[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste
Acties:
  • 720.043 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Trasos schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:45:
[...]

De Metabo combihamer wordt inderdaad ook vaak (vooral door The Eagle ;) ) genoemd als betaalbaar alternatief. Mijn punt was meer dat je niet per se naar de dure, profi boorhamers van Bosch/Makita/DeWalt/Milwaukee/Hilti/Vul-hier-je-eigen-fanboymerk-in hoeft te kopen en het geld beter kunt steken in een mooi accumachientje.

Ik heb ook no-name boorhamer gehad, eentje van een paar tientjes van de opruimingstafel, maar daar lukte het niet mee. Deze Bosch heb ik toen, dankzij cashback van Bosch en kortingsbonnen van de bouwmarkt, voor iets van €80,- kunnen kopen. Dat is dan een aardige no-brainer.
Ik vroeg me al af wanneer die opmerking zou komen :+
* The Eagle turfje bijzetten doet :P

Toevallig ook hiereen nieuwbouwhuis, nog uit 2011 ook. Tussenmuren zijn ankerloze spouw, kalkzandsteen. Plafonds beton, binnenmuren uiteraard gasbeton. Tussenmuren pak ik de accutol voor. Is met een 14,4v prima te doen. Zelfs al gebruik je bij gebrek aan beter voor handen een houtboor :+
Andere muren en het plafond de boorhamer. Hameren is in de buitenmuren niet echt nodig, maar het schiet wel op. Plafonds uiteraard wel hameren. Protip: zorg dat er iemand met een stofzuiger bij je staat. Onder het gruis zitten is niet fijn :+

Tl, dr: accutolletje, multihamer. Moet groen zijn hoor ik net dus Metabo. Kost wat meer (in DE significant goedkoper) maar overleeft jou. Red je het dan niet, heb je een aannemer nodig :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-05 20:59

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
geekeep schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:51:
[...]

Blauwe Bosch 850W 125mm slijptol met 2 diamant schijven voor €69 :P
http://www.toolstation.nl...il&utm_campaign=161206-NL
Als deze het eerder begeeft dan ik verwacht komt er waarschijnlijk een blauwe voor terug inderdaad, of dat dan Makita of Bosch wordt is afhankelijk van wat er dan voor welke prijs aangeboden wordt :+

Mocht ik een ècht goede slijptol willen hebben wordt het gewoon Metabo overigens. Maar in principe wil ik gewoon een 125 (of eventueel 115) binnen handbereik hebben als ik aan het lassen ga, en dat gaat vaak gepaard met meer lompigheid om me heen dan alleen mijn eigen lasboog, dus dat is iets wat ik liever dusdanig goedkoop houd dat ik er geen twee keer over na hoef te denken om een nieuwe te halen als het sneuvelt.
The Eagle schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:55:
[...]

Oh, jij turft dat nog? Ik zou ondertussen halverwege door m'n tafel heen zijn als ik dat deed voor elke keer dat ik met dat gele spul in verband word gebracht :+

[ Voor 17% gewijzigd door McGryphon op 07-12-2016 19:59 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
The Eagle schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:55:
[...]

(...)
Tl, dr: accutolletje, multihamer. Moet groen zijn hoor ik net dus Metabo. Kost wat meer (in DE significant goedkoper) maar overleeft jou. Red je het dan niet, heb je een aannemer nodig :P
*kuch* 10.8v Metabo https://www.elektrowerkze...abo.html?akkuspannung=135
*kuch*

Edit:
De kofferset is helaas op zie ik net ;) maja, wat moet je ook met al die blauwe k*t Lboxen. De schroefmachine set in tas plus een tweede losse accu is alsnog goedkoper dan het Bosch alternatief :D

Edit2:
[fanboimoduson]
Wat ik trouwens ongeloveloos fijn vind aan de Metabo 10.8 is dat je de boorhouder/kop er af kunt draaien (blijft een zeskant over) en daarmee de machine nóg korter maakt!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nRcu0c8.jpg?1

It's unbelievable, Mike!
[fanboimodusoff]

Edit3:
Oke, oke. Nog eentje dan

Bosch vs Metabo. Metabo wint qua uithoudingsvermogen.

Metabo vs Makita. Metabo wint qua koppel/kracht

>:)

[ Voor 32% gewijzigd door geekeep op 07-12-2016 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 22:13

Janar

Geen

iscara schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:11:
[...]
Volgens mij zijn er ook geen directe vergelijkingen, kan ik ook niet vinden.
Dan blijft eigenlijk de vraag; waarom zou de Dewalt nauwkeuriger zijn?

Of is het aan jouw zijde een gut-feeling; kwestie van smaak of geloof? (hiermee probeer ik je niet in een hoek te zetten, maar meer de interesse). Ik heb een budget waarin de Dewalt past, maar ook de 254 M. Maar ik ben onderhand ook al wel op een punt dat als ik het voor 200 Euro kan doen, waarom zou ik 300 Euro of meer uitgeven?
L.N. schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:22:
[...]

Misschien kan ik helpen, want ik heb een DWS778. Dat is volgend mij dezelfde zaag als de DWS774, maar dan met een groter blad en sterkere motor. Dus shoot als je vragen hebt...
Het ging mij om het vergelijk tussen Metabo en Dewalt. Er werd beweerd dat de Dewalt nauwkeuriger is, maar ik kan het eigenlijk nergens terugvinden. Waarom zou ik dus voor een Dewalt moeten gaan ipv Metabo die stukken goedkoper is.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:58
Die heb ik. 1x gebruikt. Beetje overbodige aankoop geweest.

Wel een fijne machine, enige dat mist is snelheidsregeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Janar schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:37:
[...]

Dan blijft eigenlijk de vraag; waarom zou de Dewalt nauwkeuriger zijn?

Of is het aan jouw zijde een gut-feeling; kwestie van smaak of geloof? (hiermee probeer ik je niet in een hoek te zetten, maar meer de interesse). Ik heb een budget waarin de Dewalt past, maar ook de 254 M. Maar ik ben onderhand ook al wel op een punt dat als ik het voor 200 Euro kan doen, waarom zou ik 300 Euro of meer uitgeven?

[...]

