[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste
Acties:
  • 720.455 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Uncle Mel schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:18:
[...]

Een slagschroevendraaier is juist niet zo zeer om veel continue kracht te zetten maar om de schroef te draaien en rond te "slaan" In mijn geval had ik een moer vast met een ringsleutel en was de slagschroevendraaier zo sterk dat hij het schroefdraad van de bout af ramde.

Over het algemeen gebruik je zo'n ding om van die lange zware houtschroeven met een hex kop in (voorgeboord) hout te draaien, weet ff niet meer hoe die heten. In ieder gaval, de enige reden dat ik er één heb is dat ie in een set met de DHP481 maar €20 meer kostte dan zonder. 8)
Houtdraadbout :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:36

Reinier

\o/

Dat snap ik en dat bedoelde ik juist :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
leecher schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 17:38:
[...]

Was in een winkel, als hij die schroeven er zo in had geramd dan had ik de set waarschijnlijk wel gekocht maar nu dus niet gedaan.
Vanaf iets na 9 minuten draait hij er schroeven mee in: YouTube: Makita CT226 12V Max CXT Lithium-Ion Cordless Combo Kit (FD05 Drill ...

Binnenkort komt de td111d trouwens. De koolborstelloze versie. Sterker en zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:43
Framoes schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:14:
[...]

Vanaf iets na 9 minuten draait hij er schroeven mee in: YouTube: Makita CT226 12V Max CXT Lithium-Ion Cordless Combo Kit (FD05 Drill ...

Binnenkort komt de td111d trouwens. De koolborstelloze versie. Sterker en zuiniger.
Ik vind dat niet echt een spannend stuk hout of grote schroeven. Ik zie dat de accuboor ook nog wel doen. Dat trekt mij niet over de streep en ook de claim van 110Nm zie ik op geen enkele wijze waargemaakt. Het enige wat ik van de slagschroevendraaier heb gezien tot nu toe is een heleboel herrie en weinig power.

De koolborstelloze versie van de accuboor heb ik al gezien idd maar dat zal niet echt in het budget passen. Ik vind niet-BL modellen ook prima dus die investering is het mij niet waard.
Het mooie aan deze 10,8v machines vond ik juist dat ik een leuk setje van 2 heb voor een relatief lage prijs.
Meestal ben ik bezig met hout en dan is er 1 voor het voorboren/verzinken en 1 voor het schroeven. Nu sta ik echt 100x bitje/boortje te wisselen ivm met defecte 2de machine. De enige machine die ik nu heb heeft ook nog eens een verrotte koppeling dus ben ik in de markt voor 2 stuks.

[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 19-11-2016 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

leecher schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:40:
[...]

Ik vind dat niet echt een spannend stuk hout of grote schroeven. Ik zie dat de accuboor ook nog wel doen. Dat trekt mij niet over de streep en ook de claim van 110Nm zie ik op geen enkele wijze waargemaakt. Het enige wat ik van de slagschroevendraaier heb gezien tot nu toe is een heleboel herrie en weinig power.
+1

Dat is in mijn veranda zo'n beetje de kleinste schroef 8)7

Een slagschroevedraaiertest wil ik zien met dikke douglas of eiken palen en houtdraadbouten M12x200 :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Dwin0jzC58bK2wVcaLUIZIFF/full.jpg

Die schroef in die review daar wordt mijn panasonic 14.4 accutol niet warm of koud van hoor. Daar koop ik geen slagtol voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
Fraggert schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:59:
[...]

Een slagschroevedraaiertest wil ik zien met dikke douglas of eiken palen en houtdraadbouten M12x200 :P
Ik laat het je weten wanneer ik mijn DTD152 voor M16 in een overkapping ga gebruiken met zijn 165 nm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Uncle Mel schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 19:05:
[...]

Ik laat het je weten wanneer ik mijn DTD152 voor M16 in een overkapping ga gebruiken met zijn 165 nm ;)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
leecher schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 18:40:
[...]

De koolborstelloze versie van de accuboor heb ik al gezien idd maar dat zal niet echt in het budget passen. Ik vind niet-BL modellen ook prima dus die investering is het mij niet waard.
Het mooie aan deze 10,8v machines vond ik juist dat ik een leuk setje van 2 heb voor een relatief lage prijs.
Meestal ben ik bezig met hout en dan is er 1 voor het voorboren/verzinken en 1 voor het schroeven. Nu sta ik echt 100x bitje/boortje te wisselen ivm met defecte 2de machine. De enige machine die ik nu heb heeft ook nog eens een verrotte koppeling dus ben ik in de markt voor 2 stuks.
Een 10.8V slagschroevendraaier is ook niet gemaakt voor ruwe houtbouw met gigantische schroeven. Dan moet je een 18V slagschroevendraaier met +150Nm kopen. Bijvoorbeeld een Makita DTD152/153/154/170.

De reden dat ik m'n 10.8V set weg heb gedaan is omdat ik een compacte 18V heb waarmee ik alles kan schroeven. Meer dan dit wordt het ook niet qua betaalbare 10.8V machines. Milwaukee sets zijn 1,5x zo duur en alle andere merken zitten qua Nm op het niveau van de Makita's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Ik was er ook niet van plan gigantische ruwe houtbouw mee te schroeven. Ik had wel op zijn minst gedacht dat de slagschroevendraaier een groter koppel kon leveren dan de boormachine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:04
Slagschroevendraaier is toch voor je gipsplaatjes?

Lekker snel #Yolo :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bij een zelfstandige een keer zo een slagmachine op het verlaagde plafond gelegd, belachelijk spul met een takke herrie :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:04
Wat voor slagschroevendraaiers hebben jullie? Die van mij maakt echt niet meer herrie dan een decoupeerzaag of een afkortzaag.

Een multitool, dat maakt pas takkeherrie, maar een slagschroevendraaier bij gebruik van "normale" schroeven? Nah.

De reden dat ik dat ding overal voor gebruik, zelfs bij gips is omdat hij vele malen sneller is dan mijn accutol en daarbij een fractie van het gewicht heeft. Zeker met een 1.5 Ah 18v accu :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:54
Ik heb een Milwaukee M12 CID-202C.
Ben er supertevreden mee! Voor zijn formaat is het een enorm krachtige machine, en hij heeft 2 standen:
- Stand 1 voor precisiewerken (0 - 1200 omw/min, koppel 19 Nm, slagfrequentie 0 – 2700 slagen/min)
- Stand 2 voor maximale prestaties in heavy duty toepassingen (0 - 2650 omw/min, koppel 135 Nm, slagfrequentie 0 - 3550 slagen/min)

In theorie heb ik stand 1 nooit echt nodig (voor dat werk kan ik in theorie m'n M12 CPD voor gebruiken), maar ik ben lui dus ik gebruik m'n M12 CPD om de gaten te boren en de slag om de schroeven erin te draaien. En als het nodig is kan ik dat met erg veel beleid doen middels stand 1. Maar ook met stand 2 merk ik dat de 'trigger' erg goed reageert op mijn druk, dus ook met de 'zware' stand kan ik best goed met beleid schroeven erin draaien.
Helaas voor jullie (qua testen e.d.) heb ik hem nog niet onder enorm zware omstandigheden kunnen testen.

