teacher schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:53:
Om mijn makita fanboystatus even te bevestigen:
[afbeelding]
Nieuwe aanwinst!
Zit te twijfelen over deze aanbieding:
http://www.gereedschapcen...d&a_bid=247f6bf5&chan=DAI
* Notna ook Makita fan is

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
teacher schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:53:
[afbeelding]
Nieuwe aanwinst!
Niceteacher schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:53:
[afbeelding]
Nieuwe aanwinst!
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Fuu******Notna schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:57:
[...]
Zit te twijfelen over deze aanbieding:
http://www.gereedschapcen...d&a_bid=247f6bf5&chan=DAI
* Notna ook Makita fan is
Wise enough to play the fool
Anoniem: 93986
Ghe vorige week ook binnen gekregen. Ontzettend handig ding zo zonder draad. 2 dagen later de haakse slijper erbij besteld.teacher schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 12:53:
[afbeelding]
Nieuwe aanwinst!
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Echt niet, deze welMcGryphon schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 13:54:
Een echte Makita fan heeft natuurlijk deze ook gewoon.
http://www.amazon.de/Maki...&sr=8-3&keywords=DF330DWEbazzzzzz schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 14:35:
Even terug naar de altijd durende boormachine discussie.
Ik heb al een bosch uneo maxx 18V. Deze bevalt super goed en zelfs in buiten muren en plafonds voldoet de klopfunctie prima en heb ik geen behoefte aan een 230 klop of hamerboor.
Echter de stomme sds quick accesoires....Voor hout kan ik geen fatsoenlijke set hex boortjes vinden voor een leuke prijs. En voor metaal hetzelfs. Daarom ben ik aan het kijken voor een extra lichte boormachine erbij.
Durft iemand een uitspraak te doen hoe een standaard 10,8V makita( DF330DWE denk ik aan) zich verhouden? Gaat dit tegen of meevallen? En 10,8V of toch voor 18V gaan zodat ik met meer makita apparaten compatibel ben voor de toekomst? Qua budget vind ik de 10,8V wel leuk aangezien ik dan tussen de €100 en €150 blijf.
[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 05-04-2016 15:02 ]
My favorite programming language is solder.
[ Voor 19% gewijzigd door McGryphon op 05-04-2016 16:18 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
DeWalt sletMcGryphon schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:09:
In mijn ervaring is van de "populaire A-merken" Makita de zwakste in de 10,8V-categorie. De eigenlijke benchmark is Bosch Blauw, net zo oud als makita maar gewoon allround een wat krachtigere en meer gebalanceerde machine, en vaak in de aanbieding; daarnaast een relatief goed en uitgebreid 10,8v ecosysteem.
Zowel Milwaukee als Dewalt voelen nog wat "volwassener" aan, met de Milwaukee M12 FUEL als sterkste 10,8v-machines die je kan krijgen. Dewalt lijkt in de 10,8v-klasse wel enkel nog "meetgereedschappen" (warmtecamera, inspectiecamera etc) uit te brengen; of dit uiteindelijk ook echt de richting wordt die ze met het 10,8V-spul in gaan of dat ze over een tijdje wat meer conventioneel gereedschap gaan uitbrengen zou ik niet weten. Ik *denk* echter dat ze het komende jaar steeds meer compact 18v-spul willen gaan uitbrengen en het conventionele gereedschap op 10,8 achterwege gaan laten, maar dit is meer een onderbuikgevoel dan iets anders. Milwaukee daarentegen lijkt de M12-serie een stuk serieuzer te nemen, en bewust in de markt te willen zetten als een lichter alternatief voor de M18-lijn.
TL;DR ik zou eerder voor Bosch of Milwaukee gaan op 10,8v dan voor Makita, en enkel in Dewalt investeren mocht je serieuze interesse hebben in bovengenoemde non-standaard gereedschappen of juist geen enkele behoefte aan dingen als decoupeerzaag op accu. Makita is zeker niet slecht, maar tenzij je vast zit aan een leverancier (lijkt me niet van toepassing) of een erg goede aanbieding tegenkomt niet de beste optie in dit segment.
Overigens gaat het gerucht dat er een brushless 10,8v boormachine van Bosch aan zit te komen, maar dat is tot dusver AFAIK bevestigd noch ontkracht. Brushless slagschroevendraaier en slagmoersleutel zijn wel bevestigd.
