[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.817 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:49:
Dank voor je uitgebreide advies! Goed idee om een aanbieding even af te wachten. Misschien dat ik ook wel meteen een comboset koop met een DTD129 erbij. Handig om gelijk een slagschroevendraaier erbij te hebben!
De Makita 481 serie heeft al een enorm koppel van ~125Nm, genoeg om ledematen te breken.
Ik ben nog geen schroef tegengekomen die deze machine er niet in krijgt. ;)

Een modale slagschroevendraaier gaat met ~165Nm nog wel iets verder en spaart je polsen tegen de soms moordende kickback van de "gewone" boor/schroefmachines bij het indraaien van extra grote schroeven en natuurlijk is een slagschroevendraaier een stuk lichter.
Daartegenover staat dat die krengen een ongelooflijke takkeherrie maken, ik gebruik de mijne eerlijk gezegd maar zo weinig mogelijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
Ben ik nou doof of hebben jullie dan andere slagschroevendraaiers? Mijn DTD129ZJ maakt niet veel meer geluid dan de slipkoppeling op mijn "gewone" Makita. Zeker niet bij schroeven welke niet in hardhout hoeven en onder de 80 mm zijn.

Buiten op een hardhouten balk 120mm is een ander verhaal, maar ook dan is dat niet zo hard dat ik meteen met gehoorbescherming pak.

Een multitool in een kleine ruimte daarentegen..... :X

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:01
Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2016 @ 09:35:
[...]

Daartegenover staat dat die krengen een ongelooflijke takkeherrie maken, ik gebruik de mijne eerlijk gezegd maar zo weinig mogelijk. :+
Ze zijn wel aanwezig inderdaad

Ik heb zelf deze Makita:

Afbeeldingslocatie: https://www.lawson-his.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/a/makita_td090dwe.jpg

Ge-wel-dig ding, nog met geen schroef moeite gehad! :)
Ding wordt echt veel gebruikt, vind een slagschroevendraaier fijner werken dan een normale accuboormachine :)

Helaas is 2 weken geleden mijn accuboormachine overleden na 8 jaar trouwe dienst en mishandeling
Tijdelijk dus maar de Makita DDF470RF3J van mijn pa gepakt, nu op jacht naar een nieuwe accuboormachine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
The Eagle schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:40:
Was vanmiddag even bij de Gamma. Nou heb ik eigenlijk geen afkortzaag nodig, maar dit is best een hele mooie aanbieding: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021521230
Het ding is met 109 euro zelfs nog goedkoper dan het Gamma huismerk :D
/me's vingers jeuken een beetje....

Ben er alleen nog niet achter wat nou het verschil is tussen de KS 216M en de KGS 216M
Edit: ah, dat lijkt hem in de max dikte en de trekfunctie te zitten, dat heeft de KGS wel.
Ik heb een redelijk afgebeulde KS staan. Gekregen van een vriend die aannemer is. De beschermkap hapert wat doordat het wieltje is afgesleten en de laser is kapot. Verder een prima ragzaag.
Dennis schreef op maandag 18 juli 2016 @ 08:49:
Dank voor je uitgebreide advies! Goed idee om een aanbieding even af te wachten. Misschien dat ik ook wel meteen een comboset koop met een DTD129 erbij. Handig om gelijk een slagschroevendraaier erbij te hebben!
Als het goed is heb je sets met ddf480 en dtd129. De andere optie is dus de 481, waarmee je alles kan indraaien zonder problemen. Daarnaast heeft ie ook een hoog toerental, wat bij boren weer fijn is. Met een speedboor race je echt overal doorheen.

Het is maar net wat je prefereert. Sommige mensen vinden slagschroevendraaiers lawaaierige ondingen en anderen zweren er bij.
KillaZ schreef op maandag 18 juli 2016 @ 10:06:
Ben ik nou doof of hebben jullie dan andere slagschroevendraaiers? Mijn DTD129ZJ maakt niet veel meer geluid dan de slipkoppeling op mijn "gewone" Makita. Zeker niet bij schroeven welke niet in hardhout hoeven en onder de 80 mm zijn.

Buiten op een hardhouten balk 120mm is een ander verhaal, maar ook dan is dat niet zo hard dat ik meteen met gehoorbescherming pak.

Een multitool in een kleine ruimte daarentegen..... :X
Zeker je slagschroevendraaier te vaak zonder gehoorbescherming gebruikt ;) Ik gebruikte m'n 10.8V al niet zonder oordoppen, wat een takkeherrie. Verder wel fijn omdat je geen terugslag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 13:34
Ik ga binnenkort bezig met een overkapping. Nu moeten daar wat inkepingen gezaagd worden en een aantal balken/planken op maat worden gezaagd. Is dit allemaal goed te doen met een cirkelzaag? Ik zit even met welk gereedschap ik allemaal nodig heb behalve een boor en een schroeftol.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:55

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dat ligt er ook een beetje aan hoe dik die balken zijn :)

of liever gezegd, hoe diep moet je inkepen? Het kan zijn dat je cirkelzaag niet diep genoeg komt.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:39
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2016 @ 07:09:
[...]
Yep, die uit 'de aanbieding' haalt krap de breedte van een doosje lucifers en die met de trekfunctie zaagt een smalle plank door (max 30cm). O-) Wel iets om van tevoren even bij stil te staan.
Zeker iets om bij stil te staan! Goed dat je het even zegt.
quote: Gamma
De Metabo KS 216 M lasercut afkortzaag is geschikt voor het afkorten van verschillende materialen en het zagen van lijsten, kleine balken, plinten of aluminium profielen en kunststof kanalen. De afkortzaag heeft een maximale zaagbreedte van 205mm en maximale zaaghoogte van 60mm.
Huh? :?
quote: Metabo
KS 216 M LASERCUT (619216000) AFKORTZAAG
Art. nr.: 619216000
EAN: 4007430256539
Max. zaagbreedte 90°/45°:120 / 80 mm
Aha, de Gamma loopt ons dus mooi te misleiden! Beetje jammer Gamma.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:21:

of liever gezegd, hoe diep moet je inkepen? Het kan zijn dat je cirkelzaag niet diep genoeg komt.
Of omgedraaid, met een gewone cirkelzaag minder dan de diepte van het blad uit proberen te zagen is ook niet erg handig. Dan kun je beter een invalzaag hebben met instelbare diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Fraggert schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:21:

Ik heb staanders van 15x15 waarop balken van 5x15 komen te liggen. Ik moet dus van bovenaf gezien van 2 kanten 5cm weghalen voor een diepte van 15cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:34

Paladin

Play Ball!

NoepZor schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:38:
[...]

Ik heb staanders van 15x15 waarop balken van 5x15 komen te liggen. Ik moet dus van bovenaf gezien van 2 kanten 5cm weghalen voor een diepte van 15cm.
Geen expert, maar de diepte van 5cm zal nog wel te doen zijn voor meeste circelzagen, maar die 15cm is een ander verhaal, persoonlijk zou ik bij dat soort dikke palen, misschien nog eerder de handzaag pakken, 1mm meer of minder maakt vaak bij tuinhout niet zo heel veel uit.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Heb ik ook nog aan zitten denken inderdaad, misschien wel de meest no nonsense oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Puch-Maxi schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:34:Aha, de Gamma loopt ons dus mooi te misleiden! Beetje jammer Gamma.
misleiden is misschien niet de juiste term, dat doen ze vast niet opzettelijk.

ik check bij gereedschap, electronica etc vaak de specs op de site van de fabrikant :) .
NoepZor schreef op maandag 18 juli 2016 @ 11:38:
[...]

je moet dus 5 cm diep kunnen zagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
5cm naar het hart van de paal toe en 15cm van boven. Denk dat de handzaag de beste optie is. Voor de balken 15 breed en 5 dik een afkortzaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb liggers van 300x200mm (hxb) in mijn veranda.

