Dat is mooi, maar wilde ook weten of dit apparaatje geschikt is voor de beschreven klusjes anders heb ik er zowieso weinig aan.RaZ schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:34:
[...]
Geen ervaring mee, maar als het goed is komt morgen de Quigo 3 binnen. Alleen betaal ik er 21 euro minder voor dan in jouw link (die niet naar .nl verstuurd). Bij Karwei en dan 20% keuzekorting, kom je op 46,10. En dan is er nog een cashbackactie van 10 euro: https://www.karwei.nl/bosch-cashback
Kom je uiteindelijk op 36,10.
Cashback actie Karwei is t/m 2 mei
20% keuzekorting is t/m 30 april
Waarvoor je het wil kopen denk ik niet dat je wat hebt aan een ding wat niet meer doet dan een horizontale en verticale lijn op een muur zet. Dus zet maar een potloodstreep op je plafond, die haal je er met lauw water met wat allesreiniger zo weg met de zachte kant van een schuursponsje.
Dus waar je het voor wil aanschaffen is het niet geschikt lijkt mij. Voor de overige zaken "omdat je dat ding dan toch al hebt", werkt zoiets natuurlijk helemaal prima om iets waterpas op te hangen.
Het is dan ook een waterpas met laser, en geen afstandmeter
Dus waar je het voor wil aanschaffen is het niet geschikt lijkt mij. Voor de overige zaken "omdat je dat ding dan toch al hebt", werkt zoiets natuurlijk helemaal prima om iets waterpas op te hangen.
Het is dan ook een waterpas met laser, en geen afstandmeter
Ey!! Macarena \o/
Het is soms frappant hoe die 2 niet hand in hand gaan iddmartinusz schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:12:
En dan hopen dat je vloeren en plafonds kaarsrecht zijnanders hangt ie waterpas, maar voor het oog scheef....

Van de week ook; ik hang 3 plankjes waterpas op. Ik kijk er naar en het ziet er niet uit. Nog een keer gecontroleerd met de waterpas en ja hoor; ze hangen 'kaarsrecht'
Heb ze vervolgens maar op het oog recht gehangen. Scheelde ongeveer 3 tot 5 mm per kant

@jos707 laser kan wel handig zijn om de lijn over het plafond te 'tekenen'. Meet twee punten af, zet daar een subtiel streepje (ergens waar het onder de lamp verdwijnt bijvoorbeeld) en plaats dan de laser zodat de lijn door die twee punten loopt. Dan hoef je verder niet op je plafond te kliederen.
Maar het is inderdaad geen magisch hulpmiddel om een lijn op bepaalde afstand evenwijdig aan een muur te projecteren nee.
Maar het is inderdaad geen magisch hulpmiddel om een lijn op bepaalde afstand evenwijdig aan een muur te projecteren nee.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb er ook zo één gekocht toen ik mijn nieuwe appartement betrok (inmiddels alweer een nieuw klushuis) maar ik heb hem al vaker gebruikt dan dat ik gedacht had.jos707 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 14:42:
[...]
Dat is mooi, maar wilde ook weten of dit apparaatje geschikt is voor de beschreven klusjes anders heb ik er zowieso weinig aan.
In eerste instantie heb ik hem gekocht als hulpmiddel bij het behangen om de eerste baan recht op de muur te krijgen, werkt perfect. Maar ook iets waterpas ophangen (schilderij, kunst, radiator) gaat enorm makkelijk met zo'n ding. Ook gebruikt voor het waterpas afstellen van mijn voorzetwandje en het keukenblok.
HD4Life @ Full-HD
Stuur eens een mail naar HD tools. Ik heb daar super ervaringen mee. Ook een deal van Gereedschapcentrum doorgestuurd en zij kwamen met een mooie aanbieding.thommich schreef op donderdag 27 april 2017 @ 12:36:
Is dit een goede aanbieding?
Makita DHP482RFYE 18V Li-Ion accu klopboor-/schroefmachine set (1x 3,0Ah + 1x 1.5Ah accu) in koffer voor 199euro...
Mijn boefje is liev!
Mijn huis uit 1961 was al enigszins krom omdat iemand in het verleden had zitten kloten met een dragende muur en daar later weer een gibo-wandje had neergezet. Ik heb dat weer weggehaald en de boel ondersteund met een degelijke balkconstructie, maar daardoor is de hele handel weer een beetje opgetild. Zal vanavond eens een paar foto's schieten van hoe de deuren en deurposten op de bovenverdieping er nu bijstaan. Het heeft hier in huis in ieder geval helemaal geen zin om een waterpas te gebruiken, dat sowiesoNotna schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:45:
Het is soms frappant hoe die 2 niet hand in hand gaan idd. Ik heb een huis uit '64, welke met de Franse slag gemaakt is geloof ik
Punctuality is the politeness of kings
Heb je nog meer dingen besteld vanuit de USA?Framoes schreef op donderdag 27 april 2017 @ 22:59:
Ik heb via Amazon.com een Swanson speed square (metrisch) besteld. Al een tijd niet leverbaar via GereedschapPro en Baptist, dus maar verder gaan zoeken.
Blijkt dat hij via Amazon goedkoper is met verzendkosten vanuit Amerika.
http://www.swansontoolco....etric-speed-25-cm-square/
Probeer nu een mandje te vullen met dingen die daar een stuk goedkoper zijn dan hier.
Iemand anders nog ideeën? Woodpeckers en Incra in metrisch (en dan ook nog verzenden naar Nederland) lijkt er niet echt veel aangeboden te worden helaas.
Bij meer producten liepen de verzendkosten en eventuele invoerbelasting vrij snel op. Ik had vooral relatief kleine/goedkope dingen, zoals waterpassen en ander meetgereedschap. Dat maakt dat de prijsverschillen niet opwegen tegen verzendkosten en invoerrechten.Trasos schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 02:46:
[...]
Heb je nog meer dingen besteld vanuit de USA?
Probeer nu een mandje te vullen met dingen die daar een stuk goedkoper zijn dan hier.
Iemand anders nog ideeën? Woodpeckers en Incra in metrisch (en dan ook nog verzenden naar Nederland) lijkt er niet echt veel aangeboden te worden helaas.
Op de grond uitmeten, tapeje plakken en dan met een schietlood op het plafond uitzetten.jos707 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:58:
Ik zou een aantal plafondlampen willen ophangen, deze hebben een rechthoekige of vierkante vorm waardoor ik deze liefst mooi recht, gecentreerd en evenwijdige met muur wil ophangen. Nu kan ik natuurlijk met podlood en meetlat aan de slag en het mooi wit geverf plafond volkladden met podloodstrepen maar had gedacht dat hiervoor misschien een toch wat gemakkelijkere en nettere manier voor moet bestaan.
Mijn eerste idee is een kruispunt-laser er voor aan te schaffen, deze zou ik dan later ook kunnen gebruiken om bijv. boekenplankjes of gordijnrails recht aan de muur te hangen.
Iemand een idee of dit zou kunnen werken of ervaring heeft met dit soort laser apparaatjes ?
En die bosch ook gewoon kopen natuurlijk, gewoon..
Wise enough to play the fool
Ik heb die Quigo, prima ding en die kan je daar gewoon voor gebruiken. Je maakt dan geen gebruik van het nivellerende systeem maar alleen van de projectie.jos707 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:58:
Ik zou een aantal plafondlampen willen ophangen, deze hebben een rechthoekige of vierkante vorm waardoor ik deze liefst mooi recht, gecentreerd en evenwijdige met muur wil ophangen. Nu kan ik natuurlijk met podlood en meetlat aan de slag en het mooi wit geverf plafond volkladden met podloodstrepen maar had gedacht dat hiervoor misschien een toch wat gemakkelijkere en nettere manier voor moet bestaan.
Mijn eerste idee is een kruispunt-laser er voor aan te schaffen, deze zou ik dan later ook kunnen gebruiken om bijv. boekenplankjes of gordijnrails recht aan de muur te hangen.
Iemand een idee of dit zou kunnen werken of ervaring heeft met dit soort laser apparaatjes ?
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Vorige week 3J boorhamer bij de lidl gehaald voor 50 euro, vandaag even wat gaten geboord om lampen op te hangen. Voor dat geld absoluut geen slechte machine, had dat ding jaren geleden moeten hebben.
Klopboor wordt nu alleen nog gebruikt voor hout of voor klussen waar de schroefmachine tekort schiet.
Klopboor wordt nu alleen nog gebruikt voor hout of voor klussen waar de schroefmachine tekort schiet.
Misschien een vraag die ik zelf al beantwoord, maar de splinterstrip van Festool zou toch ook op een Makita geleiderail moeten passen, aangezien ze min of meer hetzelfde zijn?
Iemand hier dit wel eens geprobeerd? Kan namelijk alleen die van Festool bij Toolstation krijgen (afhalen ipv bezorgen is ook wel eens handig).
Iemand hier dit wel eens geprobeerd? Kan namelijk alleen die van Festool bij Toolstation krijgen (afhalen ipv bezorgen is ook wel eens handig).
Recent om onder andere dezelfde reden ook een kruislijn/punt laser gekocht (GCL 2-15). De eerste klus was een tweetal hanglampen boven een vrijstaande eettafel op te hangen. Dit is prima gegaan door de lijn op de grond tot aan de muur af te meten en vervolgens op het plafond af te tekenen.jos707 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:58:
Let wel: om de laser echt flexibel in te zetten zijn een tweetal statieven wel erg handig; eentje met een bereike van 75 -150cm en een van 125-250
Argh, mijn carrosserieringen raken op. Volgens mij heb ik die ooit bij toolstation besteld, dus ik even terug naar de site: Zijn niet de maten die ik heb. En ze hebben geen M4 (meer). Dus verder gekeken bij Gyzs.nl, ecotools en toolspecial. (lokale Hubo heeft alleen echt grote ringen van 25-30mm, ik ben meer op zoek naar ringen die net een maatje groter dan de standaard sluitring zijn).
Die winkels hebben het niet, of verkopen per 250 stuks zodat je meteen 7 euro per maat kwijt bent (tikt nogal aan als je 4-5 maten wilt bijvullen.
Nog ff en ik kom bij de Karwei uit: Die rekent achterlijke prijzen, maar heeft de maat dit ik zoek en verkoopt ze dan per weinig (waar ik vaak per klusje wel mee uitkom en geen verzendkosten heb).
manmanman. Ik dacht ff in drie minuten wat ringetjes te bestellen en ben nu alweer veel te lang aan het klooien om iets te vinden
Die winkels hebben het niet, of verkopen per 250 stuks zodat je meteen 7 euro per maat kwijt bent (tikt nogal aan als je 4-5 maten wilt bijvullen.
Nog ff en ik kom bij de Karwei uit: Die rekent achterlijke prijzen, maar heeft de maat dit ik zoek en verkoopt ze dan per weinig (waar ik vaak per klusje wel mee uitkom en geen verzendkosten heb).
manmanman. Ik dacht ff in drie minuten wat ringetjes te bestellen en ben nu alweer veel te lang aan het klooien om iets te vinden
Hornbach? Daar kan je nog gewoon in een zakje stoppen en per kg betalen.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Heren, het verjaardagsgeld is binnen dus kan besteed gaan worden, naast de afkortzaag ben ik op zoek naar een gereedschap waarmee ik een strook uit he laminaat kan zagen (laminaat dat al op de vloer ligt uiteraard). Ik denk dat het onder circelzagen valt, noemt men dat een precisie circelzaag?
Bedoeling is dus om het laminaat af te tekenen en dan met de handtool de zaagsnede te maken van xx mm diep in het laminaat, zodat er een strook laminaat uit kan.
Het is niet voor veel gebruik, dus mocht iemand een goeie goedkope tip hebben
Volgens mij moet ik dit hebben, niet?
Bedoeling is dus om het laminaat af te tekenen en dan met de handtool de zaagsnede te maken van xx mm diep in het laminaat, zodat er een strook laminaat uit kan.
Het is niet voor veel gebruik, dus mocht iemand een goeie goedkope tip hebben
Volgens mij moet ik dit hebben, niet?
[ Voor 21% gewijzigd door Martinusz op 01-05-2017 10:23 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat kan, of een "multitool" zoals een fein multimaster.

