[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.490 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
Mijn magische Festo CTL`s hebben een stofzak die je uit kan kloppen.
8-10 euro per zak leek me ooit geen goed idee, dus toen een eeuwigbruikbare zak van 150 euro gekocht. en het filter blijft nagenoeg "schoon" ook met beton- en steenstof.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Nu we 't toch over beton en steenstof hebben, even een vraagje daarover. Ik wil kabels van de tv in de muur wegwerken. Dus daar moet in gefreesd worden (want beton muur). Ik heb me laten vertellen dat je daarvoor een betonzaag het beste kan gebruiken. Ik heb geen zin in water in mijn woonkamer, want de vloer ligt er al. Kan dat zonder water?

Voor de zekerheid: een betonzaag is een soort cirkelzaag, met 2 diamant zaagbladen naast elkaar, right?

[ Voor 5% gewijzigd door Younes op 06-12-2016 18:33 . Reden: zagen ipv frezen ]

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Heet dat niet gewoon een sleuvenzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Trasos schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:33:
Heet dat niet gewoon een sleuvenzaag?
Maybe, maar is een sleuvenzaag geschikt om een zodanig diep te zagen dat er een koker of een vlakke luchtbuis in past?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Een buisje voor wat kabels moet wel lukken lijkt me.

https://www.huren.nl/p1495/muursleuvenzaag#product_meer_info

Edit:
Als je al een boorhamer hebt kun natuurlijk ook gewoon rij gaten boven elkaar boren (met een dozenboor) en dan verder uitbeitelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Trasos op 06-12-2016 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Younes schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:36:
[...]

Maybe, maar is een sleuvenzaag geschikt om een zodanig diep te zagen dat er een koker of een vlakke luchtbuis in past?
Ja, die zijn in diepte en breedte verstelbaar. Zonder water.
Wel een hele goede stofzuiger nodig.

Deze bijvoorbeeld kan 60 diep Makita, what else.... :+
Even huren.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 06-12-2016 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Heh, ik was dus niet de enige die bedacht of deze titel er altijd al was.

Wel, makita fanboy hier :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 22:16
Aan het gehalte Metabo-isme in dit topic vermoed ik toch ook een vorm van selectieve censuur jegens het donkergroene kwaliteitsmerk. Waar kan ik dit rapporteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:43:
[...]
Ja, die zijn in diepte en breedte verstelbaar. Zonder water.
Wel een hele goede stofzuiger nodig.
En als je hem huurt: Zorg er voor dat je een degelijk apparaat huurt en automatisch kloppende stofzuiger.

De Hilti die ik gebruikt heb was duidelijk beter dan de machine van boels…
Niet te vergelijken. Hilti boorhamers op accu zijn ook fantastisch (ook voor de werkgever, geen electra aanleggen), tot je door hebt dat ze de prijs van een retina macbook hebben

[ Voor 20% gewijzigd door ANdrode op 06-12-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
geekeep schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:46:
Aan het gehalte Metabo-isme in dit topic vermoed ik toch ook een vorm van selectieve censuur jegens het donkergroene kwaliteitsmerk. Waar kan ik dit rapporteren?
Ho ho, ik heb ook een Metabo en ben er zeer tevreden over. Prima merk met mooie machines die vaak nog mooie snufjes hebben ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:04:
[...]
We hadden het over zuigkracht. Niet over steenstof.
Yep, maar die twee hebben wél alles met elkaar te maken als je een slopende muurfrees wilt gaan gebruiken en die gewenste toepassing werd ook door de bewuste poster genoemd staat mij bij. :)
Ik zie zo even snel niet wie dat was, jij misschien??

Zonder substantiële of afnemende zuigkracht blijft al dat steenstof namelijk gewoon liggen, of dwarrelt weer naar beneden, been there done that. :+
Het is voor de meeste bouwzuigers dan ook de meest lastige opgave.

Ik kan de aankoop van zo'n Kärcher budgetzuiger best begrijpen voor alle mogelijke klusjes rond het huis, niets mis mee, maar het gaat hier nu even om een lastige buitencategorie van modale bouwklusjes.
Je kunt ook zo'n goedkope Kärcher kopen met minder geavanceerde features en voor een echt lastige freesklus in steen of beton een enkele keer een professionele zuiger huren met een meer comfy filterreiniging, zo deed ik dat vroegâh ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
Bosch vs Makita vs DeWalt vs etc.

OK ik ben dan wel Makita-fanboy maar ze komen wel degelijk vaak als beste of een van de beste uit de test.

Al was het alleen maar om prijs kwaliteit verhouding.

PS: nu wil ik ook nog zo'n schaaf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bij TNO kan je checken wat je nodig hebt en hoe lang je daarmee onbeschermd stofvrij kan werken.

Ze testen bijna alles, dus ook Kärcher.
Die is vertegenwoordigd met de NT 35/1, 45/1 en 55/1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het Makita Polit Bureau natuurlijk, waarna je meteen onder verhoogde surveillance komt. :+

De leden zijn uiteraard geheim en de brieving zal plaatsvinden in een geheel verduisterde hangar met een enkele spot op je gezicht, waarbij de ondervragers achter ondoorzichtig glas blijven.
Na de brieving kun je geblinddoekt bij een parkeerterrein worden afgezet.

De vraag is nu of je nog steeds trek hebt subversieve groene apparatuur aan te melden, of dat je maar liever meteen voor een echt verantwoord merk kiest?? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:38:
[...]

Bij het Makita Polit Bureau natuurlijk, waarna je meteen onder verhoogde surveillance komt. :+

De leden zijn uiteraard geheim en de brieving zal plaatsvinden in een geheel verduisterde hangar met een enkele spot op je gezicht, waarbij de ondervragers achter ondoorzichtig glas blijven.

De vraag is nu of je nog steeds trek hebt subversieve groene apparatuur aan te melden, of dat je maar liever meteen voor een echt verantwoord merk kiest?? 8)
Nooit geweten dat Puttin de CEO van Makita is :9

Maar om natuurlijk even on-topic te blijven.
Iemand toevallig de 10.8v brushless ssd al in het wild gespot?
Kan me herinneren dat eerdere berichten in dit topic spraken over q4.
mijn hoofd snapte een brushless solid state drive niet)
10 seconden vind ik knap. Heeft mij toch wat meer Google werk gekost alvoor ik hem snapte.
Maar dacht, neem de afkorting netjes over. Met een beetje jargon hier en daar lijkt het net alsof ik er heel veel verstand van heb :9

[ Voor 14% gewijzigd door Switchie op 06-12-2016 20:53 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Switchie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:49:
[...]

Ik moest serieus 10 seconden denken voor ik doorhad waar je het over had.

(mijn hoofd snapte een brushless solid state drive niet)

maar OT: nee nog niet gespot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

Gewoon Mt. Lincolnweg 40, 1033 SN Amsterdam?
(Na afloop kan je dan wel weer het pontje pakken naar het CS......)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:47

Reinier

\o/

Uncle Mel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:51:
[...]
(mijn hoofd snapte een brushless solid state drive niet)
Die zijn juist altijd brushless ;)
geekeep schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:28:
Een inlay voor die zaklamp? Zo'n ding leg je toch ergens in een kast/lade voor het grijpen? :P

Ik heb eens zo'n stevig zaklampje gekocht (met 18650 batterij). Zit standaard in m'n jaszak en is al vaak van toepassing geweest voor medestanders die het sleutelgat niet konden vinden, geld/oorbel laten vallen, donkere steegjes in buitenstedelijke gebieden of om te kijken of er poep onder de schoenen zit ;) het licht van een mobiel schiet toch vaak tekort in zulke gevallen.
Ik bedoelde het bouwlampje. De 10,8v zaklamp heb ik inderdaad ook, maar die gebruik ik nooit. Sterker nog, ik was hem sinds januari 2015 kwijt, mijn vrouw vond hem afgelopen weekend terug vanwege verhuizen. Inclusief accu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Iemand de titel van dit topic al opgevallen? 8)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
Reinier schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:58:
[...]
Die zijn juist altijd brushless ;)
Uncle Mel Doet wel eens wat met hdd's en ssd's :+
Joopieboy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:00:
Iemand de titel van dit topic al opgevallen? 8)
Klopt toch gewoon?

