Ah ja. Laten we de Mafell A18M dan ook meenemen. Benieuwd of ze die ook gaan vernieuwen aangezien het model waarop die gebaseerd is net vernieuwd is > Metabo BS 18 LTX Quick BL I van 90 Nm naar 125 Nm.L.N. schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:56:
[...]
Je "vergeet" de MafellA10 M. Ik heb "vergeet" tussen haakjes gezet, want de Mafell is volgens mij de genoemde Metabo in een rood jasje .
Kress heeft ook een 10.8V en 18V met verwisselbare kop, alhoewel die (net als de Metabo's) alleen een haakse kop hebben.
Ik dacht ook dat die Mafell machines origineel Metabo's zijn, ja.
Ik dacht ook dat die Mafell machines origineel Metabo's zijn, ja.
De Makita heeft ook een voorritsfunctie. Gebruik ik sporadisch. Bij gelamineerd spaanplaat bijvoorbeeld.atmoz schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:28:
[...]
Baas boven baas![]()
Beste invalzaag van de wereld, cool om te hebben![]()
Die voorritsfunctie vind ik wel sjiek bedacht. Ben alleen nog nooit in een situatie geweest dat ik hem "nodig" had
Ik heb 't niet erop zitten, maar ben dus nog geen enkele keer in een situatie gekomen dat ik hem wel nodig had. Bij gelamineerd spaanplaat (word "meubelpaneel" genoemd, toch?) heb ik sowieso niets van splinters of rafels (of hoe je 't noemen wilt)Framoes schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:02:
De Makita heeft ook een voorritsfunctie. Gebruik ik sporadisch. Bij gelamineerd spaanplaat bijvoorbeeld.
Stop! HAMMERTIME!
Metabo terug naar schoonpa, in with the new GHB 2-28
Fijn ding zeg

Mijn slijptol en klopboor liggen nog in een magazijn in DLD helaas
Metabo terug naar schoonpa, in with the new GHB 2-28
Fijn ding zeg

Mijn slijptol en klopboor liggen nog in een magazijn in DLD helaas

[ Voor 16% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2016 18:49 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Volgens mij heet het bij Hornbach gelamineerd spaanplaat. Daar haal ik meestal hout, dus vandaar de vreemde benaming.atmoz schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 17:12:
[...]
Ik heb 't niet erop zitten, maar ben dus nog geen enkele keer in een situatie gekomen dat ik hem wel nodig had. Bij gelamineerd spaanplaat (word "meubelpaneel" genoemd, toch?) heb ik sowieso niets van splinters of rafels (of hoe je 't noemen wilt)
Met een te grof zaagblad en geen zin om blad te wisselen is het wel handig, maar zoals ik al zei: ik gebruik het sporadisch.
Over Hornbach gesproken, daar was ik (toevallig) vandaag. Voor iets totáál anders, maar dat hadden ze helaas niet meer. Maja, gereedschaptoko's en ik
...toch maar even rondgeneusd...
Was eigenlijk nog steeds op zoek naar een leuk bitsetje. Maar hadden niet veel meer dan overpriced Makita en wat (te) kleine Witte setjes. Voor de prijsbewuste klusser geen goede opties dus
. Waarna ik per toeval een Alpen boorset zag. Niet dat ik boren nodig had haha, maar de bits die er bij zaten zijn klaarblijkelijk van Wera.
Voor slechts €19,26 (goedkoper dan de oosterburen) kon ik het setje niet laten liggen. Ook een Wera bithouder, centerpons en 'stubby' boren (2.5/3.2mm). De toepassing van die laatste moest ik even opzoeken; stijver dan normale boren dus wel handig om voor te boren denk ik.
Was eigenlijk nog steeds op zoek naar een leuk bitsetje. Maar hadden niet veel meer dan overpriced Makita en wat (te) kleine Witte setjes. Voor de prijsbewuste klusser geen goede opties dus
Voor slechts €19,26 (goedkoper dan de oosterburen) kon ik het setje niet laten liggen. Ook een Wera bithouder, centerpons en 'stubby' boren (2.5/3.2mm). De toepassing van die laatste moest ik even opzoeken; stijver dan normale boren dus wel handig om voor te boren denk ik.

Handig setje, kun je later zo een boortje dat vervangen moet worden bijsteken
Ah, een topic over elektrisch gereedschap. Hoe heb ik dat kunnen missen. Ben me langzaam aan het oriënteren op een andere accuboor, dus ik ga het topic zeker doorlezen. Was altijd fan van makita, maar de 343 die ik nu heb ben ik nooit echt van onder de indruk geweest. Ben van een 12v metabo naar een 14,4v makita gegaan, maar om nou te zeggen dat het qua Power een stap was... niet echt Helaas
Welkom MikeyMan
ik ben hier ook net verzeild geraakt, ze zijn helpfull to the max hier
Ik heb zelf een Panasonic 14.4 Li-ion met 2 accu's.......zo net over de 200 goed te vinden.
Hele fijne machine en ik vind vooral de prijs/kwaliteit verhouding erg goed. Voor een stuk beter betaal je ook meteen een beste klap meer.
Ik zou best een 18V willen hebben maar die zijn ook weer erg duur vind ik. Dan pak ik net zo makkelijk even mijn klopboor die ik op schroeven zet.
Ik heb geen ervaring verder met Milwaukee.
ik ben hier ook net verzeild geraakt, ze zijn helpfull to the max hier
Ik heb zelf een Panasonic 14.4 Li-ion met 2 accu's.......zo net over de 200 goed te vinden.
Hele fijne machine en ik vind vooral de prijs/kwaliteit verhouding erg goed. Voor een stuk beter betaal je ook meteen een beste klap meer.
Ik zou best een 18V willen hebben maar die zijn ook weer erg duur vind ik. Dan pak ik net zo makkelijk even mijn klopboor die ik op schroeven zet.
Bovenstaande is een goeie tip, gezien de verwisselbare boorkoppen. Ik moest voor een klus dus en los opzetstuk kopen wat op zich wel werkt maar ideaal is het niet.henkie196 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:15:
[...]
Ik heb gewoon een boormachine met verwisselbare kop, daar kan dat ook mee
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 06-07-2016 08:30 ]
Als je er niet uitkomt: laat het weten heMikeyMan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 07:56:
Ah, een topic over elektrisch gereedschap. Hoe heb ik dat kunnen missen. Ben me langzaam aan het oriënteren op een andere accuboor, dus ik ga het topic zeker doorlezen. Was altijd fan van makita, maar de 343 die ik nu heb ben ik nooit echt van onder de indruk geweest. Ben van een 12v metabo naar een 14,4v makita gegaan, maar om nou te zeggen dat het qua Power een stap was... niet echt Helaas
We smeren je alleen maar Festool en Bosch Blauw aan, het liefst 36V machines met een goud randje die de was voor je doet terwijl je alleen maar een schilderijtje wilt ophangen. Oh en ver van DeWalt vandaan blijven; dat is alleen maar rebrandend B&D meuk
* Notna rent
[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 06-07-2016 08:32 ]
Het merk CMT is (super) goed voor freesjes, maar is het dat ook voor zaagbladen? (voor afkortzagen).
Ik ben opzoek naar een 305mm (12") zaagblad om aluminium (profielen) mee te zagen.
Is deze wat?
http://www.cmtonline.eu/c...a-alu-305-x-30-x-96t.html
En heb je nog andere accu-apparaten waarmee je eventueel accu's kunt wisselen?
Ik ben opzoek naar een 305mm (12") zaagblad om aluminium (profielen) mee te zagen.
Is deze wat?
Wat is je budget?MikeyMan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 07:56:
ik zou sowieso een festool CS55 kopen. Ook al zoek je een accuboor.Notna schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:31:
[...]
Als je er niet uitkomt: laat het weten he
We smeren je alleen maar Festool en Bosch Blauw aan, het liefst 36V machines met een goud randje die de was voor je doet terwijl je alleen maar een schilderijtje wilt ophangen. Oh en ver van DeWalt vandaan blijven; dat is alleen maar rebrandend B&D meuk
* Notna rent
Verwijderd
Ze leren snel hier. Valt me weer mee.Notna schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:31:
[...]
* Notna rent

