[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste
Acties:
  • 718.845 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 08:48:
[...]

Groepeer je nu Gedore in dezelfde klasse als Stanley en Skandia? Want dan moet ik toch even protesteren.
Ja het zal wel 'vloeken in de kerk' zijn door ze in een adem te noemen maar ik kan kwalitatief weinig verschil ontdekken tussen de draadstriptang die ik al 10+ jaar heb van Stanley en de recent aangeschafte Gedore. (1 voor in de schuur en 1 voor in de koffer)

Misschien dat ik hier over 20 jaar nog eens op terug kom maar tot die tijd is het wat mij betreft over een kam te scheren. Dit zal misschien anders liggen als je er dagelijks gebruik van maakt, maar voor de hobbyist is het lood om oud ijzer :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor een striptang zal het niet veel uitmaken, nee. Alhoewel ik voor dat geld voor een Knipex tang had gekeken ;) Ik ken verder de tangen van Gedore niet, maar van een Knipex striptang zou je waarschijnlijk ook weinig verschil merken. Een zijkniptang of een combinatietang kan je (misschien) wel al wat verschil merken, ik kan dat tenminste wel merken tussen m'n Bahco en Knipex tangen. De Knipex tangen hebben wat nauwere toleranties op het snijvlak, en dat merk je in hoe makkelijk je draadjes knipt.

Ik zou met Gedore sleutels en doppen misschien nog wel wat verschil verwachten t.o.v. iets soortgelijks van Stanley, alhoewel je daar niet per sé ook echt iets van hoeft te merken, afhankelijk van hoeveel geluk je hebt met productie toleranties in je set en hoe je het gebruikt.

Ik ben ook maar hobbyist, maar koop toch meestal het wat duurdere gereedschap, met de gedachte dat ik het toch de komende 40 jaar nog wel moet kunnen gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door henkie196 op 09-08-2016 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 10:46
Op kort termijn wil ik een Festool invalzaag aanschaffen, de TS55 REBQ.
Nu zag ik bij Toolnation dat ze daar wat packs verkopen van Festool, waaronder Festool Pack C

De pakket korting is circa €300,- (12%)

Gereedschap werd in het verleden vaak gekocht met het idee dat het maar kort gebruikt zal worden.
Realiteit is echter dat ik altijd aan het klussen ben, en ik verwacht niet dat ik ooit echt klaar ben.
Gereedschap zal best eens een paar maanden stil liggen om dan toch weer een week gebruikt te worden.
Ik hoop dan ook met de aanschaf van zo'n pakket, mezelf voor het leven te voorzien van degelijk materiaal.

Klussen die ik dit jaar nog mag doen:
- 12 Pax kasten inkorten zodat ze onder het schuine dak passen
- hoofdeind / meubel maken voor het bed
- laminaat leggen op de bovenverdieping
- eet en salontafel maken van echt hout (geen fineer)

Voor deze klussen heb ik in elk geval de invalzaag met geleider nodig.

Ik denk niet dat ik achteraf daar een MFT3 bij ga kopen van €650,- want dan zal het met de workmate en een paar schragen ook wel lukken.
Ook de stofzuiger zal ik dan niet achteraf aanschaffen, want mijn karcher alleszuiger doet het ook.
De frezen met 50 frezen erbij zie ik mezelf ook niet direct los kopen. Mijn gammele frees van de bouwmarkt gebruik ik immers ook niet zo vaak.

Ik zou voor enkel de zaag kiezen omdat het pakket best een behoorlijk prijs is, en omdat het voor die prijs nog niet echt compleet is. Zo raden ze op veel sites de extra steunen voor de MFT aan, en zouden er nog wat klemmen bijkomen.

Reden om wel voor het pakket te kiezen is dat het een mooie complete set is.
De MFT komt in de garage te staan, met de stofzuiger en systainers eronder. Klaar voor gebruik, en achteraf geen garage die helemaal onder het stof zit.

Zoals je merkt twijfel ik toch nog teveel, en daarom graag jullie meningen.
Zou jij dit pakket aanschaffen rekening houdend dat dit een korting van 300 euro oplevert, of kies je niet voor het pakket maar de vrijheid om keuze uit andere merken te hebben.

Bv de MFT3 is best mooi, maar ik kan me voorstellen dat incra materiaal preciezer is, maar waarop monteren we dat dan weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jackbq schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:15:
Op kort termijn wil ik een Festool invalzaag aanschaffen, de TS55 REBQ.
Kopen in DLD is ook een slimme optie als je een beperkt budget heb.

https://www.elektrowerkzeuge-bender.de

http://www.werkzeugschade.com/

de Makita SP6000 is ook een hele goede zaag trouwens

zagentest 1 http://www.gereedschappro.nl/nieuws/...st-van-wino/47

Zagentest 2 http://www.gereedschappro.nl/nieuws/...alzagentest/56

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jackbq schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 13:15:

Nu zag ik bij Toolnation dat ze daar wat packs verkopen van Festool, waaronder
nog ff een kritische noot bij dat pakket.

Je betaalt ook voor een hele dure doos met frezen (in een systainer, toe maar) waar je er allicht maar een paar van gaat gebruiken.

Daarbij krijg je de OF1010.

Die heb ik ook, zou ik nu een bovenfrees moeten kopen dan kocht ik die niet. Het is een ubergoede frees, ligt geweldig in de hand, lekker handzaam en niet te zwaar, zat vermogen, etcetera.

Alleen dat systeem voor kopieerringen is volkomen kut |:(

als je een kopieerring wilt gebruiken dan moet je eerst een centreerdoorn in de asopname plaatsen. Die doorn klem je vast waarna je de kopieerring vastschroeft in de zool van de machine.

Dan haal je de doorn weg en kun je een freesje plaatsen.

De OF1400 daarentegen heeft een snelwisselsysteem _/-\o_

Voor wat betreft de zaag.....er zit "maar" 1 geleiderail bij. Je wilt er minstens 2 die je kunt koppelen en het liefst in 2 verschillende maten. Een iets kortere en een iets langere. Zo kun je makkelijk voor 3 lengtes je rail makkelijk afstemmen, op die manier pak je de meest handzame oplossing.

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 09-08-2016 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:35
Het is een mooie set, voor als je net toevallig die spullen wilt kopen. Dan is die 300 euro een leuke korting. Maar volgens mij heb jij redelijk specifieke wensen qua wat je wilt gebruiken en wat je nodig hebt. Dan lijkt me deze set geen goede keuze: Je bent zo weer 500-1000 euro verder voordat je er ook de spulleboel bij hebt die je zelf nodig hebt voor jouw situatie. Daarmee ga je alweer over de €3K heen. Koop dan gewoon lekker alles los en alleen die spullen waar je daadwerkelijk behoefte aan hebt. Dan geef je een stuk minder uit uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:39
Inmiddels al een week binnen, maar toch nog maar even showen dan

Festool DRC 4/18

Afbeeldingslocatie: https://i1337.photobucket.com/albums/o678/FabianGTI/C9E1F4BF-28CB-4229-924D-EDA1298C6F3C_zpsbiducefq.jpg

Accu's gaan bizar lang mee, echt dagen intensief op een accu kunnen werken :*)
Ook werken ze gewoon erg fijn

Eentje is van mij, de andere is van m'n pa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

625164

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met de Bosch GSR 10.8-2-li

Afbeeldingslocatie: https://media.powertoolworld.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/s/gsr1082lin1.jpg

Ik ben op zoek naar een kleine handzame schroef/boor machine en dit is een mooi klein apparaatje. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde van de Pro lijn van Bosch boven de consumentenlijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Topic staat vol met info over dat ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 08:28
Dat is echt een heerlijk machientje, ik gebruik hem voor bijna alles binneshuis waar iets geschroefd moet worden, en de accu gaat lang zat mee.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
625164 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:08:

[afbeelding]

Ik ben op zoek naar een kleine handzame schroef/boor machine en dit is een mooi klein apparaatje. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde van de Pro lijn van Bosch boven de consumentenlijn is.
Ik heb een tijdje terug de 5 in 1 doos gekocht.
Deze dus
Later heb ik er ook nog de klopboor op 10.8 bijgekocht.
Stond versteld van de degelijkheid en de power van deze apparaten.
Handzaam en sterk genoeg voor de meeste klussen.
Accu's gaan voor mij lang genoeg mee, en laden in mum van tijd op.
Voordeel is dat je met die set die ik gekocht heb, direct 3 accu's hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Bedankt voor jullie reply's,
Ik denk niet dat ik zoveel ga frezen dat de meerprijs van het snelwisselsysteem opweegt.
Wat betreft de geleiderail, daar heb je een goed punt.Ik heb in mijn vergelijk de set met 2 geleiders gepakt.
Hiermee wordt het verschil van €300,- weer wat kleiner.

Bij deze is het besluit gemaakt dat ik enkel de invalzaag aanschaf met 2 geleiders.

Met de tijd ga ik uitzoeken hoe ik zelf zo'n mooie tool table kan maken waar ik eventueel een frees etc in wil bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 12:45

Atmoz

Techno!!

[afbeelding]

Is zoals men hierboven al aangeeft echt een súper fijne machine.
Ik heb er zelf 3 van zo fijn vind ik ze :D

De meerwaarde t.o.v. de groene lijn is dat ze VEEL beter zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jackbq schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:19:
[...]

[...]

Ik denk niet dat ik zoveel ga frezen dat de meerprijs van het snelwisselsysteem opweegt.
Wat betreft de geleiderail, daar heb je een goed punt.Ik heb in mijn vergelijk de set met 2 geleiders gepakt.

Bij deze is het besluit gemaakt dat ik enkel de invalzaag aanschaf met 2 geleiders.

Met de tijd ga ik uitzoeken hoe ik zelf zo'n mooie tool table kan maken waar ik eventueel een frees etc in wil bouwen.
Had je nog gekeken naar die invalzagentest? Of wordt het gewoon de Festool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
Deze week de Bahco ProfCut handzaag (550mm) in de aanbieding bij Toolstation voor €12,90.

http://www.toolstation.nl...ut+PC-GT7+handzaag/p36445

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:29
Jackbq schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:19:
[...]

[...]

Hou er rekening mee dat de OF1010 een ovale aansluiting heeft voor de bouwzuiger. Ik weet niet of jouw Kärcher erop past. Als deze een rubberen gereedschapskoffer heeft, dan past het waarschijnlijk wel. Bij een harde kunststof mof past het niet. Mijn Flex VC 21 L had een harde mof en liep tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb zelf een Festool rubberen mof op de slag van de Flex gezet. Achteraf had ik beter een Festool CT 17 E kunnen kopen.