[ Voor 54% gewijzigd door teacher op 01-05-2017 10:30 ]
Stom, niet eens aan gedacht, die heb ik gewoon liggenteacher schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:29:
Dat kan, of een "multitool" zoals een fein multimaster.
[afbeelding]

Voor dat werk wordt vaak de Festool TS55 geadviseerd, omdat die heel dicht op de muur kan zagen.
* Raymond altijd bereid om met goede argumenten te komen voor het uitgeven van teveel geld.
btw: SVH24.de mist me en heeft me een tegoedbon van 15 euro gegeven voor uitgaves boven de 100 euro. Dus als iemand daar nog iets wil kopen, dan kan je je mooi wat geld besparen.
Wees wel dan wel bereid dat je tot in lengte van dagen de newsletter blijft ontvangen, want uitschrijven werkt niet (ik heb gemaild naar info@svh24.de en ook de link gebruikt, 20 keer oid
)
* Raymond altijd bereid om met goede argumenten te komen voor het uitgeven van teveel geld.
btw: SVH24.de mist me en heeft me een tegoedbon van 15 euro gegeven voor uitgaves boven de 100 euro. Dus als iemand daar nog iets wil kopen, dan kan je je mooi wat geld besparen.
Wees wel dan wel bereid dat je tot in lengte van dagen de newsletter blijft ontvangen, want uitschrijven werkt niet (ik heb gemaild naar info@svh24.de en ook de link gebruikt, 20 keer oid
Ik zou het wel doen met een multitool, lijkt me niks om met mijn blad van de cirkelzaag het beton oid te raken,
En je kunt uiteraard perfect 5m lang zagen met een invalzaag, de korte kant van het rooster (tot 10cm zeg maar) word al wat lastiger...
En je kunt uiteraard perfect 5m lang zagen met een invalzaag, de korte kant van het rooster (tot 10cm zeg maar) word al wat lastiger...
Revive the guild!
De verbouwing hier komt op zijn einde maar er zijn nog wat klusjes waarbij ik wat plaatmateriaal op maat moet zagen en ik heb (nog) geen cirkelzaag. Ik moet nog een lichtstraat aftimmeren aan de binnenkant en een opbouw maken voor de koelkast (beide MDF).
Ik wil sowieso een zaag met geleiderail want ik moet voor de koelkastombouw de platen in verstek kunnen zagen voor een mooie buitenhoek. Nu twijfel ik tussen een DeWalt DWE576K voor 209 euro, dit is een gewone cirkelzaag of een Makita SP6000J voor 359 euro. Beide inclusief geleiderail.
Met beide zagen kan ik in principe plaatmateriaal op maat zagen en netjes in verstek, maar wat is wijsheid, normale cirkelzaag of invalzaag? Is het verschil in gemak die 150 euro extra waard? Wie kan mij overtuigen.
Ik wil sowieso een zaag met geleiderail want ik moet voor de koelkastombouw de platen in verstek kunnen zagen voor een mooie buitenhoek. Nu twijfel ik tussen een DeWalt DWE576K voor 209 euro, dit is een gewone cirkelzaag of een Makita SP6000J voor 359 euro. Beide inclusief geleiderail.
Met beide zagen kan ik in principe plaatmateriaal op maat zagen en netjes in verstek, maar wat is wijsheid, normale cirkelzaag of invalzaag? Is het verschil in gemak die 150 euro extra waard? Wie kan mij overtuigen.
HD4Life @ Full-HD
Ik had hem al gedeeld met @L.N. maar afgelopen week had ik een brugdagje na Koningsdag. Beide dagen gebruikt om te beginnen aan een nieuwe zaagtafel:

Het idee voor de table saw fence is om de geleiding tussen twee lagen multiplex in te maken (zowel voor als achter):

De geleider bestaat uit zeg maar de negatieve kant van het frame. Er is dus een sleuf ontstaan van 3cm diep. In die sleuf komt straks eerst een strook polyetheen zodat de geleider van de fence goed kan glijden.
En straks komt er ook nog een frees gat bij voor de frees, de miter tracks aan de zijkant van de frees komen te vervallen:

De stukken miter track die ik over heb, ga ik gebruiken als geleider voor een DIY freeslift.
Het in elkaar zetten was spannend, heb wel 5 a 6 keer de boel afgemeten en gemeten voor het fixeren en frezen.
Uiteindelijk na het frezen na gemeten en de miter tracks lijken evenredig aan elkaar erin te zitten dus daar ben ik immens blij om, anders kan ik net zo goed opnieuw beginnen.
Todo:
- Fence maken
- Geleiding maken waarop Fence kan worden geschroefd
- Onderstel maken
- Zaag monteren en testen