Zo tijd voor een kopje koffie

Afbeeldingslocatie: https://www.klium.nl/580721-extra/makita-dcm500z-koffiezet-18v-lxt-klium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Groot gelijk, niks mis met Makita 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik mis ook niks met Makita. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Uncle Mel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:03:
[...]

Uncle Mel Doet wel eens wat met hdd's en ssd's :+

[...]

Klopt toch gewoon?

Zo tijd voor een kopje koffie

[afbeelding]
Nu nog een Makita kookplaat en het volgende topic kan definitief op slot :9
To prep or not to prep?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Eindelijk mn bosch ( :P ) gss160 multi kunnen afhalen.

Ff in de hand gehouden, andere voetplaat erop gezet. Ik mis helaas wel de snelheidsregeling.

Wel merkbaar dat'ie minder dan de helft kost dan mn Festool, maar het lijkt me wel een fijne machine voor erbij :)

Vriendin vond het wel overdreven nog een schuurmachine erbij en eigenlijk heeft ze gelijk :P

Maarjah, een hobby mag wat kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Raymond schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:43:
Eindelijk mn bosch ( :P ) gss160 multi
He! Het bosch topic is hier
:(

:o

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Uncle Mel schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:33:
Bosch vs Makita vs DeWalt vs etc.

[video]

[video]

[video]

OK ik ben dan wel Makita-fanboy maar ze komen wel degelijk vaak als beste of een van de beste uit de test.

Al was het alleen maar om prijs kwaliteit verhouding.

PS: nu wil ik ook nog zo'n schaaf....
Bosch is inderdaad vaak één van de mindere merken in (Amerikaanse) testen (vnml. bouwkwaliteit en uithoudingsvermogen). Wel mooi om een Metabo te zien winnen in die laatste video 8)

Toevallig laatst die eerste video gezien, waarbij de Hitachi een sterke speler blijkt, hoewel ik toch niet snel zo'n semi-gifgroen geval zal aanschaffen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
5 uur onbeschermd met een Festool schuurmachine met alleen zo'n filterzak? Gaat dit om werkzaamheden binnen of buiten? Ik zou namelijk niet 5 uur binnen gaan schuren zonder stofafzuiging. Maar TNO zal het wel grondig hebben getest.
Switchie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 20:49:
[...]

Hij staat wel al op de site van Makita en is te koop via een paar sites.

Ik ben ondertussen benieuwd naar de NL/EU variant van de XDT15. Die komt in 2017 als DTD155 hierheen. Compact als de 10.8V met de power van 18V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
En voor wat betreft de discussie over Karcher vs stofafzuigers:

We praten hier over een consumentenlijn bouwstofzuigers vs profistofafzuigers. Beetje zoals mn bosch gss160 tegen de festool RTS400. Die RTS is op alle fronten een betere schuurmachine en er is vast een goede reden dat je schilders wel met zo eentje ziet en niet met een bosch*.
Maar dat maakt die gss160 nog geen slechte schuurmachine, zeker niet wanneer je hem vergelijkt met wat je in de bouwmarkten kan vinden.

Zo zie ik het ook met een karcher, ik heb de WD6 premium. En schuur/zaag standaard met die machine aangesloten. En als je dan kijkt hoeveel stof dat scheelt: Een wereld van verschil. En het schuurpapier gaat ook nog eens langer mee. Lastig uit te leggen aan mensen die me hebben geholpen met schuren/schilderen: "kan je er niet gewoon zo'n bakje aan doen?" Als jij graag een stoflong wilt en een uur langer bezig wilt zijn met schoonmaken, be my guest. Haal dan voor de zekerheid ook maar ff 10 extra schuurvelletjes, kost je net geen tientje :+

Voor het frezen in de muur en het schuren van de vloer heb ik gewoon een Soteco bouwstofzuiger met 3 motoren gebruikt. Juiste tool voor de klus :)

Ik heb al 10x naar zo'n CTL van Festool staan kijken, maar ik kan het niet verantwoorden om 500-700 euro voor een stofzuiger uit te geven als voor mijn klussen (houtbewerking) die Karcher van 175 euro gewoon voldoet.

*ik was een maandje geleden bij een vestiging van Sigma voor latex en daar stond gewoon een stapel van 10 systainers met RTS400's. Dat was volgens de dame achter de balie gewoon de standaard schilder-schuurmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:53
Heb deze gisteren besteld:

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.io/products/456304?width=1024&height=768

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21
Die heb ik ook geloof ik, fijn ding :).

Vwb stofzuiger, afgelopen weekend een Kärcher WD4 gekocht om aan te sluiten op de sleuvenfrees van een vriend van me. Wat een verschil is dat vergeleken met een haakse slijper in de muur tekeer te gaan zeg _O-.

Stof op de grond valt goed mee en na gebruik even de filter uitkloppen/wassen en klaar *D. Helaas zijn deze stofzuigers ook niet echt gemaakt voor fijn stof, maar ik had weinig behoefte om honderden euro's uit te geven aan een stofzuiger. deze was rond de 100,- en dat vond ik voor waar ik hem voor nodig heb, prima.

[ Voor 49% gewijzigd door De_Bastaard op 06-12-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 18:18:
Mijn magische Festo CTL`s hebben een stofzak die je uit kan kloppen.
8-10 euro per zak leek me ooit geen goed idee, dus toen een eeuwigbruikbare zak van 150 euro gekocht. en het filter blijft nagenoeg "schoon" ook met beton- en steenstof.
Heb je een linkje naar zo'n zak?

Bij Amazon zijn de zakken trouwens niet zo gek duur voor de CTL. En ik gebruik hem na het bouwen van de werkplaats waarschijnlijk alleen nog maar om roest en modder op te zuigen onder de brug. Maar toch, zo'n speeltje jeukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Framoes schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:01:
[...]Hij staat wel al op de site van Makita en is te koop via een paar sites.

Ik ben ondertussen benieuwd naar de NL/EU variant van de XDT15. Die komt in 2017 als DTD155 hierheen. Compact als de 10.8V met de power van 18V.
Dank! Had geen typenummer en met de gebruikelijke zoekwoorden kon ik hem via Google nog niet boven water krijgen. Komende tijd eens even in de gaten houden.
Hopelijk komt er nog ergens een losse body of iig een kit met minder Ah accu's. 4Ah ga ik van zijn levensdagen niet nodig hebben maar maakt het beestje toch aardig prijzig.

Ps. Wellicht een dummy vraag; normaliter worden voor de slagschroevendraaiers al snel 'dedicated' bits als Wera Impaktors en Milwauke Shockwaves geadviseerd. Gaat dit ook op voor de 10.8 speeltjes die toch wat minder power hebben dan de 18v broers? Ben namelijk ook nog op zoek naar fatsoenlijke bitset om eindelijk al mijn, door de jaren heen verzamelde, grabbelbak bitjes te vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Switchie op 06-12-2016 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
[...]

Het gele spul staat onder bescherming van een van de dictatoren en dat Oostenrijkse blauwe spul wordt gedoogd omdat het *bijna* de goede kleur is, maar groen is toch echt een stap te ver toch? :+

En dat rode spul wordt er alleen met de haren bijgesleept voor oneerlijke vergelijkingen en is verder open voor jacht toch :P

Een ding is sowieso zeker, en dat is dat het collectief slechts bij zeer hoge uitzondering iemand naar een te licht stuk gereedschap toe loodst :+

Overigens gok ik zo dat Metabo hier buiten de goedkopere afkortzagen nauwelijks voorbij komt omdat het een merk is dat je voorheen nauwelijks buiten de metaal zag, en de meeste lui die zich met het gereedschap "aan die kant" bezighouden lijken zich vooral in het autosleutelgereedschapstopic op te houden.

