[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 100 Laatste
Acties:
  • 723.815 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:19
Paladin schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:50:
[...]

Waar heb je die Mafell voor dat geld gezien dan?
http://www.werkzeugschade...MAFELL/Saegen/Tauchsaegen

Inclusief 160cm liniaal en maar 10 euro verzending. Not bad :-)

(Het is overigens een officiele Mafell dealer, hoewel de website er erg louge uitziet haha. Zonder zorgen besteld dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 20:34

Paladin

Play Ball!

Muldert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:02:
[...]

http://www.werkzeugschade...MAFELL/Saegen/Tauchsaegen

Inclusief 160cm liniaal en maar 10 euro verzending. Not bad :-)

(Het is overigens een officiele Mafell dealer, hoewel de website er erg louge uitziet haha. Zonder zorgen besteld dus)
Hmm dat scheelt best wel aardige hoeveelheid geld met NL, nog wel flink stukje duurder dan de Makita, als je hem compleet maakt, maar zeker het overwegen waard.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Orion84 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:43:
[...]

Ik hoef het gelukkig niet met een kruiwagen te doen, maar sinds de aanschaf van de cirkelzaag is de limiet van mijn kofferbak wel een beetje bereikt (geleidelinealen passen daar vanwege hun lengte sowieso ook niet in). Dus ja, een busje is inderdaad best handig :P

De makita invalzaag bevalt in elk geval uitstekend. Helaas wel al ondervonden dat het gratis zaagblad van Toolnation niet bestand is tegen verborgen restjes van schroeven die nog in het te zagen plaatmateriaal zaten :X

Ah well, hij doet het nog, maar zaagt wat minder vlot. En ik heb het originele makita zaagblad nog achter de hand, plus het m-force blad dat nog binnen moet komen in het accessoire proefpakket uit de actie van Makita.

[video]
Ik heb laatst drie systainers, twee koffers en een tas met geleiderails in een Ford Ka vervoerd (overigens niks in de koffer"bak"), dus het moet kunnen. Dat was overigens een geleende auto. Ik rij zelf een oude Volvo station waar de halve huisraad in past.

Goed om te zien dat je de Makita waardeert. Dat standaard zaagblad is trouwens heel fijn en dat m-force blad ook, hoewel meer geschikt voor grof werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Paladin schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:49:
[...]

Hmm dat scheelt best wel aardige hoeveelheid geld met NL, nog wel flink stukje duurder dan de Makita, als je hem compleet maakt, maar zeker het overwegen waard.
Wat bedoel je met compleet maken? Qua clamps etc? Dat kan dan ook offbrand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Muldert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:57:
[...]

Wat bedoel je met compleet maken? Qua clamps etc? Dat kan dan ook offbrand toch?
Makita heeft 2 geleide rails verbindingsstuk en een tas (al geef ik niet zo heel veel om de tas) die 2de rail lijkt me wel fijn als je grote platen moet zagen in de lengte.

Clamps etc zou idd ook offbrand kunnen.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
De Makita die ik zag had maar 1 rails, bovendien maar van 140 (ipv 160). Inderdaad met tas.

Voor 50 euro meer verkoopt dat winkel ook een 80cm rails van Mafell
http://www.werkzeugschade...J7W_6KL7s0CFeUy0wod578PtA

Dan komt je railstotaal op 240, precies een plaatmaat :-)

Bedenk net wel dat je nog een verbinding moet kunnen maken, maar dat zit volgens mij al in de rails bij Mafell (not sure.. zal maandag even kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Muldert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:02:
De Makita die ik zag had maar 1 rails, bovendien maar van 140 (ipv 160). Inderdaad met tas.

Voor 50 euro meer verkoopt dat winkel ook een 80cm rails van Mafell
http://www.werkzeugschade...J7W_6KL7s0CFeUy0wod578PtA

Dan komt je railstotaal op 240, precies een plaatmaat :-)

Bedenk net wel dat je nog een verbinding moet kunnen maken, maar dat zit volgens mij al in de rails bij Mafell (not sure.. zal maandag even kijken)
Ah ok, ik heb naar deze zitten kijken: https://www.kruis.nl/elec...kelzaag-165mm-2-x-lineaal Toolnation heeft bijna dezelfde set, maar dan nog met een extra zaagblad, is ook iets duurder 479 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Framoes schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:56:
[...]

Ik heb laatst drie systainers, twee koffers en een tas met geleiderails in een Ford Ka vervoerd (overigens niks in de koffer"bak"), dus het moet kunnen. Dat was overigens een geleende auto. Ik rij zelf een oude Volvo station waar de halve huisraad in past.

Goed om te zien dat je de Makita waardeert. Dat standaard zaagblad is trouwens heel fijn en dat m-force blad ook, hoewel meer geschikt voor grof werk.
Zoals je in het filmpje kan zien ben ik bezig geweest met redelijk grof verzagen van reeds gebruikte multiplex platen. Daarvoor werkt zo'n m-force achtig blad prima (het gratis blad van toolnation is van vergelijkbaar ontwerp).

En mijn spullen passen dus nu nog wel in de auto, maar er kan niet echt veel meer bij in de kofferbak:
4 mboxen: slagschroef, klopboorschroef, decoupeer en cirkelzaag
metabo koffer met multihamer
oude makita koffer van een schroefboor set van de bouwmarkt (met klepdeksel en lade), die ik gebruik voor handgereedschap en zo)
Paladin schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:59:
[...]

Makita heeft 2 geleide rails verbindingsstuk en een tas (al geef ik niet zo heel veel om de tas) die 2de rail lijkt me wel fijn als je grote platen moet zagen in de lengte.

Clamps etc zou idd ook offbrand kunnen.
Tas is toch best wel erg handig om die rails netjes te houden en makkelijk te vervoeren (tenzij je ze alleen thuis gebruikt en daar netjes los kan opbergen natuurlijk, dan is het minder relevant).

Tot nu toe niet echt behoefte gehad aan klemmen. Die rubber strips aan de onderkant houden de liniaal prima op zijn plek.

[ Voor 23% gewijzigd door Orion84 op 12-07-2016 16:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Orion84 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:13:
[...]

Zoals je in het filmpje kan zien ben ik bezig geweest met redelijk grof verzagen van reeds gebruikte multiplex platen. Daarvoor werkt zo'n m-force achtig blad prima (het gratis blad van toolnation is van vergelijkbaar ontwerp).

En mijn spullen passen dus nu nog wel in de auto, maar er kan niet echt veel meer bij in de kofferbak:
4 mboxen: slagschroef, klopboorschroef, decoupeer en cirkelzaag
metabo koffer met multihamer
oude makita koffer van een schroefboor set van de bouwmarkt (met klepdeksel en lade), die ik gebruik voor handgereedschap en zo)

[...]

Tas is toch best wel erg handig om die rails netjes te houden en makkelijk te vervoeren (tenzij je ze alleen thuis gebruikt en daar netjes los kan opbergen natuurlijk, dan is het minder relevant).

Tot nu toe niet echt behoefte gehad aan klemmen. Die rubber strips aan de onderkant houden de liniaal prima op zijn plek.
Hiervoor werkte ik met een Bosch GKS 18v en geleiderails, daar deden de rubberen strips ook uitstekend hun werk. Ik ga er vanuit dat het bij Mafell alleen maar beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paladin schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 15:49:
Ik schrok me ook suf vandaag.

Bosch GCM 12GDL........1.000 in nl

735,- bij Bender werkzeugbau......excl. 3 tientjes verzenden :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-09 10:28

Atmoz

Techno!!

Muldert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:38:

Hiervoor werkte ik met een Bosch GKS 18v en geleiderails, daar deden de rubberen strips ook uitstekend hun werk. Ik ga er vanuit dat het bij Mafell alleen maar beter is.
Allereerst: gefeliciteerd met je prachtige invalzaag!! 8)

Ten tweede: die Bosch GKS 18v stelt he-le-maal 0,0 voor ten opzichte van je nieuwe Mafell >:)
Ik heb die GKS 18v zelf ook, en vind hem eerlijk gezegd een van m'n minst fijne Bosch Blauw tools. M'n GKT 55 GCE (invalzaag) daarentegen is ge-wel-dig. En die Mafell is alleen nog maar beter :9~ 8)

[edit]

Ook hier maar even spammen met m'n nieuwe (hand)gereedschap :9
Heb niet voor niets 2 uur met m'n camera zitten prutsen O-)

Lie-Nielsen No. 4 en Lie-Nielsen No. 60 1/2 schaven:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Lie-Nielsen_1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Lie-Nielsen_2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Lie-Nielsen_3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Lie-Nielsen_4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Lie-Nielsen_5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Lie-Nielsen_6.JPG

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Lie-Nielsen_7.JPG

[ Voor 33% gewijzigd door Atmoz op 12-07-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
atmoz schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 19:52:
[...]

Ten tweede: die Bosch GKS 18v stelt he-le-maal 0,0 voor ten opzichte van je nieuwe Mafell >:)
Ik heb die GKS 18v zelf ook, en vind hem eerlijk gezegd een van m'n minst fijne Bosch Blauw tools. M'n GKT 55 GCE (invalzaag) daarentegen is ge-wel-dig. En die Mafell is alleen nog maar beter :9~ 8)

[edit]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Thanks! Ik vond de GKS steeds vaker tegenvallen, eerst in kracht en later miste ik ook precisie. Ik wil een kastje bouwen met 5 multiplex plankjes waarvan de randen 45 graden zijn (en dus nagenoeg naadloos). Dit was totaal onmogelijk met de GKS. Vanaf dat moment ben ik op zoek gegaan naar iets anders :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Muldert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 20:11:

Thanks! Ik vond de GKS steeds vaker tegenvallen, eerst in kracht en later miste ik ook precisie. Ik wil een kastje bouwen met 5 multiplex plankjes waarvan de randen 45 graden zijn (en dus nagenoeg naadloos). Dit was totaal onmogelijk met de GKS. Vanaf dat moment ben ik op zoek gegaan naar iets anders :-)
Zeer begrijpelijk. Ik ervaar dat ding ook zo, en gebruik hem nu voornamelijk alleen nog maar om pallets door te zagen :+ De rest allemaal met de invalzaag ---> véél fijner!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:52
Atmoz,

Die LN schaven ga je niet gebruiken want ze zijn niet blauw en er staat ook geen Incra of Woodpeckers op. Dus kun je beter bij mij laten logeren! Ik zal er goed voor zorgen! Ik heb nog een opa die ze gezelschap kan houden (Stanley 4 1/2 uit 1930-1940).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Goddomme wat een geilheid hier boven :9
Ben zelf vanmiddag dus ook weer wat aan het klussen geweest. Nieuwe kist voor de gasstellen bij Jong Nederland, wat elektrawerk in de blokhut gerepareerd, gewoon lekker klusselen met een pilsje in de hand :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dARCMuKiZhAZFHdwscmTzYov/medium.jpg
Nee, dat ben ik niet op de achtergrond.