De halfhout verbindingen heb ik met een handzaag (rapid versie) ingezaagd, met de bovenfrees netjes afgewerkt en waar mijn frees niet kon komen heb ik met een beitel de rest weggestoken.
Bandschuurmachine erop en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Helder :) handzaag heb ik ook al :P alleen nog even afkortzaagje lenen voor het op maat zagen van de ringbalken dakliggers en dakbeschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Voor het afdak dat ik hier met Joopieboy heb gemaakt is bijna alleen de handzaag gebruikt, en zeker voor de 17x7cm balken. Met een cirkelzaag op nauwkeurige diepte zagen kan overigens met een degelijke cirkelzaag ook gewoon, daar is niet per se een invalzaag voor nodig :P

Overigens zie ik nu dat ik een 1600Nm slagmoersleutel kan krijgen die met mijn accu's werkt. Hnnng. Tis dat ik het nergens voor nodig heb :+

[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 18-07-2016 19:10 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Maar t is wel cool. :+

En idd, een goeie zaag gaat prima. Bij mam met een Bahco Profcut aan de gang gegaan, alleen de Hultafors HBX 22-11 is helemaal leip. :D Wat een verademing. 8)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nu zeg je dat weer, maar t was volgens mij t 7t blad dat er in zat, niet de 11 :+

Ik heb m'n Profcut ook weer terug. Denk dat die voorlopig gewoon op t gereedschapsbord erbij komt hangen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb ook een profcut liggen. Gisteren nog een cheape decoupeerzaag gehaald voor 6 tientjes (bosch groen 700 e). Altijd handig om te hebben liggen om snel wat op maat te zagen of ergens ff een hoekje uit te halen.

Welke schroeven kan ik het beste gebruiken voor de houtverbindingen? RVS schroeven snap ik ivm buiten, maar welke maat en welk type is me vooralsnog vrij onduidelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Deze geeft wat algemene info over welke type schroeven waarvoor gebruikt zouden moeten worden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

McGryphon schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:57:

Overigens zie ik nu dat ik een 1600Nm slagmoersleutel kan krijgen die met mijn accu's werkt. Hnnng. Tis dat ik het nergens voor nodig heb :+
Slap excuus!

Wil je het hebben? Dat is de vraag! :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NoepZor schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 08:42:
Welke schroeven kan ik het beste gebruiken voor de houtverbindingen? RVS schroeven snap ik ivm buiten, maar welke maat en welk type is me vooralsnog vrij onduidelijk :)
RVS zuigt zou mijn keuze niet meer zijn :)

Ik gebruik voor buiten Dynaplus schroeven met een coating

http://www.pro-dyna.nl/st...ry/gecoate-buitenschroef/

Het nadeel van RVS schroeven is dat ze minder sterk zijn, je draait ze erg snel stuk. Die Dynaplussen hebben daar een stuk minder snel last van.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 19-07-2016 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:49

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Aangezien ik _iets_ teveel kracht op mijn waterpomptang heb gezet (en deze al van discutabele kwaliteit was), maar meteen het excuus hanteren om een goede te kopen :+

Ik zat te denken aan gewoon een Knipex te halen. Nog andere suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 19-07-2016 12:27 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

Offtopic... Waarom loopt/klust iedereen op blote voeten?

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 11:54:
Ik gebruik voor buiten Dynaplus schroeven met een coating

http://www.pro-dyna.nl/st...ry/gecoate-buitenschroef/

Het nadeel van RVS schroeven is dat ze minder sterk zijn, je draait ze erg snel stuk. Die Dynaplussen hebben daar een stuk minder snel last van.
RVS is inderdaad minder sterk, maar is daarmee over het algemeen ook taaier (kan een voordeel zijn als je een schroef uit- en dan weer in moet draaien).

Vrijwel alle schroeven (niet RVS) zijn ook verzinkt, dus die Dynaplus schroeven lijken me vanuit dat opzicht ook niet zo bijzonder. De reden dat normaalgesproken RVS wordt aanbevolen ipv van verzinkte schroeven is omdat die verzink laag een beperkte bescherming biedt. Genoeg bloodstelling aan de elementen en de schroef gaat toch roesten.
Notna schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 12:25:
Aangezien ik _iets_ teveel kracht op mijn waterpomptang heb gezet (en deze al van discutabele kwaliteit was), maar meteen het excuus hanteren om een goede te kopen :+

Ik zat te denken aan gewoon een Knipex te halen. Nog andere suggesties?
Knipex zelf heeft heel veel opties. Ik weet niet of er een speciale reden is dat je met die riggels wilt hebben? Knipex zelf lijkt dit type tangen als slijtvast aan te merken (ik vertaal dat even als dat het voor de lompe apen onder ons is), en hebben daarbuiten nog alligator tangen dat iets meer stelposities heeft en volgens hun omschrijving meer krachtoverbrenging zou hebben (alhoewel ik niet zie hoe dat nu echt anders is bij dit type dan bij andere types), of een cobra tang die fijnere verstellingen heeft en daardoor meer gebruiksgemak zou bieden.

Ik heb zo'n Cobra tang en die bevalt goed, maar voor het nettere werk gebruik ik een sleuteltang , maar dat is vooral omdat de bek van een gewone waterpomptang gauw beschadigingen geeft (voor werk aan sanitair, bv).

/edit
Afhankelijk van je gebruik zou je ook een pijptang kunnen overwegen, dat moet wel wat lompheid kunnen verduren (maar de grip is wat minder universeel dan een waterpomptang). Als je de tweehandige grip van zo'n zweedse tang niet zo handig vindt, kun je natuurlijk ook naar een pijptang van Ridgid of iets dergelijks kunnen kijken. Gegarandeerd lomp ;)
Jelte,89 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:30:
offtopic:
Omdat het warm is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 19-07-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
henkie196 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:33:
[...]

RVS is inderdaad minder sterk, maar is daarmee over het algemeen ook taaier (kan een voordeel zijn als je een schroef uit- en dan weer in moet draaien).

Vrijwel alle schroeven (niet RVS) zijn ook verzinkt, dus die Dynaplus schroeven lijken me vanuit dat opzicht ook niet zo bijzonder. De reden dat normaalgesproken RVS wordt aanbevolen ipv van verzinkte schroeven is omdat die verzink laag een beperkte bescherming biedt. Genoeg bloodstelling aan de elementen en de schroef gaat toch roesten.

[...]

Knipex zelf heeft heel veel opties. Ik weet niet of er een speciale reden is dat je met die riggels wilt hebben? Knipex zelf lijkt dit type tangen als slijtvast aan te merken (ik vertaal dat even als dat het voor de lompe apen onder ons is), en hebben daarbuiten nog alligator tangen dat iets meer stelposities heeft en volgens hun omschrijving meer krachtoverbrenging zou hebben (alhoewel ik niet zie hoe dat nu echt anders is bij dit type dan bij andere types), of een cobra tang die fijnere verstellingen heeft en daardoor meer gebruiksgemak zou bieden.

Ik heb zo'n Cobra tang en die bevalt goed, maar voor het nettere werk gebruik ik een sleuteltang grijp, maar dat is vooral omdat de bek van een gewone waterpomptang gauw beschadigingen geeft (voor werk aan sanitair, bv).

/edit

[...]

offtopic:
Omdat het warm is ;)
Mwa, ik keek gewoon naar een directe vervanger van wat ik had. Dus met ribbels :+
Jelte,89 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:30:
Op deze foto was ik al klaar en zat/stond ik niet te doen in de tuin. Maar afgezien van dat; ik was bezig een kinderzitje van fiets A naar fiets B over te zetten. Daarbij brak dus mijn waterpomptang :+ Daar heb ik geen schoenen voor nodig.

En nog afgezien van dat; de mussen vallen dood van het dak. Daarom heb ik blote voeten :+

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 19-07-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Notna schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:41:
Mwa, ik keek gewoon naar een directe vervanger van wat ik had. Dus met ribbels :+
Nu is juist het moment om te kijken of iets anders misschien beter geschikt zou zijn voor jouw gebruik ;)

Zat dat kinderzitje dan zo vast, of is die tang van zo'n dubieuze kwaliteit?

