Ger schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 10:04:
[...]
Dat is inderdaad wel waar ik naar neig ja.
Maar ik ben wel nadrukkelijk op zoek naar wat meer argumenten voor keuze X of Y. Ik had al zo'n beetje de keuze gemaakt voor nieuwe accu's, maar vroeg me af of dat de investering wel waard zou zijn. Dat is ook de initiële vraag die ik vrijdag stelde.
De reacties die ik krijg probeer ik wel een beetje op waarde te schatten. Daarmee bedoel ik niets negatiefs -in tegendeel- maar het zijn wel veelal reacties waarbij doorschemert dat de poster
graag vette nieuwe elektrische tools heeft. Voor mij speelt meer dat ik een goed apparaat voor een goede prijs wil.
Ter vergelijking: ik rijd een Ford Fiesta en geen Mercedes SLS en ik bel met een Nexus 5 en niet met een Galaxy S7 Edge +. Waarbij ik me echt wel realiseer dat er dus betere opties op de markt zijn maar dat vind ik de meerprijs niet waard.
Uiteraard; elke man (Tweaker?) wil graag nieuwe, ubercoole gadgets en leuke dingen hebben. Dat zit in de aard van het beestje. Maar aan de andere kant; ik heb mijn Groene Bosch NiCd nu 2 jaar terug vervangen met een Makita Li-Ion versie (en daar vorig jaar een slagschroevendraaier body bij gekocht) puur omdat de accus het hadden opgegeven. Ook in die tijd kluste ik niet op projecten dat ik meer power nodig had dan dat die machine te bieden had.
Maar achteraf ben ik blij geweest dat ik tóch de investering gedaan heb in 'nieuwere techniek'. Temeer ook omdat mijn klussen significant groter en zwaarder zijn geworden en ik nu de (goedkopere) vrijheid heb andere bodies voor andere klussen aan te schaffen indien nodig.
Ik zeg overigens niet dat dit bij jou het geval zal zijn binnen nu en 4 tot 5 jaar (nieuwe levensduur accus), maar de optie open hebben voor ~60 euro meer lijkt mij geen slechte. Ik rij dagelijks in mijn C4GP en had het prima met een 1.6 motor kunnen doen, maar die 1.8 die er in ligt is toch wel lekker als ik iemand moet inhalen of onverwachts een situatie tegenkom waar ik juist dat vermogen nodig heb

. Zoals ik het zie sta je er nu zo voor:
Voordelen 2 nieuwe Accus (NiCd):
- Goedkoper (55 euro)
- Je hebt (nu) niet meer power nodig dan dat je al hebt
- Je kan er, naar verwachting, 5 jaar mee verder
- Je hoeft een verder nog goede body niet 'nutteloos van de hand te doen'
Nadelen::
- NiCd is 'ouderwets' en zal dus na de komende 5 jaar toch echt wel dood zijn (kwa techniek)
- Self discharge blijft een punt
- Moeilijk uitwisselbaar met nieuwe machines die nu op de markt komen
- Het is niet een diepte investering, hoewel dat wel persoonlijk is
Voordelen investering nieuwe machine :
- Je krijgt er meer power voor terug (zowel met de body, als uithoudingsvermogen van de accu)
- Lage Self Discharge
- Accus zijn kleiner en lichter
- Mogelijkheid tot uitbreiden 'arsenaal'
- SHINY! (ok, niet écht een argument

)
Nadelen:
- Duurder (70 euro meer tov 2 nieuwe accus)
- Je moet een anders goede werkende machine wegdoen (verkopen of anderzijds)
- Mogelijk overkill voor de klussen die je doet
Conclusie: Het is geheel persoonlijk welke punten je zwaarder vindt wegen. Als ik naar mijzelf kijk vind ik de switch naar Li-Ion erg prettig en was het ook een goede keuze omdat mijn klussen, onverwachts, zwaarder werden dan in eerste instantie ingeschat. Maar ik kan niet in jouw hoofd kijken, noch in je budget en je zal toch écht voor jezelf een keuze moeten maken
En wat betreft je opmerking: 'Voor mij speelt meer dat ik een goed apparaat voor een goede prijs wil. '
Je hebt voor jouw doeleinden een goede machine maar met een verouderde accu techniek. De vraag is of jij daar waarde aan hecht
[
Voor 3% gewijzigd door
Notna op 22-03-2016 10:26
]