Heb twee 18V Makita DTD152ZJ machientjes, klein maar fijn.
Maar herrie??
Yep, een onaangename takkeherrie vind ik zelf.

Een multitool, dat maakt pas takkeherrie, maar een slagschroevendraaier bij gebruik van "normale" schroeven? Nah.
Ik laat die slagschroevendraaiers zo lang mogelijk in de koffers zitten.

De reden dat ik dat ding overal voor gebruik, zelfs bij gips is omdat hij vele malen sneller is dan mijn accutol en daarbij een fractie van het gewicht heeft. Zeker met een 1.5 Ah 18v accu

Voor gips een "slagschroevendraaier"??
Misschien als ik levensmoe word.
Maar serieus, zo'n supercompacte10.8V Bosch/Metabo/Makita is licht als een donsje, maar schroeft gips als een malle en dat op nagenoeg fluisterstilte.
Bij alle 10.8V Metabo's kun je zelfs de boorkop verwijderen en de bits in de binnenkant van de uitgaande booras zetten.
Het maakt de machine nóg compacter en lichter.
Deze compacte 10.8V schroefmachines zijn (incl boorkop) trouwens iets van 300/400 gram lichter dan een kleine 18V slagschroevendraaier (incl. accu's), als een laag gewicht je voornaamste doel is, dan hoef je dus niet verder te zoeken.

BFmango schreef op zondag 20 november 2016 @ 02:25:
Ik wil een bouwstofzuiger kopen. De oplevering van onze nieuwe woning komt dichterbij en de vorige keer heb ik elke keer zo'n ding geleend van mijn vorige buurman - ik haat lenen en wil daarom zo'n ding gewoon kopen.
..........
Iemand suggesties of alternatieven?
Als je enkel een schroefje in je nieuwe huis gaat boren dan maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ga je echter in muren slijpen etc. dan wil je echt een bouwzuiger met een volautomatische
filterreiniging inclusief inschakelfeature.
Festool heeft ze, net als Bosch en Makita en na zo'n volwaardige zuiger met state-of-art (overdruk) filterreiniging wil je nooit meer iets anders.
Zo zuigt mijn eigen Protool bouwzuiger een volle zak van het allerfijnste cement in 1 ruk helemaal leeg zonder ook maar 1 keer krimp te geven en ook de volle zuigkracht te behouden, er heeft ooit een leuk filmpje over online gestaan maar ik kan het zo snel niet meer terugvinden.
Mijn oudere Festool (nog zonder dit filterreinigende feature) komt hier niet bij in de buurt en haakt met mijn diamant sleuvenslijper al na hooguit 10 minuten af vanwege een wegvallende zuigkracht.
Het slijpen van sleuven wordt dan al snel een uiterst "mistige" aangelegenheid.
Maar goed, je moet voor zo'n machine wel werk hebben.
Een goede bouwzuiger gaat met gemak 10 à 15 jaar (of nog langer) mee, schrijf het eens over al die jaren af en de hogere prijzen vallen ook in deze duurdere categorie nog wel mee en je krijgt er in ieder geval een zeer aangename kwaliteit voor terug.
Hier geldt onverkort: "If you pay peanuts you get monkeys".
[
Voor 53% gewijzigd door
Anoniem: 639074 op 20-11-2016 19:02
]