[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 100 Laatste
Acties:
  • 720.580 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En de oude planken op marktplaats verpatsen aan zo'n hippie die graag met gebruikt hout werkt :+

Maar inderdaad geen gekke suggestie. Als ik die spijkertrekker zo zie, gaat dat behalve langzaam ook niet bepaald zonder schade aan de planken. Denk dat ik dat vrij snel beu zou zijn en gewoon de koevoet onder de plank zou zetten.

[ Voor 54% gewijzigd door Orion84 op 16-03-2016 15:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waarom OSB? Als ik bv hier even lees, dan zie ik dat OSB vrij zacht is en daarom door kan zakken onder gewicht en geluid kan gaan maken als je eroverheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:28
henkie196 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:46:
Waarom OSB? Als ik bv hier even lees, dan zie ik dat OSB vrij zacht is en daarom door kan zakken onder gewicht en geluid kan gaan maken als je eroverheen loopt.
Omdat het goedkoop is, gemakkelijk te bewerken en te plaatsen. De overspanning tussen de balken is niet zo breed dat de vloer gaat doorzakken. Dat is met planken trouwens wel, want die zijn onderling niet verbonden. Gewoon de OSB goed vastschroeven en het buigt niet door. Ander plaatmateriaal kan ook, maar dat is vaak minder geschikt omdat de groef/tand verbinding ontbreekt of te duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

GenetiX schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:14:
Op mijn zolderverdieping moet ik de houten vloer eruit halen voor isolatie/renovatie. De planken zitten allemaal netjes vast. Ik heb uitgerekend dat er ongeveer 1200 spijkers gebruikt zijn.

Inmiddels heb ik onderstaand apparaat gevonden (spijkertrekker). Echter niet elektrisch maar handmatig. Weet iemand of een elektrisch apparaat bestaat dat hetzelfde kan?

YouTube: Spijkertrekker
Denk dat de markt voor apparaten die veel spijkers ergens snel uit kunnen trekken vrij beperkt is. Men schroeft of lijmt tegenwoordig veel meer ;)
Maar met een klauwhamer doe je al veel. En anders een kleine slijptol en afslijpen. Opnieuw spijkeren doe je toch niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Ik ben eigenlijk zelden op die zolder. Misschien een keer per twee weken om iets op te zoeken. Daarom mijn plan om de planken te herbruiken. OSB kan natuurlijk. Maar is weer een behoorlijke kostenpost voor een zolder van 60m2.

Maar om terug te komen op de originele vraag. Check dit:

http://cordlessdrillnailpuller.com/

http://cordlessdrillnailpuller.com/Video.html

De kop moet alleen wel uitsteken en dat lijkt een probleem te worden bij mijn vloer.

[ Voor 16% gewijzigd door GenetiX op 17-03-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hij trekt gewoon aan de kop, denk dat een klauwhamer sneller is. Die "counter bore bit" is wel een geinige vinding om de kop toegankelijk te maken. Maar zie je jezelf dat al 1200x doen, incl. dat gepruts met een mesje om de kop echt netjes vrij te krijgen?

Die handmatige spijkertrekker die je eerder aanhaalde lijkt me dan nog sneller werken.

In beide gevallen zal je de nodige schade krijgen aan de planken, omdat je op de een of andere manier onder de spijkerkop moet komen.

Als je een koevoet een beetje met beleid hanteert, dan hoeft dat helemaal niet per se te eindigen in een boel gebroken planken. En de spijkers kan je er dan netjes vanaf onder uit tikken (en het laatste stukje met een klauwhamer trekken).
Tenzij de planken dusdanig zwak zijn dat je de spijkerkoppen door de plank heen trekt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 10:52

Jelte,89

Woodworking

Om de kop uit te laten steken moet je dus al wrikken met een koevoet, wat is de dan de moeite om met de klauw van de hamer de spijkers eruit te wippen?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat werkt inderdaad ook ja, met de koevoet de plank (incl. spijkers) iets optillen, dan de plank terug op zijn plek tikken, zodat de spijkerkoppen vrijkomen en dan een rondje met de klauwhamer (of de klauw van de koevoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 20:01
Ik moet helaas nog wat langer op m'n Powermaxx accutolletje wachten. GLS zou vandaag langskomen, maar helaas pindakaas. Einde van de dag gaf de tracking info aan dat het pakket richting een depot is gegaan vanwege onvolledige adressering. Ben benieuwd wat voor adresgegevens er ingevuld zijn, want de factuur klopt gewoon.
Nu maar gekozen voor morgen laten afleveren bij een GLS punt, dat kunnen ze hopelijk wel vinden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
GenetiX schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:09:
Ik ben eigenlijk zelden op die zolder. Misschien een keer per twee weken om iets op te zoeken. Daarom mijn plan om de planken te herbruiken. OSB kan natuurlijk. Maar is weer een behoorlijke kostenpost voor een zolder van 60m2.

Maar om terug te komen op de originele vraag. Check dit:

http://cordlessdrillnailpuller.com/

http://cordlessdrillnailpuller.com/Video.html

De kop moet alleen wel uitsteken en dat lijkt een probleem te worden bij mijn vloer.
OSB kost €6 -€6,5 per m2, dus een €360 tot €400 voor jouw hele zolder.

Een elektrische spijkertrekker kost ook geld en je zult een paar planken bij moeten kopen, want er breken er altijd een paar. Ik weet niet op welke kosten je dan uit komt, maar stel €100.

Dus jij zult de afweging maken waar jouw voorkeur naar uitgaat, namelijk de €260 meer uitgeven of meer werk hebben.

Denk ook aan de toekomst. Wij dachten de zolder ook weinig te gebruiken. Ondertussen zijn we 2 kids verder en gebruiken we de zolder veel meer. Uiteindelijk zal het onze slaapkamer worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Dank voor al jullie suggesties :) Ik zal OSB eens overwegen. De huidige planken kunnen goed dienst doen als haardhout :)

[ Voor 56% gewijzigd door GenetiX op 18-03-2016 05:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:02
Vraag:
Ik heb 6 jaar geleden de Bosch PSR 960 accuboormachine gekocht. Destijds met nog een tweede accu erbij. 1 van de accu's heb ik een jaar geleden ongeveer afgedankt, daar kon ik nog geen kwartier meer mee werken. Geheel volgens de verwachting is accu 2 nu ook op zijn eind. Ik moet echt de klus plannen zodat ik de accu een paar uur van tevoren aan de lading kan leggen en dan kan ik met geluk een half uurtje klussen.

Ik twijfel nu wat wijsheid is. An sich is-ie zijn geld goed waard geweest, ik heb heel veel gebruik gemaakt en mijn halve huis-, tuin- en schuurinrichting staat c.q. hangt dankzij dit apparaat. Buiten de accu's om is-ie nog prima in orde, maar ja: zonder accu heb je er zo weinig aan...

Wat rondgekeken op internet wat een vervangende accu kost. Dat verschilt nogal; van [url=http://https://www.accu-machine.nl/winkel/bosch/bosch-96v/accu-bosch-gsr-9-6v-2-0ah-replacement/?gclid=CK3D5qKnyssCFcQp0wodSEwCIQ]27 euro[/url] tot 60 euro en alles wat ertussen zit. Ook zie ik dat een verschil zit in het aantal mAh wat die accu's hebben, zal vast een groot deel van het prijsverschil verklaren.
Wat ik echter nergens zie is een orignele Bosch accu, alleen dat ze compatible zijn. Ik heb werkelijk geen idee van de kwaliteit.

En is het überhaupt wijs om nog te investeren in nieuwe accu's? Ik zou graag weer 2 accu's hebben voor bij de grotere klussen, dat was af en toe toch wel erg gemakkelijk. Maar zelfs bij de goedkoopste accu's ben ik dan dus al 54 euro kwijt. Is dat nog zinvol? Of kan ik beter investeren in een nieuw apparaat met Lithium ion accu's?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ger schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:12:
En is het überhaupt wijs om nog te investeren in nieuwe accu's? Ik zou graag weer 2 accu's hebben voor bij de grotere klussen, dat was af en toe toch wel erg gemakkelijk. Maar zelfs bij de goedkoopste accu's ben ik dan dus al 54 euro kwijt. Is dat nog zinvol? Of kan ik beter investeren in een nieuw apparaat met Lithium ion accu's?
:Y

Investeren in een Groene Bosch NiCd accus is weggooien van geld imo. Spaar dan nog heel even door (indien nodig) en koop meteen iets fatsoenlijks op Li-Ion

[ Voor 56% gewijzigd door Notna op 18-03-2016 14:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:16
En is het überhaupt wijs om nog te investeren in nieuwe accu's?
:N
Of kan ik beter investeren in een nieuw apparaat met Lithium ion accu's?
:Y

Zonde van het geld om te gaan investeren in een oude boormachine, spaar dan door voor een goede nieuwe

Om het simpel te houden, voorbeeldje van Bol.com, daar had je de Bosch ook gevonden
https://www.bol.com/nl/p/...-li-ion/9200000010410753/
Uiteraard is er nog genoeg andere keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
NiCd is nutteloos om nog geld in te steken.
Een 10,8 Li-Ion machine van Makita, Bosch Blauw, Dewalt, Milwaukee oid doet het beter dan elke groene Bosch unit op NiCd.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Maar wat is dan een beetje redelijk in prijs/kwaliteit?
6 jaar terug betaalde ik voor voornoemde Bosch + extra accu zo'n € 100,- of daaromtrent. Ik ben bekend met het inflatieprincipe, maar wat ik nu op een eerste google-sweep tegenkom begint dan toch bij € 150,- en gaat al gauw richting de € 200,-.

