[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.481 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

sjnelle schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:17:
[afbeelding]

Net wat testjes gedaan maar mijn combi winkelhaak is mooi haaks
Mooi spul. Echt fijne klemmen 8)

Is dat een Swanson speedsquare?
Iemand op Fok! had deze ook pas binnen gekregen, toevallig want zo'n dingen komen niet super vaak voorbij :) Ik vind ze te lomp om fijn mee te kunnen werken eerlijk gezegd. Iets zeer fijn aftekenen gaat er niet mee...
tering Atmoz kom ik aan met mijn spulletjes. Heb jij ergens de loterij gewonnen ;)
Lol :P was 't maar zo, dan had ik een grotere werkplaats :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 11:49
Atmoz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:37:
[...]

Iemand op Fok! had deze ook pas binnen gekregen, toevallig want zo'n dingen komen niet super vaak voorbij :) Ik vind ze te lomp om fijn mee te kunnen werken eerlijk gezegd. Iets zeer fijn aftekenen gaat er niet mee...

[...]

Lol :P was 't maar zo, dan had ik een grotere werkplaats :9~
Had al een paar bessey ezs klemmen maar kwam nog wat klemmen te kort en hoorde goede dingen over deze.

Jup idd een Swanson speedsquare. Fijn aftekenen is die zo te zien idd niet geschikt voor schaalverdeling gaat ook in halve centimeters. Maar ga binnenkort houten overkapping in tuin maken en daar komt die goed van pas. Voor preciesie werk moet je denk ik toch bij Incra zijn alleen prijskaartje is wel fors.

Zag op fok trouwens dat je ook uit Limburg komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Atmoz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:37:
[...]

Daar zijn ze ook niet voor. Het zijn rafter squares, gebruikt door dakdekkers en timmermannen.

Met name handig om hoeken af te tekenen, snel 45/90° te bepalen en ook als geleider voor je cirkelzaag. Niet handig als je iets op (halve) mm moet aftekenen voor een eikenhouten nachtkastje dat je wil bouwen.

Die van mij is onderweg uit Amerika, maar hij gaat via België en daar zijn ze een beetje traag.

[ Voor 6% gewijzigd door Framoes op 04-05-2017 23:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Atmoz schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:11:
:D Yes!
Ik heb vanmiddag een CNC portaalfrees gekocht :9
Het is de Haase AL640 Profi geworden:

Aangezien ik nog geen ervaring met zo'n CNC machine heb vroeg ik mij af: zijn hier mensen die hier (wellicht dagelijks) mee werken?
:'( :'( :'( :'(

Bij mijn weten hebben de meeste reaguurders hier het grotere CNC model "Die Ultimate Eiffel" maar de basisinstellingen zullen niet zoveel verschillen van dit kleintje vermoed ik.
Van wíe wil je het antwoord dus horen, voor wij hier tegen 40+ pagina's aan praktijkervaringen zitten aan te kijken?? _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53

Al jaren liep ik met de gedachte om zo'n apparaat zelf te gaan bouwen. Maar door tijdgebrek is het er nooit van gekomen. En de situaties waarin ik dacht "he, nu zou een CNC wel handig zijn" stapelden zich maar op.

Gisteren ben ik met m'n vriendin naar Neuss (DE) gereden. Daar ligt de firma Haase CNC Technik. We hebben er onder het genot van een kopje koffie een mooie rondleiding gehad. Alles oogde zeer professioneel en super degelijk dus ik was eigenlijk al meteen overtuigd :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Op de foto is een Kress spindel afgebeeld, maar ik heb er een ELTE HF spindel bij genomen:

[afbeelding]

Verder nog wat extra's waaronder een zeer nauwkeurige inductieve gereedschapssensor:

[afbeelding]

Aangezien ik nog geen ervaring met zo'n CNC machine heb vroeg ik mij af: zijn hier mensen die hier (wellicht dagelijks) mee werken?

Nu kan het wachten beginnen.... 4 tot 6 weken levertijd O-)
Nu kom ik zeker bij jou wonen.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

The Eagle schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 20:52:
[...]
* The Eagle al die zooi niet eens echt nodig, ik heb een timmermansoog en kan op het oog recht zetten en aftekenen :Y)
Jaja, Als dat zo was had je 's nachts je zonnebril niet nodig ;)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Al jaren liep ik met de gedachte om zo'n apparaat zelf te gaan bouwen. Maar door tijdgebrek is het er nooit van gekomen. En de situaties waarin ik dacht "he, nu zou een CNC wel handig zijn" stapelden zich maar op.

Gisteren ben ik met m'n vriendin naar Neuss (DE) gereden. Daar ligt de firma Haase CNC Technik. We hebben er onder het genot van een kopje koffie een mooie rondleiding gehad. Alles oogde zeer professioneel en super degelijk dus ik was eigenlijk al meteen overtuigd :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Op de foto is een Kress spindel afgebeeld, maar ik heb er een ELTE HF spindel bij genomen:

[afbeelding]

Verder nog wat extra's waaronder een zeer nauwkeurige inductieve gereedschapssensor:

[afbeelding]

Nu kan het wachten beginnen.... 4 tot 6 weken levertijd O-)
Sweet lord yes!!!! _/-\o_

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
M'n speed square is ook binnen. Eerder dan verwacht en erg blij mee.

Qua lengte precies gelijk aan m'n hultafors rolmaat, dus ook geen geklooi met twee maten (gezien de discussie een paar pagina's terug, haha).

Swanson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:41
Tangentijd! Ik wil wat rommelen aan m'n fiets, maar ik ben student (lees: geld- en ruimtegebrek) dus ik denk niet dat ik plek/geld heb voor twee sets steek/ringsleutels (van redelijke kwaliteit). Ik kwam door dit topic op het spoor van sleuteltangen, zou ik het met twee van die dingen redden? Twee omdat je soms ook wel eens iets tegen moet houden :) Zou ik het ook redden met waterpomptangen? Een combinatie? Of iets anders? En de lengte van handvatten? Het is een oude fiets dus het zit vaak al lang vast en het zal ook wel wat roestig zijn waardoor ik best wat kracht moet kunnen zetten. Qua merk was ik zelf bij Knipex uitgekomen maar als het met een ander merk ook lukt is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je student bent, dan leen je het van je ouders en nooit meer teruggeven. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
O88088 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 19:52:
Tangentijd! Ik wil wat rommelen aan m'n fiets, maar ik ben student (lees: geld- en ruimtegebrek) dus ik denk niet dat ik plek/geld heb voor twee sets steek/ringsleutels (van redelijke kwaliteit). Ik kwam door dit topic op het spoor van sleuteltangen, zou ik het met twee van die dingen redden? Twee omdat je soms ook wel eens iets tegen moet houden :) Zou ik het ook redden met waterpomptangen? Een combinatie? Of iets anders? En de lengte van handvatten? Het is een oude fiets dus het zit vaak al lang vast en het zal ook wel wat roestig zijn waardoor ik best wat kracht moet kunnen zetten. Qua merk was ik zelf bij Knipex uitgekomen maar als het met een ander merk ook lukt is het prima.
Kijk op marktplaats, heb ooit voor 15 euro een hele sleutelset overgenomen van een oude boer, zo goed als nieuw.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 08:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je komt een heel eind met een bahco, of een sleuteltang. Waterpomptangen enzo.. niet doen. Je knijpt alles aan gort. Verder heb je een inbussetje nodig, en misschien een sleutel voor de trappers, en crank enzo.

Waar je naar kan kijken is een setje van "bruder mannesman". Best ok en niet duur. HBM heeft er veel van liggen.

Andere optie: een fietsgereedschapsetje. Bij de online shops wel voor weinig te vinden. Samen met wat kruipolie, vet en een beetje siliconenspray kom je een heel eind.

* teacher doet helemaal niets met zijn fiets...
Die gaat gewoon naar de fietsenmaker.. :Y

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 05-05-2017 20:39 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als het specifiek is voor de fiets, heb je vaak niet meer nodig dan een sleutel 15 en twee 10 sleutels. Dan nog een setje inbus L-sleutels of zo'n zakmes-achtige tool waar je verschillende inbus maten uit kunt klappen. Maatjes variëren, maar met een maten 4,5,6 kom je een aardig eind, alhoewel je 8 ook nog wel eens tegen kunt komen.