Al met al ben ik erg tevreden met de Milwaukee's, ik moet eerdaags nog een keer een goedkope 2e accutol op de kop tikken zodat ik die kan gebruiken voor het verzinken, en dan hoef ik nooit meer bitjes/boortjes/verzinkkopjes te wisselen :+

Ik besef mij wel dat dit de wat duurde slag/accutols zijn, maar ik geef liever iets extra geld uit dan dat ik later besef dat ik kracht/functies mis.
En tijdens mijn zoektocht was de Milwaukee de enige die 2 standen had, wat ik toch wel graag wou.

Ter info ik ben liever lui dan moe :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik wil een bouwstofzuiger kopen. De oplevering van onze nieuwe woning komt dichterbij en de vorige keer heb ik elke keer zo'n ding geleend van mijn vorige buurman - ik haat lenen en wil daarom zo'n ding gewoon kopen.

Ik twijfel tussen de:

1) Karcher WD4 Premium van circa 140 euro link

+ Komt met buis en stofzuigermond
+ Goedkoper dan de Makita
- Geen inschakelautomaat

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/a/karcher_stof-waterzuiger_mv_4.jpg

2) Makita VC2512L van circa 170 euro link
+ Inschakelautomaat
+ Is een Makita (ik ben een merkenhoer en koop liever in een keer goed spul)
- Duurder dan de Karcher
- Geen buis en stofzuigermond (kost samen 30 euro dus dan is de Makita 200 euro)

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/c/vc2512l.jpg

edit: net nummer 3) gevonden: Karcher MV3 P van circa 110 euro link
+ Inschakelautomaat

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/a/karcher_mv_3_p_stofzuiger.jpg

Het probleem is dat ik niet 100% zeker weet waar ik hem na onze bouw nog voor zal gebruiken, en dus niet weet of ik die automatische inschakeling wel veel zal gebruiken. Ik denk dat 'ie meestal voor kleine klusjes of autostofzuigen wordt gebruikt.

Iemand suggesties of alternatieven?

[ Voor 12% gewijzigd door BFmango op 20-11-2016 02:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

KillaZ schreef op zondag 20 november 2016 @ 00:56:
Wat voor slagschroevendraaiers hebben jullie? Die van mij maakt echt niet meer herrie dan een decoupeerzaag of een afkortzaag.
Heb twee 18V Makita DTD152ZJ machientjes, klein maar fijn. ;)
Maar herrie??
Yep, een onaangename takkeherrie vind ik zelf. :X
Een multitool, dat maakt pas takkeherrie, maar een slagschroevendraaier bij gebruik van "normale" schroeven? Nah.
Ik laat die slagschroevendraaiers zo lang mogelijk in de koffers zitten. :+
De reden dat ik dat ding overal voor gebruik, zelfs bij gips is omdat hij vele malen sneller is dan mijn accutol en daarbij een fractie van het gewicht heeft. Zeker met een 1.5 Ah 18v accu :)
Voor gips een "slagschroevendraaier"??
Misschien als ik levensmoe word. :+

Maar serieus, zo'n supercompacte10.8V Bosch/Metabo/Makita is licht als een donsje, maar schroeft gips als een malle en dat op nagenoeg fluisterstilte.
Bij alle 10.8V Metabo's kun je zelfs de boorkop verwijderen en de bits in de binnenkant van de uitgaande booras zetten.
Het maakt de machine nóg compacter en lichter.

Deze compacte 10.8V schroefmachines zijn (incl boorkop) trouwens iets van 300/400 gram lichter dan een kleine 18V slagschroevendraaier (incl. accu's), als een laag gewicht je voornaamste doel is, dan hoef je dus niet verder te zoeken. _/-\o_
BFmango schreef op zondag 20 november 2016 @ 02:25:
Ik wil een bouwstofzuiger kopen. De oplevering van onze nieuwe woning komt dichterbij en de vorige keer heb ik elke keer zo'n ding geleend van mijn vorige buurman - ik haat lenen en wil daarom zo'n ding gewoon kopen.
..........
Als je enkel een schroefje in je nieuwe huis gaat boren dan maakt het allemaal niet zoveel uit.

Ga je echter in muren slijpen etc. dan wil je echt een bouwzuiger met een volautomatische filterreiniging inclusief inschakelfeature.
Festool heeft ze, net als Bosch en Makita en na zo'n volwaardige zuiger met state-of-art (overdruk) filterreiniging wil je nooit meer iets anders.

Zo zuigt mijn eigen Protool bouwzuiger een volle zak van het allerfijnste cement in 1 ruk helemaal leeg zonder ook maar 1 keer krimp te geven en ook de volle zuigkracht te behouden, er heeft ooit een leuk filmpje over online gestaan maar ik kan het zo snel niet meer terugvinden.
Mijn oudere Festool (nog zonder dit filterreinigende feature) komt hier niet bij in de buurt en haakt met mijn diamant sleuvenslijper al na hooguit 10 minuten af vanwege een wegvallende zuigkracht.
Het slijpen van sleuven wordt dan al snel een uiterst "mistige" aangelegenheid. :+

Maar goed, je moet voor zo'n machine wel werk hebben.

Een goede bouwzuiger gaat met gemak 10 à 15 jaar (of nog langer) mee, schrijf het eens over al die jaren af en de hogere prijzen vallen ook in deze duurdere categorie nog wel mee en je krijgt er in ieder geval een zeer aangename kwaliteit voor terug.
Hier geldt onverkort: "If you pay peanuts you get monkeys". ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 20-11-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06 22:12
Op ibood wordt de Markita DK1486W Combideal aangeboden voor 140 euro, wellicht interessant. Alleen vandaag geldig (20-11)

http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/#

[ Voor 31% gewijzigd door llpineapple op 20-11-2016 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Fraggert schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:59:
[...]

Ff paar dingen :)

Je kunt kijken naar de L-boxx waar het stuk gereedschap in geleverd wordt bjjv. op de site van toolnation ofzo. Daar staat bij welke maat lboxx er geleverdt wordt.

Heb je een item dat nooit geleverd wordt in een lboxx, zoals mijn Bosch GSR13, dan moet je ff opmeten welke je nodig hebt.

En voor wat het waard is, naast een zwikje Lboxxen (die ik laatst gekocht heb omdat ze zeer goedkoop waren met 20 euro per stuk) heb ik ook 2 metaloc boxen van metabo.

Die vind ik persoonlijk beter en handiger :P

De metalocs hebben 1 sluiting en zijn dus handiger met 1 hand te openen.

Daarnaast zijn ze stapelbaar zonder dat ze verplicht aan elkaar vastklikken. Je kunt ze dus heel eenvoudig van elkaar afpakken. In mijn rek is dat met de lboxxen lastiger omdat ik dus met 2 handen moet ontgrendelen.

De metalocs kúnnen aan elkaar met de stalen sluiting, werkt perfect, maar het hoeft dus niet.

Daarnaast vind ik de maatvoering van de metalocs net ff wat prettiger. Die zijn wat hoger terwijl de lboxxen breder zijn.
Beetje laat, maar dank voor de toelichting :)

Bij de Hornbach een paar lboxx dozen gehaald. Voor mij het makkelijkst om hierbij te blijven ivm bosch blauw gereedschap wat ik al in lboxx heb.