Van de TS55REBQ ga je geen spijt hebben. Een heerlijke machine. De mijne hangt soms ondersteboven in mijn zelfgemaakte zaagtafel. De OF1010 trouwens ook, zie deze link.
Fraggert schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:46:
[...]

Hou er bij die test rekening mee dat Sander van Gereedschappro gedoe heeft gehad met Festool en sindsdien erg gekleurd is tegenover Festool. Er is echt niets mis met de Festool. de Mafell is overigens wel beter, ook maar nog duurder.

[ Voor 15% gewijzigd door L.N. op 09-08-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Fraggert schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:46:
[...]

De test had ik reeds gezien, maar krijg inderdaad het gevoel dat ze Festool wat harder aanpakken dan rest.
Hij verkoopt zelf ook geen Festool meer volgens mij.
Ik had graag gezien dat een ander merk behoorlijk goedkoper is, maar de prijzen lagen zo dichtbij de Festool dat ik besloten heb het maar gelijk goed te doen.

Ik had gebeld naar Toolnation, maar vandaag nog verzenden was lastig.
Garanderen dat het morgen zou worden kon hij ook niet, op de website staat 1-3 werkdagen.

Uiteindelijk heb ik besteld bij Toolmax, en deze is vandaag gelijk op de post gegaan.
Ik heb gekozen voor de versie met 1 geleider, want de enkele keer dat ik een deur in de lengte ga zagen dan verleg ik de geleider wel halverwege.

L.N. Ik had jou tafel in mijn zoektocht naar het wel of niet kopen van de MFT3 al gezien.
Eigenlijk ging mijn voorkeur uit naar een MFT3, want daar heb ik even geen werk aan.
Maar klussers als we zijn, lijkt het me veel mooier zo'n tafel als jij te bouwen.
Kan je vertellen waar je de bovenplaat en de aluminium zij steunen gekocht hebt?
(Of heb je hiervoor een MFT3 als Donor gebruikt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Laatst online: 06-05 19:28

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Die blauwebosvh is super! Gebruik hem om voor te boren maar soms ook om te schroeven. Handzaam dingetje, bere sterk. Als je alleen schroeft, is de slagschroevendraaier nog een betere keus.

9850X3D, x870, 5070TI, 64GB, Sonos, Samsung, Speciaalbier, Hardlopen, Fitness, Voetbal, F1, informatieanalist in ziekenhuis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Jackbq schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:16:
[...]
L.N. Ik had jou tafel in mijn zoektocht naar het wel of niet kopen van de MFT3 al gezien.
Eigenlijk ging mijn voorkeur uit naar een MFT3, want daar heb ik even geen werk aan.
Maar klussers als we zijn, lijkt het me veel mooier zo'n tafel als jij te bouwen.
Kan je vertellen waar je de bovenplaat en de aluminium zij steunen gekocht hebt?
(Of heb je hiervoor een MFT3 als Donor gebruikt?)
Het bouwen van een dergelijk MFT stelt niet heel veel voor. Het is niet heel moeilijk, maar erg leuk om te doen. Toevallig heb ik vandaag 2 (van de 4) lades gemaakt voor onder in de MFT. De bovenplaat heb ik laten CNC-en bij een sociale werkplaats in de buurt. De tekening had ik op internet gevonden. Je kunt de bovenplaat ook zelf maken met behulp van gaatjesboard.

Een andere optie is de set van UJK die hiervoor speciaal is bedoeld. Zie ook deze video:

De alu rails komen van de Brico. Dit systeem heb ik in een Nederlandse bouwmarkt nog niet gezien. Maar eerlijk gezegd heb ik ze nog nooit gebruikt.

Ik kan het systeem met de gaten het aanraden, het maakt het werken veel gemakkelijker. Je hebn wel een hoop klemmen nodig, zoals deze van Bessey. De snelspanners van Walko gebruik ik ook veel. Festool heeft dezelfde, maar dan een stuk duurder. Ook de bench Dogs mogen niet ontbreken. Zie hier voor meer klem- en ander hulpspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
L.N. schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:58:
[...]
Een andere optie is de set van UJK die hiervoor speciaal is bedoeld. Zie ook deze video:

[video]
Nooit eraan gedacht om eens te zoeken of hier een systeem voor is om ze zelf te maken.
Als ik mijn MFT ga maken is er grote kans dat ik die set haal, ik heb de youtube gekeken en vind dat het zeer vernuftig in elkaar zit. Kan me voorstellen dat CNC nog nauwkeuriger is, maar met deze maatvastheid moet dat toch een heel eind in de buurt komen. Top tip! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 13:14
Beste mede tweakers/klussers

Als beginnend klusser net eerste koophuis gekocht, moet ik nu toch gaan beginnen om de gereedschap verzameling te starten als aftrap opzoek naar een klopboor. daarbij kwam ik het volgende model tegen als set:Makita DHP 453RYEX.
http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

daarnaast kwam ik ook dezen set tegen:
Makita DLX2020Y Comboset DHP453 Klopboormachine + DTD146

http://www.toolnation.nl/...rantie.html#horizontalTab

Graag verneem ik jullie advies/tips

Alvast bedankt!!

[ Voor 22% gewijzigd door runner83 op 09-08-2016 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Genoeg info te vinden in te topic door even te zoeken.

Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

[afbeelding]

Geniaal licht ding. Zoals hierboven al gemeld: topic staat er vol mee. Ik heb hem naast een 18V machine. Gebruik deze voor alles en waar'ie niet sterk/snel/groot genoeg voor is pak ik pas de lompe 18V.

Voordeel van deze boven de groene? Simpel: deze kan je in een setje met koffer krijgen voor 80 euro. De groene bosch in de bouwmarkt kost meer (toegegeven: nu 25% korting@gamma/karwei, dus nu even duur) en is minder goed en heeft in sommige uitvoeringen geen verwisselbare accu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

runner83 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:49:

Als beginnend klusser net eerste koophuis gekocht, moet ik nu toch gaan beginnen om de gereedschap verzameling te starten als aftrap opzoek naar een klopboor. daarbij kwam ik het volgende model tegen als set:Makita DHP 453RYEX.

Alvast bedankt!!
Ik heb een tijdje geleden een 18V Makita schroefboormachine gekocht (typenummer weet ik zo niet uit mijn hoofd) en recent een HR2230 boorhamer. Ik vind het een goede combi, ik er alles eigenlijk mee in en om het huis.
Mocht de klus echt te zwaar zijn dan haal ik de Hilti even op bij pa. (mijn opa was vroeger smid en later ook gasfitter/installateur, bij mijn pa in 'de winkel' :9 is dus nog genoeg écht goed gereedschap te vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

runner83 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:49:

Alvast bedankt!!
Advies en tips....
Dan moet je eerst duidelijk hebben wat je er precies mee gaat doen: die klopboorstand is superhandig, maar maakt de machine ook zwaar en in beton heb je er niet erg veel aan. En even een berg gipsplaten tegen het plafond schroeven doe ik persoonlijk liever met een lichter en sneller model.
Verder zou ik kritisch kijken naar setjes-met-van-alles-erbij: de kwaliteit van de accessoires is doorgaans minder, en je betaalt voor dingen die je wellicht helemaal niet nodig hebt.
Als laatste de set met slagschroevendraaier: superhandig, nooit meer boor en bit wisselen, en goede wera bitset erbij. Slagschroevendraaiers maken wel veel herrie. De 1.5ah accus kunnen soms een beetje mager zijn.

Kortom; of het dé set voor jou is kunnen we nu niet bepalen. Makita is geen slecht spul, zeker als je uit de buurt blijft van de bouwmarktlijnen. Het 18v platform is ook erg breed, dus wellicht dat je later nog kan uitbreiden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
Bedankt voor de reacties en super tips!

waar ik zeker over ben is dat ik een kastenwand in de garage ga bouwen,
Daarnaast heb ik naar een klopboor gekeken voor de muren dezen zijn van steen(Baksteen).

Straks na het werk nog maar eens verder verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

L.N. schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:39:
Hou er bij die test rekening mee dat Sander van Gereedschappro gedoe heeft gehad met Festool en sindsdien erg gekleurd is tegenover Festool. Er is echt niets mis met de Festool. de Mafell is overigens wel beter, ook maar nog duurder.
Ik weet daarvan L.N. :)

echter, in die test staan meer zagen, zoals de Blauwe Bosch en de Makita die hier ook erg veel gekocht worden.

Ik ben al een behoorlijk tijdje lid van o.a. woodworking en heb Gereedschappro zien groeien.

er zit misschien een kern van waarheid in het Festool vs Gereedschappro verhaal.

Mijn ervaring met Sander is in elk geval erg goed. Hij adviseert goed en, in mijn ogen, eerlijk.
Ik belde over een slang voor tussen mijn zaagtafel en stofzuiger van Mafell en toen verkocht hij mij een Oneida slang die de helft kostte en ook pastte.

Hij hanteert goede prijzen en, voor mij ook erg belangrijk, voor een garantiegeval kun je echt goed terecht bij hem. Mijn Mafell MT55 ging stuk, oude serie met een te slappe stang in het versteksysteem.
Ding kwam met spoed heen en weer uit DLD omdat ik echt zat te springen om mijn zaag.

Dus die zagentest is wel zeker een handig stukje leesvoer.

Ik had namelijk anders niet geweten dat de Mafell een automatisch uitschuivende verstek aanduiding heeft en dat is erg handig gebleken en zo waren er nog wat handigheidjes waardoor ik besloot te investeren in rood. En dat heeft niks te maken met hoe hij verder over Festool denkt.
Jackbq schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:16:
[...]

De test had ik reeds gezien, maar krijg inderdaad het gevoel dat ze Festool wat harder aanpakken dan rest.
Hij verkoopt zelf ook geen Festool meer volgens mij.
Ik had graag gezien dat een ander merk behoorlijk goedkoper is, maar de prijzen lagen zo dichtbij de Festool dat ik besloten heb het maar gelijk goed te doen.

Ik had gebeld naar Toolnation, maar vandaag nog verzenden was lastig.
Garanderen dat het morgen zou worden kon hij ook niet, op de website staat 1-3 werkdagen.

Uiteindelijk heb ik besteld bij Toolmax, en deze is vandaag gelijk op de post gegaan.
Ik heb gekozen voor de versie met 1 geleider, want de enkele keer dat ik een deur in de lengte ga zagen dan verleg ik de geleider wel halverwege.
Okay helder, gefeliciteerd met je aanschaf in elk geval, ga je veel plezier van hebben :)

slimme beslissing om die set links te laten liggen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

runner83 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 07:59:
Bedankt voor de reacties en super tips!

waar ik zeker over ben is dat ik een kastenwand in de garage ga bouwen,
Daarnaast heb ik naar een klopboor gekeken voor de muren dezen zijn van steen.

Straks na het werk nog maar eens verder verdiepen.
steen = baksteen?