Daar ben je waarschijnlijk goedkoper mee uit dan een sleuteltang. Een sleutel tang is best handig, maar voor een vast gerotte wielmoer zou ik het liever niet gebruiken, de kans dat je dan doordraait wordt wel vrij groot. Een bahco kun je dan beter vast zetten, maar is wellicht wat lomp voor die sleutel 10 gevallen.

Waterpomptang niet doen, inderdaad, dat is een goede manier om je bouten en moeren kapot te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:16
Ligt er ook aan wat voor fiets.

De gemiddelde mountainbike, en steeds meer stadsfietsen, behoeven voornamelijk inbus 4-5-6mm en 2-2.5mm voor het kleine spul. De modernere fietsen (ook non-mtb) hebben ook steeds vaker torx (T10, T25, T30 en T27 als je pech hebt).

ps. in andere topics is ook genoeg ervaring te vinden.
Goed (auto)sleutelgereedschap
Het grote mountainbike topic (deel 13)
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20

[ Voor 7% gewijzigd door geekeep op 06-05-2017 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Framoes schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:25:
Misschien een vraag die ik zelf al beantwoord, maar de splinterstrip van Festool zou toch ook op een Makita geleiderail moeten passen, aangezien ze min of meer hetzelfde zijn?

Iemand hier dit wel eens geprobeerd? Kan namelijk alleen die van Festool bij Toolstation krijgen (afhalen ipv bezorgen is ook wel eens handig).
Om mijn eigen vraag dan letterlijk maar te beantwoorden: splinterstrips zijn uitwisselbaar omdat de geleiderails van Makita en Festool vrijwel identiek zijn. Dat is goed nieuws, want die van Festool zijn lichter van kleur waardoor het duidelijker is waar je hebt afgetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13
@O88088 Kijk eens bij Action. Daar heb je wel een doppensetje, steeksleutelset e.d. voor weinig geld.
Is helemaal geen gek spul voor incidenteel gebruik zoals bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon zo'n simpel kofferje met 101 stukken gereedschap voor 30 euro. En een bus WD40 en ducttape. Meer heb je echt niet nodig. Ja, een lokale fietsenmaker die ook onderdelen verkoopt is handig. Maar die beginnen zeldzaam te worden helaas :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
The Eagle schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 10:02:
Gewoon zo'n simpel kofferje met 101 stukken gereedschap voor 30 euro. En een bus WD40 en ducttape. Meer heb je echt niet nodig. Ja, een lokale fietsenmaker die ook onderdelen verkoopt is handig. Maar die beginnen zeldzaam te worden helaas :/
Ja, zou ook zoiets doen. Of eens op Amazon.de kijken, want daar heb je enorme collectie gereedschapsets tussen de €50 en €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Sleuteltangen (ik neem aan dat die van Knipex bedoeld worden ?) zijn ook niet echt goedkoop.
Een los setje steek/ring sleutels is dan zowat nog goedkoper denk ik, setje inbussleutels erbij en dan kun je zowat alles doen aan een fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Mooi topic dit, inmiddels zo'n 7900 berichten verder ben ik een stuk wijzer over allerlei gereedschap :D

Heb deze week de Bosch accuklopboor van iBood van een paar weken geleden ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uvq83J5MheVjbJ0KFPzEwuH3/medium.jpg

In tegenstelling tot wat ik in het topic las, blijkt het wel degelijk het model met 13mm boorkop (ipv 10mm). Lijkt me een prima deal voor €130 met 2 (1,5Ah) accu's.

Verder zijn naar aanleiding van het topic (en een verbouwing) een Metabo FMS 200 multischuurmachine en een SXE 450 Turbotec excentrische schuurmachine onderweg. Dank voor alle zinnige info :)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:01
Ik gebruik steeds vaker mijn gereedschap (lees accuboor Hitachi 14.4) en word langzamerhand wat verveeld van het continu switchen tussen boortjes en bitjes. Daarom zou ik graag een slagschroevendraaier erbij willen kopen.
Is dit de juiste keuze of kan ik beter een tweede accuboor erbij kopen. En hoeveel volt is voldoende voor huis, tuin en keukengebruik qua slagschroevendraaier? Kan ik uit met 10,8v?
Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
pietertie schreef op zondag 7 mei 2017 @ 10:19:
Ik gebruik steeds vaker mijn gereedschap (lees accuboor Hitachi 14.4) en word langzamerhand wat verveeld van het continu switchen tussen boortjes en bitjes. Daarom zou ik graag een slagschroevendraaier erbij willen kopen.
Is dit de juiste keuze of kan ik beter een tweede accuboor erbij kopen. En hoeveel volt is voldoende voor huis, tuin en keukengebruik qua slagschroevendraaier? Kan ik uit met 10,8v?
Ik hoop dat jullie mij verder op weg kunnen helpen.
Wat voor werkzaamheden verricht je?

Ik gebruik m'n slagschroevendraaier weinig, omdat ie vaak te lomp/grof is. Voor niet-voorgeboorde (vuren)houten constructies en zeer grote schroeven issie wel lekker. Voor al het overige gewoon de tweede accuschroever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
^^met hem.

Ik heb een slagschroevedraaier. En van de 100 schroeven die ik indraai, gebruik ik 100x een 10,8v accumachientje van bosch van 8 tientjes :) lekker licht en makkelijk. En bij nood kan er ook een boortje in.

Slagschroevedraaiers zijn handig als je veel houtdraadbouten in massieve balken draait enzo. Die rammelen ze er zo in.

4x40 schroeven doe je met accuboorschroevenmachientjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:01
Dank _/-\o_ !!! Dat wordt dus een 2e accuboor :)

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wellicht ten overvloede dan: ik heb naast mijn 14,4v Metabo een Bosch Ixo schroefmachientje. Zit ook een haakse en een excenter kop bij en das handig :)
Voor het simpele schroefwerk voldoet het, maar qua snelheid van werken haalt het het niet tegen de Metabo. Dus als ik veel moet schroeven of grote schroeven heb dan de Metabo. Moet ik ff wat dingetjes schroeven, dan is zeker in kastjes de Ixo vaak handiger. Ik zie dat ding dan ook als een simpel schroevendraaiersetje dat je standaard in de rommellade hebt liggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heb ook wel eens gehoord dat men de ssd gebruikt als boormachine. In geval van 'nood' heb je dan nog altijd de kracht van een ssd tot je beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik kan me niet indenken dat je een slagschroevedraaier als boormachine gebruikt. Al was het alleen maar omdat je dan ook boortjes met hex-aansluiting moet hebben.

Ben je niet in de war met een klopboormachine/boorhamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Raymond schreef op zondag 7 mei 2017 @ 15:08:
Ik kan me niet indenken dat je een slagschroevedraaier als boormachine gebruikt. Al was het alleen maar omdat je dan ook boortjes met hex-aansluiting moet hebben.

Ben je niet in de war met een klopboormachine/boorhamer?
Nope. Slagschroevendraaier. Heeft een hoger toerental dat bij kleine diameters heel geschikt is om te boren.
Wel aparte boortjes nodig ja.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 21:54
pietertie schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:26:
Je kunt ook kijken naar de Worx accuboormachine, met twee koppen. Zag deze laatst bij eigen huis en tuin, niet bepaald mijn merk, maar voor de prijs en huis en tuin werk lijkt het mij meer dan voldoende. Nadeel is wel als je boren wilt gebruiken moet je speciale boren aanschaffen met zeskant bevestiging.

https://www.worx.com/nl-N...m-Switchdriver-NL-NL.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pietertie schreef op zondag 7 mei 2017 @ 11:26:
Yep dat lijkt ook mij de rationele keuze. ;)

Een slagboormachine is wel handig, maar het moet echt heel raar lopen wil je dezelfde klus niet ook met een goede 'normale' 18V schroefmachine kunnen uitvoeren.
Alle bekende A-merken hebben in hun toplijnen accuschoefmachines die default 100Nm of meer kunnen leveren.
Het voordeel van echte slagschroevendraaiers met enorme koppels van ~170Nm is dat je polsen worden gespaard vanwege de nagenoeg afwezige terugslag, wel handig als je meedere dozen 6x120+mm moet wegwerken.
Het gaat wel ten koste van je oren, bescherming daarvan is dus een must. O-)

Nu weet ik niet wat je al aan Hitachi accu's hebt, een rationele overweging zou dan kunnen zijn dat je evt. gewoon bij je Hitachi 14.4V eco systeem blijft en daar een lookalike tweede machine van aanschaft, zodat je niet nogmaals in een stapel dure accu's met ander voltage hoeft te investeren.
Lastige keuze dit.