Ik gebruik hem wel regelmatig, maar ben ook weer geen die-hard klusser die iedere zaterdag om 08:00 zijn ouwe spijkerbroek aantrekt om eens lekker wat schroeven in random objecten te gaan draaien, just for fun. Zo één of twee keer per jaar doe ik een grotere zelfbouw klus (speelhuis voor zoonlief, radiatorombouw + koof langs muur/plafond oid) en verder is het toch voornamelijk wat ophangwerk, wat simpel schroefwerk, kastjes in elkaar zetten, dat soort dingen.
Ik hou van goed gereedschap, maar ik rijd ook niet in een Mercedes S-klasse maar een gewone Ford Fiesta, zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een Bosch blauw GSR 10.8V accuboormachine zie ik op amazon.de voor zo'n €125 met 2x 2.0 Ah en lader, ik weet niet of dat acceptabel is? Andere merken moeten ook wel in die prijsklasse te vinden zijn, alhoewel het wel snel duurder kan worden afhankelijk van de winkel waar je zoekt. DeWalt zou ik in die prijsklasse niet aanbevelen, maar wellicht is hun middenklasse spul tegenwoordig beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ger schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:31:
Maar wat is dan een beetje redelijk in prijs/kwaliteit?
6 jaar terug betaalde ik voor voornoemde Bosch + extra accu zo'n € 100,- of daaromtrent. Ik ben bekend met het inflatieprincipe, maar wat ik nu op een eerste google-sweep tegenkom begint dan toch bij € 150,- en gaat al gauw richting de € 200,-.

Ik gebruik hem wel regelmatig, maar ben ook weer geen die-hard klusser die iedere zaterdag om 08:00 zijn ouwe spijkerbroek aantrekt om eens lekker wat schroeven in random objecten te gaan draaien, just for fun. Zo één of twee keer per jaar doe ik een grotere zelfbouw klus (speelhuis voor zoonlief, radiatorombouw + koof langs muur/plafond oid) en verder is het toch voornamelijk wat ophangwerk, wat simpel schroefwerk, kastjes in elkaar zetten, dat soort dingen.
Ik hou van goed gereedschap, maar ik rijd ook niet in een Mercedes S-klasse maar een gewone Ford Fiesta, zogezegd.
http://www.toolstation.nl...schroefboormachine/p14400

Bosch Blauw, 2 accus (14,4V, 1,5 Ah) voor 129 euro incl. BTW. Lijkt mij voor jouw doeleinden meer dan zat. (en heeft ruim 3 x zoveel koppel als die Groene Bosch die je nu hebt)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 18-03-2016 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Heb deze set een half jaar geleden besteld als opvolger van een groen bosch.

Bevalt heel erg goed voor huis, tuin en keuken gebruik. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Zelf heb ik voor mijn vader zo'n Bosch Blauw 10,8 gekocht met boortjes en bitjes erbij voor 100 euro, rond kerst 2015 een aanbieding bij Conrad. En voor mezelf eerder al heb ik een Dewalt 10,8v (dcd710s2) opgesnord bij een faillissementsuitverkoop, omdat mijn dcd995 toch nogal zwaar kan zijn. Beide zijn aanmerkelijk prettiger in het gebruik dan wat ik ook maar tegenkom van B&D/Bosch groen, tot aan de duurste modellen toe. De Dewalt is momenteel nergens voor een goede prijs te vinden voor zover ik zie, hoewel hij wat sterker en "volwassener" overkomt is hij momenteel te duur naast de concurrentie eigenlijk.
En voor normaal klusgebruik valt de 10,8v-lijn van Dewalt momenteel nogal tegen: wel inspectiecamera en warmtecamera, maar geen decoupeerzaag of multitool ofzo... En de reciprozaag? Leuk voor snoeiwerk.. Op 18v zou ik Dewalt of Milwaukee aanraden, maar dan zit je voor een boormachine vanaf 260-ish euro te kijken voor de goede lijn :p
Hoewel de eerste generatie brushless mogelijk binnenkort in de uitverkoop gaat, de tweede generatie is leuk en juist begonnen :9
Dcd796 moet ik binnenkort eens proberen denk ik :Y

Overigens zit ik te twijfelen eerdaags eens een vergelijkende review te maken van verschillende "instap"modellen; hier thuis een dewalt dcd710s2 en een bosch blauw 10,8v met 1,5Ah li-ion batts, andere tweakert (die zich niet of zelden naar dit topic begeeft) wilde zijn Bosch Groen PSR 1,4 LI (met enkel toerental) wel beschikbaar stellen, mogelijk nog eens wat ander spul ergens vandaan toveren. Als ik voor half mei nog wat spul kan regelen kan ik het samen met hem en twee anderen IRL op de proef stellen bij het leggen van enkele tientallen meters vlonder waarschijnlijk.
Van de andere kant, nog twee machines van zo'n 100-150 euro aanschaffen daarvoor is samen wel alweer 2-300 euro, en dat is geld dat ik ongetwijfeld nuttiger kan besteden :P

[ Voor 24% gewijzigd door McGryphon op 19-03-2016 00:22 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ik zag dat Mafell rebranded zowel de 10,8 als de 18v lijn van Metabo voert. Dat zegt wel iets iver de kwaliteit van die dingen lijkt me.
* The Eagle nog steeds heel blij met zijn BS 14.4 Li, die zet ik graag tegen iedere vergelijkbare blauwe bosch - hun groene broertjes gaan het daar iig tegen afleggen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 11:55:
Ik zag dat Mafell rebranded zowel de 10,8 als de 18v lijn van Metabo voert. Dat zegt wel iets iver de kwaliteit van die dingen lijkt me.
* The Eagle nog steeds heel blij met zijn BS 14.4 Li, die zet ik graag tegen iedere vergelijkbare blauwe bosch - hun groene broertjes gaan het daar iig tegen afleggen ;)
Geloof dat Mac Tools ook rebranded Dewalt is, en sommige Snap-On-gereedschappen (pneumatisch en elektrisch) zijn ook rebranded A-merken. Zelfs de eigenwijze autogereedschapsboeren doen het :P

En misschien dat een maat van me die mee komt klussen in mei ook zo'n soort unit heeft, weet niet precies welke, die zou ik mooi in het vergelijk mee kunnen nemen natuurlijk :P

En ja, Metabo zit in dezelfde klasse als bosch Blauw, Dewalt, Milwaukee, Makita. Al hebben ze ook hun bouwmarktserie, maar dat gaat voor de meeste andere van die merken ook op :P

De slechte naam van Dewalt bij sommige groepen komt ook hoofdzakelijk van hun "vaderdagspecials" zoals de DCD733, waar de 14,4v die je zou moeten hebben de DCD732 is. Kijk naar het verschil in specificaties, en je ziet direct welke je eerder in de bouwmarkt tegen zal komen. En waar halen de meeste mensen hun gereedschap... :P

Zo ook een Metabo machine die duidelijk van mindere kwaliteit is dan het pro-level spul, maar in veel bouwmarkten te vinden is: de BE-561 boormachine. Door wie wordt Metabo aangeraden? Vaak mensen die metaal bewerken. Wat is eigenlijk te zwaar werk voor deze machine? Boren in staal :P

Overigens zijn de bouwmarktlijnen van Dewalt, Metabo en Makita over het algemeen alsnog wel een stapje boven groene Bosch en black&decker eerlijk gezegd :P

[ Voor 54% gewijzigd door McGryphon op 19-03-2016 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Bij mij op het werk (offshore) wordt de laatste jaren ook alleen maar Metabo elektrisch gereedschap gebruikt.
Als het rommel was hadden ze allang voor wat anders gekozen.

DeWalt heeft ook een slechte naam bij sommigen omdat je in de bouwmarkten heel vaak nog die goedkope NiCd 12V en 14,4 zag, dat waren restpartijen en oude series volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 21:35

miekol

erm

Volgens mij is het kwaliteitsverschil tussen instap en profi lijn bij Metabo misschien net te groot. Wat ten kosten gaat aan de reputatie van het algehele merk. Hun goedkope Chinese gereedschappen staan denk ik in schril contrast tot het spul wat nog in Duitsland gemaakt wordt. Spul zoals Metabo SB 18 LTX Quick accuklopboor is volgens mij wel echt top van de markt. LiHD accu's ook.

Ze komen trouwens wel met een gave nieuwe afkortzaag, soort kruising tussen een Festool Kapex en Festool Symmetric in één.

Notna schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:54:
[...]

http://www.toolstation.nl...schroefboormachine/p14400

Bosch Blauw, 2 accus (14,4V, 1,5 Ah) voor 129 euro incl. BTW. Lijkt mij voor jouw doeleinden meer dan zat. (en heeft ruim 3 x zoveel koppel als die Groene Bosch die je nu hebt)
Ben je niet beter af met een 10,8v machine? Veel kleiner en lichter en zelfde vermogen. Vind zelf de grote vormfactor en hogere voltage weinig toegevoegde waarde hebben. Zie b.v. https://www.mastertools.n...-in-l-boxx-bos-0601868102

Ook zijn er denk ik veel meer basic machines te koop voor de Bosch 10,8v blauwe lijn. Is wel een gaaf ecosysteem. En als ik naar het plaatje kijk begrijp ik eigenlijk echt niet hoe ze dat ding als Bosch Blauw uit kunnen brengen, maar dat is misschien heel persoonlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door miekol op 19-03-2016 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hebben er nog mensen voor een bouwstofzuiger (om aan te sluiten op een afkortzaag etc.) die, als het even kan' ook automatisch aan en uit gaat als je de machine gebruikt?

Ik zit 2de hands een beetje te kijken maar daar worden die dingen meestal zonder slang verkocht (why :') ) of voor imo achterlijke prijzen.

Ik hoef niet top of the range te hebben en 2de hands is prima imo, maar meer dan 100 euro gaat het niet worden wat mij betreft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Notna schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 17:31:
Hebben er nog mensen voor een bouwstofzuiger (om aan te sluiten op een afkortzaag etc.) die, als het even kan' ook automatisch aan en uit gaat als je de machine gebruikt?

Ik zit 2de hands een beetje te kijken maar daar worden die dingen meestal zonder slang verkocht (why :') ) of voor imo achterlijke prijzen.

Ik hoef niet top of the range te hebben en 2de hands is prima imo, maar meer dan 100 euro gaat het niet worden wat mij betreft...
Misschien een Perfectmate? Rond de 100 euro te vinden is zelfs klasse M! Zie b.v. http://www.gereedschappro...3-1300-watt-23-liter/2228

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:53
miekol schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 17:25:
Ze komen trouwens wel met een gave nieuwe afkortzaag, soort kruising tussen een Festool Kapex en Festool Symmetric in één.

