[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 100 Laatste
Acties:
  • 720.588 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pelle schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:19:
Ik heb de DC18SD; valt die onder de 'oudere laders'?
Het lijkt er op dat die wel cell balancing heeft.
Dus die is goed.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

Pelle

🚴‍♂️

Orion84 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 11:52:
[...]

Hij heeft niet de fancy "Active 3 Controls", maar bijvoorbeeld de huidige DDF343 sets met accu's en lader hebben de nieuwe BL1415N accu's, maar gewoon nog de DC18SD lader.
d:)b
Had inmiddels ook al reactie van Makita zelf:
Het grote verschil tussen deze laders zit hem in de laadtechniek. De DC18RC heeft een veel hogere laadstroom waardoor de accu sneller geladen is, ongeveer 22 minuten. Om nu schade aan de accu te voorkomen als gevolg van deze hoge laadstroom is deze lader voorzien van een koelunit waardoor de temperatuur van de accu niet te ver op loopt tijdens het laden. Deze hogere temperatuur kan namelijk een nadelige invloed kan hebben op de levensduur van de accu. De oplader DC18SD heeft een veel lagere laadstroom waardoor de temperatuur ook niet te hoog zal oplopen en dis een extra koeling niet nodig heeft. Nadeel is wel de langere laadtijd, ongeveer 60 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Res-q schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:40:
Heeft er iemand ervaring met de Parkside 18v accu-klopboor die vanaf volgende week bij de Lidl in de aanbieding is?

Voor €20 is er in Duitsland een extra accu voor te bestellen dus dat lijkt me dan een mooi setje, maar zou graag wat hands-on ervaringen horen / lezen :)
Ik heb geen ervaring, maar €80 is niet spotgoedkoop. Kijk je vooral niet blind op de specs, want die worden vaak wat overdreven bij de goedkope modellen.

Daarnaast ben ik persoonlijk helemaal fan van een goede (bedrade) hamerboor, die komen tenminste overal in. Dan kan mijn schroefboormachine ook wat lichter, die gebruik ik dan alleen voor schroefwerk en misschien een keertje voorboren in hout.

Maar het hangt er ook vanaf wat je ermee wilt. Een schroefboormachine is zo'n apparaat dat je eigenlijk bij elke klus nodig hebt, terwijl een klopboormachine alleen nodig is voor boren in steen.
Een combinatiemodel valt daarmee een beetje tussen wal en schip. Te zwaar voor normaal gebruik, te licht voor zwaar gebruik.

Overigens zou ik voor dit soort bedragen over gaan naar een merk, als je accu's het dan een keer begeven dan kun je nog vervangen. Accu's en een B-merk is bij de meeste producten een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelerMF
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07-2022
Zojuist de 10,8V Metabo besteld:
http://www.elektrowerkzeu...t-im-koffer-60008087.html

Allemaal dank voor de adviezen, ben benieuwd hoe snel het geleverd gaat zijn vanuit Duitsland :)

>> Democracy is so overrated >>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36
TheGhostInc schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:01:
[...]

Ik heb geen ervaring, maar €80 is niet spotgoedkoop. Kijk je vooral niet blind op de specs, want die worden vaak wat overdreven bij de goedkope modellen.

Daarnaast ben ik persoonlijk helemaal fan van een goede (bedrade) hamerboor, die komen tenminste overal in. Dan kan mijn schroefboormachine ook wat lichter, die gebruik ik dan alleen voor schroefwerk en misschien een keertje voorboren in hout.

Maar het hangt er ook vanaf wat je ermee wilt. Een schroefboormachine is zo'n apparaat dat je eigenlijk bij elke klus nodig hebt, terwijl een klopboormachine alleen nodig is voor boren in steen.
Een combinatiemodel valt daarmee een beetje tussen wal en schip. Te zwaar voor normaal gebruik, te licht voor zwaar gebruik.

Overigens zou ik voor dit soort bedragen over gaan naar een merk, als je accu's het dan een keer begeven dan kun je nog vervangen. Accu's en een B-merk is bij de meeste producten een drama.
Nou, als ik toch kijk wat mijn Metabo SB 18 LT kan dan blijven er verdomde weinig gevallen over waar een hamerboor voor nodig is. Ik ben juist blij dat ik dat tussenmodel heb gekozen want boren en schroeven in hout, steen en zelfs beton zijn tot nu toe geen enkel probleem geweest. Nu heb ik wel een machine welke 4x zo duur is als die van de Lidl en welke volgens specificaties 1,5x zoveel koppel heeft en in de praktijk waarschijnlijk meer.

Mijn accu-klopboor is in ieder geval krachtiger en heeft een betere klopfunctie dan de bedrade no-name klopboormachines van mijn vader. En als ik in de toekomst een keer zwaar beton werk moet verrichten dan schaf ik een combihamer aan waar ook een snelspanboorkop in past naast SDS. Kan ik tenminste ook boren en schroeven zonder constant te wisselen.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:42

Res-q

Redder in nood?

TheGhostInc schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:01:
[...]

Een losse klopboor en boorhamer heb ik al :)
Het gaat dus puur om de schroef-functie, en die heb ik niet al te vaak per jaar nodig. Dat er op deze een klopfunctie zit is dus een voor mij overbodige functie, maar wellicht toch handig in gebruik :)

en zo is het voorspeld!

• TheGhostInc
  • Niet online
Res-q schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:47:
Een losse klopboor en boorhamer heb ik al :)
Het gaat dus puur om de schroef-functie, en die heb ik niet al te vaak per jaar nodig. Dat er op deze een klopfunctie zit is dus een voor mij overbodige functie, maar wellicht toch handig in gebruik :)
Zeker iets kopen zonder klopfunctie van een merk!

Mijn ervaring met dit soort spul is dat als je 'kracht' gaat zetten dat het onevenredig hard slijt! Dit soort machines zijn ideaal om bij je oma, vrienden of familie te hebben liggen. Je komt langs, hij/zij vraagt of je even 'dit wil ophangen' en je hebt 'iets' dat het doet. Ding gebruik je 3x per jaar, maar het is beter dan als een bouwvakker elke keer je hele auto vol moeten laden (en een halve dag onderweg te zijn).
Zo heb ik een elektrische schaaf liggen van 3 tientjes, die ene deur per jaar die klemt is prima te doen, maar ik zie ook overal speling op zitten. Als ik 3x schaaf dan is de onderkant van die deur scheef (dus een beetje heen en weer om het uit te balanceren).