Het ging mij om het vergelijk tussen Metabo en Dewalt. Er werd beweerd dat de Dewalt nauwkeuriger is, maar ik kan het eigenlijk nergens terugvinden. Waarom zou ik dus voor een Dewalt moeten gaan ipv Metabo die stukken goedkoper is.
Kan zo snel de reviews niet meer vinden (al weer een tijd geleden dat ik ernaar gezocht had). Maar over de Metabo kwam naar voren dat er meer speling in zat (dus links/rechts).
En de DeWalt heeft het XPS licht systeem ipv een laser, dat vond ik ook vet.

edit: Toch een review terug gevondem. Onder andere deze bracht mij aan het twijfelen over Metabo afkortzaag, daarom voor de duurdere DeWalt gegaan die een betere reputatie heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door iscara op 07-12-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Voor het blauwe kamp:

Waarom geven jullie dit niet aan de vrouwelijke wederhelft met kerst ofzo?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HH13rN5.png?1

Heb je zelf ook weer een excuus om extra accu's aan te schaffen.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

*snip*

[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
McGryphon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:37:Overigens gok ik zo dat Metabo hier buiten de goedkopere afkortzagen nauwelijks voorbij komt omdat het een merk is dat je voorheen nauwelijks buiten de metaal zag, en de meeste lui die zich met het gereedschap "aan die kant" bezighouden lijken zich vooral in het autosleutelgereedschapstopic op te houden.
:Y Ik werk op een offshoreplatfom en het bedrijf wat het gereedschap en equipment verzorgt (een of andere huur/beheerconstructie) levert wat betreft elektrisch gereedschap bijna alleen maar Metabo.
Tuurlijk gaat er wel eens wat stuk, maar dit is hoofdzakelijk "operator error", kabel/stekker stuk en dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
bluemoon23 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:20:
[...]

:Y Ik werk op een offshoreplatfom en het bedrijf wat het gereedschap en equipment verzorgt (een of andere huur/beheerconstructie) levert wat betreft elektrisch gereedschap bijna alleen maar Metabo.
Tuurlijk gaat er wel eens wat stuk, maar dit is hoofdzakelijk "operator error", kabel/stekker stuk en dat soort dingen.
Precies, duurzaamheid! :o

Ik zie trouwens net dat Metabo tegenwoordig ook afkortzagen op accu (2x18V) heeft.
https://www.metabo.com/nl...achines/Accu-afkortzagen/

Heeft B*sch dat ook? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 17:42

miekol

erm

geekeep schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:28:
[...]

Precies, duurzaamheid! :o

Ik zie trouwens net dat Metabo tegenwoordig ook afkortzagen op accu (2x18V) heeft.
https://www.metabo.com/nl...achines/Accu-afkortzagen/

Heeft B*sch dat ook? :>
Als ik me niet vergis zitten er 2 accu's bij bepaalde set uitvoeringen meegeleverd, maar loopt de machine zelf op gewoon één 18v accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

bluemoon23 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 21:20:
[...]

Das op zich best logisch, Metabo staat van oudsher bekend om de goede eigenschappen bij het boren in metaal. Komt de naam ook vandaan: https://www.metabo.com/nl...over-metabo/geschiedenis/
n 1923 bouwde Albrecht Schnizler de eerste handboormachine. Deze "Metallbohrdreher" is de basis voor de naam Metabo. Vandaag de dag heeft het traditionele bedrijf 1.800 medewerkers, waarvan 1.050 in Nürtingen, Duitsland. 25 dochtermaatschappijen en meer dan 90 vertegenwoordigingen zorgen ervoor dat de Premium-oplossingen van Metabo in alle landen verkrijgbaar zijn.
Ze zijn begonnen in de metaal, en zitten daar nog steeds goed in :)
geekeep schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:58:
Voor het blauwe kamp:

[afbeelding]

Ligt het aan mij of lijkt dat ding nou op deze jongen:
Afbeeldingslocatie: http://static.skynetblogs.be/media/215187/miereneter-thumb.jpg

Hier overigens gewoon een kruimeldief van Philips. Moet er niet aan denken dat ik mijn accu's zou moeten delen met zo'n ding. Wil je een keer aan de slag, zijn al je accu's leeg. Nee dank je ;)

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 07-12-2016 21:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
En er kan niet eens een 18v-accu op... :N

Anders had ik `m mooi in combinatie met de inductieoplader kunnen gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:43
Iemand ervaring met deze stofzuiger? Zaklopen en 1400 watt.

https://www.gamma.nl/asso...e498deXLzCyl7WRoCud3w_wcB

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
geekeep schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:02:
[...]

*kuch* 10.8v Metabo https://www.elektrowerkze...abo.html?akkuspannung=135
*kuch*

Edit:
De kofferset is helaas op zie ik net ;) maja, wat moet je ook met al die blauwe k*t Lboxen. De schroefmachine set in tas plus een tweede losse accu is alsnog goedkoper dan het Bosch alternatief :D

Edit2:
[fanboimoduson]
Wat ik trouwens ongeloveloos fijn vind aan de Metabo 10.8 is dat je de boorhouder/kop er af kunt draaien (blijft een zeskant over) en daarmee de machine nóg korter maakt!

[afbeelding]

It's unbelievable, Mike!
[fanboimodusoff]

Edit3:
Oke, oke. Nog eentje dan

Bosch vs Metabo. Metabo wint qua uithoudingsvermogen.
[video]

Metabo vs Makita. Metabo wint qua koppel/kracht
[video]

>:)
Kijk, goede info allemaal! Ook de personen hierboven met een aantal goede tips, daar heeft een mens wat aan.

Aangezien werkelijk niemand wat slechts over Metabo te zeggen heeft, en ik zie dat ze nauwelijks duurder zijn dan Makita, misschien zelfs even duur, ga ik daar maar eens goed naar kijken.

Als ik het goed begrijp raden jullie me aan om een ietwat compactere accuschroefmachine aan te schaffen, bijv. zo'n 10,8V van Metabo (100-150) en dan een goede Metabo combihamer erbij (150-200)? Dat zou op € 250-350 uitkomen, wat ik nog prima vindt. Is omgekeerd van mijn eerste gedachte, namelijk een Makita 18V accuschroefboormachine (200-250) en een wat eenvoudigere Makita boorhamer (110).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
Voor het blauwe kamp:

[afbeelding]

Hier legt Bosch het echt af tegen Makita ;) Die hebben een rugzakstofzuiger (DVC260), draagbare stofzuiger (DVC350), gewone stofzuiger (DCL500) en robotzuiger (DRC200). Allemaal op 18V. Denk dat een robotzuiger nog het meest praktisch is. Hoeft niemand meer te stofzuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:27:
[...]

Hier legt Bosch het echt af tegen Makita ;) Die hebben een rugzakstofzuiger (DVC260), draagbare stofzuiger (DVC350), gewone stofzuiger (DCL500) en robotzuiger (DRC200). Allemaal op 18V. Denk dat een robotzuiger nog het meest praktisch is. Hoeft niemand meer te stofzuigen.
Ik ben het eigenlijk geheel met AvE eens wat betreft de beste Makita-tool op accu though :+

Ik wacht nog steeds op de gele ;(

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 07-12-2016 23:42 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:22

Vliegvlug

Flight Simple

MooDyBLueS schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:14:
[...]

