Dat lijkt me niet in orde, ik zou even contact opnemen met de winkel en het terug sturen. Mijn boorhamer is zowel met SDS kop als met de gewone boorkop gewoon recht met boren, ik zou aannemen dat dat met de 2-28 DFV ook gewoon zo zou moeten zijn.
Nogmaals: erg balen!Kaasplank schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 12:47:
Ik heb gisteren de bosch 2-28 DFV binnengekregen maar ben een beetje verbaasd over de wiebel van de boren of boorkop. Ik begrijp dat de sds kop niet het meest nauwkeurig ding is maar de boor slingerde bij het vrij draaien zichtbaar aan de punt. Bij het boren blijft de punt wel op zijn plek maar hoelahoept de machine bij de boorkop een stukje in het rond. Bij de standaard kop leek deze trilling niet aanwezig.
Machine is splinternieuw in verzegelde kist maar ik twijfel of zichtbaar slingeren van de machine aan de voorzijde bij een vrij kort boortje normaal is
Het is niet normaal dat die boor(kop) wiebelt ofzo. Zelfs bij zo'n "lompe" SDS kop moet het allemaal netjes draaien. Ik zou er dus vanuit gaan dat er iets defect is, een DOA dus
Wat gebeurt er trouwens als je de snelspanboorkop erop zet? Doet die dan ook zo vreemd?
Iemand ervaring met werkbank-/tafelslijpmachines? Ik wil graag de grasmaaier en messen/beitels/scharen slijpen, plus metaal ontbramen en evt. ooit eens gaan polijsten.
Dingen waar ik op moet letten of écht nodig zijn? Of voldoet een standaard Ferm dingetje ook? Het is in principe gewoon een elektromotor met een aan/uit knop. Ik snap wel dat meer vermogen een krachtigere slijpmachine oplevert, maar voor bovenstaande klusjes zou zo'n 150W voldoen zijn toch?
Ik kwam een Einhell tegen: http://products.einhell.c...ch-grinder/th-bg-150.html voor een paar tientjes.
Of moet ik voor een echte Creusen gaan?
Dingen waar ik op moet letten of écht nodig zijn? Of voldoet een standaard Ferm dingetje ook? Het is in principe gewoon een elektromotor met een aan/uit knop. Ik snap wel dat meer vermogen een krachtigere slijpmachine oplevert, maar voor bovenstaande klusjes zou zo'n 150W voldoen zijn toch?
Ik kwam een Einhell tegen: http://products.einhell.c...ch-grinder/th-bg-150.html voor een paar tientjes.
NiMH vs LiPo is wel iets meer dan 'een paar volt' links of rechts.
Een LiPo is instaat VEEL meer A's te leveren door een veel lagere interne weerstand dan een NiMH, NiCd zit daar (uit mijn hoofd) tussen in. Volgens mij was dat ook de reden dat gereedschap relatief lang bij NiCd is blijven hangen. Meer power verkoopt beter dan levensduur, helemaal als NiCd nog iets voordeliger is.
Overigens zoals je zelf al schrijft, meer V's (en daarmee meer A's) door een motor rammen is kinderspel, een elektromotor is best lastig te slopen door te veel power.. als het ding zijn warmte kwijt kan dan zal hij niet snel gaan klagen.
Oud gereedschap is daarnaast meestal vrij simpel qua electronica, dus meestal overleeft dat nogal wat misbruik. Vergis je ook niet wat er gebeurt als je volgas aan het boren bent en dan ineens stopt, of met een verse accu de machine blokkeert.
En daar komt de opkomst van 10,8V spul dan ook vandaan. Het is eenvoudiger geworden om meer stroom uit de accu te trekken, maar ook moderne elektronische regelingen zorgen ervoor dat je niet 10A+ door een of ander flut schakelaartje moet duwen of een transistor staat op te fikken.
Dus respect dat je dat oude gereedschap ombouwt, zeer gepast hier op t.net!
Maar als ik mijn LiPo machine vergelijk met de vorige machine, dan is er wel iets meer veranderd dan alleen het batterijtype!
Extra spanning is extra toeren en extra snelheid 'in de hamer'.Exphy schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 08:18:
Maar heeft die extra spanning invloed op de slagkracht? Volgens mij niet zoals bij een boormachine aangezien het een mechanische klap is en de kracht uit het mechanisme komt en niet perse uit de kracht van de motor.
Bij een lucht variant is ook meer lucht gewoon meer power. En die dingen kun je zelfs gewoon fors overbelasten voor langere tijd.
Ik weet niet hoe het slagmechanisme exact werkt, maar als je het ding 'open hebt liggen' zou ik wel even kijken naar de smering. Voor een slag ding is smering veel belangrijker.
(Dat schijnt een trucje te zijn, meer olie in een slagmoersleutel op lucht, daarmee krijg je nog meer power).
Verwijderd
Het wattage van de Einhell uit je linkje lijkt mij een onwenselijke bottleneck, de tamelijk basic Creusen's die ikzelf gebruik zitten al op ruim het dubbele en dat werkt wel zo prettig, minder vermogen wil je echt niet hebben lijkt mij.geekeep schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 01:57:
Iemand ervaring met werkbank-/tafelslijpmachines? Ik wil graag de grasmaaier en messen/beitels/scharen slijpen, plus metaal ontbramen en evt. ooit eens gaan polijsten.
Ook bij de 350W van de Creusen hoor ik het toerental tijdens stevig polijsten al teruglopen.
Ik kan mij amper voorstellen dat je dan van de genoemde 150W blij gaat worden.
De 4cm brede witte steen (fijne grid) op de Creusen is erg handig om bredere hand- en schaafbeitels te slijpen, op een tweede machine heb ik slijpstenen voor widia gemonteerd.
Om te "polijsten" zul je iets van een katoenen lappenschijf moeten monteren, ik heb dat gedaan door aan 1 kant van de steen ipv de afsluitende moer een extra opnamespindel te zetten waar een grote lappenschijf op past, dat werkt uitstekend voor mij.
Ook reuze fijn om even snel het braampje van een vers geslepen beitel te wetten.
Ik gebruik deze machines al minstens een jaar of 20 intensief, best solide dus.
Je kunt ook HBM eens checken, die verkopen zeer potente machines voor weinig geld.
Het zijn zware machines met veel vermogen, ik overweeg er zelf nog een HBM 200mm op kolom bij te nemen die stationair thuis mag blijven, een vd beduidend draagzamer Creusen's gaat default mee op klus.
Ik heb nog nooit een stop uitgebrand met mn tafelzaag(een oude inca, moest soms met de hand aangedraaid worden omdat de startcondensator niet meer lekker was, ik verwacht geen ontploffende batterijen als ze een keer iets overbelast worden, doorgfikte fets heb ik vaak genoeg gezien en geroken. Mijjn aanloopcondensator welke misbruikt wordt voor een loopcondensator(3 phase bandschuurmaschine uit de jaren 60) is ook nog niet ontploft, al heb ik daar wel echt bewust voor folie gekozen. Kan niet wachten totdat ik mn ontwerpen voor een 3 fase inverter af heb zodat ik dat ding op zn volle vermogen kan laten lopen(2PK) en een fatsoenlijke motor onder de Inca kan hangen.TheGhostInc schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 02:57:
[...]
Oud gereedschap is daarnaast meestal vrij simpel qua electronica, dus meestal overleeft dat nogal wat misbruik. Vergis je ook niet wat er gebeurd als je volgas aan het boren bent en dan ineens stopt, of met een verse accu de machine blokkeert.
/verplichte disclaimer, ik heb ervaring met het ontwerpen van spullen op meer dan 400V DC
Ik ben wel jaloers opdat nieuwe 10,8 spul, klein, compact en licht, maar momenteel een beetje uit bereik en heb geen zin om daar mijn geld in te stoppen. Mijn nieuwe Liion dewalt is inderdaad een heel ander beest dan het oudere spul, die gebruik ik dan ook voor het echte zwaardere werk, dat ding boort gaten waar mn (el cheapo) kolomboor het voor gezien ziet. Maar extra leven uit ouder spul levert mij ook een soort van persoonlijke voldoening.En daar komt de opkomst van 10,8V spul dan ook vandaan. Het is eenvoudiger geworden om meer stroom uit de accu te trekken, maar ook moderne elektronische regelingen zorgen ervoor dat je niet 10A+ door een of ander flut schakelaartje moet duwen of een transistor staat op te fikken.
Dus respect dat je dat oude gereedschap ombouwt, zeer gepast hier op t.net!
Maar als ik mijn LiPo machine vergelijk met de vorige machine, dan is er wel iets meer veranderd dan alleen het batterijtype!
[...]
Extra spanning is extra toeren en extra snelheid 'in de hamer'.
Bij een lucht variant is ook meer lucht gewoon meer power. En die dingen kun je zelfs gewoon fors overbelasten voor langere tijd.
Ik weet niet hoe het slagmechanisme exact werkt, maar als je het ding 'open hebt liggen' zou ik wel even kijken naar de smering. Voor een slag ding is smering veel belangrijker.
(Dat schijnt een trucje te zijn, meer olie in een slagmoersleutel op lucht, daarmee krijg je nog meer power).
[/quote]
Meer kracht heb ik niet echt nodig in mijn slagschroevendraaier, de 120Nm die dat ding levert is eigenlijk meer dan genoeg voor me, maar zou niet met veel minder willen komen te zitten
Misschien dat ik de kop wel een keer uit elkaar haal als in een andere slagschroevendraaier heb.
Over de slijpstenen, ik snap niet dat ze zo weinig vermogen hebben tegenwoordig. Ik ben sinds jong opgegroeid met een verschrikkelijk ongebalanceerde Kinzo met 500W aan vermogen(al deed een nieuwe steen wondere voor de balancering, nu trilt niet meer alles van de tafel af als ik hem gebruik, ding beweegt zelfs niet meer ookal zit hij niet vast aan de tafel), zonder een toolholder/ andere bescherming dan de kappen aan de zijkant. Zo'n 150W ding heeft toch geen vermogen en loopt vast zodra je er iets tegen houdt?
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Ik heb gisteren nog even gekeken. De standaard 13mm snelspankop wiebelt niet. De sds kop wel. Bij langszaam draaien en het vasthouden van de sds kop voel je de kop wiebelen bij de verbinding tussen het vaste deel en de kop.atmoz schreef op dinsdag 28 juni 2016 @ 18:31:
[...]
Nogmaals: erg balen!![]()
Het is niet normaal dat die boor(kop) wiebelt ofzo. Zelfs bij zo'n "lompe" SDS kop moet het allemaal netjes draaien. Ik zou er dus vanuit gaan dat er iets defect is, een DOA dus![]()
Wat gebeurt er trouwens als je de snelspanboorkop erop zet? Doet die dan ook zo vreemd?
Ik heb contact opgenomen met de winkel. Hopelijk reageren ze positief.
Het is uiteindelijk toch een GLL 3-80 geworden incl. statief (BS150) i.c.m. een GTL 3. Kon beide overnemen, via kennissen die net klaar waren met hun verbouwing, voor een vriendenprijsje. Dus ik ben helemaal tevredenatmoz schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 15:08:
[...]
Ik zou de gok niet nemen, die Chinezen maken alles na, maar niet met dezelfde kwaliteit...
Heb zelf de GLL 3-80 en vind het een super fijn dingGewoon uit Duitsland gehaald
Het enige wat ik jammer vind is dat er geen L-Boxx bij zat maar daarvoor ben ik nu even de Duitse webshops aan het afstruinen
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Voor sommige apparaten heb je een 'halve' koffer vulling, waardoor je kunt mixen.TankiEEE schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 08:47:
[...]
Het enige wat ik jammer vind is dat er geen L-Boxx bij zat maar daarvoor ben ik nu even de Duitse webshops aan het afstruinenWeet iemand hier toevallig of er ook zo'n schuimrubber inlay bestaat voor de GLL 3-80 en GLM 150 samen? Wil ze namelijk het liefste in één koffer bewaren maar tot dusver alleen eentje kunnen vinden voor de GLL 3-80 en GLM80 en dat past helaas niet.
Maar ik denk dat je in dit geval moet gaan knutselen.
Tweedehands Creusen heb ik ook naar gekeken, maar op dit moment geen aantrekkelijk aanbod. Maar volgens jou is een HBM van een tientje meer ook significant beter? Of moet ik dan naar de €100+ Profi kijken?Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 03:07:
[...]
Het wattage van de Einhell uit je linkje lijkt mij een onwenselijke bottleneck, de tamelijk basic Creusen's die ikzelf gebruik zitten al op ruim het dubbele en dat werkt wel zo prettig, minder vermogen wil je echt niet hebben lijkt mij.
Ook bij de 350W van de Creusen hoor ik het toerental tijdens stevig polijsten al teruglopen.
Ik kan mij amper voorstellen dat je dan van de genoemde 150W blij gaat worden.
De 4cm brede witte steen (fijne grid) op de Creusen is erg handig om bredere hand- en schaafbeitels te slijpen, op een tweede machine heb ik slijpstenen voor widia gemonteerd.
Om te "polijsten" zul je iets van een katoenen lappenschijf moeten monteren, ik heb dat gedaan door aan 1 kant van de steen ipv de afsluitende moer een extra opnamespindel te zetten waar een grote lappenschijf op past, dat werkt uitstekend voor mij.
Ook reuze fijn om even snel het braampje van een vers geslepen beitel te wetten.
Ik gebruik deze machines al minstens een jaar of 20 intensief, best solide dus.![]()
Je kunt ook HBM eens checken, die verkopen zeer potente machines voor weinig geld.
Het zijn zware machines met veel vermogen, ik overweeg er zelf nog een HBM 200mm op kolom bij te nemen die stationair thuis mag blijven, een vd beduidend draagzamer Creusen's gaat default mee op klus.
Tegelijkertijd was vroegah ook alles meer=beterExphy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 04:04:
[...]
Over de slijpstenen, ik snap niet dat ze zo weinig vermogen hebben tegenwoordig. Ik ben sinds jong opgegroeid met een verschrikkelijk ongebalanceerde Kinzo met 500W aan vermogen(al deed een nieuwe steen wondere voor de balancering, nu trilt niet meer alles van de tafel af als ik hem gebruik, ding beweegt zelfs niet meer ookal zit hij niet vast aan de tafel), zonder een toolholder/ andere bescherming dan de kappen aan de zijkant. Zo'n 150W ding heeft toch geen vermogen en loopt vast zodra je er iets tegen houdt?
Wellicht dat ik dan 250W als ondergrens kan pakken voor ietsje meer sap.
Slijpen van messen/bijtels zou ik liever met schuurpapier/whetseen/diamantsteen doen dan met een slijpsteen. Steen enkel voor het grovere werk. Die dingen zijn meestal iets van 24/60 grit, goed om te vormen, niet om om echt goed scherp te krijgen(uitzonderingen natuurlijk daargelaten). Maar als dit alles wat je ermee zou willen doen kan je ook een schroevendraaier in een bankschroef hangen met een ronddraaiend stuk schuurpapier, heb je ook veel meer keuze uit grits en kan je veel simpeler van grit/veranderen.geekeep schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:22:
[...]
Tweedehands Creusen heb ik ook naar gekeken, maar op dit moment geen aantrekkelijk aanbod. Maar volgens jou is een HBM van een tientje meer ook significant beter? Of moet ik dan naar de €100+ Profi kijken?
[...]
Tegelijkertijd was vroegah ook alles meer=beterIk zal niet beweren dat 150W zo z'n beperkingen heeft, maar voor slijpen van messen, beitels en afbramen van kleine (<2cm) profielen zou het zo gek nog niet zijn. Een stuk minder gek dan een bankslijper van 750W lijkt me
Daarnaast beginnen de standaard A-merken ook bij 150W.
Afbramen doe je moet een goede vijl, meer controle en kleine dingen bewerken op een slijpsteen is niet echt heel ideaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Exphy op 29-06-2016 15:19 ]
Je kunt prima machinaal messen slijpen, maar dan wel met de goede setup. Meestal is dit een fijn grit lamellenschijf aan één kant, en een viltschijf met polijstpasta aan de andere kant. Voor het grove werk heb je daar uiteraard geen bal aan, en heb je weer de standaard slijpschijven nodig. Hierdoor zit je al snel te kijken naar twee machines ipv. één.
Ik zou zelf niet al te veel geld uitgeven aan de machine zelf. Ik heb een wat oudere 370Watt ferm slijper en die doet het al 10jaar prima.
Het vermogen is inderdaad wel belangrijk, 150Watt is echt een beetje magertjes.
Ik zou zelf niet al te veel geld uitgeven aan de machine zelf. Ik heb een wat oudere 370Watt ferm slijper en die doet het al 10jaar prima.
Het vermogen is inderdaad wel belangrijk, 150Watt is echt een beetje magertjes.
Iemand ervaring met Bosch garantie als ik iets in een Duitse webwinkel heb gekocht? Bosch Blauw dus, mijn boorhamer wilt niet meer van de hamerstand af. Een jaar oud, maar geen idee hoe ik zo'n service aanvraag moet doen..
Geen ervaring, maar als ik zo de site bekijk verwijzen ze naar 'de lokale dealer'. Staat nergens dat je het product ook daar aangeschaft moet hebben. Zou deze route eens bewandelen.Muldert schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:17:
Iemand ervaring met Bosch garantie als ik iets in een Duitse webwinkel heb gekocht? Bosch Blauw dus, mijn boorhamer wilt niet meer van de hamerstand af. Een jaar oud, maar geen idee hoe ik zo'n service aanvraag moet doen..
Verwijderd
De Creusen uit de 350W range voldoet prima, dat weet ik intussen na 20+ jaar met twee van deze machines.geekeep schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 11:22:
[...]
Tweedehands Creusen heb ik ook naar gekeken, maar op dit moment geen aantrekkelijk aanbod. Maar volgens jou is een HBM van een tientje meer ook significant beter? Of moet ik dan naar de €100+ Profi kijken?
Ik weet niet wat die machines vandaag kosten, maar de HBM's lijken mij een prima alternatief als de prijs er in vergelijk naar is.
€100+ is over pak 'em beet een jaar of 20 natuurlijk helemaal niets he, zeker als je het vergelijkt met wat er vandaag de dag aan accumachines wordt 'weggegooid'.
Ik lieg, dat is op ~€150,- ongeveer €0,02 per dag, berekend over 20 jaar.
Toen ik de Creusen site even voor je checkte viel het mij op dat ook hun 'pro' machines rond de 1000W zitten, dat zal dus niet voor niets zijn.Ik zal niet beweren dat 150W zo z'n beperkingen heeft, maar voor slijpen van messen, beitels en afbramen van kleine (<2cm) profielen zou het zo gek nog niet zijn. Een stuk minder gek dan een bankslijper van 750W lijkt meDaarnaast beginnen de standaard A-merken ook bij 150W.
Stel jezelf de vraag of je voor het "polijsten" ooit van plan bent een lappenschijf te monteren en kies dan daarna een wattage dat daar enigszins bij past.
Als je een 20cm lappenschijf op een 150W machine gaat monteren dan is daar amper mee te werken door het steeds teruglopende toerental en zal de motor in de kortste keren verbranden.
Voor het slijpen maakt dat allemaal niet zoveel uit, je mag dan sowieso geen druk uitoefenen en frequent koelen (met water) is dan wel zo raadzaam.
Zo'n witte steen als op de Creusen met een grit van 100/120 ga je snel waarderen als je je dure beitels slijpt.
Het werkt behoorlijk subtiel en als je met enig beleid en zeer geringe druk werkt dan hoeft het staal nooit blauw aan te lopen door verbranding.
Voor stationaire opstelling lijkt mij zo'n zware HBM uit dit linkje wel smullen (wellicht met een nog fijnere witte steen), wil je de machine ook af en toe meenemen, dan blijkt zo'n Creusen uit de 7000 serie een mooi compromis van vermogen, draagbaarheid en betrouwbaarheid te zijn.
U is een echte bruut.Exphy schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 15:16:
[...]
Afbramen doe je moet een goede vijl, meer controle en kleine dingen bewerken op een slijpsteen is niet echt heel ideaal.
"Afbramen" doe je met een fijn "Arkansas" steentje of een "Belgisch brok" met wat fijne olie en daarna haal je er eventueel nog een stuk geprepareerd leer langs voor de laatste razor edge.
Daarna moeten de beitels de wapenkast in.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2016 03:03 ]
Ik maar denken dat het ging om het afbramen van stukjes metaal die niet hoeven te snijdenVerwijderd schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 23:29:
[...]
U is een echte bruut.![]()
"Afbramen" doe je met een fijn "Arkansas" steentje of een "Belgisch brok" met wat fijne olie en daarna haal je er eventueel nog een stuk geprepareerd leer langs voor de laatste razor edge.![]()
Daarna moeten de beitels de wapenkast in.
Mijn beitels maak ik recht met 120 grit schuurpapier opzo'n ding bedoeld voor een haakse slijper(ik koop mijn beitels 2e hands), maar dan in een 1500 RPM langegatfrees, verdere afwerking op goedkope diamantstenen uit china. Die van DMD zijn goed en je kan ze lekker groot krijgen. Meer dan 3000 vind ik niet nodig voor een goede scherpte. Diamandstenen zijn echt ideaal voor bij je gereedschap, hoef je niet lang in te weken, blijven plat, breken niet en zijn stukken goedkoper dan whetstones.
keukenmessen gaan natuurlijk wel tot 8000 op een whetstone
spoiler:
Diamantvijlen zijn trouwens ideaal om een snelle touch up te geven, dus toch vijlen 
[ Voor 4% gewijzigd door Exphy op 30-06-2016 04:09 ]
* Appie Heijn is in zijn nopjes met al dat nieuwe speelgoed.