Spul blijft een aan de prijs, toch maar een keer op tijd toehappen als het spul ergens in de aanbieding is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BFmango schreef op zondag 20 november 2016 @ 02:25:

Ik twijfel tussen de:

1) Karcher WD4 Premium van circa 140 euro link

+ Komt met buis en stofzuigermond
+ Goedkoper dan de Makita
- Geen inschakelautomaat

[afbeelding]

2) Makita VC2512L van circa 170 euro link
+ Inschakelautomaat
+ Is een Makita (ik ben een merkenhoer en koop liever in een keer goed spul)
- Duurder dan de Karcher
- Geen buis en stofzuigermond (kost samen 30 euro dus dan is de Makita 200 euro)

[afbeelding]

edit: net nummer 3) gevonden: Karcher MV3 P van circa 110 euro link
+ Inschakelautomaat

[afbeelding]

Het probleem is dat ik niet 100% zeker weet waar ik hem na onze bouw nog voor zal gebruiken, en dus niet weet of ik die automatische inschakeling wel veel zal gebruiken. Ik denk dat 'ie meestal voor kleine klusjes of autostofzuigen wordt gebruikt.

Ik heb die mv3 p en is prima, inschakelautomaatis wel erg fijn.Ik gebruik alleen het trouwens alleen voor hout bewerking. Maar als het maar voor 1 bouw is zou ik persoonlijk niet een hele dure kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-06 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoezo roept er niemand dat die dingen ook in systainers te krijgen zijn? :P
https://www.kruis.nl/stof...PeF36n-ttACFQUW0wodHFEDaA

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
The Eagle schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:10:
Hoezo roept er niemand dat die dingen ook in systainers te krijgen zijn? :P
https://www.kruis.nl/stof...PeF36n-ttACFQUW0wodHFEDaA
Omdat rugzakstofzuiger nog mooier is dan een systofzuiger ;)

http://www.gereedschapcen...y-2l-koolborstelloos.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ibood van vandaag is een makita 10.8 setje in koffer voor 139 eu.
Hp330
Td090
Lampje
2 accu's
Lader

http://www.ibood.com/home...ition-108v-combideal.html

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:36
Is het qua prijs ook een interessant aanbieding?

Want vaak slaan die ibood van/voor prijzen nergens op.

[ Voor 37% gewijzigd door trekker22 op 20-11-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Prijs is volgens mij erg scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
iBood ruikt naar China...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thefirstikke schreef op zondag 20 november 2016 @ 09:55:
[...]

Beetje laat, maar dank voor de toelichting :)

Bij de Hornbach een paar lboxx dozen gehaald. Voor mij het makkelijkst om hierbij te blijven ivm bosch blauw gereedschap wat ik al in lboxx heb.

Spul blijft een aan de prijs, toch maar een keer op tijd toehappen als het spul ergens in de aanbieding is :)
Welcome :)

Marktplaats in de gaten houden d:)b zo pakte ik er ook 5 voor 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-06 07:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ibood is 9 van de 10 keer de UK en niet China. Niets mis mee overigens

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
teacher schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:48:
Hp330
Td090
Lampje
2 accu's
Lader

Die is toch bijna vergelijkbaar met deze set

https://www.toolmax.nl/co...-df330d-td090d-ml100.html

Dan lijkt het me een scherpe deal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Hp330
Td090
Lampje
2 accu's
Lader

Ter vergelijking een set zonder lampje, zonder klopfunctie op de boor en met lelijk koffertje:

https://www.toolmax.nl/ma...lct204-df330d-td090d.html

voor €260 bij Toolmax

edit: wat trekker zegt dus...

[ Voor 3% gewijzigd door Uncle Mel op 20-11-2016 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
Uncle Mel schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:31:
[...]

Ter vergelijking een set zonder lampje, zonder klopfunctie op de boor en met lelijk koffertje:

https://www.toolmax.nl/ma...lct204-df330d-td090d.html

voor €260 bij Toolmax

edit: wat trekker zegt dus...
Set maar besteld zat al langer naar mijn 12v gamma brol boormachine vervanger te kijken.

Heb ook nog brol hout/ijzer/steen gamma boortjes en bitjes. Wat zijn daar goede alternatieven voor? Klus alleen af en toe wat in huis/schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 14:50

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Hp330
Td090
Lampje
2 accu's
Lader

llpineapple schreef op zondag 20 november 2016 @ 09:47:
Op ibood wordt de Markita DK1486W Combideal aangeboden voor 140 euro, wellicht interessant. Alleen vandaag geldig (20-11)

http://www.ibood.com/home-living-nl/nl/#
als ik erop zoek krijg ik eenzelfde set bij gereedschapscentrum:

http://www.gereedschapcen...-hp330d-td090d-10-8v.html

maar de afbeeldingen zijn hier in het fraaie makita groen, maar wel 160 euro duurder... ;)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kennelijk hadden ze groot ingekocht, want de Wiha-gereedschapsset is alweer in de aanbieding: http://www.gereedschapcen...edschapset-in-l-boxx.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Laatst online: 12:59
Kerst komt eraan en dit jaar wilde ik mijn gereedschapskast eens wat aanvullen. Komend jaar ga ik een huis laten bouwen. Nadeel van nieuw bouw is dat er helemaal niets is, geen schuurtje, geen afdakje voor de kliko, geen kasten op de zolder etc.

Ik heb mooie handzagen en een bosch decoupeerzaag. Waar het bij mijn klus projecten soms fout gaat is de precisie van het zagen. Als ik 2 balkjes van dezelfde lengte moet hebben gaat het vaak fout bij mij :(. Volgens mij is er wel gereedschap die ervoor zorgt dat dit beter gaat.

Zit zelf een beetje te kijken naar een zaagtafel, telescopische afkortzaag en cirkelzaag met geleider.

Graag advies wat ik het beste kan doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Nauwkeurige rolmaat en potlood ? ;) >:)

Tevens natuurlijk een paar dooddoeners als:
Als je iets meet in het huis en dan bijvoorbeeld buiten op de balk het gaat aftekenen, doe dit dan met dezelfde rolmaat.
Bepaal voor jezelf waar je door wilt zagen, op de lijn die je hebt gezet op het hout, link/rechts ernaast, dat scheelt zo een paar mm.

[ Voor 83% gewijzigd door bluemoon23 op 20-11-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou die zaagtafel laten voor wat het is, ga voor een afkortzaag, en een invalzaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trekker22
voor die iBood deal, het lijkt me om deze te gaan en is dan toch bijna 50 euro goedkoper:

http://www.hd-gereedschap...ef-boormachine-10-8v.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die Makita set is wel heul scheerp. mmmmmmhh grmbl alleen in NL beschikbaar

Voor de Vlamingen :+ http://www.ibood.com/home...ition-108v-combideal.html

[ Voor 48% gewijzigd door Damic op 20-11-2016 15:05 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bluemoon23 schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:48:
Nauwkeurige rolmaat en potlood ? ;) >:)

Tevens natuurlijk een paar dooddoeners als:
Als je iets meet in het huis en dan bijvoorbeeld buiten op de balk het gaat aftekenen, doe dit dan met dezelfde rolmaat.
Bepaal voor jezelf waar je door wilt zagen, op de lijn die je hebt gezet op het hout, link/rechts ernaast, dat scheelt zo een paar mm.
Ik zaag nu dat soort dingen ook met een decoupeerzaag. Voor een zondagse klusser is het niet makkelijk om dan goed recht te blijven. Ook zit ik vaak te kloten met het goed vastleggen van het werkstuk etc.
teacher schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:53:
Ik zou die zaagtafel laten voor wat het is, ga voor een afkortzaag, en een invalzaag.
Waar gebruik ik een invalzaag voor? :?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Voor het zagen van plaatmateriaal i.c.m. geleider.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Puch-Maxi schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:20:
Voor het zagen van plaatmateriaal i.c.m. geleider.
Voor stukken die breder zijn dan met de afkortzaag gezaagd kunnen worden?

