[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 100 Laatste
Acties:
  • 719.046 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:36

talin

ES-MA

Reinier schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:19:
Die HK 40 wordt onder meerdere merknamen verkocht en de prijzen variëren nogal. Hier was hij voor zover ik heb kunnen vinden het minst duur ;)
https://www.deboerdrachte...ol-hydraulic-zwaar-hk40/3
besteld!
dank!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WLproxy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 22:28
Even een snel vraagje, ik heb zojuist een M-box binnengekregen met accutol erin. Nu viel mij bij nader inspectie op dat er een beschadiging op de box zit. Nu is mijn vraag of het waard is om dit terug te sturen of is het alleen optische schade, want in dat geval heb ik er niet zo'n problemen mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OymS6Qj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55

Reinier

\o/

Haha cool wat een enablers zijn we ook :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:10

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

WLproxy schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:50:
Even een snel vraagje, ik heb zojuist een M-box binnengekregen met accutol erin. Nu viel mij bij nader inspectie op dat er een beschadiging op de box zit. Nu is mijn vraag of het waard is om dit terug te sturen of is het alleen optische schade, want in dat geval heb ik er niet zo'n problemen mee.

[afbeelding]
Ik zou daar niets mee doen denk ik..
Overigens kun je altijd proberen een fotootje te sturen, vaak krijg je dan gewoon een nieuwe (zonder dat je de "defecte" opstuurt. Daar kunnen ze toch niets mee (retourproces etc. kost meer dan gewoon een nieuwe leveren).

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 23:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

frankwopereis schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:12:
[...]

Ik zou daar niets mee doen denk ik..
Overigens kun je altijd proberen een fotootje te sturen, vaak krijg je dan gewoon een nieuwe (zonder dat je de "defecte" opstuurt. Daar kunnen ze toch niets mee (retourproces etc. kost meer dan gewoon een nieuwe leveren).
+1 d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ook hier maar dan, ik kwam vandaag thuis en toen zag ik twee doosjes staan *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7jQMJPjsIVrX8EGz9ZzrewIT/medium.jpg
En daar kwam toen dus dit uit, nadat ik heb gegeten en koffie heb gedronken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Hm2rNvIEsqDDTeCDyvSwMlD/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ltga3g9k7WtpAqDzGYGgqzfJ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WZuzaVawRTIsNob5HgAjCfJp/medium.jpg

U ziet hier grofweg van rechts naar links:
Een automatische laskap (instelbare delay, sensitivity en tint)
Twee lasmagneten van SIP
Excenterschuurpapier 125mm, 15x korrel 50, 6x korrel 180
Rutiel laselektroden, 50x 2,5mm, 155x 2,0mm, 17x 1,6mm.
Telwin Force 125 lasinverter met meegeleverde flip-action laskap, met daar bovenop een lasbikhamer en 3 goedkope HSS-verzinkboortjes

Vrijdag komt er zo'n 90kg plaat- en kokerstaal aan, dus dan zou ik even vooruit moeten kunnen denk ik :9

Oh en bijkomend doel is natuurlijk nu om een klein laskarretje er omheen te bouwen, liefst nog voor de jaarwisseling. Eigenlijk houdt weinig me tegen om het van plaatstaal te knutselen nu :+

[ Voor 5% gewijzigd door McGryphon op 29-11-2016 19:50 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:15

orf

Mijn black-friday aanbieding van Axminster is binnen. De Bosch GSB 18V-LI. Wat een top apparaat! Ligt lekker in de hand, draait soepel, voelt degelijk. Inclusief verzendkosten kostte dit €129. Ik heb nergens anders zo'n goede aanbieding gezien. :)

Edit: @Leecher: Je hebt gelijk, die ik link is niet met wireless charging. Die kan ik niet meer vinden op de site.

[ Voor 14% gewijzigd door orf op 29-11-2016 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 10:05
Degene die je linkt is niet de blackfriday aanbieding. Desalniettemin ben ik jaloers :'(
McGryphon schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:50:
Eigenlijk houdt weinig me tegen om het van plaatstaal te knutselen nu :+
Ik was altijd in de veronderstelling dat plaatstaal te dun is voor elektrodelassen omdat je er dan erg snel doorheen brandt?

[ Voor 65% gewijzigd door leecher op 29-11-2016 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Anoniem: 828623 schreef op zondag 27 november 2016 @ 16:31:
Voor het delen van mijn blijheid:
Het is deze jongen geworden
Afbeeldingslocatie: http://www.gereedschapcentrum.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/0/9/0973f97eced65afe4c66f2e0519dd24a.jpg

(DHP 482 met 2 4.0 AH accu's en lader, in MBOX)

Komt als het goed is dinsdag binnen. Mooi, want ik ben van plan om hem woensdag in gebruik te nemen. Raggen met die hap!
Leuke set! Al binnen?

Zag dat er ook een limited editie versie van is:
Afbeeldingslocatie: https://www.combitools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x800/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/h/dhp482rmwj.jpg

Weer eens wat anders dan het standaard Makita groen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

leecher schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 20:35:
[...]
Ik was altijd in de veronderstelling dat plaatstaal te dun is voor elektrodelassen omdat je er dan erg snel doorheen brandt?
Ja dat is zo, het kán wel maar het ziet er door al dat pulserende geplak alleen niet uit.
Bij mij tenminste. :+

Een normale elektrode wordt dan al snel een plasmasnijder. O-)
Met een inverter is de vlamboog constanter en dan lukt het mij beter, fantastisch kan ik het nog steeds niet vinden.

Met Mig/Mag gaat het lassen van dun plaatstaal veel beter, maar dat beperkt je weer tot "tochtarme" ruimtes ivm het verwaaien van het noodzakelijke schermgas.
Reinier schreef op maandag 28 november 2016 @ 05:58:
Vervang Makita in je verhaal wel even door Bosch en/of Sortimo ;)
Ik was weer eens ernstig vooringenomen.
Mea maxima culpa!! _/-\o_
Oh en het rolletje ondervloer woog 24 kg en kwam van een meter hoogte naar beneden kletteren.
Tja, als zo'n rol door een houten pallet gaat dan helpt zo'n flinterdun plastic koffertje natuurlijk ook niet meer.

Moeten wij nu onze boxen met stevig impact resistant 5cm dik schuimrubber gaan beplakken??
Of met rvs traanplaat?? O-)
Framoes schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:23:
[...]
Ondanks de mooie Makita-kleur, is het toch echt een Sortimo systainer. Jeweetwel, die Bosch bij z'n machines levert.
Nope ik ken dat merk niet, nooit van gehoord. 8)

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 29-11-2016 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vliegvlug schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:29:
[...]

Leuke set! Al binnen?

[afbeelding]

Makita is blauw he. Metabo en Bosch, das groen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mijn Axminster Bosch setje is inmiddels al een tijdje binnen. :)
Nu wil ik ook eens fatsoenlijke bitjes kopen in plaats van het gare Black & Decker setje...

Als ik bij Wera kijk zie ik bijvoorbeeld deze twee Impaktor setjes:
Bit-Check 10 Impaktor 1
Bit-Check 10 Impaktor 1 SB

Weet iemand het verschil hier tussen? Ik kan het uit de omschrijving niet opmaken in ieder geval.
Webshops lijken vooral nog de oude (?) oranje Impaktor set aan te bieden.

Vervolgvraag: als ik eenmaal zo`n setje heb, is het dan nog handig/nodig om een setje bits te hebben dat niet speciaal voor slagschroevendraaiers bedoeld is? Of werken deze (ongeveer) net zo goed als bijvoorbeeld een set Diamond bitjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:58
GerbrandR schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:05:
Black Friday bij Axminster. Met best een leuke Bosch aanbieding.

http://www.axminster.co.uk/black-friday
Hier is de Bosch accu klop/boor machine binnen.
Netjes verpakt met luchtkussen rondom de box en geen schade.

Boormachine zelf is de 3 601 H67 100, ik zocht deze ter vergelijk in een Nederlandse webshop, maar kom hem nergens tegen. Wellicht een UK product wat hier niet te krijgen is?

Het betreft in elk geval een 4 polige motor, maar ik twijfel of deze nou zonder koolborstels is gezien hij wel vonkt bij uitschakelen.

Het draadloze laadsysteem is nieuw voor mij, maar helaas nog niet kunnen testen omdat er een UK stekker aan zit. Ik twijfel wat ik hiermee moet doen.

- Adapter bestellen (verzendkosten zijn helaas hoger dan de verloopstekker zelf)
- De lader open maken en zelf een ander snoer aanzetten, originele snoer behouden ivm garantie
- De stekker afknippen en een Nederlandse stekker aan het snoer zetten (lastig ivm garantie)

Garantie registratie is me gewoon bij Bosch Nederland gelukt, moet ik daar nog problemen verwachten omdat het een Engels product betreft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Laatst online: 02-01 11:18
Jackbq schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:27:
[...]
Het betreft in elk geval een 4 polige motor, maar ik twijfel of deze nou zonder koolborstels is gezien hij wel vonkt bij uitschakelen.
Deze is niet koolborstelloos, dit is de GSB 18V-LI, alleen de EC varianten zijn borstelloos, de rest is gewoon met koolborsteltjes :)
Garantie registratie is me gewoon bij Bosch Nederland gelukt, moet ik daar nog problemen verwachten omdat het een Engels product betreft?
Ik heb van de week m'n nieuwe decoupeerzaag ook gewoon geregistreerd, zou niet weten waarom dat niet een probleem moet zijn, volgens mij maakt het Bosch geen zak uit waar je het gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het draadloze laadsysteem is nieuw voor mij, maar helaas nog niet kunnen testen omdat er een UK stekker aan zit. Ik twijfel wat ik hiermee moet doen.
Waarom niet ff naar de lokale MediaMarkt om zoiets te halen?

[ Voor 45% gewijzigd door Trasos op 29-11-2016 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-05 15:30
[...]

