Toolnation een garantie uitbreiding van 3 naar 4 jaar.

Ik ga nog even goed in Duitsland zoeken, maar voorlopig ben ik erg enthousiast over de volgende combinatie:

kit plus een losse GSB

Ik heb dan een Lbox plus GSR "over" direct verkopen of toch maar houden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En je hebt al iets om in beton te boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ja, de Metabo Uhe 2250 :Y
Zou graag voor kleine plugjes in de muur de GSB erbij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Als je verwacht niet vaak van die kleine gaatjes te boren zou ik eerder wat ècht goede boortjes halen (in 5-6-8mm ofzo, al is 8 al boorhamerterritorium imo als je m toch al hebt) bij de vakhandel (Bouwmaat, Pontmeyer, Polvo/GBI/Provak/Probin-aangesloten winkels of iets in die richting) halen; goedkoper dan een losse klopboormachine, en topboortjes in een niet-kloppende boormachines gaan harder en netter door normale steensoorten heen dan bouwmarktboortjes met een klopboormachine. Zeker met de toch ietwat anemische klopfunctie van de 10,8v-modellen.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 13-04-2016 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Ik ga de spullen bij Toolnation bestellen, hun 4e jaar garantie is ook fijn.
Had ergens iets gelezen over speciale impact bit's voor in de slagschroevendraaier, maar kan het niet meer vinden.

Zonder bithouder zit de bit ook erg kort op de machine, dat kan soms handig zijn maar geloof dat ik er liever wat meer afstand tussen wil dus voorkeur gaat uit naar een set met bithouder.
Tips voor goede impact bit's en steen boortjes bij de Toolnation zijn dan ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:55

Pelle

🚴‍♂️

Jackbq schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:09:
Had ergens iets gelezen over speciale impact bit's voor in de slagschroevendraaier, maar kan het niet meer vinden.

Zonder bithouder zit de bit ook erg kort op de machine, dat kan soms handig zijn maar geloof dat ik er liever wat meer afstand tussen wil dus voorkeur gaat uit naar een set met bithouder.
Tips voor goede impact bit's en steen boortjes bij de Toolnation zijn dan ook van harte welkom.
http://www.toolnation.nl/...act-gold-schroefbits.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

-dubbel-

[ Voor 98% gewijzigd door Pelle op 13-04-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Makita is leuk speelgoed maar van verbuiksartikelen als bitjes moeten ze wegblijven imo :+

Ga dan liever voor de Wera Impaktor. Geen moment spijt gehad van die set :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die Impact Gold bithouder van Makita is wel een fijn ding anders (al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal anders dan standaard bithouders). Met name die groene kraag met magneetring die de schroef goed op zijn plek houdt is erg fijn. Het nadeel van bithouders die de schroef op z'n plek houden door de bit te magnetiseren is dat evt. ijzervijlsel aan de bit blijft hangen en daar voor extra slijtage zorgt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:13:
Die Impact Gold bithouder van Makita is wel een fijn ding anders (al heb ik weinig vergelijkingsmateriaal anders dan standaard bithouders). Met name die groene kraag met magneetring die de schroef goed op zijn plek houdt is erg fijn. Het nadeel van bithouders die de schroef op z'n plek houden door de bit te magnetiseren is dat evt. ijzervijlsel aan de bit blijft hangen en daar voor extra slijtage zorgt.
Dat is dan direct ook het grote voordeel imo van Wera Rapidaptor ipv een standaard magnetische bithouder; het houdt de schroef wel niet magnetisch op zijn plaats maar dat scheelt ook in genoemd ijzervijlsel. En de pasvorm is zodanig goed dat de schroeven meestal door frictie al aan het bitje blijven hangen :+

Ik ga eens even kijken, meen dat Wera ook zo'n ring had om tijdelijk te magnetiseren, anders is zo'n goedkope (de)magnetizer ook nog een oplossing.

Overigens, Notna: Makita maakt in één categorie wel goede verbruiksartikelen, te weten zaagbladen :)
Nog niet on par met Freud, maar aanzienlijk beter verkrijgbaar en vaak goedkoper. Prima prijs/kwaliteitsverhouding vergeleken met de meeste andere "algemeen" beschikbare merken voor zaagbladen in ieder geval.