Baksteen = klopboor
Beton = boorhamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runner83
Fraggert schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:02:
[...]

steen = baksteen?

Baksteen = klopboor
Beton = boorhamer
Heb de post aangepast Steen = Baksteen.

Zie net dat toolnation om de hoek ligt daar ook maar eens langsgaan.

[ Voor 13% gewijzigd door runner83 op 10-08-2016 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 16:07

Roeligan

Feyenoord

Mijn TS55REBQ bij Mastertools.nl gehaald (481,95). Was de goedkoopste die ik vorige maand kon vinden (incl FS1400/2).

http://www.mastertools.nl...ebqplusfs-54242?sqr=ts55&

Nu zelfs €2 goedkoper :+ zie ik

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Scheelt nog maar 15 euro met dld op de machine. Verzendkosten maken dat verschil al zo goed als 0. Nette prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
Vandaag mijn eerste Festool binnen gekregen, en daar wil ik toch wat zuiniger op zijn dan mijn oudere spul.
Ik heb een compressor, deze stond nog in de garage toen ik de woning kocht.
De compressor is gemaakt van de luchtpomp van een vrachtwagen remsysteem.
Er loopt een grote aandrijfriem over, en dat is allemaal op een tank van 50 a 100 liter.
De compressor aanzetten is een gevaar op zich omdat er niks afgeschermd is en de mechanische hendel op een lastige plek zit. Eenmaal aan laat het best wel even op zich wachten eer je voldoende lucht hebt om te werken.

Omdat het zolang duurt ontzie ik het vaak om hem aan te zetten, terwijl ik erg graag mijn luchtpistool gebruik om bv mijn kettingzaag schoon te maken.
Nu ben ik dus op zoek naar een vervangende compressor, zodat deze joekel weg kan.
Als ik op bv Toolmax kijk dan staan daar 150+ compressoren, en ik heb geen idee welke waarden ik op moet letten. Iemand advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

atmoz schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:19:
[...]
Is zoals men hierboven al aangeeft echt een súper fijne machine.
Ik heb er zelf 3 van zo fijn vind ik ze :D
De meerwaarde t.o.v. de groene lijn is dat ze VEEL beter zijn 8)
Raymond schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:29:
[...]
Geniaal licht ding. Zoals hierboven al gemeld: topic staat er vol mee. Ik heb hem naast een 18V machine. Gebruik deze voor alles en waar'ie niet sterk/snel/groot genoeg voor is pak ik pas de lompe 18V.
Voordeel van deze boven de groene? Simpel: deze kan je in een setje met koffer krijgen voor 80 euro.
Van deze Bosch GSR 10.8-2-li zie ik zo snel nergens een set in koffer voor deze bescheiden ~€80,- heb je daar toevallig een linkje van??

Een andere kandidaat is de Metabo PowerMaxx BS Basic + 2 Akkus 2,0 Ah + Ladegerät voor slechts €90,- heeft iemand deze twee machines weleens naast elkaar aan de tand gevoeld??

Het voordeel van Metabo is dat de boorkop er af kan en de schroefbits in de binnenzeskant van de booras passen, wat de machine lichter én nog korter maakt.
Het lijken mij leuke machines naast de 18V Makita's die ik nu al gebruik en die je na een dag boven je hoofd schroeven wel voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
De set die ik bedoelde heeft 1 accu: http://www.mastertools.nl...-in-i-boxx-en-active-rack

Ik zag hem bij een andere nl online winkel voor nog net 3-5 euro minder. Weet niet meer welke dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 16:47:
[...]

[...]

Van deze Bosch GSR 10.8-2-li zie ik zo snel nergens een set in koffer voor deze bescheiden ~€80,- heb je daar toevallig een linkje van??

Een andere kandidaat is de Metabo PowerMaxx BS Basic + 2 Akkus 2,0 Ah + Ladegerät voor slechts €90,- heeft iemand deze twee machines weleens naast elkaar aan de tand gevoeld??

Het voordeel van Metabo is dat de boorkop er af kan en de schroefbits in de binnenzeskant van de booras passen, wat de machine lichter én nog korter maakt.
Het lijken mij leuke machines naast de 18V Makita's die ik nu al gebruik en die je na een dag boven je hoofd schroeven wel voelt.
Alleen bij de Quick versie kan je de boorkop wisselen. Dat is een andere dan deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Vandaag heb ik eindelijk mijn zaagtafel afgerond. Het laatste dat ik nog moest doen is de freeslift en die zit er nu op en werkt super. Volgens mijn meter kan ik de frees op 1/20 tot 1/10 van een mm nauwkeurig afstellen. Het kleine verschil komt doordat bij het vastdraaien van de hoogteinstelling op bovenfrees de frees een klein beetje verschuift. Door de hoogteinstelling op de bovenfrees niet helemaal los te draaien gaat de lift niet vanzelf naar beneden, dus dat probleempje is ook opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Zaagfreestafel/IMG_2622_zpsdasrmtcb.jpg

De hoogte instelling gaat aan de bovenzijde van de tafel door aan de kop van de bout te draaien met een inbussleutel.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Zaagfreestafel/IMG_2625_zpsh0jsscyz.jpg

Het witte gedeelte duwt tegen de grijze stang van de bovenfrees en duw deze zo naar boven. De zwaartekracht en de veer in de bovenfrees zorgen ervoor dat de frees naar beneden gaat.

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Zaagfreestafel/IMG_2625_zpsh0jsscyz.jpg

Detail van de werking:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Zaagfreestafel/IMG_2630_zps8cmdcurx.jpg

Overzicht van de andere kant:

Afbeeldingslocatie: https://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Zaagfreestafel/IMG_2628_zpsxjujfutr.jpg

Nu kan ik lekker zagen en frezen :)

De hele bouw van de zaag/freestafel is hier terug te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 10-08-2016 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Framoes schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 18:41:
[...]
Alleen bij de Quick versie kan je de boorkop wisselen. Dat is een andere dan deze.
Bij beide types kan de boorkop er af als ik het tenminste goed lees, de Quick versie onderscheidt zich alleen dat de boorkop "losgeklikt" kan worden en vervangbaar is door een accessoire, zoals het haakse kopje.
Dat laatste kan bij het basic model niet, wel heeft de uitgaande as een binnenzeskant opname voor schroefbitjes.

Metabo zegt er hier zelf over:
  • Lichte compacte boorschroefmachine: extreem kort model voor veelzijdig gebruik
  • Booras met binnenzeskant voor schroefbits voor het werken zonder boorhouder
  • Geïntegreerd werklicht voor het verlichten van de werkplek
  • Met praktische riemhaak, zonder gereedschap rechts of links te bevestigen
  • Praktische capaciteitsindicatie voor controle van de accu-laadtoestand
  • Ultra-M-Technologie voor zeer hoog vermogen, milieuvriendelijk laden, optimaal energiegebruik en lange levensduur
  • 3 jaar accu-pack-garantie door Ultra-M-Technologie
De exploded view van deze 10.8V Metabo basic geeft niet genoeg detail om het te zien, maar de tekst lijkt mij duidelijk.
Ben wel benieuwd naar eventuele kwalitatieve verschillen tussen de Bosch en deze Metabo, jammer dat je ze in de winkel niet uit elkaar mag halen voor een "grondig onderzoek". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:02
Jackbq schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:42:
Vandaag mijn eerste Festool binnen gekregen, en daar wil ik toch wat zuiniger op zijn dan mijn oudere spul.
Ik heb een compressor, deze stond nog in de garage toen ik de woning kocht.
De compressor is gemaakt van de luchtpomp van een vrachtwagen remsysteem.
Er loopt een grote aandrijfriem over, en dat is allemaal op een tank van 50 a 100 liter.
De compressor aanzetten is een gevaar op zich omdat er niks afgeschermd is en de mechanische hendel op een lastige plek zit. Eenmaal aan laat het best wel even op zich wachten eer je voldoende lucht hebt om te werken.

Omdat het zolang duurt ontzie ik het vaak om hem aan te zetten, terwijl ik erg graag mijn luchtpistool gebruik om bv mijn kettingzaag schoon te maken.
Nu ben ik dus op zoek naar een vervangende compressor, zodat deze joekel weg kan.
Als ik op bv Toolmax kijk dan staan daar 150+ compressoren, en ik heb geen idee welke waarden ik op moet letten. Iemand advies?
Uiteraard is budget van belang. Wat ik zelf verder belangrijk vond is dat mijn compressor niet ontzettend veel lawaai zou maken (veel van die kleine machines maken 90db of meer geluid) en dat ik daarnaast een degelijk merk had waarvan ik later ook reserveonderdelen kon krijgen. Omdat mijn budget beperkt was heb ik een gebruikte gekocht (Creemers CSG310/60). Daarvan bleek 1 klepplaat kapot te zijn. Ondanks dat ik er garantie op had, toch geïnformeerd naar de prijs van zo'n ding.. Nou, dat viel vies tegen, je kan dan alle onderdelen wel krijgen, maar ze zijn ontzettend duur. 155 euro ex btw voor een klepplaat (wat dus letterlijk niet meer is dan wat stalen plaatjes) en een koppakking. Gelukkig dus onder garantie gerepareerd. Uiteindelijk ben ik dus wel blij met het relatief beperkte geluidsniveau van de machine (70 db), maar als er wat stuk gaat kan ik alsnog niet zomaar nieuwe onderdelen kopen, want dat loopt al snel in de papieren.

De machine heeft voor mij trouwens voldoende capaciteit, ik gebruik hem regelmatig met een luchtsleutel en dat gaat prima. Daarbij maak ik steeds enkele bouten los, als je er veel achter elkaar wil doen komt de machine wellicht te kort. Ik verwacht ook dat ik er geen grote oppervlakken verf mee kan spuiten. Met het luchtpistool spuit ik regelmatig machines schoon, ook dat gaat zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Een compressor met olie schijnt stiller te zijn dan een olievrij apparaat. Ook iets om in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik heb een olievrije gehad, dat was vreselijk qua geluid. Ik heb nu een oliegevulde, dat scheelt iets, maar je wil nog steeds oordoppen op.

Wat echt stille compressoren zijn: https://www.hbm-machines....en/low-noise-compressoren

De dikkere jongens hebben ook een beetje fatsoenlijke opbrengst. Wat je precies nodig hebt kan je alleen zelf bepalen; een luchttacker heeft veel minder lucht nodig dan een slagmoersleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:45:
[...]

Bij beide types kan de boorkop er af als ik het tenminste goed lees, de Quick versie onderscheidt zich alleen dat de boorkop "losgeklikt" kan worden en vervangbaar is door een accessoire, zoals het haakse kopje.
Dat laatste kan bij het basic model niet, wel heeft de uitgaande as een binnenzeskant opname voor schroefbitjes.