Hier is de Bosch accu klop/boor machine binnen.
Netjes verpakt met luchtkussen rondom de box en geen schade.

Boormachine zelf is de 3 601 H67 100, ik zocht deze ter vergelijk in een Nederlandse webshop, maar kom hem nergens tegen. Wellicht een UK product wat hier niet te krijgen is?

- Adapter bestellen (verzendkosten zijn helaas hoger dan de verloopstekker zelf)
- De lader open maken en zelf een ander snoer aanzetten, originele snoer behouden ivm garantie
- De stekker afknippen en een Nederlandse stekker aan het snoer zetten (lastig ivm garantie)

Als de 2e optie mogelijk is waarom niet? Uit mijn ervaring zijn de laders trouwens de laatste wat onder garantie vervangen moet worden. Aan de andere kant. Dit is wel een nieuwe systeem. Er kunnen ook nog kinderziektes aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Vliegvlug schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:29:
[...]

Leuke set! Al binnen?

[...]

Yep, vandaag binnen gekomen. Ik heb hem gewoon in Makita zee-blauw.

Hij ligt heerlijk in de hand, en op de half opgeladen accu's moet ik opletten met de slipkoppeling zodat ik mezelf niet bezeer met een bitje/boortje aandraaien(even de snelspankop vasthouden en laten ratelen). Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn pols afgelopen zaterdag al geblesseerd heb.

De aflevering was een beetje jammer. De machine zat niet klem in de inlay, en heeft door de (ruime) MBOX heen gevlogen. Geen zichtbare schade, maar ik kom thuis en hoor dat er een rammelend pakket binnen is gekomen... Toch jammer.

Verder moest ik even de riemclip aan de andere kant monteren, zodat mijn ratel en knetter(Black en Decker van de krakwei) bit-boor set er bij in de MBOX past. Daarmee zit hij nu WEL klem.

Geen foto's, want de camera op mijn telefoon is net een aardappel, en ik heb geen andere camera voor handen. Misschien dat ik morgen bij scouting iemand even een pic laat maken.

EDIT: Oh, en geen schade aan de MBOX bij verzending. Zat netjes strak in de doos. Meer info over hoe goed/slecht deze machine werkt na morgenavond. Hard werk voor harde mannen, en hopelijk harde machines!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 828623 op 29-11-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
[...]

Mwoah, ik zal vaker plaat op plaat of koker lassen dan plaatranden tegen elkaar, samen dus 2-3mm dikte, dat is met een 1,6mm of 2,0mm elektrode en invertertje in mijn ervaring best doenbaar. Nou zeg ik niet dat ik niet zal gaan blunderen hier en daar, maar echt dun plaatwerk of subtiele vlakke naden hoef ik toch niet veel mee te doen :P

Hoe diep je last is afhankelijk van o.a. de stroom waarmee je last, de hoek waaronder je de elektrode houdt, de elektrodedikte en hoe snel je de elektrode beweegt. Daarmee is genoeg te variëren om veel subtieler werk te doen dan ik van plan ben, als je maar een goeie lasser bent :P

[ Voor 21% gewijzigd door McGryphon op 29-11-2016 23:25 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Je hebt plaatstaal en plaatstaal he ;)
50mm dik voor een schip is ook plaatstaal.

Vanaf 2 / 3mm dik plaatstaal wil het wel aardig met elektrode is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:30
Reinier schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:03:
[...]

Haha cool wat een enablers zijn we ook :)
Had 'm dan zoiets aangesmeerd ;)

http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding]

U ziet hier grofweg van rechts naar links:
Een automatische laskap (instelbare delay, sensitivity en tint)
Twee lasmagneten van SIP
Excenterschuurpapier 125mm, 15x korrel 50, 6x korrel 180
Rutiel laselektroden, 50x 2,5mm, 155x 2,0mm, 17x 1,6mm.
Telwin Force 125 lasinverter met meegeleverde flip-action laskap, met daar bovenop een lasbikhamer en 3 goedkope HSS-verzinkboortjes

Vrijdag komt er zo'n 90kg plaat- en kokerstaal aan, dus dan zou ik even vooruit moeten kunnen denk ik :9

Oh en bijkomend doel is natuurlijk nu om een klein laskarretje er omheen te bouwen, liefst nog voor de jaarwisseling. Eigenlijk houdt weinig me tegen om het van plaatstaal te knutselen nu :+
d:)b

leuke set joh, bakken&braden voor weinig _/-\o_

wat is de reden dat je een extra kap hebt gekocht?

Ik kan me voorstellen dat het meegeleverde ding van knakenkwaliteit is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-05 06:01

Atmoz

Techno!!

Niet nodig, die kitspuit wat hij nu heeft is al fijn genoeg >:)
Inderdaad een verademing als je net wat meer moet kitten dan de gemiddelde persoon _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Fraggert schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:24:
[...]

d:)b

leuke set joh, bakken&braden voor weinig _/-\o_

wat is de reden dat je een extra kap hebt gekocht?

Ik kan me voorstellen dat het meegeleverde dingen van knakenkwaliteit is :X
Bij de standaard meegeleverde laskap moet je zelf het ding omhoog zetten tussen lassen door en dicht tijdens het lassen, met een standaard stukje lasglas. Degene die ik los heb meegesteld echter, die verduistert automatisch zodra je de lasboog trekt; en daarbij zijn dus de gevoeligheid, delay en donkere tint instelbaar op de kap :)

TL;DR gebruiksgemak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

McGryphon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:59:
[...]

Bij de standaard meegeleverde laskap moet je zelf het ding omhoog zetten tussen lassen door en dicht tijdens het lassen, met een standaard stukje lasglas. Degene die ik los heb meegesteld echter, die verduistert automatisch zodra je de lasboog trekt; en daarbij zijn dus de gevoeligheid, delay en donkere tint instelbaar op de kap :)

slim!

ik ga gauw eens een zaterdagje op BMBE/MMA en MIG cursus voor een eerste kennismaking.
Een maatje van me kan me TIG voordoen en laten ervaren. Weet ik meteen wat me het meeste ligt.

Ik lees vrij veel op internet dat als je toch moet leren dat MIG de beste optie is (muv buiten lassen) vanwege het "point en shoot" principe.

wat kun jij en wat is jouw mening daarover?
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Fraggert schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:05:
[...]

slim!

ik ga gauw eens een zaterdagje op BMBE/MMA en MIG cursus voor een eerste kennismaking.
Een maatje van me kan me TIG voordoen en laten ervaren. Weet ik meteen wat me het meeste ligt.

Ik lees vrij veel op internet dat als je toch moet leren dat MIG de beste optie is (muv buiten lassen) vanwege het "point en shoot" principe.

wat kun jij en wat is jouw mening daarover?
Mig is een beetje het "lijmpistool" onder de lasapparaten, daarmee kan Harambe nog een nette las leggen eigenlijk. Het meeste laswerk dat ik tot dusver heb gedaan is met elektrode (MMA dus), TIG kan ik niet. En zeker met dunne plaat of in binnenhoeken is mig een stukje makkelijker en praktischer werken dan elektrode.

Maar toch zou ik zelf aanraden om met elektrode te beginnen; naast veel lagere startkosten is het véél makkelijker om van MMA naar MIG over te stappen dan andersom.. Maar daar heeft onze Canadese vriend natuurlijk ook wat over te zeggen :+
[...]

_O-
Sja, accuraat is het toch wel, hoewel er wat achtergrondinfo wegvalt bij alleen dat :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04:04
McGryphon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 07:59:
[...]

Dat werkt wel het prettigste inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

McGryphon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:11:
[...]
Mig is een beetje het "lijmpistool" onder de lasapparaten, daarmee kan Harambe nog een nette las leggen eigenlijk. Het meeste laswerk dat ik tot dusver heb gedaan is met elektrode (MMA dus), TIG kan ik niet. En zeker met dunne plaat of in binnenhoeken is mig een stukje makkelijker en praktischer werken dan elektrode.

Maar toch zou ik zelf aanraden om met elektrode te beginnen; naast veel lagere startkosten is het véél makkelijker om van MMA naar MIG over te stappen dan andersom.. Maar daar heeft onze Canadese vriend natuurlijk ook wat over te zeggen :+
[video]

[...]

Sja, accuraat is het toch wel, hoewel er wat achtergrondinfo wegvalt bij alleen dat :+
Op mij kwam MMA een beetje over als de "bruislijm" :P

Okay, dat is een heldere uitleg, thanks :)

AvE _/-\o_ Ik ben geabboneerd op zijn kanaal, wat een held d:)b

ChuckE2009 maakt ook leuke vids, maar wat een ouwehoer :+

YouTube: ChuckE2009

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik ben van plan om in de lente of zomer een lascursus te gaan volgen. Eerste project: een werkbank!

Of in ieder geval het frame voor de werkbank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-05 11:50

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Trasos schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:23:
Mijn Axminster Bosch setje is inmiddels al een tijdje binnen. :)
Nu wil ik ook eens fatsoenlijke bitjes kopen in plaats van het gare Black & Decker setje...

Als ik bij Wera kijk zie ik bijvoorbeeld deze twee Impaktor setjes:
Bit-Check 10 Impaktor 1
Bit-Check 10 Impaktor 1 SB

Weet iemand het verschil hier tussen? Ik kan het uit de omschrijving niet opmaken in ieder geval.
Webshops lijken vooral nog de oude (?) oranje Impaktor set aan te bieden.

Vervolgvraag: als ik eenmaal zo`n setje heb, is het dan nog handig/nodig om een setje bits te hebben dat niet speciaal voor slagschroevendraaiers bedoeld is? Of werken deze (ongeveer) net zo goed als bijvoorbeeld een set Diamond bitjes?
Het verschil tussen de SB en non SB weet ik niet.