Het idee voor de table saw fence is om de geleiding tussen twee lagen multiplex in te maken (zowel voor als achter):

De geleider bestaat uit zeg maar de negatieve kant van het frame. Er is dus een sleuf ontstaan van 3cm diep. In die sleuf komt straks eerst een strook polyetheen zodat de geleider van de fence goed kan glijden.
En straks komt er ook nog een frees gat bij voor de frees, de miter tracks aan de zijkant van de frees komen te vervallen:

De stukken miter track die ik over heb, ga ik gebruiken als geleider voor een DIY freeslift.
Het in elkaar zetten was spannend, heb wel 5 a 6 keer de boel afgemeten en gemeten voor het fixeren en frezen.
Uiteindelijk na het frezen na gemeten en de miter tracks lijken evenredig aan elkaar erin te zitten dus daar ben ik immens blij om, anders kan ik net zo goed opnieuw beginnen.
Todo:
- Fence maken
- Geleiding maken waarop Fence kan worden geschroefd
- Onderstel maken
- Zaag monteren en testen
@Davidshadow13
Even deze twee vragen beantwoorden:
1. Is het nodig dat je moet kunnen invallen? Dus halverwege de plaat de machine in het werk moeten kunnen drukken?
2. kan je ermee omgaan dat de machine vaststaat op een ingestelde diepte en je dus bij het begin en einde van je zaagsnede je even extra moet opletten?
Op basis daarvan kan je de keuze maken tussen gewone cirkelzaag en invalzaag. Waarbij je hooguit kan meenemen dat een invalzaag vaak wel iets beter/nauwkeuriger is geconstrueerd en meer is gebouwd op het maken van betere zaagsnedes. Maar als je een goede cirkelzaag hebt, dan is het verschil minimaal.
Ongeacht welke machine je kiest: Als je versteksnedes gaat maken die in het zicht komen, investeer dan ook even in het juiste zaagblad (kost je ook 40-100 euro).
1. Is het nodig dat je moet kunnen invallen? Dus halverwege de plaat de machine in het werk moeten kunnen drukken?
2. kan je ermee omgaan dat de machine vaststaat op een ingestelde diepte en je dus bij het begin en einde van je zaagsnede je even extra moet opletten?
Op basis daarvan kan je de keuze maken tussen gewone cirkelzaag en invalzaag. Waarbij je hooguit kan meenemen dat een invalzaag vaak wel iets beter/nauwkeuriger is geconstrueerd en meer is gebouwd op het maken van betere zaagsnedes. Maar als je een goede cirkelzaag hebt, dan is het verschil minimaal.
Ongeacht welke machine je kiest: Als je versteksnedes gaat maken die in het zicht komen, investeer dan ook even in het juiste zaagblad (kost je ook 40-100 euro).
Kun je die wat verder uitleggen?Raymond schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:27:
@Davidshadow13
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Zal wellicht te maken hebben met een fijnere vertanding zodat je verstek niet al te grof gezaagd wordt. Dat blijf je namelijk zien.Atlas schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:32:
[...]
Kun je die wat verder uitleggen?Ik ben er nu ook voor aan het rondkijken (ik kom op de accu DeWalt cirkelzaag uit), maar als ik je goed begrijp heb ik ik voor het verstek zagen (waar hij veel voor gebruikt gaat worden) een ander zaagblad nodig?
verstek zagen levert een hele scherpe zaagsnede op. Als je gelamineerd plaatmateriaal gebruikt, dan zal een goed geschikt kwaliteitsblad splinteren helpen voorkomen.Atlas schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:32:
[...]
Kun je die wat verder uitleggen?Ik ben er nu ook voor aan het rondkijken (ik kom op de accu DeWalt cirkelzaag uit), maar als ik je goed begrijp heb ik ik voor het verstek zagen (waar hij veel voor gebruikt gaat worden) een ander zaagblad nodig?
Een zaag wordt normaal met een standaard "universeel" blad geleverd (en een cirkelzaag vaak zelfs met een wat grover 24T blad). Die is op zich goed voor het meeste werk, maar juist gelamineerde platen in verstek zagen is typisch een klusje waar je met een universeel blad niet weg komt
Nou bij 2x 5m zou ik een andere oplossing zoeken, want daar wordt je met een multitool niet echt vrolijk vanmartinusz schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:38:
[...]
Stom, niet eens aan gedacht, die heb ik gewoon liggenwel iets bewerkelijker dan de precisie zaag zo te zien, want moet toch wel 2x 5m zagen
Ja de Mafell lijk me een geweldige invalzaag, maar als ik dat compleet wil hebben ben ik behoorlijk wat kwijt. Enige nadeel wat ik kan bedenken is dat er geen spouwmes bij zit zoals de Festool, maar de meeste zaagsneden doe je toch met een liniaal. Daarnaast kun je wel alles instellen en is de Mafell nauwkeuriger dan de Festool, met voorritsfunctie. Ook de rails van de Mafell moet beter en makkelijker zijn. Mafell is prachtig gereedschap maar dan sla je wel een prijsklasse in waarbij ik niet weet of het gereedschap en de precisie nodig zijn. (festool zelfde verhaalFramoes schreef op donderdag 27 april 2017 @ 19:04:
[...]
De Mafell invalzaag schijnt erg goed te zijn, maar is gelijk ook het duurst. Daaronder lopen de prijzen ook uiteen. Tussen de Festool en Makita zit bijvoorbeeld rond de €100,- De Bosch en DeWalt zitten daar tussenin.
De DeWalt weet ik weinig over, maar geloof dat die niet super scoort. De Bosch is min of meer hetzelfde als de Mafell (zelfde fabriek ook), maar dan zonder bepaalde snufjes. De Makita is een degelijke machine met als enige echte feature de voorritsfunctie en verder vrij basic. De Festool heeft weer meer handigheidjes en functies.

