Gister bij McBeun (McG) een afdak geplaatst, helaas door wat gebrek aan een goeie schets en het opnemen van de maten wat meer tijd geweest voordat de constructie stond. Maar zoals jullie van mij ook wel kennen is het aardig lomp en sterk geworden en waait ie niet zomaar weg.

Helaas kon ik vandaag niet anders hadden we hem mooi kunnen afmaken en het dak erop kunnen leggen.
Maar ook een hele mooie ervaring om wat gereedschappen te proberen! Ik zal hieronder even wat uitleg en ervaringen delen.
Allereerst, boormachines...
Ik heb zelf een Makita 14,4V 4Ah brushless semi professional en op het vorige werk heb ik twee Metabo 18V machines gehad. Een gewone non brushless met verwisselbare kop (erg handig) en een zwaardere brushless wat een van de eerste series toen was. Die heb ik alleen opgestookt met een lompe boor in machinestaal.

Verder op het huidige werk een paar Panasonics die ik gebruik, maken net wat meer toeren maar zijn ook kwetsbaarder. Ik heb er sowieso niet zoveel mee.
Metabo is gewoon lomp en zwaar, wel stevig en verder prima. Makita vond ik altijd erg fijn en ook prijstechnisch erg interessant. Maar ik merk nu met de Dewalts van McG dat die stiekem ook erg fijn zijn. Beter evenwicht, lichter en ook erg sterk spul. Fijn vast te houden.
Zeker de 10V brushless heeft mij echt doen verbazen. Ik heb er heel veel mee geboord en geschroefd, ding geeft geen krimp... Opgegeven is 25nM koppel maar zo gevoel in de hand is dat die toch wel de 30nM moet halen... Hij gaat iig dik voorbij de standaard Makita bouwmarktmuk. Ook ondanks dat er maar 2Ah compacte accu's onder zaten ging die prima lang mee nadat ze snelopgeladen waren.
De 18V is gewoon een beest.

Echt lol mee gehad, opletten met je polsen want echt keiveel kracht. Net wat compactere behuizing dan de 10V (makkelijk in sommige hoekjes), fijne toerenregeling en die instelbare lamp erin qua sterkte en alles dat is echt geniaal. Vooral het evenwicht wat de machine heeft is een voordeel tov de Makita van mij.
Nog even een licht handmachientje van Bosch gehad wat op mijn shortlist stond, maar dat is echt net kinderspeelgoed. Ondanks de toerenregeling is het misschien net leuk om een schroef mee in het hout te slaan. Prima als je moet schroeven in karton ofzo, niet mijn ding.
Bitjes
Dan bitjes, waarom zul je denken, is toch al snel goed? Nou je zal je verbazen. Ik heb zelf spul van Piranha liggen, relatief goedkoop en best ok, makkelijk bij te halen. Maar slijt snel, na een klus kun je de boel wegflikkeren en slippen snel. Zeker in oude schroeven geen aanrader.
Zeker met de 18V Dewalt van McG die belachelijk veel koppel heeft heb je wat beters nodig, waarom? Nou zelfs de duurdere Bosch bitjes in de witte doosjes waren na één (!!) 6x120 houtschroef gewokkeld, randjes eraan en eigenlijk onbruikbaar (PZ3). De Wera geharde bitjes bleven gaan, grijpen beter, ook in oude RVS schroeven, zelfs als je een PZ2 bitje mishandelt op een PZ3 schroef, schroef slijt, bitje niet... Zelfs met RVS. Prijs valt ook reuze mee van die dingen, maar ik denk dat ik ze nooit meer hoef te vervangen als ik er een paar heb de komende tien jaar... Dat kost veel minder dan een keer een paar Wera geharde bitjes. Topspul...
Decouperzaag
McG had een Bosch Blauw 90 nog iets liggen, ik was er wat huiverig voor om de 50mm balken te gaan zagen met een langer zaagje omdat ik de oude serie nog in mijn hoofd had. Deze is toch wel 600 ipv 450W. Voelt degelijk aan, zaagt erg goed. Ik heb zelf een Makita op accu (14,4V) en die is net wat compacter en daarom soms net wat makkelijker. Als ik iets voor niet teveel geld zou zoeken met stekker eraan, en ik wilde geen bouwmarktmuk zou ik deze zeker aanraden!
Handzaag
Zelf heb ik met het klussen bij mam een nieuwe Bahco Profcut standaard zaag gehaald, geloof 8 tands en 550mm uit mijn hoofd. Prima zaag, zeker nieuw als ie scherp is, tuinhout enzo wilt wat splinteren maar je kan aardig ermee uit de voeten.
McG had dus een Hultafors HBX 22-11 liggen (klinkt lekker mannelijk), het hoe en wat met hoe de tanden staan of wat dan ook kun je beter opzoeken. Combinatie tussen japans en klassiek volgens mij. Na een keer zagen was ik om.
Kost net iets meer kracht met zagen, anders stuitert ie, aanzet moet net even dieper, maar verder. Het vliegt door het hout, laat ondanks de 11 tanden een super strakke zaagsnede achter met bijna geen versnippering op het eind, eigenlijk niet. Makkelijk recht mee te zagen, ligt echt super in de hand, zaagbladen zijn verwisselbaar en de houder voor over de tanden is echt super makkelijk en goed.
Je zou zeggen je zal wel moeten wennen maar dat was zo gebeurd, ik wil niet anders meer.
Zaagtafel
Een goeie zaagtafel is dan wel handig. Zoals iedere Nederlander had ik dan een Black en Decker Workmate staan, maar die is met mijn lompigheid dwars door de midden gebroken. Ik dacht dat de plank brak, helaas.
McG had een Triton XXL Superjaws staan. Nou ook echt, hier wil ik ook niet zonder meer. Hout inspannen gaat in zijn eentje. Ding klemt als een dolle, makkelijk met een voet en gaat nergens heen. Zelfs ijzeren beugels bijbuigen gaf ie geen krimp om. Meerdere balken klemmen en de cirkelzaag erover, geen punt.
Echt zijn geld dik en dwars waard, topding! De lichtere uitvoering wil je niet hebben wat ik zo meekreeg vanwege slappere en minder degelijk uitgevoerde verbindingen.
Al met al een leuk dagje, paar dingen op mijn nieuwe wishlist, ook een licht handboormachientje geschrapt.