Dit soort boormachines hebben vergelijkbare kwaaltjes (over het algemeen). Mijn kolomboormachine van silverline bijvoorbeeld. Die heeft 2-3mm 'wobble' op de boorkop, moet je dan eens een gaatje van 1mm boren.... dan is het een soort 'gokken' dat je op de juiste plaats begint met boren. Het is zelfs zo erg dat ik die kolomboormachine eruit ga doen bij de volgende klus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Eieren met zo'n 2-3 mm, daar had ik het voor gedaan met m'n DeWalt. M'n nieuwe Milwaukee heeft er gelukkig geen last van, dus dat zal wel helpen bij het boren van kleine gaatjes.

Wat is trouwens een goede stand voor schroeven met een boormachine? Voor wat betreft die 1-2 schakelaar die de meesten wel bovenop hebben zitten en de instelling van de 1-16/18 + boren draaischakelaar net voor de boorkop. Mijn DeWalt moest altijd op dat boortje staan met de draaiknop (stand twee, meen ik bovenop), anders kwam bv. een 3.5 x 25mm schroef niet veel verder dan een halve centimeter in het hout.

Om de één of andere reden lijken de handleidingen hierover tamelijk zwijgzaam. Zelfs over wat de schakelaars zouden moeten doen wordt vrij weinig over uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

1-2 is de versnellingsbak:
1: lage toeren, veel kracht
2: hoge toeren, weinig kracht

De ring rond de neus is de slipkoppeling. Die heeft een aantal functies: voorkomen dat je schroeven te diep draait, voorkomen dat je je machine overbelast, voorkomen dat je een zwiep aan je pols krijgt en voorkomen dat je je bitje/schroefkop de vernieling in draait.

Voor schroeven (en gebruik van boren die kunnen vastslaan (speedboor, gatzaag...)) gebruik je bij voorkeur de slipkoppeling (dus niet in de boorstand zetten). Die stel je dusdanig in dat hij op het gewenste moment begint te slippen.

De 1-2 schakelaar is simpel: trekt ie het niet in de snelle stand 2 dan terugschakelen naar zijn 1.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 12-02-2016 17:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Duidelijke uitleg _/-\o_ Waarom kan dat niet gewoon in de handleiding staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:17
Net terug van de Europese Milwaukee conferentie in Praag. Ik weet dat dit wel niet echt DIY is maar toch een paar indrukwekkende machines gezien:

Nieuwe SDS Max hamer met 18V 9Ah accu Jammie :9~ :

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wg2zf0pk1xo.jpg

Nieuwe mini brads op accu indrukwekkend snel:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/kihfihmmwni.jpg

Een paar interessante vergelijkingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b8yizaj5fbv.jpg

En een kerkhof >:)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tmuyqgmbjtr.jpg

Ook de one key functie die Milwaukee gaat toevoegen op verschillende machines is iets om naar uit te kijken (PRO). En echt wel iets voor de tweakers onder ons. Zo kan je de machine volledig naar je eigen zin instellen van toerental, koppel, traag of snel starten, slip koppeling tot hoe lag de verlichting blijft branden. Echt maf om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anoniem: 93986 schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:50:
Ik heb mijzelf de Makita DDF481ZJ maar eens kado gedaan. Voor 3 tientjes een lader gekocht en nu dus maar even wachten op de accu.

http://www.toolnation.nl/...garantie-gratis-accu.html

Mijn Bosch GSB 14,4 was ondertussen weleens aan vervanging toe. Nu nog eens rondkijken voor een Makita Reciprozaag 18v voor een leuke prijs en dan hebben we meteen een tweede gratis accu erbij.
Hop, binnen een week de accu binnen. Goeie actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:58
Nieuwbouw huis gekocht en aangezien we de badkamer/keuken en veel andere werkzaamheden zelf gaan doen ben ik op zoek naar een degelijke accuboor machine.

Aangezien ze geen gebruik maken van beton maar van kalkzandsteen blokken zat ik te denken aan een accu tol met klop functie bijvoorbeeld de Makita DHP470. Met het idee dat je dan voor het kleinere boorwerk in de muren van de tol kan gebruiken.

Wat is jullie ervaring met klopboormachines in kalkzandsteen blokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 03:18
klopfunctie uitzetten en geen botte boor gebruiken voor de mooiste gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
Zelf nog maar eens wat speelgoed besteld voor mijn verbouwing.
Klopboor was kapot, en wou er weer eentje met snoer en SDS-plus. Dus dat is deze geworden:
http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html
Het grove boor en breek werk is al klaar. Ik moet zeggen dit machientje werkt lekker. Niet te zwaar, lekker in bediening.

Daarnaast nog een cirkelzaag besteld, wou een beetje een goeie maar ook geen 500 euro betalen. Dus dat is deze geworden: http://www.toolnation.nl/...0-mm-dealer-garantie.html
Heb hem nog maar 1 keer gebruikt, in combinatie met die liniaal werkt hij echt fantastisch. Er zou wel een ander zaagblad op mogen voor heel fijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb ook een boorhamer besteld, Bosch blauw 2-28 :) Hoort natuurlijk een fatsoenlijk setje beton/steen boren bij. Iemand tips? Zie dat Bosch ze ook heeft, maar geen idee of het wat is (voor het geld)...

En om zaken (wandplanken, regelwerk, etch) ook nog een beetje in een rechte lijn te plaatsten lijkt me een kruislijn laser ook wel handig. Bosch blauw begint ongeveer bij 150 euro voor de GLL 2-15, maar dat is voor sporadisch gebruik wellicht een beetje overkill tov bijvoorbeeld de bosch quigo voor 50 euro; werkbereik is iets kleiner en iets hogere mogelijke afwijking.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

150 euro is toch wel zo'n beetje het minimum. Dat is de instap bij Bosch BL, Makita, DeWalt, etc.

En anders kom je inderdaad bij de gewone consumentenmodellen. Dan moet je je afvragen of die afwijking je 100 euro waard is.

Ik zou voor de wat duurdere gaan. Het is nog steeds geen rib uit je lijf. Bij weinig gebruik gaat zo'n ding eeuwig mee. Recht is nu eenmaal recht toch? Tis niet zo dat er volgend jaar nog rechtere laserlijntjes worden uitgevonden.