[video]
Wauw die ziet er best leuk uit! Ik kan helaas nog geen prijsindicatie vinden, ben wel erg benieuwd wat hij gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Remy!!!! schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 18:01:
[...]

Wauw die ziet er best leuk uit! Ik kan helaas nog geen prijsindicatie vinden, ben wel erg benieuwd wat hij gaat kosten.
Rond de €700 ~ € 800,- meen ik gisteren gelezen te hebben. Had gisteren ook 1 Duitse site gevonden en daar stond ie uit mijn hoofd op voor € 818,-... Wel nog stuk goedkoper als een Kapex, maar wel in de categorie "professioneel gebruik" denk ik. Oh ja ook mooi aan de Metabo: de geleiderstangen steken naar voren uit (zoals bij de Kapex) ipv naar achteren. Kunt hem dus strak tegen een muur plaatsen.

Ben zelf ook wel onder de indruk van de nieuwe Bosch GCM 8 SDE

Die heb je al voor minder als € 600,- en kan ook in twee kanten verstek. Heb zelf de 'kleine' broer GCM 8 SJL en vind ik een bijzonder degelijk en fijn apparaat. Maar heeft niet de unieke symmetrische aanslag zoals de Metabo en Festool Symmetric. Misschien patent van Festool (al was het origineel een machine van Holzher maar is overgenomen door Festool) verlopen dat andere aanbieders nu met een soortgelijk systeem komen?

[ Voor 10% gewijzigd door miekol op 19-03-2016 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
bluemoon23 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 16:36:
Bij mij op het werk (offshore) wordt de laatste jaren ook alleen maar Metabo elektrisch gereedschap gebruikt.
Als het rommel was hadden ze allang voor wat anders gekozen.
Klopt, enige wat ik zeg is dat ook Metabo er wat hobbyspul tussen heeft zitten, en bedrijven weten het verschil wel maar daar kan een onwetende consument zich best op verkijken. In mijn tijd bij de bouwmarkt heb ik wel eens mensen sip terug zien komen met een kapotte of gewoon onderbemeten 100-euro-Metabo omdat ze hoopten dat dat het spul was waarover zijn zwager roept dat het 20mm gaten in staal ramt als was het boter :+
DeWalt heeft ook een slechte naam bij sommigen omdat je in de bouwmarkten heel vaak nog die goedkope NiCd 12V en 14,4 zag, dat waren restpartijen en oude series volgens mij.
Ook die inderdaad, vooral omdat ze een aanmerkelijk hogere prijs hadden dan de welbekende rode-accu-makita's, die duidelijk niet pretendeerden topkwaliteit te zijn. Ook nu zit er buiten de bekende vaderdagsuitverkoop een te hoog prijskaartje aan bv de dcd733 tov de dcd732, waar het toch echt verschillende lijnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Haal een goedkope vijverstofzuiger. Zuigt nat en droog en voor een tientje of 5 kun je je er geen buil aan vallen. En extra lange slangen wat ook erg handig is. Inschakelen: even een master/slave stekkerdoos er tussen en klaar ben je.
Ik heb deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.cranenbroek.nl/folder/201606_alt/images/020.jpg
Als vijverstofzuiger totaal ongeschikt (zit retesnel vol, slaat dan af en loopt niet fatsoenlijk leeg) maar het zuigt als een malle :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
@ deze vraag en reacties toch nog even een bedenking.
Ik zie dat ik bij ons in de buurt 2 originele Bosch accu's kan kopen met dezelfde capaciteit als ik origineel had, voor € 55,-

Ik zit dan toch te twijfelen. Zoals ik eerder schreef, heb ik nu bijna 6 jaar gedaan met de huidige set en het enige wat er mis is, zijn de accu's. Ik mag aannemen dat de nieuwe accu's dan toch zeker wel 5 jaar mee gaan lijkt me? Voor de rest merk ik nog totaal geen slijtage, mindere werking, etc.
Ik kan dan wel zoals geadviseerd investeren in nieuw Li-Ion spul van bijvoorbeeld Bosch Blauw, maar dat gaat me minstens het dubbele kosten.

Wat ik me dus afvraag, is wat ik nu echt ga opschieten met Bosch Blauw (of een Makita, of whatever) ten opzichte van wat ik nu heb? Voor serieus boorwerk (meer dan hout of baksteen) heb ik een boorhamer (ook Bosch groen ;) ) dus het is niet dat ik dit apparaat nu ga gebruiken voor weet-ik-veel-wat.

Als ik zo de reacties eens teruglees zie ik alleen maar opmerkingen als
- "Groene Bosch NiCd accus is weggooien van geld"
- "Zonde van het geld om te gaan investeren in een oude boormachine, spaar dan door voor een goede nieuwe"
- "NiCd is nutteloos om nog geld in te steken."

Maar het wordt eigenlijk nergens ondersteund door argumenten. Jullie zullen het allemaal goed bedoelen en vast ook wel gelijk hebben, maar ik ben toch benieuwd naar de redenatie hierachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ger schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:31:
Ik zie dat ik bij ons in de buurt 2 originele Bosch accu's kan kopen met dezelfde capaciteit als ik origineel had, voor € 55,-

Ik zit dan toch te twijfelen. Zoals ik eerder schreef, heb ik nu bijna 6 jaar gedaan met de huidige set en het enige wat er mis is, zijn de accu's. Ik mag aannemen dat de nieuwe accu's dan toch zeker wel 5 jaar mee gaan lijkt me? Voor de rest merk ik nog totaal geen slijtage, mindere werking, etc.
Ik kan dan wel zoals geadviseerd investeren in nieuw Li-Ion spul van bijvoorbeeld Bosch Blauw, maar dat gaat me minstens het dubbele kosten.

Wat ik me dus afvraag, is wat ik nu echt ga opschieten met Bosch Blauw (of een Makita, of whatever) ten opzichte van wat ik nu heb? Voor serieus boorwerk (meer dan hout of baksteen) heb ik een boorhamer (ook Bosch groen ;) ) dus het is niet dat ik dit apparaat nu ga gebruiken voor weet-ik-veel-wat.

- "Zonde van het geld om te gaan investeren in een oude boormachine, spaar dan door voor een goede nieuwe"

Maar het wordt eigenlijk nergens ondersteund door argumenten. Jullie zullen het allemaal goed bedoelen en vast ook wel gelijk hebben, maar ik ben toch benieuwd naar de redenatie hierachter.
Het grootste punt is gewoon de NiCD batterijen. Het is een achterhaalde techniek die bewezen slechter presteert na gelang de tijd vertrekt. Li-Ion zijn vook lichter tov hun NiCd voorgangers en hebben weinig last van Self Discharge (zie ook hier https://www.lowesforpros....ttery-benefits_a1475.html en http://www.toolstop.co.uk...ols-a-toolstop-guide-a976 )

Het is investeren in een oudere techniek waarbij je nu wel weer even door kan, maar je niet meer future proof bent. M.i kan je voor ongeveer het dubbele wat je nu doet aan investering meer future proof zijn met een Li-Ion investering. Dat heeft niets te maken met het nieuwste van het nieuwste te willen,maar eerder wat economisch logischer is :)

Mag je aannemen dat de nieuwe NiCD accus 5 jaar meegaan? Opzich mag dat wel, maar dat is een gok. Mij NiCD batts gingen max 2 jaar mee en toen deze ze ook echt niet meer. En dat had niets te maken met abuse of verkeerd gebruik/opslag. Het zit in het aard van het beestje (hoewel er ook verschil zit in kwaliteit onder de merken in het geval van NiCD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-06 10:36

Roeligan

Feyenoord

Als je goed zoekt heb je tegenwoordig ook goede aanbiedingen met li-ion. Ook al heeft deze maar 1,5a batterijen, de snellader (20 min naar vol) compenseert dit weer. Krijgt bij mij flink wat gebruik/misbruik om de oren, en nog steeds dik tevreden mee.
Roeligan schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 14:31:
Als je goed zoekt zijn er zat leuke aanbiedingen. Ik had zelf voor €140 (http://www.gereedschapcentrum.nl/) een 18v DDF456RHJ in MBox met 2x 1,5a accu's en snellader. Voor het houtwerk wat ik doe meer dan genoeg (20-30 minuten voor volle accu).

Afbeeldingslocatie: http://www.hd-gereedschap.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/d/ddf456rhj.jpg

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Notna schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:39:
Het grootste punt is gewoon de NiCD batterijen. Het is een achterhaalde techniek die bewezen slechter presteert na gelang de tijd vertrekt. Li-Ion zijn vook lichter tov hun NiCd voorgangers en hebben weinig last van Self Discharge (zie ook hier https://www.lowesforpros....ttery-benefits_a1475.html en http://www.toolstop.co.uk...ols-a-toolstop-guide-a976 )
NiCd hoeft op zich niet eens zo slecht te zijn, het is vooral lastig dat je die altijd goed moet opladen en ontladen zodat ze niet hun nulpunt kwijt raken. Daarnaast duurt laden vaak ook een stuk langer dan met Li-ion en raken ze hun lading kwijt over tijd.

Li-ion is een stuk minder gevoelig voor het kwijt raken van de lading en het al dan niet volledig op- of ontladen, maar verliest over de tijd ook z'n capaciteit. Ik heb even geen bron, maar meen dat het zo'n 40% capaciteitsverlies was over een jaar of 3 of 4. Dit is niet afhankelijk van gebruik, maar voornamelijk van de tijd.

Ik zou niet willen zeggen dat Li-ion veel meer futureproof is. Tegen de tijd dat je nieuwe Li-ion accu's nodig hebt (afgaande op m'n telefoons e.d. zal dat zo'n jaar of 3-4 zijn), is het waarschijnlijk ook weer niet echt de moeite om nieuwe accu's te kopen, of je moet weer een andere lader hebben voor nieuwere accu's, etc. En waarschijnlijk is tegen die tijd ook weer de aanbeveling om een nieuwe accuboor te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 14:13
miekol schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 17:34:
[...]