Als ik het goed begrijp raden jullie me aan om een ietwat compactere accuschroefmachine aan te schaffen, bijv. zo'n 10,8V van Metabo (100-150) en dan een goede Metabo combihamer erbij (150-200)? Dat zou op € 250-350 uitkomen, wat ik nog prima vindt. Is omgekeerd van mijn eerste gedachte, namelijk een Makita 18V accuschroefboormachine (200-250) en een wat eenvoudigere Makita boorhamer (110).
Ik zou zelf eerder voor optie 2 gaan. De accutol gebruik je waarschijnlijk vaker dan de boorhamer dus om daar nu zo'n dure voor te nemen.
Maar de belangrijkste reden vind ik het accu platform, is makkelijk om daarna nog losse bodies van bij te kopen en dan geeft 18V je toch wat meer keuze in machines.

Zo'n goedkoop 10,8V machientje is later toch makkelijker bijgekocht dan een 18V.
(dat is wat ik gedaan heb. ;) )

Of je gaat voor de 10,8 Metabo icm de Makita boorhamer van €110.
Ben je het goedkoopste uit en goede kans dat je die 18V machine niet eens mist. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

Reinier

\o/

Voor het blauwe kamp:

[afbeelding]
Omdat ik die zelf al heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Voor het blauwe kamp:

[afbeelding]

Het is een leuk ding, en "handig" als je toch al wat 10,8v spul (accu's/lader) hebt. Maar ontzettend goed zuigen doet hij niet. Daarvoor moet je toch echt een betere/duurdere kruimeldief nemen. Desalniettemin een handig apparaatje "voor erbij" :) Want voor bouwstof en dat soort grut gebruik ik hem redelijk vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
[...]

Kijk, goede info allemaal! Ook de personen hierboven met een aantal goede tips, daar heeft een mens wat aan.

Aangezien werkelijk niemand wat slechts over Metabo te zeggen heeft, en ik zie dat ze nauwelijks duurder zijn dan Makita, misschien zelfs even duur, ga ik daar maar eens goed naar kijken.

ik ben blij met mijn metabo 10.8V. Maar volgens mij is metabo zoon beetje de enige die nog geen brushless machines heeft. Maar de discussie over wel of niet brushless is vast al gevoerd in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
McGryphon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:32:
[...]

Ik ben het eigenlijk geheel met AvE eens wat betreft de beste Makita-tool op accu though :+

Ik vind dit eigenlijk wel een leuk accu speeltje voor 2017 :D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8KTvt0F.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 23:32:
[...]

[video]

Ja, dat is echt een geweldig ding. Vraag me af of dat misschien als grap is begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

[...]

Persoonlijk zou ik voor een goede 18v accuschroefmachine gaan. Sterker nog, dat is exact wat ik gedaan heb:

http://www.gereedschapcen...-in-mbox.html?sqr=DHP482&

Nu moet ik wel zeggen dat ik wanneer nodig de boorhamer van mijn vader pak, omdat ik misschien 2 gaatjes per jaar in beton rag. Dat is zo'n mooie bedrade machine, van vroegah. Niet kapot te krijgen. _/-\o_

edit:
In je eerdere post zag ik dat je aangaf geen vertrouwen te hebben in Bosch. Nu heb je daar soort van gelijk in: Bosch heeft 2, duidelijk aparte, lijnen. De groene is voor de algemene consument. Niet bijzonder, gaat snel kapot. De blauwe lijn is de professionele lijn. Niets mis mee, vaak voor goede prijzen verkrijgbaar.

Ik heb alleen voor Makita gekozen omdat de kleur me beter bevalt 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 08-12-2016 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Heb zelf een gamma zuiger (niet deze, de mijne is geheel kunststof) en daar ben ik niet tevreden over. Gebruik het ding nu 3 jaar, denk in totaal misschien 40-50x gebruikt (meestal als afzuiging voor de afkortzaag, dus vrij grove splinters en korte periodes, laatste jaar zelfs met cycloon erbij :+) en is nu op. Motor maakt een geluid waar je eng van wordt.

Ben nu op zoek naar een goeie deal voor een Festool CTL Mini (2e hands of nieuw maakt niet zo uit, als ik een goeie deal zie dan neem ik hem). Misschien wel een CTLSYS, krijg volgend jaar een "eigen werkplaats" waar ik de afzuiging dan beter kan regelen, stofzuiger zou dan voor onderweg/locatie zijn.

tl;dr Ben niet zo weg van gamma zuigers, geen ervaring met type wat jij noemt maar misschien zijn er reviews van.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:05
Janar schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:37:

Zelf heb ik ze nog niet naast elkaar gehouden, maar mijn vader heeft een Metabo met een 216 mm blad (type weet ik niet) en hij merkt duidelijk verschil als hij bij mij is. De hoekafstelling is nauwkeuriger, het vermogen is hoger, er zit minder speling in het apparaat, geen "kick" bij het aanzetten, etc. En het zaagbereik is zowel in de hoogte als de breedte meer door het grotere blad. Maar goed, het prijsverschil tussen de machines is ook meer dan €200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
L.N. schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:25:
[...]

Zelf heb ik ze nog niet naast elkaar gehouden, maar mijn vader heeft een Metabo met een 216 mm blad (type weet ik niet) en hij merkt duidelijk verschil als hij bij mij is. De hoekafstelling is nauwkeuriger, het vermogen is hoger, er zit minder speling in het apparaat, geen "kick" bij het aanzetten, etc. En het zaagbereik is zowel in de hoogte als de breedte meer door het grotere blad. Maar goed, het prijsverschil tussen de machines is ook meer dan €200...
Jij had een DWS778 toch? Die concurreert dan ook eerder met de K(G)S Plus-modellen, en dat is in de prijs terug te zien.
Met de 216mm variant heb ik nooit gewerkt, maar kan wel bevestigen dat zijn grotere broertjes toch duidelijk gewoon in alles een slag degelijker in elkaar zitten (zowel componentkwaliteit als bouwkwaliteit voor mijn gevoel) dan de non-Plus Metabo K(G)S zagen.

Of je dat nodig hebt of er het geld voor over hebt is een tweede. Mijn pa heeft tussen 1998 en 2000 heel wat zaagwerk voor zijn werkplaats gedaan met een Einhell 190mm afkortzaag; "Het komt niet op een enkele millimeter, en binnen de halve centimeter kan je echt wel blijven als je een beetje rustig aan doet kijkt naar wàt je doet."
Dat gaat dan wel grotendeels over de ruwbouw, maar hij heeft in principe een punt.

Neemt niet weg dat ik zo'n ding alsnog niet snel zelf zou aanraden, het is gewoon een frustrerend apparaat als je nauwkeuriger (en vooral consistenter) wil zagen dan "goed genoeg voor balkjes die je toch nooit meer ziet". Hoe veel geld je ervoor over hebt om die frustratie weg te nemen verschilt natuurlijk per persoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
geekeep schreef op donderdag 8 december 2016 @ 07:58:
[...]