Edit,

er zijn trouwens een heleboel filmpjes van die Quigo te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 14-02-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb je wel een punt. Koop liever één keer iets goeds dan later spijt van het budget modelletje. Niet eens zozeer de grotere afwijking, maar vooral het grotere werkbereik van de gll 2-15 is de investering wel waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Laatst online: 17:17
Bereik is ook vaak gelijk aan de zichtbaarheid. Dus een hoger het werkbereik hoe helderder de led en hoe groter de zichtbaarheid. Waardoor het vaak veel aangenamer/comfortabeler werken is met een toestel met een groter werkbereik. Eventjes de toestellen naast elkaar zetten en vergelijken als ze aan staan zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Kon het vandaag niet laten om bij de Lidl een accu decoupeerzaag mee te nemen voor 50 euro. Mijn oude Kinzo decoupeerzaag is wel aardig op zijn einde en voor het beetje wat ik er mee zaag moet dit eigenlijk wel haast voldoen. Grote stukken recht zagen pak ik mijn Metabo cirkelzaag en de decoupeerzaag is voor als er een bochtje in moet of voor kleine stukjes, of voor als ik even snel iets wil zagen en geen kabel wil leggen nu dus ook. Meteen maar een 2e 1.5Ah 18v li-ion accu erbij besteld voor 20 euro. Komt het totaal op 70 euro. Binnenkort een mooi kistje voor in elkaar knutselen en daarbij ga ik de decoupeerzaag ook gebruiken, alleen al om er achter te komen waar het apparaat toe in staat is.

Had liever een Metabo accu decoupeerzaag gekocht, maar die dingen zijn zo enorm duur dat ik het voor mijn sporadisch gebruik domweg niet voor mijzelf kan verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelerMF
  • Laatst online: 22-07-2022
Gisteren is de accuschroef boormachine geleverd met GLS van Elektrowerkzeuge Bender. Snelle en goede levering. In de mail stond dat GLS mij een T&T code zou sturen, die kwam maar niet. Via de mail navraag gedaan en binnen een half uur een mail met alsnog de T&T code erbij. Kortom, ik heb een prima ervaring en nog beter, een geschikte boormachine! Ligt lekker in de hand en de accessoire set voelt ook degelijk aan.

Hopelijk dit weekend al lekker aan de slag ermee in de tuin. :)

>> Democracy is so overrated >>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Van het weekend even de nieuwe Milwaukee M12 BDD uitgeprobeerd, en dat beviel best goed. Sterk genoeg, geen eierende boortjes meer. Schroeven met alleen de bithouder (zonder opzet stukken) werkt prima, maar als je iets dieper moet zijn heb je een bithouder nodig (of langere bits), maar met een bithouder erop zit er weer net even te veel speling in voor het fijne.

De grip van Milwaukee werd eerder in dit topic wel als te breed omschreven, en daar kan ik wel een beetje in komen. Waar mijn duim en wijsvinger zitten is de grip wat smaller en dat geeft voor mij wel een goede grip. De rest van de grip heeft een wat dikke, driehoekige vorm, wat een beetje een vreemde keuze lijkt en wellicht niet optimaal is voor de grip. Heb er zelf niet bijzonder veel last van, en heb ook niet het idee dat het echt beter of slechter is dan een wat dunnere, normale grip.

Moet de excenter nog eens proberen, maar al met al tevreden met dit boortmachinetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28
henkie196 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 07:55:
Van het weekend even de nieuwe Milwaukee M12 BDD uitgeprobeerd, en dat beviel best goed. Sterk genoeg, geen eierende boortjes meer. Schroeven met alleen de bithouder (zonder opzet stukken) werkt prima, maar als je iets dieper moet zijn heb je een bithouder nodig (of langere bits), maar met een bithouder erop zit er weer net even te veel speling in voor het fijne.

De grip van Milwaukee werd eerder in dit topic wel als te breed omschreven, en daar kan ik wel een beetje in komen. Waar mijn duim en wijsvinger zitten is de grip wat smaller en dat geeft voor mij wel een goede grip. De rest van de grip heeft een wat dikke, driehoekige vorm, wat een beetje een vreemde keuze lijkt en wellicht niet optimaal is voor de grip. Heb er zelf niet bijzonder veel last van, en heb ook niet het idee dat het echt beter of slechter is dan een wat dunnere, normale grip.

Moet de excenter nog eens proberen, maar al met al tevreden met dit boortmachinetje.
Bedoel je niet de Milwaukee M12 BDDX? Die heeft de afneembare Fixtec boor/bithouder. De BDD is een gewone schroefmachine en al een wat ouder model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Correct, ik bedoelde de BDDX. Alhoewel ik niet zou verwachten dat die andere hardware heeft dan de BDD, behalve de verwisselbare kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001

Pelle

🚴‍♂️

Makita accu binnen, 5 werkdagen nadat ik m'n DHP470 bij Makita heb geregistreerd.
En het is een 4Ah accu geworden, terwijl ze zelf aangeven op hun site dat het een 3Ah zou zijn. Mooie meevaller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:58
Heb een dremel 3000 met extra accessoires kit keer gekocht om een deurbel te modden.

Nu wil ik wat figuurzagen (kleine man wil een eigen houten hamer in 2D).
Lukt zoiets met een dremel of moet je toch een figuurzaag aan schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Figuurzaag, tenzij je een verschrikkelijk vaste hand en heel veel geduld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
OK Gamma heeft dat nog een figuurzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gamma heeft een website waar je dat prima kan uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Helemaal gelijk natuurlijk. Van de week maar eens gaan halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
M'n oude Panasonic accuboormachine is na 5 jaar intensief gebruik als scheepstimmerman aan vervanging toe dus nu heb ik een Panasonic combiset besteld. Het nieuwe model 14.4/18 volt EY74A2 boormachine en de nieuwe 14.4/18 volt EY75A7 slagschroefmachine, beide met een borstelloze motor. Ze worden geleverd met de eveneens nieuw ontwikkelde P Li-Ion accu's van 3.0AH. De 3.3AH accu's bij mijn oude EY7441 boormachine waren al geweldig en de nieuwe P accu's schijnen tussen de 3.3 en 4.2AH accu's in te zitten qua looptijd per lading. Panasonic kennende zal dat in de praktijk ook echt zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nice :)

Offtopic: Vangelis fan? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Jep, ik heb bijna alle albums van Vangelis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zal die Rockwell RD3182K boorhamer uit het praxis krantje voldoen voor af en toe gaatje in het beton?