Edit: En hieronder dan weer zo'n ouwe vakman natuurlijk :+

Nu jullie er toch zijn: Hoe groot is nou het verschil eigenlijk tussen zo'n ouderwetse stanley No. 4 en een Veritas? Ik doe het nu nog met een blokschaaf van Nooitgedagt en een No. 4 van Skandia, maar die tweede gaat ergens de komende maanden geüpgrade moeten worden en dan ga ik er uiteindelijk vast nog meer willen hebben :P

[ Voor 35% gewijzigd door McGryphon op 12-07-2016 22:48 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
[...]

[edit]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Lie Nielsen is echt zwaar overpriced. Zelf heb ik de lage hoek blokschaaf en de nummer 4 van Veritas. Ik heb als scheepstimmerman praktische ervaring met beide merken en ik vind Veritas echt veel beter. Vooral het blokschaafje is een super schaafje. Die gebruik ik elke dag.
Afbeeldingslocatie: http://woodworkersworkshop.co.uk/WebRoot/Daily/Shops/eshop814530/5096/4845/A62E/799F/665E/C31A/5AE3/8AA2/701884.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.qy1.de/img/veritas-307913.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:46:
Nee, hoor. Zoveel weet ik er ook niet van. Maar ik zoek veel uit voordat ik iets koop. Je kunt beter in de PDF-versie van de catalogus kijken, want daar staat iets meer info bij waarvoor elk blad is. De twee verkopers waar ik het over had zijn:
Mobiltecnica
Venditautensili
Ha, reuze bedankt voor de snelle linkjes, ik begrijp eigenlijk totaal niet waarom die bij m'n eigen Amazon search niet meteen kwamen bovendrijven. |:(
Ik bedenk mij ineens dat ik dan ook nog even Amazon.it kan checken.

Zal wel weer iets heel doms hebben gedaan, of was het Amazon Primeday dat vandaag roet in het eten gooide?? :+

Heb een paar zaagbladen nodig voor trespa, weet je toevallig of er voor ieder zaagblad dat je meer bestelt er weer een extra €10,- aan handlingsfee/verzendkosten wordt gerekend??
Amazon kan heel leep zijn op dit gebied en dat is mij dan net iets te snel verdiend. :F
DervishD schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:33:
Lie Nielsen is echt zwaar overpriced. Zelf heb ik de lage hoek blokschaaf en de nummer 4 van Veritas. Ik heb als scheepstimmerman praktische ervaring met beide merken en ik vind Veritas echt veel beter. Vooral het blokschaafje is een super schaafje.
De blokschaafjes heb ik zelf van Stanley, iets anders was toentertijd niet eens te koop staat mij bij. :+

Dat Lie Nielsen overpriced is geloof ik graag, maar wat er beter is aan de Veritas begrijp ik niet helemaal.
Het grote design van deze schaafjes is op detail na identiek en het scherpen van de beitel doe je zelf, wát is er dus zoveel beter aan?? :?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2016 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Muldert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 16:38:
ik heb de MT55cc met rails en klem ze nooit, je moet echt gek willen doen om die aan het schuiven te krijgen :)

Dan wil je eigenlijk al te hard door je materiaal, of er is iets anders niet in de haak. Voor de zekerheid wil ik mijn vrije hand nog wel eens op de liniaal steunen voor de zaag uit maar nodig is het niet.

ik zaag bijna alles trouwens op de vloer. Ik leg een dikke MDF-plaat neer (dan blijft mijn laminaat heel :+ ) en leg mijn te zagen werkstuk daarboven op. De zaagdiepte stel ik zo in dat ik 1 á 2 mm door het werkstuk in het MDF zaag. Vlak MDF bijv. zaag ik 1 mm extra door, ruw en krom douglas moet soms wel 3 of meer mm extra hebben.

Perfecte zaagsnedes en met de stofzuiger erop goed stofvrij. Lekker overzichtelijk en comfortabel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:18:
Nauwkeurigheid heeft er niets mee te maken.
Er zit een wereld van verschil in de arm van de GDL en het schuifsysteem van de SDE.

Aangezien er hier meer mensen zijn die de GDL hebben, of overwogen hebben, vraag ik het voor de zekerheid nog maar even hier.

Je ziet met zulke vergelijkingsexercities best gauw wat over het hoofd of onder/overschat een onderling verschil.

Ik heb bijv. de OF1010 bovenfrees van Festool, dat is echt een supermachine.

Maaaarrrr......had ik geweten hoe omslachtig in de praktijk het wisselen van de centreerringen middels de centreerdoorn is, als je daar veel mee werkt, had ik de duurdere OF1400 met het snelwisselsysteem gekocht.

specs zijn leuk, maar hands-on gebruikerservaringen zijn soms ook wel handig :)
atmoz schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:53:
Je weet eigenlijk al een beetje hoe ik erover denk he?! >:)

Ik vind hem (GCM 12 GDL) serieus écht MEGA geweldig 8)
Ben nog geen dingen tegengekomen die ik anders zou willen.
Hij wordt iedere week redelijk veel gebruikt. Altijd weer met veel plezier en exacte precisie _/-\o_
Maar het is, zoals je zelf al aangeeft, geen lichte machine. Puur voor in de "shop" dus ;)

Als je toevallig (eens) in de buurt bent/woont mag je zeker eens komen kijken/testen.
_O-

heb jij echt bewust gekozen voor de GDL met die arm vanwege de ruimte? Heb je die ook vergeleken met Bosch Pro zagen met het conventionele systeem?

Ik heb op zich ruimte, dus ik kan zonder dat GDL-systeem. Ik kan zelfs uit met een 10 inch blad dus die zijn ook nog eens wat lichter. Ik klus zowel op zolder als buiten in de tuin.
Op dit moment zaag ik met een oud type groene Bosch PCM 8S.

http://www.zaagmachinesho...207287/bosch-pcm-8-s.html

Thanks, ik zal het onthouden, ik woon in amersfoort dus niet echt om de hoek helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 13-07-2016 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schiet mij maar lek. Je kiest toch ergens voor omdat je het nodig hebt en niet of je er ruimte voor hebt?

De een kan veel breder materiaal zagen dan de ander. Je weet toch of je dat nodig hebt ja of nee? Als je die breedte nodig hebt dan doe je een vergelijking met een machine met dezelfde capaciteit. Niet een vergelijking met een machine die totaal andere specs heeft.

Als je dan vervolgens die ruimte niet hebt maar wel die capaciteit NODIG hebt dan ga je wat anders verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:08:
Schiet mij maar lek. Je kiest toch ergens voor omdat je het nodig hebt en niet of je er ruimte voor hebt?

De een kan veel breder materiaal zagen dan de ander. Je weet toch of je dat nodig hebt ja of nee? Als je die breedte nodig hebt dan doe je een vergelijking met een machine met dezelfde capaciteit. Niet een vergelijking met een machine die totaal andere specs heeft.

Als je dan vervolgens die ruimte niet hebt maar wel die capaciteit NODIG hebt dan ga je wat anders verzinnen.
Ja maar in het geval van de Bosch armen is de capaciteit niet altijd minder, maar lever je in op andere nevenfuncties die van minder belang kunnen zijn.
Fraggert schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 07:49:
[...]

ik heb de MT55cc met rails en klem ze nooit, je moet echt gek willen doen om die aan het schuiven te krijgen :)

Dan wil je eigenlijk al te hard door je materiaal, of er is iets anders niet in de haak. Voor de zekerheid wil ik mijn vrije hand nog wel eens op de liniaal steunen voor de zaag uit maar nodig is het niet.

ik zaag bijna alles trouwens op de vloer. Ik leg een dikke MDF-plaat neer (dan blijft mijn laminaat heel :+ ) en leg mijn te zagen werkstuk daarboven op. De zaagdiepte stel ik zo in dat ik 1 á 2 mm door het werkstuk in het MDF zaag. Vlak MDF bijv. zaag ik 1 mm extra door, ruw en krom douglas moet soms wel 3 of meer mm extra hebben.

Perfecte zaagsnedes en met de stofzuiger erop goed stofvrij. Lekker overzichtelijk en comfortabel werken.
Zo was ik het inderdaad ook van plan. De Mafell ging van mijn "zakgeld" :+ maar nu vrouwlief toch eens vertellen dat we echt een goede bouwzuiger nodig hebben.

Werkt zoiets enigszins op een huishoudstofzuiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Muldert schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:54:
[...]

Ja maar in het geval van de Bosch armen is de capaciteit niet altijd minder, maar lever je in op andere nevenfuncties die van minder belang kunnen zijn.

[...]
De specs zeggen toch echt wat anders volgens de site waar naar gelinkt word.

Schnittkapazität 0 Grad
104 x 341 mm Voor de GDL

Schnittkapazität 0 Grad
120 x 400 mm Voor de SDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Zo was ik het inderdaad ook van plan. De Mafell ging van mijn "zakgeld" :+ maar nu vrouwlief toch eens vertellen dat we echt een goede bouwzuiger nodig hebben.
Dat had niet gehoeven als je van meet af aan de gewoonte had aangenomen in de woonkamer te zagen. :+
Nu is het te laat amateur. :z

Voortaan dus eerst een irritant probleem arrangeren en als er vervolgens gemopperd wordt, dan schud je de oplossing uit je mouw.
Kat in het bakje. ;)
Niet volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzingen, en zeker niet voor superfijn steenstof.
Grof houtstof en zaagsel is geen probleem, het is de inhoud van een modale stofzuigerzak die de mogelijkheden beperkt.
Een beetje industriezuiger heeft al snel een veelvoud aan volume.

Heb op zolder een oude afgedankte Miele permanent aan een zaagtafel hangen, wat ik liever niet zou doen bij een nieuwe stofzuiger.
Maar nood breekt soms wet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:43:
[...]

Dat had niet gehoeven als je van meet af aan de gewoonte had aangenomen in de woonkamer te zagen. :+
Nu is het te laat amateur. :z

Voortaan dus eerst een irritant probleem arrangeren en als er vervolgens gemopperd wordt, dan schud je de oplossing uit je mouw.
Kat in het bakje. ;)

[...]

Niet volgens de bijgeleverde gebruiksaanwijzingen, en zeker niet voor superfijn steenstof.
Grof houtstof en zaagsel is geen probleem, het is de inhoud van een modale stofzuigerzak die de mogelijkheden beperkt.
Een beetje industriezuiger heeft al snel een veelvoud aan volume.

Heb op zolder een oude afgedankte Miele permanent aan een zaagtafel hangen, wat ik liever niet zou doen bij een nieuwe stofzuiger.
Maar nood breekt soms wet. :)
Shit, te laat ;)

In oktober begint onze verbouwing. Dan sluipt er altijd weer wat nieuw gereedschap naar binnen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 23:04:
[...]