Linksboven: Milwaukee M12CD (schroef/boor 1/4" hex)
Milwaukee 48-delige Impact Duty bitset
Linksonder: Milwaukee M12CPD (schroef/boor/klop)
Milwaukee M12CHZ Recipro

Vergelijking met mijn doodverklaarde Bosch PSB18 Li-2.
Conclusie:
Stuk lichter, stiller, handzamer en krachtiger (nog niet getest maar wel aannemelijk)
Wat met name opvalt is hoe goed de Milwaukee's qua gewicht in balans zijn. Pak je hem ergens vast waar het niet hoort dan denk je "wat een zwaar apparaat terwijl het zo compact is", pak je hem daarna goed vast om het handvat heen dan is het net of hij veel lichter is.

Linksboven: Milwaukee M12CD (schroef/boor 1/4" hex)
Milwaukee 48-delige Impact Duty bitset
Linksonder: Milwaukee M12CPD (schroef/boor/klop)
Milwaukee M12CHZ Recipro

Conclusie:
Stuk lichter, stiller, handzamer en krachtiger (nog niet getest maar wel aannemelijk)
Wat met name opvalt is hoe goed de Milwaukee's qua gewicht in balans zijn. Pak je hem ergens vast waar het niet hoort dan denk je "wat een zwaar apparaat terwijl het zo compact is", pak je hem daarna goed vast om het handvat heen dan is het net of hij veel lichter is.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Die Bosch heeft niet veel geleden, gezien de stof-/krasvrije body inclusief sticker 
Wel mooi spul dat Milwaukee. Hoe zit het met verkrijgbaarheid van onderdelen of servicepunten in Nederland eigenlijk?
Wel mooi spul dat Milwaukee. Hoe zit het met verkrijgbaarheid van onderdelen of servicepunten in Nederland eigenlijk?
Verwijderd
Dat Milwaukee spul ziet er geweldig uit, maar waarom de Bosch "doodverklaren"??Appie Heijn schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 16:34:
* Appie Heijn is in zijn nopjes met al dat nieuwe speelgoed.
.............
Zo op het oog moet die het nog prima doen toch.
Schroef/boormachines kun je nooit genoeg hebben, al was het maar dat je daarmee niet eindeloos bitjes/boortjes/verzinkfrees hoeft te wisselen.
Ah, eindelijk iemand die het met me eens isVerwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:39:
Schroef/boormachines kun je nooit genoeg hebben, al was het maar dat je daarmee niet eindeloos bitjes/boortjes/verzinkfrees hoeft te wisselen.
Ze (vrienden, familie en collega's) verklaren mij altijd voor gek hier
Het is, met de gemiddelde levensduur van een accu-machine, wellicht ook niet de meest duurzame besteding van je geld.
Net voor 5 euro een werkende Bosch PSS 230 vlakschuurmachine gekocht. Iemand ervaring of dit een aardig apparaat is?
Ik vind ze niet fijn, vooral mijn handen vinden het niet fijn, maar voor 5 euro kan je niet klagenrvtk schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:30:
Net voor 5 euro een werkende Bosch PSS 230 vlakschuurmachine gekocht. Iemand ervaring of dit een aardig apparaat is?
Wij hebben nog een gebruikte Festool DTS 400 gehaald deze week, dit weekend maar eens uitproberen
Nu nog maar eens naar een accu boormachine kijken, die heeft het inmiddels begeven
[ Voor 7% gewijzigd door FabianGTI op 01-07-2016 11:40 ]
Idd hij is nauwelijks gebruikt in 2-3 jaar tijd. En toch is hij zeer onbetrouwbaar aan het worden. Vaak doet ie alleen maar tikken(geluid van een relais). Doet ie het wel dan knippert de led van de verlichting incl batterij indicator. Echter de batterijen zijn goed omdat andere apparatuur niet dit soort verschijnselen geeft.geekeep schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:56:
Die Bosch heeft niet veel geleden, gezien de stof-/krasvrije body inclusief sticker
Qua service hoop ik niet dat ik het nodig ben, is het wel zo dan is het een kwestie van terugsturen/terugbrengen naar de winkel. Die lossen het maar op.
De bosch is niet betrouwbaar meer, uiteraard voor thuis blijft ie op de plank liggen maar mee op klus gaat ie niet meer nu ik de Milwaukee's heb.Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 07:39:
[...]
Dat Milwaukee spul ziet er geweldig uit, maar waarom de Bosch "doodverklaren"??
Zo op het oog moet die het nog prima doen toch.![]()
Ik heb ivm het niet willen wisselen daarom ook een accu(klop)boorschroever en een extra accuschroever genomen.
Heb ook nog een 6-7 jaar oude Hitachi 9V, die blijft maar gaan en bevalt eigenlijk nog beter dan de Bosch dat ooit gedaan heeft. Alleen de power mist ie een beetje en hij heeft geen klopfunctie. Accu's worden nu ook wel minder. Maja ik ben zo'n freak die het liefst 1 merk heeft
U riep?Appie Heijn schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:03:
Maja ik ben zo'n freak die het liefst 1 merk heeft
Voor handgereedschap gaat het bij mij overigens niet op. Op het werk bijna alles Gedore, niks mis mee, maar voor schroevendraaiers prefereer ik bv. Wera, voor tangen Knipex, en zo is er voor verschillende gereedschappen elk een topmerk. Bij bedraad elektrisch gereedschap zijn de verschillen significant kleiner op die manier, met enkele uitzonderingen zoals Milwaukee die de beste reciprozagen maakt, boorhamers van Hilti en haakse slijpers van Metabo, maar merktrouw leidt niet snel tot een gevoelsmatig erg suboptimale verzameling zo lang je een van de goede merken uitzoekt en daarvan niet het goedkoopste spul haalt
Ik heb weer wat gele meuk erbij iig. Mogelijk dit weekend eindelijk eens wat fatsoenlijke foto's maken van alles dat ik sinds de toughboxes heb aangeschaft, maar daar durf ik ondertussen geen beloftes meer over te maken
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik meld me dan ook effe aan
DeWalt freak dus?Voor handgereedschap gaat het bij mij overigens niet op. Op het werk bijna alles Gedore, niks mis mee, maar voor schroevendraaiers prefereer ik bv. Wera, voor tangen Knipex, en zo is er voor verschillende gereedschappen elk een topmerk. Bij bedraad elektrisch gereedschap zijn de verschillen significant kleiner op die manier, met enkele uitzonderingen zoals Milwaukee die de beste reciprozagen maakt, boorhamers van Hilti en haakse slijpers van Metabo, maar merktrouw leidt niet snel tot een gevoelsmatig erg suboptimale verzameling zo lang je een van de goede merken uitzoekt en daarvan niet het goedkoopste spul haalt
Ik heb weer wat gele meuk erbij iig. Mogelijk dit weekend eindelijk eens wat fatsoenlijke foto's maken van alles dat ik sinds de toughboxes heb aangeschaft, maar daar durf ik ondertussen geen beloftes meer over te maken
Foto's zouden wel cool zijn ja
Verwijderd
Dat ding is best bejaard, ik heb er hier geloof ik nog steeds een liggen, maar heb hem weinig gebruikt.rvtk schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:30:
Stofafzuiging is wel zo lekker werken.
Een Metabo uit die dagen was lichtjaren verder qua comfort, trilling, bedieningsgemak en vooral in schuurefficiency.
Met name het schuurpapier tussen die ronduit klere klemmetjes van Bosch prutsen vond ik een gruwel, het papier bleek zonder uitzondering te lang en stond vervolgens klapperend bol, of je had er net iets teveel van weggeknipt en dan kreeg je het niet meer tussen die zo onhandige klemmen.