Bitjes en boortjes moeten ze inderdaad gewoon mee ophouden eigenlijk :+

Zelf heb ik in de koffer van mijn 10,8v machine een Wera mini-check bitsetje zitten; simpele magnetische bithouder, maar wel de meest gebruikte bitjes van goede kwaliteit in een erg handig klein houdertje, en best betaalbaar.

Bij het leggen van de vlonders hier haal ik een bakje Rotec bitjes, 25 stuks T20 of T25 (afhankelijk van welke schroeven ik uiteindelijk haal) voor ongeveer een tientje. Ik weet niet of dat het bij Wera haalt, maar ik heb dermate goede ervaringen met boren en frezen van Rotec dat ik er wel vertrouwen in heb dat de bitjes zeker niet slecht zullen zijn.

Overigens zie ik net dat Toolnation nauwelijks Wera spullen in het assortiment heeft zitten; maakt het een iets ander verhaal als je graag daar wil meebestellen. Ik duik er even in, moet daar zelf toch wat spul bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 13-04-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als ik plaatjes van die rapidaptor zie online dan is die vergelijkbaar met de Makita, in dat daar een magnetische ring rond de punt van het bitje zit, die de schroef vast houdt. Of zijn er meerdere varianten van dat ding?

Enige nadeel van die makita XTT bithouder is dat als je de schroef te diep indraait, de groene kraag rond de bithouder op een gegeven moment in de weg zit. Dat kan een handige bescherming zijn tegen het te diep indraaien van schroeven, maar het zorgt er wel voor dat de bit langzaam zijn grip op de schroef verliest in het laatste stukje, wat dan weer je bit kan beschadigen als je niet oplet. Ik heb al iemand een bitje zien slopen door gewoon door te blijven rammen op een schroef die net buiten bereik was. Dat was bij een poging tot het losdraaien van een schroef, in die gevallen kan je beter die groene kraag er af halen, zodat je je bit altijd volledig in de schroef kan steken.

[ Voor 61% gewijzigd door Orion84 op 13-04-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:36:
Als ik plaatjes van die rapidaptor zie online dan is die vergelijkbaar met de Makita, in dat daar een magnetische ring rond de punt van het bitje zit, die de schroef vast houdt. Of zijn er meerdere varianten van dat ding?
Er zijn varianten met en zonder ringmagneet; de bitjes worden met een kliksysteem in de houder vastgehouden in plaats van de conventionele magneet. En dat zwart-groene ronde ding? Dat is een vrij draaiende huls die je kan vasthouden voor extra stabiliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

btw, een bak van 25 bitjes? Hoeveel vlonderschroeven moet je indraaien? Ik heb bij de verbouwing van onze blokhut nu sinds september vorig jaar de meestgebruikte bitjes (PZ2, TX20/25) pas 1x versleten (ik gebruik die Makita XTT bits dus). Daar zijn toch al honderden schroeven mee ingedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:48:
btw, een bak van 25 bitjes? Hoeveel vlonderschroeven moet je indraaien? Ik heb bij de verbouwing van onze blokhut nu sinds september vorig jaar de meestgebruikte bitjes (PZ2, TX20/25) pas 1x versleten (ik gebruik die Makita XTT bits dus). Daar zijn toch al honderden schroeven mee ingedraaid.
Nou, twee redenen: Punt 1 is dat losse bitjes 3 à 4 euro kosten, dus prijs/kwaliteit is dan verhoudingsgewijs een beetje ruk, punt twee is dat we hier met 5 of 6 man bezig gaan zijn en dus waarschijnlijk op meerdere momenten ook met meerderen tegelijk aan het schroeven zullen zijn. 25 stuks is overkill, dat klopt, maar gegeven punt 2 wel de voordelige optie :P

Overigens, van de bij Toolnation verkochte bitsetjes zou ik aanraden Milwaukee Shockwave bitjes te halen. Staan erg goed bekend, en zijn niet veel duurder dan genoemde Makita set.