Edit: Er is ondertussen een 10,8v brushless machine van Bosch. Deze is echter stilletjes op de markt gebracht, met goede reden: het koppel is er enkel op achteruit gegaan, nog steeds het relatief lage toerental van 1300rpm in high gear, ze hebben met deze machine volledig ingezet op verbeterde batterijduur. Vast interessant voor een groep mensen, maar m.i. een erg vreemde keuze. Het maakt de machine significant minder allround inzetbaar en delegeert het welhaast tot enkel kleine diameters hout boren en schroeven, waar de concurrentie ook zijn weg nog wel weet in metaal en grotere diameters in hout.
[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 05-04-2016 16:32 ]
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Zoals ik al zei is Makita geen slechte keuze schatNotna schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 16:29:
[...]
DeWalt slet![]()
* Notna rent
Maar ik ben het met je eens dat Makita niet bar veel in 10.8 heeft. Echter zit er natuurlijk ook een beetje merk voorkeur in imo. En ik weet niet of dat hier speelt.
Sec gezien zou een Bosch Blauw logischer zijn over een Makita als je geen merk aanhanger bent én als je niet aan tijd danwel een strak budget gebonden bent. Anders is de keuze voor de Makita echt geen slechte
[ Voor 24% gewijzigd door McGryphon op 05-04-2016 18:43 ]
Anoniem: 639074
Voor de liefhebbers van een "gratis" accu is het misschien laat nieuws, maar Gereedschappelijk.nl is wel degelijk een officiële Makita dealer, tenminste volgens de site van Makita Nederland.Jelte,89 schreef op maandag 04 april 2016 @ 00:08:
Kijk bijvoorbeeld even op:
https://www.gereedschappe.../l/price:100-200.html?p=1
Hier kun je dan een beetje kijken wat er zoal te koop is, let er wel op dat gereedschappelijk geen officiële dealer is van Makita, dus geen gratis accu,
Dat is toch wel één van de hoofdredenen waardoor ik over het algemeen toch eerder naar een bedrade machine zal kijken. Ok, accu-(schroef)boormachine is wel hardstikke handig, maar van m'n bedrade boorhamer heb ik in ieder geval nog wel de hoop dat die het over 10 jaar ook nog goed doet, van m'n accuboor ben ik vrij zeker dat dat een ijdele hoop zou zijn.Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 20:48:
Toch blijf ik bij accumachine's altijd een duur en wrang smaakje houden als ik nu de bak vol afgedankte machines bekijk waarvoor een nieuwe accu niet langer een rationele keus is.
Voor het geld van 1 goede accumachine kocht ik 25 jaar geleden een "dure" 1010W Metabo hamerboor die intussen stevig is afgebeuld, maar nog net zo briljant hamert als op dag één en waarvoor ik nooit een accu heb hoeven kopen.
Hmm, laatste keer dat ik die zag waren de gegeven specificaties nog *exact* gelijk aan die van de 330. Nu zijn ze ineens significant beter... Vreemd.Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:18:
Makita heeft toch gewoon deze in zijn lijn zitten?
http://www.toolnation.nl/...8-volt-2-0-ah-li-ion.html
De enige kanttekeningen die ik hierbij heb zijn dat als je een brushless Milwaukee M12 wil hebben dat je dan de M12 FUEL moet hebben, en dat die nog steeds wel op eenzame hoogte staan tussen de andere 10,8v-modellen qua kracht. De rest van wat er op 10,8v verkocht wordt is, hoewel voor 99% van de gebruikers voldoende sterk en vaak goed te vergelijken met 12/14.4v NiCd/NiMh gereedschap, appreciabel minder sterk dan M12 FUEL.prein2 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:19:
Ik had een Makita 14.4V, toen daar rook uitkwam, midden in de verbouwing afgelopen zomer moest ik dus supersnel beslissen.
Mijn eerste idee was: dit is mijn kans om voor een 18V systeem te gaan. Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor een 10.8V systeem (Milwaukee M12).
Conclusie: De moderne 10.8V systemen (brushless) hebben meer kracht dan de conventionele 14.4V systemen, daar ga je echt geen buil aan vallen. Met de klopstand ga ik moeiteloos door baksteen en de bijgekochte slagschroevendraaier met z'n 120Nm is zo krachtig, ik kan me niet voorstellen dat je voor normaal gebruik meer kracht nodig hebt. Misschien als je treinrails wilt los/vastmaken of zo, maar in en om het huis?