Al die dingen deed de Metabo zoveel beter, nu mag je voor €5 dit bijna gegeven paard natuurlijk niet al te lang in de bek kijken.
Misschien kun je er nog een of ander leuk massageapparaat van maken.
Wat accu's betreft kun je inderdaad wel beter bij een en hetzelfde 'passende' merk én voltage blijven.Appie Heijn schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 18:03:
Heb ook nog een 6-7 jaar oude Hitachi 9V, die blijft maar gaan en bevalt eigenlijk nog beter dan de Bosch dat ooit gedaan heeft. Alleen de power mist ie een beetje en hij heeft geen klopfunctie. Accu's worden nu ook wel minder. Maja ik ben zo'n freak die het liefst 1 merk heeft
Ik vermoed dat er met de huidige power van de 18V boor/schroefmachines de rek er wat vermogen betreft wel een beetje uit is.
Nóg meer power zit ik niet direct op te wachten, minder gewicht mag nog wel, de 18V boor/schroefmachines zijn met ruim 2kg best zwaar geworden.
Na de 7,2V, 9,6V, 12V, 14V en 18V machines ben ik eindelijk van Hitachi naar 18V Makita overgestapt en je hebt gelijk, die Hitachi oudjes blijven maar draaien zolang je er verse accu's in stopt, ondanks de bijna speelgoedmotortjes die er in leken te zitten.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2016 09:10 ]
Hier ook maar even om raad vragen
Wat is een GOED merk voor een tapset? ( m3 t/m m8 )
[edit]
Schijnbaar is Völkel zéér goed, welke van onderstaande link is aan te raden voor staal + aluminium?
http://www.voelkel.com/en...id-werkzeugsaetze-en.html
Die met "TIN" erachter zal wel TItaNium zijn, right? (is dat nodig?)
[edit]
Schijnbaar is Völkel zéér goed, welke van onderstaande link is aan te raden voor staal + aluminium?
http://www.voelkel.com/en...id-werkzeugsaetze-en.html
[ Voor 62% gewijzigd door Atmoz op 02-07-2016 09:19 ]
Verwijderd
Om te beginnen koop ik nog zelden een twee of drievoudige handtap, maar altijd een machinetap.atmoz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:12:
Een enkelvoudige machinetap blijkt net zo precies z'n ding te doen, zo niet beter en het werkt machinaal zoveel prettiger.
Als je bij de grote merken en doorsnee metrisch blijft dan zou "het merk" mij weinig meer uitmaken, ik kan mij geen doorslaggevende verschillen herinneren en ik zal van de meeste merken al wel een of andere tap in huis hebben.
Tappen met bijv. een cobalt of fancy titaniumlaagje komen vooral tot hun recht in industriële productie omgevingen waar je zoveel mogelijk rationeel getapte gaten uit een individuele tap wilt gaan halen zonder te hoeven wisselen.
Die tientallen keren dat jij of ik een tap gebruiken (en niet misbruiken) overleven dat over het algemeen met groot gemak, fatale breuk daargelaten.
Gebruik wel altijd een goede snijolie, de getapte gaten worden mooier, het snijdt stukken soepeler en je vermindert de wrijving en kans op breuk.
Met de exacte maat voorboren is hier wel een hele grote must en ja, ook een 3.2 of 3.3mm boortje kan breken.
Met een accuboor kun je prima tappen, dunnere tapjes sneuvelen zo wel iets eerder.
Dan gebruik ik default een tapapparaat (met semi automatische terugloop) met instelbare slipkoppeling in de kolomboormachine.
Dat blijkt erg safe en supersnel te werken.
Er worden in deze regular metrische categorie erg veel tappen(sets) aangeboden, ik zou mij zeker bij een degelijk merk vooral door een iets aantrekkelijker prijs laten leiden, een leuke en zeer goede set hoeft je geen honderden Euri te kosten.
Tappen met een HHS-E, HSS-G of HSS-co aanduidingen hebben doorgaans wel direct mijn oprechte belangstelling.
De echte no-name tappen uit bijv Azië zou ik liever links laten liggen.
Thanks voor je uitgebreide reactie Bhagavad
Ik wilde inderdaad voor machinetappen gaan.
Heb vorige week een mooie tafelboormachine gekocht, en daar zitten draadtapmogelijkheden op, dus dat moet helemaal goed komen.
Gisteren heb ik me een hele lading boortjes van Dormer gekocht (komen als het goed is zometeen binnen
) en zie daar op de website ook een leuke tapset op staan: http://www.dormershop.nl/...mer-l113201-14-delig.html
Wat zijn jou gedachten daarover? Ik vind het wel mooi om alles een beetje van hetzelfde te hebben, en 2 van die mooie rode cases zie ik dus wel zitten eigenlijk
Heb vorige week een mooie tafelboormachine gekocht, en daar zitten draadtapmogelijkheden op, dus dat moet helemaal goed komen.
Gisteren heb ik me een hele lading boortjes van Dormer gekocht (komen als het goed is zometeen binnen
Wat zijn jou gedachten daarover? Ik vind het wel mooi om alles een beetje van hetzelfde te hebben, en 2 van die mooie rode cases zie ik dus wel zitten eigenlijk
Verwijderd
Ok klinkt goed, maar wat moet ik mij bij die tapmogelijkheden voorstellen??atmoz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:53:
Dormer is een uitstekend merk met een zekere reputatie, totaal niets mis mee.Gisteren heb ik me een hele lading boortjes van Dormer gekocht (komen als het goed is zometeen binnen) en zie daar op de website ook een leuke tapset op staan: http://www.dormershop.nl/...mer-l113201-14-delig.html
Misschien een beetje aan de prijs, maar ik neem aan dat je al wat vergelijkend onderzoek hebt gedaan??
Tappen kunnen reuze snel specialistisch worden en dat heeft deze set (voor mij) ook in zich.
Zoals je ziet wordt hier het snijdende gedeelte van de tap regelmatig onderbroken, erg fijn voor minder wrijving en een betere afvoer van de spanen.
Persoonlijk vind ik ze iets minder handig voor het tappen in dunner materiaal, omdat de snijdende draadgangen dan al snel minder steun van elkaar kunnen ondervinden, ik hoop dat je snapt wat ik hier bedoel.
Ik heb dit soort tappen weliswaar ook in de ManCave, maar pak voor het standaard metrische werk in doorlopende gaten en in iets dunner materiaal toch liever een tap met een strak doorlopend snijgedeelte.
Voor diepe gaten kan dat misschien tricky zijn (wrijving!!), maar het gaat desalniettemin bijna altijd goed.
Ik tap eigenlijk best vaak en ook al aardig wat jaren, maar durf mijzelf op dit gebied toch niet een expert te noemen, misschien hebben anderen hier meer specifieke ervaringen met dit type tappen.
Wat de "lookalike doosjes" betreft huldig ik geen enkel heilig huisje meer, het blijkt voor de hulptroepen hier wel zo handig als ik van een afstand, of per telefoon naar dat ene specifieke doosje kan verwijzen dat er juist iets anders uitziet dan de blauwe of rode stapel ernaast.
Maar goed, dat zijn de luxeproblemen van een ernstig verslaafde verzamelaar.
Dat er een stukje software in zit waarmee je met één druk op de toets de machine "klaar" maakt om te tappen. Dat "klaarmaken" klinkt natuurlijk zwaarder dan dat 't is. Het zal vooral de toeren zijn, en de start/stop diepte. Dat laatste is wel super handig omdat je PRECIES weet hoe diep je draad gaat.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 10:29:
Ok klinkt goed, maar wat moet ik mij bij die tapmogelijkheden voorstellen??

Alles mooi instelbaar/afleesbaar op een OLED display

Hier wordt nog e.e.a. uitgelegd daarover:
Ja, ik heb wat merken bekeken inderdaad. Völkel kwam dus ook naar voren. En verder Heller, maar daar kon ik maar weinig (machine)tapsets van vinden...Dormer is een uitstekend merk met een zekere reputatie, totaal niets mis mee.
Misschien een beetje aan de prijs, maar ik neem aan dat je al wat vergelijkend onderzoek hebt gedaan??
Ik snap 'mTappen kunnen reuze snel specialistisch worden en dat heeft deze set (voor mij) ook in zich.
Zoals je ziet wordt hier het snijdende gedeelte van de tap regelmatig onderbroken, erg fijn voor minder wrijving en een betere afvoer van de spanen.
Persoonlijk vind ik ze iets minder handig voor het tappen in dunner materiaal, omdat de snijdende draadgangen dan al snel minder steun van elkaar kunnen ondervinden, ik hoop dat je snapt wat ik hier bedoel.
Oh, dan heb je al VEEL meer ervaring daarmee dan ikIk heb dit soort tappen weliswaar ook in de ManCave, maar pak voor het standaard metrische werk in doorlopende gaten en in iets dunner materiaal toch liever een tap met een strak doorlopend snijgedeelte.
Voor diepe gaten kan dat misschien tricky zijn (wrijving!!), maar het gaat desalniettemin bijna altijd goed.
Ik tap eigenlijk best vaak en ook al aardig wat jaren, maar durf mijzelf op dit gebied toch niet een expert te noemen, misschien hebben anderen hier meer specifieke ervaringen met dit type tappen.

HahahaWat de "lookalike doosjes" betreft huldig ik geen enkel heilig huisje meer, het blijkt voor de hulptroepen hier wel zo handig als ik van een afstand, of per telefoon naar dat ene specifieke doosje kan verwijzen dat er juist iets anders uitziet dan de blauwe of rode stapel ernaast.
Maar goed, dat zijn de luxeproblemen van een ernstig verslaafde verzamelaar.
Maar bij mij is het dan nog altijd "het oog wilt ook wat"
De afgelopen dagen ben ik verder gegaan met zaag/freestafel en ben behoorlijk opgeschoten. Zo goed zelf, dat ik vergeten ben om alles te documenteren......
Als eerste heb ik de zaagtafel naar voren verlengt, omdat ik de afstand tussen de Incra 1000SE (dwarsgeleider) en het zaagblad te klein vond. Dit was maar 15cm, omdat de miter bar van de Incra behoorlijk lang is. Door de tafel naar voren te verlengen heb ik nu 35cm als de miter bar helemaal in de miter track zit. Deze kun je veilig laten uitsteken en dan kom ik om zo'n 50 cm. Van het maken van de verlenging heb ik geen foto's, maar de verlenging is duidelijk te zien op de foto's aan het eind van deze post.
Vervolgens was het tijd om de miter track te "frezen". Ik heb frezen tussen haakjes staan, want ik kwam er achter dat ik de juiste freesjes uitgeleend had. Dan maar met de TS55. De miter track moest redelijk ver links van het zaagblad, omdat ik de track aan de onderkant wilde verstevigen met een balkje en dit balkje mocht de klemmen voor de TS55 niet hinderen. De miter track wilde ik parallel laten lopen met de LS Positioner. Het probleem was dat de LS Positioner niet ver genoeg kwam. Dat was simpel op te lossen door een strook te zagen die de ruimte tussen de liniaal en de LS Positioner zou vullen.

Hier maakte ik een fout: de miter track gaat niet over de hele breedte, maar over een gedeelte. Ik heb de eerste 2 snedes over de hele breedte gezaagd. Vervolgens heb ik nog een aantal snedes gemaakt zodat ik de breedte van de miter track had.
Door het gebruik van de TS55 was het einde van de snede afgerond. Met een beitel is dat zo opgelost en past de miter track precies.

Het foutje met zagen:

En opgelost door er een klein stukje betonplex in te plaatsen:

Het totale resultaat:

Daarnaast heb ik nog wat kleine dingetjes gedaan: in plaats van 2 wielen heb ik er 4 onder gezet en zijn deze ook vervangen door grotere wielen met een rem. Ik heb een simpel ophangsysteem voor de stroomkabel gemaakt. De lift voor de frees moet nog steeds. Ik wacht nog op een onderdeel uit China.
Als eerste heb ik de zaagtafel naar voren verlengt, omdat ik de afstand tussen de Incra 1000SE (dwarsgeleider) en het zaagblad te klein vond. Dit was maar 15cm, omdat de miter bar van de Incra behoorlijk lang is. Door de tafel naar voren te verlengen heb ik nu 35cm als de miter bar helemaal in de miter track zit. Deze kun je veilig laten uitsteken en dan kom ik om zo'n 50 cm. Van het maken van de verlenging heb ik geen foto's, maar de verlenging is duidelijk te zien op de foto's aan het eind van deze post.
Vervolgens was het tijd om de miter track te "frezen". Ik heb frezen tussen haakjes staan, want ik kwam er achter dat ik de juiste freesjes uitgeleend had. Dan maar met de TS55. De miter track moest redelijk ver links van het zaagblad, omdat ik de track aan de onderkant wilde verstevigen met een balkje en dit balkje mocht de klemmen voor de TS55 niet hinderen. De miter track wilde ik parallel laten lopen met de LS Positioner. Het probleem was dat de LS Positioner niet ver genoeg kwam. Dat was simpel op te lossen door een strook te zagen die de ruimte tussen de liniaal en de LS Positioner zou vullen.

Hier maakte ik een fout: de miter track gaat niet over de hele breedte, maar over een gedeelte. Ik heb de eerste 2 snedes over de hele breedte gezaagd. Vervolgens heb ik nog een aantal snedes gemaakt zodat ik de breedte van de miter track had.
Door het gebruik van de TS55 was het einde van de snede afgerond. Met een beitel is dat zo opgelost en past de miter track precies.

Het foutje met zagen:

En opgelost door er een klein stukje betonplex in te plaatsen:

Het totale resultaat:

Daarnaast heb ik nog wat kleine dingetjes gedaan: in plaats van 2 wielen heb ik er 4 onder gezet en zijn deze ook vervangen door grotere wielen met een rem. Ik heb een simpel ophangsysteem voor de stroomkabel gemaakt. De lift voor de frees moet nog steeds. Ik wacht nog op een onderdeel uit China.
Ziet er al goed uit zo! Hoe vlak is dat betonplex nou precies? Zeker gezien het tafelblad uit meerdere stukken bestaat ben ik daar wel benieuwd naar, dat is namelijk een van de dingen die mij zelf tegenhoudt; ècht vlak is niet per se vanzelfsprekend.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Heel gaaf L.N.
Ben zeer benieuwd naar je bevindingen (en tips voor mij
) als je er een tijdje mee gewerkt hebt
Lijkt me super om eindelijk ook eens met mijn set aan de slag te mogen.
Heb om wat schot in de zaak te houden gisteren toch maar nog weer wat ITEM profielen + toebehoren besteld. Totaal 18 meter alu-profiel
Als ik daar nog geen freestafel onderstel mee kan maken....
To be continued dus!!
Ben zeer benieuwd naar je bevindingen (en tips voor mij

