[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste
Acties:
  • 724.021 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:54

miekol

erm

De importeur is er in dit geval toch juist niet? Want zelf gekocht in Duitsland. Zou me niet verbazen als die er wel zou zijn het gewoon gewoon Bosch Nederland is?

Heb je de machine geregistreerd op Bosch-professional.com? Waarschijnlijk kun je de garantie daar ook direct met Bosch afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:05
A moment of silence...

Na 9 jaar trouwe dienst heeft mijn hamer de moed opgegeven :/

Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/8ECF2026-63D6-4374-AE53-6964AD5CB185_zpskqcdhdg7.jpg

Massieve (houten) vloer 1 - 0 Klauwhamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Het lijkt ook wel alsof je hebt lopen knagen aan de steel tbh :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:05
Notna schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:26:
Het lijkt ook wel alsof je hebt lopen knagen aan de steel tbh :+
Hehe, toen ik de hamer kocht was ik nog interieurbouwer
Dus heb zo'n grote houten gereedschapskist waar alles van een afstandje ingegooid wordt

Daarna nog enkele jaren in de standbouw/evenementenbouw gewerkt waar de hamer ook wel werd mishandelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:55

Pelle

🚴‍♂️

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2928238/got/klussen/ok-IMG_20160416_214057.jpg

Note to self: niet je paar weken oude DHP470 uit je handen laten vallen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

:X

Ik hoop dat ie zo ontworpen is dat er een relatief goedkoop onderdeel gebroken is en vervangen kan worden en niet de hele aandrijflijn naar z'n grootje is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Die is dan wel heel ongelukkig gevallen lijkt mij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:38
Pelle schreef op maandag 18 april 2016 @ 13:29:
[afbeelding]

Dat is kl*te! Hier kun je zien wat er kapot is en evt. gelijk bestellen....

Afbeeldingslocatie: https://www.kruis.nl/onderdelen/tekening?m=makita&t=DHP470_0

Waarschijnlijk gaat het om onderdeel 14 en dat wordt omschreven als een tandwielset en heeft als onderdeelnummer 126353-0.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 18-04-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Notna: Hij viel bijna 3 meter naar beneden, op een stenen ondergrond, dus heel gek is het niet dat het ding afbreekt.

L.N.: dank, die had ik zelf ook al gevonden.
Ik heb eerst bij m'n inboedelverzekering gecheckt of ze het wilden dekken (helaas), en nu heb ik bij de webshop waar hij gekocht is nog een verzoek tot garantie ingediend. Hopelijk wordt dat gehonoreerd (maar zou het begrijpelijk vinden als het niet zo was).
In dat geval zou ik inderdaad kijken of ik dat onderdeel kan bestellen, en misschien wel zelf vervangen (hoewel ik daar wel een beetje huiverig voor zou zijn :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:09

thijsco19

KTM 990 SMT

Is volgens mij wel redelijk makkelijk te doen hoor.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kruis in rotterdam, is makita dealer, kan alles leveren en heeft een eigen reparatiedienst. Dat kan ook een optie zijn.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
teacher schreef op maandag 18 april 2016 @ 18:28:
Kruis in rotterdam, is makita dealer, kan alles leveren en heeft een eigen reparatiedienst. Dat kan ook een optie zijn.
Kruis is sowieso een fantastische zaak als je onderdelen nodig hebt. Loop er even binnen met een kapot stuk gereedschap, en als ze je niet direct het vervangende onderdeel (of onderdelen) kunnen meegeven weten ze wel te noemen wat je nodig hebt en dan kunnen ze het bestellen.

Voor de merken die ze voeren, that is.

Oh, en dat is ook de reden dat ik nog een lanyard aan m'n nieuwe 791 moet maken. Dat het te repareren is wil niet zeggen dat je hem dan maar moet laten vallen... Ik kan iedereen hetzelfde aanraden, des te meer degenen die überhaupt maar 1 zo'n machine hebben. Ik zou in het geval ik een machine kapot laat vallen alsnog kunnen terugvallen op een van de andere twee hier (drie als je de oude panasonic met gare accu's en boorkop meetelt), en zelfs dan zou ik het uitermate kut vinden als het gebeurde. Ook met een van de 10,8v-units :P

[ Voor 32% gewijzigd door McGryphon op 18-04-2016 19:54 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

FabianGTI schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:16:
A moment of silence...

[afbeelding]

Hoezo de moed opgeven? De kop is er net af :P
[afbeelding]

Zie vorige opmerking ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 20:23
Toevallig mbv een credit card gekocht? Zoja, dan is het waarschijnlijk verzekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Helaas niet. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. CC gebruik ik eigenlijk alleen in het buitenland, maar voor dit soort aankopen is het niet eens zo gek inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FabianGTI schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:16:
Je bedoelt dat dit onmisbare verlengstuk van je arm na jaren van ondankbaar, harteloos, onkundig en grof misbruik eindelijk uit z'n kommervolle lijden is verlost. :+
RIP hamer, wij zullen je nog gaan missen. ;)
McGryphon schreef op maandag 18 april 2016 @ 19:27:
[...]
Oh, en dat is ook de reden dat ik nog een lanyard aan m'n nieuwe 791 moet maken. Dat het te repareren is wil niet zeggen dat je hem dan maar moet laten vallen... Ik kan iedereen hetzelfde aanraden, des te meer degenen die überhaupt maar 1 zo'n machine hebben.
Het doet best zeer als je zo'n dure machine van 3m hoogte aan barrels laat vallen en ook zo über zinloos.

Het probleem is herkenbaar, je wilt met zo min mogelijk gehannes je schroefding doen, zo sloop ik die onhandig uitstekende clips eigenlijk altijd meteen van de machine af.
Totdat hij van enige hoogte onnodig op de grond dondert, niet zo slim dus. :(
Op die hoogte zou je eigenlijk de machine met iets van een koord en carabiner aan je broekriem oid moeten zekeren, net lang genoeg om wel vrij te kunnen werken.

Lijkt mij standaard procedure als je aan skyscrapers werkt en je geen personen op straatniveau 200m lager wilt gaan raken. :+
Zo herinner ik mij nog een uiterst pijnlijk ongeluk (van alweer jaren geleden) dat erg verkeerd afliep en veroorzaakt werd door een onderhoudsmonteur, die een iets te zware dopsleutel op de brandstoftank van een Titan kernraket liet vallen die in de silo stond, met geheel voorspelbare afloop. |:(

Dat gaat Kruis dan ook niet meer voor je fixen. ;)
drie als je de oude panasonic met gare accu's en boorkop meetelt
Zijn die Panasonic boorkopjes/boorassen echt zo gaar??

Ik hoorde van een aannemer die hier vorig jaar bezig was, dat het hele bedrijf qua boor-schroefmachines naar Panasonic was overgestapt, maar dat in de kortste keren alle boorkopjes een eigen "losbandig" leven gingen leiden. :+
Dat was meteen einde oefening voor ze en toen maar weer terug naar Bosch en Makita.
Ik had hier niet eerder van gehoord en kon het mij maar moeilijk voorstellen dat zo'n merk zoiets ondeugdelijks fabriceert.
Zo complex hoeft een boorkop niet geproduceerd te worden lijkt mij, met zoveel goedgeslaagde voorbeelden binnen handbereik van andere toonaangevende merken.
"Beter goed gejat dan slecht bedacht." ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 15:23:
[...]

Het doet best zeer als je zo'n dure machine van 3m hoogte aan barrels laat vallen en ook zo über zinloos.

Het probleem is herkenbaar, je wilt met zo min mogelijk gehannes je schroefding doen, zo sloop ik die onhandig uitstekende clips eigenlijk altijd meteen van de machine af.
Totdat hij van enige hoogte onnodig op de grond dondert, niet zo slim dus. :(
Op die hoogte zou je eigenlijk de machine met iets van een koord en carabiner aan je broekriem oid moeten zekeren, net lang genoeg om wel vrij te kunnen werken.

Lijkt mij standaard procedure als je aan skyscrapers werkt en je geen personen op straatniveau 200m lager wilt gaan raken. :+
Zo herinner ik mij nog een uiterst pijnlijk ongeluk (van alweer jaren geleden) dat erg verkeerd afliep en veroorzaakt werd door een onderhoudsmonteur, die een iets te zware dopsleutel op de brandstoftank van een Titan kernraket liet vallen die in de silo stond, met geheel voorspelbare afloop. |:(

Dat gaat Kruis dan ook niet meer voor je fixen. ;)
Ik zeker zo'n ding normaal niet aan mijn riem, maar maakte in het verleden wel altijd een touwtje aan het punt net boven de accu waar mijn pols doorheen kon. Meen dat de meeste accuboormachines er wel op gemaakt zijn dat dat gewoon kan.
[...]

Zijn die Panasonic boorkopjes/boorassen echt zo gaar??

Ik hoorde van een aannemer die hier vorig jaar bezig was, dat het hele bedrijf qua boor-schroefmachines naar Panasonic was overgestapt, maar dat in de kortste keren alle boorkopjes een eigen "losbandig" leven gingen leiden. :+
Dat was meteen einde oefening voor ze en toen maar weer terug naar Bosch en Makita.
Ik had hier niet eerder van gehoord en kon het mij maar moeilijk voorstellen dat zo'n merk zoiets ondeugdelijks fabriceert.
Zo complex hoeft een boorkop niet geproduceerd te worden lijkt mij, met zoveel goedgeslaagde voorbeelden binnen handbereik van andere toonaangevende merken.
"Beter goed gejat dan slecht bedacht." ;)
Valt op zich nogal mee, maar het is een machine uit 2001 dus die boorkop heeft gewoon uiteindelijk net te veel mishandeling ondergaan :P
Denk dat er gewoon een mooie Rohm oid op komt als ik een losse 12V-supply werkend krijg.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Misschien is een slide kick iets? Ook bruikbaar als soort holster voor accuboor.

Afbeeldingslocatie: http://www.innotwins.nl/Meedragen%20schroeftol.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door miekol op 19-04-2016 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Daarvoor zit er gewoon een clip aan de machine toch? O-)

Of doel je op Baghavad die daar kennelijk niet zo veel van moet hebben?

[ Voor 40% gewijzigd door McGryphon op 19-04-2016 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Bij Makita ( en ik gok ook andere 'duurdere' merken) zitten er van die riembeugels aan de onderkant van de machine die je weer aan je gereedschapsriem kan hangen (waar vaak een beugel aan zit voor dit soort dingen)

Afbeeldingslocatie: http://media.itek-webwinkel.be/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/0/7/0743f491-4bb1-4a48-b7ce-d1a61f9bf246_144361-0_8465.png

Is nog steeds niet echt heel veilig hoor; kan er alsnog afvallen bij een flinke beweging en is al helemaal nutteloos als je butterfingers hebt :

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 19-04-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Notna schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:37:
Bij Makita ( en ik gok ook andere 'duurdere' merken) zitten er van die riembeugels aan de onderkant van de machine die je weer aan je gereedschapsriem kan hangen (waar vaak een beugel aan zit voor dit soort dingen)

[afbeelding]

Is nog steeds niet echt heel veilig hoor; kan er alsnog afvallen bij een flinke beweging en is al helemaal nutteloos als je butterfingers hebt :
Klopt, maar hebben de meeste Makita's niet ook gewoon een "oogje" aan de achterkant van het handvat, net boven de accu?

