Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Thanks! Ik ken 'm inderdaadL.N. schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 15:21:
Voor onze L-Boxx-lovers (Ja, Atmoz, jij!):
[video]
Mooi systeem.
Maar ik heb m'n idee voor mijn L-boxx wand al klaar
Ik heb 'm gehad (verkocht aan m'n broertje) maar hij staat op dit moment weer even tijdelijk in m'n garage.ArcticTiger schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 18:46:
Zijn er tweakers die uit ervaring kunnen spreken over de Metabo KGS 216M?
Voor wat ik heb kunnen zien is het ene goed betaalbare afkortzaag, echter zie ik berichten over het fijnafstellen en de stofafzuiging?
Heb er zojuist nog op gezaagd nota bene
Het is een fijne (en goedkope) zaag, maar ik vind 'm enorm luidruchtig. Zal ook grotendeels aan het (botte) zaagblad liggen natuurlijk. Verder ben ik blij dat ik straks weer op m'n Bosch GCM 12 GDL kan zagen. Net wat meer bereik enzo
Maar die Metabo zou ik persoonlijk wel aanraden als je een zaag zoekt die niet te duur is
Graag gedaan.Brutalsranan schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 19:17:
Zojuist mn lbox clipjes binnen met dank aan Atmoz. Het waren wel erg veel. Haha. Had er maar 4 nodig. Lees je pb eens. Bedankt Nog!
Gooi de rest maar weg
Nu zag ik ook de bosch blauw gcm 80 sj, welke dan wel 100 euro duurder is dan de metabo, maar wel in de top van mijn budget zit.
Wil toch een betrouwbare zaag voor wat lichte klussen waar ik wel kan vertrouwen op de precisie.
Die Metabo 216's zijn naar mijn idee niet heel zuiver. Meer geschikt voor grof zaagwerk. Voor meer precisie moet je idd wel iets meer uitgeven.ArcticTiger schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:27:
Tja ik ben op zoek naar een betaalbare zaag die wel een beetje precies is.
Nu zag ik ook de bosch blauw gcm 80 sj, welke dan wel 100 euro duurder is dan de metabo, maar wel in de top van mijn budget zit.
Wil toch een betrouwbare zaag voor wat lichte klussen waar ik wel kan vertrouwen op de precisie.
Het is overigens niet zo dat ze scheef zagen, maar ik vind bijvoorbeeld de graden-afstelling een beetje cheap ogen. Het is duidelijk een budgetmodel.
Was vandaag even in de bouwmaat. Leuk setje en netsjes geprijst met 235 euro
1x2.0Ah
1x4.0Ah
En voor de liefhebber een BT speakertje
[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 05-11-2016 17:12 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Tja wat moet ie kunnen.Reinier schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:56:
Wat is je budget en wat moet de zaag kunnen? Welk zaagbereik heb je bijv. nodig?
Heb een kleine klus in huis gepland staan (aantal wandjes op zolder), en het voorjaar in de tuin (kleine overkapping).
Balkjes 44x44 toch wel dubbel verstek kunnen zagen, en 44x60 toch wel gewoon verstek.
Wellicht smalle plankjes ook, grotere planken heb ik een mini cirkelzaag voor (worx, toch behoorlijk accuraat als je de laser niet meetelt die het welgeteld 5 minuten heeft gedaan)
Euro of 300 is toch echt wel mijn max.
Misschien nog een onderstel erbij.
Volgens mij is dit een aardig goede prijs, vergeleken met eBay.de bijvoorbeeld.
Ik heb de DeWalt dws774 gekocht, bevalt mij erg goed, ook niet te duur.ArcticTiger schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:27:
Waarom zou ik deze kiezen ipv de gangbare 10.8V setjes van rond de 100 euro (+ een extra accu van 3 tientjes) die vele malen in dit topic genoemd worden (buiten de radio dan, die is zekers te weten een doorslaggevende factorAppie Heijn schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 17:11:
http://www.bouwmaat.nl/pr...cpd-m12set2i-421x-12-volt
Was vandaag even in de bouwmaat. Leuk setje en netsjes geprijst met 235 euro
1x2.0Ah
1x4.0Ah
En voor de liefhebber een BT speakertje