Metabo zegt er hier zelf over:
  • Lichte compacte boorschroefmachine: extreem kort model voor veelzijdig gebruik
  • Booras met binnenzeskant voor schroefbits voor het werken zonder boorhouder
  • Geïntegreerd werklicht voor het verlichten van de werkplek
  • Met praktische riemhaak, zonder gereedschap rechts of links te bevestigen
  • Praktische capaciteitsindicatie voor controle van de accu-laadtoestand
  • Ultra-M-Technologie voor zeer hoog vermogen, milieuvriendelijk laden, optimaal energiegebruik en lange levensduur
  • 3 jaar accu-pack-garantie door Ultra-M-Technologie
De exploded view van deze 10.8V Metabo basic geeft niet genoeg detail om het te zien, maar de tekst lijkt mij duidelijk.
Ben wel benieuwd naar eventuele kwalitatieve verschillen tussen de Bosch en deze Metabo, jammer dat je ze in de winkel niet uit elkaar mag halen voor een "grondig onderzoek". ;)
Verrek, je hebt gelijk. Heb ook een foto gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://www.toolstop.co.uk/components/com_virtuemart/shop_image/product/cd4cce38296403b5ae916d2ac3a0b95b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
teacher schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:59:
Ik heb een olievrije gehad, dat was vreselijk qua geluid. Ik heb nu een oliegevulde, dat scheelt iets, maar je wil nog steeds oordoppen op.

De dikkere jongens hebben ook een beetje fatsoenlijke opbrengst. Wat je precies nodig hebt kan je alleen zelf bepalen; een luchttacker heeft veel minder lucht nodig dan een slagmoersleutel.
Ik heb een Hydrovane compressor, volgens de fabrieksopgaven 69db.
Dan kun je gewoon fatsoenlijk een gesprek voeren als de compressor aanstaat, of de radio horen in de schuur ;)
http://www.hydrovaneprodu...nits=m3/min&Powerunits=kW
En in tegenstelling tot die HBM compressors is dit geen Chinese brol

Maar aangezien dit professionele compressors zijn, zijn ze nieuw aardig aan de prijs.....(+€2000)
Die van mij komt van Marktplaats af voor €255 :*)
Af en toe komen ze wel eens voorbij op Marktplaats http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=4

[ Voor 4% gewijzigd door bluemoon23 op 11-08-2016 00:00 ]

• Vliegvlug
  • Laatst online: 23:45

Vliegvlug

Flight Simple

Vandaag heb ik het hout voor mijn schutting opgehaald.
Misschien wat naïef maar ik had niet verwacht dat 'fijn bezaagd' hout helemaal onder de splinters zou zitten. ;(
Moet nu dus eerst alle planken gaan schuren wat wel een kleine tegenvaller is.

Maar aan de andere kant geeft me dat wel een prima excuus om eens een goede schuurmachine aan te schaffen :)

Ik heb nu een groene Bosch PSR 160 A
Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/1000_1999/1600/1660/1665/825600_BB_00_FB.EPS_250.jpg

Omdat ik het niet zitten om daar alle planken mee te gaan doen ben ik nu dus aan het kijken naar een andere.
Hierbij zat ik te twijfelen tussen een vlak- of een excentrische schuurmachine.

Ik heb deze en deze mooie filmpjes van Festool bekeken waaruit ik concludeer dat een excenter waarschijnlijk de beste keus is. Misschien niet perse voor de planken maar wel veelzijdiger voor ook andere klussen.

Gezien mijn budget van max €175 komt Festool helaas niet in aanmerking.
Met dit bedrag en mijn voorkeur voor een pistool handgreep blijven er feitelijk nog maar 3 machines over:Nu natuurlijk de vraag welke te keizen? :P

Ik neig naar de Makita vanwege de langere garantie en het lagere gewicht, en omdat ik wel een positief gevoel heb bij het merk, mijn cirkelzaag van hun bevalt me prima.
Maar zou de grotere zool van de ene Metabo nog een voordeel zijn of is Metabo misschien beter als het op schuurmachines aankomt?

Kortom ik waardeer jullie mening hierin en hoor het ook graag als ik toch beter een ander soort schuurmachine kan kopen. ;)

• L.N.
Vliegvlug schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 01:02:
Misschien wat naïef maar ik had niet verwacht dat 'fijn bezaagd' hout helemaal onder de splinters zou zitten. ;(

Maar aan de andere kant geeft me dat wel een prima excuus om eens een goede schuurmachine aan te schaffen :)

Ik heb nu een groene Bosch PSR 160 A
[afbeelding]

Omdat ik het niet zitten om daar alle planken mee te gaan doen ben ik nu dus aan het kijken naar een andere.

Ik heb deze en deze mooie filmpjes van Festool bekeken waaruit ik concludeer dat een excenter waarschijnlijk de beste keus is. Misschien niet perse voor de planken maar wel veelzijdiger voor ook andere klussen.

Gezien mijn budget van max €175 komt Festool helaas niet in aanmerking.
Met dit bedrag en mijn voorkeur voor een pistool handgreep blijven er feitelijk nog maar 3 machines over:Nu natuurlijk de vraag welke te keizen? :P

Ik neig naar de Makita vanwege de langere garantie en het lagere gewicht, en omdat ik wel een positief gevoel heb bij het merk, mijn cirkelzaag van hun bevalt me prima.
Maar zou de grotere zool van de ene Metabo nog een voordeel zijn of is Metabo misschien beter als het op schuurmachines aankomt?

Kortom ik waardeer jullie mening hierin en hoor het ook graag als ik toch beter een ander soort schuurmachine kan kopen. ;)
Is er niemand met een vandiktebank in de buurt? Dat gaat veel sneller dan alles met de hand schuren.

L.N. schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 06:46:
[...]
Is er niemand met een vandiktebank in de buurt? Dat gaat veel sneller dan alles met de hand schuren.
"Veel sneller" is hier nog heel voorzichtig uitgedrukt. :)
Zo'n hoeveelheid wil je niet met een handpalmschuurmachientje doen, ben je een jaar mee bezig.
...............
Zit het hout echt helemaal "rondom" de splinters of alleen aan de "fijn bezaagde" uiteinden??
In het laatste geval zaag je er met een afkortzaagmachine (met een zaagblad met fijne vertanding) in no-time een millimeter af en weg zijn de splinters.
Voor een schutting zou ik mij overigens niet al te druk maken om wat esthetische splinters. ;)

Maar goed dat moet je natuurlijk zelf weten.
Veel sneller dan een excentrische schuurmachine doe je de klus met een oldskool bandschuurmachine (en dan nog).

Wat Makita vs Metabo aangaat heb ik meer vertrouwen in de schuurcapaciteiten van Metabo, check ook de Metabo SXE 450 Turbo Tec eens (of de kleinere Metabo SXE 425 TurboTec), die zijn beide op een grotere schuurcirkel instelbaar en dat werkt voor deze klus weer iets sneller.
Een Festo Rotex (met gedwongen schuurcirkel rotatie), of de lookalike Bosch of Makita variant werken in de excentrische categorie nóg sneller maar vallen buiten je budget.

Het hout ruilen voor een splinterarme variant zal budget-wise de snelste en meest rationele weg naar een oplossing voor je probleem zijn. ;)

• iscara
  • Niet online
Ik heb ook een metabo excentreermachine (niet turbotrc) en ben er erg blij mee. Al flink veel gebruikt, toch een van mijn beste aankopen geweest.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik weet niet hoeveel vierkante meter jij moet schuren maar als ik dit zou lees zeg ik:

BANDschuurmachine. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wauw veel reacties zeg, dank daarvoor.
L.N. schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 06:46:
[...]
Ik moest wel even opzoeken wat dat was en idd super handig maar helaas, ken niemand met zo'n apparaat.
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 07:54:
[...]
Zit het hout echt helemaal "rondom" de splinters of alleen aan de "fijn bezaagde" uiteinden??
In het laatste geval zaag je er met een afkortzaagmachine (met een zaagblad met fijne vertanding) in no-time een millimeter af en weg zijn de splinters.
Voor een schutting zou ik mij overigens niet al te druk maken om wat esthetische splinters. ;)
De uiteinde vallen juist wel mee, het zijn voornamelijk de randen en het oppervlak.
Het is niet puur esthetisch trouwens, er moet ook een deur in komen en het is niet zo fijn als die onder de splinters zit.
Wat Makita vs Metabo aangaat heb ik meer vertrouwen in de schuurcapaciteiten van Metabo, check ook de Metabo SXE 450 Turbo Tec eens (of de kleinere Metabo SXE 425 TurboTec), die zijn beide op een grotere schuurcirkel instelbaar en dat werkt voor deze klus weer iets sneller.
Een Festo Rotex (met gedwongen schuurcirkel rotatie), of de lookalike Bosch of Makita variant werken in de excentrische categorie nóg sneller maar vallen buiten je budget.
Oke, dus Metabo is te verkiezen boven een Makita.
Die andere machine ziet er ook mooi uit maar is eigenlijk net buiten budget. Nu kan ik dat natuurlijk wel een beetje oprekken. :P
Alleen het gewicht van die apparaten (2,3 en 2,4 Kg) houdt me wel tegen. Scheelt toch weer 800 gram gewicht dat je omhoog moet houden bij verticaal schuren en vraag me af of de extra snelheid daar tegenop weegt.
Het hout ruilen voor een splinterarme variant zal budget-wise de snelste en meest rationele weg naar een oplossing voor je probleem zijn. ;)
Ik heb het niet laten bezorgen dus geen zichttermijn. :)
En afgezien daarvan is een deel al op maat gezaagd dus helaas. Het hout is verder ook prima alleen een beetje splinterig. Ze hebben ook netjes afgewerkt hardhout maar dat is natuurlijk ook weer een stuk duurder. Dan investeer ik het prijsverschil liever in een nieuwe machine en los ik het op met een dagje zweten. ;)
iscara schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:22:
Ik heb ook een metabo excentreermachine (niet turbotrc) en ben er erg blij mee. Al flink veel gebruikt, toch een van mijn beste aankopen geweest.
Nog een stem voor de Metabo zie ik. :)
Fraggert schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 08:23:
[...]
ik weet niet hoeveel vierkante meter jij moet schuren maar als ik dit zou lees zeg ik:

BANDschuurmachine. :)
Anoniem: 639074 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 07:54:
[...]
..
Veel sneller dan een excentrische schuurmachine doe je de klus met een oldskool bandschuurmachine (en dan nog).
De bandschuurmachine was ik inderdaad ook al tegengekomen en dat deze goed geschikt is voor het schuren van ruwe planken.
Waarschijnlijk heb ik dat niet zo duidelijk in mijn vraag gezet maar ik maakte mijn keuze voor een excenter ook op basis van toekomstige klussen, zo'n apparaat is toch veelzijdiger. Het schuren van ruwe planken is niet iets dat ik in de toekomst nog veel vaker ga doen verwacht ik.