"oogje" dat ik bedoel: Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/3f31laU55FajOU2DtAIv9P28/medium.jpg
zoals je op deze foto ziet heeft de Bosch 10,8 niet zo'n ding, mijn beide Dewalt units hebben er wel een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

McGryphon schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:37:
Daarvoor zit er gewoon een clip aan de machine toch? O-)

Of doel je op Baghavad die daar kennelijk niet zo veel van moet hebben?
Dat zit inderdaad ook op de meeste machines, maar daar kun je niet ook later nog je stofzuigerslang in hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
miekol schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:33:
Misschien is een slide kick iets? Ook bruikbaar als soort holster voor accuboor.

[afbeelding]
Ook te gebruiken voor je stofzuigerslang en kabels. Meeste machines hebben overigens een prima clip voor aan je broek(riem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 20:50
Jackbq schreef op woensdag 13 april 2016 @ 12:09:
Ik ga de spullen bij Toolnation bestellen,........
De Bosch blauw 10.8V set is binnen.

Set bestaat uit de volgende artikelen:
Lader + 3 accu's
Zaklamp
Recipro zaag
Klopschroefmachine
Boormachine
Multi tool

So far alleen maar bouwmarkt kwaliteit gebruikt, en dan ben je aardig verrast van de power in deze kleine machine's. Ik heb lang getwijfeld over 10,8 of 18 volt, maar ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Het feit dat de apparaten door hun formaat zeer handzaam zijn, stevig aanvoelen en voor mij voldoende kracht hebben maken dit een aankoop die ik beter veel eerder had gedaan.

Morgen verwacht ik ook nog de GSB erbij, dat is de klopboormachine op accu ook niet de grootste maar prima voor een plugje in de muur. Als de GSB het niet afkan hebben we de Metabo UHE 2250 multihamer altijd nog.

Volgende punt van aanschaf gaat waarschijnlijk een invalzaag worden.
Ik twijfel tussen de groep die net onder de Festool ligt qua prijs (Dewalt, Makita) en de Festool zelf.
De Mafell is me teveel geld.

De invalzaag zal als eerste gebruikt gaan worden om een inloopkast onder het schuine dak te voorzien van een indeling. Gezien dit onder het schuine dak is, is het zonde om bv een kast van de Ikea te kopen want daar kan ik alsnog direct de zaag inzetten. In dat geval wil ik meubel panelen kopen, en zelf vanaf nul deze kast inbouwen. Wel probeer ik hier de Ikea maten aan te houden, zodat ik van hun accessoires gebruik kan maken.

Ik kwam hier een Festool met extra rail erbij voor €519 Wat volgens mij een goede prijs is.

Goede deal, of heb ik me vergist in de specs van deze machine en ontbreken hier belangrijke zaken op?

[ Voor 7% gewijzigd door Jackbq op 19-04-2016 19:16 . Reden: de tweede link weggehaald wegens ontbreken van rail bij de aanbieding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Jackbq schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:13:
[...]

Lader + 3 accu's
Zaklamp
Recipro zaag
Klopschroefmachine
Boormachine
Multi tool

So far alleen maar bouwmarkt kwaliteit gebruikt, en dan ben je aardig verrast van de power in deze kleine machine's. Ik heb lang getwijfeld over 10,8 of 18 volt, maar ik ben blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Het feit dat de apparaten door hun formaat zeer handzaam zijn, stevig aanvoelen en voor mij voldoende kracht hebben maken dit een aankoop die ik beter veel eerder had gedaan.

Morgen verwacht ik ook nog de GSB erbij, dat is de klopboormachine op accu ook niet de grootste maar prima voor een plugje in de muur. Als de GSB het niet afkan hebben we de Metabo UHE 2250 multihamer altijd nog.

Ik twijfel tussen de groep die net onder de Festool ligt qua prijs (Dewalt, Makita) en de Festool zelf.

De invalzaag zal als eerste gebruikt gaan worden om een inloopkast onder het schuine dak te voorzien van een indeling. Gezien dit onder het schuine dak is, is het zonde om bv een kast van de Ikea te kopen want daar kan ik alsnog direct de zaag inzetten. In dat geval wil ik meubel panelen kopen, en zelf vanaf nul deze kast inbouwen. Wel probeer ik hier de Ikea maten aan te houden, zodat ik van hun accessoires gebruik kan maken.

Ik kwam hier een Festool met extra rail erbij voor €519 Wat volgens mij een goede prijs is.

Daarna kwam ik ook nog deze tegen zonder rail, maar daar is de prijs ook naar 375

Losse lineaal bij diezelfde shop kost 80 euro, in dat geval ben je voor de set €455 kwijt.
Goede deal, of heb ik me vergist in de specs van deze machine en ontbreken hier belangrijke zaken op?
De eerste is een Ts55 REBQ en de tweede een RQ. Volgens mij staat de EB altijd voor electronical brake bij de Festool type nummers dus die mis je dan. Geen idee of er verder nog verschil in zit.

Is tweedehands via bij Madev Tools geen optie? Stukje goedkoper en toch (zij het stuk beperkter als de festool all in) stukje garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Lader + 3 accu's
Zaklamp
Recipro zaag
Klopschroefmachine
Boormachine
Multi tool

Die jezelf een lol en kijk naar een Bosch of Makita. Scheelt een paar honderd euro en ze zijn net zo nauwkeurig als een Festool. Tenzij je van plan bent om een berg accessoires voor de invalzaag te kopen. Dan kan je wellicht beter voor een Festool gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Lader + 3 accu's
Zaklamp
Recipro zaag
Klopschroefmachine
Boormachine
Multi tool

Ik ben persoonlijk fan van de Makita Sp6000. Scheelt honderd euro met de Festool en doet niet onder in kwaliteit en zaagsnedes. Je mist hoogstens een paar snufjes die de Festool heeft. Veel mensen zullen adviseren de Festool te halen, maar ik waardeer de 'kale' Makita juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:22:
[...]

Die jezelf een lol en kijk naar een Bosch of Makita. Scheelt een paar honderd euro en ze zijn net zo nauwkeurig als een Festool. Tenzij je van plan bent om een berg accessoires voor de invalzaag te kopen. Dan kan je wellicht beter voor een Festool gaan.
Niks mis met de Bosch en Makita, maar zo groot is het prijsverschil niet hoor:

Festool TS 55 REBQ + 1 rail = € 508,- bij Toolnation
Bosch GKT 55 GCE + 1 rail = € 437,- bij Mastertools
Makita SP6000J + 1 rail = € 410,- bij Toolnation

De rail is ook nog een overweging, die van Bosch/Mafell schijnt o.a makkelijker exact haaks te koppelen te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door miekol op 19-04-2016 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:29:
[...]

Ik ben persoonlijk fan van de Makita Sp6000. Scheelt honderd euro met de Festool en doet niet onder in kwaliteit en zaagsnedes. Je mist hoogstens een paar snufjes die de Festool heeft. Veel mensen zullen adviseren de Festool te halen, maar ik waardeer de 'kale' Makita juist wel.
Die Makita is dus niet kaal. ;) Vergeleken met de Festool scheelt het qua features zo goed als niets,
miekol schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:31:
[...]

De rail is ook nog een overweging, die van Bosch/Mafell schijnt o.a makkelijker exact haaks te koppelen te zijn.
Tja, ik vind dat dus nogal wat. Die Bosch komt dus uit de Mafell fabriek en is een afgeslankte versie met minder features als de Mafell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

De makita heb je al voor €366,- met geleiderail. Gereedschapcentrum dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:36:
[...]

Tja, ik vind dat dus nogal wat. Die Bosch komt dus uit de Mafell fabriek en is een afgeslankte versie met minder features als de Mafell.
100 euro is niet niks inderdaad, ging mij meer om de "honderden euro's" alsof het de helft zou schelen. Voor veel mensen heeft de Festool inderdaad weinig meer waarde tov Makita of Bosch, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Eerder andersom trouwens, die Mafell komt vermoedelijk uit de fabrieken van Bosch. Hun accutol is ook een rebranded Metabo namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
McGryphon schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 18:46:
[...]

Klopt, maar hebben de meeste Makita's niet ook gewoon een "oogje" aan de achterkant van het handvat, net boven de accu?

"oogje" dat ik bedoel: [afbeelding]
zoals je op deze foto ziet heeft de Bosch 10,8 niet zo'n ding, mijn beide Dewalt units hebben er wel een.
Yup, they do :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
[...]

Voor die 3 gaan we ons dus nog eens goed inlezen.
De prijzen ontlopen elkaar niet genoeg om ter besparing te kiezen voor een Bosch of Makita.
Met andere woorden, als er toch bruikbare opties op de Festool zitten die me aanspreken dan geef ik daar de voorkeur aan.

Laten we het eens omdraaien, zijn er hier mensen die de Bosch of Makita verkiezen boven de Festool en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al zei, ik mis geen enkele optie bij de Makita ten opzichte van de Festool. Ook qua nauwkeurigheid doen ze niet voor elkaar onder. Levensduur zal moeten blijken maar eerlijk gezegd maak ik mij daar geen zorgen over.

Tja, en dan dus de prijs.

http://www.gereedschapcen...derail-in-mbox-1300w.html

364 euro. 150 euro goedkoper als de Festool. Daar koop ik weer een ander stuk gereedschap voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jackbq schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:10:
[...]

Voor die 3 gaan we ons dus nog eens goed inlezen.
De prijzen ontlopen elkaar niet genoeg om ter besparing te kiezen voor een Bosch of Makita.
Met andere woorden, als er toch bruikbare opties op de Festool zitten die me aanspreken dan geef ik daar de voorkeur aan.

Laten we het eens omdraaien, zijn er hier mensen die de Bosch of Makita verkiezen boven de Festool en waarom?
Ik zou dus voor de Makita gaan. Je bespaart €150,- en hebt een machine die kwalitatief gelijk is. Daarnaast zit er een kantelbeveiliging op de zaag en geleiderail, zodat de zaag niet omvalt bij zagen onder een hoek.

Voor die €150 kan je een paar mooie zaagbladen kopen of een nieuwe Makita 10.8V schroefmachine met koolborstelloze motor (net uit in Japan, dus binnenkort hier). Ik ben persoonlijk wel fan van Makita. Op de bouw gebruiken ze het veel, dus het kan vast tegen een stootje (afgezien van die foto een paar pagina’s terug in dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En, ik zou dus wel een ikea kast verzagen. Je zal zien dat losse planken kopen nauwelijks goedkoper is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
teacher schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:11:
En, ik zou dus wel een ikea kast verzagen. Je zal zien dat losse planken kopen nauwelijks goedkoper is.
Na het plaatsen van mijn vorige bericht, begon ik me dat inderdaad af te vragen.
meubelplaat van 230 X 60 kost meer dan een gamma kast van 230 hoog......
Dus inderdaad, die gaan we maar bestellen bij de Ikea, en dan netjes op maat zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee waar je woont maar ik heb bij Bouwie bouwmaterialen voor een geschikte prijs meubelpanelen op de kop kunnen tikken.