[ Voor 10% gewijzigd door McGryphon op 13-04-2016 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, ok, als je met zoveel machines tegelijk aan de slag gaat en je iedereen van bits moet voorzien dan is een bulkverpakkkng handiger ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:32:
Dat is dan direct ook het grote voordeel imo van Wera Rapidaptor ipv een standaard magnetische bithouder; het houdt de schroef wel niet magnetisch op zijn plaats maar dat scheelt ook in genoemd ijzervijlsel. En de pasvorm is zodanig goed dat de schroeven meestal door frictie al aan het bitje blijven hangen :+
Iets als die rapidaptor hebben alle merken wel, volgens mij. Qua pas nauwkeurigheid moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen verschil merk tussen een Bosch groen PZ2 bitje uit zo'n setje van Bosch, een Hazet PZ2 bitje, en een PB Swiss bitje. Allemaal goed genoeg om een (kleine) schroef er bijna aan vast te laten zitten.
Ik ga eens even kijken, meen dat Wera ook zo'n ring had om tijdelijk te magnetiseren, anders is zo'n goedkope (de)magnetizer ook nog een oplossing.
Zoiets? Ik heb zelf deze van PB Swiss, compacter en goedkoper ;)
Bij het leggen van de vlonders hier haal ik een bakje Rotec bitjes, 25 stuks T20 of T25 (afhankelijk van welke schroeven ik uiteindelijk haal) voor ongeveer een tientje.
Had jij niet eens gezegd dat je voor het leggen van vlonders juist altijd PZ wilde hebben omdat het makkelijker / sneller werkte? Ben je van je geloof afgestapt en toch over op torx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:58:
[...]

Iets als die rapidaptor hebben alle merken wel, volgens mij. Qua pas nauwkeurigheid moet ik zeggen dat ik eigenlijk geen verschil merk tussen een Bosch groen PZ2 bitje uit zo'n setje van Bosch, een Hazet PZ2 bitje, en een PB Swiss bitje. Allemaal goed genoeg om een (kleine) schroef er bijna aan vast te laten zitten.
Ik merk tussen verschillende Bosch Groen bitjes wel significant meer verschil dan tussen bitjes van Wera, PB Swiss en Wiha. Er zitten erg goede tussen, maar er is een significant grotere tolerantie bij productie waardoor ze lang niet allemaal zo netjes passen. En zelfs al zijn ze bij aankoop gelijk aan Wera/PB oid qua pasvorm slijten ze uiteindelijk een stuk harder in mijn ervaring. En zeg nou zelf, een setje van Wera, PB, Wiha oid kost je ook de kop niet, zeker op het totaalbedrag bij aankoop van een nieuwe boormachine bijvoorbeeld.
[...]

Zoiets? Ik heb zelf deze van PB Swiss, compacter en goedkoper ;)
Ik bedoelde een losse ring die je om de non-magnetische Rapidaptor heen kwijt kon, maar die kan ik zo snel niet vinden. Die PB (de)magnetizer is wel exact wat ik met dat woord bedoelde, en zo'n dingetje is gewoon handig om te hebben liggen. Je hoeft 'm niet eens vaak te gebruiken, want de kosten zijn nihil :P
[...]

Had jij niet eens gezegd dat je voor het leggen van vlonders juist altijd PZ wilde hebben omdat het makkelijker / sneller werkte? Ben je van je geloof afgestapt en toch over op torx?
Puur het feit dat daadwerkelijke vlonderschroeven met PZ steeds minder te verkrijgen zijn en duurder worden, en dat mijn ouders niet van plan zijn nog eens extra geld neer te leggen omdat ik in principe liever met PZ werk dan met Torx. En om er nou willekeurige PZ schroeven in te jassen in plaats van vlonderschroeven... ik weet wel beter dan dat, iets met foute zuinigheid enzo :P

Als ik eens een eigen huis koop/huur en daar vlonders ga leggen ben ik best bereid daar zelf meer voor neer te leggen. Maar als mijn ouders betalen bepalen ze zelf ook waarvoor :P

[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 13-04-2016 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met een gewone schroefmachine gaan de gewone bitjes lang genoeg mee. Met de slagschroevendraaier draai ik ze echt stuk. Heb hier voor 125 euro aan alleen al Wera impactor bitjes liggen. De set met 25mm bitjes en de houder en een set 50mm torx 20 en torx 25 en een set 50mm pz2 en ph2.

Vooral de 50mm setjes zijn erg prettig. Met torx heb je zelfs geen magnetische bithouder nodig. Schroeven blijven gewoon goed strak zitten.