Gevalletje "wet van de remmende voorsprong". :+

Nu heb ik Hitachi accumachines best hoog zitten en er is op dat punt eigenlijk geen goede reden om van merk te switchen.
Wel zijn er bij bijv. Makita meer mogelijkheden om verder uit te breiden (mocht je daar ooit behoefte aan krijgen) met behoud van dezelfde accu's, vaak kom je dan op het meest gangbare 18V uit.

Met mijn eigen krachtige Makita en Hitachi 18V boor/schroefmachines heb ik eigenlijk amper voorkeur, wel is het zo dat ik op dit moment enkel nog in de Makita 18V series investeer, gezien het omvangrijke eco systeem, de prettige mogelijkheid van 2x18V power machines en de robuuste betrouwbaarheid en support.
De robuustheid geldt overigens net zo goed voor Hitachi, het is een vd weinige merken die mij nog nooit in de steek hebben gelaten. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2017 06:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Ik ben op zoek naar een schroefmachine voor m'n zoontje van 6. Hij vindt het namelijk heel interessant wat ik allemaal uitvoer met gereedschap en wil zelf ook graag dingen bouwen. Samen met mij kan hij een 18V machine bedienen, maar om te voorkomen dat hij straks met verstuikte polsen rondloopt is een machine met 10.8V of minder waarschijnlijk verstandiger. Hij vergeet nog wel eens de knop los te laten namelijk.

Ik heb even gekeken naar een goedkope schroefmachine van Pattfield bij de Hornbach, maar dat toerental is zo extreem laag dat boren onmogelijk is. Een 10.8V van Makita, Bosch, Metabo is me qua prijs iets te gortig en zal qua Nm misschien ook nog iets te veel zijn voor hem.

Ik zoek dus een machine met deze voorkeuren:

- Compact/handzaam genoeg voor een jochie van 6;
- Genoeg RPM heeft om te boren in hout;
- Niet al te veel Nm, omdat hij z'n pols er niet af hoeft te draaien;
- <€40 (tweedehands is ook een mogelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 09:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Framoes schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:02:
Ik ben op zoek naar een schroefmachine voor m'n zoontje van 6. Hij vindt het namelijk heel interessant wat ik allemaal uitvoer met gereedschap en wil zelf ook graag dingen bouwen. Samen met mij kan hij een 18V machine bedienen, maar om te voorkomen dat hij straks met verstuikte polsen rondloopt is een machine met 10.8V of minder waarschijnlijk verstandiger. Hij vergeet nog wel eens de knop los te laten namelijk.

Ik heb even gekeken naar een goedkope schroefmachine van Pattfield bij de Hornbach, maar dat toerental is zo extreem laag dat boren onmogelijk is. Een 10.8V van Makita, Bosch, Metabo is me qua prijs iets te gortig en zal qua Nm misschien ook nog iets te veel zijn voor hem.

Daarvoor lijkt mij dit het perfecte setje:

https://www.gereedschapce...xNEFHbeUZxpTCgaAmaA8P8HAQ

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.

Voor die prijs is nieuw lastig. Heb je ook gekeken bij 3,6V of 7,2V modellen? Misschien dat een Bosch (Groen) IXO (batterijversie) of een Bosch (Blauw) GSR mx2Drive iets is. Het toerental is wel laag om te boren, maar met wat geduld lukt het wel. PowerPlus heeft ook de POWE00015 en POWX0060LI, Ryobi de CSD 4107 BG en Worx de WX254.4 en WX253.1.

Op Amazon.de kun je gemakkelijk zoeken op schroefmachine van maximaal 9,6V en daar zit vast ook iets bij: KLIK.

[ Voor 12% gewijzigd door L.N. op 08-05-2017 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online

Is http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70214205/ iets?
Klein, goedkoop en niet te krachtig. Maar wel met slipkoppeling voor de bescherming van polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Gamma heeft ook een kleine accuschroevendraaier CS-3,6LI (€ 32.95)
Voor kleine klusjes prima, maar ligt er maar net aan wat je met je zoon wilt doen natuurlijk.

Zit zowel boor als schroefstand op, oftewel polsen blijven heel van je zoontje. En een lampje, ook erg prettig trouwens :)

[ Voor 67% gewijzigd door Martinusz op 08-05-2017 15:21 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:51

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik vind de Black & Decker Gyro schroevendraaier wel leuk. De draairichting en snelheid bepaal je door het hele gereedschap te draaien. Heb hem nooit zelf geprobeerd, maar werkt misschien wel goed voor kinderen met kleine handen met minder sterke vingers en een minder ontwikkelde fijne motoriek waardoor trekkerbediening lastiger kan zijn. Aan de andere kant vinden kinderen dingen die meer op een pistool lijken wel weer stoerder...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
@Sjoerdfoto, @L.N., @KifArU, @Martinusz, @Johnny.
Allemaal bedankt voor de tips!

Ik ga een dezer dagen sowieso langs de Ikea, dus ga ik die Fixa dan in het echt bekijken. Heeft net iets meer RPM dan de 3,6V machines, hoewel die wel qua formaat weer handiger lijken.

Ik heb iig genoeg mogelijkheden om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
Voor de aanstaande verhuizing waar ook het eea geboord + geschroefd dient te worden wil ik niet weer steeds de accuboormachine van mijn vader lenen en daarom heb ik gekeken wat voor mijn geval afdoende zou zijn. Hiervoor ben ik uitgekomen op een Bosch GSR 10.8V variant aangezien die voor de basis meer dan afdoende is en voor het zwaardere werk kan ik altijd terugvallen op de klopboormachine van mijn vader.

Nu ben ik niet in het bezit van mijn eigen bitjes en hoewel ik vaker heb begrepen dat de meegeleverde bitjes niet zo geweldig zijn ben ik toch benieuwd naar jullie mening over een set zoals deze bij gereedschapcentrum.nl.

Zie ik hierin misschien iets over het hoofd(geweldige aanbieding elders, onnodige kosten extra bitjes) of iets dergelijks of is deze machine voor een 'beginner' afdoende en is het set bitjes een fijn begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Met 6 al een boormachine geven zou ik wat riskant vinden. Klein schroefmachientje, soit. Koop zo'n simpel accuding ding uit de grabbelbak met wat bitjes. Voor een boor zou ik voor een handboor kiezen. Moet ie wat meer moeite voor doen, maar goed voor zijn oog/hand coordinatie. En als ie er niet doorheen komt kan papa nog altijd met zijn accutolletje de boel overnemen. Mooi tussenstation imho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Weet iemand of je met een Makita accutacker ook kantlijnen van een systeemplafond vast kan zetten? Met bijv. 15mm nietjes? Normaal moet dit volgens mij met een compressor of gas maar ik heb geen zin in al die toestanden, het is maar een paar meter wat ik moet doen en als ik dan een accu leeg schiet prima denk ik dan.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

sjnelle schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:17:
[afbeelding]

tering Atmoz kom ik aan met mijn spulletjes. Heb jij ergens de loterij gewonnen ;)

Net wat testjes gedaan maar mijn combi winkelhaak is mooi haaks
Net (gister) dezelfde combihaak binnengekregen. Mijn plastic (not so fasntastic) stanley ding was echt bagger... Gelijk een pica marker meebesteld, ook lekker werken, beter dan een sharpie of timmermanspotlood.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
The Eagle schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:01:
[...]