Ik vind ze nog steeds niet goedkoop trouwens maar je moet soms wat als je wel gewoon echt hout wil hebben.

http://www.bouwie.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Oi, das een goede tip.
* The Eagle daar in de buurt zijn prive auto gekocht, is 20 min rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 19:29:
Ik heb deze Makita SP6000 nooit in m'n handen gehad, maar wat ik er online en in reviews van heb gezien spreekt absoluut aan.
De machine ziet er gewoon erg goed, degelijk en functioneel uit en de prijs is in vergelijk zelfs aantrekkelijk.
De rail is ook uitwisselbaar met Festo dacht ik, nog een groot voordeel.

De kwaliteit van de zaagsnede wordt uiteindelijk vooral door het zaagblad en de vertanding bepaald, daar hoeven de merken elkaar weinig tot niets in te ontlopen.
Ik ben wel benieuwd of het loopwerk van de Makita net zo boterzacht briljant en trillingsarm loopt als dat van Festo, heb je deze machines wel eens naast elkaar uitgeprobeerd??

Je koopt met zo'n railsysteem "in potentie" meteen andere machines van het merk die op dezelfde rails passen en het blijft daarna vaak niet bij 1 rail en dat wordt dan bij elkaar een leuke investering.
Wet van de remmende voorsprong. :+

Zo heb ik intussen meerdere Festorails (helaas nog van het oude type) in gebruik en volgden na de invalzaag ook meerdere bovenfrezen.
Of ik vandaag de genoemde Makita zou kopen zou voor mij mede afhangen of het merk met Festo vergelijkbare bovenfrezen in het pakket heeft, want die wil je niet meer zonder rail gebruiken.

Festo is gewoon erg slim als eerste(??) in deze zwaarbevochten en lucratieve markt gesprongen, waarna Bosch/Makita & co pas op grote afstand volgden en die achterstand moeten zij maar weer zien in te halen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Volgens mij zijn de verschillen tussen de Makita SP6000J en de Festool TS55 REBQ minimaal. De specs (zaagdiepte, vermogen motor, diameter zaagblad, soft start, etc.) zijn heel vergelijkbaar. De Festool lijkt net iets verder uitgewerkt in de details. Zo is de diepteaanduiding erg gemakkelijk door de dubbele aanduiding (met liniaal en zonder) en zit er een microaanpassing op. De Makita heeft ook een dubbele aanduiding, maar die werkt minder fijn. Op de Festool kun je ook aan de rechterzijde van het zaagblad een splinterguard zetten. De Festool is heeft een breder assortiment accessoires, maar je moet deze maar net nodig hebben. De Festool heeft de plug-it kabel. Persoonlijk vind ik dat erg handig, want ik zo'n kabel gesleeved in de slang van mijn stofzuiger. Maar dat is natuurlijk alleen maar handig als je meerdere Festool-apparaten hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=40227&stc=1&d=1450887094

De Makita is goedkoper en ook de liniaals zijn goedkoper. Het bijgeleverde zaagblad is goed, maar minder dan de Festool. De Makita blijft beter op de rails bij een zaagsnede van 45 of 46 graden en het verbinden van twee stukken rails is ook beter. De Makita heeft een voorrits-functie en de Festool niet. Bij de Festool kun je dit wel gemakkelijk handmatig doen.

De bovengenoemde verschillen zijn klein en in de meeste gevallen is het ene bij het ene merk net wat beter uitgewerkt dan bij het andere merk. Volgens mij is er weinig of niets is dat met de Festool wel kan en met de Makita niet. Ik heb zelf de Festool, maar zou die vooral aanraden als je binnen de Festool-familie wilt blijven met andere apparaten. Je kunt dan de rails en plug-it kabels gebruiken voor meerdere apparaten, zoals een bovenfrees. Als je dat niet van plan bent, dan zou ik de voor de Makita gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 12:35
En vergeet niet de M-box niet te vergelijken met de systainer.. Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om mn gereedschap praktisch op te bergen of mee te nemen ook wel iets om naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

mitch187 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 18:41:
En vergeet niet de M-box niet te vergelijken met de systainer.. Persoonlijk vind ik de mogelijkheid om mn gereedschap praktisch op te bergen of mee te nemen ook wel iets om naar te kijken
Bedoel je niet de L-Boxx? De mbox is ook gewoon een systainer van Tanos. Nu trouwens vervangen door de Makpac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 12:35
Bedoelde die Makpac dingen ja, excuses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 20:23
Tijdje geleden hier advies gevraagd over een dopsleutelset en bitset. Uiteindelijk besloten om een Carolus 3/8" doppenset te kopen en een Wera Impaktor 30 bit-check.

Het is vandaag binnengekomen, eerste indruk is zeer goed. Op naar de eerste klus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Mijn DCD791 zit in een T-stak koffer, maar ik sta nou niet direct te springen om meer spul in dat systeem te halen. Niet omdat het compleet onnuttig is, maar in mijn situatie is dat spul ook aan elkaar geklikt te klein qua ruimte als ik veel moet meenemen, en niet compact genoeg om als extra efficiënte opslag te gebruiken voor in de schuur. Dan zou ik eerder voor toughboxes gaan; zeker met die kar ideaal als je compleet self-sufficient bent ergens weg van huis, groot genoeg om ook als redelijk efficiënte normale opslag te gebruiken, en degelijk.

Met L-boxx en systainer heb ik zelf geen ervaring, maar naar horen zeggen is het lang niet zo ideaal als het lijkt, en vooral erg praktisch in een busje als installateur oid. L-boxxes zie ik wel eens over bouwplaatsen gesleept worden, maar bijna nooit bij gereedschap dat er niet standaard in geleverd wordt. Festool zie je gewoon bijna niet op bouwplaatsen :+

Een L-boxx/Makpac/Tstak/systainerkoffer is wel altijd al beter dan zo'n blow-molded koffer, al is het maar vanwege ofwel de extra accessoires die je er in kan flikkeren bij hetzelfde formaat ofwel het compactere formaat :+ en vaak degelijker en alles wat beter passend ook nog.

qua non-systeemkoffers zit er veel meer verschil in kwaliteit, vaak nog meer per merk dan tussen merken onderling. Ik vind de blow-molded koffer van mijn DCD710 nog steeds een klein beetje jammer eigenlijk, al zit ie best stevig in elkaar verder en kan ik er 2 borensetjes, een bitsetje en wat losse (speed)boren in kwijt; bij hetzelfde formaat maar een constructie zoals mijn DWE576 cirkelzaag had er enorm veel meer nog ingepast en was het zeker zo stevig geweest.

Dat kwam dan weer niet naar voren in die reviewblog die ik eerder schreef over het ding, maar daar zat zn concurrentie ook los in een kartonnen doos :') ik had bij aankoop toch eigenlijk nog op iets beters gehoopt toen. Denk dat ik ook de koffers zeker even moet fotograferen als er hier straks in totaal 6 accuboormachines van ~100 tot ~300 euro aanwezig zijn, is kennelijk toch voor best wat mensen een relevant deel van de aankoop. Ik moet eens met andere mensen shit gaan regelen als ik diverse opslagsystemen met elkaar wil vergelijken O-)

Wat ik wel nog eens kan doen mocht ik het goedkoop genoeg kunnen regelen is zo'n Tstak ladensetje halen om onder de boorkoffer te klikken, en daar dan boren, bitjes, gatenzagen, doppen en weet ik wat in te gooien, als er ruimte is nog wat handgereedschap oid, en eens kijken hoe goed dat werkt. maar juist die laden zijn natuurlijk weer duur :P

Maar goed, dan zou ik ook weer een toughbox met 2 laden en een gereedschapsbak kunnen regelen, die kan ik in theorie nog op elkaar geklikt samen achterop mn fiets meenemen en daar kan dan heul wat in :+

[ Voor 51% gewijzigd door McGryphon op 20-04-2016 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hebben jullie dat trouwens ook, dat je bij Festool altijd aan Uncle Fester moet denken:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/cb/fc/39/cbfc392a0cb0e43f0afa394dd3386c13.jpg

Bij mij zit die associatie er op de een of andere manier in en die wil er niet meer uit.
What has been seen.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Neuh, Fester is minder fragiel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Het zijn allemaal systainers (system + containers), maar je hebt de makpacs en t-locs. Zolang het op elkaar past, maak ik geen onderscheid. Die kisten zijn trouwens ook handig voor ander gereedschap. Ik heb er een voor al m'n handgereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:06:
Festool zie je gewoon bijna niet op bouwplaatsen :+
Zou het niet zijn dat de gemiddelde Joe Sixpack die daar noodgedwongen bivakkeert, eerder oog heeft voor het wattage van de alomtegenwoordige bouwradio, dan voor het ultieme raffinement van slim en uitgekristalliseerd gereedschap?? :+

Ik kan mij goed voorstellen dat een betrokken ZZP'er (en direct verantwoordelijk voor het beheer van zijn eigen tools) de meerwaarde van slimme gimmicks snel duidelijk zal zijn, maar zodra al die kleine frutsels er in een hectische bouwplaats bij collectief gebruik vanaf gaan donderen en geheid zoek raken in modder en afval of in een of andere afgesloten zeecontainer, dat er dan een situatie ontstaat dat je liever een diehard no-nonsense machine gebruikt met slechts een simpele aan/uit knop en een aangegoten stekker. ;)

Type oldskool Makita of Hitachi, dus nog uit het tijdperk 'vorige eeuw' voordat er bij die fabrikanten aan enig functioneel design werd gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2016 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 01:19:
[...]

Zou het niet zijn dat de gemiddelde Joe Sixpack die daar noodgedwongen bivakkeert, eerder oog heeft voor het wattage van de alomtegenwoordige bouwradio, dan voor het ultieme raffinement van slim en uitgekristalliseerd gereedschap?? :+

Ik kan mij goed voorstellen dat een betrokken ZZP'er (en direct verantwoordelijk voor het beheer van zijn eigen tools) de meerwaarde van slimme gimmicks snel duidelijk zal zijn, maar zodra al die kleine frutsels er in een hectische bouwplaats bij collectief gebruik vanaf gaan donderen en geheid zoek raken in modder en afval of in een of andere afgesloten zeecontainer, dat er dan een situatie ontstaat dat je liever een diehard no-nonsense machine gebruikt met slechts een simpele aan/uit knop en een aangegoten stekker. ;)

Type oldskool Makita of Hitachi, dus nog uit het tijdperk 'vorige eeuw' voordat er bij die fabrikanten aan enig functioneel design werd gedaan.
Spul uit de vorige eeuw kom je nog maar zelden tegen op bouwplaatsen. 5 jaar bouwplaats is meer slijtage dan 50 jaar thuisgebruik voor de meesten hè ;)

Festool vind je nauwelijks op bouwplaatsen omdat het daar helemaal niet op gericht is; alles is gericht op maximale integratie van gereedschappen, opslag, stofafzuiging en precisie. Systainers zijn echter niet echt op bouwplaatsmishandeling gemaakt, de gereedschappen zijn kwetsbaarder, en stofafzuiging is minder een punt als je toch buiten in een kuil aan het werken bent. Het heeft allemaal ook zeker voordelen, maar een smerige uitgespreide werkplek is niet ideaal om dat naar voren te laten komen.