Net wat filmpjes zitten kijken. Stuk gemakkelijker dan een cirkelzaag en een latje :).

Heeft mbt de afkortzaag telescopisch nog een voordeel voor mij?

[ Voor 24% gewijzigd door Artbij op 20-11-2016 15:32 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
artbij schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:17:
Waar gebruik ik een invalzaag voor? :?
Een invalzaag is zeg maar een zeer precieze cirkelzaag voor lange rechte snedes. Zie ook een paar pagina's terug.
artbij schreef op zondag 20 november 2016 @ 15:30:
[...]

Heeft mbt de afkortzaag telescopisch nog een voordeel voor mij?
Telescopisch zorgt voor een wat groter zaagbereik. als je alleen latjes afkort hoeft het niet, als je er plaatmateriaal mee wil afzagen dan is het handig. het kan echter zo maar een paar honderd € op de prijs gooien.

[ Voor 43% gewijzigd door Uncle Mel op 20-11-2016 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
Ik gebruik vermoedelijk niet de juiste zoekterm.. Ben op zoek naar een houtboor die ik in m'n freesmachine kan gebruiken (diameter schacht 6-8mm, boormaat ergens tussen de 10 en 25mm). Met de freesmachine kan ik mooi haaks boren, met de losse boor is dat toch lastiger vandaar de zoektocht. Iemand een idee hoe je zo'n houtboor noemt die je in een freesmachine kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:26

Illusion

(the art of)

Niek_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 16:52:
Ik gebruik vermoedelijk niet de juiste zoekterm.. Ben op zoek naar een houtboor die ik in m'n freesmachine kan gebruiken (diameter schacht 6-8mm, boormaat ergens tussen de 10 en 25mm). Met de freesmachine kan ik mooi haaks boren, met de losse boor is dat toch lastiger vandaar de zoektocht. Iemand een idee hoe je zo'n houtboor noemt die je in een freesmachine kan gebruiken?
Forstner boren?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Spiraalfrees met 8mm schacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
Ik twijfel eraan of deze ook met het toerental van 33.000/min kunnen omgaan. Zie vermeld staan dat ze tbv kolomboormachines zijn, deze hebben een lager toerental, toch?
Bedankt voor de tip, ik ga eens verder lezen over het onderwerp spiraalfrezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:40
Niek_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 17:15:
[...]

Ik twijfel eraan of deze ook met het toerental van 33.000/min kunnen omgaan. Zie vermeld staan dat ze tbv kolomboormachines zijn, deze hebben een lager toerental, toch?
Normaal gaan Fostner boren van 300 tot ongeveer 3000 of 4000 toeren en het is niet aan te raden om ze in een bovenfrees te gebruiken. Het nternet staat vol van mensen die het wel hebben gedaan en waar het goed bij ging. Ik zou het niet gokken....

Een groeffrees met ondersnijder is wat je zoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 20-11-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iscara schreef op zondag 20 november 2016 @ 10:04:
[...]
Ik heb die mv3 p en is prima, inschakelautomaatis wel erg fijn.Ik gebruik alleen het trouwens alleen voor hout bewerking. Maar als het maar voor 1 bouw is zou ik persoonlijk niet een hele dure kopen.
Voor slijpwerk in muren met ultrafijn steenstof heb je weinig aan zo'n basic zuiger is mijn ervaring, voor een eenmalige klus kun je natuurlijk altijd een echte zuiger met een actieve filterreiniging huren.
Voor dit soort klussen in zeg maar "de bebouwde kom" houd ik er bij voorkeur nog een tweede bouwzuiger bij om de nevel die ontsnappen wil alsnog weg te zuigen, dat scheelt je bergen aan dwarrelend stof.
Dat werkt in ieder geval probaat en je kunt zo heel behoorlijk "stofarm" werken.

Je kunt een eenvoudige instapbouwzuiger inderdaad prima voor hout gebruiken, al moet je rekening blijven houden met de niet te onderschatten gevaren van fijn houtstof.
Heb ik veel te lang veronachtzaamd en zit nu met een nare chronische hoest. :+

Mijn eigen bejaarde en bijna afgeschreven bouwzuigers heb ik dan ook default aan m'n stationaire zaagmachines hangen.
Doen ze tenminste nog iets voor de kost. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Deze post werdt mede mogelijk gemaakt door de Bosch GHB 2-28 :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/peJAJ2MyUuftM1lQy6VgZYjw/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZrFGDx87OnskPDfsLV55Istz/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KjhJYX9vWUcdxehFXmBwTMzB/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QxJBMSlrLCGUNiJysT9FUSgI/full.jpg

1 HDMI is te kort en ik moet nog ff de bij de steun passende kabelgoot bestellen :)

De Bosch maakte, in combinatie met een setje Festool SDS betonboren, korte metten met het knalharde beton van de buren.
Voorheen lopen klooien en rotzooien met een oudere Metabo en bouwmarktboortjes |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:51
Kan ik hier nog iemand blij maken met een Bosch GWS 18V inlay voor in de L-boxx? Heb er een over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fraggert schreef op zondag 20 november 2016 @ 19:37:
Deze post werd mede mogelijk gemaakt door de Bosch GHB 2-28 :P
.........
Ik was zo in beslag genomen door je Wilson Puppy "lookalikes" dat ik mij even afvroeg waarom je een hamerboor nodig had voor een vloerstaande speaker van dit kaliber. :+

Mooie dingen man, maar hoe klinken ze eigenlijk?? O-)

In vergelijk met de Bosch boorhamer natuurlijk anders wordt het zo snel off-topic.
Niet voor mij hoor, ik doe niet zo benauwd als ik iets moois zie. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
trekker22 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:40:
[...]

Set maar besteld zat al langer naar mijn 12v gamma brol boormachine vervanger te kijken.

Heb ook nog brol hout/ijzer/steen gamma boortjes en bitjes. Wat zijn daar goede alternatieven voor? Klus alleen af en toe wat in huis/schuur.
Onderstaande is een prima set. Beter dan gamma huismerk en piranha.

http://www.hornbach.nl/sh...-dlg/7470614/artikel.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 13-06 23:18
Framoes schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:05:
[...]

Onderstaande is een prima set. Beter dan gamma huismerk en piranha.

http://www.hornbach.nl/sh...-dlg/7470614/artikel.html
Dan zou ik voor deze gaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/493/001/90/DV_8_5070109_03_4c_DE_20151012141256.jpg

http://www.hornbach.nl/sh...elig/5070109/artikel.html
3 euro meer

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Die heb ik zelf ook. Kan hem bij de Hornbach in Nieuwegein niet meer vinden, dus dacht dat mijn link de vervanger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anoniem: 639074 schreef op zondag 20 november 2016 @ 20:06:
[...]