Veel van de hier aanwezigen hebben al voordat Metabo zich meer buiten de metaal begon te profileren wat band ontwikkeld met een ander merk op grofweg hetzelfde niveau. Zelf ben ik waarschijnlijk de meest consistente stem voor Dewalt hier, Makita en zéker Bosch Blauw zijn hier ook erg sterk vertegenwoordigd, Metabo wordt nog regelmatig genoemd als een van de opties bij een aanbeveling al is het wellicht minder vertegenwoordigd als daadwerkelijk eigendom van mensen hier, Festool komt erg vaak terug op diverse vlakken.. Denk dat er hier itt de PC-wereld genoeg merken zijn om over te fanboyen dat er nooit echte fanboyruzies ontstaan :P

[ Voor 30% gewijzigd door McGryphon op 06-12-2016 22:43 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Switchie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:25:
[...]

Dank! Had geen typenummer en met de gebruikelijke zoekwoorden kon ik hem via Google nog niet boven water krijgen. Komende tijd eens even in de gaten houden.
Hopelijk komt er nog ergens een losse body of iig een kit met minder Ah accu's. 4Ah ga ik van zijn levensdagen niet nodig hebben maar maakt het beestje toch aardig prijzig.

Ps. Wellicht een dummy vraag; normaliter worden voor de slagschroevendraaiers al snel 'dedicated' bits als Wera Impaktors en Milwauke Shockwaves geadviseerd. Gaat dit ook op voor de 10.8 speeltjes die toch wat minder power hebben dan de 18v broers? Ben namelijk ook nog op zoek naar fatsoenlijke bitset om eindelijk al mijn, door de jaren heen verzamelde, grabbelbak bitjes te vervangen.
Beetje 10.8V koolborstelloos spul heeft toch zat koppel tegenwoordig, zou zeker niet bezuinigen op bitjes en al helemaal niet van een grabbel/verzamelbak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
*snip* hou het beschaafd.

[ Voor 81% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2016 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb een wera impactor setje (zo'n wat uitgebreidere). Werkt prima.

Die set heb ik met name zodat ik niet misgrijp als ik weer eens een afwijkende schroef tegenkom.

Verder gebruik ik eigenlijk maar 2 bitjes: Een PZ2 bit voor gewone schroeven en een AW20 bitje voor mn wurth schroeven collectie.

Mijn tip: Gewoon een simpel setje kopen, om te zorgen dat je niet misgrijpt. En dan een paar goede bits en bithouder voor de schroeven die je ook daadwerkelijk veel gaat gebruiken.

Van de Wera impactor heb je ook setjes met 5/6 lange bits. Daar heb ik ook een setje van, vind ik veel lekkerder werken dan mijn grote impactor set. Die impactor bithouder vind ik eigenlijk maar een knullig ding, de bi-torsion versie vind ik fijner. Maar nog fijner vind ik het om helemaal geen bithouder te hoeven gebruiken :P

Zo'n setje bedoel ik:
https://www.conrad.nl/nl/...8948_pla-825602&WT.srch=1

Die heb je in verschillende uitvoeringen, ik heb de versie met alleen kruiskop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21
*snip*

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2016 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Joopieboy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:39:
[...]

Beetje 10.8V koolborstelloos spul heeft toch zat koppel tegenwoordig, zou zeker niet bezuinigen op bitjes en al helemaal niet van een grabbel/verzamelbak. ;)
Zag inderdaad dat de 10.8v ook al 135nm weet te rammen.
De hokkietokkie bitjes stammen nog uit de tijd dat ik als arme student ikea kastjes moest schroeven. Keuze tussen kratje bier en fatsoenlijk set bitjes was toen snel gemaakt ;)
Nu, enkele jaren later, eindelijk de term goedkoop = duurkoop tegengekomen en daarnaast ook eindelijk wat leuke klussen (garage, overkapping etc.) om 'fatsoenlijk' gereedschap voor mijzelf te kunnen verantwoorden.
In short, impaktors it is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
*snip*

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 07-12-2016 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Switchie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:25:
[...]

Je hebt ook een td111dsaj set met 2x 2Ah accu. Die zal ook minder prijzig zijn.

Ik heb bij de oude 10.8V slagschroevendraaier van Makita gewoon standaard bitjes gebruikt en die deden het prima. Het is maar net hoe intensief je 'm gebruikt en voor welk formaat schroeven.

Overigens heb ik nu al een tijd een Wera set met m'n meestgebruikte bitjes. Werkt ook wel iets lekkerder.

[ Voor 4% gewijzigd door Framoes op 06-12-2016 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Switchie schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:44:
[...]

Zag inderdaad dat de 10.8v ook al 135nm weet te rammen.
De hokkietokkie bitjes stammen nog uit de tijd dat ik als arme student ikea kastjes moest schroeven. Keuze tussen kratje bier en fatsoenlijk set bitjes was toen snel gemaakt ;)
Nu, enkele jaren later, eindelijk de term goedkoop = duurkoop tegengekomen en daarnaast ook eindelijk wat leuke klussen (garage, overkapping etc.) om 'fatsoenlijk' gereedschap voor mijzelf te kunnen verantwoorden.
In short, impaktors it is _/-\o_
Haha nou precies, die bitjes zijn leuk voor een simpel handmachientje met een klein pen accu en de ruimte om de machine absoluut recht en met genoeg druk op een schroef te houden, maar echt aan te raden is zelfs dat niet. :+

Maar ach zo zijn wel allemaal begonnen, ik had gelukkig een pa die mij toch overtuigd heeft van prutsen en vernachelen met goedkope zooi dat dat niet werkt. En aangezien ik nog wat lomper en ongeduldiger ben... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Joopieboy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:47:
[...]

Haha nou precies, die bitjes zijn leuk voor een simpel handmachientje met een klein pen accu en de ruimte om de machine absoluut recht en met genoeg druk op een schroef te houden, maar echt aan te raden is zelfs dat niet. :+

Maar ach zo zijn wel allemaal begonnen, ik had gelukkig een pa die mij toch overtuigd heeft van prutsen en vernachelen met goedkope zooi dat dat niet werkt. En aangezien ik nog wat lomper en ongeduldiger ben... :+
Ja en toen kwam je tot de conclusie dat óók de bitjes die bij Bosch blauw meegeleverd worden in de categorie "goedkope zooi" vallen met die paar 120mm schroeven of niet? :+

Qua lasgerei wel een algemeen vraagje trouwens: Iemand hier wellicht nog zo wat tips voor welke laselektroden aan te schaffen naast de 6013's die ik al heb, of is dat meer iets om naar te kijken voor specifieke klussen maar niet voor algemeen relatief dun (<4mm) laswerk?

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 06-12-2016 22:49 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Helpt ook niet mee als je een PZ2 op een PZ3 schroef gaat gebruiken. :+

Ik zie trouwens op het werk nu meer en meer CPZ (borneo) voorbij komen, alleen is dat nog vrij zwak vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Framoes schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:46:
[...]

Je hebt ook een td111dsaj set met 2x 2Ah accu. Die zal ook minder prijzig zijn.

Ik heb bij de oude 10.8V slagschroevendraaier van Makita gewoon standaard bitjes gebruikt en die deden het prima. Het is maar net hoe intensief je 'm gebruikt en voor welk formaat schroeven.
Pffff... Geen idee sinds wanneer mijn Googling Skills verdwenen zijn maar ook deze kon ik schijnbaar niet boven water krijgen. Zeer bedankt voor de link, gaat direct even in de favorieten.
Joopieboy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:47:
[...]