Ha, reuze bedankt voor de snelle linkjes, ik begrijp eigenlijk totaal niet waarom die bij m'n eigen Amazon search niet meteen kwamen bovendrijven. |:(
Ik bedenk mij ineens dat ik dan ook nog even Amazon.it kan checken.

Zal wel weer iets heel doms hebben gedaan, of was het Amazon Primeday dat vandaag roet in het eten gooide?? :+

Heb een paar zaagbladen nodig voor trespa, weet je toevallig of er voor ieder zaagblad dat je meer bestelt er weer een extra €10,- aan handlingsfee/verzendkosten wordt gerekend??
Amazon kan heel leep zijn op dit gebied en dat is mij dan net iets te snel verdiend. :F
Volgens mij is het €10 per bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Werkt prima!

Ik heb hier de meest verrotte stofzuiger (een Engelse 'upright') aller tijden die ik met tape aan 3 of 5m extra slang heb gemaakt met plakband. Die zet ik op de bovenfrees, cirkelzaag en schaaf en werkt allemaal prima.
Natuurlijk is het wat onhandig dat ik ongeveer na elke bewerking het bakje leeg moet halen en de zuigkracht is eerder een licht briesje. Maar zelfs dat is 10x beter dan ALLES onder een dikke laag stof.

Maar een stofafzuiging op een apparaat is maar 1 onderdeel van je stofafzuiging, normaal wil je dus ook dat de hele ruimte wordt gefilterd zodat je ook fijn stof dat toevallig gaat zweven afzuigt. (Dus een goede ventilatie). In werkplaatsen staat de stofafzuiging dan ook gewoon altijd aan.

Sta je dus iets te doen wat 'stoft' dan zal je dus altijd in een goed geventileerde ruimte moeten staan en dan nog moet je goed bedenken wat je staat te doen. Een 100 jaar oude deur kan afgrijselijke verflagen hebben waarbij je dus echt een masker zou moeten opdoen. De 'rel' rondom Chroom 6 verf is er niet voor niets.

Een 'goed' filter op een bouwstofzuiger is als de vlieg in een urinoir... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Muldert schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 10:47:
[...]

Shit, te laat ;)

In oktober begint onze verbouwing. Dan sluipt er altijd weer wat nieuw gereedschap naar binnen. :+
Voor 100 euro heb je een bouwstofzuiger met filter geschikt voor de fijnste stofdeeltjes.

http://www.gereedschappro...3-1300-watt-23-liter/2228

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Fraggert schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 07:49:
[...]

Ok dus klemmen zijn redelijk zinloos, hoe nuttig is een verstekhaak of is het genoeg om de liniaal beetje uit te rekenen en dan op de juiste manier neer te leggen, voor die 100 euro verschil denk ik zomaar voor de mafell te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Framoes schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 12:58:
[...]

Voor 100 euro heb je een bouwstofzuiger met filter geschikt voor de fijnste stofdeeltjes.

http://www.gereedschappro...3-1300-watt-23-liter/2228
Dat kan beter:

http://www.stofzuigerstor...0Tt5FiwIvWwqCQaAlxU8P8HAQ

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 13-07-2016 13:46 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Paladin schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:14:
Ok dus klemmen zijn redelijk zinloos, hoe nuttig is een verstekhaak of is het genoeg om de liniaal beetje uit te rekenen en dan op de juiste manier neer te leggen, voor die 100 euro verschil denk ik zomaar voor de mafell te gaan.
Ze hebben zeker hun nut, vooral bij kleine werkstukken of onhandige formaten, maar ik heb ze inderdaad nog niet nodig gehad. :)

Ik weet even niet wat je precies bedoelt met de verstekhaak. Krijg je die bij een andere zaag en vraag je of je zonder kunt? Ik teken altijd een zaagsnede voor. Ik heb geen verstekhaak die mijn liniaal in een hoek zet en vasthoudt.

Als je onder verstek zaagt met de MT55cc op de liniaal dan is je aftekenlijn nog steeds je zaaglijn omdat het kantelpunt van de zaag onder de liniaal ligt.

Het wordt anders als je verstek zaagt zonder liniaal, maar daar heeft de MT55cc een zaaglijn-indicator voor ;) Let wel.....meerdere zagen hebben een indicatie maar die van de Mafell beweegt mee met je zaagblad _/-\o_

Zaaglijn indicator
Alle geteste zagen kunnen op een geleideliniaal ingezet worden, ook wanneer onder verstek wordt gezaagd. Dat betekent dat het draaipunt voor het verstekzagen niet ter hoogte van de zool van de zaagmachine ligt maar eronder. Wanneer de zaag op een geleideliniaal zit, dan ligt het draaipunt op de onderrand van de liniaal, op het werkstuk. De lijn die de liniaal aangeeft is daardoor ook bij zagen onder verstek precies de zaaglijn. Heel mooi. Maar wat als je niet vanaf een liniaal zaagt? Als je onder een verstekhoek van 0 graden zaagt, dan maakt het niets uit. Maar wanneer je onder 45 graden zaagt, dan ligt de zaagsnede meerdere millimeters opzij van de 0 graden lijn. Om ook zonder liniaal een indicatie te hebben waar de zaagsnede zal komen, hebben de Bosch, Festool en de Makita 2 zaaglijn merktekens op de zool: een voor 0 graden en een voor 45 graden. Voor tussenliggende hoeken moet je het op het oog afschatten. De DeWalt heeft alleen een lijntje voor 0 graden, voor zagen onder verstek zonder liniaal moet je gokken. Alleen de Mafell heeft een zaaglijn indicator die bij elke verstekhoek aangeeft waar de zaagsnede komt. De indicator beweegt zijwaarts uit bij het vergroten van de verstekhoek. Een mooi en vooral handig detail.

http://www.gereedschappro...chappro-invalzagentest/56

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 13-07-2016 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Met verstekhaak bedoelt hij denk ik een hulpmiddel om de lineaal onder een bepaalde hoek op een plaat te leggen in plaats van dat je eerst de zaaglijn uitmeet en aftekent en dan de lineaal langs die lijn legt (voor lijnen schuin over een plaat dus, in plaats van parallel aan een van de randen van de plaat.

Zoiets als deze verstekgeleider van makita dus:
http://www.toolnation.nl/...r-sp6000.html?sqr=sp6000&

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 13-07-2016 13:53 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik was al druk aan het editten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Orion84 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 13:52:
Met verstekhaak bedoelt hij denk ik een hulpmiddel om de lineaal onder een bepaalde hoek op een plaat te leggen in plaats van dat je eerst de zaaglijn uitmeet en aftekent en dan de lineaal langs die lijn legt (voor lijnen schuin over een plaat dus, in plaats van parallel aan een van de randen van de plaat.

Zoiets als deze verstekgeleider van makita dus:
http://www.toolnation.nl/...r-sp6000.html?sqr=sp6000&
true, ik doelde idd op dit ding:
http://www.werkzeugschade.../62550959/Products/205357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Framoes schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:10:
[...]

Maar heeft die ook een M-klasse filter?
Geen idee; ik gok eerder L of gewoon geen :+ . Ik vraag mij ook af of je dat voor de gemiddelde klussen nodig hebt of niet. Ik gebruik het met name voor mijn afkortzaag en daar doet hij prima zijn best mee :Y

En voor het opzuigen van steengruis heeft hij ook al bewezen dat het prima werkt.

https://www.kruis.nl/stofvrij-werken/bouwstofzuiger/

Hier staat hij onder 'Standaard stofzuigers' vermeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 13-07-2016 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

[...]

[edit]

Prachtige schaven, Helaas zie je ze steeds minder en minder op de werkvloer...
Ik gebruik ze ook niet heel erg veel, maar koop regelmatig een partijtje in de hoop op een pareltje,

Offtopic... Pas nog een Kunz No 113 gescoord.

@McGryphon, Het schijnt hoe ouder de schaaf, hoe beter... de nieuwe stanleys/Bahco e.d. met plastic handvat worden lang niet zo gewaardeerd als de 'oudjes'

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Hallo! Deel je kennis ook hier :+

Ik stond op het punt hem te bestellen! Maar blijkt dat de adapter om hem aan een rails te koppelen los gekocht moet worden: 45 euro :(

Dat maakt dit ding ruim 125 euro :o

[ Voor 28% gewijzigd door Muldert op 13-07-2016 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

L.N. schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 21:57:
Atmoz,

Die LN schaven ga je niet gebruiken want ze zijn niet blauw en er staat ook geen Incra of Woodpeckers op. Dus kun je beter bij mij laten logeren! Ik zal er goed voor zorgen! Ik heb nog een opa die ze gezelschap kan houden (Stanley 4 1/2 uit 1930-1940).
Lol :P
Maareh... ze krijgen hier een uitstekend plekje in de nieuwe werkplaats ;)
Dus ze ergens laten logeren zit er denk ik (nooit) in.
McGryphon schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:24:
Goddomme wat een geilheid hier boven :9
:+
Nu jullie er toch zijn: Hoe groot is nou het verschil eigenlijk tussen zo'n ouderwetse stanley No. 4 en een Veritas? Ik doe het nu nog met een blokschaaf van Nooitgedagt en een No. 4 van Skandia, maar die tweede gaat ergens de komende maanden geüpgrade moeten worden en dan ga ik er uiteindelijk vast nog meer willen hebben :P
Veritas en Lie-Nielsen zijn volgens mij de beste merken wat je kunt krijgen voor schaven. Dus ze zullen ontzettend fijn werken neem ik aan 8) Zeker als ze vlijmscherp zijn natuurlijk. Bovendien vind ik ze (vooral Lie-Nielsen dan) ontzettend mooi om te zien. Het zijn op zich al kunstwerken, laat staan wat je ermee kan maken. Maargoed, dat laatste is natuurlijk aan jezelf...
DervishD schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 22:33:
Lie Nielsen is echt zwaar overpriced.
Zou goed kunnen ;)
Zelf heb ik de lage hoek blokschaaf en de nummer 4 van Veritas. Ik heb als scheepstimmerman praktische ervaring met beide merken en ik vind Veritas echt veel beter.
Overdrijven is ook een vak he 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 23:04:
Dat Lie Nielsen overpriced is geloof ik graag, maar wat er beter is aan de Veritas begrijp ik niet helemaal.
Het grote design van deze schaafjes is op detail na identiek en het scherpen van de beitel doe je zelf, wát is er dus zoveel beter aan?? :?
Dit dus!
Fraggert schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 08:02:

heb jij echt bewust gekozen voor de GDL met die arm vanwege de ruimte? Heb je die ook vergeleken met Bosch Pro zagen met het conventionele systeem?
Ik heb die gekozen omdat de reviews zeer lovend waren, én omdat ik die arm gewoon 1000x :9~ vind.
Achteraf heeft die zaag ook al m'n verwachtingen waargemaakt. Zoals ik al zei: één van m'n beste/fijnste Bosch Blauw aanschaffen ooit 8)
Thanks, ik zal het onthouden, ik woon in Amersfoort dus niet echt om de hoek helaas.
:)
Jelte,89 schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 16:36:

Prachtige schaven, Helaas zie je ze steeds minder en minder op de werkvloer...
Ik gebruik ze ook niet heel erg veel, maar koop regelmatig een partijtje in de hoop op een pareltje,

Offtopic... Pas nog een Kunz No 113 gescoord.
Thanks!
Hoe bedoel je dat met die partijtjes opkopen? Ergens een hele doos schaven in één keer opkopen ofzo?