Misschien een Perfectmate? Rond de 100 euro te vinden is zelfs klasse M! Zie b.v. http://www.gereedschappro...3-1300-watt-23-liter/2228
Ik heb deze zuiger ook, werkt opzich prima maar maakt wel een gigantische herrie. Als je iets wil wat nog harder zuigt en met inschakelautomaat wil dan zit je denk ik al snel aan zoiets: http://www.gereedschappro...b-gereedschapzuiger/18178

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ik heb net een duurder broertje van die starmix, en het is wel een erg fijn systeem! Maar die van jou ligt niet binnen het budget van 100 euro van Notna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 14:13
Daarom ook de passage "zit je al snel aan" ;) de perfect mate past nieuw in ieder geval in budget maar heeft zo zijn tekortkomingen (zuigt iets minder hard, HERRIE). Verder zit er wel een redelijk lange slang (3m) en snoer (7m) aan. Heeft tijdens mijn verbouwing genoeg stof en gruis opgezogen :) Enige waarbij die zich zowat verslikte was tijdens het sleuven frezen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Die perfectmate ziet er prima uit en dat het veel herrie maakt is niet zo een ramp; Als ik het gebruik zal het met name zijn met de afkortzaag en dan heb ik toch gehoorbeschermers op :P

Die vijverstofzuiger zag er overigens ook niet slecht uit! Even uitzoeken wat handig is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:16

Die bouwstofzuigers kunnen inderdaad aardig aan de prijs zijn

Ik heb zelf de Festool CTL MIDI staan die ook prijzig is (en waarschijnlijk boven je budget), maar echt geweldig werkt :)

EDIT: foto waarbij de stofzuiger zit aangesloten op de afkortzaag van Metabo
Afbeeldingslocatie: http://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/F80C3120-D57F-40C2-9F70-F88A97D1A7E5_zpskzjg22yi.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door FabianGTI op 21-03-2016 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Ik heb eenFlex VC 21 L MCC. Deze is wel wat buiten jouw budget (kost ong €160). Het is een model dat veel merken verkopen onder hun eigen naam (o.a. Nilfisk Aero 21, AEG AP2-200 en Makita VC2512L) en vermoed dat het door Nilfisk wordt gemaakt. Het enige nadeel van de stofzuiger is dat je de zuigkracht niet kunt regelen. Maar er zijn geen andere stofzuigers in deze prijsklasse die ik ken die dat wel hebben.

Let wel op als je de prijzen vergelijkt. Soms zit er bijvoorbeeld geen gereedschapsadapter bij.

Afbeeldingslocatie: https://www.flex-tools.com/RGB_Onlinedaten/Produktbilder/vc21l_mc.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door L.N. op 21-03-2016 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

ik heb een karcher WD 6 premium van 180 euro. Fijn apparaat dat ook zijn werk goed doet bij sleuven frezen.
Als je echt veel van dat soort stof opzuigt dan merk je dat de filters vol gaan zitten, maar dan kun je door een truukje het filter semi-automatisch uitkloppen, wat best goed werkt.

Als je niet wilt investeren in de beste stofzuiger (bv starmix ipulse) dan is zoiets als deze karcher of de hierbovengenoemde echt prima! De Karcher heeft dan voor 20 euro extra een krachtinstelling.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:48

thijsco19

KTM 990 SMT

Ger schreef op maandag 21 maart 2016 @ 13:31:

Met een nieuwe Li-Ion boormachine heb je ook meer krachten dan oude bosh. Kan je natuurlijk wel zeggen dat je voor het grotere boor werk (/schroefwerk) je boorhamer pakt maar als dat met een veel kleinere boormachine kan is dat natuurlijk veel makkelijker. ;)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
thijsco19 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 17:07:
[...]

Met een nieuwe Li-Ion boormachine heb je ook meer krachten dan oude bosh. Kan je natuurlijk wel zeggen dat je voor het grotere boor werk (/schroefwerk) je boorhamer pakt maar als dat met een veel kleinere boormachine kan is dat natuurlijk veel makkelijker. ;)
Nog afgezien dat je dan de kans hebt om andere bodies van verschillende type machines met dezelfde accus te gebruiken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Notna schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:00:
[...]

Nog afgezien dat je dan de kans hebt om andere bodies van verschillende type machines met dezelfde accus te gebruiken :Y
Dit inderdaad. Blijf over tijd meer gereedschap erbij kopen, doe je de ene keer een body, de andere keer een set met wat nieuwe accu;s. Kan je nog een hele tijd door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
prein2 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 16:52:
ik heb een karcher WD 6 premium van 180 euro. Fijn apparaat dat ook zijn werk goed doet bij sleuven frezen.
Als je echt veel van dat soort stof opzuigt dan merk je dat de filters vol gaan zitten, maar dan kun je door een truukje het filter semi-automatisch uitkloppen, wat best goed werkt.

Als je niet wilt investeren in de beste stofzuiger (bv starmix ipulse) dan is zoiets als deze karcher of de hierbovengenoemde echt prima! De Karcher heeft dan voor 20 euro extra een krachtinstelling.
Wat ik mis bij de Karcher is informatie over stofklasse en het vermogen dat het stopcontact aan kan. Meestal voldoet de stofzuiger niet aan een stofklasse als deze niet gegeven wordt. Als je de stofzuiger regelmatig gaat gebruiken, dan zou ik voor stofklasse L gaan. Bij professioneel gebruik moet je meestal al naar M gaan (of verder). Ook voor houtbewerking zou je eigenlijk al naar M moeten. Maar dat heb ik zelf niet gedaan.

Voor meer info over stofklasse deze pdf.
Bij Toolmax kun je de stofzuigers selecteren op stofklasse (links onderaan).

Het wattage van het stopcontact op de stofzuiger kan een probleem zijn als je daar een zwaarder apparaat op aansluit, zoals een invalzaag, afkortzaag of een zwaardere bovenfrees. 1400 - 2000W is daar redelijk normaal voor en de stofzuiger moet dat vermogen kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 20:01
Om even terug te komen op volgende week :P
geekeep schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 21:55:
Ik moet helaas nog wat langer op m'n Powermaxx accutolletje wachten. GLS zou vandaag langskomen, maar helaas pindakaas. Einde van de dag gaf de tracking info aan dat het pakket richting een depot is gegaan vanwege onvolledige adressering. Ben benieuwd wat voor adresgegevens er ingevuld zijn, want de factuur klopt gewoon.
Nu maar gekozen voor morgen laten afleveren bij een GLS punt, dat kunnen ze hopelijk wel vinden :+
Geen idee wat er mis was. Ik heb mijn tracking code gebruikt als niet-thuis-code, en kwam er achter dat de straatnaam en de helft van het huisnummer ontbrak. Dus maar gekozen voor afleveren bij een GLS punt. Bij ophalen bleek het adres op de sticker gewoon te kloppen, dus geen flauw idee wat er mis ging.

Maar ik heb 'm eindelijk binnen, mooi apparaatje! Enige minpuntje dat me opviel was dat de snelheidsschakelaar niet echt lekker schuift. Schuift maar tot 2/3e, hoewel 'ie wel (halverwege) de versnelling pakt.
iscara schreef op maandag 14 maart 2016 @ 21:10:
[...]
Volgens mij pastte de slagschroefmachine bij de accuschroefboor-doos er in :)
Dat kan inderdaad wel eens passen ja :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/92YEjnh.jpg?2

Gelijk maar even geregistreerd voor 3 jaar 'garantie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik zit te denken binnenkort eens 10 paar van 2 soorten handschoenen te halen. Altijd handig om reserves te hebben, zoals wanneer er wat vrienden mee komen klussen.
Zat dan te denken aan Mapa Ultrane en Showa 310 handschoenen.

Iemand nog specifieke aan/afraders voor general klus- en hobbygebruik? Goeie mechanics-handschoenen zijn me te duur om op voorhand 10 paar van te bestellen als ik nog geen hobbyproject op stapel heb waar specifiek die dingen handig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:11:
Dit inderdaad. Blijf over tijd meer gereedschap erbij kopen, doe je de ene keer een body, de andere keer een set met wat nieuwe accu;s. Kan je nog een hele tijd door :P
Als hij nu die extra sets nog niet heeft, is het niet zeer aannemelijk dat hij die de aankomende 5 jaar wel gaat aanschaffen. Het kan natuurlijk wel, maar vind het voor hem niet zo'n goed aanschaf argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
thijsco19 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 17:07:
[...]

Mja, maar wat ga ik daar praktisch gezien aan hebben? Ik kom nu zonder problemen door hout en metaal heen, en de zachtere steensoorten (gipsmuur enzo). Staat en valt natuurlijk ook met de kwaliteit van de boortjes. Ik moet toch wel een loeidure accumachine halen wil ik door beton heenkomen lijkt me? Daar ga ik sowieso niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

L.N. schreef op maandag 21 maart 2016 @ 20:48:
[...]

Wat ik mis bij de Karcher is informatie over stofklasse en het vermogen dat het stopcontact aan kan. Meestal voldoet de stofzuiger niet aan een stofklasse als deze niet gegeven wordt. Als je de stofzuiger regelmatig gaat gebruiken, dan zou ik voor stofklasse L gaan. Bij professioneel gebruik moet je meestal al naar M gaan (of verder). Ook voor houtbewerking zou je eigenlijk al naar M moeten. Maar dat heb ik zelf niet gedaan.
Stofklasse: heb ik ook naar gekeken. Klasse L zijn alle stofzuigers heb ik begrepen en klasse M wordt vaak duur, dus dat was voor mij niet zo'n probleem.

Wattage: het staat erop, ik zal vanavond kijken wat het is. volgens mij minimaal 100, maximaal 2200 watt. Maar dat dubbelcheck ik vanavond.
(minimaal 100 watt is om de stofzuiger automatisch te laten schakelen.)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ger schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 08:34:
[...]