Och, die bits gingen ook gewoon in de 18v zonder slipkoppeling hoor. Klein 3m philips schroefje met een mooi poiz bitje erop geperst. Good old days..... Gelukkig zijn er tegenwoordig informatie topics als deze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Joopieboy schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:51:
Helpt ook niet mee als je een PZ2 op een PZ3 schroef gaat gebruiken. :+

Ik zie trouwens op het werk nu meer en meer CPZ (borneo) voorbij komen, alleen is dat nog vrij zwak vind ik.
Ik heb het net even gecheckt, en dat Bosch bitje dat jij hebt verkracht is toch echt een PZ3 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Verstekbakker schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:22:
[...]

Even Googlen op Festool Long Life + model stofzuiger. Zijn namelijk anders voor de verschillende modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-08 20:15

Janar

Geen

Anonieme Gereedschapverzamelaar meldt zich opniew!

Metabo KGS 216 M of Metabo KGS 254 M?

Of een andere optie die kwalitatief even goed is of beter en niet veel duurder?

Voorlopige klussen: laminaat zagen, >100m plinten leggen en waarschijnlijk een stelling bouwen.
Mogelijke toekomstige klussen zullen ook in de tuin plaatsvinden, dus eventueel met grotere balken.

Zag een KGS 254 M voor 299 Euro, inclusief standaard zaagblad en multi-cut zaagblad.

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
miekol schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:56:
[...]

Even Googlen op Festool Long Life + model stofzuiger. Zijn namelijk anders voor de verschillende modellen.

[video]
Ah, ik denk dat ik hem gevonden heb. Vind het nog meevallen voor 60 euro. Maar ik denk dat ik eerst de voorraad zakken eens op maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Janar schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:58:

Voorlopige klussen: laminaat zagen, >100m plinten leggen en waarschijnlijk een stelling bouwen.
Mogelijke toekomstige klussen zullen ook in de tuin plaatsvinden, dus eventueel met grotere balken.

Zag een KGS 254 M voor 299 Euro, inclusief standaard zaagblad en multi-cut zaagblad.
Zoals je de foto hierboven ziet heb ik gekozen voor de 216 :). Enige verschil is het formaat zaagblad en de max te zagen dikte.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:43

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

http://ganzoknife.com/multitool-ganzo-g202b/

Handige multitool voor weinig geld besteld. Ben benieuwd!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofmetdebril
  • Laatst online: 14-09 13:33
Ik ben er al tijd mee bezig. Misschien hier wel mogelijkheden?
Aldus stel ik als laatste mogelijkheid hier mijn vraag: bestaat er eigenlijk een houtboor van in diameter 33 mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

artbij schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:07:
[...]

Zoals je de foto hierboven ziet heb ik gekozen voor de 216 :). Enige verschil is het formaat zaagblad en de max te zagen dikte.
Voor de standaard in-huis klussen is de KGS 216M meer dan voldoende. Maar in de tuin denk ik mogelijk grotere nodig te hebben. Maar dat is ook twijfelachtig. Nog even in beraad...

Verwarming: Daiking Altherma Hybride 8kW met vloerverwarming & Jaga Strada radiatoren § Domotica Domoticz, Z-wave, Hue, Slimme meter § Audio/HT Linn Majik DSM, Linn Majik 140, Apple TV 4K, Sony PS4 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Framoes schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:01:
[...]

5 uur onbeschermd met een Festool schuurmachine met alleen zo'n filterzak? Gaat dit om werkzaamheden binnen of buiten? Ik zou namelijk niet 5 uur binnen gaan schuren zonder stofafzuiging. Maar TNO zal het wel grondig hebben getest.
Ze testen binnen, in de Worst Case Room, volgens een vast protocol.
Bij elk toestel/combinatie vind je hoe lang en wat verantwoord is qua slijpwerk en onderaan de pagina een nieuwsbrief en de prestatietoets over die combinatie.

Ik weet niet wat jij voor stofzakken hebt maar mijn long-life Festtoolzakken laten op zich al bijna geen fijnstof door, en wat er nog door komt blijft in het filter hangen. Zonder kloppen, mijn CTL`s heten zelfs nog Festo en zo oud zijn die long-lifes ook.
Met schuren bijvoorbeeld heb ik totaal geen stof.
Met slijpen alleen als ik aanzet en de kap nog niet helemaal aansluit op de vloer/wand.
Verstekbakker schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:22:
[...]

Hier staan er drie tussen, twee voor Festool, die stoffen met een zwarte rand. Die rand is de sluiting van de zak, een klembuis.
Per stofzuiger verschilt de zakgrootte dus je zal zelf even verder moeten zoeken.

*snip*

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 08-12-2016 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
McGryphon schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:49:
Qua lasgerei wel een algemeen vraagje trouwens: Iemand hier wellicht nog zo wat tips voor welke laselektroden aan te schaffen naast de 6013's die ik al heb, of is dat meer iets om naar te kijken voor specifieke klussen maar niet voor algemeen relatief dun (<4mm) laswerk?
Jouw apparaat is volgens mij max 80 Ampere, dus al te zwaar spul kun je daar ook niet mee lassen ;)
Het is wel jammer dat die van jou vaste las en massakabels heeft, want vaak zijn die erg kort.
Het oude lasapparaat van mijn vader had dat ook, als je iets moest lassen op 2,5m hoog dan moest je het apparaat al op een krukje zetten omdat anders de kabels te kort waren 8)7.
En omdat ze vast aangesloten zijn kun je ze ook niet zomaar verlengen, daarvoor kun je een losse Dinse koppeling er aanzetten zodat je alsnog langere kabels kunt gebruiken.
Zulke bijvoorbeeld: https://www.heelgoedgeree...25-bus-9mm-kabel-10-25mm2

Je hebt met 6013 nu rutiel electroden, als ik de specificaties bekijk zullen basiselektroden ook wel lukken met dat apparaatje, maar dat is voor hobbywerk niet echt nodig.
In rutiel electroden heb je ook heel wat keus.
Maar alleen het nummer zegt ook niet alles, een fabrikant als LincolnElectric maakt iets van 6 verschillende type`s 6013 electrode`s >:)

Het is ook bijna een fabeltje dat je met elektrode lassen het materiaal niet hoeft schoon te slijpen }:|
Elektrodelassen is wat vergevingsgezinder met roest en vuil dan andere lasmethode`s, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van de las er beter op wordt ;)
Altijd het materiaal schoonslijpen voor het lassen.

https://www.millerwelds.c...s-about-common-electrodes
What are the differences between 6010, 6011, 6012 and 6013 electrodes? When should they be used?

6010 electrodes can only be used with direct current (DC) power sources. They deliver deep penetration and have the ability to "dig" through rust, oil, paint and dirt. Many experienced pipe welders use these all-position electrodes for root welding passes that are located within a pipe. However, 6010 electrodes feature an extremely tight arc, which can make them difficult for amateur welders to use.
6011 electrodes can also be used for all-position welding using an alternating current (AC) welding power source. Like 6010 electrodes, 6011 electrodes produce a deep, penetrating arc that cuts through corroded or unclean metals. Many welders choose 6011 electrodes for maintenance and repair work when a DC power source is unavailable.
6012 electrodes work well in applications that require gap bridging between two joints. Many professional welders also choose 6012 electrodes for high-speed, high current fillet welds in the horizontal position, but these electrodes tend to produce a shallower penetration profile and dense slag that will require additional post-welding cleaning.
6013 electrodes produce a soft arc with minimal spatter, offer moderate penetration and have an easily-removable slag. These electrodes should only be used to weld clean, new sheet metal.

[ Voor 7% gewijzigd door bluemoon23 op 07-12-2016 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Janar schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:36:
[...]