[ Voor 11% gewijzigd door henkie196 op 19-07-2016 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
henkie196 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:45:
[...]

Nu is juist het moment om te kijken of iets anders misschien beter geschikt zou zijn voor jouw gebruik ;)

Zat dat kinderzitje dan zo vast, of is die tang van zo'n dubieuze kwaliteit?
Nou, ik moest een beugel van de bagagedrager wat verbuigen; Dus daar pakte ik even de waterpomptang voor (temeer ook omdat ik lui ben en die heb gebruikt op de moer van mijn zadel mee los te draaien en dus in bereik was) en terwijl ik kracht zet om dat te verbuigen, breekt die tang in mijn handen.

Ik denk dat het een combi is van stug metaal willen buiten + dubieuze kwaliteit tang hebben

Dat gezegd hebbende; ik gebruik de waterpomptang eigenlijk alleen voor hardnekkige bouten, moeren of koppelingen om los te draaien. Op zich is die vertanding dan wel handig, maar echt nodig is het ook niet denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Als je het vooral gebruikt als een soort van steeksleutel waarvoor je niet de juiste maat sleutel hebt, dan zou ik eerder kiezen voor een sleuteltang, alhoewel je daarmee niet uitkomt als je toevallig een keer iets wilt vastpakken dat niet ergens twee parallelle vlakken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
henkie196 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 14:15:
Als je het vooral gebruikt als een soort van steeksleutel waarvoor je niet de juiste maat sleutel hebt, dan zou ik eerder kiezen voor een sleuteltang, alhoewel je daarmee niet uitkomt als je toevallig een keer iets wilt vastpakken dat niet ergens twee parallelle vlakken heeft.
Mja en dat is het dus ook een beetje. Denk dat ik mooi bij die vertanding blijf, wel zo handig :Y

(en voor het spul waar ik voorzichtig mee moet zijn, gebruik ik wel gewoon de goede sleutels. Ik heb ze wel, maar soms ben ik lui en boeit het mij gewoon niets :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Ik zou bijna altijd de Knipex Cobra aanraden over de Alligator. Sterker, stijver, minder speling, en fijnere instelling. Enkel iets lastiger om hem met één hand helemaal open of dicht te gooien.

Dat gezegd hebbende, Plier wrench erbij is sowieso leuk. Een van de leukste Knipex dingetjes, naast o.a. de CoBolt :+

Oh, en voor lompe dingen buigen e.d. heb ik zelf Lineman's pliers, oftewel 09 02 240 :P
Stukje beter tegen torsie bestand dan elke waterpomptang, vaak bij buigen en forceren wel praktisch :P

[ Voor 37% gewijzigd door McGryphon op 19-07-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 08:35
Wat is het verschil met een combinatietang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Groter en lomper. Grip is ook een gearceerd patroon ipv ribbels bij een gewone combinatietang. Er zit ook een kleine ruimte tussen beide kanten in de gripbek, weet niet precies waarom dat is.

/edit
Wat is trouwens een plier wrench?

[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 19-07-2016 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 20:59:
Groter en lomper. Grip is ook een gearceerd patroon ipv ribbels bij een gewone combinatietang. Er zit ook een kleine ruimte tussen beide kanten in de gripbek, weet niet precies waarom dat is.

/edit
Wat is trouwens een plier wrench?
Plier wrench = sleuteltang :p

Die kleine ruimte tussen de gripvlakken bij een linemans schijnt er te zijn om volledig slopen van koperen aders of eindhulzen te voorkomen, maar dat weet ik niet zeker.

Ugh. Wil ik nou een slagschroevendraaier of een compacte slagmoersleutel, en 10,8v of 18v... Eigenlijk allemaal, maar dat laat het budget sowieso niet toe :+

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 19-07-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat wil je vastdraaien dan?

Gewoon zo licht mogelijk kiezen, maar niet lichter.

Ik heb een 18v slagschroevedraaier, maar schroefjes draai ik het liefst vast met een 10,8v boorschroefmachientje. Veel hanteerbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Moordenaar :)

Afbeeldingslocatie: https://www.tangencenter.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/n/knipex-pijptang.jpg

zie die maar eens te slopen :+

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 20-07-2016 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Of een fps melee wapen:
bluemoon23 schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 00:49:
Pijpentangen bedoel je ;)
Hun handgereedschap voor de installatiebranche en industrie is onverwoestbaar.
Ik werk in de offshore en de Ridgid pijpentangen vind je overal op elk platform, soms zijn ze een beetje krom omdat ze verlengd worden met een paar meter steigerpijp >:) , maar breken doen ze niet.

Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/P9250008.jpg
Die kleine is 20cm, die zit altijd in een zak van mijn overall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 18:06
http://www.gereedschapcen...campaign=gc.dagaanbieding

12/10.8v Milwaukee schroefmachine voor 80 euro.
Leuk dingetje. Wel iets minder qua vermogen (o.a. 20Nm), maar daar is de prijs ook naar.

[ Voor 8% gewijzigd door geekeep op 20-07-2016 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat is het voordeel van die machine tov Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

McGryphon schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:24:
Ugh. Wil ik nou een slagschroevendraaier of een compacte slagmoersleutel, en 10,8v of 18v... Eigenlijk allemaal, maar dat laat het budget sowieso niet toe :+
ik heb geen ervaring met slag-gereedschap :X

kun je mij als leek kort uitleggen wat het verschil is tussen een slagschroevedraaier en slagmoersleutel?

heeft de eerste een conventionele boorkop en de sleutel werkt met doppen ofzo?

Ik mis met grove houtbouw nog wel eens vermogen om die > 200mm lange M10 - M12 houtdraadbouten het douglas in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-09 18:06
Raymond schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 09:47:
Wat is het voordeel van die machine tov Deze?
Sommige mensen prefereren een bepaalde kleur gereedschap :+ (*kuck McG kuch*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Muldert schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:42:
Ervaring hier met Mastertools? Ik heb interesse in de Festool invalzaag, maar wil wel een webshop waarbij de ruime festoolgarantie gewoon geldig is.

http://www.mastertools.nl...ag-ts-55-rebqplusfs-54210
Beetje laat, maarre:

1x wat gekocht, zat niet bij wat op de site stond, melding van gemaakt en meteen het juiste nagestuurd gekregen. Prima communicatie en lage prijzen.

n=1 in dit geval, maar voor een volgende keer dat ik wat nodig heb, ga ik daar als eerste kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 10:31:
[...]

ik heb geen ervaring met slag-gereedschap :X

kun je mij als leek kort uitleggen wat het verschil is tussen een slagschroevedraaier en slagmoersleutel?

heeft de eerste een conventionele boorkop en de sleutel werkt met doppen ofzo?

Ik mis met grove houtbouw nog wel eens vermogen om die > 200mm lange M10 - M12 houtdraadbouten het douglas in te krijgen.
Dan is een slagschroevendraaier voor jou een uitkomst. Slagmoersleutel heeft inderdaad een aansluiting voor doppen en een slagschroevendraaier een aansluiting uitsluitend voor bits. Daar kan je dus ook prima een dop op zetten met een verloopstuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zat er niet ook verschil in hoe ze slaan? Ik dacht begrepen te hebben dat zo'n slagschroevendraaier net zo werkt als een hand slagschroevendraaier (zie ook hier evt. te skippen naar 3:30 voor het echte werk), in dat die in de asrichting slaat, terwijl een slagmoersleutel in de draairichting slaat. Wat nou precies goed is waarvoor weet ik ook niet, ik heb qua slaggereedschap alleen ervaring met hamers en bijlen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee. Voor de slagkracht zou dat zomaar uit kunnen maken. Een slagmoersleutel zal sterker zijn. En ongeschikt voor schroeven.

Een slagschroevendraaier zal ook geen dop 23 oid met voldoende kracht kunnen aandraaien. Tot en met dop 16 gaat iig prima met mijn Makita DTD 152.

