[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.654 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Overigens, betreft stelen van kloofhamers: bij Jong Nederland gingen die stelen er vaak aan omdat ze ook voor grote tentharingen in de grond slaan gebruikt worden, en ze bij elke keer mis slaan weer een stukje hout wijtraakten net onder de kop. Dit heb ik opgelost door een stukje 1mm staalplaat om de steel heen te vouwen en vast te maken, dat scheelt al enorm in het spreiden van de klap. Sinds ik daarmee ben begonnen gaan de stelen een stuk langer mee.

Het ziet er wel enorm beun uit eens het een paar goeie tikken heeft gehad, maar functie > vorm.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:20:
Overigens, betreft stelen van kloofhamers: bij Jong Nederland gingen die stelen er vaak aan omdat ze ook voor grote tentharingen in de grond slaan gebruikt worden, en ze bij elke keer mis slaan weer een stukje hout wijtraakten net onder de kop. Dit heb ik opgelost door een stukje 1mm staalplaat om de steel heen te vouwen en vast te maken, dat scheelt al enorm in het spreiden van de klap. Sinds ik daarmee ben begonnen gaan de stelen een stuk langer mee.

Het ziet er wel enorm beun uit eens het een paar goeie tikken heeft gehad, maar functie > vorm.
Een goed idee. Wij gebruiken daar gebruikelijk een sleg voor
https://www.quofi.nl/prod...B5ieY40cXvz9NEaAitY8P8HAQ

Wij gaan met de kinderen vanaf 12 jaar(scouts en hoger) eens per jaar hout hakken in het bos(dus bomen vellen). Deze bomen moeten later in kortere stukken(30 cm) en daarna gekliefd en wel het houthok in om te drogen, want fikkie stoken enzo. Hiervoor steken wij tijd in het uitleggen hoe een bijl gebruikt moet worden(2 keer mikken, 1 keer slaan) en komt het mis slaan bij ons niet zo vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik heb al diverse keren aangestuurd op de aankoop van een sleg, maar het bestuur vindt dat een onnodige uitgave :/
Wij gaan met de kinderen vanaf 12 jaar(scouts en hoger) eens per jaar hout hakken in het bos(dus bomen vellen). Deze bomen moeten later in kortere stukken(30 cm) en daarna gekliefd en wel het houthok in om te drogen, want fikkie stoken enzo. Hiervoor steken wij tijd in het uitleggen hoe een bijl gebruikt moet worden(2 keer mikken, 1 keer slaan) en komt het mis slaan bij ons niet zo vaak voor.
Het mis slaan is dan ook vaker bij het haringen slaan dan bij het hout kloven ;)
En het probleem was dan dat een stalen haring waar de steel vanaf schampt met de kinetische energie van de hamerkop toch meestal wel weer wat splinters meeneemt... Met die stukken staalplaat wordt de schade enorm verminderd met alle gevolgen voor de veiligheid, dus voor een lapmiddel van een oplossing valt het me niks tegen ;)

Maar helaas mogen we niet zomaar het bos in hier om bomen om te gaan staan hakken; zouden de meeste van de jongens die ik leiding geef fantastisch vinden, maar als de mogelijkheid er niet is houdt het helaas snel op.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 19:41
Vandaag is mijn nieuwste tool aangekomen. Dit keer niet iets van Festool, Lie Nielsen, Incra of een ander duur merk, maar een zelflevelende lijnlaser van Aliexpress.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_3057_zpsalanrcjj.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_3056_zpswhjtzoih.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_3054_zpssdd2yrzk.jpg

Ik wilde er een die minstens een horizontale lijn van 180 graden kon geven. Je ziet op de foto dat deze aan 2 van de zijkanten een laser heeft. Dit was een van de goedkoopste die ik kon vinden die dat kon. De prijs was toen €46.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Diversen/IMG_3055_zpstfguxnqf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1cmNNLpXXXXXHXpXXq6xXFXXX2/220537230/HTB1cmNNLpXXXXXHXpXXq6xXFXXX2.jpg

Ik heb de horizontale en verticale lijnen gecheckt met mijn goedkope waterpas van 120 cm en de lijnen leken recht.

Atmoz: zal ik mijn laser langs jouw Bosch Blauw houden? Dan kan ik pas echt zien of deze recht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:08
Framoes schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 19:05:
Ik heb zojuist de geleiderail-aanslag ontvangen die iemand op Woodworking.nl heeft laten produceren. Het is de goedkope variant van de Woodpeckers one time tool, maar ik ben positief verrast door de afwerking en hoe het in de hand ligt. Ik heb wel het handvat omwikkeld met loodgieterstape, zodat het beter vasthoudt.

Morgen (of straks) even testen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Dank je voor de tip destijds, ik heb hem inmiddels ook ontvangen d:)b heb hem zelf rondgefreesd zodat ie makkelijker in de hand ligt.

Afbeeldingslocatie: https://xicjva.dm2301.livefilestore.com/y3pvqo2IrK65-OovEAz_2_5YBLjxaYixAwXFEjakVCf6GdtNC5DcHLKapfW8fjkvq-G1Taug9u3pHiuOKb4EFLIebZjhr4fdTyY2YjO1PV5jGIH57iO6lw9zRCmDEm-qrsIlhh5LeCUaHWbW0PTx-n0CA/WP_20161024_12_11_03_Pro_LI.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

L.N. schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:53:
Vandaag is mijn nieuwste tool aangekomen. Dit keer niet iets van Festool, Lie Nielsen, Incra of een ander duur merk, maar een zelflevelende lijnlaser van Aliexpress.
Leuk ding en niet duur ook!
Zeker die twee verticale lijnen zijn handig.

Maar ik gebruik mijn Skil laser zo weinig dat ik (nog) geen andere ga aanschaffen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

-Venom- schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:55:
[...]

Dank je voor de tip destijds, ik heb hem inmiddels ook ontvangen d:)b heb hem zelf rondgefreesd zodat ie makkelijker in de hand ligt.