Ik vind dit eigenlijk wel een leuk accu speeltje voor 2017 :D
[afbeelding]
Atmoz is 'm nu waarschijnlijk aan het bestellen. Bosch Blauw is als Pokemon voor hem: gotta catch em all.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• L.N.
McGryphon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:36:
[...]

Jij had een DWS778 toch? Die concurreert dan ook eerder met de K(G)S Plus-modellen, en dat is in de prijs terug te zien.
Met de 216mm variant heb ik nooit gewerkt, maar kan wel bevestigen dat zijn grotere broertjes toch duidelijk gewoon in alles een slag degelijker in elkaar zitten (zowel componentkwaliteit als bouwkwaliteit voor mijn gevoel) dan de non-Plus Metabo K(G)S zagen.

Of je dat nodig hebt of er het geld voor over hebt is een tweede. Mijn pa heeft tussen 1998 en 2000 heel wat zaagwerk voor zijn werkplaats gedaan met een Einhell 190mm afkortzaag; "Het komt niet op een enkele millimeter, en binnen de halve centimeter kan je echt wel blijven als je een beetje rustig aan doet kijkt naar wàt je doet."
Dat gaat dan wel grotendeels over de ruwbouw, maar hij heeft in principe een punt.

Neemt niet weg dat ik zo'n ding alsnog niet snel zelf zou aanraden, het is gewoon een frustrerend apparaat als je nauwkeuriger (en vooral consistenter) wil zagen dan "goed genoeg voor balkjes die je toch nooit meer ziet". Hoe veel geld je ervoor over hebt om die frustratie weg te nemen verschilt natuurlijk per persoon.
Ik heb inderdaad de DWS778. Er was gevraagd hoe de Metabo zich naast de DWS774 verhoudt en daarom reageerde ik. Natuurlijk besef ik dat de DWS778 in een andere prijsklasse zit en dat je daarom andere verwachtingen mag hebben. Over de nauwkeurigheid gesproken, dit heb ik gemaakt met de DWS778:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Tree%20Branch%20Book%20Shelf14_zps6zldc07y.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Tree%20Branch%20Book%20Shelf10_zpsj3y6mb35.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/IMG_1895_zpsconttsl6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

McGryphon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:36:
[...]

Hier heb ik ook een beetje aan.
L.N. schreef op donderdag 8 december 2016 @ 09:47:
[...]

Ik heb inderdaad de DWS778. Er was gevraagd hoe de Metabo zich naast de DWS774 verhoudt en daarom reageerde ik. Natuurlijk besef ik dat de DWS778 in een andere prijsklasse zit en dat je daarom andere verwachtingen mag hebben. Over de nauwkeurigheid gesproken, dit heb ik gemaakt met de DWS778:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi werk!

Ik ga nu toch serieus een Dewalt overwegen. Maar dan komt een Bosch GCM 8 SJL ook in de buurt qua prijs, maar of dat een vergelijking is?

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb persoonlijk slechts één cirkelzaag van Bosch gebruikt waar ik niet over te klagen had, afkort/inval/tafelzagen incluis, maar mijn ervaring lijkt niet per se te stroken met die van anderen hier. Specifiek dat model heb ik nooit gebruikt; op een 165mm cirkelzaag uit de vroege jaren 80 na heb ik echter met cirkelzaagbladen in blauwe Bosch machines zelf altijd ongelijkmatige loop en/of slechte hoofdlagers geconstateerd.

Dat gezegd hebbende ben ik om die reden de laatste paar jaar weggebleven van het spul, en afgaand op andermans ervaringen lijken ze tegenwoordig de afkort/cirkelzagen niet meer door blinde stagiares in elkaar te laten zetten.

^bovenstaande dient met een korrel zout genomen te worden, voor zover de woordkeuze dat niet duidelijk maakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Modbreak:*snip* Kap eens met die onzinnige posts.

[ Voor 153% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Janar schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:11:
[...]
Ik ga nu toch serieus een Dewalt overwegen. Maar dan komt een Bosch GCM 8 SJL ook in de buurt qua prijs, maar of dat een vergelijking is?
Helaas heb ik geen ervaring met Bosch, dus ik kan jou niet verder helpen. Als algemene tips:

- Koop er 1 met laser of vergelijkbaar systeem zoals het schaduwsysteem van DeWalt. Dat zaagt zo veel sneller en preciezer.
- Hou er goed rekening hoe dik de balken/planken zijn die je wilt zagen. Probeer daarbij ook rekening te houden met de toekomst. Verwacht je enkel kleine balkjes te zagen, dan is een afkortzaag met 216 mm blad meestal voldoende. Bij grotere zaken ga je al snel naar 254 mm of zelf >300 mm. Zelfs met mijn DWS778 kwam ik hoogte tekort bij die boekenplank in de vorm van de tak. De planken waren te hoog en ik kon ze niet plat leggen, want dan kon ik de extreme hoeken niet maken.
- Hou er rekening mee dat de stangen van de meeste zagen behoorlijk ver naar achteren steken en dat de slang van de stofzuiger nog eens verder uitsteekt. Vooral als je de zaag op een ondiepe werkbank tegen de muur wilt zetten. Je hebt modellen (zoals de DWS774, DWS778 en Festool Kapex) die ingebouwde geleidestangen hebben en daardoor veel minder ruimte innemen. Maar daar heb je niet veel keus in en vaak zijn het de duurdere modellen.
- Verstelbare (of nastelbare) vaste stops. De meeste zagen hebben vaste stops om snel en gemakkelijk de zaag op bv 22,5 , 45 en 90 graden te zetten. Echter is dat niet altijd nauwkeurig en kan ook in verloop van tijd wat verschuiving komen. Dan kloppen graden niet meer. Zolang je de graden opnieuw kunt kalibreren is dat geen probleem. Meestal kun je de stops iets verschuiven.

Welke keuze je ook maakt, koop er een goed blad bij. Het standaard blad is meestal niet heel goed, behalve bij de duurdere modellen. Bij mijn DWS778 heb ik het vervangen door een kwaliteitsblad van CMT.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 08-12-2016 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi werk! Wat voor hout is het?

En zoiets kan dus niet met de goedkopere Metabo modellen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
artbij schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:31:
[...]

Mooi werk! Wat voor hout is het?

En zoiets kan dus niet met de goedkopere Metabo modellen?
Het is eikenhout. Zie voor een volledige beschrijving van het project deze link.

Het probleem met goedkoper gereedschap in algemene zin is de nauwkeurigheid. Je kunt er precies hetzelfde mee maken, maar het kost meer tijd (opnieuw zagen/ bijschuren of schaven/ opvullen / langzamer werken / vaker de machine bijstellen / etc.). Ik zal dus niet beweren dat je dit niet kunt maken met een goedkopere afkortzaag. Of het even netjes zou geweest zin, zou veel afhangen van het geduld van de maker.