Ik ben erg blij en het scheelt toch in gewicht tov. een 18V systeem, dat is vooral erg prettig als je de hele dag boven je hoofd bezig bent. Ik heb hem gekocht met de gedachte: die paar keer dat ik echt veel kracht nodig heb, neem ik wel een tool met snoer, nou dat is tot nu toe alleen gebeurd in situaties waar ik altijd al een tool met snoer zou gebruiken (20mm hamerboor gat door betonvloer, dozenboor in beton etc.)
Ik heb een 18v gehaald voor de kracht en grote accucapaciteit. Ik heb een 18v Bosch blauw. Speedboor of gatenzaag is geen enkel probleem. Boor er ook gaten mee in steen, gaat prima (zoals eerder gezegd met een goede boor!). Ik heb er naast een GBH2600 bosch hammer voor de gaatjes in beton en licht breekwerk.McGryphon schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:09:
[...]
Hoe zwaar deze argumenten voor je wegen moet je zelf weten natuurlijk, voor mij voldoende reden om te zorgen dat ik een 18-volter beschikbaar heb.
De wijzen komen uit het Oosten!
Oh ja, gatenzaag is ook zo'n dingetje. Mijn 10,8 krijgt het toch merkbaar al moeilijk met >80mm in betonplex of hardhoutmultiplex, beetje 18V ploegt daar moeiteloos doorheenNoepZor schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:59:
[...]
Ik heb een 18v gehaald voor de kracht en grote accucapaciteit. Ik heb een 18v Bosch blauw. Speedboor of gatenzaag is geen enkel probleem. Boor er ook gaten mee in steen, gaat prima (zoals eerder gezegd met een goede boor!). Ik heb er naast een GBH2600 bosch hammer voor de gaatjes in beton en licht breekwerk.
Grindbeton is de max voor mijn 10,8, kiezelbeton ging toch niet meer
[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 06-04-2016 11:53 ]
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Ze hebben hem ook gewoon met die andere accu.teacher schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:10:
Ik snap het ook niet. Ja ok, je kan nu meer cellen kwijt en dus een 2ah accu uitbrengen.
Maar ik heb een handvol van die 10.8v accus, en ze laden snel op. Ik heb nog nooit hoeven wachten in ieder geval.
En ik heb het al eerder gezegd: die 10.8v 330 machine gebruik ik het meest van allemaal. Superfijn ding.
K to the KillaZ
https://www.praxis.nl/ger...orhamer-wx390-20v/5384498Galaxis schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:22:
Leuk topic !
Ik wil hier toch even mijn ervaring neer zetten. 7 jaar terug een huis gekocht, en voor het klussen wat gereedschap gekocht. Het meeste was bedraad, en het meeste begint nu ook serieus kuren te vertonen.
Tijd voor wat anders dus, voor een accutol ben ik gegaan voor een WorX, ja je leest het goed.
Deze om precies te zijn ;
https://www.worx.com/nl-N...n-Klopboormachine-NL.aspx
Zit tevens een klopfunctie op, erg handig om snel in binnenmuurtjes te moeten boren. De grip is erg prettig, tevens een erg krachtige machine.
Ter uitbreiding en vervanging van huidige heb ik nu sinds kort deze in het assortiment;
https://www.worx.com/nl-N...illatie-multitool-NL.aspx
Ook een erg prettige tool. Voor het geld wat het kost moet ik zeggen dat de kwaliteit zeker in orde is .
Binnenkort eens kijken voor een boorhamer op accu. Dat geklooi met snoeren ben ik echt helemaal beu
Die komt er bij mij ook zeker bij, ondanks dat mijn accuboormachine ook een klopfunctie heeft en meerdere snelheidsstanden. De H3 zal Denk ik wel veel meer power hebben uiteraard. Die handzaag wil ik ook nog wel hebben eigenlijk haha.Rmg schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:52:
[...]
https://www.praxis.nl/ger...orhamer-wx390-20v/5384498
ik ben die aan het overwegen. heb al 2 accus vanwege mijn normale worx accuschroefboor. Het "probleem" is een beetje dat ik daarmee ook door de muren kom
Dit is de klopboor. De boor/schroef (df330 of df030) komt inderdaad tot 1300 toeren.Anoniem: 93986 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:48:
[...]