[afbeelding]
Dat ziet er goed uit.
Wil ik ook wel gaan doen eigenlijk.
Heb je daar speciale aluminium freesjes voor nodig of kunnen die voor hout ook?
Die heb ik nog liggen namelijk. En welk toerental is nodig voor aluminium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:37:
[..]
Maar helaas mogen we niet zomaar het bos in hier om bomen om te gaan staan hakken; zouden de meeste van de jongens die ik leiding geef fantastisch vinden, maar als de mogelijkheid er niet is houdt het helaas snel op.
Natuurlijk kan dat niet zomaar. Wij doen dit eens per jaar omdat we maar eens per jaar toestemming krijgen van de boswachter(die ons voor gek verklaard dat we met bijlen het bos in gaan...). De boswachter geeft ook aan welke bomen gekapt mogen worden. En voordat er een greenpeace-gek langskomt: ja, we kappen levende bomen. Nee, dit is niet slecht voor het milieu. Doordat wij deze bomen kappen, krijgen de andere bomen meer ruimte en kunnen deze verder groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 17:37:
Het mis slaan is dan ook vaker bij het haringen slaan dan bij het hout kloven ;)
En het probleem was dan dat een stalen haring waar de steel vanaf schampt met de kinetische energie van de hamerkop toch meestal wel weer wat splinters meeneemt... Met die stukken staalplaat wordt de schade enorm verminderd met alle gevolgen voor de veiligheid, dus voor een lapmiddel van een oplossing valt het me niks tegen ;)
De zwaardere kloofbijlen (de eerder gelinkte X46, bv) en voorhamers hebben ook zo'n bescherming om de steel om die gemiste klappen op te vangen, en inderdaad is dat ook de hoofdreden van breken / scheuren van de stelen van bijlen bij ons.
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:31:
Natuurlijk kan dat niet zomaar. Wij doen dit eens per jaar omdat we maar eens per jaar toestemming krijgen van de boswachter(die ons voor gek verklaard dat we met bijlen het bos in gaan...). De boswachter geeft ook aan welke bomen gekapt mogen worden. En voordat er een greenpeace-gek langskomt: ja, we kappen levende bomen. Nee, dit is niet slecht voor het milieu. Doordat wij deze bomen kappen, krijgen de andere bomen meer ruimte en kunnen deze verder groeien.
Of als het waaibomen zijn en ze al wat ouder beginnen te worden. Nou zal het omwaaien in een bos wel wat meevallen, maar elders is dat zeker een goede reden om eens in de 20-30 jaar wilgen en populieren te rooien. Alhoewel ik gok dat je geen 30 jaar oude populier om gaat hakken met de bijl, diameter van een meter en 15m hoog is wel een uitdaging om netjes om te gooien, zeg maar :)

[ Voor 5% gewijzigd door henkie196 op 26-10-2016 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:43:
[...]

Of als het waaibomen zijn en ze al wat ouder beginnen te worden. Nou zal het omwaaien in een bos wel wat meevallen, maar elders is dat zeker een goede reden om eens in de 20-30 jaar wilgen en populieren te rooien. Alhoewel ik gok dat je geen 30 jaar oude populier om gaat hakken met de bijl, diameter van een meter en 15m hoog is wel een uitdaging om netjes om te gooien, zeg maar :)
Wij kappen voornamelijk fijnspar en amerikaanse eik, om de inheemse grove den, beuk en berk meer ruimte te geven. Het bos is ooit gemengd aangeplant, en nu willen ze toch meer inheems zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Laatst online: 07:08
Vliegvlug schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

Dat ziet er goed uit.
Wil ik ook wel gaan doen eigenlijk.
Heb je daar speciale aluminium freesjes voor nodig of kunnen die voor hout ook?
Die heb ik nog liggen namelijk. En welk toerental is nodig voor aluminium?
Ik heb een oude frees gepakt voor hout, freesmachine zo laag mogelijk gezet en rustig erlangs gehaald :) en daarna nog een beetje geschuurd om de kleine braampjes weg te halen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een update over de dtw190.

Ook al heb ik hem in het buitenland gekocht wil makita hem inruilen op een dtw281 *O*

Ik hoef "slechts" 220 euro bij te betalen... -O-

Dat is dus ook de straatprijs voor zon ding. Dan ben ik beter af door er gewoon een te kopen...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:07
Dat kan je ze berichten, ik heb van een heel ander merk ook een keer zo'n soort aanbod gehad. Even laten zien dat ze meer vroegen dan de gangbare straatprijs en prompt ging er de helft af.

Kan heel goed zijn dat iemand gewoon een staffeltje heeft gepakt en op basis van de adviesprijs een aanbieding doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Maar hadden ze de dtw190 ook als te kort komend gevlagd? Of viel jouw exemplaar voor hun binnen de bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Vliegvlug schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:21:
[...]

Leuk ding en niet duur ook!
Zeker die twee verticale lijnen zijn handig.

Maar ik gebruik mijn Skil laser zo weinig dat ik (nog) geen andere ga aanschaffen. :P
Ja, ik ben vooral voor een Chinese gegaan, vooral vanwege het prijsverschil met lasers die in NL/DE/UK werden verkocht. Er zijn ook genoeg lasers die door de grote merken in China worden gekocht en daar hun eigen naam op zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:15

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik wilde er een die minstens een horizontale lijn van 180 graden kon geven. Je ziet op de foto dat deze aan 2 van de zijkanten een laser heeft. Dit was een van de goedkoopste die ik kon vinden die dat kon. De prijs was toen €46.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb de horizontale en verticale lijnen gecheckt met mijn goedkope waterpas van 120 cm en de lijnen leken recht.

Atmoz: zal ik mijn laser langs jouw Bosch Blauw houden? Dan kan ik pas echt zien of deze recht is.
Leuk ding! Ben heel benieuwd hoe Diemen naast de blauwe Bosch doet, Atmoz? :P :P

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

henkie196 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 21:45:
Maar hadden ze de dtw190 ook als te kort komend gevlagd? Of viel jouw exemplaar voor hun binnen de bandbreedte?
Dat weet ik nog niet, dinsdag komt rob van makita weer langs.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 11:32

Atmoz

Techno!!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Cool 8)
Ziet er echt futuristisch uit dat ding :D
Ik hoop voor jou dat de jouwe extreem recht is, maar ik hoop stiekem ook dat er wel iets verschil, in zit >:) De mijne was letterlijk 10x zo duur 8)7

Het lijkt me overigens een zeer leuke test om idd eens te doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 09:37

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

atmoz schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 06:52:
[...]