@Mcgryphon, hebt van diverse merken magnetizers en de-magnitizers. Gewoon op sleutelhangerformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:06:
Ik merk tussen verschillende Bosch Groen bitjes wel significant meer verschil dan tussen bitjes van Wera, PB Swiss en Wiha. Er zitten erg goede tussen, maar er is een significant grotere tolerantie bij productie waardoor ze lang niet allemaal zo netjes passen. En zelfs al zijn ze bij aankoop gelijk aan Wera/PB oid qua pasvorm slijten ze uiteindelijk een stuk harder in mijn ervaring. En zeg nou zelf, een setje van Wera, PB, Wiha oid kost je ook de kop niet, zeker op het totaalbedrag bij aankoop van een nieuwe boormachine bijvoorbeeld.
Zou goed kunnen dat ik net mazzel heb gehad met de bitjes die ik gebruik, en ik zou inderdaad niet verwachten dat de Bosh groen bitjes net zo slijtvast zijn als de Wiha, PB Swiss, etc. bitjes.

Als de Bosch bitjes op zijn, komen er ook Wiha, Wera of iets soortgelijks aan bits voor terug. Qua prijs hoef je het inderdaad niet te laten.

PB Swiss bitjes zijn trouwens wel sexy met al die verschillende kleurtjes voor de verschillende types.
Puur het feit dat daadwerkelijke vlonderschroeven met PZ steeds minder te verkrijgen zijn en duurder worden, en dat mijn ouders niet van plan zijn nog eens extra geld neer te leggen omdat ik in principe liever met PZ werk dan met Torx. En om er nou willekeurige PZ schroeven in te jassen in plaats van vlonderschroeven... ik weet wel beter dan dat, iets met foute zuinigheid enzo :P

Als ik eens een eigen huis koop/huur en daar vlonders ga leggen ben ik best bereid daar zelf meer voor neer te leggen. Maar als mijn ouders betalen bepalen ze zelf ook waarvoor :P
Blijf het wel een wat luie manier vinden om de schroef op het bitje te zetten door gewoon de boormachine te laten draaien ;) Krijg het zelf ook niet goed gedaan, boormachine draait dan net te snel (of ik ben niet zachtjes genoeg met de knop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:18:
[...]

Zou goed kunnen dat ik net mazzel heb gehad met de bitjes die ik gebruik, en ik zou inderdaad niet verwachten dat de Bosh groen bitjes net zo slijtvast zijn als de Wiha, PB Swiss, etc. bitjes.

Als de Bosch bitjes op zijn, komen er ook Wiha, Wera of iets soortgelijks aan bits voor terug. Qua prijs hoef je het inderdaad niet te laten.

PB Swiss bitjes zijn trouwens wel sexy met al die verschillende kleurtjes voor de verschillende types.
Klopt. Ik hou zelf bewust dezelfde merken aan voor bepaalde gereedschappen, om de kans te minimaliseren dat ik per ongeluk andermans spullen meeneem of andersom wanneer er meer mensen op dezelfde plek bezig zijn; wera schroevendraaiers en bitjes, Knipex tangen, Facom ratels etc. Merken met goede prijs/kwaliteitsverhouding met een kwaliteit boven mijn eigen minimumniveau, mooi meegenomen in dit opzicht is dat ze vaak niet bij de bouwmarkt zo in de schappen liggen en de kans dus klein is dat andere hobbyisten in mijn omgeving dezelfde spullen hebben. Nou heb ik bijvoorbeeld wel nog twee Felo schroevendraaiers en een facom schroevendraaier in mijn kist liggen, weggooien is zonde; dit wordt ofwel vervangen door Wera als het verslijt, of het schuift door naar de gereedschapskist die ik voor mijn broertje aan het samenstellen ben uit vervangen spul voor als hij het huis uit gaat.
[...]

Blijf het wel een wat luie manier vinden om de schroef op het bitje te zetten door gewoon de boormachine te laten draaien ;) Krijg het zelf ook niet goed gedaan, boormachine draait dan net te snel (of ik ben niet zachtjes genoeg met de knop).
De een noemt het luiheid, de ander noemt het gemak; ik heb het mezelf als zodanig aangeleerd en het gaat altijd zonder nadenken goed, dus moet ik bij Torx opletten dat ik het goed doe. Als je gewend bent eerst de schroef op het bitje te zetten en dan het ding er in te draaien is het wat onzinnig om jezelf iets aan te leren dat bij Torx niet werkt :P

Ik ben me ervan bewust dat het mijn eigen schuld is, en dat het op een andere manier in principe net zo makkelijk gaat maar dan ook met Torx; mezelf nieuwe gewoontes aanleren is echter iets waar ik niet erg goed in ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Autist :+

Vandaag weer 400 stuks Spax T Star 4x50 binnen gekregen voor het bed wat ik ga maken.