Ze hebben hem ook gewoon met die andere accu.
http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html
Gewoon normaal 1500rpm ipv 1300. Klopt jouw info wel McGryphon? Is dat niet gewoon 1 modelletje die je iedere keer aanhaalt in je vergelijking?
Ja, geef meer geld uit voor een festool of rupes. Of koop een nette gebruikte.KillaZ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:45:
Wat zijn jullie ervaringen voor een goede schuurmachine? Combo van deuren en kozijnen die geschuurd moeten worden.
Door de grote oppervlakten ben ik geneigd on een vlakschuurmachine te halen. Iemand ervaring met machine tot €150?
[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 06-04-2016 22:13 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 40% gewijzigd door teacher op 06-04-2016 23:05 ]
Formaat is omgekeerd recht evenredig met nauwkeurigheid/details.KillaZ schreef op woensdag 06 april 2016 @ 21:45:
Wat zijn jullie ervaringen voor een goede schuurmachine? Combo van deuren en kozijnen die geschuurd moeten worden.
Ik heb zelf net een nieuwe Bosch Gex125-150 (Excenterschuurmachine). Die is bovenbudget, maar ook wel een beetje overkill. Die vind ik persoonlijk ideaal als ik aan het houtbewerken ben. Ideaal voor vlakke stukken. Maar voor een kozijn weet ik niet hoe fijn dat ding is.Door de grote oppervlakten ben ik geneigd on een vlakschuurmachine te halen. Iemand ervaring met machine tot €150?
Dat is ook wel een goede, een nette Festool valt misschien wel in het budget, thanks!teacher schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:08:
[...]
Ja, geef meer geld uit voor een festool of rupes. Of koop een nette gebruikte.
Een delta kan ik nog wel aan komen (groene Bosch) dus voor de hoeken zou dat wel goed uitkomen. Ik heb al eens met een Festool Excenter gewerkt, dus het is nu vooral de afweging tussen een Excenter en een vlakke. Toch nog even over nadenkenTheGhostInc schreef op donderdag 07 april 2016 @ 01:20:
[...]
Formaat is omgekeerd recht evenredig met nauwkeurigheid/details.
Kozijnen zijn eigenlijk te weinig oppervlakte voor een grote schuurmachine, terwijl juist deuren weer irritant gaan met een te kleine
[...]
Ik heb zelf net een nieuwe Bosch Gex125-150 (Excenterschuurmachine). Die is bovenbudget, maar ook wel een beetje overkill. Die vind ik persoonlijk ideaal als ik aan het houtbewerken ben. Ideaal voor vlakke stukken. Maar voor een kozijn weet ik niet hoe fijn dat ding is.
Daarnaast heb ik een driehoekschuurmachine van Silverline erbij gehaald voor de kleine details. Voor 25 euro is het geen miskoop, maar bij de volgende gelegenheid haal ik een betere.
K to the KillaZ
Ik heb een Metabo SXE 325 (Excenterschuurmachine) die werkt ook heerlijk, en is wel binnen budget.TheGhostInc schreef op donderdag 07 april 2016 @ 01:20:
[...]
Ik heb zelf net een nieuwe Bosch Gex125-150 (Excenterschuurmachine). Die is bovenbudget, maar ook wel een beetje overkill. Die vind ik persoonlijk ideaal als ik aan het houtbewerken ben. Ideaal voor vlakke stukken. Maar voor een kozijn weet ik niet hoe fijn dat ding is.
Daarnaast heb ik een driehoekschuurmachine van Silverline erbij gehaald voor de kleine details. Voor 25 euro is het geen miskoop, maar bij de volgende gelegenheid haal ik een betere.
Een Festool is misschien wat overdreven. Ook een 2e hands zit nog ruim boven het budget.KillaZ schreef op donderdag 07 april 2016 @ 08:23:
[...]
Dat is ook wel een goede, een nette Festool valt misschien wel in het budget, thanks!
[...]
Een delta kan ik nog wel aan komen (groene Bosch) dus voor de hoeken zou dat wel goed uitkomen. Ik heb al eens met een Festool Excenter gewerkt, dus het is nu vooral de afweging tussen een Excenter en een vlakke. Toch nog even over nadenken
[ Voor 38% gewijzigd door L.N. op 07-04-2016 11:29 ]
Thanks, zie een mooie Makita bij de Hornbach staan (5031K), eens kijken of dat wat isAnoniem: 93986 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 09:51:
[...]