Cool 8)
Ziet er echt futuristisch uit dat ding :D

[...]

Ik hoop voor jou dat de jouwe extreem recht is, maar ik hoop stiekem ook dat er wel iets verschil, in zit >:) De mijne was letterlijk 10x zo duur 8)7

Ben benieuwd, dan weet ik of ik hem ook kan halen >:) de goedkope dan de dure is iets buiten budget :+

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hmm, mezelf niet gerealiseerd dat ecotools niet "vandaag besteld, morgen in huis" hanteert. Duurt lang!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dat duurt inderdaad een paar dagen voordat het verzonden wordt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
atmoz schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 06:52:
[...]

Tja, ergens hoop ik dat ook, want het zou wel sneu zijn als de mijne net zo goed zou zijn als de jouwe. Hoewel die van jou 360 graden lijnen zet. Van de andere kant heb ik natuurlijk het liefst dat de mijne ook heel goed is.

Overigens heeft Aliexpress ook lasers die een roterende spiegel hebben en daarmee de Blauwe Bosch van Atmoz benaderen:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1kXYINFXXXXXRXpXXq6xXFXXXb/202429730/HTB1kXYINFXXXXXRXpXXq6xXFXXXb.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door L.N. op 27-10-2016 10:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Illusion

(the art of)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Horizontale Lasers calibreren kan ook prima zonder referentie-waterpas:
Methode 1:
Voor een horizontale streeplaser: Midden in kamer zetten, linker en rechterhoek van laserstreep markeren. Laser kwartslag draaien, controleren of ze nog oplijnen, nogmaals draaien, controleren, nogmaals draaien. Als je de hele kamer rond bent geweest, en weer bij het begin bent en alles nog netjes oplijnt, dan is je horizontale streep blijkbaar keurig waterpas.

Methode 2:
Zet laser vlak voor muur, richt op muur, markeer punt. Draai laser 180 graden, markeer hoogte op tegenovergestelde muur. Verplaats laser naar andere muur, zet hem er vlak voor en zet hem zo hoog dat hij weer netjes uitlijnt. Draai 180 graden. Controleer of hij netjes oplijnt.

Beide tests geslaagd: prima!

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Illusion schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:48:
Methode 1:
Voor een horizontale streeplaser: Midden in kamer zetten, linker en rechterhoek van laserstreep markeren. Laser kwartslag draaien, controleren of ze nog oplijnen, nogmaals draaien, controleren, nogmaals draaien. Als je de hele kamer rond bent geweest, en weer bij het begin bent en alles nog netjes oplijnt, dan is je horizontale streep blijkbaar keurig waterpas.

Methode 2:
Zet laser vlak voor muur, richt op muur, markeer punt. Draai laser 180 graden, markeer hoogte op tegenovergestelde muur. Verplaats laser naar andere muur, zet hem er vlak voor en zet hem zo hoog dat hij weer netjes uitlijnt. Draai 180 graden. Controleer of hij netjes oplijnt.

Goeie tip :)

over hoeveel meter hij jij die test gedaan? ff voor mijn beeldvorming of zo'n ding iets voor mij is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Voor een puntlaser (pls3) doe ik het wel eens in een bedrijfshal (40m) en dan blijft ie binnen de paar cm. Voor wat ik doe is dat ruim voldoende.
Lijnlasers zijn wat lastiger, want die zijn veel minder fel.

Voor wat betreft de kwaliteit van de verschillende lasers:
Ik heb veel (heel veel) verschillende puntlasers gebruikt. Maar voor mij steken de Hilti PMP en de PLS er met kop en schouders boven uit. Ze zijn fel, maar vooral zijn deze lasers goed gedempt, dus als je ze op een houten podium zet, blijven ze stabiel. Bosch (GPL), Laserliner, Leica, en vele anderen wiebelen zich een ongeluk, en zijn voor mij onbruikbaar.
Ook als je zo'n laser gebruikt om een bepaald punt in het dak (een spant) op de grond uit te kunnen zetten, moet je je laser een keer of 8 verplaatsen voordat hij precies goed staat. Bij hilti of PLS staat ie binnen een seconde stil, de andere merken schommelen rustig nog paar seconden door.

[ Voor 65% gewijzigd door Illusion op 28-10-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Gisteren een Ikea kast in elkaar gezet en een schroefboormachine, en meteen al twee goedkope Philips bitjes vernaggeld...

Wat zijn goed kwaliteit bitjes? En wat kan ik doen om te voorkomen dat ze zo snel dol draaien? Ik weet dat ze moeten passen, maar volgens mij doen ze dat ook...

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Solomon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:40:
Gisteren een Ikea kast in elkaar gezet en een schroefboormachine, en meteen al twee goedkope Philips bitjes vernaggeld...

Wat zijn goed kwaliteit bitjes? En wat kan ik doen om te voorkomen dat ze zo snel dol draaien? Ik weet dat ze moeten passen, maar volgens mij doen ze dat ook...
Overstappen op Pozi-bitjes?!
Heb even gekeken, alles wat ik hier van ikea heb heeft Pozi of inbus, nergens Philips.

Kijk even in de topicstart voor een plaatje van Philips vs Pozi.

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 28-10-2016 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
hoe sloop je in hemelsnaam bitjes bij het in elkaar zetten van ikea spul? Dan draai je toch eerder het hele spaanderplaat / mdf / schroefje kapot voordat je het bitje molt? Zet de slipkoppeling op een niet te hoog getal en je machine stopt met draaien voordat je vanalles sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Lijkt me idd een kwestie van ph vs pz. Juiste soort bitje gebruiken en er is niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat zijn wel erg goedkope bitjes als je daarmee zulke (goedkope) schroeven niet eerder doldraait.