Die Makita van jou ontploft daarentegen gewoon als je er een 54v accu aan hangt. BitchNotna schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:31:Oh en ver van DeWalt vandaan blijven; dat is alleen maar rebrandend B&D meuk
* Notna rent
Begin wel een beetje moe te worden van de oude 12v NiCd Bosch hier op het werk. Maar ja, het is dat of direct een slagmoersleutel
Gelukkig is er met het handgereedschap prima te werken
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Verwijderd
Tja, ik weet niet met welke 12V Metabo je vergelijkt, maar de specs van de 14,4V Makita houden natuurlijk niet echt over als je naar "power" zoekt.MikeyMan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 07:56:
Het is een tamelijk lichte machine voor die klasse, niets mis mee, maar het is niet direct een Nm kanon.
De meer recente 18V brushless generatie van Makita gaat daar met een veelvoud aan Newton torque overheen, al neemt dan het totaalgewicht van de machine dan wel aardig toe met ~2,2 kg.
Die "power" voel je wel hoor.
Die M12 BDDX kit ben ik best tevreden over. Niet de meest krachtige combinatie, maar met de verschillende koppen wel heel breed inzetbaar. Als MikeyMan meer koppel zoekt, deze M12 BDD heeft max 32 Nm tegenover 36 Nm van de Makita DDF343 (als het deze is, tenminste). M'n vader heeft volgens mij ook die 343, en heeft een schuur van 5x20 van een meter of 5 hoog ermee in elkaar geschroefd, en dat ging best goed.Fraggert schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:28:
Bovenstaande is een goeie tip, gezien de verwisselbare boorkoppen. Ik moest voor een klus dus en los opzetstuk kopen wat op zich wel werkt maar ideaal is het niet.
Voor meer koppel in een handzaam formaat is de Milwaukee M12 fuel wel een aardige serie (10.8V). De M12 CDD heeft 44 Nm, net als de klopboor versie ervan (de CPD). Maar helaas (nog) geen wisselbare koppen voor de Fuel lijn.
Bosch blauw is met hun laatste modellen op de 10.8V een beetje de andere kant op gegaan als Milwaukee, want waar Milwaukee zoveel mogelijk koppel uit hun nieuwe (koolborstelloze) motortjes heeft geperst, heeft Bosch juist het koppel een beetje teruggeschroefd bij hun nieuwe (ook koolborstelloze) motortjes, en heeft kennelijk ingezet op langere standtijd. Beetje vreemde keuze, heb zelf nooit problemen gehad met de standtijd van de Milwaukee.
En alhoewel Notna een grapje maakt, zou ik wel van het spul van DeWalt wegblijven wat je normaalgesproken in de bouwmarkt vindt. Slechte ervaringen mee, dan ben je beter af met wat meer te betalen voor hun wat meer professionele lijnen.
Als MikeyMan echt een stap wil maken in koppel, zal hij echter naar een 18V machine moeten gaan kijken (en moet dan op de koop toe nemen dat het duurder en zwaarder is).
Schroeven met de hand is geen straf met fijn gereedschapMcGryphon schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:49:
Begin wel een beetje moe te worden van de oude 12v NiCd Bosch hier op het werk. Maar ja, het is dat of direct een slagmoersleutel
Gelukkig is er met het handgereedschap prima te werken
[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 06-07-2016 09:10 ]
Ik ben nog op zoek naar een borenset, nu lees ik dat je hem voornamelijk voor de Wera bits gekocht hebt. Ben benieuwd hoe de boren zijn.geekeep schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:39:
Over Hornbach gesproken, daar was ik (toevallig) vandaag. Voor iets totáál anders, maar dat hadden ze helaas niet meer. Maja, gereedschaptoko's en ik...toch maar even rondgeneusd...
Was eigenlijk nog steeds op zoek naar een leuk bitsetje. Maar hadden niet veel meer dan overpriced Makita en wat (te) kleine Witte setjes. Voor de prijsbewuste klusser geen goede opties dus. Waarna ik per toeval een Alpen boorset zag. Niet dat ik boren nodig had haha, maar de bits die er bij zaten zijn klaarblijkelijk van Wera.
[afbeelding]
Kom op, we zijn toch mannen? Als je je 18v te zwaar vind knal je er een 1,5 Ah accu op. Tegen de tijd dat je die leegschroeft is je andere 1.5 Ah accu weer opgeladen 
Is ook het "huismerk" van de Pontmeyer bijvoorbeeld.
Ik heb een aantal Alpen speedboren, hebben echt prima hun werk gedaan met de verbouwing.Niek_ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:11:
[...]
Ik ben nog op zoek naar een borenset, nu lees ik dat je hem voornamelijk voor de Wera bits gekocht hebt. Ben benieuwd hoe de boren zijn.
Is ook het "huismerk" van de Pontmeyer bijvoorbeeld.
[ Voor 55% gewijzigd door KillaZ op 06-07-2016 09:12 ]
K to the KillaZ
Pfff, 18V maar. Een echte man staat toch gewoon de hele dag met een 36V machine de hele dag boven z'n hoofd schroeven in het plafond te draaien? Met één hand, natuurlijk. Die 4.5 kg is juist om spieren te kweken, toch?KillaZ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:11:
Kom op, we zijn toch mannen? Als je je 18v te zwaar vind knal je er een 1,5 Ah accu op. Tegen de tijd dat je die leegschroeft is je andere 1.5 Ah accu weer opgeladen
Boren waarvoor? Hout, steen, metaal?Niek_ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:11:
Ik ben nog op zoek naar een borenset, nu lees ik dat je hem voornamelijk voor de Wera bits gekocht hebt. Ben benieuwd hoe de boren zijn.
Tja, het is maar net wat je zoekt natuurlijk, maar voor zo'n prijs(je) én goede bits, én goede steenboren, én goede houtbouten én goede metaalboren vinden lijkt me iets wat niet mogelijk is.Niek_ schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:11:
[...]
Voor een paar gaatjes in de meest gangbare materialen natuurlijk prima
Maar als je "op zoek" bent (klinkt mij iets serieuzer) dan zou ik voor aparte sets gaan.
Ieder merk zijn specialiteit ook natuurlijk...
Haha, sterkNotna schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:31:
[...]
* Notna rent
Tsjah, hij is wel licht, maar had verwacht een stap te zetten t.o.v. de voorganger.
Niet direct grote projecten aanstaande, dus dan is het stiekem een beetje hopen dat ie kapot gaat.
Heb geen andere accu apparaten op dit moment. Zie wel iets in een dedicated schroefmachine die wat lichter is dan de Makita, en een ander apparaat die wat zwaarder mag zijn.atmoz schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:38:
Het merk CMT is (super) goed voor freesjes, maar is het dat ook voor zaagbladen? (voor afkortzagen).
Is deze wat?
[...]
Wat is je budget?
Ben dan wel weer zo'n nerd dat ik allergisch word van verschillende merken

While we're at it. Ik heb ook nog een oude Vendex kolomboormachine. Die deed het prima totdat ik een uurtje in een tegel aan het boren ben geweest. Lager uitgedroogd. Gelukkig kon ik die zelf met nieuwe kogels en een nieuwe ring vullen, maar sindsdien merk ik dat de koolstaven (die er nog goed uitzien) wel erg vonken. Hoort dat erbij en is het me niet opgevallen, of hoort dit niet?
[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 06-07-2016 09:22 ]
Maar, welke makita heb je nu dan? De 14.4 range heeft bijvoorbeeld een 343 36nm en de 448 doet 77nm.
En zoek je koppel om te schroeven? Dan is een slagschroevendraaier wellicht een optie.
En zoek je koppel om te schroeven? Dan is een slagschroevendraaier wellicht een optie.
Wise enough to play the fool
https://www.amazon.de/gp/...olp?ie=UTF8&condition=allMikeyMan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 07:56:
Betaalbaar, praktisch (verwisselbare kop) en sterker dan je Makita 343. Tenzij je natuurlijk veel meer power wil (boren in beton enzo). Dan moet je een 18V klopboor halen of gewoon voor iets met een snoer gaan.
Das inderdaad een optie. Heb nu inderdaad een 343 set. Wel in een handige koffer, maar heb er gewoon nooit een goed gevoel aan over gehouden.
Met snoer heb ik nog een Makita HR2470, die dan wel weer heel erg goed bevalt.
Precies. Ik ben geen uren per dag aan het boren in m'n schuur, dus waarom voor superdeluxe boren van 5-6 euro per stuk gaan, als die ook slijten en/of breken. Dan breek ik liever boortjes van 1 euro per stukatmoz schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:19:
[...]
Tja, het is maar net wat je zoekt natuurlijk, maar voor zo'n prijs(je) én goede bits, én goede steenboren, én goede houtbouten én goede metaalboren vinden lijkt me iets wat niet mogelijk is.
Voor een paar gaatjes in de meest gangbare materialen natuurlijk prima![]()
Maar als je "op zoek" bent (klinkt mij iets serieuzer) dan zou ik voor aparte sets gaan.
Ieder merk zijn specialiteit ook natuurlijk...
Daarnaast is Alpen niet echt de onderkant van de markt te noemen qua kwaliteit, stukken beter dan bijvoorbeeld Piranha in ieder geval. De losse hout/metaal/steen setjes van Alpen zijn niet zo gek veel duurder, dus kan ik mezelf mooi wijsmaken dat mijn complete set kwalitatief in orde is
CMT heeft hele goede zaagbladen. Het eerste dat ik heb gedaan bij mijn Dewalt afkortzaag is er een CMT blad op zetten. De zaagsnede van het CMT blad is een stuk fijner dan het Dewalt blad. Zie deze link voor de catalogus van CMT. Vanaf blz 28 staan de zaagbladen voor aluminium. Let op niet alleen op de maat (12"), maar ook op de grootte van het asgat. De 297.096.13M die jij noemt is volgens mij geschikt (als het asgat klopt).atmoz schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:38:
Is deze wat?
Op Amazon.de zitten een paar Italiaanse verkopers van CMT en die zijn een stuk goedkoper. Waarschijnlijk omdat ze rechtstreeks bij de fabriek kopen (CMT is Italiaans). Het blad kost daar €71,93 en dat is zelf met de €10 verzendkosten een stuk goedkoper dan Toolnation (www.cmtonline.eu is Toolnation).
Ik zag inderdaad vanmorgen op Ebay al iets voorbij komen uit Italië. Volgens mij rond die prijs jaL.N. schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:30:
[...]
CMT heeft hele goede zaagbladen. Het eerste dat ik heb gedaan bij mijn Dewalt afkortzaag is er een CMT blad op zetten. De zaagsnede van het CMT blad is een stuk fijner dan het Dewalt blad. Zie deze link voor de catalogus van CMT. Vanaf blz 28 staan de zaagbladen voor aluminium. Let op niet alleen op de maat (12"), maar ook op de grootte van het asgat. De 297.096.13M die jij noemt is volgens mij geschikt (als het asgat klopt).
Op Amazon.de zitten een paar Italiaanse verkopers van CMT en die zijn een stuk goedkoper. Waarschijnlijk omdat ze rechtstreeks bij de fabriek kopen (CMT is Italiaans). Het blad kost daar €71,93 en dat is zelf met de €10 verzendkosten een stuk goedkoper dan Toolnation (www.cmtonline.eu is Toolnation).
Via een ander forum kreeg ik een tip voor deze: 03473003096
Op deze website: https://www.euromec.nl/Pr...v--aluminium-negatief-347
Schijnbaar ook een zeer goed blad. Alleen de vraag welke nu beter is, de CMT of bovenstaande... Qua prijs zitten ze ongeveer op hetzelfde. Eigenlijk boeit het niet welke ik neem, want voor mijn "gehobby" zijn de beide te goed