Mja, maar wat ga ik daar praktisch gezien aan hebben? Ik kom nu zonder problemen door hout en metaal heen, en de zachtere steensoorten (gipsmuur enzo). Staat en valt natuurlijk ook met de kwaliteit van de boortjes. Ik moet toch wel een loeidure accumachine halen wil ik door beton heenkomen lijkt me? Daar ga ik sowieso niet aan beginnen.
Loeiduur is relatief, maar het zal altijd een boorhamer moeten zijn. Die zijn er ook op accu basis, maar vreten er vaak 2 tegelijk en zijn minstens 200+ euro :Y

Het klinkt alsof je al heel goed weet wat je wilt en dat zijn 2 nieuwe NiCd accus voor je bestaande machine. Dat is óók prima, maar m.i (en dat is een mening, niets meer) is dat zonde voor de lange termijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Notna schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:30:
[...]
Het klinkt alsof je al heel goed weet wat je wilt en dat zijn 2 nieuwe NiCd accus voor je bestaande machine.
Dat is inderdaad wel waar ik naar neig ja.
Maar ik ben wel nadrukkelijk op zoek naar wat meer argumenten voor keuze X of Y. Ik had al zo'n beetje de keuze gemaakt voor nieuwe accu's, maar vroeg me af of dat de investering wel waard zou zijn. Dat is ook de initiële vraag die ik vrijdag stelde.

De reacties die ik krijg probeer ik wel een beetje op waarde te schatten. Daarmee bedoel ik niets negatiefs -in tegendeel- maar het zijn wel veelal reacties waarbij doorschemert dat de poster graag vette nieuwe elektrische tools heeft. Voor mij speelt meer dat ik een goed apparaat voor een goede prijs wil.
Ter vergelijking: ik rijd een Ford Fiesta en geen Mercedes SLS en ik bel met een Nexus 5 en niet met een Galaxy S7 Edge +. Waarbij ik me echt wel realiseer dat er dus betere opties op de markt zijn maar dat vind ik de meerprijs niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ger schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:04:
[...]
Dat is inderdaad wel waar ik naar neig ja.
Maar ik ben wel nadrukkelijk op zoek naar wat meer argumenten voor keuze X of Y. Ik had al zo'n beetje de keuze gemaakt voor nieuwe accu's, maar vroeg me af of dat de investering wel waard zou zijn. Dat is ook de initiële vraag die ik vrijdag stelde.

De reacties die ik krijg probeer ik wel een beetje op waarde te schatten. Daarmee bedoel ik niets negatiefs -in tegendeel- maar het zijn wel veelal reacties waarbij doorschemert dat de poster graag vette nieuwe elektrische tools heeft. Voor mij speelt meer dat ik een goed apparaat voor een goede prijs wil.
Ter vergelijking: ik rijd een Ford Fiesta en geen Mercedes SLS en ik bel met een Nexus 5 en niet met een Galaxy S7 Edge +. Waarbij ik me echt wel realiseer dat er dus betere opties op de markt zijn maar dat vind ik de meerprijs niet waard.
Uiteraard; elke man (Tweaker?) wil graag nieuwe, ubercoole gadgets en leuke dingen hebben. Dat zit in de aard van het beestje. Maar aan de andere kant; ik heb mijn Groene Bosch NiCd nu 2 jaar terug vervangen met een Makita Li-Ion versie (en daar vorig jaar een slagschroevendraaier body bij gekocht) puur omdat de accus het hadden opgegeven. Ook in die tijd kluste ik niet op projecten dat ik meer power nodig had dan dat die machine te bieden had.

Maar achteraf ben ik blij geweest dat ik tóch de investering gedaan heb in 'nieuwere techniek'. Temeer ook omdat mijn klussen significant groter en zwaarder zijn geworden en ik nu de (goedkopere) vrijheid heb andere bodies voor andere klussen aan te schaffen indien nodig.

Ik zeg overigens niet dat dit bij jou het geval zal zijn binnen nu en 4 tot 5 jaar (nieuwe levensduur accus), maar de optie open hebben voor ~60 euro meer lijkt mij geen slechte. Ik rij dagelijks in mijn C4GP en had het prima met een 1.6 motor kunnen doen, maar die 1.8 die er in ligt is toch wel lekker als ik iemand moet inhalen of onverwachts een situatie tegenkom waar ik juist dat vermogen nodig heb ;). Zoals ik het zie sta je er nu zo voor:

Voordelen 2 nieuwe Accus (NiCd):

- Goedkoper (55 euro)
- Je hebt (nu) niet meer power nodig dan dat je al hebt
- Je kan er, naar verwachting, 5 jaar mee verder
- Je hoeft een verder nog goede body niet 'nutteloos van de hand te doen'

Nadelen::

- NiCd is 'ouderwets' en zal dus na de komende 5 jaar toch echt wel dood zijn (kwa techniek)
- Self discharge blijft een punt
- Moeilijk uitwisselbaar met nieuwe machines die nu op de markt komen
- Het is niet een diepte investering, hoewel dat wel persoonlijk is

Voordelen investering nieuwe machine :

- Je krijgt er meer power voor terug (zowel met de body, als uithoudingsvermogen van de accu)
- Lage Self Discharge
- Accus zijn kleiner en lichter
- Mogelijkheid tot uitbreiden 'arsenaal'
- SHINY! (ok, niet écht een argument :+ )

Nadelen:

- Duurder (70 euro meer tov 2 nieuwe accus)
- Je moet een anders goede werkende machine wegdoen (verkopen of anderzijds)
- Mogelijk overkill voor de klussen die je doet

Conclusie: Het is geheel persoonlijk welke punten je zwaarder vindt wegen. Als ik naar mijzelf kijk vind ik de switch naar Li-Ion erg prettig en was het ook een goede keuze omdat mijn klussen, onverwachts, zwaarder werden dan in eerste instantie ingeschat. Maar ik kan niet in jouw hoofd kijken, noch in je budget en je zal toch écht voor jezelf een keuze moeten maken :)

En wat betreft je opmerking: 'Voor mij speelt meer dat ik een goed apparaat voor een goede prijs wil. '

Je hebt voor jouw doeleinden een goede machine maar met een verouderde accu techniek. De vraag is of jij daar waarde aan hecht :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 22-03-2016 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
prein2 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 09:22:
[...]

Stofklasse: heb ik ook naar gekeken. Klasse L zijn alle stofzuigers heb ik begrepen en klasse M wordt vaak duur, dus dat was voor mij niet zo'n probleem.

Wattage: het staat erop, ik zal vanavond kijken wat het is. volgens mij minimaal 100, maximaal 2200 watt. Maar dat dubbelcheck ik vanavond.
(minimaal 100 watt is om de stofzuiger automatisch te laten schakelen.)
Nee, niet alle stofzuigers zijn klasse L. Reguliere (huis)stofzuigers bv niet / bijna nooit en daarom mag je er ook geen bouwstof mee opzuigen. De stofdeeltjes zijn te klein en worden weer de kamer ingeblazen. Ook kunnen ze in de motor of andere draaiende delen komen.

De meeste bouwzuigers zijn inderdaad klasse L of beter. Maar je hebt een groep goedkope hobbyapparaten die eerder als nat/droogzuiger in de markt worden gezet en geen stofklasse hebben. Het kan natuurlijk zijn dat ze wel aan de eisen voldoen, maar niet getest zijn want dat kost een hoop geld.

De vraag is ook of je als hobbyist dat nodig hebt. Misschien wel, misschien niet. Een bouwzuiger gaat lang mee en daardoor was het voor mij de beperkte extra investering wel waard. Maar dat is natuurlijk een afweging die iedereen moet maken.

Overigens kun je ook kijken naar het principe van een cycloon:

Hierdoor komt er veel minder stof in de stofzuiger en wordt de stofklasse ook minder van belang. De systemen van Oneida zijn goed, maar duur. Het is ook gemakkelijk zelf te maken met een cycloon uit China (bv Aliexpress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
L.N. schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:53:
[...]

Nee, niet alle stofzuigers zijn klasse L. Reguliere (huis)stofzuigers bv niet / bijna nooit en daarom mag je er ook geen bouwstof mee opzuigen. De stofdeeltjes zijn te klein en worden weer de kamer ingeblazen. Ook kunnen ze in de motor of andere draaiende delen komen.

De meeste bouwzuigers zijn inderdaad klasse L of beter. Maar je hebt een groep goedkope hobbyapparaten die eerder als nat/droogzuiger in de markt worden gezet en geen stofklasse hebben. Het kan natuurlijk zijn dat ze wel aan de eisen voldoen, maar niet getest zijn want dat kost een hoop geld.

De vraag is ook of je als hobbyist dat nodig hebt. Misschien wel, misschien niet. Een bouwzuiger gaat lang mee en daardoor was het voor mij de beperkte extra investering wel waard. Maar dat is natuurlijk een afweging die iedereen moet maken.

[video]

Hierdoor komt er veel minder stof in de stofzuiger en wordt de stofklasse ook minder van belang. De systemen van Oneida zijn goed, maar duur. Het is ook gemakkelijk zelf te maken met een cycloon uit China (bv Aliexpress)
Begrijp ik nou goed dat je in de theorie met dit systeem gewoon je huis tuin en keuken stofzuiger kan aansluiten? Of is dit bedoelt als 'verbetering' op de goedkopere bouwzuigers met een lagere klassificering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
McGryphon schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:20:
Ik zit te denken binnenkort eens 10 paar van 2 soorten handschoenen te halen. Altijd handig om reserves te hebben, zoals wanneer er wat vrienden mee komen klussen.

Iemand nog specifieke aan/afraders voor general klus- en hobbygebruik? Goeie mechanics-handschoenen zijn me te duur om op voorhand 10 paar van te bestellen als ik nog geen hobbyproject op stapel heb waar specifiek die dingen handig zijn :P
http://www.toolstation.nl/shop/p15506 Zijn per paar of 12 paar te bestellen. Geven behoorlijk goede grip.