Zelf ga ik eens wat serieuzer naar t dewalt toughsystem kijken. Dat is groot genoeg als vaste opslag in mijn schuur, maar er ook op gemaakt dat ik het zo overal mee heen kan slepen. Binnenkort eens van dichtbij gaan bekijken, of ik in dat systeem wil investeren bij het herinrichten van mijn schuur. Juist de unit met laden krijgt gemengde reviews though, en dat is juist de interessantste unit voor mij, ik hoop dat het meevalt :p

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 21-04-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 01:19:
Ik kom zelden een bouwradio tegen die zijn geld origineel waard was, laat staan dat hij het nu nog enigszins doet. Meestal is het al fijn als je het nieuws kunt volgen. De 13 in het dozijn pop is meestal wel te onderscheiden.

Maar welke bouwvakker doet precisie werk?
Alles wat met ruwbouw te maken heeft werkt op cm's, niet eens mm. Behalve de staaljongens, die hebben dan ook vaak fatsoenlijk gereedschap (goede lasmachines/snijders/slijpers/....)
En daarna is 90% standaard materiaal (keukens/badkamers/...) die je kant en klaar krijgt aangeleverd.

Pas als je gaat kijken naar de echte specialisten in het hogere segment (fatsoenlijk parket, complexe trap of maatwerkkasten/keuken) dan zie je ineens ook dat zij wel fatsoenlijk gereedschap hebben. Die hebben ook een uur de tijd om alles weer netjes op te bergen en af te stoffen. Want als zij een krasje trekken over een paneel moeten ze dat paneel vervangen. Een bouwvakker veegt een keer met een beetje spuug... 'Ach, je ziet er amper iets van'.
Daarnaast zijn die opbergdozen ook een beetje onzin voor een hoop mannen. Als ik de hele dag alleen mijn schroefmachine en 2 schroevendraaiers zou gebruiken, dan ga ik daar niet 2 enorme koffers voor meezeulen, dan pak ik een handig bakje/tasje en gooi die paar dingen erin!
Daarnaast merk ik nu al dat die koffers ook slecht werken voor heel divers gereedschap. Mijn schroefboormachine zit in een relatief grote koffer en een afkort/inval/tafelzaag gaat nooit passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Geen aandelen, maar van de week was iemand toch op zoek naar impact bit houder?

Nu bij toolnation milwaukee set in de aanbieding voor 49 euro.

Afbeeldingslocatie: http://toolnation.r.worldssl.net/media/catalog/product/cache/1/image/1000x809/61c317401e5fde3123ff4b66663b7d83/4/9/4932352455.jpg

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
TheGhostInc schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:17:
[...]

Ik kom zelden een bouwradio tegen die zijn geld origineel waard was, laat staan dat hij het nu nog enigszins doet. Meestal is het al fijn als je het nieuws kunt volgen. De 13 in het dozijn pop is meestal wel te onderscheiden.

Maar welke bouwvakker doet precisie werk?
Alles wat met ruwbouw te maken heeft werkt op cm's, niet eens mm. Behalve de staaljongens, die hebben dan ook vaak fatsoenlijk gereedschap (goede lasmachines/snijders/slijpers/....)
En daarna is 90% standaard materiaal (keukens/badkamers/...) die je kant en klaar krijgt aangeleverd.

Pas als je gaat kijken naar de echte specialisten in het hogere segment (fatsoenlijk parket, complexe trap of maatwerkkasten/keuken) dan zie je ineens ook dat zij wel fatsoenlijk gereedschap hebben. Die hebben ook een uur de tijd om alles weer netjes op te bergen en af te stoffen. Want als zij een krasje trekken over een paneel moeten ze dat paneel vervangen. Een bouwvakker veegt een keer met een beetje spuug... 'Ach, je ziet er amper iets van'.
Ook allerlei installateurs, monteurs etc die werk doen dat in het zicht blijft zitten en er nog niet over denken om het geld neer te leggen voor Festool. Je lijkt in de veronderstelling te verkeren dat bouwgereedschap van Bosch, Makita, Milwaukee, Dewalt etc significant minder precies is dan "wel fatsoenlijk" gereedschap, maar dit is klinkklare onzin. Op enkele dingen zoals de domino's na is het gereedschap van Festool niet uniek of echt veel beter dan de "bouwmerken", die meerprijs zit voor 95% in de naam en de systeemintegratie. In sectoren zoals standbouw kom je het wat vaker tegen, waar stofafzuiging vaak verplicht is, maar daar wordt de bus naar binnen gereden en kan je prima 3 trolleys met systainers bij de hand hebben.
Daarnaast zijn die opbergdozen ook een beetje onzin voor een hoop mannen. Als ik de hele dag alleen mijn schroefmachine en 2 schroevendraaiers zou gebruiken, dan ga ik daar niet 2 enorme koffers voor meezeulen, dan pak ik een handig bakje/tasje en gooi die paar dingen erin!
Dat het voor jou zo werkt wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Ik heb twee blokhutten en een werkplaats in onderhoud, dan kan ik vaak echt niet toe met een schroefmachine en twee schroevendraaiers, vaak gaat er een 24" gereedschapskist mee met de boormachine, en daar zit dan een stuk meer in dan wat schroevendraaiers en een hamer.
Daarnaast merk ik nu al dat die koffers ook slecht werken voor heel divers gereedschap. Mijn schroefboormachine zit in een relatief grote koffer en een afkort/inval/tafelzaag gaat nooit passen.
Sja, daarom zijn er meerdere systemen, er is niet één systeem dat voor alles en iedereen perfect is. Er zit qua doelgroep nauwelijks overlap tussen bv. Systainer en Toughsystem, en Tstak en L-boxx zitten daar dan weer tussenin. En eerlijk gezegd vraag ik me af waarom je een systeem eerst afkraakt omdat je zelden meer nodig hebt dan een boormachine en wat schroevendraaiers, en daarna klaagt dat je tafelzaag niet past? Dat zijn twee usecases die geen enkel systeem beide perfect gaat tacklen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Voor de mensen die het nog handig vinden; ze hebben verbindingshoeken/stukken (gegalvaniseerd) in de aanbieding bij de Lidl voor 2.99 per pakje:

http://www.lidl.nl/nl/Off...=showDetail&id=22506&ar=4

Vond het geen slechte deal op zich :)

Er is hoe dan ook best wel weer wat klusspul te krijgen bij de Lidl:

http://www.lidl.nl/nl/Off...=showDetail&id=22506&ar=4

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 21-04-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-10 14:11

Jelte,89

Woodworking

Inderdaad,

Afkortzaag voor nog geen 100,- (+1 voor de stoere chick op de foto)

http://www.lidl.nl/nl/Offerdate.htm?id=912

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
McGryphon schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:29:
[...]

Ook allerlei installateurs, monteurs etc die werk doen dat in het zicht blijft zitten en er nog niet over denken om het geld neer te leggen voor Festool. Je lijkt in de veronderstelling te verkeren dat bouwgereedschap van Bosch, Makita, Milwaukee, Dewalt etc significant minder precies is dan "wel fatsoenlijk" gereedschap, maar dit is klinkklare onzin. Op enkele dingen zoals de domino's na is het gereedschap van Festool niet uniek of echt veel beter dan de "bouwmerken", die meerprijs zit voor 95% in de naam en de systeemintegratie. In sectoren zoals standbouw kom je het wat vaker tegen, waar stofafzuiging vaak verplicht is, maar daar wordt de bus naar binnen gereden en kan je prima 3 trolleys met systainers bij de hand hebben.
Nou ja, Festool uniek noemen gaat misschien wel wat ver. Maar vooruitstrevend zijn ze wel, zoals de Domino, Kapex, MFT/CMS en het CENTROTEC systeem. Dat laatste komt nu pas (door verlopen patenten?) bij andere merken. Ik snap heel goed waarom professionals voor Festool kiezen. Het is kwaliteit en alles wat erop zit of beweerd wordt dat het kan, kan het ook echt. Ja, het is een hoop geld en ja en voor elk Festool apparaat (m.u.v. de Domino) is een niet-Festool apparaat te vinden dat even goed. Maar de meeste ZZP-ers, vloerenleggers, kasteninstallateurs, etc. gaan geen weken allerlei apparaten vergelijken en dan uiteindelijk met 6 verschillende merken zitten. Ze gaan gewoon voor een merk waar ze vertrouwen in hebben, waarvan een dealer in de buurt zit en waar een goede service op te krijgen is. Dat kan Bosch Blauw, Makita, Dewalt, Mafell, Festool of een ander merk zijn. Die mensen kiezen veel voor Festool, maar absoluut niet enkel voor dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Je lijkt in de veronderstelling te verkeren dat bouwgereedschap van Bosch, Makita, Milwaukee, Dewalt etc significant minder precies is dan "wel fatsoenlijk" gereedschap, maar dit is klinkklare onzin.
Met fatsoenlijk gereedschap bedoel ik gereedschap dat fatsoenlijk onderhouden is. De gemiddelde bouwvakker die ik tegenkom heeft nog regelmatig een apparaat dat bij elkaar gehouden wordt door plakband. Dat voldoet prima als je bijvoorbeeld een trog knauf aan het mixen bent.
Een perfect onderhouden/schone Bosch zal ook nauwkeuriger zijn dan de 'slet' van de bouwplaats, ongeacht welk merk of type apparaat het is.
Dat het voor jou zo werkt wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Ik heb twee blokhutten en een werkplaats in onderhoud, dan kan ik vaak echt niet toe met een schroefmachine en twee schroevendraaiers, vaak gaat er een 24" gereedschapskist mee met de boormachine, en daar zit dan een stuk meer in dan wat schroevendraaiers en een hamer.
Lees ff wat ik zeg!
Mijn dagelijks gereedschap is trouwens een toetsenbord en die zit niet in een koffer :+
Sja, daarom zijn er meerdere systemen, er is niet één systeem dat voor alles en iedereen perfect is. Er zit qua doelgroep nauwelijks overlap tussen bv. Systainer en Toughsystem, en Tstak en L-boxx zitten daar dan weer tussenin. En eerlijk gezegd vraag ik me af waarom je een systeem eerst afkraakt omdat je zelden meer nodig hebt dan een boormachine en wat schroevendraaiers, en daarna klaagt dat je tafelzaag niet past? Dat zijn twee usecases die geen enkel systeem beide perfect gaat tacklen.
Ik heb heel vaak meer nodig dan een boormachine en wat schroevendraaiers. Waar zeg ik dat dat het geval is? En eerlijk gezegd vraag ik me af waarom jij niet gewoon beter leest.