Gereedschapcentrum heeft trouwens een aantal (oudere) Makita koffers voor minder dan €10 en inlegstukken voor €3 per stuk. Wellicht zit er iets tussen voor iemand.
http://www.gereedschapcen...-euro.html?manufacturer=8
http://www.gereedschapcen...-euro.html?manufacturer=8
Goedenavond iedereen 
Ik heb mijn zinnen weer eens op iets gezet.
Aangezien ik tegenwoordig weer lekker aan 't klussen geslagen ben ( Veel met 15mmX140mm geïmpregneerd grenen ) Wil ik toch eens een Cirkelzaag aanschaffen.
Ik was eerst aan 't kijken naar een afkortzaag, alleen aangezien er ook nog wel eens pallets gezaagd worden is dat niks.
Nu wil ik een goede cirkelzaag, met lasergeleider, en als extra optie, een geleiderail.
Wie heeft een goede vergelijkingssite, waar je de wensen kan invullen, net zoiets als de pricewatch hier.
Budget zou tussen de €100 en €150 maximaal zitten.
Aangezien ik tegenwoordig weer lekker aan 't klussen geslagen ben ( Veel met 15mmX140mm geïmpregneerd grenen ) Wil ik toch eens een Cirkelzaag aanschaffen.
Ik was eerst aan 't kijken naar een afkortzaag, alleen aangezien er ook nog wel eens pallets gezaagd worden is dat niks.
Nu wil ik een goede cirkelzaag, met lasergeleider, en als extra optie, een geleiderail.
Wie heeft een goede vergelijkingssite, waar je de wensen kan invullen, net zoiets als de pricewatch hier.
Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!
Aangezien je al accus en een lader hebt, is een losse body misschien een optie:MikeyMan schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:28:
Das inderdaad een optie. Heb nu inderdaad een 343 set. Wel in een handige koffer, maar heb er gewoon nooit een goed gevoel aan over gehouden.
https://www.kruis.nl/elec...oormachine-basic-dhp448zj
Ik heb hier het 18v zusje van; prima ding.
Verwijderd
Lastig gevalletje dit, de machine is natuurlijk weinig mis mee maar die prijs van € 173,82.teacher schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 23:30:
[...]
Aangezien je al accus en een lader hebt, is een losse body misschien een optie:

Hier trouwens voor een tientje minder te koop incl. de Mbox
In mei kocht ik nog de 18V versie (DHP458Z) van deze machine voor slechts €100,- incl BTW in een vd vele aanbiedingen waarmee wij zo ongeveer worden doodgegooid.
Dat was toen bij Gereedschapcentrum.nl nog steeds te koop voor slechts €25,- meer dan de aanbieding van toen.
Het prijsverschil met de 14.4V versie is de moeite waard, de extra power is volgens de specs 91Nm vs 77Nm en het verschil in gewicht met de 14.4V versie is ongeveer nul.
Het hangt ervan af hoeveel 14.4V accu's ik nog zou hebben, maar anders zou ik voor het toekomstbestendiger 18V platform kiezen.
Denk aan de bekende Wet vd remmende voorsprong.
Je linkt naar het 18v zusje..Verwijderd schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 05:45:
[...]
Lastig gevalletje dit, de machine is natuurlijk weinig mis mee maar die prijs van € 173,82.![]()
Hier trouwens voor een tientje minder te koop incl. de Mbox
http://www.gereedschapcen...achine-body.html?sqr=448& De niet klopboor variant
[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 07-07-2016 08:09 ]
Verwijderd
My bad.teacher schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 08:07:
[...]
Je linkt naar het 18v zusje..
http://www.gereedschapcen...achine-body.html?sqr=448& De niet klopboor variant
Begreep ik nu goed dat jij dezelfde 18V Makita had aangeschaft??
Ik heb in zo'n twijfelachtig uitgeslapen bui trouwens eerder accumachines in de UK besteld (met uiterst verwarrende typeaanduidingen), je snapt nu waarschijnlijk dat ik toen niet echt "de bedoelde" kreeg opgestuurd.
Ik drink voortaan maar eerst een liter zwarte koffie voor ik hier 's morgens ga reageren.
Zijn er in de UK ook nog goedkope zaken te vinden zoals in DE? Dit zou nu wel eens extra goedkoop kunnen zijn ivm de 'goedkope' pond
Heb je merken in gedachte die je wel of absoluut niet wil?MrMilco schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 23:14:
Goedenavond iedereen
Een pricewatch voor gereedschap bestaat helaas nog niet. Heb een tijdje terug gekeken naar mogelijkheden zoiets op te zetten, maar dat gaat 'm op dit moment niet worden naast een fulltime baan.
Tot die tijd zijn wij de pricewatch voor gereedschap.
Mijn ervaring is dat dit tegenvalt. Vaak betaal je ook erg veel verzendkosten.TFDev schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:35:
Zijn er in de UK ook nog goedkope zaken te vinden zoals in DE? Dit zou nu wel eens extra goedkoop kunnen zijn ivm de 'goedkope' pond
[ Voor 61% gewijzigd door Framoes op 07-07-2016 10:54 ]
slimme opmerking! en nu betaal je nog geen invoerrechtenTFDev schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:35:
Rutlands en Axminster zijn wel leuke shops met een afwijkend aanbod. Andere interessante winkels zijn bv Quality Woodworking Tools en Woodworkers Workshop.
Ik heb gisteren net een losse alpen steenboor gehaald die lang genoeg was om in 1 keer door mijn halfsteens muurtje te komen. Het plan was om een aantal stenen te vervangen door een latei, door alle voegen uit te boren/kappen. Bij alle gaatjes een beetje wrikken en nadat ik 2 stenen los had was de kop nog vlijmscherp maar het profiel van de rest van de boor volledig weggesleten. Nog 2 stenen verder en de boor was doormidden. En dat heet dan long life. Uiteindelijk heb ik alle stenen die eruit moesten maar aan puin geslagen en de voegen zitten er nog..geekeep schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:29:
[...]
Precies. Ik ben geen uren per dag aan het boren in m'n schuur, dus waarom voor superdeluxe boren van 5-6 euro per stuk gaan, als die ook slijten en/of breken. Dan breek ik liever boortjes van 1 euro per stukHoewel ik voor betonboortjes liever wat meer uitgeef ivm de hogere belastingen.
Daarnaast is Alpen niet echt de onderkant van de markt te noemen qua kwaliteit, stukken beter dan bijvoorbeeld Piranha in ieder geval. De losse hout/metaal/steen setjes van Alpen zijn niet zo gek veel duurder, dus kan ik mezelf mooi wijsmaken dat mijn complete set kwalitatief in orde is(confirmation bias noemen ze dat
zullen vast wel meer mensen hier last van hebben haha)
Over long life gesproken: mijn oude klopboormachine klopt niet meer zo hard dus ik mocht die van de buurman lenen (net zo'n oud beestje). Na 10 gaatjes rook ik een fijn brandluchtje en deed de machine niet meer wat ie moest doen. Zodra ik m aanzet springt de groep eruit. Ik ben bang dat die niet meer te redden is.