Maar check inderdaad even of je wel het goede bitje gebruikt (zie TS), met een PH bitje op een PZ schroef ga je één van beiden slopen. Zet ook genoeg druk op de schroefmachine om het bitje op z'n plek te houden in de schroef. En inderdaad niet door blijven draaien als hij al over de kop slipt (slipkoppeling lager instellen of zelf in de gaten houden).

PH vs PZ:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Screw_Head_-_Phillips.svg vs Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f9/Screw_Head_-_Pozidrive.svg/40px-Screw_Head_-_Pozidrive.svg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Alright, ik heb dus pozi bitjes gebruikt ;-) ik had een goedkoop Makita setje op de kop getikt, maar dat viel dus tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
[quote]Solomon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:00:
Alright, ik heb dus pozi bitjes gebruikt ;-) ik had een goedkoop Makita setje op de kop getikt, maar dat viel dus tegen..
Stel je de slipkoppeling niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
Brutalsranan schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:12:
[quote]Solomon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:00:
Stel je de slipkoppeling niet in?
Jawel! Best wel laag zelfs, 5 of 10 op een schaal van 20... Maar de schroefjes slippen soms al terwijl ze niet eens volledig ik het hout zijn verdwenen, en m'n bitjes zijn na een paar keer slippen al beschadigd... Waarschijnlijk toch niet de goede maat gekozen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 09:51

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vanwege een aankomende verbouwing, en het feit dat mijn Bosch groen accuboor het na drie jaar begeven heeft, maar weer geinvesteerd in gereedschap.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51SVeUDBPZL.jpg

Stanley Fatmax 18V accuboor, samen met een Fatmax 18V slagschroevendraaier in een combiset (ik kon geen afbeelding vinden van de set). Ik kon de set voor een goede prijs bij de lokale ijzerwarenhandel krijgen (250 euro).

De meeste combisets beginnen vanaf een 200 euro, maar zijn dan vaak 10,8V. Deze set heeft dan ook aardig wat meer koppel, wat voor het wat grotere werk wel prettig is. 51 Nm voor de accuboor, en 180 Nm voor de slagschroevendraaier.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Solomon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ ò13:39:
[...]

Jawel! Best wel laag zelfs, 5 of 10 op een schaal van 20... Maar de schroefjes slippen soms al terwijl ze niet eens volledig ik het hout zijn verdwenen, en m'n bitjes zijn na een paar keer slippen al beschadigd... Waarschijnlijk toch niet de goede maat gekozen!
Ligt idd aan de maat. Heb zo ook eens botjes verkloot. Nu kan ik het ook met slechte bitjes. Kwestie van wennen, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Question Mark schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:40:
Vanwege een aankomende verbouwing, en het feit dat mijn Bosch groen accuboor het na drie jaar begeven heeft, maar weer geinvesteerd in gereedschap.

[afbeelding]

Stanley Fatmax 18V accuboor, samen met een Fatmax 18V slagschroevendraaier in een combiset (ik kon geen afbeelding vinden van de set). Ik kon de set voor een goede prijs bij de lokale ijzerwarenhandel krijgen (250 euro).

De meeste combisets beginnen vanaf een 200 euro, maar zijn dan vaak 10,8V. Deze set heeft dan ook aardig wat meer koppel, wat voor het wat grotere werk wel prettig is. 51 Nm voor de accuboor, en 180 Nm voor de slagschroevendraaier.
Had deze ook een maandje. Leuk ding. Zeker voor de aangegeven prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:59

Reinier

\o/

Illusion schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:51:
[...]

Overstappen op Pozi-bitjes?!
Heb even gekeken, alles wat ik hier van ikea heb heeft Pozi of inbus, nergens Philips.

Kijk even in de topicstart voor een plaatje van Philips vs Pozi.
Must... resist...

Phillips met dubbel-l :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:23
Ik miste nog een zaagtafel. Uiteindelijk is het een Bosch GTS 10 J geworden nieuw voor ca. €425,- uit de UK :-) In Nederland zo te zien op dit moment niet te krijgen onder de ca. €690,- (hoewel ik hem een paar dagen geleden even zag staan voor €605,-).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

hansvk schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:37:
Ik miste nog een zaagtafel. Uiteindelijk is het een Bosch GTS 10 J geworden nieuw voor ca. €425,- uit de UK :-) In Nederland zo te zien op dit moment niet te krijgen onder de ca. €690,- (hoewel ik hem een paar dagen geleden even zag staan voor €605,-).
Hoe zit dat dan met het zaagblad en het voltage kun je dat zonder moeite gewoon hier gebruike ? Of moet je de bladen importeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

hansvk schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 18:37:
Goede aankoop 8) Fijne zaag!
Over alles ben ik zeer tevreden, behalve de hoekaanslag...
Die hadden ze echt beter moeten/kunnen maken. Das meteen de reden dat'ie er bij mij niet meer op zit.
enriqueeeee schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:03:

Hoe zit dat dan met het zaagblad en het voltage kun je dat zonder moeite gewoon hier gebruike ? Of moet je de bladen importeren?
Hoezo, wat is met het zaagblad dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

atmoz schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:11:
[...]

Die hadden ze echt beter moeten/kunnen maken. Das meteen de reden dat'ie er bij mij niet meer op zit.

[...]

Hoezo, wat is met het zaagblad dan?
Ik denk dat de beste man bedoeld: Is deze tafel met zaagbladen in inches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Vorige week mijn Bosch GSR 10,8 V-EC HX
Accuschroevendraaier binnen gekregen. :9

Bosch GSR 10,8 V-EC HX L-Boxx

Volgens de beschrijving op Werkzeugalarm zou er maar één halve inlay in zitten maar bleken er toch twee in te zitten:

Bosch GSR 10,8 V-EC HX in L-Boxx open

Helaas allebei de inlays niet wat ik zocht want ik heb toch geen 4,0Ah accu's en wilde mijn GSR 10,8 V-2-LI uit de i-boxx er ook in hebben.

Dus twee nieuwe inlays aanschaft zodat beide machines er mooi samen in kunnen. :*)

Bosch GSR 10,8 V-2-LI & 10,8 V-EC HX in L-Boxx

Heb er al aardig wat schroeven mee ingedraaid en snap nu waarom er ook lange bitjes bestaan, :P is toch wat makkelijker om de schroef te kunnen zien als je toch niet in een krappe ruimte zit te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:14:
[...]