Een Festool is misschien wat overdreven. Ook een 2e hands zit nog ruim boven het budget.
Persoonlijk zou ik voor wat grotere oppervlakken en hout altijd gaan voor een excentermachine. Geen rekening hoeven houden met de richting van de houtnerf en het werkt een stuk sneller dan een vlakschuurmachine. Verf vliegt er echt af met een excenter. Heb je veel schuurwerk in hoekjes en dergelijke dan zou ik eens kijken naar een combi van vlakschuurmachine en deltamachine. Iedere machine van Bosch B, Makita, Hitachi voldoet dan wel.
K to the KillaZ
Jouw vergelijking ben ik het toch niet helemaal mee eens, bovengenoemde merken heb ik ( helaas ) ook ervaring mee, Workx is dan toch echt wel even een stapje hoger qua kwaliteit en degelijkheidteacher schreef op woensdag 06 april 2016 @ 23:02:
positec in china:
https://www.positecgroup.com/home
Waar is het mee vergelijkbaar? Denk aan skill, black & decker enzo.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb geen ervaring met workx, behalve dan de eh&t afleveringen, dus daar kan ik niks over zeggen.thijsco19 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:24:
Volgens die site maken ze ook Rockwell, vooral bekend in Amerika en volgens mij niet echt slecht.
Als worx vergelijkbaar is met Rockwell is het inderdaad een stap hoger dan skill en B&D.
Zo'n fein is erg fijn! Wel vind ik de multimaster iets geschikter voor het (komt ie weer) fijne schuurwerk. De uitslag is beperkt en effectiever aan de uiteinden. Echt iets kaalhalen doe je te lang over.Jorik90 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 12:15:
Ik heb een Fein MultiMaster FMM350Q, daar zit onder andere een delta- en rond-schuurstuk bij. Schuren daarmee gaat, vind ik, erg goed. Stofafzuiging werkt ook goed. Vind 'm veel beter schuren dan goedkope delta-schuurmachientjes. Ook voor andere klusjes (hoekjes zagen, snijden, etc) ideaal. Ik ben toen voor de Fein gegaan en geen goedkoper merk om gelijk een goede te hebben die heeel lang mee gaat. Al veel plezier van gehad. Wel boven je budget..
Wat werkt een Rotex dán fijn, zet de schijf op standje 'gedwongen meenemen' plus korrel 40/60 en het is net een driftige bandschuurmachine.teacher schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:27:
Echt iets kaalhalen doe je te lang over.
Ik zie de goedkoopste Rotex 90 op amazon.de toch voor ongeveer €450 staan, maar wellicht is dat voor jou niet de moeite van het onthouden waardAnoniem: 639074 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 22:58:
Wat werkt een Rotex dán fijn, zet de schijf op standje 'gedwongen meenemen' plus korrel 40/60 en het is net een driftige bandschuurmachine.
Ik weet niet eens meer wat ik ooit voor het ding heb betaald, daar hoef je het dus niet voor te laten.
In Nederland zijn ze net zo duur, met Festool maakt het koopjesjagen niet zoveel uit, ze hebben redelijk vaste prijzenhenkie196 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:20:
[...]
Ik zie de goedkoopste Rotex 90 op amazon.de toch voor ongeveer €450 staan, maar wellicht is dat voor jou niet de moeite van het onthouden waard
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Het menselijk lichaam reageert doorgaans vergevend en sportief op zulke pijnlijke gebeurtenissen, het comfortabel "vergeten" is daar 1 van.henkie196 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 09:20:
[...]
Ik zie de goedkoopste Rotex 90 op amazon.de toch voor ongeveer €450 staan, maar wellicht is dat voor jou niet de moeite van het onthouden waard
Dat kan met een Rotex natuurlijk net zo goed, alleen zou het voor enkel deze inzet wel een erg dure oplossing zijn.Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 20:03:
Voor grote oppervlakken zou je juist die niet moeten nemen. Dan is iedere willekeurige a-merk 150mm diameter excenter een betere keuze. Die Rotex 90 blinkt uit in veelzijdigheid en resultaat. Voor meters maken niet zo.