Die showa's zijn volgens mij stratenmakershandschoenen. Veel te dik om normaal mee te klussen, maar prima om stenen / puin mee te sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:03
Overigens vind ik veel "Mechanics" ook ongeschikt voor het reguliere timmerwerk. Ik heb de Grips en de "normale" Mechanics. Ja, het is fijn om aan je auto te sleutelen, maar probeer er maar eens een schutting mee te plaatsen. Je loopt te kutten om schroeven goed en wel op de planken te krijgen. Ik denk dat je bij de 3e plank de handschoenen in een hoek smijt omdat ze te dik zijn.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Ik heb een tijdje terug bij de Praxis (ja, shoot me :') ) een stel van dat soort handschoenen gekocht met een rubberen 'anti slip' coating op de vingers. Allemaal leuk en aardig, maar als je een schroef vasthoud en die ergens wilt inboren, draaien de vingertoppen om de schroef mee (en zit dan muurvast). :')

Verder is het wel fijn om die dingen aan te hebben met houtbewerken; scheelt een hoop splinters en andere verwondingen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 22-03-2016 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Laatst online: 11:31

Het belangrijkste vind ik een goede pasvorm. Handschoenen in de verkeerde maat heb je gewoon niets aan. Voor vrienden die komen helpen zou ik dan ook verschillende maten halen ;)

De Showa's zijn inderdaad dik en voor puinruimen/snoeien erg geschikt. Ik heb daar zelf de 451 Thermo voor, met snoeien ideaal, want meestal is het dan iets kouder buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Notna schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:23:
[...]

Ik heb een tijdje terug bij de Praxis (ja, shoot me :') ) een stel van dat soort handschoenen gekocht met een rubberen 'anti slip' coating op de vingers. Allemaal leuk en aardig, maar als je een schroef vasthoud en die ergens wilt inboren, draaien de vingertoppen om de schroef mee (en zit dan muurvast). :')

Verder is het wel fijn om die dingen aan te hebben met houtbewerken; scheelt een hoop splinters en andere verwondingen :+
Nooit boren/zagen met handschoenen aan, als ze een keer echt gegrepen worden ben je goed de sjaak. :x

Niet voor niets is dat een belangrijk punt in bijvoorbeeld het VCA certificaatje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
GoldenSample schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:28:
[...]

Nooit boren/zagen met handschoenen aan, als ze een keer echt gegrepen worden ben je goed de sjaak. :x

Niet voor niets is dat een belangrijk punt in bijvoorbeeld het VCA certificaatje etc.
Daar ben ik toen ook achter gekomen :+. (en doe ik dus ook niet meer nu :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
[...]

[video]

Kijk dat zijn nog eens mooie prijzen, binnenkort maar eens naar kijken. Hoef ik ook minder snel m'n stofzuigerzakken te legen/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

[...]

[video]

Heb ik een mooie van gekocht eind vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.woodcraft.com/Images/products/600/149951_001.jpg

Bij GereedschapPro.nl voor 132,50.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Notna schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:00:
[...]

Begrijp ik nou goed dat je in de theorie met dit systeem gewoon je huis tuin en keuken stofzuiger kan aansluiten? Of is dit bedoelt als 'verbetering' op de goedkopere bouwzuigers met een lagere klassificering?
Je kunt het aansluiten op een reguliere huis, tuin en keukenstofzuiger. Maar dit is niet aan te raden. De cycloon vangt het grootste gedeelte van het stof af (>95%). Maar wat hij door laat is juist het hele fijne stof dat slecht is voor jouw gezondheid en stofzuiger. Vandaar dat een bouwzuiger aan te raden is.

Een andere reden is dat de cycloon beter werkt als er een dikke slang tussen de bouwzuiger en de cycloon zit (vaak 51 mm). Deze passen meestal niet op een huis, tuin en keukenstofzuiger. De zuigkracht van een huis, tuin en keukenstofzuiger is vaak ook te laag.
Roeligan schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:39:
[...]

Heb ik een mooie van gekocht eind vorig jaar:

[afbeelding]

Bij GereedschapPro.nl voor 132,50.
Daar zat ik ook naar te kijken. Ik twijfel tussen jouw set en het zelf maken.

Overigens zijn er ook sets die je op een Festool kunt zetten:

Afbeeldingslocatie: http://cdn3.bigcommerce.com/s-udqilh0/products/2668/images/1936/AXD000009_lg_1__76030.1430254583.1280.1280.jpg
Remy!!!! schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:37:
[...]
Kijk dat zijn nog eens mooie prijzen, binnenkort maar eens naar kijken. Hoef ik ook minder snel m'n stofzuigerzakken te legen/vervangen.
Inderdaad, dat is de reden waarom de meesten voor een cycloon gaan. Je hoeft veel minder vaak de zakken te legen/vervangen en ook de filter raken minder snel verstopt.

[ Voor 36% gewijzigd door L.N. op 22-03-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
L.N. schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 12:20:
[...]

Je kunt het aansluiten op een reguliere huis, tuin en keukenstofzuiger. Maar dit is niet aan te raden. De cycloon vangt het grootste gedeelte van het stof af (>95%). Maar wat hij door laat is juist het hele fijne stof dat slecht is voor jouw gezondheid en stofzuiger. Vandaar dat een bouwzuiger aan te raden is.

Een andere reden is dat de cycloon beter werkt als er een dikke slang tussen de bouwzuiger en de cycloon zit (vaak 51 mm). Deze passen meestal niet op een huis, tuin en keukenstofzuiger. De zuigkracht van een huis, tuin en keukenstofzuiger is vaak ook te laag.
Duidelijk! Geeft weer wat stof tot nadenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Nu online

prein2

Die cyclonen heb ik ook eens naar gekeken. bij Aliexpress vind ik ze niet supergoedkoop, zeker omdat je dan nog slang etc. nodig hebt. Heeft iemand iets bij aliexpress gekocht en daar een link van?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Ze hebben bijna allemaal gratis verzending, behalve de modellen met slang, dan komt er nog even 20á30 euro boven aan verzendkosten.
Ik weet niet wat de slangen hier in NL kosten, anders is het misschien wel handig om dat los te bestellen (zit nu op m'n werk, dus kan helaas niet teveel uitzoeken, van de week maar eens in verdiepen).

Maar je hebt verder natuurlijk ook een ton o.i.d. nodig, en daar ben je dan ook wel weer zo'n 5á10 euro aan kwijt, dus je komt al snel op de 50 euro in totaal denk ik. Geen idee of er prul/goedkope totaalsetjes in NL te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

imho is 132,50 niet duur (nu 137,50 zie ik op de site) voor een "complete" set.

http://www.gereedschappro...set-met-opvangbakken/2509

RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Het is maar wat je niet duur vind, de cycloon zelf is het enige "speciale" aan zo'n set. De rest kan je gewoon overal wel kopen en wat mij betreft kom je dan langer niet aan de 130 euro.

Neemt niet weg dat ik die set van Dust Deputy/Oneida niet wil hebben, maar ik heb voor zoiets gewoon geen 130 euro over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Natuurlijk kan het wel goedkoper, zeker als je de opvangbak van hout maakt of bv de emmer van een Powerplus POW302A aszuiger:

Afbeeldingslocatie: https://www.vanmelis.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/P/O/POWX302a_1.jpg

Of bijvoorbeeld de set halverwege deze pagina. De emmer is ook los te koop.

De opvangbak moet echt luchtdicht zijn, ander werkt het niet. De koppelstukken kunnen gewoon van een doe-het-zelfzaak komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iemand ervaring met de Bosch GBH 2-28 DFV

Ik wil hem gebruiken voor het standaard boorwerk en wat licht breekwerk her en der. De keuze voor een bosch is simpel, ik heb meer L-boxxen :P Maar als het een onding is dan kies ik liever wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
KifArU schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:03:
[...]

http://www.toolstation.nl/shop/p15506 Zijn per paar of 12 paar te bestellen. Geven behoorlijk goede grip.

Die showa's zijn volgens mij stratenmakershandschoenen. Veel te dik om normaal mee te klussen, maar prima om stenen / puin mee te sjouwen.
Dat is ook de insteek van die Showa's, een lompere handschoen naast die dunne PU-dingetjes :P. De Mapa Ultrane zijn vergelijkbaar met welke je daar linkt, en met PU-flex handschoentjes; allemaal goedkope dunne handschoenen met een PU-griplaag waardoor je niet te veel gevoel verliest. En dan kies ik in dit geval specifiek voor Mapa's omdat die op scheur- en schuurbestendigheid hoger genormeerd zijn. PU-handschoentjes met noemenswaardige snijbestendigheid heb ik nog niet kunnen vinden overigens :P
KillaZ schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:20:
Overigens vind ik veel "Mechanics" ook ongeschikt voor het reguliere timmerwerk. Ik heb de Grips en de "normale" Mechanics. Ja, het is fijn om aan je auto te sleutelen, maar probeer er maar eens een schutting mee te plaatsen. Je loopt te kutten om schroeven goed en wel op de planken te krijgen. Ik denk dat je bij de 3e plank de handschoenen in een hoek smijt omdat ze te dik zijn.
Mechanics zijn nu ook geen echte contender, niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat ze inderdaad voor normaal buiten/houtkluswerk niet per se uitmuntend zijn.
Raling schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 11:24:
[...]

Het belangrijkste vind ik een goede pasvorm. Handschoenen in de verkeerde maat heb je gewoon niets aan. Voor vrienden die komen helpen zou ik dan ook verschillende maten halen ;)
Sowieso komen ze in maat M en L (oftewel 7/8 en 9) deze kant op. Misschien dat mijn pa dan nog een grotere maat zou moeten hebben, maar die vindt het juist een goede ontwikkeling dat ik steeds meer klussen hier thuis overneem en indien nodig vrienden optrommel om te helpen, die zit er ook met zijn 54 jaar niet meer op te wachten een hele dag op zijn knieën vlonders te moeten schroeven ofzo :+
en anders doet ie maar lashandschoenen aan, met die eeltige klauwen voelt ie toch niks subtiels meer :+
De Showa's zijn inderdaad dik en voor puinruimen/snoeien erg geschikt. Ik heb daar zelf de 451 Thermo voor, met snoeien ideaal, want meestal is het dan iets kouder buiten.
Mooi, dan voldoen ze inderdaad perfect aan het gestelde doel :)

Nou denk ik er misschien iets te veel over na, maar ondanks dat het bedrag meevalt is dit wel weer een aanschaf die hopelijk in totaal toch zeker twee jaar mee gaat, dan zorg ik liever wel dat het ook goed is :P
Voor ander inzetbereik kan ik altijd nog bijkopen, maar ik wil nu liefst meteen wel wat goeds hebben in deze inzetbereiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Kaasplank schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:09:
Iemand ervaring met de Bosch GBH 2-28 DFV

Ik wil hem gebruiken voor het standaard boorwerk en wat licht breekwerk her en der. De keuze voor een bosch is simpel, ik heb meer L-boxxen :P Maar als het een onding is dan kies ik liever wat anders
Dat is zo ongeveer de beste in die klasse. Rond dat prijsniveau krijg je niet beter.