Het probleem bij deze boekenplank was de hoogte. De planken waren 10 cm hoog en de zaag kan maar 88 mm aan. Soms lukte het toch en soms moest ik het laatste stuk met de hand zagen en schuren. Maar dat probleem had elke afkortzaag met een even groot blad gehad. Zonder schaduwlijn (of laser) was het project niet gelukt, want had ik de hoeken niet juist gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Ik heb de KGS 216 Plus gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lS7dSiQulf5OLtOjGPOkofk2/full.jpg

Toen 1e keer veelvuldig gebruikt voor een bed, zie: Roeligan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 1"

Totdat hij gestolen werdt (tezamen met mijn andere gereedschap, zonder verzekering) veel plezier aan beleefd.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:10

FZ6

zag een nat/droog stofzuiger bij Lidl voor 50 euries...

http://www.lidl.nl/nl/Off...ction=showDetail&id=30589

Iemand ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:44

orf

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Toevallig! Mijn broer heeft dit voor mij gemaakt en vorige week opgeleverd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AYkJA6r5xKjet724pxmiJ0a3/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FZ6 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:37:
zag een nat/droog stofzuiger bij Lidl voor 50 euries...

http://www.lidl.nl/nl/Off...ction=showDetail&id=30589

Iemand ervaring mee?
Zit geen automaat op. Anders had ik hem gekocht :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

artbij schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:17:
[...]

Zit geen automaat op. Anders had ik hem gekocht :).
Ja dat is ook waar ik over twijfel, maar voor deze prijsklasse denk ik niets te vinden met automaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:35
Ik heb deze, zuigkracht is perfect. Maar dat is dan ook het enige pluspunt.
1 keer stuiteren en er zat een draadje los, gelukkig makkelijk te maken.
Verder lijkt het of er een apache opstijgt als je hem aanzet, dus voor afzuiging bij schuurklussen is het een drama. Tenzij je geen buren hebt of er niks om geeft :) .
En als je hem wilt gebruiken om te stofzuigen rijdt ie de verkeerde kan op, maar dat ligt misschien aan mijn montage vaardigheden.

Anyway, ik gebruik hem nu alleen nog als stationaire stofzuiger op de afkortzaag. Dat is in de kelder ver weg van alles en iedereen, dus niemand heeft last van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FZ6 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:43:
[...]

Ja dat is ook waar ik over twijfel, maar voor deze prijsklasse denk ik niets te vinden met automaat...
Jawel, zie mij hierboven gequote worden....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

artbij schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:17:
[...]

Jawel, zie mij hierboven gequote worden....
Thanks, dat scheelt inderdaad niet veel en toch een automaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
FZ6 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:54:
[...]

Thanks, dat scheelt inderdaad niet veel en toch een automaat :)
Dit is volgens mij nu de beste optie:

https://www.amazon.de/K%C...keywords=k%C3%A4rcher+wd3

Met code WELKOM nog een tientje goedkoper.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
*knip*

Nu is het afgelopen met die denigrerende posts :w

[ Voor 102% gewijzigd door Orion84 op 09-12-2016 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

L.N. schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:28:
[...]

Helaas heb ik geen ervaring met Bosch, dus ik kan jou niet verder helpen. Als algemene tips:

- Koop er 1 met laser of vergelijkbaar systeem zoals het schaduwsysteem van DeWalt. Dat zaagt zo veel sneller en preciezer.
- Hou er goed rekening hoe dik de balken/planken zijn die je wilt zagen. Probeer daarbij ook rekening te houden met de toekomst. Verwacht je enkel kleine balkjes te zagen, dan is een afkortzaag met 216 mm blad meestal voldoende. Bij grotere zaken ga je al snel naar 254 mm of zelf >300 mm. Zelfs met mijn DWS778 kwam ik hoogte tekort bij die boekenplank in de vorm van de tak. De planken waren te hoog en ik kon ze niet plat leggen, want dan kon ik de extreme hoeken niet maken.
- Hou er rekening mee dat de stangen van de meeste zagen behoorlijk ver naar achteren steken en dat de slang van de stofzuiger nog eens verder uitsteekt. Vooral als je de zaag op een ondiepe werkbank tegen de muur wilt zetten. Je hebt modellen (zoals de DWS774, DWS778 en Festool Kapex) die ingebouwde geleidestangen hebben en daardoor veel minder ruimte innemen. Maar daar heb je niet veel keus in en vaak zijn het de duurdere modellen.
- Verstelbare (of nastelbare) vaste stops. De meeste zagen hebben vaste stops om snel en gemakkelijk de zaag op bv 22,5 , 45 en 90 graden te zetten. Echter is dat niet altijd nauwkeurig en kan ook in verloop van tijd wat verschuiving komen. Dan kloppen graden niet meer. Zolang je de graden opnieuw kunt kalibreren is dat geen probleem. Meestal kun je de stops iets verschuiven.

Welke keuze je ook maakt, koop er een goed blad bij. Het standaard blad is meestal niet heel goed, behalve bij de duurdere modellen. Bij mijn DWS778 heb ik het vervangen door een kwaliteitsblad van CMT.
254 mm gaat alleen als ik de KGS 254 M koop of ander goedkoop merk, met 216 kan ik een DWS774, DWS777(betere keuze dan 774 lijkt mij en maar 40 euro verschil). Een grotere goede kwaliteit kan ik simpelweg niet rechtvaardigen. De besparing die ik weet te halen met het apparaat is ongeveer 600 euro minus aardig wat vrije tijd.

Ik geef mezelf nog zeker een week om uit te zoeken, ik heb de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Janar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 01:22:
[...]

254 mm gaat alleen als ik de KGS 254 M koop of ander goedkoop merk, met 216 kan ik een DWS774, DWS777(betere keuze dan 774 lijkt mij en maar 40 euro verschil). Een grotere goede kwaliteit kan ik simpelweg niet rechtvaardigen. De besparing die ik weet te halen met het apparaat is ongeveer 600 euro minus aardig wat vrije tijd.

Ik geef mezelf nog zeker een week om uit te zoeken, ik heb de tijd.
De DWS778 die ik noemde is ook 254mm. Daarnaast zijn er nog veel meer modellen, zie bv hier (250, 254, 255 en 260mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:33
Gisteren een systainer met Bessey klemmen ontvangen en daarbij nog 2 maal Bessey GTR16.
Eén klem ziet eruit of er beginnend roest op zit, dus maar een mail gestuurd naar gereedschappro.
Had voor klemmen van 30 euro per stuk toch wel wat betere kwaliteit verwacht, want als ongebruikte klemmen al roest vertonen hoe zien deze er dan na een jaar gebruik eruit?