Houtdraadbout is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Even een domme Makita-vraag trouwens... zit er nog verschil tussen blauwe en zwarte MBoxen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Waren die zwarte niet bij jubileum edities gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Geloof het wel. In Japan voeren ze nog wel wat andere kleuren. Zoek maar eens op Ebay. Daar kan je roze machines vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

okay thanks guys _/-\o_ ik hoef idd geen wielmoeren los te rossen ofzo.
Verwijderd schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:12:
[...]

Dan is een slagschroevendraaier voor jou een uitkomst. Slagmoersleutel heeft inderdaad een aansluiting voor doppen en een slagschroevendraaier een aansluiting uitsluitend voor bits. Daar kan je dus ook prima een dop op zetten met een verloopstuk.
ik heb al een paar van die verloopbitjes om mijn doppenset op mijn accutol en snoerboor te zetten :)

Volgende klus wordt een nieuw robuust tuinhuis, dat wordt dus een slagschroevedraaier erbij, jippie :+ .

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 20-07-2016 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor inzet op een slagschroevendraaier / slagmoersleutel hebben ze normaalgesproken wel speciale bits en doppen die ook tegen die slagen kunnen. Het zou zomaar kunnen zijn dat wat doppen gaan sneuvelen als je die zo op een slagmoersleutel zet, daar hebben ze speciale krachtdoppen voor. En ook speciale impact bits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 11:17:
Zat er niet ook verschil in hoe ze slaan? Ik dacht begrepen te hebben dat zo'n slagschroevendraaier net zo werkt als een hand slagschroevendraaier (zie ook hier evt. te skippen naar 3:30 voor het echte werk), in dat die in de asrichting slaat, terwijl een slagmoersleutel in de draairichting slaat. Wat nou precies goed is waarvoor weet ik ook niet, ik heb qua slaggereedschap alleen ervaring met hamers en bijlen ;)
Nope, dat is niet het geval. Dat is hier in dat topic eerder wel eens geroepen, maar iig Bosch, Dewalt en Milwaukee doen dat geen van allen in hun slagschroevendraaiers; en als bv. Hitachi of Makita dat wèl zouden doen zouden ze daar dan wel mee adverteren lijkt me.

Oh, en: voor een 3/8" vierkant op een 10,8v slagmoersleutel met minder dan grofweg 150Nm zouden gewone 3/8" doppen waarschijnlijk nog wel voldoen, maar in de regel zijn slagdoppen niet voor niets een heel ander product dan gewone doppen. Qua bitjes zou ik ook voor Wera Impaktor of Milwaukee Shockwave oid gaan bij een slagschroevendraaier (of slagmoersleutel met verloopje), diverse tests hebben de flink verbeterde levensduur die de fabrikanten claimen onderschreven.

[ Voor 21% gewijzigd door McGryphon op 20-07-2016 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
McGryphon schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:36:
Nope, dat is niet het geval. Dat is hier in dat topic eerder wel eens geroepen, maar iig Bosch, Dewalt en Milwaukee doen dat geen van allen in hun slagschroevendraaiers; en als bv. Hitachi of Makita dat wèl zouden doen zouden ze daar dan wel mee adverteren lijkt me.
Slagen in de draairichting heten in het engels kennelijk een impact wrench, terwijl een slag in de asrichting (gecombineerd met de draairichting, zoals een handslagschroevendraaier ook werkt) heet op z'n engels een impact driver.

Bosch noemt al hun slaggereedschap inderdaad impact wrenches, Milwaukee heeft zowel impact drivers als impact wrenches, maar of zij dezelfde definities hanteren is mij niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
henkie196 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:48:
[...]

Slagen in de draairichting heten in het engels kennelijk een impact wrench, terwijl een slag in de asrichting (gecombineerd met de draairichting, zoals een handslagschroevendraaier ook werkt) heet op z'n engels een impact driver.

Bosch noemt al hun slaggereedschap inderdaad impact wrenches, Milwaukee heeft zowel impact drivers als impact wrenches, maar of zij dezelfde definities hanteren is mij niet helemaal duidelijk.
Ik heb die drie merken in onderdelen gezien, en geen van de drie hadden een mechanisme voor slagen in de asrichting. Dat is ook ontzettend slecht te combineren met de minimale lengte die voor de meeste fabrikanten ook een doel lijkt te zijn.

TL;DR slagmoersleutels en slagschroevendraaiers verschillen eigenlijk alleen significant in de bit/dopopname, en incidenteel is de slagschroevendraaier nog ietsjes korter ten koste van wat koppel.

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 20-07-2016 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het lijkt er dan op dat Milwaukee de term impact driver alleen gebruikt voor slagmoersleutels met een 1/4" hex aansluiting (voor bits, dus), en de term impact wrench als het een buitenvierkant aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Is slaan in de asrichting niet iets voor boorhamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:20:
Het lijkt er dan op dat Milwaukee de term impact driver alleen gebruikt voor slagmoersleutels met een 1/4" hex aansluiting (voor bits, dus), en de term impact wrench als het een buitenvierkant aansluiting is.
Dat doen wij in het Nederlands toch ook. Driver = schroevendraaier, Wrench is moersleutel.

Het slagmechanisme in een slagschroevendraaier is weliswaar geveerd, maar ik betwijfel of dat een significante slag in de asrichting geeft. Hoe het mechanisme van een slagmoersleutel er precies uit ziet durf ik niet te zeggen (althans, niet van een elektrische, van een luchtsleutel heb ik wel eens filmpjes van het binnenwerk gezien).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Laatst online: 01:47
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe decoupeerzaag.
Mijn oog is gevallen op de Makita 4351FCTJ, heeft iemand ervaring met zon T model t.o.v. het "ouderwetse" model zoals de Makita 4350FCTJ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ja, dat vroeg ik me dus ook af :). Zag dat Makita momenteel een aanbieding heeft met een "gratis" proefpakket bij bepaalde machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Laatst online: 01:47
Inderdaad, wel opletten dat je bij een Makita (web)dealer besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

S_tef schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:04:
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe decoupeerzaag.
Mijn oog is gevallen op de Makita 4351FCTJ, heeft iemand ervaring met zon T model t.o.v. het "ouderwetse" model zoals de Makita 4350FCTJ?
Ik heb een T-model (DJV141). Bevalt prima. Is wat makkelijker in gebruik onder rare hoeken dan een D model.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Ik denk dat ik er wel redelijk uit ben en volgende maand mijn Skill vervang door de Makita DLX2040SPC - bestaande uit een DHP481 klopboormachine en een DTD129 slagschroevendraaier. Beide koolborstelloos.

Recent heb ik redelijk wat verbouwd in de keuken en was het aandraaien van schroeven op mijn koof ook iets wat met de hand moest, want de Skill wilde daar écht niet aan beginnen. Als het goed is moeten deze apparaatjes met MDF geen problemen hebben. Ga het dan gelijk uitproberen in de bijkeuken!

Ik denk een goede keuze, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dennis schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:52:
Ik denk dat ik er wel redelijk uit ben en volgende maand mijn Skill vervang door de Makita DLX2040SPC - bestaande uit een DHP481 klopboormachine en een DTD129 slagschroevendraaier. Beide koolborstelloos.

Recent heb ik redelijk wat verbouwd in de keuken en was het aandraaien van schroeven op mijn koof ook iets wat met de hand moest, want de Skill wilde daar écht niet aan beginnen. Als het goed is moeten deze apparaatjes met MDF geen problemen hebben. Ga het dan gelijk uitproberen in de bijkeuken!

Ik denk een goede keuze, toch?
Met die DHP481 kan je alles in alles schroeven. Het enige waar je mee op moet passen is dat je je pols niet verdraait, gezien de kracht.

Het is echt een beest van een machine. Heeft mij er van weerhouden een boorhamer aan te schaffen, omdat ie ook met de meeste steensoorten geen moeite heeft.

p.s. Wat betreft mboxen en machines met andere kleuren: dat zijn jubileum edities, die soms met extra accu oid worden geleverd. Dus altijd even kijken of het een set met iets extra's is.