Wat ik persoonlijk niet handig vind aan 3 verschillende systemen is dat je de voordelen begint kwijt te raken. Zo heb ik een hele partij L-boxxen, met 2x een 'hondje' en nog wat meer dingen die 'matchen'.
Op locatie kan ik dus 2 bokken maken om op te zagen/werken, die ook nog eens verrijdbaar en exact even hoog zijn. Als ik nog andere systemen erbij heb dan 'klikt' het niet meer in elkaar, zijn de hoogtes anders etc. etc.
Dus voor je het weet heb ik weer een paar schraagjes bij me of een extra workmate unit om grote dingen op te leggen en heb ik weer een extra steekwagen nodig om al die dingen weer mee te krijgen. En die zijn vaak ook specifiek voor een bepaald systeem (voor alle voordelen), dus heb ik dan 2 steekwagens, of maar gewoon een normale zonder de voordelen.
Een systeem waarbij grote en kleine boxen makkelijker te combineren zouden zijn, zou voor mij een uitkomst zijn. Dus een XL-boxx waar ik gewoon een L-Boxx op kan klikken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheGhostInc schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:17:
Laat ik het anders zeggen.
Wie hier op mijn bouwplaats, of in mijn huis zo'n bouwradio neerplempt om mij van 7:00 tot 16:00 tergend te trakteren op het tenenkrommende gejammer van de Toppers (of erger) die kan meteen opdonderen. :+
Ik gedraag mij netjes en terughoudend bij anderen thuis, dan doen anderen ook maar bij mij.

Maak dat tijdens de eerste oriënterende gesprekken duidelijk en het hoeft niet eens zover te komen.
Een beetje bouwbedrijf vermeldt gelukkig steeds vaker dat dit soort storende impertinenties niet de bedoeling zijn, dat praat in ieder geval een stuk makkelijker als het toch eens fout gaat.
Voor luidruchtige chimps ga ik wel naar Artis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Roeligan schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:50:

[afbeelding]
En bedankt dat kost me €48,34...
en daar komt denk ik nog iets van steekbeitels bij om aan €50,- te komen ivm gratis verzenden _/-\o_
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:09:
[...]

Laat ik het anders zeggen.
Wie hier op mijn bouwplaats, of in mijn huis zo'n bouwradio neerplempt om mij van 7:00 tot 16:00 tergend te trakteren op het tenenkrommende gejammer van de Toppers (of erger) die kan meteen opdonderen. :+
Ik gedraag mij netjes en terughoudend bij anderen thuis, dan doen anderen ook maar bij mij.

Maak dat tijdens de eerste oriënterende gesprekken duidelijk en het hoeft niet eens zover te komen.
Een beetje bouwbedrijf vermeldt gelukkig steeds vaker dat dit soort storende impertinenties niet de bedoeling zijn, dat praat in ieder geval een stuk makkelijker als het toch eens fout gaat.
Voor luidruchtige chimps ga ik wel naar Artis. ;)
Jij hebt bv ook in de auto nooit radio aan?
ik begrijp goed dat werklui een muziekje bij het voor hun dagelijks (repeterende) werk wel aangenaam vinden.
Uiteraard kan je ze vragen het volume wat laag te houden, maar zoals ik jou tekst lees verbiedt je dat geheel of niet?

[ Voor 20% gewijzigd door Jackbq op 21-04-2016 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jackbq schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:53:
[...]
Jij hebt bv ook in de auto nooit radio aan?
Zeker wel, als ik alleen ben in de privacy van mijn eigen auto wel te verstaan.
Dat haal ik niet in m'n hoofd in de auto van een ander, waar ik mijn eigen voorkeur door de strot van een ander duw en dat iedere dag weer 8 à 9 uur lang. :F
ik begrijp goed dat werklui een muziekje bij het voor hun dagelijks (repeterende) werk wel aangenaam vinden.
Dat kan, daar bestaan niet-lekkende oortjes voor. ;)
Mits dat niet strijdig is met de algemene veiligheid, zoals een zwenkende bouwkraan boven je hoofd.
Uiteraard kan je ze vragen het volume wat laag te houden, maar zoals ik jou tekst lees verbiedt je dat geheel of niet?
Ja dat heb je goed begrepen, dat doe ik vooral uit respect voor onze hooggewaardeerde en betalende klanten, waardoor wij iedere dag weer iets te eten hebben. _/-\o_

Ik sta hier niet bepaald alleen in hoor, het dringt ook in deze branche steeds meer door dat onderscheidend respect en beschaving niet zo moeilijk hoeft te zijn en zelfs wenselijk is.
Zo verschijn je ook redelijk gewassen en geurarm op je werk met je gulp dicht en dat vindt intussen ook iedereen doodgewoon.
Je hoeft niet al je privé hobbies noodzakelijk mee te nemen naar je werk om die daar anderen dwingend op te leggen, harde nonstop muziek is in die hoeveelheid per definitie irritant en "dwingend". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
TheGhostInc schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:55:Met fatsoenlijk gereedschap bedoel ik gereedschap dat fatsoenlijk onderhouden is. De gemiddelde bouwvakker die ik tegenkom heeft nog regelmatig een apparaat dat bij elkaar gehouden wordt door plakband. Dat voldoet prima als je bijvoorbeeld een trog knauf aan het mixen bent.
Ja, als je tegelzetter of stucadoor bent dan wordt alles vrij snel smerig, dan pak je geen Festool boormachine om alles te mixen.
Dat heeft niks met onverschilligheid te maken, je moet geen onnodig duur en precies gereedschap gebruiken als dat niet nodig is.
Veel bouwvakkers hebben allemaal eigen gereedschap (in de metaal is dat weer anders, daar wordt het vaak door de werkgever verstrekt) en die krijgen ook gereedschapsgeld bij hun loon.
Dan denk je wel 2x na voordat je iets koopt "omdat de koffers zo mooi in elkaar stapelen" ;)
McGryphon schreef op donderdag 21 april 2016 @ 13:29:Ook allerlei installateurs, monteurs etc die werk doen dat in het zicht blijft zitten en er nog niet over denken om het geld neer te leggen voor Festool. Je lijkt in de veronderstelling te verkeren dat bouwgereedschap van Bosch, Makita, Milwaukee, Dewalt etc significant minder precies is dan "wel fatsoenlijk" gereedschap, maar dit is klinkklare onzin. Op enkele dingen zoals de domino's na is het gereedschap van Festool niet uniek of echt veel beter dan de "bouwmerken", die meerprijs zit voor 95% in de naam en de systeemintegratie.
En op veel forums worden de DHZers en fanatieke hobbyisten ook behoorlijk gek gemaakt, en lopen ze elkaar op te naaien met steeds duurder gereedschap.
Op woodworking.nl zijn ze druk bezig met Felder en Hammer zaagmachines van €4000, en dat zijn vaak ook hobbyisten......

In de bouw zie je bijvoorbeeld de Makita 1100 elektrische schaaf veel, het design ziet eruit alsof het uit de jaren 70 komt (en dat is ook zo), maar het zijn oerdegelijke dingen.
https://www.toolmax.nl/makita-1100-3mm-82mm-950w-p-6000.html
Exemplaren van 20/25 jaar oud vragen ze nog €150 voor op Marktplaats....
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ekskg0.jpg
En nee, deze komt niet in een fancy stapelbare koffer, maar in een stalen kist. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bluemoon23 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:38:
[...]
In de bouw zie je bijvoorbeeld de Makita 1100 elektrische schaaf veel, het design ziet eruit alsof het uit de jaren 70 komt (en dat is ook zo), maar het zijn oerdegelijke dingen.
Exemplaren van 20/25 jaar oud vragen ze nog €150 voor op Marktplaats....
En nee, deze komt niet in een fancy stapelbare koffer, maar in een stalen kist. >:)
Heb deze legendarische Makita topper al zeker 30 jaar op m'n bucket list staan. O-)

Doet mij erg denken aan m'n allereerste much lookalike Ryobi bandschuurmachine uit die dagen, net zo onverwoestbaar en heeft vanwege niet al te slimme inzet van beurtelings hout en metaal slijpen al zeker 2x in de fik gestaan.
Domdom.

Gelukkig was technologie in die dagen nog lekker overzichtelijk en met een paar schroeven los kon het bluswerk dan nagenoeg instant beginnen, geen enkel probleem.
De stofzak heeft intussen ernstige brandplekken, maar de machine kan nog net zo worden afgebeuld als 30 jaar geleden, kom daar nu nog maar eens om. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Ja, als je tegelzetter of stucadoor bent dan wordt alles vrij snel smerig, dan pak je geen Festool boormachine om alles te mixen.
Dat heeft niks met onverschilligheid te maken, je moet geen onnodig duur en precies gereedschap gebruiken als dat niet nodig is.
Veel bouwvakkers hebben allemaal eigen gereedschap (in de metaal is dat weer anders, daar wordt het vaak door de werkgever verstrekt) en die krijgen ook gereedschapsgeld bij hun loon.
Dan denk je wel 2x na voordat je iets koopt "omdat de koffers zo mooi in elkaar stapelen" ;)
Makita levert vrijwel alles met Macpak, dus die krijg je er gewoon bij. Ook als je een accutol zonder fratsen koopt.

Ik ken overigens ook meerdere aannemers die losse t-locs hebben aangeschaft omdat dat praktischer werkt dan bijvoorbeeld die koffers die Milwaukee bij gereedschap levert. Noppenschuim aan de binnenkant of van hout een binnenwerk maken waar alles in past en je bent klaar.

Een paar van die kisten aan elkaar en op een steekkar/kruiwagen is een stuk makkelijker vervoeren. Helemaal als je in de randstad werkt, waar parkeerplekken soms een straat (of twee) verderop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 20 april 2016 @ 20:06:
[...]
Festool zie je gewoon bijna niet op bouwplaatsen :+
Onze aannemer had daar een andere (ook logische) verklaring voor:
Iedereen werkt met Bosch of Makita en ze willen allemaal thuis wel een Festool hebben.
Dus het spul wordt veel te veel gejat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
KifArU schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:32:
[...]

Onze aannemer had daar een andere (ook logische) verklaring voor:
Iedereen werkt met Bosch of Makita en ze willen allemaal thuis wel een Festool hebben.
Dus het spul wordt veel te veel gejat.
Hmm, dat is mij nooit als argument gegeven, vooral dezelfde punten die ik eerder zelf al noemde, te weten minder degelijk en duurder zonder significante meerwaarde voor het werk.

Plus de minder snelle garantieafhandeling dan Dewalt bij de bedrijven die dat gebruiken; als je als bedrijf veel van dat spul aanschaft met een goed onderhouds/garantiecontract worden gratis elk jaar je accu's getest en indien nodig vervangen, heb je vervangende onderdelen binnen een dag binnen en kan je indien mogelijk door de winkel waar je een kapotte machine heenbrengt een tijdelijk vervangend exemplaar meekrijgen alvorens jouw unit daadwerkelijk wordt vervangen door Dewalt; komt vaak neer op de vervangende machine houden en de winkel krijgt er een nieuwe voor terug bij de volgende levering. Zulke onderhoudscontracten kunnen dezelfde winkels vaak niet voor Festool aanbieden, en áls het al kan kost het significant meer geld. Of Makita, Bosch en Milwaukee vergelijkbare onderhouds/garantiecontracten aanbieden weet ik niet, maar zou me absoluut niet verbazen gezien je die grofweg net zo vaak ziet in dezelfde sectoren.