Die Milwaukee is geen 10,8 maar 12 Volt machine. Je krijgt meer Nm bij een relatief compacte bouwvorm met potloodaccu (bijv. 40 Nm bij Milwaukee vs 30 Nm van de Bosch GSR).geekeep schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:57:
[...]
Waarom zou ik deze kiezen ipv de gangbare 10.8V setjes van rond de 100 euro (+ een extra accu van 3 tientjes) die vele malen in dit topic genoemd worden (buiten de radio dan, die is zekers te weten een doorslaggevende factor)? Scheelt toch zo'n 100 euro.
Alles afhankelijk van je gebruik natuurlijk, voor echt zware klussen zal je weer meer aan een 14,4 / 18 Volt machine hebben.
Best een nette prijs, al snap ik dat gestunt met die bouwradio's ook nooit
mooi he wat marketing met je kan doen....
Maar buiten dat:
Milwaukee is echt topspul, ik heb mega getwijfeld toen ik hem vorig jaar kocht, maar als ik nu de makita 18V van mijn vader gebruik merk ik dat de Milwaukee M12 gewoon sterker is! (BV bij het boren met speedboor wel zo fijn)
Idd is de M12 10,8V, USA commercials 😉 En de M12CPD heeft 44nm, volgens mij komt daar niets bij in de buurt qua concurentie. Echt een top apparaat. Ik gebruik hem niet echt vaak/zwaar maar geef hem wel eens aan een professional. Tot nog toe alleen maar positief verbaasde reacties gehad.geekeep schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:57:
[...]
Waarom zou ik deze kiezen ipv de gangbare 10.8V setjes van rond de 100 euro (+ een extra accu van 3 tientjes) die vele malen in dit topic genoemd worden (buiten de radio dan, die is zekers te weten een doorslaggevende factor)? Scheelt toch zo'n 100 euro.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Ik heb ook een bosch 10,8V, omdat ik een klein machientje zocht en er al 18V spul naast heb.
Maar als je een allround machine zoekt en ook wat uit wilt geven, dan zijn die milwaukies één van de betere keuzes, zo niet de beste keuze die je kan maken
Gek genoeg zitten zowel die Milwaukee als bosch in dezelfde klasse als je kijkt naar het voltage. Verder zijn ze behoorlijk verschillend. De Bosch serie is super compact en heeft genoeg power voor de meeste huis tuin en keuken klusjes.frankwopereis schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:21:
In de 10,8 v klasse heeft Bosch een geweldig en betaalbaar assortiment. Goede reden om geen milwaukee te nemen
De Milwaukee lijn is veel meer een 18V light line, veel meer power dan de bosch lijn. Niet bedoelt om dagelijks 18V werk te verzetten maar ik ben nog geen klus tegen gekomen waar hij zichtbaar/hoorbaar moeite mee had. De Milwaukee lijn is daarmee een stuk zwaarder en groter dan de Bosch lijn.
Ik gebruik mijn M12CPD voor het boren in zware steen(paar keer per maand) en draai behoorlijke bouten vast. Een 230V machine is niet handig op mijn lokatie's en een 18V was mij te duur en ook te zwaar om op een ladder te gebruiken. Proef op de som genomen na wat reviews gelezen te hebben. En tot nog toe ben ik uitermate tevreden.
In de UK heb je de GCM 80 SJ voor ca. 235 Euro ex. verzendkosten, zie http://www.axminster.co.u...mm-slide-mitre-saw-508557ArcticTiger schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:27:
Is 230 V, je zult alleen de stekker moeten vervangen.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Of waar jullie het vandaan halen.......
Marketing?
Zowel bij Bouwmaat als bij Milwaukee zelf staat aangegeven dat de Accuschroefboormachine M12CPD M12SET2I-421X 12 volt is.
Als je bij Milwaukee de range specs aanklikt, en elk model bekijkt, zie je bij elk type M12 een voltage van 12 Volt staan.
Ook als je het specssheet opvraagt bij Milwaukee staat er 12 volt
Lees ik het overal verkeerd?
Zijn Bouwmaat en Milwaukee fout en dom?
Of..........????
Dus graag wat linkjes dat de M12 serie 10,8 Volt is ipv 12 Volt.
[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 05-11-2016 23:14 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Marketing dus, cellen zijn altijd 3,6VTeijgetje schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:04:
Ik heb geen idee waar jullie het over hebben......
Of waar jullie het vandaan halen.......
Marketing?
Zowel bij Bouwmaat als bij Milwaukee zelf staat aangegeven dat de Accuschroefboormachine M12CPD M12SET2I-421X 12 volt is.
Ook als je het specssheet opvraagt bij Milwaukee staat er 12 volt
Lees ik het overal verkeerd?
Zijn Bouwmaat en Milwaukee fout en dom?
Of..........????
Daarom 10,8 - 14,4 - 18V
Daar zit geen 12V tussen
Milwaukee kan zelf geen accupack maken van 12 volt?
Of 14,4 volt terugbrengen naar een steady 12 volt?
Ofwel wie zit er nu mensen op het verkeerde been te zetten?
Zelfs Yanec maakt accu`s voor de M12 serie met een uitgangsspanning van 12 Volt.
[ Voor 47% gewijzigd door Teijgetje op 05-11-2016 23:23 ]
Verwijderd
Ik heb de tests niet persoonlijk gedaan, maar ik heb wel mensen gezien en gelezen op het internet die milwaukee accu's opengemaakt hebben en vergeleken hebben met andere 10.8v accus. Ze zijn intern hetzelfde, alleen piek(vers opgeladen) is het voltage 12v. Dit is ook het geval met andere 10.8v accus.Teijgetje schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:19:
En dat neem je zo aan of heb je de accu`s nagemeten?
Of dat bv de Bosch 9,6Volt apparaatjes in het echt 10,8 of 7,2 Volt zijn want 9,6 zit ook niet in 3,6.......
[ Voor 70% gewijzigd door Teijgetje op 05-11-2016 23:32 ]
http://toolguyd.com/12v-m...-cordless-tool-platforms/
Li-ion cellen zij 3,6V, dus in li-ion krijg je meervouden daarvan.
Nimh is 1,2V per cel. Dus met 8 cellen krijg je 9,6V. Vandaar dat er ook 14,4V nimh accu's zijn
En nee ik ben niet voor de Milwaukee M12 Fuel gegaan.
Maar heb er nu een Makita DHP480 bij.

Ik heb nog wel getwijfeld maar ben uiteindelijk niet voor de DHP481 gegaan vanwege het gewicht.
Heb er verder gelijk wat handige accessoires bij gekocht.
Een Makita bitsetje:

En wat vooral super handig is; een doosje voor de boren die precies onder de lader past.

Is anders toch loze ruimte want de Mbox is hoog genoeg.
Hier het dynamische trio dat ik nu heb:

Daar laat ik het ook wel bij; kan nu voorboren, verzinken en schroeven zonder van boor of bitje te hoeven wisselen, héérlijk!
En je merkt echt wel dat de Makita 18V een stuk krachtiger is dan de Bosch 10,8V.
Wat ik ook erg prettig vind is het vergrendelingsmechanisme van de boorkop.
Bij de Makita hoor je een paar klikken en zit het echt muurvast, alsof er een soort bekrachtiging op zit. Bij de Bosch heb ik het idee dat hoe vast het zit afhankelijk is van hoe hard je de boorkop vastgedraaid krijgt.
Als je wat nieuwer kijkt zijn er dus wel Li-ion cellen die 3,85V zijn die je tot 4,4 Volt kan laden.
http://batteryuniversity....e/confusion_with_voltages
Je hoeft het niet te geloven hoorTeijgetje schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:28:
Heb je daar linkjes van?
Of dat bv de Bosch 9,6Volt apparaatjes in het echt 10,8 of 7,2 Volt zijn want 9,6 zit ook niet in 3,6.......
Wise enough to play the fool
Kijk, geen uitleg, geen links, dat zijn nu de antwoorden waar je echt wat aan hebt en verwacht van een teacher .......
[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 06-11-2016 00:04 ]
Gaat om de prestaties in het veld uiteindelijk.
Ik heb nooit een Milwaukee vast gehad maar wil best geloven dat die krachtiger zijn en of ze dat nu uit 10 of 12V halen zal mij verder jeuken.
Klopt, googlen kan je vast zelf wel.Teijgetje schreef op zondag 06 november 2016 @ 00:03:
[...]
Kijk, geen uitleg, geen links, dat zijn nu de antwoorden waar je echt wat aan hebt en verwacht van een teacher .......
Ik reageerde op je hoogst verbaasde, ietwat aanvallende toon. Ook de reactie hierboven is (na je edit) "op de man". Was dat ook je doel? Wat wil je ermee bereiken?
Maar he, ik ben de beroerdste niet, ik heb een filmpje voor je gegoogled:
YouTube: Milwaukee m12 1.5amp 12v battery tear down!!
Je ziet op de onderkant staan dat er 3 inr cellen in zitten, 19 rond, 650 lang.
inr wil zeggen lithium, mangaan, nickel. Dat zijn serieus goede cellen.
Hier zit een samsung inr 15m in: https://www.akkuline.de/test/samsung-inr18650-15m-test.aspx
3,6volt (dus 3 van die cellen is 10,8v). Helemaal opgeladen zijn ze 4.2 volt (dus 12,6v) en dat is de marketingtruuk.
[ Voor 51% gewijzigd door teacher op 06-11-2016 00:40 ]
Dat is de gcm 800 sj.hansvk schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:02:
[...]
In de UK heb je de GCM 80 SJ voor ca. 235 Euro ex. verzendkosten, zie http://www.axminster.co.u...mm-slide-mitre-saw-508557
Is 230 V, je zult alleen de stekker moeten vervangen.
Geen idee wat het verschil is, maar deze kost in NL ook 280. Geen idee van de verzendkosten maar voor 50 tientjes haal ik hem wel in NL met garantie en de hele zwik
De korte samenvatting alvast: Li-Ion cellen hebben volledig opgeladen een spanning rond de 4v bij nullast. Als je de accu begint te belasten zakt de spanning naar ongeveer 3,6v per cel.
In de VS heb je o.a. Dewalt "12v max" en "20v max" wat intern exact hetzelfde is als de 10,8v en 18v accu's hier aan deze kant van de vijver, vanwege Europese reguleringen voor het benoemen/marketen van zulk spul. Milwaukee M12 daarentegen zegt niet expliciet "12 volt" en mag daardoor wel met de Murican naam gemarket worden alhier.
Dewalt 54v flexvolt is daar ook 60V Max.
Oh, en de Milwaukee M12 Fuel serie is wel al een tijdje king of the hill qua zwaarder 10,8v spul; ze houden er heel andere ontwerpwaarden op na bij het ontwerpen van dat gereedschap dan bijvoorbeeld Bosch doet. De Milwaukee M12 Fuel klopboormachine zal dichter met de "supercompact" Bosch 18v concurreren dan met de veel kleinere en goedkopere Bosch 10,8v tools.
Mijn ervarting is dat M12 Fuel op rauwe prestaties en werk per accu de vloer aanveegt met zo goed als alle andere 10,8v lijn, eerlijkheid gebiedt me daarbij wel te vermelden dat ik de updated Makita 10,8v lijn en de nieuwere Brushless Bosch machines nog niet of nauwelijks heb kunnen proberen.Vliegvlug schreef op zondag 06 november 2016 @ 00:03:
10 of 12 op papier maakt toch niet echt uit.
Gaat om de prestaties in het veld uiteindelijk.
Ik heb nooit een Milwaukee vast gehad maar wil best geloven dat die krachtiger zijn en of ze dat nu uit 10 of 12V halen zal mij verder jeuken.
Van de andere kant is het compacte 18V brushless spul van Dewalt, Bosch en Makita in elk geval wel weer merkbaar toch een stap sterker dan M12 fuel, in ieder geval de huidige generatie. Maar onderstaande foto illustreert wel het verschil in bouwstijl dat, naast het gewicht, toch de m12 fuel dingen altijd compacter aan zal laten voelen dan dat:

Een compacte 18v machine heeft alsnog zo'n lekker subtiele 5x18650 onderaan het handvat hangen uiteraard. En hoewel deze Dewalt dcd791 net zo kort is als de (non-EC) 10,8v Bosch daaronder heb ik meer dan eens al zitten klooien met die accu die in de weg zit in een klein hoekje ergens.
En hoewel de Milwaukee m12 groter is dan die Bosch, en dus langer dan de huidige 18v (sub-)compacts, is het feit dat er geen grote accu onder hangt wel een voordeel bij werk in nauwe ruimtes, en exact de reden dat enkele installateurs hier in de buurt nu (al dan niet op proefbasis) over zijn op M12 fuel spullen. In de ruwbouw is doorgaans de extra kracht en loopduur van een 18v systeem te waardevol om het bij M12 te houden, maar het zijn erg capabele machines in een toch inherent compactere formfactor.
[ Voor 70% gewijzigd door McGryphon op 06-11-2016 10:37 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Is die bosch 10.8 brushless niet veel minder ua kracht omdat ze op accuduur willen winnen? Heb het momenteel nog niet nodig. Maar had altijd in mijn hoofd dat wanneer ik een compacte machine zou halen dat ik dan voor de Milwaukee zou gaan.McGryphon schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:19:
Er komt later vandaag hopelijk een heel stuk over accu's in de TS te staan, waar ook dat hele spanningsverhaal aan bod komt.
De korte samenvatting alvast: Li-Ion cellen hebben volledig opgeladen een spanning rond de 4v bij nullast. Als je de accu begint te belasten zakt de spanning naar ongeveer 3,6v per cel.
In de VS heb je o.a. Dewalt "12v max" en "20v max" wat intern exact hetzelfde is als de 10,8v en 18v accu's hier aan deze kant van de vijver, vanwege Europese reguleringen voor het benoemen/marketen van zulk spul. Milwaukee M12 daarentegen zegt niet expliciet "12 volt" en mag daardoor wel met de Murican naam gemarket worden alhier.
Dewalt 54v flexvolt is daar ook 60V Max.
Oh, en de Milwaukee M12 Fuel serie is wel al een tijdje king of the hill qua zwaarder 10,8v spul; ze houden er heel andere ontwerpwaarden op na bij het ontwerpen van dat gereedschap dan bijvoorbeeld Bosch doet. De Milwaukee M12 Fuel klopboormachine zal dichter met de "supercompact" Bosch 18v concurreren dan met de veel kleinere en goedkopere Bosch 10,8v tools.
[...]
Mijn ervarting is dat M12 Fuel op rauwe prestaties en werk per accu de vloer aanveegt met zo goed als alle andere 10,8v lijn, eerlijkheid gebiedt me daarbij wel te vermelden dat ik de updated Makita 10,8v lijn en de nieuwere Brushless Bosch machines nog niet of nauwelijks heb kunnen proberen.
Dat zijn inderdaad hybride lithium cellen, die stevig ontladen kunnen worden. De trade off is dat ze minder energie kunnen opslaan.
Staat genoeg over geschreven, google maar eens even.Teijgetje schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:19:
En dat neem je zo aan of heb je de accu`s nagemeten?
Ofwel wie zit er nu mensen op het verkeerde been te zetten?
Zelfs Yanec maakt accu`s voor de M12 serie met een uitgangsspanning van 12 Volt.
Maar ik snap je niet helemaal waar je naar toe wil. Wat doen die 1-2 volt er toe. Volgens mij gaf ik alleen maar aan dat ik ergens een aanbieding had gespot.
Toen er gevraagd werd waarom Milwaukee M12 tov de Bosch 10,8V serie, heb ik dat netjes toegelicht volgens mij. Daar zat geen enkel negatief geluid over wat voor merk dan ook. Ik heb puur de verschillen aangegeven en toegelicht waarom ik niet voor de Bosch ben gegaan. Ook heb ik de nadelen van Milwaukee M12 benoemd, ze zijn een stukje zwaarder en groter.
Ohja en niet te vergeten prijstechnisch, je bent al heel snel geneigt om een 18V compact ter vergelijking te kiezen. Als je dan zoals in mijn geval het liefst alles van 1 lijn wil hebben dan loopt alles echt in de papieren. Neem maar eens een 18V recipro, accu klopboorschroef, accuschroever, lampje, 2–3 accu's van minimaal 2Ah en nog wat andere meuk dan zijn de verschillen in prijs enorm. Dat was misschien naast de goede klopeigenschappen van de M12 de 2e belangrijkste reden.
@teacher bedankt voor de toelichting mbt type cellen. Dat wist ik nog niet.
Het storage system van milwaukee heb ik niets mee. Ik ga deze winter eens een paar universele l-boxx'en (zwarte) aanschaffen en daar in foam op maat maken.
[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 06-11-2016 10:58 ]
Ik heb er eens over staan praten met de toeleverancier van mijn werkgever (Zanten); Bosch brushless spul zou in praktijkomstandigheden beter moeten presteren dan brushed, maar door de manieren waarop het getest wordt bij Bosch en hoe de overbelastingsbeveiliging op het nieuwere gerei werkt zijn de specs op papier minder. Wel hebben ze inderdaad veel meer de focus naar accustandtijd verlegd dan bijvoorbeeld een Milwaukee doet, omdat ze bij Bosch menen dat daar meer functionele voordelen aan hangen. Dit betekent namelijk ook dat alles lichter en compacter kan, en ze eerder de kleinste 18V lijn willen pushen voor de industriële gebruiker die meer kracht nodig heeft dan dat ze daar met de 10,8v lijn aan gaan voldoen.Brutalsranan schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:36:
[...]
Is die bosch 10.8 brushless niet veel minder ua kracht omdat ze op accuduur willen winnen? Heb het momenteel nog niet nodig. Maar had altijd in mijn hoofd dat wanneer ik een compacte machine zou halen dat ik dan voor de Milwaukee zou gaan.
Basically: Bosch ontwikkelt niet zozeer met de thuisgebruiker in het achterhoofd, maar eerder industriële/professionele toepassingen. Iemand die de hele dag terminalblokken in verdeelkasten aandraait heeft veel minder baat bij 44Nm koppel en 13mm boorcapaciteit dan dat hij baat zal hebben bij een zo licht mogelijke machine die vele honderden schroeven op een acculading doet. En degene die wel daadwerkelijk met hout of staal aan de gang moet? Nou, als dat te zwaar is voor de 10,8V, dan hebben we hier een heel mooi compact 18v assortiment, en als je je daar inkoopt kan je met diezelfde accu's uiteindelijk uitbreiden tot boorhamer en cirkelzaag als je wil.
