henkie196 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 08:23:
[...]
Eén van de hoofdredenen voor mij om een Fiskars te halen voor de kloofbijl was de glasvezel versterkte steel. Alle bijlen die we hiervoor gehad hebben (en scheppen, rieken, etc.) hadden een houten steel, en allemaal is de steel kapot gegaan. Daarnaast dempt dat glasvezel de klappen ook wat, ook niet verkeerd voor het comfort. Dat is wel fijner na een middagje kloven.
Die
Gränsfors lijkt trouwens als twee druppels water op deze
Hultafors. Ik zal die ook zeker in de overweging houden als ik toch nog een wat langere bijl nodig ga hebben.
Ah, iets waar ik WEL iets van af weet. De glasvezel versterkte steel van Fiskars is inderdaad erg sterk, maar buiten dat gebruiken ze ook een ander soort staal voor de kop. Hierdoor behouden deze koppen hun vorm beter, en is slijpen in de meeste gevallen niet nodig, wetten is gebruikelijk voldoende. De Gransfors lijkt misschien op de Hultafors, maar ja, dat hou je toch een beetje met bijlen die volgens een bepaalde methode worden geproduceerd(in dit geval, een all-round scandinavische bijl).
Een stukje terug zag in een vraag over een langere 'normale'(niet kloof) Fiskars bijl. Deze zijn er niet in de nieuwe generatie. Bij de scouting waar ik bij zit hebben we zo'n langere Fiskars van de vorige generatie. Geweldig om bomen mee te vellen. Ten opzichte van een bijl met houten steel is het voornaamste voordeel het gebrek aan handschok, voornamelijk doordat je geen massieve steel vast hebt.
Ik raad ten sterkste af om voor een werkelijke kloofhamer(
http://www.toptuingereeds...ars-kloofhamer-x46-detail ) geen goedkoop model te nemen. Wij hebben al meerdere 'glasvezel versterkte' kloofhamers gesloopt, omdat de huls om de glasvezelkern de klappen niet op kan vangen. Hiervoor raad ik nog steeds een houten steel aan, puur omdat die steel WEL te vervangen is. Op bovengenoemde site melden ze ook dat een kloofhamer geschikt is voor het 'ontnemen van zijtakken'. Sorry to burst your bubble, maar nee. Het kan, op dezelfde manier dat je ook met een hamer een schroef in een plank kan slaan.
Mochten er nog vragen zijn betreffend onderhoud, opslag, of wat dan ook over bijlen, geef ik graag antwoord.
[
Voor 0% gewijzigd door
Verwijderd op 26-10-2016 10:54
. Reden: TYPO in woord geen, een na laatste alinea. ]