[ Voor 3% gewijzigd door Andyk125 op 01-05-2017 12:24 ]
Heb toch maar gekozen voor deze precisie-cirkelzaag redelijk goedkope oplossingAndyk125 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 12:19:
[...]
Nou bij 2x 5m zou ik een andere oplossing zoeken, want daar wordt je met een multitool niet echt vrolijk vanDan zou ik eerder voor een invalzaag of zoiets gaan. Maar als het iets is wat niet vaak voorkomt kun je er beter een huren lijkt me.
deze kan mooi van 0 - 25 mm diepte zagen, dus kwestie van goed instellen en die 10 meter zagen
Daarnaast ook nog de afkortzaag besteld, dus we zijn weer even compleet voorlopig
[ Voor 6% gewijzigd door Martinusz op 01-05-2017 12:23 ]
Jup, standaard zaagbladen hebben te weinig tandenAtlas schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:32:
[...]
Voor melamine platen heb je zaagbladen nodig met meer tanden, zo'n 60 stuks bijvoorbeeld, het liefst met holle-daktanden
Hou er wel rekening mee dat melamine onder verstek wel lastig is, vooral bij een invalzaag mis je de voorritszaag nog wel eens
En, als ik sommige verhalen op woodworking.nl moet geloven, schijnen van melamine de bladen erg snel bot te worden. Eerst aftapen en/of voorritsen helpt wel om een netter eindresultaat te krijgen.
Ik was sowieso van plan om een goed zaagblad te gebruiken en 48 tanden moet voor MDF voldoende zijn is mijn ervaring. Invallen hoeft niet perse van mij want ik hoef geen uitsparingen te maken of iets dergelijks. Ik heb in het verleden wel een invalzaag gebruikt (geleend van opa) dit was een Festool TS55 met geleiderail en dat werkte erg prettig.Raymond schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:27:
@Davidshadow13
Wat ik met name wil weten is of het maken van snedes met een normale cirkelzaag net zo prettig gaat. Is het een geklungel dat je niet op de rail kan beginnen en met de zaag aan het begin de rail om moet, verschuift je rail dan niet te makkelijk? En met verstek is dat een beetje te doen zonder dat ze zaag van de rail afvalt. Ik weet dat je de Makita vast kan zetten op de rail en dan kan in in principe zagen en met een paar vingers duwen en dan gaat de zaag mooi recht onder de juiste hoek (althans op de filmpjes van Ike).
Zijn er dus mensen die zowel een normale cirkelzaag met rail als een invalzaag hebben gebruikt en werkte die invalzaag nu echt veel fijner?
HD4Life @ Full-HD
Ik zit met een schuin oog inmiddels toch weer te kijken naar de Milwaukee M12 lijn. Nu zie ik dat er sets zijn, welke in een tas worden geleverd. Iemand hier ervaring mee? Lijkt mee toch dat alles lekker langs elkaar heen rammelt in zo'n tas. Of zit daar nog iets van een mooie vakindeling in?
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 01-05-2017 13:27 ]
Afgelopen weekend is het zaagblad van mijn DHS680 in een workmate gezet.
Note to self: Je gereedschap niet meer uitlenen aan mensen die de diepte niet goed instellen.
Volgens mij is een CMT een beetje overkill voor het plaatmateriaal wat ik er mee zaag, iemand kort geleden nog een blad bij Ecotools besteld? Ben vooral benieuwd tussen hun "Prof" en "Semi-Prof" indicatie, iemand dat hier al onderzocht?
Note to self: Je gereedschap niet meer uitlenen aan mensen die de diepte niet goed instellen.
Volgens mij is een CMT een beetje overkill voor het plaatmateriaal wat ik er mee zaag, iemand kort geleden nog een blad bij Ecotools besteld? Ben vooral benieuwd tussen hun "Prof" en "Semi-Prof" indicatie, iemand dat hier al onderzocht?
[ Voor 13% gewijzigd door KillaZ op 01-05-2017 14:16 ]
K to the KillaZ
Heb verschillende zaagbladeren bij ecotools gekocht, gezien het geld in vergelijking met de andere merken maar meteen voor de duurdere professionele en industrie zagen gegaan. Ik bedoel dan is de prijs nog steeds maar een fractie van een merkblad.KillaZ schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:09:
Afgelopen weekend is het zaagblad van mijn DHS680 in een workmate gezet.
Note to self: Je gereedschap niet meer uitlenen aan mensen die de diepte niet goed instellen.![]()
Het industrie zaagblad erg veel gebruikt bij het afkorten van 35mm eiken en dat ding is nog steeds zo scherp dat het als boter door eiken zaagt. Dus het is misschien iets meer geld dan, maar dan heb je wel echt een goed blad naar mijn mening. Daarvoor zat er een Dewalt zaagblad op en die ging een stuk minder lang mee, maar wel 3 keer zo duur.
(leen mijn gereedschap ook niet meer uit aan iedereen, het komt altijd gehavend terug)
[ Voor 4% gewijzigd door Andyk125 op 01-05-2017 14:35 ]
Nu is mijn vraag, wanneer merk je dat een zaagblad aan vervanging toe is? Ik heb twee zagen een afkortzaag van Einhell en een tafelcirkelzaag van Bosch (groen).
met beide zaag ik vuren en mdf en voor de rest eigenlijk niets. Beide materialen zijn zeer zacht in vergelijking met andere houtsoort. Wanneer merk je dat een zaagblad aan vervanging toe is? Hapt het dan, worden de kartelranden (als die er al zijn) bij de zaagsnede grover?
met beide zaag ik vuren en mdf en voor de rest eigenlijk niets. Beide materialen zijn zeer zacht in vergelijking met andere houtsoort. Wanneer merk je dat een zaagblad aan vervanging toe is? Hapt het dan, worden de kartelranden (als die er al zijn) bij de zaagsnede grover?
Meestal gaat het zagen veel zwaarder en begint het hout lichtelijk te smeulen en verbranden.loewie1984 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:38:
Nu is mijn vraag, wanneer merk je dat een zaagblad aan vervanging toe is? Ik heb twee zagen een afkortzaag van Einhell en een tafelcirkelzaag van Bosch (groen).
Als je niet aan de instellingen heb gezeten dan, want verbranding kan meerdere oorzaken hebben, namelijk het verkeerde zaagblad gebruiken, met teveel tanden. Als er te veel tanden opzitten kan het bij sommige materialen namelijk het verspaande hout niet snel genoeg transporteren waardoor het verbrand. Te weinig tanden heeft vaak alleen invloed op versplintering.
Wat je waar voor het beste gebruikt kun je vaak wel opzoeken, persoonlijk na verschillende types gebruikt te hebben is een 48T zaagblad voor de meeste zaken een mooie middenweg. Zowel kopse kant als langszagen kan met dit soort goed, met een mooi resultaat.
Vuren stelt trouwens niet zoveel voor, maar MDF is wel meer eisend voor zaagbladeren. Vaak heb je hier ook speciale zaagbladen voor dacht ik. MDF is verlijmd en de structuur is heel dicht, waardoor het zagen best zwaar is voor een zaagblad.
[ Voor 8% gewijzigd door Andyk125 op 01-05-2017 14:49 ]
Tis hier best druk
en weet niet precies wie ik moet quoten, maar versplintering kun je ook tegengaan door een reststukje hout onder de zaagsnede te leggen, ook wil af tapen van de zaagsnede (onderzijde) wel helpen...
Met een invalzaag kun je ook 'gewoon' cirkelzagen, en als budget een beetje een probleem is:
Sheppach CS55, kost in DE zo'n 180 Euro incl. 2x140cm zaagblad, Zowel hier als op het woodworking topic positieve recensies...
Heb er zelf nog niet veel mee gezaagd... heb in een stapel vuren planken een veer/groef gemaakt, maarja... dat lukt met een scherpe nagel ook wel
(overigens kreeg ik er 3 zaagbladen blij, waarschijnlijk een foutje)
Met een invalzaag kun je ook 'gewoon' cirkelzagen, en als budget een beetje een probleem is:
Sheppach CS55, kost in DE zo'n 180 Euro incl. 2x140cm zaagblad, Zowel hier als op het woodworking topic positieve recensies...
Heb er zelf nog niet veel mee gezaagd... heb in een stapel vuren planken een veer/groef gemaakt, maarja... dat lukt met een scherpe nagel ook wel
(overigens kreeg ik er 3 zaagbladen blij, waarschijnlijk een foutje)
Revive the guild!
Volgens mij kan je die scheppach ook onder een andere merknaam bestellen, scheelt een paar tientjes. Of krijg je dan de versie met 2x70cm rails?
en idd, lees er goede verhalen over. Hooguit de rail waarbij je volgens iets aan moet hobbyen, vanwege onhandige layout van glij-strip.
en idd, lees er goede verhalen over. Hooguit de rail waarbij je volgens iets aan moet hobbyen, vanwege onhandige layout van glij-strip.
De positionering van de strips hebben ze bij de nieuwe iteraties al aangepast.
Heb 'm zelf ook
Edit:
Heb de Scheppach CS55 plus twee 140cm linialen en toebehoren hiervandaan gehaald: http://www.scheppach-holz...824/Products/490180291812
Veruit de goedkoopste en had 'm na 3 werkdagen al binnen!
Heb 'm zelf ook
Edit:
Heb de Scheppach CS55 plus twee 140cm linialen en toebehoren hiervandaan gehaald: http://www.scheppach-holz...824/Products/490180291812
[ Voor 69% gewijzigd door Trasos op 01-05-2017 19:00 ]
Bedankt voor de link.Trasos schreef op maandag 1 mei 2017 @ 18:20:
De positionering van de strips hebben ze bij de nieuwe iteraties al aangepast.
Heb 'm zelf ook
Edit:
Is die zaag ook in diepte verstelbaar, zeg 'ik wil 20mm diep zagen, is dat mogelijk?'.
heb nog een setje fatsoenlijke houtboren nodig wat is aan te raden heller of alpen?
Mijn steenboren zijn van heller die zijn super.
Iemand toevallig ervaring met de wera flexibele schroevendraaier?
https://images-na.ssl-ima.../51K1Ywux9KL._SL1500_.jpg
tevens nog een goede winkelhaak nodig. Starret schijnt het merk te zijn maar die zijn ook behoorlijk aan de prijs. Zijn hier nog andere goede ervaringen?
Mijn steenboren zijn van heller die zijn super.
Iemand toevallig ervaring met de wera flexibele schroevendraaier?
https://images-na.ssl-ima.../51K1Ywux9KL._SL1500_.jpg
tevens nog een goede winkelhaak nodig. Starret schijnt het merk te zijn maar die zijn ook behoorlijk aan de prijs. Zijn hier nog andere goede ervaringen?
volgens mij zijn ze kwalitatief vergelijkbaar (als je een vergelijkbare uitvoering kiest). Dus gewoon gaan voor degene die je het makkelijkst kan krijgen. Heller kan je bij toolstation kopen (gratis verzenden vanaf een tientje), alpen bij de Hornbach.
Die flexibele schroevendraaier ken ik niet.Ik heb een flexibele bithouder voor op mn accuboormachine. Ik heb er nog nooit een nut voor gehad.
Winkelhaak: Hoewel ik heel bewust een keer via MP een nooitgedagt heb gekocht, omdat ik die persé wilde hebben, zou ik me voor houtbewerking niet al te druk maken. Als je er niet eentje uit de knakenbak vist, dan issie al snel haakser dan dat jij kan zagen
Gewoon meebestellen bij toolstation of halen bij de Hornbach, als je er toch al bent voor je boortjes.
Die flexibele schroevendraaier ken ik niet.Ik heb een flexibele bithouder voor op mn accuboormachine. Ik heb er nog nooit een nut voor gehad.
Winkelhaak: Hoewel ik heel bewust een keer via MP een nooitgedagt heb gekocht, omdat ik die persé wilde hebben, zou ik me voor houtbewerking niet al te druk maken. Als je er niet eentje uit de knakenbak vist, dan issie al snel haakser dan dat jij kan zagen
Gewoon meebestellen bij toolstation of halen bij de Hornbach, als je er toch al bent voor je boortjes.
[ Voor 50% gewijzigd door Raymond op 01-05-2017 20:49 ]
Ik zou een combi winkelhaak kopen. Die van Starret zijn heel goed, maar heel duur. Deze van Swanson zou ook goed moeten zijn en is een stuk goedkoper.
Ik bedoelde ook een combi winkelhaak. Iemand ervaring met die Swanson?L.N. schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:49:
Ik zou een combi winkelhaak kopen. Die van Starret zijn heel goed, maar heel duur. Deze van Swanson zou ook goed moeten zijn en is een stuk goedkoper.