Met 6 al een boormachine geven zou ik wat riskant vinden. Klein schroefmachientje, soit. Koop zo'n simpel accuding ding uit de grabbelbak met wat bitjes. Voor een boor zou ik voor een handboor kiezen. Moet ie wat meer moeite voor doen, maar goed voor zijn oog/hand coordinatie. En als ie er niet doorheen komt kan papa nog altijd met zijn accutolletje de boel overnemen. Mooi tussenstation imho :)
Vandaar dat ik ook voor iets zonder al te veel power wil gaan. Zodat hij kan voorboren en het hout niet constant splijt. Maar als die van de Ikea me te veel van het goede lijkt, wordt het alsnog iets met minder voltage.
Roeligan schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:37:
[...]

Net (gister) dezelfde combihaak binnengekregen. Mijn plastic (not so fasntastic) stanley ding was echt bagger... Gelijk een pica marker meebesteld, ook lekker werken, beter dan een sharpie of timmermanspotlood.
Ik ben juist weer teruggegaan naar timmermanspotlood. Die punt van de pica werd me te snel bot en brak ook vaak af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Hebben jullie een idee waar ik accessoires voor stofafzuiging kan krijgen?

Ik heb nu een zaagtafel (scheppach ts2000) in de kelder staan. De stofafzuiger heb ik er niet bij, die gebruikt mn vader nog voor zn lintzaag. Via MP zie ik plenty stofafzuigers staan voor 75-150 euro in dezelfde klasse en die prima werken. Maar deze tafelzaag heeft aan de achterkant een 100mm aansluiting en boven het zaagblad een 50mm aansluiting. Dus ik zoek een hulpstuk dat met een 100mm aansluiting en 50mm aansluiting. Die heeft mn vader dus nu op zijn afzuiger zitten (scheppach ha2600) en ik kan dat onderdeel niet op de scheppach site vinden. Maar* misschien hebben jullie ideeen om aan zo'n onderdeel te komen? Of om hetzelfde voor elkaar te krijgen.
En ik zoek dan uiteraard ook nog een stuk 50mm slang, voor weinig :P

*Gevonden op duitse scheppach site voor 30 euro ex verzenden.

onderdeel 7969-1102

[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 09-05-2017 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 15:22
Voor de liefhebbers:

http://www.screwfix.eu/bo...cordless-combi-drill.html

GSB 18.2 4.0a voor 121,96

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:39:
Hebben jullie een idee waar ik accessoires voor stofafzuiging kan krijgen?
.........
En ik zoek dan uiteraard ook nog een stuk 50mm slang, voor weinig :P
Heb ooit bij een stofzuiger "onderdelenhuis" (helaas failliet ;( )een hele zwik aan koppelstukken en stukken slang van div. diameters meegenomen, waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds op teruggrijp. :+
Google eens voor adressen in je directe omgeving.

Check ook Wildkamp eens, zij hebben een onwaarschijnlijk grote voorraad aan allerlei koppelstukken en slangvariëteiten in huis.
Je kunt met een beetje fantasie uit rioleringsbuizen/koppelstukken nml. allerlei goedpassende verlopen frotten/lijmen/klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dit is toch gewoon bizar goedkoop (en ongelooflijke prijserosie)? Het is misschien niet de nieuwste machine, maar dan nog is dat een prijs van niks. Die accu en lader zijn samen al rond de €100,-

Als iemand nog een setje zoekt om mee te beginnen, is dit super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
Tijdje terug gedacht om die te kopen maar niet gedaan omdat er maar 1 accu bij zit. Voor een paar euro meer heb je bij Axminster dezelfde machine maar dan met 2x 2,0Ah en een Lboxx.
Desalniettemin is het natuurlijk een goede prijs.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
En voor de Bosch fanatics:
Bosch Akku-Bohrschrauber GSR 18-2-LI Plus 2 Akkus 1,5 Ah + 63 tlg. ZubehörsetAfbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/ZLIAAOSwtfhYoyiM/s-l500.jpg
  • GSR 18-2-LI Plus
  • 2 x 1,5 Ah Li-Ion Akku
  • Schnellladegerät AL 1820 CV 2 607 225 424
  • 25 tlg. Bitbox inkl. Bithalter
  • 24 tlg. Bitbox ohne Bithalter
  • 7 tlg. Metallbohrersatz L-Boxx mit Einlage
149 euri

[ Voor 32% gewijzigd door Appie Heijn op 09-05-2017 12:08 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
Appie Heijn schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:05:
En voor de Bosch fanatics:
Bosch Akku-Bohrschrauber GSR 18-2-LI Plus 2 Akkus 1,5 Ah + 63 tlg. Zubehörset[afbeelding]
  • GSR 18-2-LI Plus
  • 2 x 1,5 Ah Li-Ion Akku
  • Schnellladegerät AL 1820 CV 2 607 225 424
  • 25 tlg. Bitbox inkl. Bithalter
  • 24 tlg. Bitbox ohne Bithalter
  • 7 tlg. Metallbohrersatz L-Boxx mit Einlage
149 euri
Om hier even op in te haken, wellicht al vaker behandeld, maar naar mijn idee is dit een betere aanbieding dan deze: https://www.gereedschapce...10-8-2-li-0601868106.html aangezien hij 18V ipv 10.8. Alleen het zwaardere gewicht is natuurlijk niet zo handig. Als prijs geen issue is, wat zou naast het gewicht een reden zijn om voor 10.8 te kiezen ipv 18?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Laatst online: 15-09 17:13
Vormfactor, zeker met bijv dunne boortjes is het makkelijker sturen dan met een 18v machine. Het gaat op zich prima, vorige week nog een boel 2mm gaatjes geboord met die 18-2li plus maar een 10,8 machine zou dat een stuk fijner werken. Ga je voor all round dan zou ik nog steeds de 18v machine kiezen. Die 60Nm is wel lekker.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
la_fusion schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:23:
[...]

Om hier even op in te haken, wellicht al vaker behandeld, maar naar mijn idee is dit een betere aanbieding dan deze: https://www.gereedschapce...10-8-2-li-0601868106.html aangezien hij 18V ipv 10.8. Alleen het zwaardere gewicht is natuurlijk niet zo handig. Als prijs geen issue is, wat zou naast het gewicht een reden zijn om voor 10.8 te kiezen ipv 18?
Gewicht en formaat. Handzamer en makkelijker werken in kleine ruimte. Maar met de Makita DDF483 heb je 18V op 10.8V formaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:37:
[...]

Gewicht en formaat. Handzamer en makkelijker werken in kleine ruimte. Maar met de Makita DDF483 heb je 18V op 10.8V formaat ;)
Hoewel onderstaande Dewalt nog wat dikker is dan de Makita die je noemt, geeft de foto wel mooi het verschil in formaat aan tussen moderne compacte 18v en gebruikelijk 10,8v spul :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qNybKpOog1qMYsd4ZOvODlqH/medium.jpg

10,8v is veel lichter en handzamer, maar op enkel lengte hoeft de stap naar 18V niet heel veel te betekenen. Compacte 18v is echt best compact anno 2017.

Afgebeelde kleine machine is de alomtegenwoordige Bosch GSR 10,8-2-Li.

Zelf heb ik naast afgebeelde DCD791 ook nod een DCD710, 10,8v dus, die ziet nog steeds vaak genoeg gebruik bij lichter werk. Blijft een kleinere lichtere machine, en soms is dat prettig, zelfs al kan je er met de 18v ook wel bij.

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 09-05-2017 13:22 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verwijderd schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:10:
[...]

Heb ooit bij een stofzuiger "onderdelenhuis" (helaas failliet ;( )een hele zwik aan koppelstukken en stukken slang van div. diameters meegenomen, waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds op teruggrijp. :+
Google eens voor adressen in je directe omgeving.