Of heeft iemand nog ideeen om het beestje te reanimeren?
Even mezelf quoten:teacher schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 23:30:
[...]
Aangezien je al accus en een lader hebt, is een losse body misschien een optie:
http://www.gereedschapcen...endraaier-body-15696.html
Koppel genoeg
OfftopicL.N. schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 11:26:
Rutlands en Axminster zijn wel leuke shops met een afwijkend aanbod. Andere interessante winkels zijn bv Quality Woodworking Tools en Woodworkers Workshop.
Toch leuk, de vertrouwde websites van een woodworker
Revive the guild!
Maar geen volwaardige vervanger van een schroefboormachine. Geen slipkoppeling voor subtiel schroeven, geen snelspankop voor het gebruik van normale boortjes. Boren is sowieso niet ideaal met een slagschroevendraaier, bij wat zwaarder boorwerk gaat ie slaan wat je boortjes sloopt en lelijke gaten maakt. Plus: ze maken herrie.teacher schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:12:
[...]
Even mezelf quoten:
http://www.gereedschapcen...endraaier-body-15696.html
Koppel genoeg
Een slagschroevendraaier is een geweldig stuk gereedschap, maar niet als vervanger voor een normale schroefboormachine. Enkel als aanvulling.
Of bedoelde je het ook als aanvulling, ter compensatie van de minder krachtige schroefboormachine? Maar die schroefboormachine houden voor het werk waar je geen slagschroevendraaier voor kan/wil gebruiken?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Heb eigenlijk niet echt veel ervaring met merken gereedschap. Tot nu toe werkte ik veel met handgereedschap, en af en toe kon ik gebruik maken van een dewalt afkortzaag. Alleen zolang t maar goed is, en lang meegaat voor hobbymatig gebruikFramoes schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 09:41:
[...]
Heb je merken in gedachte die je wel of absoluut niet wil?
Een pricewatch voor gereedschap bestaat helaas nog niet. Heb een tijdje terug gekeken naar mogelijkheden zoiets op te zetten, maar dat gaat 'm op dit moment niet worden naast een fulltime baan.
Tot die tijd zijn wij de pricewatch voor gereedschap.
[...]
Mijn ervaring is dat dit tegenvalt. Vaak betaal je ook erg veel verzendkosten.
Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!
Wil een anti inbraakstrip gaan kopen. Lijkt me voor de montage wel handig om een accuboor te hebben. Heb tot nu toe altijd een boorhamer gebruikt voor alles maar dat lijkt me hier niet handig voor 
Wat zou een geschikte accuboor voor onder de 150 euro kunnen zijn?
Dit weekend is de Makita accuboormachine 6271DWPET9 met koffer en twee accu's 135 euro bij de Gamma. Maar dit is met een Nicad accu. Is dit nog aan te bevelen? Of gaan deze accu's stuk als ik er lang niks mee doe?
Ik zag ook nog deze bij gereedschappelijk:
https://www.gereedschappe...cuschroefboormachine.html
Dit weekend is de Makita accuboormachine 6271DWPET9 met koffer en twee accu's 135 euro bij de Gamma. Maar dit is met een Nicad accu. Is dit nog aan te bevelen? Of gaan deze accu's stuk als ik er lang niks mee doe?
Heel kort: neeMr_gadget schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:27:
dit is met een Nicad accu. Is dit nog aan te bevelen?
Ik zou voor een andere (aanbieding) gaan!
Ik heb zelf deze op het oog:Mr_gadget schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:27:
Wil een anti inbraakstrip gaan kopen. Lijkt me voor de montage wel handig om een accuboor te hebben. Heb tot nu toe altijd een boorhamer gebruikt voor alles maar dat lijkt me hier niet handig voor
https://www.elektrowerkze...kus-2-0-ah-ladegerat.html
Is deze metabo nog aan te bevelen voor lichte werkzaamheden binnenshuis?
Ik denk dat dat een prima apparaat is voor lichtere werkzaamheden binnenshuisCuno schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:38:
Ik heb zelf deze op het oog:
Is tenminste met Li-Ion accu's. En verder een goed merk waar je simpele klusjes heel fijn mee kunt klaren
[ Voor 11% gewijzigd door Atmoz op 07-07-2016 21:43 ]
Makita is wat cirkelzagen betreft heel betrouwbaar en die gaan lang mee. Ze hebben ook modellen van €100-150. Weet alleen niet of de betaalbare modellen een laser hebben.MrMilco schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 19:50:
[...]
Heb eigenlijk niet echt veel ervaring met merken gereedschap. Tot nu toe werkte ik veel met handgereedschap, en af en toe kon ik gebruik maken van een dewalt afkortzaag. Alleen zolang t maar goed is, en lang meegaat voor hobbymatig gebruik
Bosch groen is goedkoop, best prima voor de hobbyist. Weet alleen niet of het duurzaam is of binnen twee jaar kapot.
Metabo maakt volgens mij ook prima cirkelzagen. Het staat me bij dat ze wel van de lasers zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Niet doen. Zoek iets met li-ion. Je hebt voor die prijs ook li-ion machines met nog meer kracht ook. Er zijn volgens mij zelfs 10.8V machines die meer dan 30Nm produceren.Mr_gadget schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:27:
Kijk ook op amazon.de en elektro werkzeuge bender. Goedkoper dan in NL en leveren snel.
Inderdaad, mijn 10.8V levert 32 Nm, en de brushless versie ervan doet zelfs 44 Nm.Framoes schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:42:
Niet doen. Zoek iets met li-ion. Je hebt voor die prijs ook li-ion machines met nog meer kracht ook. Er zijn volgens mij zelfs 10.8V machines die meer dan 30Nm produceren.
Aan de andere kant hoeft er ook niet perse een laser, geleiderail zorgt wel dat ik recht ga zagen haha.Framoes schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:42:
[...]
Makita is wat cirkelzagen betreft heel betrouwbaar en die gaan lang mee. Ze hebben ook modellen van €100-150. Weet alleen niet of de betaalbare modellen een laser hebben.
Bosch groen is goedkoop, best prima voor de hobbyist. Weet alleen niet of het duurzaam is of binnen twee jaar kapot.
Metabo maakt volgens mij ook prima cirkelzagen. Het staat me bij dat ze wel van de lasers zijn, maar dat weet ik niet zeker.
-knip-
Makita hebben wij hier thuis ( in mijn jongere jaren) een mooie accuboor van gehad. Is zo'n 18 jaar meegegaan. Toen ging de accu kapot, maar verder was t nog een prima ding.
Ik ga straks, of morgen als ik eraan toe kom, even rondneuzen op t internet, Iemand goede webshops, die goede service bieden?
Hoef 'm nog niet direct aan te schaffen, maar komt een deze maanden er wel aan.
Precies, daarom ook de 14.4 body only machines.Orion84 schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 16:50:
[...]
Of bedoelde je het ook als aanvulling, ter compensatie van de minder krachtige schroefboormachine? Maar die schroefboormachine houden voor het werk waar je geen slagschroevendraaier voor kan/wil gebruiken?