Voor de standaard in-huis klussen is de KGS 216M meer dan voldoende. Maar in de tuin denk ik mogelijk grotere nodig te hebben. Maar dat is ook twijfelachtig. Nog even in beraad...
Ik had hetzelfde probleem. Buiten moet ik ook een overkapping en fietsenstalling gaan maken. Als ik het goed begrijp kun je een balk ook in 2 keer zagen, eerst de ene en dan de andere kant. Dat verdubbeld je capaciteit. Volgens mij gaat die dan naar 1200mm dat zijn serieuze balken :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goofmetdebril schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 23:13:
Aldus stel ik als laatste mogelijkheid hier mijn vraag: bestaat er eigenlijk een houtboor van in diameter 33 mm ?
Ik denk dat je daarvoor zo'n gatenzaag voor moet hebben. Ik heb in ieder geval nog nooit een 33mm houtboor gezien.
http://www.mytoolstore.nl...ytC-fd0Seb8ueMaAqC48P8HAQ

Zoiets. Deze heeft geen 33mm diameter, wel 32mm, dus je zal even verder moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Laatst online: 08-09 16:16
Gewone boor waarschijnlijk niet. Maar als speedboor of slangenboor zijn ze er wel zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik ben enorm blij met mijn Metabo multihamer, kan me bijna niet voorstellen dat al die bosch blauw boorhamers die voorbij komen beter zijn.
Janar schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 22:58:

Ik ben zelf voor de DeWalt DWS774 gegaan, kost €315. Heeft denk ik wel een iets kleiner blad dan de 254M.

[ Voor 23% gewijzigd door iscara op 07-12-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:20
iscara schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:34:

Ik ben zelf voor de DeWalt DWS774 gegaan, kost €315. Heeft denk ik wel een iets kleiner blad dan de 254M.
Ik ben twee jaar geleden gegaan voor de KGS 254m en heb deze gebruikt voor de renovatie (sloop en compleet opnieuw opbouwen) 2e verdieping en zolder. Top ding, ben blij dat ik de 216 niet heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
tijlemanz schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:42:
[...]

Ik ben twee jaar geleden gegaan voor de KGS 254m en heb deze gebruikt voor de renovatie (sloop en compleet opnieuw opbouwen) 2e verdieping en zolder. Top ding, ben blij dat ik de 216 niet heb gedaan.
Want?
[...]

Ik ben enorm blij met mijn Metabo multihamer, kan me bijna niet voorstellen dat al die bosch blauw boorhamers die voorbij komen beter zijn.

[...]

De DeWalt is niet telescopisch en dus niet echt vergelijkbaar met de 2 van Metabo.

[ Voor 41% gewijzigd door Artbij op 07-12-2016 09:02 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
De DWS774 is zeker wel telescopisch, je ziet alleen de buizen niet zitten. Bewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
iscara schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:04:
De DWS774 is zeker wel telescopisch, je ziet alleen de buizen niet zitten. Bewijs.
Klopt, wel 55mm minder bereik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

[...]

Heb je de Metabo KGS 216 M ook overwogen? De Dewalt is bijna 2 keer zo duur als de vergelijkbare Metabo 216.
tijlemanz schreef op woensdag 7 december 2016 @ 08:42:
[...]

Ik zou ook wel even de reden willen. In principe dezelfde apparaten alleen de 254m is wat groter.

Volgens mij zou ik ook best uit kunnen met een 216M. Ik heb nog wel even de tijd om te kiezen. Pas na de kerst ga ik bezig met laminaat en de plinten gebeuren pas week 2 op z'n vroegst. Maar als ik in Duitsland ga bestellen dan wil ik dat deze voor kerst geleverd wordt bij familie in DLD waar we op bezoek gaan. Dan hebben we weer meer keuze qua winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Janar schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:23:
[...]

Heb je de Metabo KGS 216 M ook overwogen? De Dewalt is bijna 2 keer zo duur als de vergelijkbare Metabo 216.

[...]

Ik zou ook wel even de reden willen. In principe dezelfde apparaten alleen de 254m is wat groter.

Volgens mij zou ik ook best uit kunnen met een 216M. Ik heb nog wel even de tijd om te kiezen. Pas na de kerst ga ik bezig met laminaat en de plinten gebeuren pas week 2 op z'n vroegst. Maar als ik in Duitsland ga bestellen dan wil ik dat deze voor kerst geleverd wordt bij familie in DLD waar we op bezoek gaan. Dan hebben we weer meer keuze qua winkels.
De mijne is onderweg van Amazon. Nu met kortingscode voor 165,- in huis :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
Grotere 90 graden 45 graden zaagdiepte, zaagvermogen 90/90 is hoger, zaagvermogen 45/45 is hoger. De 216 is even goed als de 254 voor de rest en is absoluut geenmiskoop, maar toen bij mij de twijfel opkwam heb ik het extra geld neergelegd en dat is het absoluut waard geweest (in mijn geval).

Er is gewoon meer ruimte op dikkere balken, planken etc kwijt te kunnen. Daar is straks ook aan de gang ga met de schutting in mijn achtertuin vond ik genoeg reden voor de 254.

[ Voor 17% gewijzigd door tijlemanz op 07-12-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
tijlemanz schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:31:
[...]

Grotere 90 graden 45 graden zaagdiepte, zaagvermogen 90/90 is hoger, zaagvermogen 45/45 is hoger. De 216 is even goed als de 254 voor de rest en is absoluut geenmiskoop, maar toen bij mij de twijfel opkwam heb ik het extra geld neergelegd en dat is het absoluut waard geweest (in mijn geval).
Heb je de 216 er naast gebruikt?

Anders is het lastig te zeggen natuurlijk :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

artbij schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:25:
[...]

De mijne is onderweg van Amazon. Nu met kortingscode voor 165,- in huis :).
Ik neig de mijne te kopen bij internetwerkzeug.de. Daar zit dan direct een extra zaagblad bij. Alleen verzending naar NL is duur(57 euro) en binnen DLD 6 euro. Nog even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Janar schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:33:
[...]

Ik neig de mijne te kopen bij internetwerkzeug.de. Daar zit dan direct een extra zaagblad bij. Alleen verzending naar NL is duur(57 euro) en binnen DLD 6 euro. Nog even kijken.
Ecotools bladen kosten geen 35 euro :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
artbij schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:33:
[...]

Heb je de 216 er naast gebruikt?

Anders is het lastig te zeggen natuurlijk :).
Dan zou het puur gaan om zaagcapaciteit de rest is namelijk eender, en ja heb een 216 geleend en kwam af en toe te kort (niet vaak). Dan kan je een normale zaag pakken en het met de hand doen, maar als je dat vaak moet doen gaat het irriteren. As said en complete verdieping opnieuw bouwen inclusief, (nieuwe balkenvloeren, nieuwe muren en ga zou maar door) heeft mij over de streep getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Janar schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:23:
[...]

Ja ook naar gekeken. Maar de reviews van de 216 en 254 zijn niet zo goed. Ik heb nog ambitie om meubeltjes te maken waarbij nauwkeurigheid belangrijker is dan voor laminaat.
Je had ook over tuin en dikkere balken, als je kan inschatten hoe dikke balken je wilt zagen lijkt de de 216 prijstechnisch voor jou interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Teijgetje schreef op woensdag 7 december 2016 @ 00:21:
[...]

Ze testen binnen, in de Worst Case Room, volgens een vast protocol.
Bij elk toestel/combinatie vind je hoe lang en wat verantwoord is qua slijpwerk en onderaan de pagina een nieuwsbrief en de prestatietoets over die combinatie.