Ja, iets met 110v en inches :+

Wilde hem in eerste instantie ook halen maar vond de 700 euro iets teveel van het goede dus was voor de dewalt gegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door enriqueeeee op 28-10-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:14:

Daar is geen verschil in.
Hoe het met het voltage zit weet ik niet, maar daar zal vast wel verschil in zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:53:
Heb er al aardig wat schroeven mee ingedraaid en snap nu waarom er ook lange bitjes bestaan, :P is toch wat makkelijker om de schroef te kunnen zien als je toch niet in een krappe ruimte zit te schroeven.
Mooie machines.

Dat dikke korte is inderdaad niet altijd even handig, alhoewel ik meestal een bithouder gebruik voor wat extra lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
atmoz schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:11:
[...]

Ik had gelezen dat de hoekaanslag bete kan. Ik ga zelf een slede (jig) maken voor zagen op 90°.
enriqueeeee schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:03:
[...]

Zit gewoon het standaardblad bij (metrisch 254x30). Voltage is 230V.
Zie http://www.axminster.co.u...-j-254mm-table-saw-501851

[ Voor 34% gewijzigd door hansvk op 28-10-2016 20:37 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Gewoon niet te filmen hoe goedkoop die daar is eigenlijk...

Als ik 350 pound in Google knal om te converteren naar Euro krijg ik € 388,- uit....
Holy, daar zou ik serieus bijna nóg eentje voor kopen _/-\o_

[edit]
hansvk schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 20:22:
[...]

Ik had gelezen dat de hoekaanslag bete kan. Ik ga zelf een slede (jig) maken voor zagen op 90°.

Zie http://www.axminster.co.u...-j-254mm-table-saw-501851
Goed idee inderdaad :)

[ Voor 44% gewijzigd door Atmoz op 28-10-2016 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Ja, ik was ook stomverbaasd dat ik hem daar voor die prijs + 30 euro verzendkosten kon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 19-09 14:12
Solomon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:39:
[...]

De goede type bitjes gebruiken ze we dus wel uit. Maar niemand heeft nog merken genoemd. Zelf gebruik ik bitjes van pb-swiss wat echt top spul is. Wera schijnt ook heel goed te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb een setje Wera Impaktor-bits. Als je die stuk krijgt op een IKEA-kast dan doe je echt iets fout :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Reinier schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:18:
Ik heb een setje Wera Impaktor-bits. Als je die stuk krijgt op een IKEA-kast dan doe je echt iets fout :P
Ik denk zelfs dat het niet eens lukt om ze kapot te krijgen als je het zou willen met 1 IKEA kast....
De schroeven zullen eerder dull draaien waardoor ze geen schade meer kunnen doen aan de bits.

Ik heb m'n home theater, m'n garage (wel nog mee bezig) én 2 escaperooms (en daar gaat het écht lomp aan toe door sommige vrienden |:() met die Impaktors gebouwd. De bitjes doen het nog steeds _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Zojuist maar even 2 Bosch geleiderail klemmen gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://media.powertoolworld.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/6/1600z0000b3.jpg

Gisteren helemaal flippen toen de 2 aan elkaar gemaakte FSN1600 linialen begonnen te schuiven tijdens het zagen in een mooie, dure zwarte plaat :(

[edit]

Oops, excuus, had edit moeten doen O-)

[ Voor 7% gewijzigd door Atmoz op 29-10-2016 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Nice Atmoz. Maar ik vind de mijne fijner, denk ik: https://www.bosch-profess...l/nl/fsn-kzw-34803-ocs-p/
Waarom heb je voor SZW gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Reinier schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:59:
Nice Atmoz. Maar ik vind de mijne fijner, denk ik: https://www.bosch-profess...l/nl/fsn-kzw-34803-ocs-p/
Waarom heb je voor SZW gekozen?
Tja, ik heb ze gisteren pas voor 't eerst echt nodig gehad... dus hoe vaak ga ik die gebruiken? Maar je hebt gelijk, die van jou zijn fijner, maar ook een stuk duurder ;) Ik laat het even hier bij. Voor die paar keer dat ik ze nodig heb "klommel" ik wel even :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ha op Fok kreeg je dezelfde reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Refro schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 06:13:
De goede type bitjes gebruiken ze we dus wel uit. Maar niemand heeft nog merken genoemd. Zelf gebruik ik bitjes van pb-swiss wat echt top spul is. Wera schijnt ook heel goed te zijn.
Is al vaker voorbij gekomen, maar Wiha en Wera hebben goede kwaliteit bits (en schroevendraaiers). PB Swiss en Witte zijn nog weer ietsjes beter, maar kosten ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
hmm, ik vond witte altijd maar een bouwmarktmerk :D
Die ronde doosjes met bitjes erin waren dan wel weer handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Witte schroevendraaiers staan behoorlijk aan de top, het schijnt dat bepaalde Hazet en Stahlwille schroevendraaiers ook van Witte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Illusion schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:48:
[...]

Methode 1:

Methode 2:

Methode 1 heb ik 2x gedaan en de eerste keer kwam het perfect overeen en de tweede keer zat er een verschil in van minder dan 1 mm. Dat laatste is waarschijnlijk te verklaren door de houten vloer, die iets beweegt.

Methode 2 ga ik nog testen. Ik wacht nog even tot mijn statief binnen is, want dat gaat het uitlijnen veel gemakkelijker.

Tot nu toe dus tevreden met mijn aankoop. :)
Atmoz schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:25:
Zojuist maar even 2 Bosch geleiderail klemmen gekocht:

[afbeelding]

Gisteren helemaal flippen toen de 2 aan elkaar gemaakte FSN1600 linialen begonnen te schuiven tijdens het zagen in een mooie, dure zwarte plaat :(
Atmoz, je hebt ook de Bessey GTR16(S6H). Dat is een snelklem en is wat handiger dan een schroefklem. Deze is ook iets langer (160mm tegenover 120 mm). Er is ook een 300mm schroefklem: GTR30.

