Sgrovert schreef op zondag 11 december 2016 @ 15:27:
[...]
Ik gebruik altijd een stofzak. Deze word met een soort van grote bajonet sluiting op de machine gezet. Ik heb een flinke stofzuiger staan, maar helaas geen verloopstuk, en weet eigenlijk ook niet waar ik deze zou kunnen kopen.
Er zijn bedrijven waar stofzuigeronderdelen worden verkocht en waar ze een berg aan adapters kunnen leveren om een en ander aan elkaar te frunniken.
Handyman, Stofzuigerhuis etc. levert ook dit soort "dingen".
update
Ik bedenk mij ineens dat ik zo'n bajonet verloopstuk toentertijd gewoon als Holzher accessoire kon kopen.
Check dus Festool online dus eens, zij hebben Holzher ooit overgenomen en leveren nu nog steeds de nagenoeg identieke machines en de accessoires ook mag ik hopen.
Gevonden en voor het geld hoef je het niet te laten.

Het lijkt er op dat aan het einde van de levensduur van de band, de lijm vergaan is. In theorie zijn de uiteinde van de band gewoon weer aan elkaar te lijmen.
Bekend probleem van schuurbanden van meerdere jaren oud.
Je kunt je schuurbanden bij
bmtechniek.nl op korrel en maat laten maken, de kwaliteit blijkt veel beter te zijn en zij hebben een waar arsenaal aan mogelijkheden en korrelsoorten.
Je kunt het niet zo gek verzinnen of zij hebben wel een oplossing.
Als de plakrug van de schuurband enigszins poreus is dan verzuip ik die gewoon in secondenlijm.
De lijm dringt dan in het materiaal en zet het geheel sterk genoeg vast, zo blijkt.
Gisteren nog op deze manier een stuk of dertig oude schuurbandjes gelijmd die begonnen te knappen.
Goed laten drogen (buiten vanwege de stank en giftigheid!!) en de schuurband breekt niet meer is de ervaring tot nu toe.
Het werkt wel beter als je niet wacht tot de band is gebroken maar dat je voor zo'n hele serie eerder ingrijpt, dat lijmt veel handiger zonder dat je met knijpers oid aan de gang moet.
Iemand die nog kan vertellen of er olie op de rol aan de voorkant moet? Of trekt dit juist stof aan, wat de weerstand vergroot?
Je kunt de rol van deze machine eenvoudig uit elkaar halen om eea te checken.
Probeer eerst de machine eens
zonder een schuurband te laten lopen, op die manier haal je de voorste rol uit de vergelijking.
Piept de machine dan nog dan kun je verder zoeken.
Een afgedicht kogellager kun je eventueel nog reinigen en opnieuw van vet voorzien, voor die paar centen kun je zo'n lager ook meteen vervangen.
Waarschijnlijk gaat het om een glijlager van brons, ik heb dat zo snel niet paraat.
Zo'n lager van brons hoeft in ieder geval niet gesmeerd te worden, check wel even hoe makkelijk deze voorste spanrol wil draaien.
Deze machines zitten op de naad die halverwege (horizontaal) de machine loopt met een soort van stevig lijmende siliconenkit dichtgesealed.
Verwijder eerst alle schroeven aan de onderkant en frunnik vervolgens de kunststof machinebehuizing voorzichtig langs deze naad open.
Ik heb zulke machines al meerdere keren van een "update" voorzien en al het inwendige vet meteen vervangen.
Dat zal bij jouw machine waarschijnlijk niet eerder zijn gebeurd en met de leeftijd van het geheel zou het goed kunnen zijn dat het vet intussen aan het verzepen is geslagen.
Als deze machine onder belasting gaat doorslaan (dat hoor je en dat merk je meteen!!) dan moet je absuluut meteen ingrijpen anders draai je het wormwiel op het einde van de rotoras (die nu hoorbaar doorslaat) geheel aan gort en dat maakt deze machine rationeel gesproken total loss.
Wacht maar even, dan zijn je schuurbanden gewoon nog niet oud genoeg.
Ook die Gamma barrels zullen na een paar jaar helaas spontaan breken.
[
Voor 12% gewijzigd door
Anoniem: 639074 op 11-12-2016 20:36
]