Ik weet niet wat jij voor stofzakken hebt maar mijn long-life Festtoolzakken laten op zich al bijna geen fijnstof door, en wat er nog door komt blijft in het filter hangen. Zonder kloppen, mijn CTL`s heten zelfs nog Festo en zo oud zijn die long-lifes ook.
Met schuren bijvoorbeeld heb ik totaal geen stof.
Met slijpen alleen als ik aanzet en de kap nog niet helemaal aansluit op de vloer/wand.
Ik heb een Perfectmate Vac23. M klasse voor €100 en die doet z'n werk prima bij schuren. Het is een heel simpele bouwstofzuiger zonder extra functies, maar hij werkt goed.

Waar ik het over heb zijn van die stofopvangers die gewoon bij een schuurmachine worden geleverd. Zijn die van Festool zo goed dat je met zo'n bakje aan je schuurmachine 5 uur kan werken zonder stofmasker? Ik sluit een schuurmachine namelijk altijd aan op m'n stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
bluemoon23 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 02:00:
[...]

Jouw apparaat is volgens mij max 80 Ampere, dus al te zwaar spul kun je daar ook niet mee lassen ;)
Klopt, maar met 80 ampère en een 2,5mm 6013 elektrode is al vrij zwaar spul te lassen in principe. Laat ik het zo stellen; zo lang ik geen werkplaats heb buiten mijn schuurtjes en achtertuin zal ik bijna nooit iets hoeven te lassen dat deze niet aan kan :P
Het is wel jammer dat die van jou vaste las en massakabels heeft, want vaak zijn die erg kort.
Het oude lasapparaat van mijn vader had dat ook, als je iets moest lassen op 2,5m hoog dan moest je het apparaat al op een krukje zetten omdat anders de kabels te kort waren 8)7.
En omdat ze vast aangesloten zijn kun je ze ook niet zomaar verlengen, daarvoor kun je een losse Dinse koppeling er aanzetten zodat je alsnog langere kabels kunt gebruiken.
Zulke bijvoorbeeld: https://www.heelgoedgeree...25-bus-9mm-kabel-10-25mm2
Yup, stond al op het lijstje, maar heeft voorlopig weinig prioriteit tbh. Het laswerk dat nu in de pijplijn zit is allemaal prima bereikbaar te doen :P
Wel een erg goed punt though.
Je hebt met 6013 nu rutiel electroden, als ik de specificaties bekijk zullen basiselektroden ook wel lukken met dat apparaatje, maar dat is voor hobbywerk niet echt nodig.
In rutiel electroden heb je ook heel wat keus.
Maar alleen het nummer zegt ook niet alles, een fabrikant als LincolnElectric maakt iets van 6 verschillende type`s 6013 electrode`s >:)
Klopt, maar die verschillende 6013's lijken voor zover ik weet wel meer op elkaar dan op eender welke 7018 bijvoorbeeld :>
Het is ook bijna een fabeltje dat je met elektrode lassen het materiaal niet hoeft schoon te slijpen }:|
Elektrodelassen is wat vergevingsgezinder met roest en vuil dan andere lasmethode`s, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van de las er beter op wordt ;)
Altijd het materiaal schoonslijpen voor het lassen.
Dat doe ik dan ook zeker. Nou zou ik niet willen zeggen dat het een fabeltje is dat je het niet schoon hoeft te maken, je kan zelfs nog door een laag Hammerite heen lassen als je gemotiveerd bent, maar dat de laskwaliteit er fors op achteruit staat als je er allerlei meuk doorheen smelt en fikt is natuurlijk logisch :+
Kijk, en dat is waar ik eigenlijk naar vroeg. Thanks d:)b
[...]

Ik denk dat de meesten hier net als jij niet beide machines hebben gebruikt, maar in principe is de keus voor een boorhamer voor de gemiddelde particulier meer te baseren op prijs dan iets anders. Bosch boorhamers zijn (net als ander Bosch spul) gewoon vaak in de aanbieding of sowieso wat goedkoper, dus dan is het niet heel gek dat die vaak aangeraden worden.
[...]

Dat is inderdaad een 216mm blad, met daaruit volgende kleinere zaagcapaciteit dan die Metabo 254.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Je kan kijken naar een speedboor, forstnerboor of slangenboor. Volgens mij is het wel zo dat 33mm geen standaardmaat is. Dan zit je op 32mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Framoes schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:21:
[...]

Ik heb een Perfectmate Vac23. M klasse voor €100 en die doet z'n werk prima bij schuren. Het is een heel simpele bouwstofzuiger zonder extra functies, maar hij werkt goed.

Waar ik het over heb zijn van die stofopvangers die gewoon bij een schuurmachine worden geleverd. Zijn die van Festool zo goed dat je met zo'n bakje aan je schuurmachine 5 uur kan werken zonder stofmasker? Ik sluit een schuurmachine namelijk altijd aan op m'n stofzuiger.
Zou een goede optie zijn die VAC, jammer dat die geen automaat heeft. Is dat niet heel vervelend?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Framoes schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:21:

Waar ik het over heb zijn van die stofopvangers die gewoon bij een schuurmachine worden geleverd. Zijn die van Festool zo goed dat je met zo'n bakje aan je schuurmachine 5 uur kan werken zonder stofmasker?
Even lezen hoe ze testen..........niet met een papieren zakje maar met een longlife. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 07-12-2016 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Over lassen gesproken: ik heb een lasapparaat gebietst die met een draad en zonder gas werkt. Hebben jullie ervaring met welk soort draad handig is voor licht lassen op staal? (Ik moet een paar gegalvaniseerde beugels vastlassen op een frame).

Ik heb ook een elektrode lasapparaat, dus als dat beter zou zijn, dan graag een tip voor elektroden die daarvoor geschikt zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Ja hoor, ligt eraan wat je wil?
https://www.baptist.nl/ho...s-bi-metaal-gatzaag-33-mm
https://www.baptist.nl/ho...inderkopboor-bormax-33-mm
Raymond schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:47:
Over lassen gesproken: ik heb een lasapparaat gebietst die met een draad en zonder gas werkt. Hebben jullie ervaring met welk soort draad handig is voor licht lassen op staal? (Ik moet een paar gegalvaniseerde beugels vastlassen op een frame).

Ik heb ook een elektrode lasapparaat, dus als dat beter zou zijn, dan graag een tip voor elektroden die daarvoor geschikt zijn :)
Das fluxcore, maar gegalvaniseerd last niet zo best. Eerst de verzinkte laag eraf slijpen. Daarna lassen en opnieuw verzinken. De rook die vrijkomt bij het lassen van verzinkt materiaal is erg giftig, beslist niet inademen!

[ Voor 25% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-12-2016 13:03 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:32:

[...]
Ik denk dat de meesten hier net als jij niet beide machines hebben gebruikt, maar in principe is de keus voor een boorhamer voor de gemiddelde particulier meer te baseren op prijs dan iets anders. Bosch boorhamers zijn (net als ander Bosch spul) gewoon vaak in de aanbieding of sowieso wat goedkoper, dus dan is het niet heel gek dat die vaak aangeraden worden.
True, volgens mij had ik multihamer van metabo door een opmerking jou gekocht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
iscara schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:06:
[...]
True, volgens mij had ik multihamer van metabo door een opmerking jou gekocht :D
Zou goed kunnen, ik heb zelf nog geen slechte ervaringen met het merk; ze zijn zeker niet overal de beste in, en ze hebben ook "budget" gereedschap (K(G)S afkortzagen bv, relatief tov de Plus-modellen goedkoop, hoewel zeker geen brol), maar het doet nooit minder dan wat je er redelijkerwijs van mag verwachten voor zover ik het gerei gebruikt/geprobeerd heb.

