sheane schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:06:
Met grote belangstelling heb ik alle pagina's van dit topic doorgelezen. Veel dank in ieder geval aan alle ervaren lui en hun inzichten! Ik zie dat een poster boven mij al met een soort gelijk probleem zit: Op zoek naar een nieuwe accuboor/schroefmachine.
De meesten hier die flink wat klussen hebben ook een slagschroevendraaie of extra boormachine naast "de" boormachine. 10,8v of 18v boormachine en slagschroevendraaier zie je regelmatig, 18v en 10,8v boormachines is ook een vrij veel voorkomende combi (vaak wel hetzelfde merk), een extra machine erbij is vaak namelijk èrg handig ivm niet steeds boortjes/bitjes hoeven te wisselen. Zie het maar zo; mocht je nu een 10,8 kopen en in de toekomst bij een grotere klus wat tekort komen, kan je er altijd nog een slagschroevendraaier of zwaardere machine bij kopen, evenals wanneer je nu voor 18V gaat en over X tijd toch iets lichters erbij wilt.
Al moet je je best doen om met normaal gebruik over de limieten van een brushless 10,8 van Makita of Milwaukee heen te gaan, die dingen zijn ècht wel capabel. M12 FUEL voelt voor mij sterker aan dan de 18v Makita/Dewalt van 10 jaar terug.
Als huis/tuin/keuken klusser (lees: niet wekelijks en matig ervaren) heb ik wel een voorliefde voor goed spul. Ik heb na het lezen van het topic mijn oog laten vallen op een Makita DDF459 RMJ. Toch een 4ah accu, wel graag een doosje erbij en koolborstelloos. Maar nu twijfel ik met een DDF480 variant. Deze heeft, volgens de vergelijking, alleen een hoger koppel (25/45nm vs 36/54nm). 40 Euro verschil, eigenlijk verwaarloosbaar, maar is meer beter? Merk je dat als je niet dagelijks aan de haal gaat met zo'n machine?
In het "dagelijks" gebruik zal je hoofdzakelijk de grotere efficiëntie van de brushless machine gaan waarderen, tenzij je echt met gatzagen, slangboren of zwaar metaal aan de gang gaat kom je niet in de buurt van de limieten van een brushless 18-volter.
De keuze voor Makita heb ik gemaakt op basis van reputatie en een 'hoe voelt het aan rondje' door wat bouwmarkten (relatief kleine handen ;-)). **Edit: De 18V gekozen op basis van toekomstbestendigheid qua klus ambities i.p.v. 10,4V.
(Mocht iemand toch iets heel anders vinden hoor ik het ook graag!)
Makita is zeker een goede keuze, maar als je kleine handen hebt zou ik ook eens Dewalt gaan voelen ergens; ik heb zelf geen kleine handen en vind het alsnog het fijnste merk qua ergonomie, maar met name van mensen met kleinere handen krijg ik vaak positieve reacties erop. Op dit moment is de Dewalt
DCD790P2 is nu op enkele plekken in de aanbieding gezien het model uit de roulatie gaat, maar dan zit je met je accu's wel direct in een van de sterkere ecosystemen en heb je een erg degelijke brushless machine. Ik heb zelf de update hiervan (de 791) en Jellabie heeft iirc een half huis gebouwd met een 795 (die in de link, maar dan met klopfunctie), ik weet niet precies wat je budget is (deze zal nogal aan de hoge kant zitten) maar mocht Dewalt je qua grip bevallen is dit wel een machine die eigenlijk altijd zou moeten voldoen.
Over het algemeen zou ik aanraden om niet voor 14,4 te gaan maar voor 18; de 14,4v-lineups van de meeste merken zijn uitgeklede afgezwakte versies van de 18v-modellen, en lang niet alle tools worden ook in beide spanningen aangeboden. In de VS zie je bijna geen 14,4v meer, gezien er geen praktisch nut meer is om die lijn te onderhouden met het teruglopende formaat en gewicht van 18v-machines.