Vervangt dan een oude groene Bosch boorhamer die erg lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moeten we nu echt zelf gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lees je de folders niet ;)

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die zal prima voldoen. En nee, die lees ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
Vandaag op m'n werk de nieuwe Panasonic slagschroevendraaier gebruikt en wat is dat een geweldig ding zeg! Ik had veel eerder een slagschroevendraaier moeten kopen. Super compact apparaat en het schroeven gaat veel sneller en met meer controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
GH45T schreef op maandag 15 februari 2016 @ 23:06:
Kon het vandaag niet laten om bij de Lidl een accu decoupeerzaag mee te nemen voor 50 euro. Mijn oude Kinzo decoupeerzaag is wel aardig op zijn einde en voor het beetje wat ik er mee zaag moet dit eigenlijk wel haast voldoen. Grote stukken recht zagen pak ik mijn Metabo cirkelzaag en de decoupeerzaag is voor als er een bochtje in moet of voor kleine stukjes, of voor als ik even snel iets wil zagen en geen kabel wil leggen nu dus ook. Meteen maar een 2e 1.5Ah 18v li-ion accu erbij besteld voor 20 euro. Komt het totaal op 70 euro. Binnenkort een mooi kistje voor in elkaar knutselen en daarbij ga ik de decoupeerzaag ook gebruiken, alleen al om er achter te komen waar het apparaat toe in staat is.

Had liever een Metabo accu decoupeerzaag gekocht, maar die dingen zijn zo enorm duur dat ik het voor mijn sporadisch gebruik domweg niet voor mijzelf kan verantwoorden.
Hmm vrijdag mijn 2e accu binnen gekregen maar die doet het niet goed.. Kwam leeg binnen, in de lader gestopt maar die stopte met laden na iets van 10 seconden. In de decoupeerzaag gezet en de zaag draait er misschien 15 seconden op zonder last. Ik heb vanochtend maar een mail gestuurd naar de leverancier/ fabrikant van de accu met de vraag hoe ze dit op gaan lossen.

Vandaag de DTD148 binnen gekregen.

http://www.makita.nl/schr...8-v-slagschroevendraaier/

Wat een compact sterk apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Laatst online: 23:14
Dat "probleem" had ik dus ook met de Milwaukee M12 CID-202C FUEL, het is een behoorlijk compact apparaatje, maar enorm pittig en goed sterk! Iedere keer als ik hem gebruik word ik er blij van. En vooral van de 2 standen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Remy!!!! schreef op vrijdag 26 februari 2016 @ 00:37:
Dat "probleem" had ik dus ook met de Milwaukee M12 CID-202C FUEL, het is een behoorlijk compact apparaatje, maar enorm pittig en goed sterk! Iedere keer als ik hem gebruik word ik er blij van. En vooral van de 2 standen. :)
Dat is inderdaad een erg fijn apparaat (ik heb die zelf).

De Bouwmaat heeft nu een brushless set in de aanbieding voor €199 (excl BTW).

Milwaukee Powerpack M12PP2A-202C 12 volt 2,0Ah
Inhoud
• M12CPD Accu compact-slagboormachine
• M12CID Accu compact-slagschroevendraaier
• 2 x accu 12V 2Ah Redlithium-Ion
• Oplader
• Koffer

Dat is dus de M12 CID, maar dan met klopfunctie......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy
  • Laatst online: 16:24

Roy

Hobbies?

Mijn Makita DDF343 begint het langzaam op te geven (zwaar misbruikt bij de laatste verbouwingen, vaak blauwe rookwolken uit de machine zien komen). Het wordt dus tijd voor wat nieuws, en dan maar meteen even goed doorpakken.
Ik overweeg nu een DHP480 te halen in combinatie met een DTD148 (slagschroevendraaier). Nu twijfel ik nog of ik een DHP480 of een DDF480 zal doen; is de klopfunctie echt een toegevoegde waarde? En zitten er nog voor/nadelen aan een van beide?
Nu met die accu actie lijkt het me handig om beide machines gewoon kaal te kopen (ZJ uitvoering), en dan krijg ik er dus 2 accus bij. Zullen dit dan de 4.0Ah versies zijn? Indien ja; volgens mij passen die niet op mijn huidige DC18RA oplader of wel?

Inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Nee de nieuwe accus laden niet op de RA lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oplader kost rond de 3 tientjes. Bij 18v apparaten krijg je een 4ah accu en bij de 14v een 3ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Juup schreef op zondag 28 februari 2016 @ 16:02:
Nee de nieuwe accus laden niet op de RA lader.
Weet je dat wel zeker trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-03 15:25

DYX

Anoniem: 93986 schreef op zondag 28 februari 2016 @ 17:06:
Oplader kost rond de 3 tientjes. Bij 18v apparaten krijg je een 4ah accu en bij de 14v een 3ah accu.
Dat laatste klopt niet helemaal. Bij de DHP470 bv krijg je gewoon een 4ah. Alleen machines die de 4ah accu niet ondersteunen krijg je een 3ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-05 03:18
Wellicht interessant voor sommige, lijkt op een prijsfout maar heb in het verleden vaker dingen veel goedkoper kunnen aanschaffen bij Mercateo.

Wera’s Tool Check PLUS voor 30 incl. verzenden

http://www.mercateo.nl/p/...=live_nl~s.100&quantity=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06 13:33
mitch187 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 13:08:
Wellicht interessant voor sommige, lijkt op een prijsfout maar heb in het verleden vaker dingen veel goedkoper kunnen aanschaffen bij Mercateo.

Wera’s Tool Check PLUS voor 30 incl. verzenden

http://www.mercateo.nl/p/...=live_nl~s.100&quantity=1
Je kunt alleen kopen als je een bedrijf hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wat vinden jullie van deze komplete workbench in ding?

nu krijg ik geen extra korting, en twijfel ik ook aan de constructie kwaliteit .. (gezien de prijs) .. anderzijds lijkt het me wel een intressant ding.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Geinig concept, tot je met meerdere machines tegelijk aan de slag wilt / extra accu's mee wilt nemen. Want die nemen ineens veel meer plek in, omdat dat handvat er aan vast zit.