Kunz zegt me even niets, maar dat kan kloppen want ongeveer een maand geleden had ik nooit gedacht dat ik ooit schaven zou kopen >:)

[edit]

Vandaag trouwens nog meer leuk spul ontvangen:

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Starrett_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Starrett_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lumatronix.nl/FOK/Starrett_3.jpg

Zometeen eens de rechtheid checken tegen m'n Woodpeckers gereedschap. Battle of the "rechtest" 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Atmoz op 13-07-2016 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die winkelhaak snap ik...maar wat de rest dan moet wezen :? Kun je daar vanaf een houten plank op zee mee navigeren ofzo :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

The Eagle schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 21:12:
Die winkelhaak snap ik...maar wat de rest dan moet wezen :? Kun je daar vanaf een houten plank op zee mee navigeren ofzo :?

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Wat ik natuurlijk ook gewoon kan doen is een keer bij m'n broertje in Arnhem op bezoek gaan en daarna eens bij Baptist binnenlopen. Daar hebben ze ongetwijfeld wel iets leuks als ik zeg "stel, je zou mij 3 of 4 schaven moeten verkopen voor 800 euro" ofzo... :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

McGryphon schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:11:
Wat ik natuurlijk ook gewoon kan doen is een keer bij m'n broertje in Arnhem op bezoek gaan en daarna eens bij Baptist binnenlopen. Daar hebben ze ongetwijfeld wel iets leuks als ik zeg "stel, je zou mij 3 of 4 schaven moeten verkopen voor 800 euro" ofzo... :P
Als je de verkeerde (of goede 't is maar hoe je het bekijkt :P) neemt ben je die € 800,- ook al kwijt met 2 stuks ;) Ik ben zelf nog nooit bij Baptist geweest, en heb alleen via de webshop besteld, maar ik kan je aanraden om zeker ook eens bij Axminster te kijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Even ter verduidelijking waarom ik Veritas schaven beter vind. Ten eerste is de diepte instelling veel beter. Deze dient gelijktijdig ook al parallel afstelling (beitel tov de zool). De schroefdraad is ook fijner waardoor je hem preciezer kunt afstellen. In de zijkant van de schaaf zitten 2 stelschroefjes die het blad altijd in het midden houden. Dat betekent dus dat wanneer de beitel niet meer helemaal haaks is en je één van de hoeken meer moet laten uitsteken zodat de beitel toch parallel blijft aan de zool de beitel altijd in het midden zit. Als laatste is bij de blokschaaf het voorste verstelbare deel van de zool korter. Deze valt dus wat terug. Mocht je nou met je schaaf ergens tegen aan stoten dan raak je dat deel niet en kan het ook niet tegen de beitel rammen. De diverse afstellingen bij de nummer 4 vind ik ook beter. Fijnere schroefdraad, minder speling en door de vorm en hoek van het handvat kun je de schaaf beter door het hout duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
atmoz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:15:
[...]

Als je de verkeerde (of goede 't is maar hoe je het bekijkt :P) neemt ben je die € 800,- ook al kwijt met 2 stuks ;) Ik ben zelf nog nooit bij Baptist geweest, en heb alleen via de webshop besteld, maar ik kan je aanraden om zeker ook eens bij Axminster te kijken...
Ik zet Axminster wel in mijn mobiele favorieten, kan ik ff per product kijken of het dermate veel scheelt dat ik wacht ipv het direct mee te nemen :+

Ik moet nog even kijken. Er gaat zowel wat meubelmakerij als wat metaalbewerking gedaan worden deze zomer, voor beiden wil ik eigenlijk meteen wat oude meuk vervangen en aanvullen, maar het budget is helaas niet oneindig. Ik had het pas eens zitten bekijken, en idealiter zou ik nog eens 1700 euro inruimen voor alleen al metaalbewerkingsspul, en dan loopt dat getalletje toch al snel heel hard op als ik niet eventjes prioriteiten en budget ga stellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 03:19
Iemand hier die de veritas spookschaaf heeft? Want van die vind ik de beitel afstellen juist helemaal niet fijn en priegelig.
Benieuwd of dat aan mij ligt of dat iemand anders die ook heeft.

DeZe bedoel ik dan
http://www.qy1.de/img/v307948.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 15:27:
[...]

Geen idee; ik gok eerder L of gewoon geen :+ . Ik vraag mij ook af of je dat voor de gemiddelde klussen nodig hebt of niet. Ik gebruik het met name voor mijn afkortzaag en daar doet hij prima zijn best mee :Y

En voor het opzuigen van steengruis heeft hij ook al bewezen dat het prima werkt.

https://www.kruis.nl/stofvrij-werken/bouwstofzuiger/

Hier staat hij onder 'Standaard stofzuigers' vermeld.
Daar heb je dus niks aan. Alle kleine schadelijke deeltjes blaast die net zo hard weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Muldert schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:24:
[...]

[...]

Hallo! Deel je kennis ook hier :+

Ik stond op het punt hem te bestellen! Maar blijkt dat de adapter om hem aan een rails te koppelen los gekocht moet worden: 45 euro :(

Dat maakt dit ding ruim 125 euro :o
:+

wou ff zeker weten dat hij deze post van mij las ;) vooral het laatste stukje over die invalzagen-verstektest :)

ja, goedkoop is het allemaal niet helaas, goed is het wel :P

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2016 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:32:
[...]

Daar heb je dus niks aan. Alle kleine schadelijke deeltjes blaast die net zo hard weer uit.
Die mening mag je hebben, maar aangezien hij precies doet wat ik er van verwacht (en andere met mij) heb ik er wel wat aan :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 22:32:
precies, vergis je niet, ook als hobbyist die wat vaker klust, dat stof gewoon schadelijk is/kan zijn.

volgens arbowetgeving is houtstof van loofbomen kankerverwekkend, houtstof van naaldhout is verdacht kankerverwekkend.

Jan met de pet die op zondag een keer een balkje zaagt heeft minder blootstelling dan de meeste posters hier die complete projecten en verbouwingen voltooien en alles zelf doen met verspanend gereedschap.

Ik heb een Festool CTL stofzuiger, die heeft eigenlijk een te lage stofklasse. Dat wist ik helaas niet op het moment van kopen.

https://www.festool.be/NL...aterories.aspx?pid=583846

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Ik snuif graag even mijn werkbank af als ik weer heb staan zagen met mijn afkortzaag. Lekker die houtlucht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Fraggert schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 08:20:
[...]

precies, vergis je niet, ook als hobbyist die wat vaker klust, dat stof gewoon schadelijk is/kan zijn.

volgens arbowetgeving is houtstof van loofbomen kankerverwekkend, houtstof van naaldhout is verdacht kankerverwekkend.

Jan met de pet die op zondag een keer een balkje zaagt heeft minder blootstelling dan de meeste posters hier die complete projecten en verbouwingen voltooien en alles zelf doen met verspanend gereedschap.

Ik heb een Festool CTL stofzuiger, die heeft eigenlijk een te lage stofklasse. Dat wist ik helaas niet op het moment van kopen.

https://www.festool.be/NL...aterories.aspx?pid=583846
Helemaal mee eens. Ik denk dat een goede stof/bouwzuiger het meest ondergewaardeerde stuk electrisch gereedschap is. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten en het hangt natuurlijk ook af wat voor klussen je doet, waar je het doet (binnen/buiten), met welk materiaal/welke houtsoorten je werkt, etc. Maar als je regelmatig met hout werkt (zeker met MDF), dan kun je eigenlijk niet zonder.

Een gewone stofzuiger die normaal geschikt is voor het huis te stofzuigen zou ik niet doe. Die blaast de kleine en meest schadelijk stofdeeltjes weer uit. En deze zijn eigenlijk ook niet geschikt voor het werk, waardoor de stofzakken en filters snel vol lopen, waardoor de zuigkracht afneemt.

Overigens heb ik hetzelfde als Fraggert: ik heb een L-klasse zuiger, terwijl ik beter een M-klasse had kunnen kopen. Binnenkort komt er een cycloon tussen en dan vang ik meer fijn stof af. Als ik nu een nieuwe stofzuiger zou kopen, dan heb ik 3 eisen:

- Klasse M
- Variabele zuigkracht
- Inschakelautomaat

Een van de goedkoopste opties die aan die eisen voldoet is de Starmix HS A-1420 EH of de vernieuwde versie ervan: Starmix NSG uClean ADL-1420 EHP. De Inter Dynamics HS A-1420 EH is dezelfde als de gelijknamige Starmix en is soms wat goedkoper te vinden. De modellen ontlopen elkaar weinig in prijs en liggen tussen de €265 en €300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Man man man, doe toch eens niet zo panisch over dat stof, jullie maken elkaar helemaal de kop gek

Besteed dan lekker het werk uit i.p.v. zelf te gaan klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 22:13

Jelte,89

Woodworking

atmoz schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 20:52:
[...]

Thanks!
Hoe bedoel je dat met die partijtjes opkopen? Ergens een hele doos schaven in één keer opkopen ofzo?

Kunz zegt me even niets, maar dat kan kloppen want ongeveer een maand geleden had ik nooit gedacht dat ik ooit schaven zou kopen >:)
Op verkoophoeken/rommelmarkten, onlangs een partijtje gekocht met een Stanley no 4, Rond 1920 een Record no 4, een paar rijschaafjes en heel wat profielschaven, en o.a. de Kunz 113,

Dit is die Kunz:

Afbeeldingslocatie: https://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_13685404542067.jpg

Info: https://www.baptist.nl/ho...n/kunz-hol-bol-schaaf-113

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
FabianGTI schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:24:
Man man man, doe toch eens niet zo panisch over dat stof, jullie maken elkaar helemaal de kop gek

Je moet het zelf weten. Maar ik vertrouw liever op TNO: Houtstof is ook kankerverwekkend. Recente inzichten tonen aan dat de blootstelling aan hardhoutstof net zo gevaarlijk is als de blootstelling aan asbest. Stof van bepaalde houtsoorten kan neuskanker veroorzaken (bijvoorbeeld berk, esdoorn, populier, iroko, mahonie en eikenhout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
Wat zal TNO zeggen over het fijnstof en stikstof door de vele duizenden auto's die er dagelijks rijden op de weg? Dan valt dat zoldertje verbouwen toch wel mee ;)

Dat is imo wat Fabian zegt

[ Voor 20% gewijzigd door KillaZ op 14-07-2016 11:06 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

L.N. schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:03:
[...]