Behandelen jullie gereedschappen op voorhand met iets om roesten te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10

talin

ES-MA

Roeligan schreef op donderdag 8 december 2016 @ 16:41:
Ik heb de KGS 216 Plus gehad:

[afbeelding]

Toen 1e keer veelvuldig gebruikt voor een bed, zie: Roeligan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 1"

Totdat hij gestolen werdt (tezamen met mijn andere gereedschap, zonder verzekering) veel plezier aan beleefd.
ik heb een niet uitschuifbare, gebruik deze al een jaar of 7 en ben er heel erg blij mee maar elke keer denk ik ik had een uitschuifbare moeten kopen.
heb er zelf maar wat omheen gebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://d17oy1vhnax1f7.cloudfront.net/items/2Q3Y1E0C1W3q3c1g0s0I/IMG_7128%202.jpg?v=023e0f18

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Iemand met de Karcher wd3 P, kan dat ding zonder zakken? Zakloos gebruiken dus?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
artbij schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:15:
Iemand met de Karcher wd3 P, kan dat ding zonder zakken? Zakloos gebruiken dus?
Ja en ja :+

De documentatie geeft dit niet direct aan; zakloos is vooral te gebruiken bij het natzuigen. Maar ik zie geen reden waarom je een stofzak zou moeten gebruiken. Het is alleen wat makkelijker schoonmaken wellicht.

[ Voor 34% gewijzigd door Notna op 09-12-2016 14:17 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Notna schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:16:
[...]

De documentatie geeft dit niet direct aan; zakloos is vooral te gebruiken bij het natzuigen. Maar ik zie geen reden waarom je een stofzak zou moeten gebruiken. Het is alleen wat makkelijker schoonmaken wellicht.
Wil toch eigenlijk zo'n cycloon bouwen, dus op termijn is het misschien ook niet zo belangrijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waarom zou je dat willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Meer stofafzuiging. makkelijker leeggooien. En het is gewoon leuk :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Notna schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 14:16:
[...]

Wellicht filtert hij het stof met de zak beter. Kan me voorstellen dat er stof ontsnapt uit de zuiger.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wij hebben een karcher die zowel met als zonder stofzak te gebruiken is maar we doen er altijd een zak in omdat het stof dat we opzuigen redelijk fijn is en anders zit je filter in no time vol stof :)

Mijn stiefpa gebruikt zijn karcher altijd zonder stof zak en dat gaat wel, alleen bij steenstof zit de filter wat sneller vol.

Dus het hangt vooral af wat je van stof opzuigt of je wel of niet een zak erin doet.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

artbij schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:10:
[...]

Meer stofafzuiging. makkelijker leeggooien. En het is gewoon leuk :).
Die laatste is het belangrijkste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

if it sound too good to be true, it is too good to be true???

Dewalt DWS 780
Wel een zwaar apparaat, maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:49:

Dewalt DWS 780
Nur noch 3 auf Lager
Dieser Verkäufer liefert den von Ihnen gewählten Artikel nicht in die Niederlande. Siehe Details

Edit: Staat me bij dat iemand het had over spullen laten leveren bij duitse familie/vrienden. Was jij dat? In dat geval is er geen probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 09-12-2016 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Anoniem: 828623 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:50:
[...]

Nur noch 3 auf Lager
Dieser Verkäufer liefert den von Ihnen gewählten Artikel nicht in die Niederlande. Siehe Details
Kein problem, habe auch eine Addresse in Deutschland zur verfugung, aber muss halt geduld haben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:28
Janar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:49:

Dewalt DWS 780
120 Volt?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Goed opgelet. Dan wordt het niks.

Het was te goed om waar te zijn!

25 kg voor een apparaat vond ik ook al te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Janar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 22:59:
[...]

Goed opgelet. Dan wordt het niks.

Het was te goed om waar te zijn!

25 kg voor een apparaat vond ik ook al te zwaar.
Die 120 volt had ik gemist. 25 kilo, voor een apparaat dat je niet vaak verplaatst? Mooi. Blijft ie van zichzelf stabieler staan.

Maar dat zijn dan weer mijn 2 centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Hier ook weer een to good to be true:

Festool Kapex 120 voor € 304.

https://www.amazon.de/gp/...s=kapex+120&condition=new

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

orf schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:07:
Hier ook weer een to good to be true:

Festool Kapex 120 voor € 304.

https://www.amazon.de/gp/...s=kapex+120&condition=new
Dat kan niet correct zijn, maar ik zie nog niet wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Janar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:23:
[...]

Nieuwe verkoper. Die probeert vast buiten Amazon om iets met je te regelen. Order via Amazon wordt waarschijnlijk gecancelled. Nummer 2 voor €529 ziet er betrouwbaarder uit, maar ook dat lijkt me te goedkoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Vandaag mezelf eens goed getrakteerd op wat mooi gereedschap O+

Hammer N4400 lintzaag:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Hammer_N4400_X-life.jpg
(met X-life uitbreiding)

Hammer K3 Basic:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Hammer_K3_Basic.jpg

En een Felder AF14 afzuiging:
Afbeeldingslocatie: https://lumatronix.nl/FOK/Felder_AF14.jpg

I can't wait om ermee aan de slag te gaan O-)
Maar eerst even 3-fase aanleggen in de garage :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Janar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:23:
[...]

B0N3YARDSx komt op mij niet over als een betrouwbare naam voor een verkoper op Amazon, maar ik ben dan ook erg wantrouwend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Atmoz schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:31:

Hammer N4400 lintzaag:
[afbeelding]
(met X-life uitbreiding)

Hammer K3 Basic:
[afbeelding]

[afbeelding]

Zo! Wat een porno! Dat is mooi spul zeg.

Deze Belg heeft ook een mooie werkplaats met Felder machines. Misschien nog ter inspiratie voor de afzuiging:

[ Voor 11% gewijzigd door orf op 09-12-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

Framoes schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:32:
[...]

B0N3YARDSx komt op mij niet over als een betrouwbare naam voor een verkoper op Amazon, maar ik ben dan ook erg wantrouwend ;)
Ik ben ook nog niet zo bekend met shoppen met externen bij Amazon, dus nog even verder onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:15

Hammer N4400 lintzaag:
[afbeelding]
(met X-life uitbreiding)

Hammer K3 Basic:
[afbeelding]

[afbeelding]

mooi spul! wat ga je er mee doen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6

FZ6

Mooi spul!

Koop jij ook af en toe wat huizen op in de straat om alles neer te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 14:22
Janar schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:44:
[...]