Nee, wel met een Chinese variant voor 3 euro.sjnelle schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:55:
[...]
Ik bedoelde ook een combi winkelhaak. Iemand ervaring met die Swanson?
Voordeel van combinatiehaken ten opzichte van blok-/winkelhaken is het eenvoudiger haaks krijgen (mocht dat niet zo zijn). Zie topic voor meer info over fine-tunen en ervaringen.
Nee, maar het merk staat erg goed bekend. Levertijd is alleen een probleem met Swanson. Gereedschappro zou ze eerst eind maart weer leveren en ondertussen staan ze nog op 'binnenkort leverbaar'.sjnelle schreef op maandag 1 mei 2017 @ 20:55:
[...]
Ik bedoelde ook een combi winkelhaak. Iemand ervaring met die Swanson?
Ik heb een Swanson speed square op Amazon.com besteld. Goedkoper met verzendkosten dan hier ex verzendkosten. Misschien kan je daar kijken naar die Swanson combinatiehaak. Levertijd is een week of 1,5. Dat is dus nog te overzien.
Even opgezocht: $20 incl verzenden.
https://www.amazon.com/gp...ID=31ytzVWJt8L&ref=plSrch
[ Voor 14% gewijzigd door Framoes op 02-05-2017 00:32 ]
Verwijderd
De combinatiehaak ziet er absoluut kek uit, maar ik lees op de 17 reviews wel 5 negatieve mbt de exactheid van dit ding.Framoes schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 00:29:
[...]
Ik heb een Swanson speed square op Amazon.com besteld. Goedkoper met verzendkosten dan hier ex verzendkosten. Misschien kan je daar kijken naar die Swanson combinatiehaak.
Even opgezocht: $20 incl verzenden.
https://www.amazon.com/gp...ID=31ytzVWJt8L&ref=plSrch
Hoe exact was die van jou??
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2017 06:43 ]
Of zoek eens op amazon.de op DIN 875, dan ben je in ieder geval vrij zeker van de nauwkeurigheid van je winkelhaak. Geen fancy schrijfhulpen daarbij, dat dan weer niet.
Zo'n flexibele schroevendraaier werkt vaak maar vrij beperkt, misschien kan het voor sommige gevallen wel handig zijn, maar ik zou dan eerder inzetten op een gewone bithouderschroevendraaier en voor beperkte werkhoogte nog een bitratel er bij. Een stubby bithouder kan ook wel handig zijn.
Zo'n flexibele schroevendraaier werkt vaak maar vrij beperkt, misschien kan het voor sommige gevallen wel handig zijn, maar ik zou dan eerder inzetten op een gewone bithouderschroevendraaier en voor beperkte werkhoogte nog een bitratel er bij. Een stubby bithouder kan ook wel handig zijn.
Welk topic bedoel je?geekeep schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:53:
[...]
Nee, wel met een Chinese variant voor 3 euro.
Voordeel van combinatiehaken ten opzichte van blok-/winkelhaken is het eenvoudiger haaks krijgen (mocht dat niet zo zijn). Zie topic voor meer info over fine-tunen en ervaringen.
Ben ik ook wel benieuwd naar recensies vallen idd tegen. Maar als die eenvoudig recht te krijgen is dan is wel ok voor dat geld.Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 06:43:
[...]
De combinatiehaak ziet er absoluut kek uit, maar ik lees op de 17 reviews wel 5 negatieve mbt de exactheid van dit ding.![]()
Dat is wel goeie tip staan er wel aantal op voor redelijke bedragen.henkie196 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 07:35:
Of zoek eens op amazon.de op DIN 875, dan ben je in ieder geval vrij zeker van de nauwkeurigheid van je winkelhaak. Geen fancy schrijfhulpen daarbij, dat dan weer niet.
Was ik al bang voor maar heb hem nodig voor paar beperkte plekken en vraag me af of die beetje flexibel is.
Voor 3,09 euro ook maar eentje besteld. Ben een benieuwd.geekeep schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:53:
[...]
Nee, wel met een Chinese variant voor 3 euro.
Als ik de reviews op amazon.de voor deze dingen van Wera bekijk, zou je van een hoek van zo'n 50o nog mogen verwachten dat het werkt. Een kardangewricht zoals in de meeste 1/4" ratel setjes wel zit zou anders ook een mogelijkheid kunnen zijn.sjnelle schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 07:56:
Was ik al bang voor maar heb hem nodig voor paar beperkte plekken en vraag me af of die beetje flexibel is.
Ik heb die combinatiehaak niet, maar krijg m'n speed square hopelijk een dezer dagen binnen. Uiterlijk 10 mei, maar verzenden verloopt tot nu toe voorspoedig.Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 06:43:
[...]
De combinatiehaak ziet er absoluut kek uit, maar ik lees op de 17 reviews wel 5 negatieve mbt de exactheid van dit ding.![]()
Ik linkte naar die haak omdat Amazon.com een webshop is waar Swanson op voorraad is. In NL op dit moment nergens.
GereedschapPro heeft afgelopen vrijdag als het goed is weer een container met gereedschap binnen gekregen. Met wat geluk zit daar de Swanson ook bij en heeft GereedschapPro ze snel weer op voorraad.
http://www.gereedschappro...he-winkelhaak-25-cm/20091L.N. schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:44:
GereedschapPro heeft afgelopen vrijdag als het goed is weer een container met gereedschap binnen gekregen. Met wat geluk zit daar de Swanson ook bij en heeft GereedschapPro ze snel weer op voorraad.
ja dusDit product is ruim op voorraad, dus nu bestellen is vanavond in huis!
Hmm, die moet ik eigenlijk ook eentje hebben 
Er is nog wel meer dat ik wil hebben maar dit is as we speak het enige non-consumable op mijn aanschaflijst van minder dan 100 euro dus deze zal binnenkort wel besteld worden
Er is nog wel meer dat ik wil hebben maar dit is as we speak het enige non-consumable op mijn aanschaflijst van minder dan 100 euro dus deze zal binnenkort wel besteld worden
[ Voor 65% gewijzigd door McGryphon op 02-05-2017 12:13 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik had er één in inch en ze zijn gewoon verdomd handig om haaks en 45gr af te tekenen, gelijk mar besteld dus
Haha, zal je net zien. Aan de andere kant was ik voor €25,- incl verzenden klaar bij Amazon. Scheelt me €7,- (22%) t.o.v. Gereedschappro.
Ik heb een Starrett combi winkelhaak (30 cm) en die is inderdaad erg handig. Ik kon toen geen goede goedkopere vinden en heb er dan ook een jaar over gedaan voordat ik deze kocht, want ik vond het eigenlijk te duur. Als ik de Swanson toen had gezien, dan had ik die waarschijnlijk gekozen. De Starrett is heel fijn, maar erg duur. Ik denk dat het mijn meestgebruikte aftekenmiddel is. Nu wil ik nog eigenlijk wel een 15 cm combi haak. Maar helaas heeft Swanson die niet (alleen in inch) en die van Starrett is duur (€59,95, onderaan de de pagina).
[ Voor 7% gewijzigd door L.N. op 02-05-2017 13:32 ]
Als je de combinatiehaak ook gebruikt voor het meten maakt het toch niet uit hoe nauwkeurig die is?Verwijderd schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 06:43:
[...]
Heb je de invalzaag al gebruikt? Ben wel benieuwd hoe die je bevalt. Zit namelijk zelf ook naar de Bosch te kijken, dit is een mooie tussenweg voor kwaliteit/prijs lijkt me.chapie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:52:
Vorige week mooi speelgoed gekocht met het oog op het maken van heel veel kasten, bedden, verder verbouwen (kamer in drieën splitsen), gelukkig is m'n vrouw het er over eens dat je beter goed gereedschap kunt kopen dan nét nietDeze week komt als het goed is ook nog een Bosch GEX 125-150 AVE binnen
- Bosch GKT 55 GCE invalzaag + 2x geleiderails + draagtas voor FSN + koppelstuk, in L-Boxx
[afbeelding]- Bosch GAS 35 L AFC
[afbeelding]![]()
Heeft iemand ervaring met stofzakken voor in een dergelijke stofzuiger (tbv houtstof), zijn de papieren zakken dan beter of de vliesfilterzakken?
15 cm combinatiehaak is toch gewoon de helft van een normale lineaal van de combinatiehaak afzagen en wat schoon vijlen?L.N. schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:27:
Ik heb een Starrett combi winkelhaak (30 cm) en die is inderdaad erg handig. Ik kon toen geen goede goedkopere vinden en heb er dan ook een jaar over gedaan voordat ik deze kocht, want ik vond het eigenlijk te duur. Als ik de Swanson toen had gezien, dan had ik die waarschijnlijk gekozen. De Starrett is heel fijn, maar erg duur. Ik denk dat het mijn meestgebruikte aftekenmiddel is. Nu wil ik nog eigenlijk wel een 15 cm combi haak. Maar helaas heeft Swanson die niet (alleen in inch) en die van Starrett is duur (€59,95, onderaan de de pagina).
Verwijderd
Het lijkt mij anders wel handig dat als je 7,35cm wilt uitzetten dat het dan ook echt die maat heeft.blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:31:
[...]
Als je de combinatiehaak ook gebruikt voor het meten maakt het toch niet uit hoe nauwkeurig die is?
Nu gebruik ik m'n huidige combinatiehaken eigenlijk nooit voor het zuiver opmeten van een of ander object, maar bij het 'overnemen' van een bepaalde maat doet de juistheid vd schaal er niet eens toe.
Ik bedoelde eerder dat een hoek van 90o ook echt die hoek heeft en dat het niet ~89o of ~91o wordt omdat de tool niet zuiver haaks is.
Dat laatste irritante euvel blijkt de meeste, zo niet alle, goedkope combinatiehaken te teisteren.
Dit soort dingen schijn je te krijgen als je in lagelonenlanden kinderen zonder enige opleiding illegaal aan kromme en afgekeurde freesmachines laat werken.
Tijd voor een beetje educatie
. How it's made: Starrett Combination Square
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Wh4Pbntn0Yw]
Door de productiewijze te laten zien, snap je wel waarom van de goedkope combinatiehaken niet haaks zijn.
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Wh4Pbntn0Yw]
Door de productiewijze te laten zien, snap je wel waarom van de goedkope combinatiehaken niet haaks zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door L.N. op 03-05-2017 09:25 ]
Met mijn reactie wilde ik benadrukken dat het belangrijk is hetzelfde gereedschap in alle trajecten van je werkzaamheden toe te passen. Als het ene meetgereedschap10 centimeter aangeeft voor een stuk waar een gekalibreerd meetgereedschap bij hetzelfde stuk 9 centimeter aangeeft maakt dit niet uit. Immers zaag je 10 centimeter af met het slechte stuk gereedschap dan is deze 9 cm voor het gekalibreerde gereedschap. Enige voorwaarde is dus wel dat je hetzelfde gereedschap gebruikt voor het opmeten en aftekenen. Doe je dit niet dan krijg je verloop.Verwijderd schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 01:33:
[...]
Het lijkt mij anders wel handig dat als je 7,35cm wilt uitzetten dat het dan ook echt die maat heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 03-05-2017 09:46 ]
Maar dat is toch niet reëel? Grote stukken meet je met een meetlint/rolmaat/vouwmeter en kleine stukken met bv een combinatiehaak. Oftewel, je gebruikt meerdere meetinstrumenten door elkaar en dan moeten de schaalverdeling bij beide goed zijn.blijhoofd_bennie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:44:
[...]
Met mijn reactie wilde ik benadrukken dat het belangrijk is hetzelfde gereedschap in alle trajecten van je werkzaamheden toe te passen. Als het ene meetgereedschap10 centimeter aangeeft voor een stuk waar een gekalibreerd meetgereedschap bij hetzelfde stuk 9 centimeter aangeeft maakt dit niet uit. Immers zaag je 10 centimeter af met het slechte stuk gereedschap dan is deze 9 cm voor het gekalibreerde gereedschap. Enige voorwaarde is dus wel dat je hetzelfde gereedschap gebruikt voor het opmeten en aftekenen. Doe je dit niet dan krijg je verloop.