Het aantal meters voor de schutting valt ook erg mee, gaat om een stukje van 2,5 meter aan het einde van de tuin. De rest van de schutting, zo'n 10 meter aan weerszijden, voldoet nog aardig en hoeft niet vervangen te worden.
Dat het einde van de schutting al aan vervanging toe is ligt aan een stukje laksheid van mijn kant.
De schutting bestaat uit gebeitst geïmpregneerd grenen wat ik een aantal jaar gelegen helemaal geschuurd en opnieuw gebeitst heb met uitzondering van het einde. Dat komt volgend jaar wel dacht ik toen, maar nooit meer zin in gehad. :P

Volgend jaar staat het opschuren en beitsen van de schutting weer op het programma en daar kan ik de excenter dan ook mooi voor gebruiken dacht ik zo, terwijl een bandschuurder dan niet geschikt is.
Omdat schuren en beitsen niet mijn favoriete bezigheden zijn ga ik daarom nu voor hardhout voor het achterste stuk van de schutting. Eén keer goed aanpakken en hoef ik er daarna nooit meer naar om te kijken >:)

Verder wil ik het blad van mijn teak houten tuintafel nog een goede schuurbeurt geven wat ook voor een excenter pleit.

Ik denk dat ik voor deze ga Metabo SXE 3125
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Pt%2BN4ek%2BL.jpg

Toch de 125mm, vanwege het gewicht en omdat ik me bedacht dat de planken van de schutting 15cm breed zijn en de kleinere daar beter op past. Anders schiet je zo snel van de plank af heb ik het idee.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen de verschillende GSR10,8 volt modellen?

Ik zie de volgende:
- Gewone
- V-EC HX
- V-EC TE

In vorm verschillen ze wel natuurlijk, maar verder?

MikeyMan schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 17:54:
Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen de verschillende GSR10,8 volt modellen?
Ik zie de volgende:
- Gewone
- V-EC HX
- V-EC TE
In vorm verschillen ze wel natuurlijk, maar verder?
Die vraag laat zich eenvoudiger beantwoorden als je zelf even de beleefde moeite neemt smooth linkjes toe te voegen. :+

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 18:32:
[...]

Die vraag laat zich eenvoudiger beantwoorden als je zelf even de beleefde moeite neemt smooth linkjes toe te voegen. :+
Got a point:

https://www.bosch-profess...=_33303_33304_34341_34342

De vergelijker, maar kom er nog niet echt uit zo :?

• L.N.
Nou, zo moeilijk is dat toch niet?
1e: Hex-aansluiting en motor met koolborstels
2e: snelspankop en motor met koolborstels
3e: snelspankop en motor zonder koolborstels
4e: Hex-aansluiting en motor zonder koolborstels

L.N. schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 19:37:
Nou, zo moeilijk is dat toch niet?
1e: Hex-aansluiting en motor met koolborstels
2e: snelspankop en motor met koolborstels
3e: snelspankop en motor zonder koolborstels
4e: Hex-aansluiting en motor zonder koolborstels
Opvallend is dat de torque specs zo verschillen.
20/18 Nm voor de brushless versie
en
30/15 Nm voor het oudere type, deze waardes zijn in ieder geval "op papier" gunstiger.

Opvallend, omdat je bij brushless eerder hogere waardes verwacht en die ook krijgt in het hoge toerentalbereik nml. 18 vs 15 Nm (15Nm = oudere type).
Maar dat de torque specs waar het bij schroevendraaiers toch om gaat, nml. in het lagere toerentalbereik slechts 20 vs 30 Nm geeft, dus in het voordeel van het "oudere type".

Of zou er een consequent foutje in de specs zijn geslopen?? :?

Vandaag zat ik deze machines ook zelf te bekijken en te vergelijken met de 10.8V basic Metabo's (zie eerdere post) en heb de exploded views er maar eens bijgepakt.
Beide merken zien er in detail zo te zien even goed (of even slecht :+ ) uit, maar de Metabo is hier beduidend goedkoper en kan ook zonder het boorkopje worden gebruikt en dat scheelt lengte én gewicht.
Heb er maar meteen twee besteld. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
De lage koppelwaarde is niet die voor het hoge toerental, maar die voor de hoogste "zachte" koppelstand. Anders gezegd, die ring achter de boorkop, met 1-15 (of een ander getal ofc) en boorstand; de hoge opgegeven koppelwaarde is de boorstand, en de lage waarde is bij de hoogste genummerde stand op die ring.

Waarom de brushless-versie dan een lager hard koppel heeft? Nou, dat is omdat Bosch hun producten anders in de markt zet dan bv. Dewalt en Milwaukee. Waar zij hun 10,8v machines zo veel mogelijk laten werken en voelen als een volwassen machine maar dan compact, vindt Bosch dat 10,8 voor een veeleisende gebruiker daarvoor beter geholpen is met een zo compact mogelijke 18v, en willen ze in de 10,8-range niet op kracht met de andere grote jongens concurreren maar gaan ze voor maximale acculevensduur in een nòg compactere machine. Bij mijn werkgever zijn er nu exact om die reden een aantal 10,8's van Bosch besteld voor de monteurs die ook vaak met de elektronicakasten aan de gang moeten; de Bosch en Hitachi 18- en 14,4v units zijn vaak net te groot om lekker mee te werken. En daar werden Milwaukee, Dewalt en Hitachi slechts heel kort overwogen alvorens Bosch te kiezen, vanwege die kwaliteiten. Kabeltjes hoef je niet op 40Nm vast te draaien, belangrijker is dat je er bij kan.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, dan moet dat V-EC voor Brushless staan? Zijn ze niet echt trots op dan :)

Nu nog even nadenken over snelspan of hex.
Neig naar hex, maar vind het er niet uitzien :+

En dan heb je ook nog zoiets als een 'droogbouwschroevendraaier':
https://www.toolmax.nl/bo...nder-accu-s-en-lader.html

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2016 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Droogbouwschroevendraaier lijkt wel een google translate vanuit het duits. Het is dus specifiek een schroevendraaier voor gipsplaten vast te schroeven. Eventueel ook te krijgen met een opzetstuk voor zo'n strip met schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
MikeyMan schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:08:
Ah, dan moet dat V-EC voor Brushless staan? Zijn ze niet echt trots op dan :)

Nu nog even nadenken over snelspan of hex.
Neig naar hex, maar vind het er niet uitzien :+

En dan heb je ook nog zoiets als een 'droogbouwschroevendraaier':
https://www.toolmax.nl/bo...nder-accu-s-en-lader.html
Ja, EC staat voor koolborstelloos. Eigenlijk staat het voor Electronically Commutated en die motoren hebben geen koolbostels.

Hou er rekening mee dat je met een hex schroevendraaier ook hex bitjes en boren moet hebben. De meeste bitjes zijn wel zeskantig, maar niet hex omdat de inkeping ontbreekt. Zie bv

Afbeeldingslocatie: http://www.steritool.com/images/product/Hex_Bit_Hex_Power_Bit_Square.jpg

De inkeping zit op de rechter bit en zit rechtsboven.

Je kunt in een hex schroevendraaier wel een bit adapter doen en daarin een regulier bitje. Maar dan verlies je het voordeel van de hex adapter. Dus zo'n bit adapter:

Afbeeldingslocatie: https://omegatec.com/images/products/wera-tools/bit-holders-adaptors/detail/888-4-1k-rapidaptor-universal-bit-holder.jpg

Er zijn wel bitjes die direct passen, maar die zijn vaak langer. Bv deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.doubleteetools.co.uk/shop/image/cache/data/photos/IMG_1784-600x600.JPG

Die droogbouw is specifiek voor platen (bv gipsplaten vast te zetten), waarbij de schroef wel verzonken moet orden, maar niet door het plaatmateriaal heen gedraaid moet worden.

Ik zou voor een reguliere schroefmachine gaan met een snelspankop, omdat je veel meer keuze hebt in bits en boren. Met name goede hex boren zijn lastiger te vinden of zijn duurder. Ecotools heeft ze bv wel, maar ik ben niet te spreken over de kwaliteit. Tenzij je om een of andere reden perse de kortere lengte nodig hebt, dan zou ik wel voor de hex gaan. Ik heb zelf een Milwaukee M12 CID (snelspankop) en een M12 CD (hex) en gebruik ze allebei veel. Maar als ik er maar 1 zou kiezen, dan zou ik voor de CID gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Droogbouw heeft doorgaans minder koppel, maar flink meer toeren: snelheidswinst bij het schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ah, thanks, de snelspan it is. Vreemd overigens dat ze die met 2,0 en 2,5 ah aanbieden. Scheelt nieteens gewicht ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Over bitjes gesproken.

Ik kan iedereen de Shockwave sets van Milwaukee afraden. Mijn zwager heeft die nu een maand of 4 in gebruik voor zijn werk. 1 50mm bit kwam nieuw krom uit de verpakking, meerdere zijn al afgebroken en de boel roest als een gek.

Als ik dat vergelijk met mijn Wera sets dan was de meerprijs mij meer dan waard. Behalve de tekenen van user abuse zijn die nog in perfecte staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 03-05 12:45

Atmoz

Techno!!

Ik ken die van Milwaukee niet, maar vind die van Wera asociaal goed _/-\o_
Heb er enkele setjes van, die allemaal goed gebruikt worden (door verschillende mensen) maar ze gaan nog allen goed mee 8)

Aanrader dus, dat Wera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
L.N. schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:23:
Hou er rekening mee dat je met een hex schroevendraaier ook hex bitjes en boren moet hebben. De meeste bitjes zijn wel zeskantig, maar niet hex omdat de inkeping ontbreekt. Zie bv

[afbeelding]

De inkeping zit op de rechter bit en zit rechtsboven.

Je kunt in een hex schroevendraaier wel een bit adapter doen en daarin een regulier bitje. Maar dan verlies je het voordeel van de hex adapter. Dus zo'n bit adapter:

[afbeelding]

Er zijn wel bitjes die direct passen, maar die zijn vaak langer. Bv deze:

[afbeelding]
Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Beide bits in het eerste plaatje zijn gewoon hex, naar DIN 3126 / ISO 1173. De korte is vormgegeven naar wat ze noemen C 6.3 (6.3mm = 1/4" = meest gangbare formaat van bits), de lange is vormgegeven naar E 6.3. Het korte bitje heeft een kort richeltje, wat ook het bit op z'n plaats houdt, vooropgesteld dat de bit opname zelf iets heeft dat daarin aangrijpt. Die adapter heeft zoiets, maar mijn Milwaukee heeft daar niks voor, volgens mij, die heeft gewoon een magneet om het bitje in de bithouder te houden.