Heb om wat schot in de zaak te houden gisteren toch maar nog weer wat ITEM profielen + toebehoren besteld. Totaal 18 meter alu-profiel
To be continued dus!!
Betonplex is redelijk vlak, hoor. Het is 18mm dus het buigt niet heel erg. Ik heb het rondom laten steunen op de kopse kant van 12 mm multiplex, waardoor het overal vlak ligt. Natuurlijk heb ik het in de lengte, breedte en diagonaal gemeten voordat ik het vast heb gezet.Het is natuurlijk niet 100% vlak, maar zeker vlak genoeg voor een zaagtafel.McGryphon schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 16:32:
Ziet er al goed uit zo! Hoe vlak is dat betonplex nou precies? Zeker gezien het tafelblad uit meerdere stukken bestaat ben ik daar wel benieuwd naar, dat is namelijk een van de dingen die mij zelf tegenhoudt; ècht vlak is niet per se vanzelfsprekend.
Kom maar een keer langs, dan kun je het zelf zien en eens dingen doornemen. Als ik de tafel nu nog eens zou maken dan zou ik het volgende veranderen:atmoz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:45:
Heel gaaf L.N.
Ben zeer benieuwd naar je bevindingen (en tips voor mij) als je er een tijdje mee gewerkt hebt
![]()
- Blad uit 1 stuk (circa 140 x 100). Nu heb ik tijdens het maken nog 2 aanpassingen gedaan, waardoor het blad uit 3 delen bestaat. Het is dan lastiger vlak te krijgen.
- Blad met een bovenlaag van Trespa / compactplaat (6 of 8 mm) op 12 of 18 mm multiplex. Trespa is gladder en het is gemakkelijker op er zero clearance inserts voor te maken.
- Rondom zit op ong. 15 cm onder het blad balkjes. Die zou ik nu niet meer daar plaatsen.
- De miter track is nu 813 mm en ik had beter de lange 1219 mm versie kunnen nemen.
- Mogelijk zou ik ook nog rails maken om de uiteinden van de LS Posiotioner vast te zetten, zoals Incra doet bij de Incra Table Fence.
Ik ga ook nog een nadenken of ik er nog wat opslagruimte in kan gaan maken. Het is wat lastig, want door installeren en weghalen van de frees en zaag heb je redelijk wat ruimte onder het blad nodig. Ik weet nog niet hoe ik daar effectief gebruik van kan maken. Waarschijnlijk komt mijn afkortzaag daar te staan. Die kun je altijd zo verplaatsen als het nodig is. McGryphon, dat is een Dewalt
Het is mijn eerste zaagtafel en mijn eerste freestafel. Ik moet dergelijke zaken altijd een tijdje gebruiken en dan pas weet je pas echt wat je wil. Ik ga er ook vanuit dat ik over 1 of 2 jaar een nieuwe ga maken. Waarschijnlijk met een "echte" zaagtafel erin zoals een DW745 of een Festool CS70EB (als ik tegen een goedgeprijste 2ehands aan loop.) Ik verwacht dat voor die tijd de frees al vervangen is door een Triton MOF001 of TRA001.
Lekker! Ik ben daar benieuwd naar. Tot nu toe houden de kosten mij nog tegen. Heb je al een ontwerp in jouw hoofd? Of heb je de profielen niet op maat besteld? Misschien moet ik het maar niet zien, want dan wil ik het ook!atmoz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 18:45:
Heb om wat schot in de zaak te houden gisteren toch maar nog weer wat ITEM profielen + toebehoren besteld. Totaal 18 meter alu-profielAls ik daar nog geen freestafel onderstel mee kan maken....
To be continued dus!!
Die FLOTT is wel heel mooi zeg! Een goede kolomboor/tafelboor staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar ik betwijfel of het zo'n mooie gaat worden.
Om nog even in te haken op de discussie over merktrouw. Ik zit er een beetje tussen in. Het liefste zou ik alles van 1 merk hebben en dat is Festool. Maar dat is voor mij niet te betalen. En ik merkte dat ik ondertussen al verschillende merken heb, waardoor enkel Festool toch niet vol te houden is:
- Festool: invalzaag, deltaschuurmachines, bovenfrees, linialen en veel accessoires
- Flex: bouwzuiger
- Dewalt: afkortzaag
- Milwaukee: 2 schroefmachines en een slagschroevendraaier
- Wera: bits en schroevendraaiers
- Heller: boren voor hout, metaal en steen
- Incra: zaag/freestafel. meetgereedschap
- CMT: zaagblad afkortzaag, 2 verschillende hoekmeters
- Japans (niet echt een merk, maar toch): zaag, linialen
- Carolus: veel handgereedschap
- Bessey: klemmen
- Stanley: klemmen en een schaaf uit 1930
[ Voor 12% gewijzigd door L.N. op 02-07-2016 19:47 ]
Heeft iemand hier ervaring met het opslaan van gereedschap in een niet verwarmde schuur? Is dit iets dat gemakkelijk te realiseren is met een geisoleerde kast of iets dergelijks?
Helaas is ruimte in het huis een premium, en de schuur voor en achter zijn beide niet verwarmd. Zodoende ben ik op zoek naar een oplossing dat ik het gereedschap kan stallen zonder dat het bruin uitslaat.
Helaas is ruimte in het huis een premium, en de schuur voor en achter zijn beide niet verwarmd. Zodoende ben ik op zoek naar een oplossing dat ik het gereedschap kan stallen zonder dat het bruin uitslaat.
Ruimte is bij mij ook een big issue. Mijn schuurtje van 3x1,5 moet eerst uitgebouwd worden voordat je er in kan.. vooral een kolomboor en tweecilinder compressor staan in de weg naast de 3 stellingen die tot de nok vol staan..
In de schuur is het altijd vochtig, ondanks goede ventilatie en een betonnen vloer. Isolatie is geen optie gezien het ruimtegebrek wat al bestaat en het feit dat de ruimtes tussen de draagbalken dienen als opslag voor de vele spuitbussen (vet, verf, reinigers etc.).
Helaas bijzonder slechte ervaringen met het opslaan van gereedschap in de schuur. Er ligt behoorlijk wat, van goedkoop (Action) tot (voor mij heel) erg duur (Hazet). Het enige wat helpt is regelmatig gebruiken en goed vettig houden. Zo doe ik bijv. bij bitjes of vergelijkbaar, vaak na gebruik, inspuiten met wd40 en even door een papieren doek halen. Zo blijft het niet overmatig vet maar toch beter beschermd.
In principe gaat alles in de wd40, zelfs elektrisch gereedschap word met een licht vochtige doek wd40 schoongemaakt en met een droge doek weer afgenomen.
Pneumatisch gaat sowieso altijd een druppel olie in voor en na gebruik.
Als ik iets vergeet heb ik er meteen spijt van en slaat het bruin uit. Evt. behandelen met CIF en een brillo doekje en weer invetten.
Gereedschap word bij mij wekelijks gebruikt, voornamelijk bij klussen aan de auto of motor.
In de schuur is het altijd vochtig, ondanks goede ventilatie en een betonnen vloer. Isolatie is geen optie gezien het ruimtegebrek wat al bestaat en het feit dat de ruimtes tussen de draagbalken dienen als opslag voor de vele spuitbussen (vet, verf, reinigers etc.).
Helaas bijzonder slechte ervaringen met het opslaan van gereedschap in de schuur. Er ligt behoorlijk wat, van goedkoop (Action) tot (voor mij heel) erg duur (Hazet). Het enige wat helpt is regelmatig gebruiken en goed vettig houden. Zo doe ik bijv. bij bitjes of vergelijkbaar, vaak na gebruik, inspuiten met wd40 en even door een papieren doek halen. Zo blijft het niet overmatig vet maar toch beter beschermd.
In principe gaat alles in de wd40, zelfs elektrisch gereedschap word met een licht vochtige doek wd40 schoongemaakt en met een droge doek weer afgenomen.
Pneumatisch gaat sowieso altijd een druppel olie in voor en na gebruik.
Als ik iets vergeet heb ik er meteen spijt van en slaat het bruin uit. Evt. behandelen met CIF en een brillo doekje en weer invetten.
Gereedschap word bij mij wekelijks gebruikt, voornamelijk bij klussen aan de auto of motor.
[ Voor 24% gewijzigd door sanscorp op 02-07-2016 21:29 . Reden: Typo ]
Ik ga qua handgereedschap idd ook selectief te werk. Wel lijken mij de volgende 2 milwaukee handtools wel handig:McGryphon schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:27:
[...]
U riep?
Voor handgereedschap gaat het bij mij overigens niet op. Op het werk bijna alles Gedore, niks mis mee, maar voor schroevendraaiers prefereer ik bv. Wera, voor tangen Knipex,
http://nl.milwaukeetool.eu/handgereedschap/jab-saw/
http://nl.milwaukeetool.e...ap/wire-stripping-pliers/
http://nl.milwaukeetool.eu/handgereedschap/pex-cutter/
Mocht iemand hier betere maar nog enigzins betaalbare alternatieven voor weten dan hoor ik het graag.
Ik heb nu de Bosch 18V lijn voor mijn tuingereedschap en eventueel de haperende Bosch klopboor.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 08:49:
Wat accu's betreft kun je inderdaad wel beter bij een en hetzelfde 'passende' merk én voltage blijven.
De M12 lijn heb ik nu echt voor 90% van de werkzaamheden, zowel zakelijk als privé. En ja die Hitachi blijft een betrouwbare backup en is goed te gebruiken door eventuele helpers
Vooral goed ventileren en accu's wil ik altijd in huis hebben ipv in garage.databeestje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:03:
Heeft iemand hier ervaring met het opslaan van gereedschap in een niet verwarmde schuur? Is dit iets dat gemakkelijk te realiseren is met een geisoleerde kast of iets dergelijks?
Verwijderd
Toen wij hier kwamen wonen had ik voor de schuur eenzelfde bestemming bedacht, maar daar moest ik jammer genoeg snel op terugkomen.databeestje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:03:
Tools en machines roesten hier waar je bij staat en de nieuwe metaaldraaibank die ik daar hoopte neer te kunnen plempen zou in een maand tijd een duur blok roest van een paar honderd kilo zijn geworden.
Verdrietig nieuws dus, zelfs de MTB's blijken daar niet helemaal veilig en die kunnen toch best wat hebben.
Nu kun je natuurlijk een luchtontvochtiger plaatsen, maar die zou dan waarschijnlijk 24/7 moeten draaien en je moet de vochtige luchtstroom van buiten zien te beperken.
Heb nu zo'n ding in huis staan, omdat oa onze uitgebreide HiFi keten ernstig begon te oxideren, de hoge luchtvochtigheid bleek teveel van het goede voor de gevoelige en nu knetterende elektrostaten (vochtige bosomgeving), werken doet zo'n ontvochtiger gelukkig uitstekend, dat dan weer wel.
Het ding onttrekt met gemak een liter of 8 à 10 water per dag aan de ruimte en dat noem ik veel, ik heb nu maar een permanente uitloop naar de tuin gemaakt.
Nu geen omkijken meer naar.

Kolere, dat is echt gruwelijk mooi gereedschap!!atmoz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:07:
Dat er een stukje software in zit waarmee je met één druk op de toets de machine "klaar" maakt om te tappen. Dat "klaarmaken" klinkt natuurlijk zwaarder dan dat 't is. Het zal vooral de toeren zijn, en de start/stop diepte. Dat laatste is wel super handig omdat je PRECIES weet hoe diep je draad gaat.
Gefeliciteerd man.
Heb zelf een gietijzeren kolom van een krappe 2m hoog waar een modaal autootje onder zal passen, veel minder sophisticated dan jouw ingenieuze Flott, maar ik heb er mee leren leven.

offtopic
Wat heb je trouwens een waanzinnig leuk fluffy herdertje daar naast je tools, heb alleen wat moeite mij de kruising tussen een Pommetje en een uit de kluiten gewassen Husky voor te stellen, dat zal toch in de categorie "verkrachting" moeten vallen neem ik aan??
Maar het resultaat mag er zijn, kijk maar uit dat die niet gestolen wordt, m'n eigen vrouw wordt bijv. acuut kleptomaan bij zoiets superliefs en ik moet het diertje dan weer huilend terugbrengen.
Onze eigen irritant intolerante Belgische herders moet ik trouwens ver houden van zulke aaibare hamburgertjes, voor je het weet zie je nog net het pluizige staartje verdwijnen.
Onverdraagzame klootzakken zijn het.
Dat is waar, maar daar ben ik toen maar mee getrouwd.HahahaZit natuurlijk ook wat in ja.
Maar bij mij is het dan nog altijd "het oog wilt ook wat"
Zoals alles aan "milde erosie onderhevig", maar ze is nog wel net zo lief.
Nu snap ik ook ineens waarom ik ooit voor al die mooie waardevaste tools ben gevallen, bedankt voor dit indirecte staaltje meta inzicht, ik zal het hier later in de groep gooien.
Als je niets meer hoort, dan weet je dat dat niet goed is afgelopen.
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2016 07:30 ]
Weet je zeker dat dat niet op gaat? Staat me bij dat je gezegd had dat je nog wat niet-Wera schroevendraaiers wilde gaan vervangen door Wera schroevendraaiers, puur omdat het niet-Wera schroevendraaiers waren.McGryphon schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 00:27:
U riep?
Voor handgereedschap gaat het bij mij overigens niet op. Op het werk bijna alles Gedore, niks mis mee, maar voor schroevendraaiers prefereer ik bv. Wera, voor tangen Knipex, en zo is er voor verschillende gereedschappen elk een topmerk.
Niet voor die jab-saw, maar die wire-stripping tangen lijken me niet zo bijzonder. Ik zou zelf eerder voor zoiets gaan (en zo een heb ik ook), maar er is nog veel meer keuze. Als je graag van die voorgevormde gaten hebt voor bepaalde draaddiktes, heeft Knipex ook zoiets of zoiets.Appie Heijn schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 21:33:
Ik ga qua handgereedschap idd ook selectief te werk. Wel lijken mij de volgende 2 milwaukee handtools wel handig:
http://nl.milwaukeetool.eu/handgereedschap/jab-saw/
http://nl.milwaukeetool.e...ap/wire-stripping-pliers/
http://nl.milwaukeetool.eu/handgereedschap/pex-cutter/
Mocht iemand hier betere maar nog enigzins betaalbare alternatieven voor weten dan hoor ik het graag.
Die tang voor kunstof pijpen: zie hier. De eerste drie opties zou iets tussen moeten zitten dat je zoekt.
Het kan waarschijnlijk goedkoper, maar Milwaukee koopt hun handgereedschap waarschijnlijk ook ergens anders in, dus die tangen van hun kunnen vrijwel zeker goedkoper.
Over merkentrouw, mijn verzameling moet er waarschijnlijk als een ratje-toe uit zien voor velen hier.
- Schroevendraaiers en bits: Voornamelijk Wiha en PB Swiss, maar ook nog wat Hazet en nog wat bithouders van Felo en Stahlwille
- Doppen en sleutels: Gedore, Hazet en Stahlwille
- Hamers: Peddinghaus, Gedore en Wiha (zo'n kunstofhamer)
- Tangen: Knipex en nog een verdwaalde NWS
De paar oude Felo en Wiha schroevendraaiers die nog in mijn kist liggen worden op eentje na deze zomer vervangen, maar niet omdat het geen Wera is maar omdat mijn pa ze regelmatig jathenkie196 schreef op zondag 03 juli 2016 @ 08:17:
[...]
Weet je zeker dat dat niet op gaat? Staat me bij dat je gezegd had dat je nog wat niet-Wera schroevendraaiers wilde gaan vervangen door Wera schroevendraaiers, puur omdat het niet-Wera schroevendraaiers waren.
De ene die niet vervangen hoeft te worden is een heul grote platte schroevendraaier met ondertussen iets kromme schacht die enkel nog als klein breekijzer gebruikt wordt
Maar, wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ik niet al mijn handgereedschap van hetzelfde merk wil houden, gezien er voor elke categorie weer een andere groep fabrikanten is die zichzelf de "kopgroep" mag noemen. Schroevendraaiers: Wera, Wiha, Felo, PB Swiss. Tangen: Knipex, NWS, volgens sommigen Wiha en Gedore (al ben ik het met hun niet eens
Zelf ben ik mijn handgereedschap grotendeels op twee dingen gaan selecteren. Punt 1 is natuurlijk prijs/kwaliteit, met de nadruk op kwaliteit; punt 2 is of ik bij een fysieke winkel hier in de buurt langs zou kunnen voor garantie of vervanging mocht het kapotgaan, dan maar wat meer betalen. Ik woon ~2km van GBI Varpo vandaan, ik werk zo'n beetje naast Holtgrepe, en op weg van en naar werk kom ik langs Zanten. Met die drie winkels samen heb ik ineens al erg veel keus, al zijn ze alle drie aan de dure kant, en zeker de Varpo hier in de buurt heeft er behoorlijk vaak voor gezorgd dat ik een klus alsnog diezelfde dag af kon maken als er een stuk gereedschap ontbrak of kapotging wat ik normaal zou hebben moeten bestellen.
En dan heb je natuurlijk nog hier en daar wat goedkope meuk die gewoon werkt, en pas vervangen wordt als het kapotgaat of gejat wordt; deze schragen bijvoorbeeld. Nou heb ik ook Triton superjaws xxl en zo'n tripod van hun, en inderdaad, dat is een heel stuk degelijker en veelzijdiger. Maar gewoon twee schragen om een blocpallet op te leggen als tijdelijke extra werkruimte ofzo? Dat hoeft niet duur te zijn.
Maar, om dan even een kort lijstje te maken van hoe ik het zelf ongeveer heb zitten qua handgereedschapsmerken..
Tangen: Knipex.
Schroevendraaiers: Wera, enkele verdwaalde Felo/Wiha/PB/Facom units verspreid door mijn schuur en vaders werkplaats; Skandia setje in de kist die ik voor de uitzet van mijn jongste broertje samenstel uit door mij afgeschreven/vervangen spul
Ring/steeksleutels, doppen, ratels: Facom
Hamers: Gedore nylon, Stanley Blue klauw, Gedore Rotband vuist, no-name 2,5kg bankhamer
Houtzagen: Hultafors HBX. Voorheen altijd Bahco gebruikt, maar Hultafors is daadwerkelijk een flinke verbetering. Nog steeds Bahco voor kapzaag en schrobzaag though.
Meetgereedschap? Rolmaten van Stanley, waterpas van Bahco, linialen etc van Sola (waarom is Incra zo duur...)
Sure, er zwerft nog een hoop anders rond hier, zoals bv. ook twee BMImeters, maar doorgaans weet ik niet alleen zelf bijvoorbeeld in een van de blokhutten die ik onderhoud direct welk gereedschap van mij is en welk van iemand anders of van de vereniging zelf, maar komt het behoorlijk betrouwbaar terug in mijn kisten indien er meerdere mensen aan het werk zijn. In het slechtste geval moet ik het de dag erna ophalen op die plek, omdat het in de verenigingskist is beland. En hoe consequenter ik dan zelf in mijn merkkeuzes ben, hoe minder ik kwijtraak
[ Voor 20% gewijzigd door McGryphon op 03-07-2016 11:51 ]
Wat voor materiaal is je schuur van gemaakt, hout of steen ?databeestje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 20:03:
Ik heb zelf een houten blokhut van 5x5m (zonder verwarming
Daar heb ik de 3 jaar dat hij er staat nog geen vochtproblemen kunnen ontdekken.
Compressor, dure lasapparaten, elektrisch handgereedschap, alles ligt erin.
Ik was ook weer eens aan de beurt, schoonpa wou graag wat gereedschap terug dat al jaren hier ligt omdat hij een flatje heeft. Nu met zijn nieuwe huis is gereedschap wel handig.
Dit gaat retour:

Een Bosch klopboor, een metabo boorhamer en een Black&Decker slijptol.
Dus ik moest het spul maar eens gaan vervangen.
Bij Toolnation was een mooie Bosch Prof aanbieding bij een slijptol. Bij de GWS7-125 kon je bijbetalen voor een GSB13 of GSB16 klopboor.
De losse slijptol kostte normaal 85,- en Ik heb gekozen voor de GSB13 voor 25 euro extra
Voor de GSB16 (die wat meer vermogen heeft) moest er 90 euro bij.
Je betaalt natuurlijk iets meer voor de slijptol want hij is wat goedkoper te vinden maar zo'n losse GSB13 betaal je op zijn minst 65 euro.
Omdat ik nu de hamerfunctie én de SDS van de oude metabo nog miste heb ik ook een GHB2-28 gekocht.
Die was ook in de aanbieding bij TN voor 205 euro. Hij is ook voor 199 te vinden maar TN doet je garantie van 3 naar 4 jaar verlengen als je de machine registreert
Die 2-28 is een behoorlijk log ding dus die extra GSB13 is er wel erg handig. Ik pakte toch vaak die oude Bosch erbij als ik net ff wat meer vermogen moest hebben waar ik mijn accutol niet wou mee belasten. Ook voorboren en schroeven is handiger met 2 machines.

Mooi setje denk ik zo, waar ik een hoop plezier van ga hebben denk ik
Hieronder nog een plaatje van mijn veranda die bijna af is.
Dit gaat retour:

Bij Toolnation was een mooie Bosch Prof aanbieding bij een slijptol. Bij de GWS7-125 kon je bijbetalen voor een GSB13 of GSB16 klopboor.
De losse slijptol kostte normaal 85,- en Ik heb gekozen voor de GSB13 voor 25 euro extra
Je betaalt natuurlijk iets meer voor de slijptol want hij is wat goedkoper te vinden maar zo'n losse GSB13 betaal je op zijn minst 65 euro.
Omdat ik nu de hamerfunctie én de SDS van de oude metabo nog miste heb ik ook een GHB2-28 gekocht.
Die was ook in de aanbieding bij TN voor 205 euro. Hij is ook voor 199 te vinden maar TN doet je garantie van 3 naar 4 jaar verlengen als je de machine registreert
Die 2-28 is een behoorlijk log ding dus die extra GSB13 is er wel erg handig. Ik pakte toch vaak die oude Bosch erbij als ik net ff wat meer vermogen moest hebben waar ik mijn accutol niet wou mee belasten. Ook voorboren en schroeven is handiger met 2 machines.

[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 04-07-2016 07:47 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Verstandig! Werkt veel prettiger.atmoz schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 09:53:
Ik heb een setje van International Tools, werkt perfect
Verwijderd
Kijk hier kopen wij nu al die tools voor.Fraggert schreef op maandag 04 juli 2016 @ 07:40:
[...........]
Ziet er keurig uit hoor, respect!!
Had je hier nog een bouwvergunning voor nodig en verder geen problemen met buren??
Kan zo te zien wel een paar cm's aan sneeuwlast hebben.
Hoe ga je het hout afwerken en hoe heb je de staanders die paar cm's los van de grond vastgezet??
Zeer fraaie lichtbak ook, zelf gemaakt??
Lijkt me een prima plan. Snel eens regelen!L.N. schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 19:26:
Kom maar een keer langs, dan kun je het zelf zien en eens dingen doornemen.
Kijk, dat zijn de fijne dingen als anderen "je voor zijn", dan kan ik daar nog iets van lerenAls ik de tafel nu nog eens zou maken dan zou ik het volgende veranderen:
- Blad uit 1 stuk (circa 140 x 100). Nu heb ik tijdens het maken nog 2 aanpassingen gedaan, waardoor het blad uit 3 delen bestaat. Het is dan lastiger vlak te krijgen.
- Blad met een bovenlaag van Trespa / compactplaat (6 of 8 mm) op 12 of 18 mm multiplex. Trespa is gladder en het is gemakkelijker op er zero clearance inserts voor te maken.
- Rondom zit op ong. 15 cm onder het blad balkjes. Die zou ik nu niet meer daar plaatsen.
- De miter track is nu 813 mm en ik had beter de lange 1219 mm versie kunnen nemen.
- Mogelijk zou ik ook nog rails maken om de uiteinden van de LS Posiotioner vast te zetten, zoals Incra doet bij de Incra Table Fence.
Mijn setup wordt sowieso iets anders, maar beter teveel informatie, dan achteraf te weinig...
De eerste profielen (toen ook gepost volgens mij) waren inderdaad wel op maat, maar deze nieuwe (flinke) lading niet. Ik kan dus nog alle kanten op. Heb wel een beetje een ontwerp in het hoofd, maar dat kan nog allemaal veranderen.Lekker! Ik ben daar benieuwd naar. Tot nu toe houden de kosten mij nog tegen. Heb je al een ontwerp in jouw hoofd? Of heb je de profielen niet op maat besteld? Misschien moet ik het maar niet zien, want dan wil ik het ook!
Ja, echt een zeer cool dingDie FLOTT is wel heel mooi zeg! Een goede kolomboor/tafelboor staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar ik betwijfel of het zo'n mooie gaat worden.
DankjewelVerwijderd schreef op zondag 03 juli 2016 @ 06:58:
Kolere, dat is echt gruwelijk mooi gereedschap!!
Gefeliciteerd man.
Ik ga misschien m'n huidige Flott te koop zetten binnenkortHeb zelf een gietijzeren kolom van een krappe 2m hoog waar een modaal autootje onder zal passen, veel minder sophisticated dan jouw ingenieuze Flott, maar ik heb er mee leren leven.

Haha, ja dat is m'n kleine Pomsky "Byte"[i][small]offtopic
Wat heb je trouwens een waanzinnig leuk fluffy herdertje daar naast je tools, heb alleen wat moeite mij de kruising tussen een Pommetje en een uit de kluiten gewassen Husky voor te stellen, dat zal toch in de categorie "verkrachting" moeten vallen neem ik aan??
De vader is een Pomeriaan, en de moeder een Husky, dus verkrachting valt wel mee, maar 't zal sowieso een gekke situatie geweest zijn ja
HeheMaar het resultaat mag er zijn, kijk maar uit dat die niet gestolen wordt, m'n eigen vrouw wordt bijv. acuut kleptomaan bij zoiets superliefs en ik moet het diertje dan weer huilend terugbrengen.
Onze eigen irritant intolerante Belgische herders moet ik trouwens ver houden van zulke aaibare hamburgertjes, voor je het weet zie je nog net het pluizige staartje verdwijnen.
Onverdraagzame klootzakken zijn het. :([/small][/i]
LolzDat is waar, maar daar ben ik toen maar mee getrouwd.
Zoals alles aan "milde erosie onderhevig", maar ze is nog wel net zo lief.![]()
Nu snap ik ook ineens waarom ik ooit voor al die mooie waardevaste tools ben gevallen, bedankt voor dit indirecte staaltje meta inzicht, ik zal het hier later in de groep gooien.![]()
Als je niets meer hoort, dan weet je dat dat niet goed is afgelopen.
CoolFraggert schreef op maandag 04 juli 2016 @ 07:40:
Ik was ook weer eens aan de beurt, schoonpa wou graag wat gereedschap terug dat al jaren hier ligt omdat hij een flatje heeft. Nu met zijn nieuwe huis is gereedschap wel handig.
Dit gaat retour:
[afbeelding]
De losse slijptol kostte normaal 85,- en Ik heb gekozen voor de GSB13 voor 25 euro extra![]()
Die was ook in de aanbieding bij TN voor 205 euro. Hij is ook voor 199 te vinden maar TN doet je garantie van 3 naar 4 jaar verlengen als je de machine registreert![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Heel netjes!!
Komt helemaal goed allemaal zo te zien!
Ik heb -vanmorgen in alle vroegte- deze gekocht:Fraggert schreef op maandag 04 juli 2016 @ 07:52:
Verstandig! Werkt veel prettiger.
Ik heb een setje van International Tools, werkt perfect

http://www.dormershop.nl/...mer-l113201-14-delig.html
Verwijderd
Details & pics??atmoz schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:46:
Ik ga misschien m'n huidige Flott te koop zetten binnenkort
Right, zo kan het natuurlijk ook nog.Haha, ja dat is m'n kleine Pomsky "Byte"![]()
![]()
De vader is een Pomeriaan, en de moeder een Husky, dus verkrachting valt wel mee, maar 't zal sowieso een gekke situatie geweest zijn ja
Als de reu in dit geval een trappetje nodig heeft dan valt de straf lager uit.
Heet hij echt "Byte"??
Dat zal stevig afschrikken.
Onze supersociale langhaar Belg heeft een paar maanden terug ook voor een gearrangeerd nestje gezorgd, wat is het toch leuk als de pups dan net zo leuk blijken en allemaal een passend baasje vinden.