Afbeeldingslocatie: https://toolnation.r.worldssl.net/media/catalog/product/cache/5/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/bessey_gtr16s6h-a.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door L.N. op 29-10-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:25:

Atmoz, je hebt ook de Bessey GTR16(S6H). Dat is een snelklem en is wat handiger dan een schroefklem. Deze is ook iets langer (160mm tegenover 120 mm). Er is ook een 300mm schroefklem: GTR30.

[afbeelding]
Past die ook op de Bosch FSN geleiderails? (kan ik zo snel niet vinden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-03 20:21
Waarschijnlijk niet. De ruimte in de rail is volgens mij maar 1,7mm.

Mijn Bessey EZS klemmen zijn zojuist binnen gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Atmoz schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:50:
[...]

Past die ook op de Bosch FSN geleiderails? (kan ik zo snel niet vinden...)
Denk het wel. Volgens mij zijn die klemmen allemaal hetzelfde. Ze zijn net zo breed als de schroefklemmen van Bessey en Festool. Ze zijn ong. 9 mm breed en 7 mm hoog. Ik heb er een paar, dus je mag komen passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbrandR
Festool heeft hele andere rails. Die bieden veel meer ruimte voor een klem. Mafell en Bosch hebben echt een hele lage klem nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

GerbrandR schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:56:

"Bezorger is onderweg" _/-\o_
Komen dus straks ook hier aan 8)
L.N. schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:02:

Denk het wel. Volgens mij zijn die klemmen allemaal hetzelfde. Ze zijn net zo breed als de schroefklemmen van Bessey en Festool. Ze zijn ong. 9 mm breed en 7 mm hoog. Ik heb er een paar, dus je mag komen passen.
Hmzz, tja ik heb ze al gekocht die draaiklemmen.
Ga niet ook nog deze kopen....
Maar thanks voor 't aanbod :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
GerbrandR schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:05:
Festool heeft hele andere rails. Die bieden veel meer ruimte voor een klem. Mafell en Bosch hebben echt een hele lage klem nodig.
Hier staat dat ze zouden moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
L.N. schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:19:
[...]

Waarschijnlijk voor het oude systeem. https://www.amazon.co.uk/...ail-Routers/dp/B000VC5U5C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
GerbrandR schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:56:
Waarschijnlijk niet. De ruimte in de rail is volgens mij maar 1,7mm.

Was dat ook bij Geerdink? Die van mij komen vanmiddag ook aan. Sneller dan verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbrandR
Framoes schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 14:12:
[...]

Was dat ook bij Geerdink? Die van mij komen vanmiddag ook aan. Sneller dan verwacht :)
Ja, valt zeker niet tegen. Ik wilde eigenlijk nog wel meer bestellen, maar de prijs is alweer gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 19-09 14:12
Ben zelf met een pb-swiss inbus setje begonnen. En na ook de schroevendraaier s ervan gekocht te hebben ben ik maar blijven hangen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

L.N. schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 13:19:
[...]

Ergens hier in het topic had ik dat al bevestigd. Ik heb ze gekocht met mijn ts55 en werkt perfect.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Ik was eens aan het kijken naar een klein handzaam schroefboormachine voor het lichtere werk (IKEA spullen in elkaar zetten, dat soort dingen). Nu zag ik de Bosch blauw GSR 10.8V in een klopboorvariant voorbij komen. Hoe zijn deze machines om incidenteel in kalkzandsteen te boren? Momenteel hebben we hier een Bosch groen cheapo boorhamer voor beton maar in onze nieuwe woning zijn de spouwmuren van kalkzandsteen waardoor een echte boorhamer een beetje overkill is. Gaat dit lukken met de GSR? https://www.bosch-profess...sb-10-8-2-li-33305-ocs-p/

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 29-10-2016 19:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:46

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vhal schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 19:55:
Ik was eens aan het kijken naar een klein handzaam schroefboormachine voor het lichtere werk (IKEA spullen in elkaar zetten, dat soort dingen). Nu zag ik de Bosch blauw GSR 10.8V in een klopboorvariant voorbij komen. Hoe zijn deze machines om incidenteel in kalkzandsteen te boren? Momenteel hebben we hier een Bosch groen cheapo boorhamer voor beton maar in onze nieuwe woning zijn de spouwmuren van kalkzandsteen waardoor een echte boorhamer een beetje overkill is. Gaat dit lukken met de GSR? https://www.bosch-profess...sb-10-8-2-li-33305-ocs-p/
Kalkzandsteen wil daar wel mee volgens mij. Op zich een mooi apparaatje voor erbij :)
Ik heb deze Makita voor erbij, wel zonder klopfunctie, maar hij verrast mij qua kracht en accuduur.

Heb zelf net vorige maand een huis gekocht (en nu druk aan het klussen), maar helaas zijn de helft van de muren keihard beton en de andere helft is gipsblokken. Wil al 2 jaar een mooie accu klopboormachine, maar heb geen enkele muur die er geschikt voor is :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Met een boorhamer en een gewone accuboor, is de use-case voor een klopboor toch al niet zo groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

henkie196 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:17:
Met een boorhamer en een gewone accuboor, is de use-case voor een klopboor toch al niet zo groot ;)
Maar als je iets wilt kopen moet je dat toch altijd stimuleren? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
Naar mijn idee zou dat prima moeten gaan :)

Let wel op dat je bij het bestellen niet zoekt op GSR maar op GSB.
GSR is de gewone zonder klopfunctie, GSB is de combimachine.

Een "gewone" GSR 10.8 (bij voorkeur de EC) wil ik er ook nog wel bij hebben voor het lichtere werk, mooie apparaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nomad schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:20:
Maar als je iets wilt kopen moet je dat toch altijd stimuleren? :+
Hangt af van je bankrekening ;) Maar ik heb toch geen recht van spreken, ik heb waarschijnlijk meer aan schroevendraaiers liggen dan de gemiddelde persoon aan elektrisch gereedschap heeft (buiten dit topic, dus :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Nomad schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:05:
[...]