Beiden passen gewoon in de bitopname, Bosch geeft aan dat de hex opname 1/4" universeel is. Met de korte, dikke bouw zijn die langere bits wel fijn, overigens, anders heb je gauw dat de boor zelf in de weg zit. Ik gebruik zelf meestal een adapter als verlengstuk, of anders een gewoon verlengstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
henkie196 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:45:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Beide bits in het eerste plaatje zijn gewoon hex, naar DIN 3126 / ISO 1173. De korte is vormgegeven naar wat ze noemen C 6.3 (6.3mm = 1/4" = meest gangbare formaat van bits), de lange is vormgegeven naar E 6.3. Het korte bitje heeft een kort richeltje, wat ook het bit op z'n plaats houdt, vooropgesteld dat de bit opname zelf iets heeft dat daarin aangrijpt. Die adapter heeft zoiets, maar mijn Milwaukee heeft daar niks voor, volgens mij, die heeft gewoon een magneet om het bitje in de bithouder te houden.

Beiden passen gewoon in de bitopname, Bosch geeft aan dat de hex opname 1/4" universeel is. Met de korte, dikke bouw zijn die langere bits wel fijn, overigens, anders heb je gauw dat de boor zelf in de weg zit. Ik gebruik zelf meestal een adapter als verlengstuk, of anders een gewoon verlengstuk.
Misschien is dat een verschil tussen de Bosch en de Milwaukee, want de Milwaukee M12 CD houdt de bitjes C6.3 (dus zonder "grote" richel) niet goed vast. Ze passen wel, maar blijven vaak aan de schroef hangen. Het is niet voor niets dat bijna alle bithouders E6.3 zijn en dus de grote richel wel hebben. Volgens mij hebben de meeste schroevendraaiers met een hex aansluiting moeite met C6.3 bitjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Crosspost :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QKdNwigePerT5tiM1BDEUHpa/medium.jpg
Nieuw speelgoed oOo
Dit weekend even nieuwe werkbank monteren in de schuur, en dan heb ik daar ook weer de ruimte om ook de zetbank kwijt te kunnen die nu nog in de doos staat. Ik moet alleen nog even iets in elkaar fixen om zetbank/buiger ook vast te kunnen zetten, anders werkt het natuurlijk niet :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L.N. schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:10:
[...]

Misschien is dat een verschil tussen de Bosch en de Milwaukee, want de Milwaukee M12 CD houdt de bitjes C6.3 (dus zonder "grote" richel) niet goed vast. Ze passen wel, maar blijven vaak aan de schroef hangen. Het is niet voor niets dat bijna alle bithouders E6.3 zijn en dus de grote richel wel hebben. Volgens mij hebben de meeste schroevendraaiers met een hex aansluiting moeite met C6.3 bitjes.
Klopt.

Mijn Makita laat het bitje met richel dan ook niet los totdat ik het bitje ontgrendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zou ik thuis nog eens moeten proberen, staat me inderdaad bij dat de gewone C6.3 bits regelmatig aan de schroeven blijven hangen met m'n Milwaukee (M12 BDDX), maar of die E6.3 vorm van een adapter echt beter blijft hangen, durf ik zo even niet te zeggen. Ik dacht dat ze allebei eigenlijk alleen door een magneet werden vastgehouden.

De enige bithouders die ik heb met een richeltje om het goed vast te houden, zijn een tweetal bitrateltjes en een aantal adapters / verlengstukken zoals die Wera. Alle gewone schroevendraaier-bithouders en de boormachine zelf hebben dat niet.

Nog over de Bosch 10.8V brushless, het lijkt mij dat Bosch deze echt gericht heeft op de professional die niet zware schroeven ergens in hoeft te draaien, maar eerder iemand die lichte schroefarbeid de gehele dag moet doen, en die dus gebaat is bij een langere standtijd en een lichter apparaat (en eventueel een kortere bouw). Iets als een electriciën, of iemand die aan een lopende band de hele dag dingen vast moet schroeven. Niet zo sexy als een Milwaukee M12 Fuel, maar waarschijnlijk even goed praktisch voor zijn bedoelde inzet.

/edit
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:11:
Mijn Makita laat het bitje met richel dan ook niet los totdat ik het bitje ontgrendel.
Mijn Milwaukee heeft geen vergrendeling, daarom zal het bitje er ook wel makkelijk uitvallen. Maar voor vergrendeling is denk ik ook geen ruimte op mijn machine, want die heeft een verwisselbare kop die er nog op moet passen. Daarin zou een aparte hex schroevendraaimachine wel handiger zijn (als die zo'n vergrendeling heeft, in ieder geval).

Maar ik zou verwachten dat die vergrendeling ook op de kleine richels zou moeten werken?

[ Voor 21% gewijzigd door henkie196 op 12-08-2016 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, voor het prijsverschil tussen de Bosch en de Milwaukee hoef je het niet te laten. Betere keuze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:13:
Nog over de Bosch 10.8V brushless, het lijkt mij dat Bosch deze echt gericht heeft op de professional die niet zware schroeven ergens in hoeft te draaien, maar eerder iemand die lichte schroefarbeid de gehele dag moet doen, en die dus gebaat is bij een langere standtijd en een lichter apparaat (en eventueel een kortere bouw). Iets als een electriciën, of iemand die aan een lopende band de hele dag dingen vast moet schroeven. Niet zo sexy als een Milwaukee M12 Fuel, maar waarschijnlijk even goed praktisch voor zijn bedoelde inzet.
Milwaukee M12 FUEL valt zowel qua specs als qua marketing eigenlijk midden tussen de compacte 18V en nieuwe 10,8V van Bosch in. Milwaukee M12 zie ik een enorme opkomst van bij o.a. elektriciens en loodgieters, waar Bosch de 10,8 inderdaad op gewicht, formaat en standtijd richt voor lichter werk. En ik moet zeggen, die niche vult ook de oude brushed Bosch 10,8 beter dan de Dewalt 10,8 die ik zelf heb. Die heeft wel wat meer power en een hoger boortoerental, maar is ook merkbaar langer naast de accu onder het handvat die in de weg kan zitten.
MikeyMan schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:17:
Tsjah, voor het prijsverschil tussen de Bosch en de Milwaukee hoef je het niet te laten. Betere keuze dan?
Betere keuze is afhankelijk van je beoogde gebruik. Wil je een 10,8v machine die alles kan handlen wat je er als "normale" DIY'er ooit tegenaan zou gooien, en eenzelfde power levert als de ouderwetse 18V NiCd's? Milwaukee maakt precies dat. Wil je daarentegen vooral een zo compact mogelijke machine, en heb je al een zwaardere of heb je dat niet nodig? Bosch is waarschijnlijk de prettigere optie.

Oh, en reageren op een oudje dan maar :+
henkie196 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:41:
Voor een striptang zal het niet veel uitmaken, nee. Alhoewel ik voor dat geld voor een Knipex tang had gekeken ;) Ik ken verder de tangen van Gedore niet, maar van een Knipex striptang zou je waarschijnlijk ook weinig verschil merken. Een zijkniptang of een combinatietang kan je (misschien) wel al wat verschil merken, ik kan dat tenminste wel merken tussen m'n Bahco en Knipex tangen. De Knipex tangen hebben wat nauwere toleranties op het snijvlak, en dat merk je in hoe makkelijk je draadjes knipt.

Ik zou met Gedore sleutels en doppen misschien nog wel wat verschil verwachten t.o.v. iets soortgelijks van Stanley, alhoewel je daar niet per sé ook echt iets van hoeft te merken, afhankelijk van hoeveel geluk je hebt met productie toleranties in je set en hoe je het gebruikt.

Ik ben ook maar hobbyist, maar koop toch meestal het wat duurdere gereedschap, met de gedachte dat ik het toch de komende 40 jaar nog wel moet kunnen gebruiken.
Gedore zit qua tangen in mijn ervaring op ongeveer hetzelfde niveau als Bahco en Stanley Fatmax; minder dan Knipex inderdaad, maar beduidend degelijker en fijner functionerend dan Skandia of low-end Stanley.

Sleutels en doppen, daarentegen, zijn van Gedore echt beduidend degelijker en beter van pasvorm. Mijn pa heeft een aantal 20+ jaar oude Gedore ringsteeksleutels die alsnog beter passen dan nieuwe Stanley/Bahco/Skandia. Het is ook juist vooral het sleutelgereedschap waar Gedore naam mee heeft gemaakt geloof ik; in ieder geval wel het sterkste deel van hun line-up naast misschien de erg specialistische gereedschappen.

[ Voor 32% gewijzigd door McGryphon op 12-08-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:04:
Crosspost :>
[afbeelding]
Nieuw speelgoed oOo
Dit weekend even nieuwe werkbank monteren in de schuur, en dan heb ik daar ook weer de ruimte om ook de zetbank kwijt te kunnen die nu nog in de doos staat. Ik moet alleen nog even iets in elkaar fixen om zetbank/buiger ook vast te kunnen zetten, anders werkt het natuurlijk niet :+
Is dat nu enkel voor één buigradius, of zijn daar qua radius ook nog stelmogelijkheden voor? En tot wat voor buisdiameters gaat dat eigenlijk, want dat ziet er behoorlijk lomp groot uit.

/edit
McGryphon schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:21:
Gedore zit qua tangen in mijn ervaring op ongeveer hetzelfde niveau als Bahco en Stanley Fatmax; minder dan Knipex inderdaad, maar beduidend degelijker en fijner functionerend dan Skandia of low-end Stanley.

Sleutels en doppen, daarentegen, zijn van Gedore echt beduidend degelijker en beter van pasvorm. Mijn pa heeft een aantal 20+ jaar oude Gedore ringsteeksleutels die alsnog beter passen dan nieuwe Stanley/Bahco/Skandia. Het is ook juist vooral het sleutelgereedschap waar Gedore naam mee heeft gemaakt geloof ik; in ieder geval wel het sterkste deel van hun line-up naast misschien de erg specialistische gereedschappen.
Had meer verwacht van de tangen van Gedore, eigenlijk, m'n Bahco Ergo tangen vind ik niet zo heel bijzonder.

Maar ik ken Gedore inderdaad vooral van het sleutel gereedschap, daar hebben ze een goede naam in. Heb m'n Gedore ring-steeksleutels eigenlijk nooit naast m'n noname / Gamma ring- en steeksleutels gelegd, zou inderdaad aannemen dat dat beter past. Sowieso kun je bij de ringsleutels duidelijk zien dat de Gedore een afgeronde dubbele zeskant is, dat noname spul zou misschien niet afgerond moeten zijn, maar is dat door de onnauwkeurige productie stiekem wel, daar zitten allemaal onregelmatigheden tussen de verschillende puntjes.

[ Voor 49% gewijzigd door henkie196 op 12-08-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:35:
[...]

Is dat nu enkel voor één buigradius, of zijn daar qua radius ook nog stelmogelijkheden voor? En tot wat voor buisdiameters gaat dat eigenlijk, want dat ziet er behoorlijk lomp groot uit.
Er zitten verschillende blokken bij voor verschillende buigradii, profielen/vormen et cetera. Wel allemaal voor massief staal of profielen, voor buis/pijp/koker zou ik een ander apparaat moeten halen. Rondstaf gaat tot 18mm koud en 30mm warm, echt subtiel is het ding inderdaad niet :P
/edit

[...]

Had meer verwacht van de tangen van Gedore, eigenlijk, m'n Bahco Ergo tangen vind ik niet zo heel bijzonder, eerlijk gezegd.
Dat zijn die van Gedore eerlijk gezegd ook niet. Sterker nog, de waterpomptangen van Gedore zijn zelfs minder dan Stanley Fatmax in het gebruik. Wel wat degelijker heb ik het idee, maar in mijn ervaring is Knipex in beide heer en meester. Voor waterpomptangen, that is, andere tangen geeft NWS vaak nog goede competitie.
Maar ik ken Gedore inderdaad vooral van het sleutel gereedschap, daar hebben ze een goede naam in. Heb m'n Gedore ring-steeksleutels eigenlijk nooit naast m'n noname / Gamma ring- en steeksleutels gelegd, zou inderdaad aannemen dat dat beter past. Sowieso kun je bij de ringsleutels duidelijk zien dat de Gedore een afgeronde dubbele zeskant is, dat noname spul zou misschien niet afgerond moeten zijn, maar is dat door de onnauwkeurige productie stiekem wel, daar zitten allemaal onregelmatigheden tussen de verschillende puntjes.
Exact; daarom zie je zo veel Gedore in de industrie. Sleutels die de moer ongelijk of slecht aangrijpen zijn sleutels die moeren beschadigen, en dat is behoorlijk ongewenst meestal.

[ Voor 16% gewijzigd door McGryphon op 12-08-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
McGryphon schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 11:52:
[...]
Exact; daarom zie je zo veel Gedore in de industrie. Sleutels die de moer ongelijk of slecht aangrijpen zijn sleutels die moeren beschadigen, en dat is behoorlijk ongewenst meestal.
Niet alles van Gedore ligt even lekker in de hand, van een oud setje werd ik nooit erg blij. Proxxon heeft een simpel slimline setje met sleutels die niet al teveel ruimte innemen. Qua ratels ben ik fan van Wera. Accuboor (10,8V) van Metabo is ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
bouwfraude schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 16:19:
[...]

Niet alles van Gedore ligt even lekker in de hand, van een oud setje werd ik nooit erg blij. Proxxon heeft een simpel slimline setje met sleutels die niet al teveel ruimte innemen. Qua ratels ben ik fan van Wera. Accuboor (10,8V) van Metabo is ook fijn.
Persoonlijk prefereer ik ook Facom 440 ringsteeksleutels over Gedore, maar de passing en duurzaamheid van Gedore, en het uitgebreide assortiment, maken het voor grote bedrijven interessanter. Het is ook ontegenzeggelijk hogere kwaliteit dan Proxxon op dat vlak, maar hoe relevant dat is als je er alleen zelf mee werkt? :p

Ratels gebruik ik zelf ook van Facom, maar heb weinig slechts over Wera ratels gehoord. Ik wil eigenlijk nog een Wera Koloss :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hoe iets in de hand ligt, lijkt me vrij persoonlijk, alhoewel ik voor sleutels niet echt een voorkeur heb voor een bepaald merk. Ze liggen allemaal ongeveer hetzelfde in de hand.

Wera ratels heb ik verder geen ervaring mee, maar qua prijs zijn ze ongeveer net zo duur als Gedore en Stahlwille. Zelf geef ik de voorkeur aan Stahlwille ratels en doppen, alhoewel ik niet kan zeggen dat het ook werkelijk merkbaar beter is dan Gedore of Hazet. Maar ik heb wel het idee dat men bij Stahlwille echt wat moeite erin steekt om dingen hufter-proof te maken. Mensen vergeten hun momentsleutels op nul te stellen? Stahlwille maakt een momentsleutel die je niet meer op nul hoeft stellen als je hem opbergt. Of ze zijn de enige fabrikant die ik ken die ook lange doppen maakt waar de moervorm ook echt hoger aan de binnenkant gaat dan bij gewone doppen, zodat je ze bv. ook makkelijk bij wat hogere dopmoeren kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:39:
Ik kan iedereen de Shockwave sets van Milwaukee afraden. Mijn zwager heeft die nu een maand of 4 in gebruik voor zijn werk. 1 50mm bit kwam nieuw krom uit de verpakking, meerdere zijn al afgebroken en de boel roest als een gek.

Als ik dat vergelijk met mijn Wera sets dan was de meerprijs mij meer dan waard. Behalve de tekenen van user abuse zijn die nog in perfecte staat.
Heb je het hier over de "Impaktor serie" van Wera??

De Milwaukee bitsets die ik recent binnenkreeg zagen er uit of zij net van de ruwe wals waren gerold en de eindbehandeling op de een of andere manier hadden gemist, niet erg als zij verder hun ding goed doen.
De paar bits die ik echter gebruikte om een stel hardnekkige kruiskopschroeven met een slagschroevendraaier te verwijderen zien er echter nu al opvallend afgedraaid uit, gelukkig niet gebroken. :+
Voorlopig ben ik niet onder de indruk.

Ik zie dat Wera ook op Amazon.de lekker aan de prijs is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wera Impaktor inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Over Wera gesproken, ik heb onlangs de Wera Kompakt 27 RA ratel schroevendraaier gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.crawfordtool.com/werakk27-600.gif

Fijn ding maar ik kan er helaas geen opbergdoosje voor vinden.

Voor de korte Wera schroevendraaiers bestaan er wel mooie houders maar voor de lange blijkbaar niet. :|

Hij zit nu in het doosje van de oude Bosch ratel schroevendraaier die hij vervangen heeft;

Afbeeldingslocatie: https://www.conrad.nl/medias/global/ce/8000_8999/8100/8190/8197/819716_RB_00_FB.EPS_400.jpg

Maar dat is niet ideaal, de Wera past niet lekker en het lipje van het doosje is al tijden geleden afgebroken waardoor hij niet meer afgesloten kan worden

Iemand hier een idee voor een goed alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gewoon een tas voor schroevendraaiers en dergelijk. Je weet wel, zo'n ding wat je kan oprollen.

http://www.toolstation.nl...y+gereedschapsetui/p77510

Gebruik ik ook voor mijn beitels en drevels en wat al niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Zo'n oproltas heb ik inderdaad ook voor mijn schroevendraaiers en steeksleutels en is erg handig.

Maar voor de ratel schroevendraaier zoek ik echt een doosje waar ik ook de bitjes in kan doen.
Vind het handig als dat allemaal bij elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bitjes zitten toch in het handvat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het lijkt er op dat er maar iets van 5-6 bits in het handvat zitten, kan me wel voorstellen dat je wat meer nodig hebt. Ik heb zelf een gereedschapskoffer waar ik alles bij elkaar heb zitten (inclusief de tangen en sleutels). Ik heb voor de bits een klein doosje van PB Swiss waar je tot 5 blokjes in kunt stoppen met elk ruimte voor 10 bits. Bitdoppen zoals in dat Bosch doosje wordt wat lastig, maar buiten dat wel handig om al je bits bij elkaar te hebben (maar niet direct bij een bithouder/schroevendraaier/ratel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vliegvlug schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:38:
Over Wera gesproken, ik heb onlangs de Wera Kompakt 27 RA ratel schroevendraaier gekocht.
Fijn ding maar ik kan er helaas geen opbergdoosje voor vinden.
Iemand hier een idee voor een goed alternatief?
Quick, dirty and cheap is een laag driepvriesbakje + deksel, bijv. bij de Blokker & co.

Zorg dat het handvat er in ieder geval netjes in past en vul de rest van het doosje af met een passend blokje hout waar je net zoveel gaatjes in boort als je aan bitjes kwijt wilt.
Moet het echt mooi worden dan spuit je het blokje hout in een leuk metallic kleurtje, maar dat maakt het project al meteen 2x duurder. 8)

Ik pak de meeste kleine zooi zo in losse doosjes bij elkaar die ik liever niet los in een grote gereedschapskoffer wil tegenkomen en het stapelt overzichtelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat is wel een goede tip, nu nog een passend doosje vinden. :)

De Wera ligt er nu zo bij:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/24wt2li.jpg

Past er wel in met een beetje duwen maar de deksel kan niet helemaal dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Vliegvlug schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 23:41:
Past er wel in met een beetje duwen maar de deksel kan niet helemaal dicht.
Verhit een oud mes en snij/smelt een gat in de deksel zodat de schroevendraaier er net boven uit kan steken. Het is moeilijk dit precies goed te doen, maar het kan wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Milmoor op 14-08-2016 08:45 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of verhit het dekseltje even en druk de vorm erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Daar zat ik ook aan te denken, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 06-05 11:48

miekol

erm

Je kunt ook op chique (en modulair) gaan met een L-Boxx mini of mini systainer. Evt met plukschuim of iets van kaizenfoam erin...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zoiets? Te koop inclusief plukschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dat kaizenfoan, is dat ondertussen een beetje fatsoenlijk in nederland te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 06-05 11:48

miekol

erm

teacher schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 13:34:
Dat kaizenfoan, is dat ondertussen een beetje fatsoenlijk in nederland te krijgen?
Gereedschappro.nl heeft het. Wel leuk spul, zelf een systainer mee ingericht met meerdere accuboormachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik ga zelf binnenkort wat frotten met "grijs foam" zoals we vroeger in boogkoffers gebruikten, om reciprozaag en schroeftol op 10,8v in 1 toughbox te doen, plus alle accessoires. Zal ook wel een foto van komen :P

En misschien daarna nog een met schroeftol en lamp op 18V. Vandaag bij het frotten in het werkplaatsplafond werd weer pijnlijk duidelijk dat ik nog wat meer draagbare werkverlichting nodig heb eigenlijk. Wel meteen ondervonden waarom er altijd lampjes op gereedschap zitten tegenwoordig :+

Overigens is die 10,8v recipro erg prettig bij knutselen aan pvc in kleine ruimte, werd maar weer eens bevestigd. Met een fullsize recipro zal ik niet snel boven mijn hoofd tussen de balken gaan staan klooien, maar zo'n kleintje is een mooie vervanging voor de handzaag in deze hoekjes.

[ Voor 3% gewijzigd door McGryphon op 14-08-2016 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McGryphon schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 14:29:
En misschien daarna nog een met schroeftol en lamp op 18V. Vandaag bij het frotten in het werkplaatsplafond werd weer pijnlijk duidelijk dat ik nog wat meer draagbare werkverlichting nodig heb eigenlijk. Wel meteen ondervonden waarom er altijd lampjes op gereedschap zitten tegenwoordig :+
Hoofdlampjes zijn hier niet meer weg te denken, hoe deden wij dat toch vroegâh?? O-)

Geïntroduceerd bij het uitlaten vd honden in het donker en op late MTB tochten in de winter, je hebt altijd precies het licht daar waar je het het meeste nodig hebt en je hebt je handen tenminste vrij.
Handig ook als je onder de motorkap iets te sleutelen hebt, enz., enz. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ach, er komt nu al een 18v werklamp aan, hoofdlamp komt er later nog wel bij :p

Tijdens de 24u mtb-race prefereerde ik persoonlijk 15w cree op het stuur boven 9w luxeon op mn helm overigens, maar tegenwoordig zeg ik steeds vaker "why not both" bij zulke vraagstellingen :p

[ Voor 55% gewijzigd door McGryphon op 14-08-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Bij MTB vind ik op het hoofd een stuk makkelijker, dat kijkt tenminste waar ik heen wil. Maar daarvoor moet ik nog eens een sterkere halen, want die schijnt niet zo ver. Voor het klussen is het wel fel genoeg, dus gebruik ik hem lekker daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Milmoor schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 08:44:
[...]
Verhit een oud mes en snij/smelt een gat in de deksel zodat de schroevendraaier er net boven uit kan steken. Het is moeilijk dit precies goed te doen, maar het kan wel.
MikeyMan schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 09:30:
Of verhit het dekseltje even en druk de vorm erin?
Zou misschien lukken maar de sluiting van het doosje is al kapot dus eigenlijk de moeite niet meer.
Mooi spul inderdaad die Peli-cases.
Een 1150 is alleen net te klein zag ik, de Wera is 22cm lang dus dan is al een Peli 1200 nodig.
Maar naast mooi is het helaas ook nogal prijzig, vind 50 euro een tikkie te gek enkel voor een doosje voor een schroevendraaier. :P
miekol schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 10:11:
Je kunt ook op chique (en modulair) gaan met een L-Boxx mini of mini systainer. Evt met plukschuim of iets van kaizenfoam erin...
Daar had ik nog niet aan gedacht maar klinkt goed en niet al te duur zag ik. Ga voor zo'n Mini T-Loc denk ik.
Ik heb al een grote T-loc Systainer en die bevalt me wel.

Dat kaizenfoam had ik nog nooit van gehoord maar even opgezocht en ziet er erg handig uit.
Jammer genoeg niet kunnen vinden in mini systainer formaat, bij gereedschappro.nl hebben ze alleen voor de grote. Dan maar twee normale noppenschuim voor de mini aanschaffen.

Of een een 3 vaks inlay.
Gezien dit plaatje moet mijn schroevendraaier er in passen er vanuit gaand dat het gele handvat even groot is als de groene die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51VD7Ck2eqL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb ooit eens een Hitachi 18v aangeschaft en weer geretourneerd omdat het een "impuls" aankoop was. Inmiddels heb ik een klus op de agenda staan(zolderkasten), waar een boor/schroefmachine erg van pas kan komen! Ook moet er nog een cirkelzaag oid komen.. maar eerst een boor/schroefmachine.

Door de hoevelheid aan keuzes zie ik echter door de bomen 't bos niet meer en hoop hier tips te kunnen krijgen van de kennishebbers :) Uiteraard ben ik al wel rondwezen neuzen alsook dit topic doorgenomen, maar echt duidelijk is het mij nog niet geworden.

Wel heb ik de volgende machine van Hitachi bekeken en leek het vanwege de 18v & 2 accu's wel wat.....:
http://www.mastertools.nl...LDap-H-ws4CFUETGwodvZ8HBw

Maar her en der lees ik dat het niet geschikt zou zijn voor het boren in steen/beton? Voor mij is dat wel van belang, het beton in de woning is namelijk keihard...

Bitjes heb ik trouwens liggen, van Makita: http://www.hornbach.nl/sh...ette/8324419/artikel.html?
en enkele boortjes van Piranha.. Daar moet nog wel een setje voor komen..

Dit lijkt ook een kandidaat? DeWalt DCD790D2 http://www.mastertools.nl...ormachine-dew-dcd790d2-qw

Budget is overigens ~max. €200,- en de werkzaamheden zijn, buiten de zolderkasten, eigenlijk niet heel veel voor op de korte termijn..

[ Voor 5% gewijzigd door beyazz06 op 15-08-2016 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor boren in beton heb je niks aan een schroefboormachine. Zelfs met een schroefklopboormachine gaat dat waarschijnlijk niet werken. Voor dergelijk werk heb je een boorhamer nodig.

Je kan natuurlijk een schroefboormachine kopen voor het schroefwerk en houtboorwerk van je klus en dan een boorhamer huren voor het boren in beton.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ten eerste, voor een schroefboormachine onder de 200 euro zou ik op dit specifieke moment voor de Dewalt DCD795 gaan, bij Gereedschapcentrum nu 190 euro. Maar het tweede deel van je vraag, of je er beton mee in komt? Nou, nee. Daarvoor heb je een boorhamer nodig. Voldoet een bedrade groene Bosch van ~100 euro ook voor, alleen weer niet zo'n geschikt ding voor schroeven/boren.

Om dat allemaal te doen voor ~200 euro zou ik denk ik een bedrade boorhamer en een 10,8v li-ion schroefboormachine van Bosch Blauw aanraden. Die dingen zijn op het moment steeds wel ergens in de aanbieding voor ~100 euro, en voldoet voor 99% van de gebruikers. Afgaand op je post zal die combi je ook beter van dienst zijn dan een mooie brushless 18v klopboormachine.

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 15-08-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:28
Heb zelf een boorhamer, zo'n groene van bosch, en die doet zijn werk prima. En de betonnen muren zijn hier echt bikkelhard (als in, professionele klopboormachine slaat er nog geen deukje in). De groene bosch gaat er doorheen als een pakje boter.
Wij hebben een setje waar een koppelstuk bij zit waarmee je ook gewone boortjes kan gebruiken (dus niet enkel SDS). Was destijds in de aanbieding voor iets van 90 euro dacht ik.
Wij hebben de 2100sre
De 2100 RE heeft geen boorkopadapter er bij zitten (voor gewone boortjes)
De 2100 SRE heeft die er wel bij.

Al kan het zijn dat het goedkoper is om de adapter los te bestellen:
https://www.bol.com/nl/p/...02945212-9200000010660764

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 15-08-2016 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben opzoek naar wat lijmtangen, want kwam erachter dat de twee oude van 300mm een beetje weinig zijn voor mijn huidige tafel project. Dat en het zijn klemtangen (heet dat zo :? dit soort) en niet lijmtangen. Ik heb even gauw het topic weer doorgezocht en zag wel 1 model langskomen, maar zijn er hier mensen met nog een mening over wat een slim idee is?

Voorlopig beperk ik mezelf tot twee stuks om bij de huidige set te passen. Maar wil dit op den duur wel uitbreiden (veel houtprojecten in het verschiet). Ik zou wel zo'n setje willen, maar dat is onbetaalbaar momenteel ;-). Omdat ik voornamelijk met hout wil werken de komende tijd moeten ze in ieder geval geschikt zijn daarvoor, maar zijn er ook multifunctionele varianten? Omzetten van klem naar spreider is mooi meegenomen. Ik las ook op fine-tools dat de plastic variant eindig is voor zwaarder hout (een plantenbak op wielen valt volgens mij nog niet in deze categorie). Dus het brengt me allemaal wat aan het twijfelen.

Mijn eerste keuze zou zijn om twee van deze te bestellen. Of is dat wat overkill? Overigens ben ik niet alleen naar Bessey aan het kijken, maar die hadden wel een duidelijk overzicht van soorten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
sheane schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 11:46:
Ik ben opzoek naar wat lijmtangen, want kwam erachter dat de twee oude van 300mm een beetje weinig zijn voor mijn huidige tafel project. Dat en het zijn klemtangen (heet dat zo :? dit soort) en niet lijmtangen. Ik heb even gauw het topic weer doorgezocht en zag wel 1 model langskomen, maar zijn er hier mensen met nog een mening over wat een slim idee is?

Voorlopig beperk ik mezelf tot twee stuks om bij de huidige set te passen. Maar wil dit op den duur wel uitbreiden (veel houtprojecten in het verschiet). Ik zou wel zo'n setje willen, maar dat is onbetaalbaar momenteel ;-). Omdat ik voornamelijk met hout wil werken de komende tijd moeten ze in ieder geval geschikt zijn daarvoor, maar zijn er ook multifunctionele varianten? Omzetten van klem naar spreider is mooi meegenomen. Ik las ook op fine-tools dat de plastic variant eindig is voor zwaarder hout (een plantenbak op wielen valt volgens mij nog niet in deze categorie). Dus het brengt me allemaal wat aan het twijfelen.

Mijn eerste keuze zou zijn om twee van deze te bestellen. Of is dat wat overkill? Overigens ben ik niet alleen naar Bessey aan het kijken, maar die hadden wel een duidelijk overzicht van soorten :9
Klemtangen, ook wel "F-model lijmtangen", verdienen bij mij toch meestal nog de voorkeur over snelspanners. Beide heb ik hier vooral erg veel goedkope liggen in diverse maten, maar het is een dermate degelijk en simpel ontwerp dat het vaak moeilijk is om het ècht kapot te maken zodanig dat het niet in 5 minuten te repareren is. Enkel de Sencys variant zou ik afraden, die heb ik meerdere in een week gebroken of handvatten afgebroken bij een van mijn vorige werkgevers en dat was echt geen abnormaal gebruik.

De snelspanners die we hier hebben zijn van het Gamma huismerk, en voldoen prima voor het meeste gebruik hier; maar de hoofdwerkzaamheden hier thuis vinden dan ook plaats in de boekbinderij, en karton is wat lichter spul dan hardhout :P

Tegen de tijd dat ik zelf weer het huis uit ga en de voorraad klemmen van mijn pa niet meer bij de hand heb koop ik denk ik een uiteenlopende set goedkope, in verschillende formaten, en vervang ik de veelgebruikte en/of kapotte maten gaandeweg door Bessey. Nou ja, vervangen.. aanvullen met :P

"Beter 8 goedkope lijmklemmen dan 2 supermooie in de verkeerde maat".

Pagina: 1 ... 24 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.