En voor dat geld zal de kwaliteit van het gereedschap ook wel niet heel bijzonder zijn.

Oh en voor zover ik zie gebruikt het dus Ni-MH / Ni-Cd accu's :X

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het idee van die werkbank is best leuk, totdat je iedere keer je gereedschap in het zaagsel en boorsel legt :+
Geefmij maar gewoon een workmate en wat koffers met goede powertools :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuk bedacht maar ik zie alles buigen en bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Orion84 .. wat is er mis met NiMH en NI-cd ?

Overgens twijfel ik met de decoupeer ding op zijn kop .. als dat zaagblad losschiet ... de bescherming is ook niet optimaal te noemen

Maar goed, ik zou het wel samenstellen met wat wat degelijker materiaal

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat het tamelijk ouderwetse accutechniek is. Ni-MH is nog tot daar aan toe (mits het de variant betreft die niet uit zichzelf leegloopt), maar Ni-Cd moet je echt niet willen met dat geheugeneffect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Eh... gezien je nu zelfs budgetmerken met li-ion hebt: altijd NiCd én NiMH ontwijken. Gewoon niet doen. Zonde van je geld.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

vso schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:43:

nu krijg ik geen extra korting, en twijfel ik ook aan de constructie kwaliteit .. (gezien de prijs) .. anderzijds lijkt het me wel een intressant ding.
Ideaal ding... De stoffen handvaten schieten omhoog als je em vast wilt pakken @ 5.55 op het filmpje... :+

Als ik zoiets al zie, is het voor mij een no go!

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Dat is best wel een mooie feature, ik vind het vreemd dat ze zoiets niet bij de specs hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 21:35

miekol

erm

vso schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 18:43:

Ding is volgens mij echt prul 2.0. Denk voor alles te weinig vermogen, overal speling op, alles plastic. Je ziet ook in het demo filmpje als hij de kolomboor gebruikt dat zodra hij kracht zet alles scheef staat en de boor heel ergens anders in het hout komt. Tot zo ver precies werken.

Vind het zelf krankzinnig duur in ieder geval. Op YouTube zijn ook aantal andere filmpjes te vinden waar het ding niet best uitkomt. Zo is er een Fransman bij wie de zaagtafel de verkeerde kant op zaagt. Oplossing fabrikant: zelf even polen van de accu andersom solderen en het is opgelost! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 01:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het jongetje in mij zegt: "wauw! Te gek!" Want ik hou tenslotte ook van zwitserse zakmessen en leatherman tools.

Maar ik weet ook dat je er dus niets echt goed mee kan, en elke keer wisselen en ombouwen erg, erg onpraktisch is.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ach, je kunt ook een decoupeerzaag op zijn kop tussen de workmate zetten. Is nog stabieler ook :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 23:44
Roy schreef op zondag 28 februari 2016 @ 08:57:
Mijn Makita DDF343 begint het langzaam op te geven (zwaar misbruikt bij de laatste verbouwingen, vaak blauwe rookwolken uit de machine zien komen). Het wordt dus tijd voor wat nieuws, en dan maar meteen even goed doorpakken.
Ik overweeg nu een DHP480 te halen in combinatie met een DTD148 (slagschroevendraaier). Nu twijfel ik nog of ik een DHP480 of een DDF480 zal doen; is de klopfunctie echt een toegevoegde waarde? En zitten er nog voor/nadelen aan een van beide?
Nu met die accu actie lijkt het me handig om beide machines gewoon kaal te kopen (ZJ uitvoering), en dan krijg ik er dus 2 accus bij. Zullen dit dan de 4.0Ah versies zijn? Indien ja; volgens mij passen die niet op mijn huidige DC18RA oplader of wel?
De DHP480 heb ik nu een paar maanden in gebruik en het apparaat bevalt super! Het ding is ongekend sterk (mijn vorige was een 14,4v groene Bosch). Nog geen echt grote dingen mee gedaan, maar grote schroeven in hout zijn geen enkel probleem. Tot zover nog geen behoefte gehad aan een slagschroevendraaier. Boren in steen gaat ook prima. Tegen beter weten in heb ik laatst ook beton geprobeerd, maar dit gaat echt niet. Maar daar hebben we een boorhamer voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Gereedschapscentrum heeft een Makita DDF456Z in de aanbieding voor 66 euro, Helaas is Gereedschappelijk geen dealer van Makita, dus de accu gaat niet door

http://www.gereedschapcen...efmachine-body-11035.html

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

miekol schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 10:34:
[...]

Ding is volgens mij echt prul 2.0. Denk voor alles te weinig vermogen, overal speling op, alles plastic. Je ziet ook in het demo filmpje als hij de kolomboor gebruikt dat zodra hij kracht zet alles scheef staat en de boor heel ergens anders in het hout komt. Tot zo ver precies werken.

Vind het zelf krankzinnig duur in ieder geval. Op YouTube zijn ook aantal andere filmpjes te vinden waar het ding niet best uitkomt. Zo is er een Fransman bij wie de zaagtafel de verkeerde kant op zaagt. Oplossing fabrikant: zelf even polen van de accu andersom solderen en het is opgelost! :+
zie dat filmpje ook ja, moet wel zeggen qua ontwerp lijkt het nog best redelijk in en uit elkaar te gaan (sowieso vernuftig met elkaar geïntegreerd). Jammer is inderdaad alleen wel dat je die 'kolomboor' al ziet bewegen op het moment dat hij een gaatje in het hout wil boren. :P

Maw. je hebt er geen knal aan.

Idee voor de klein behuisde klusser: 7
Concept ontwerp: 8
Uitvoering: 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DervishD
Vorige week een extra accuboor besteld, de Festool CXS. Dat is echt een geweldig machientje, lekker licht en compact en voor de schroeven die in de jachtbouw het meest gebruikt worden (3x25, 3x30, 3x35 en 3x40) heeft ie meer dan voldoende kracht. Mijn nieuwe 18 volt Panasonic gebruik ik nu om voor te boren en voor speedboren en gatzagen.
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-isW_qW7-ViE/VNx7JirBKGI/AAAAAAAAJOE/mI7GMPyDoIc/s1600/DSC04180.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Geen onaardige prijs voor 2 accus met zoveel power aan machines :9

http://www.gereedschapcen...d&a_bid=247f6bf5&chan=DAI

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 20:01
Ik kwam vandaag de Hitachi DS10DAL accu-schroef/boormachine tegen:
http://www.hitachi-koki.c..._ion/ds10dal/ds10dal.html

Twee Li-ion accu's, twee snelheden, compact formaat en ledlichtje voor gemiddeld zo'n €130 op verscheidene webshops. Lijkt me zo (op het lage voltage na) redelijk wat bang-for-buck of toch niet?