Meteen een gatenboor voor 8 euro mee besteld en een bakjes ding geval iets waar je dingetjes en datjes in kan doen :Y

Lekker handig dat Toolstation gratis verzenden heeft vanaf 10 euro :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Qua bitjes verbazen me de bitjes van Metabo trouwens in positieve zin. Met een hakkietakkie accutol al menig standaard bitje stukgedraaid, maar die bitjes van Metabo laten zich door mijn 30nm Metabo BS14.4li prima mishandelen. Ik draai eerder een schroef stuk dan mijn bitje :)
Maargoed, Metabo staat ook bekend om zijn goede boorkwaliteiten voor metaal. Lijkt er op dat zelfs hun bitjes die kwaliteit bezitten :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Omdat zelfs de preciesie van het beste gereedschap teniet gedaan wordt door slecht meten en markeren, ben ik op zoek naar tips waarmee je een preciezer resultaat bereikt. Ik ben vast niet de enige die wel eens 20 cm inmeet, maar uiteindelijk maar 19,9 of minder over heeft.

Om te starten wat tips die me de moeite waard leken om te delen:
- Zorg voor een goede centimeter, zoals een rolmaat of goede duimstok
- Teken af met een markeermes, of vulpotlood. deze hebben een fijnere lijn dan een (klus)potlood of pen
- Zaag niet op je markering, want daarmee komt de helft van de dikte van je zaagblad in het te bewaren deel. Resultaat is dus dat je er altijd een mm naast zit. Zaag net tegen je markering aan, zodat je markering zichtbaar blijft.

Wie vult aan?
Goede tips, tools en filmpjes die leiden tot nauwkeuriger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

McGryphon schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:32:
[...]Overigens, Notna: Makita maakt in één categorie wel goede verbruiksartikelen, te weten zaagbladen :)
Nog niet on par met Freud, maar aanzienlijk beter verkrijgbaar en vaak goedkoper. Prima prijs/kwaliteitsverhouding vergeleken met de meeste andere "algemeen" beschikbare merken voor zaagbladen in ieder geval.
Ik zag laatst dat Bosch tegenwoordig eigenaar is van Freud (http://www.bosch-press.co...fm?&nh=00&Search=0&id=370). Als ik me niet vergis worden de zaagbladen van Freud in Italië gemaakt. Nu heb ik ook een Bosch "Expert for wood" (dat is de duurdere lijn) afkortzaagblad en die is ook gemaakt in...Italië. 1 + 1 = 2? Weet iemand hier of de duurdere Bosch zaagbladen inderdaad bij Freud vandaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja. dat blijft altijd een puzzel. Zelfde als Dewalt, dat is ook van Stanley/Black en Decker.

Ik houd sowieso altijd in mijn achterhoofd dat er niet 20 verschillende fabrieken zijn voor schroevendraaiers of boormachines of hamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Jackbq schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:37:
Omdat zelfs de preciesie van het beste gereedschap teniet gedaan wordt door slecht meten en markeren, ben ik op zoek naar tips waarmee je een preciezer resultaat bereikt. Ik ben vast niet de enige die wel eens 20 cm inmeet, maar uiteindelijk maar 19,9 of minder over heeft.

Om te starten wat tips die me de moeite waard leken om te delen:
- Zorg voor een goede centimeter, zoals een rolmaat of goede duimstok
- Teken af met een markeermes, of vulpotlood. deze hebben een fijnere lijn dan een (klus)potlood of pen
- Zaag niet op je markering, want daarmee komt de helft van de dikte van je zaagblad in het te bewaren deel. Resultaat is dus dat je er altijd een mm naast zit. Zaag net tegen je markering aan, zodat je markering zichtbaar blijft.

Wie vult aan?
Ik gebruik ook vaak een kruishout voor het 'aftekenen' die haal je makkelijk rond via de kopse kant, dan heb je geen verschil i.t.t. de winkelhaak.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:02
Mijn laatste zaagbladen zijn van CMT en dat zijn aanraders. Zeer mooie snedes en weinig tot geen tear-out. In NL zijn ze behoorlijk duur, maar op Amazon.de zijn een paar Italiaanse verkopers die het relatief goedkoop aanbieden (CMT is een Italiaans merk). Het enige nadeel is dat ze heel heel veel typen zaagbladen hebben, waardoor het lastig selecteren is op het juiste blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Orion84 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:20:
Edit: trouwens een specifieke reden dat je dit hier in het gereedschapstopic post en niet in [DIY] Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2?
Ja: dat ik geen weet heb van dat topic ;)
Als het handig is om mijn post daarheen te verplaatsen, dan prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:00
Jackbq schreef op woensdag 13 april 2016 @ 19:37:
Wie vult aan?
Gebruik dezelfde rolmaat/duimstok voor zowel het opmeten als aftekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Pelle schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:42:
[...]