Overigens: de DS250 hebben ze bij de Varpo op het moment niet in de winkel staan, oude showroommodel is verkocht en gezien ze midden in een verhuizing zitten hebben ze nog niet alles bijbesteld omdat het volledige assortiment nog niet is vastgesteld :-(

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 23-04-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
http://www.makita.co.jp/p.../df332dsmx/df332dsmx.html

Hopelijk komen ze ook met een slagschroevendraaier 10.8V brushless. Deze is namelijk heel gaaf. Kortere bouwvorm dan Milwaukee M12 fuel en waarschijnlijk ook iets betaalbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Overigens een tip: allerlei Stanley en Dewalt opbergshizzle is in de aanbieding bij Toolnation nu. Mogelijk eens wat bestellen daar binnenkort.

Nou, ja, eigenlijk sowieso al een fatmax organizer of twee, misschien ook eens mijn entree in het toughsystem gaan maken, dat spul ziet er IRL ook erg goed uit naar mijn zin alleen de DS250 wil ik echt eerst nog eens bepotelen :-(

Zou wel mn Stanley rolkoffer meteen kwijtkunnen aan een andere tweakert en buiten dat goeie maat van me :P Staat ie hier ook niet in de weg.

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 24-04-2016 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
En op veel forums worden de DHZers en fanatieke hobbyisten ook behoorlijk gek gemaakt, en lopen ze elkaar op te naaien met steeds duurder gereedschap.
Op woodworking.nl zijn ze druk bezig met Felder en Hammer zaagmachines van €4000, en dat zijn vaak ook hobbyisten......
dit!

Sommige mensen overschatten hun eigen kunnen nogal en kopen daar bijbehorend gereedschap bij. Prima want het is jouw knip maar ga het niet aan andere dhz'ers adviseren zeg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Kaasplank schreef op maandag 25 april 2016 @ 10:46:
[...]

dit!

Sommige mensen overschatten hun eigen kunnen nogal en kopen daar bijbehorend gereedschap bij. Prima want het is jouw knip maar ga het niet aan andere dhz'ers adviseren zeg :')
Ik weet van mezelf dat ik af en toe ook de neiging heb "te" duur spul te adviseren, maar de praktijkervaring hier thuis (ook van mijn vader) is dat iets meer betalen voor blauwe bosch, makita oid vaak per jaar gebruik aanzienlijk minder kost dan groene bosch, black&decker oid. Daar zal ik ook gewoon achter blijven staan.

Maar bosch blauw/makita is alsnog een heel andere prijscategorie dan festool/mafell. Dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:35
McGryphon schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:04:
[...]
Ik weet van mezelf dat ik af en toe ook de neiging heb "te" duur spul te adviseren, maar de praktijkervaring hier thuis (ook van mijn vader) is dat iets meer betalen voor blauwe bosch, makita oid vaak per jaar gebruik aanzienlijk minder kost dan groene bosch, black&decker oid. Daar zal ik ook gewoon achter blijven staan.

Maar bosch blauw/makita is alsnog een heel andere prijscategorie dan festool/mafell. Dat dan weer wel.
Bij mij hangt het er vanaf wat voor gereedschap het is. Heb ik het niet vaak nodig = goedkoper, kan het snel kapot = goedkoper en anders duur(der) spul (maar nooit geen festool/mafell enz, ben zelf nogal fan van DeWalt, Makitta en Stanley voor handgereedschap)
Ik heb tijdens mijn verbouwing wel geleerd: Goed gereedschap is het halve werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
[...]

Sorry, maar ik zie hier het probleem niet van in. Elke hobby kost geld. Kijk hier eens op T.net. Hoeveel gebruikers hebben hier geen rigs staan van >€3000 of servers met >20TB en die worden elk jaar / 2 jaar vervangen. Hoeveel geven mensen uit aan (het tunen van) hun auto, paard of vakantie? Er zullen er genoeg zijn die vergelijkbare bedragen uitgeven. Als mensen dat willen, dan moeten ze dat toch zelf weten? Bovendien gaat zo'n Felder minstens 10 jaar mee en heeft een relatief hoge restwaarde, terwijl je bij andere hobby er veel geld moet blijven in steken. .

Maar je hebt wel gelijk dat voor een een gemiddelde hobbyist dergelijke machines helemaal niet nodig zijn en dat het inderdaad niet nodig is om gelijk een Mafell/Festool aan te raden voor een DHZ-er. Dan is in de meeste gevallen een "goedkoper" alternatief van een goed merk (Dewalt, Makita, Bosch Blauw, Milwaukee, etc.) ook voldoende. Misschien voldoen zelfs ook wel een Parkside, Ferm of Bosch Groen. Waarschijnlijk is het zelfs beter met goedkoper gereedschap te beginnen. Zeker als je iets maar 1 of 2 keer per jaar gebruikt. Als dan iets versleten is (of niet meer aan de eisen voldoet), dan kun je de afweging maken om een duurder stuk gereedschap er voor terug te kopen. Of juist de keuze te maken dat het oude wel voldeed en in dezelfde prijs/kwaliteitsklasse een vervangend apparaat zoeken.

Zelf heb ik redelijk wat van Festool. Heb ik dat perse nodig? Vast niet. Werkt het lekker? Absoluut en daardoor is het mij het geld wel waard. Maar dat is een hele persoonlijke afweging. Overigens heb ik ook gereedschap van Milwaukee, FLEX Tools, etc. Zelfs nog gereedschap van de Lidl. Dat gebruik ik zo weinig dat ik het niet de moeite waard vind om te vervangen door iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Daar kan ik ook achter staan. Wel heb ik het idee dat hier nogal eens een 18V aanbevolen wordt als een 10.8V waarschijnlijk ook wel zal volstaan, of een draadloos model wordt aanbevolen als een bedraad model sterker en goedkoper is. Maar goed, dat is voor een gedeelte ook persoonlijke voorkeur.

Elektrisch gereedschap ben ik sowieso altijd wat terughoudender mee, zeker spul op een accu zal toch in een max 5 jaar afgeschreven zijn, min of meer onafhankelijk van het gebruik.

Handgereedschap mag van mij wel altijd wat meer kosten, van het goede spul mag je aannemen dat het toch wel een leven lang mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Aan dat verschil twijfel ik ook niet aan want dat is ook mijn eigen ervaring hoewel het soms ook nog wel eens van de machine afhangt en hoeveel ik hem gebruik. Ik werk zelden met ijzer dus voor een slijptol heb ik mezelf ooit een parkside 125mm slijptol aangeschaft. Dat ding doet precies wat ie moet doen en kostte echt geen drol. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Kaasplank schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:40:
[...]

Aan dat verschil twijfel ik ook niet aan want dat is ook mijn eigen ervaring hoewel het soms ook nog wel eens van de machine afhangt en hoeveel ik hem gebruik. Ik werk zelden met ijzer dus voor een slijptol heb ik mezelf ooit een parkside 125mm slijptol aangeschaft. Dat ding doet precies wat ie moet doen en kostte echt geen drol. :P
Nou ben ik het grotendeels wel eens met wat je hier schrijft, maar juist de slijptol is een machine die je vaak voor 5 a 6 tientjes een van Makita oid hebt. Just sayin' :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kaasplank schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:40:
Ik werk zelden met ijzer dus voor een slijptol heb ik mezelf ooit een parkside 125mm slijptol aangeschaft. Dat ding doet precies wat ie moet doen en kostte echt geen drol. :P
Ik heb een keer een haakse slijper 'kapot' zien gaan en dat eindigde dus in een kop die heel hard rond zwiepte, dat zet je wel aan het denken.

Ik ben altijd wel een beetje voorzichtiger met gereedschap dat ook een risico op zwaardere verwondingen heeft. Ik geef bijvoorbeeld liever 2-3x teveel uit aan een kettingzaag, dan erachter komen waar ze op hebben bespaard!

Mijn motto qua gereedschap is dat ik het eigenlijk moet kunnen verantwoorden 'binnen de klus'. Stel dat een tafel in de winkel over de 1000 euro kost en ik kom aan materiaal op de helft, dan ben ik best bereid een apparaat van 500 euro aan te schaffen dat ik later nog kan gebruiken.
Een zaagmachine van 4000 euro is echt HEEL VEEL kluswerk om die terug te verdienen. Dan heb ik het in mijn huis over praktisch al mijn meubels zelf gaan maken. En ik heb wat zooi van de Ikea staan, dus daar zit geen 'gereedschapmarge' op. En 10 poppenhuizen heb ik niet nodig :+
Maar zo overweeg ik nog een keer zelf een huis te gaan bouwen en dan kan het best zijn dat ik eens ga shoppen voor iets als een telehandler, moet er alleen wel een maaiunit op kunnen, zodat ik er na de bouw nog iets aan heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:08:
Ik ben altijd wel een beetje voorzichtiger met gereedschap dat ook een risico op zwaardere verwondingen heeft. Ik geef bijvoorbeeld liever 2-3x teveel uit aan een kettingzaag, dan erachter komen waar ze op hebben bespaard!
Een kettingzaag is dan nog niet zo spannend, goedkopere modellen hebben denk eerder minder vermogen, wat bij harder hout soms wel een beproeving kan zijn. Een goeie ketting voor op de kettingzaag is wel een goed idee (ook om makkelijker te kunnen zagen), maar dat staat weer los van de kettingzaag zelf. Ik zou als eerste investeren in een zaagbroek en zaagschoenen, en een veiligheidsbril en oorkleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
henkie196 schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:19:
Een kettingzaag is dan nog niet zo spannend
Het 'enige' dat wel moet werken zijn de veiligheidsfuncties. Vooral bij een kickback wil ik toch de garantie dat de kettingzaag stilstaat voordat hij in de buurt komt van mijn gezicht. Ik zou trouwens niet weten of je van een goedkoop model kettingzaag überhaupt betere kettingen kunt krijgen, daarmee zijn breuk en andere ellende dus niet te voorkomen.
Overigens vind ik vermogen bij een kettingzaag nu net niet spannend, met een beetje geduld en beleid kom je overal wel doorheen. Hooguit de lengte van het blad kan ervoor zorgen dat je dichterbij de boom/tak moet zijn dan prettig is, vooral als je op hoogte werkt.

Maar het is natuurlijk heel persoonlijk. Persoonlijke veiligheid is sowieso bij de gemiddelde DIY-er een ondergeschoven kindje. Sommige mensen hebben niet eens een veiligheidsbril liggen en ik moet eerlijk bekennen dat ik geen haarnetje heb, terwijl ik wel een kolomboormachine heb en een vrouw met lang haar (dat op haar hoofd moet blijven ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik heb nog niet meegemaakt dat die kickback beveiliging niet of met vertraging werkt, eerlijk gezegd. Gelukkig ook niet zo vaak nodig gehad.

Wist ook niet dat kettingen niet universeel toepasbaar zouden zijn, dan zou een duurdere zaag inderdaad wel kunnen helpen.

Over vermogen, ik heb me al een aantal keer lopen ergeren bij het zagen van iepen of appelbomen hout, waar de kettingzaag er gewoon niet meer doorheen kwam op een gegeven moment. Een goede ketting doet veel, maar als de zaag zich gewoon vast vreet en niet meer verder wil of over de snede blijft aaien zonder materiaal weg te halen, behalve met veel moeite (en onveilige hantering), dan begin ik me wel te ergeren. En dat gebeurde me in ieder geval nooit met de verschillende Stihl zagen die ik heb gebruikt.