Ik was zo in beslag genomen door je Wilson Puppy "lookalikes" dat ik mij even afvroeg waarom je een hamerboor nodig had voor een vloerstaande speaker van dit kaliber. :+

Mooie dingen man, maar hoe klinken ze eigenlijk?? O-)

In vergelijk met de Bosch boorhamer natuurlijk anders wordt het zo snel off-topic.
Niet voor mij hoor, ik doe niet zo benauwd als ik iets moois zie. _/-\o_
hahah, thanks :)

ik PB je wel ff :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

trekker22 schreef op zondag 20 november 2016 @ 13:40:

Goeie aankoop mee gedaan lijkt me d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Lidl heeft een invalzaag incl geleider. Is dat iets? Heb het idee dat ik een afkortzaag veel vaker zal gebruiken dan die lidl zaag. Sowieso zal ik het meeste werk doen in de garantieperiode van de zaag, dus levensduur is niet zo belangrijk. Hij moet wel makkelijk en precies zagen.

Even nog over de werking van zon geleiderail. Zie ik nu goed dat je die niet eens vast hoeft te klemmen op je werk? Zit die vast met rubber oid?

Post even aangepast naar aanleiding van de post hieronder.

Werkzaamheden:

- Afdak voor brandhout maken
- Afdak voor aanhanger maken
- 200m2 laminaat leggen
- Plaken/kasten maken op zolder en in de berging
- Paar kamers isoleren en afwerken
- Overdekte fietsenstalling maken
- Ombouw kliko's maken

Huis wordt nieuw gebouwd, dus veel zaken moeten nog aangepakt worden.

[ Voor 30% gewijzigd door Artbij op 21-11-2016 09:36 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
artbij schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:12:
Lidl heeft een invalzaag incl geleider. Is dat iets? Heb het idee dat ik een afkortzaag veel vaker zal gebruiken dan die lidl zaag. Sowieso zal ik het meeste werk doen in de garantieperiode van de zaag, dus levensduur is niet zo belangrijk. Hij moet wel makkelijk en precies zagen.

Even nog over de werking van zon geleiderail. Zie ik nu goed dat je die niet eens vast hoeft te klemmen op je werk? Zit die vast met rubber oid?
Een invalzaag en een afkortzaag zijn 2 heel verschillende zagen en zijn moeilijk te vergelijken. Moet je planken of platen in de lengte zagen, dan kun je met een afkortzaag niets, want die zagen meestal maar tot max 30 cm. Hoef je alleen maar balken of smalle planken (<30 cm) af te korten, dan is een afkortzaag handiger. Weet je nog niet wat je precies allemaal gaat doen, koop dan een invalzaag want die is veelzijdiger.

Met een invalzaag kun je ook balkjes afkorten. Dat is niet heel handig, maar het kan wel. Let wel op de maximale zaagdiepte. Een balk van 7 x 7 cm kun je met een de meeste invalzagen niet in 1 keer doorzagen. Natuurlijk kun je eerst aan de ene kant inzagen en dan aan de andere kant. Maar dat is veel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Afgelopen zaterdag is voor de tweede keer in korte tijd mijn Bosch GBH 2-24 DSR kapot gegaan. Een paar maanden geleden hakte hij niet meer goed, dat bleek aan de keuzeschakelaar te liggen. Deze heb ik vervangen en daarna deed hij het weer als nieuw.

De tweede keer is er wat meer kapot: er kwam zaterdag wat rook uit en alleen nog behoorlijk schavende geluiden. Wat blijkt: het achterste lagertje in de motor is vast geslagen. Gelukkig zijn alle onderdelen uitstekend leverbaar via de site van Bosch. Omdat hij voor deze reparatie volledig uit elkaar moet wil ik hem gelijk een kleine revisie geven, dat betekent nieuwe koolborstels, o-ringen waar ik er goed bij kan en een nieuwe SDS-plus kop. Daarbij wil ik ook de voorste keerring vervangen (langs de uitgaande as) maar deze zit volgens mij van binnen er in geperst en wordt op zijn plek gehouden door het transmissiehuis. Heeft iemand ervaring met het vervangen van zo'n keerring? Er zijn behoorlijk wat filmpjes en dergelijke te vinden op youtube hoe een dergelijke boorhamer uit elkaar moet, maar ik kan er tot nu toe geen vinden waar die keerring vervangen wordt... En ja, ik heb ook de Russische filmpjes afgekeken ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ybastiaans op 21-11-2016 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ybastiaans schreef op maandag 21 november 2016 @ 10:50:
Afgelopen zaterdag is voor de tweede keer in korte tijd mijn Bosch GBH 2-24 DSR kapot gegaan. Een paar maanden geleden hakte hij niet meer goed, dat bleek aan de keuzeschakelaar te liggen. Deze heb ik vervangen en daarna deed hij het weer als nieuw.

De tweede keer is er wat meer kapot: er kwam zaterdag wat rook uit en alleen nog behoorlijk schavende geluiden. Wat blijkt: het achterste lagertje in de motor is vast geslagen. Gelukkig zijn alle onderdelen uitstekend leverbaar via de site van Bosch. Omdat hij voor deze reparatie volledig uit elkaar moet wil ik hem gelijk een kleine revisie geven, dat betekent nieuwe koolborstels, o-ringen waar ik er goed bij kan en een nieuwe SDS-plus kop. Daarbij wil ik ook de voorste keerring vervangen (langs de uitgaande as) maar deze zit volgens mij van binnen er in geperst en wordt op zijn plek gehouden door het transmissiehuis. Heeft iemand ervaring met het vervangen van zo'n keerring? Er zijn behoorlijk wat filmpjes en dergelijke te vinden op youtube hoe een dergelijke boorhamer uit elkaar moet, maar ik kan er tot nu toe geen vinden waar die keerring vervangen wordt... En ja, ik heb ook de Russische filmpjes afgekeken ;)
heb je hier wat aan?

https://www.kruis.nl/onderdelen/zoeken?zoeken=GBH+2-24

Kijk ff goed naar je typeplaatje en zoek de bijbehorende tekening :)

voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a9NhwYXd6HDZcjGptlaTqVUx/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Klopt, die had ik gevonden. Het zelfde plaatje staat op de site van Bosch, daar kun je vervolgens de onderdelen gewoon aanklikken en bestellen. Het gaat dus om onderdeel 70. Je kunt ook set 819 kopen, dat is de behuizing inclusief transmissiehuis en afdichtring maar dat is allemaal nog goed. De hele set loopt tegen de €50, de afdichtingsring €5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:12:

Post even aangepast naar aanleiding van de post hieronder.

Werkzaamheden:

- Afdak voor brandhout maken
- Afdak voor aanhanger maken
- 200m2 laminaat leggen
- Plaken/kasten maken op zolder en in de berging
- Paar kamers isoleren en afwerken
- Overdekte fietsenstalling maken
- Ombouw kliko's maken

Huis wordt nieuw gebouwd, dus veel zaken moeten nog aangepakt worden.
Naast levensduur lever je bij goedkoop gereedschap ook in op extra functies, precisie en kracht. Lidl is prima voor ragwerk, maar ik zou er persoonlijk geen invalzaag halen. Maar als het vooral precies genoeg moet zijn voor wat planken en een afdakje, is Lidl misschien wel prima.

Je kan ook alles gewoon op maat laten zagen bij de bouwmarkt natuurlijk. Moet je wel de maten vooraf weten.