Ja: dat ik geen weet heb van dat topic ;)
Als het handig is om mijn post daarheen te verplaatsen, dan prima!
Done :)
Pelle in "[DIY] Het klussende Tweaker QA & showcase topic Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Metabo fms 200 muis schuurmachine asn het te testen met korrel 120. Is dat normaal zulke golvende strepen? Of doe ik wat fout 🙃

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/Mobile%20Uploads/58949DE4-1A2C-498A-84A5-D7D286C78573_zpsmuhbuprm.jpg

[ Voor 100% gewijzigd door trekker22 op 14-04-2016 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn oneindig veel dingen die je fout kan doen.

Zo op het eerste oog verdeel je de druk op de muis niet evenredig en zet je de machine niet plat op het oppervlak. Tevens dien je altijd met een vlakschuurmachine met de nerf mee te schuren. Verder het schuurpapier het werk laten doen. Heel hard duwen is dus niet nodig.

Een filmpje zou wat meer duidelijkheid brengen. Is dat trouwens een laklaag oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:08:
Er zijn oneindig veel dingen die je fout kan doen.

Zo op het eerste oog verdeel je de druk op de muis niet evenredig en zet je de machine niet plat op het oppervlak. Tevens dien je altijd met een vlakschuurmachine met de nerf mee te schuren. Verder het schuurpapier het werk laten doen. Heel hard duwen is dus niet nodig.

Een filmpje zou wat meer duidelijkheid brengen. Is dat trouwens een laklaag oid?
als de tafel plat is, dan zet ik de muis toch ook plat :) en met de druk inderdaad oefenen.

maar als ik dat plaatje zie dat ga ik toch met de nerf mee? (die loopt toch meestal in de lange richting van een tafel). Inderdaad werd me al gezegd niet te hard te drukken, druk ik misschien wel te weinig.

Verder zit op deze teak tafel voor binnen inderdaad een parket lak (was ons geadviseerd bij de verf afdeling. Misschien afschuren en dan toch alleen teak olie?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als dat een parketlak is dan krijg je in het begin wel dit effect. Als je blanke lak gaat schuren dan slaat het wit uit. Je bent dus gewoon nog niet door de laklaag heen.

En ik vermoed dat je inderdaad te zacht drukt nog. Zolang je nog niet door de laklaag heen bent is er niks aan de hand en kan je nog wel wat rommelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ja was al begonnen en iets harder druk en gaat beter.
Maar na 1 baan gedaan te hebben ziet schuurpapier er al zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/Mobile%20Uploads/222B37B9-8AAB-4EAA-82FC-FB9F781ED448_zpslntttl5s.jpg

Zijn die donkere plekken de parketlak? Of te veel druk?
Of met een grovere korrel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heeft wel wat weg van de meuk die zich ophoopt aan de onderkant van computermuizen. Moet je die tafel niet eerst eens even stevig poetsen met een sopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je drukt zo te zien te veel op de punt. Je kan eens kijken naar korrel 60 of 80.

En wat Orion84 zegt. Heb je de tafel wel eerst goed schoongemaakt en ontvet? Als de tafel vet is dan loopt je schuurpapier zo vol inderdaad.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 14-04-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ja ik heb al korrel 80 gepakt anders kom ik niet door de lak. Nu krijg ik het hout wel mooi blank👍🏻 bedankt voor de tips!
Jakkes die lak gaat bladderen en blijft onder het schuurpapier plakken. Heb alleen korrel 40 80 120 en

[ Voor 27% gewijzigd door trekker22 op 14-04-2016 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jackbq schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 16:16:
Ik neig sterk naar een set van Bosch blauw 10.8 .......
Op kort termijn zal daar nog een cirkelzaag bijkomen, hoogstwaarschijnlijk met snoer.
Je wilt geen 10.8V boor/schroefmachines en een accu cirkelzaag noemen in dezelfde zin. :+
Er is weinig mis met 10.8V, maar niet voor cirkelzagen met een permanente honger naar vermogen.