Meteen een paar jerrycan's draadsnijolie meebesteld??Ik heb -vanmorgen in alle vroegte- deze gekocht:
ThanksVerwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:10:
Kijk hier kopen wij nu al die tools voor.![]()
Ziet er keurig uit hoor, respect!!
Had je hier nog een bouwvergunning voor nodig en verder geen problemen met buren??
Kan zo te zien wel een paar cm's aan sneeuwlast hebben.![]()
Hoe ga je het hout afwerken en hoe heb je de staanders die paar cm's los van de grond vastgezet??
Zeer fraaie lichtbak ook, zelf gemaakt??
Bouwvergunningvrij, de eerste 2 meter blijven onder de 5 meter en de rest onder de 3 meter hoogte.
Ik heb het netjes met de buren overlegd, we kunnen goed met elkaar gelukkig dus geen probleem.
Onze tuinen liggen erg gunstig qua zonligging dus ze hebben maar beperkt last gelukkig.
Het is Douglas, de dikke staanders en liggers blijven onbehandeld en vergrijzen mooi. De binnenkant en plafond wordt wit. De borstwering aan de buitenzijde wordt zwart.
De staanders staan met een stalen plaat op M16 draadeind. Onder de staander zit een grote betonnen poer namelijk. Zo blijft de voet van de staander vrij van vocht en gaat niet rotten.
De lichtstraat heb ik ook zelf gemaakt ja, vurenhout frame met glasprofielen van internet geplukt.
Leuke en leerzame klus
Prima spul me dunktatmoz schreef op maandag 04 juli 2016 @ 08:46:
Ik heb -vanmorgen in alle vroegte- deze gekocht:
[afbeelding]
De nieuwe schuur is nog niet helemaal af maar wel droog. Het is houtskelet bouw met Composiet rabat delen en PV als dak. Als er een beetje zon is zal er wel warmte binnen zijn. De schuur staat op grindtegels, hoger dan de rest van de tuin.bluemoon23 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 00:14:
[...]
Wat voor materiaal is je schuur van gemaakt, hout of steen ?
Ik heb zelf een houten blokhut van 5x5m (zonder verwarming) die op een betonvloer staat.
Daar heb ik de 3 jaar dat hij er staat nog geen vochtproblemen kunnen ontdekken.
Compressor, dure lasapparaten, elektrisch handgereedschap, alles ligt erin.
De onderzijde van de panelen die over de randen heen steken zijn natuurlijk wel open, het is geen tochdichte schuur. Zo lang het binnen warmer is dan buiten zou het goed kunnen gaan. De schuur voor is van steen maar deze heeft ventilatie sleuven, de boorkolom is dan ook bruin uitgeslagen.
Zo maar een raar idee, een oude hoge (wel of niet werkende) vrieskist of koelkast op de kop tikken en hier alles in op slaan?
Edit: Link naar de schuur http://iserv.nl/files/pics/schuur/
Vrieskistdatabeestje schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:22:
Zo maar een raar idee, een oude hoge (wel of niet werkende) vrieskist of koelkast op de kop tikken en hier alles in op slaan?
hoe je het ook doet......ik zou er van die vochtvreters bij zetten.
Ik heb een enkelsteens berging en een tuinhuis en ik sla in beide geen elektrisch gereedschap op, met uizondering van een grasmaaier een een kloofmachine van 150 kilo die niet de trap op kan
Veel te vochtig naar mijn smaak die bergingen e.d.
de rest hoog en droog op zolder, hoe vervelend het ook is dat ik me soms suf heen en weer loop.
Verwijderd
Brrrr, jij weet wat er met een vriezer/koelkast gebeurt als je die uitzet en je doet de deur dicht voor een x periode? Als er ook maar een paar druppels vocht inzit dan beginnen die krengen te schimmelen als een gek.databeestje schreef op maandag 04 juli 2016 @ 10:22:
[...]
Edit: Link naar de schuur http://iserv.nl/files/pics/schuur/
Ze isoleren prima namelijk. Dus ze houden warmte en vocht perfect vast. Laat dat nou net 2 van de zaken zijn waar schimmels gek op zijn.
en als je nou van te voren zo'n ding eens schoonmaakt? Als je daar met ammonia ff tekeer gaat leeft er niks meer hoor.
Ik snapte dat je dat bedoelde, en ik snap ook wel dat dat voor jouw inzet makkelijker is om naderhand al je spul weer terug te vinden, maar ik krijg wel altijd het idee dat je toch wel een aardige dosis merkentrouwheid hebt, ook voor handgereedschapMcGryphon schreef op zondag 03 juli 2016 @ 11:30:
Maar, wat ik eigenlijk bedoelde, is dat ik niet al mijn handgereedschap van hetzelfde merk wil houden, gezien er voor elke categorie weer een andere groep fabrikanten is die zichzelf de "kopgroep" mag noemen. Schroevendraaiers: Wera, Wiha, Felo, PB Swiss. Tangen: Knipex, NWS, volgens sommigen Wiha en Gedore (al ben ik het met hun niet eens). Sleutelgereedschap: Stahlwille, Snap-On, Facom, Hazet, Beta. Er zit wel wat overlap tussen verschillende categorieën, maar als je echt *alles* van een enkel merk wil hebben ga je zowel op kwaliteit inleveren als meer geld kwijt zijn bij bepaalde groepen gereedschap. Bij elektrisch gereedschap gaat dit zoals ik al meldde tot op zeker hoogte ook wel op, maar daar word je toch minder "afgestraft" door vergaande merktrouw imo.
Voor VDE spul ligt het inderdaad wat anders, voor een geïsoleerde ratel moet je al gauw naar wat onverwachte merken gaan kijken, want Stahlwille en Hazet hebben zoiets bv. niet (en Gedore ook niet, maar daar ben ik minder zeker van), terwijl Knipex en Wiha het juist wel hebben.
Zakelijk gebruik is ook weer anders dan privé gebruik, en voor een zzp-er waarschijnlijk ook weer anders dan voor een groot bedrijf. Hier op het werk rijden behoorlijk wat van die Gedore gereedschapswagens rond, en dat kan ik me ook wel voorstellen, want door bij één merk te blijven heb je gewoon in één keer al je spul, in een bijpassende wagen, en je hebt maar één aanspreekpunt nodig in het geval er iets kapot gaat. Dat je dan misschien wat meer betaald bij aanschaf, of dat je niet persé de beste tangen of schroevendraaiers hebt is dan niet zo'n punt. Overigens wordt hier alleen maar aan motoren gesleuteld, dus worden hoofdzakelijk de doppen gebruikt, tangen en schroevendraaiers heb je een stuk minder nodig, dus dat helpt waarschijnlijk ook wel.
Hier kan ik me ook wel in vinden, alhoewel de enige winkel met dit soort spul bij mij in de buurt qua doppen voornamelijk Bahco lijkt te hebben, waar ik niet bijzonder van gecharmeerd ben qua doppen (ik heb zo'n reissetje van Bahco met wat doppen en bits er in, en één van die doppen vijlde ik wat materiaal af toen ik die voor het eerst op een ratel stak, en die blijft nu ook niet goed vast zitten).Zelf ben ik mijn handgereedschap grotendeels op twee dingen gaan selecteren. Punt 1 is natuurlijk prijs/kwaliteit, met de nadruk op kwaliteit; punt 2 is of ik bij een fysieke winkel hier in de buurt langs zou kunnen voor garantie of vervanging mocht het kapotgaan, dan maar wat meer betalen.
Interessant van die houtzagen, zal ik in gedachten houden voor als ik nog een nieuwe / andere zaag nodig heb in de toekomst. Zo'n BMI rolmaat heb ik ook, dat werkt best fijn in sommige gevallen, voor de andere gevallen heb ik ook nog een echte rolmaat (eentje van Stanley en nog een van BMI) en een duimstok.Houtzagen: Hultafors HBX. Voorheen altijd Bahco gebruikt, maar Hultafors is daadwerkelijk een flinke verbetering. Nog steeds Bahco voor kapzaag en schrobzaag though.
Sure, er zwerft nog een hoop anders rond hier, zoals bv. ook twee BMImeters, ...
En misschien nog een vochtvreter erin om het ook droog te houden, want dat blijf je houden. Maar hoe dan ook lijkt het me niet echt optimaal, zwaar gereedschap in plastic lades of van die iele roostertjes, wat ook nog eens hangt aan een plastic wandje... Misschien dat je dat probleem niet hebt met een vrieskist, maar om alles er maar zo los in te gooien lijkt me ook niet zo fijn.Fraggert schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:29:
en als je nou van te voren zo'n ding eens schoonmaakt? Als je daar met ammonia ff tekeer gaat leeft er niks meer hoor.
daarom reageer ik ook met een smilie achter het woord vrieskist, een staande lijkt mij niks, maar dat valt weg als je mij maar half quotehenkie196 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:46:
En misschien nog een vochtvreter erin om het ook droog te houden, want dat blijf je houden. Maar hoe dan ook lijkt het me niet echt optimaal, zwaar gereedschap in plastic lades of van die iele roostertjes, wat ook nog eens hangt aan een plastic wandje... Misschien dat je dat probleem niet hebt met een vrieskist, maar om alles er maar zo los in te gooien lijkt me ook niet zo fijn.
en dat jij er van uit gaat dat er "alles maar zo los in wordt gegooid" is natuurlijk een aanname
Dat is een aanname, ja, maar om nou een stellage of vakkenindeling in een vrieskist te bouwen lijkt me ook weer wat ver gaan.
Paar stapelbare kratten en je bent klaar.
Ik heb een hele grote vrieskist met ruim 100 kg hondenvoer, en daar passen zo al minsten 8 boodschappenkratten in
.
Ik heb een hele grote vrieskist met ruim 100 kg hondenvoer, en daar passen zo al minsten 8 boodschappenkratten in
Tweakers ik heb een vraag, ik ben op het moment met wat klusjes bezig, en merk dat mijn elcheapo circelzaag van MacAllister, nogal een neiging heeft om naar rechts af te wijken en ik begin dat ding dus redelijk beu te worden.
Mijn vraag wat is wijsheid om naar te kijken een goede circelzaag van een gerenomeerd merk (Makita, Bosch Blauw of maar eigen boven budget Festool) of voor een invalzaag gaan (zelfde bekende merken), het werk bestaan vooral uit zagen van plaat materiaal of planken in de lengte richting (voor afkorten heb ik een afkortzaag)
Mijn vraag wat is wijsheid om naar te kijken een goede circelzaag van een gerenomeerd merk (Makita, Bosch Blauw of maar eigen boven budget Festool) of voor een invalzaag gaan (zelfde bekende merken), het werk bestaan vooral uit zagen van plaat materiaal of planken in de lengte richting (voor afkorten heb ik een afkortzaag)
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Ik was in de veronderstelling dat een afkortzaag en invalzaag hetzelfde was?
Nee, een afkortzaag is een machine die statisch op een tafel staat (of zelf een tafel biedt), waar je je werkstuk onderlegt en dan de zaag naar beneden trekt.
Een invalzaag is een handcirkelzaag die verend in zijn behuizing hangt. Zodra je gaat zagen druk je de zaag naar beneden (tot ingestelde diepte). Daarmee hoef je dus niet per se aan de rand van een plaat te beginnen, maar kan je de zaag ook makkelijk en veilig ergens midden in een plaat laten "invallen".
Behalve dat je dus ergens midden in een plaat kan beginnen, vind ik een invalzaag ook makkelijker werken met geleidelineaal. Een normale handcirkelzaag kan je wellicht ook wel op zo'n lineaal zetten, maar dan moet je je lineaal een eind buiten je plaat laten uitsteken, omdat je anders je zaag niet kan plaatsen.
Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik een invalzaag kopen denk ik. Maar ik heb alleen ervaring met een lomp zware antieke makita handcirkelzaag en een mooie festool invalzaag, dus een tikje bevooroordeeld. Ben dus eigenlijk ook wel benieuwd naar andere reacties op deze vraag.
Zijn er bijvoorbeeld zaken waar een normale handcirkelzaag beter in is? Behalve dan de prijs en dat je normale cirkelzagen in wat grotere diameters kan krijgen dan invalzagen.
Een invalzaag is een handcirkelzaag die verend in zijn behuizing hangt. Zodra je gaat zagen druk je de zaag naar beneden (tot ingestelde diepte). Daarmee hoef je dus niet per se aan de rand van een plaat te beginnen, maar kan je de zaag ook makkelijk en veilig ergens midden in een plaat laten "invallen".
Behalve dat je dus ergens midden in een plaat kan beginnen, vind ik een invalzaag ook makkelijker werken met geleidelineaal. Een normale handcirkelzaag kan je wellicht ook wel op zo'n lineaal zetten, maar dan moet je je lineaal een eind buiten je plaat laten uitsteken, omdat je anders je zaag niet kan plaatsen.
Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik een invalzaag kopen denk ik. Maar ik heb alleen ervaring met een lomp zware antieke makita handcirkelzaag en een mooie festool invalzaag, dus een tikje bevooroordeeld. Ben dus eigenlijk ook wel benieuwd naar andere reacties op deze vraag.
Zijn er bijvoorbeeld zaken waar een normale handcirkelzaag beter in is? Behalve dan de prijs en dat je normale cirkelzagen in wat grotere diameters kan krijgen dan invalzagen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Niet echt, ik geloof dat een handcirkelzaag wat meer "geweld" aan kan en een invalzaag wat preciezer is. Een invalzaag zonder liniaal gebruiken kan ook wat onhandig zijn, terwijl je een handcirkelzaag kan neerkwwakken en gaan.Orion84 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 15:58:
Zijn er bijvoorbeeld zaken waar een normale handcirkelzaag beter in is?
Vooral dat laatste: een cirkelzaag is makkelijker zonder geleiderail te gebruiken naar mijn mening. Daarnaast zijn ze inderdaad in grotere diameters en vermogens te krijgen, en zijn er minder bewegende delen die kunnen slijten en kapotgaan. En voornamelijk dat laatste en het bijbehorende prijsverschil houden de invalzaag meer in de werkplaats dan op de bouwplaats. Niet dat invalzagen functioneel ergens slechter in zijn, maar dat ze duurder èn kwetsbaarder zijn.
Dus als ik het goed begrijp is voor en pro of hobbyist die gewoon netjes met zijn spul omgaat de inval zaag beter en voor grof werk op de bouwplaats de circelzaag?
Dus voor meubels etc is de invalzaag sowieso de betere keuze denk ik dan?
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Dat is niet geheel onwaar inderdaad, maar laat het wel duidelijk zijn dat die merktrouw zeker niet blind en onredelijk ishenkie196 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 11:46:
[...]
Ik snapte dat je dat bedoelde, en ik snap ook wel dat dat voor jouw inzet makkelijker is om naderhand al je spul weer terug te vinden, maar ik krijg wel altijd het idee dat je toch wel een aardige dosis merkentrouwheid hebt, ook voor handgereedschap
Indien nodig breek ik daar trouwens direct mee. Stel, ik zit op een klus ergens weg van huis, heb een schroevendraaier PH00 nodig maar niet bij me, en de winkel verkoopt geen Wera, dan koop ik nog steeds gewoon een PH00 schroevendraaier maar dan van een ander merk. En dan alsnog eerder een Wiha dan een Stanley, en als die het overleeft hoeft ie echt niet door Wera vervangen te worden. Het is gewoon zo dat de meeste van mijn klussen binnen fietsafstand van mijn vaste winkel zitten, en alle drie de vaste klusplekken (thuis en twee blokhutten) op minder dan 2km
Precies, zo hebben veel merken bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks vonkvrij gereedschap verkopen, waar Beta daar bijna een aparte catalogus voor kan gaan maken. Welke merken überhaupt in aanmerking komen varieert erg met je inzetbereik.Voor VDE spul ligt het inderdaad wat anders, voor een geïsoleerde ratel moet je al gauw naar wat onverwachte merken gaan kijken, want Stahlwille en Hazet hebben zoiets bv. niet (en Gedore ook niet, maar daar ben ik minder zeker van), terwijl Knipex en Wiha het juist wel hebben.
Sja, waar ik nu werk is bijna alles aan handgereedschap Gedore, en daar heb ik bijzonder weinig over te klagen. De grepen van de schroevendraaiers liggen me net niet en de ratelkop had wat slanker gemogen (zeker gezien het gebruik hier), maar het functioneert allemaal gewoon zoals het hoort.Zakelijk gebruik is ook weer anders dan privé gebruik, en voor een zzp-er waarschijnlijk ook weer anders dan voor een groot bedrijf. Hier op het werk rijden behoorlijk wat van die Gedore gereedschapswagens rond, en dat kan ik me ook wel voorstellen, want door bij één merk te blijven heb je gewoon in één keer al je spul, in een bijpassende wagen, en je hebt maar één aanspreekpunt nodig in het geval er iets kapot gaat. Dat je dan misschien wat meer betaald bij aanschaf, of dat je niet persé de beste tangen of schroevendraaiers hebt is dan niet zo'n punt. Overigens wordt hier alleen maar aan motoren gesleuteld, dus worden hoofdzakelijk de doppen gebruikt, tangen en schroevendraaiers heb je een stuk minder nodig, dus dat helpt waarschijnlijk ook wel.
En omdat mijn directe baas zo min mogelijk gereedschap op de naam van zijn afdeling wil hebben staan is alles van Gedore in die kar technisch gezien van "facilities", en moest het terug moeten haalt hij alles er uit dat géén Gedore is en dan heeft ie het spul dat wel van zijn afdeling is meteen terug.
Over het sleutelspul van Bahco hoor ik erg gemengde verhalen, en moet zeggen dat ik van hun ringsleutels ook bepaald niet onder de indruk was. Ook hun beitels zijn tegenwoordig lang niet meer zo goed als ze vroeger waren; ook allemaal met zo'n vreselijk grof geslepen voorvouw waar ik helemaal niet op zit te wachten. Eigenlijk is het merk op verschillende vlakken een beetje voor me af aan het doen de laatste jaren, zonde.[...]
Hier kan ik me ook wel in vinden, alhoewel de enige winkel met dit soort spul bij mij in de buurt qua doppen voornamelijk Bahco lijkt te hebben, waar ik niet bijzonder van gecharmeerd ben qua doppen (ik heb zo'n reissetje van Bahco met wat doppen en bits er in, en één van die doppen vijlde ik wat materiaal af toen ik die voor het eerst op een ratel stak, en die blijft nu ook niet goed vast zitten).
Ik heb mijn pa ook zo'n BMI gegeven, en die gebruikt hem inmiddels met regelmaat in zijn boekbinderij. Daar heeft hij niet *overal* een liniaal bij de hand, en het haakje van een normale rolmaat zit hem vaker in de weg dan dat hij het nodig heeft, dus dit was een geslaagd vaderdagcadeautje. Evenals zijn nieuwe Pica-Dry trouwens, het probleem van "waar de neuk is mijn potlood" lost het vrij efficiënt op[...]
Interessant van die houtzagen, zal ik in gedachten houden voor als ik nog een nieuwe / andere zaag nodig heb in de toekomst. Zo'n BMI rolmaat heb ik ook, dat werkt best fijn in sommige gevallen, voor de andere gevallen heb ik ook nog een echte rolmaat (eentje van Stanley en nog een van BMI) en een duimstok.
Wel geinig om te zien hoe anders mijn pa zijn gereedschap gebruikt en opslaat/opruimt tov hoe ik dat doe; andere werkzaamheden en een vaste werkplaats maken dat een compleet andere situatie. Al is dat ook niet per se 100% ideaal; zo heeft hij bijvoorbeeld de elektrische vijl binnen staan terwijl hij die alleen buiten gebruikt, maar liggen een aantal van zijn "speciale" tangen evenals de elektrische figuurzaag in de schuur, en gebruikt hij deze binnen.. Misschien eens hem zijn eigen spul uit laten zoeken tegen de tijd dat de twee afdaken hier klaar zijn en de schuur heringericht kan worden
Overigens ook hier thuis enig onderscheid tussen ons gereedschap: zijn elektrisch spul is bijna allemaal blauw, het mijne geel. En hij heeft oude Stanley schroevendraaiers met zwart rubberen handvat en hout-handvat Wera schroevendraaiers, tegenover mijn Kraftfrom Comfort. Waarom? Omdat hij al vijfendertig jaar "alleen blauw (Bosch) en zwart (Black&Decker/Skil vroeger) elektrisch gereedschap" gebruikt, en het zelf ook wel handig vindt dat het grotendeels op kleur gecodeerd is hier
Sinds een jaar of drie geleden wordt alles van hem dat stukgaat door blauwe Bosch of Makita vervangen, en dat bevalt ons beiden prima.
Dat zou ik zelf zo wel redelijk durven stellen ja, maar daar zullen degenen die vaak een invalzaag gebruiken vast hun licht over kunnen laten schijnen. Zelf heb ik wel eens een invalzaag gebruikt, maar gebruik ik hoofdzakelijk mijn eigen simpele 190mm cirkelzaag en heb ik niet het idee bij mijn gebruikspatroon veel te missen. Heb er wel een geleiderail bij overigensPaladin schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:40:
Dus als ik het goed begrijp is voor en pro of hobbyist die gewoon netjes met zijn spul omgaat de inval zaag beter en voor grof werk op de bouwplaats de circelzaag?
Ik zit er trouwens over te denken eens bij de molen hier in de buurt langs te gaan. Die zoeken een (onbetaalde) klusjesman, en ik heb binnenkort weer tijd over. Dat is een middeleeuwse molen die redelijk op middeleeuwse wijze wordt onderhouden, dus daar is vast ook een hele hoop te leren
[ Voor 13% gewijzigd door McGryphon op 04-07-2016 21:01 ]
Ik geloof dat Gedore ook wel vonkvrij gereedschap maakt.McGryphon schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:48:
Precies, zo hebben veel merken bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks vonkvrij gereedschap verkopen, waar Beta daar bijna een aparte catalogus voor kan gaan maken. Welke merken überhaupt in aanmerking komen varieert erg met je inzetbereik.
Maar vonkvrij gereedschap wordt dan ook maar heel weinig gebruikt.
Ik werk zelf op een offshore gasproductieplatform, en hier is helemaal geen vonkvrij gereedschap.
Ook bij wireline of wellservices werkzaamheden waarbij boven een "open" gasput wordt gewerkt wordt er geen vonkvrij gereedschap gebruikt.
De eventuele vonk die bij metaal op metaal vrijkomt heeft te weinig energie om een methaan (aardgas) / lucht mengsel te ontsteken.
Maar bij andere gasmengels in de chemie bijvoorbeeld kan dit anders zijn natuurlijk.
Leesvoer :Paladin schreef op maandag 04 juli 2016 @ 14:40:
Tweakers ik heb een vraag, ik ben op het moment met wat klusjes bezig, en merk dat mijn elcheapo circelzaag van MacAllister, nogal een neiging heeft om naar rechts af te wijken en ik begin dat ding dus redelijk beu te worden.
http://www.gereedschappro...valzagen-test-van-wino/47
Mijn tip: koop een invalzaag