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 08-04-2016 20:29 ]
[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 09-04-2016 10:57 ]
Mooi ding! Ken echter bijna niemand die er een heeft, met invalzagen lijken de meeste mensen ofwel voor een (B-merk)modelletje <200 euro te gaan ofwel direct drie keer zo veel uit te geven voor Festool... Ben benieuwd naar hoe deze je gaat bevallenAnoniem: 93986 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 10:56:
Gisteren voor weinig deze op de kop kunnen tikken.
[afbeelding]
Makita sp6000
Kan de oude groene Bosch ook gaan rentenieren.
Tja, alle functies die ik nodig heb en een Festool vind ik gewoon te duur voor wat het bied. Als ik dat geld zou willen uitgeven dan zou ik eerder voor een Mafell gaan.McGryphon schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 18:47:
[...]
Mooi ding! Ken echter bijna niemand die er een heeft, met invalzagen lijken de meeste mensen ofwel voor een (B-merk)modelletje <200 euro te gaan ofwel direct drie keer zo veel uit te geven voor Festool... Ben benieuwd naar hoe deze je gaat bevallen
[ Voor 33% gewijzigd door mutsje op 09-04-2016 19:17 ]
Als je een beetje handig bent kun je 9/10 dingen wel zagen zonder te klemmen ja, maar soms is toch wel erg handig hoor. Als je b.v. twee linealen aan elkaar gekoppeld gebruikt of als je de bovenfrees gebruikt icm lineaal.Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:33:
Mijn ervaring is dat klemmen niet echt nodig zijn mits je in verstek gaat zagen. De liniaal is bij mij in het verleden ook nooit verschoven.
Je zou zoiets kunnen overwegen:Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:06:
Same here. Heb een prima Bosch bovenfrees, groen weliswaar maar het ding doet het perfect, en zou die graag met de geleiderail gebruiken.
De adapter van makita kost 60 euro en is mij net even te duur om zomaar te proberen.
Het komt inderdaad weinig voor, al zou ik met een reeds intensief bewerkt deel hout geen onnodig risico meer willen lopen.Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 19:33:
Mijn ervaring is dat klemmen niet echt nodig zijn mits je in verstek gaat zagen. De liniaal is bij mij in het verleden ook nooit verschoven.
Ik had even de reflex dat dit weinig meer was dan een luxe uitgevoerd plankje hout, maar met de "ProGrip Universal Base" uitbreiding is dit een heel handig attribuut voor wat oudere machines.miekol schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:34:
Kun je ook overal op klemmen en werkt b.v. ook met een decouperzaag.
http://www.axminster.co.uk/progrip-guide-clamp-ax31208
http://www.fine-tools.com/progrip.html
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 09-04-2016 21:54 ]
Tja idee is leuk. Maar dan kan ik net zo goed de geleiderail en adapter van Bosch kopen. Dan zit ik dus nog met 2 systemen.miekol schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 21:34:
[...]
Je zou zoiets kunnen overwegen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Kun je ook overal op klemmen en werkt b.v. ook met een decouperzaag.
http://www.axminster.co.uk/progrip-guide-clamp-ax31208
http://www.fine-tools.com/progrip.html
Niet zozeer onder de 60 euro maar het is mij onduidelijk of die makita adapter op een bosch frees past. En dan is 6 tientjes nog best veel.miekol schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 23:21:
Ja die is volgens mij weleens voorbij gekomen hier, maar begreep dat je onder de 60 euro wilde blijven toch? Ding is toch iets van 8 tientjes? Kijk ook eens naar de 32mm gatenrij set accessoires erbij is helemaal gaaf!
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 10-04-2016 00:34 ]
Ah zo ja, snap het. Hier nog een kort filmpje van de FSN OFA 32, interessant bij BV maken van een kast.Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 23:24:
[...]
Niet zozeer onder de 60 euro maar het is mij onduidelijk of die makita adapter op een bosch frees past. En dan is 6 tientjes nog best veel.
80 euro voor een adapter die op veel frezen en de bekende rails past vind ik prima.
[ Voor 75% gewijzigd door trekker22 op 10-04-2016 10:48 ]
[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 10-04-2016 11:32 ]
Leuke schuurmachine, let wel op dat je proef gaat schuren voordat je aan de tafel begint.trekker22 schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:32:
ok dank je dat is de bevestiging die ik over die multi tool nodig had.
Dan lijkt dit me een juiste om mee te beginnen?