Het lijkt voor ze te werken.
Maar als je een schroefboormachine voor thuisgebruik wil hebben die ook zwaarder werk af kan zou ik in het algemeen persoonlijk aanraden te wachten tot er een 18v unit met degelijk uitbreidbaar platform (Dewalt, Makita, Milwaukee, Hitachi, Bosch..) in de aanbieding is; de eventuele latere investering voor een compacte machine "erbij" is een stuk minder groot dan om je in te moeten kopen in een systeem zodra je een wat zwaardere tool op accu wil hebben. De meeste 10,8v boormachines zitten tussen 100 en 250 euro. De meerprijs van een gemiddelde 18v tool met 2 accu's en een lader (als je die nog niet hebt)tov bare tool is 150-300 euro, afhankelijk van wat voor accu's.
Maar goed, dat is wel weer uitgaand van een stuk zwaarder en meer gebruik dan Henk met 2,5 kind die in een 2-onder-een-kapper woont normaal gesproken zou veroorzaken. En hier in het topic lijken de meesten toch van behoorlijk intensief gebruik uit te gaan t.o.v. de gemiddelde klussert als daar weinig over wordt aangegeven.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
I knew it!McGryphon schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:19:
En hoewel deze Dewalt dcd791 net zo kort is als de (non-EC) 10,8v Bosch daaronder heb ik meer dan eens al zitten klooien met die accu die in de weg zit in een klein hoekje ergens.
McGryphon in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"
Duidelijk verhaal. Hier kan ik wat mee.McGryphon schreef op zondag 06 november 2016 @ 10:49:
[...]
Ik heb er eens over staan praten met de toeleverancier van mijn werkgever (Zanten); Bosch brushless spul zou in praktijkomstandigheden beter moeten presteren dan brushed, maar door de manieren waarop het getest wordt bij Bosch en hoe de overbelastingsbeveiliging op het nieuwere gerei werkt zijn de specs op papier minder. Wel hebben ze inderdaad veel meer de focus naar accustandtijd verlegd dan bijvoorbeeld een Milwaukee doet, omdat ze bij Bosch menen dat daar meer functionele voordelen aan hangen. Dit betekent namelijk ook dat alles lichter en compacter kan, en ze eerder de kleinste 18V lijn willen pushen voor de industriële gebruiker die meer kracht nodig heeft dan dat ze daar met de 10,8v lijn aan gaan voldoen.
Basically: Bosch ontwikkelt niet zozeer met de thuisgebruiker in het achterhoofd, maar eerder industriële/professionele toepassingen. Iemand die de hele dag terminalblokken in verdeelkasten aandraait heeft veel minder baat bij 44Nm koppel en 13mm boorcapaciteit dan dat hij baat zal hebben bij een zo licht mogelijke machine die vele honderden schroeven op een acculading doet. En degene die wel daadwerkelijk met hout of staal aan de gang moet? Nou, als dat te zwaar is voor de 10,8V, dan hebben we hier een heel mooi compact 18v assortiment, en als je je daar inkoopt kan je met diezelfde accu's uiteindelijk uitbreiden tot boorhamer en cirkelzaag als je wil.
Het lijkt voor ze te werken.
Maar als je een schroefboormachine voor thuisgebruik wil hebben die ook zwaarder werk af kan zou ik in het algemeen persoonlijk aanraden te wachten tot er een 18v unit met degelijk uitbreidbaar platform (Dewalt, Makita, Milwaukee, Hitachi, Bosch..) in de aanbieding is; de eventuele latere investering voor een compacte machine "erbij" is een stuk minder groot dan om je in te moeten kopen in een systeem zodra je een wat zwaardere tool op accu wil hebben. De meeste 10,8v boormachines zitten tussen 100 en 250 euro. De meerprijs van een gemiddelde 18v tool met 2 accu's en een lader (als je die nog niet hebt)tov bare tool is 150-300 euro, afhankelijk van wat voor accu's.
Maar goed, dat is wel weer uitgaand van een stuk zwaarder en meer gebruik dan Henk met 2,5 kind die in een 2-onder-een-kapper woont normaal gesproken zou veroorzaken. En hier in het topic lijken de meesten toch van behoorlijk intensief gebruik uit te gaan t.o.v. de gemiddelde klussert als daar weinig over wordt aangegeven.
Het verschil tussen een klein 10,8v uitsteekseltje of een volle 18v accu is toch wat anders hè. 3, 5 of 10 cellen die nog onder je hand uitsteken maakt nogal verschil. Mocht zelfs mijn eigen 10,8v te groot blijken pak ik gewoon die Bosch van mn pa, want een luxeprobleem is geen probleem natuurlijk
Inderdaad, mijn edit was "wat je van een teacher verwacht", op de man gebruikersnaam die een nietszeggend antwoord moet posten terwijl die gebruikersnaam wijst op iemand die uitlegt.......teacher schreef op zondag 06 november 2016 @ 00:10:
[...]
Klopt, googlen kan je vast zelf wel.
Ik reageerde op je hoogst verbaasde, ietwat aanvallende toon. Ook de reactie hierboven is (na je edit) "op de man". Was dat ook je doel? Wat wil je ermee bereiken?
Zoals je in je tweede reactie wel doet.(doel bereikt
En ja, ik kan zelf Googlen, dat filmpje (ea) had ik dus ook gevonden.
Daar wordt wel een oude batterij gedemonteerd, zou de nieuwe generatie niet die cellen met iets meer capaciteit kunnen bevatten? Misschien de reden dat de Milwaukees iets sterker zijn dan de overige 10,8 V`s?
Dus dat ik in mijn verwondering op de man speel ben ik me niet bewust, behalve die edit nadat ik jouw usernaam zag/betekenis ervan me realiseerde.
Maar verder lijken mijn vragen me heel gewoon als je niet snapt waarom iets beweert wordt zonder dat er verder uitleg of een link gepost is.
Daar is het forum toch voor? Of moet je maar klakkeloos aannemen wat er beweert wordt als je het niet snapt en het zelf maar verder uitzoeken? Zoals jouw reactie was?
Wie zet wie op het verkeerde been geldt dus voor Milwaukee, mits die nog gewone 3,6 V cellen gebruikt en niet de 3,85V.
Is niet op de man maar op het bedrijf dus.
Alleen zolang het niet getest is is het een algemene aanname die wel geldt voor de oudere generatie accu`s.
Edit; De door jou aangereikte test op cellen van de tear-down oude accu is van bijna anderhalf jaar geleden, de recenter geteste LG`s leveren langer meer stroom voor minder geld bijvoorbeeld.