[ Voor 1% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2016 07:43 . Reden: Tiepvaut ]
Ik heb een invalzaag gehaald en vind 'm het extra geld zeker waard. Als je veel plaatmateriaal zaagt, heeft een invalzaag veel meerwaarde tov een gewone cirkelzaag.Paladin schreef op maandag 04 juli 2016 @ 19:40:
En als je dan een budget hebt, zou ik de Makita halen. Doet qua precisie niet onder voor de festool, maar heeft een paar "snufjes" niet (die ik nooit mis bij het zagen met de makita).
Top ik zat zelf ook al te kijken naar de Makita, meeste spul wat serieus is heb ik daar al van en het is net iets beter te betalen dan festool en mafell. En voor de serieuze hobbyist meer dan genoeg.
Prima keus lijkt me, wel type heb je op het oog?Paladin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 07:03:
Top ik zat zelf ook al te kijken naar de Makita, meeste spul wat serieus is heb ik daar al van en het is net iets beter te betalen dan festool en mafell. En voor de serieuze hobbyist meer dan genoeg.
nog een tip voor een invalzaag:
Bijna al mijn zaagwerk doe ik op de grond. Ik leg dan een grote MDF plaat neer en leg daar mijn werkstuk (de te zagen plank) op. Ik zaag dan 1 of 2 mm door de plank heen in de onderliggende plaat.
Doordat de onderzijde van je werkstuk op de plaat ligt, je een 100% mooie zaagsnede krijgt.
Je kunt ook nog eens overal perfect bij en je stofzuigslang glijdt makkelijk achter je zaag aan.
[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2016 07:21 ]
Hey das best een goeie tip, ik zelf zat zal te denken aan iets van 4 balken en die onder de plaat te leggen en pricies er tussendoor zaken, maar jouw tip is ook best een hele goeieFraggert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 07:20:
[...]
Prima keus lijkt me, wel type heb je op het oog?
nog een tip voor een invalzaag:
Bijna al mijn zaagwerk doe ik op de grond. Ik leg dan een grote MDF plaat neer en leg daar mijn werkstuk (de te zagen plank) op. Ik zaag dan 1 of 2 mm door de plank heen in de onderliggende plaat.
Doordat de onderzijde van je werkstuk op de plaat ligt, je een 100% mooie zaagsnede krijgt.
Je kunt ook nog eens overal perfect bij en je stofzuigslang glijdt makkelijk achter je zaag aan.
ik zelf zat nu te kijken naar deze van Makita: http://www.makita.nl/zaag...v-invalcirkelzaag-165-mm/
je hebt bij de verschillende webshops nog combinaties, met 2 geleide rails, of een decouperzaag er bij etc, dus ik moet nog even kijken wat het gaat worden, en salaris moet ook nog even binnen komen eerst
Dat kan ook....maar een 22 mm MDF plaat is genoeg hoor.Paladin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 07:25:
Hey das best een goeie tip, ik zelf zat zal te denken aan iets van 4 balken en die onder de plaat te leggen en pricies er tussendoor zaken, maar jouw tip is ook best een hele goeie
ik zelf zat nu te kijken naar deze van Makita: http://www.makita.nl/zaag...v-invalcirkelzaag-165-mm/
je hebt bij de verschillende webshops nog combinaties, met 2 geleide rails, of een decouperzaag er bij etc, dus ik moet nog even kijken wat het gaat worden, en salaris moet ook nog even binnen komen eerst
Wel opletten op je diepte instelling natuurlijk voor je in je laminaat zit.

die makita uit je link is 399 excl BTW?
Ik vind de blauwe Bosch goedkoper: 361 excl
http://www.mastertools.nl...boxx-geleiderail-fsn-1600
voor iets meer pak je een extra lineaal met koppelstuk, die ga je echt wel gebruiken:
http://www.mastertools.nl...-in-l-boxx-bos-0615990ea8
Let even op de typenummers bij Bosch, de GKT is de invalzaag, de GKS de gewone cirkelzaag.
Ik koos de blauwe bosch boven de Makita.
edit:
ik zie het al, die 399 excl is de Makita-adviesprijs zelf. Die is op het web dus goedkoper te vinden.
Met geen van beide zagen doe je een miskoop, ook die makita is gewoon een goede zaag van een gerenomeerd merk.
Dan nog een andere tip; kies voor een aanbieding waar je 2 geleiderails krijgt. Dat is de meest practische aanbieding.
[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2016 07:48 ]
Ik heb zo'n PH00 ESD schroevendraaier van Wiha, en die vind ik beter met kleine PH schroefjes dan de PB Swiss PH00 schroevendraaier. Waar de Wiha PH00 nog een hele kleine schroef nog pakt (mogelijk al PH000), is de kop van de PB Swiss net wat dikker en die draait dat schroefje dol. Maar voor de PH2 / PZ2 schroeven vind ik de PB Swiss weer fijner. En de grip van de Hazet torx schroevendraaiers (lijkt op de grip van de Wera kraftform micro) is dan weer beter om meer kracht mee te zetten. Zo lijkt er voor ieder ding wel een verschil wat beter is en wat niet.McGryphon schreef op maandag 04 juli 2016 @ 20:48:
Dat is niet geheel onwaar inderdaad, maar laat het wel duidelijk zijn dat die merktrouw zeker niet blind en onredelijk is
Indien nodig breek ik daar trouwens direct mee. Stel, ik zit op een klus ergens weg van huis, heb een schroevendraaier PH00 nodig maar niet bij me, en de winkel verkoopt geen Wera, dan koop ik nog steeds gewoon een PH00 schroevendraaier maar dan van een ander merk. En dan alsnog eerder een Wiha dan een Stanley, en als die het overleeft hoeft ie echt niet door Wera vervangen te worden. Het is gewoon zo dat de meeste van mijn klussen binnen fietsafstand van mijn vaste winkel zitten, en alle drie de vaste klusplekken (thuis en twee blokhutten) op minder dan 2km
PB Swiss heeft een hele selectie aan vonkvrije schroevendraaiers (alhoewel ik net als bluemoon23 niet weet waar je dat precies zou moeten gebruiken). Overigens had ik het mis, en heeft Gedore wél VDE ratels.Precies, zo hebben veel merken bijvoorbeeld ook niet of nauwelijks vonkvrij gereedschap verkopen, waar Beta daar bijna een aparte catalogus voor kan gaan maken. Welke merken überhaupt in aanmerking komen varieert erg met je inzetbereik.
Ik had begrepen dat Bahco (of het moederbedrijf) ook Nooitgedagt over had genomen, maar daar is dan ook weinig van overgebleven. Kirschen is dan ook niet zoveel duurder meer.Over het sleutelspul van Bahco hoor ik erg gemengde verhalen, en moet zeggen dat ik van hun ringsleutels ook bepaald niet onder de indruk was. Ook hun beitels zijn tegenwoordig lang niet meer zo goed als ze vroeger waren; ook allemaal met zo'n vreselijk grof geslepen voorvouw waar ik helemaal niet op zit te wachten. Eigenlijk is het merk op verschillende vlakken een beetje voor me af aan het doen de laatste jaren, zonde.
Ik heb ook nog wat Bahco Ergo tangen liggen, maar ik kan wel merken dat het Knipex en NWS spul gewoon beter is. De combinatietang van Knipex of NWS knipt staaldraad gewoon netter (geen wrikken nodig voor dat laatste beetje) dan de Bahco ergo zijkniptang.
Het lijkt me als middenmoter niet zo'n heel verkeerd merk, maar ik geef dan liever wat meer uit voor iets dat echt goed is.
Dat is ook één van de dingen die me goed bevalt aan zo'n BMI, geen haakje dat stiekem best vaak gewoon in de weg zit.Ik heb mijn pa ook zo'n BMI gegeven, en die gebruikt hem inmiddels met regelmaat in zijn boekbinderij. Daar heeft hij niet *overal* een liniaal bij de hand, en het haakje van een normale rolmaat zit hem vaker in de weg dan dat hij het nodig heeft, dus dit was een geslaagd vaderdagcadeautje.
Als ik bij mijn ouders in de garage kijk heb ik ook altijd zoiets van "ik pak m'n eigen koffers even, dan weet ik tenminste waar het allemaal ligt".Wel geinig om te zien hoe anders mijn pa zijn gereedschap gebruikt en opslaat/opruimt tov hoe ik dat doe; andere werkzaamheden en een vaste werkplaats maken dat een compleet andere situatie.
Ik zal inderdaad eens wat foto's maken
LolRight, zo kan het natuurlijk ook nog.
Als de reu in dit geval een trappetje nodig heeft dan valt de straf lager uit.![]()
Heet hij echt "Byte"??
Dat zal stevig afschrikken.
Haha, ik kan het me voorstellenOnze supersociale langhaar Belg heeft een paar maanden terug ook voor een gearrangeerd nestje gezorgd, wat is het toch leuk als de pups dan net zo leuk blijken en allemaal een passend baasje vinden.
Nee, maar wel een potje 0,25 liter van die blauweMeteen een paar jerrycan's draadsnijolie meebesteld??
Ik ook
Ook gedaan, en nog 0.0 milliseconde spijt van gehad. Prachtig apparaat. Geen Mafell (heeft ook nog wat extra functies), maar komt in de buurt, want het is écht een top apparaat
Ook waar natuurlijkMet geen van beide zagen doe je een miskoop, ook die makita is gewoon een goede zaag van een gerenomeerd merk.
True! Ik zou inderdaad even goed zoeken voor een "compleet" pakket!Dan nog een andere tip; kies voor een aanbieding waar je 2 geleiderails krijgt. Dat is de meest practische aanbieding.
Ja heb gewoon even de makita website opgezocht, ik zelf neig iets meer richting Makita dan Bosch blauw om een of andere reden, misschien omdat mijn ervaringen met Bosch groen gewoon niet zo best zijnFraggert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 07:41:
[...]
Dat kan ook....maar een 22 mm MDF plaat is genoeg hoor.
Wel opletten op je diepte instelling natuurlijk voor je in je laminaat zit.![]()
die makita uit je link is 399 excl BTW?
Ik vind de blauwe Bosch goedkoper: 361 excl
http://www.mastertools.nl...boxx-geleiderail-fsn-1600
voor iets meer pak je een extra lineaal met koppelstuk, die ga je echt wel gebruiken:
http://www.mastertools.nl...-in-l-boxx-bos-0615990ea8
Let even op de typenummers bij Bosch, de GKT is de invalzaag, de GKS de gewone cirkelzaag.
Ik koos de blauwe bosch boven de Makita.
edit:
ik zie het al, die 399 excl is de Makita-adviesprijs zelf. Die is op het web dus goedkoper te vinden.
Met geen van beide zagen doe je een miskoop, ook die makita is gewoon een goede zaag van een gerenomeerd merk.![]()
Dan nog een andere tip; kies voor een aanbieding waar je 2 geleiderails krijgt. Dat is de meest practische aanbieding.
Ik zelf zit nu vooral naar deze aanbieding te kijken, zeker omdat makita er nu ook nog gratis een leuk gratis proefpakketje bij doet:
http://www.toolnation.nl/...pakket.html#horizontalTab
dan heb ik grotendeels wat ik nodig heb
Ik heb zelf de MT55cc van Mafell.atmoz schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:03:
Ik ook![]()
Ook gedaan, en nog 0.0 milliseconde spijt van gehad. Prachtig apparaat. Geen Mafell (heeft ook nog wat extra functies), maar komt in de buurt, want het is écht een top apparaatAanrader dus
Voornamelijk gekozen omdat die op sommige puntjes toch iets extra's heeft zoals de verstekmogelijkheden
Verstektest:
http://www.gereedschappro...chappro-invalzagentest/56
Prima aanbiedingPaladin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:05:
Ja heb gewoon even de makita website opgezocht, ik zelf neig iets meer richting Makita dan Bosch blauw om een of andere reden, misschien omdat mijn ervaringen met Bosch groen gewoon niet zo best zijn
Ik zelf zit nu vooral naar deze aanbieding te kijken, zeker omdat makita er nu ook nog gratis een leuk gratis proefpakketje bij doet:
Een merkkeuze is idd puur persoonlijk, ik heb op zich niet perse een merkvoorkeur, ik bekijk dat per stuk gereedschap. Mijn accutol is bijvoorbeeld een Panasonic, die vond ik veel prettiger vasthouden dan een veel duurdere blauwe Bosch. Mijn kolomboor is weer een hele simpele 2dehandse Ferm omdat die voor mijn doel prima geschikt is.
Maak trouwens niet de fout Bosch Professional te vergelijken met Bosch Bagger Groen.
Bosch Blauw is echt kwalitatief erg goed gereedschap.
Wat ik in elk geval niet gauw meer zo kopen is Bosch Groen, Black&Decker en consorten.
Baas boven baasFraggert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:23:
Ik heb zelf de MT55cc van Mafell.
Voornamelijk gekozen omdat die op sommige puntjes toch iets extra's heeft zoals de verstekmogelijkheden
Beste invalzaag van de wereld, cool om te hebben
Die voorritsfunctie vind ik wel sjiek bedacht. Ben alleen nog nooit in een situatie geweest dat ik hem "nodig" had
Goeie deal kunnen maken ten tijde van die invalzagentest. 
en ik was mijn groene PKS54 handcirkelzaag echt helemaal spuugzat
Heb wel eens wat in HPL gezaagd, dat is echt smerig spul
en ik was mijn groene PKS54 handcirkelzaag echt helemaal spuugzat
Heb wel eens wat in HPL gezaagd, dat is echt smerig spul