Check ook Wildkamp eens, zij hebben een onwaarschijnlijk grote voorraad aan allerlei koppelstukken en slangvariëteiten in huis.
Je kunt met een beetje fantasie uit rioleringsbuizen/koppelstukken nml. allerlei goedpassende verlopen frotten/lijmen/klemmen.
Wildkamp heb ik toevallig gisteren gekeken. Ik zal het aansluitstuk van de zaagmachine even er mee naartoe nemen. Het onhandige is, dat in stofzuigland 100mm gangbaar is en in rioolland 110mm :)

Anders had ik idd gewoon een pvc T-stuk (100x50x100mm) gekocht voor 12,50, ipv de 30 euro die scheppach rekent :)

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 09-05-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Misschien een 90mm tstuk en daar dan de slang omheen-schuiven en met slangklem vastzetten?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Raymond schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:29:
[...]

Wildkamp heb ik toevallig gisteren gekeken. Ik zal het aansluitstuk van de zaagmachine even er mee naartoe nemen. Het onhandige is, dat in stofzuigland 100mm gangbaar is en in rioolland 110mm :)

Anders had ik idd gewoon een pvc T-stuk (100x50x100mm) gekocht voor 12,50, ipv de 30 euro die scheppach rekent :)
kijk eens naar regenbuis. dat is wel in 100mm incl. hulpstukken / verloopjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Duct tape!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Regenbuis: is er dan weer niet in 50mm :P

Maar ik denk dat ik met die 110mm rioolbuis met zo'n rubber erin wel een heel eind kom. En anders idd 90mm pakken en die wat dikker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:34
Raymond schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:50:
Regenbuis: is er dan weer niet in 50mm :P

Maar ik denk dat ik met die 110mm rioolbuis met zo'n rubber erin wel een heel eind kom. En anders idd 90mm pakken en die wat dikker maken :)
Hier bij mij in de buurt gewoon 50 mm en 100 mm grijze PVC regenbuizen te verkrijgen, inclusief hulpstukken. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:16
Andyk125 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 13:35:
[...]

Heb je de invalzaag al gebruikt? Ben wel benieuwd hoe die je bevalt. Zit namelijk zelf ook naar de Bosch te kijken, dit is een mooie tussenweg voor kwaliteit/prijs lijkt me.
Ik heb hem inmiddels al gebruikt (2 steigerhouten bedden en nu bezig met een eikenhouten schoenenkastje) en ik moet zeggen dat hij goed bevalt. Het was wel wat wennen aangezien ik tot dan toe alleen een decoupeerzaag gebruikte maar inmiddels zie ik de voordelen. Zaagsnedes zijn netjes en het invallen tot een bepaalde diepte kwam goed van pas.

Wel vind ik de 160cm rails wat lang voor hetgeen ik ze nu nodig had, maar nu ook maar een 80cm + de hoek-geleider (FSN WAN) met klemmen aangeschaft. Die hoop ik uit te proberen als ik andere kasten ga maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:48:
.......
Ik ga een dezer dagen sowieso langs de Ikea, dus ga ik die Fixa dan in het echt bekijken. Heeft net iets meer RPM dan de 3,6V machines, hoewel die wel qua formaat weer handiger lijken.
Ziet er wel superlief uit en met een koppel van slechts 3Nm voor de schroevendraaier gaat dat vast goedkomen, ook als hij de trekker maar niet wil loslaten. ;)
Heb er wel erg in de "grotere" schroefboormachine maar liefst tot een fenomenaal koppel van 5Nm komt.

Ben zelf op zoek naar een 3.6V kettingzaag voor de kleine.
Heb intussen zo genoeg van al die gore vingertjes op de smetteloze HiFi installatie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Dat koppel van die Ikea machines is net genoeg om die kartonnen meubels niet kapot te draaien tijdens het in elkaar zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
la_fusion schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:23:
[...]

De prijs is vaak lager. Verder ben ik nu al 4 maanden aan het verbouwen met een Bosch 10,8 set en kan er tot nu toe alles mee doen (behalve klopboren, dan grijp ik naar bedrade klopboor). Het gewicht en afmeting is zeer fijn, en met de accu doe je eeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 04:18:
Ziet er wel superlief uit en met een koppel van slechts 3Nm voor de schroevendraaier gaat dat vast goedkomen, ook als hij de trekker maar niet wil loslaten. ;)
Heb er wel erg in de "grotere" schroefboormachine maar liefst tot een fenomenaal koppel van 5Nm komt.
Ik denk dat 5 Nm wel eens te kort kan zijn voor die lange, dikke inbus bouten die ze wel regelmatig gebruiken. Tenminste, met een L-sleutel (of bitratel) kan je aanzienlijk meer dan 5 Nm leveren, en dat heb je soms wel nodig. 5 Nm is ongeveer wat je met een flinke schroevendraaier mag verwachten te kunnen leveren als je redelijk wat kracht zet (zelf wel eens geprobeerd met een 1-5 Nm moment schroevendraaier).

Maar ach, voor dat geld moet je ook niet al te veel verwachten, en voor zo'n kleine is het waarschijnlijk best leuk speelgoed.
Heb intussen zo genoeg van al die gore vingertjes op de smetteloze HiFi installatie. :+
Kwestie van goed africhten, net als honden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
henkie196 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 08:23:
[...] [...]

Kwestie van goed africhten, net als honden ;)
Heet het daarom niet KLAUWhamer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
chapie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 17:09:
[...]

Ik heb hem inmiddels al gebruikt (2 steigerhouten bedden en nu bezig met een eikenhouten schoenenkastje) en ik moet zeggen dat hij goed bevalt. Het was wel wat wennen aangezien ik tot dan toe alleen een decoupeerzaag gebruikte maar inmiddels zie ik de voordelen. Zaagsnedes zijn netjes en het invallen tot een bepaalde diepte kwam goed van pas.

Wel vind ik de 160cm rails wat lang voor hetgeen ik ze nu nodig had, maar nu ook maar een 80cm + de hoek-geleider (FSN WAN) met klemmen aangeschaft. Die hoop ik uit te proberen als ik andere kasten ga maken :)
Hele erg bedankt voor je reactie!

Voor het geld kun je inderdaad goed de 80cm en hoek geleider mee bestellen als ik zie wat de mafell kost. Zat zelf tussen de Mafell, Bosch en de Festool te twijfelen. Maar wil veel eiken zagen dus ik ben bang dat de festool daar in tekort gaat komen en de Bosch/Mafell geledingsliniaal spreekt mij meer aan.

Heb je het idee dat je de voorritsfunctie mist? Nu zal dit bij steigerhouten planken niet veel uitmaken, maar bij plaatmateriaal of eiken natuurlijk wel. Ik denk dat ik ook voor de Bosch ga, enige wat ik jammer vind bij de Bosch is dat je de hoekaanslag niet af kunt stellen, zodat je zeker weet dat je op 90° zaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 04:18:
[...]

Ik ga voor de schroefboormachine. Met 5Nm draait hij zijn eigen pols niet om kan hij verder ook weinig schade aanrichten. Aan de andere kant sloopte hij -net als ik- al op jonge leeftijd zijn speelgoed uit elkaar.

Je moet hem gewoon gereedschap geven, dan is hij die installatie zo vergeten. Oh, en je moet het accepteren dat alles binnen handbereik van kinderen vies wordt. Ik heb dingen die ik schoon en heel wil houden gewoon op 1m80 hoog staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:16
Andyk125 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 09:06:
[...]

Hele erg bedankt voor je reactie!

Voor het geld kun je inderdaad goed de 80cm en hoek geleider mee bestellen als ik zie wat de mafell kost. Zat zelf tussen de Mafell, Bosch en de Festool te twijfelen. Maar wil veel eiken zagen dus ik ben bang dat de festool daar in tekort gaat komen en de Bosch/Mafell geledingsliniaal spreekt mij meer aan.

Heb je het idee dat je de voorritsfunctie mist? Nu zal dit bij steigerhouten planken niet veel uitmaken, maar bij plaatmateriaal of eiken natuurlijk wel. Ik denk dat ik ook voor de Bosch ga, enige wat ik jammer vind bij de Bosch is dat je de hoekaanslag niet af kunt stellen, zodat je zeker weet dat je op 90° zaagt.
Ik heb verder geen ervaring met de voorritsfunctie, dus ik mis het ook niet :+ Maar ook bij de 2cm eiken planken waren de zaagsnedes netjes en splintervrij :)

Maar wat betreft de hoekaanslag, kun je daar de FSN WAN niet voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hij bedoelt met hoekaanslag denk ik het kantelen van de zaag?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
chapie schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:09:
[...]