[ Voor 8% gewijzigd door Framoes op 20-07-2016 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Framoes schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 16:12:
Met die DHP481 kan je alles in alles schroeven. Het enige waar je mee op moet passen is dat je je pols niet verdraait, gezien de kracht.
Jeetje, goeie tip! Zal extra voorzichtig zijn :*).
p.s. Wat betreft mboxen en machines met andere kleuren: dat zijn jubileum edities, die soms met extra accu oid worden geleverd. Dus altijd even kijken of het een set met iets extra's is.
Dat klopt, er zit hier een 3e 4Ah accu bij. Hij kost wel zo'n € 36,- extra, maar ik vermoed dat dat minder is dan een losse extra accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 23:12
henkie196 schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 12:35:
Voor inzet op een slagschroevendraaier / slagmoersleutel hebben ze normaalgesproken wel speciale bits en doppen die ook tegen die slagen kunnen. Het zou zomaar kunnen zijn dat wat doppen gaan sneuvelen als je die zo op een slagmoersleutel zet, daar hebben ze speciale krachtdoppen voor. En ook speciale impact bits.
Sowieso zijn die impact bits wel handig, je kan ze ook prima conventioneel gebruiken. Ik gebruik een set milwaukee impacts voor in de accuschroever. Werkt meer dan uitstekend.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 17:51:
Sowieso zijn die impact bits wel handig, je kan ze ook prima conventioneel gebruiken. Ik gebruik een set milwaukee impacts voor in de accuschroever. Werkt meer dan uitstekend.
Als je geen slagschroevendraaier hebt, zijn de impact bits wel weer duurder dan gewone bits (van verder dezelfde kwaliteit). Maar uiteraard verder gewoon uitstekend bruikbaar. Ik heb ook een krachtdop, als aanvulling op de normale doppen, zodat ik voor een wielenwissel een dop op de ratel kan laten zitten, en een dop op het wringijzer kan laten zitten (of bij het aandraaien op de momentsleutel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Zag dat Redcoon de Metabo KGS 216 M in de aanbieding heeft voor €181,95 wel een scherpe prijs dacht ik? Laat ik net een gewone Makita cirkelzaag hebben gekocht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
In het kader daarvan... op mijn verlanglijstje staat ook nog de Bosch GCM12GDL (klik). Bijzondere afkortzaag doordat hij een ander schuifmechanisme heeft.

Hij is wel wat duur, maar qua features is het denk ik een goede keus. Sowieso wil ik in verband met wat ik ermee wil zagen een 305mm blad en dan kom je toch al uit in een duurdere categorie. In Duitsland is het model trouwens een stuk voordeliger verkrijgbaar dan in Nederland: dat scheelt al gauw € 200,- en dan is het prijsverschil met andere modellen een stuk minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn er een paar die het net redelijk uitgebreid over dat ding hebben gesproken hier. Zoek ff zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Om nog even terug te komen op de stofzuigers, heeft hier iemand ervaring met de Festool CTL mini? Voors en tegens? Alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Hmm. Brushed 10,8v slagmoersleutel met 3/8" drive, of brushless 18v met 1/2" drive... Prijzen zijn niet vergelijkbaar, inzetbereik overlapt maar is ook niet hetzelfde, en toch zijn dit de twee kandidaten die nog overblijven.

Vanaf morgenmiddag zit ik anderhalve week in een bos ergens though, dus ik heb nog zat tijd om een beslissing te maken voordat het überhaupt zinnig is om het te bestellen :Y)

Overigens zou het wel de 10,8v met 2 accu's worden of de 18v bare tool; op 18 heb ik tegenwoordig alleen die dcd791 nog, waar ik op 10,8 nu een boormachientje en een recipro heb met samen 2 accu's.

Overigens: in dit geval doet natuurlijk alleen Dewalt mee. Ik ga niet in nóg een batterijplatform investeren.

Waar ik in het 10,8-spectrum een beetje mee zit is dat die tools al bijna vijf jaar oud zijn, en eigenlijk wel eens een brushless update mogen krijgen, maar ik tot dusver nog geen signalen heb opgevangen dat dat in de nabije toekomst gaat gebeuren...

[ Voor 23% gewijzigd door McGryphon op 22-07-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
18v met kleine accu....klaar :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dennis schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 08:06:
In het kader daarvan... op mijn verlanglijstje staat ook nog de Bosch GCM12GDL (klik). Bijzondere afkortzaag doordat hij een ander schuifmechanisme heeft.

Hij is wel wat duur, maar qua features is het denk ik een goede keus. Sowieso wil ik in verband met wat ik ermee wil zagen een 305mm blad en dan kom je toch al uit in een duurdere categorie. In Duitsland is het model trouwens een stuk voordeliger verkrijgbaar dan in Nederland: dat scheelt al gauw € 200,- en dan is het prijsverschil met andere modellen een stuk minder groot.
Ik heb wat vragen gesteld over de GDL en de SDE versie van die zaag.

Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2"

De SDE mist die geile arm maar heeft een wat grotere capaciteit. Indien je plek hebt zou ik denk ik de SDE nemen.

Nu ff geen prio, maar zo'n grote blauwe hufter moet er wel nog eens komen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verstekbakker schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 09:39:
Om nog even terug te komen op de stofzuigers, heeft hier iemand ervaring met de Festool CTL mini? Voors en tegens? Alternatieven?
Ik heb die Mini gehad, maar die heb ik vrij snel ingeruild voor een CTL 26E.

Destijds had de Mini namelijk een lagere onderdruk en volumestroom.

Met schuren was dat niet zo'n probleem maar bij frezen merkte ik dat ik toch te veel stof op mijn werkstuk kreeg.

Sinds een tijd is de onderdruk en volumestroom van de kleine stofzuigers (nagenoeg) gelijk aan de grote uitvoeringen :)

https://www.festool.nl/Pr...c=online_absaugmobile_ctl

Voor de rest beviel de Mini mij gewoon goed, gebruiksgemak, gewicht, opvangcapaciteit enzo. Prima ding!
Waren de specs hetzelfde dan had ik de Mini hier nog gewoon staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Fraggert op 22-07-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
KillaZ schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:49:
18v met kleine accu....klaar :)
Zou je wel zeggen op zich hè :P
Wat dan nog een optie zou zijn is om gewoon een extra 10,8v accu mee te bestellen, die zijn nog wel te betalen als je de goeie winkel hebt.
En ik denk dat ik dan een toughsystem koffers meebestel, heb ik er eentje voor 10,8 en eentje voor 18, en voorlopig wel ff goed zit. Bij het herinrichten van de schuur ook eens naar de nieuwe wallmounts voor toughsystem kijken.

Betreft toughsystem trouwens: De DS250 moet ik binnenkort eens gaan herinrichten; de bovenste lade begint wat te klemmen als je hem volramt met schroevendraaiers, tangen en een ratelset. Zeker als er dan een koffer bovenop staat. Verder nog steeds wel erg tevreden met de bouwkwaliteit van de "gewone" DS300 toughbox en DS150 koffers.
En de TSTAK koffer waar nu m'n 18v in zit ga ik dan ombouwen naar bluetoothradio denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hoi,

Ik ben toe aan een nieuwe accuboor-/schroefmachine. Ik heb nu een Worx 12v ding met een Nicd accu maar hij is tussen het klussen door leeg en opladen duurt lang. Ik ga binnenkort verhuizen en dan begint het klussen weer. Plinten, dakraam, garagebrede werkbank, tuinoverkapping, etc.

Ik ben dus op zoek naar een goed apparaat waar ik nog enkele jaren mee kan doen, en die het niet erg vindt om 30 stuks 6,0x100mm schroeven tijdens een klus te schroeven. Ik ben benieuwd wat mijn mede gevorderde klussers mij kunnen aanraden.

Ik twijfel tussen 14,4v en 18v. Zou die 14,4v genoemde scenario aankunnen? En ik twijfel of ik net wat meer geld moet uitgeven voor een Makita, of dat een Dewalt/BoschBlauw ook lekker lang mee gaat en stevig is. Ik vind stevigheid belangrijk.