Ik ben zelf aan het kijken naar een Milwaukee PH30. Iets duurder nog maar wel meteen 3,6J slagkracht. Zwaarder vind ik alleen maar machines met een L body en dan neemt het gewicht ook meteen toe.

Deze dus,
http://www.toolnation.nl/...plus-dealer-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
McGryphon schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 18:29:
Sowieso komen ze in maat M en L (oftewel 7/8 en 9) deze kant op. Misschien dat mijn pa dan nog een grotere maat zou moeten hebben,
Heb je die handschoenen wel eens aangepast voor de maat ? Is 7/8 niet te klein ?
Dat is meer voor vrouwen in de tuin ofzo volgens mij......
Bij mij op het werk liggen meerdere soorten handschoenen voor het grijpen in maat 9, 10 en 11.
Bij iemand die maatje 9 pakt roepen wij dat hij vrouwenhandjes heeft of een kindermaatje _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
bluemoon23 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 02:23:
[...]

Heb je die handschoenen wel eens aangepast voor de maat ? Is 7/8 niet te klein ?
Dat is meer voor vrouwen in de tuin ofzo volgens mij......
Bij mij op het werk liggen meerdere soorten handschoenen voor het grijpen in maat 9, 10 en 11.
Bij iemand die maatje 9 pakt roepen wij dat hij vrouwenhandjes heeft of een kindermaatje _O-
Dit is zo uit mijn hoofd en gebaseerd op Showa maatvoering. Ik kijk eerst sowieso even de maten voor de PU-handschoentjes nog na voor ik wat bestel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Laatst online: 20:48

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik gebruik altijd maat 10, en ik heb nou niet echt grote handen (of kleine wat dat betreft). Ik zou de meeste met maat 10 nemen en dan een paar 9 en een paar 11 oid.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik hou gewoon van lekker strak :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Notna schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 07:51:
Ik hou gewoon van lekker strak :$
Wie niet.....

Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een combinatie winkelhaak. Maar ik weet niet zo goed welke goed zijn. De enige waarvan ik het weet is Starrett, maar die zijn erg duur. Welk ander merk is goes/precies en kost max €35?

[ Voor 41% gewijzigd door L.N. op 23-03-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
In de zoektocht naar een bouwstofzuiger kwam ik deze nog tegen:

http://www.ts24.nl/produc...ele-Nat/Droog-Stofzuiger/

Zit ook een automatische schakelaar in (tot 2000W) als ik het goed zie waardoor je dus geen Master/Slave (apart) nodig hebt. Kan ik gelijk wat ander spul tegelijk mee bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Notna schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:36:
In de zoektocht naar een bouwstofzuiger kwam ik deze nog tegen:

http://www.ts24.nl/produc...ele-Nat/Droog-Stofzuiger/

Zit ook een automatische schakelaar in (tot 2000W) als ik het goed zie waardoor je dus geen Master/Slave (apart) nodig hebt. Kan ik gelijk wat ander spul tegelijk mee bestellen.
Ze hebben niet veel vertrouwen in hun eigen product. Uit de handleiding:

18. Zorg ervoor het apparaat elke 15 minuten voor minimaal 1 minuut uit te schakelen, om de motor af te laten koelen. Het nalaten hiervan kan schade aan de motor veroorzaken!
19. Gebruik dit apparaat niet voor meer dan 4 uur (incl. de afkoelingsstops) per dag.

De onderdruk is 180 mbar en dat is niet heel veel. Het stopcontact is max 1800w (dus niet 200W!) en dat is ook niet bijzonder veel. Ook zit er geen gereedschapsadapter bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
L.N. schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:41:
[...]

Ze hebben niet veel vertrouwen in hun eigen product. Uit de handleiding:

18. Zorg ervoor het apparaat elke 15 minuten voor minimaal 1 minuut uit te schakelen, om de motor af te laten koelen. Het nalaten hiervan kan schade aan de motor veroorzaken!
19. Gebruik dit apparaat niet voor meer dan 4 uur (incl. de afkoelingsstops) per dag.

De onderdruk is 180 mbar en dat is niet heel veel. Het stopcontact is max 1800w (dus niet 200W!) en dat is ook niet bijzonder veel. Ook zit er geen gereedschapsadapter bij.
Duidelijk. Daarnaast kom ik erachter dat het in DE nog een stuk goedkoper ook is van Einhell:

http://www.amazon.de/Einh...sr=8-3&keywords=bausauger

(die heeft dezelfde issues, maar het gaat om het idee)

Dan ziet dit er niet eens zo slecht uit:

http://www.amazon.de/Einh...r=8-18&keywords=bausauger

- 220 mbar onderdruk
- Aansluiten tot 2250 W

Edit 2: Ik ga hier maar eens rondneuzen. Staan hele schappelijke prijzen tussen:

http://www.amazon.de/s/re...i%3Aaps%2Ck%3Aallessauger

Edit 3:

Kärcher WD 3P met extensie kit voor 90 euro:

http://www.amazon.de/K%C3...8-38&keywords=allessauger

Aldus de handleiding van Kärcher zelf:

1. Maximale aansluitwaarde contactdoos is 2100W
2. Auto start/stop systeem
3. Aansluitingen tbv aansluiten op gereedschap
4. Niet al te groot

[ Voor 30% gewijzigd door Notna op 23-03-2016 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
L.N. schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:16:
Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een combinatie winkelhaak. Maar ik weet niet zo goed welke goed zijn. De enige waarvan ik het weet is Starrett, maar die zijn erg duur. Welk ander merk is goes/precies en kost max €35?
Als ik eens door de reviews blader op amazon.de (verder zelf geen ervaring met combinatie winkelhaken), dan lijkt eigenlijk alleen Starrett goed te zijn. Draper, Bahco, C.K. lijken allemaal niet zo geweldig te zijn (maar het verschil in prijs is ook groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Zo, uiteindelijk toch maar voor dit gegaan:

Kärcher WD 3P met extensie kit voor 90 euro:

http://www.amazon.de/K%C3...8-38&keywords=allessauger

Aldus de handleiding van Kärcher zelf:

1. Maximale aansluitwaarde contactdoos is 2100W
2. Auto start/stop systeem
3. Aansluitingen tbv aansluiten op gereedschap
4. Niet al te groot

Meteen 5 nieuwe zakken erbij gedaan en 1000 stuks SPAX T-Star 4,5x50mm VZ schroeven erbij voor het aankomende project :Y

Voor 139 euro klaar (incl. verzenden) middels Amazon. Niet slecht :Y (wel 15 euro verzendkosten voor de schroeven die zelf 23 euro waren :X. Nog steeds goedkoper dan ik in NL heb kunnen vinden overigens)

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 23-03-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:48
Ik heb binnenkort wat klusjes, zoals een tuin / bbq tafel maken met wat stevige balken en nieuw laminaat in de woonkamer leggen. Nu leek het me wel handig om hiervoor een zaagmachine aan te schaffen, altijd handig, toch? Ik heb trouwens al een decoupeerzaag, maar recht zagen of een 45 graden hoek zagen is erg lastig daarmee.

Nu zijn er natuurlijk drie typen:
De handzaag machine. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden kan je er ook andere dingen mee zagen dan je hand. Het voordeel is dat je hem makkelijk meeneemt, een nadeel is dat bijvoorbeeld hoekjes voor plintjes lastig haaks te zagen zijn.
De afkort zaag. Die is makkelijk om mooi haaks te zagen, en ook een plintje op 45 graden zagen gaat prima. Helaas is deze zaag minder versjouwbaar en een lang recht stuk zagen gaat al helemaal niet. Een lange kant van het laminaat wegzagen gaat dus niet, en een tafelblad op maat zagen ook niet.
De tafelzaag. Ook hier kan je meer mee zagen dan tafels. Nadeel is dat het verslepen nog lastiger is. Een laminaatplank inkorten kan wel, maar je hebt dan wel een brede geleider nodig. 45 graden zagen is dan weer net zo onhandig als een handcirkelzaag.

Nu dan mijn eigenlijke vraag. Wat is nou een echte must have voor een beetje houtbewerken? Welke zou ik als eerste aan moeten schaffen? Zelf neig ik naar een handcirkelzaag met geleiderails, maar de 45 graden plintenhoekjes kan ik dan nog niet makkelijk doen. Ik wil liever geen DIY oplossingen zoals een zaagtafel maken met een ondersteboven handcirkelzaag en een combinatiezaag afkort / zaagtafel lijkt me maar een halfslachtige oplossing. Wat is wijsheid?

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou de afkortzaag doen. Kan je bijna alles mee. Het fijne is als je deze op je werkbank hebt staan dat je deze makkelijk heeft gebruikt, hoef je niet in te stellen ofzo.
Laminaat in de lengte kan je met de decoupeerzaag doen. Komt toch een plint over de lengte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
elhopo schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:10:
Ik heb binnenkort wat klusjes, zoals een tuin / bbq tafel maken met wat stevige balken en nieuw laminaat in de woonkamer leggen. Nu leek het me wel handig om hiervoor een zaagmachine aan te schaffen, altijd handig, toch? Ik heb trouwens al een decoupeerzaag, maar recht zagen of een 45 graden hoek zagen is erg lastig daarmee.