- Afdak voor brandhout maken - Invalzaag. Plaatwerk.
- Afdak voor aanhanger maken - Invalzaag. Plaatwerk.
- 200m2 laminaat leggen - Afkortzaag of decoupeerzaag. Reken op veel versleten zaagjes/zaagbladen.
- Plaken/kasten maken op zolder en in de berging - Invalzaag, plaatwerk.
- Paar kamers isoleren en afwerken - Stanleymes - Isolatie en gipsplaat.
- Overdekte fietsenstalling maken - Afkortzaag en/of invalzaag - Balken, smalle planken of evt plaatwerk.
- Ombouw kliko's maken - Afkortzaag als je schuttingplanken gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Voor de panlatjes bij isoleren uiteraard een afkortzaag ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:27:
[...]

Naast levensduur lever je bij goedkoop gereedschap ook in op extra functies, precisie en kracht. Lidl is prima voor ragwerk, maar ik zou er persoonlijk geen invalzaag halen. Maar als het vooral precies genoeg moet zijn voor wat planken en een afdakje, is Lidl misschien wel prima.

Je kan ook alles gewoon op maat laten zagen bij de bouwmarkt natuurlijk. Moet je wel de maten vooraf weten.

- Afdak voor brandhout maken - Invalzaag. Plaatwerk.
- Afdak voor aanhanger maken - Invalzaag. Plaatwerk.
- 200m2 laminaat leggen - Afkortzaag of decoupeerzaag. Reken op veel versleten zaagjes/zaagbladen.
- Plaken/kasten maken op zolder en in de berging - Invalzaag, plaatwerk.
- Paar kamers isoleren en afwerken - Stanleymes - Isolatie en gipsplaat.
- Overdekte fietsenstalling maken - Afkortzaag en/of invalzaag - Balken, smalle planken of evt plaatwerk.
- Ombouw kliko's maken - Afkortzaag als je schuttingplanken gebruikt.
Ik zie dat je bij afdaken uitgaat van plaatwerk; is hier ook nog een specifieke reden voor? En waarom dan de fietsenstalling wel van balken? ;)

Ik heb namelijk twee afdaken gebouwd hier in de achtertuin, in beide gevallen een balkenframe met golfplaat er op, allebei (vooralsnog) volledig zonder plaatmateriaal en nood voor invalzaag of cirkelzaag gedaan. Afkortzaag, handzaag en decoupeerzaag hebben daarentegen alle behoorlijk wat gebruik gezien.

Verder met het lijstje eens hoor :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
McGryphon schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:43:
[...]

Ik zie dat je bij afdaken uitgaat van plaatwerk; is hier ook nog een specifieke reden voor? En waarom dan de fietsenstalling wel van balken? ;)

Ik heb namelijk twee afdaken gebouwd hier in de achtertuin, in beide gevallen een balkenframe met golfplaat er op, allebei (vooralsnog) volledig zonder plaatmateriaal en nood voor invalzaag of cirkelzaag gedaan. Afkortzaag, handzaag en decoupeerzaag hebben daarentegen alle behoorlijk wat gebruik gezien.

Precies wat ik dacht, frame met daarop golfplaat of polycarbonaat. Hoeft alleen maar regen tegen te houden :). Overigens is dit voor de fietsenstalling, aanhangerafdak en wellicht ook brandhoutafdak. Al kan ik me ook voorstellen dat ik het hout onder het afdak van de aanhanger leg.

Maar het lijstje zegt me dat ik toch beide wel nodig heb.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
artbij schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:59:

Maar het lijstje zegt me dat ik toch beide wel nodig heb.
Alsof je in dit topic anders had verwacht >:)
Voordeel van zowel invalzaag en afkortzaag is dat je een afkortzaag zonder geleiderails kan kopen, die zijn goedkoper en ook nauwkeuriger.

Ik vraag me alleen af of je met een cirkelzaag ipv een invalzaag niet uit kan (scheelt toch weer geld). Met een invalzaag kan je sleuven (dado's) maken, maar dat heb je zo te zien niet nodig. En vanwege de gesloten behuizing is bij de invalzaag de afzuiging beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
McGryphon schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:43:
[...]

Goed punt, haha. Ik werk zelf veel met plaatmateriaal. Misschien vandaar m'n bias richting een invalzaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Framoes schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:20:
[...]

Goed punt, haha. Ik werk zelf veel met plaatmateriaal. Misschien vandaar m'n bias richting een invalzaag ;)
Het plaatmateriaal waar ik het meeste mee pruts is staalplaat, daat wil jij vast je invalzaag ook niet voor gebruiken :+

Met betonplex heb je dan weer weinig aan een zetbank.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Als je geen afkortzaag EN invalzaag wilt kopen maar een van beide, koop er dan een goede handzaag bij. Daarmee kun je de minpunten van de zaag wat overkomen. Gewoon een goede Bahco Proficut kan of een Japanse zaag is al voldoende. Die laatste vergt wat oefening maar zaagt nauwkeuriger en beter. Voor €15 tot €30 heb je al goede zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
L.N. schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:19:
Als je geen afkortzaag EN invalzaag wilt kopen maar een van beide, koop er dan een goede handzaag bij. Daarmee kun je de minpunten van de zaag wat overkomen. Gewoon een goede Bahco Proficut kan of een Japanse zaag is al voldoende. Die laatste vergt wat oefening maar zaagt nauwkeuriger en beter. Voor €15 tot €30 heb je al goede zagen.
Heb een goede proficut :).

En zeg niet dat het niets mag kosten, maar na een jaar, misschien 2 intensief gebruik zullen ze niet vaak meer gebruikt worden denk ik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
artbij schreef op maandag 21 november 2016 @ 21:46:
[...]

Heb een goede proficut :).

En zeg niet dat het niets mag kosten, maar na een jaar, misschien 2 intensief gebruik zullen ze niet vaak meer gebruikt worden denk ik.
Het is natuurlijk zonde om voor 300 (400, 500) euro een machine te kopen die je maar 1 a 2 jaar gebruikt. Je kan er bij intensief gebruik makkelijk veel langer mee doen. Misschien tweedehands iets halen. Scheelt je in de prijs, maar dan heb je wel een goed merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Hoe werken jullie op locatie met zo'n afkortzaag? Op de grond? Grote tafel? Workmate?

En ipv invalzaag zou ik dus ook een cirkelzaag met geleiderail kunnen gebruiken?

[ Voor 33% gewijzigd door Artbij op 21-11-2016 22:26 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:18

orf

artbij schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:21:
Hoe werken jullie op locatie met zo'n afkortzaag? Op de grond? Grote tafel? Workmate?

En ipv invalzaag zou ik dus ook een cirkelzaag met geleiderail kunnen gebruiken?
Daar heb je mooie onderstellen voor:

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/t/gta_2600.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
orf schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:29:
[...]

Daar heb je mooie onderstellen voor:

[afbeelding]
Die had ik gezien. Maar zijn vast ook andere oplossingen voor :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Die van mij staat in de schuur en daar laat ik m ook. Ik vind het persoonlijk loodzware ondingen. Die van mij past op een workmate, maar dat is vrij standaard ding, zonder telescooparm. Weet niet of een workmate stabiel genoeg is voor grotere afkortzagen.