Metabo FMS 200 Intec handpalm schuurmachine
http://www.gereedschapcen...XugaHrPK6GjN0cxoCsL7w_wcB
[ Voor 18% gewijzigd door mutsje op 10-04-2016 21:11 ]
Gaat dat zo hard dat proef schuren ff nodig is?mutsje schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:09:
[...]
Leuke schuurmachine, let wel op dat je proef gaat schuren voordat je aan de tafel begint.
en bij de gamma is ie 2 euro goedkoper
Zelf vandaag een zeer eenvoudige plantenbak gemaakt van 3x hardhouten vlonder planken die ik gratis gekregen had, zijkantjes eraan gemaakt met zelfde hout. Hierna schroeven wat gaten in bodem en vrouw weer happydie heeft nu plantenbak van 70cm breed. 1 plank hoog 1 plank diep
[ Voor 5% gewijzigd door mutsje op 10-04-2016 21:21 ]
Voor het 'klussen' is het misschien wel genoeg maar voor houtbewerken heb je geld nodigtrekker22 schreef op zondag 10 april 2016 @ 21:16:
[...]
Wat is nog meer echt basic tools die je nodig hebt voor klussen/hout bewerken?
Volgende project ie zelf een goede werkbank maken. Heb nu dan alleen een klopboor/accu boor / decoupeerzaag en dus een schuurmachien 😜
Revive the guild!
ja heb al een drietal boeken over houtbewerken thuis liggen, weet alleen nog niet hoe goed te starten. En daar is het advies ook om eerst handmatig te beginnen.Jelte,89 schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:02:
[...]
Voor het 'klussen' is het misschien wel genoeg maar voor houtbewerken heb je geld nodig![]()
Denk aan blokschaven, beitels e.d.
Kijk bijvoorbeeld eens op baptist.nl of fine-tools.com wat daar aangeboden word qua producten.
Hoe je ze toepast vind je op woodworking.nl
Een werkbank is inderdaad goed te maken uit een (oude) keuken.. Die pik je voor weinig op, wil je er perse 1 zelf maken, kijk dan is naar de ideen van ron paulk of naar de mfc van Festool
Succes!
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 10-04-2016 23:32 ]
Het hangt ook echt af van wat je wilt doen en maken. Als je niet weet hoe te starten, dan heb je blijkbaar niks te maken. De clou is gewoon te beginnen en daarna kom je er vanzelf wel achter wat je leuk vindt. Want houtbewerken is echt een heel breed begrip, sommige mensen doen veel met een draaibank of buigen alles wat recht is. Maar ook de schaal is belangrijk, een pen draaien is echt iets anders dan een tafelpoot.trekker22 schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:02:
ja heb al een drietal boeken over houtbewerken thuis liggen, weet alleen nog niet hoe goed te starten. En daar is het advies ook om eerst handmatig te beginnen.
De werkbank is volgens mij HET klusproject om mee te beginnen. Bijna elke timmerman bouwt elke x jaar gewoon een nieuwe. Waarom? Omdat het gewoon leuk is om te doen 9). En je klustechniek verbetert en daarom ontwikkelen de eisen aan je werkbank ook.trekker22 schreef op zondag 10 april 2016 @ 23:02:
Op zich leek zo'n werkbank een leuk start traject, al heb je eigenlijk alweer een werkbank nodig om een werkbank te maken. (of op de vloer werken...)
Ik neem aan dat je je teak-tafel een transparante lak laag geeft. Let dan op met de schuurmachine dat je met de nerf mee schuurt.trekker22 schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:32:
ok dank je dat is de bevestiging die ik over die multi tool nodig had.
Dan lijkt dit me een juiste om mee te beginnen?
Metabo FMS 200 Intec handpalm schuurmachine
http://www.gereedschapcen...XugaHrPK6GjN0cxoCsL7w_wcB
NoepZor schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:38:
Ik heb nu deze schuurmachine. Ik wil mijn binnendeuren voorzien van een verse laag verf. Is het te doen om deuren met dat ding te schuren, of kan ik beter kijken naar bijv. een excenterschuurmachine?
En ik zeg nee. Je hebt het over deuren, niet 1 deur. Bij 1 deur zou ik zeggen, prima leef je uit. Maar bijv. 4 binnendeuren met zo'n muis is echt onhandig en duurt op die manier onnodig lang. Koop voor nog geen 100 euro een excenter en je bent een stuk sneller klaar met een beter resultaat.iscara schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:50:
Het schuren-seizoen is begonnenDrie keer dezelfde vraag binnen 100 berichten.