Bovendien kun je met een combinatiehaak meer zaken doen, zoals een lijn haaks zetten (bv handig als je een plank wilt afkorten), een evenwijdige lijn tekenen, een lijn op 45 graden zetten. Soms moet die afkortlijn of die 45 graden-lijn een bepaalde lengte hebben en dan moet de schaalverdeling goed zijn.
Natuurlijk moet de schaalverdeling goed zijn en een winkel haak moet haaks zijn, maar precisie kost geld. Op het werk hebben we veel meetgereedschappen en deze worden niet voor niets elk jaar weer gekalibreerd. Maar dan praat je over prijzen die ik als hobby knutselaar absoluut niet ga betalen. Het moet betaalbaar en leuk zijn.L.N. schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:55:
[...]
Maar dat is toch niet reëel? Grote stukken meet je met een meetlint/rolmaat/vouwmeter en kleine stukken met bv een combinatiehaak. Oftewel, je gebruikt meerdere meetinstrumenten door elkaar en dan moeten de schaalverdeling bij beide goed zijn.
Bovendien kun je met een combinatiehaak meer zaken doen, zoals een lijn haaks zetten (bv handig als je een plank wilt afkorten), een evenwijdige lijn tekenen, een lijn op 45 graden zetten. Soms moet die afkortlijn of die 45 graden-lijn een bepaalde lengte hebben en dan moet de schaalverdeling goed zijn.
Ook precisie winkelhaken met normering, kunnen door misbruik (vallen) veel schade oplopen. Winkelhaken kun je daarnaast heel eenvoudig controleren op haaksheid, ik heb zelf de langere winkelhaken van de aldi en deze zijn op minder dan een halve mm nauwkeurig bij 500mm lengte.
Blijhoofd_bennie heeft wel een heel goed punt, ik probeer altijd hetzelfde meetgereedschap te gebruiken bij zowel meten als aftekenen. Op deze manier kun je zelfs met de wat goedkopere meetgereedschappen goed werken. Vooral als precisie belangrijk is, meten is weten! En als je toch verschillende meetgereedschappen gebruikt kun je het altijd nog nameten met het andere gereedschap.
Nu is een halve millimeter tot millimeter speling vaak niet zo'n groot probleem bij veel toepassingen in huis. Maar als nauwkeurigheid belangrijk is kan ik alleen maar aanbevelen om zoveel mogelijk hetzelfde meetgereedschap te gebruiken.
Daarnaast gebruik je bij het meten van lange stukken een rolmaat of duimstok. Als je een plank op maat afkort en aftekent, gebruik je toch hetzelfde gereedschap? Ik snap je punt dat het niet reëel is niet helemaal. Een combinatiehaak gebruik je dan weer voor haaks aftekenen, maar als bijvoorbeeld je afkortzaag niet haaks is ingesteld heeft dit ook geen nut
[ Voor 8% gewijzigd door Andyk125 op 03-05-2017 10:39 ]
Wat is reëel? Een zeer persoonlijke en relatieve opvatting. Wat maakt jou werkwijze reëel en de mijne niet enzovoort. Mijn ervaring is dat men altijd snel een idee heeft van dit is goed, want zo en zo en dus is het zo. In mijn optiek heeft een ieder zijn eigen manier van werken en dat is prima. Ik neem liever de kennis van de anderen over die mijn werkwijze ten goede komt. Maar misschien een leuk onderwerp om mee verder te gaan in een ander topicL.N. schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:55:
[...]
Maar dat is toch niet reëel? Grote stukken meet je met een meetlint/rolmaat/vouwmeter en kleine stukken met bv een combinatiehaak. Oftewel, je gebruikt meerdere meetinstrumenten door elkaar en dan moeten de schaalverdeling bij beide goed zijn.
Om te reageren op je punten. Heb je in je reactie rekening gehouden met mijn werksituatie? In mijn scenario's kan ik in bijna alle situaties uit met één meetinstrument. Heb hier ook bewust op ingericht omdat ik in het verleden afwijkende resultaten tussen de meetinstrumenten had. Bij het gebruik van meerdere meetinstrumenten is voor mij bepalend dat de verschillende apparaten dezelfde waarden produceren. Wat heb ik aan een nauwkeurig / onnauwkeurig meetinstrument met afwijkende waarden.
In mijn situatie heb ik mijn meetinstrumenten bij elkaar gelegd, nagekeken en de overeenkomstige in gebruik genomen. Sindsdien haal ik constante resultaten. Of mijn werkwijze aansluit bij de jouwe is natuurlijk geheel aan jezelf om te bepalen.
[ Voor 3% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 03-05-2017 10:51 ]
Mee eensch,
Een ieder kiest het gemak wat hij/zij geleerd heeft, zo gebruik ik graag mijn kruishout en gebruik ik het potlood steeds minder, Ik heb meerder kruishoutjes dus ik kan ook makkelijk 'doorwerken'
Een rolmaat vind ik persoonlijk niet makkelijk, en probeer het meeste te doen met mijn winkelhaak/duimstok,
Voor dieptes bij gehak en gebeitel, pak ik mijn schuifmaat altijd, Maar goed, hier probeer ik altijd om op 0,5 of 1 of 2cm uit te komen want dan kan ik de dikte van de duimstok pakken
Een ieder kiest het gemak wat hij/zij geleerd heeft, zo gebruik ik graag mijn kruishout en gebruik ik het potlood steeds minder, Ik heb meerder kruishoutjes dus ik kan ook makkelijk 'doorwerken'
Een rolmaat vind ik persoonlijk niet makkelijk, en probeer het meeste te doen met mijn winkelhaak/duimstok,
Voor dieptes bij gehak en gebeitel, pak ik mijn schuifmaat altijd, Maar goed, hier probeer ik altijd om op 0,5 of 1 of 2cm uit te komen want dan kan ik de dikte van de duimstok pakken
Revive the guild!
Andyk125 en blijhoofd_bennie, jullie hebben gelijk dat de schaalverdeling minder uitmaakt als je voor het meten en het uittekenen hetzelfde meetgereedschap gebruikt. Misschien werkt het voor jullie ook om steeds hetzelfde meetgereedschap te gebruiken. Voor mij is het vaak handiger en sneller om diverse meetgereedschappen te gebruiken 
Om een voorbeeld te noemen: stel ik moet van een bepaalde ruimte opvullen en meet emt mijn rolmaat dat dit stuk 122 x 60 cm is. Dit stuk wil ik uit een volledige volledige plaat (244 x 122 cm) halen. Daarnaast moet langs alle 4 de kanten op op 3 cm van de rand op regelmatige afstand gaten voor schroeven geboord worden. Het uitmeten van het stuk van 122 x 60 cm doe ik met een rolmaat, om vervolgens met de combinatiehaak een lijn op 3 cm afstand van de rand te zetten en evenwijdig aan de rand. Vervolgens pak ik weer de rolmaat om op steeds gelijke afstand een schroefgat af te tekenen.
Natuurlijk kun je de evenwijdige lijn ook met de rolmaat meten en langs bv een rechte balk aftekenen. Maar met een combinatiehaak gaat het veel sneller. Bovendien heeft mij zaagtafel een ingebouwde afstandmeter. Het is sneller en handiger als ik die kan gebruiken en niet hoef te controleren of de 60 cm die ik gemeten heb met de rolmaat ook de 60 cm is die mijn zaagtafel zaagt.
Om een voorbeeld te noemen: stel ik moet van een bepaalde ruimte opvullen en meet emt mijn rolmaat dat dit stuk 122 x 60 cm is. Dit stuk wil ik uit een volledige volledige plaat (244 x 122 cm) halen. Daarnaast moet langs alle 4 de kanten op op 3 cm van de rand op regelmatige afstand gaten voor schroeven geboord worden. Het uitmeten van het stuk van 122 x 60 cm doe ik met een rolmaat, om vervolgens met de combinatiehaak een lijn op 3 cm afstand van de rand te zetten en evenwijdig aan de rand. Vervolgens pak ik weer de rolmaat om op steeds gelijke afstand een schroefgat af te tekenen.
Natuurlijk kun je de evenwijdige lijn ook met de rolmaat meten en langs bv een rechte balk aftekenen. Maar met een combinatiehaak gaat het veel sneller. Bovendien heeft mij zaagtafel een ingebouwde afstandmeter. Het is sneller en handiger als ik die kan gebruiken en niet hoef te controleren of de 60 cm die ik gemeten heb met de rolmaat ook de 60 cm is die mijn zaagtafel zaagt.
Tssss... nog ff en je gaat ons vertellen dat je ook meerdere zaklampen hebt ofzo.....L.N. schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 11:23:
voor mij is het vaak handiger en sneller om diverse meetgereedschappen te gebruiken
.
Anyone? Hebben die tassen een beetje een nette vakindeling? Of moet ik met L-Boxen aan de slag?MikeyMan schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:26:
Ik zit met een schuin oog inmiddels toch weer te kijken naar de Milwaukee M12 lijn. Nu zie ik dat er sets zijn, welke in een tas worden geleverd. Iemand hier ervaring mee? Lijkt mee toch dat alles lekker langs elkaar heen rammelt in zo'n tas. Of zit daar nog iets van een mooie vakindeling in?
Hehehe, sst! Sommigen zijn voor kwaliteit, anderen voor kwantiteit en ik voor een kwalitatieve kwantiteitteacher schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:24:
[...]
Tssss... nog ff en je gaat ons vertellen dat je ook meerdere zaklampen hebt ofzo.....
.
Ga je je machines er ook daadwerkelijk mee vervoeren? Het zal vast prima werken en ongetwijfeld werkt een l-boxx beter.MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:25:
[...]
Anyone? Hebben die tassen een beetje een nette vakindeling? Of moet ik met L-Boxen aan de slag?
Nouja, het gaat mij ook om het opbergen. Vind het niks als alles daar gewoon los in zo'n tas gesmeten wordt.Raymond schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:00:
[...]
Ga je je machines er ook daadwerkelijk mee vervoeren? Het zal vast prima werken en ongetwijfeld werkt een l-boxx beter.
Het verschilt per merk en tas, dus als je geluk hebt is het wel met indeling in de tas, maar ga er maar niet van uit.MikeyMan schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:25:
[...]
Anyone? Hebben die tassen een beetje een nette vakindeling? Of moet ik met L-Boxen aan de slag?
Als je toch besluit voor een ander opbergsysteem te gaan, raad ik je aan voor systainers van Tanos (Festool, Makita, Fein, etc.) te gaan. Die kunnen onderling ook op elkaar worden gestapeld en aan elkaar worden bevestigd. De T-locks van BTI zijn bijvoorbeeld relatief goedkoop.
Waarom systainers? Milwaukee levert volgens mij zelf gewoon l-boxxen. Dan kan je tenminste passende inlays krijgen
Verwijderd
Uiteraard maar dit wordt hetzelfde met andere woorden herhalen, in m'n vorige reactie stond "overnemen" namelijk niet toevallig vet gedrukt.blijhoofd_bennie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:44:
[...]
Met mijn reactie wilde ik benadrukken dat het belangrijk is hetzelfde gereedschap in alle trajecten van je werkzaamheden toe te passen. Als het ene meetgereedschap10 centimeter aangeeft voor een stuk waar een gekalibreerd meetgereedschap bij hetzelfde stuk 9 centimeter aangeeft maakt dit niet uit. Immers zaag je 10 centimeter af met het slechte stuk gereedschap dan is deze 9 cm voor het gekalibreerde gereedschap. Enige voorwaarde is dus wel dat je hetzelfde gereedschap gebruikt voor het opmeten en aftekenen. Doe je dit niet dan krijg je verloop.
Bij het overnemen van een bepaalde maat kijk ik niet eens naar de schaal, maar stel de liniaal gewoon op lengte in door hem op/tegen het bewuste 'object' te zetten.
Anders wordt het als je de eerder genoemde maat van 7,35cm gewetensvol maar louter op papier hebt berekend en je die maat nog moet gaan overzetten naar real life.
In dat geval kun je de schaal van de combinatiehaak gebruiken, maar pak ik liever een schuifmaat oid met meer precisie.
Uiteraard in veelvoud.teacher schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 12:24:
[...]
Tssss... nog ff en je gaat ons vertellen dat je ook meerdere zaklampen hebt ofzo.....:+
Waarom iets met 1 lampje doen als het ook met meerdere kan??
Een hoofdlampje in de autodeur, bij de voordeur, in m'n rugzakje, bij de tools etc.
Misgrijpen is er zo amper bij.