Cirkelzaag met geleiderail kan idd prima. Soms heb je wel een adapter nodig om ze met een geleiderail te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Ik gebruik een centipedetool met een plank erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

artbij schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:34:

Die had ik gezien. Maar zijn vast ook andere oplossingen voor :).
Ik heb een invalzaag......en ik zaag altijd op de grond :)

Op mijn kluszolder leg ik een grote MDF plaat neer, daar leg ik mijn te zagen werkstuk op en zaag dan net een paar millimeter door het werkstuk heen in de MDF plaat.

Op die manier is de zaagsnede 100% netjes aan zowel de boven als onderkant, en je werkt ook nog eens goed stofvrij. Mijn zaag zit aangesloten op een CTL26.

Ik heb ook een gewone cirkelzaag gehad maar dat je steeds je werkstuk buiten je werktafel moest krijgen om niet in je werkbank te zagen vond ik een onwijs gekloot, dat is misschien in de ruwbouw allemaal geen probleem maar ik wil flink precies kunnen werken.
Ook stoft dat veel meer doordat je zaagblad onder je werkstuk uitkomt.

my 2 cents :)

Kijk hier eens :) ....leesvoer :P

http://www.gereedschappro...valzagen-test-van-wino/47

Een hele goeie invalzaag is trouwens de Makita SP6000.

[ Voor 20% gewijzigd door Fraggert op 22-11-2016 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 828623

Fraggert schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 08:46:
[...]

Kijk hier eens :) ....leesvoer :P

http://www.gereedschappro...valzagen-test-van-wino/47

Een hele goeie invalzaag is trouwens de Makita SP6000.
Ik lees hier dat de Makita niet bepaald de beste van de selectie is. Maar dat terzijde:
De Makita word geleverd in een Makita-zeegroene systainer? Ik dacht dat Makita zijn eigen M-Box systeem had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 13:27

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:09:
[...]

Ik lees hier dat de Makita niet bepaald de beste van de selectie is. Maar dat terzijde:
De Makita word geleverd in een Makita-zeegroene systainer? Ik dacht dat Makita zijn eigen M-Box systeem had?
Yup, MAKPAC :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
[...]

De Makita Macpac is hetzelfde als de Tanos/Festool Systainer Classic.

Voor een relatief goede, maar goedkope invalzaag kun je ook kijken naar de Scheppach CS 55. Er is nu ook een versie met een beperktere zaagdiepte: de CS 45 (die door Scheppach vaak ook PL45 wordt genoemd). Volgens mij is de Scheppach CS55 dezelfde als de Grizzly in deze test.
[...]

Ik heb een invalzaag......en ik zaag altijd op de grond :)

Op mijn kluszolder leg ik een grote MDF plaat neer, daar leg ik mijn te zagen werkstuk op en zaag dan net een paar millimeter door het werkstuk heen in de MDF plaat.

Op die manier is de zaagsnede 100% netjes aan zowel de boven als onderkant, en je werkt ook nog eens goed stofvrij. Mijn zaag zit aangesloten op een CTL26.

Ik heb ook een gewone cirkelzaag gehad maar dat je steeds je werkstuk buiten je werktafel moest krijgen om niet in je werkbank te zagen vond ik een onwijs gekloot, dat is misschien in de ruwbouw allemaal geen probleem maar ik wil flink precies kunnen werken.

my 2 cents :)
Zo zaag ik ook grote platen, namelijk op de grond. Met een gewone cirkelzaag is dat heel goed oppassen. Voor je het weet zaag je niet in de onderplaat, maar zelf daar door heen.

Kleinere stukken zaag ik op mijn zaagtafel of op mijn zelfgemaakte MFT (steeds met een restplaat eronder).

[ Voor 74% gewijzigd door L.N. op 22-11-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

ze vergelijken de Makita hier dan wel met, onder andere, de Mafell MT55cc (die heb ik zelf) en de Festool TS55. beide zijn dan ook een heel stukje duurder.

zoals onderstaand.......Makita heeft Makpac's inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Het is met een gewone cirkelzaag ook prima mogelijk om net door je materiaal te zagen. Ik zaag regelmatig met mijn el cheapo groene bosch plaatmateriaal bovenop een andere plaat. Diepteinstelling instellen en gaan. Alleen het "invallen" is wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:37:
[...]

Het is met een gewone cirkelzaag ook prima mogelijk om net door je materiaal te zagen. Ik zaag regelmatig met mijn el cheapo groene bosch plaatmateriaal bovenop een andere plaat. Diepteinstelling instellen en gaan. Alleen het "invallen" is wat lastiger.
Dat snap ik niet :?

Een handcirkelzaag is toch niet instelbaar in de diepte? Dat is dan toch een invalzaag?

Daarbij is het ook nog eens omslachtig (in mijn ogen). Als je een dun plaatje van zeg 3mm MDF wilt verzagen er dan een enorm dikke plaat door te gaan zitten zagen.

Mijn handcirkelzaag kon dat in elk geval niet. Dat zaagblad kon niet bewegen.......behalve rondgaan :+

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 22-11-2016 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:45:
[...]

Een handcirkelzaag is toch niet instelbaar in de diepte? Dat is dan toch een invalzaag?
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/P/K/PKS_1_3_1.jpg
Daarbij is het ook nog eens omslachtig (in mijn ogen). Als je een dun plaatje van zeg 3mm MDF wilt verzagen er dan een enorm dikke plaat door te gaan zitten zagen.
wut? Je legt het dunne plaatje van 3mm op een reststuk plaatmateriaal net zoals jij doet met je invalzaag. Stelt de cirkelzaag in op 5mm ofzo net zoals jij doet met je invalzaag en je begint met zagen. Wat is daar omslachtig aan?
Mijn handcirkelzaag kon dat in elk geval niet. Dat zaagblad kon niet bewegen.......behalve rondgaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Gereedschapro heeft ook een voorkeur voor Mafell (z'n zaak staat er ook vol mee). De Makita is qua prijs/kwaliteit verhouding een van de betere. De Festool en Mafell hebben misschien extra snufjes, maar zijn ook een stuk duurder.
Fraggert schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:45:
[...]

Je kan de diepte wel instellen, maar niet midden op een plaat het zaagblad laten invallen. Dus je stelt hem in op bijv 12mm en dan zit het blad vast op die diepte. Een invalzaag heeft een veersysteem waardoor je hem omlaag kan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:55:
[...]

[afbeelding]

[...]

wut? Je legt het dunne plaatje van 3mm op een reststuk plaatmateriaal net zoals jij doet met je invalzaag. Stelt de cirkelzaag in op 5mm ofzo net zoals jij doet met je invalzaag en je begint met zagen. Wat is daar omslachtig aan?

[...]
ja ho ff......eerst spreek jij van een cirkelzaag (die dus NIET kan invallen).

Daar reageer ik op, want wil je daarmee op een plank zagen dan moet je daar een plaatdikte onder leggen die de totale zaagdiepte van de zaag kan hebben.

Daarna kom je ineens met een plaatje van een zaag die kan invallen, en dus een invalzaag is.

Ik vind het dus omslachtig in jouw eerste voorbeeld om door een verhoudingsgewijs dik stuk MDF te moeten zagen als maar een dun plaatje als werkstuk heb.