Of moet ik dit zien als een veredelde schroefmachine? Persoonlijk doe ik geen mega zware klussen, maar kies ik toch graag voor wat beters dan bijv B&D of Ferm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Volgens mij is hitachi over het algemeen wel wat beter dan B&D (maar dat is mijn bescheide mening).

En ik weet nog steeds niet echt wat ik van Ferm moet denken, ik zie te vaak erg goedkoop spul van hun (qua prijs bedoel ik dan niet qua kwaliteit want daar heb ik geen ervaring mee), en daardoor twijfel ik nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Ik zie in deze blauwe Bosch GSR 1440 Li (http://www.bosch-professi...r-gsr-1440-li-131413.html) wel concurrentie voor bovenstaande Hitachi.

Iets lager bedrag (5-10€) voor wat minder koppel en een gebrek aan een lichtje.

Allebei zitten ze aan de onderkant van de semi-professionele markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb sinds eind december een nieuwe woning met een beukenhaag als afbakening van de tuin rondom het huis. In totaal gaat het om zo'n 180 m² aan snoeioppervlak (boven- en zijkanten).

Ik neem aan dat ik dit gewoon met een elektrische heggenschaar kan snoeien, maar ik heb geen idee in welke klasse ik moet zoeken voor dit formaat haag. Een meslengte van 65 cm of meer lijkt mij in ieder geval wel fijn, want dan heb je lekker veel bereik (wat zeker geen kwaad kan, aangezien de haag op sommige stukken zo'n 3 m hoog is) en daarnaast is het dan makkelijker om de grote stukken vlak en recht te krijgen.

Zijn deze heggenscharen bijvoorbeeld een goede keuze voor zoiets, of kijk ik dan al echt te groot / te zwaar voor een dergelijke klus:Die Bosch AHS 70-34 zie ik overal erg goede beoordelingen krijgen en is met €183 (Toolnation, Hornbach) nog best te doen. Die Metabo HS 88x5 modellen zijn wel een stuk duurder en lijken minder populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb zelf die door jou gelinkte Bosch en das een prima dingetje. Snoei er zelf de buxus mee. Maar das allemaal laag.
Als jij naar 3m hoog moet zou ik eerder voor een telescopische heggeschaar gaan: http://www.heggenschaarsh...ack-met-heggenschaar.html
Die kun je zowel met als zonder telescoop gebruiken.
Sowieso zou ik met 180m2 oppervlak voor electrisch gaan en niet voor accu. Kun je je karwei tenminste in 1x afmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Verschillende delen rondom het huis hebben verschillende hoogtes, alleen aan de zijkant is het 3 m, achter is het ongeveer 1,8 m en bij de voortuin maar 1,1 m. Het deel dat 3 m is is dan nog wel met een trapje te doen.

Een heggenschaar op netspanning was overigens ook het plan, accu geeft zoals je zegt niet voldoende capaciteit. Dan heb je waarschijnlijk wel drie accu's nodig, want twee acculadingen zal te weinig zijn en de eerste accu zal nog niet opnieuw zijn opgeladen tegen de tijd dat de tweede leeg is. Op benzine is weer wat teveel van het goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En het deel van 1,8m hoog wil je al niet met een trap doen als het niet hoeft. Dus dan alsnog de telescoop. Kijkt ff goed naar die link van me trouwens, ding is ook zonder telescoop te gebruiken dus lekker flexibel :)
* The Eagle gaat hier zo zijn electrische grasmaaier van stal halen trouwens, prima weer voor :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Ben echt aan het twijfelen tussen die Metabo accuboor en de Panasonic accuboor/slagschroef set bij Bender

http://www.elektrowerkzeu...kus-2-0-ah-ladegerat.html
http://www.elektrowerkzeu...30-led-lampe-ey-3732.html

Die Metabo is gewoon een prima ding, meer mAh en koppel dan de Panasonic boor. De twijfel komt echter omdat bij de Panasonic de slagschroever zit die het wat zwaardere schroefwerk kan overnemen mocht de boor niet voldoen. Daarnaast zou ik (in theorie) de meegeleverde lamp kunnen verkopen en daarmee het prijsverschil nog minder maken.
Vraag me alleen af of ik de slagschroefmachine ooit ga gebruiken, alsook het complete gebrek aan reviews/ervaringen van de Panasonic set.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Dat hoge koppel heb je voor boren normaal gesproken niet nodig, of je moet al gigantische boren gaan gebruiken wat mij niet realistisch lijkt op een 10.8v machine.

En mij lijkt een aparte schroefmachine erg handig. Ik heb momenteel alleen een 18v Metabo accuklopboor en ik merk wel dat ik bij het klussen erg vaak aan het wisselen ben tussen boortjes en bitjes. Zo gedaan met een snelspankop, maar een andere machine gebruiken is denk ik wel een stuk handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
GH45T schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:08:
Dat hoge koppel heb je voor boren normaal gesproken niet nodig, of je moet al gigantische boren gaan gebruiken wat mij niet realistisch lijkt op een 10.8v machine.

En mij lijkt een aparte schroefmachine erg handig. Ik heb momenteel alleen een 18v Metabo accuklopboor en ik merk wel dat ik bij het klussen erg vaak aan het wisselen ben tussen boortjes en bitjes. Zo gedaan met een snelspankop, maar een andere machine gebruiken is denk ik wel een stuk handiger.
Dan zou jij eerder neigen richting die Panasonic set? Tegelijkertijd is een slagschroefmachine weer overkill voor het normale schroefwerk, is meer bedoeld voor enorm lange schroeven of schroefbouten lijkt me.