Helemaal mee eens. Ik denk dat een goede stof/bouwzuiger het meest ondergewaardeerde stuk electrisch gereedschap is. Iedereen moet het natuurlijk zelf weten en het hangt natuurlijk ook af wat voor klussen je doet, waar je het doet (binnen/buiten), met welk materiaal/welke houtsoorten je werkt, etc. Maar als je regelmatig met hout werkt (zeker met MDF), dan kun je eigenlijk niet zonder.

Een gewone stofzuiger die normaal geschikt is voor het huis te stofzuigen zou ik niet doe. Die blaast de kleine en meest schadelijk stofdeeltjes weer uit. En deze zijn eigenlijk ook niet geschikt voor het werk, waardoor de stofzakken en filters snel vol lopen, waardoor de zuigkracht afneemt.

Overigens heb ik hetzelfde als Fraggert: ik heb een L-klasse zuiger, terwijl ik beter een M-klasse had kunnen kopen. Binnenkort komt er een cycloon tussen en dan vang ik meer fijn stof af. Als ik nu een nieuwe stofzuiger zou kopen, dan heb ik 3 eisen:

- Klasse M
- Variabele zuigkracht
- Inschakelautomaat

Een van de goedkoopste opties die aan die eisen voldoet is de Starmix HS A-1420 EH of de vernieuwde versie ervan: Starmix NSG uClean ADL-1420 EHP. De Inter Dynamics HS A-1420 EH is dezelfde als de gelijknamige Starmix en is soms wat goedkoper te vinden. De modellen ontlopen elkaar weinig in prijs en liggen tussen de €265 en €300.
Die inschakelautomaat zit op mijn CTL, dat is erg handig. _/-\o_
Let wel even op je maximale spanning/stroom/wattage (ben geen elektrieker :+ )die je daar op mag zetten.

wat ik ook prettig vind is dat je werkstuk schoonblijft, vooral bij frezen is dan tenminste goed te zien wat je doet :)

mooie prijzen voor die Starmixen, dat is echt niet gek. T.z.t maar eens vergelijken met de onderdruk en overige specs van mijnes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het eten van te veel rood vlees is ook kankerverwekkend....

Anyways: als ik een stofklusje doe heb ik altijd mondkapje voor. De stofzuiger pak ik erbij als ik binnen bezig ben, of buiten heel veel stof maak.

En het kan ook anders:
[video]https://youtu.be/oYhQXd8VjMg"]YouTube: Matje en Huub deel 2[/]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
FabianGTI schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:24:

Er zijn drie best wel goeie argumenten om het zelf te doen.

- Uitbesteden kost klauwen met geld.
- Het is leuk om te doen.
- Als ik het zelf doe bepaal ik precies hoe het gaat.

Ik zie aannemers ook met stofkapjes en afzuiging werken. Stof is gewoon schadelijk voor je longen en luchtwegen.
KillaZ schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:04:
Wat zal TNO zeggen over het fijnstof en stikstof door de vele duizenden auto's die er dagelijks rijden op de weg? Dan valt dat zoldertje verbouwen toch wel mee ;)

Dat is imo wat Fabian zegt
Dat je fijnstof binnen krijgt door auto's betekent niet dat het geen goed idee is om stof inademen te voorkomen bij klussen.

Het is niet zo dat houtstof dan geen schade meer aanricht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Overal krijg je tegenwoordig kanker van :z

Als ik binnen zaag kets ik de huisstofzuiger aan de machine maar dat is meer omdat ik te lam ben om daarna de garage weer op te ruimen :P

Bij schuurwerk wil ik nog wel eens een stofkapje gebruiken omdat het gevoel van stof in je mond gewoon waardeloos is

Verder moet je je denk ik als hobbyist niet al te druk maken over de risico's die voor vakmensen gelden omdat ze hele dagen met het spul werken. Maargoed, iedereen kijkt die toffe YouTube filmpjes en dan maken we elkaar de kop gek met dure machines en toebehoren omdat je blijkbaar ineens niet meer zonder kunt als hobbyklusser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Kaasplank schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:32:
Overal krijg je tegenwoordig kanker van :z

Als ik binnen zaag kets ik de huisstofzuiger aan de machine maar dat is meer omdat ik te lam ben om daarna de garage weer op te ruimen :P

Bij schuurwerk wil ik nog wel eens een stofkapje gebruiken omdat het gevoel van stof in je mond gewoon waardeloos is

Verder moet je je denk ik als hobbyist niet al te druk maken over de risico's die voor vakmensen gelden omdat ze hele dagen met het spul werken. Maargoed, iedereen kijkt die toffe YouTube filmpjes en dan maken we elkaar de kop gek met dure machines en toebehoren omdat je blijkbaar ineens niet meer zonder kunt als hobbyklusser.
Vooral als je dan even wat water drinkt tussendoor en het stof lekker knarst :+ Verder; helemaal eens :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
L.N. schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 10:03:
[...]
Eigenlijk is dit gewoon gekkenwerk, een goede werkplaatsafzuiging heb je voor minder, ook bij HBM

Een normale bouwzuiger is prima om 'zooi' te voorkomen, maar als je echt in een schuur of garage langer wilt werken, dan kun je beter gewoon een fatsoenlijke afzuiging aanleggen, dat is niet eens duurder.
Als je zo'n unit dan op een plaats zet waar de lucht naar buiten blaast, dan 'ververs' je ook nog eens de lucht in rap tempo. Kun je daar ook meteen je compressor neerzetten (en andere herrieschoppers).
2de hands zijn dit soort apparaten ook te vinden (vaak vrij voordelig).

Ps. Dit is niet als 'panische' reactie bedoeld, maar meer om te voorkomen dat mensen €300 uitgeven aan iets dat eigenlijk niet eens 100% werkt, want al het stof dat je maakt dat niet wordt afgezogen hangt net zo goed rond.

[ Voor 12% gewijzigd door TheGhostInc op 14-07-2016 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Daarom heb ik een bouwstofzuiger die goedkoper was dan de stofzuiger die we binnenshuis gebruiken.

En toen laatst de wasmachine kapot ging en het water in de lekbak 10cm hoog stond, kon ik m'n Inter Dynamics van 100 euro mooi gebruiken om het water op te zuigen.

En al zit je niet dagelijks in de stof, ik wil de komende (tientallen) jaren nog klussen en het liefst zo gezond mogelijk blijven. Als een stofzuiger van 100 euro daar aan bijdraagt, is dat een koopje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
TheGhostInc schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 11:52:
[...]

Eigenlijk is dit gewoon gekkenwerk, een goede werkplaatsafzuiging heb je voor minder, ook bij HBM

Een normale bouwzuiger is prima om 'zooi' te voorkomen, maar als je echt in een schuur of garage langer wilt werken, dan kun je beter gewoon een fatsoenlijke afzuiging aanleggen, dat is niet eens duurder.
Als je zo'n unit dan op een plaats zet waar de lucht naar buiten blaast, dan 'ververs' je ook nog eens de lucht in rap tempo. Kun je daar ook meteen je compressor neerzetten (en andere herrieschoppers).
2de hands zijn dit soort apparaten ook te vinden (vaak vrij voordelig).

Ps. Dit is niet als 'panische' reactie bedoeld, maar meer om te voorkomen dat mensen €300 uitgeven aan iets dat eigenlijk niet eens 100% werkt, want al het stof dat je maakt dat niet wordt afgezogen hangt net zo goed rond.
Sorry, maar dat soort zuigers zijn alleen geschikt voor "grote" resten die bij zagen en schaven vrij komen en die zijn relatief onschadelijk voor de gezondheid. Fijn stof gaat bijna altijd door die dingen heen. Daarom hebben ze bijna nooit een stofklasse. Het zijn daarom ook geen vervangers van kleine bouwzuigers. Beiden hebben een ander doel. Een kleine bouwzuigers aan een flinke schaafbank werkt ook niet. Je hebt gelijk dat een goede afzuiging van de werkplaats eigenlijk ook zou moeten bij professioneel gebruik. Bij intensief hobbygebruik kan het aan te raden zinn.

Ik word een beetje moe van de discussies hier. Ik breng een genuanceerd verhaal met een bron. Er staat zelf bij dat het af hangt van het gebruik. En dan krijg je van die oneliners terug.

Ik snap best dat er genoeg hier zijn (waaronder mezelf) die veel geld uit geven aan gereedschappen. Waarschijnlijk zelfs meer dan nodig. Maar laat ons gewoon. Maar kom in een discussie met feiten en niet met dooddoeners. Ja, van rood vlees kun je kanker krijgen. Maar dat heeft niet net kwartsstof te maken. Totaal irrelevant! Zeker als er ook nog eens verkeerde info wordt gegeven.

Sorry voor mijn irritatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
L.N. schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 16:29:
Ik word een beetje moe van de discussies hier. Ik breng een genuanceerd verhaal met een bron. Er staat zelf bij dat het af hangt van het gebruik. En dan krijg je van die oneliners terug.
De reden dat ik een oneliner geef is omdat je zelf toch ook niet denkt dat jouw zuiger 100% opzuigt?

Ik geloof best dat je super-duper filter die resultaten haalt, maar als je 90% van de 'zooi' opzuigt, dan mag je best blij zijn. Dus als je bang bent voor MDF stof, dat inderdaad kankerverwekkend is, dan is geen enkele afzuiging goed genoeg BEHALVE als je de hele ruimte meepakt!
Maar ook bewerkingen zonder machine, zoals even een schuurpapiertje ergens over heen halen zorgt voor stof. Stof dat jouw stofzuiger (met automatische inschakeling) dus niet meepakt!

Moraal van het verhaal:
Jouw stofzuiger is niet voldoende om 100% stofvrij te kunnen werken, DUS heb je alsnog een goed geventileerde ruimte nodig en waarschijnlijk een PBM, zoals een masker.
Dan kun je dus net zo goed een masker opzetten en voor 1/3 van de prijs een normale bouwzuiger gebruiken.

Koop je echter een grote afzuiging en zet je die BUITEN de ruimte neer of laat hem naar buiten blazen, dan ventileert de ruimte ineens goed en je bent je zaagsel ook netjes kwijt. Ook lijm, verf of andere oplosmiddelen worden afgezogen en je zou er zelfs kunnen gaan solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
TheGhostInc schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:39:
[...]