Kalkzandsteen wil daar wel mee volgens mij. Op zich een mooi apparaatje voor erbij :)
Ik heb deze Makita voor erbij, wel zonder klopfunctie, maar hij verrast mij qua kracht en accuduur.

Heb zelf net vorige maand een huis gekocht (en nu druk aan het klussen), maar helaas zijn de helft van de muren keihard beton en de andere helft is gipsblokken. Wil al 2 jaar een mooie accu klopboormachine, maar heb geen enkele muur die er geschikt voor is :P
De Makita DHP481 heeft geen problemen met beton, dus daar heb je wel wat aan. Heb ik toch mooi een goed excuus voor je bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Framoes schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:42:
[...]

De Makita DHP481 heeft geen problemen met beton, dus daar heb je wel wat aan. Heb ik toch mooi een goed excuus voor je bedacht.
Dat is wel een sterke jongen inderdaad, 115Nm aandraaimoment, met een accu. Geen wonder dat daar tegenover staat dat hij incl accu ook ongeveer 2.5 kilo is :P. Dat is mij iets te zwaar, anders kocht ik hem wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Nomad schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:47:
[...]

Dat is wel een sterke jongen inderdaad, 115Nm aandraaimoment, met een accu. Geen wonder dat daar tegenover staat dat hij incl accu ook ongeveer 2.5 kilo is :P. Dat is mij iets te zwaar, anders kocht ik hem wel :+
125Nm zelfs ;) Licht is ie idd niet, maar ik heb nooit meer een bedrade boormachine nodig gehad sinds ik 'm heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Laatst online: 17-09 12:22
Ik heb de gsb 10,8. Voor elk gat wat niet in beton hoeft pak ik al heel snel deze, omdat m'n boschhammer altijd wat verder graven is. Baksteen en cellenbeton is geen probleem, zolang het er niet teveel zijn.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Laatst online: 08:12
--WaaZaa-- schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 21:33:
[...]

Ik heb de gsb 10,8. Voor elk gat wat niet in beton hoeft pak ik al heel snel deze, omdat m'n boschhammer altijd wat verder graven is. Baksteen en cellenbeton is geen probleem, zolang het er niet teveel zijn.
Hier hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Cellenbeton wil je normaalgesproken liever met een gewone boor doen, klopboor kan dat volgens mij nog wel eens beschadigen (om het over een boorhamer nog maar niet te hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

henkie196 schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 20:17:
Als die boorhamer een combihamer is en dus ook gewoon kan boren, heb je voor datgene wat je niet kunt afdekken met die twee machiners OF een losse schroevendraaier, OF een aannemer nodig :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Atmoz schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 08:25:
Zojuist maar even 2 Bosch geleiderail klemmen gekocht
Wel dapper van je dat je zomaar de zaag op een stel losliggende linialen durft te zetten om een dure plaat te zagen. 8)

Zelfs de meest onhandige klemmetjes zitten er in no-time op, al lijken deze eenhands snelverstellers mij wel erg handig.
Maar even een paar maanden wachten met bestellen tot de Nederlandse retail de voorraad weer een beetje heeft aangevuld. :+
Of ga je rond Kerst nog meer hamsteren??

Kunnen wij "voor de toekomst" anders geen regionale aankoopverdeling afspreken, want hier is niet tegenaan te dringen?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:31:

Wel dapper van je dat je zomaar de zaag op een stel losliggende linialen durft te zetten om een dure plaat te zagen. 8)
Nou, eerlijk gezegd is me zoiets nog nooit gebeurt, ik ging er vanuit dat die liniaal wel bleef liggen. Ze hebben niet voor niets die rubbers eronder... maargoed, die plaat was dan ook wel heel glad.
Zelfs de meest onhandige klemmetjes zitten er in no-time op, al lijken deze eenhands snelverstellers mij wel erg handig.
Tja, ik had dus helemaal niets om in die liniaal te klemmen, daarom ook meteen maar besteld :)
En inderdaad: die snel-klemmen lijken mij ook beter, maar omdat het pas de eerste keer was dat ik ze nodig had, vond ik die draai-klemmen ook wel goed. Zelfs die (zijn toch eigenlijk maar simpele klemmen) zijn nog aardig aan de prijs.
Maar even een paar maanden wachten met bestellen tot de Nederlandse retail de voorraad weer een beetje heeft aangevuld. :+
Of ga je rond Kerst nog meer hamsteren??

Kunnen wij "voor de toekomst" anders geen regionale aankoopverdeling afspreken, want hier is niet tegenaan te dringen?? O-)
Whahaha :D

Maareh, nee ik ga met de Kerst niet speciaal meer hamsteren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:34
Ik boor met mijn GSR 10,8 HX EC ook wel een stiekem even snel in kalkzandstenen, zijn wel gaatjes van 6mm dan, maar dat gaat al prima zonder klopfunctie.

Dus de GSB zal daar zeker geen moeite mee hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Weet iemand het verschil tussen de gouden en zwarte Wera bitjes? Beide diamond serie, beide geschikt voor hoge torque. Een serie heet torsion, de ander impaktor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:19:
Weet iemand het verschil tussen de gouden en zwarte Wera bitjes? Beide diamond serie, beide geschikt voor hoge torque. Een serie heet torsion, de ander impaktor.
Als het goed is zijn de zwarte de Impaktors he?

Bij mij tenminste wel. En de goude zijn die met een laagje diamant erop voor betere grip. Heb het idee dat dat ook echt goed werkt, want ik vind ze geweldig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Volgens mij is impaktor voor gebruik in slagschroevendraaiers, gouden bits zijn voor handgebruik (of een gewone accuschroevendraaier) en hebben een extra harde coating (of zijn extra gehard, ik weet het niet precies), zodat ze slijtvaster zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

henkie196 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:35:
Volgens mij is impaktor voor gebruik in slagschroevendraaiers, gouden bits zijn voor handgebruik (of een gewone accuschroevendraaier) en hebben een extra harde coating (of zijn extra gehard, ik weet het niet precies), zodat ze slijtvaster zijn.
Klopt, de Impaktors zijn voor de SSD, ik dacht dat dat wel duidelijk was O-)

Die gouden hebben zoals ik al zei diamant (vlokjes) erop voor betere grip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 13:08
Ik sta op het punt een compressor te bestellen en check nog graag even jullie mening.
In mijn garage staat een grote zware zelfbouw (niet door mij) compressor met als basis een tank van ~200 liter met daarop een compressor van een vrachtwagen rem systeem. Het werkt en mooi volume, maar snel even gereedschap schoon blazen is er niet bij omdat je al snel 5 min wacht op wat druk.