We hebben hier al eens eerder over zitten bomen, maar de impaktor zou meer voor slagmachines zijn en de diamond bits voor alles. (de goudkleurige met een diamanten coating on top).
Die wil ik binnenkort wel eens aanschaffen, maar nog ff sparen >:)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:57
Reinier schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:19:
Die HK 40 wordt onder meerdere merknamen verkocht en de prijzen variëren nogal. Hier was hij voor zover ik heb kunnen vinden het minst duur ;)
https://www.deboerdrachte...ol-hydraulic-zwaar-hk40/3
Duur......zeker als je hem hobbymatig gebruikt.
Stopt hij ook gelijk?
Wat mij opvalt is dat de koker achteraan niet vastgehouden wordt. Gaat hij niet schuin bij hoge belasting zoals bij je te dikke kit (voortaan even op de verwarming ;) )?
Wat is de meerwaarde van zo`n zware uitvoering?

Ik heb meestal meerdere kitpistolen bij me zodat ik niet steeds kokers hoef te verwisselen als ik een andere kleur gebruik. (Ik heb de afwijking dat een kitvoeg exact de goede kleur moet zijn dus ik gebruik soms wel 4 kleuren in een keuken)
De iets degelijkere, en een Wagner accukitpistool voor het langere kitwerk.
Nadeel van het accukitpistool is dat als je de knop loslaat de spindel iets terugdraait om hem drukloos te maken, en dan moet hij weer opdraaien als je weer begint. Dat kost tijd en kan vervelend zijn bij korte en voegen waar je veel moet draaien. Voordeel is dat je zonder kracht even een koker wegperst.

Onlangs een Power Pistol van Bison aangeschaft, ik moest wat met de 30% korting bij Praxis.
Persoonlijk vind ik het Power Pistol wel erg fijn werken, superlicht, van plastic.
En die is inderdaad gelijk drukloos, de koker wordt goed afgesteund en is altijd erg makkelijk draaibaar.
Wel wennen in het begin om niet het palletje in te duwen om de druk er af te halen en het feit dat de kitvoeg ook inderdaad stopt als je de handel even opnieuw in moet knijpen tijdens kitten.
Ook geen nadruppelende kitspuit meer als je hem weglegt. _/-\o_

[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]

[afbeelding]
Een hele nieuwe complete set. :)
Wat ik mis zijn een paar degelijke lange leren lashandschoenen?
Zulke waar je erg heet staal zonder probleem mee vast kan pakken.
Gewone werkhandschoenen zijn imo niet afdoende en gevaarlijk, gelast staal kan verraderlijk heet blijven terwijl het afgekoeld lijkt.

Fraggert schreef op woensdag 30 november 2016 @ 08:05:

In navolging tot de lasverhalen;
Een beetje inverter kan ook TIG lassen, weliswaar met een ander eindstuk dan de tang.
Ik heb volgens mij deze, kan tot 4mm² en evt met een stroom aggregaat gebruikt. Erg fijn licht bakkie.
Groot voordeel van een goede inverter is dat je simpel alles kan lassen met de juiste elektrodes, met MIG zit je vast aan je rol en je gasfles.
Met elektrodes koop je gewoon de elektrode die je nodig hebt. Je bent veel flexibeler.
Daarnaast heb je universele electrodes die onder alle hoeken bruikbaar zijn en specifieke, bv alleen bovenhands.

Bij een nette las met de juiste elektrode laat de slak meestal vanzelf los. behalve bij binnenhoeklassen misschien waar je de las netjes "hol" legt.
Oefening baart kunst.

Lasspray, die spatten niet laten hechten, is eigenlijk een must voor net laswerk, zeker voor de beginner. Scheelt een hoop poetsen en slijpen.
Langere kabels van 5m is een aanrader, meestal zit bij inverters/lastrafo`s maar 2 meter. Dat werkt ruk......
Koop je een automatische laskap, let dan op dat je hem kan scharnieren (en hij natuurlijk op je hoofd zit met een klemband zodat je een hand vrij hebt).
Ook al is je venster helder, dat is maar klein, vaak is het makkelijk je kap omhoog te zetten zodat je vrij zicht hebt voor vastpakken, positioneren, klemmen ed, en pas vlak voordat je de boog trekt de kap met een knikje voor je gezicht te laten dalen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55

Reinier

\o/

Teijgetje _o_ Jij hebt echt overal verstand van valt me op :D

Kitspuit stopt niet direct, je moet de handgreep even een tikje terugduwen. Hij werkt verder heel licht (hydraulische overbrenging geloof ik?). En hij is loeizwaar :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Reinier schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:49:
Teijgetje _o_ Jij hebt echt overal verstand van valt me op :D
Ik word er soms moe van........ ;)
Als je sommige dingen niet weet dan kan je af en toe lekker aankloten, dat kan ik niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
Teijgetje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:00:
[...]

Ik wordt er soms moe van........ ;)
Als je sommige dingen niet weet dan kan je af en toe lekker aankloten, dat kan ik niet. :X
Ik was maar wat blij met je tip voor Polymeer ;)

Zit nog steeds als een huis en, het belangrijkste, zonder lekkage.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Teijgetje schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:40:

[...]

Een hele nieuwe complete set. :)
Wat ik mis zijn een paar degelijke lange leren lashandschoenen?
Zulke waar je erg heet staal zonder probleem mee vast kan pakken.
Gewone werkhandschoenen zijn imo niet afdoende en gevaarlijk, gelast staal kan verraderlijk heet blijven terwijl het afgekoeld lijkt.
Die heb ik al in meerdere graden liggen, had ik inderdaad aan gedacht. Het is ook niet zo dat ik nooit eerder een lasapparaat vast heb gehad, maar ik heb er gewoon nooit zelf eentje gehad tot nu :+
[...]

Een beetje inverter kan ook TIG lassen, weliswaar met een ander eindstuk dan de tang.
Ik heb volgens mij deze, kan tot 4mm² en evt met een stroom aggregaat gebruikt. Erg fijn licht bakkie.
Groot voordeel van een goede inverter is dat je simpel alles kan lassen met de juiste elektrodes, met MIG zit je vast aan je rol en je gasfles.
Met elektrodes koop je gewoon de elektrode die je nodig hebt. Je bent veel flexibeler.
Daarnaast heb je universele electrodes die onder alle hoeken bruikbaar zijn en specifieke, bv alleen bovenhands.

Bij een nette las met de juiste elektrode laat de slak meestal vanzelf los. behalve bij binnenhoeklassen misschien waar je de las netjes "hol" legt.
Oefening baart kunst.

Lasspray, die spatten niet laten hechten, is eigenlijk een must voor net laswerk, zeker voor de beginner. Scheelt een hoop poetsen en slijpen.
Langere kabels van 5m is een aanrader, meestal zit bij inverters/lastrafo`s maar 2 meter. Dat werkt ruk......
Koop je een automatische laskap, let dan op dat je hem kan scharnieren (en hij natuurlijk op je hoofd zit met een klemband zodat je een hand vrij hebt).
Ook al is je venster helder, dat is maar klein, vaak is het makkelijk je kap omhoog te zetten zodat je vrij zicht hebt voor vastpakken, positioneren, klemmen ed, en pas vlak voordat je de boog trekt de kap met een knikje voor je gezicht te laten dalen.
Mooi uitgebreid verhaal vrind d:)b
Langere kabels is een goed punt, ik heb die doos nog niet uitgepakt dus weet niet zeker of het 2m kabels zijn of langer. Dat was inderdaad bij de studentenvereniging altijd een gedoe :X
Maar, zijn er automatische laskappen die niet kunnen scharnieren dan? Ik ben ze zelf nooit tegengekomen, al hoeft dat niet alles te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
[...]

Duur......zeker als je hem hobbymatig gebruikt.
Stopt hij ook gelijk?
Wat mij opvalt is dat de koker achteraan niet vastgehouden wordt. Gaat hij niet schuin bij hoge belasting zoals bij je te dikke kit (voortaan even op de verwarming ;) )?
Wat is de meerwaarde van zo`n zware uitvoering?

Ik heb meestal meerdere kitpistolen bij me zodat ik niet steeds kokers hoef te verwisselen als ik een andere kleur gebruik. (Ik heb de afwijking dat een kitvoeg exact de goede kleur moet zijn dus ik gebruik soms wel 4 kleuren in een keuken)
De iets degelijkere, en een Wagner accukitpistool voor het langere kitwerk.
Nadeel van het accukitpistool is dat als je de knop loslaat de spindel iets terugdraait om hem drukloos te maken, en dan moet hij weer opdraaien als je weer begint. Dat kost tijd en kan vervelend zijn bij korte en voegen waar je veel moet draaien. Voordeel is dat je zonder kracht even een koker wegperst.

Onlangs een Power Pistol van Bison aangeschaft, ik moest wat met de 30% korting bij Praxis.
Persoonlijk vind ik het Power Pistol wel erg fijn werken, superlicht, van plastic.
En die is inderdaad gelijk drukloos, de koker wordt goed afgesteund en is altijd erg makkelijk draaibaar.
Wel wennen in het begin om niet het palletje in te duwen om de druk er af te halen en het feit dat de kitvoeg ook inderdaad stopt als je de handel even opnieuw in moet knijpen tijdens kitten.
Ook geen nadruppelende kitspuit meer als je hem weglegt. _/-\o_
Dat klinkt als een prima vervanger voor mijn zoveelste el cheapo kitspuit waarbij de greep is gebogen. Goedkope kitspuiten zijn vaak echt van zulke bedenkelijke kwaliteit. Dun plastic of metaal en ze breken of buigen als je kracht zet bij dikkere (die ook wat koud is).

Ga denk ik ook maar "investeren" in zo'n Bison ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-05 15:01
deze wil ik gaan bestellen! vandaag de makita boor / slagschroevendraaier binnen.

heb eigenlijk ook niks fatsoenlijks meer aan pluggen/schroeven (alles ligt in in 1 la gegooid na verhuizing). Heeft Hornbach daar ook een basis set voor?