Ergo; waarom zou Milwaukee niet overgestapt kunnen zijn op een nieuwe generatie cellen?
[ Voor 12% gewijzigd door Teijgetje op 06-11-2016 11:41 ]
Wat wil je nou precies weten of zeggen?Teijgetje schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:17:
[...]
Edit; De door jou aangereikte test op cellen van de tear-down oude accu is van bijna anderhalf jaar geleden, de recenter geteste LG`s leveren langer meer stroom voor minder geld bijvoorbeeld.
Ergo; waarom zou Milwaukee niet overgestapt kunnen zijn op een nieuwe generatie cellen?
Dus: er staat een makita dtw281 met een 5ah knots op de werkbank.
Vandaag de fiat van mevrouw teacher van winterbanden voorzien...
[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 06-11-2016 11:49 ]
Dank voor de link, die had ik nog niet gevonden!Teijgetje schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:17:
*knip
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Nou zat ik al een tijdje te kijken om 18v spul van makita, en deze set met mbox en lader staat me wel aan.
Laatst heb ik wat gelezen over dat er iets is met de accu's dat deze niet op alle machines passen?
Kan iemand mij vertellen of dat ook voor deze accu's geldt? en over het algemeen lijkt mij dit een goeie machine, of verkijk ik me daar op?
Bij de bouwmarkten worden inderdaad soms Makita modellen verkocht met afwijkend accu systeem maar dat geldt voor deze dus niet.
Machine is niets mis mee alhoewel ik natuurlijk niet weet wat jouw eisen zijn.
Perfecte instap accuschroefboor. Ik zou deze graag als vervanger voor mijn 14.4V willen, ik heb ook een 18v slagschroevendraaier en klopboor maar deze zijn soms te grof, vooral voor type ikea kastje. Ik denk dat je hiermee voor een mooie prijs een goed begin van een verslaving kan hebbenkipneck schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:37:
bij gereedschapcentrum.nl is op het moment nog steeds een aanbieding met een makita schroefmachine.
Nou zat ik al een tijdje te kijken om 18v spul van makita, en deze set met mbox en lader staat me wel aan.
Laatst heb ik wat gelezen over dat er iets is met de accu's dat deze niet op alle machines passen?
Kan iemand mij vertellen of dat ook voor deze accu's geldt? en over het algemeen lijkt mij dit een goeie machine, of verkijk ik me daar op?
Ik heb een GWS 7-125 en een dremel maar ik zoek soms een tussenmaatje sonder te hoeven klooien met een metaalzaag.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
ATMOOOOOOOOOOOOZ! ze hebben je nodig
Dan moet je niet te lang wachten want deze DHP456 is niet meer leverbaar vanuit Makita.Uncle Mel schreef op zondag 06 november 2016 @ 16:35:
[...]
Perfecte instap accuschroefboor. Ik zou deze graag als vervanger voor mijn 14.4V willen, ...
De DHP480 is de vervanger, ook niets mis mee maar wel wat duurder dan die huidige aanbieding.
Fraggert schreef op zondag 06 november 2016 @ 17:20:
Wie o wie heeft er hands-on ervaring met deze GWS 10.8 haakse slijper.
Ik heb een GWS 7-125 en een dremel maar ik zoek soms een tussenmaatje sonder te hoeven klooien met een metaalzaag.
[afbeelding]
Whahahhaanick_haak schreef op zondag 06 november 2016 @ 17:38:
Nou ja... het is Bosch en het is blauw... dan durf ik wel een gok te doen wie dit ding kent
ATMOOOOOOOOOOOOZ! ze hebben je nodig
Maareh, ik heb 'm inderdaad.
Ik vind het een super fijn apparaatje. Heeft me al enkele keren zeer goed geholpen.
Toevallig had ik de dag na aanschaf een klus wat ik serieus anders NIET had kunnen doen..
Niet eens gekocht voor die klus, het kwam gewoon toevallig zo uit, hoe mooi is dat?!
Het is echt zo'n apparaatje waarvan je je afvraagt of het wel iets toevoegt, maar geloof me: it does!
Ik heb hem sinds kort samen met de gro 10,8 in een l-boxx zitten, ideale combinatie daar waar de drempel te klein is en een normale slijptol te lomp is.Fraggert schreef op zondag 06 november 2016 @ 17:20:
Wie o wie heeft er hands-on ervaring met deze GWS 10.8 haakse slijper.
[afbeelding]
Je moet er alleen niet teveel kracht op zetten 😁 maar voor klein ligt werk in lastige hoekjes zou ik hem nu al niet meer willen missen.
https://www.elektrowerkze...1115cv-i-boxx-l-boxx.html
Ik heb de schroeftol niet nodig, maar scheelt een bak gewicht met mijn Makita 18v voor het voorboren wanneer nodig.
Verschil met alleen een cirkelzaagje is 3 tientjes (180 vs 210).
Ik zoek eigenlijk gewoon een handzame cirkelzaag voor plaatjes tot een millimeter of 9 zodat ik die lompe cirkelzaag niet hoef te pakken.
K to the KillaZ
Hey dat setje heb ik nog niet-Venom- schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:11:
[...]
Ik heb hem sinds kort samen met de gro 10,8 in een l-boxx zitten, ideale combinatie daar waar de drempel te klein is en een normale slijptol te lomp is.
Je moet er alleen niet teveel kracht op zetten 😁 maar voor klein ligt werk in lastige hoekjes zou ik hem nu al niet meer willen missen.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
LOL het kon ook echt niet anders ook.Atmoz schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:10:
[...]
[...]
Whahahhaa![]()
[...]
als iemand iets moet weten van blauw gereedschap, moeten ze gewoon bij jou zijn, simple as that
Stond vandaag nog even te kijken bij de gamma, naar het bosch pro assortiment.
De prijzen zijn niet leuk daar, maar als je je wat afvraagt over de look and feel van een stuk gereedschap, is het wel een aanrader.
Best veel keuze daar (Almere Poort in dit geval), prijzen zijn alleen veel hoger dan in DE, en al helemaal hoger dan in de UK (zolang het duurt
Die GST 18V-LI S is daar wel erg interessant (Axminster), ongeveer 150 euro incl. verzending (body in L-Boxx), in Duitsland betaal je daar nog 200 / 210 voor...
Ik heb deze ruim 3 jaar terug gekocht maar dan met 2 x 3.0 Ah accus (BL1830). Perfect ding, kom niets tegen dat hij niet aan kan tot nu toekipneck schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:37:
bij gereedschapcentrum.nl is op het moment nog steeds een aanbieding met een makita schroefmachine.