Als de omgeving waar je woont maar donker genoeg is dan krijg je vanzelf een geldig alibi voor dat soort dingen.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2017 14:12 ]
Milwaukee heeft geen opbergsysteem, maar levert alles in tassen of koffers.Raymond schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:48:
Waarom systainers? Milwaukee levert volgens mij zelf gewoon l-boxxen. Dan kan je tenminste passende inlays krijgen
Festool: Tanos T-loc
Makita: Tanos classic systainer
DeWalt: Tstak/Toughsystem
Metabo: Metaloc
Bosch: Sortimo Lboxx
En dan nog wat andere merken.
Die inlays zullen waarschijnlijk afgestemd zijn op de sets met lader en accu's.Raymond schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:48:
Weet niet of dat lekker werkt als je twee accus met vier/vijf/zes apparaten koopt.
oh, ik had ff gegoogled en kreeg de indruk dat milwaukee l-boxx had. Foutje blijkbaar.Framoes schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:03:
[...]
Milwaukee heeft geen opbergsysteem, maar levert alles in tassen of koffers.
Ik heb een maatje groter, maar is wel een erg handig ding.martinusz schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:36:
Zo afkortzaag binnenvoelt allemaal goed aan, straks even plankje zagen.
[afbeelding]
Het kapje dat het zaagsel in het zakje begeleid bij het zaagblad is wel afgebroken door een wegschietend stuk hout dus het zaagsel komt meer naast het zakje dan er in.
Laatst een houten duimstok voor een paar euro gekocht, hou ik hem thuis na een week langs een goede rolmaat, heeft ie 3mm afwijking. Die ligt dus ook al in de prullenbak