Ik heb verder geen ervaring met de voorritsfunctie, dus ik mis het ook niet :+ Maar ook bij de 2cm eiken planken waren de zaagsnedes netjes en splintervrij :)

Maar wat betreft de hoekaanslag, kun je daar de FSN WAN niet voor gebruiken?
Bedankt voor je reacties, denk dat het toch de Bosch gaat worden :)
Orion84 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 10:47:
Hij bedoelt met hoekaanslag denk ik het kantelen van de zaag?
Ik bedoelde inderdaad de hoekaanslag van het kantelen van de zaag. Zodat je zeker weet dat je haaks zaagt en 45°. Erg vervelend als je 45° wilt zagen en het is geen 45°, en de delen moeten exact op elkaar passen. Vooral bij sommige meubels is dat wel makkelijk. Bij de nieuwe Festool is dit ook niet mogelijk maar de Mafell wel. Maar goed dan moet je misschien maar een test stukje zagen om zeker te zijn, zoveel zou het ook wel niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zaag instellen, op lineaal zetten, op rand van werkstuk, dan zaag laten invallen en dan kan je het gewoon meten en evt. compenseren toch?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Misschien iets voor McGryphon?

Reciprozaag met 55% korting?

http://www.retourplaza.nl/dewalt-dcs320n-xj.html

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

14,4V zal ie niet zo interessant vinden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 09:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Klussende tweakers...

Iemand van jullie ervaring met een groene Bosch multitool? Ik ben een beetje aan het kijken naar zo'n stuk gereedschap :)

Waarom groene Bosch? Ik ben geen hardcore klusser en ga er geen grote verbouwingen mee doen (die zijn al gedaan :+ ) heb al een aantal jaar een groene Bosch accutol, slijptol en gewone boor en die bevalen voor de paar keer per jaar eigenlijk erg goed.
Het grootste deel van mijn huis bestaat uit (zacht)hout en gipsplaat en wil de multitool ook voornamelijk gebruiken voor klusjes als kozijnen inzagen, stukken uit gipsplaat en veel in krappe ruimtes en gekke hoekjes werken.

Voor het echte werk met hardhout kan ik altijd een Fein lenen van een goede vriend. En voor andere pittigere klussen hebben we op werk Festool, Milwaukee en Makita speeltjes liggen .

Zat zelf te denken aan een PMF250 of 350 CES. Er zijn vaak zat kortingsacties (20%) ofzo bij de Gamma en heb nog iets van €65 Gamma en VVV bonnen liggen en dan leek het me best een handige aanvulling voor een paar tientjes.

Waarom bv geen Black en Decker? Mja geen prettige ervaring met het merk, iets te hoog plastic en speelgoed gehalte met gereedschap bij ouders thuis.

Ik las wel eea. over lostrillende contacten bij de PMF190 maar dat schijnen oudere revisie's te zijn.

Handige tool voor de af en toe klussert voor erbij of echt te weinig power/snel kapot?

Zag vandaag bij de groothandel ook een mooie Festool mutitool maar die was €460 ex. ofzo :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PMF 250 set incl. accessoires kost bij Gamma iets van €250?
https://www.gamma.nl/asso...250-ces-toolbox/p/B565073

Voor dat geld haal je bij Hornbach een set van makita: http://www.hornbach.nl/sh...ires/5553805/artikel.html

En online zijn nog wel betere deals te vinden gok ik. Kan je die gamma bonnen beter bewaren voor wat verbruiksartikelen of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Laatst online: 09:19

sapphire

Die-hard pruts0r

De niet set is maar 150 ofzo :)

Haal alleen vrij weinig echte verbruiksartikelen bij de Gamma, toevallig vandaag voor het eerst sinds tijden. Misschien een tochstripje ofzo maar meeste dingen (hout, kitten/lijmen, schroeven, verf ect.) haal ik bij groothandels of speciaalzaken omdat het goedkoper en/of kwalitatief beter is.

Wel mooie set trouwens die Makita, bedankt voor de tip.

Edit: zie trouwens net dat je een blauwe Bosch GOP 30-28 (300watt) online al voor €130~140 hebt :/

[ Voor 96% gewijzigd door sapphire op 10-05-2017 23:33 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die makita is los waarschijnlijk ook wel voor minder te koop, dit was wat ik met een paar tellen googlen tegenkwam.

Het hele idee van zo'n tool is natuurlijk ook dat je hem voor vanalles en nogwat kan gebruiken en dan is het een beetje onhandig als je alleen de kale machine hebt liggen en voor elk klusje alsnog naar de bouwmarkt moet om de betreffende accessoire te gaan halen?

En ja, online kan je doorgaans semi-pro apparaten kopen voor dezelfde prijs als consumentenmodellen bij de bouwmarkt, dat is al wel vaker langsgekomen in dit topic geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
Orion84 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:41:
PMF 250 set incl. accessoires kost bij Gamma iets van €250?
https://www.gamma.nl/asso...250-ces-toolbox/p/B565073

Voor dat geld haal je bij Hornbach een set van makita: http://www.hornbach.nl/sh...ires/5553805/artikel.html

En online zijn nog wel betere deals te vinden gok ik. Kan je die gamma bonnen beter bewaren voor wat verbruiksartikelen of zo?
Voor bijna dat geld kun je beter een Bosch Blauw GOP 40-30 halen met accessoires.
https://www.powertoolshop...0/bosch-gop-40-30-ac.html

Of je gaat iets over de grens en dan heb je hem voor minder
https://www.idealo.de/pre...-l-boxx-coupon-bosch.html

https://www.alternate.de/html/product/1326026
sapphire schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 22:12:
Klussende tweakers...

Iemand van jullie ervaring met een groene Bosch multitool? Ik ben een beetje aan het kijken naar zo'n stuk gereedschap :)

Waarom groene Bosch? Ik ben geen hardcore klusser en ga er geen grote verbouwingen mee doen (die zijn al gedaan :+ ) heb al een aantal jaar een groene Bosch accutol, slijptol en gewone boor en die bevalen voor de paar keer per jaar eigenlijk erg goed.
Het grootste deel van mijn huis bestaat uit (zacht)hout en gipsplaat en wil de multitool ook voornamelijk gebruiken voor klusjes als kozijnen inzagen, stukken uit gipsplaat en veel in krappe ruimtes en gekke hoekjes werken.

Voor het echte werk met hardhout kan ik altijd een Fein lenen van een goede vriend. En voor andere pittigere klussen hebben we op werk Festool, Milwaukee en Makita speeltjes liggen .

Zat zelf te denken aan een PMF250 of 350 CES. Er zijn vaak zat kortingsacties (20%) ofzo bij de Gamma en heb nog iets van €65 Gamma en VVV bonnen liggen en dan leek het me best een handige aanvulling voor een paar tientjes.

Waarom bv geen Black en Decker? Mja geen prettige ervaring met het merk, iets te hoog plastic en speelgoed gehalte met gereedschap bij ouders thuis.

Ik las wel eea. over lostrillende contacten bij de PMF190 maar dat schijnen oudere revisie's te zijn.

Handige tool voor de af en toe klussert voor erbij of echt te weinig power/snel kapot?

Zag vandaag bij de groothandel ook een mooie Festool mutitool maar die was €460 ex. ofzo :+
Persoonlijk zou ik toch voor een Bosch Blauw gaan. Ook al gebruik je hem niet heel vaak, je hebt er wel veel langer plezier van en je merkt het kwaliteitsverschil. Mijn Bosch groen accuboormachine heeft het niet lang volgehouden, zelf kunnen repareren. Maar de elektronica is toch van veel beter kwaliteit bij Bosch Blauw, en kan veel beter tegen mishandeling.