Ik heb trouwens een slagmoersleutel in mijn hoofd. Als ik nu bijvoorbeeld wielen wissel, doe ik dat met de compressor en luchtratel. Gedoe.
De dtw190 van makita is een nieuwe machine, compact, licht en volgens mij met 190nm voldoende krachtig voor dingen als wielbouten, ophanging, etc. Met 100 eutjes zeer betaalbaar. Ik kan alleen nergens de losbreekwaarde vinden. Als die ook 190 is, I'm good.
Altijd meer als de 'vast zet' waarde. Anders krijg je de bouten en moeren die je ermee vast zet er niet mee los.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Slotenmakers adviseren tegen een strip. Bijzet slot is veel effectiever.Mr_gadget schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:27:
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Mijn keus zou het niet worden meer hoor, die NiCad apparaten.Mr_gadget schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:27:
wel nog even een tip
voor zowel nicad als Li-ion geld : accu-discipline!!!
zorg er voor dat je je accu geheel ontlaad tijdens het gebruik en pak dan accu 2 en zet de 1ste in de lader. Niet tussentijds gaan opladen.
Over het al dan niet leeg of vol wegzetten kun je ellenlange discussies voeren. Ik gebruik mijn accutol te pas en te onpas dus ik ga me daar niet druk om maken. Als ik klaar ben gaat het spul de koffer in, ik heb dan dus altijd 1 volle accu los en 1 in de machine zelf.
Als je erg weinig klust kun je zelfs nog overwegen een betere machine met maar één accu te nemen.
Of bespaar gewoon iets geld met een 1 accu versie van een bepaalde boor.
Kijk dan wel of je een snellader bij die machine krijgt, mijn panasonic zit met 20 minuten vol en ze zijn er zelfs al sneller. Lange laadtijden zijn erg vervelend met 1 accu.
Die blauwe bosch is, ondanks Nicd, een leuke machine
trouwens....die boorhamer of hamerboor van je kan toch ook van de hamerstand af? dan heb je gewoon een boormachine
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 08-07-2016 12:24 ]
Verwijderd
Je kunt natuurlijk het ene doen en ook het andere niet laten.Roeligan schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:02:
Slotenmakers adviseren tegen een strip. Bijzet slot is veel effectiever.
Ik snap niet goed waar je quote vandaan komt, of dat "jouw slotenmakers" namens de hele beroepsgroep spreken, maar ik vind een oldskool secustrip wel degelijk een waardevolle toevoeging op een strak beveiligingsplan.
Je voorkomt/vertraagt bijv. effectief de toegang met breekijzers/koevoeten, net als de toegang tot de slotpinnen en het aftasten daarvan met flexibele cards, het wordt er in ieder geval niet echt eenvoudiger op.
Bijzetsloten zijn zeker werkzaam, maar kies dan alsjeblieft wel een andere sleutel dan het hoofdslot.
Even hier op door, ik wordt er schijtziek van dat ik altijd nét niet het boortje heb wat ik nodig heb. Meestal metaalboren, ook omdat ik ze bijna nooit nodig heb.geekeep schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:39:
Waarna ik per toeval een Alpen boorset zag. Niet dat ik boren nodig had haha, maar de bits die er bij zaten zijn klaarblijkelijk van Wera.
Ik heb al een beetje lopen rondneuzen maar prijs, kwaliteit en prijs/kwaliteitsverhouding is nogal moeilijk inschatten. ook zien veel sets eruit alsof ze uit dezelfde Chinese fabriek zijn gerold maar met een ander merkje erop geplakt.
Wat is nou een set waarvan jullie zeggen, "Pak die, die is sowiezo goed" voor een hobbyist.
Wat is je budget?Uncle Mel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:14:
Even hier op door, ik wordt er schijtziek van dat ik altijd nét niet het boortje heb wat ik nodig heb. Meestal metaalboren, ook omdat ik ze bijna nooit nodig heb.
Ik heb al een beetje lopen rondneuzen maar prijs, kwaliteit en prijs/kwaliteitsverhouding is nogal moeilijk inschatten. ook zien veel sets eruit alsof ze uit dezelfde Chinese fabriek zijn gerold maar met een ander merkje erop geplakt.
Wat is nou een set waarvan jullie zeggen, "Pak die, die is sowiezo goed" voor een hobbyist.
Ik ben ook hobbyist, maar heb wel hele goede (dure) boren.
Het is maar net wat je wilt uitgeven natuurlijk.
Je zou eens kunnen kijken naar Heller, dat zijn hele goede boren voor volgens mij niet al te veel geld.
Goed punt, Eigenlijk geen idee, ik hoef geen platinum/diamantgetipte boren gesmeed door elfjes maar ik wil ook niet dat ze bot zijn na 5 gaten.atmoz schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:27:
[...]
Wat is je budget?
Ik ben ook hobbyist, maar heb wel hele goede (dure) boren.
Het is maar net wat je wilt uitgeven natuurlijk.
Je zou eens kunnen kijken naar Heller, dat zijn hele goede boren voor volgens mij niet al te veel geld.
rond de €50 voor een setje hout+metaal+steen? Is dat realistisch?
De slager adviseert ook tegen groenten. Vlees is veel lekkerder.Roeligan schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:02:
[...]
Verwijderd
Ik zou zeggen pak gewoon een handig setje als deze:Uncle Mel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:14:
[...]
Even hier op door, ik wordt er schijtziek van dat ik altijd nét niet het boortje heb wat ik nodig heb. Meestal metaalboren, ook omdat ik ze bijna nooit nodig heb.
HBM 99 Delige HSS - Tin Gecoate Borenset
HBM 150 Delige Tin Borenset
HBM 230 Delige HSS - TIN Gecoate Borenset
HBM 170 Delige HSS - 5% Cobalt Borenset
Heb zelf al iets te veel dure cassettes versleten en heb nu een paar van deze assortimentskoffers staan.
Is een bepaald boortje versleten dan is een wissel instant gebeurd en uiteindelijk merk ik maar bitter weinig verschil met de ultradure A-merken, zowel in standtijd, precisie als in sterkte.
Voor een beetje hobbyist is dit meer dan mooi genoeg en je zit voorlopig gegarandeerd niet zonder boren
Voor Nicd en NiMh klopt je advies maar Li-Ion accu's houden er eigenlijk niet van om diep ontladen te worden en hebben geen last van het geheugen effect. Als je accu aan het einde van de dag dus half leeg is kan het geen kwaad om em gewoon maar weer op te laden.Fraggert schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:17:
[...]
Mijn keus zou het niet worden meer hoor, die NiCad apparaten.
wel nog even een tip![]()
zorg er voor dat je je accu geheel ontlaad tijdens het gebruik en pak dan accu 2 en zet de 1ste in de lader. Niet tussentijds gaan opladen.
Over het al dan niet leeg of vol wegzetten kun je ellenlange discussies voeren. Ik gebruik mijn accutol te pas en te onpas dus ik ga me daar niet druk om maken. Als ik klaar ben gaat het spul de koffer in, ik heb dan dus altijd 1 volle accu los en 1 in de machine zelf.
Als je erg weinig klust kun je zelfs nog overwegen een betere machine met maar één accu te nemen.
Of bespaar gewoon iets geld met een 1 accu versie van een bepaalde boor.
Kijk dan wel of je een snellader bij die machine krijgt, mijn panasonic zit met 20 minuten vol en ze zijn er zelfs al sneller. Lange laadtijden zijn erg vervelend met 1 accu.
Die blauwe bosch is, ondanks Nicd, een leuke machine
trouwens....die boorhamer of hamerboor van je kan toch ook van de hamerstand af? dan heb je gewoon een boormachine
Even een kleine correctie, er staan een paar fouten in.Fraggert schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:17:
[...]
Met betrekking tot Lithium Accu's:
- Niet vol weg zetten (prima voor NiCd, niet voor LiIon)
- Niet leeg weg zetten (slecht voor beiden)
- Niet volledig leeg trekken, vervangen als het laatste ledje begint te knipperen (Bosch blauw/Milwaukee) (kan NiCd wel tegen)
- Je kan Lithium tussendoor prima laden, dat is geen enkel probleem. Dit is wel een probleem voor NiCd.
- Lithium accu's langdurig wegzetten op nominale spanning (zeg maar half vol)
Mijn rijdende accu is 16kWh, ik heb een aardig idee wat wel en niet goed is voor het ding. Het vol laden probleem is met auto's als de Nissan Leaf makkelijker, daar kan je in het menu aangeven om te stoppen bij 80%, dan gaat deze langer mee (dag in dag uit).
Als ik mij niet vergis zit er toch ook Li-Ion in de meeste telefoons. Ik moet mij wel raar vergissen dat volledig ontladen niet bevorderend is voor de batterij. Gooi hem gerust op de lader wanneer hij half leeg is. Mocht het anders zijn dan hoor ik het ook graag.Fraggert schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:17:
[...]
Sorry spuit 11 modus
Gisteren ook zo'n setje opgehaald. Ben benieuwdgeekeep schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 22:39:
[afbeelding]
Verder voor het eerst de Milwaukee M12 schroefboor gebruikt icm de Milwaukee impactbits voor het aanbrengen van wat installatiebuis(met zadels). 5cm schroeven(torx) draaide hij in rap tempo(wel stand 1) behoorlijk stevig plaatmateriaal in. Je voelt zelfs redelijke krachtopbouw in je pols. Erg indrukwekkend voor een 10,8-12V apparaat.
[ Voor 39% gewijzigd door Appie Heijn op 08-07-2016 15:43 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Omdat een bijzet slot sterker is? Maar is een strip echt slecht? Je kan een stuk moeilijker een koevoet er tussen zetten. Zie bij bij mijn buren vaak een combinatie van een strip en een bijzetslot.Roeligan schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:02:
[...]
Maar Nicad gaat stuk bij lang niet gebruiken?
Voor 135 een Makita is natuurlijk wel heel mooi (dubbeltje op de eerste rij
Wat is wel aan te raden onder de 150 euro?
[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 08-07-2016 16:55 ]
Niet sterker, maar het bijzet slot voorkomt dat je een kier kan forceren. Druk maar eens hard in de hoek van je deur.Mr_gadget schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:54:
[...]
Omdat een bijzet slot sterker is? Maar is een strip echt slecht? Je kan een stuk moeilijker een koevoet er tussen zetten. Zie bij bij mijn buren vaak een combinatie van een strip en een bijzetslot.
Moet wel bekennen dat ze bij mij ontbreken.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Gaat het bij zo een strip niet ook grotendeels om het afschrikkende effect? Een inbreker kiest ook de weg van de minste weerstand. Heb jij wel zo een strip dan is er vast een huis in de buurt die het nog niet heeft. Heb je binnen een extra bijzetslot wat van buiten niet zichtbaar is dan komt de inbreker misschien niet binnen, maar heb je wel schade...
Daar gaat die campagne die in de media was (of nog is) ook over. Dat inbrekers niet kijken wat er binnen ligt, maar kijken waar ze makkelijk binnenkomen.miekol schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 17:26:
Gaat het bij zo een strip niet ook grotendeels om het afschrikkende effect? Een inbreker kiest ook de weg van de minste weerstand. Heb jij wel zo een strip dan is er vast een huis in de buurt die het nog niet heeft. Heb je binnen een extra bijzetslot wat van buiten niet zichtbaar is dan komt de inbreker misschien niet binnen, maar heb je wel schade...
Yup, heb 'm zelf een aantal maandjes nu. Krachtig apparaatje voor zo'n formaat. Ondertussen een aantal keer gebruikt en de (eerste) batterij houdt het nog goed vol. Gaatjes boren in steen gaat ook prima, wel fatsoenlijke boortjes gebruiken! Ook een ruime koffer, waarbij ik gelijk een boel klein spul in kwijt kan (boortjes, bits, schroeven en pluggen).Cuno schreef op donderdag 07 juli 2016 @ 21:38:
[...]
Ik heb zelf deze op het oog:
Zojuist is m'n Tormek T8 binnen gekomen
Wat een geweldig apparaat! Zo zwaar, zo degelijk echt super cool
Enkele foto's:

Vanaf nu dus alleen nog maar scherp gereedschap
Wat een geweldig apparaat! Zo zwaar, zo degelijk echt super cool
Enkele foto's:

Vanaf nu dus alleen nog maar scherp gereedschap
Slijptol met lammellenschijf erop is perfect voor slijpen van je grasmaaiermes
Ik heb een makita elektrische schoevendraaier met 2 accu;s, Maar ze zijn nu echt erg snel leeg aan het gaan. Iemand tips om de capaciteit weer wat te vergroten?
Of moet ik gewoon nieuwe kopen?
Of moet ik gewoon nieuwe kopen?
Met gestrekt been.
Je zou de cellen los kunnen vervangen?
De accu's gaan sneller in capaciteit omlaag en de machine zelf is niet super. Prima voor simpele klusjes, maar er zijn 10.8V machines die compacter zijn, efficiënter zijn met acculading en ook li-ion accu's hebben.Mr_gadget schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 16:54:
[...]
Omdat een bijzet slot sterker is? Maar is een strip echt slecht? Je kan een stuk moeilijker een koevoet er tussen zetten. Zie bij bij mijn buren vaak een combinatie van een strip en een bijzetslot.
Maar Nicad gaat stuk bij lang niet gebruiken?
Voor 135 een Makita is natuurlijk wel heel mooi (dubbeltje op de eerste rij). Maar qua kracht denk ik niet veel nodig te hebben. Wil wel een degelijke boormachine die een tijd meegaat. Maar dan is nicad niet zo toekomstbestendig?
Wat is wel aan te raden onder de 150 euro?
Deze metabo is €152, maar je kan de kop er afhalen. Dan kan je een boortje in de boorkop doen en sneller wisselen tussen boor en bitje. Daarnaast is hij heel kort zonder kop. Handig in kleine ruimtes.
https://www.amazon.de/gp/...ID=41-A5ILkCmL&ref=plSrch
De variant met vaste boorkop is €107. Goedkoper dan die Makita bij de Gamma, maar wel even sterk.
https://www.amazon.de/gp/...ID=41U4rMIcAqL&ref=plSrch
Ik heb afgelopen week mijn kleine makita DF330 10.8v machine eens goed getest met gipsplaat schroeven. En ik moet zeggen ik sta te kijken van de performance.
Het was een kerstcadeau, en wilde eigenlijk een wat zwaarder model, dus ik was in het begin nogal terughoudend. Maarja gegeven paard enzo
Maar het is echt een heerlijk machientje dat prima in staat is om in de 2e versnelling met goed tempo een hoop gips schroeven in metalstud te jagen. Ik denk zeker 150 schroeven per acculading, en dat is meer dan genoeg voordat de andere weer vol zit.
Het was een kerstcadeau, en wilde eigenlijk een wat zwaarder model, dus ik was in het begin nogal terughoudend. Maarja gegeven paard enzo
Maar het is echt een heerlijk machientje dat prima in staat is om in de 2e versnelling met goed tempo een hoop gips schroeven in metalstud te jagen. Ik denk zeker 150 schroeven per acculading, en dat is meer dan genoeg voordat de andere weer vol zit.
€89.99 bij Bender.Framoes schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 10:07:
[...]
De accu's gaan sneller in capaciteit omlaag en de machine zelf is niet super. Prima voor simpele klusjes, maar er zijn 10.8V machines die compacter zijn, efficiënter zijn met acculading en ook li-ion accu's hebben.
(...)
De variant met vaste boorkop is €107. Goedkoper dan die Makita bij de Gamma, maar wel even sterk.
https://www.amazon.de/gp/...ID=41U4rMIcAqL&ref=plSrch
Amazon versie bevat ook maar 1 accu.
Een koopje voor die machine. Was helemaal vergeten die site te vermelden.geekeep schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 16:28:
[...]
€89.99 bij Bender.
Amazon versie bevat ook maar 1 accu.
Eigenlijk had je slag moeten hebben, met een 10,8 slagschroef machine krijg je iedere schroef in de muurAtomicShockwave schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:27:
Ik heb afgelopen week mijn kleine makita DF330 10.8v machine eens goed getest met gipsplaat schroeven. En ik moet zeggen ik sta te kijken van de performance.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Mja, ik wil gewoon niet aan een slagschroefmachine omdat ik er nog nooit een nodig heb gehad. Ik klus veel, doe vanalles in en om het huis, maar ik heb nou nog nooit de power van een slagschroefmachien gemist. Misschien 1x toen er wat 120mm lange schroeven in een houten balk moesten. Daarnaast wil ik ook gewoon een gaatje kunnen boren met hetzelfde apparaat.frankwopereis schreef op zondag 10 juli 2016 @ 15:08:
[...]
Eigenlijk had je slag moeten hebben, met een 10,8 slagschroef machine krijg je iedere schroef in de muurgips is niet echt een goede test
lukt met de blote handen bijna nog
![]()
Dat is handig inderdaad, ik heb een 10,8 setje, dus 1 om te boren en 1 om te schroeven. En nee, ik gebruik het ook niet vaak.. Nu in net opgeleverde woning wel trouwensAtomicShockwave schreef op zondag 10 juli 2016 @ 23:58:
[...]
Mja, ik wil gewoon niet aan een slagschroefmachine omdat ik er nog nooit een nodig heb gehad. Ik klus veel, doe vanalles in en om het huis, maar ik heb nou nog nooit de power van een slagschroefmachien gemist. Misschien 1x toen er wat 120mm lange schroeven in een houten balk moesten. Daarnaast wil ik ook gewoon een gaatje kunnen boren met hetzelfde apparaat.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Groot voordeel: Hij is lekker licht, je kunt zonder problemen de hele dag lang boven je macht schroeven!AtomicShockwave schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 14:27:
My favorite programming language is solder.
Ervaring hier met Mastertools? Ik heb interesse in de Festool invalzaag, maar wil wel een webshop waarbij de ruime festoolgarantie gewoon geldig is.
http://www.mastertools.nl...ag-ts-55-rebqplusfs-54210
Weer een paar weken verder met de Bosch 10,8 GSR EC borstelloze boor/schroevendraaier. Erg fijn apparaat, capaciteit van de 2,5Ah accu's is prima, de andere is vol voor de eerste leeg is. Grotere accu's is leuk maar ik denk niet dat het echt veel meerwaarde heeft. Wat wel irritant is dat bij veel kracht zetten je snel de richting schakelaar induwt. Daar had ik met de torx geen last van, maar met de (6 jaar oude verroeste) PZ2 schroeven veel meer.
Lange schroeven 5x80 e.d. in stand 2 is geen probleem als je deze van het begin aanzet, als je deze echter wil natrekken met stand 2 voorkomt de electronica dat, je moet dan terug naar stand 1. Gaten maken met de 25mm houtboor was geen probleem, en ook met een trapboor had deze geen probleem. Gisteren de ganze oude schuur uit elkaar geschroefd voordat ik deze te lijf ging met de GBM 125mm cirkelzaag van 25 euro en een vuistje
Het bitje, PH2 in PZ2 schroeven enzo, had het na 3/4 schuur helaas opgegeven
Dat was erg voorspelbaar, weet niet waar deze vandaan kwam, maar erg hard was ie niet. Anyhoo, de schuur is uit elkaar en kan naar het inzamelpunt.
Ik mag ook een paar nieuwe zaagbladen uitzoeken, de 250mm van de (Gamma) afkortzaag is bot van het composiet rabat, hier zijn ook 2 van de 3 decoupeerbladen aan bot gegaan. (Kies hier wellicht voor een niet hout blad als je echt vierkante meters gaat maken). Het zaagblad van de cirkelzaag kwam een paar daknagels tegen van de shingles en mist stukken tand. Hiep hiep hoi
Het was het bijgeleverde blad van de 25 euro machine, precies genoeg waard voor dit soort werkzaamheden.
Uiteindelijk een multitool van een vriend geleend voor het passend maken van de scharnieren in de deur en deurposten. Dat ging wonder wel, zeker een aanrader. De beitel was kennelijk een keer gevallen, die moet eerst geslepen.
Lange schroeven 5x80 e.d. in stand 2 is geen probleem als je deze van het begin aanzet, als je deze echter wil natrekken met stand 2 voorkomt de electronica dat, je moet dan terug naar stand 1. Gaten maken met de 25mm houtboor was geen probleem, en ook met een trapboor had deze geen probleem. Gisteren de ganze oude schuur uit elkaar geschroefd voordat ik deze te lijf ging met de GBM 125mm cirkelzaag van 25 euro en een vuistje
Het bitje, PH2 in PZ2 schroeven enzo, had het na 3/4 schuur helaas opgegeven
Ik mag ook een paar nieuwe zaagbladen uitzoeken, de 250mm van de (Gamma) afkortzaag is bot van het composiet rabat, hier zijn ook 2 van de 3 decoupeerbladen aan bot gegaan. (Kies hier wellicht voor een niet hout blad als je echt vierkante meters gaat maken). Het zaagblad van de cirkelzaag kwam een paar daknagels tegen van de shingles en mist stukken tand. Hiep hiep hoi
Uiteindelijk een multitool van een vriend geleend voor het passend maken van de scharnieren in de deur en deurposten. Dat ging wonder wel, zeker een aanrader. De beitel was kennelijk een keer gevallen, die moet eerst geslepen.
De Dewalt DCS310 recipro is hier bij Jong Nederland volledig goedgekeurd voor het relatief snel korter zagen van hout voor in de vuurkorf 
Geen kabels waar dronken mensen over struikelen, geen probleem als je een incidentele spijker tegenkomt.
Voor grof inkorten van alu profielen/extrusies en stalen hoekprofielen werkt ie ook prima trouwens, evenals PVC buis, enige andere materiaal dat ik nog niet geprobeerd heb maar er wel mee moet gaan zagen is bitumengolfplaat. Twijfel er niet aan dat dat goed gaat werken; eigenlijk mijn enige "kritiek" is de accuduur, maar dat is met 10,8v 1,5ah accu's op een recipro compleet te verwachten natuurlijk. Gewoon een licht stuk gereedschap dat wat langzamer maar nauwelijks minder capabel qua capaciteit is dan zijn grotere broertjes op 18 en 230, ik ben er tevreden mee
Eigenlijk moet ik alleen nog een DS150 halen om dat ding en mijn 10,8 schroeftol samen in te gooien. We hebben hier nog genoeg kaizenfoam-achtig spul liggen om het meteen goed te doen ook, dus...
Geen kabels waar dronken mensen over struikelen, geen probleem als je een incidentele spijker tegenkomt.
Voor grof inkorten van alu profielen/extrusies en stalen hoekprofielen werkt ie ook prima trouwens, evenals PVC buis, enige andere materiaal dat ik nog niet geprobeerd heb maar er wel mee moet gaan zagen is bitumengolfplaat. Twijfel er niet aan dat dat goed gaat werken; eigenlijk mijn enige "kritiek" is de accuduur, maar dat is met 10,8v 1,5ah accu's op een recipro compleet te verwachten natuurlijk. Gewoon een licht stuk gereedschap dat wat langzamer maar nauwelijks minder capabel qua capaciteit is dan zijn grotere broertjes op 18 en 230, ik ben er tevreden mee
Eigenlijk moet ik alleen nog een DS150 halen om dat ding en mijn 10,8 schroeftol samen in te gooien. We hebben hier nog genoeg kaizenfoam-achtig spul liggen om het meteen goed te doen ook, dus...