Lengte van het blad is voor mij vooral van belang als je iets dikkers om moet zagen. Op hoogte zou ik eerder voor een korter blad kiezen, dat komt meestal de handelbaarheid wel ten goede. Ik zie geen bezwaar tegen dicht op een tak of boom te moeten zagen, maar wellicht heb jij andere ervaringen dan ik.

Ik heb gezien wat een kettingzaag kan doen, en alhoewel het gelukkig nog oppervlakkige wondjes waren, is het geen mooi gezicht.

Dat gezegd hebbende, tot nog toe zou ik meer hebben gehad aan iets als chainmail handschoenen voor bij het koken, want hoe vaak ik wel al niet m'n vingers een stukje heb ingekort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20
Iemand ervaring met de cashbackactie van Bosch Blauw in hun BoschToolbox-app? Lees in de kleine lettertjes dat de cashback voor ondernemingen bedoeld is, maar ik als particulier wil hier natuurlijk ook erg graag gebruik van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:37:
[...]

Daar kan ik ook achter staan. Wel heb ik het idee dat hier nogal eens een 18V aanbevolen wordt als een 10.8V waarschijnlijk ook wel zal volstaan, of een draadloos model wordt aanbevolen als een bedraad model sterker en goedkoper is. Maar goed, dat is voor een gedeelte ook persoonlijke voorkeur.

Elektrisch gereedschap ben ik sowieso altijd wat terughoudender mee, zeker spul op een accu zal toch in een max 5 jaar afgeschreven zijn, min of meer onafhankelijk van het gebruik.

Handgereedschap mag van mij wel altijd wat meer kosten, van het goede spul mag je aannemen dat het toch wel een leven lang mee gaat.
Ik ben bijvoorbeeld bereid geweest meer te betalen voor een accuklopboor, omdat ik het gewoon een stuk handiger vind. Ik gebruik 'm vaak en nu hoef ik niet elke keer een stopcontact of haspel te gebruiken.

Daarnaast is 10.8V idd ook prima. Ik heb m'n makita set laatst wel verkocht, maar vooral omdat die accu's maar 1,3Ah waren en ik ze om de haverklap op moest laden. Verder zijn ze voor werken met hout ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
L.N. schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:26:
Sorry, maar ik zie hier het probleem niet van in. Elke hobby kost geld. Kijk hier eens op T.net. Hoeveel gebruikers hebben hier geen rigs staan van >€3000 of servers met >20TB en die worden elk jaar / 2 jaar vervangen. Hoeveel geven mensen uit aan (het tunen van) hun auto, paard of vakantie? Er zullen er genoeg zijn die vergelijkbare bedragen uitgeven. Als mensen dat willen, dan moeten ze dat toch zelf weten? Bovendien gaat zo'n Felder minstens 10 jaar mee en heeft een relatief hoge restwaarde, terwijl je bij andere hobby er veel geld moet blijven in steken.
Tuurlijk is daar geen probleem mee als je je maar realiseert dat voor verreweg de meeste gebruikers het geen verschil maakt of ze Mafell, Festool of kwalitatief ook al goed Bosch blauw of Makita gebruiken, die merken het verschil vaak niet eens.

Als ik een zaagtafel zou kopen dan kocht ik geen nieuwe Felder (is eigenlijk nog steeds semi-professioneel en voor kleine bedrijfjes) maar liever een tweedehands Altendorff formaatzaag voor dat geld, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:27
Ik neem meestal een stap boven "rommel" en zaken die ik vaak gebruik mogen van mij wel "goed" zijn. Dus bijv een accuboor en boortjes fatsoenlijk. Een schuurmachine die je paar keer per jaar gebruikt wat minder. Ik heb trouwens de flex xs713 excenter besteld, ben benieuwd :) Ik heb een muisje van bosch groen maar daarmee kostte het afschuren van de traptreden wel redelijk wat tijd. Laat staan deuren :P

Iemand trouwens nog een goede tip voor schuurschijven? Ik heb ecotools voorbij zien komen, maar de "assortimentsdoos" is uitverkocht. Om nu 50 stuks per korrelgrootte te bestellen gaat me een beetje ver.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:58
Dat je geen Festool koopt als "gewone" DHZ-er kan ik inkomen. Dat je het wel koopt als enthousiaste hobbyist-houtbewerker snap ik ook. De slmmigheidjes maken dat je wat makkelijker en sneller precies kunt werken. Na jarenlang geklooid te hebben met het klemmen van een lineaaltje om de cirkelzaag langs te halen leg ik nu gewoon de Festool Lineaal neer en druk de invalzaag erop. Uiteindelijk wordt ik gewoon heel blij van goed gereedschap. Voeg daar aan toe dat ik graag met hout werk en een compleet huis te verbouwen heb...
Hier staat dan ook een zaag-/freestafel en een vlak-/vandiktebank in de schuur (kon goedkoop aan 2 Robland machines komen). Dat soort machines geven je hele nieuwe mogelijkheden. Ik snap de "kritiek" op de jongens van woodworking ook niet zo. Een cirkelzaag kun je van Black & Decker kopen. Maar als je een zaagtafel of vlakbank wil hebben is (naast marktplaats) het enige budgetalternatief een Chinese OEM-machine. Voor een machine waar je de rest van je leven mee zou willen doen is dat niet per se een verstandige keuze. Want zie na 10 jaar nog maar eens aan onderdelen te komen... Felder, Robland, Hammer, Harvey, etc zijn in de hoek de "instap-"merken.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:10
Op zich bieden Dewalt/Bosch leuke instap zaagtafels. Heb zelf de Dewalt DW745, en qua opties kan ik daar genoeg mee doen. Ik hoop ergens eind mei wel een Incra Miter 1000 HD binnen te krijgen om beter/makkelijker/preciezer verstek te kunnen zagen want de standaard verstekgeleider die word meegeleverd is erg slecht.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Het ligt ook erg aan wat je er mee doet welke zaagtafel je nodig hebt. Voor een relatief veeleisende hobbyist zal een zaagtafel van €350 tot €1000 wel volstaan. Op woodworking.nl gaat het dan vaak tussen de Bosch Blauw GTS 10 XC en Dewalt DW745. De laatste is vaak de populairste keuze, omdat deze een stuk minder kost (€600), een breder bereik van de langsgeleider heeft en de dwarsgeleider kan vervangen worden door een Incra set voor extra nauwkeurigheid. De Makita MLT100X en Bosch GTS 10 J zitten ook in die prijscategorie van rond de €500 - €600 en zijn goede alternatieven. Daaronder qua prijs zitten o.a. de Ryobi RTS1800EF, Bosch Groen PTS 10, AEG TS 250 K en Metabo TS 216 en die zullen voor veel gebruikers ook voldoen. De Ryobi is hierbij de goedkoopste en kost €350. Het nadeel van dit soort tafelzagen is dat je geen hele plaat ermee kunt zagen, doordat er geen roltafel op zit (of maar een hele kleine). Als je niet veel platen zaagt is dat niet zo'n probleem, want dan deel je de platen gewoon met een handcirkelzaag/invalzaag in handzame stukken en zaag je dan verder op de zaagtafel.

Wil je grotere stukken zagen, dan kom je op zoiets als een Metabo UK 290, HBM 600, Mafell Erika 75 / 85 met een roltafel. De zaag is nog steeds verplaatsbaar en eigenlijk nog steeds niet geschikt voor hele platen. Afhankelijk van welke zaag en toebehoren zit je tussen de €1000 en €4000. Het laatste is voor een volledig uitgeruste Mafell Erika 85. Als je nog meer geld uit wil geven, dan zet je er een Incra set bovenop. Een bijkomend verschil met de eerste categorie is dat de zaaghoogte een stuk hoger is en dat de motor sterker is. Dat is vooral van belang als je hardhout zaagt of dikke balken.

Ga je nog een stap hoger dan kom je bij de machines voor consumenten met zeer goedgevulde beurzen/ZZP-ers en misschien zelfs een paar MKB's uit met machines van merken als zoals Hammer, Harwi, Robland en Harvey. Hier kun je vaak wel hele platen met zagen. De prijs loopt hier van een kleine €3000 tot €10.000 afhankelijk van het merk en uitvoering. Bv een Hammer K3 Winner kost circa €3850 incl BTW.

Daarboven zit o.a. Felder en de absolute top zijn merken als Format-4 en Altendorf. Die laatste twee kosten een serieus pak geld (>€30.000).

Het voordeel van stationaire machines is dat je voor relatief weinig extra geld een combi machines hebt met een frees en vlakbank. Je hebt dan ook een redelijk compleet machinepark op een paar m2. Bovendien worden deze machines met regelmaat door bedrijven vervangen en kun je ze voor relatief weinig geld als particulier/ZZP's een goede tweedehands kopen. Dit geldt voornamelijk voor 400V-modellen. Zo zijn er genoeg zaagtafels van €1000 - €2000 te vinden Hammer, Harwi, Robland, Harvey of €3500 voor combinatie machines. Dat is voor de meeste hobbyisten nog veel te veel. Ze worden dan ook voornamelijk verkocht aan mensen die ermee hun geld verdienen (of te veel geld hebben), maar niet de volle mep voor een nieuw apparaat willen uitgeven.

Je moet al een serieuze houtbewerker zijn als je >€1000 voor een zaagtafel gaat uitgeven. Natuurlijk kun je daarmee sneller, gemakkelijker en preciezer werken. Maar dat prijsverschil maak je alleen goed als je jouw brood er mee moet verdienen. Of als je bankrekening zo goed gevuld is dat een paar duizend euro meer of minder niet uitmaakt....
Remy!!!! schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:58:
Op zich bieden Dewalt/Bosch leuke instap zaagtafels. Heb zelf de Dewalt DW745, en qua opties kan ik daar genoeg mee doen. Ik hoop ergens eind mei wel een Incra Miter 1000 HD binnen te krijgen om beter/makkelijker/preciezer verstek te kunnen zagen want de standaard verstekgeleider die word meegeleverd is erg slecht.
Kun je niet beter voor de INCRA Miter 1000SE gaan? Die kan hetzelfde, maar kost een stukje minder (€178).

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 26-04-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:10
Daar heb je een goed punt, ik ga eens kijken of er ergens nog een verschil in zit (want waarom zou hij anders goedkoper zijn?) en of ik mijn order kan laten aanpassen.

EDIT: Aha ik zie het al, de HD heeft 180 stops, en de SE heeft 41 stops.

[ Voor 18% gewijzigd door Remy!!!! op 26-04-2016 15:42 ]

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Remy!!!! schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 15:39:
Daar heb je een goed punt, ik ga eens kijken of er ergens nog een verschil in zit (want waarom zou hij anders goedkoper zijn?) en of ik mijn order kan laten aanpassen.

EDIT: Aha ik zie het al, de HD heeft 180 stops, en de SE heeft 41 stops.
Dat klopt, de SE heeft stops op 5 graden, maar een "vernier" om ze per graden in te stellen. Uiteindelijk kun je dus ook per 1 graad instellen.

