Om al deze redenen kan ook ik alleen maar ja zeggen "het klopt", toch is de waan vd dag soms wel weerbarstig.
Toen recent de Makita DHP458Z body voor slechts €100,- (incl verzenden incl btw) in de ramsh lag, werd de toolhoer in mij wakker en heb ik maar twee van deze machines laten komen, accu's had ik al genoeg.
Bij al dit moois kon ik mij voor dit bedrag niet meer beheersen.
Met de "toekomstbestendigheid" van deze 18V beestjes zit het wel goed, weliswaar slechts 4-polig maar met een zeer hoog koppel, niets mis mee, het praktische verschil met m'n overige brushless Makita 481's is zo ongeveer verwaarloosbaar.
In al die jaren heb ik geloof nog nooit een schroefmachine echt volledig gesloopt, terwijl zij best dagelijks worden afgebeuld.
Zij kunnen heel veel hebben, maar het zijn toch steeds weer de accu's die het uiteindelijk begeven en die zijn verder identiek aan de brushless machines.

Verstekbakker schreef op zondag 24 juli 2016 @ 02:38:
[...]
De ctl mini heb ik nu tweedehands voor 275, inclusief een opzetstukken-set en 5 zakken. Ik vind die prijs de gok wel waard. Mocht hij niet voldoen voor mijn gebruik, dan levert hij dat vast wel weer op als ik er vanaf wil.
Voor jouw doel lijkt het mij anders een prima zuiger, niet al te groot kan ook een voordeel zijn.
Ik heb hier nog een iets grotere voorloper in gebruik, de Festo CT22E, de zuigspecs zijn overeenkomstig, maar het reservoir is groter en hij heeft een onboard stopcontact voor een aangesloten machine, reuze handig.
Filterreinigen tussendoor moet nog handmatig en met fijn steenstof werkt dat maar matig vergeleken met mijn volautomatische push/pull reiniging (subliem!!) van de grotere Protool bouwzuiger.
Die Protool maakt bij het zuigen van steenstof wel een gehandicapt dwergje van de Festo eerlijk gezegd, dan loop je echt tegen de beperkingen en efficiency van de filterreiniging vd Festo aan.
Voor doorsnee houtstof en troep rond jouw auto verwacht ik geen schokkende verschillen die een veel duurdere stofzuiger met meer features rechtvaardigt, de Festo lijkt mij daarvoor een uiterst solide en fijn apparaat.
Het is ook maar net wat je er mee wilt gaan doen.
Bedenk ook dat een zuiger met een groter reservoir binnen de kortste keren nog wel is rond te rijden, maar een trap krijg je ze dan vaak al bijna niet meer op vanwege het toegenomen gewicht.
De kleinere Festo gebruik ik nog prima binnenshuis, maar zodra ik de Protool over een trap wil gaan slepen, dan moet ik eerst het reservoir legen omdat de zuiger anders niet meer te tillen is.
[
Voor 42% gewijzigd door
Verwijderd op 24-07-2016 14:50
]