Kies dan liever meteen voor 18V en vergeet het setje waar een "accu lampje" bij wordt geleverd (gebruik je waarschijnlijk nooit) en focus op wat er wél echt toe doet.
Zo levert Makita voor de diehards een accu cirkelzaag waar je twee 18V accu's kunt combineren tot 36V, kijk dát werkt dus echt lekker. ;)

Is dat laatste absoluut nodig??
Nee dat is het niet, maar 18V is wel het minste dat je daarvoor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jackbq schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:09:

Even gekeken waar ik de Wera Impactor set vandaan had. Koopjegereedschap.nl. Setje kostte mij daar 60 euro. Was de goedkoopste die ik kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Kijk nog even op Amazon.de. Gratis verzending vanaf € 35,- en met (Duits) gereedschap vaak goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Amazon kan ik niet bestellen. Niet gekeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
trekker22 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:03:
Jakkes die lak gaat bladderen en blijft onder het schuurpapier plakken. Heb alleen korrel 40 80 120 en
Parketlak is bedoeld om heel slijtvast te zijn :+

Het kan wel helpen om minder druk te zetten en sneller te verplaatsen zodat de lak niet te warm kan worden. Ook kan juist fijner papier helpen om de lak er 'langzamer' vanaf te schuren en je minder van die plakjes op je schuurpapier krijgt.
Maar dit is gewoon de ellende van lak. Huur maar eens een stel jongens in om je parketvloer te schuren, die 'slopen' eerst de oude parketlaag er vanaf en gaan daarna pas fatsoenlijk schuren! Maar net zoals jij nu ziet, eerst gewoon met grof geweld aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
TheGhostInc schreef op donderdag 14 april 2016 @ 22:38:
[...]

Parketlak is bedoeld om heel slijtvast te zijn :+

Het kan wel helpen om minder druk te zetten en sneller te verplaatsen zodat de lak niet te warm kan worden. Ook kan juist fijner papier helpen om de lak er 'langzamer' vanaf te schuren en je minder van die plakjes op je schuurpapier krijgt.
Maar dit is gewoon de ellende van lak. Huur maar eens een stel jongens in om je parketvloer te schuren, die 'slopen' eerst de oude parketlaag er vanaf en gaan daarna pas fatsoenlijk schuren! Maar net zoals jij nu ziet, eerst gewoon met grof geweld aan de slag.
ja is helemaal goed gekomen! korrel 80 aan gehouden en de tafel is nu heel mooi blank. Denk dat ik de binnen tafel toch weer mooi in de matte lak zet, kon echt goed tegen vocht.

De buitentafel lijkt zelfs zonder schuren goed kring / vlek / waterplas vrij te krijgen door goed in te wrijven met HG Meubeline. Bedankt nogmaals voor alle goede tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:52:
Amazon kan ik niet bestellen. Niet gekeken dus.
Misschien is de Felo impact bithouder ook nog een optie voor je. Die draait het eigenlijk om, daar zitte alle torsieassen op de bithouder zelf ipv de bitjes. Als je het filmpje moet geloven werkt het allemaal erg goed...

Heb er zelf geen ervaring mee, maar wel interessant ding lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor mij? Ik ben prima voorzien van spullen. Jackbq was op zoek naar spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Heeft iemand nog tips voor een goed gesorteerde ijzerwarenzaak in Rotterdam?
Voor schroeven/slotbouten/(kozijn)pluggen enz? Ik was van plan om naar de Hornbach te gaan, maar sta open voor alternatieven van goede vakhandels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Pelle schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:57:
Voor schroeven/slotbouten/(kozijn)pluggen enz? Ik was van plan om naar de Hornbach te gaan, maar sta open voor alternatieven van goede vakhandels :)
ik heb een E-norm in de buurt, die hebben altijd alles wel wat ik zoek.
die slijpen ook kettingzagen, hebben ook een rolletje van 3 meter gaas en een los bitje uit een doos is bij die van mij ook nooit een probleem.

zie dat er 1 in Schiedam zit

Enorm P.A. Engering Schiedam
Rubensplein 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Even eerdere post van McGryphon erbij gehaald:
McGryphon schreef op woensdag 13 april 2016 @ 11:52:
[...] bij de vakhandel (Bouwmaat, Pontmeyer, Polvo/GBI/Provak/Probin-aangesloten winkels of iets in die richting) halen;
Daar is wellicht ook wel iets van bij R'dam in de buurt te vinden. E-norm is ook een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
Enza ijzerwaren in Capelle a/d IJssel