[ Voor 18% gewijzigd door McGryphon op 11-07-2016 23:22 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Verwijderd
Ok, zo te lezen ben jij "Tha Man" wat CMT zaagbladen betreft.L.N. schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:30:
CMT heeft hele goede zaagbladen. Het eerste dat ik heb gedaan bij mijn Dewalt afkortzaag is er een CMT blad op zetten. De zaagsnede van het CMT blad is een stuk fijner dan het Dewalt blad. Zie deze link voor de catalogus van CMT.
.............

Dat komt goed uit want op Amazon.de kan ik eigenlijk keine Scheisse finden als het om dit merk gaat, op eBay.de staan dan wel een paar verdwaalde zaagbladen, maar ook dat houdt niet echt over.
Heb je toevallig een handig linkje naar die "goedkope Siciliaanse verkopers" die hele ladingen aanbieden die van Italiaanse vrachtwagens zijn gevallen??
Zeg maar ergens op de bekende autostrada uit het zuiden, rond de werkgebieden van de Cosa Nostra en Ndrangheta.
Ik had de CMT site al gecheckt, maar wat staat daar allemachtig veel op zeg, niet iets voor de diehard twijfelkutjes onder ons.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:23:
......niet iets voor de diehard twijfelkutjes onder ons.

Mastertools ken ik zelf niet...maar kijk ook ff bij Toolnation.Muldert schreef op maandag 11 juli 2016 @ 20:42:
Ervaring hier met Mastertools? Ik heb interesse in de Festool invalzaag, maar wil wel een webshop waarbij de ruime festoolgarantie gewoon geldig is.
Als je je machine daar koopt en zorgt voor de juiste registratie dan heb je 1 of 2 jaar extra garantie.
http://www.toolnation.nl/garantie-pickup-and-return
Mijn boschhammer heb ik voor 5 euro meer bij TN gekocht, voor een extra jaar garantie.
Registratie doe je (in het geval van Bosch Proffesional) met een app
[ Voor 67% gewijzigd door Fraggert op 12-07-2016 07:52 ]
-edit-
[ Voor 97% gewijzigd door Fraggert op 12-07-2016 11:54 ]
Dus, ik moet mensen hier (onverwacht...) wel gelijk geven: een busje is praktischer dan een kruiwagen 