Ik ben ook nog niet zo bekend met shoppen met externen bij Amazon, dus nog even verder onderzoek doen.
Let op er zijn veel fake shops die automatisch worden aangemaakt (Prijzen vaak de helft oid niet altijd). Er wordt bijna altijd gevraagd direct contact op te nemen via mail. Ook zijn er gehackte shops met reputatie maar die vragen ook om mail contact.
Ze gebruiken at ipv @ at spaties in mail adres etc in de beschrijving om niet automatisch herkent te worden. Ze worden wel verwijderd maar niet altijd even snel. Tot nu toe alleen shops die direct contact vragen in de beschrijving die ik als niet eerlijk heb ondervonden (afwijkend tov reputatie bij amazon). Ze hebben ook fora over foute shops op amazon zelf.
Kijk naar andere bronnen voor reviews andere (duitse) zoekmachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

orf schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:33:

Deze Belg heeft ook een mooie werkplaats met Felder machines. Misschien nog ter inspiratie voor de afzuiging:

[video]
Wow 8) Wát een ontzettend gave/grote werkplaats.... "ooit".... O+
The Fatal schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:54:

mooi spul! wat ga je er mee doen als ik vragen mag?
Thanks.
Uhm eigenlijk vanalles. Beetje klussen, hobby'en... wat dingen voor de escaperoom maken. Alles zo'n beetje. Maar vooral hobbymatig dus.
FZ6 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 00:01:

Mooi spul!

Koop jij ook af en toe wat huizen op in de straat om alles neer te zetten :P
Dank :)
Haha, tja... de garage is laatst wat uitgebouwd, dus toen was er weer plaats :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
orf schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 23:33:
[...]

[video]
Dat is Timothy Wilmots. Hij heeft de MFTC bedacht, een variant op de Festool MFT. Die systainer met als deksel een stuk werkbank is volgens mij door hem bedacht en vervolgens door Festool gejat, zonder credits voor hem.

http://www.benchworks.be/mftc.html
http://www.benchworks.be/mftb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 12:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

En hij us ook actief op het woodworking forum, waar hij de complete bouw van de werkplaats heeft beschreven.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Sjoerdfoto schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:09:
En hij us ook actief op het woodworking forum, waar hij de complete bouw van de werkplaats heeft beschreven.
Oh, daar "ken" ik hem dus van :)
Echt schitterend als je zo'n grote en mooie werkplaats hebt 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 21:17
Gisteravond flink pakket ontvangen van Amazon.de de Metabo KGS 216. Op het eerste gezicht zeer degelijk ding met veel toeters en bellen. Eerst balkje is gezaagd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/COmKiswfIGdonHV1Vl5REBPk/thumb.jpg

Dit wordt een mooie dag :7

[ Voor 10% gewijzigd door rvtk op 10-12-2016 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 19:06
Atmoz schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:16:
[...]

Oh, daar "ken" ik hem dus van :)
Echt schitterend als je zo'n grote en mooie werkplaats hebt 8)
Yep, ik ben ook strontjaloers. * Uncle Mel moet het met de meterkast doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Hij is dan ook timmerman/meubelmaker. Als het je werk is, is een meterkast net iets te klein. Net...

[ Voor 6% gewijzigd door Framoes op 10-12-2016 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Voor de liefhebbers van geel!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zVgZqjS.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Atmoz: mooie apparatuur! Is dat via woodworking.nl? Daar werd zoiets volgens mij aangeboden, kort geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:36
Heren, dames, ik ga hier even vloeken in de kerk. Zijn er meningen over de (groene) Bosch PST 900 PEL?

Mijn vorige decoupeerzaag was gejat, dus die wil ik wel vervangen. Op zich redelijk tevreden over die oude, dat was ook een Bosch. Ik heb ook een IXO-schroevertje en een boorhamer, die me eigenlijk ook nog nooit hebben teleurgesteld. Het gaat qua zagen voor mij vooral om de wat knulligere klusjes: wat laminaat af en toe, soms wat plexiglas voor hobbyprojectjes, wat planken of kleine dingetjes bijzagen, misschien eens wat computerspul en aanverwanten knutselen. Zeker niet ieder weekend, zeker niet professioneel.

Met een kortingsbon kan ik via Amazon die PST 900 voor 69,- in huis hebben. Slecht idee of wel ok voor de huis-tuin-en-keuken-klusser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Niets mis mee hoor, heb hem op de zaak ook, voor dat incidentele gebruik waarvoor we hem nodig hebben, is het een perfect ding.

Kost weinig, is tot nu toe prima betrouwbaar gebleken, en het bijgeleverde doorzichtige guide plaatje (geen idee hoe ze dat ding noemen) is best handig om makkelijk rechtdoor te zagen...
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/a36vvASQd5w/maxresdefault.jpg

We hebben hem zelf destijds voor 80 of 90 euro gehaald (paar jaar terug alweer), en werkt prima, denk niet dat je er een slechte keuze mee kunt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 15:57
Twam schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:32:
Heren, dames, ik ga hier even vloeken in de kerk. Zijn er meningen over de (groene) Bosch PST 900 PEL?

Mijn vorige decoupeerzaag was gejat, dus die wil ik wel vervangen. Op zich redelijk tevreden over die oude, dat was ook een Bosch. Ik heb ook een IXO-schroevertje en een boorhamer, die me eigenlijk ook nog nooit hebben teleurgesteld. Het gaat qua zagen voor mij vooral om de wat knulligere klusjes: wat laminaat af en toe, soms wat plexiglas voor hobbyprojectjes, wat planken of kleine dingetjes bijzagen, misschien eens wat computerspul en aanverwanten knutselen. Zeker niet ieder weekend, zeker niet professioneel.

Met een kortingsbon kan ik via Amazon die PST 900 voor 69,- in huis hebben. Slecht idee of wel ok voor de huis-tuin-en-keuken-klusser?
Prima plan. Als het maar geen gamma of karwei huismerkprut is.

Edit: heb je de WELKOM code van amazon.de geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
rvtk schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 09:40:
Gisteravond flink pakket ontvangen van Amazon.de de Metabo KGS 216. Op het eerste gezicht zeer degelijk ding met veel toeters en bellen. Eerst balkje is gezaagd :)

[afbeelding]

Dit wordt een mooie dag :7
Heb gisteren dezelfde binnengekregen. Ook van Amazon :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:36
Top, thanks!

Leek me al dat het voor die prijs iets is waar je niet echt de fout mee ingaat, maar voor de dingen waar ik net wat minder in thuis ben toch altijd lekker even bevestiging te krijgen. Dan gaat ie dit weekend ook mijn kant op komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Twam schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:12:
Top, thanks!

Leek me al dat het voor die prijs iets is waar je niet echt de fout mee ingaat, maar voor de dingen waar ik net wat minder in thuis ben toch altijd lekker even bevestiging te krijgen. Dan gaat ie dit weekend ook mijn kant op komen :)
Vergeet de code niet he! 10% korting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Brutalsranan schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:14:
[...]

Vergeet de code niet he! 10% korting!
10 euro ;)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Haha. Mijn fout. In zijn geval is het dan meer dan 10%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Framoes schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 08:34:
[...]