EDIT: ff verwarring omdat Kaasplank een cirkelzaag heeft die instelbaar is in diepte _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 22-11-2016 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:02:
[...]
Daarna kom je ineens met een plaatje van een zaag die kan invallen, en dus een invalzaag is.
Nee die zaag kan niet invallen. Als ie dat kon was het een invalzaag 8)7

Theoretisch kan ie trouwens wel invallen. De diepteinstelling niet vast draaien en met je hand de zaagbescherming aan de kant houden en dan de zaag naar beneden duwen. Omslachtiger en onveliger maar in geval van nood wel handig :+

[ Voor 28% gewijzigd door Kaasplank op 22-11-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:00:
Je kan de diepte wel instellen, maar niet midden op een plaat het zaagblad laten invallen. Dus je stelt hem in op bijv 12mm en dan zit het blad vast op die diepte. Een invalzaag heeft een veersysteem waardoor je hem omlaag kan drukken.
ow zo 8)7 ik wist heel niet dat dat kon joh.

Ik vind dat wel een beetje vleesch noch visch hoor.....die machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kaasplank schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:06:
[...]

Nee die zaag kan niet invallen. Als ie dat kon was het een invalzaag 8)7
sorrie kaasplank...ik wist niet dat er nog iets bestond tussen de vaste cirkelzaag en de invalzaag, my bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fraggert schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:08:
[...]

ow zo 8)7 ik wist heel niet dat dat kon joh.

Ik vind dat wel een beetje vleesch noch visch hoor.....die machine.
Vleesch nog visch ben ik het niet(per-se) mee eens. Er kan namelijk minder mee foutgaan dan met een invalzaag. Dan heb ik het vooral over mensen met een niet al te vaste hand, die mogelijk enige 'wobble' krijgen bij het naar beneden drukken(invallen) van de invalzaag, en daardoor 'naast' hun lijntje/plankje/weet ik het uitkomen. Hier zijn natuurlijk ook andere oplossingen voor(zoals geleiderails), maar voor de luie medemensch(om in de sfeer te blijven) lijkt dit me een goede tussenmaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:24:
[...]

Vleesch nog visch ben ik het niet(per-se) mee eens. Er kan namelijk minder mee foutgaan dan met een invalzaag. Dan heb ik het vooral over mensen met een niet al te vaste hand, die mogelijk enige 'wobble' krijgen bij het naar beneden drukken(invallen) van de invalzaag, en daardoor 'naast' hun lijntje/plankje/weet ik het uitkomen. Hier zijn natuurlijk ook andere oplossingen voor(zoals geleiderails), maar voor de luie medemensch(om in de sfeer te blijven) lijkt dit me een goede tussenmaat.
Een echte invalzaag heeft een stop die je instelt op de gewenste diepte, 'wobble' is dan uitgesloten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fraggert schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:27:
[...]

Een echte invalzaag heeft een stop die je instelt op de gewenste diepte, 'wobble' is dan uitgesloten. :)
Met wobble bedoelde ik meer dat het apparaat in zijn geheel een stukje naar links, rechts, voor of achter verschuift ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32
Daarom gebruik je een invalzaag ook in combinatie met een rails :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Maar een (diepteinstelbare) cirkelzaag kan je ook icm een rails gebruiken. Is zo'n cirkelzaag dan niet handiger dan een invalzaag in de meeste gevallen? Want je hebt dan vrij zicht op waar je zaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

simon schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:41:
Daarom gebruik je een invalzaag ook in combinatie met een rails :)
Daarom had ik het over de luiere medemensch. Namelijk diegenen die te lui zijn om de rails te pakken.
iscara schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:48:
Maar een (diepteinstelbare) cirkelzaag kan je ook icm een rails gebruiken. Is zo'n cirkelzaag dan niet handiger dan een invalzaag in de meeste gevallen? Want je hebt dan vrij zicht op waar je zaagt.
Een invalzaag is alleen beter wanneer er ingevallen moet worden. Dit klinkt misschien overduidelijk, maar het is wel serieus. Als je niet halverwege een plaat in hoeft te vallen, kan het ALTIJD net zo goed met een normale cirkelzaag. In hoogte verstelbaar of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Nee, de zaagsnede van een invalzaag is vaak mooier omdat je exact langs de liniaal zaagt. Bij een cirkelzaag op een rails is dat lang niet altijd. Je kunt hierdoor ook de liniaal ook gebruiken om snel en nauwkeurig te bepalen waar je zaagt. Een invalzaag geeft veel minder stof bij het zagen. En doordat de zaagdiepte nauwkeuriger in te stellen is, is de invalzaag ook veelzijdiger.
Anoniem: 828623 schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 10:59:
[...]

Een invalzaag is alleen beter wanneer er ingevallen moet worden. Dit klinkt misschien overduidelijk, maar het is wel serieus. Als je niet halverwege een plaat in hoeft te vallen, kan het ALTIJD net zo goed met een normale cirkelzaag. In hoogte verstelbaar of niet.
Nee, niet juist. Zie bv deze link.

[ Voor 31% gewijzigd door L.N. op 22-11-2016 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Met een invalzaag heb je ook prima zicht op wat je zaag. Je kan daarnaast het zaagblad ook uit het hout halen zonder de zaag op te moeten tillen. Ik zie persoonlijk meer praktisch nut in een invalzaag, maar het is maar net wat je wil zagen.
[...]

Daarom had ik het over de luiere medemensch. Namelijk diegenen die te lui zijn om de rails te pakken.

[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Een invalzaag is preciezer en beter in te stellen op diepte.

[ Voor 35% gewijzigd door Framoes op 22-11-2016 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
[...]

[...]

gedeeltelijk eens. Plaatmateriaal zagen op een andere plaat en er dan net doorheen zagen is vaak net wat handiger. Wat betreft het precies zagen zijn ook cirkelzagen die net zoals een invalzaag netjes precies langs je liniaal zaagt.

Dit topic is een grote invalzaag cirkeljerk en dat is onterecht imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Cynerion, L.N., Framoes, Kaasplank, dank voor jullie reacties. Maakt voor mij het verschil tussen inval-/cirkelzaag een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Naar ik weet is zo goed als elke cirkelzaag in diepte instelbaar trouwens?

Kan zijn dat de echt goedkope brol (Gamma huismerk, B&D, Bosch groen) die functie wel eens ontbeert, maar ik kan me niet herinneren met een cirkelzaag te hebben gewerkt die niet op diepte instelbaar was...

Met mijn Dewalt DWE576 genoeg sleuven en platen gezaagd hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Voor wat aankomend simpel kluswerk (lambrisering, wat plinten, klein TV kastje voor de mancave) ben ik op zoek naar een relatief goedkope oplossing voor een handcirkelzaag. Nu zie je steeds vaker die kleine handcirkelzagen en kwam ik als budget oplossing uit bij: https://www.lidl-shop.nl/...aag-PTS-500-A1/p100193233. Heeft iemand ervaring met dit apparaat?

En kan je deze ook onder 45 graden zetten voor verstek zagen van platen/plinten, dit blijkt niet uit de specs, maar bij de machines van Worx bijv staat dit er ook niet bij, maar laten ze in de video's wel weer zien, dus vroeg me meer af of dit een soort van implicit specificatie was die daarom er niet eens bij staat.

Alternatief is natuurlijk een wat grotere 'ouderwetse' handcirkelzaag van bijv lidl. Zoals te zien ben ik op zoek naar een relatief simpele tool waarmee ik kan doen wat ik moet doen. Het zal echt sporadisch gebruikt worden dus kijk vooral naar goedkope oplossingen.
Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.