Ik heb al een tijdje een klein Bosch schroefmachientje (IXO dacht ik), wat stiekem veel kracht heeft. Wel 3.6v en beperkte accuduur (+ niet verwisselbaar + lang laden) weliswaar. Wat dat betreft is de Bosch schroefmachine meer als extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
Geloof mij, als je eenmaal die slagschroevendraaier hebt doe je zelfs je gipsplaten er mee ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
geekeep schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:23:
[...]

Dan zou jij eerder neigen richting die Panasonic set? Tegelijkertijd is een slagschroefmachine weer overkill voor het normale schroefwerk, is meer bedoeld voor enorm lange schroeven of schroefbouten lijkt me.

Ik heb al een tijdje een klein Bosch schroefmachientje (IXO dacht ik), wat stiekem veel kracht heeft. Wel 3.6v en beperkte accuduur (+ niet verwisselbaar + lang laden) weliswaar. Wat dat betreft is de Bosch schroefmachine meer als extra.
Nee, ik geef alleen maar aan dat een aparte machine handig kan zijn en dat je puur voor het boren normaal geen enorm koppel nodig hebt.

En kleine schroeven kun je ook gewoon met een slagschroefmachine vastdraaien. Maar dan nog, ik ben dermate tevreden over mijn Metabo SB18 LT accuboor dat ik direct weer voor een Metabo zou kiezen, eventueel aangevuld met een slagschroevendraaier. Het is maar net hoe vaak je het nodig hebt, als bij mij het gebruik omhoog gaat dan schaf ik er direct een Metabo 18v slagschroevendraaier bij aan. Niet vanwege de kracht, als ik de volle 60nm van mijn SB18 LT gebruik dan moet ik het apparaat echt met 2 handen stevig vasthouden wil ik mijn eigen pols(en) niet omslaan.

Overigens acht ik de kans groter er een keer een bedrade combiboor (SDS met snelspankop) bij te kopen en dan plug ik 1 apparaat wel in voor de klusjes waarbij het zich loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
KillaZ schreef op maandag 14 maart 2016 @ 15:38:
Geloof mij, als je eenmaal die slagschroevendraaier hebt doe je zelfs je gipsplaten er mee ;)
Daar ben ik het niet mee eens. Het lawaai van de slagschroevendraaier zorgt ervoor dat ik deze bijna nooit gebruik en er zelfs een twee schroefmachine bij heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mwa, bij licht schroefwerk (waarbij het slagmechanisme dus nauwelijks gebruikt wordt), maakt ie niet meer herrie dan een normale schroefmachine. Bij gipsplaten moet je denk ik vooral heel goed opletten dat je je schroeven niet dwars door het gips heen rost :P (zo'n speciaal bitje gebruiken dus)

* Orion84 heeft nu een half jaartje een slagschroevendraaier en dat werkt heerlijk voor allerlei schroefwerk en kleine diameters boren (voorboren bijvoorbeeld). Ik gebruik mijn 'normale' schroefboormachine qua schroefwerk eigenlijk met name nog voor toepassingen waar de slipkoppeling echt nuttig is (dus subtiel schroefwerk).

Slagschroevendraaier is sneller, compacter, lichter en waar nodig krachtiger en je hebt nooit die zwiep op je pols die je met een krachtige normale schroefboormachine wel kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Ieder heeft zo z'n voorkeur merk ik wel.

Die Panasonic set biedt uiteraard een stuk meer flexibiliteit met twee apparaten. Vraag me alleen af waar op bespaard is gezien andere Panasonic machines vele malen duurder zijn (€400-500 voor een boor/schroef set). Accu, motor, tandwielen, behuizing, spankop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die duurdere sets zijn waarschijnlijk geen 10,8V dan? Dus krachtigere machines, en grotere (dus duurdere) accu's. De accu's zijn echt een significant deel van de prijs van dit soort apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Orion84 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:36:
Die duurdere sets zijn waarschijnlijk geen 10,8V dan? Dus krachtigere machines, en grotere (dus duurdere) accu's. De accu's zijn echt een significant deel van de prijs van dit soort apparatuur.
Ja, een verschil in kracht/voltage maakt uiteraard de prijs. Maar bij andere merken is een hogere stap in voltage een meerprijs van zo'n 50%, en geen factor 3 zoals bij Panasonic.
De (10.8V) Panasonic accu's liggen overigens ook zo rond de €60-70, terwijl bijvoorbeeld de Metabo's (10.8V) tussen de €30-40 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ze hebben bij die shop ook een vergelijkbare set van Metabo:
http://www.elektrowerkzeu...-ladegerat-in-tasche.html

Iets grotere accu's en zo te zien iets krachtigere machines.

En heb je een voorbeeld van de sets die je aan het vergelijken was (met die enorme sprong in prijs waar je het over hebt)?

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 14-03-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ik kan ook niet meer zonder m'n Milwaukee slagschroevendraaier, het grote voordeel van deze is dat er 2 standen op zitten, en daardoor kan je ook makkelijk klein schroefwerk ermee doen zonder dat je de schroef helemaal aan de andere kant van je werkstuk uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Orion84 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:43:
Ze hebben bij die shop ook een vergelijkbare set van Metabo:
http://www.elektrowerkzeu...-ladegerat-in-tasche.html

Iets grotere accu's en zo te zien iets krachtigere machines.

En heb je een voorbeeld van de sets die je aan het vergelijken was (met die enorme sprong in prijs waar je het over hebt)?
Je maakt het er wel makkelijker op met alle keuzes :P

Dan ga ik denk ik toch voor de enkele 10.8V Metabo accuschroefboor van €99. Een losse slagschroevendraaier body is zo'n €80-90 (https://www.gereedschappe...slagschroevendraaier.html), dus die combi van €180 is niet mega aantrekkelijk.
Mocht ik ooit behoefte hebben (of een sint/verjaardagskadootje moeten bedenken) kan ik alsnog de collectie aanvullen met een slagschroefmachine. Enige 'probleem' is dan een missende opbergtas/koffer ;)

Toch bedankt voor het melden, mede dankzij deze tip mijn keuze kunnen maken! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:12:
Slagschroevendraaier is ... compacter ...
Dit vooral, heb vaak genoeg gehad dat een normale schroefboormachine ergens bij lange na niet tussen paste, maar een slagschroevendraaier nog net wel. Voor echt krap werk alsnog wel eens haakse schroefboormachine nodig gehad, maar door de slagschroevendraaier wel veel minder vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
geekeep schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:14:
[...]