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2016 08:38 ]
Afgelopen week dit oudje gekocht om een foutje te herstellen.

Ik ben op het moment bezig een bar te timmeren, en heb twee stukken plaat materiaal hiervoor gebruikt. Helaas bleek de door mij bedachte constructie iets te zwak. Zodoende heb ik van onderen de zaak versterkt met een ijzeren koppelplaat. Maar omdat de ruimte onder de bar maar 30cm is, kom je hier nooit onder met een normale schroefmachine. Met de slagschroevendraaier wou het ook allemaal net niet. Dus zodoende dit stuk specialistisch gereedschap maar aangeschaft voor 4 tientjes.

Ik ben op het moment bezig een bar te timmeren, en heb twee stukken plaat materiaal hiervoor gebruikt. Helaas bleek de door mij bedachte constructie iets te zwak. Zodoende heb ik van onderen de zaak versterkt met een ijzeren koppelplaat. Maar omdat de ruimte onder de bar maar 30cm is, kom je hier nooit onder met een normale schroefmachine. Met de slagschroevendraaier wou het ook allemaal net niet. Dus zodoende dit stuk specialistisch gereedschap maar aangeschaft voor 4 tientjes.

Iets te goede aanbieding

Niet alles in dat proefpakket is even nuttig, maar decoupeerzaagbladen zijn altijd handig en een gratis M-Force zaagblad is ook erg mooi meegenomen. * Orion84 zat al een tijdje met een scheef oog te kijken naar deze machine en heeft net dus maar op bestel gedrukt
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Top!!!!!kipneck schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:47:
Afgelopen week dit oudje gekocht om een foutje te herstellen.
ik heb een opzetstuk voor op de boormachine, dat werkt op zich wel maar zo'n haakse boormachine is wel een stuk handiger hoor.

[ Voor 27% gewijzigd door Fraggert op 05-07-2016 08:58 ]
HahahahahahaOrion84 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:54:
[...]
Iets te goede aanbieding![]()
Niet alles in dat proefpakket is even nuttig, maar decoupeerzaagbladen zijn altijd handig en een gratis M-Force zaagblad is ook erg mooi meegenomen. * Orion84 zat al een tijdje met een scheef oog te kijken naar deze machine en heeft net dus maar op bestel gedrukt
Kom maar op met die projectfoto's
Ik heb gewoon een boormachine met verwisselbare kop, daar kan dat ook meeFraggert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:56:
Top!!!!!
ik heb een opzetstuk voor op de boormachine, dat werkt op zich wel maar zo'n haakse boormachine is wel een stuk handiger hoor.
[afbeelding]
Mooie sethenkie196 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:15:
[...]
Ik heb gewoon een boormachine met verwisselbare kop, daar kan dat ook mee
Dat opzetstuk is soms wat lastig met de handgreepje, dan werkt zo'n wisselset een stuk handiger
Bij Kruis ben je goedkoper uit:Paladin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:05:
[...]
Ja heb gewoon even de makita website opgezocht, ik zelf neig iets meer richting Makita dan Bosch blauw om een of andere reden, misschien omdat mijn ervaringen met Bosch groen gewoon niet zo best zijn
https://www.kruis.nl/elec...JSk5-rl280CFRSeGwodobUBEw
Lol ik zit heftig te twijfelen of ik het nu al zal doen of toch nog even wachten en plop er is besteld door een mede tweakerOrion84 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:54:
[...]
Iets te goede aanbieding![]()
laat me even de foto's zien als je de doos open hebt gemaakt
Ik ben vooral tevreden over de excenter, die is erg fijn in moeilijk bereikbare hoekjes, waar ik voorheen altijd zat te worstelen met de boormachine in een hoek te duwen waar het eigenlijk niet paste (of m'n knokkels te schaven met een schroevendraaier).Fraggert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:18:
Mooie set![]()
Dat opzetstuk is soms wat lastig met de handgreepje, dan werkt zo'n wisselset een stuk handiger
De haakse kop heb ik nog niet nodig gehad eigenlijk. Het lijkt me dat je met een haakse boormachine wel makkelijker kracht kunt zetten dan met zo'n opzetstuk, maar hoe erg het is (of hoe zeer het meevalt) kan ik nog niet zeggen.
Aan zoiets had ik nooit gedacht toen ik mijn accutol kocht (panasonic), goed te weten want ik wil nog wel één extra. Dan kijk ik naar een set waar zoiets bij zit.
Ik klus redelijk veel en erger me suf als ik veel moet wisselen tussen bijv, voorboren, soevereinen en vastschroeven. Het gaat namelijk meestal niet om 1 of 2 schroeven
Ik klus redelijk veel en erger me suf als ik veel moet wisselen tussen bijv, voorboren, soevereinen en vastschroeven. Het gaat namelijk meestal niet om 1 of 2 schroeven
Kijk eens op marktplaats, daar staat ook genoeg op en je kan daarmee een hoop geld in de zak houden, vooral voor een DHZ'er die hem af en toe gebruiktPaladin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 08:05:
[...]
Bijvoorbeeld Festool wordt veelal door ZZP'ers verkocht, maar ook Makita
Voor degene die een invalzaag wil halen:
http://www.gereedschappro...m-lijmklem-gtr16s6h/16989
Klemmen om de liniaal vast te zetten. Stuk goedkoper dan de festool, en meer gemak dan die draai dingen
Nu paar keer gebruikt icm TS55 en 2x 1400 liniaal, werkt perfect.
http://www.gereedschappro...m-lijmklem-gtr16s6h/16989
Klemmen om de liniaal vast te zetten. Stuk goedkoper dan de festool, en meer gemak dan die draai dingen
Nu paar keer gebruikt icm TS55 en 2x 1400 liniaal, werkt perfect.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Mooie prijs zeg!
ik heb de grijsgroene versie, ik vind ze erg handig in gebruik zowel als losse lijmklem als met een geleider.
ik heb de grijsgroene versie, ik vind ze erg handig in gebruik zowel als losse lijmklem als met een geleider.
Ik heb toen wel gezocht naar een set met excenter, maar die zijn vrij zeldzaam (zie ook discussie n.a.v. deze post). Maar als je alleen een haakse kop wilt hebben, heb je al wat meer keuze. Voornamelijk in het 18V segment, staat me bij, in het 10.8V segment heb je deze Milwaukee BDDX en een Festool CSX en dat was het ongeveer, volgens mij.Fraggert schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 09:46:
Aan zoiets had ik nooit gedacht toen ik mijn accutol kocht (panasonic), goed te weten want ik wil nog wel één extra. Dan kijk ik naar een set waar zoiets bij zit.
Op 10,8v heb je nog de Metabo Powermaxx BS Quick Pro. En ze hebben exact dezelfde body ook met 18v accu als Metabo BS 18 Quick. Daarnaast nog een BS en SB 18 LTX Quick (BL, non BL en BL I) en sindskort de BS 18 LT I Quick.henkie196 schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:15:
[...]
Ik heb toen wel gezocht naar een set met excenter, maar die zijn vrij zeldzaam (zie ook discussie n.a.v. deze post). Maar als je alleen een haakse kop wilt hebben, heb je al wat meer keuze. Voornamelijk in het 18V segment, staat me bij, in het 10.8V segment heb je deze Milwaukee BDDX en een Festool CSX en dat was het ongeveer, volgens mij.
Verder volgens mij nog de Bosch Flexiclick, Festool C18, T18 en PDC 18/4. Vergeet ik er nog eentje?
Even korte vraag tussendoor, weten jullie nog goeie shops waar je freesjes kan kopen, die niet ten alle tijden meteen 30 of 40 euro zijn, toolnation heeft heel veel, maar is in dat opzicht best prijzig, de bouwmarken hebben leuke el cheapo kant en klaar setjes maar daar zit dan vaak net niet weer in wat je nodig hebt
Ik zat nog steeds te denken aan 10.8V sets met excenter, en is die Metabo nieuw? Dacht niet dat ik die gezien had toen ik een half jaar geleden aan het zoeken was (of ik heb die verward met het 18V model).miekol schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:23:
Op 10,8v heb je nog de Metabo Powermaxx BS Quick Pro. En ze hebben exact dezelfde body ook met 18v accu als Metabo BS 18 Quick. Daarnaast nog een BS en SB 18 LTX Quick (BL, non BL en BL I) en sindskort de BS 18 LT I Quick.
Verder volgens mij nog de Bosch Flexiclick, Festool C18, T18 en PDC 18/4. Vergeet ik er nog eentje?
Bosch blauw heeft de FC2 op 18V en 14.4V, maar volgens mij hebben ze geen verwisselbare koppen op 10.8V.
Festool heeft inderdaad wel voor (volgens mij) al hun boormachines ook verwisselbare koppen.
[ Voor 34% gewijzigd door henkie196 op 05-07-2016 11:34 ]
Verwijderd
Voor goed spul betaal je nu eenmaal. Ik zie en hoor hier vaak dat spul van Eco-tools voorbij komen maar dat vind ik echt bagger. Het is snel bot of stuk weet ik uit ervaring. Maar ja, daar is de prijs dan ook naar.Paladin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:33:
Even korte vraag tussendoor, weten jullie nog goeie shops waar je freesjes kan kopen, die niet ten alle tijden meteen 30 of 40 euro zijn, toolnation heeft heel veel, maar is in dat opzicht best prijzig, de bouwmarken hebben leuke el cheapo kant en klaar setjes maar daar zit dan vaak net niet weer in wat je nodig hebt
Doe jezelf een lol en geef iets meer uit. Zoeken op Ebay en Amazon wil nog wel eens voordeliger zijn.
Ik ga is even kijken ik ben het volledig met je eens, dat goed spul geld kost, zeker op frees gebied, en freesjes die ik vaak gebruik heb ik ook gewoon net spul van, maar je hebt soms iets wat je misschien niet zo heel vaak gebruikt en dan is 30 euro toch een hoop geld voor 1 of 2 malig gebruikVerwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:41:
[...]
Voor goed spul betaal je nu eenmaal. Ik zie en hoor hier vaak dat spul van Eco-tools voorbij komen maar dat vind ik echt bagger. Het is snel bot of stuk weet ik uit ervaring. Maar ja, daar is de prijs dan ook naar.
Doe jezelf een lol en geef iets meer uit. Zoeken op Ebay en Amazon wil nog wel eens voordeliger zijn.
eco-tools freesjes. Zijn niet duur en zullen ongetwijfeld niet van de beste kwaliteit zijn. Ik heb er een paar en die doen hun werk prima. Zeker als je een vorm wil frezen die je niet veel vaker gaat gebruiken zijn die goedkope dingen imho een prima optie.Paladin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:33:
E
Je "vergeet" de MafellA10 M. Ik heb "vergeet" tussen haakjes gezet, want de Mafell is volgens mij de genoemde Metabo in een rood jasje .miekol schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 11:23:
[...]
Op 10,8v heb je nog de Metabo Powermaxx BS Quick Pro. En ze hebben exact dezelfde body ook met 18v accu als Metabo BS 18 Quick. Daarnaast nog een BS en SB 18 LTX Quick (BL, non BL en BL I) en sindskort de BS 18 LT I Quick.
Dit topic is gesloten.