Maar in principe is er geen een van de grote merken die ik over de gehele linie af zou raden. Dewalt, Makita, Milwaukee, Metabo, Bosch, allemaal maken ze over het algemeen gewoon prima bruikbaar gereedschap op een losse flodder hier en een goedkope lijn daar na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janar

Janar

Geen

iscara schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:41:
[...]
Ja ook naar gekeken. Maar de reviews van de 216 en 254 zijn niet zo goed. Ik heb nog ambitie om meubeltjes te maken waarbij nauwkeurigheid belangrijker is dan voor laminaat.
Je had ook over tuin en dikkere balken, als je kan inschatten hoe dikke balken je wilt zagen lijkt de de 216 prijstechnisch voor jou interessanter.
Klaarblijkelijk lees ik andere reviews en vind ik maar moeilijk uitgebreide reviews van de DWS774. Heb jij voorbeelden? Een direct vergelijk heb ik nog niet gevonden.

Het eerste meubel laat ik waarschijnlijk CNC gefreesd naar mij toekomen waarna ik het alleen nog hoef in elkaar te zetten. Misschien volgt er nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Janar schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:54:
[...]

Klaarblijkelijk lees ik andere reviews en vind ik maar moeilijk uitgebreide reviews van de DWS774. Heb jij voorbeelden? Een direct vergelijk heb ik nog niet gevonden.

Het eerste meubel laat ik waarschijnlijk CNC gefreesd naar mij toekomen waarna ik het alleen nog hoef in elkaar te zetten. Misschien volgt er nog wat.
Ik heb de reviews ook niet kunnen vinden.

Volgens mij is het sowieso lastig om met een afkortzaag op de halve mm nauwkeurig te werken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op woensdag 7 december 2016 @ 10:45:
[...]

Zou een goede optie zijn die VAC, jammer dat die geen automaat heeft. Is dat niet heel vervelend?
Af en toe is het wel storend, ja. Als ik verder van de stofzuiger weg sta, heb ik meestal wel iets bij de hand om de knop een tik te geven. Het is vooral dat je gewoon inlevert op gemak en functionaliteit als je minder betaalt. Het is natuurlijk een koopje voor een M klasse stofzuiger.
Dat zijn dan verdomd goeie filterzakken. Nou moet ik zeggen dat ik zonder stofzuiger alleen maar schuurmachines in de categorie B&D heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij is dat ook een functie van de schuurmachine: Die moet ook daadwerkelijk zelf al zuigen en stof de zak in blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op woensdag 7 december 2016 @ 14:50:
Volgens mij is dat ook een functie van de schuurmachine: Die moet ook daadwerkelijk zelf al zuigen en stof de zak in blazen.
Op de B&D/Skil/Bosch die ik gebruikte zat een soort stoffen opvangzakje waar alle schuurstof gewoon doorheen kwam. Dus dat hielp ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Volgens mij heb ik een behoorlijke beginnersvraag als het aankomt om accu/schroef/boormachines, maar ben dan ook nooit echt van het klussen geweest en heb meestal alles uitbesteed. Ik wil echter wel weer wat kluswerk gaan oppakken en daarom mijn vraag.

De vraag is: wat is voor iemand zoals ik die vrij weinig klust de beste set om te boren en schroeven? Is dat een zeer goede accuschroefboormachine die dus zowel voor schroeven als boren ingezet kan worden? Of is dat een mid-range accuschroefmachine en een klopboormachine op 220V ernaast?

Nu moet ik zeggen dat ik wel van kwaliteit houd en dus geen eigen merk spul zal kopen, van wat ik om me heen hoor van vrienden, collega's en ook vaklui waar ik eerder werk aan heb uitbesteed wordt Makita het vaakst genoemd als hét merk voor thuisgebruik maar ook kwaliteit en bijv. Bosch afgeraden. Daarom kijk ik ook primair naar Makita.

Situatie is trouwens een een vrij nieuw huis uit 2011, rijtjeswoning met 3 verdiepingen. En het werk wat ik wil gaan doen is vrij simpel: her en der wat dingen ophangen van een simpel schilderij tot aan een kapstok, wandplanken en wellicht bovenkastjes van een tv-meubel. Uiteraard ga ik niet gelijk met het lastigste beginnen, maar wel het materiaal ervoor in huis hebben mocht het t.z.t. nodig zijn.

Kortom: wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Janar schreef op woensdag 7 december 2016 @ 13:54:
[...]

Volgens mij zijn er ook geen directe vergelijkingen, kan ik ook niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:41
iscara schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:11:
[...]
Volgens mij zijn er ook geen directe vergelijkingen, kan ik ook niet vinden.
Misschien kan ik helpen, want ik heb een DWS778. Dat is volgend mij dezelfde zaag als de DWS774, maar dan met een groter blad en sterkere motor. Dus shoot als je vragen hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 18:26
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:06:
Volgens mij heb ik een behoorlijke beginnersvraag als het aankomt om accu/schroef/boormachines, maar ben dan ook nooit echt van het klussen geweest en heb meestal alles uitbesteed. Ik wil echter wel weer wat kluswerk gaan oppakken en daarom mijn vraag.

De vraag is: wat is voor iemand zoals ik die vrij weinig klust de beste set om te boren en schroeven? Is dat een zeer goede accuschroefboormachine die dus zowel voor schroeven als boren ingezet kan worden? Of is dat een mid-range accuschroefmachine en een klopboormachine op 220V ernaast?

Nu moet ik zeggen dat ik wel van kwaliteit houd en dus geen eigen merk spul zal kopen, van wat ik om me heen hoor van vrienden, collega's en ook vaklui waar ik eerder werk aan heb uitbesteed wordt Makita het vaakst genoemd als hét merk voor thuisgebruik maar ook kwaliteit en bijv. Bosch afgeraden. Daarom kijk ik ook primair naar Makita.

Situatie is trouwens een een vrij nieuw huis uit 2011, rijtjeswoning met 3 verdiepingen. En het werk wat ik wil gaan doen is vrij simpel: her en der wat dingen ophangen van een simpel schilderij tot aan een kapstok, wandplanken en wellicht bovenkastjes van een tv-meubel. Uiteraard ga ik niet gelijk met het lastigste beginnen, maar wel het materiaal ervoor in huis hebben mocht het t.z.t. nodig zijn.

Ik raad je het topic lezen aan, je bent er even mee bezig, maar deze discussie komt vaak voor. Maar tldr; alle merken hebben wel een goed model. Bosch, Makita, Metabo, DeWalt, Festool, whatever, van elk merk is er een goed model. Zolang je de Ferms enzo beetje vermijd doe je eigenlijk vrijwel geen miskoop. En check ebay.de, amazon etc voor de handige goede koopjes.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:06:

Zelf heb ik gekozen voor een 10.8V boormachine voor het normale boeren en schroeven een een klopboor voor gaatjes in beton boren.

Maar je kan natuurlijk ook een 18V machine kopen met klopboorfunctie. Of als je alleen een paar keer per jaar een gaatje in beton hoeft te boren dan zou ik een goedkope klopboor nemen, ze zijn er al voor rond de 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
iscara schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:35:
[...]
Zelf heb ik gekozen voor een 10.8V boormachine voor het normale boeren en schroeven een een klopboor voor gaatjes in beton boren.

Maar je kan natuurlijk ook een 18V machine kopen met klopboorfunctie. Of als je alleen een paar keer per jaar een gaatje in beton hoeft te boren dan zou ik een goedkope klopboor nemen, ze zijn er al voor rond de 50 euro.
Thanks! Ik vond zelf deze Makita met klop functie wel een goede prijs, ik zie dat als ik exact hetzelfde model zonder klopfunctie en koffer met accessoires neem, hij op € 159 komt.

Dus jou lijkt het beter om voor de € 159 versie te gaan en dan een klopboor van circa € 100 erbij te kopen? Bijv. deze?

Die set met accessoires is ook wel handig, ik heb namelijk nog niks, maar dat is volgens mij tientjeswerk en wil het daar niet van af laten hangen natuurlijk.