Mocht ik ooit behoefte hebben (of een sint/verjaardagskadootje moeten bedenken) kan ik alsnog de collectie aanvullen met een slagschroefmachine. Enige 'probleem' is dan een missende opbergtas/koffer ;)
Volgens mij pastte de slagschroefmachine bij de accuschroefboor-doos er in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

geekeep schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:14:
[...]

Je maakt het er wel makkelijker op met alle keuzes :P

Dan ga ik denk ik toch voor de enkele 10.8V Metabo accuschroefboor van €99. Een losse slagschroevendraaier body is zo'n €80-90 (https://www.gereedschappe...slagschroevendraaier.html), dus die combi van €180 is niet mega aantrekkelijk.

Toch bedankt voor het melden, mede dankzij deze tip mijn keuze kunnen maken! O-)
Als je voor de Metabo 10,8v gaat - lijkt me zelf een top apparaat, niet voor niks dat Mafell hem in eigen jasje laat maken - dan zou ik zelf wel voor een variant gaan met verwisselbare kop. De Metabo bs powermaxx quick om precies te zijn. Dat is wel handig hoor en niet veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
L.N. schreef op maandag 14 maart 2016 @ 16:05:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Het lawaai van de slagschroevendraaier zorgt ervoor dat ik deze bijna nooit gebruik en er zelfs een twee schroefmachine bij heb gekocht.
Dat hij herrie kan maken ben ik met je eens, maar zo'n 10.8v maakt veel minder herrie dan een 18v.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 01:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je kan overigens prima zonder slagschroevendraaier. Heb ik ook jaren gedaan :+

Het voordeel zit hem in snelheidswinst, het niet meer hoeven wisselen van bitjes en ik heb het idee dat mijn slagschroevendraaier de batterij iets minder belast.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Sinds ik bijna altijd met gehoor bescherming klus vind ik het geluid van mijn (inval)zaag zonder gehoorbescherming verreweg het meest vervelend. Ff paar schroeven indraaien met slagschroevendraaier vind ik eigenlijk nog wel lekker geluidje. Maar wat kunnen die zagen een lawaai maken zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
iscara schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:10:
[...]
Volgens mij pastte de slagschroefmachine bij de accuschroefboor-doos er in :)
Dat zou wel mooi zijn, maar als ik dit
Afbeeldingslocatie: https://securethumbs.ebay.com/d/l225/m/mfIfs3XtBYqLRZOhjApSf_g.jpg
zo zie heb ik m'n twijfels. :P Misschien op z'n kop en de lader op een andere plek.
miekol schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:36:
[...]

Als je voor de Metabo 10,8v gaat - lijkt me zelf een top apparaat, niet voor niks dat Mafell hem in eigen jasje laat maken - dan zou ik zelf wel voor een variant gaan met verwisselbare kop. De Metabo bs powermaxx quick om precies te zijn. Dat is wel handig hoor en niet veel duurder.
Scheelt toch zo'n €50 op de basic versie, in zowel NL als Duitsland. Daarnaast heb ik altijd een wat minder betrouwbaar gevoel bij 'verwisselbaar/klik-het-erop'. Die verbinding is toch meer onderhevig aan slijtage dan een vaste/statische overbrenging, wat de precisie niet ten goede zal komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Laatst online: 21-03 14:36
Op mijn zolderverdieping moet ik de houten vloer eruit halen voor isolatie/renovatie. De planken zitten allemaal netjes vast. Ik heb uitgerekend dat er ongeveer 1200 spijkers gebruikt zijn.

Inmiddels heb ik onderstaand apparaat gevonden (spijkertrekker). Echter niet elektrisch maar handmatig. Weet iemand of een elektrisch apparaat bestaat dat hetzelfde kan?

YouTube: Spijkertrekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
geekeep schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 01:54:
Scheelt toch zo'n €50 op de basic versie, in zowel NL als Duitsland. Daarnaast heb ik altijd een wat minder betrouwbaar gevoel bij 'verwisselbaar/klik-het-erop'. Die verbinding is toch meer onderhevig aan slijtage dan een vaste/statische overbrenging, wat de precisie niet ten goede zal komen.
Je bent wat flexibeler met zo'n verwisselbare kop, maar er zou inderdaad eerder stof en vuil in de verbinding kunnen komen. Het systeem an sich hoeft naar mijn idee niet persé tot extra slijtage te leiden dan een vaste kop, maar het is wel mogelijk. Misschien dat op de lange duur de precisie daardoor ook minder wordt, maar ik weet wel dat mijn huidige accuboor met verwisselbare kop vele malen nauwkeuriger is dan mijn oude accuboor met vaste kop (en die oude is zo'n vijf jaar oud, maar nauwelijks gebruikt).
GenetiX schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:14:
Op mijn zolderverdieping moet ik de houten vloer eruit halen voor isolatie/renovatie. De planken zitten allemaal netjes vast. Ik heb uitgerekend dat er ongeveer 1200 spijkers gebruikt zijn.

Inmiddels heb ik onderstaand apparaat gevonden (spijkertrekker). Echter niet elektrisch maar handmatig. Weet iemand of een elektrisch apparaat bestaat dat hetzelfde kan?
Kan je niet gewoon na de eerste plank te hebben los gewrikt een koevoet onder de plank zetten zodat je al die spijkers niet individueel los hoeven? Of wil je de planken na het zetten van de isolatie weer terug plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat hout trek je gegarandeerd door de spijkers heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Laatst online: 21-03 14:36
Ja ik wil de planken weer terugplaatsen. De zolder in fasen isoleren deze zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:27:
Dat hout trek je gegarandeerd door de spijkers heen.
Soms wel, soms niet, hangt er een beetje vanaf. Maar omdat hij de planken wil hergebruiken is dat inderdaad geen goede optie. Over electrische spijkertrekkers weet ik echter niks.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 16-03-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
GenetiX schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:32:
Ja ik wil de planken weer terugplaatsen. De zolder in fasen isoleren deze zomer.
Dat zou ik afraden. Die planken blijven herrie maken als je erover loopt. Als je ze toch eruit hebt, dan zou ik ze vervangen door OSB. Dat is veel stiller en kost maar iets meer. Het is ook veel minder werk. Ik heb spijt dat ik bij de verbouwing van de zolder dat niet heb gedaan.
Pagina: 1 ... 5 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.