[ Voor 52% gewijzigd door Andyk125 op 11-05-2017 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:14
JL-IP(!) schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 09:40:
Mijn 230mm haakse slijper heeft het begeven. Nu ben ik aan het zoeken naar een nieuwe maar adviezen van jullie neem ik graag mee in mijn beslissing.

Kritisch ben ik niet maar ik twijfel nog over 'slow start'. Het direct aanslaan van mijn oude was soms onprettig en begon je wel eens in de polsen te voelen.

Wat ik tot nu toe gevonden heb.
Hitachi G23ST met 4 jaar garantie zonder slow start

Black & Decker KG2000K-QS met slow start

Aangezien ik steeds meer Makita apparatuur toe-eigen wil ik onderstaande ook meenemen in mijn oordeel ;).. Helaas zonder slow start
Makita GA9020KD

Bosch Blauw GWS22 inc. slow start

De Bosch Blauw lijkt me de juiste kandidaat en met 2200 watt de krachtigste, al betwijfel ik daar het nut van.
Ik weet niet of het 'netjes' is om mezelf te quoten maar de bestelling is ein-de-lijk binnen... :F

Het is een Bosch GWS 22-230 geworden met een prachtige slijpschijf :)

Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.org/6t04guluf/IMG_0516.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien een stomme vraag, maar ik kom er op de website niet uit.
Ik zie dat MIlwaukee geen multitool heeft in de M12 Fuel lijn.
Als ik nu een M12 (non-fuel) machine koop. Kan ik dan met de accu's uit de Fuel lijn wel uit de voeten?

M.a.w.; zijn de lijnen compatible?

Ben een beetje een nerd voor zoveel mogelijk van hetzelfde merk. Hoewel dat blijkbaar niet altijd past.
Kan dan wel voor een Fein gaan oid, maar dan heb ik weer twee lijnen.

[ Voor 24% gewijzigd door MikeyMan op 11-05-2017 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:02:
Misschien een stomme vraag, maar ik kom er op de website niet uit.
Ik zie dat MIlwaukee geen multitool heeft in de M12 Fuel lijn.
Als ik nu een M12 (non-fuel) machine koop. Kan ik dan met de accu's uit de Fuel lijn wel uit de voeten?

M.a.w.; zijn de lijnen compatible?

Ben een beetje een nerd voor zoveel mogelijk van hetzelfde merk. Hoewel dat blijkbaar niet altijd past.
Kan dan wel voor een Fein gaan oid, maar dan heb ik weer twee lijnen.
Gebaseerd op de website van Milwaukee:

Op de plaatjes zie je de M12 fuel machines met de M12 RedLithium XC accu's, dezelfde die je op de plaatjes van de M12 lijn ziet. Hierdoor vind ik het een veilige aanname om te zeggen: ja, het zijn dezelfde.

Mocht je nog twijfelen, is het waarschijnlijk een beter idee om gewoon een vraag naar Milwaukee te sturen. Zij weten hier natuurlijk meer vanaf ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JL-IP(!) schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:50:
[...]

Ik weet niet of het 'netjes' is om mezelf te quoten maar de bestelling is ein-de-lijk binnen... :F

Het is een Bosch GWS 22-230 geworden met een prachtige slijpschijf :)

[afbeelding]
***!!!LET OP!!!***

Er is een terugroepactie vanuit Bosch voor diverse slijptollen waaronder de GWS 22

https://www.anglegrindercare.com/nl_NL/form

Op deze website kun je het serienummer invullen en controleren of jouw slijptol terug moet.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:11:
Gebaseerd op de website van Milwaukee:

Op de plaatjes zie je de M12 fuel machines met de M12 RedLithium XC accu's, dezelfde die je op de plaatjes van de M12 lijn ziet. Hierdoor vind ik het een veilige aanname om te zeggen: ja, het zijn dezelfde.

Mocht je nog twijfelen, is het waarschijnlijk een beter idee om gewoon een vraag naar Milwaukee te sturen. Zij weten hier natuurlijk meer vanaf ;)
Ik zie zo gauw geen verschillende M12 accu's, behalve het verschil tussen de 2.0 en 4.0 Ah accu's. Sowieso geeft Milwaukee aan dat alle M12 accu's bruikbaar zijn op de M12 produkten (dus zowel Fuel en non-Fuel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fuel is toch simpelweg Milwaukees aanduiding voor brushless?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:14
@Fraggert Bedankt voor de tip! Vanmiddag zal ik het serienummer natrekken. Nogmaals dank, hiervan was ikzelf niet op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, dat was ook mijn insteek. Dan gaan we daarvoor, thanks!

Nu de afdeling debiteuren/crediteuren nog meekrijgen :)

[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 11-05-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:09

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JL-IP(!) schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:46:
@Fraggert Bedankt voor de tip! Vanmiddag zal ik het serienummer natrekken. Nogmaals dank, hiervan was ikzelf niet op de hoogte.
you're welcome :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:45:
Fuel is toch simpelweg Milwaukees aanduiding voor brushless?
Jep, maar de Milwaukee website kan wat verwarrend werken omdat ze de M12 lijn uitscheiden tussen M12 Fuel en M12 Red Li-ion. Zie bv. hier en probeer dan te filteren op System.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

henkie196 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:40:
[...]

Jep, maar de Milwaukee website kan wat verwarrend werken omdat ze de M12 lijn uitscheiden tussen M12 Fuel en M12 Red Li-ion. Zie bv. hier en probeer dan te filteren op System.
Dat was precies mijn issue ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Milwaukee M12 accu's zijn allen onderling uitwisselbaar. Fuel is enkel de naam voor de brushless modellen, en bijvoorbeeld de multitool is er inderdaad niet in brushless variant.

Er zijn wel een aantal dingetjes om op te letten qua accu-compatibiliteit, ook bij de pro-merken;
• Makita's bouwmarktspul staat op andere incompatible 18V-accu's, en is niet uitwisselbaar met het uitgebreide (2x)18V-ecosysteem
• Makita is onlangs voor 10,8v van steek- naar schuifaccu's gegaan, met wederom geen onderlinge compatibiliteit
• Dewalt Flexvolt accu''s zijn in theorie backwards compatible met 18V, maar passen niet op alle 18V tools (iig de DCL040 en DCL050 niet, net zo min als op de DCA1820 adapter)
• De zwaardere 18V-producten (zaagmachines, slijptollen etc) werken bij de meeste merken wel met de kleinere 5C-accu's (1,5-2,5Ah), maar leveren niet de kracht die ze kunnen halen met een 10C (3-6Ah) of voor Milwaukee 15C (9Ah) accu.

Ik zie hier vast nog een aantal eigenaardigheden over het hoofd, maar dit komt zo in me op nu :)

[ Voor 70% gewijzigd door McGryphon op 11-05-2017 13:40 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

McGryphon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:35:
Er zijn wel een aantal dingetjes om op te letten qua accu-compatibiliteit, ook bij de pro-merken;
• Makita's bouwmarktspul staat op andere incompatible 18V-accu's, en is niet uitwisselbaar met het uitgebreide (2x)18V-ecosysteem
Dat is inderdaad een goeie om in de gaten te houden. Zowel in 14,4V als 18V zijn er inderdaad wat instapmodellen die op een eigen accuplatform staan.

De Makita Li-Ion accusystemen zijn voor zover ik weet in 4 platforms op te delen:
LXT: uitgebreid 14,4V en 18V systeem (laders zijn bruikbaar voor beide voltages)
G: 14,4V en 18V budgetsysteem
CXT: 10,8V schuifaccu's
7,2V/10,8V steekaccu's

Dus voor Makita 14,4V en 18V machines: let op dat je machines op het LXT platform koopt. Tenzij je alleen een accuboor nodig hebt en nooit denkt te willen uitbreiden / upgraden met behoud van dezelfde accu's etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Orion84 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:20:
Tenzij je alleen een accuboor nodig hebt en nooit denkt te willen uitbreiden / upgraden met behoud van dezelfde accu's etc.
Ook in die situatie lijkt me het budgetsysteem van Makita geen goede keuze, omdat je voor hetzelfde geld of minder machines (eventueel van andere merken) kan vinden die beter presteren en wel in een uitgebreid eco-systeem zitten (met bijbehorende voordelen op langere termijn mbt vervangingsonderdelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Normale prijs/kwaliteit afwegingen blijven natuurlijk hoe dan ook relevant, ik beperkte me even tot het accu aspect :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:20:
[...]