Wil nu eindelijk ook eens fatsoenlijk met die boor werken. Maar staat totaal geen uitleg bij over welke standen waar bij te gebruiken. Op mijn oude Gamma brol deed ik alles gewoon op standje 20. Misschien beter op inlezen of komt dit niet zo nou bij paar schroefjes voor schappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

trekker22 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:02:
[...]

deze wil ik gaan bestellen! vandaag de makita boor / slagschroevendraaier binnen.

heb eigenlijk ook niks fatsoenlijks meer aan pluggen/schroeven (alles ligt in in 1 la gegooid na verhuizing). Heeft Hornbach daar ook een basis set voor?

Wil nu eindelijk ook eens fatsoenlijk met die boor werken. Maar staat totaal geen uitleg bij over welke standen waar bij te gebruiken. Op mijn oude Gamma brol deed ik alles gewoon op standje 20. Misschien beter op inlezen of komt dit niet zo nou bij paar schroefjes voor schappen?
De slipkoppeling is meestal een stukje ervaring. Ik begin meestal wat lager dan ik denk nodig te hebben. Als dat bij de eerste schroef nog te hoog blijkt te zijn, draai ik hem voor de tweede schroef een stukje terug. Anders, als de eerste schroef er nog niet helemaal in zit, zet ik hem wat hoger. Koppeling 1 of 2 vind ik lastiger.

Er is ook geen eenduidig antwoord over de slipkoppeling, omdat het zeker uitmaakt of je wel of niet voorgeboord hebt, of dat je een plug gebruikt, etc.

Voor boren, klopboren en schroeven heb ik aparte standen op mijn nieuwe apparaat zitten. Bij boren en klopboren zet ik de slipkoppeling zo hoog mogelijk(21, als ik me niet vergis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 828623 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 14:22:
[...]

De slipkoppeling is meestal een stukje ervaring. Ik begin meestal wat lager dan ik denk nodig te hebben. Als dat bij de eerste schroef nog te hoog blijkt te zijn, draai ik hem voor de tweede schroef een stukje terug. Anders, als de eerste schroef er nog niet helemaal in zit, zet ik hem wat hoger. Koppeling 1 of 2 vind ik lastiger.

Er is ook geen eenduidig antwoord over de slipkoppeling, omdat het zeker uitmaakt of je wel of niet voorgeboord hebt, of dat je een plug gebruikt, etc.

Voor boren, klopboren en schroeven heb ik aparte standen op mijn nieuwe apparaat zitten. Bij boren en klopboren zet ik de slipkoppeling zo hoog mogelijk(21, als ik me niet vergis).
Normaal gesproken heb ik zelf eigenlijk de slipkoppeling zelden op een andere stand dan "vast" staan; buiten >50 dezelfde schroeven in hetzelfde materiaal achtereen en grote diameters boren in staal doe ik het meeste in de praktijk op ervaring en gevoel.

Grote diameters in staal? Yup, want bij het doorkomen wil zo'n boor dan nog wel eens happen en vastslaan. En het kan nogal een klap op je pols zijn als dat gebeurt en je hebt de slipkoppeling er niet op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:56:
[...]

Normaal gesproken heb ik zelf eigenlijk de slipkoppeling zelden op een andere stand dan "vast" staan; buiten >50 dezelfde schroeven in hetzelfde materiaal achtereen en grote diameters boren in staal doe ik het meeste in de praktijk op ervaring en gevoel.

Grote diameters in staal? Yup, want bij het doorkomen wil zo'n boor dan nog wel eens happen en vastslaan. En het kan nogal een klap op je pols zijn als dat gebeurt en je hebt de slipkoppeling er niet op staan.
Met veel ervaring kan je me dan vast vertellen welke versnelling(1 of 2) waarvoor is. Ik vergis me daar altijd in |:( Pure vergeetachtigheid.

Verder vind ik het wel handig om de slipkoppeling in te stellen. Iets te vaak schroeven dol gedraaid omdat de slipkoppeling verkeerd stond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Anoniem: 828623 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 18:01:
[...]

Met veel ervaring kan je me dan vast vertellen welke versnelling(1 of 2) waarvoor is. Ik vergis me daar altijd in |:( Pure vergeetachtigheid.
Lage versnelling geeft lagere toeren en meer koppel, net als in een auto. Kleine diameter staal boren in z'n 1 gaat ongeveer net zo goed als zware houtdraadbouten in hardhout rammen in z'n 2: niet of nauwelijks :+
In principe is er voor elke combinatie boor, diameter en materiaal een aanbevolen toerental, waar je meestal beter iets onder kan gaan zitten dan erboven. Daar zijn tabellen voor (die ik niet zo bij de hand heb), en die dicteren in principe bij boorwerkzaamheden welke versnelling je gebruikt. Nou kan je natuurlijk de trigger wat minder ver indrukken als je bijvoorbeeld 1800 toeren moet hebben volgens je tabel maar de 2 van je boormachine doet 2000rpm, dan hoef je niet direct terug naar de 1 die 550rpm doet :+

Voor schroefwerkzaamheden gebruik ik in de praktijk eigenlijk altijd de 1. Zeker gezien mijn gebruikelijk negeren van het fenomeen "slipkoppeling" is het lagere toerental wel bevorderlijk voor de controle, en bij grotere schroeven is ook duidelijk te horen dat de motor een stuk minder zwaar belast wordt, wat natuurlijk een langere levensduur oplevert.

En ja, dan zijn er nog dingen als gatenzagen, verzinkboortjes, freesjes, slijpsteentjes... Daarbij verschilt het per tool welke versnelling je nou het beste kan gebruiken, maar daar hou ik zelf aan: eerst proberen in z'n 2, hoor/voel ik dat de machine daarbij in de toeren terugvalt of dat de tool er niet lekker op reageert schakel ik terug. Is nog nooit fout gegaan, met een beetje beleid kom je een heel eind.
Verder vind ik het wel handig om de slipkoppeling in te stellen. Iets te vaak schroeven dol gedraaid omdat de slipkoppeling verkeerd stond...
Oh, ik raad ook niet aan om net zo eigenwijs te zijn als ik in dit geval hoor, het zit er niet voor niks op :P

Maar wat bij mij vaker fout gaat met slipkoppeling is dat ik er te veel onnadenkend op ga vertrouwen en dan bij het tegenkomen van een zachter stuk materiaal of wisselen van schroefformaat zonder de koppeling te verdraaien ineens een schroef bijna een centimeter te diep er in draai... En dat zijn de momenten dat ik chagrijnig de koppeling naar "vast" draai en weer beter op ga letten wat ik aan het doen ben :+

[ Voor 9% gewijzigd door McGryphon op 30-11-2016 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Oefening baart kunst.

Thanks d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Nou niet helemaal, In principe kan elke electrodeinverter wel gebruikt worden voor Tig lassen maar dan zit er niet de electronica in om bijvoorbeeld de Tig toorts aan te sturen
Op een inverter die alleen voor electrode lassen is, daar kun je ook geen gasslang (voor Argon) op aansluiten, daar heb je dan wel speciale Tig toortsen voor waar je dan een met een draaiknopje handmatig de gastoevoer openzet, Hoog Frequent ontsteking zit daar dan ook niet op, dat wordt "aanstrijken" met Tig lassen. Maar dat is eigenlijk maar behelpen. ;)

Andersom is het wel zo, met elke Tig inverter kun je elektrode lassen ;)
Ik heb dit Tig apparaat. Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/P1060522_zps887258a8.jpg

En nog een 200A Mig apparaat in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas was er geen goede camera aanwezig bij scouting gisteren. Wel ben ik erachter gekomen dat je bij boren en klopboren de slipkoppeling helemaal niet in hoeft te stellen. Deze word namelijk vrolijk genegeerd.

Verder werkte de machine prima. Paar gaatjes in baksteen om een plank op te hangen. Bij een versleten bijl de steel uit de kop geboord(met een staalboor, want stalen wiggen). Geen problemen, lekker raggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
bluemoon23 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 22:20:

Andersom is het wel zo, met elke Tig inverter kun je elektrode lassen ;)
Ik zeg dan ook niet "met elke inverter" kan je TIG lassen en geef zelfs een voorbeeld van "een beetje". ;)
Misschien had ik als disclaimer moeten schrijven "Wat er in zit staat op het pak"?
Staat op de doos/specs niet dat je er TIG of lift-TIG mee kan lassen, en zijn er geen toortsen voor verkrijgbaar als accessoire, dan kan het niet met die (goedkope) inverter........

Zo heeft ook een beetje auto een airbag........maar mijn Mercedes niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 08:28:
Helaas was er geen goede camera aanwezig bij scouting gisteren. Wel ben ik erachter gekomen dat je bij boren en klopboren de slipkoppeling helemaal niet in hoeft te stellen. Deze word namelijk vrolijk genegeerd.

Verder werkte de machine prima. Paar gaatjes in baksteen om een plank op te hangen. Bij een versleten bijl de steel uit de kop geboord(met een staalboor, want stalen wiggen). Geen problemen, lekker raggen.
Dat klopt. Bij sommige machines moet je de slipkoppeling helemaal voorbij de hoogste stand draaien voor boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:51:
[...]

Dat klopt. Bij sommige machines moet je de slipkoppeling helemaal voorbij de hoogste stand draaien voor boren.
Ik dacht dat dat bij mijn machine niet was, omdat de slipkoppeling een aparte draai-dinges is. Vanaf de kop is de eerste ring slipkoppeling, en de tweede ring is boren - schroeven - klopboren. Het vorige apparaat waarmee ik gewerkt heb had wel maar 1 ring, en boren was slipkoppeling-max +1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
https://www.uktoolcentre....-Compact-Combi-Drill.html

£109 (met kortingscode) voor de 18v blauwe bosch klopboor met 2x 2Ah accu, 13mm kop en L-boxx. Ben benieuwd wat ze vragen voor verzending naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leecher schreef op donderdag 1 december 2016 @ 11:27:

£109 (met kortingscode) voor de 18v blauwe bosch klopboor met 2x 2Ah accu, 13mm kop en L-boxx. Ben benieuwd wat ze vragen voor verzending naar NL.
Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/kaw5vk2eb/UKTool_Center.png

There you go. Moet contact met ze opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ja weet ik dat heb ik ook gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:58:
[...]