Behalve als iemand een objectieve mening wil over Bosch Blauwnick_haak schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:27:
[...]
LOL het kon ook echt niet anders ook.
als iemand iets moet weten van blauw gereedschap, moeten ze gewoon bij jou zijn, simple as that
Denk dat ie wel zonder al te veel problemen een bushok vierendeelt met zijn verzameling, kost een hoop talent volgens de damclubhooliganFramoes schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:32:
[...]
Behalve als iemand een objectieve mening wil over Bosch BlauwAtmoz is nog net geen Bosch Blauw hooligan.
Vandaag weer wat tegels en betonplaat geslepen, helft van de tuin zag er uit alsof er een bermbom was afgegaan
Ik weet dat ik een vloeistofgekoelde slijpmachine regel eerstvolgende keer dat ik serieus moet gaan straten, die stofbende is ook niks
Grapje toch?Framoes schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:32:
Behalve als iemand een objectieve mening wil over Bosch BlauwAtmoz is nog net geen Bosch Blauw hooligan.

Ik ben ook wel eens niet helemaal tevreden of erger over bepaalde apparaten hoor
[ Voor 3% gewijzigd door Atmoz op 06-11-2016 19:46 ]
Verwijderd
Wegens veranderingen in de situatie bij scouting zijn mijn prioriteiten anders komen te liggen. In plaats van eerst handgereedschap, ben ik nu eerst op zoek naar een goede accuboormachine. Ik weet alleen niet goed waar ik op moet letten, en wat voor prijs ik ongeveer kan verwachten.
Mijn voorwaarden:
18 volt. Gewicht vind ik niet zo belangrijk, power daarentegen wel
Klopfunctie. Te veel baksteen om deze achterwege te laten. Nauwelijks beton, dus ik denk niet dat ik op korte termijn een boorhamer nodig heb.
Bij voorkeur:
In een degelijke koffer. Dit apparaat gaat waarschijnlijk alle hoeken van ons terrein zien(op vriendelijke wijze, welliswaar).
Geen DeWalt of Milwaukee, collega's hebben deze merken al, en door iets anders aan te schaffen kan ik makkelijk mijn eigen spullen herkennen.
Wat ik tot nu toe zelf gevonden heb:
https://www.amazon.de/BHP...rauber-raaco-Koffer-Zubehör-Ladegerät/dp/B003ZSX99S/ref=sr_1_1?s=diy&ie=UTF8&qid=1478458779&sr=1-1
Ik heb geen idee of deze koffer nog maar enigzins degelijk is, maar prijstechnisch volgens mij wel aantrekkelijk. Mijn duits is ook niet goed genoeg om dit zeker te weten, maar volgens mij is ladegerat de oplader?
https://www.amazon.de/Bos...TF8&qid=1478458762&sr=1-4
Geen idee of deze een klopfunctie heeft. Zoals al gemeld, niet bepaald sterk in duits.
Alvast bedankt voor jullie expertise!
Die Bosch (GSR) wat je aangeeft heeft geen klop-functie. Dan zou je naar een GSB moeten kijken. En als je dan toch bezig bent kun je mijns inziens het beste deze set kopen: http://www.axminster.co.u...wireless-18v-4-0ah-101778Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:03:
Hoi allen,
Wegens veranderingen in de situatie bij scouting zijn mijn prioriteiten anders komen te liggen. In plaats van eerst handgereedschap, ben ik nu eerst op zoek naar een goede accuboormachine. Ik weet alleen niet goed waar ik op moet letten, en wat voor prijs ik ongeveer kan verwachten.
Mijn voorwaarden:
Klopfunctie. Te veel baksteen om deze achterwege te laten. Nauwelijks beton, dus ik denk niet dat ik op korte termijn een boorhamer nodig heb.
Bij voorkeur:
In een degelijke koffer. Dit apparaat gaat waarschijnlijk alle hoeken van ons terrein zien(op vriendelijke wijze, welliswaar).
Geen DeWalt of Milwaukee, collega's hebben deze merken al, en door iets anders aan te schaffen kan ik makkelijk mijn eigen spullen herkennen.
https://www.amazon.de/BHP...rauber-raaco-Koffer-Zubehör-Ladegerät/dp/B003ZSX99S/ref=sr_1_1?s=diy&ie=UTF8&qid=1478458779&sr=1-1
Ik heb geen idee of deze koffer nog maar enigzins degelijk is, maar prijstechnisch volgens mij wel aantrekkelijk. Mijn duits is ook niet goed genoeg om dit zeker te weten, maar volgens mij is ladegerat de oplader?
Geen idee of deze een klopfunctie heeft. Zoals al gemeld, niet bepaald sterk in duits.
Krijg je d'r ook nog een mooie slagschroevendraaier bij
Atmoz = BoschmanAtmoz schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:10:
Whahahhaa![]()
Ik vind het een super fijn apparaatje. Heeft me al enkele keren zeer goed geholpen.
Toevallig had ik de dag na aanschaf een klus wat ik serieus anders NIET had kunnen doen..
Niet eens gekocht voor die klus, het kwam gewoon toevallig zo uit, hoe mooi is dat?!![]()
Het is echt zo'n apparaatje waarvan je je afvraagt of het wel iets toevoegt, maar geloof me: it does!