Dadelijk weer eens lekker knutselen

[ Voor 7% gewijzigd door McGryphon op 12-07-2016 09:44 ]
Nee, hoor. Zoveel weet ik er ook niet van. Maar ik zoek veel uit voordat ik iets koop. Je kunt beter in de PDF-versie van de catalogus kijken, want daar staat iets meer info bij waarvoor elk blad is. De twee verkopers waar ik het over had zijn:Verwijderd schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 07:23:
[...]
Ok, zo te lezen ben jij "Tha Man" wat CMT zaagbladen betreft.![]()
Dat komt goed uit want op Amazon.de kan ik eigenlijk keine Scheisse finden als het om dit merk gaat, op eBay.de staan dan wel een paar verdwaalde zaagbladen, maar ook dat houdt niet echt over.![]()
Heb je toevallig een handig linkje naar die "goedkope Siciliaanse verkopers" die hele ladingen aanbieden die van Italiaanse vrachtwagens zijn gevallen??
Zeg maar ergens op de bekende autostrada uit het zuiden, rond de werkgebieden van de Cosa Nostra en Ndrangheta.![]()
Ik had de CMT site al gecheckt, maar wat staat daar allemachtig veel op zeg, niet iets voor de diehard twijfelkutjes onder ons.
Mobiltecnica
Venditautensili
Bij de laatste heb ik al eens besteld en dat ging goed. Beiden hebben rond de 5000 artikelen te koop. Dat zijn er wel heel veel als die van de vrachtwagen zijn gevallen.......
Hey mensen,
ik ben aan het orienteren op een afkortzaag. Naast de DeWalt's en de Kapex-en wil ik even nu even wat informatie over de blauwe Bosch apparaten.
GCM 12 GDL
https://www.elektrowerkze...cm-12-gdl-0601b23600.html
GCM 12 SDE
https://www.elektrowerkze...601b23100-paneelsage.html
beide machines kosten ongeveer hetzelfde, 740,- tegen 760,- (in duitsland dan he ;-) )
Het meest in het oog springende verschil is natuurlijk die arm van de GDL. Ik heb op zich de ruimte voor een conventionele afkortzaag.
De SDE is een kilo of 4 lichter dan de GDL.
Maar wat zijn verder nou dan de grote verschillen????? Is de één significant nauwkeuriger dan de andere?
ik hoor graag wie de afweging tussen de GDL en de SDE hebben gemaakt?
geinig ding......maar ik wou je wat anders vragen
hoe bevalt die blauwe bosch afkortzaag jou?
Die foto's op woodworking.nl zijn allemaal leuk hoor
......maar hoe bevalt 'ie?
ik ben aan het orienteren op een afkortzaag. Naast de DeWalt's en de Kapex-en wil ik even nu even wat informatie over de blauwe Bosch apparaten.
GCM 12 GDL
GCM 12 SDE
beide machines kosten ongeveer hetzelfde, 740,- tegen 760,- (in duitsland dan he ;-) )
Het meest in het oog springende verschil is natuurlijk die arm van de GDL. Ik heb op zich de ruimte voor een conventionele afkortzaag.
Maar wat zijn verder nou dan de grote verschillen????? Is de één significant nauwkeuriger dan de andere?
Atmoz!!!!!
geinig ding......maar ik wou je wat anders vragen
Die foto's op woodworking.nl zijn allemaal leuk hoor
[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 12-07-2016 11:54 ]
Gisteravond alle kappen van de scooter afgehaald met de accuboor. Wou ik ze er weer op zetten, stopt de accuboor ermee, dus ik denken dat de accu leeg was, maar nee hoor, vanmorgen deed die ook niks meer.
Vanmorgen het geld teruggekregen van die accuboor, en meteen maar doorgereden naar de Praxis, die hadden een mooie aanbieding.
Een 20v ( of gewoon 18v nominale spanning ) Worx accuschroefboormachine in de aanbieding voor €99,- 1,3Ah accu, waarvan er 2 worden bijgeleverd.
Mooi dingetje, Dus die cirkelzaag/afkortzaag/tafelzaag moet nog maar even iets langer wachten haha.

Mooi tasje eromheen, kunnen meteen de bakjes met bitjes en boortjes bij in.
Vanmorgen het geld teruggekregen van die accuboor, en meteen maar doorgereden naar de Praxis, die hadden een mooie aanbieding.
Een 20v ( of gewoon 18v nominale spanning ) Worx accuschroefboormachine in de aanbieding voor €99,- 1,3Ah accu, waarvan er 2 worden bijgeleverd.
Mooi dingetje, Dus die cirkelzaag/afkortzaag/tafelzaag moet nog maar even iets langer wachten haha.

Mooi tasje eromheen, kunnen meteen de bakjes met bitjes en boortjes bij in.
Verwijderd
Tja, even de specs vergelijken zou genoeg moeten zeggen toch? Nauwkeurigheid heeft er niets mee te maken.Fraggert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:53:
Hey mensen,
GCM 12 GDL
GCM 12 SDE
[...]
Atmoz!!!!!
geinig ding......maar ik wou je wat anders vragen![]()
Die foto's op woodworking.nl zijn allemaal leuk hoor......maar hoe bevalt 'ie?
Er staat duidelijk dat de SDE een grotere zaagcapaciteit heeft qua breedte en diepte.
In mijn zoektocht voor een afkortzaag kon ik de factor 3 prijsverschil tussen getoonde bosch en de KGS254 van metabo niet rechtpraten. Enige nadeel dat ik tot nog toe heb ondervonden is dat de laser lijn af en toe opnieuw gecalibreerd moet.
Ik hoef het gelukkig niet met een kruiwagen te doen, maar sinds de aanschaf van de cirkelzaag is de limiet van mijn kofferbak wel een beetje bereikt (geleidelinealen passen daar vanwege hun lengte sowieso ook niet in). Dus ja, een busje is inderdaad best handigMcGryphon schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:44:
Dus, ik moet mensen hier (onverwacht...) wel gelijk geven: een busje is praktischer dan een kruiwagen
[afbeelding]
De makita invalzaag bevalt in elk geval uitstekend. Helaas wel al ondervonden dat het gratis zaagblad van Toolnation niet bestand is tegen verborgen restjes van schroeven die nog in het te zagen plaatmateriaal zaten

Ah well, hij doet het nog, maar zaagt wat minder vlot. En ik heb het originele makita zaagblad nog achter de hand, plus het m-force blad dat nog binnen moet komen in het accessoire proefpakket uit de actie van Makita.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dat heb ik ook zzattack mbt de factor 3 prijsverschil, en ik zou sowieso een sacrificial fence erop zetten, dan heb je de laser eigenlijk niet meer nodig.
Je weet eigenlijk al een beetje hoe ik erover denk he?!Fraggert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 11:53:
Atmoz!!!!!
geinig ding......maar ik wou je wat anders vragen![]()
Die foto's op woodworking.nl zijn allemaal leuk hoor......maar hoe bevalt 'ie?
Ik vind hem (GCM 12 GDL) serieus écht MEGA geweldig
Ben nog geen dingen tegengekomen die ik anders zou willen.
Hij wordt iedere week redelijk veel gebruikt. Altijd weer met veel plezier en exacte precisie
Maar het is, zoals je zelf al aangeeft, geen lichte machine. Puur voor in de "shop" dus
Als je toevallig (eens) in de buurt bent/woont mag je zeker eens komen kijken/testen.
Ik heb ooit eens een goedkoop zaagblad van HBM gekregen en dat gebruik in nu om iets te zagen waar spijkers of andere metalen onderdelen in kunnen zitten. Het blad is duidelijk een stuk minder dan de originele Festool bladen, maar de prijs is ook een stuk lager. Ze kosten maar €19,95 voor een set van drie verschillende zaagbladen. De diameter is met 160mm iets kleiner dan de bladen van de Makita (165 mm). Je kunt ze wel gebruiken op jouw Makita, maar dan is een goedkoop 165mm blad van Ecotools waarschijnlijk beter.Orion84 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:43:
[...]
De makita invalzaag bevalt in elk geval uitstekend. Helaas wel al ondervonden dat het gratis zaagblad van Toolnation niet bestand is tegen verborgen restjes van schroeven die nog in het te zagen plaatmateriaal zaten
Ah well, hij doet het nog, maar zaagt wat minder vlot. En ik heb het originele makita zaagblad nog achter de hand, plus het m-force blad dat nog binnen moet komen in het accessoire proefpakket uit de actie van Makita.
Hoe vervangt een sacrificial fence en laser? Het eerste is om splintervrij te zagen (oftwel: tear out te voorkomen) en het ander is om precies op het lijntje te zagen.iscara schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:43:
Dat heb ik ook zzattack mbt de factor 3 prijsverschil, en ik zou sowieso een sacrificial fence erop zetten, dan heb je de laser eigenlijk niet meer nodig.
Mijn vader heeft een Metabo KGS254 en neemt nu hout van thuis mee om het op mijn Dwalt DWS778 te zagen. Hij zegt dat de zaagsnedes mooier zijn, het treksysteem soepeler en preciezier en het vermogen beter en net in alles beter afgewerkt. Natuurlijk hangt er ook veel af van het zaagblad. Je moet je juiste zaagblad gebruiken voor de juiste toepassing (aantal tanden, hoek van de tanden, etc.). Maar ook de kwaliteit maakt veel uit. Bij goedkopere zagen wordt standaard vaak een minder blad bijgeleverd.
[ Voor 28% gewijzigd door L.N. op 12-07-2016 13:34 ]
Ik stond op het punt de Makita te bestellen a 370 euro toen ik een Mafell MT55cc zag voor 479Orion84 schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 12:43:
[...]
Ik hoef het gelukkig niet met een kruiwagen te doen, maar sinds de aanschaf van de cirkelzaag is de limiet van mijn kofferbak wel een beetje bereikt (geleidelinealen passen daar vanwege hun lengte sowieso ook niet in). Dus ja, een busje is inderdaad best handig
[video]
Mezelf toch maar getrakteerd, voor 100 euro vind ik het dat heel ruim waard! Was zelfs goedkoper dan de Festool
Hij komt trouwens maandag
Waar heb je die Mafell voor dat geld gezien dan?Muldert schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 14:47:
[...]
Ik stond op het punt de Makita te bestellen a 370 euro toen ik een Mafell MT55cc zag voor 479![]()
Mezelf toch maar getrakteerd, voor 100 euro vind ik het dat heel ruim waard! Was zelfs goedkoper dan de Festool
Hij komt trouwens maandag
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
In je fence zie je waar je het zaagblad komt, dat kan je gebruiken als richtlijn.L.N. schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 13:19:
[...]
Hoe vervangt een sacrificial fence en laser? Het eerste is om splintervrij te zagen (oftwel: tear out te voorkomen) en het ander is om precies op het lijntje te zagen.
Dit topic is gesloten.