Ik dacht dat dat bij mijn machine niet was, omdat de slipkoppeling een aparte draai-dinges is. Vanaf de kop is de eerste ring slipkoppeling, en de tweede ring is boren - schroeven - klopboren. Het vorige apparaat waarmee ik gewerkt heb had wel maar 1 ring, en boren was slipkoppeling-max +1.
Ja, dat heeft de DHP481 ook. Moet zeggen dat ik dat wel fijn vindt werken. Ik heb ook een Metabo zonder klopboorstand en die heeft idd een ring die je voorbij max slipkoppeling moet draaien voor boren.

Metabo heeft volgens mij ook machines met een knop om de slipkoppeling te negeren.

Ik vind die Bosch machines altijd verdacht goedkoop. Je zou zeggen dat Bosch ergens op bespaart als ze zo goedkoop sets met accu's en lader aan kunnen bieden. Een soort budget-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ligt denk ik vooral aan mijn waardeloze /gare piranha boren dat ik nergens door kom.

maar heb die makkita 10v boor.

Heeft boven op de stand 1 - 2

dan nog een stand kloppen / schroeven / boren

en nog eens 0 - 18

Als ik een simpele schroef in baksteen wil jassen, welke stand begin je dan mee met boren?

En wat met schroeven?

Laatste misschien onnozele vraag: als ik een schroef maat 6 heb, dan heb ik ook plug maat 6 nodig en een steenboor ook van 6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
boren op klopboor stand 2 en bij schroeven van 6 dik heb je een plug 8 of 10 nodig, en dus ook een boor 8 of 10.
Op de pluggendoosjes staat vermeld welke schroeven er in passen.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2016 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Teijgetje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:37:
boren op klopboor stand 2 en bij schroeven van 6 dik heb je een plug 8 of 10 nodig, en dus ook een boor 8 of 10.
goed om eens te weten, ooit eens op gegoogled maar kwam er niet echt op uit.

Kwam ik achter dat ik een fietsdrager voor in schuur op te hangen waar een plug 10 bij zat. En dat ik maar een maximale steenboor had van 10. Dus met 10 geboord en maar wat op en neer zitten gaan in dat boorgat om die plug er maar in te krijgen.

Maar bij hornbach nieuwe boren/schroeven/pluggen gaan bestellen en die la met rotzooi leegkiepen in de container!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teijgetje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:37:
En wat McGryphon aangeeft: zodra je voelt of hoort dat je machine in toeren terugzakt, terugschakelen naar de 1. Voor de schroeven aandraaien in de plug heb je geen hoge slipkoppeling nodig. 6 klinkt goed, maar zonder een machine vastgehad te hebben kan ik je niet zeggen wat waar goed bij werkt.

Ik heb het met mijn nieuwe machine ook nog niet uitgevogeld, maar slipkoppeling 10 van de 21 is VEEL te hoog om schroeven in pluggen te jassen... 5 had ik nog steeds power over... (steenboor 8, plug 8, schroef... 5 of 6? Uit de schroevenkoffer getrokken. Die is niet bepaald netjes gesorteerd... lengte ongeveer mijn pink.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:20:
[...]

Ik vind die Bosch machines altijd verdacht goedkoop. Je zou zeggen dat Bosch ergens op bespaart als ze zo goedkoop sets met accu's en lader aan kunnen bieden. Een soort budget-serie.
Deze tijd van het jaar heb je sowieso al flinke kortingen natuurlijk, maar overal zijn webwinkels nu ook steeds meer hun best aan het doen om van de oudere brushed voorraad van diverse merken af te geraken nu er nog *iets* voor te vangen is. Zo ook de accu's met lagere capaciteit, dwz 1,3/1,5Ah kleinere accu's en 3/4Ah grotere accu's. Nu is dat spul in een leuke aanbieding nog wel te verkopen, maar naarmate brushless meer de norm wordt voor verschillende machines gaat dat steeds lastiger worden.

Sure, ze zullen verlies draaien op enkele van die aanbiedingen, maar alsnog stukken beter dan wachten tot het echt niet meer aan de straatstenen kwijt te raken is en het gewoon je magazijn zinloos ligt op te vullen.

Ik kom nu ook op verschillende plekken de Dewalt DCD790/795 tegen voor om en nabij de 200 euro, en dat is al brushless. Ook Makita komen er vaak genoeg wat verouderde units langs voor bijna idiote prijzen.

Waarom dat bij Bosch de laatste tijd vaker lijkt te zijn zou ik niet weten, wat ik wel weet is dat ze echt niet de enige zijn met af en toe bijna onrealistische prijzen.

[ Voor 15% gewijzigd door McGryphon op 01-12-2016 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ik ga bij Conrad Wera Impactor bits set kopen:

https://www.conrad.nl/nl/...r-technologie-825571.html

aanrader?

Op iemands advies dan deze Alpen boren set:
http://www.hornbach.nl/sh...elig/5070109/artikel.html

en dan heb ik ook een setje schroeven/pluggen nodig. is dit dan een aanrader?

http://www.hornbach.nl/sh...elen/8284780/artikel.html

of betere suggesties bij Hornbach/Conrad. (wil eigenlijk nog bij max deze 2 winkels bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik weet niet hoe graag je precies bij Conrad en Hornbach blijft, maar binnen 10 seconden had ik die bitset bij Amazon gevonden voor ruim een tientje minder.

Verder zit ik vandaag echt al veel te veel tijd op het forum te verdoen en moet ik eigenlijk weer gaan werken :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
McGryphon schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:48:
Ik weet niet hoe graag je precies bij Conrad en Hornbach blijft, maar binnen 10 seconden had ik die bitset bij Amazon gevonden voor ruim een tientje minder.

Verder zit ik vandaag echt al veel te veel tijd op het forum te verdoen en moet ik eigenlijk weer gaan werken :')
top, kijk nooit bij Amazon.de

die alpen 30 hebben ze ook. en deze schroef/plug set zit ik dan ook wel goed lijkt me?
https://www.amazon.de/dp/...g_lh?_encoding=UTF8&psc=1

of is dit handiger:
https://www.amazon.de/TOX...TF8&qid=1480597606&sr=1-4

[ Voor 9% gewijzigd door trekker22 op 01-12-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
benieuwd wat ze vragen voor verzending naar NL.
De reactie:
We can not send this item overseas as there is a loose lithium ION battery.

en

If they are connected to a machine this is no issue, but loose it can not be done over seas.
We are situated in the Channel Island of jersey so this might play a factor.

Deden ze bij axminster blijkbaar niet moeilijk over? Zo kom ik nooit aan mijn koopje :'(

[ Voor 20% gewijzigd door leecher op 01-12-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

leecher schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:07:
[...]

De reactie:
We can not send this item overseas as there is a loose lithium ION battery.

en

If they are connected to a machine this is no issue, but loose it can not be done over seas.
We are situated in the Channel Island of jersey so this might play a factor.

Deden ze bij axminster blijkbaar niet moeilijk over? Zo kom ik nooit aan mijn koopje :'(
Dat mogen ze wel versturen, op voorwaarde dat hij minder dan 30% opgeladen is, naar het best van mijn weten. Maar ja, als zij zeggen, doen we niet, dan is het jammer joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 12:53:
[...]

En wat McGryphon aangeeft: zodra je voelt of hoort dat je machine in toeren terugzakt, terugschakelen naar de 1. Voor de schroeven aandraaien in de plug heb je geen hoge slipkoppeling nodig. 6 klinkt goed, maar zonder een machine vastgehad te hebben kan ik je niet zeggen wat waar goed bij werkt.

Ik heb het met mijn nieuwe machine ook nog niet uitgevogeld, maar slipkoppeling 10 van de 21 is VEEL te hoog om schroeven in pluggen te jassen... 5 had ik nog steeds power over... (steenboor 8, plug 8, schroef... 5 of 6? Uit de schroevenkoffer getrokken. Die is niet bepaald netjes gesorteerd... lengte ongeveer mijn pink.)
Boren doe je gewoon in de hoogste versnelling, stand 2. Onzin om op stand 1 te gaan boren in steen, in glas,met diamantboortjes of bij grote diameters in staal kan ik het me voorstellen. Maar met een gatzaag boor je ook gewoon op stand 2. Voor grote diameters in staal boor je per 1,5-2 mm op, geen enkele accumachine boort lekker 13 mm in staal zonder voorboren, daar heb je 220V machines voor nodig die meer kracht hebben bij hogere toeren, al boor je 13 in staal dan weer langzamer dan bv 4mm.
Als je gaat schroeven of boren valt je toerental altijd terug, het onbelaste toerental zal geen enkele machine belast aanhouden.
Slipkoppelingen zijn er alleen om een maximale kracht in te stellen zodat je je ogen dicht kan doen en de schroef er in draaien zonder dat hij breekt. (daar hebben ze bv slagschroevendraaiers voor gemaakt.)
Maar dat doet eigenlijk ook niemand met je ogen dicht iets bevestigen, je kijkt wat er gebeurt. ;)
Schroeven met de hoogste slipstand kan dan ook prima, maar je moet wel stoppen als hij er in zit, niet nog even 5 toeren doordraaien.
Maar dat was de vraag dan ook niet.

trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 13:45:
ik ga bij Conrad Wera Impactor bits set kopen:

https://www.conrad.nl/nl/...r-technologie-825571.html

aanrader?