De reden dat ik een one line geef is omdat je zelf toch ook niet denkt dat jouw zuiger 100% opzuigt?

Ik geloof best dat je super-duper filter die resultaten haalt, maar als je 90% van de 'zooi' opzuigt, dan mag je best blij zijn. Dus als je bang bent voor MDF stof, dat inderdaad kankerverwekkend is, dan is geen enkele afzuiging goed genoeg BEHALVE als je de hele ruimte meepakt!
Maar ook bewerkingen zonder machine, zoals even een schuurpapiertje ergens over heen halen zorgen voor stof. Stof dat jouw stofzuiger (met automatische inschakeling) dus niet meepakt!

Moraal van het verhaal:
Jouw stofzuiger is niet voldoende om 100% stofvrij te kunnen werken, DUS heb je alsnog een goed geventileerde ruimte nodig en waarschijnlijk een PBM, zoals een masker.
Dan kun je dus net zo goed een masker opzetten en voor 1/3 van de prijs een normale bouwzuiger gebruiken.

Koop je echter een grote afzuiging en zet je die BUITEN de ruimte neer of laat hem naar buiten blazen, dan ventileert de ruimte ineens goed en je bent je zaagsel ook netjes kwijt. Ook lijm, verf of andere oplosmiddelen worden afgezogen en je zou er zelfs kunnen gaan solderen.
Blijkbaar heb ik jou verkeerd begrepen. Ik dacht dat je bedoelde dat die HBM zuiger (en soortgelijke) een bouwzuiger kon vervangen. Maar dat heb ik dus verkeerd begrepen. Mijn excuses.

Verder heb je gelijk dat in een ideale situatie je een bouwzuiger hebt voor het fijnere stof, die HBM voor verspanende machines/grote zaagmachines en een goede afzuiging voor de hele werkplaats. Maar dan moet je al een flinke investering willen doen. Dat zullen de meeste er niet voor over hebben. Voor veel zou een klasse L of M zuiger al een grote winst zijn, vandaar dat ik daar op focus. Gezien een aantal reacties hier is €300 al te veel gevraagd, laat staan de hele investering voor de 3.

En het hangt ook af van jouw machines. Ik heb alleen handmachines en dan kun je met er een goede bouwzuiger ook wel komen. Een werkplaatsafzuiging gaat mij ook te ver, maar dat komt omdat ik dan op het werk terecht kan.

Misschien nog even voor de duidelijkheid. Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij met stof om gaat. Je mag van mij gerust MDF stof op jouw boterham smeren als je wil. Maar kom in een discussie met relevantie info als je het er niet mee eens bent.

Overigens filtert klasse L 99% van het stof, klasse M 99,9% en klasse H 99,995%. Dit is even de simpele weergave, want de maat van het stof doet er ook toe (hogere klasse houdt kleiner stof beter tegen).

[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 14-07-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
L.N. schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:51:
Misschien nog even voor de duidelijkheid. Iedereen moet zelf weten hoe hij/zij met stof om gaat. Je mag van mij gerust MDF stof op jouw boterham smeren als je wil. Maar kom in een discussie met relevantie info als je het er niet mee eens bent.
Helemaal mee eens, eigenlijk is het erg dat er niks over PBM's & veiligheid staat in de startpost.

Toevallig niet lang geleden een bekende die zwaar gewond is geraakt door klussen en waarschijnlijk nooit meer kan werken. DIY is zeker niet zonder risico!

Zo heb ik laatst een stel fatsoenlijke gehoorbeschermers gehaald, maar ook meteen een budget versie. Anders sta ik dadelijk met gehoorbeschermers op, maar de 'hulp' staat alsnog in de herrie (of andersom).
Overigens blijf ik verf en oplosmiddelen altijd 'vreemd' vinden. Ik heb epoxy op mijn garagevloer aangebracht, maar ik twijfelde of een masker echt nodig was. Aan de andere kant was het spul zo ontzettend chemisch dat ik toch maar een goed masker ben gaan halen. Maar voor de 'leek' is het lastig als de fabrikant niks duidelijk vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
L.N. schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 17:51:
Overigens filtert klasse L 99% van het stof, klasse M 99,9% en klasse H 99,995%. Dit is even de simpele weergave, want de maat van het stof doet er ook toe (hogere klasse houdt kleiner stof beter tegen).
Is dat massa-percentage of percentage van het aantal deeltjes?
TheGhostInc schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:09:
Zo heb ik laatst een stel fatsoenlijke gehoorbeschermers gehaald, maar ook meteen een budget versie. Anders sta ik dadelijk met gehoorbeschermers op, maar de 'hulp' staat alsnog in de herrie (of andersom).
Had laatst ook maar eens goede gehoorbeschermers gehaald. En daarnaast een zakje van die oorpluggen en die over allemaal koffers verdeeld, zodat ik altijd een paar van die dingen bij me heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
henkie196 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 18:35:
[...]

Is dat massa-percentage of percentage van het aantal deeltjes?
Ik werk op een IPad en moet zo weg, vandaar een kort antwoord. Zie blz 5 van deze pdf.

Wat er niet bij staat is dat vanaf klasse M een automatisch filterreiniging nodig is. Er zijn klasse L zuigers met dezelfde filters als hun klasse M broertjes en die dus hetzelfde stof tegen houden (zolang de filter niet verstopt is). Maar door de afwezigheid van de filterreiniging worden ze toch als L gelabeld.

Als je het helemaal wilt weten, dan moet je kijken in de richtlijn: NEN-EN-IEC 60335-2-69 (2009).

[ Voor 8% gewijzigd door L.N. op 14-07-2016 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 11:03
[...]

Helemaal mee eens, eigenlijk is het erg dat er niks over PBM's & veiligheid staat in de startpost.

Toevallig niet lang geleden een bekende die zwaar gewond is geraakt door klussen en waarschijnlijk nooit meer kan werken. DIY is zeker niet zonder risico!

Overigens blijf ik verf en oplosmiddelen altijd 'vreemd' vinden. Ik heb epoxy op mijn garagevloer aangebracht, maar ik twijfelde of een masker echt nodig was. Aan de andere kant was het spul zo ontzettend chemisch dat ik toch maar een goed masker ben gaan halen. Maar voor de 'leek' is het lastig als de fabrikant niks duidelijk vermeld.
Pure Epoxy hars bevat zo goed als geen oplosmddelen wat dus gunstig is. Maar de meeste epoxy verf bevat extra oplosmiddelen. Daarnaast kan je allergische zijn of worden als je te veel aan Epoxy bloot wordt gesteld. Het is dus aan te raden om handschoenen aan te trekken. Gebruik dan wel nitril handschoenen en niet latex. Van latex handschoenen blijven je handen wel schoon maar de schadelijke stoffen trekken er binnen enkele seconden door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
[...]

Het staat je geheel vrij een stuk te schrijven en het via DM naar mij of McGryphon te doen toekomen. Dan zetten wij het er in voor je als je daar waarde aan hect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-09 17:36

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als iemand nog veel boortjes zoekt: http://www.koopjedeal.nl/...g-germany-aanbieding.html
Vast niet geweldig, maar best wel veel.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Wat had die kennis dan ?
Was dat te voorkomen geweest met PBM`s of waren er dan minder ernstige verwondingen geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:45

Thompson

Beeromaniac

Ik heb absoluut geen verstand van bouwstofzuigers e.d. maar is een veel goedkopere/simpelere optie niet een degelijk stofmasker?

Ik heb tijdens de verbouwing van mijn woning (oud huis, top tot teen verbouwd) grotendeels gewerkt met deze; masker en filter

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Thompson schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 02:23:
Ik heb absoluut geen verstand van bouwstofzuigers e.d. maar is een veel goedkopere/simpelere optie niet een degelijk stofmasker?

Ik heb tijdens de verbouwing van mijn woning (oud huis, top tot teen verbouwd) grotendeels gewerkt met deze; masker en filter
Het gaat ook om een stukje troep dat de stofzuiger wegneemt voor je natuurlijk, ipv dat het overal rond geblazen wordt (note: vaak heeft gereedschap dat troep maakt wel een stof opvangzak voor de grootste deeltjes, maar dat geeft nog steeds best wel een troep vaak)

Maar je kan uiteraard ook gewoon een stofmasker opzetten als je langdurig bezig bent en óf geen bouwstofzuiger ter plaatste hebt óf het alleen wilt gebruiken voor het stofafzuigen en geen ('adequate') filter heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Thompson schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 02:23:

Als aanvulling op Notna: werken met een stofzuiger is vaak beter voor het apparaat waarop je de zuiger aansluit en het werken gaat vaak ook sneller / beter. Zo loopt schuurpapier minder snel vol, waardoor je sneller schuurt en langer kunt schuren met hetzelfde stukje schuurpapier. Een goede afzuiging bij een zaagmachines zorgt voor betere afzuiging van de spanen, waardoor je een beter zaagresultaat krijgt en de motor minder warm wordt. Bij een decoupeerzaag kun je beter het lijntje zien waarover je wil zagen, etc.

Het is vaak ook gemakkelijk. Zo heb ik laatst mijn houten tafel opgeschuurd terwijl deze gewoon in de woonkamer stond. Nieks afgeplakt of afgedekt tegen het stof, maar gewoon geschuurd met mijn DTS400 op mijn zuiger. Er lag geen enkel stofje in de woonkamer. Zonder zuiger had ik de tafel naar de garage moeten brengen of behoorlijk wat moeten poetsen in de woonkamer.

Is het bovenstaande noodzakelijk? Nee, maar samen met de gezondheidsredenen en het feit dat je na een klus veel minder troep hoeft op te ruimen maken een investering in een bouwzuiger het (wat mij betreft) zeker waard. Zeker als je een klasse L - zuiger met wat toebehoren al voor €150 hebt. Als je iets minder eisen hebt, dan lukt het vaak al voor rond de €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Voor de klusser en bovenstaande discussie over afzuiging en materialen zoals MDF

Koop een MDF Zwart door & door, bewerk het op dezelfde manier zoals je ook met normale MDF doet, verbaas jezelf hoeveel stof er nog vrij komt naast fancy stofzuigers ;)

MDF Zwart valt lekker goed op, normale MDF lijkt bijna geen stof vanaf te komen met afzuiging, maar het is er weldegelijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Gister bij McBeun (McG) een afdak geplaatst, helaas door wat gebrek aan een goeie schets en het opnemen van de maten wat meer tijd geweest voordat de constructie stond. Maar zoals jullie van mij ook wel kennen is het aardig lomp en sterk geworden en waait ie niet zomaar weg. :+
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5788aebb53b63/5788aebb47da3-IMG-20160715-WA0004_%28Medium%29.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5788aeb2588b0/5788aeb24001a-IMG-20160715-WA0002_%28Custom%29.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/5788ae99f088d/5788ae99e888d-IMG-20160714-WA0009_%28Medium%29.jpg
Helaas kon ik vandaag niet anders hadden we hem mooi kunnen afmaken en het dak erop kunnen leggen.