14,4v:
- 14,4v Makita (2x accu en lader) voor 150 euro; klik
- 14,4v Dewalt (2x accu en lader) voor 120 euro; klik

of 18v:
- 18v Makita (2x accu en lader) voor 180 euro; klik
- 18v BoschBlauw (2x accu en lader) voor180 euro klik

Enerzijds denk ik dat als ik die 18v Makita koop ik er gewoon op kan vertrouwen dat ik goed zit. Maybe overkill, maar het is goed. En mogelijk gaat het ook langer mee want Makita? En ik stap meteen in op een fatsoenlijk niveau: vroeger was 12v helemaal de bom, en nu is 18v dat.

Anderzijds, als ik dat 14,4v Dewalt setje haal heb ik dus 60 euro extra te besteden aan bijvoorbeeld een laser waterpas. Of bijvoorbeeld een fatsoenlijk koffertje met bitjes en boortjes, zoals deze: http://www.toolnation.nl/...-delig-in-tough-case.html
Argh! Ik ben benieuwd wat anderen mij aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
Nou... waarom wel? (serieuze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

BFmango schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:57:
Hoi,

Ik ben toe aan een nieuwe accuboor-/schroefmachine. Ik heb nu een Worx 12v ding met een Nicd accu maar hij is tussen het klussen door leeg en opladen duurt lang. Ik ga binnenkort verhuizen en dan begint het klussen weer. Plinten, dakraam, garagebrede werkbank, tuinoverkapping, etc.

Ik ben dus op zoek naar een goed apparaat waar ik nog enkele jaren mee kan doen, en die het niet erg vindt om 30 stuks 6,0x100mm schroeven tijdens een klus te schroeven. Ik ben benieuwd wat mijn mede gevorderde klussers mij kunnen aanraden.
Ik heb voor 170 euro een Bosch Blauw 10,8 Volt GSR EC gekocht met 2 accu's van 2,5Ah, koffer en snellader uit Duitsland. Ik heb geen problemen ondervonden met de 5x80 en 5x100 bij het bouwen van de nieuwe schuur in de tuin. Uiteindelijk zijn er 200 5x80 in gegaan en 300 4,5x45 RVS. Later nog wat 5x100 in een ander projectje. Ging prima, lekker compact en meer dan sterk genoeg met 30Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Goedkoper dan je sterkste 14.4 Makita en meer koppel dan de Makita, zeker voor wanneer je aan je tuinhuisje gaat beginnen.

Overigens zou ik persoonlijk dan voor dit combosetje gaan:

https://www.elektrowerkze...-ladegerat-in-tasche.html

Is wat veelzijdiger dan een enkele 18v.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
Wat denken jullie van die keuzes die ik voorschotel? (Wil het liefst gewoon in NL kopen btw)

Of deze. https://www.toolmax.nl/ma...oormachine-in-koffer.html

[ Voor 34% gewijzigd door BFmango op 22-07-2016 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
BFmango schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 13:52:
Wat denken jullie van die keuzes die ik voorschotel? (Wil het liefst gewoon in NL kopen btw)
Ik zou dan voor een Makita 18V gaan, al hebben die versies die jij laat zien wel erg kleine accu's
Is het enkel voor thuis gebruik en hobby?

Nu ik hier toch reageer, maandag maar weer eens op jacht voor een nieuwe accuboormachine
Ik ben eigenlijk een beetje aan het kijken naar de Festool DRC 18/4 Li 5,2, is nu te koop voor 495 euro inclusief BTW

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
FabianGTI schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:06:
[...]

Ik zou dan voor een Makita 18V gaan, al hebben die versies die jij laat zien wel erg kleine accu's
Is het enkel voor thuis gebruik en hobby?
Ja is enkel voor thuisgebruik en hobby. Er zijn ook versies met 4Ah accu's, maar dan is een set met maar een accu zo'n 20 euro duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FabianGTI schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:06:
Nu ik hier toch reageer, maandag maar weer eens op jacht voor een nieuwe accuboormachine
Ik ben eigenlijk een beetje aan het kijken naar de Festool DRC 18/4 Li 5,2, is nu te koop voor 495 euro inclusief BTW

Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar ik ben wel benieuwd wat deze boor zo bijzonder maakt dat de prijs zo hoog is. Ok, verwisselbare kop is mooi, en iets soortgelijks van Bosch blauw komt ook al aardig in de buurt van deze Festool. Meet Festool trouwens het koppel ook anders dan andere fabrikanten? Hun boren lijken altijd een wel erg laag koppel te hebben.

Ik lijk wel een haakse kop en excenter te missen tussen de verschillende opzetstukken, dat lijkt me jammer, maar misschien heb jij dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
henkie196 schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:21:
[...]

Geen ervaring mee, maar ik ben wel benieuwd wat deze boor zo bijzonder maakt dat de prijs zo hoog is. Ok, verwisselbare kop is mooi, en iets soortgelijks van Bosch blauw komt ook al aardig in de buurt van deze Festool. Meet Festool trouwens het koppel ook anders dan andere fabrikanten? Hun boren lijken altijd een wel erg laag koppel te hebben.

Ik lijk wel een haakse kop en excenter te missen tussen de verschillende opzetstukken, dat lijkt me jammer, maar misschien heb jij dit niet nodig.
Prijs zo hoog heeft met meerdere dingen te maken:

De naam
Garantie (3 jaar op gehele apparaat)
Diefstal verzekering (3 jaar op gehele apparaat)
Echt waterdicht en hufterproof
Grote accu's, 5,2 Ah is wel lekker
Verwisselbare kop, niet elke paar keer weer je bitje aandraaien

Bij mij wordt de accuboor veel gebruikt, niet alleen hobbymatig maar ook in het werk
Daarnaast zijn grote accu's wel lekker omdat ik weinig kan laden (standbouw)

Die haakse bocht en exenter zal ik inderdaad niet veel gebruiken, maar met de actie dat je een 50 euro ex btw cadeaubon krijgt, zou ik nog een onderdeel erbij kunnen kopen

Ach, nog maar eens kijken en bij winkels langsgaan voor advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 26-09 22:08

miekol

erm

En waarschijnlijk de belangrijkste reden: In de EU gemaakt. Wordt volgens mij in de oude NAREX fabriek in Tsjechië gemaakt. Alle andere Festool apparaten worden als het goed is in Duitsland gemaakt.

Dat gezegd hebbende ik zou altijd voor de PDC variant gaan, de DRC heeft geen klopfunctie.

Overigens zijn de vergelijkbare Bosch Flexiclick (Volgens mij gemaakt in Maleisië) en Metabo SB 18 LTX Quick BL I (made in Germany) vrijwel even duur. De Bosch heeft als enige ook een SDS opzet stuk en de Metabo heeft minder opzetstukken maar met 125 Nm wel meeste kracht van alle 3 (bijna 2x zoveel als de Festool).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
BFmango schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 12:57:
Hoi,

Ik twijfel tussen 14,4v en 18v. Zou die 14,4v genoemde scenario aankunnen? En ik twijfel of ik net wat meer geld moet uitgeven voor een Makita, of dat een Dewalt/BoschBlauw ook lekker lang mee gaat en stevig is. Ik vind stevigheid belangrijk.

14,4v:
- 14,4v Makita (2x accu en lader) voor 150 euro; klik
- 14,4v Dewalt (2x accu en lader) voor 120 euro; klik

of 18v:
- 18v Makita (2x accu en lader) voor 180 euro; klik
- 18v BoschBlauw (2x accu en lader) voor180 euro klik

Enerzijds denk ik dat als ik die 18v Makita koop ik er gewoon op kan vertrouwen dat ik goed zit. Maybe overkill, maar het is goed. En mogelijk gaat het ook langer mee want Makita? En ik stap meteen in op een fatsoenlijk niveau: vroeger was 12v helemaal de bom, en nu is 18v dat.