Op iemands advies dan deze Alpen boren set:
http://www.hornbach.nl/sh...elig/5070109/artikel.html

en dan heb ik ook een setje schroeven/pluggen nodig. is dit dan een aanrader?

http://www.hornbach.nl/sh...elen/8284780/artikel.html

of betere suggesties bij Hornbach/Conrad. (wil eigenlijk nog bij max deze 2 winkels bestellen.
De borenset is medium kwaliteit, de steenboortjes niet voor beton.
Wil je iets knaps dan moet je iets meer geld uitgeven en losse sets kopen, voor steen/beton en voor staal/hout.
Je pluggen/schroevenset is voor beton en niet voor steen.

Advies om gewoon wat Fischer SX of Duopower pluggen te kopen, 6,8 en 10. Die pakken overal zeker in, altijd grip.
Bij de Hornbach kan dat los. Net zoals schroeven.
Meestal heb je per toepassing namelijk een andere schroef nodig, en die zitten nooit allemaal in zo`n combibox.
Beter koop je dus los je bevestigingsmateriaal per toepassing dan zit je altijd goed en vermijd je halfslachtige oplossingen omdat je dat had maar net niet de goede plug en schroef.

[ Voor 35% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teijgetje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:20:
[...]

Boren doe je gewoon in de hoogste versnelling, stand 2. Onzin om op stand 1 te gaan boren in steen, in glas,met diamantboortjes of bij grote diameters in staal kan ik het me voorstellen. Maar met een gatzaag boor je ook gewoon op stand 2. Voor grote diameters in staal boor je per 1,5-2 mm op, geen enkele accumachine boort lekker 13 mm in staal zonder voorboren, daar heb je 220V machines voor nodig die meer kracht hebben bij hogere toeren, al boor je 13 in staal dan weer langzamer dan bv 4mm.
Als je gaat schroeven of boren valt je toerental altijd terug, het onbelaste toerental zal geen enkele machine belast aanhouden.
Slipkoppelingen zijn er alleen om een maximale kracht in te stellen zodat je je ogen dicht kan doen en de schroef er in draaien zonder dat hij breekt. (daar hebben ze bv slagschroevendraaiers voor gemaakt.)
Maar dat doet eigenlijk ook niemand met je ogen dicht iets bevestigen, je kijkt wat er gebeurt. ;)
Schroeven met de hoogste slipstand kan dan ook prima, maar je moet wel stoppen als hij er in zit, niet nog even 5 toeren doordraaien.
Maar dat was de vraag dan ook niet.
Voor het boren: natuurlijk doe je in principe alles in stand 2. Wat betreft slipkoppelingen ben ik het niet perse met je eens. Ik vind het handig deze goed af te stellen, als ik bijvoorbeeld 100-200 schroeven in hetzelfde materiaal moet draaien. Als jij het zelf graag anders doet, moet je dat vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 828623 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:32:
[...]

als ik bijvoorbeeld 100-200 schroeven in hetzelfde materiaal moet draaien. Als jij het zelf graag anders doet, moet je dat vooral doen.
Ja het is handig dit goed af te stellen, als je delicaat materiaal hebt en grote series zoals je aangeeft..
Met een paar schroeven zoals hier maakt dat niet zo uit zodra je de knop loslaat staat je as stil.
En 6mm dikke schroeven red je niet op slipstandje 6 van 21, eerder 16 van 21, dan ben je langer in aan het stellen als de paar schroeven er in te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Teijgetje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:20:
[...]

[...]

De borenset is medium kwaliteit, de steenboortjes niet voor beton.
Wil je iets knaps dan moet je iets meer geld uitgeven en losse sets kopen, voor steen/beton en voor staal/hout.
Je pluggen/schroevenset is voor beton en niet voor steen.

Advies om gewoon wat Fischer SX of Duopower pluggen te kopen, 6,8 en 10. Die pakken overal zeker in, altijd grip.
Bij de Hornbach kan dat los. Net zoals schroeven.
Meestal heb je per toepassing namelijk een andere schroef nodig, en die zitten nooit allemaal in zo`n combibox.
Beter koop je dus los je bevestigingsmateriaal per toepassing dan zit je altijd goed en vermijd je halfslachtige oplossingen omdat je dat had maar net niet de goede plug en schroef.
ok pluggen van Fischer SX heb ik een 6/8/10 setje. schroeven vind ik ook wel.

Maar wat zijn dan wel losse goede setjes voor hout / staal / steen / beton? Want heb nu alleen maar gamma/pirhana die helemaal gaar zijn.

Waar aan zie je dat het medium kwaliteit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:26
trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:15:
[...]

ok pluggen van Fischer SX heb ik een 6/8/10 setje. schroeven vind ik ook wel.

Maar wat zijn dan wel losse goede setjes voor hout / staal / steen / beton? Want heb nu alleen maar gamma/pirhana die helemaal gaar zijn.

Denk aan Heller of Rotec voor goede kwaliteit setjes. Alpen heb ik alleen een speedboor van, die beviel mij prima.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
ik heb voor nu maar die Alpen Set gepakt. Beton boren zal niet snel gebeuren en heb nog een paar SDS beton boren dacht ik. Zo heel veel doe ik er nu ook weer niet mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:15:

Aan de prijs en kwaliteit.
Betere boortjes zijn duurder, setjes waar elk item 40-50 cent kost kan nooit wat zijn als je bedenkt dat een goed staalboortje van 3 mm al ca 1,50 kost.

Knappe setjes zijn;

Staalboren profi
Steenboren + bits profi
Multicut boren (in steen en tegels zonder kloppen,staal, hout en kunststof niet voor beton) Ik gebruik ze nooit voor staal, daar heb ik staalboren voor en cobaltboortjes voor RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Teijgetje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:29:
[...]

Betere boortjes zijn duurder, setjes waar elk item 40-50 cent kost kan nooit wat zijn als je bedenkt dat een goed staalboortje van 3 mm al ca 1,50 kost.

Knappe setjes zijn;

Staalboren profi
Steenboren + bits profi
Multicut boren (in steen en tegels zonder kloppen,staal, hout en kunststof niet voor beton) Ik gebruik ze nooit voor staal, daar heb ik staalboren voor en cobaltboortjes voor RVS.
ok bedankt ik zal ze in mijn bookmarks vastleggen voor als deze echt tegenvallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-05 21:30
Gisteren mezelf maar getrakteerd op een sinterklaaskadootje: Metabo 10.8v SSD 8) Volgens mij heeft niemand hier deze slagschroefmachine, dus ik zal laten weten hoe 'ie werkt. :D

Uiteraard bij Bender besteld. :P Tijdens bestellen met creditcard stond er iets van 'powered bij Paypal' ofzo.

Nu zie ik vandaag dat er tweemaal een euro extra is afgeschreven vanwege een Paypal conversie van euro naar dollar en terug. 8)7 Beetje jammer wel aangezien ik bewust met cc betaal ipv Paypal. Ik heb ze gemaild, dus ik ben benieuwd.
trekker22 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 16:37:
[...]

ok bedankt ik zal ze in mijn bookmarks vastleggen voor als deze echt tegenvallen!
Ik heb zelf ook die Alpen set gekocht. Prima boortjes. De meeste gebruikte maten zitten er in, aangezien ik niet weet wat ik met die uitgebreide boorsets van 0.5mm opeenvolgende maten en boren groter dan 10mm zou moeten.

Daarnaast overigens wel 6mm + 8mm SDS beton boortjes van Heller, die zijn iets duurder maar hebben wat meer te lijden.
http://www.toolstation.nl...5%2088163%2019322%2026047

Een extra 1-2mm houtboortje is overigens wel handig voor eventueel voorboren, plus een verzinkboor.

[ Voor 45% gewijzigd door geekeep op 01-12-2016 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wil je echt goede SDS betonboren kies dan die met 4 snijvlakken, zgn viersnijders. Die gaan ook makkelijk door betonstaal en boren netter een recht gat zonder verloop door bv kiezels of betonijzer.
Bv de DeWALT Original XLR sds boren of de Hilti TE-CX serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Die Wera`s had ik even gemist.
Prima bits voor een 18v slagschroevendraaier, zwaar overkill voor jouw 10,8v Makita.
Daar had je met een goedkopere variant Wera ook uit de voeten gekund.
Verslijten zal je ze iig niet. ;)
Maar voor die prijs had je ook de twee goede boorsets kunnen bestellen incl bitjes.
Al zit daar geloof ik bij nader inzien geen betonboor 10 mm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Knappe setjes zijn;

Staalboren profi
Steenboren + bits profi
Is er nog een verschil in kwaliteit tussen die grijze Bosch cassettes met boren en bits? Ik heb namelijk zo'n ding met alleen maar bitjes en vind de bithouders wat goedkoop aanvoelen. Had bij een bitje ook al flinke roest nadat ik 'm een nacht in de schuur was vergeten.

Ik heb die set voor €15 op Amazon.de gehaald, dus had ook niet het idee dat ik een set Wera had gekocht, maar vroeg me af of die boortjes van betere kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Lijkt me qua bitkwaliteit geen verschil.(tenzij het Chinese namaak is)
Bitjes in vochtigheid laten liggen kan inderdaad soms wat roest opleveren, het zijn immers niet de duurste maar harder dan de standaard meuk. Doet verder niets af aan de hardheid die roest, of de bruikbaarheid, het is maar fijne oppervlakteroest. Het zal niet de diepte ingaan.
Dat geldt ook voor het hardmetaal in de boortjes, dat is beter (en beter hardgesoldeerd) dan een standaard steenboor waar je geen beton mee kan boren.

Ik heb overigens zat "dure" boortjes en bitjes die gaan roesten(roestsporen) als ik de systainer met boren en bitjes per ongeluk even in de (mot)regen open gelaten heb.
Dat geldt voor veel metaal, ook boorkoppen houden niet zo van vocht, de bekken daarvan roesten ook snel en dan wordt openen en sluiten stroef tot vastzitten als je het even niet gebruikt.
WD-40 to the rescue.