Maar ook een hele mooie ervaring om wat gereedschappen te proberen! Ik zal hieronder even wat uitleg en ervaringen delen. :)

Allereerst, boormachines...
Ik heb zelf een Makita 14,4V 4Ah brushless semi professional en op het vorige werk heb ik twee Metabo 18V machines gehad. Een gewone non brushless met verwisselbare kop (erg handig) en een zwaardere brushless wat een van de eerste series toen was. Die heb ik alleen opgestookt met een lompe boor in machinestaal. >:)
Verder op het huidige werk een paar Panasonics die ik gebruik, maken net wat meer toeren maar zijn ook kwetsbaarder. Ik heb er sowieso niet zoveel mee.

Metabo is gewoon lomp en zwaar, wel stevig en verder prima. Makita vond ik altijd erg fijn en ook prijstechnisch erg interessant. Maar ik merk nu met de Dewalts van McG dat die stiekem ook erg fijn zijn. Beter evenwicht, lichter en ook erg sterk spul. Fijn vast te houden.

Zeker de 10V brushless heeft mij echt doen verbazen. Ik heb er heel veel mee geboord en geschroefd, ding geeft geen krimp... Opgegeven is 25nM koppel maar zo gevoel in de hand is dat die toch wel de 30nM moet halen... Hij gaat iig dik voorbij de standaard Makita bouwmarktmuk. Ook ondanks dat er maar 2Ah compacte accu's onder zaten ging die prima lang mee nadat ze snelopgeladen waren.

De 18V is gewoon een beest. :) Echt lol mee gehad, opletten met je polsen want echt keiveel kracht. Net wat compactere behuizing dan de 10V (makkelijk in sommige hoekjes), fijne toerenregeling en die instelbare lamp erin qua sterkte en alles dat is echt geniaal. Vooral het evenwicht wat de machine heeft is een voordeel tov de Makita van mij.

Nog even een licht handmachientje van Bosch gehad wat op mijn shortlist stond, maar dat is echt net kinderspeelgoed. Ondanks de toerenregeling is het misschien net leuk om een schroef mee in het hout te slaan. Prima als je moet schroeven in karton ofzo, niet mijn ding.

Bitjes
Dan bitjes, waarom zul je denken, is toch al snel goed? Nou je zal je verbazen. Ik heb zelf spul van Piranha liggen, relatief goedkoop en best ok, makkelijk bij te halen. Maar slijt snel, na een klus kun je de boel wegflikkeren en slippen snel. Zeker in oude schroeven geen aanrader.

Zeker met de 18V Dewalt van McG die belachelijk veel koppel heeft heb je wat beters nodig, waarom? Nou zelfs de duurdere Bosch bitjes in de witte doosjes waren na één (!!) 6x120 houtschroef gewokkeld, randjes eraan en eigenlijk onbruikbaar (PZ3). De Wera geharde bitjes bleven gaan, grijpen beter, ook in oude RVS schroeven, zelfs als je een PZ2 bitje mishandelt op een PZ3 schroef, schroef slijt, bitje niet... Zelfs met RVS. Prijs valt ook reuze mee van die dingen, maar ik denk dat ik ze nooit meer hoef te vervangen als ik er een paar heb de komende tien jaar... Dat kost veel minder dan een keer een paar Wera geharde bitjes. Topspul...

Decouperzaag
McG had een Bosch Blauw 90 nog iets liggen, ik was er wat huiverig voor om de 50mm balken te gaan zagen met een langer zaagje omdat ik de oude serie nog in mijn hoofd had. Deze is toch wel 600 ipv 450W. Voelt degelijk aan, zaagt erg goed. Ik heb zelf een Makita op accu (14,4V) en die is net wat compacter en daarom soms net wat makkelijker. Als ik iets voor niet teveel geld zou zoeken met stekker eraan, en ik wilde geen bouwmarktmuk zou ik deze zeker aanraden!

Handzaag
Zelf heb ik met het klussen bij mam een nieuwe Bahco Profcut standaard zaag gehaald, geloof 8 tands en 550mm uit mijn hoofd. Prima zaag, zeker nieuw als ie scherp is, tuinhout enzo wilt wat splinteren maar je kan aardig ermee uit de voeten.

McG had dus een Hultafors HBX 22-11 liggen (klinkt lekker mannelijk), het hoe en wat met hoe de tanden staan of wat dan ook kun je beter opzoeken. Combinatie tussen japans en klassiek volgens mij. Na een keer zagen was ik om. _/-\o_

Kost net iets meer kracht met zagen, anders stuitert ie, aanzet moet net even dieper, maar verder. Het vliegt door het hout, laat ondanks de 11 tanden een super strakke zaagsnede achter met bijna geen versnippering op het eind, eigenlijk niet. Makkelijk recht mee te zagen, ligt echt super in de hand, zaagbladen zijn verwisselbaar en de houder voor over de tanden is echt super makkelijk en goed.

Je zou zeggen je zal wel moeten wennen maar dat was zo gebeurd, ik wil niet anders meer.

Zaagtafel
Een goeie zaagtafel is dan wel handig. Zoals iedere Nederlander had ik dan een Black en Decker Workmate staan, maar die is met mijn lompigheid dwars door de midden gebroken. Ik dacht dat de plank brak, helaas. :+

McG had een Triton XXL Superjaws staan. Nou ook echt, hier wil ik ook niet zonder meer. Hout inspannen gaat in zijn eentje. Ding klemt als een dolle, makkelijk met een voet en gaat nergens heen. Zelfs ijzeren beugels bijbuigen gaf ie geen krimp om. Meerdere balken klemmen en de cirkelzaag erover, geen punt.

Echt zijn geld dik en dwars waard, topding! De lichtere uitvoering wil je niet hebben wat ik zo meekreeg vanwege slappere en minder degelijk uitgevoerde verbindingen. :)

Al met al een leuk dagje, paar dingen op mijn nieuwe wishlist, ook een licht handboormachientje geschrapt. :+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
^kleine kanttekening: die 10,8 is brushed :P
Was lekker klussen gisteren inderdaad, alleen de beits komt me ondertussen de neus uit :+ zo nog even een uurtje verder beitsen en dan trekt het iig niet meer krom als t nog gaat regenen :P dan zie ik wel of die golfplaat er vanavond al op kan of dat ik dat morgen moet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nou ook dat nog, dus voor alle jankerds, zeker als je dan een Brushless hebt, dan kun je er bijna alles mee doen en hoef je je niet te schamen met een 'instap' 10V machine. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Nou ja, wat was de conclusie ook alweer? Een 10,8 krijgt er ook gewoon 6x120mm schroeven in, maar als je er honderden aan een stuk moet draaien is wat zwaarders toch wel gewenst :+

Plus, het is bepaald geen Bankirai hout, maar capabele machientjes zijn de tegenwoordige 10,8's zeker inderdaad.

Oh, en jammerlijk nieuws: ik ga voorlopig geen 54v Dewalt spul krijgen om te testen helaas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McGryphon schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 17:02:
Plus, het is bepaald geen Bankirai hout, maar capabele machientjes zijn de tegenwoordige 10,8's zeker inderdaad.
Over Bankirai gesproken, ik was vanmorgen in Arnhem en ben daarna maar even bij Baptist binnengewipt.
Daar staat een hele mooie verzameling aan houtsoorten te pronken (wat is Purperhart toch mooi), om nog maar niet te spreken over de godvergeten hoeveelheid handige blingbling tooltjes die de categorie atmoz & co acuut slapeloze nachten bezorgt.
Mijn goedbedoelde raad als verslavingsdeskundige: "Ga niet atmoz!!" :+

Zelfs m'n vrouw werd al bijna gek bij het zien van al die lieve kleine schaafjes. :9~

Ik zag dat verkeerd aflopen en ben toen maar de afdeling "boeken" ingedoken, waar ik het wannahave "Woodbook" zag liggen voor slechts €19,95!!, een dikke 766 pagina's gebonden in hardcover, een absolute steal die ooit iets van ~€80(??) moet hebben gekost.

Mag natuurlijk in geen zichzelf respecterend huishouden ontbreken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 17:44:
[...]

Over Bankirai gesproken, ik was vanmorgen in Arnhem en ben daarna maar even bij Baptist binnengewipt.
Daar staat een hele mooie verzameling aan houtsoorten te pronken (wat is Purperhart toch mooi), om nog maar niet te spreken over de godvergeten hoeveelheid handige blingbling tooltjes die de categorie atmoz & co acuut slapeloze nachten bezorgt.
Mijn goedbedoelde raad als verslavingsdeskundige: "Ga niet atmoz!!" :+

Zelfs m'n vrouw werd al bijna gek bij het zien van al die lieve kleine schaafjes. :9~

Ik zag dat verkeerd aflopen en ben toen maar de afdeling "boeken" ingedoken, waar ik het wannahave "Woodbook" zag liggen voor slechts €19,95!!, een dikke 766 pagina's gebonden in hardcover, een absolute steal die ooit iets van ~€80(??) moet hebben gekost.

Mag natuurlijk in geen zichzelf respecterend huishouden ontbreken. ;)
Purperhart heb ik ook nog wat liggen... Moet ik maar eens een boekje mee knutselen :Y)
Alleen even twee dingen bekijken: hoe houtbranden daarmee werkt, en of het zich fatsoenlijk laat verlijmen met boekbinderslijm.

Verder, dadelijk nog een kist beitsen of lakken bij Jong Nederland, en dan dit weekend de golfplaten eens op het frame hier thuis zetten, en dan maar eens kijken of ik komende week nog tijd heb om nog wat te bouwen.

Ik moet mijn broertje over een tijdje maar gewoon meeslepen naar Baptist geloof ik. Die had ergens een Stanley-Black&Deckerwinkel gevonden en dat vond ie al mooi, dus waarschijnlijk ontploft ie als ie bij Baptist binnenloopt :P

[ Voor 6% gewijzigd door McGryphon op 15-07-2016 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:59

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Vandaag $200 gewonnen op het werk, meteen mezelf maar even gekieteld en de Festool CXS die ik op het oog had besteld. Als het tegenvalt kan ie terug, maar $85 ipv $285 is dan weer een prettige prijs. Zo'n compacte boor/schroevendraaier is voor mijn gebruik toch beter dan een grotere, zeker met de houtbouw hier in de VS.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Hillie! Wat is er gebeurd met het Front Anti-Liev? :-(
Die Festool CXS units ben ik ergens ook wel benieuwd naar; hoewel ik zelf niet echt in de doelgroep val vraag ik me wel af hoe goed het allemaal werkt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand was bezig met slagmoersleutels geloof ik.

