[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 100 Laatste
Acties:
  • 718.822 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 23:24
iscara schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 15:36:
Het voeg- en kitwerk in mijn badkamer is niet zo goed gedaan door de vorige bewoner, dus dat mag ik opnieuw doen. Voor het verwijderen van het kit en de voegen is een multimachine natuurlijk het aangewezen apparaat. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik verwacht zo;n apparaat verder niet veel te gebruiken, daarom wil ik er niet te veel aan uitgeven. En moet het een snoer hebben.

De gamma heeft nu een Bosch PMF 1900 E set voor 80 euro ook nog te betalen, maar de Bosch accessoires zijn wel prijzig.
Goedkoper is mogelijk met een Ferm ORM1005 of Einhell TC-MG 220 E. Zijn natuurlijk wel de budgetmerken.

Ik neig naar de Einhell, heeft op amazon ook goede reviews, of ga ik daar spijt van krijgen en kan ik beter bv de Bosch nemen?
https://www.boels.nl/hure.../metaalbewerken/multitool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Al je echt niet van plan bent om er veel mee te doen dan zou ik de 1 na goedkoopste nemen en het geld wat je bespaart investeren in goede hulpstukjes.

Goedkoop is duurkoop in dit geval met die zaagjes en mesjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

henkie196 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:21:
[...]
Als de tip van het boortje ook eiert, is dat volgens mij niet zoals het hoort en zou ik er eens mee terug gaan naar de winkel.
Er zijn machines die de boor pas centreren onder een lichte druk!!

De poster moet voor enige betrouwbaarheid dus even een nieuw en nog recht boortje plaatsen en de machine onder milde druk laten draaien op bijv. een afvalstukje hout.
Wiebelt de boor dan nog steeds??

Zo ja meteen retour en zo nee, dan is er dus niets aan de hand. 8)

Zo kun je zonder al te veel vertroebeling van steen/betonstof testen.
Deze test moet dus echt worden uitgevoerd voordat je er te laat achterkomt dat de RMA eigenlijk kansloos was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-05 02:11
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:51:
[...]

De poster moet voor enige betrouwbaarheid dus even een nieuw en nog recht boortje plaatsen en de machine onder milde druk laten draaien op bijv. een afvalstukje hout.

Zo ja meteen retour en zo nee, dan is er dus niets aan de hand. 8)

Zo kun je zonder al te veel vertroebeling van steen/betonstof testen.
Deze test moet dus echt worden uitgevoerd voordat je er te laat achterkomt dat de RMA eigenlijk kansloos was. ;)
Aha oke. Dat kan t dus zijn. Een goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Johnny schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:32:
Ik ben op zoek naar een mini-compressor/pomp waarmee ik dingen zoals gereedschap/werkplek/computers kan schoonblazen. Dan zou het ook handig zijn als dat ding fietsbanden kan opblazen tot een bepaalde druk. Tot zo ver geen probleem. Er zijn diverse apparaten die dit kunnen. Maar het zou helemaal geweldig zijn als ik er ook een opblaasbare boot mee zou kunnen opblazen naar een exacte druk. Deze heeft "Halkey Roberts"-ventielen, er bestaan wel elektrische pompen speciaal hiervoor en adapters naar een luchtslang, maar deze passend krijgen op een mini-compressor/pomp is dan weer de uitdaging omdat het niet duidelijk is wat voor diameter de slang heeft en deze dan ook nog vaak aan het apparaat vast zit.

Heeft iemand nog suggesties voor een mini-compressor/pomp die flexibel in te zetten is?
De bekende 12V mini-compressoren hebben in jouw situatie het grote nadeel dat die totaal niet geschikt zijn om iets schoon te blazen, de luchtstroom die daar over het algemeen uitkomt mist echt alle power en de mini-compressoren uit deze klasse die juist volume leveren missen weer de benodigde hoge druk om iets te reinigen.
Wij hebben meerdere van die pompjes in gebruik (of in gebruik gehad) om de luchtslangen van onze Karsten tent op te blazen.
Voor dat doel zijn die pompjes prima, ook hogere drukken zijn doorgaans geen enkel probleem.

Een nadeel is dat je dit soort pompjes niet veel langer dan 10/15 minuten kunt laten lopen vanwege de stevig oplopende temperaturen.
De pompjes moeten dan echt eerst afkoelen, anders houden zij het niet erg lang uit.
Ik noem het vanwege "de boot" die je wilt gaan oppompen, geen idee hoeveel liter lucht daar uiteindelijk in moet. ;)

Iets grotere pompjes op 230V als deze Senco zijn nog steeds redelijk mobiel maar hebben een beduidend hogere capaciteit en deze kun je ook uitstekend gebruiken om stuff stevig schoon te blazen.
Voor gebruik in huis heb ik deze redelijk stille en mobiele Hitachi EC58, prima apparaat maar de Senco uit dezelfde klasse is net iets goedkoper.
Op de site staan nog meer compressoren in deze gewichtsklasse check ze zelf even, een link met een selectie posten gaat niet echt lekker.

Een zeer complete compressor die in principe aan al je eisen zou moeten voldoen is deze kleine HBM compressor die én olievrij is én voor een compressor ook redelijk "low-noise" is.
Daarnaast ook nog betaalbaar al is hij op dit moment uitverkocht, misschien kun je hem nog wel voor deze prijs bestellen??

Wij hebben het ding in de garage staan en hij bevalt tot nu toe uitstekend.
Zoek je echt iets kleiners, dan wordt het wel lastig ben ik bang. ;)

Check voor de "Halkey Roberts ventielen" eBay eens, daar staat een hele rits aan goedkope Aziatische oplossingen die ook gratis worden verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Raymond, ik dacht dat dat veel duurder zou zijn. Maar ik denk dat ik de machine meer dan 1 dag nodig heb, dan wordt kopen al snel aantrekkelijker
@Ciris, ik denk dat ik dat ga doen. Ik dacht dat de ecotools hulpstukken een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Nee dat hebben ze dus niet. Eco-tools is echt rommel. Met dat spul heb ik al iemand gezien die probeerde om een simpele stalen schroef uit een stalen kozijn te slijpen. Gewoon even de kop eraf slijpen dus. Die kwam van een koude kermis thuis. Tandjes totaal weggeslepen en de kop zat er nog op.

Met mijn Fein mesje geen probleem en geen centje pijn. Koop een goed zaagje. Niet op gaan besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Zijn jullie btw bekend met de producten van deze winkel: http://www.bogeba.com/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 21:16

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Anoniem: 639074 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 17:54:
[...]

De bekende 12V mini-compressoren hebben in jouw situatie het grote nadeel dat die totaal niet geschikt zijn om iets schoon te blazen, de luchtstroom die daar over het algemeen uitkomt mist echt alle power en de mini-compressoren uit deze klasse die juist volume leveren missen weer de benodigde hoge druk om iets te reinigen.
Wij hebben meerdere van die pompjes in gebruik (of in gebruik gehad) om de luchtslangen van onze Karsten tent op te blazen.
Voor dat doel zijn die pompjes prima, ook hogere drukken zijn doorgaans geen enkel probleem.

Een nadeel is dat je dit soort pompjes niet veel langer dan 10/15 minuten kunt laten lopen vanwege de stevig oplopende temperaturen.
De pompjes moeten dan echt eerst afkoelen, anders houden zij het niet erg lang uit.
Ik noem het vanwege "de boot" die je wilt gaan oppompen, geen idee hoeveel liter lucht daar uiteindelijk in moet. ;)

Iets grotere pompjes op 230V als deze Senco zijn nog steeds redelijk mobiel maar hebben een beduidend hogere capaciteit en deze kun je ook uitstekend gebruiken om stuff stevig schoon te blazen.
Voor gebruik in huis heb ik deze redelijk stille en mobiele Hitachi EC58, prima apparaat maar de Senco uit dezelfde klasse is net iets goedkoper.
Op de site staan nog meer compressoren in deze gewichtsklasse check ze zelf even, een link met een selectie posten gaat niet echt lekker.

Een zeer complete compressor die in principe aan al je eisen zou moeten voldoen is deze kleine HBM compressor die én olievrij is én voor een compressor ook redelijk "low-noise" is.
Daarnaast ook nog betaalbaar al is hij op dit moment uitverkocht, misschien kun je hem nog wel voor deze prijs bestellen??

Wij hebben het ding in de garage staan en hij bevalt tot nu toe uitstekend.
Zoek je echt iets kleiners, dan wordt het wel lastig ben ik bang. ;)

Check voor de "Halkey Roberts ventielen" eBay eens, daar staat een hele rits aan goedkope Aziatische oplossingen die ook gratis worden verstuurd.
Bedankt voor de suggesties. De HBM is wel aantrekkelijk omdat hij weinig herrie maakt, Hitachi is weer compacter en lichter. Zelf had ik ook nog de Ferm CRM1049 gevonden, nu bij de gamma maar 75 euro, en compleet met slang, bandenvulpistool en nippels. Is nog een paar kilo lichter, maar maakt weer wel veel herrie.

Wat betreft de Halkey Robert ventielen, ik heb er ook al een paar gevonden die naar 20 mm gaan, een stukje 20 mm slang slang en dan weer een adapter daartussen, wellicht met een slangenklem er omheen. Zolang de compressor een verwijderbare slang heeft dan moet het wel hopelijk wel lukken. Volume van de boot is niet heel groot, zijn drie luchtkamers van dropstitch-materiaal die exact 10 PSI / 0.68 bar moeten zijn. Met de handpomp ben je ook in 10 minuten klaar maar is het laatste stuk net een beetje zwaar.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waarom niet zo'n dingetje erbij scoren: http://www.rubberbootshop...9610/Products/05-20300150 ?

Over het algemeen verplaatsen compressoren vaak relatief weinig lucht. De naam zegt het al: Compressor, die perst lucht samen om zo een hoge druk te krijgen. Om een boot op te blazen heb je niet zoveel druk nodig, maar met name veel lucht. Bovenstaand pompje doet 800L per minuut! (het is btw de eerste google hit, geen idee of het een goede of goedkope is :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 16:51:

Ik was onder de indruk dat zo'n boorkop systeem een beetje afgedaan had? Lijkt me niet echt iets voor een Bosch blauw (alhoewel me bij staat dat iemand een paar weken geleden in dit topic ook iets soortgelijks had met de SDS kop van een Bosch blauw boorhamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 20:27

FZ6

Ik ben al even aan het googlen maar kan er niks over vinden, dus hopelijk kan iemand hier me verder helpen:

Ik heb sinds kort een Metabo KGS 216 M afkortzaag.

Maar, hij zaagt niet helemaal haaks.
Nu wil ik dit natuurlijk graag afstellen want als mijn laminaatvloertje gezaagd moet worden moet dit wel recht zijn.

Heef iemand hier wat tips of een linkje voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-04 20:27

FZ6

Zo makkelijk kan het zijn, ik ga vanavond meteen testen.
Thanks! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Johnny schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 23:09:
[...]
De HBM is wel aantrekkelijk omdat hij weinig herrie maakt
Als je dit formaat kunt hanteren (zo groot is hij niet) dan is dit nog net de meest "all-round" compressor van het stel, anders val je in de nóg grotere beduidend minder mobiele apparaten.
Die presteren met een grotere tankinhoud natuurlijk beter, maar dat gaat logisch ten koste van de mobiliteit.
De tankbuffer van deze instap-HBM is ook groter en daar heb je instant plezier van, daarnaast blijft de druk langer constant hoog door de dubbel uitgevoerde cilinders.

Voor een luchttacker is deze ketelinhoud bijv. al aan de zeer kleine kant, voor zo'n toepassing moet je op zoek naar een 50liter/100liter tank om een beetje comfortabel te kunnen werken.
Hitachi is weer compacter en lichter.
Ja, dat is het voordeel maar ook meteen het nadeel. :+
De kleine tankbuffer ben je zo doorheen en continu blazen op de hoogste druk lukt niet omdat de luchtdruk dan toch best snel terugloopt.
Dat hebben deze tankjes helaas allemaal.
Zelf had ik ook nog de Ferm CRM1049 gevonden, nu bij de gamma maar 75 euro, en compleet met slang, bandenvulpistool en nippels. Is nog een paar kilo lichter, maar maakt weer wel veel herrie.
Voor incidenteel gebruik zal dit best werken, maar als je net iets meer eisen hebt, of het apparaat vaker wilt gebruiken, kies dan liever iets groters.
Deze grootte heeft zo zijn ingebakken beperkingen. ;)
henkie196 schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 09:02:
Ik was onder de indruk dat zo'n boorkop systeem een beetje afgedaan had? Lijkt me niet echt iets voor een Bosch blauw (alhoewel me bij staat dat iemand een paar weken geleden in dit topic ook iets soortgelijks had met de SDS kop van een Bosch blauw boorhamer).
Het lijkt mij zelfs helemaal niets, je zou dit niet echt moeten willen zou ik denken.
Dat ziet er toch totaal niet uit. :+

Ik begrijp best dat ik het merk er intussen niet meer op mag aankijken, maar mijn allereerste Bosch ooit had een lager dat na dik een jaar volledig bleek uitgewoond, bikkelharde garanties had je in die dagen nog niet. :(
Zelfs de as van de rotor was voor de helft weggesleten, daar was geen eer meer aan te behalen.
M'n broer had net zo'n machine met identieke mankementen, het was dus geen geïsoleerd gevalletje random pech of zo.

Een tweede en meer professionele Bosch had ook een boorkop die (vers uit de doos) al alle kanten opwiebelde en een retour naar Bosch leerde mij dat dit overduidelijke en tergende gewiebel binnen hun "toleranties" viel.
Tja....... :F

Hierna heb ik het vele jaren met dit merk gehad, de pro-Metabo's die volgden zijn als betonmixers misbruikt en nog veel meer dingen die God verboden had en die draaien nu na 30 jaar dagelijks misbruik met een Futuro-top boorkop nog net zo loepzuiver als op dag 1.
Zo kan het dus ook. O-)
Raymond schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:54:
Zijn jullie btw bekend met de producten van deze winkel: http://www.bogeba.com/ ?
Eerlijk gezegd had ik nog nooit van deze shop gehoord, noch van de Mito widia zaagbladen die zij leveren.

De prijzen zijn wel zeer aantrekkelijk, maar over de kwaliteit kan ik helaas niets melden.
Ik heb net een stapel zaagbladen van CMT binnen (via Amazon.de) die ongeveer gelijk geprijsd zijn, maar wel een bewezen reputatie hebben en veel beter zijn gedocumenteerd.
Het laatste zou voor mij alsvast een reden zijn eerder voor de CMT bladen te kiezen. ;)

De Italiaanse verkoper Mobiltechnica (met grote dank aan L.N.) kwam mij zeer serieus over en na een korte mailwisseling mbt de urgentie heeft hij ze voor hetzelfde geld per express opgestuurd en waren zij met een dag in huis.
Hulde dus.

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 28-07-2016 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-04 00:14

Jelte,89

Woodworking

Iemand met (veel) geld over die wil beginnen met houtbewerken?

http://www.marktplaats.nl...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
CMT ken ik ook (ik heb er frezen van), ik wist alleen niet dat die voor zo weinig via Amazon te krijgen zijn. Da's idd wel gunstig!
Die website had ik gevonden via iemand die wel goeie ervaringen met de producten had en het mooie is dat het blad dat ik nodig heb ook maar 2,2mm dik is, wat goed past op mn zaagtafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ben er nog steeds niet uit welke schroefboormachine en eventueel slagschroevert het wordt.

Kom ik opeens dit tegen: https://www.mtools.nl/mac...et-boren-en-slagschroeven

Afbeeldingslocatie: https://www.mtools.nl/media/catalog/product/cache/3/image/400x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/l/clx201sax1.jpg
Makita CLX201SAX1 10,8 V Combiset boren en slagschroeven
2,0 Ah accu's (2 st.), DF331, TD110, lader, aluminium koffer

Is een stuk goedkoper dan een 18v combiset. Ook wat minder krachtig, maargoed.

Keuzes, keuzes... 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:41
Ik was net met m'n 1.5jaar oude Makita DDF456 een paar gaatjes van 2mm aan het boren, en ik merkte dat de boorkop iets slingert :/ en dat terwijl ik er naar mijn mening niets geks mee heb gedaan, hij ziet er ook nog als nieuw uit.
helaas destijds niet geregistreerd voor verlengde garantie(wist ik veel)
Een nieuwe boorkop zal wel niet helpen denk ik, omdat de hele kop iets slingert lijkt het de as tenzei ik het mis heb?
Heeft er iemand ervaring hiermee? Of met service van Makita als je je apparaat niet geregistreerd hebt na ruim een jaar?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Laatst online: 05-05 12:36
Je hebt bij Makita standaard 2 jaar garantie en na registratie 3, maar je zal de bon wel niet meer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Laatst online: 11:41
Jawel, die staat nog in m'n mailbox, ik heb hem nl bij een webshop gekocht.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jorn schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:00:
Ik was net met m'n 1.5jaar oude Makita DDF456 een paar gaatjes van 2mm aan het boren, en ik merkte dat de boorkop iets slingert :/ en dat terwijl ik er naar mijn mening niets geks mee heb gedaan, hij ziet er ook nog als nieuw uit.
Zet een nieuwe en rechte boor in de kop, laat de machine draaien en je weet of er een "slinger" is. ;)
Een nieuwe boorkop zal wel niet helpen denk ik, omdat de hele kop iets slingert lijkt het de as tenzei ik het mis heb?
Heeft er iemand ervaring hiermee? Of met service van Makita als je je apparaat niet geregistreerd hebt na ruim een jaar?
Je hebt sowieso recht op 2 jaar garantie, of je nu registreert of niet.
De registratie waar je op doelt verlengt de standaard garantie soms naar drie of vier jaar en moet over het algemeen binnen een maand na aankoop worden geclaimd.

Je wettelijke en eerste aanspreekpartner mbt garantie is trouwens de shop van aankoop en niet Makita.
Je loopt in principe zelfs risico de shopgarantie te verliezen als je een machine eerst aanbiedt bij "de fabrikant", of een derde partij.
Doe dit dus alleen na vooroverleg met de shop en zorg er zwart op wit voor dat je daarbij niet in je eigen voet schiet door de shopgarantie te verliezen. :+

In het consumentenrecht heb je namelijk enkel rechten naar de shop/verkoper toe en die gaan doorgaans verder dan de officiële fabrieksgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:58

PoweRoy

funky!

Even terugkomend op een bouwzuiger. Wil het gaan gebruiker voor mijn zaag apparatuur en in de toekomst verbouwing van woning.

Ik zag deze: http://www.gereedschappro...3-1300-watt-23-liter/2228
• Vermogen 1300 Watt
• 23 liter
• Onderdruk: 160mbar

Of kan je beter voor een Nilfisk of iets dergelijks gaan?
Een Multi 20: http://www.stofzuigerstor...ilfisk-multi-20-inox.html
• Vermogen 1400 Watt
• 20 liter
• Onderdruk: 210mbar
Of een andere voor een gematigde klusser B) onder de 150 euro

Ga hem gebruiken met een cyclone:
High Efficiency Cyclone Powder Dust Collector Filter Top Quality For Vacuums
Dust commander

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PoweRoy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 11:10:
.................
Of kan je beter voor een Nilfisk of iets dergelijks gaan?
Een Multi 20: http://www.stofzuigerstor...ilfisk-multi-20-inox.html
• Vermogen 1400 Watt
• 20 liter
• Onderdruk: 210mbar
Of een andere voor een gematigde klusser B) onder de 150 euro
Van deze opties zou ik het dan bij Nilfisk houden, maar check vooral het iets uitgebreider model eens, de Nilfisk Multi 20 T.
Of de versie met meer volume, de Nilfisk Multi 30 T VSC Inox.

Het geringe prijsverschil ben je na een jaar alweer vergeten, maar dan herinner je je nog wel het extra stopcontact op de zuiger. ;)
Een aangesloten apparaat zal de zuiger laten starten als je het betreffende apparaat inschakelt, erg handig voor bijv. de stofafzuiging van aangesloten schuurmachines/slijpers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
BFmango schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 20:25:
Ben er nog steeds niet uit welke schroefboormachine en eventueel slagschroevert het wordt.

Kom ik opeens dit tegen: https://www.mtools.nl/mac...et-boren-en-slagschroeven

[afbeelding]
Makita CLX201SAX1 10,8 V Combiset boren en slagschroeven
2,0 Ah accu's (2 st.), DF331, TD110, lader, aluminium koffer

Is een stuk goedkoper dan een 18v combiset. Ook wat minder krachtig, maargoed.

Keuzes, keuzes... 8)7 8)7 8)7
Ik weet niet of koolborstelloos voor jou belangrijk was, of dat dat iemand anders was, maar de boormachine is er al in BL versie (df332) en de slagschroevendraaier komt binnenkort (laatste kwartaal).

Verder is dit trouwens ook een prima set. Voor de meeste houtbewerking is dit ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:58

PoweRoy

funky!

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:36:
[...]

Van deze opties zou ik het dan bij Nilfisk houden, maar check vooral het iets uitgebreider model eens, de Nilfisk Multi 20 T.
Of de versie met meer volume, de Nilfisk Multi 30 T VSC Inox.

Het geringe prijsverschil ben je na een jaar alweer vergeten, maar dan herinner je je nog wel het extra stopcontact op de zuiger. ;)
Een aangesloten apparaat zal de zuiger laten starten als je het betreffende apparaat inschakelt, erg handig voor bijv. de stofafzuiging van aangesloten schuurmachines/slijpers.
Kom net Consumentenbond artikel tegen van 2014: valt me op dat de nilfisk daar slecht zuigt

Ook nu gevallen op de Karcher WD 6 PREMIUM ME PT
Wel weer een stuk duurder...

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik lees de test niet zo dat het een "slechte zuiger" is.
Iets met het specifieke mondstuk icm "het zuigen van waterzooi", het ding doet gewoon wat het moet doen :+

Het lijkt mij dat Nilfisk wel ongeveer weet hoe je een zuiger maakt.
Prijs valt mij wel mee voor de geleverde features, lijkt mij een prima zuiger.

Ik zou wel willen weten hoe het filterreinigingssysteem werkt, misschien geeft de Kärcher site daar nog antwoord op??
De push/pull van de genoemde Nilfisk zuigers werkt handmatig, maar het systeem is wel effectief.

Mijn eigen Protool/Nilfisk bouwzuiger doet de push/pull volautomatisch om de zoveel seconden en dat werkt met fijn steenstof wel zo fijn.
Maar goed dat beest was ook ~3x duurder.
Die zuiger gaat maar door en door zonder aan zuigkracht te verliezen, tot het (steen)stof uiteindelijk de oortjes uitkomt. ;)

Ik ben in ieder geval blij dat ik daar nooit op heb beknibbeld, hij zal intussen al een jaar of 10 oud zijn en wordt veel gebruikt en zonder enig mankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Laatst online: 29-04 15:18

Paladin

Play Ball!

PoweRoy schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 14:17:

Ik heb die karcher sinds kort thuis, hij zuigtabletten goed en heeft grote capaciteit. Enige wat ik minder vind met houtbewerking is dat het filter echt binnen no-time vol zit en je die moet uitkloppen. De zakken die karcher heeft zijn dan wel een oplossing.

De inschakelautomaat doet het verder goed.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij heb ik een voorloper:de mv6 premium. Prima ding, ben er erg tevreden mee. Hooguit dat de handgreep/beugel iets te soepel draait en daardoor niet handig is om de machine te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:07

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Jorn schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 23:00:
Ik zag hier laatst een youtube filmpje van.
Er schijnt achter de boorkop een lager te zitten dat uitslijt. Hierdoor gaat ie wiebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
In mijn zoektocht naar afkortzaag kom ik op de Engelse sites een DeWalt DWS774 tegen die prettig geprijsd is. Maar dit lijkt een speciale Engelse versie te zijn, er staat bij:
"New 1400 Watt motor for powerful cutting in all materials (1400 Watt Low Voltage version UK Only)". Ik snap niet wat hier mee bedoeld wordt.
Weten jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat draait op 110v tegen 230v in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:54:
Dat draait op 110v tegen 230v in NL.
Maar dat is toch Amerikaans, niet Engels?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh ja. Das waar ook.

Geen idee dan. Stuur Black & Decker Dewalt eens een mailtje zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 12:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:59:
Oh ja. Das waar ook.

Geen idee dan. Stuur Black & Decker Dewalt eens een mailtje zou ik zeggen.
In electrical power systems low voltage most commonly refers to mains voltage as used by lighting and portable appliances. "Low voltage" in this context still presents a risk of electric shock, but only a minor risk of electric arcs through the air.

British Standard BS 7671:2008 defines supply system low voltage as:
50–1000 V AC or 120–1500 V ripple-free DC between conductors;
50–600 V AC or 120–900 V ripple-free DC between conductors and Earth.
In short: het is gewoon 230v. High voltage is industrieel spul ( >1000v )

Maar mail ze voor de zekerheid zou ik zeggen. Beter even 3 x checken dan iets fout kopen

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 31-07-2016 21:30 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Handig. Lekker verwarrend om dat in een advertentie te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:23
In het Nederlands gebruiken we die termen officieel ook niet anders. "Laagspanning" is alles tot 1000VAC of 1500VDC.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Thx, ik ga ze mailen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

iscara schreef op zondag 31 juli 2016 @ 21:41:
Thx, ik ga ze mailen voor de zekerheid.
Die moeite kun je jezelf besparen, kennelijk wordt er in de UK ook 110V gebruikt, tenminste als ik de machinetypes op een aantal UK sites bekijk, waar identieke machines zowel in 110V als in 230V worden aangeboden.
Ok, dan zijn ze natuurlijk niet identiek meer, maar je begrijpt hopelijk de bedoeling. :z

Misschien hebben de kleine eilanden 110V, de stroom moet nml. eerst heen maar ook weer terug en deel 220V maar eens door 2. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paladin schreef op zondag 31 juli 2016 @ 10:11:
[...]
Ik heb die karcher sinds kort thuis, hij zuigtabletten goed en heeft grote capaciteit. Enige wat ik minder vind met houtbewerking is dat het filter echt binnen no-time vol zit en je die moet uitkloppen. De zakken die karcher heeft zijn dan wel een oplossing.
Dat is de makke van alle oldskool bouwzuigers die geen enkele filterreiniging hebben, zelfs de electromagnetische schud/klop/tril mechanieken reinigen het stoffilter niet volledig.

Anders is dat bij het push/pull systeem dat Nilfisk (met Protool??) heeft ontwikkeld.
Bij dit systeem bestaat (in de volautomatische versie) het compartiment uit 2 delen, die beurtelings óf effectief zuigen óf reinigend blazen.
De zuigkracht blijft zo 100% constant en tegelijkertijd wordt de helft van het filter zeer effectief van fijn stof ontdaan.

Er is ook een handmatige push/pull versie, ik vermoed dat er dan slechts 1 compartiment is, waarbij de zuigkracht even zal onderbreken om plaats te maken voor een schoonblaasactie.

Ik zie het systeem intussen ook op de Festool zuigers terug.
Logisch want Festo heeft Protool eerder ingelijfd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 03:03:
[...]

Die moeite kun je jezelf besparen, kennelijk wordt er in de UK ook 110V gebruikt, tenminste als ik de machinetypes op een aantal UK sites bekijk, waar identieke machines zowel in 110V als in 230V worden aangeboden.
Ok, dan zijn ze natuurlijk niet identiek meer, maar je begrijpt hopelijk de bedoeling. :z

Misschien hebben de kleine eilanden 110V, de stroom moet nml. eerst heen maar ook weer terug en deel 220V maar eens door 2. :+
Maar de 230V machine zou dan toch wel moeten werken (met een verloopstekker) zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

miekol

erm

Anoniem: 639074 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 03:03:
[...]

Volgens mij is bij professioneel gebruik/werkplaatsen (op lokatie) in Engeland 110v verplicht. Thuisgebruik is dan wel weer vaak 230v. Wel even goed checken voor aankoop dus welke van de twee het is...

Op FOG (Festoolownersgroup) wordt dacht ik namelijk steen en been geklaagd over deze regelgeving. Schijnt dat de 110v Festool Kapex nogal een brekebeentje is vergeleken met de 230v variant (motor gaat vaak kapot).

[ Voor 12% gewijzigd door miekol op 01-08-2016 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb nu een bosch 18v li schroefmachine met 3 18v accu's.
Voor diezelfde 18V accu's ben ik nu op zoek naar een 2de schroefmachine. Zo goedkoop mogelijk, hoeft alleen maar te schroeven en licht te boren, maar dus wel op 18v. Budget zo rond de 80-90 euro.

Ik had zelf de volgende al gevonden maar die verzend helaas niet naar nederland (Bosch-GSR-18-V-LI)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:46
painkill schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:39:
Ik heb nu een bosch 18v li schroefmachine met 3 18v accu's.
Voor diezelfde 18V accu's ben ik nu op zoek naar een 2de schroefmachine. Zo goedkoop mogelijk, hoeft alleen maar te schroeven en licht te boren, maar dus wel op 18v. Budget zo rond de 80-90 euro.

Ik had zelf de volgende al gevonden maar die verzend helaas niet naar nederland (Bosch-GSR-18-V-LI)
Er staat bij verzendopties hier gewoon dat hij voor 9.90 naar NL verzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-05 17:38

painkill

Pain(k)(ill)

TFDev schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 17:46:
[...]

Er staat bij verzendopties hier gewoon dat hij voor 9.90 naar NL verzend?
Oeps, had hem eerst bij een andere verkoper ook voor die prijs gezien en die verzond hem niet naar NL..
Nouja, opgelost. Scheelt wel veel met NL trouwens qua prijs. En de vorige verkoper van ebay uit duitsland gaf nog goede garantie ook.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
miekol schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:23:
Volgens mij is bij professioneel gebruik/werkplaatsen (op lokatie) in Engeland 110v verplicht. Thuisgebruik is dan wel weer vaak 230v. Wel even goed checken voor aankoop dus welke van de twee het is...
Ja, ik werk in de offshore op het Nederlandse plat, en af en toe wordt er voor iets speciaals een bedrijf uit de UK ingehuurd.
Sommige komen dan ook met 110V gereedschap, dan moet er weer een trafo meegeleverd worden :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:35
Op dit moment leen ik nog altijd mijn pa's accuboor en aangezien ik de badkamer/woonkamer moet verbouwen wil ik toch een voor mezelf aanschaffen.

Wat vinden we van de Bosch accuschroever op de eerste pagina van de link hier onder?

http://www.mobau-uebach.de/images/Werbung/werbung-kw-31.pdf

Er ligt er ook een in de aanbieding bij de Hornbach, maar die kost 200 euro en ik denk niet dat ik die 50 euro extra eruit ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wie van jullie heeft er trouwens ervaring met het zelf maken van werkbanken?

Met een beetje geluk (vandaag hopelijk bericht van de makelaar) ga ik verhuizen naar huis dat volledig onderkelderd is. En die kelder wordt zo'n beetje mijn domein, aka "klushok" :D

Nu wil ik er 2 werkbanken in hebben. Eentje langs de muur, wat meer een soort van werktafel moet zijn, met een stoel ed erbij, waar ik lekker aan kan prutsen met mn electronica en luidsprekers.

En ik wil zo'n mooie grote houtbewerkingswerkbank plaatsen. Die kan dienen als "assemblagetafel" en waar ik ook met machines op tekeer kan gaan enzo.
Nu weet ik dat vaak dit soort werkbanken niet gekocht worden (ook al zijn ze 2dehands te krijgen voor 250-300 euro), maar juist als project worden gebouwd. Wie van jullie heeft dat weleens gedaan en hoe is dat bevallen? Een bepaald ontwerp gevolgd, of juist zelf iets bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
De_Bastaard schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:20:
Op dit moment leen ik nog altijd mijn pa's accuboor en aangezien ik de badkamer/woonkamer moet verbouwen wil ik toch een voor mezelf aanschaffen.

Wat vinden we van de Bosch accuschroever op de eerste pagina van de link hier onder?

http://www.mobau-uebach.de/images/Werbung/werbung-kw-31.pdf

Er ligt er ook een in de aanbieding bij de Hornbach, maar die kost 200 euro en ik denk niet dat ik die 50 euro extra eruit ga halen.
Voor die prijs is het een aardig model. Alleen de batterijen zijn met 1.5 ah wel erg mager. Hoe snel heb je het nodig?

Edit: is dit niks voor jou? Met klopboorfunctie en iets sterkere batterijen.

[ Voor 9% gewijzigd door Brutalsranan op 03-08-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Een meubelmakers werkbank maak je zelf, en gaat 100 jaar mee
op www.woodworking.nl staan veel tips.

Zoek ook eens op Ron Paulk en MFTC Workbench.

O.a. L.N. van dit forum heeft zoiets gebouwd..

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Brutalsranan schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Voor die prijs is het een aardig model. Alleen de batterijen zijn met 1.5 ah wel erg mager. Hoe snel heb je het nodig?

Edit: is dit niks voor jou? Met klopboorfunctie en iets sterkere batterijen.
Ik zie geen link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
iscara schreef op zondag 31 juli 2016 @ 20:41:
In mijn zoektocht naar afkortzaag kom ik op de Engelse sites een DeWalt DWS774 tegen die prettig geprijsd is. Maar dit lijkt een speciale Engelse versie te zijn, er staat bij:
"New 1400 Watt motor for powerful cutting in all materials (1400 Watt Low Voltage version UK Only)". Ik snap niet wat hier mee bedoeld wordt.
Weten jullie dat?
Dank voor alle reacties hierop, ik was ook vergeten dat de Engelsen een andere stekker gebruiken. Dus ga gewoon in NL kopen. En ga toch voor de Bosch GCM800SJL (kost €288) ipv DeWalt. Deze heeft namelijk een grotere capaciteit. En de DWS774 is tevens een stuk duurder (€320) en de DW770 heeft geen laser/xps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
Wat is je budget trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
150-200 euro. Schlagschrauber hoef ik niet zo zeer, voor het zware "schlag" werk heb ik een boorhamer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
De_Bastaard schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:53:
150-200 euro. Schlagschrauber hoef ik niet zo zeer, voor het zware "schlag" werk heb ik een boorhamer :p
Je hebt veel opties met betere batterijen en eventueel een l-boxx op ebay.de, Amazon.de en werkzeugalarm.de. Kijk maar rond zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
De_Bastaard schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:53:
Overigens zijn een klopboor en een boorhamer twee verschillende dingen. En een machine met klopfunctie scheelt ook niet zo veel in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Hmm, die Bosch die ik eerder linkte kan maar boren met een dikte van 10mm aan. Dat is niet zo veel, dus even kijken voor wat anders.

Hmm.

http://www.ebay.de/itm/BO...ae40a8:g:OcgAAOSw3YNXaoOW

[ Voor 38% gewijzigd door De_Bastaard op 03-08-2016 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Er kan maximaal een boortje van 10mm in, maar dat is standaard. Met een speedboor ofzo kan je breder boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik wil graag een steenmagneet huren bij Boels of Worx hier in de buurt. Maar als ik op die term zoek vind ik geen resultaat. Heeft dit soms een andere 'echte' naam?

Ik heb het dus over zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://inhuur.equiprent.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/228x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/t/steenmagneet-16kg-huren.jpg

edit: tegeltiller schijnt het daar te heten.. whats in the name

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 03-08-2016 13:20 ]

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:38
loewie1984 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:18:
Ik wil graag een steenmagneet huren bij Boels of Worx hier in de buurt. Maar als ik op die term zoek vind ik geen resultaat. Heeft dit soms een andere 'echte' naam?

Ik heb het dus over zoiets:
[afbeelding]

edit: tegeltiller schijnt het daar te heten.. whats in the name
Tegel tiller of vacuum tegel tiller

edit: editception! :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Brutalsranan schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:58:
Overigens zijn een klopboor en een boorhamer twee verschillende dingen. En een machine met klopfunctie scheelt ook niet zo veel in de prijs.
Dat zijn twee verschillende dingen, maar een schlagschrauber is weer wat anders, namelijk een slagschroevendraaier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
henkie196 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 13:24:
[...]

Dat zijn twee verschillende dingen, maar een schlagschrauber is weer wat anders, namelijk een slagschroevendraaier ;)
Haha idd. Eroverheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Raymond schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:22:
Nu wil ik er 2 werkbanken in hebben. Eentje langs de muur, wat meer een soort van werktafel moet zijn, met een stoel ed erbij, waar ik lekker aan kan prutsen met mn electronica en luidsprekers.

En ik wil zo'n mooie grote houtbewerkingswerkbank plaatsen. Die kan dienen als "assemblagetafel" en waar ik ook met machines op tekeer kan gaan enzo.
Nu weet ik dat vaak dit soort werkbanken niet gekocht worden (ook al zijn ze 2dehands te krijgen voor 250-300 euro), maar juist als project worden gebouwd. Wie van jullie heeft dat weleens gedaan en hoe is dat bevallen? Een bepaald ontwerp gevolgd, of juist zelf iets bedacht?
Meubelmaker werkbanken zijn ontiechelijk fijn voor houtbewerking, maar of de globale layout het handigst is voor jouw electronica en het knutselen aan luidsprekers??

Heb jaren geleden voor hetzelfde dilemma gestaan nadat ik al eerder in m'n toenmalige werkhok een zwaar werkblad van meerdere lagen multiplex en bedekt met linoleum had geknutseld.
Zware stalen bankschroef er op en een solide meubelmakersbankschroef met snelverstelling eronder en het kon amper beter in die ruimte.

Maar die zat vast aan een muur en dus ging ik na een tijd toch op zoek naar een vrijstaande werkbank.
Een helaas "niet meer bestaand" bedrijf maakte die werkbanken volgens eigen specs voor scholen, instellingen en werkplaatsen en voor dat geld kon ik het niet maken in ieder geval.
Ik zie dat dat nog steeds opgaat voor veel standaard werkbanken.

Heb toen een extra zware vierkante beuken werkbank laten maken volgens eigen specs waar meer personen aan konden werken en meteen de hoogte laten aanpassen op mijn eigen lengte. O-)
Perfect ding was dat en ik heb er heel veel plezier van gehad, voor het geld kon ik dit zelf niet in elkaar zetten.
Heb deze werkbank helaas uit ruimtegebrek een keer moeten verkopen, veel spijt van intussen, maar je moet verder met je leven he. :+

Mijn huidige meubelmakerwerkbank is een zware oldskool beuken meubelmakerwerkbank van het type "erg lang" en bedoeld voor 1 persoon.
Kon ik in mint conditie van iemand overnemen voor een belachelijk prijsje. :+
Ik heb er weer een onderliggende extra bankschroef met snelverstelling op gezet en die heb ik alweer zeker een jaar of twintig in gebruik.
Verder heb ik het werkblad verhoogd.
Een paar uur schuren en ruim in de lijnolie zetten en die zag er weer als gloednieuw uit.

Ik zou dus op zoek gaan naar een eerder gebruikte werkbank "voor weinig" die nog in puike conditie is, voor ik zelf aan deze bouwklus zou beginnen.
WhatYouSeeIsWhatYouGet. ;)

Je hebt nml een aardige berg goedgedroogd en gestoomd beuken nodig en grote machines/zaagtafel/vandiktebank/freesmachines om alle verbindingen rationeel te kunnen maken.
Met een berg aan bovenfrezen kom je een eind, maar ben je wel dagen bezig en waar haal je bijv. de benodigde extrazware lijmklemmen vandaan??
Je kunt niet alles in huis halen voor een enkele klus. O-)

Het bedrijf had alle zware benodigde professionele tools opgesteld staan in een werkloods en alles stond aangesloten onder een uit de kluiten gewassen stofafzuiging en dat werkt wel zo fijn.
Het resultaat was een onverwoestbare, degelijke en professionele zware werkbank die perfect in elkaar zat en gebouwd volgens eigen specs, iets dat elders amper tot niet te koop was.
Daar klus ik niet eventjes tegenaan, hoe leuk en dankbaar zo'n eigen project ook is. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 03-08-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ik denk dat het deze wordt:

https://www.bauhaus.info/...-/p/24768238#product-data

Extra accu's, chill :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 07:46
Mocht er nog verwarring over bestaan. In Schotland (en ik vermoed ook rest UK) is 110V een verplichting op een bouwplaats totdat de 230V geïnstalleerd, opgeleverd en gecertificeerd is. Ik kom in Schotland ook regelmatig uitdagingen tegen mbt voltages van gereedschappen.

Ook is de wetgeving en (met name) controle op stofafzuiging veel strenger. Een afkortzaag moet eigenlijk altijd aan een klasse M afzuiging gekoppelt zijn. De mooie festool afzuigers CTL werden helaas ongeschikt bevonden.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 03-05 12:45

Atmoz

Techno!!

Raymond schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:22:

Met een beetje geluk (vandaag hopelijk bericht van de makelaar) ga ik verhuizen naar huis dat volledig onderkelderd is. En die kelder wordt zo'n beetje mijn domein, aka "klushok" :D

Ik ben er toevallig op het moment eentje aan het bouwen, ik zou zeggen check m'n topics op Woodworking of FOK! eens:

http://www.woodworking.nl...-Lariks-(werkbank-bouwen)

http://forum.fok.nl/topic/2316710

Heb me er al redelijk in verdiept, en ben ook al goed opweg naar iets leuks, dus als je vragen hebt ofzo, trek maar aan de bel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Appie Heijn schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:50:
Mocht er nog verwarring over bestaan. In Schotland (en ik vermoed ook rest UK) is 110V een verplichting op een bouwplaats totdat de 230V geïnstalleerd, opgeleverd en gecertificeerd is. Ik kom in Schotland ook regelmatig uitdagingen tegen mbt voltages van gereedschappen.

Ook is de wetgeving en (met name) controle op stofafzuiging veel strenger. Een afkortzaag moet eigenlijk altijd aan een klasse M afzuiging gekoppelt zijn. De mooie festool afzuigers CTL werden helaas ongeschikt bevonden.
Dat geld in NL net zo. Ook hier moet men als bouwbedrijf stofvrij werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-05 18:37
Nog steeds 'Hoi, ik zoek een accuschroever' - posts. Waarom staat die vuistregel post m.b.t. accuboormachines van mij nog niet in de TS :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:29:
[...]

Dat geld in NL net zo. Ook hier moet men als bouwbedrijf stofvrij werken.
Helemaal eens, echter als je hier een timmerman of een interieurbouwer tegenkomt moet je uberhaupt al blij zijn dat ze iets van een afzuiger mee hebben. Ik kom een m-klasse zelden tegen op onze bouwplaatsen. Alleen voor de wat grotere/langere klussen wil men de zaakjes wel eens wat beter regelen. Dat het officieel wel moet/nodig is. Uiteraard helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, de zzp'er heeft die verplichting nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wel als ie bij ons op een bouwplaats komt. Ook inspectie iszw maakt geen onderscheid bij inspectie op een bouwplaats. Daar zijn al vele achter gekomen. Duur zo'n boete... Kun je een hoop leuke materialen voor aanschaffen 😀 Echter de kans dat je gepakt wordt is echt (veel) te klein. Daardoor krijg je ook oneerlijke concurrentie, bedrijven die het goed willen doen moeten fors investeren terwijl ze moeten concureren met cowboys.

Bij particulier zzp relatie gaat het allemaal wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Weet ik. Als zzp'er voor een bouwbedrijf werken betekent dat je zal moeten voldoen aan de daar geldende wetten en regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

atmoz schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:03:
[...]

Ik ben er toevallig op het moment eentje aan het bouwen, ik zou zeggen check m'n topics op Woodworking of FOK! eens:

http://www.woodworking.nl...-Lariks-(werkbank-bouwen)

http://forum.fok.nl/topic/2316710

Heb me er al redelijk in verdiept, en ben ook al goed opweg naar iets leuks, dus als je vragen hebt ofzo, trek maar aan de bel :)
Dat ziet er inderdaad mooi uit! Ga je build daar volgen!

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben nu ook geregistreerd op woodworking.nl, veel inspiratie daar al opgedaan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 14:31
Argh, waarom is het weekeinde nog niet begonnen...wil naar huis toe. M'n Bosch GBH2-28DFV is afgeleverd en die moet natuurlijk aan het werk gezet worden :)

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-05 14:10

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik ken het gevoel.. Zo word ik hier ook aangestaard door een stapeltje 180mm schijven, maar de machine daarvoor is nog niet binnen. En dan kan ik er pas ècht mee aan de gang als er ook wat spul van HBM binnen is, dus kan goed nog een week duren :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 10:02
Toch het stofzuigerdebat even aanwakkeren. Ik was na het lezen van posts hier er in eerste instantie van overtuigd dat ik een M klasse nodig zou hebben. Voor houtbewerking.
Maar bij de TNO zelf nota bene zie ik dat een L klasse ook kan 'verantwoord' is voor het gebruik bij hout: http://www.stofvrijwerken...met-excenterschuurmachine

Daar komt bij dat ik geen werkplaats heb, en zagen etc dus in de tuin gebeurd. Ik hoop in de toekomst de schuur wat uit te breiden, maar zelfs dan zullen deuren etc meestal open staan. Oh, en het is niet beroepsmatig werk. Dus ik verwacht hooguit een dag per week in de stof te staan.

Wat is jullie visie hierop? M of L?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muldert schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:07:
[.....]
Moeilijke gewetensvraag hoor maar slim dat je er voor jezelf iets langer bij wilt stilstaan, het gaat tenslotte om je eigen gezondheid. ;)

Voor enkel gebruik buiten maak ik mij niet zo snel druk, of dat nu wel zo verstandig is, is weer een tweede.
Ik vermoed van niet, ben alweer een heftige longembolie verder die hier waarschijnlijk niets mee te maken heeft, maar je gaat wel iets bewuster aan het leven hechten.

Heb jaren geleden aardig wat uren onbeschermd aan een houtdraaibank gestaan, waarna ik (meer dan gezond was) emmers vol houtsnot moet hebben uitgeniest.
Ik zag daar toentertijd geen enkel probleem in, intussen dus wel. :+

De realiteit is dat je ook een keer binnen zal gaan schuren (or whatever) en vraag je dan af of het prijsverschil het je waard is.
Voor een paar tientjes zou ik nu voor de M-klasse kiezen, maar goed die keuze is voor mij nu even niet aan de orde. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 05-08-2016 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Muldert schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 16:07:
Toch het stofzuigerdebat even aanwakkeren. Ik was na het lezen van posts hier er in eerste instantie van overtuigd dat ik een M klasse nodig zou hebben. Voor houtbewerking.
Maar bij de TNO zelf nota bene zie ik dat een L klasse ook kan 'verantwoord' is voor het gebruik bij hout: http://www.stofvrijwerken...met-excenterschuurmachine

Daar komt bij dat ik geen werkplaats heb, en zagen etc dus in de tuin gebeurd. Ik hoop in de toekomst de schuur wat uit te breiden, maar zelfs dan zullen deuren etc meestal open staan. Oh, en het is niet beroepsmatig werk. Dus ik verwacht hooguit een dag per week in de stof te staan.

Als het prijsverschil geen probleem is, zou ik voor M gaan. Toekomstbestendig als je later meer in een afgesloten ruimte wil werken of (zoals de persoon voor mij al zei) binnen wil schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 10:02
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 18:37:
[...]

Moeilijke gewetensvraag hoor maar slim dat je er voor jezelf iets langer bij wilt stilstaan, het gaat tenslotte om je eigen gezondheid. ;)

Voor enkel gebruik buiten maak ik mij niet zo snel druk, of dat nu wel zo verstandig is, is weer een tweede.
Ik vermoed van niet, ben alweer een heftige longembolie verder die hier waarschijnlijk niets mee te maken heeft, maar je gaat wel iets bewuster aan het leven hechten.

Heb jaren geleden aardig wat uren onbeschermd aan een houtdraaibank gestaan, waarna ik (meer dan gezond was) emmers vol houtsnot moet hebben uitgeniest.
Ik zag daar toentertijd geen enkel probleem in, intussen dus wel. :+

De realiteit is dat je ook een keer binnen zal gaan schuren (or whatever) en vraag je dan af of het prijsverschil het je waard is.
Voor een paar tientjes zou ik nu voor de M-klasse kiezen, maar goed die keuze is voor mij nu even niet aan de orde. ;)
Tja, paar tientjes. Ik ben altijd op zoek naar echt goed gereedschap, omdat ik wil dat het jaren kan meegaan. Dus momenteel kijk ik naar Festool, en dan zit er meer dan een paar tientjes verschil in :-(

Ik moet misschien inderdaad wel gewoon doorsparen voor een M. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:35

Vliegvlug

Flight Simple

Ik moet binnenkort een stuk van mijn schutting vervangen en wil hiervoor hardhouten planken van 20x200mm gaan gebruiken, welke hardhoutsoort weet ik nog niet precies, waarschijnlijk Okan of Angelim vermelho.

Deze planken zullen voor het grootste gedeelte afgekort gaan worden maar een aantal zal ik overdwars moeten zagen.

Daar ik geen afkortzaag heb en ook niet van plan ben deze aan te schaffen wil ik hiervoor mijn invalcirkelzaag gaan gebruiken.
Momenteel zit daar een 165 x 20 x 2,2mm 48-tands zaagblad in wat met de machine is geleverd.

Omdat een korte zoektocht op internet me leerde dat ik voor hardhout beter een zaagblad met minder tanden kan nemen zat ik aan één van deze te denken:(Bij beide producten staat vreemd genoeg een plaatje van de 24 tands versie afgebeeld, dus niet van het plaatje uitgaan ;))

Wat ik uit de specs begrijp zouden ze beiden geschikt moeten zijn voor het afkorten en schulpen van hardhout planken.
De CMT geeft een dunnere zaagsnede (1,3mm) dan de Makita (2.0mm) maar zijn er verder nog belangrijke verschillen die de € 10 meer voor de CMT rechtvaardigen?
Op zich maakt dat tientje me niet zoveel uit maar dan moet ik er wel wat voor terugkrijgen. :P
Wat houdt bijv. die 'zaagbegrenzer' van de CMT in? En is dat blad ook geschikt voor een invalcirkelzaag?

Ik heb trouwens een Makita SP6000K invalcirkelzaag met bijbehorende linialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:20
Muldert schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 14:14:
[...]

Tja, paar tientjes. Ik ben altijd op zoek naar echt goed gereedschap, omdat ik wil dat het jaren kan meegaan. Dus momenteel kijk ik naar Festool, en dan zit er meer dan een paar tientjes verschil in :-(

Ik moet misschien inderdaad wel gewoon doorsparen voor een M. Thanks!
Ach, je moet kijken wat je wilt en wat je nodig hebt. Ik ben voor een klasse M. Maar bv de Festool CTL Midi (klasse L) en de CTM 26 E (klasse M) (dus niet de CTL 26 E) hebben dezelfde filters (HF-CT 26/36/48). Het verschil in stofklasse komt hier dus niet door de hoeveelheid stof die het door laat, maar door de bijkomende eisen van stofklasse M. Namelijk dat er een automatische filterreinigingssysteem of meldingssysteem op zit dat de stofzak bijna vol is. De CTM 26 E heeft dat meldingssysteem wel en de Midi niet. Nu zul je bij gewoon gebruik en regelmatig leegmaken van de stofzakken geen gezondheidsvoordeel hebben van de CTM tegenover de Midi, terwijl het verschil in prijs behoorlijk is.

Bij andere merken kan er wel verschil zitten in de hoeveelheid stof die de verschillende modellen doorlaten!

@Vliegvlug:
Ik zou zoeken naar een blad dat even dik is als het blad dat je nu gebruikt, want anders werken de anti splinter strips niet en worden de zaagsnedes minder mooi. Het CMT blad is is ook geschikt voor een invalzaag.

[ Voor 10% gewijzigd door L.N. op 07-08-2016 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ben mn nooitgedagt collectie aan het uitbreiden :D

Nu een 45graden haak erbij (hoe heet zo'n ding eigenlijk?)
Volgende week een zweihaak en dan schiet het lekker op :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jt4I4uuFdFMvVzEvqJZKF3DZ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 12:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verstekhaak :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 20:12
Klein vraagje, ik ga binnenkort tegels leggen. Tegels van 600x600 (9mm dik) ongeveer 18m².
Zou deze machine daar geschikt voor zijn? https://www.bol.com/nl/p/...66/?suggestionType=browse
Of eerder zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...68/?suggestionType=browse

Ik zie dat er veel duurdere zijn van bekende merken. Maar het is maar voor eenmalig gebruik, Er komen plinten langs de zijkanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 11:33
Tegelzetter deed het bij ons met zo'n tegelsnijder uit de tweede link (maar iets duurdere uitvoering naar ik aanneem). Kleine hoekjes deden ze gewoon met een diamantblad in de slijptol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
RobbertDs1 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 09:20:
Klein vraagje, ik ga binnenkort tegels leggen. Tegels van 600x600 (9mm dik) ongeveer 18m².
Zou deze machine daar geschikt voor zijn? https://www.bol.com/nl/p/...66/?suggestionType=browse
Of eerder zoiets: https://www.bol.com/nl/p/...68/?suggestionType=browse

Ik zie dat er veel duurdere zijn van bekende merken. Maar het is maar voor eenmalig gebruik, Er komen plinten langs de zijkanten.
Hangt ook van je tegelsoort af, als je keramische (geglazuurde?) tegels hebt dan voldoet 2 vrijwel altijd. Echter als je natuursteen, beton, dikke on-geglazuurde tegels dan is mijn ervaring dat het niet wil lukken met de optie 2. Die breken dan niet netjes omdat er geen laag is waar ze doorheen moeten krassen.

Hoekjes inderdaad zoals decipherer meld vaak met een slijptol.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 20:12
Rafarion schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:24:
[...]

Hangt ook van je tegelsoort af, als je keramische (geglazuurde?) tegels hebt dan voldoet 2 vrijwel altijd. Echter als je natuursteen, beton, dikke on-geglazuurde tegels dan is mijn ervaring dat het niet wil lukken met de optie 2. Die breken dan niet netjes omdat er geen laag is waar ze doorheen moeten krassen.

Hoekjes inderdaad zoals decipherer meld vaak met een slijptol.
Het is een keramische tegel, ze zijn wel niet glad van boven, er zit wat relief op.
Ik dacht ook dat optie 2 voldoende was. (zoiets: http://www.rubi-shop.nl/rubi-star-61-met-koffer/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafarion
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
RobbertDs1 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

Het is een keramische tegel, ze zijn wel niet glad van boven, er zit wat relief op.
Ik dacht ook dat optie 2 voldoende was. (zoiets: http://www.rubi-shop.nl/rubi-star-61-met-koffer/ )
Tegel Leisteen look keramisch

Als het om vloertegels gaat die er zo uitzien, die krijg je vaak niet met optie 2 een tegel snijder door, die moet vaak toch echt met een tegelzaag of slijptol, tenminste is mijn ervaring. Wandtegels van dat type heb ik geen ervaring mee.

"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Kocht onlangs bij niet nader te noemen handelaar een set DeWalt SDS-plus betonboren. Nu is 1 van deze boren na 3 gaatjes in mortel (niet eens beton dus) al stuk (kop eraf gesprongen). Dus ik schijf de handelaar aan, want dat zou toch niet mogen voor de toch al duurdere boortjes.

Vraag dit op te lossen, nieuw boortje te sturen, nu wimpelen ze dit af met het feit dat dit een gebruiksartikel is en dat ze hier niets aan kunnen doen. Terecht? Als iets zo snel stuk is zou dit fout gebruik moeten zijn (wat niet is) of productmankement, en heb ik toch gewoon recht op een nieuw exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 11:48

miekol

erm

Galactic schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 13:53:
Kocht onlangs bij niet nader te noemen handelaar een set DeWalt SDS-plus betonboren. Nu is 1 van deze boren na 3 gaatjes in mortel (niet eens beton dus) al stuk (kop eraf gesprongen). Dus ik schijf de handelaar aan, want dat zou toch niet mogen voor de toch al duurdere boortjes.

Vraag dit op te lossen, nieuw boortje te sturen, nu wimpelen ze dit af met het feit dat dit een gebruiksartikel is en dat ze hier niets aan kunnen doen. Terecht? Als iets zo snel stuk is zou dit fout gebruik moeten zijn (wat niet is) of productmankement, en heb ik toch gewoon recht op een nieuw exemplaar?
Ze hebben geen zin om hun werk te doen volgens mij, de garantieafhandeling zou in 1e instantie via hun moeten verlopen. Lijkt erop dat het gewoon geen deugdelijk product was, zouden ze onder garantie gewoon moeten vervangen (en daarna zelf weer gaan verhalen bij (importeur van) DeWalt).

Volgens mij is het zo geregeld in Nederland, correct me if I'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:30
Toch wel prettig dat m'n accuboormachine 60nm koppel heeft :) Lange 6x160 schroeven indraaien op stand 2 (snel) stopte die bij een enkele. Daarna even 'terugschakelen' en probleemloos het hout in. Ook met speedboor of gatenzaag draait ie lekker door.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Gister mijn Makita-familie aangevuld met een 4329K decoupeerzaag. Het Parkside gedrocht van mijn schoonvader was ik ondertussen wel beu; slechtwerkende knoppen, rondvliegende zaagjes.... :')

Eerder dit jaar mijn oude groene Bosch 14v accuschroefboormachine vervangen door een Makita 18v (wat een genot t.o.v. van de Bosch!) en de op de sloop gevonden AEG klopboormachine uit het jaar kruik vervangen door een Makita HR2230 boorhamer. (die AEG heeft het overigens nog bijna 6 jaar volgehouden nadat ik hem uit een afvalcontainer trok)

Recent ook nog wat handgereedschap aangeschaft of vernieuwd; draadstriptang, rolmaat, draadvlechttang, gebogen punttang, klauwhamer, vuistje, breekijzer, multimeter, 1/2" doppenset+ratel, etc...
Bij het handgereedschap ben ik overigens niet zo merkvast, het meeste spul is van middenklasse kwaliteit van merken als Stanley, Skandia en Gedore. Het breekijzer is trouwens van Praxis huismerk (Sencys geloof ik) en die ziet er nog wonderbaarlijk 'als nieuw' uit na de sloop van een complete bovenverdieping, ik had op zijn minst wat lakschade verwacht maar zelfs dat is niet te bespeuren.

Morgenavond mag de nieuwe decoupeerzaag aan het werk om een nieuwe vensterbank voor de slaapkamer in model te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 05-05 23:12
Met beide bladen moet je goed door het hardhout heenkomen. Is er een reden dat je een extra dunne cut nodig hebt (of op termijn)? Zonee, dan zou ik voor het Makita blad gaan en dat tientje weer aan iets anders moois uitgeven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 08:35

Vliegvlug

Flight Simple

Ik verwacht niet direct een extra dunne zaagsnede nodig te hebben nee.
Dan ga ik gewoon voor de Makita. :)

Dank voor je antwoord!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:23:
Ik ben nu ook geregistreerd op woodworking.nl, veel inspiratie daar al opgedaan :D
yup ik zit er ook :)

maar als je Atmoz wilt volgen dan blijf je je registreren op allerlei fora :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Anoniem: 93248 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:21:
Recent ook nog wat handgereedschap aangeschaft of vernieuwd; draadstriptang, rolmaat, draadvlechttang, gebogen punttang, klauwhamer, vuistje, breekijzer, multimeter, 1/2" doppenset+ratel, etc...
Bij het handgereedschap ben ik overigens niet zo merkvast, het meeste spul is van middenklasse kwaliteit van merken als Stanley, Skandia en Gedore. Het breekijzer is trouwens van Praxis huismerk (Sencys geloof ik) en die ziet er nog wonderbaarlijk 'als nieuw' uit na de sloop van een complete bovenverdieping, ik had op zijn minst wat lakschade verwacht maar zelfs dat is niet te bespeuren.
Groepeer je nu Gedore in dezelfde klasse als Stanley en Skandia? Want dan moet ik toch even protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik protesteer mee!
Er zal best nog een niveau boven gedore zitten, maar Gedore is gewoon goed profi spul, terwijl skandia/stanley daar een stapje onder zit (ik noem dat maar ff bruikbaar bouwmarkt spul, nog wel een stapje boven de onbruikbare action/bouwmarkt rommel)
Pagina: 1 ... 23 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.