Anderzijds, als ik dat 14,4v Dewalt setje haal heb ik dus 60 euro extra te besteden aan bijvoorbeeld een laser waterpas. Of bijvoorbeeld een fatsoenlijk koffertje met bitjes en boortjes, zoals deze: http://www.toolnation.nl/...-delig-in-tough-case.html
Argh! Ik ben benieuwd wat anderen mij aanraden.
De versies die je opnoemt zijn ze allemaal sterk genoeg om die 6x100 te schroeven. Het is alleen de vraag hoeveel je met één accu kan schroeven. Zelf heb ik een Hitachi met 3Ah accu's 14V en die heeft het na 30 schroeven van 6x100 wel gezien op één accu.

Daarnaast is belangrijk hoe vaak je daarna de schroefmachine gaat gebruiken. Als dat niet zo vaak is zou ik voor één van deze gaan en accepteren dat ik wat vaker moet laden.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
BFmango schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:13:
[...]
Ja is enkel voor thuisgebruik en hobby. Er zijn ook versies met 4Ah accu's, maar dan is een set met maar een accu zo'n 20 euro duurder.
Dan zou ik ook 10.8V (of bij Milwaukee 12V) overwegen. Makita heeft net nieuwe en compacte machines uitgebracht. Voldoen prima voor de meeste boor- en schroefwerkzaamheden. En vast goedkoper te vinden dan onderstaande link.

http://www.toolnation.nl/...jaar-dealer-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
BoerTien schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:04:
[...]

De versies die je opnoemt zijn ze allemaal sterk genoeg om die 6x100 te schroeven. Het is alleen de vraag hoeveel je met één accu kan schroeven. Zelf heb ik een Hitachi met 3Ah accu's 14V en die heeft het na 30 schroeven van 6x100 wel gezien op één accu.
Dan haalt jouw accu de opgegeven capaciteit niet (meer), of je machine is buitengewoon inefficiënt. Mijn 10,8v Dewalt doet ongeveer 40 6x120's zonder voorboren op een enkele 1,5Ah accu. In vurenhout, that is.

@Hierboven: Milwaukee M12 is ook gewoon 10,8v. Net als dat de Dewalt 10,8's in de VS "12V Max" heten.

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 22-07-2016 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Laatst online: 26-09 15:42
TheGhostInc schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:09:
[...]
.. Ik heb epoxy op mijn garagevloer aangebracht, maar ik twijfelde of een masker echt nodig was. Aan de andere kant was het spul zo ontzettend chemisch dat ik toch maar een goed masker ben gaan halen. Maar voor de 'leek' is het lastig als de fabrikant niks duidelijk vermeld.
Hoe, wat, waar? Was het een beetje te doen en bevalt het resultaat?
Ik moet nog wat met de garagevloer (cementdekvloer) in onze nieuwbouw woning. Zat nu te denken aan zoiets:
http://www.decochip.nl/contents/nl/d815_Aanbieding-vloer-coating.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:55:
[...]

Ik heb die Mini gehad, maar die heb ik vrij snel ingeruild voor een CTL 26E.

Destijds had de Mini namelijk een lagere onderdruk en volumestroom.

Met schuren was dat niet zo'n probleem maar bij frezen merkte ik dat ik toch te veel stof op mijn werkstuk kreeg.

Sinds een tijd is de onderdruk en volumestroom van de kleine stofzuigers (nagenoeg) gelijk aan de grote uitvoeringen :)

https://www.festool.nl/Pr...c=online_absaugmobile_ctl

Voor de rest beviel de Mini mij gewoon goed, gebruiksgemak, gewicht, opvangcapaciteit enzo. Prima ding!
Waren de specs hetzelfde dan had ik de Mini hier nog gewoon staan.
Ik ben die Mini van plan tweedehands aan te schaffen. Hij wordt dan gebruikt in een werkplaats voor auto's om de vloer mee schoon te houden (stukken roest opzuigen etc.). Daar hoeft de opvangcapaciteit niet groot voor te zijn en hij hoeft ook geen uur aan een stuk te draaien. De oude mini is dus wat "minder goed" dan een nieuwere? Zo'n bouwjaar kan ik ergens terug vinden op het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

miekol schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:51:
............
Overigens zijn de vergelijkbare Bosch Flexiclick (Volgens mij gemaakt in Maleisië) en Metabo SB 18 LTX Quick BL I (made in Germany) vrijwel even duur. De Bosch heeft als enige ook een SDS opzet stuk en de Metabo heeft minder opzetstukken maar met 125 Nm wel meeste kracht van alle 3 (bijna 2x zoveel als de Festool).
Het brengt mij op de vraag waar ik tot nu toe nog nooit een bevredigend of geloofwaardig antwoord op heb gekregen en dat is waarom er zulke verschillen in koppel worden opgegeven.
Je ziet het ook binnen eenzelfde merk als bijv. Makita, waar de ene 4-polige accuschroefmachine een koppel heeft van ~90Nm en een lookalike een stapje lager niet verder lijkt te komen dan een krappe 50Nm terwijl beide 18V doen, nagenoeg dezelfde toerentallen hebben, enz.
Dat een brushless machine dan nog hoger scoort is nog wel te volgen, maar een factor 2 voor lookalikes lijkt mij iets van "creatief in de markt zetten". :+

Zo ook deze Festo die er top en bruut uitziet, maar toch "slechts" 60Nm opbrengt volgens de eigen Festo specs, terwijl een Makita 481 rond de 125Nm zou moeten aantikken.
Vreemd dit.

Nu is 60Nm natuurlijk totaal niet verkeerd, maar wát zijn deze specs nu echt waard dat het een doorslaggevende keuze rechtvaardigt??
Het zou goed zijn als dit soort getallen nu eens echt onpartijdig gecheckt zouden worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Met grote belangstelling heb ik alle pagina's van dit topic doorgelezen. Veel dank in ieder geval aan alle ervaren lui en hun inzichten! Ik zie dat een poster boven mij al met een soort gelijk probleem zit: Op zoek naar een nieuwe accuboor/schroefmachine.

Als huis/tuin/keuken klusser (lees: niet wekelijks en matig ervaren) heb ik wel een voorliefde voor goed spul. Ik heb na het lezen van het topic mijn oog laten vallen op een Makita DDF459 RMJ. Toch een 4ah accu, wel graag een doosje erbij en koolborstelloos. Maar nu twijfel ik met een DDF480 variant. Deze heeft, volgens de vergelijking, alleen een hoger koppel (25/45nm vs 36/54nm). 40 Euro verschil, eigenlijk verwaarloosbaar, maar is meer beter? Merk je dat als je niet dagelijks aan de haal gaat met zo'n machine?

De keuze voor Makita heb ik gemaakt op basis van reputatie en een 'hoe voelt het aan rondje' door wat bouwmarkten (relatief kleine handen ;-)). **Edit: De 18V gekozen op basis van toekomstbestendigheid qua klus ambities i.p.v. 10,4V.

(Mocht iemand toch iets heel anders vinden hoor ik het ook graag!)

[ Voor 4% gewijzigd door sheane op 22-07-2016 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sheane schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:06:
Ik zie dat een poster boven mij al met een soort gelijk probleem zit: Op zoek naar een nieuwe accuboor/schroefmachine.
Nou nee, ik ben juist goed voorzien in dit opzicht en ik riskeer een harde scheiding als er nog meer 18V schroefmachines binnenfladderen. :+
Maar dat neemt niet weg dat ik mij al wel een tijdje afvraag hoe geloofwaardig de opgegeven specs nu echt zijn, nu die een doorslaggevend argument in de rat-race lijken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Met grote belangstelling heb ik alle pagina's van dit topic doorgelezen. Veel dank in ieder geval aan alle ervaren lui en hun inzichten! Ik zie dat een poster boven mij al met een soort gelijk probleem zit: Op zoek naar een nieuwe accuboor/schroefmachine.
De meesten hier die flink wat klussen hebben ook een slagschroevendraaie of extra boormachine naast "de" boormachine. 10,8v of 18v boormachine en slagschroevendraaier zie je regelmatig, 18v en 10,8v boormachines is ook een vrij veel voorkomende combi (vaak wel hetzelfde merk), een extra machine erbij is vaak namelijk èrg handig ivm niet steeds boortjes/bitjes hoeven te wisselen. Zie het maar zo; mocht je nu een 10,8 kopen en in de toekomst bij een grotere klus wat tekort komen, kan je er altijd nog een slagschroevendraaier of zwaardere machine bij kopen, evenals wanneer je nu voor 18V gaat en over X tijd toch iets lichters erbij wilt.