[ Voor 14% gewijzigd door Teijgetje op 01-12-2016 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op donderdag 1 december 2016 @ 20:17:
Wil je echt goede SDS betonboren kies dan die met 4 snijvlakken, zgn viersnijders. Die gaan ook makkelijk door betonstaal en boren netter een recht gat zonder verloop door bv kiezels of betonijzer.
Bv de DeWALT Original XLR sds boren of de Hilti TE-CX serie
ik heb voor beton in de aanbieding eens zo'n cassette van Festool SDS+boren gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xy9zCCGnArFSe6m1kpK9CEx4/full.jpg

Met mijn Bosch GBH 2-28 is het net alsof je met je accutol in een houten paal zit te schroeven d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 14:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Fraggert schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:37:
[...]

ik heb voor beton in de aanbieding eens zo'n cassette van Festool SDS+boren gekocht.

[afbeelding]

Met mijn Bosch GBH 2-28 is het net alsof je met je accutol in een houten paal zit te schroeven d:)b
Heb je ook de dfv ? Ik merk over het algemeen dat de gaten iets ruimer zijn met mijn lichtere bosch boor :(

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
iemand ervaring met de Heller bionic boren?

En de ceramicmasters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

enriqueeeee schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:21:
Heb je ook de dfv ? Ik merk over het algemeen dat de gaten iets ruimer zijn met mijn lichtere bosch boor :(
die wissel-boorkop bedoel je? ja, die heb ik :)

Nog niet gebruikt, maar dan moet ik wel zeggen dat ik die optie eigenlijk zal gebruiken bij bijv. slangeboren, speedboren of om, met een adapter, houtdraadbouten met een dop vast te raggen in niet zulk subtiel douglashout (ruwe houtbouw).
De gaten voor mijn TVbeugel die ik moest voorboren met 5mm waren gewoon goed strak.

wat heb jij vergeleken dan? en wat is "iets ruimer"

houtboortje 8mm in MDF met de GBH ten opzichte van een accutol? :P ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 02-12-2016 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:16

Exigence

dnkroz

sjnelle schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:32:
iemand ervaring met de Heller bionic boren?

En de ceramicmasters?
Ik heb al mijn SDS betonboren van Heller en die bevallen prima. "Als een warm mes door de boter". Heb allee weinig vergelijk, omdat dat ook de enige boren zijn die ik gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

[...]

Knappe setjes zijn;

Staalboren profi
Steenboren + bits profi
Bosch boren die je bij de hornbach haalt zijn verre van "knappe setjes" ja voor huis tuin en keuken gebruik zijn ze "leuk".
daarnaast zijn het Bosch branded boren, setjes die onder naam van Bosch worden uitgegeven.
branded setjes zoals die van Festool of Bosch is "goedkope prut" het zijn gewoon C-merk boortjes die verkocht worden voor teveel geld omdat er Festool of Bosch op staat.
een echte boren fabrikant verkoopt ze onder eigen naam.

profi boren kom je uit bij perfor of tyvoly

http://www.kennametal.com...78624/556249/3924453.html
http://www.teo.nl/producten/boren/
http://www.uvat.it/en/por...yperfor-industrial-tools/

dan ben je voor je leven klaar ( als je weet hoe je een boor moet slijpen )

[ Voor 6% gewijzigd door talin op 02-12-2016 12:43 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:11
Wil een multitool aan gaan schaffen. Twijfel een beetje tussen een Ferm en een Bosch. Bosch is 2 keer zo duur, vandaar.

https://www.amazon.de/Bos..._pdt_img_top?ie=UTF8&th=1

of

http://www.powertoolshop....898.1438370822.1478786841

Iemand tips?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

artbij schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:39:
Wil een multitool aan gaan schaffen. Twijfel een beetje tussen een Ferm en een Bosch. Bosch is 2 keer zo duur, vandaar.

of

Iemand tips?
komt ie weer! wat wil je er mee gaan doen?
5x per jaar een hoekje ergens uithalen? koop de Ferm, of heb je een garage project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:58
artbij schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:39:

of

Iemand tips?
Ik had zelf een multitool van de bouwmarkt en gebruikte dat ding bijna nooit want veel lawaai en trillingen maar ondanks een nieuw zaagblad schoot het niet op. (zagen in laminaat).

Nu heb ik een bosch blauw multitool op accu (10.8V) en dat is een wereld van verschil.

Een betere multitool zal duurder zijn, maar die ga je (als je zo nu en dan klust) nog heel vaak gebruiken.
Een multitool is geen gereedschap om meters te maken, maar vaak wel de enige tool die klusjes in lastige hoeken en gaten gedaan krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 23:11
Heb een vrijstaande nieuwbouw woning op de planning staan volgend jaar en wil met de kerst in aantocht mijn gereedschapskast eens aanvullen :).

Heb het idee dat een multitool een ding is dat je gebruik voor vanalles en nog wat. En dat je dat moeilijk van te voren bepaald.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
talin schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:32:
[...]

Bosch boren die je bij de hornbach haalt zijn verre van "knappe setjes" ja voor huis tuin en keuken gebruik zijn ze "leuk".
daarnaast zijn het Bosch branded boren, setjes die onder naam van Bosch worden uitgegeven.
branded setjes zoals die van Festool of Bosch is "goedkope prut" het zijn gewoon C-merk boortjes die verkocht worden voor teveel geld omdat er Festool of Bosch op staat.

http://www.kennametal.com...78624/556249/3924453.html
http://www.teo.nl/producten/boren/
http://www.uvat.it/en/por...yperfor-industrial-tools/

Valt Ruko in diezelfde categorie eigenlijk? Dat kan ik namelijk relatief makkelijk krijgen, maar is nog een flinke slag duurder dan bv. Rotec...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 12:48:
Heb een vrijstaande nieuwbouw woning op de planning staan volgend jaar en wil met de kerst in aantocht mijn gereedschapskast eens aanvullen :).

Heb het idee dat een multitool een ding is dat je gebruik voor vanalles en nog wat. En dat je dat moeilijk van te voren bepaald.
Ik heb zelf een Fein Multimaster en dat werk prima. Gebruik 'm ook voor van alles en nog wat. Het is niet zo dat je hiermee andere machines gaat vervangen. De Multimaster is overigens een stuk duurder dan die Bosch.

Voor een paar tientjes meer heb je een instapmodel Fein en dat is kwalitatief beter dan Bosch groen. Daarnaast heeft deze een makkelijker systeem om de zaagjes te wisselen.

Maar afhankelijk van hoe vaak je de machine gebruikt is de Ferm mogelijk ook wel prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Framoes op 02-12-2016 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 14:40

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Fraggert schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 11:51:
[...]

die wissel-boorkop bedoel je? ja, die heb ik :)

Nog niet gebruikt, maar dan moet ik wel zeggen dat ik die optie eigenlijk zal gebruiken bij bijv. slangeboren, speedboren of om, met een adapter, houtdraadbouten met een dop vast te raggen in niet zulk subtiel douglashout (ruwe houtbouw).
De gaten voor mijn TVbeugel die ik moest voorboren met 5mm waren gewoon goed strak.

wat heb jij vergeleken dan? en wat is "iets ruimer"

houtboortje 8mm in MDF met de GBH ten opzichte van een accutol? :P ;)
Nee zijn sds boortjes, Met grotere gaten bedoel ik dat pluggen in een gat van "6mm" soms te ruim zitten.
Vooral in Gybo of gas beton

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
[...]

Die opmerking vind ik wel heeeel kort door de bocht Natuurlijk heb je schroevendraaiers of boormachines die met een buslading bits en boren komen en toch maar €125 kosten bij de Gamma/Praxis/Formido. Dat kan nooit wat zijn. Maar dat betekent niet dat alle rebranded boren "C-merk boortjes" zijn! Van de boren weet ik niet waar ze vandaan komen, maar de zaagbladen van Festool zijn voornamelijk Leitz-zaagbladen. Leitz is een Duits topmerk qua zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

enriqueeeee schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:05:
[...]

Nee zijn sds boortjes, Met grotere gaten bedoel ik dat pluggen in een gat van "6mm" soms te ruim zitten.
Maar doel je dan op het gebruik met die DFVkop of de SDSkop?

Want gybo boor je niet met de hamerfunctie maar met een steenboor op de klopfunctie, right? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
in dat soort muren boor je met een botte spijker nog in. Waarom zou je uberhaupt gaan kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met Gybo ben ik niet bekend. Gasbeton doe ik zelf meestal met een goede, scherpe HSS boor, zonder klopstand en niet te snel. Misschien zit er verschil tussen, maar al het gasbeton waar ik tot nu toe mee gewerkt heb kun je nog net geen gaatje in pissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-05 08:52
[...]

Daarom wordt ook aangeraden om pluggen toe te gebruiken afgestemd op het materiaal waarin je ze toepast.

Gibo is zo zacht dat het boorstof het gat nog verder uitslijpt. Ytong is zo zanderig dat het gat gewoon uitbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

McGryphon schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:54:
[...]

Valt Ruko in diezelfde categorie eigenlijk? Dat kan ik namelijk relatief makkelijk krijgen, maar is nog een flinke slag duurder dan bv. Rotec...
weet je ik ken dat hele merk niet, waar haal ik mijn wijsheid vandaan, ik heb 7 jaar technische dienst gewerkt, waarvan 90% RVS werk was, heb een metaal achtergrond, en heb daar de laatste 4 jaar als Magazijn meester gewerkt, budget was nooit een issue aangezien er geld verdiend werd met de machines en stilstand geld kostte.
L.N. schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:28:
[...]