Nu ik binnen een schroten plafond ga plaatsen, is het mooi tijd om een kleine mobiele compressor aan te schaffen. Eentje die lekker stil is, met een reduceer ventiel erop, en handig draagbaar.

Na lang zoeken ben ik uitgekomen op deze:
https://www.toolmax.nl/se...compressor-3-8-liter.html

Deze lijkt ook aan de eisen te voldoen en is goedkoper, maar ook voor mij een onbekend merk.
http://www.compressorcent...083/airpress-h-215-6.html

Volgens mij voldoet deze compressor aan mijn eisen, maar wellicht hebben jullie nog tips.

[ Voor 10% gewijzigd door Jackbq op 30-10-2016 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Een tacker jaagt er zo een liter lucht per schot doorheen.

Die compressor zuigt een kleine 40 liter per minuut aan, dus je kan elke anderhalve seconde een spijkertje schieten.

Ik zie die compressor ook in een set met tackers verkocht worden. Dus volgens mij is het een prima keuze. Lekker handzaam en snel op druk.

Check ff of je tacker een olievernevelaar in de leiding nodig heeft en of je dat makkelijk op deze compressor kan aansluiten. Zal niet nodig zijn, maar je weet maar nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Misschien dat iemand hier het weet maar ik vraag me af waarom boortjes eigenlijk een ronde opnameschacht hebben?

Dat is de slechts mogelijke vorm als je ergens grip op wilt hebben. :F

Ben de laatste tijd namelijk bezig met hardhout en heb al een paar keer gehad dat het boortje los komt van de boorkop en in het hout blijft steken. :-(
En dan heb ik de boorkop zo vast mogelijk gedraaid als ik kon.

Ik ga nu maar een boortje met hex schacht halen maar ik blijf me afvragen waarom normale boortjes niet een driehoekige schacht hebben, zou de beste grip in een boorkop geven. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:20
Is meer grip bij boren dan altijd beter? Nu komen ze los uit de boorkop, anders waren ze misschien wel gebroken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:35:
Atmoz schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:40:
[...]

Klopt, de Impaktors zijn voor de SSD, ik dacht dat dat wel duidelijk was O-)

Die gouden hebben zoals ik al zei diamant (vlokjes) erop voor betere grip :)
Zowel de torsion (goud) als impaktor (zwart) hebben die diamant in de kop voor extra grip. Beide zijn ook extra sterk.

Ik snap dus niet wat het echte verschil is. Gaan die gouden sneller kapot bij gebruik met ssd en de zwarte wanneer je ze met een gewone schroefmachine gebruikt? Of is het om het even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 13:08
Raymond schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:07:
Een tacker jaagt er zo een liter lucht per schot doorheen.

Ik zie die compressor ook in een set met tackers verkocht worden. Dus volgens mij is het een prima keuze. Lekker handzaam en snel op druk.
Klopt, maar nou kijk ik op de site van de producent van de airpress:
https://airpress.nl/compressor-h-215-6

Volgens mij een Nederlands bedrijf, en 185 liter aanzuig per minuut mag je volgens mij best redelijk noemen voor zo'n draagbare compressor. Dat voor een prijs van €105... kan bijna geen miskoop zijn toch?
https://www.btndehaas.nl/airpress-compressor-h-215-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:47

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Framoes schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:52:
[...]

[...]

Zowel de torsion (goud) als impaktor (zwart) hebben die diamant in de kop voor extra grip. Beide zijn ook extra sterk.

Ik snap dus niet wat het echte verschil is. Gaan die gouden sneller kapot bij gebruik met ssd en de zwarte wanneer je ze met een gewone schroefmachine gebruikt? Of is het om het even?
Ik heb hetzelfde idee. Volgens mij ontlopen die elkaar niet zo erg.
Staat bij mij in ieder geval wel hoog op de planning een dergelijk setje aan te schaffen, kan het allegaartje van de action/karwei eruit 😀

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Sjoerdfoto schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:33:
[...]

Ik heb hetzelfde idee. Volgens mij ontlopen die elkaar niet zo erg.
Staat bij mij in ieder geval wel hoog op de planning een dergelijk setje aan te schaffen, kan het allegaartje van de action/karwei eruit 😀
http://image.slidesharecd...g-5-638.jpg?cb=1395425367

Nog steeds niet heel erg duidelijk, maar er is volgens Wera verschil. Denk ik, haha.

Ik heb zelf een setje gouden uit een Wera adventskalender. Kwam net tot de conclusie dat het ook echt met diamant coating zijn, ondanks dat dat niet op het bit-check ding staat. Zijn echt topdingen. Misschien niet goedkoop, maar ze gaan ook lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Framoes schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 21:52:

De non-impactor mag je officieel niet in een SSD gebruiken. Dat zijn de "gewone" zegmaar. Wel voor high torsion, maar niet om te kloppen.

We hebben het over een (fel) oranje doosje voor de Imokators, en een (even uit het hoofd) zwarte met groen en een kroontje erop getekend voor de gouden bitjes, right?

Op de Impkator bitjes zie je ook zo'n soort signaal-curve staan om aan te geven dat ze voor een SSD zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 23:49:
[...]
http://image.slidesharecd...g-5-638.jpg?cb=1395425367
Nog steeds niet heel erg duidelijk, maar er is volgens Wera verschil. Denk ik, haha.
Misschien houdt Wera die verschillen wel bewust vaag om de koopverslaafden een beetje tegemoet te komen.
Bij de minste twijfel koop je gewoon alles. :+

Ik kom op de volgende pagina's (+doorbladeren!!) nog meer informatieve Werabitspeptalk tegen.
Deze online catalogus pagina laadt erg traag, even geduld dus. ;)
Pagina: 1 ... 41 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.