Hier een video van een Rallyteam wat alleen maar werkt met Makita slagmoersleutels. Prima voor het aandraaien van wielmoeren dus.

https://www.autobahn.eu/1...wagen-in-half-uur-gefixt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:59

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

McGryphon schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 13:27:
Hillie! Wat is er gebeurd met het Front Anti-Liev? :-(
Nog steeds actief, maar nu in underground guerrilla mode. ;)
Die Festool CXS units ben ik ergens ook wel benieuwd naar; hoewel ik zelf niet echt in de doelgroep val vraag ik me wel af hoe goed het allemaal werkt :p
Ik heb ook een zwaardere accuboor, matig DeWalt ding, oudere 14.4V nicad, maar voor het meeste werk zoek ik iets lichter. Die Festool is misschien wel net zo sterk als het ding dat ik al heb, alleen veel beter hanteerbaar. En als ik een gat in de muur moet boren is het toch in gipsplaat en hout, dus dat scheelt ook weer in de nood voor veel vermogen. Als het bevalt wil ik wellicht nog wel meer van hun spul. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

Galois

1811 - 1832

Ik weet helaas weinig van verfbranders. En om heel eerlijk te zijn, heb ik niet zoveel zin om mij er heel erg in te verdiepen.

Ik heb wel een verfbrander nodig om wat oude verflagen weg te krabben.

Ik zie dat er vele prijzen zijn, maar voor die enkele keer dat ik 'm zal gebruiken vind ik 40€ meer dan genoeg.

Ik kwam deze tegen.

Is dit een goede koop?

Dank voor de ongetwijfeld nuttige reacties en bij voorbaat mijn excuses voor mijn gemakzucht om geen zin te hebben het zelf uit te zoeken :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Ik heb zelf destijds bij de Lidl van dat huismerk (parkside oid? Geen flauw idee) een verfafbrandfohn gehaald voor zeer weinig (20/25 euro) met een paar mondstukjes erbij. Heeft bij mijn vorige woning super geholpen met verf afbranden, en de fohn zelf overhitte ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Mijn ervaring met verfbranders is dat ze allemaal ruk zijn. Heb heel wat oude verf afgekrapt in combinatie met die dingen, maar vooral met echt oude verflagen blijft het waardeloos. Echt oude verflagen worden gewoon niet echt soepel meer met zo'n brander, het verbrand eerder, zeker als de lagen erg dun zijn. Goede afbijt werkt naar mijn mening een heel stuk beter. Keer bij Giebels in Haarlem profi afbijt gehaald en dat ging als een trein. Wel oppassen alleen met die zooi, op die blikken die ik toen had stond zo ongeveer elk gevarensymbool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Buiten dat afbijt normaliter ook bij mij de voorkeur heeft over een verfafbrander: in de tijd dat ik nog bij de Praxis kwam werkte waren de toenmalige B&D-verfafbranders notoire garantiegevalletjes. Dan zou ik eerder voor groene bosch gaan; die werden net zo veel verkocht maar kwamen bijna nooit terug.

[ Voor 2% gewijzigd door McGryphon op 17-07-2016 11:35 . Reden: gvd, zie het pas in de quote :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Was vanmiddag even bij de Gamma. Nou heb ik eigenlijk geen afkortzaag nodig, maar dit is best een hele mooie aanbieding: https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021521230
Het ding is met 109 euro zelfs nog goedkoper dan het Gamma huismerk :D
/me's vingers jeuken een beetje....

Ben er alleen nog niet achter wat nou het verschil is tussen de KS 216M en de KGS 216M
Edit: ah, dat lijkt hem in de max dikte en de trekfunctie te zitten, dat heeft de KGS wel.

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 16-07-2016 23:45 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 12:20

DYX

Je kan ze eenvoudig vergelijken op de metabo site
https://www.metabo.com/nl/nl/machines/zagen/afkortzagen/
De kgs is gewoon de grote broer van de ks en kan grotere werkstukken aan en iets meer vermogen als ik het zo snel zie. Beetje afhankelijk waarvoor je hem wil gebruiken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zagen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 12:20

DYX

Als het goed is zouden ze dat beide wel moeten kunnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DYX schreef op zondag 17 juli 2016 @ 00:22:
[...]
Als het goed is zouden ze dat beide wel moeten kunnen :+
Yep, die uit 'de aanbieding' haalt krap de breedte van een doosje lucifers en die met de trekfunctie zaagt een smalle plank door (max 30cm). O-)
Wel iets om van tevoren even bij stil te staan.

Gebruik speciaal voor laminaat bewust een kleine barrel afkortzaag met fijne vertanding.
Voordeel is dat die amper iets weegt en dus makkelijk met 1 hand te verplaatsen is over de vloer, brede planken zaagt die logisch niet.
M'n grote 'mobiele' afkortzaag met trekfunctie is eigenlijk veel te groot voor dit specifieke zaagwerk, handig voor bredere planken, maar "mobiel" is hier maar betrekkelijk. ;)

Het handige van een zaag met trekfunctie is dat je ook een uitsparing (houtverbindingen) in een balk/plank kunt zagen (tenminste als de zaagdiepte te fixeren is) en dat gebruik ik best vaak.
Verwacht dan echter niet de hoogste nauwkeurigheid in zaagdiepte in de uiterst uitgetrokken stand, het blijkt dat de machines hier met enige neerwaartse druk mm's kunnen afwijken. :+

Ben hier een beetje verpest met een stationaire DeWalt radiaalzaag, maar ook dan lukt het met enig misbruik de zaag (in de uiterst uitgetrokken stand) desnoods een paar mm's naar beneden te duwen ondanks de zwaar uitgevoerde rail, dit blijft een achilleshiel van het systeem.
Workaround is om de handgreep van de zaag zoveel mogelijk in het horizontale vlak te houden zonder enige neerwaartse druk uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

McGryphon schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:42:
Buiten dat afbijt normaliter ook bij mij de voorkeur heeft over een verfafbrander: in de tijd dat ik nog bij de Praxis kwam waren de toenmalige B&D-verfafbranders notoire garantiegevalletjes. Dan zou ik eerder voor groene bosch gaan; die werden net zo veel verkocht maar kwamen bijna nooit terug.
Ik heb idd een groene bosch. Vreselijk mishandeld, ziet er niet meer uit. Is nog prima :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 07:59
Wat een leuk topic dit!

Ik heb ruim 10 jaar geleden toen ik voor het eerst uit huis ging zo'n Skill accuboormachine-set gekocht (Gamma meuk :P). Helaas heeft 1 accu het al begeven en de andere loopt ook op het eind van z'n levensduur en eigenlijk gaat de hele set hard achteruit.

Tijd dus voor iets nieuws en ik kijk al een tijdje naar 18V Makita machines, zoals de DDF480. Brushless ook. Dan heb je volgens mij gelijk iets goeds. Ik ben een fanatieke doe-het-zelver/klusser en wil hem ook gaan gebruiken om (tuin)meubels te maken en voor een modelspoorbaan :P. Voor het echt zware betonwerk heb ik al een bedrade boorhamer van Makita. Ander 18V apparaat wat (later) nog aangeschaft zal worden is waarschijnlijk de decoupeerzaag.

Waarom Makita? Eigenlijk geen idee. Ben eigenlijk benieuwd of iemand een goede overtuiging heeft om mij van deze aankoop te weerhouden :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dennis schreef op zondag 17 juli 2016 @ 17:53:
Ik heb ruim 10 jaar geleden toen ik voor het eerst uit huis ging zo'n Skill accuboormachine-set gekocht (Gamma meuk :P). Helaas heeft 1 accu het al begeven en de andere loopt ook op het eind van z'n levensduur en eigenlijk gaat de hele set hard achteruit.
Het "al" begeven??
De Skil is al 10 jaar oud. :+
Een wonder dat de ene accu het nog steeds doet.
Tijd dus voor iets nieuws en ik kijk al een tijdje naar 18V Makita machines, zoals de DDF480. Brushless ook. Dan heb je volgens mij gelijk iets goeds. Ik ben een fanatieke doe-het-zelver/klusser en wil hem ook gaan gebruiken om (tuin)meubels te maken en voor een modelspoorbaan :P. Voor het echt zware betonwerk heb ik al een bedrade boorhamer van Makita. Ander 18V apparaat wat (later) nog aangeschaft zal worden is waarschijnlijk de decoupeerzaag.

Waarom Makita? Eigenlijk geen idee. Ben eigenlijk benieuwd of iemand een goede overtuiging heeft om mij van deze aankoop te weerhouden :+.
Ik zou wachten op een leuke aanbieding van een vd Makita "481" versies, dat powerhouse heeft een veel hoger koppel, maar is helaas wel zwaarder.
Zo was de Makita DDF481ZJ (body!!) in febr. 2016 "slechts" €222,- (incl. btw) inclusief 1 losse lader, 1 gratis accu direct van Makita, maar werd de losse body wel geleverd in een Mbox.
Voor slechts €222 had je toen een complete machine met 1 accu, ik bestelde twee machines.
Accu's had ik al, maar ik bestelde nog een extra koppel goedkoop op Amazon.
Kwestie van even doorrekenen wat welke combinatie zou kosten.
Top machine!!

Je kunt ook zoeken naar het non-brushless uitloopmodel, de Makita 458(nogwat), dat is de 4-polige voorganger van het huidige brushless 481 model.
Deze machines lijken erg op elkaar en doen maar weinig voor elkaar onder.
Doorslaggevend voor het ene of andere model zou voor mij de prijs zijn, check of ermee gestunt wordt.
Ik heb van beide machines een duo in gebruik en beide machines voldoen voortreffelijk.
Is er echter amper prijsverschil, dan kies je natuurlijk de huidige brushless 481 versie. ;)

Zo werd de Makita DHP458Z (body) in mei nog gedumpt voor slechts €100,- incl btw, incl verzending.

Welke machine of welk merk je ook kiest, kijk ook naar wat je mogelijk nog meer op je verlanglijst hebt staan en laat daar dan mede je keuze door bepalen.
Eenmaal een 18V van Makita, dan zit je rationeel gesproken voorlopig aan Makita 18V machines vast, geen probleem verder, want hun assortiment is gelukkig groot.

Lastig wordt het als je naast een 18V Makita, ook een 18V decoupeer van Bosch en een Metabo accu cirkelzaag wilt hebben. :+
Het kan, maar zo'n combinatie wordt wel een onnodig dure grap wat accu's en laders betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2016 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 07:59
Dank voor je uitgebreide advies! Goed idee om een aanbieding even af te wachten. Misschien dat ik ook wel meteen een comboset koop met een DTD129 erbij. Handig om gelijk een slagschroevendraaier erbij te hebben!
Pagina: 1 ... 20 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.