Breur heeft ook veel, maar betaal je ook veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Hmm, ik kan tegenwoordig zonder te trollen mensen een 18V machine aanraden als ze iets compacts willen... O-)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/qNybKpOog1qMYsd4ZOvODlqH/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:44:
Hmm, ik kan tegenwoordig zonder te trollen mensen een 18V machine aanraden als ze iets compacts willen... O-)
Als je zo indringend hobby-geel toont ipv pro-blauw dan zit je sowieso te trollen. :+

Maar meer serieus, het doet mij wel terugdenken aan ancient times van nieuwsgroepen waar hobbyisten die een huis wilden (ver)bouwen zelden verder kwamen dan hun Dremel verzameling in doos.
Leg daar een up-to-the-job 230mm haakse slijper naast en men begrijpt het verschil hoop ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:54:
[...]

Als je zo indringend hobby-geel toont ipv pro-blauw dan zit je sowieso te trollen. :+
oh, dus jouw IP's moet ik gaan blocken van de blogjes die over mijn nieuwste aanwinst gaan verschijnen, waaronder vergelijkingen met o.a. twee tinten blauw en donkergroen met rode accenten? :>
Maar meer serieus, het doet mij wel terugdenken aan ancient times van nieuwsgroepen waar hobbyisten die een huis wilden (ver)bouwen zelden verder kwamen dan hun Dremel verzameling in doos.
Leg daar een up-to-the-job 230mm haakse slijper naast en men begrijpt het verschil hoop ik. ;)
Dit apparaat doet 70Nm in een formfactor die kan wedijveren met 10,8V-machines, en je vergelijkt het met een dremel? Of begrijp ik je nu verkeerd? :?

Dit is niet een machientje dat je in de bouwmarkt gaat tegenkomen, voor de duidelijkheid. Al hap ik nu mogelijk een beetje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 00:08:
[...]
Al hap ik nu mogelijk een beetje :P
Ik denk vooral dat laatste ja, het was ook het logische vervolg van een grapje. ;)
Kan ook zijn dat ik dik 39o koorts heb zie ik nu, denk dat ik maar eens lekker ga maffen. :z

Ik vergeleek overigens de 10.8V met een Dremel, de gele Dewalt van de foto is daarmee vergeleken natuurlijk überkort van bouw, al zal het gewicht niet vergelijkbaar zijn.

Mijn eerste accu machines waren nog 7.2V en daar lach ik nu ook om, toch heb ik daar vele duizenden schroeven mee weggewerkt en dat ging vele keren beter dan met een oldskool schroevendraaier.
Voor dit doel is de huidige 10.8V generatie al bijna perfect te noemen, veel/genoeg power, laag gewicht én betaalbaar.

Ik heb ooit als alternatief met m'n 1010W Metabo boormachine (zonder boorkop) met de bitjes in de 1/4" booras plafonds doorgeschroefd en vond dat al snel aan de reuze zware kant.
Intussen gebruik ik daar m'n 18V Hitachi en 18V Makita machines voor die echter stuk voor stuk zwaarder zijn dan die oude 1010W Metabo met de bitjes in de compacte booras.

Voor dát werk is een 10.8V dus de logischer keuze, al heb ik nu wel een ontzettend sterke rechterarm. :+

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 16-04-2016 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudvandeBeeten
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 01:04:
[...]

Voor dát werk is een 10.8V dus de logischer keuze, al heb ik nu wel een ontzettend sterke rechterarm. :+
Te veel detail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 15:32
Mijn 18V boorhamer (Bosch blauw) heeft een rare trek gekregen sinds gisteren: als ik hameren+boren heb gebruikt, en daarna 'alleen boren' gebruik blijft het hameren actief (snap je....? :p )

Ik moet dan hem eerst op 'alleen hameren' zetten om vervolgens weer hamerloos te kunnen boren.

Gevalletje garantie, maar ik heb hem in Duitsland gekocht. Kan ik dan aanspraak maken op NL garantie? Weet iemand dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Contact morgen de impoteur even en je weet het.
Verder weet ik dat Kruis in Rotterdam dit soort reparaties in eigen werkplaats uit kan voeren.

Pagina: 1 ... 9 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.