Vanaf nu alleen nog maar Skandia 1M duimstokken
[ Voor 18% gewijzigd door GrooV op 03-05-2017 14:54 ]
Dit. Who cares about die 0.3mm afwijking op 50cm als de gemiddelde klussert aftekent met een timmermanspotlood met botte punt.Andyk125 schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 10:36:
[...]
Het moet betaalbaar en leuk zijn.
Ook precisie winkelhaken met normering, kunnen door misbruik (vallen) veel schade oplopen. Winkelhaken kun je daarnaast heel eenvoudig controleren op haaksheid, ik heb zelf de langere winkelhaken van de aldi en deze zijn op minder dan een halve mm nauwkeurig bij 500mm lengte.
Tuurlijk, als het je lust en je leven is op de tiende mm nauwkeurig te werken, mag je daar prima een dikke portemonnee voor trekken.
Punt bij veel klusaspecten is het feit dat 80-90% van het resultaat voortkomt uit vaardigheden, methodes en technieken, en niet zozeer duur gereedschap. Daarnaast is de schade een stuk minder mocht je gereedschap beschadigen, verloren of gejat zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door geekeep op 03-05-2017 18:57 ]
Op Amazon is die een stukje goedkoper, 4 tientjes kost die daar om precies te zijn.L.N. schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:27:
Verwijderd
Ik heb wat tangen gekocht en een schaar. Vergeten te melden hier.
Schaar: Engineer PH-55 op Ebay voor 19 euro
https://twitter.com/incyi/status/859843205248012289
Van de andere (mini) tangen maak ik nog foto's. Ik ben eigenlijk ook op zoek naar tangen van normaal formaat. Van Knipex bijvoorbeeld, maar ik heb geen idee waar ik ze kan kopen in een winkel als particulier. Iemand enig idee ? Ik woon in Amsterdam.
Schaar: Engineer PH-55 op Ebay voor 19 euro
https://twitter.com/incyi/status/859843205248012289
Van de andere (mini) tangen maak ik nog foto's. Ik ben eigenlijk ook op zoek naar tangen van normaal formaat. Van Knipex bijvoorbeeld, maar ik heb geen idee waar ik ze kan kopen in een winkel als particulier. Iemand enig idee ? Ik woon in Amsterdam.
Bij mij precies hetzelfde. Ik speel nog met de gedachte die zaag eruit te doen voor wat anders op termijn.GrooV schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 14:52:
[...]
Ik heb een maatje groter, maar is wel een erg handig ding.
Het kapje dat het zaagsel in het zakje begeleid bij het zaagblad is wel afgebroken door een wegschietend stuk hout dus het zaagsel komt meer naast het zakje dan er in.
Of eigenlijk de hele werkbank eruit en iets meer modulair te maken. Zodat er meer werkbare ruimte overblijft in de garage.
Een L-boxx beschermt beter, maar weegt ook een klap meer. Ik heb mijn tweedehands L-boxxen gekocht van iemand die ze juist wegdeed vanwege het hoge gewicht en daarom niet handig vond om mee te nemen.Raymond schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 13:00:
[...]
Ga je je machines er ook daadwerkelijk mee vervoeren? Het zal vast prima werken en ongetwijfeld werkt een l-boxx beter.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Als je meerdere lboxxen wilt meenemen hebben ze daar een speciaal steekwagentje voor, dan kun je een hele toren meenemen
Je kunt ook zelf een plankje met wieltjes er onder maken (hondje), en daarop L-box clips schroeven, dan blijven ze ook zitten en is vele malen goedkoper.Navi schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:41:
Als je meerdere lboxxen wilt meenemen hebben ze daar een speciaal steekwagentje voor, dan kun je een hele toren meenemen
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Dit. Is het nauwkeuriger? Ja. Is het significant nauwkeuriger? Nee.geekeep schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 18:55:
[...]
Dit. Who cares about die 0.3mm afwijking op 50cm als de gemiddelde klussert aftekent met een timmermanspotlood met botte punt.
Tuurlijk, als het je lust en je leven is op de tiende mm nauwkeurig te werken, mag je daar prima een dikke portemonnee voor trekken.
Punt bij veel klusaspecten is het feit dat 80-90% van het resultaat voortkomt uit vaardigheden, methodes en technieken, en niet zozeer duur gereedschap. Daarnaast is de schade een stuk minder mocht je gereedschap beschadigen, verloren of gejat zijn.
Het is hout, ijzer, whatever. Geen chip die op de nanometer geëtst moet worden ofzo
* The Eagle al die zooi niet eens echt nodig, ik heb een timmermansoog en kan op het oog recht zetten en aftekenen
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik heb vanmiddag een CNC portaalfrees gekocht
Al jaren liep ik met de gedachte om zo'n apparaat zelf te gaan bouwen. Maar door tijdgebrek is het er nooit van gekomen. En de situaties waarin ik dacht "he, nu zou een CNC wel handig zijn" stapelden zich maar op.
Gisteren ben ik met m'n vriendin naar Neuss (DE) gereden. Daar ligt de firma Haase CNC Technik. We hebben er onder het genot van een kopje koffie een mooie rondleiding gehad. Alles oogde zeer professioneel en super degelijk dus ik was eigenlijk al meteen overtuigd
Het is de Haase AL640 Profi geworden:

Op de foto is een Kress spindel afgebeeld, maar ik heb er een ELTE HF spindel bij genomen:

Verder nog wat extra's waaronder een zeer nauwkeurige inductieve gereedschapssensor:

Aangezien ik nog geen ervaring met zo'n CNC machine heb vroeg ik mij af: zijn hier mensen die hier (wellicht dagelijks) mee werken?
Nu kan het wachten beginnen.... 4 tot 6 weken levertijd

tering Atmoz kom ik aan met mijn spulletjes. Heb jij ergens de loterij gewonnen
Net wat testjes gedaan maar mijn combi winkelhaak is mooi haaks
Dit topic is gesloten.