Dat is Timothy Wilmots. Hij heeft de MFTC bedacht, een variant op de Festool MFT. Die systainer met als deksel een stuk werkbank is volgens mij door hem bedacht en vervolgens door Festool gejat, zonder credits voor hem.

http://www.benchworks.be/mftc.html
http://www.benchworks.be/mftb.html
Zeer vriendelijke kerel. Hij woont vlak bij Luik en ik ben eens bij hem op de koffie gegaan. Natuurlijk veel te lang blijven plakken. Hij heeft een zeer mooie werkplaats en veel gereedschap en machines van Felder en Festool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:31:
Atmoz: mooie apparatuur! Is dat via woodworking.nl? Daar werd zoiets volgens mij aangeboden, kort geleden :)
Thanks!
Nee, niet via Woodworking. Daar heb ik wel Hammer "leren kennen", en ook geregeld wat hulp/info erover gekregen. Maar ik heb de machines nieuw gekocht bij Felder Nederland. http://www.hammer-houtbew.../cirkelzaag-k3-basic.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zo zeg, dat is wel andere koek dan zo'n 10,8v Bosch dingetjes :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Hey tweakers,

Ook ik krijg weer kerst aankoop kriebels >:) . Iets leuks onder de boom is natuurlijk wel een mooie afsluiter.

Momenteel heb ik voor de hobby:
  • Knipex Tangen / schroevendraaiers VDE in koffer
  • Fluke T130 VDE
  • Bosch GSS 160- Multi
  • Bosch GOP 300 SCE
  • Bosch GAS 35M AFC
  • Bosch GBH 3-28 DFR
  • Bosch GSR 10.8
  • Bosch GST 160 BCE
  • Bosch GLM 40
  • Bosch GMS 120
Op zich mooi al wat verzameld de afgelopen jaren. 8) Nu is dat voor mijn huidige woning niet nodig, maar in de komende 2 jaren hoop ik te verkassen.

Nu zat ik te denken aan een setje doppen en ratels van Gedore, de 19 RMU 10 http://www.gedore.at/en/p...1490,201491,201498,205156

Of nog wat blauws erbij in de vorm een GCM 8 SJL , niet dat ik het verwacht veel te gebruiken maar het past wel in de blauwe familie of een GEX of GBS.

Sta open voor suggesties :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Movinghead op 11-12-2016 20:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 19:06
Atmoz schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 19:20:
[...]

Thanks!
Nee, niet via Woodworking. Daar heb ik wel Hammer "leren kennen", en ook geregeld wat hulp/info erover gekregen. Maar ik heb de machines nieuw gekocht bij Felder Nederland. http://www.hammer-houtbew.../cirkelzaag-k3-basic.html
Misschien iets als eerste project op de nieuwe zaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Uncle Mel schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:39:
[...]

Misschien iets als eerste project op de nieuwe zaag?

[video]
Niet nodig :+
Ze hebben het inmiddels aangepast bij Felder.
(die Marius heeft contact met hun gehad daarover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 10:53
Anderhalf jaar geleden heb ik een tweedehands Holzer bandschuurmachine gekocht (model 2422,motor 1200Watt,schuurbandmaat 620x105mm)

Afbeeldingslocatie: http://image1.marktplatznet.de/mp/0006/908722340(01).jpg

Ik klus alleen in huis en heb de machine ergens tussen de 10 en de 20 uur gebruikt. Omdat ik al verwachtte hem niet veel te gebruiken, heb ik een tweedehands machine gekocht waar ik dan gelijk een stapel schuurbanden bij kreeg.

Bij het schuren van de trap is mij opgevallen dat de korrel 40 banden een half uurtje heel bleven voor ze doorscheurden op de lijmnaad. In deze tijd deed ik ongeveer 3 traptreden. Echter blijven op dezelfde schuurwijze de korrel 120 banden slechts 5 minuten heel voor de lijmnaad het begeeft.
Zijn dit normale gebruikstijden voor deze banden?
En gaan schuurbanden altijd stuk op de lijmnaad, of heb ik een partij slechte banden?

Bij de machine heb ik ook steunen gekregen om hem op de werkband te zetten. Afgelopen week heb ik vuren balkjes op de manier geschuurd en afgerond. Met dit gebruik hield de korrel 120 band het wel een half uur vol.
Echter is mij ook opgevallen dat de machine een beetje piept. Klink als een lager.

Wat hoor ik aan onderhoud aan deze machine te doen? Moet ik ergens olie op doen, of juist niet?

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21
Worden je banden dan niet gewoon te heet?
Hoe meer ze vollopen hoe minder warmte ze kwijt kunnen en dat gebeurt eerder met fijne als met grove korrel en eerder met geschilderd als met blank hout.
De standtijd van banden ligt geheel aan de belasting en materiaal en is doorgaan altijd verschillend.

Zijn de stofafvoeropeningen schoon?
En gebruik je een stofzak of een stofzuiger? Betere stofafvoer wil de standtijd nog wel eens verlengen.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 11-12-2016 13:08 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Sgrovert schreef op zondag 11 december 2016 @ 12:55:
Anderhalf jaar geleden heb ik een tweedehands Holzer bandschuurmachine gekocht (model 2422,motor 1200Watt,schuurbandmaat 620x105mm)

[afbeelding]

Ik klus alleen in huis en heb de machine ergens tussen de 10 en de 20 uur gebruikt. Omdat ik al verwachtte hem niet veel te gebruiken, heb ik een tweedehands machine gekocht waar ik dan gelijk een stapel schuurbanden bij kreeg.

Bij het schuren van de trap is mij opgevallen dat de korrel 40 banden een half uurtje heel bleven voor ze doorscheurden op de lijmnaad. In deze tijd deed ik ongeveer 3 traptreden. Echter blijven op dezelfde schuurwijze de korrel 120 banden slechts 5 minuten heel voor de lijmnaad het begeeft.
Zijn dit normale gebruikstijden voor deze banden?
En gaan schuurbanden altijd stuk op de lijmnaad, of heb ik een partij slechte banden?

Bij de machine heb ik ook steunen gekregen om hem op de werkband te zetten. Afgelopen week heb ik vuren balkjes op de manier geschuurd en afgerond. Met dit gebruik hield de korrel 120 band het wel een half uur vol.
Echter is mij ook opgevallen dat de machine een beetje piept. Klink als een lager.

Wat hoor ik aan onderhoud aan deze machine te doen? Moet ik ergens olie op doen, of juist niet?
Als ze stuk gaan op de naad dan doe je de schuurbanden er verkeerd om omheen. Aan de binnenkant van de banden staan pijlen met de draairichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21
Inderdaad, dat is een grote reden tot breuk op de naad, maar dat leek me zo voor de hand liggend. :9~

Op de machine staat ook een pijl trouwens, de pijlen van machine en band moeten gelijk zijn als je ze naast/op elkaar hebt aan dezelfde kant van waar de machinepijl staat.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.