Al moet je je best doen om met normaal gebruik over de limieten van een brushless 10,8 van Makita of Milwaukee heen te gaan, die dingen zijn ècht wel capabel. M12 FUEL voelt voor mij sterker aan dan de 18v Makita/Dewalt van 10 jaar terug.
Als huis/tuin/keuken klusser (lees: niet wekelijks en matig ervaren) heb ik wel een voorliefde voor goed spul. Ik heb na het lezen van het topic mijn oog laten vallen op een Makita DDF459 RMJ. Toch een 4ah accu, wel graag een doosje erbij en koolborstelloos. Maar nu twijfel ik met een DDF480 variant. Deze heeft, volgens de vergelijking, alleen een hoger koppel (25/45nm vs 36/54nm). 40 Euro verschil, eigenlijk verwaarloosbaar, maar is meer beter? Merk je dat als je niet dagelijks aan de haal gaat met zo'n machine?
In het "dagelijks" gebruik zal je hoofdzakelijk de grotere efficiëntie van de brushless machine gaan waarderen, tenzij je echt met gatzagen, slangboren of zwaar metaal aan de gang gaat kom je niet in de buurt van de limieten van een brushless 18-volter.
De keuze voor Makita heb ik gemaakt op basis van reputatie en een 'hoe voelt het aan rondje' door wat bouwmarkten (relatief kleine handen ;-)). **Edit: De 18V gekozen op basis van toekomstbestendigheid qua klus ambities i.p.v. 10,4V.

Makita is zeker een goede keuze, maar als je kleine handen hebt zou ik ook eens Dewalt gaan voelen ergens; ik heb zelf geen kleine handen en vind het alsnog het fijnste merk qua ergonomie, maar met name van mensen met kleinere handen krijg ik vaak positieve reacties erop. Op dit moment is de Dewalt DCD790P2 is nu op enkele plekken in de aanbieding gezien het model uit de roulatie gaat, maar dan zit je met je accu's wel direct in een van de sterkere ecosystemen en heb je een erg degelijke brushless machine. Ik heb zelf de update hiervan (de 791) en Jellabie heeft iirc een half huis gebouwd met een 795 (die in de link, maar dan met klopfunctie), ik weet niet precies wat je budget is (deze zal nogal aan de hoge kant zitten) maar mocht Dewalt je qua grip bevallen is dit wel een machine die eigenlijk altijd zou moeten voldoen.

Over het algemeen zou ik aanraden om niet voor 14,4 te gaan maar voor 18; de 14,4v-lineups van de meeste merken zijn uitgeklede afgezwakte versies van de 18v-modellen, en lang niet alle tools worden ook in beide spanningen aangeboden. In de VS zie je bijna geen 14,4v meer, gezien er geen praktisch nut meer is om die lijn te onderhouden met het teruglopende formaat en gewicht van 18v-machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Als die 40 euro je niks uitmaken, zou ik voor de 480 gaan. Je zal het misschien niet letterlijk merken, maar meer kracht is natuurlijk nooit weg.

Ik ben zelf wel fan van Makita. Kwalitatief altijd goed en ze lopen vooraan/voorin bij nieuwe ontwikkelingen, maar ze kiezen vaak voor een goeie verhouding tussen snufjes en de prijs redelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Vooraan/voorin lopen zou ik vroeger wellicht aan Makita hebben toegeschreven, maar de laatste ~5 jaar zijn ze juist erg reactief geweest. Verder niet slecht hoor, maar de afgelopen paar jaar zijn het vooral Milwaukee en in mindere mate Dewalt geweest die het tempo hebben aangegeven qua ontwikkelingen. Makita was bv. in 2009 de eerste met een brushless boormachine, de ddf459 als ik me niet vergis, maar dat is pas populair geworden met de Milwaukee Fuel-serie waar andere merken op moesten reageren.

Ik denk wel dat dat ook te maken heeft met hoezeer de US marktbepalend werkt. Dewalt en Milwaukee zijn daar met afstand de grootsten, en veel nieuwe technieken worden daar nauwelijks opgepikt totdat een van die twee ermee aan de haal gaat. Dat ontmoedigt de andere merken ook om nieuwe technieken toe te passen tenzij ze het direct in meerdere tools kunnen toepassen; niemand zit er op te wachten dat een TTI of een Stanley-B&D sier gaat maken met een "revolutionaire nieuwe techniek" waar ze niet zelf de grote kosten voor hebben hoeven maken, maar die ze door hun financiële middelen wel direct breder in de markt kunnen zetten. Ja, Makita was de eerste met brushless tools, maar toch wordt dat nu enorm met Milwaukee geassocieerd omdat die een complete lijn brushless tools kort op elkaar konden introduceren, in plaats van alleen een compacte 18v boormachine.

[ Voor 9% gewijzigd door McGryphon op 22-07-2016 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09 16:17
BFmango schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 14:13:
[...]
In dat geval zou ik voor de Bosch gaan met het meeste Nm. Voor huis/tuin/keuken heb je geen zware accu nodig en die kleine accu's zijn in no-time weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Laatst online: 26-09 22:08

miekol

erm

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 17:03:
[...]

Het brengt mij op de vraag waar ik tot nu toe nog nooit een bevredigend of geloofwaardig antwoord op heb gekregen en dat is waarom er zulke verschillen in koppel worden opgegeven.
Je ziet het ook binnen eenzelfde merk als bijv. Makita, waar de ene 4-polige accuschroefmachine een koppel heeft van ~90Nm en een lookalike een stapje lager niet verder lijkt te komen dan een krappe 50Nm terwijl beide 18V doen, nagenoeg dezelfde toerentallen hebben, enz.
Dat een brushless machine dan nog hoger scoort is nog wel te volgen, maar een factor 2 voor lookalikes lijkt mij iets van "creatief in de markt zetten". :+

Zo ook deze Festo die er top en bruut uitziet, maar toch "slechts" 60Nm opbrengt volgens de eigen Festo specs, terwijl een Makita 481 rond de 125Nm zou moeten aantikken.
Vreemd dit.

Nu is 60Nm natuurlijk totaal niet verkeerd, maar wát zijn deze specs nu echt waard dat het een doorslaggevende keuze rechtvaardigt??
Het zou goed zijn als dit soort getallen nu eens echt onpartijdig gecheckt zouden worden. ;)
Ja dat is inderdaad een goed punt. Het zou ook wel eens handig zijn concreet in te zien voor welke werkzaamheden (gatenboor t/m x mm, steenboor t/m x mm) je hoeveel Nm ongeveer nodig hebt.

Niet helemaal gerelateerd, maar ik heb de Metabo SB 18 LTX Quick BL (de voorloper van de I versie, dus met 90 Nm ipv 125 Nm) en die heeft ook een elektronische anti-kickback functie. Daar heb ik met een speedboor al een paar keer wat aan gehad en zou ik ook niet zo snel meer zonder willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verstekbakker schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 15:56:
[...]

Ik ben die Mini van plan tweedehands aan te schaffen. Hij wordt dan gebruikt in een werkplaats voor auto's om de vloer mee schoon te houden (stukken roest opzuigen etc.). Daar hoeft de opvangcapaciteit niet groot voor te zijn en hij hoeft ook geen uur aan een stuk te draaien. De oude mini is dus wat "minder goed" dan een nieuwere? Zo'n bouwjaar kan ik ergens terug vinden op het apparaat?
De stofafzuiging is op oudere apparaten minder qua ondedruk en volumestroom.
Allicht kun je wat met het serienummmer, ff navragen bij Festool zelf bijv.

Je kunt misschien beter de oude 26 kopen dan de mini, of de nieuwere mini.

Pagina: 1 ... 21 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.