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.volusion.com/atyw2.hvqa2/v/vspfiles/photos/MITER1000-fslash-SE-5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
T-MOB schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:34:
Ik snap de "kritiek" op de jongens van woodworking ook niet zo.
Het was ook geen kritiek, meer een waarneming............
Blijkbaar wordt ik door meerdere users verkeerd begrepen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Roeligan schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:50:

[afbeelding]
Vandaag de Milwaukee set binnen gehad, tesamen met een setje Stanley steekbeitels

wat mij opviel aan de Milwaukee set is dat de set nog steeds te koop is voor de prijs die ik er in de dagaanbieding voor betaald heb, desondanks goedkoper dan andere sites.

Iets wat jammer is aan de set, is dat er voor de lange bit's eigenlijk geen plek is in box. Deze zitten dus los in het witte opberg compartiment (dit is weer onderverdeeld in vakken). Ik had liever gezien dat deze ook netjes in de box geklemd zaten. Verder ziet de set er goed uit.

De beitels is voor mij een eerste betere beitelset, bedoeld om deurposten te bewerken (uitdiepen van slotplaat). De slijpsteen en olie laat ik voorlopig liggen, ervaring met slijpstenen is dat het moeilijk is om een goede hoek te behouden tijdens het slijpen. (ervaring met keukenmessen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
De "acties" van Toolnation zijn geen echte acties. Het zijn geen speciale dagprijzen, maar reguliere prijzen. Hou eens een maand de acties bij (laatste dag van de maand krijg je alle acties te zien) en vergelijk die met de prijzen een maand of twee maanden later. De prijzen zijn dan hetzelfde (reguliere prijsveranderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jackbq schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:05:
Vandaag de Milwaukee set binnen gehad, tesamen met een setje Stanley steekbeitels
wat mij opviel aan de Milwaukee set is dat de set nog steeds te koop is voor de prijs die ik er in de dagaanbieding voor betaald heb, desondanks goedkoper dan andere sites.
Check voortaan even de Amazon's voor je hapt op hun aanbiedingen, het is niet voor het eerst dat je dan zelfs met hun "op=op superaanbiedingen" bij onze Amazon.de buren nog beduidend goedkoper uit bent.

Het is even rekenen ivm het verzenden, maar Amazon.com is met Milwaukee sowieso tenenkrommend goedkoper.
Het probleem is alleen om het betaalbaar naar hier te krijgen, zo Amazon vanuit de US al iets wil versturen. ;)
Natuurlijk heb je ook eBay nog.
Check ook deze prijs van €41,14 eens, vanaf €50,- met gratis verzenden.

Beitels uit de hand slijpen valt ook niet mee, er bestaan hele handige hulptooltjes waar je een beitel met kunststof wieltjes in kunt opspannen, om vervolgens slijpend/wettend over de wetsteen te laten rollen.
Dat werkt zeer betrouwbaar, Baptist/Arnhem is zeer goed gesorteerd in dat soort dingen.

Met een fluwelen hand en enig beleid is een beitel ook prima elektrisch te slijpen op een extra fijne steen, ik haal er daarna nog even een strakke lappenschijf, of opgespannen leer overheen en de beitel is net zo goed als een scheermes.
Ongeduld als ik kan zijn werkt dat net iets sneller dan op een oldskool wetsteen.
Je kunt van dat laatste een hele dogmatische religie maken, maar je moet ook een beetje praktisch blijven. :+

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 21:31:
Met een fluwelen hand en enig beleid is een beitel ook prima elektrisch te slijpen op een extra fijne steen, ik haal er daarna nog even een strakke lappenschijf, of opgespannen leer overheen en de beitel is net zo goed als een scheermes.
Ongeduld als ik kan zijn werkt dat net iets sneller dan op een oldskool wetsteen.
Je kunt van dat laatste een hele dogmatische religie maken, maar je moet ook een beetje praktisch blijven. :+
Afbeeldingslocatie: https://i.warosu.org/data/tg/img/0326/51/1402234407786.jpg
:+
Nee, beitels/messen echt scherpen krijgen doe ik nog altijd met de hand op een simpele steen, het concave snijvlak dat je krijgt met een ronddraaiende wetsteen radius <30cm-ish word ik niet blij van. Maar goed, ik ben dan ook best bereid om er anderhalf uur voor te gaan zitten om een beschadiging uit een beitel te slijpen. Kan me ergens wel voorstellen dat je daarvoor een slijpmachine of bandschuurmachine pakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Binnenkort naar Amerika op vakantie.
Welke winkel is de moeite om eens aan te doen, en welk (hand) gereedschap scheelt daar veel?

(kleine spullen want moet in koffer mee kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Je hebt de 2 bekende grote DHZ zaken/bouwmarkten in de VS, Home Depot http://www.homedepot.com/...flyout-Tools_and_Hardware
En Lowe`s http://www.lowes.com/Tools/_/N-1z13e72/pc
HomeDepot vind ik persoonlijk de mooiste zaken, bijna 2000 vestigingen in de VS

Je mag maximaal €430 invoeren in Nederland zonder aan te geven/invoerrechten te betalen.
bron: http://www.belastingdiens...ik_belastingvrij_meenemen
Kocht u goederen buiten de EU met een totale waarde van € 430 of minder? Dan mag u die belastingvrij meenemen. De waarde van drank en sigaretten hoeft u niet mee te rekenen. De belastingvrije hoeveelheden van deze producten vindt u ook in deze tabel.

U mag de waarde niet splitsen.

De vrijstelling geldt niet voor handelsgoederen.

Voorbeelden:
U koopt een camera van € 500.
U moet over het volledige bedrag belasting betalen.

U koopt een horloge van € 400 en een vulpen van € 55. Het totaalbedrag is € 455.
U betaalt alleen belasting voor de vulpen.
De Estwing hamers uit 1 stuk met leren steel zijn pure porno vind ik zelf :9~ http://www.homedepot.com/...ather-Grip-E20S/203075839
Ik heb er zelf ook 2 (maar dan de iets goedkopere met rubberen handvat :$ )
Accugereedschap kun je ook wel kopen, dan zit je ook niet met het verschil in 110V / 230V

[ Voor 12% gewijzigd door bluemoon23 op 26-04-2016 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:58
bluemoon23 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 20:25:
[...]

Het was ook geen kritiek, meer een waarneming............
Blijkbaar wordt ik door meerdere users verkeerd begrepen. ;)
Kritiek stond niet voor niets tussen aanhalingstekens. In je post schrijf je dat ze elkaar gek maken. En daarmee wek je de indruk dat ze duurder spul kopen dan nodig is. Daar ben ik het niet zo mee eens. Want als je tot de conclusie bent gekomen dat je voor je hobby een zaagtafel nodig hebt, dan is een Felder een behoorlijk degelijke investering in een zaagmachine voor het leven. Het gaat om veel geld, natuurlijk, maar het is geen "ik heb een cirkelzaag nodig dus ik koop de duurste Festo die ik kan vinden".

Verder voel ik me gewoon een beetje aangesproken, want ik koop graag goed gereedschap. Of nou ja, ik werk er eigenlijk liever mee ;)

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 22:42:
Nee, beitels/messen echt scherpen krijgen doe ik nog altijd met de hand op een simpele steen, het concave snijvlak dat je krijgt met een ronddraaiende wetsteen radius <30cm-ish word ik niet blij van. Maar goed, ik ben dan ook best bereid om er anderhalf uur voor te gaan zitten om een beschadiging uit een beitel te slijpen. Kan me ergens wel voorstellen dat je daarvoor een slijpmachine of bandschuurmachine pakt :P
Yep, been there done that. O-)

Ik ben dat oeverloos en dogmatisch gepoets op beitels gaan opgeven door het werken aan een houtdraaibank, daar was op een gegeven moment niet meer tegenaan te wetten.
De dag bleek te kort om iedere keer weer uren te zwoegen om verse scherpte.

Het bekende nadeel van elektrisch slijpen is natuurlijk de hogere slijtage, maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit een nieuwe beitel door hoeven kopen, vandaar "de fluwelen hand".
Dat de vouw daarbij miniem wordt uitgehold heb ik eerder als een theoretisch dan een echt praktisch nadeel ervaren.
Ja, als "fijnslijper der dingen" zou ik mij daar best zorgjes over kunnen maken, maar de meer praktische kant in mij krijgt dan gelukkig toch de overhand en ik slaap daar prima bij. :+
Ik zing het dus zo wel uit met de verzameling.

Onze (keuken)messen wet ik nog wel steeds netjes, al lijkt ook dat een enigszins achterhaalde folklore te worden. ;)

Voor de kleine stationaire bandschuurder barrel die hier voor dit soort dingen staat gereserveerd, heb ik schuurbanden op maat met een zeer fijne korrel laten maken.
Zo gaat het slijpen met meer beleid en door de vlakke aanslag treedt er geen uitholling op.
Ik geef meteen toe dat ook ik even van dit wat brute concept moest slikken, maar het blijkt allemaal reuze mee te vallen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2016 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2016 @ 02:34:
[...]

Yep, been there done that. O-)

Ik ben dat oeverloos en dogmatisch gepoets op beitels gaan opgeven door het werken aan een houtdraaibank, daar was op een gegeven moment niet meer tegenaan te wetten.
De dag bleek te kort om iedere keer weer uren te zwoegen om verse scherpte.

Het bekende nadeel van elektrisch slijpen is natuurlijk de hogere slijtage, maar ik heb er eerlijk gezegd nog nooit een nieuwe beitel door hoeven kopen, vandaar "de fluwelen hand".
Dat de vouw daarbij miniem wordt uitgehold heb ik eerder als een theoretisch dan een echt praktisch nadeel ervaren.
Ja, als "fijnslijper der dingen" zou ik mij daar best zorgjes over kunnen maken, maar de meer praktische kant in mij krijgt dan gelukkig toch de overhand en ik slaap daar prima bij. :+
Ik zing het dus zo wel uit met de verzameling.

Onze (keuken)messen wet ik nog wel steeds netjes, al lijkt ook dat een enigszins achterhaalde folklore te worden. ;)

Voor de kleine stationaire bandschuurder barrel die hier voor dit soort dingen staat gereserveerd, heb ik schuurbanden op maat met een zeer fijne korrel laten maken.
Zo gaat het slijpen met meer beleid en door de vlakke aanslag treedt er geen uitholling op.
Ik geef meteen toe dat ook ik even van dit wat brute concept moest slikken, maar het blijkt allemaal reuze mee te vallen.
Ik heb dan ook geen draaibank om beitels voor te blijven slijpen, dat is ook weer zo, en een bandschuurmachine is tenminste nog zo goed als vlak. Ik zag vooral een goeie gelegenheid voor dat plaatje eigenlijk :P

Maar, lijkt er op dat we elkaar snappen en het niet geheel met elkaar oneens zijn, dat is iets ;)

Verder. Ik zat me af te vragen hoe moeilijk het zou zijn om een luchtbedpomp op 18V dewalt accu's te laten werken, en toen wees iemand me er op dat Dewalts 18V stofzuiger ook een blaasfunctie heeft...

200 euro is een hoop geld, maar toch staat het idee me ergens wel aan :+ is wel een beetje de kruimeldief onder de bouwstofzuigers verder, maar dan nog...

Pagina: 1 ... 10 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.