Nu zijn er natuurlijk drie typen:
De handzaag machine. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden kan je er ook andere dingen mee zagen dan je hand. Het voordeel is dat je hem makkelijk meeneemt, een nadeel is dat bijvoorbeeld hoekjes voor plintjes lastig haaks te zagen zijn.
De afkort zaag. Die is makkelijk om mooi haaks te zagen, en ook een plintje op 45 graden zagen gaat prima. Helaas is deze zaag minder versjouwbaar en een lang recht stuk zagen gaat al helemaal niet. Een lange kant van het laminaat wegzagen gaat dus niet, en een tafelblad op maat zagen ook niet.
De tafelzaag. Ook hier kan je meer mee zagen dan tafels. Nadeel is dat het verslepen nog lastiger is. Een laminaatplank inkorten kan wel, maar je hebt dan wel een brede geleider nodig. 45 graden zagen is dan weer net zo onhandig als een handcirkelzaag.

Nu dan mijn eigenlijke vraag. Wat is nou een echte must have voor een beetje houtbewerken? Welke zou ik als eerste aan moeten schaffen? Zelf neig ik naar een handcirkelzaag met geleiderails, maar de 45 graden plintenhoekjes kan ik dan nog niet makkelijk doen. Ik wil liever geen DIY oplossingen zoals een zaagtafel maken met een ondersteboven handcirkelzaag en een combinatiezaag afkort / zaagtafel lijkt me maar een halfslachtige oplossing. Wat is wijsheid?
Dat :Y

Een beetje cirkelzaag kan je ook op 45 graden instellen en dat lost ook je probleem mbt de plintjes op. En anders even met een verstekzaag handmatig doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Notna schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:21:
[...]

Dat :Y

Een beetje cirkelzaag kan je ook op 45 graden instellen en dat lost ook je probleem mbt de plintjes op. En anders even met een verstekzaag handmatig doen ;)
45° gekanteld ja, maar niet 45° gedraaid en ik neem aan dat hij voor plintjes dat laatste bedoeld (om ze in hoekjes bij elkaar te laten komen). Al ligt dat er natuurlijk aan of hij het over een staande of een liggende plint heeft.

Ik heb zelf de afgelopen maanden veel met een combi zaagtafel/afkortzaag van DeWalt gewerkt. En moet zeggen dat dat toch wel een mooi systeem is. Enige nadeel is natuurlijk dat je hem niet zo makkelijk als een normale afkortzaag op je bestaande werkbank kan zetten. En heel mobiel is zo'n unit inderdaad niet. Heb dat ding een aantal keer via ladders een of twee verdiepingen omhoog moeten brengen en daar wordt je niet blij van :X

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 23-03-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:29:
[...]

45° gekanteld ja, maar niet 45° gedraaid en ik neem aan dat hij voor plintjes dat laatste bedoeld (om ze in hoekjes bij elkaar te laten komen). Al ligt dat er natuurlijk aan of hij het over een staande of een liggende plint heeft.

Ik heb zelf de afgelopen maanden veel met een combi zaagtafel/afkortzaag van DeWalt gewerkt. En moet zeggen dat dat toch wel een mooi systeem is. Enige nadeel is natuurlijk dat je hem niet zo makkelijk als een normale afkortzaag op je bestaande werkbank kan zetten.
Als het liggende plinten zijn, dan zijn het (vaak) plakplintjes en daar heb je toch gewoon scharen voor? Daarnaast is het wel een strenge eis voor iets wat met een goede zaag + verstekbak binnen 5 - 20 seconden gedaan is :+

Als het dikke plinten tegen de muur zijn, kan je alsnog die cirkelzaag gebruiken omdat die 45 graden kantelt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Notna op 23-03-2016 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
handcirkelzaag met of zonder geleiderail en als je wat meer te besteden hebt er een afkortzaag met trekfunctie bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 16:48
Het gaat om van die staande plinten. Puntje is dat ik niet denk dat ik het heel veel ga gebruiken, en dus doe ik het liefst zoveel mogelijk met 1 zaag. De platte plinten kan je trouwens wel knippen maar die beschadigen dan wel snel... Handverstekzagen heb ik er intussen 3 van gehad, maar dat blijven beroerde dingen. Vandaar dat ik naar een iets betere oplossing kijk. Ik denk dat het dan toch een handcirkelzaag gaat worden. Mocht ik nou veel meer tafels gaan maken dan komt er wel een afkortzaag, maar ik gok dat dat niet het geval gaat zijn...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

Dirty

Is it capputime yet?

L.N. schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:16:
[...]

Wie niet.....

Stanley combination square, bij toolspecialist voor € 23.50. In de bouwmarkten zijn deze van plastic (foei!), maar deze is in metaal uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Orion84 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 15:29:
[...]

Een beetje afkortzaag kan 45°/45° zagen, dus zowel 45° horizontaal als 45° verticaal. Dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het ging over een handcirkelzaag. Dat een afkortzaag beide kan weet ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 23-03-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Orion84 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:55:
Het ging over een handcirkelzaag. Dat een afkortzaag beide kan weet ik :)
Okay, dat heb ik even gemist. Maar de meeste handcirkelzagen kunnen toch ook gewoon 45 graden zagen in beide richtingen? Je zet het zaagblad op 45 graden of je zet de liniaal/langsgeleider (bv een balkje) op 45 graden t.o.v. van de plank of balk die je wilt zagen ?

Zie bv dit filmpje (vanaf 50 seconden):

[YouTube: https://youtu.be/zKJU9g2xtMA]

Of deze foto's van een Festool TS55 invalzaag

Afbeeldingslocatie: http://media.emercedesbenz.com.s3.amazonaws.com/magazine/wp-content/uploads/festool-ts55-9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.olivwoodcreations.com/wp-content/gallery/reglage-angle-ts55/IMG_20140903_200236.jpg

elhopo: ik zou voor een invalzaag met liniaal gaan, want dat is veelzijdiger. Een plaat meer dan 300 mm zagen kan met een afkortzaag niet. Als je budget hebtzou ik voor een Festool TS55 REBQ of Mafell MT55 CC gaan. Bij iets minder budget voor de Makita SP6000J1 en bij nog minder budget de Scheppach CS-55. Zie ook deze review:

Hou er wel rekening mij dat Sander (de eigenaar van Gereedschappro en organisator van deze test) een conflict heeft gehad met Festool en nu erg zijn best doet om Festool minder te laten lijken.

De Mafell is overigens wel beter dan de Festool en dat blijkt ook wel uit veel tests. De Mafell is ook (nog) duurder. Let er ook op dat Festool een heel ecosysteem rond de liniaal heeft (incl decoupeerzaag, bovenfrees, MFT, etc). Het kan dus interessant zijn om voor Festool tye gaan als je meer gereedschap wil kopen in deze prijsklasse.

[ Voor 35% gewijzigd door L.N. op 23-03-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De geleider schuin over je werkstuk leggen kan inderdaad altijd ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Niet online
Och och, daar gaan we weer. 600 euro aan zaag aanbevelen aan iemand die wat wil hobbyen.

Koop voor datzelfde geld een leuk handcirkeltje, afkortzaag en een bovenfrees en je hebt nog geld over voor een fijn kistje bier.

Je kunt dan gelijk vanalles in elkaar prutsen en nadien fijn een biertje drinken. Vind je houtbewerken echt leuk, investeer dan later een keer in duurdere machines.

[ Voor 27% gewijzigd door Kaasplank op 23-03-2016 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Kaasplank schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:47:
Och och, daar gaan we weer. 600 euro aan zaag aanbevelen aan iemand die wat wil hobbyen.

Koop voor datzelfde geld een leuk handcirkeltje, afkortzaag en een bovenfrees en je hebt nog geld over voor een fijn kistje bier.

Je kunt dan gelijk vanalles in elkaar prutsen en nadien fijn een biertje drinken. Vind je houtbewerken echt leuk, investeer dan later een keer in duurdere machines.
Hohoho, die Scheppach die ik ook noem kost minder dan €200 voor een set incl liniaal. Ik ben het er mee eens dat je geen €600 moet uitgeven als je niet weet of je verder wilt gaan met houtbewerking, vandaar dat ik machines in 3 prijsklassen gaf. Bovendien koop je geen GOEDE handcirkelzaag, bovenfrees en afkortzaag voor samen €600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kaasplank schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 20:47:

Om te starten heb ik een afkortzaag voor 30 euro via marktplaats gekocht. Als beginner voldoet die prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
L.N. schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 21:10:
[...]

Hohoho, die Scheppach die ik ook noem kost minder dan €200 voor een set incl liniaal. Ik ben het er mee eens dat je geen €600 moet uitgeven als je niet weet of je verder wilt gaan met houtbewerking, vandaar dat ik machines in 3 prijsklassen gaf. Bovendien koop je geen GOEDE handcirkelzaag, bovenfrees en afkortzaag voor samen €600.
In mijn nederige mening is een cirkelzaag een cirkelzaag. Je hebt uiteraard issues met de lagere segmenten dat ze wat speling in het blad kunnen en dat de machines verschillende motorische verschillen hebben maar verder is het een blad wat ronddraait en hout zaagt. Niets speciaals aan imo. De crux zit hem dan ook vaak in de accessoires die er beschikbaar zijn voor 'de meer serieuzere merken en modellen'

Tenzij je van plan bent hardhouten balken van 20x20 met enige regelmaat door te zagen kan je imo prima af met een Bosch Groen handcirkelzaag van 100 euro. (heb ik ook overigens :P ) En ik heb inmiddels toch al aardig wat lopen zagen met dat ding.

En de vraag was ook wat het beste ingezet kon worden voor de doeleinden die elhopo voor ogen heeft. Dat kan prima met een cirkelzaag (met geleiderails). Aan hem dan de keuze in hoeverre hij een diepte investering wilt doen op dit moment of later :)

Iets anders; was laatst opzoek naar een nieuw zaagblad voor mijn Metabo KGS 216M maar die dingen zijn ook nog best wel aan de prijs voor een beetje blad :X (40 euro en hoger)

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 24-03-2016 08:22 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.