Die GWS10.8 is inmiddels al een fiks stuk goedkoper dan een half jaar terug
Denk dat ik die maar eens ga bestellen binnenkort
Je kan de types natuurlijk gewoon even op de Nederlandse sites van Bosch danwel makita opzoekenVerwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:03:
Hoi allen,
Mijn voorwaarden:
Bij voorkeur:
Zo te zien beide in elk geval geen klopfunctie. Daarvoor moet je bij Makita de DHP serie hebben.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Haha dit is atmoz jaFraggert schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:21:
[...]
Atmoz = Boschman![]()
[afbeelding]
Die GWS10.8 is inmiddels al een fiks stuk goedkoper dan een half jaar terug![]()
Denk dat ik die maar eens ga bestellen binnenkort
Verwijderd
Dus eerder zoiets?Orion84 schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:55:
[...]
Je kan de types natuurlijk gewoon even op de Nederlandse sites van Bosch danwel makita opzoeken
Zo te zien beide in elk geval geen klopfunctie. Daarvoor moet je bij Makita de DHP serie hebben.
http://www.gereedschapcen...x-4-0ah-accu-in-mbox.html
of zoiets?
http://www.gereedschapcen...in-l-boxx-060186710f.html
Waarom zou ik wel of niet voor meer of minder ah's gaan? Is dat alleen hoe lang het duurt voor de accu leeg is, of maakt dit ook uit voor maximum power? Maakt het veel uit in gewicht? Is het de moeite waard om de set met M-box/L-Box te kopen, of kan een 'simpelere' koffer ook degelijk genoeg zijn?
Ja, nee, scheelt 300 gram , dat ligt aan je eigen vorkeur.Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:05:
[...]
Is dat alleen hoe lang het duurt voor de accu leeg is, of maakt dit ook uit voor maximum power? Maakt het veel uit in gewicht? Is het de moeite waard om de set met M-box/L-Box te kopen, of kan een 'simpelere' koffer ook degelijk genoeg zijn?
Ik, als makita fanboy, heb de 458. Voor lichte schroefklusjes is ie "te zwaar" en dan pak ik de 330. Maar boren in steen of zwaar hout, schroeven, al dan niet met dikke houtdraadbouten gaat prima.
[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 06-11-2016 23:18 ]
Nou na een levering van 2600 mAh Eagletac's die maar 1600 mAh doen heb ik daar zo mijn twijfels bij.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Wheheheheteacher schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:14:
[...]
Ja, nee, scheelt 300 gram , dat ligt aan je eigen vorkeur.
Ik, als makita fanboy, heb de 458. Voor lichte schroefklusjes is ie "te zwaar" en dan pak ik de 330. Maar boren in steen of zwaar hout, schroeven, al dan niet met dikke houtdraadbouten gaat prima.
Dat er bv betere cellen gewoon te koop zijn? En je daarmee dus ook een hogere volle beginspanning hebt dan met drie Samsung 3,6V accu`s en die het langer volhouden op een hogere ontladingsspanning?Appie Heijn schreef op zondag 06 november 2016 @ 11:45:
[...]
Wat wil je nou precies weten of zeggen?
Geen idee of ze betrouwbaar zijn. (links oplopend in prijs)Joopieboy schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:12:
[...]
Dank voor de link, die had ik nog niet gevonden!Techniek staat niet stil met die 18650's. Weet jij zo ook een betrouwbaar adres om deze te kunnen bestellen?
https://www.nkon.nl/lg-18650-hg2.html
https://www.akkuteile.de/...hium-ionen-akku/a-100804/
https://dampstarter.nl/winkel/lg-inr18650-hg2-3000mah-20a/
https://www.amazon.de/LG-...e-18650-Hg2/dp/B014LV59GI
https://www.amazon.com/LG...ery-3000mAh/dp/B010NUUQFK
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 06-11-2016 23:54 ]
Ja ok maar heeft dus niet betrekking op de milwaukee of bosch discussie als ik je goed begrijp.Teijgetje schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:51:
[...]
Dat er bv betere cellen gewoon te koop zijn? En je daarmee dus ook een hogere volle beginspanning hebt dan met drie Samsung 3,6V accu`s?
[...]
Toen dus wel.
Ik stel/vraag me dan af of het niet mogelijk is dat Milwaukee inmiddels ook op betere cellen is overgestapt om zijn apparaten toch sterker te maken dan die van concurrenten met 10,8 V?
De nieuwe generatie 18V accu`s van Makita past niet op de oudere(2,5 jaar) 18V die ik heb bijvoorbeeld. (extra lipje)
Dat zal een reden hebben. (al werken ze wel gewoon als je dat lipje wegvijlt)
Dit heeft afaik te maken met het feit dat bij de ene accu wel diepontlading/overbelastingsbeveiliging wordt ondersteund en bij de andere niet. Gezien Milwaukee M18 LiHD-packs zelf met het oudste M18 spul werken lijkt het me sterk dat ze op cellen met een hogere spanning zijn overgestapt.Teijgetje schreef op maandag 07 november 2016 @ 00:02:
Ik heb geen idee, de geteardownde Milwaukee-accu`s waren oud, hier is men heel stellig dat Milwaukee 10,8 V is.
Toen dus wel.
Ik stel/vraag me dan af of het niet mogelijk is dat Milwaukee inmiddels ook op betere cellen is overgestapt om zijn apparaten toch sterker te maken dan die van concurrenten met 10,8 V?
De nieuwe generatie 18V accu`s van Makita past niet op de oudere(2,5 jaar) 18V die ik heb bijvoorbeeld. (extra lipje)
Dat zal een reden hebben. (al werken ze wel gewoon als je dat lipje wegvijlt)
Maar totdat iemand hier bereid is een Milwaukee accu uit elkaar te draaien (of te kijken of de info uit AvE's filmpjes te halen is) blijft het gelul in de ruimte, en blijf ik er persoonlijk van overtuigd dat Milwaukee niks heel bijzonders doet. Anders hadden ze dat waarschijnlijk wel van de daken geschreeuwd.
Dat zijn inderdaad 2 machines mét klop-functie. Ik zou voor zoveel mogelijk Ah's gaan. Dan gaan ze (veel) minder snel leeg tijdens gebruik. Wel zo handig tochVerwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:05:
Dus eerder zoiets?
of zoiets?
Waarom zou ik wel of niet voor meer of minder ah's gaan? Is dat alleen hoe lang het duurt voor de accu leeg is, of maakt dit ook uit voor maximum power? Maakt het veel uit in gewicht? Is het de moeite waard om de set met M-box/L-Box te kopen, of kan een 'simpelere' koffer ook degelijk genoeg zijn?
Het gewicht van bijvoorbeeld een 4Ah accu is wel meer dan een 1,5Ah accu, maar boeit dat iets? Lijkt me niet toch, die paar gram extra kan er ook nog wel bij...
Haha daar ben ik nu (paal 17). Ik denk dat ik hem laat liggen.Fraggert schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:42:
Voor alle L-boxx, sortimo, systainer, metaloc en mbox fanboys
Bij paal 9 op Texel ligt nog een gratis metabo koffert
[afbeelding]
[afbeelding]
Gooi hem op zijn minst dan even in een afvalbak. Zo op het strand laten liggen is wel heel erg....Reinier schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:02:
[...]
Haha daar ben ik nu (paal 17). Ik denk dat ik hem laat liggen.
Dat zou ik doen als ik het ding daadwerkelijk tegen zou komen. Of inleveren bij het JuttersmuseumNotna schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:08:
[...]
Gooi hem op zijn minst dan even in een afvalbak. Zo op het strand laten liggen is wel heel erg....
Verwijderd
https://www.amazon.de/Bos...sr=1-6&keywords=bosch+GSB
https://www.amazon.de/Mak...18&keywords=Makita+DHP458
Is dit normaal? Want een verschil van een vijfde maakt het wel aantrekkelijk om voor de Bosch te gaan. Of mis ik iets?
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2016 08:26 . Reden: Rekenfout ]
Edit: @hieronder, ah, de bosch is dus geen klopboor? Dat verklaart het verschil wel ja.
[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 07-11-2016 08:37 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Je verwijst weer naar een GSR...Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:25:
Ik zit even te zoeken op Amazon.de. Klopt het dat Bosch daar merkbaar minder kost dan Makita? In de orde van ongeveer 60 euro...
https://www.amazon.de/Bos...sr=1-6&keywords=bosch+GSB
https://www.amazon.de/Mak...18&keywords=Makita+DHP458
Is dit normaal? Want een verschil van een vijfde maakt het wel aantrekkelijk om voor de Bosch te gaan. Of mis ik iets?
In de link staat wel "GSB" maar dat is het niet
Ik snap trouwens echt niet dat je niet naar die link kijkt wat ik eerder postte
Daar krijg je voor minder geld veel meer....
Verwijderd
Sorry, dat van de GSR heb ik niet gezien. De eerder genoemde link had ik even gemist tussen alle reacties door. Ik heb hem nu gevonden, zal even kijken.Atmoz schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:34:
[...]
Je verwijst weer naar een GSR...
In de link staat wel "GSB" maar dat is het niet![]()
Ik snap trouwens echt niet dat je niet naar die link kijkt wat ik eerder postteJe zult écht geen betere aanbieding tegen komen hoor. Absoluut niet
![]()
Daar krijg je voor minder geld veel meer....
Edit: Snel even gekeken: De reviews onderaan de pagina stemmen mij niet erg hoopvol. 2 mensen gereageerd met allebei beschadigde goederen... En garantie regelen met Engeland is denk ik niet makkelijk, of wel?
Edit 2: Hopen dat ik op tijd mijn creditcard binnenkrijg dan maar