Ja, die machine is prima.
K to the KillaZ
En voor 5 tientjes meer een slagschroevendraaier erbij.McGryphon schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:35:
Even tussendoor, Toolmax heeft op het moment een goede aanbieding voor degenen die een simpele accuboormachine nodig hebben: https://www.toolmax.nl/de...-ion-led-lamp-dcl508.html
Dewalt DCD710D2 (10,8v, 2x2,0Ah) plus een LED werk/zaklamp op 10,8v voor 165 euro incl btw
Voor vlakke deuren zou ik een excenter pakken. Voor paneeldeuren zou ik een vlakschuurmachine pakken. Samen met die muis ben je dan klaar.NoepZor schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:30:
Ik heb die muis gekocht voor de kozijnen en de traptreden heb ik er mee gedaan. Maar het gaat nu om 9 a 10 binnendeuren. Of het moet goedkoper/sneller/makkelijker zijn om er nieuwe deuren in te zetten
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 11-04-2016 11:38 ]
Ook een goede optie inderdaad, beide prima aanbiedingen imoAnoniem: 93986 schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:36:
[...]
En voor 5 tientjes meer een slagschroevendraaier erbij.![]()
http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html
[ Voor 36% gewijzigd door McGryphon op 11-04-2016 11:55 ]
http://www.gereedschapcen...aier-body-dcf885n-xj.htmlMcGryphon schreef op maandag 11 april 2016 @ 11:50:
[...]
Ook een goede optie inderdaad, beide prima aanbiedingen imo
Overigens bedenk ik me net dat ik eind mei nog steeds geen slagschroevendraaier bij de hand heb als ik nieuwe vlonders ga leggen hier, terwijl dat bij uitstek een van de klussen is waar zulke units voor aangeraden worden. Van de andere kant, we zijn dan met 5 of 6 man in totaal, en er gaan 5 of 6 (misschien zelfs 7) accuboormachines aanwezig zijn, meerekenend dat er een of twee man met het zagen bezig gaan zijn denk ik dat we dan toch wel goed zitten
K to the KillaZ
Niet meer... Deel van mijn vaste inkomen op het moment zijn de maandelijkse betalingen van een vriend van me die in de standbouw voor zichzelf wil gaan beginnen en mijn 18V-spul heeft opgekocht daarvoor, op afbetaling. Nou heb ik over 1 of 2 weken wel een nieuwe compact 18v met twee accu's, dus dat is het punt niet, maar tochKillaZ schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:06:
[...]
http://www.gereedschapcen...aier-body-dcf885n-xj.html
Wat houd je tegen? Volgens mij heb jij 30 accu's liggen
[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 11-04-2016 12:45 ]
nou ik zie door de bomen het bos niet meer voor teak hout.iscara schreef op maandag 11 april 2016 @ 10:52:
[...]
Ik neem aan dat je je teak-tafel een transparante lak laag geeft. Let dan op met de schuurmachine dat je met de nerf mee schuurt.
Zelf heb ik een excentreer machine (SXE325), dan hoef je niet op te letten in welke richting je schuurt.
of een afdakje, of helemaal nat laten regenen.trekker22 schreef op maandag 11 april 2016 @ 12:52:
[...]
nou ik zie door de bomen het bos niet meer voor teak hout.
Heb een teak tafel voor buiten, groene zeep, teak olie, lakken etc. Nu krijg ik bij paar druppels regen er op lelijke vlekken. Dan denk ik lakken?
Als mijn teakhouten tuinmeubel al donkergrijs geworden is, welke verzorgingsproducten raadt u dan aan?
Als u de kleur wilt herstellen naar het natuurlijke zilvergrijs, gebruik dan eerst Golden Teak Cleaner om het teak schoon te maken en de kleur te herstellen. Daarna brengt u Teak Patinizer aan om de zilvergrijze kleur gedurende lange tijd te behouden. Als u de lichtbruine kleur van nieuw teak prefereert, gebruik dan eerst Golden Teak Cleaner om de kleur te herstellen, en vervolgens Golden Teak Protector om de honingbruine kleur langer te behouden.
Behandeld teak: kan dat buiten blijven staan in de regen?
Ja. Snel na het aanbrengen zijn onze producten droog en zullen zij uw tuinmeubelen beschermen tegen zon, regen en sneeuw.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq