[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.822 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
miekol schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:04:
[...]
Ja dat is inderdaad een goed punt. Het zou ook wel eens handig zijn concreet in te zien voor welke werkzaamheden (gatenboor t/m x mm, steenboor t/m x mm) je hoeveel Nm ongeveer nodig hebt.
Helaas is dat ten eerste al niet direct naar een zeker koppel te vertalen, maar ten tweede zou er dan een onafhankelijk testbureau koppel moeten gaan meten. Als je zo eens wat tests van de vorige generatie brushless boren bekijkt zie je dat er weinig directe overeenkomst is tussen opgegeven koppel en real-world prestaties; er zijn merken die consequent beter presteren dan de specs doen vermoeden, en papieren tijgers die ondanks monsterspecs nogal teleurstellen.
Niet helemaal gerelateerd, maar ik heb de Metabo SB 18 LTX Quick BL (de voorloper van de I versie, dus met 90 Nm ipv 125 Nm) en die heeft ook een elektronische anti-kickback functie. Daar heb ik met een speedboor al een paar keer wat aan gehad en zou ik ook niet zo snel meer zonder willen.
Ik heb al meerdere keren gevloekt omdat mijn 791 geen goede anti-kickback heeft :-( dat is zeker een verbeterpuntje voor de volgende generatie imo.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gentry schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 22:18:In dat geval zou ik voor de Bosch gaan met het meeste Nm. Voor huis/tuin/keuken heb je geen zware accu nodig en die kleine accu's zijn in no-time weer vol.
+1

Als thuisklusser heb je helemaal geen 3, 4 of 5Ah accu's nodig.

Zeker met de snelladers van nu. Zorg dat je begint met een volle reserve accu en voor je die leeggetrokken hebt is die lader allang klaar met de eerste.

Het geld dat je bespaart op een apparaat met wat minder Ah kun je beter investeren in de beste machine die je je kunt veroorloven :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:21:
Geen ervaring mee, maar ik ben wel benieuwd wat deze boor zo bijzonder maakt dat de prijs zo hoog is. Ok, verwisselbare kop is mooi, en iets soortgelijks van Bosch blauw komt ook al aardig in de buurt van deze Festool. Meet Festool trouwens het koppel ook anders dan andere fabrikanten? Hun boren lijken altijd een wel erg laag koppel te hebben.

Ik lijk wel een haakse kop en excenter te missen tussen de verschillende opzetstukken, dat lijkt me jammer, maar misschien heb jij dit niet nodig.
Nou klus ik aardig wat af.....maar zolang we het hier hebben over in en om huis klussen (incluisief mijn enorme eigen gebouwde veranda van 4x5 m en 3m hoog) en dus niet over fulltime timmerwerk of een standbouwer zoals Fabian ben ik van mening dat je onder de 300 euro kunt blijven zolang we het over accuschroefmachines hebben.

Voor dat geld koop je al echt wel een dijk van een machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miekol schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:04:
[...]
Niet helemaal gerelateerd, maar ik heb de Metabo SB 18 LTX Quick BL (de voorloper van de I versie, dus met 90 Nm ipv 125 Nm) en die heeft ook een elektronische anti-kickback functie. Daar heb ik met een speedboor al een paar keer wat aan gehad en zou ik ook niet zo snel meer zonder willen.
Ik heb Metabo hoog zitten en deze machine zal daarop geen uitzondering gaan maken, daarbij is 90Nm al een regelrechte overkill.
Erg handig die anti-kickbackfunctie, ik moet toch eens checken of dat ook op mijn Makita 481 serie zit waar een handgreep van een halve meter kan worden opgezet. :+

Ik gebruik een zware (1300W??) laagtoerige Bosch boormachine met een morse conus aansluiting voor dozenboren.
Nu heeft die machine een behoorlijk uit de kluiten gewassen T-greep met een even enorme opschroefbare extra handgreep, toch heeft die machine mij al meerdere keren (bij gebrek aan zulke elektronische snufjes) bijna de armen van m'n romp gerukt toen de dozenboren vastliepen op wapening in de muur.
Aardig detail is dat het lipje op de trekker (waarmee je het toerental kunt vastzetten) al die keren onbedoeld door de wegrukkende machine werd geactiveerd, kennelijk doordat m'n vinger die met een laatste touch alsnog wist te fixeren.

Dan zie je met bijna gebroken polsen je machine vrijdraaiend in de muur op hol slaan, erg fijn is dat. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Plaotje derbie :)

Ik ben in afwachting van mijn glas voor in de kozijnen en in de open delen waar nu nog geen kozijnen zitten daar komen nog bovenlichten. Die ben ik momenteel aan het verven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gMuR3b0Kybdg0bRzFNvdLgkc/full.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 23-07-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BFmango schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:52:
Wat denken jullie van die keuzes die ik voorschotel? (Wil het liefst gewoon in NL kopen btw)

Of deze. https://www.toolmax.nl/ma...oormachine-in-koffer.html
Die heeft een klopfunctie, dat weet je?

Als je dat niet nodig hebt zou ik kijken naar deze:

http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

Ik heb wat meer met Bosch Pro dan Makita, maar dat is persoonlijk.
Klopboren en hamerboren doe ik hier met gesnoerde apparaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 23-07-2016 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 23:20:
[...]

De stofafzuiging is op oudere apparaten minder qua ondedruk en volumestroom.
Allicht kun je wat met het serienummmer, ff navragen bij Festool zelf bijv.

Je kunt misschien beter de oude 26 kopen dan de mini, of de nieuwere mini.
Denk je dat ik daar last van ga hebben bij mijn gebruik? Of is dat meer een probleem bij de (houtbewerking-)machinemannen?

-edit- De kandidaat is van bouwjaar 2009 met inboedel aan accessoires.

[ Voor 8% gewijzigd door Verstekbakker op 23-07-2016 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 09:07:
[...]

Die heeft een klopfunctie, dat weet je?

Als je dat niet nodig hebt zou ik kijken naar deze:

Ik heb wat meer met Bosch Pro dan Makita, maar dat is persoonlijk.
Klopboren en hamerboren doe ik hier met gesnoerde apparaten.
Ja dat zag ik al. En dat leek ne wel handig. Zeker als je bijvoorbeeld effe twee lampjes moet ophangen. Hoef je niet de bedrade boormachine erbij te nemen.

Ik zag ook deze nog: http://www.gereedschapdea...sp1f-18volt-40-ah-li.html

Lijkt me een nieuwere serie en met ledverlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BFmango schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 10:18:
[...]

Ja dat zag ik al. En dat leek ne wel handig. Zeker als je bijvoorbeeld effe twee lampjes moet ophangen. Hoef je niet de bedrade boormachine erbij te nemen.

Dat ligt er aan......het is een klopboorfunctie.

Steen = klopboor
Beton = hamerboor

Misschien wat kort door de bocht maar voor dit voorbeeld wel even voldoende.

Dus een lamp in het plafond met gewapend beton drukken met je accuschroefmachine met klopfunctie??????? Er zit ook geen SDS aansluiting op he, dus ik vind de klopfunctie enigzins beperkt.

Ik zou voor een betere machine kiezen. Die bosch heeft ook nog eens 4 jaar garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
[...]

Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 13:25:
[...]

Dat ligt er aan......het is een klopboorfunctie.

Steen = klopboor
Beton = hamerboor

Misschien wat kort door de bocht maar voor dit voorbeeld wel even voldoende.

Dus een lamp in het plafond met gewapend beton drukken met je accuschroefmachine met klopfunctie??????? Er zit ook geen SDS aansluiting op he, dus ik vind de klopfunctie enigzins beperkt.

Ik zou voor een betere machine kiezen. Die bosch heeft ook nog eens 4 jaar garantie :)
Ik heb die Bosch gehad en het was al zwoegen om een gaatje te boren in oude bakstenen, dus voor de klopfunctie zou ik het niet doen. Niet dat die DDF456 beter is (overigens ook geen klopboor, dat is DHP).

Als je trouwens voor een echte klopboor op accu wil gaan, zit je in een hele andere prijsklasse. Dat is de DHP481 of DHP458. Met de DHP481 kan je ook nog best prima in beton boren. Ik zou persoonlijk trouwens voor een Makita gaan, maar dat is meer door persoonlijke ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hebben jullie ook ervaring met die brushless motors? Is dat meer toekomstgericht, of is het een mooi marketingpraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 14:37:
[...]

[...]

Ik heb die Bosch gehad en het was al zwoegen om een gaatje te boren in oude bakstenen, dus voor de klopfunctie zou ik het niet doen. Niet dat die DDF456 beter is (overigens ook geen klopboor, dat is DHP).

Als je trouwens voor een echte klopboor op accu wil gaan, zit je in een hele andere prijsklasse. Dat is de DHP481 of DHP458. Met de DHP481 kan je ook nog best prima in beton boren. Ik zou persoonlijk trouwens voor een Makita gaan, maar dat is meer door persoonlijke ervaring.
De Bosch heeft de klopfunctie niet, dat was de makita.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verstekbakker schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 09:38:
[...]

Denk je dat ik daar last van ga hebben bij mijn gebruik? Of is dat meer een probleem bij de (houtbewerking-)machinemannen?

-edit- De kandidaat is van bouwjaar 2009 met inboedel aan accessoires.
Wat is jouw gebruik?

Ik zou voor meer dan schuren gaan voor de nieuwere of een oude 26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Je betaalt wel dik voor die 4Ah accu's die je in mijn ogen niet nodig hebt.

Die dingen zijn ook reteduur als je over een aantal jaren nieuwe accu's nodig hebt.

Een bosch groen, black&decker of Workx flikker je weg, maar voor een goede boormachine kun je beter nieuwe accu's kopen. Hoe hoger de capaciteit in Ah hoe duurder dat wordt he :)

En aan de andere kant.....waar ik 2 jaar terug nog 250 neerlegde voor mijn 14.4 V panasonic met 2x1,5Ah accus betaal je nu een klap minder voor 18V. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 23-07-2016 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
BFmango schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 15:01:
Hebben jullie ook ervaring met die brushless motors? Is dat meer toekomstgericht, of is het een mooi marketingpraatje.
Het heeft voordelen, maar fabrikanten overdrijven het natuurlijk wel een beetje. Maar in principe heb je meer kracht en minder verbruik bij brushless.
Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 15:24:
[...]

De Bosch heeft de klopfunctie niet, dat was de makita.
De DDF456 heeft geen klopfunctie. De eerder genoemde DHP453 wel, maar die is ook niet om over naar huis te schrijven.

Ik heb de Bosch 18-2 met klopfunctie gehad (GSB en GSR varianten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:23:
[...]

Het heeft voordelen, maar fabrikanten overdrijven het natuurlijk wel een beetje. Maar in principe heb je meer kracht en minder verbruik bij brushless.
Dat is niet in principe zo. Dat is feitelijk zo. Tuurlijk kan het een en ander overkomen als een marketingpraatje maar ondertussen is feitelijk al wel bewezen dat BL significante voordelen heeft ten opzichte van conventionele motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:23:
[...]

[...]

De DDF456 heeft geen klopfunctie. De eerder genoemde DHP453 wel, maar die is ook niet om over naar huis te schrijven.

Ik heb de Bosch 18-2 met klopfunctie gehad (GSB en GSR varianten).
IK had het over de makita mét klopfunctie, dan moet je mij niet quoten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:44:
[...]

Dat is niet in principe zo. Dat is feitelijk zo. Tuurlijk kan het een en ander overkomen als een marketingpraatje maar ondertussen is feitelijk al wel bewezen dat BL significante voordelen heeft ten opzichte van conventionele motoren.
Kijk maar in de RC wereld, die motortjes hebben in de brushless variant wel bewezen een meerwaarde te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo quote je mij nu? :P

Moet dat niet Framoes of BFmango zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kijk eens goed naar mijn post ciris :)

Ik ben het met jou eens dat BL bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 15:28:
[...]

Wat is jouw gebruik?

Ik zou voor meer dan schuren gaan voor de nieuwere of een oude 26
Ah, je hebt er dan waarschijnlijk overheen gelezen. Voornamelijk schoonmaken in een werkplaats voor auto's. Roest en andere rotzooi opzuigen die daar onder de brug terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verstekbakker schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:16:
[...]

Ah, je hebt er dan waarschijnlijk overheen gelezen. Voornamelijk schoonmaken in een werkplaats voor auto's. Roest en andere rotzooi opzuigen die daar onder de brug terecht komt.
Sorrie, vrees het ook

Daar kocht ik geen gereedschapstofzuiger voor maar eerder een bouw/puin stofzuiger. Die ook misschien nat kan zuigen als je een keer echt wat heb moeten boenen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 18:33:
[...]

Sorrie, vrees het ook

Daar kocht ik geen gereedschapstofzuiger voor maar eerder een bouw/puin stofzuiger. Die ook misschien nat kan zuigen als je een keer echt wat heb moeten boenen ofzo.
Is er een verschil dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jazekers, een gereedschapsstofzuiger die zet je op een machine waar stof, zaagsel en dat soort fratsen bij vrijkomt. :)

Een bouw/puin stofzuiger daar ga je een sloop-pool mee achteraan om de brokken, stukken en gruis mee op te zuigen. :+

Bouwzuigers http://www.gereedschappro...at=type:Stof-/Waterzuiger

Gereedschapzuigers http://www.gereedschappro...at=type:Gereedschapzuiger

Let wel, beide kunnen natuurlijk alle twee de taken aan, ik zuig mijn zaagsel op de werkplek ook wel na met de ctl26 , maar als ik poeren heb gestort dan ruim ik die rommel op met mijn brakke Karcher en niet mijn dure Festool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 20:43:
[...]

Jazekers, een gereedschapsstofzuiger die zet je op een machine waar stof, zaagsel en dat soort fratsen bij vrijkomt. :)

Een bouw/puin stofzuiger daar ga je een sloop-pool mee achteraan om de brokken, stukken en gruis mee op te zuigen. :+

Bouwzuigers http://www.gereedschappro...at=type:Stof-/Waterzuiger

Gereedschapzuigers http://www.gereedschappro...at=type:Gereedschapzuiger

Let wel, beide kunnen natuurlijk alle twee de taken aan, ik zuig mijn zaagsel op de werkplek ook wel na met de ctl26 , maar als ik poeren heb gestort dan ruim ik die rommel op met mijn brakke Karcher en niet mijn dure Festool
Zo'n brakke Karcher heb ik hier geprobeerd (een kleine en een grotere), maar daarmee kreeg ik zo goed als niks opgezogen. Wat een waardeloze prullaria zijn dat zeg... Voor mij nooit meer een Karcher in elk geval, nog niet om broodkruimels van de keukenvloer op te ruimen. Vandaar dat ik voor een Festool wilde gaan. Als het dan niet schoon komt, dan ligt het gewoon aan mij.

Ik heb besloten om geen Parkside(-achtige) troep meer in huis te halen, alleen nog maar spullen die veel te duur zijn maar ook veel te duurzaam. Goed gereedschap koop je maar 1x, die goedkope spullen blijf je kopen...

De ctl mini heb ik nu tweedehands voor 275, inclusief een opzetstukken-set en 5 zakken. Ik vind die prijs de gok wel waard. Mocht hij niet voldoen voor mijn gebruik, dan levert hij dat vast wel weer op als ik er vanaf wil. Ik vermoed dat het wel goed komt, ontzettend bedankt voor je input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:47:
[...]

IK had het over de makita mét klopfunctie, dan moet je mij niet quoten 8)7
Je had het over een machine met klopfunctie en gaf vervolgens aan dat hij voor een betere machine moest gaan (de Bosch). Toen dacht ik dat het om machines met klopfunctie ging.

Daarnaast gaf je advies en sloot ik daar op aan.
[...]

Het is idd feitelijk zo, maar bij incidenteel gebruik merk je het waarschijnlijk niet direct. Vandaar mijn bewoording.

Dat neemt overigens niet weg dat ik zelf bij voorkeur alles brushless koop en dit ook aanraad. Toekomstbestendig en gaat langer mee.

[ Voor 41% gewijzigd door Framoes op 24-07-2016 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:00:
[...]

Je had het over een machine met klopfunctie en gaf vervolgens aan dat hij voor een betere machine moest gaan (de Bosch). Toen dacht ik dat het om machines met klopfunctie ging.

Daarnaast gaf je advies en sloot ik daar op aan.
Juist, no probs, ouderwetsch oudhollandsch langsmekaarheenlullen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op zondag 24 juli 2016 @ 08:00:
[...]
Dat neemt overigens niet weg dat ik zelf bij voorkeur alles brushless koop en dit ook aanraad. Toekomstbestendig en gaat langer mee.
Om al deze redenen kan ook ik alleen maar ja zeggen "het klopt", toch is de waan vd dag soms wel weerbarstig. :+

Toen recent de Makita DHP458Z body voor slechts €100,- (incl verzenden incl btw) in de ramsh lag, werd de toolhoer in mij wakker en heb ik maar twee van deze machines laten komen, accu's had ik al genoeg.
Bij al dit moois kon ik mij voor dit bedrag niet meer beheersen. :)

Met de "toekomstbestendigheid" van deze 18V beestjes zit het wel goed, weliswaar slechts 4-polig maar met een zeer hoog koppel, niets mis mee, het praktische verschil met m'n overige brushless Makita 481's is zo ongeveer verwaarloosbaar.
In al die jaren heb ik geloof nog nooit een schroefmachine echt volledig gesloopt, terwijl zij best dagelijks worden afgebeuld.
Zij kunnen heel veel hebben, maar het zijn toch steeds weer de accu's die het uiteindelijk begeven en die zijn verder identiek aan de brushless machines. ;)
Verstekbakker schreef op zondag 24 juli 2016 @ 02:38:
[...]
De ctl mini heb ik nu tweedehands voor 275, inclusief een opzetstukken-set en 5 zakken. Ik vind die prijs de gok wel waard. Mocht hij niet voldoen voor mijn gebruik, dan levert hij dat vast wel weer op als ik er vanaf wil.
Voor jouw doel lijkt het mij anders een prima zuiger, niet al te groot kan ook een voordeel zijn.

Ik heb hier nog een iets grotere voorloper in gebruik, de Festo CT22E, de zuigspecs zijn overeenkomstig, maar het reservoir is groter en hij heeft een onboard stopcontact voor een aangesloten machine, reuze handig.
Filterreinigen tussendoor moet nog handmatig en met fijn steenstof werkt dat maar matig vergeleken met mijn volautomatische push/pull reiniging (subliem!!) van de grotere Protool bouwzuiger.
Die Protool maakt bij het zuigen van steenstof wel een gehandicapt dwergje van de Festo eerlijk gezegd, dan loop je echt tegen de beperkingen en efficiency van de filterreiniging vd Festo aan.

Voor doorsnee houtstof en troep rond jouw auto verwacht ik geen schokkende verschillen die een veel duurdere stofzuiger met meer features rechtvaardigt, de Festo lijkt mij daarvoor een uiterst solide en fijn apparaat.
Het is ook maar net wat je er mee wilt gaan doen.
Bedenk ook dat een zuiger met een groter reservoir binnen de kortste keren nog wel is rond te rijden, maar een trap krijg je ze dan vaak al bijna niet meer op vanwege het toegenomen gewicht. :+

De kleinere Festo gebruik ik nog prima binnenshuis, maar zodra ik de Protool over een trap wil gaan slepen, dan moet ik eerst het reservoir legen omdat de zuiger anders niet meer te tillen is. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2016 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 18:06
[...]

Wat zijn dan precies die 'significante' voordelen t.o.v. koolborstelmachines in de praktijk, die ook nog eens de meerprijs rechtvaardigen?
Fraggert schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 16:49:
[...]

Kijk maar in de RC wereld, die motortjes hebben in de brushless variant wel bewezen een meerwaarde te hebben.
Mwah, RC-motortjes die i.c.m. LiPo accu's minimaal 10k rpm maken zijn niet zo één op één vergelijkbaar met onze boormachinetjes die zo'n 1k rpm op Li-ion accu's draaien. Daarbij draaien die 10-15min non-stop tijdens een rit/race, dus gaat efficiëntie een grotere rol spelen.

Even trouwens iets totaal anders aangezien deze vraag zo'n eenmaal per week langskomt. Wellicht een idee om onderstaande toe te voegen aan de TS?

Op zoek naar een schroefboormachine?
Voor de huis-, tuin- en keukenklusser of de hobbyist zijn er de 10.8V schroefboormachines. Schroeven gaat moeiteloos met deze kleine krachtpatsers, waarbij enkelen onder ons zo nu en dan zelfs schroeven van ruim 100mm weten te schroeven. Daarnaast is boren (met kwalitatieve boortjes) in hout, metaal en steen geen probleem.

De serieuze en/of veeleisende klusser is beter af met de 18V Li-ion machines. Binnen deze groep zijn er ook nog modellen te vinden met klopfunctie en koolborstelloze motoren voor net dat beetje extra power.

Met de Li-ion schroefboormachines van merken als Makita, Bosch Blauw, Dewalt of Metabo zit je zowel voor de 10.8V als 18V variant altijd goed. Het merk dat u kiest is afhankelijk van uw voorkeur in welk Li-ion accu-ecosysteem u wilt investeren. Als u nog andere machines op het oog hebt, is het het beste deze af te stemmen op elkaar qua accu-systeem.

Tip: kijk eens op de Duitse www.amazon.de voor aantrekkelijke prijzen van m.n. de Duitse gereedschapsmerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 22:08

miekol

erm

Je vergeet nog: Wat je ook doet blijf zo ver mogelijk weg van die zwart gele troep van DeWalt Black & Decker >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:19:
[...]

Wat zijn dan precies die 'significante' voordelen t.o.v. koolborstelmachines in de praktijk, die ook nog eens de meerprijs rechtvaardigen?
Bewezen langere accuduur, hoger koppel, compactere motoren en daardoor kleinere machines (neem de Makita dtd152 bijv. kortste machine in zijn klasse en hoogste koppel) en een langere levensduur want geen borstels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geekeep schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:19:
[...]

[...]

Mwah, RC-motortjes die i.c.m. LiPo accu's minimaal 10k rpm maken zijn niet zo één op één vergelijkbaar met onze boormachinetjes die zo'n 1k rpm op Li-ion accu's draaien. Daarbij draaien die 10-15min non-stop tijdens een rit/race, dus gaat efficiëntie een grotere rol spelen.

Even trouwens iets totaal anders aangezien deze vraag zo'n eenmaal per week langskomt. Wellicht een idee om onderstaande toe te voegen aan de TS?

Op zoek naar een schroefboormachine?
Voor de huis-, tuin- en keukenklusser of de hobbyist zijn er de 10.8V schroefboormachines. Schroeven gaat moeiteloos met deze kleine krachtpatsers, waarbij enkelen onder ons zo nu en dan zelfs schroeven van ruim 100mm weten te schroeven. Daarnaast is boren (met kwalitatieve boortjes) in hout, metaal en steen geen probleem.

De serieuze en/of veeleisende klusser is beter af met de 18V Li-ion machines. Binnen deze groep zijn er ook nog modellen te vinden met klopfunctie en koolborstelloze motoren voor net dat beetje extra power.

Met de Li-ion schroefboormachines van merken als Makita, Bosch Blauw, Dewalt of Metabo zit je zowel voor de 10.8V als 18V variant altijd goed. Het merk dat u kiest is afhankelijk van uw voorkeur in welk Li-ion accu-ecosysteem u wilt investeren. Als u nog andere machines op het oog hebt, is het het beste deze af te stemmen op elkaar qua accu-systeem.

Tip: kijk eens op de Duitse www.amazon.de voor aantrekkelijke prijzen van m.n. de Duitse gereedschapsmerken.

Van 10.8 naar 18? Waar blijven 12 en 14,4 volt zo ineens? :+

Voor de rest.....1.5 Ah is prima voor thuisklussers, thuishoutbouwers kunnen allicht iets zwaarder met grote projecten maar 4Ah is echt overkill naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 18:06
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:53:
[...]

Bewezen langere accuduur, hoger koppel, compactere motoren en daardoor kleinere machines (neem de Makita dtd152 bijv. kortste machine in zijn klasse en hoogste koppel) en een langere levensduur want geen borstels.
Ik was met name op zoek naar harde testen die domweg brushed en brushless vergelijken. Papieren specs geloof ik wel.
Wat wél te vinden is, is dat brushless motoren alleen bij geen of weinig load hun efficiëntie bewijzen tov brushed. Maar laat een schroefmachine nou net onder hoge loads werken...
Fraggert schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:55:
[...]

Voor de rest.....1.5 Ah is prima voor thuisklussers, thuishoutbouwers kunnen allicht iets zwaarder met grote projecten maar 4Ah is echt overkill naar mijn mening.
Zijn er redenen om als doorsnee klusser te kiezen voor 14.4v? Das een uitgeklede 18v versie toch? :+ Net als 12v eigenlijk gewoon 10.8v is :p

Qua Ah geef ik je inderdaad gelijk, 1.5-2.5 Ah is prima te doen. Uitzonderlijke gebruikers kunnen wat extra sap nemen.

[ Voor 33% gewijzigd door geekeep op 24-07-2016 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 15:53:
[...]

Dit...

En voor de ^ bovenbuurman, 2Ah kan voor een keine meerprijs best interessant zijn hoor, zeker als je de machine meer belast is 1,5Ah toch vrij zwak te noemen. :)

Over de voltages, ik heb zelf een Makita 14,4V omdat ie meer dan zat koppel voor mij levert... 18V is echt overkill. Maar denk dat de meeste doe het zelf klussers met een paar schroefjes meer dan voldoende hebben aan een brushless 10.8V machine... Lees mijn verhaal van een tijdje geleden maar eens terug anders. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat ik ooit al eerder zei. 1,5ah is leuk voor een beetje boren en schroeven maar zodra je iets anders wil is de pret heel snel over.

Als je besluit om voor een accusysteem te kiezen bedenk dan wat je er allemaal voor apparaten bij wil kopen. Decoupeerzaag, cirkelzaagje, etc. Dan is 1,5ah echt te weinig, Dan ik echt minimaal 4ah aan. Zowel op 10,8 als op 18v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:35
Volgens mij is het belangrijker om de juiste tool voor de klus te hebben.
Voor een thuisklusser is dat best lastig in te schatten, omdat je vanalles doet: Van Ikea kastjes in elkaar draaien, tot een overkapping achter het huis. Als je een "professional" bent, doe je óf vaak hetzelfde (en is het makkelijker de juiste tool te selecteren voor dat specifieke werk), òf je moet accepteren dat je wat meer gereedschap moet hebben.

Daarom vind ik het advies van 10,8V en 18V eigenlijk wel een goed advies. De huidige 10,8V machines zijn prima sterk genoeg om vanalles te kunnen, tot aan schuttingen aan toe en als het wat lomper moet, pak je 18V (14,4 vind ik dan maar weinig meerwaarde voor de meerprijs bieden. Dan is 18V naar mijn mening een logischer keuze). Vooral ook omdat je dan ook vaak andere zwaardere machines op hetzelfde systeem kan gebruiken (ik heb een draadloze decoupeerzaag en cirkelzaag op 18V, werkt gewoon goed)

Ikzelf heb tijden alleen maar 18V gehad en kan me nog goed de klus herinneren waarbij ik 200 schroeven in een afdak moest draaien met een zware boor/schroefmachine. Die kon ik na schroef 150 echt niet meer recht houden, mn pols trok het niet meer.
Terwijl diezelfde machine geweldig is om te boren (1700rpm!).
En Ikea spullen kan je er ook niet goed mee assembleren, want het ding is daar veel te groot voor (je komt er gewoon niet mee weg).

Nu een 10,8V bosch blauw machientje ernaast en dat werkt super! Licht en compact en sterk genoeg voor 80% van mijn schroefklussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 10:28

Atmoz

Techno!!

Hier ook de combinatie met 10,8v en 18v. Kan me niets beters/fijners voorstellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik dadelijk een 10V en een 14,4V :Y Ook voor zwaar boor en schroefwerk heb je met brushless geen 18V nodig, cirkelzaag en die dingen gebruiken veel mensen ook niet.

En net zoals ik, decoupeerzaag op 14,4V is gek zat. Ook met andere apparaten zat keuze.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geekeep schreef op zondag 24 juli 2016 @ 19:36:

Zijn er redenen om als doorsnee klusser te kiezen voor 14.4v? Das een uitgeklede 18v versie toch? :+ Net als 12v eigenlijk gewoon 10.8v is :p

Qua Ah geef ik je inderdaad gelijk, 1.5-2.5 Ah is prima te doen. Uitzonderlijke gebruikers kunnen wat extra sap nemen.
12 of 14.4 scheelt een aardige duit t.o.v 18 :)

[ Voor 27% gewijzigd door Fraggert op 24-07-2016 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:31
Fraggert schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:55:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens (wel deels overigens). Ik ben zelf toch echt een thuisklusser, vind ik. En 4Ah is voor boren en schroeven behoorlijk overkill. Maar al het zaagwerk (multitool, cirkelzaag en vooral reciprozaag) trekt zo'n accu in een uurtje werken leeg.

Nu is hij in 30 minuten weer op volle kracht natuurlijk, dus na een lange bak koffie kun je weer, maar dat terzijde :+

Laat ik zo zeggen, ik ben erg blij dat ik qua zaagwerk langzaam van de accu aan het afstappen ben. Vandaag nachtkastjes gemaakt met mijn nieuwe Mafell invalzaag. Heerlijk die oneindige kracht en looptijd tov de 18V accu cirkelzaag van Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Agree to disagree ;)

Ik begrijp je volkomen hoor, ik ging uit van een solo accuschroefmachine.

Ga je naar een accusysteem en wilje dus ook snoerloos zagen etc, dan is 18V/4Ah the way to go :).

Voor zwaardere machines zoals boorhamers en invalzagen ga ik toch echt voor de gesnoerde versies, in mijn ogen is dat, zeker op termijn een betere investering.

Heb je ook een MT55cc? Echt een überzaag _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Dat zijn ook niet te vergelijken apparaten :)

Mafell invalzaag is bijna een vervanger voor een platenzaag en werkt heel nauwkeurig.

Een 18V cirkelzaag vind ik meer iets om tijdens het klussen even een plaatje op maat te zagen. ff accu erin klikken, zagen en klaar. Geen gedoe met kabels/verlengsnoeren enzovoorts.

Ik overweeg ook nog steeds een 18V boorhamer, juist voor het gemak. Makkelijk ff ergens een gaatje in de muur prikken, zonder dat je 230V nodig hebt. Niet om er de tegels in de badkamer mee los te bikken :)

Oftewel: Die apparaten heb je naast elkaar, niet in plaats van elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:30:

Mafell invalzaag is bijna een vervanger voor een platenzaag en werkt heel nauwkeurig.

Een 18V cirkelzaag vind ik meer iets om tijdens het klussen even een plaatje op maat te zagen. ff accu erin klikken, zagen en klaar. Geen gedoe met kabels/verlengsnoeren enzovoorts.

Ik overweeg ook nog steeds een 18V boorhamer, juist voor het gemak. Makkelijk ff ergens een gaatje in de muur prikken, zonder dat je 230V nodig hebt. Niet om er de tegels in de badkamer mee los te bikken :)

Ik heb de mafell hier ook :)

Ik heb een bosch GHB 2-28.......en voor die paar gaten in de wand trek ik wel ff een snoertje. Daar hoef ik geen kneitersdure accuboorhamer er naast te hebben.

Die 2-28 kost krap 200 euro en die doet het nog steeds als jij al aan je zoveelste 4Ah accu ben ;)

Ik vind die accusystemen wel gaaf hoor _/-\o_ en er is vast een markt voor maar ik heb om de 5 meter in huis hier 220.

3 meter hoog op mijn veranda vindt ik mijn accutol wel handig voor de balkenlaag met 250+ schroeven en voor die paar houtdraadbouten M10x350 pak ik wel ff de snoerboor of mijn doppenset en een emmer elleboogstoom :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

^ Met boven ^
Ik snap die "alles op accu" obsessie ook niet zo. Mijn enige accu apparaat is mijn schroefmachientje. En de rest zit allemaal een snoer aan.

Het is in aanschaf goedkoper, En je kunt het ook gewoon prima 10 jaar in een schuur laten liggen. Je steekt de stekker er in en het werkt.

Ik heb van de oude makita serie (rode accu nicads') de afgelopen 15 jaar twee keer een nieuwe machine kunnen kopen omdat de accu's rot waren en de machine nog prima. Hopen dat de nieuwe li-ion het langer volhoudt :)

[ Voor 26% gewijzigd door AtomicShockwave op 24-07-2016 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben juist aan het overstappen naar alles op accu. Ik vind het heerlijk!

Geen gepruts meer met stekkers in en overpluggen en verlengsnoeren meeslepen maar gewoon gereedschap pakken en klussen. Ik ben de afgelopen dagen op zolder bezig geweest met pijpelarij van cv ketel en mechanische ventilatie en het enige met een snoer was de bouwzuiger. En to be fair, voor het op maat maken van de spirovent moest ik naar de tuin voor de slijptol...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Raymond schreef op zondag 24 juli 2016 @ 22:30:

Ik bedoelde de machines ook niet te vergelijken, dat is wel sneu voor de Bosch. Maar meer het bedrade concept vs accu.

En ja, de Mafell MT55cc. Echt een beest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2016 @ 14:29:
Toen recent de Makita DHP458Z body voor slechts €100,- (incl verzenden incl btw) in de ramsh lag, werd de toolhoer in mij wakker ........
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

teacher schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:54:
Ik ben juist aan het overstappen naar alles op accu. Ik vind het heerlijk!

Geen gepruts meer met stekkers in en overpluggen en verlengsnoeren meeslepen maar gewoon gereedschap pakken en klussen. Ik ben de afgelopen dagen op zolder bezig geweest met pijpelarij van cv ketel en mechanische ventilatie en het enige met een snoer was de bouwzuiger. En to be fair, voor het op maat maken van de spirovent moest ik naar de tuin voor de slijptol...
Same here, vind het ook ideaal als tuinklusser (lees: geen garage of vaste werkplaats). Je pakt het toch net even sneller als je snel iets wilt doen. Zo heb ik laatst mijn bedrade multitool weggedaan voor een Metabo variant op accu. Van de week ook de Metabo STA 18 LTX 140 accu decoupeerzaag besteld, moet nog binnen komen maar ben benieuwd. Twijfel nog over de boorhamer en slijptol, twee machines die ik echt zo sporadisch gebruik dat een accu variant wel heel erg decadent zou zijn.
AtomicShockwave schreef op zondag 24 juli 2016 @ 23:35:
^ Met boven ^
Ik snap die "alles op accu" obsessie ook niet zo. Mijn enige accu apparaat is mijn schroefmachientje. En de rest zit allemaal een snoer aan.

Het is in aanschaf goedkoper, En je kunt het ook gewoon prima 10 jaar in een schuur laten liggen. Je steekt de stekker er in en het werkt.
Voor mij is een groot deel van het plezier het klussen ook het (goede) gereedschap zelf. Noem mij een snob of een luxepaard, maar een 10 jaar oud apparaat met snoer doet mij doorgaans een stuk minder als de nieuwste (iets met accu, nu met brushless motor en ledjes.... Misschien niet echt noodzakelijk allemaal, want het eind resultaat wordt er niet per definitie mooier op (net zoals je met een dure camera niet vanzelf betere foto's maakt), maar ja het is voor mij ook hobby en niet werk. Dan maak je soms wat minder rationele of pragmatische keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin
  • Laatst online: 21-09 20:34

Paladin

Play Ball!

Allen ben ook weer toe aan wat nieuw gereedschap en nu werd ik door een vriendelijke mede forummer gewezen op een Duitse winkel. Nu is het prijs verschil tussen NL en DE dermate groot dat het zeer aantrekkelijk is, maar hebben er mensen ervaring met deze winkel en vooral hoe zit het met garantie mocht je het nodig hebben.

De winkel is http://www.werkzeugschade.com/ en het gaat om een Mafell mt55cc

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb al van meerdere mensen in dit topic gezien dat ze daar spullen hebben gekocht. Lijkt me prima betrouwbaar dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miekol schreef op maandag 25 juli 2016 @ 07:45:
Voor mij is een groot deel van het plezier het klussen ook het (goede) gereedschap zelf. Noem mij een snob of een luxepaard, maar een 10 jaar oud apparaat met snoer doet mij doorgaans een stuk minder als de nieuwste (iets met accu, nu met brushless motor en ledjes.... Misschien niet echt noodzakelijk allemaal, want het eind resultaat wordt er niet per definitie mooier op (net zoals je met een dure camera niet vanzelf betere foto's maakt), maar ja het is voor mij ook hobby en niet werk. Dan maak je soms wat minder rationele of pragmatische keuzes.
Ik ben er juist iemand die heel veel kan maar ik heb daar de hulp en precisie van goed gereedschap voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paladin schreef op maandag 25 juli 2016 @ 07:55:
Allen ben ook weer toe aan wat nieuw gereedschap en nu werd ik door een vriendelijke mede forummer gewezen op een Duitse winkel. Nu is het prijs verschil tussen NL en DE dermate groot dat het zeer aantrekkelijk is, maar hebben er mensen ervaring met deze winkel en vooral hoe zit het met garantie mocht je het nodig hebben.

780 bij Toolnation en 480 in DLD.......ik wist het wel inderdaad :)

en wat betreft garantie:

https://www.rijksoverheid...ten-bij-aankoop-in-Europa

Je moet alleen je spul opsturen maar voor die 300 euro lijkt me dat wel de gok waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol

miekol

erm

Fraggert schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:05:
[...]

Ik ben er juist iemand die heel veel kan maar ik heb daar de hulp en precisie van goed gereedschap voor nodig. :)
Tuurlijk dat is ook zo, maar echt het potentieel uit een machine halen moet je toch echt zelf doen, hoe duur het apparaat ook was. Gereedschap is dan letterlijk slechts gereedschap (dit is wel heel cryptisch).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miekol schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:31:
[...]

Tuurlijk dat is ook zo, maar echt het potentieel uit een machine halen moet je toch echt zelf doen, hoe duur het apparaat ook was. Gereedschap is dan letterlijk slechts gereedschap (dit is wel heel cryptisch).
Ik kan inmiddels wel wat met mijn OF1010 :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iQDYcl0l4RZrkVwDQyYe6Wrw/full.jpg

Mijn zelfbouwluidsprekers, de Galactica's van het nederlandse TG Acoustics. Op basis van de Avalon isis O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
miekol schreef op maandag 25 juli 2016 @ 07:45:
Same here, vind het ook ideaal als tuinklusser (lees: geen garage of vaste werkplaats). Je pakt het toch net even sneller als je snel iets wilt doen. Zo heb ik laatst mijn bedrade multitool weggedaan voor een Metabo variant op accu. Van de week ook de Metabo STA 18 LTX 140 accu decoupeerzaag besteld, moet nog binnen komen maar ben benieuwd. Twijfel nog over de boorhamer en slijptol, twee machines die ik echt zo sporadisch gebruik dat een accu variant wel heel erg decadent zou zijn.
Ik snap het idee, maar ik vind veel accugereedschap toch wat weggooien van het geld als ik het niet met grote regelmaat gebruik. Ook met li-ion verlies je gewoon capaciteit van je accu's door de jaren heen, en kan je na een jaar of vijf de boel gewoon afschrijven. Daarom zou ik eerder neigen naar de bedrade versies, die kunnen vaak gewoon een stuk langer mee (voor mijn hobbymatig gebruik, in ieder geval).
Hier kan ik wel in mee gaan, maar ik richt me meer op handgereedschap hierbij. Ik heb ook geen Stahlwille of PB Swiss kwaliteit nodig, maar ik vind het wel mooi om te hebben.
Fraggert schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:41:

[afbeelding]

Mijn zelfbouwluidsprekers, de Galactica's van het nederlandse TG Acoustics. Op basis van de Avalon isis O+
Mooie speakers, volgende stap is een grotere huiskamer klussen? :P

[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 25-07-2016 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:59:

Mooie speakers, volgende stap is een grotere huiskamer klussen? :P
ik begon met bouwen toen we ons huis te koop hadden omdat we naar een groter huis wilden, de crisis gooide helaas roet in het eten |:(

Ik denk dat als we in de toekomst weer eens gaan kijken voor een andere woning, ik ze nog wel heb staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ze lijken nu wat de huiskamer te domineren ;) Ik was eerst ook bang dat dat zou gebeuren met de staanders die ik nu heb, maar uiteindelijk had ik nog wel een maatje groter kunnen hebben, ze vallen eigenlijk een beetje in het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Fraggert schreef op maandag 25 juli 2016 @ 08:41:
[...]

[afbeelding]

mooie speakers man, wat voor hout heb je gebruikt (walnoot?)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het valt gelukkig mee, de MK1 versie staat bij een zelfbouwer in Amersfoort, en die zijn in het zwart. Dat is een ander verhaal in een kleinere ruimte dan mijn uitvoering in amerikaans notenhout-fineer.

Ik draai niet op snoeiharde niveaus (nou ja, bijna nooit :+ ) en het valt mij heel erg mee gezien de ongelukkige plaatsing dicht op de wand en in de hoek :)

Voor deze klus heb ik destijds de OF1010 gekocht, mijn eerste gereedschap van een "écht" merk na veel spul van groen Bosch, B&D, etcetera.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/m2V5VVm9bN290NaObwXtxRw.jpg

Mijn ervaring met die machine is de reden dat ik tegenwoordig investeer in kwalitatief goed gereedschap en niet, zodra ik een accuboor o.i.d. nodig heb, naar de Karwei ren en de eerstedebeste palletaanbieding op de kassaband leg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paladin schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:46:
mooie speakers man, wat voor hout heb je gebruikt (walnoot?)
bijna.....amerikaans notenhout. Paperbacked fineer :) Afgewerkt met Osmo Hardwax in zijdeglans

http://www.af.nl/voorraad/plaat/flexplaten/prijslijst.htm

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 25-07-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Paladin schreef op maandag 25 juli 2016 @ 07:55:

Ik heb hem vorige week binnengekregen. Niets op aan te werken, goed verpakt en snel verzonden. Nadeel was wel de klantenservice die werkelijk NIETS van mijn engelstalige emails had begrepen. Daarna overgeschakeld op autotranslate Duits en dat ging beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Veel plezier ermee Muldert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:47:
Het valt gelukkig mee, de MK1 versie staat bij een zelfbouwer in Amersfoort, en die zijn in het zwart. Dat is een ander verhaal in een kleinere ruimte dan mijn uitvoering in amerikaans notenhout-fineer.

Ik draai niet op snoeiharde niveaus (nou ja, bijna nooit :+ ) en het valt mij heel erg mee gezien de ongelukkige plaatsing dicht op de wand en in de hoek :)
Hebben ze dan porten aan de achterkant? Of alleen voor de (sub)woofers? Kan me voorstellen dat je met die grote woofers (zijn denk ik groter dan mijn 8" subwoofer) misschien een baspoort wilt hebben aan de achterkant, al was het alleen maar omdat voor een gesloten kast je veel meer vermogen nodig hebt voor het zelfde volume, en dan moet je weer speciale versterkers daarvoor hebben (tenzij je daar ergens monobloccen nog aan hebt hangen uit zicht).

Met een baspoort krijg je vaak wat boemerige bas, geloof ik, ben benieuwd of je, met wat meer afstand van de muur, niet opeens gaat vinden dat je wat weinig bas hebt ;)

Ga wel een tikkeltje offtopic hier :)
Voor deze klus heb ik destijds de OF1010 gekocht, mijn eerste gereedschap van een "écht" merk na veel spul van groen Bosch, B&D, etcetera.
Dat is inderdaad mooi spul. Heeft die OF1010 nu ook een snelwisselkop voor de freezen? En is het ook makkelijk om hiermee een wat dieper stukje uit te frezen (bv. een scharnierbevestiging in een deur)? Kan me voorstellen dat je dat niet haalt met een enkele beweging van de frees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Helaas moet de nieuwe machine nog even wachten omdat er eerst een espresso machine moet komen ;-). Gelukkig ben ik nog wat meer aan het twijfelen dankzij de reacties haha. Kom nu uit op een set van DeWalt (Dewalt DCK211D2T voordeelset DCD710 boorschroefmachine + DCF815 slagschroevendraaier 10,8 V 2,0 ) of gewoon toch een enkele 10.8V Makita DF332DSMJ). De uiteindelijke keuze laat dus nog even op zich wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:31:
[...]

Hebben ze dan porten aan de achterkant?

[...]

Dat is inderdaad mooi spul. Heeft die OF1010 nu ook een snelwisselkop voor de freezen? En is het ook makkelijk om hiermee een wat dieper stukje uit te frezen (bv. een scharnierbevestiging in een deur)? Kan me voorstellen dat je dat niet haalt met een enkele beweging van de frees.
De 12 inch is gepoort en de 15 inch gesloten :+

Nee die 1010 heeft geen snelwissel helaas. Dat vind ik op zich niet eens zo'n probleem.

Wat wél een vervelend systeem is de wijze waarop ik mijn kopieerringen moet monteren |:(

Je moet een centreerdoorn plaatsen in de freesopname en dan je kopieerring plaatsen, die zet je vast met schroeven waarna je de centreerdoorn verwijdert en je een frees kunt monteren.
Als je met meerdere kopieerringen werkt of met meerdere frezen bewerkingen uitvoert dan is dat een zeer omslachtige manier.

Toen ik de OF1010 kocht was het echter de enige frees met een pistoolhandgreep. Ik vermijd hier even bewust het woord "eenhandig". Een bovenfrees is geen ongevaarlijk stuk gereedschap.
Ik moest met het bouwen van de luidsprekers soms een beetje met kunst- en vliegwerk aan de bak en dan was het wel handig dat de machine lekker licht en makkelijk te hanteren is.

De nieuwe 1400, die ook enkelhandig is, heeft voor de kopieerringen een snelwisselsysteem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:32:
Helaas moet de nieuwe machine nog even wachten omdat er eerst een espresso machine moet komen ;-). Gelukkig ben ik nog wat meer aan het twijfelen dankzij de reacties haha. Kom nu uit op een set van DeWalt (Dewalt DCK211D2T voordeelset DCD710 boorschroefmachine + DCF815 slagschroevendraaier 10,8 V 2,0 ) of gewoon toch een enkele 10.8V Makita DF332DSMJ). De uiteindelijke keuze laat dus nog even op zich wachten.
Hoi Sheane,

lekker toch...straks een fatsoenlijk bakkie bij het klussen _/-\o_

mocht je advies willen hebben over die 2 aankopen waar tussen je twijfelt dan kun je het beste even linkjes plaatsen :)

dan kunnen wij makkelijk er even op klikken en vergelijken, ik ken niet alle types zo uit mijn hoofd :+
En zeker als we een prijs of prijsverschil kunnen zien, allicht weten wij zelfs een betere aanbieding te vinden voor je.

Ikzelf ben geen DeWalt fan, maar dat is persoonlijk, de ergonomie bevalt mij niet. Die Makita vind ik wel heel erg duur voor een 10.8V.

Wat voor klussen doe je veel? Ik kan zo'n slagschroevedraaier wel gebruiken met de veranda bouw en later nog een dikke schuur met grote houtdraadbouten. Er is zeker wat te zeggen voor die set.

Ik weet niet wat voor gereedschap jij er nog naast heb, maar voor dat Makita geld keek ik naar een 18V machine zoals de Bosch blauw die hier eerder langskwam,

Die kost 180 euro :)

Dat gezegd hebbende...er zijn in de laatste 4 pagina's een aardig aantal accumachines de revue gepasseerd, lees het even na, daar zit vast wat voor je tussen.

[ Voor 32% gewijzigd door Fraggert op 25-07-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

om nog even in het zagen verhaal te blijven nu ik toch spul ga bestellen uit DE, en mijn huidige bosch groen decoupeerzaag heb ik nog net niet kapot gegooid, want dat ding wil van alles, behalve zagen (bounced alle kanten op, nieuw of gebruikt zaagje maakt niet uit voor het gedrag).

Nu zag ik dat Mafell ook een mooie decoupeerzaag heeft Mafell Zaag, maar dat ding is ook redelijk prijzig.
Wat zijn andere goede decoupeerzagen met wellicht een iets vriendelijker prijsje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paladin schreef op maandag 25 juli 2016 @ 13:41:
om nog even in het zagen verhaal te blijven nu ik toch spul ga bestellen uit DE, en mijn huidige bosch groen decoupeerzaag heb ik nog net niet kapot gegooid, want dat ding wil van alles, behalve zagen (bounced alle kanten op, nieuw of gebruikt zaagje maakt niet uit voor het gedrag).

Nu zag ik dat Mafell ook een mooie decoupeerzaag heeft Mafell Zaag, maar dat ding is ook redelijk prijzig.
Wat zijn andere goede decoupeerzagen met wellicht een iets vriendelijker prijsje :)
Alstublieft :)

http://www.gereedschappro...est-van-gereedschappro/67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

haha jahoor zelfs daar is een test, google laat me niet de goeie sites zien, thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
sheane schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:32:
De Dewalt set heeft als voordeel dat twee machines hebt en minder bitjes/boortjes hoeft te wisselen, maar geen brushless motor. Die Makita heeft een korte bouwvorm, 4Ah accu's (je hebt ook DSAJ variant met 2Ah accu's voor 200 euro) en een brushless motor. Helaas geen set en 10.8V. De Bosch die Fraggert noemt heeft als voordeel dat ie 18V en dus iets krachtiger is, maar heeft weer geen BL motor en maar 1,5Ah accu's.

Het is dus maar net wat je belangrijk vindt.

Ik zit zelf vooral te wachten op de 10.8V BL slagschroef van Makita. Komt dit of volgend kwartaal. Die zou wel eens heel compact kunnen worden, zoals de DTD148.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Framoes schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:28:
[...]

De Dewalt set heeft als voordeel dat twee machines hebt en minder bitjes/boortjes hoeft te wisselen, maar geen brushless motor. Die Makita heeft een korte bouwvorm, 4Ah accu's (je hebt ook DSAJ variant met 2Ah accu's voor 200 euro) en een brushless motor. Helaas geen set en 10.8V. De Bosch die Fraggert noemt heeft als voordeel dat ie 18V en dus iets krachtiger is, maar heeft weer geen BL motor en maar 1,5Ah accu's.

Ik zit zelf vooral te wachten op de 10.8V BL slagschroef van Makita. Komt dit of volgend kwartaal. Die zou wel eens heel compact kunnen worden, zoals de DTD148.
Ah kennelijk werkte mijn 'BL filter' niet bij de vondst van de DeWalt set. Had nog niet veel verder gekeken. Dank voor het opmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik ben op zoek naar een mini-compressor/pomp waarmee ik dingen zoals gereedschap/werkplek/computers kan schoonblazen. Dan zou het ook handig zijn als dat ding fietsbanden kan opblazen tot een bepaalde druk. Tot zo ver geen probleem. Er zijn diverse apparaten die dit kunnen. Maar het zou helemaal geweldig zijn als ik er ook een opblaasbare boot mee zou kunnen opblazen naar een exacte druk. Deze heeft "Halkey Roberts"-ventielen, er bestaan wel elektrische pompen speciaal hiervoor en adapters naar een luchtslang, maar deze passend krijgen op een mini-compressor/pomp is dan weer de uitdaging omdat het niet duidelijk is wat voor diameter de slang heeft en deze dan ook nog vaak aan het apparaat vast zit.

Apparaten zoals de Black & Decker ASI200/ASI300, AEG KD 7.0, Grundig Automotive 145 PSI / 10 Bar compressor lijken genoeg vermogen te hebben en hebben allen een functie om automatisch te stoppen zodra een bepaalde druk is bereikt. Ze zijn alleen erg gericht op het oppompen van autobanden en luchtbedden. Er staat ook rubberboten bij, maar de meegevelerde adapters zijn meer voor zwembadspeelgoed dan voor een echte boot. De slang is niet verwijderbaar en het lijkt alsof aansluiten van een ventieladapter wellicht niet gaat werken. De Compucleaner Xpert (op Amazon.de) is dan weer vooral voor het schoonblazen van computers en weinig anders.

Heeft iemand nog suggesties voor een mini-compressor/pomp die flexibel in te zetten is?

Edit: deze adapter voor fietsventiel naar H-R zal waarschijnlijk wel passen is wel een beetje prijzig: http://www.airkayaks.com/...aptor-for-electric-pumps/

[ Voor 6% gewijzigd door Johnny op 25-07-2016 16:39 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
sheane schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:05:
[...]

Ah kennelijk werkte mijn 'BL filter' niet bij de vondst van de DeWalt set. Had nog niet veel verder gekeken. Dank voor het opmerken.
Ik geloof dat op dit moment alleen Bosch (blauw), Milwaukee en Makita 10.8V machines met BL motor hebben (Milwaukee noemt het 12V, maar is zelfde als 10.8). Misschien zijn er meer fabrikanten, maar ik geloof dat bijv Hitachi niet echt populair is onder dhz'ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op maandag 25 juli 2016 @ 15:28:
[...]

Die DSAJ is een goeie tip :)

Die 10.8 slagschroef.......wat denk je dat die moet gaan kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Johnny schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:32:
Ik ben op zoek naar een mini-compressor/pomp waarmee ik dingen zoals gereedschap/werkplek/computers kan schoonblazen. Dan zou het ook handig zijn als dat ding fietsbanden kan opblazen tot een bepaalde druk. Tot zo ver geen probleem. Er zijn diverse apparaten die dit kunnen. Maar het zou helemaal geweldig zijn als ik er ook een opblaasbare boot mee zou kunnen opblazen naar een exacte druk. Deze heeft "Halkey Roberts"-ventielen, er bestaan wel elektrische pompen speciaal hiervoor en adapters naar een luchtslang, maar deze passend krijgen op een mini-compressor/pomp is dan weer de uitdaging omdat het niet duidelijk is wat voor diameter de slang heeft en deze dan ook nog vaak aan het apparaat vast zit.

Apparaten zoals de Black & Decker ASI200/ASI300, AEG KD 7.0, Grundig Automotive 145 PSI / 10 Bar compressor lijken genoeg vermogen te hebben en hebben allen een functie om automatisch te stoppen zodra een bepaalde druk is bereikt. Ze zijn alleen erg gericht op het oppompen van autobanden en luchtbedden. Er staat ook rubberboten bij, maar de meegevelerde adapters zijn meer voor zwembadspeelgoed dan voor een echte boot. De slang is niet verwijderbaar en het lijkt alsof aansluiten van een ventieladapter wellicht niet gaat werken. De Compucleaner Xpert (op Amazon.de) is dan weer vooral voor het schoonblazen van computers en weinig anders.

Heeft iemand nog suggesties voor een mini-compressor/pomp die flexibel in te zetten is?

Edit: deze adapter voor fietsventiel naar H-R zal waarschijnlijk wel passen is wel een beetje prijzig: http://www.airkayaks.com/...aptor-for-electric-pumps/
Ik heb gewoon een Ferm compressor die ik voor gebruik.

Houdt er wel rekening mee dat er een hoop vocht bij compressie van lucht vrijkomt en je dat, zonder ontvochtiger voor je compressor, ook je gereedschap inblaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Fraggert schreef op maandag 25 juli 2016 @ 18:13:
[...]

Die DSAJ is een goeie tip :)

Die 10.8 slagschroef.......wat denk je dat die moet gaan kosten?
Ik hoop dat ze 'm net als de df332 maximaal 30-40 duurder maken dan de huidige versie met koolborstels. Dan zit je op rond de 200 en dat is best een goeie prijs. De concurrentie (Milwaukee en Bosch) is iig duurder. Maarja, dat is slechts speculeren.

Heb Makita een maandje terug gemaild en ben helaas vergeten naar de prijs te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:07
Vandaag maar eens kennisgemaakt met Toolmax en een TSTAK FMST1-71981 gekocht (kist + 2 lades). Ben benieuwd of het bevalt. Een en ander ter aanvulling/vervanging van mijn huidige gereedschapskist en rommeldozen.

Denk dat er op termijn nog een diepe gereedschapskist en een opbergdoos bij komt. En het karretje natuurlijk 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op maandag 25 juli 2016 @ 18:57:
[...]

Ik hoop dat ze 'm net als de df332 maximaal 30-40 duurder maken dan de huidige versie met koolborstels. Dan zit je op rond de 200 en dat is best een goeie prijs. De concurrentie (Milwaukee en Bosch) is iig duurder. Maarja, dat is slechts speculeren.

Heb Makita een maandje terug gemaild en ben helaas vergeten naar de prijs te vragen.
Nice....dat is er ééntje om ff in de gaten te houden.

Als die als kleine slagschroef nou een heel stuk meer zijn mannetje staat mijn accuschroefmachine dan is dat voor de nieuwe schuur een leuke aanwinst voor al die dikke houtdraadbouten in het frame :)

domme vraag....is dat dan één met zo'n dopaansluiting of kun je er ook gewoon boortjes in kwijt? 8)7
Dennis schreef op maandag 25 juli 2016 @ 22:07:
Vandaag maar eens kennisgemaakt met Toolmax en een TSTAK FMST1-71981 gekocht (kist + 2 lades). Ben benieuwd of het bevalt. Een en ander ter aanvulling/vervanging van mijn huidige gereedschapskist en rommeldozen.

Denk dat er op termijn nog een diepe gereedschapskist en een opbergdoos bij komt. En het karretje natuurlijk 8).
dat is een fraai systeem _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 26-07-2016 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Fraggert schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 07:24:
[...]

Nice....dat is er ééntje om ff in de gaten te houden.

Als die als kleine slagschroef nou een heel stuk meer zijn mannetje staat mijn accuschroefmachine dan is dat voor de nieuwe schuur een leuke aanwinst voor al die dikke houtdraadbouten in het frame :)

domme vraag....is dat dan één met zo'n dopaansluiting of kun je er ook gewoon boortjes in kwijt? 8)7
Ik hoop de opvolger van de td110, dus met hex bit aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 07:24:

Typisch met een bit aansluiting, of anders een 3/8" vierkant aansluiting. Er zijn boortjes die in principe passen in zo'n bithouder, maar of je boortje die slag beweging ook fijn vinden is een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Zo, inmiddels ook een nieuwe accuboormachine besteld, of eigenlijk 2, want mijn pa heeft dezelfde gekocht

Ik ben uiteindelijk toch voor de Festool DRC 18/4 gegaan :)

Afbeeldingslocatie: https://www.ach-shop.com/media/image/76/e2/28/56458254b4ebba267fd_720x600.jpg

Deze week moeten ze binnen komen, moet ook wel, want ze moeten geregistreerd worden om die 50 euro cadeaubonnen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Johnny schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:32:

Ik denk ook dat dit soort dingen lastig te verenigen zijn. Boten, luchtbedden etc. hebben allemaal grote volumes aan lucht nodig bij een lage druk, Vandaar dat er ook vaak zo'n lagedruk centrifugaalpompen voor worden gebruikt. Als je dat gaat doen met een compressor dan "schiet het vaak niet echt op".

Heb je al eens naar stanley gekeken? Die maken ook best schattige kleine compressortjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Framoes schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 08:37:
[...]

Ik hoop de opvolger van de td110, dus met hex bit aansluiting.
+
henkie196 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 09:02:
[...]

Typisch met een bit aansluiting, of anders een 3/8" vierkant aansluiting. Er zijn boortjes die in principe passen in zo'n bithouder, maar of je boortje die slag beweging ook fijn vinden is een ander verhaal.
okay thanks, zal eens kijken als hij uitkomt, want mijn multipurpose-doel schiet er dan een beetje bij in.

Naast mijn accutol kan ik dan beter een slagschroeverdraaier bekijken, ik mis soms die 2de boor wel hoor.......voorboren, soevereinen, schroeven, ik wissel me dan suf.

Voorlopig wissel ik dan wel ff door en zet mijn snoerklopboor wel ff in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FabianGTI schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:19:
Ik ben uiteindelijk toch voor de Festool DRC 18/4 gegaan :)
zo dan _/-\o_ gefeliciteerd met je nieuwe speeltje, blijven mooie dingen :)

ik meende dat jij eerder keek naar die boorhamer van Festool, waarom heb je uiteindelijke deze gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:44:
okay thanks, zal eens kijken als hij uitkomt, want mijn multipurpose-doel schiet er dan een beetje bij in.

Naast mijn accutol kan ik dan beter een slagschroeverdraaier bekijken, ik mis soms die 2de boor wel hoor.......voorboren, soevereinen, schroeven, ik wissel me dan suf.

Voorlopig wissel ik dan wel ff door en zet mijn snoerklopboor wel ff in.
Als je voorboren en verzinken zou doen met de accutol en het schroeven met de slagschroevendraaier hoef je dan toch ook minder vaak te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:57:
[...]

Als je voorboren en verzinken zou doen met de accutol en het schroeven met de slagschroevendraaier hoef je dan toch ook minder vaak te wisselen?
ja, daar zeg je wat :) die slagschroevendraaier kan ook gewoon schroeven met een bitje natuurlijk 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Fraggert schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 10:46:
[...]

zo dan _/-\o_ gefeliciteerd met je nieuwe speeltje, blijven mooie dingen :)

ik meende dat jij eerder keek naar die boorhamer van Festool, waarom heb je uiteindelijke deze gekozen?
Ik denk dat dat iemand anders was, ik keek naar een accuboormachine, boorhamer heb ik al liggen :P

Deze Festool kan je ook krijgen als klopboormachine (extra functie), maar express niet voor gekozen, is een stand die ik toch niet ga gebruiken en de machine wordt er dan alleen maar zinloos zwaar van ;)
Voor de hobbyist zou ik deze machine ook niet aanraden, daarvoor is hij gewoon té duur, maar ik gebruik hem ook beroepsmatig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 11:12:
ja, daar zeg je wat :) die slagschroevendraaier kan ook gewoon schroeven met een bitje natuurlijk 8)7
Dat is waar het voor ontworpen is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Nou, ik bestel ook niet meer wat bij Toolmax. Een paar weken terug wat DHZ dingen besteld voor in onze aankomende nieuwe woning, waaronder een duimstok en een 'wegwerp'kwastenset. Altijd makkelijk. Na een paar dagen een mail dat de duimstok niet op voorraad is, en na ong 3 weken alles verstuurd zou worden. Geen probleem, huis is toch nog niet klaar. Krijg ik net een mail met een creditnota. Staat in, de kwastenset. Die krijg ik dus gecrediteerd, maar geen hoe wie wat en waarom. Ik moest dus zelf die kant opbellen om te horen dat de levertijd van de kwastenset een onbepaalde tijd status heeft gekregen, en aangezien ze geen alternatief hadden leek gewoon domweg annuleren en crediteren de beste oplossing. Even communicatie met de klant vooraf mag ook wel hoor.... 1x, nooit weer wat bestellen bij Toolmax

Edit: de set staat zelfs nogsteeds op de site en ook als "snel leverbaar".... :/

[ Voor 4% gewijzigd door TFDev op 26-07-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Om eerlijk te zijn vind ik het best een prima gang van zaken.
Anders blijf je maar wachten.
En om die winkel af te schrijven vanwege een setje kwasten, is wel een beetje overdreven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Het gaat me om de manier waarop... jammer van de kwasten, maar als ze even bellen of mailen hoe wat en waarom komt het al heel anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:27
Ik lees hier wat langer. En heb mede op adviezen van hier besloten om een boorhamer op accu te kopen van het merk Bosch blauw. Het gaat om het model gbh 18 v-ec. Wat ik wel raar vind is dat de kop erg slingert. Zie de video:

https://vid.me/sZpi

Is dit normaal?

[ Voor 6% gewijzigd door Brutalsranan op 26-07-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 25-09 10:28

Atmoz

Techno!!

Brutalsranan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:04:
Ik lees hier wat langer. En heb mede op adviezen van hier besloten om een boorhamer op accu te kopen van het merk Bosch blauw. Het gaat om het model gbh 18 v-ec. Wat ik wel raar vind is dat de kop erg slingert. Zie de video:

Is dit normaal?
Stop er eens een boortje in. Slingert dat ook? Want volgens mij zie ik alleen dat "kapje" (ik kan het niet goed plaatsen) a-centrisch bewegen, de voorkant lijkt vrij stabiel te zijn...

[edit]

Oh, ik zie het... Het is een SDS-boorkop, vandaar dat "kapje" in plaats van een snelspanboorkop. Volgens mij werkt dat ding prima zodra er een boor in zit :)

[ Voor 13% gewijzigd door Atmoz op 26-07-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Brutalsranan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:04:

Is dit normaal?
Da's niet de kop, alleen een plastic omhulseltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
atmoz schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:22:
[...]

Stop er eens een boortje in. Slingert dat ook? Want volgens mij zie ik alleen dat "kapje" (ik kan het niet goed plaatsen) a-centrisch bewegen, de voorkant lijkt vrij stabiel te zijn...

[edit]

Oh, ik zie het... Het is een SDS-boorkop, vandaar dat "kapje" in plaats van een snelspanboorkop. Volgens mij werkt dat ding prima zodra er een boor in zit :)
De boortje slingert ook. Ik kan er morgen ook een video van maken. Maar ik zag dat iemand hier hetzelfde probleem had. Je kon voelen dat het een niet helemaal recht gaat. Je ziet ook dat het kapje wrijving heeft met de schacht van de boorkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FabianGTI schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 13:04:
[...]

Ik denk dat dat iemand anders was, ik keek naar een accuboormachine, boorhamer heb ik al liggen :P

Deze Festool kan je ook krijgen als klopboormachine (extra functie), maar express niet voor gekozen, is een stand die ik toch niet ga gebruiken en de machine wordt er dan alleen maar zinloos zwaar van ;)
Voor de hobbyist zou ik deze machine ook niet aanraden, daarvoor is hij gewoon té duur, maar ik gebruik hem ook beroepsmatig
owja, ging idd om deze :)

scheelt je in elk geval al de BTW :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Brutalsranan schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:39:
De boortje slingert ook. Ik kan er morgen ook een video van maken. Maar ik zag dat iemand hier hetzelfde probleem had. Je kon voelen dat het een niet helemaal recht gaat. Je ziet ook dat het kapje wrijving heeft met de schacht van de boorkop.
Als de tip van het boortje ook eiert, is dat volgens mij niet zoals het hoort en zou ik er eens mee terug gaan naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
henkie196 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 08:21:
[...]

Als de tip van het boortje ook eiert, is dat volgens mij niet zoals het hoort en zou ik er eens mee terug gaan naar de winkel.
Oke bedankt. Dan ga ik even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TFDev schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 15:09:
Het gaat me om de manier waarop... jammer van de kwasten, maar als ze even bellen of mailen hoe wat en waarom komt het al heel anders over.
Dat is het nadeel van zulke webshops, alles gaat ge-automatiseerd.

Ik weet dat inmiddels en zodra ik iets geks in een orderstatus zie dan klim ik in de telefoon en wordt,in de regel en ook bij Toolnation, prima te woord gestaan en geholpen.

maar ik begrijp dat het vervelend is, zekers als je op je spullen zit te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Het voeg- en kitwerk in mijn badkamer is niet zo goed gedaan door de vorige bewoner, dus dat mag ik opnieuw doen. Voor het verwijderen van het kit en de voegen is een multimachine natuurlijk het aangewezen apparaat. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik verwacht zo;n apparaat verder niet veel te gebruiken, daarom wil ik er niet te veel aan uitgeven. En moet het een snoer hebben.

De gamma heeft nu een Bosch PMF 1900 E set voor 80 euro ook nog te betalen, maar de Bosch accessoires zijn wel prijzig.
Goedkoper is mogelijk met een Ferm ORM1005 of Einhell TC-MG 220 E. Zijn natuurlijk wel de budgetmerken.

Ik neig naar de Einhell, heeft op amazon ook goede reviews, of ga ik daar spijt van krijgen en kan ik beter bv de Bosch nemen?
Pagina: 1 ... 22 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.