Edit: ik snap je punt van een paar keer per jaar overigens, dat zal ook zeker bij mij aan de orde zijn. Echter ben ik altijd bang (misschien onterecht) dat met goedkoop materiaal je meer moeite moet doen of nog meer ervaren moet zijn om het goed te kunnen doen. Met andere woorden: ik denk (maar weet niet zeker) dat iets beter materiaal tot op zekere hoogte het een beginner zoals mij ook makkelijker maakt. Of zie ik dit echt verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-12-2016 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Voor beton moet je kijken naar een boorhamer, geen klopboor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:47:
Voor beton moet je kijken naar een boorhamer, geen klopboor.
Duidelijk, thanks. Wederom een beginnersvraag: waar zijn de draagmuren bij rijtjeshuizen van 2011 tegenwoordig van gemaakt? Dus de muren die mijn woning aan die van de buren koppelen. Is dat altijd beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Dat zal waarschijnlijk kalkzandsteen zijn, tenzij het een gestorte constructie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Ik zit niet in de bouw maar waarschijnlijk wel ja.
Edit*: mijn huis van bijna 30 jaar oud heeft betonnen muren en plafonds en de nieuwbouw van twee van mijn vrienden ook dus vandaar mijn idee dat dat meestal gebruikt wordt. :)

Die Makita's die jij linkt zijn trouwens consumentenversies.
"Instapserie met eigen accuplatform voor regelmatig, niet-dagelijks gebruik." zoals Makita dat zo mooi omschrijft. ;)

Houdt er dus rekening mee dat die accu's niet gaan werken in bijna alle andere 18V Makita's.
Dus als je later nog een ander apparaat erbij wilt zal je ook in nieuwe accu's moeten investeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Vliegvlug op 07-12-2016 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvG88
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:51
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 december 2016 @ 15:51:
[...]

Duidelijk, thanks. Wederom een beginnersvraag: waar zijn de draagmuren bij rijtjeshuizen van 2011 tegenwoordig van gemaakt? Dus de muren die mijn woning aan die van de buren koppelen. Is dat altijd beton?
Is zeker niet altijd beton:

Ik heb een woning uit 2012, muren richting buren zijn geen beton, kom je met een klopboor dus wel in.
Plafond is dan wel weer van beton. Dus voor een lamp oid ophangen heb je een boorhamer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Inderdaad, laat die klopboor maar zitten en koop een knappe accuboor.

Voor het beton, en eventueel ander zwaarder spul, zou ik een combihamer kopen. Dat hoeft niet per se profispul te zijn lijkt me. Ik heb zelf een Bosch pbh 2500 en daarmee ben ik nog geen betonmuur tegen gekomen die-ie niet aan kan. Deze machine kun je vaak met kortingsbonnen voor rond de 100 euro vinden bij de lokale bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Trasos schreef op woensdag 7 december 2016 @ 18:45:
Inderdaad, laat die klopboor maar zitten en koop een knappe accuboor.

Voor het beton, en eventueel ander zwaarder spul, zou ik een combihamer kopen. Dat hoeft niet per se profispul te zijn lijkt me. Ik heb zelf een Bosch pbh 2500 en daarmee ben ik nog geen betonmuur tegen gekomen die-ie niet aan kan. Deze machine kun je vaak met kortingsbonnen voor rond de 100 euro vinden bij de lokale bouwmarkt.
Ik zie ook regelmatig Hitachi en Metabo langskomen in die prijsklasse of net iets erboven, en laat ik het zo stellen: als ik groen gereedschap koop is dat geen Bosch.

Overigens, in de categorie "groen gereedschap" had ik wel weer een beetje een zelfbeheersingsprobleempje vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rMcqDhZvhAQHoUoMAlKoTHwB/medium.jpg
Deze gaat in de laskist, voor 4 tientjes maakt het ook geen zak uit mocht er eens wat gesmolten staal overheen gaan ofzo. Niet dat ik verwacht dat dat vaak gebeurt, maar dat ik niet per se de subtielste klusser ben lijkt me vrij algemeen bekend :+

Nou ja, eigenlijk is het vooral zo dat de al aanwezige 125mm hier de Protool van mijn pa is, en mijn eigen 180mm nogal lomp is om alleen even een randje blank te maken alvorens er een elektrode op te zetten ofzo.

[ Voor 14% gewijzigd door McGryphon op 07-12-2016 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:27:
[...]

Ik zie ook regelmatig Hitachi en Metabo langskomen in die prijsklasse of net iets erboven, en laat ik het zo stellen: als ik groen gereedschap koop is dat geen Bosch.
De Metabo combihamer wordt inderdaad ook vaak (vooral door The Eagle ;) ) genoemd als betaalbaar alternatief. Mijn punt was meer dat je niet per se naar de dure, profi boorhamers van Bosch/Makita/DeWalt/Milwaukee/Hilti/Vul-hier-je-eigen-fanboymerk-in hoeft te kopen en het geld beter kunt steken in een mooi accumachientje.

Ik heb ook no-name boorhamer gehad, eentje van een paar tientjes van de opruimingstafel, maar daar lukte het niet mee. Deze Bosch heb ik toen, dankzij cashback van Bosch en kortingsbonnen van de bouwmarkt, voor iets van €80,- kunnen kopen. Dat is dan een aardige no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Trasos schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:45:
[...]

De Metabo combihamer wordt inderdaad ook vaak (vooral door The Eagle ;) ) genoemd als betaalbaar alternatief. Mijn punt was meer dat je niet per se naar de dure, profi boorhamers van Bosch/Makita/DeWalt/Milwaukee/Hilti/Vul-hier-je-eigen-fanboymerk-in hoeft te kopen en het geld beter kunt steken in een mooi accumachientje.

Ik heb ook no-name boorhamer gehad, eentje van een paar tientjes van de opruimingstafel, maar daar lukte het niet mee. Deze Bosch heb ik toen, dankzij cashback van Bosch en kortingsbonnen van de bouwmarkt, voor iets van €80,- kunnen kopen. Dat is dan een aardige no-brainer.
Al komt het misschien zo over, ik zeg niet dat die groene Bosch een waardeloos stuk stront is of iets in die richting :+
Mijn eigenlijke punt is meer dat het zeker de moeite kan lonen iets verder te kijken, o.a. naar het blauwe spul van Bosch en de twee groene merken die ik noemde :P
Het groene spul van Bosch heeft me toch te vaak teleurgesteld of in de steek gelaten bij regulier gebruik om het mensen nog oprecht aan te willen raden.

Hoe die slijptol gaat bevallen voor het relatief lichte werk waarvoor ik hem aangeschaft heb zal ik overigens ook zeker naar dit topic terugkoppelen; ik geloof echter niet dat het in de buurt komt van de onbetrouwbaarheid die slijptollen van de Aldi in een nauwelijks lagere prijsklasse me hebben getoond.

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 07-12-2016 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
McGryphon schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:27:
[...]

Overigens, in de categorie "groen gereedschap" had ik wel weer een beetje een zelfbeheersingsprobleempje vandaag.
[afbeelding]
Deze gaat in de laskist, voor 4 tientjes maakt het ook geen zak uit mocht er eens wat gesmolten staal overheen gaan ofzo. Niet dat ik verwacht dat dat vaak gebeurt, maar dat ik niet per se de subtielste klusser ben lijkt me vrij algemeen bekend :+

Nou ja, eigenlijk is het vooral zo dat de al aanwezige 125mm hier de Protool van mijn pa is, en mijn eigen 180mm nogal lomp is om alleen even een randje blank te maken alvorens er een elektrode op te zetten ofzo.
Blauwe Bosch 850W 125mm slijptol met 2 diamant schijven voor €69 :P
http://www.toolstation.nl...il&utm_campaign=161206-NL
Pagina: 1 ... 54 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.