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2016 08:46 ]
Voor power moet je bij de DHP458 zijn. Dat is een beest.Verwijderd schreef op zondag 06 november 2016 @ 23:05:
[...]
Dus eerder zoiets?
of zoiets?
Maar voor een paar tientjes extra heb je al de opvolger: https://www.mtools.nl/mac...v-klopboor-schroefmachine
Dat is de top qua accu klopboormachines.
Maar alles is natuurlijk afhankelijk van je budget en minimumeisen.
Na wat verder kijken zou ik eerder voor de DDF483 gaan als lichte schroefboor in tegenstelling tot de DHP welke een klopboor is en ik al de superieure DHP481 heb.Vliegvlug schreef op zondag 06 november 2016 @ 17:46:
[...]
Dan moet je niet te lang wachten want deze DHP456 is niet meer leverbaar vanuit Makita.
De DHP480 is de vervanger, ook niets mis mee maar wel wat duurder dan die huidige aanbieding.
DDF483RYJ: http://www.tooltown.de/El...rschrauber-18-V-oxid.html
€210
DHP458 18V BODY
http://www.gereedschapcen...campaign=gc.dagaanbieding
Reinier schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:02:
Haha daar ben ik nu (paal 17). Ik denk dat ik hem laat liggen.

Dang, als kipneck nog zijn aanbieding niet heeft gekocht is dit wel een koopje voor een goede accuklopboor.Fraggert schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:58:
Gereedschapcentrum heeft een Makita als Dagknallert
![]()
DHP458 18V BODY
Ik heb sowiezo gemerkt dat als je een body in de aanbieding vind en dan los accu's en lader bij de goedkoopste aanbieder scoort (verschilt vaak niet veel) je 9 van de 10 keer goedkoper uit bent dan bundels (zowel de gewone bundels body+accu's+lader, als de megasets)
Ziet het zo:Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:37:
Sorry, dat van de GSR heb ik niet gezien. De eerder genoemde link had ik even gemist tussen alle reacties door. Ik heb hem nu gevonden, zal even kijken.
Edit: Snel even gekeken: De reviews onderaan de pagina stemmen mij niet erg hoopvol. 2 mensen gereageerd met allebei beschadigde goederen... En garantie regelen met Engeland is denk ik niet makkelijk, of wel?
Edit 2: Hopen dat ik op tijd mijn creditcard binnenkrijg dan maar![]()
Met zo'n goede aanbieding verkopen ze vele honderden van deze pakketten. Vaak zetten mensen alleen iets online als ze iets (negatiefs) te melden hebben. Zou jij en ik ook doen
Kijk nog maar eens goed naar die aanbieding, die is beter dan je denkt. Je komt absoluut niets beters (als in goedkoop) tegen, daar durf ik m'n hand voor in het vuur te steken
[edit]
Tenzij je natuurlijk alleen een body zoekt:
Fraggert schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:58:
Gereedschapcentrum heeft een Makita als Dagknallert
![]()
DHP458 18V BODY
[ Voor 17% gewijzigd door Atmoz op 07-11-2016 09:13 ]
Op instagram zie ik allemaal mensen die lyrisch zijn over de DDF483. Compact en krachtig. Kleiner dan de Milwaukee M12 machines.Uncle Mel schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:56:
[...]
Na wat verder kijken zou ik eerder voor de DDF483 gaan als lichte schroefboor in tegenstelling tot de DHP welke een klopboor is en ik al de superieure DHP481 heb.
DDF483RYJ: http://www.tooltown.de/El...rschrauber-18-V-oxid.html
€210
https://www.instagram.com/p/BLUJ--9gLoq
[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 07-11-2016 10:12 ]
Verwijderd
Ik zoek niet alleen een body, en met lader, 2 accus(4AH) en MBOX erbij, word het toch 388 euroAtmoz schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:07:
[...]
Ziet het zo:
Met zo'n goede aanbieding verkopen ze vele honderden van deze pakketten. Vaak zetten mensen alleen iets online als ze iets (negatiefs) te melden hebben. Zou jij en ik ook doenDus die paar defecten vallen wat mij betreft gewoon binnen de "marge" c.q. is normaal op zulke aantallen. Axminster is een redelijk bekende en grote winkel, er zullen genoeg Tweakers (including myself) bestellen daar.
Kijk nog maar eens goed naar die aanbieding, die is beter dan je denkt. Je komt absoluut niets beters (als in goedkoop) tegen, daar durf ik m'n hand voor in het vuur te steken
[edit]
Tenzij je natuurlijk alleen een body zoekt:
[...]

Die axminster deal is inderdaad aantrekkelijk. Hoeveel ze verkopen weet ik niet, ik ben er verder niet mee bekend. Als jullie zeggen is betrouwbaar, dan geloof ik jullie. Zoals ik in mijn post ook al had gezet: hopen dat mijn creditcard op tijd binnen is. Een paar pagina's terug heb ik al eens gemeld dat iemand geprobeerd heeft mijn paypal te hacken, dus ik moet een 'security question' beantwoorden... En ik weet zowel de vraag als antwoord niet meer

Het is heel erg afhankelijk van wat je er mee wil.Verwijderd schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:50:
[...]
Ik zoek niet alleen een body, en met lader, 2 accus(4AH) en MBOX erbij, word het toch 388 euro![]()
Die axminster deal is inderdaad aantrekkelijk. Hoeveel ze verkopen weet ik niet, ik ben er verder niet mee bekend. Als jullie zeggen is betrouwbaar, dan geloof ik jullie. Zoals ik in mijn post ook al had gezet: hopen dat mijn creditcard op tijd binnen is. Een paar pagina's terug heb ik al eens gemeld dat iemand geprobeerd heeft mijn paypal te hacken, dus ik moet een 'security question' beantwoorden... En ik weet zowel de vraag als antwoord niet meer
Grote gaten in hout en boren in steen (of zelfs cement)? Dan voor top of the line klopboor gaan: DHP481 met 125Nm (set met accu's en lader vanaf €346 op Amazon.de) of DHP458 met 90Nm (vanaf €209 op Amazon.de).
Boren in hout, af en toe een gaatje boren in steen? Dan is de Bosch set met 60Nm en 150Nm bij Axminster prima. De slagschroef kan je dan gebruiken voor grotere schroeven. Je moet wel even een adapter voor de stekker van de lader kopen en checken of de lader wel 230/240V is. Kan ook 110V zijn en dat werkt niet zo lekker hier.
Bosch set is het goedkoopst voor wat je krijgt, de DHP458 is goedkoop en krachtig en de DHP481 is duurder, maar is wel een koolborstelloze powerhouse. Waarschijnlijk zelfs een beetje overkill.
Nope
Dude.....weet je hoeveel rotzooi daar ligtNotna schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:08:
Gooi hem op zijn minst dan even in een afvalbak. Zo op het strand laten liggen is wel heel erg....

Sorrie hoor, maar als je daar aan wilt beginnen kun je beter een trekker en oplegger meenemen
Zo moeten dat klotevolk op die boten eens opvoeden die zooi aan bord te laten

Dit topic is gesloten.