Dat is inderdaad een goeie om in de gaten te houden. Zowel in 14,4V als 18V zijn er inderdaad wat instapmodellen die op een eigen accuplatform staan.

De Makita Li-Ion accusystemen zijn voor zover ik weet in 3 platforms op te delen:
LXT: uitgebreid 14,4V en 18V systeem (laders zijn bruikbaar voor beide voltages)
G: 14,4V en 18V budgetsysteem
CXT: 10,8V schuifaccu's
7,2V/10,8V steekaccu's

Dus voor 14,4V en 18V machines: let op dat je machines op het LXT platform koopt. Tenzij je alleen een accuboor nodig hebt en nooit denkt te willen uitbreiden / upgraden met behoud van dezelfde accu's etc.
Dank voor het uitweiden, over het spul van Makita heb ik iets minder parate kennis :)

Ik vind het nog steeds een opmerkelijke switch bij 10,8v overigens. Technisch heeft het voordelen, sure, maar het oude 10,8V-platform met bijbehorende formfactor is er niet mee uitwisselbaar waardoor mensen die zich eerder hebben ingekocht zich mogelijk wat genaaid voelen, en nu enkele maanden na het begin van die switch hebben ze op de CXT-accu's nog steeds niet bepaald een platform dat met Bosch of Milwaukee kan concurreren. Ik vraag me af of we hier nog grote dingen moeten gaan zien of dat ze helemaal de ambitie niet hebben om echt mee te spelen in die sector.

Overigens, betreft budgetaccuplatforms; die zijn m.i. enkel mogelijk een goede keus voor mensen die zeker weten niet meer accuspullen te willen halen, maar zelfs dan ivm het algehele kwaliteitsverschil enkel bij een significant prijsverschil. Zelfs al zouden de accu's wèl uitwisselbaar zijn zou zo'n bouwmarktspecial lang niet hetzelfde waard zijn als zelfs een low-end LXT-machine.

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 11-05-2017 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik snap sowieso het idee niet om voor schuifaccu's te gaan op 10,8v. Die steek accu machines hebben tenminste nog een significant voordeel qua afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:36:
Ik snap sowieso het idee niet om voor schuifaccu's te gaan op 10,8v. Die steek accu machines hebben tenminste nog een significant voordeel qua afmetingen.
Technisch gezien is een schuifaccu gewoon prettiger; het kan zijn warmte beter kwijt, is makkelijker te upgraden naar 6c ipv 3c zonder de formfactor/pasvorm sterk te veranderen, en het maakt het makkelijker om bv. laders en radio's te maken die met zowel 10,8v als 18v om kunnen gaan op dezelfde aansluiting.

Het feit dat ze die switch hebben gemaakt maar er optimistisch bekeken lang over doen om ook een assortiment neer te zetten dat er wat mee kan (alternatief is dat dat helemaal niet gaat gebeuren ofc), dát is wat me zo bevreemdt. Toen de CXT accu's geïntroduceerd werden was er enkel de toen bestaande brushed 10,8v boormachine met een andere accuconnector, en meer niet 8)7

Nu is er intussen wel wàt bij gekomen maar ik ben nog lang niet van het platform onder de indruk in zijn huidige staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
Orion84 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:36:
De enige reden dat ik geen 10,8V makita schroevertje voor erbij heb genomen is omdat ze naar schuifaccu's gegaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

McGryphon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:41:
[...]
Technisch gezien is een schuifaccu gewoon prettiger; het kan zijn warmte beter kwijt, is makkelijker te upgraden naar 6c ipv 3c zonder de formfactor/pasvorm sterk te veranderen, en het maakt het makkelijker om bv. laders en radio's te maken die met zowel 10,8v als 18v om kunnen gaan op dezelfde aansluiting.
Sure, ik snap dat er in het algemeen voordelen zitten aan schuifaccu's in plaats van steekaccu's. Maar wat is de meerwaarde van een 10,8V machine dan nog? Ietsje lichter, ietsje goedkoper wellicht. Maar allemaal niet wereldschokkend. Je komt dan een beetje op dezelfde discussie uit als waarom je voor 14,4V zou kiezen ipv. 18V.

Terwijl die steekaccu machines echt een significant voordeel hebben qua formaat.

Of mis ik ergens iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Orion84 schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:57:
[...]

Sure, ik snap dat er in het algemeen voordelen zitten aan schuifaccu's in plaats van steekaccu's. Maar wat is de meerwaarde van een 10,8V machine dan nog? Ietsje lichter, ietsje goedkoper wellicht. Maar allemaal niet wereldschokkend. Je komt dan een beetje op dezelfde discussie uit als waarom je voor 14,4V zou kiezen ipv. 18V.

Terwijl die steekaccu machines echt een significant voordeel hebben qua formaat.

Of mis ik ergens iets?
Oh neuh, dat zijn wel punten inderdaad, ik illustreer enkel de redenen om wèl voor steekaccu te gaan :P

Het verschil tussen 10,8v met schuifaccu en 14,4v is wel standaard een stuk groter alsnog dan tussen 14,4v en 18v; doorgaans is bij de meeste merken die het aanbieden het 14,4v spul gewoon net iets anders bedrade variant op 18v-unit, en dus niet significant compacter buiten die 1 of 2 cellen extra in de lengte die een 18v accu heeft. De 10,8v-lijnen daarentegen zijn gewoon algemeen al een stuk kleiner, en bij schuifaccu's liggen de (sets van) 3 cellen in de lengte ipv in de breedte, wat alsnog een voelbaar kleinere accu oplevert.

Ik merk nog flink verschil in formaat en gewicht tussen mijn dcd791 en mijn dcd710; compact 18v tov brushed 10,8 met schuifaccu. De 710 wordt dan ook nog vaak genoeg gebruikt; moet ik boven mijn hoofd werken bijvoorbeeld, 9/10 keer pak ik de 10,8. Maar als ik binnen een kastje oid moet werken geef ik je gelijk; hoewel daar de 10,8 al beter is dan de compacte 18v, zal ik daar toch vaak de blauwe Bosch 10,8 van mijn pa pakken vanwege inderdaad die steekaccu :)

Ik ben benieuwd of Dewalt en Makita hun 10,8v-lineups nog eens naar het niveau van Bosch en Milwaukee gaan proberen te tillen, want op dit moment hebben ze in theorie wel sterkere accuplatforms (schuif > steek op cijfermatig vlak) maar wordt er verdomd weinig interessants mee gedaan :/

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 11-05-2017 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Bij de Bouwmaat hebben ze een Makita combiset in de aanbieding voor een leuke prijs. Hebben mensen ervaring met deze combiset? Of toevallig een betere voor een leukere prijs gezien? Ben zeer benieuwd.. Mijn huidige heeft het namelijk begeven.
https://www.bouwmaat.nl/m...raaier/product/0000601299

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een keer de Metabo 10,8V machine vastgehad. Ik vond het toch wel prettig vasthouden, omdat de greep een stuk dunner was. Hij hoeft dan niet meer dik genoeg te zijn om een plek te bieden voor een accu natuurlijk :) Dus dat vind ik wel een voordeel voor een schuifaccu. Verder hangt het er maar vanaf welke kant ze op willen. Misschien willen ze wel van het 10,8V platform een soort 14,4V "light" maken en dus behoefte hebben aan meer mogelijkheden voor steviger accu's. Hoewel ik dat dan weer vind botsen met hun 18V lijn in "small form factor", die compacte 18V machines die nauwelijks groter zijn dan de 10,8V machines.

Maar dan vind ik alsnog wel de vorm van Bosch handiger: staafaccu's met kleinere capaciteit en accu's buiten de machine met 4,0Ah capaciteit.

Het blijft dus maar gissen wat ze bij Makita bezield heeft :P
Pagina: 1 ... 79 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.