Die opmerking vind ik wel heeeel kort door de bocht Natuurlijk heb je schroevendraaiers of boormachines die met een buslading bits en boren komen en toch maar €125 kosten bij de Gamma/Praxis/Formido. Dat kan nooit wat zijn. Maar dat betekent niet dat alle rebranded boren "C-merk boortjes" zijn! Van de boren weet ik niet waar ze vandaan komen, maar de zaagbladen van Festool zijn voornamelijk Leitz-zaagbladen. Leitz is een Duits topmerk qua zagen.
dat ben ik ook met je eens maar de stelling is wel waar, de grote merken doet graag wat extra's bij in de koffer om een pakket completer te maken voor de klant. die zoekt een boormachine, krijgt daar 2 accu's bij en een lader en ook nog een bit setje en een boor setje.
dan maakt de klant sneller de keuze voor een totaal pakketje dan dat hij ook nog weer bitjes per stuk dan wel boren moet gaan zoeken.
doorgaande maten er bij en de klant is blij.

tuurlijk er zijn ook goeden tussen, ik zou mijn buurman de bitsets van Bosch ook aanraden, die heb ik ook ooit een keer gratis gekregen en die deden het best leuk.
en zo komen de zaagbladen blijkbaar van Festool ook uit een goed huis.
maar als er al geen merk op staat is voor mij een teken om te argwanen, dan kunnen ze vandaag boren van merk Hitiwatsie er bij doen en volgende week van Fukosaaka.

heb wel eens zo'n boortje in de bankschroef gezet en dan met een tang rondgedraaid dan is het net een dropveter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
[...]

We zitten alleen niet op het profi-forum......
De goedwillende DHZ-er de allerduurste boortjes aanpraten is imo een beetje......... :X
En een boortje herslijpen? Daar moet je dan weer een goede slijpsteen voor aanschaffen of een speciale borenslijper. :+
Voor dat ene boortje?
Of doen ze/je dat zoals ik gewoon uit de hand, rekening houdend met materiaal en spaanhoek? (30+ jaar ervaring en soms ook niet helemaal goed).
En voor aluminium kunnen ze natuurlijk dan beter gelijk een set spiraalboren met grotere spoed en grotere spaanhoek aanschaffen? >:)

Gewoon een setje een stukje beter dan meuk volstaat meestal voor de paar keer dat het gebruikt wordt per jaar. (zoals je zelf zegt da`s leuk voor huis, tuin en keukengebruik, wat de meesten hier zijn, een profi gaat namelijk niet vragen welke boortjes hij het beste kan kopen. ;) )

En zijn ze bot dan koop je nieuwe.
Maar je hebt gelijk, er zijn inderdaad "supergoede gouden boortjes" voor het leven. (en toen brak ie ;) )

Met een sds-boor op hameren in "gips" en dan "klagen" dat je gat uitlubbert??? 8)7
SDS boren zijn voor harde materialen, bovendien hebben SDS boren iets ruimte in de schacht ivm het hameren, daardoor zijn ze zonder hameren in zachte materialen een beetje wiebelig. Wat in jouw geval ook een ruimer gat oplevert dan de exacte boormaat.
Fraggert schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 14:42:
Want gybo boor je niet met de hamerfunctie maar met een steenboor op de klopfunctie, right? :)
Gibo en gasbeton boor je met een steenboortje, of een multicutboortje, en niet op kloppen, en desnoods met een staal of houtboortje zo zacht is het.

Heb je een setje multicutboortjes dan kan je daar vrijwel alles mee boren qua steensoorten, zonder kloppen, zonder verlopen of uitlubberen, zonder herrie en gewoon met een schroefmachine.
Ik pak de Hilti boorhamer alleen bij beton of grote series (+20 gaten) in baksteen. Een multicut gaat namelijk ook gewoon als een mes door de boter in baksteen, zonder zware machine, zonder herrie.

Als tip voor boren kan ik nog meegeven om als je niet weet hoe sterk je muur is altijd zonder kloppen en een maat kleiner dan je nodig hebt te beginnen. (bv 5 voor 6 of 6 voor 8 )
Brokkelt de muur dan past je plug toch in het te "ruim" geworden gat, past het niet dan is het zo op maat geboord met de juiste diameter boor. Een te groot gat terugboren gaat namelijk niet en in te grote pluggen passen schroeven voor kleinere pluggen niet lekker of je plug/brokkelrand steekt zelfs uit onder het te bevestigen object.
En kom je er zonder kloppen niet in dan kan je daarna de klopfunctie aanzetten of zelfs overstappen op een hamerboor.

Er zijn wel gevallen waar je eerst moet kloppen......

(maar dat is iets met beleefdheid en manieren. :9~)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 02-12-2016 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

McGryphon schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:54:
[...]
Ik gebruik oa enkele verzinkborensets van Ruko en die houden zich meer dan prima.
Zij zien er ook top notch uit, niets op aan te merken. :)
McGryphon schreef op woensdag 30 november 2016 @ 17:56:
[...]
Voor dom serie schroefwerk zoals bij het plaatsen van een schutting, bepaal ik normaal gesproken eerst even het breukmoment van de gebruikte schroef op een blokje afvalhout en stel daar de slipkoppeling op in.
Doe je dat goed, dan zal er daarna geen schroef meer breken en kun je lekker hersenloos doorjassen. :+

Zit de schroef er nog niet helemaal in terwijl de slipkoppeling al ratelt, dan weet je in ieder geval dat doorjakkeren geen enkele zin meer heeft en dat je dan moet voorboren of een kortere schroef moet kiezen.

Vooral in hardhout willen 4/4.5 mm schroeven net iets te makkelijk breken en het is meestal nog een heel gehannes om een afgeknapte schroef er na een breuk weer uit te wurmen.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 02-12-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Teijgetje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:25:
[...]

Als tip voor boren kan ik nog meegeven om als je niet weet hoe sterk je muur is altijd zonder kloppen en een maat kleiner dan je nodig hebt te beginnen. (bv 5 voor 6 of 6 voor 8 )
Brokkelt de muur dan past je plug toch in het te "ruim" geworden gat, past het niet dan is het zo op maat geboord met de juiste diameter boor. Een te groot gat terugboren gaat namelijk niet en in te grote pluggen passen schroeven voor kleinere pluggen niet lekker of je plug/brokkelrand steekt zelfs uit onder het te bevestigen object.
En kom je er zonder kloppen niet in dan kan je daarna de klopfunctie aanzetten of zelfs overstappen op een hamerboor.

Er zijn wel gevallen waar je eerst moet kloppen......

(maar dat is iets met beleefdheid en manieren. :9~)
Kijk, dat is nou precies waar ik al sinds ik m'n huidige woning heb tegenaan loop. Soms is een muur keihard en soms brokkelt het af als je er naar kijkt. Altijd geklooi met pluggen die net niet lekker zitten.

Bedankt voor de tip! Zo logisch en toch denk je er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 20:39:
Vooral in hardhout willen 4/4.5 mm schroeven net iets te makkelijk breken en het is meestal nog een heel gehannes om een afgeknapte schroef er na een breuk weer uit te wurmen.
Er is een heel oud trucje met een stukje zeep.....
Als je de schroefpunt even in een stukje zeep duwt dan heb je een glijlaagje.
Je schroef zal makkelijker in het hout draaien en door de verminderde wrijving verder het hout in kunnen. (tenzij het hout zo hard is dat je zonder verzinken de kop er niet in krijgt natuurlijk, dan breek je hem alsnog af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die truc ken ik met waxinelichtjes. Even de schroef er langs, zodat er wat paraffine aan zit en dan schroeven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 23:08
Teijgetje schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:25:

Voor dat soort gevallen heb ik van die doekjes van gips (?) die je eerst nat moet maken en dan om je plug heen moet vouwen. Zo kan je de daarvoor bedoelde plug alsnog voor het (per ongeluk) te grote gat gebruiken.

9 van de 10x gaat het boren hier wel goed (brokkelige muren genoeg hier), maar soms gaat het echt verkeerd en dan komen die gipsdoekjes (het spul ligt in de schuur en weet de naam zo snel even niet) goed van pas.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe goed ze zijn qua duurzaamheid en draag/trekkracht e.d..

Ik heb ze ooit een keer gehaald voor de zekerheid en ze hebben mij al een paar keer goed kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:02

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

talin schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 18:44:
dat ben ik ook met je eens maar de stelling is wel waar, de grote merken doet graag wat extra's bij in de koffer om een pakket completer te maken voor de klant. die zoekt een boormachine, krijgt daar 2 accu's bij en een lader en ook nog een bit setje en een boor setje.
dan maakt de klant sneller de keuze voor een totaal pakketje dan dat hij ook nog weer bitjes per stuk dan wel boren moet gaan zoeken.
doorgaande maten er bij en de klant is blij.
Zo heb ik een bedrade boormachine (zonder klop of andere fratsen) gekocht van Hitachi die nog geen $50 kostte, met een blisterding met een paar standaardboortjes en een spuitplastieken "koffertje". Nu woon ik in de VS waar de meeste gaten in de muren hooguit het hout ingaan, dus echt profi-geweld heb ik niet nodig. Nog nauwelijks echt nodig gehad dat ding.

Wel een tijdje terug een kleinere Festool schroevendraaier/miniboor gekocht die best goed bevalt, die flink wat actie gezien heeft. Op zich best een geschikt ding.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Remy!!!! schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:26:
[...]
Voor dat soort gevallen heb ik van die doekjes van gips
Je bedoelt deze.
Die kunnen inderdaad soms heel handig zijn.

Maar voorkomen is toch beter dan genezen.
Neem bijvoorbeeld een passend steek- of ring-sleuteltje ipv een Engelse sleutel zoals Dennis in het filmpje, dan beschadig je de moer niet.
Verstelbare sleutels beschadigen vaak alles.

Orion84 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:20:
Die truc ken ik met waxinelichtjes. Even de schroef er langs, zodat er wat paraffine aan zit en dan schroeven.
Ja dat kan ook, zeep of afwasmiddel(dreft) kun je makkelijker schoonmaken of regent vanzelf weg.

[ Voor 58% gewijzigd door Teijgetje op 03-12-2016 01:36 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.